ЗАПОРІЗЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
24 березня 2023 року Справа № 280/6435/22 м.ЗапоріжжяЗапорізький окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Богатинського Б.В., за участю секретаря судового засідання: Горенко В.Р., представника позивача: Джамбова П.С., представника відповідача: Гурильова А.С., розглянувши за правилами загального позовного провадження у відкритому судовому засіданні в залі суду адміністративну справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «ГЛОБАЛ 2018» до Головного управління Держгеокадастру у Запорізькій області, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача Запорізька міська рада про визнання протиправними дій та зобов`язання вчинити певні дії,-
ВСТАНОВИВ:
До Запорізького окружного адміністративного суду надійшла позовна заява Товариства з обмеженою відповідальністю «ГЛОБАЛ 2018» (далі позивач) до Головного управління Держгеокадастру у Запорізькій області (далі відповідач), третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача Запорізька міська рада (далі - третя особа), в якій позивач просить суд:
- визнати протиправними дії Головного управління Держгеокадастру у Запорізькій області щодо застосування сукупного коефіцієнта км3 при формуванні та видачі витягу про нормативну грошову оцінку земельної ділянки № 1713/207-20 від 14.05.2020 стосовно земельної ділянки площею 4,5179 га (кадастровий номер 2310100000:04:041:0185);
- визнати протиправним та скасувати витяг про нормативну грошову оцінку земельної ділянки № 1713/207-20 від 14.05.2020 стосовно земельної ділянки площею 4,5179 га (кадастровий номер 2310100000:04:041 0185);
- зобов`язати Головне управління Держгеокадастру у Запорізькій області сформувати за 2020 рік новий витяг із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки площею 4,5179 га (кадастровий номер 2310100000:04:041:0185), яка розташована за адресою: м. Запоріжжя, вул. Ленська, буд.34 - із застосуванням сукупного коефіцієнту км3 величиною "0,99";
Крім того, просить встановити контроль за виконанням судового рішення та зобов`язати Головне управління Держгеокадастру у Запорізькій області подати до суду звіт про виконання судового рішення протягом 10 днів з моменту набрання рішенням законної сили та судовий збір покласти на відповідача.
Позивачем сплачений судовий збір у розмірі 2481 грн.
В обґрунтування заявлених вимог зазначає, що під час формування 14.05.2020 витягу нормативної грошової оцінки земельної ділянки площею 4,5179 га (кадастровий номер 2310100000:04:041:0185) відповідачем не враховано наявний вплив локальних факторів - земельна ділянка, не забезпечена централізованим водовідведенням (значення коефіцієнту - 0,95), земельна ділянка не забезпечена централізованим теплопостачанням (значення коефіцієнту - 0,95), земельна ділянка, не забезпечена централізованим газопостачанням (значення коефіцієнту - 0,95), з огляду на що відбулось завищення нормативної грошової оцінки земельної ділянки. Просить позов задовольнити.
Ухвалою суду від 16 листопада 2022 року відкрито провадження у справі, призначено справу до судового розгляду по суті за правилами спрощеного позовного провадження без виклику учасників справи.
08.12.2022 відповідач подав відзив на позовну заяву, в якому заперечує проти задоволення позову в повному обсязі з наступних підстав. Рішенням Запорізької міської ради сорок дев`ятої сесії сьомого скликання від 25.03.2020 № 51/7 «Про затвердження проекту землеустрою щодо відведення (зміни цільового призначення) земельної ділянки по вул.Ленській, 34, м.Запоріжжя, та передачу її в оренду ТОВ «ГЛОБАЛ 2018» для розташування житлової котеджної і блокованої забудови», змінено цільове призначення земельної ділянки 2310100000:04:041:0185 площею 4,5179 га по вул. Ленській із земель рекреаційного призначення, для будівництва та обслуговування об`єктів рекреаційного призначення на землі житлової забудови та громадської забудови, для іншої житлової забудови. Різні відомості щодо розміру нормативної грошової оцінки вищеназваної земельної ділянки обумовлюється тим, що було змінено цільове призначення земельної ділянки та, як результат, відбулась й зміна коефіцієнту, який характеризує функціональне використання земельної ділянки. Коефіцієнти, які характеризують функціональне використання земельної ділянки визначену у Додатку 1 Порядку. Категорія земель житлової та громадської забудови у Додатку 1 знаходиться в секції В. Вид цільового призначення «Для іншої житлової забудови» підпадає під коефіцієнт 1,0, що й вплинуло на збільшення розміру нормативної грошової оцінки. Визначення нормативної грошової оцінки земельної ділянки з кадастровим номером 2310100000:04:041:0185 у розмірі 400073593,87 грн. обумовлено зміною цільового призначення земельної ділянки. Позивач, звертаючись у 2022 році до суду з відповідною позовною заявою, пропустив строк, встановлений ч. 2 ст. 122 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України). На думку відповідача, у зв`язку з пропуском строку звернення до суду, для позивача повинні настати наслідки, визначенні ст. 123 КАС України. Просить відмовити у задоволенні позовних вимог в повному обсязі.
Ухвалою суду від 13 січня 2023 року подальший розгляд адміністративної справи вирішено здійснювати у порядку загального позовного провадження з призначенням підготовчого засідання.
Ухвалою суду від 13 січня 2023 року позовну заяву залишено без руху. Надано позивачу строк для усунення недоліків позовної заяви протягом 10 днів від дня одержання копії ухвали суду про залишення позовної заяви без руху, шляхом подання до суду доказів моменту коли позивач дізнався про витяг про нормативну грошову оцінку земельної ділянки №1713/207-20 від 14.05.2020, заяви про поновлення строку звернення до адміністративного суду та доказів поважності причин його пропуску.
24.01.2023 від третьої особи надійшли пояснення на позовну заяву. Запорізька міська рада повідомляє, що Головне управління Держгеокадастру у Запорізькій області на виконання п.2-1 методики нормативної грошової оцінки земель населених пунктів, яка затверджена Постановою Кабінету Міністрів України №213 від 23.03.201995, видає витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земель за місцезнаходженням земельної ділянки у строк, що не перевищує трьох робочих днів з дати надходження відповідної заяви. На теперішній час вимоги рішення Запорізької міської ради не виконані, а саме позивачем не укладено договір оренди землі вищезазначеної земельної ділянки та не зареєстроване право оренди на неї. Не отримання позивачем витягу про нормативну грошову оцінку земельної ділянки унеможливлює подальше укладення договору оренди землі між позивачем та Запорізькою міською радою, оскільки, однією із суттєвих істотних умов договору оренди землі є ціна договору. Просить відмовити в задоволенні позовної заяви у повному обсязі.
Ухвалою суду від 27 січня 2023 року у задоволенні заяви Головного управління Держгеокадастру у Запорізькій області про залишення позовної заяви без розгляду, - відмовлено. Визнано поважною причину пропуску строку звернення до адміністративного суду у справі за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «ГЛОБАЛ 2018» до Головного управління Держгеокадастру у Запорізькій області, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача Запорізька міська рада про визнання протиправними дій та зобов`язання вчинити певні дії та поновити Товариству з обмеженою відповідальністю «ГЛОБАЛ 2018» пропущений строк звернення до суду по справі №280/6435/22, продовжено розгляд справи №280/6435/22.
17 лютого 2023 року протокольною ухвалою закрито підготовче провадження та призначено справу до судового розгляду по суті на 10 березня 2023 року о 14-00 год.
10 березня 2023 року у судовому засіданні оголошено перерву до 24 березня 2023 року о 14:00 год.
У судовому засіданні 24 березня 2023 року проголошено вступну та резолютивну частини рішення.
Заслухавши вступне слово та пояснення, надані учасниками справи, безпосередньо дослідивши письмові докази, надані сторонами, суд встановив такі обставини.
16.04.2018 Товариством з обмеженою відповідальністю «ГЛОБАЛ 2018» придбано у власність об`єкт нерухомого майна, а саме: Дитячий оздоровчий комплекс «Веселка» (літ. А, Б, Г, Д, З, К, Н, О, П, П (1), С, Т, З, Ш, Щ, Ю, Ц, Ч, Ф), розташований за адресою: Запорізька область, м. Запоріжжя, вул. Ленська, буд,34, на підставі договору купівлі-продажу, посвідченого приватним нотаріусом Запорізького міського нотаріального округу Туріченко О.М. та зареєстрованого за № 241.
Зазначений об`єкт нерухомого майна, розташований на земельній ділянці площею 4,5179 га, земельна ділянка має кадастровий номер 2310100000:04:041:0185.
25.03.2020 Запорізькою міською радою прийнято рішення №51/79 про зміну цільового призначення земельної ділянки площею 4,5179 га (кадастровий номер 2310100000:04:041:0185) із земель рекреаційного призначення на землі житлової та громадської забудови, для іншої житлової забудови, про передачу в оренду TOB «ГЛОБАЛ 2018» строком на 10 років вказаної земельної ділянки; зобов`язано TOB «ГЛОБАЛ 2018» протягом чотирьох місяців після прийняття даного рішення здійснити заходи щодо внесення змін до відомостей Державного земельного кадастру про земельну ділянку, отримати витяг з технічної документації щодо земельної ділянки, укласти договір оренди землі та здійснити державну реєстрацію права користування.
Головним управлінням Держгеокадастру у Запорізькій області сформовані наступні витяги із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки.
Згідно витягу про нормативну грошову оцінку земельної ділянки № 3979/207-19 від 29.11.2019 нормативна грошова оцінка земельної ділянки площею 4,5179 га (кадастровий номер 2310100000:04:041:0185) становить 17 072 240,52 грн.
При формуванні зазначеного витягу застосовані наступні локальні коефіцієнти на місцезнаходження земельної ділянки Км3:
- 1,10 земельна ділянка розташована у зоні магістралей підвищеного містоформувального значення;
- 1,05 земельна ділянка розташована у зоні пішохідної доступності до національних, зоологічних та дендрологічних пам`яток садово-паркового мистецтва, ботанічних садів, заказників, заповідних урочищ, пам`ятників природи, курортів, парків, лісопарків, лісі, зелених зон, пляжів;
- 0,95 земельна ділянка, не забезпечена централізованим водовідведенням;
- 0,95 земельна ділянка не забезпечена централізованим теплопостачанням;
- 0,95 земельна ділянка, не забезпечена централізованим газопостачанням - 0,95.
Сукупний коефіцієнт Км3 становить 0,99.
Згідно витягу про нормативну грошову оцінку земельної ділянки № 1713/207-20 від 14.05.2020 нормативна грошова оцінка земельної ділянки площею 4,5179 га (кадастровий номер 2310100000:04:041:0185) становить 40 007359,87 грн.
При формуванні витягу застосовані наступні локальні коефіцієнти на місцезнаходження земельної ділянки Км3:
- 1,10 земельна ділянка розташована у зоні магістралей підвищеного містоформувального значення;
- 1,05 земельна ділянка розташована у зоні пішохідної доступності до національних, зоологічних та дендрологічних пам`яток садово-паркового мистецтва, ботанічних садів, заказників, заповідних урочищ, пам`ятників природи, курортів, парків, лісопарків, лісі, зелених зон, пляжів.
Сукупний коефіцієнт Км3 становить 1,16.
У зв`язку з неврахуванням під час формування 14.05.2020 витягу нормативної грошової оцінки земельної ділянки площею 4,5179 га (кадастровий номер 2310100000:04:041:0185) відповідачем локальних факторів - земельна ділянка, не забезпечена централізованим водовідведенням (значення коефіцієнту - 0,95); земельна ділянка не забезпечена централізованим теплопостачанням (значення коефіцієнту - 0,95), земельна ділянка, не забезпечена централізованим газопостачанням (значення коефіцієнту - 0,95) з огляду на що відбулось завищення нормативної грошової оцінки земельної ділянки, вважаючи такі дії та витяг протиправними позивач звернувся до суду з даним позовом.
Надаючи правову оцінку встановленим обставинам, суд виходить з такого.
Частиною другоюстатті 19 Конституції Україні передбачено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцієюта законами України.
Закон України «Про оцінку земель» від 11.12.2003 № 1378-IV (тут і надалі, у редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин, далі - Закон № 1378-IV) визначає правові засади проведення оцінки земель, професійної оціночної діяльності у сфері оцінки земель в Україні та спрямований на регулювання відносин, пов`язаних з процесом оцінки земель, забезпечення проведення оцінки земель, з метою захисту законних інтересів держави та інших суб`єктів правовідносин у питаннях оцінки земель, інформаційного забезпечення оподаткування та ринку земель.
За приписами ч. 1 ст. 1 Закону № 1378-IV нормативна грошова оцінка земельних ділянок - капіталізований рентний дохід із земельної ділянки, визначений за встановленими і затвердженими нормативами; рентний дохід (земельна рента) - дохід, який можна отримати із землі як фактора виробництва залежно від якості та місця розташування земельної ділянки.
Відповідно до статті 2 Закону № 1378-IV правове регулювання оцінки земель здійснюється відповідно до Конституції України, Земельного кодексу України, Закону України "Про оцінку майна, майнових прав та професійну оціночну діяльність в Україні", цього Закону, законів України, інших нормативно-правових актів, прийнятих відповідно до них.
Статтею 5 Закону № 1378-IV передбачено, зокрема, залежно від мети та методів проведення оцінка земель поділяється на такі види:
бонітування ґрунтів;
економічна оцінка земель;
грошова оцінка земельних ділянок.
Дані з економічної оцінки земель є основою при проведенні нормативної грошової оцінки земельних ділянок, аналізі ефективності використання земель порівняно з іншими природними ресурсами та визначенні економічної придатності земель сільськогосподарського призначення для вирощування сільськогосподарських культур.
Грошова оцінка земельних ділянок залежно від призначення та порядку проведення може бути нормативною і експертною.
Нормативна грошова оцінка земельних ділянок використовується для визначення розміру земельного податку, державного мита при міні, спадкуванні (крім випадків спадкування спадкоємцями першої та другої черги за законом (як випадків спадкування ними за законом, так і випадків спадкування ними за заповітом) і за правом представлення, а також випадків спадкування власності, вартість якої оподатковується за нульовою ставкою) та даруванні земельних ділянок згідно із законом, орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, втрат сільськогосподарського і лісогосподарського виробництва, вартості земельних ділянок площею понад 50 гектарів для розміщення відкритих спортивних і фізкультурно-оздоровчих споруд, а також при розробці показників та механізмів економічного стимулювання раціонального використання та охорони земель.
Відповідно до ст. 15 Закону № 1378-IV підставою для проведення оцінки земель (бонітування ґрунтів, економічної оцінки земель та нормативної грошової оцінки земельних ділянок) є рішення органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування.
Нормативна грошова оцінка земельних ділянок може проводитися також на підставі договору, який укладається заінтересованими особами в порядку, встановленому законом.
Підставами для проведення експертної грошової оцінки земельної ділянки є договір, який укладається заінтересованими особами в порядку, встановленому законом, а також рішення суду.
Порядок проведення нормативної грошової оцінки земельних ділянок встановлено приписами ст. 18 Закону № 1378-IV.
Нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться відповідно до державних стандартів, норм, правил, а також інших нормативно-правових актів на землях усіх категорій та форм власності.
Нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться:
розташованих у межах населених пунктів незалежно від їх цільового призначення - не рідше ніж один раз на 5-7 років;
розташованих за межами населених пунктів земельних ділянок сільськогосподарського призначення - не рідше ніж один раз на 5-7 років, а несільськогосподарського призначення - не рідше ніж один раз на 7-10 років.
Нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться юридичними особами, які є розробниками документації із землеустрою відповідно до Закону України "Про землеустрій".
Відповідно до ч. 2 ст. 20 Закону № 1378-IV дані про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки оформляються як витяг з технічної документації з нормативної грошової оцінки земель.
Відповідно до ч. 3 ст. 201 Земельного кодексу України нормативна грошова оцінка земельних ділянок використовується для визначення розміру земельного податку, втрат сільськогосподарського і лісогосподарського виробництва, економічного стимулювання раціонального використання та охорони земель тощо.
Системний аналіз наведених правових норм дає підстави дійти висновку про те, що нормативна грошова оцінка землі проводиться в обов`язковому порядку для визначення розміру орендної плати за землі комунальної та державної форм власності. При цьому, технічна документація з нормативної грошової оцінки земельних ділянок, розташованих у межах населених пунктів, затверджується рішенням відповідної сільської, селищної чи міської ради. Таке рішення офіційно оприлюднюється відповідним органом місцевого самоврядування до 15 липня року.
Так, у межах даної справи судом встановлено та сторонами не заперечується, що керуючись Законом України «Про місцеве самоврядування в Україні», Законом України «Про оцінку земель», Податковим кодексом України, Законом України «Про державну експертизу землевпорядної документації», Постановою Кабінету Міністрів України від 23.03.95 № 213 «Про методику нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення та населених пунктів» (із змінами та доповненнями) та розглянувши технічну документацію з нормативно-грошової оцінки земель міста Запоріжжя, розроблену Державним підприємством Українського державного науково-дослідного інституту проектування міст «Діпромісто» ім. Ю.М. Білоконя, Запорізька міська рада рішенням № 7 від 30.06.2015 «Про затвердження нормативної грошової оцінки земель міста Запоріжжя», вирішено:
- затвердити технічну документацію з нормативної грошової оцінки земель міста Запоріжжя, виконану Державним підприємством Українського державного науково-дослідного інституту проектування міст «Діпромісто» ім. Ю.М. Білоконя.
- затвердити схему основних агровиробничих груп грунтів згідно матеріалів технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Запоріжжя.
- затвердити базову вартість одного квадратного метра земель міста Запоріжжя станом на 01.01.2013 року в розмірі 239,50 гривень (двісті тридцять дев`ять грн. 50 коп.), та з урахуванням коефіцієнта індексації нормативної грошової оцінки земель за 2014 рік - 299,14 гривень (двісті дев`яносто дев`ять грн. 14 коп.).
- затвердити економіко-планувальне зонування території міста Запоріжжя. В місті Запоріжжі 371 економіко-планувальна зона.
- затвердити значення коефіцієнтів місцерозташування Км2 згідно з додатком 1.
- затвердити значення коефіцієнтів впливу локальних факторів Км3 згідно з додатком 2.
- ввести в дію нормативну грошову оцінку земель міста з 01.01.2016 року.
- нормативна грошова оцінка земель м. Запоріжжя підлягає щорічній індексації відповідно до вимог діючого законодавства.
- Головне управління Держземагентства у Запорізькій області забезпечує оформлення та видачу витягів з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельних ділянок міста Запоріжжя.
Порядок нормативної грошової оцінки земель населених пунктів, затверджений наказом Міністерства аграрної політики та продовольства України 25.11.2016 № 489, визначає процедуру проведення нормативної грошової оцінки земель населених пунктів. (далі - Порядок № 489)
Нормативна грошова оцінка земель населених пунктів відповідно до п. 2 Порядку № 489 проводиться відповідно до Методики нормативної грошової оцінки земель населених пунктів, затвердженої постановою Кабінету Міністрів України від 23 березня 1995 року № 213 (втрата чинності від 10.11.2021).
Механізм нормативної грошової оцінки земельних ділянок в межах населених пунктів та порядок оформлення Витягів з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки регламентується Методикою нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення та населених пунктів, затвердженою Постановою Кабінету Міністрів України від 23.03.1995 № 213. (Методика)
Згідно із п. 2-1 Методики, дані за результатами проведення нормативної грошової оцінки земельної ділянки оформляються як витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земель, що видається територіальним органом Держземагентства за місцезнаходженням земельної ділянки у строк, що не перевищує семи робочих днів з дати надходження відповідної заяви.
Відповідно до п. 21 Методики нормативна грошова оцінка земель населених пунктів визначається за формулою:
В х Нп
Цн = ------------------------- х Кф х Км,
Нк
де Цн - нормативна грошова оцінка квадратного метра земельної ділянки (у гривнях);
В - витрати на освоєння та облаштування території в розрахунку на квадратний метр (у гривнях);
Нп - норма прибутку (6%);
Нк - норма капіталізації (3%);
Кф - коефіцієнт, який характеризує функціональне використання земельної ділянки (під житлову та громадську забудову, для промисловості, транспорту тощо);
Км - коефіцієнт, який характеризує місцерозташування земельної ділянки.
Витрати на освоєння та облаштування території включають відновну вартість - як первісну вартість, що змінюється після проведення переоцінки, інженерної підготовки головних споруд і магістральних мереж водопостачання, каналізації, теплопостачання, електропостачання (у тому числі зовнішнього освітлення) слабкострумових пристроїв, газопостачання, дощової каналізації, вартість санітарної очистки, зелених насаджень загального користування, вулично-дорожньої мережі, міського транспорту станом на початок року проведення оцінки.
Коефіцієнт, який характеризує місцеположення земельної ділянки (Км), обчислюється за формулою:
Км = Км1 х Км2 х Км3,
де Км1 - коефіцієнт, який характеризує регіональні фактори місцеположення земельної ділянки, зокрема:
а) чисельність населення та адміністративний статус населеного пункту, його місце в системі розселення;
б) розміщення в межах населених пунктів, розташованих у приміських зонах великих міст;
в) розміщення в межах населених пунктів, що мають статус курортів.
Км2 - коефіцієнт, який характеризує зональні фактори місцеположення земельної ділянки в межах населених пунктів, зокрема:
а) відстань до загальноміського центру населеного пункту, концентрованих місць праці, масового відпочинку населення;
б) розташування в ядрі центру великих і найбільших міст та інших населених пунктів, що мають особливо важливе історичне значення, в приморській смузі населених пунктів.
Км3 - коефіцієнт, який характеризує локальні фактори місцеположення земельної ділянки за територіально-планувальними, інженерногеологічними, історико-культурними, природно-ландшафтними, санітарно-гігієнічними умовами та рівнем облаштування території.
Аналогічні норми містить розділ ІІ Порядку № 489.
Відповідно до пункту 6 Порядку № 489 вихідними даними для обчислення коефіцієнта Км є затверджені матеріали Генеральної схеми планування території України, схем планування території Автономної Республіки Крим та областей, генеральні плани населених пунктів у частині, яка характеризує існуючий стан населеного пункту. Значення коефіцієнтів установлюються за результатами пофакторних оцінок кожної групи з урахуванням питомої ваги рентоутворювальних факторів у формуванні загального рентного доходу в межах населеного пункту та його економіко-планувальних зон.
У пункті 10 Порядку № 489 визначено, що значення коефіцієнта Км3 визначається щодо кожного населеного пункту, виходячи з його особливостей. Значення локального коефіцієнта для окремої земельної ділянки можливо встановлювати на основі визначення частки площі, яку займає цей фактор на земельній ділянці. Встановлення частки площі здійснюється переважно шляхом використання ГІС-технологій та електронних цифрових карт масштабу не менше ніж 1:10000 - для міст з чисельністю населення понад 100 тис. осіб, та 1:5000 - для інших населених пунктів.
Для обчислення Км3 враховуються локальні фактори, наведені в додатку 7, при цьому добуток пофакторних оцінок не має бути нижче 0,50 і вище 1,50.
У Додатку 7 до Порядку нормативної грошової оцінки земель населених пунктів (пункт 10 розділу ІІ) перелічені локальні фактори:
- Функціонально-планувальні фактори: місцезнаходження земельної ділянки в зоні пішохідної доступності до громадських центрів 1,04-1,2, у зоні магістралей підвищеного містоформувального значення 1,05-1,2, у зоні пішохідної доступності швидкісного міського та зовнішнього пасажирського транспорту 1,04-1,15, у зоні пішохідної доступності до національних природних, регіональних ландшафтних, зоологічних та дендрологічних парків, парків - пам`яток садово-паркового мистецтва, ботанічних садів, заказників, заповідних урочищ, біосферних та природних заповідників, пам`яток природи, курортів, парків, лісопарків, лісів, зелених зон, пляжів 1,04-1,15, у прирейковій зоні (ділянка, розташована або примикає до смуги відведення, має під`їзну залізничну колію) 1,04-1,10;
- Інженерно-інфраструктурні фактори: земельна ділянка, що примикає до вулиці без твердого покриття 0,90-0,95, земельна ділянка, що примикає до вулиці із твердим покриттям 1,00, не забезпечена централізованим водопостачанням 0,90-0,95, забезпечена централізованим водопостачанням 1,00, не забезпечена централізованим водовідведенням 0,90-0,95, забезпечена централізованим водовідведенням 1,00, не забезпечена централізованим теплопостачанням 0,90-0,95, забезпечена централізованим теплопостачанням 1,00, не забезпечена централізованим газопостачанням 0,90-0,95, забезпечена централізованим газопостачанням 1,00;
- Інженерно-геологічні фактори: місцезнаходження земельної ділянки в межах території, що має схил поверхні понад 20 % 0,85-0,90, на ґрунтах з несучою спроможністю менше 1,0 кг/см кв. при потужності понад два метри 0,85-0,95, у зоні залягання ґрунтових вод менше 3 м 0,90-0,95, у зоні затоплення паводком понад 4 % забезпеченості (шар затоплення понад два метри) 0,90-0,95, у зоні значної заболоченості з ґрунтовим живленням, що важко осушується 0,90-0,95, у зоні небезпечних геологічних процесів (зсуви, карст, яружна ерозія - яри понад 10 м, штучні підземні виробки - катакомби, підроблювані території, провали та значні тріщини у земній корі, у тому числі з виходом метану на поверхню) 0,75-0,90, на штучно створених територіях 1,02-1,07;
- Історико-культурні фактори: місцезнаходження земельної ділянки в межах заповідної зони 1,08-1,20, у зоні регулювання забудови 1,07-1,11, у зоні історичного ландшафту, що охороняється 1,06-1,12, на території пам`ятки культурної спадщини та у її зонах охорони 1,06-1,12;
- Природно-ландшафтні фактори: місцезнаходження земельної ділянки в межах території природоохоронного призначення (національних природних, регіональних ландшафтних, зоологічних та дендрологічних парків, парків-пам`яток садово-паркового мистецтва, ботанічних садів, заказників, заповідних урочищ, біосферних та природних заповідників, пам`яток природи) 1,07-1,11, у межах території оздоровчого призначення (курортів та округів санітарної охорони) 1,06-1,10, у межах території рекреаційного призначення 1,05-1,09;
- Санітарно-гігієнічні фактори: місцезнаходження земельної ділянки у санітарно-захисній зоні 0,80-0,96, місцезнаходження земельної ділянки у водоохоронній зоні 1,02-1,05, місцезнаходження земельної ділянки у зоні обмеження забудови за ступенем забруднення атмосферного повітря 0,80-0,95, місцезнаходження земельної ділянки у зоні обмеження забудови за рівнем напруження електромагнітного поля 0,90-0,95, місцезнаходження земельної ділянки у зоні перевищення припустимого рівня шуму від залізниці, автодоріг, електропідстанцій та аеродромів 0,90-0,97, місцезнаходження земельної ділянки в ареалі забруднення ґрунтів (важкі метали), на територіях, зайнятих породними відвалами і териконами 0,90-0,95.
У Додатку 2 до рішення Запорізької міської ради від 30.06.2015 № 7 затверджені значення коефіцієнтів впливу локальних факторів Км3:
1. Розташування земельної ділянки в зоні пішохідної доступності до громадських центрів 1,12.
2. Розташування земельної ділянки в зоні магістралей підвищеного містоформуючого значення 1,10.
3. Розташування земельної ділянки в зоні пішохідної доступності швидкісного міського та зовнішнього пасажирського транспорту 1,08.
4. Розташування земельної ділянки в зоні пішохідної доступності до національних, зоологічних та дендрологічних парків, парків-пам`яток садово-паркового мистецтва, ботанічних садів, заказників, заповідних урочищ, пам`яток природи, курортів, парків, лісопарків, лісів, зелених зон, пляжів 1,05.
5. Розташування земельної ділянки в прирейковій зоні (ділянка розташована або примикає до відводу залізниці, має під`їзну залізничну колію)1,05.
6. Земельна ділянка, що примикає до вулиці без твердого покриття 0,95.
7. Земельна ділянка, яка не забезпечена централізованим водопостачанням 0,95.
8. Земельна ділянка, яка не забезпечена централізованим водовідведенням 0,95.
9. Земельна ділянка, яка не забезпечена централізованим теплопостачанням 0,95.
10. Земельна ділянка, яка не забезпечена централізованим газопостачанням 0,95.
11. Земельна ділянка розташована в межах території, що має схил більш 20%0,85.
12. Земельна ділянка розташована в зоні залягання ґрунтових вод менше 3 метрів 0,90.
13. Земельна ділянка розташована в зоні затоплення паводком понад 4% забезпеченості (шар затоплення понад 2 м)0,90.
14. Земельна ділянка розташована на ґрунтах з несучою спроможністю менше 1,0 кг/кв см при потужності понад 2 м 0,85.
15. Земельна ділянка розташована в зоні значної заболоченості з грунтовим живленням, що важко осушується 0,90.
16. Земельна ділянка розташована в зоні небезпечних геологічних процесів (зсуви, карст, яружна ерозія яри понад 10м, штучні підземні виробки катакомби, підроблені території, провали та значні тріщини у земній корі, у тому числі з виходом метану на поверхню) 0,75.
17. Земельна ділянка розташована на намивних територіях 1,02.
18. Земельна ділянка розташована в межах заповідної території 1,15.
19. Земельна ділянка розташована в зоні регулювання забудови 1,10.
20. Земельна ділянка розташована в зоні історичного ландшафту, що охороняється 1,10.
21. Земельна ділянка розташована в зоні охорони поодиноких пам`яток 1,08.
22. Земельна ділянка розташована у межах території природоохоронного призначення (національних, зоологічних та дендрологічних парків, парків-пам`яток садово-паркового мистецтва, ботанічних садів, заказників, заповідних урочищ, пам`яток природи) 1,10.
23. Земельна ділянка розташована у межах території рекреаційного призначення (земель туризму та відпочинку, парків та зелених зон) 1,07.
24. Земельна ділянка розташована в водоохоронній зоні* 1,02.
25. Земельна ділянка розташована в санітарно-захисній зоні 0,80.
26. Земельна ділянка розташована в зоні обмеження забудови за рівнем напруження електромагнітного поля 0,90.
27. Земельна ділянка розташована в зоні перевищення припустимого рівня шуму 0,90.
28. Земельна ділянка розташована на території забруднення ґрунтів важкими металами 0,90.
Судом встановлено, що у витягу з технічної документації № 3979/207-19 від 29.11.2019 нормативна грошова оцінка земельної ділянки площею 4,5179 га (кадастровий номер 2310100000:04:041:0185) становить 17 072 240,52 грн., застосовані наступні локальні коефіцієнти на місцезнаходження земельної ділянки Км3:
- 1,10 земельна ділянка розташована у зоні магістралей підвищеного містоформувального значення;
- 1,05 земельна ділянка розташована у зоні пішохідної доступності до національних, зоологічних та дендрологічних пам`яток садово-паркового мистецтва, ботанічних садів, заказників, заповідних урочищ, пам`ятників природи, курортів, парків, лісопарків, лісі, зелених зон, пляжів;
- 0,95 земельна ділянка, не забезпечена централізованим водовідведенням;
- 0,95 земельна ділянка не забезпечена централізованим теплопостачанням;
- 0,95 земельна ділянка, не забезпечена централізованим газопостачанням - 0,95.
Сукупний коефіцієнт Км3 становить 0,99.
Натомість згідно витягу про нормативну грошову оцінку земельної ділянки № 1713/207-20 від 14.05.2020 нормативна грошова оцінка земельної ділянки площею 4,5179 га (кадастровий номер 2310100000:04:041:0185) становить 40 007 359,87 грн.
При формуванні витягу застосовані наступні локальні коефіцієнти на місцезнаходження земельної ділянки Км3:
- 1,10 земельна ділянка розташована у зоні магістралей підвищеного містоформувального значення;
- 1,05 земельна ділянка розташована у зоні пішохідної доступності до національних, зоологічних та дендрологічних пам`яток садово-паркового мистецтва, ботанічних садів, заказників, заповідних урочищ, пам`ятників природи, курортів, парків, лісопарків, лісі, зелених зон, пляжів.
Сукупний коефіцієнт Км3 становить 1,16.
Вказана розбіжність розміру сукупного коефіцієнту Км3 виникла внаслідок неврахування під час його обрахунку локальних особливостей розташування земельної ділянки в межах економіко-планувальної зони, що відіграє важливе значення при оцінці земельної ділянки і впливає на кінцеву грошову оцінку земельної ділянки, а саме інженерно-інфраструктурних факторів.
З наданих до матеріалів справи витягів технічної документації встановлено, що при формуванні нового витягу відповідачем не враховані локальні коефіцієнти:
- 0,95 земельна ділянка, не забезпечена централізованим водовідведенням;
- 0,95 земельна ділянка не забезпечена централізованим теплопостачанням;
- 0,95 земельна ділянка, не забезпечена централізованим газопостачанням - 0,95
При цьому, відповідач не довів суду, що локальні фактори, які не були враховані, не існують.
Під час судового розгляду представник відповідача зазначав, що йому не відомі причини неврахування зазначених локальних факторів, та повідомляв про неможливість впливати на показники коефіцієнтів Км3 у зв`язку з наданням витягу із застосуванням програмного забезпечення в автоматизованому режимі.
Згідно з частинами 1, 2 статті 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача. У таких справах суб`єкт владних повноважень не може посилатися на докази, які не були покладені в основу оскаржуваного рішення, за винятком випадків, коли він доведе, що ним було вжито всіх можливих заходів для їх отримання до прийняття оскаржуваного рішення, але вони не були отримані з незалежних від нього причин.
У відзиві відповідач пояснює підвищення нормативної грошової оцінки вказаної земельної ділянки з застосування нового коефіцієнту, який характеризує функціональне використання земельної ділянки (Кф), внаслідок зміни її цільового призначення з землі рекреаційного призначення 14.01. для будівництва та обслуговування об`єктів рекреаційного призначення - 0,5 на землі житлової та громадської забудови 02.07. для іншої житлової забудови - 1,0.
Однак, позивач не погоджується з неврахуванням саме значень локального коефіцієнту (Км3), спір щодо застосування коефіцієнту, який характеризує функціональне використання земельної ділянки (Кф), у даній справі відсутній.
Також, суд відхиляє аргументи відповідача щодо неможливості впливати на показники коефіцієнтів Км3 у зв`язку з наданням витягу із застосуванням програмного забезпечення в автоматизованому режимі, з огляду на таке.
Наданий позивачу витяг про нормативну грошову оцінку земель сформовано посадовими особами Головного управління Держгеокадастру у Запорізькій області.
Згідно із п. 4 Порядку ведення Державного земельного кадастру, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 17 жовтня 2012 р. № 1051 (далі - Порядок № 1051), ведення Державного земельного кадастру здійснює Держгеокадастр та його територіальні органи. Держателем Державного земельного кадастру є Держгеокадастр. Функції адміністратора Державного земельного кадастру виконує визначене Держгеокадастром за погодженням з Мінагрополітики державне підприємство, яке належить до сфери управління Держгеокадастру.
Відповідно до п. 5 Порядку № 1051 до складу Держгеокадастру та його територіальних органів входять державні кадастрові реєстратори, які здійснюють внесення відомостей до Державного земельного кадастру і надання таких відомостей в межах повноважень, визначених Законом України «Про Державний земельний кадастр» та цим Порядком.
Державний кадастровий реєстратор має доступ до всіх відомостей Державного земельного кадастру, самостійно приймає рішення про внесення відомостей до нього, надання таких відомостей, а також відмову у внесенні або наданні відомостей.
Згідно з пп.1 п. 6 Порядку № 1051 до повноважень державних кадастрових реєстраторів Держгеокадастру та його територіальних органів належить внесення до Державного земельного кадастру геодезичної, картографічної основи та відомостей про них (змін до них), індексних кадастрових карт (планів) відповідних адміністративно-територіальних одиниць (змін до них), індексної кадастрової карти кадастрової зони за межами адміністративно-територіальних одиниць (змін до неї) та відомостей про кадастрове зонування земель в межах території України (змін до них).
Відповідно до п. 10 розділу ІІ Порядку № 489 значення коефіцієнта Км3 визначається щодо кожного населеного пункту, виходячи з його особливостей. Значення локального коефіцієнта для окремої земельної ділянки можливо встановлювати на основі визначення частки площі, яку займає цей фактор на земельній ділянці.
Отже, внесення до Державного земельного кадастру геодезичної, картографічної основи та відомостей про них (змін до них), індексних кадастрових карт (планів) відповідних адміністративно-територіальних одиниць (змін до них) входить до компетенції державного кадастрового реєстратора, який, у свою чергу входить до складу Держгеокадастру та його територіальних органів, що спростовує доводи відповідача про неможливість внесення до бази даних певних змін щодо території розташування земельної ділянки, які стосуються саме цієї земельної ділянки.
Такий правовий висновок міститься у постанові Верховного Суду від 03 червня 2022 року у справі № 160/12709/19.
Таким чином, суд дійшов висновку, що Головне управління Держгеокадастру у Запорізькій області встановило в оскаржуваному витягу завищене значення коефіцієнту Км3, внаслідок неврахування коефіцієнтів впливу локальних факторів Км3, що вплинуло на кінцевий результат нормативної грошової оцінки земельної ділянки.
Аналогічна правова позиція викладена у постановах Верховного Суду від 20.12.2018 у справі № 826/11716/17, від 30.01.2020 у справі № 820/1804/16, від 14.08.2019 у справі № 826/13259/18.
Згідно з п. 19 ч. 1 ст. 4 КАС України індивідуальний акт - акт (рішення) суб`єкта владних повноважень, виданий (прийняте) на виконання владних управлінських функцій або в порядку надання адміністративних послуг, який стосується прав або інтересів визначеної в акті особи або осіб, та дія якого вичерпується його виконанням або має визначений строк.
Таким чином, витяг про нормативну грошову оцінку земельної ділянки, що оскаржується позивачем у цій справі є рішенням суб`єкта владних повноважень, оцінка правомірності прийняття якого надається судом під час розгляду справи.
Аналогічна правова позиція викладена у постанові Верховного Суду від 05.02.2019 у справі № 804/6692/17.
Відповідно до статті 2 КАС України, завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.
У справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони:
1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України;
2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано;
3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії);
4) безсторонньо (неупереджено);
5) добросовісно;
6) розсудливо;
7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації;
8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія);
9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення;
10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.
Враховуючи вищевикладене, суд дійшов висновку, що оскільки відповідачем під час формування витягу не було враховано локальні фактори, які мають вплив на грошову оцінку земельної ділянки, позовні вимоги підлягають задоволенню.
Щодо вимоги позивача про встановлення судового контролю за виконанням рішення, суд зазначає таке.
Відповідно до ч. 1 ст. 382 КАС України суд, який ухвалив судове рішення в адміністративній справі, може зобов`язати суб`єкта владних повноважень, не на користь якого ухвалене судове рішення, подати у встановлений судом строк звіт про виконання судового рішення.
Щодо встановлення судового контролю суд зазначає, що в силу положень ч.1 ст. 382 КАС України, суд, який ухвалив судове рішення в адміністративній справі, може зобов`язати суб`єкта владних повноважень, не на користь якого ухвалене судове рішення, подати у встановлений судом строк звіт про виконання судового рішення. Отже, у викладеній нормі йдеться про право, а не обов`язок суду щодо встановлення судового контролю за виконанням рішення. Водночас з цим, позивачем не наведено, і матеріли справи також не містять обставин, які б свідчили про те, що відповідач буде ухилятись від виконання судового рішення.
Таким чином, у даному випадку суд не знаходить підстав для застосування приписів ст. 382 КАС України щодо встановлення судового контролю шляхом зобов`язання відповідача подати звіт про виконання рішення суду.
Відповідно до положень статті 90 КАС України суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні. Жодні докази не мають для суду наперед встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності.
Вирішуючи питання щодо розподілу судових витрат, суд зазначає, що відповідно до частини 1 статті 139 КАС України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
Таким чином, понесені позивачем судові витрати на оплату судового збору в розмірі 2481,00 грн. підлягають стягненню на користь позивача за рахунок бюджетних асигнувань відповідача.
Керуючись ст.ст. 139, 241-246, 255 КАС України, суд, -
ВИРІШИВ:
Позов Товариства з обмеженою відповідальністю «ГЛОБАЛ 2018» до Головного управління Держгеокадастру у Запорізькій області, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача Запорізька міська рада про визнання протиправними дій та зобов`язання вчинити певні дії, - задовольнити.
Визнати протиправними дії Головного управління Держгеокадастру у Запорізькій області щодо застосування сукупного коефіцієнта Км3 1,16 при формуванні та видачі витягу про нормативну грошову оцінку земельної ділянки № 1713/207-20 від 14.05.2020 стосовно земельної ділянки площею 4,5179 га (кадастровий номер 2310100000:04:041:0185).
Визнати протиправним та скасувати витяг про нормативну грошову оцінку земельної ділянки № 1713/207-20 від 14.05.2020 стосовно земельної ділянки площею 4,5179 га (кадастровий номер 2310100000:04:041 0185).
Зобов`язати Головне управління Держгеокадастру у Запорізькій області сформувати за 2020 рік новий витяг із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки площею 4,5179 га (кадастровий номер 2310100000:04:041:0185), яка розташована за адресою: м. Запоріжжя, вул. Ленська, буд.34, - із застосуванням сукупного коефіцієнту Км3 величиною "0,99".
Стягнути на користь Товариства з обмеженою відповідальністю «ГЛОБАЛ 2018» за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління Держгеокадастру у Запорізькій області судові витрати зі сплати судового збору в розмірі 2481 грн. (дві тисячі чотириста вісімдесят одну гривню 00 коп.).
Рішення суду набирає законної сили відповідно до вимог статті 255 КАС України після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Рішення може бути оскаржене в порядок та строки, передбачені ст.ст. 295, 297 КАС України. Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення до Третього апеляційного адміністративного суду.
Повне найменування сторін та інших учасників справи:
Позивач - Товариство з обмеженою відповідальністю «ГЛОБАЛ 2018» (вул.Дорошенка, буд.6, кв.36-А, м. Запоріжжя, 69124; код ЄДРПОУ 42021269),
Відповідач - Головне управління Держгеокадастру у Запорізькій області (вул.Українська, 50, м.Запоріжжя, 69095; код ЄДРПОУ 39820689),
Третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача Запорізька міська рада (пр. Соборний, 206, м. Запоріжжя, 69105; код ЄДРПОУ 04053915).
Повне судове рішення складено 29.03.2023.
Суддя Б.В. Богатинський
Суд | Запорізький окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 24.03.2023 |
Оприлюднено | 03.04.2023 |
Номер документу | 109906710 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу регулюванню містобудівної діяльності та землекористування, зокрема у сфері землеустрою; державної експертизи землевпорядної документації; регулювання земельних відносин, з них |
Адміністративне
Касаційний адміністративний суд Верховного Суду
Берназюк Я.О.
Адміністративне
Запорізький окружний адміністративний суд
Богатинський Богдан Вікторович
Адміністративне
Запорізький окружний адміністративний суд
Богатинський Богдан Вікторович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні