Рішення
від 23.03.2023 по справі 283/95/22
МАЛИНСЬКИЙ РАЙОННИЙ СУД ЖИТОМИРСЬКОЇ ОБЛАСТІ

Справа № 283/95/22

Провадження №2/283/13/2023

Р І Ш Е Н Н Я

І м е н е м У к р а ї н и

23 березня 2023 року м. Малин

Малинський районний суд Житомирської області у складі головуючого судді Хомич В.М., секретар судового засідання Ільніцька С.В., за участю прокурора Малинського відділу Коростенської окружної прокуратури Яричевської Н.М., представника Малинської міської ради Житомирської області Паршакова О.В., представника відповідача адвоката Алексеєва С.М., розглянувши у відкритому судовому засіданні у порядку загального позовного провадження цивільну справу за позовом керівника Коростенської окружної прокуратури в інтересах Малинської міської ради Житомирської області до ОСОБА_1 про стягнення безпідставно збережених коштів,

ВСТАНОВИВ:

Короткий зміст позовних вимог

11.01.2022 прокурор в інтересах держави в особі Малинської міської ради звернувся до Малинського районного суду Житомирської області з позовною заявою до відповідача про стягнення безпідставно збережених коштів, в обґрунтування якої зазначив, що відповідно до витягу з реєстру прав власності на нерухоме майно у ОСОБА_1 з червня 2017 по грудень 2020 перебувало у власності нерухоме майно - нежитлові будівлі: блок допоміжних служб літ «А» площею 507,80 м2, склад МПП літ «В» площею 224,40 м2, за адресою: АДРЕСА_1 , на земельній ділянці промисловості, кадастровий номер 1810900000:01:008:0348, належній Малинській міській раді, тому у ОСОБА_1 , як власника нерухомості, виникли відносини по використанню земельної ділянки, на якій розміщені будівлі (споруди).

Малинською міською радою рішенням 99 сесії 7 скликання № 98 від 11.09.2020 затверджено акт комісії про визначення та відшкодування збитків, заподіяних Малинській міській раді Кривичем В.В. внаслідок зайняття земельної ділянки без правовстанолюючих документів.

У подальшому, Малинською міською радою листом № 233 віл 18.06.2021 з урахуванням ставки річної орендної плати, коефіцієнту складних інженерно - геологічних умов, коефіцієнту розміру земельної ділянки та відсотку строку оренди здійснено розрахунок розміру безпідставно збережених коштів у розмірі орендної плати.

Даний розрахунок проведено на підставі Земельного кодексу України, Податкового кодексу України, Положення про порядок передачі земельних ділянок в оренду в м. Малині (зі змінами відповідно до рішення 11 сесії 7 скликання Малинської міської ради від 30.03.2016 № 53, які вводяться в дію з 01.01.2016) та відповідно до якого базова вартість одного квадратного метра земель міста Малина встановлена у сумі 88,26 грн, яка щорічно підлягає індексації згідно з постановою Кабінету Міністрів України від 12.05.2000 № 783 «Про проведення індексації грошової оцінки земель» Фінансовим управлінням Малинської міської ради. Так, відповідно до розрахунків Фінансового управління Малинської міської ради за період з 01.06.2017 по 31.12.2020розмір орендної плати в місяць, який підлягав сплаті ОСОБА_1 становив 10565,03 грн, який складається з нормативної грошової оцінки - 4226010,24 грн, ставки річної орендної плати - 3,00%, відсотку строку оренди - 100,00%.

Таким чином, загальний розмір недоотриманих місцевим бюджетом доходів за період з 21.06.2017 по 23.12.2020, склав 444526 грн. 48 коп, тому прокурор просить стягнути з ОСОБА_1 безпідставно збережені кошти та судові витрати.

Процесуальні дії у справі.

Ухвалою від 03.03.2022 відкрито провадження у справі, визначено проводити розгляд справи за правилами загального позовного провадження, призначено підготовче судове засідання на 11 годину 30 хвилин 28.03.2022.

На підставі розпорядження Голови Верховного Суду від 10.03.2022 року №4/0/9-22 з 07.03.2022 року по 21.04.2022 року правосуддя в Малинському районному суді Житомирської області не здійснювалось.

Після відновлення роботи суду підготовче судове засідання було призначено на 14.06.2022.

Ухвалою від 07.07.2022 задоволено клопотання представника відповідача та продовжено відповідачу строку на подання відзиву до 22.07.2022.

25.07.2022 на адресу суду надійшов відзив, а 27.07.2022 доповнення до відзиву.

02.08.2022 на адресу суду надійшла відповідь на відзив.

22.11.2022 закрито підготовче провадження; призначено справу до судового розгляду у відкритому судовому засіданні на 10 годину 00 хвилин 16 грудня 2022 року, яке неодноразово відкладалось.

Позиція прокурора

В судовому засіданні прокурор Малинського відділу Коростенської окружної прокуратури Яричевська Н.М. позовні вимоги підтримала у повному обсязі, просила їх задовольнити з підстав, зазначених у позові. Також у судовому засіданні пояснила, що рішенням Малинської міської ради № 216 від 22.12.2017 вирішено змінити цільове призначення та кадастровий номер земельної ділянки з «для будівництва та обслуговування будівель торгівлі» на «для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд підприємств переробної, машинобудівної та іншої промисловості» та викладено в новій редакції, саме тому різниться кадастровий номер земельної ділянки, зазначений у позові та у договорах купівлі-продажу, що надані до відзиву. Підтвердженням того, що земельна ділянка з кадастровим номером 1810900000:01:008:0348 та 1823410100:01:008:0146, є однією й тією ж земельною ділянкою, є ті, обставини, що адреси та площі їх співпадають.

Позиція представника Малинської міської ради Житомирської області

Представник ММР за довіреністю ПаршаковО.В. позовні вимоги підтримав у повному обсязі, просив їх задовольнити. Вказав, що відповідно до інформації з реєстру прав власності на нерухоме майно у відповідача перебувало з червня 2017 року по грудень 2020 року у власності нерухоме майно - нежитлові будівлі загальною площею 732,2 м2 за адресою АДРЕСА_1 .Вказаний об`єкт нерухомого майна знаходиться на земельній ділянці комунальної власності, площею 2,5586 га з кадастровим номером 1810900000:01:008:0348, власником якої є територіальна громада в особі Малинської міської ради. Отже, у ОСОБА_1 , як у власника нерухомості, виникли відносини по використанню земельної ділянки, на якій розміщені будівлі (споруди). В той же час відповідач, набувши право власності на об`єкт нерухомого майна, що розташований на земельній ділянці комунальної форми власності, належним чином не оформив правовідносини щодо користування земельною ділянкою, орендні платежі за володіння та користування земельною ділянкою не сплачував. Відповідно до розрахунків Фінансового управління Малинської міської ради за період 01.06.2017 по 21.12.2020 розмір орендної плати в місяць, який підлягав сплаті відповідачем становив 10565,03 грн. Розмір недоотриманих місцевим бюджетом доходів за період з 21.06.2017 по 23.12.2020, які підлягають стягненню склав 444526 грн 48 коп.

Під час розгляду судової справи основним предметом спору стало невідповідність кадастрових номерів земельної ділянки, на якій розміщені нежитлові будівлі загальною площею 732,2 м2 за адресою АДРЕСА_1 .

Так, за наявними матеріалами справи, які досліджені судом, можна дійти до висновку, що кадастрові номери 1823410100:01:008:0146 та 1810900000:01:008:0348 відносяться до однієї і тієї ж земельної ділянки площею 2,5587 га, яка розташована по АДРЕСА_1 .

Зазначений висновок можна зробити виходячи з наступного:

Відповідно до договору купівлі-продажу нежитлової будівлі від 21 червня 2017 року, укладеного ПАТ «Житомироблпаливо» та ОСОБА_1 , останній купив нежитлову будівлю, що розташована за адресою: АДРЕСА_1 , яка знаходиться на земельній ділянці площею 2,5587 га, кадастровий номер 1823410100:01:008:0146.

У подальшому, згідно з договором купівлі-продажу нежитлової будівлі від 24.12.2020 ОСОБА_1 продав ОСОБА_2 об`єкт нерухомості, нежитлову будівлю, що розташована за адресою: АДРЕСА_1 (реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна 1281763718109). Пунктом 1.4. цього договору вказано, що земельна ділянка площею 2,5587 га, кадастровий номер 1823410100:01:008:0146, на якій розташована відчужувана нежитлова будівля, не є предметом цього договору, оскільки не перебуває у власності Продавця.

Вважає, що зазначення земельної ділянки з кадастровим номером 1823410100:01:008:0146, у договорах купівлі-продажу не доводить знаходження нерухомого майна саме на ній.

Більше того новий власник майна гр. ОСОБА_2 , згідно акту приймання-передачі нерухомого майна від 05.07.2021 передав нерухоме майно, яке придбав у ОСОБА_1 до статутного капіталу ТОВ «ЛогістТранс» (код ЄДРПОУ 44065564).

У подальшому 15.09.2021 року між Малинською міською радою та ТОВ «ЛогістТранс», як з власником нерухомого майна, яке знаходиться за адресою АДРЕСА_1 , укладено договір оренди земельної ділянки комунальної власності з кадастровим номером 1810900000:01:008:0348.

Також підтвердженням того, що нерухоме майно, яке перебувало у ОСОБА_1 знаходиться на земельній ділянці 1810900000:01:008:0348є рішення Малинської міської ради від 22 грудня 2017 року № 216 «Про припинення права користування, внесення змін у рішення, передачу у власність, надання в оренду земельних ділянок» (копія витягу з рішення знаходиться у матеріалах справи). Зазначеним рішенням змінено цільове призначення та кадастровий номер з «для будівництва та обслуговування будівель торгівлі» на «для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд підприємств переробної, машинобудівної та іншої промисловості» та викладено рішення в новій редакції, а саме: «укласти договір оренди ОСОБА_1 по АДРЕСА_1 площею 2,5587 га (кадастровий номер 1810900000:01:008:0348) для розміщення та експлуатації підсобних і допоміжних будівель та споруд підприємств переробної, машинобудівної та іншої промисловості (землі комунальної власності Малинської міської ради) строком на 5 (п`ять) років».

Отже, вищезазначене доводить, що саме на земельній ділянці з кадастровим номером 1810900000:01:008:0348, яка знаходиться за адресою АДРЕСА_1 розміщене нерухоме майно, що перебувало у власності ОСОБА_1 .

Позиція відповідача та його представника

В судовому засіданні представник відповідача - адвокат Алексеєв С.М., заперечив у повному обсязі щодо позовних вимог керівника Коростенської окружної прокуратури в інтересах Малинської міської ради Житомирської області, просив відмовити у їх задоволенні у зв`язку з безпідставністю та необгрунтованістю.

Представник наголошував, що поняття «заподіяні збитки» не є тотожним поняттю «безпідставно збережені кошти»; для нарахування та стягнення з відповідача збитків має бути доведена його вина у їх завданні.

Свої заперечення щодо позовних вимог представник виклав у відзиві від 25.07.2022 та доповненнях до відзиву від 27.07.2022, згідно з якими відповідач ОСОБА_1 жодним чином не здійснював діяльність на вказаній земельній ділянці, а до позову не додано доказів протилежного.

Також представник зауважив, що предметом позовної заяви є стягнення з ОСОБА_1 на користь Малинської міської ради Житомирської області безпідставно збережених коштів у розмірі орендної плати у сумі 444526 грн 48 коп. за користування земельноюділянкою кадастровий номер 1810900000:01:008:0348. Однак, згідно здоговором купівлі-продажу нежитлової будівлі від 21 червня 2017 року, укладеного між ПАТ «Житомироблпаливо» та ОСОБА_1 , що посвідчений приватним нотаріусом Стражник Т.О., ОСОБА_1 купив нежитлову будівлю, що розташована за адресою: АДРЕСА_1 , та яка знаходиться на земельній ділянці площею 2,5587 га, кадастровий номер 1823410100:01:008:0146, та яка перейшла в його користування для обслуговування нежитлової будівлі.

Відповідно до Договору купівлі-продажу нежитлової будівлі від 24.12.2012, посвідченого приватним нотаріусом Малинського районної нотаріального округу Житомирської області Гальченко Т.Г., ОСОБА_1 продав ОСОБА_2 об`єкт нерухомості, нежитлову будівлю, що розташована за адресою: АДРЕСА_1 ; у п.1.4. цього договору вказано, що земельна ділянка площею 2,5587га, кадастровий номер 1823410100:01;008:0146, на якій розташована відчужувана нежитлова будівля, не є предметом цього договору, оскільки не перебуває у власності продавця.

Отже, земельна ділянка, на якій розташований об`єкт нерухомості, право власності на який мав ОСОБА_1 в період з 21.06.2017 по 24.12.2020, площею 2,5587 га, мала кадастровий номер 1823410100:01:008:0146, тоді як земельна ділянка, яка вказана прокурором у позовній заяві має кадастровий номер 1810900000:01:008:0348. Зазначена обставина є самостійною підставою для відмови у задоволенні позову.

Розрахунок, доданий до матеріалів справи, не може бути доказом нарахованих збитків, так як він не відповідає вимогам п.1 Порядку визначення та відшкодування збитків власникам землі та землекористувачам, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України №284 від 19.04.1993 року; сума не встановлена в законному порядку створеною комісією; розрахунок не затверджений відповідним рішенням сесії, а особа, яка його підписала, є неуповноваженою. Крім того, розрахунок проведено щодо неідентифікованої кадастровим номером земельної ділянки, з визначенням лише адреси.

Представник відповідача просив, у разі, якщо суд знайде підстави для задоволення позову, застосувати позовну давність. Доводи обгрунтовує тим, що рішенням Малинської міської ради від 11.09.2020 було визначено розмір збитків, які підлягають відшкодуванню ОСОБА_1 , а, відтак, з цієї дати слід обраховувати строк позовної давності, в тому числі і для прокурора. Позов поданий 30.12.2021, отже, нарахування, що проведені за період з 21.06.2017 по 30.12.2018, не підлягають стягненню.

Встановлені судом обставини

Витягом з Державного земельного кадастру про земельну ділянку № НВ-1814907662021 від 04.02.2021, стверджується що земельна ділянка з кадастровим номером 1810900000:01:008:0348, площею 2,5586 га, розташована в АДРЕСА_1 , є комунальною формою власності та належить до категорії земель промисловості, транспорту, зв`язку, енергетики, оборони та іншого призначення, цільове призначення 11.02 для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд підприємств переробної, машинобудівної та іншої промисловості; відомостей про право власності/право постійного користування, оренду, суборенду з ДРРП не надходило; дата державноїреєстрації земельноїділянки 12.12.2012 (а.с.25-27).

Додатком до рішення Малинської міської ради №53 від 30.03.2016 затверджено відсоткові ставки від нормативної грошової оцінки землі для розрахунку орендної плати за земельні ділянки (а.с.42).

Відповідно до витягів із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки кадастровий номер 1810900000:01:008:0348, місце розташування : АДРЕСА_1 , цільове призначення земельної ділянки: 11.02 для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд підприємств переробної, машинобудівної та іншої промисловості, площа земельної ділянки 25587 м2, нормативна грошова оцінка земельної ділянки 4226010,24 грн (а.с.43-47).

Згідно із Договором купівлі-продажу нежитлової будівлі від 21 червня 2017 року, укладеного між ПАТ «Житомироблпаливо» та ОСОБА_1 , останній купив нежитлову будівлю, що розташована за адресою: АДРЕСА_1 ; п. 1.2 договору визначено, що нежитлова будівля знаходиться на земельній ділянці площею 2,5587 га, кадастровий номер 1823410100:01:008:0146, відповідно до витягу з Державного земельного кадастру про земельну ділянку № НВ-0000627892017, виданого 14.06.2017, та яка перейшла в користування ОСОБА_1 для обслуговування нежитлової будівлі (а.с.112-113).

Відповідно до Договору купівлі-продажу нежитлової будівлі від 24 грудня 2020 року, ОСОБА_1 продав ОСОБА_2 об`єкт нерухомості, нежитлову будівлю, що розташована за адресою: АДРЕСА_1 ; у п.1.4. договору вказано, що земельна ділянка площею 2,5587 га, кадастровий номер 1823410100:01:008:0146, на якій розташована відчужувана нежитлова будівля, не є предметом цього договору, оскільки не перебуває у власності продавця, а перебуває у комунальній власності (а.с.114-117).

Відповідно до інформації з реєстру прав власності на нерухоме майно у ОСОБА_1 з 21 червня 2017 року по 24 грудня 2020 року перебувало у власності нерухоме майно - нежитлові будівлі загальною площею 732,2 м2 за адресою АДРЕСА_1 (а.с.24, 54).

Відповідно до рішення Малинської міської ради від 22 грудня 2017 року № 216 «Про припинення права користування, внесення змін у рішення, передачу у власність, надання в оренду земельних ділянок» змінено цільове призначення та кадастровий номер з «для будівництва та обслуговування будівель торгівлі» на «для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд підприємств переробної, машинобудівної та іншої промисловості» та викладено рішення в новій редакції, а саме: «укласти договір оренди ОСОБА_1 по АДРЕСА_1 площею 2,5587 га (кадастровий номер 1810900000:01:008:0348) для розміщення та експлуатації підсобних і допоміжних будівель та споруд підприємств переробної, машинобудівної та іншої промисловості (землі комунальної власності Малинської міської ради) строком на 5 (п`ять) років» (а.с.36).

Актом про визначення та відшкодування збитків власникам землі та землекористувачам №3 від 08.05.2020 та Додатком №1 до акту визначено збитки, які заподіяні Малинській міській раді внаслідок зайняття земельної ділянки за адресою: АДРЕСА_1 без правовстановлюючих документів ОСОБА_1 ; недоодержаний дохід за період з 21.06.2017 по 31.03.2020 становив 352167,67 грн (а.с.50-51).

Листом від 12.05.2020 №326/03-51 Виконавчий комітету Малинської міської ради повідомив ОСОБА_1 , що розмір неодержаного міським бюджетом доходу за час фактичного користування ним земельною ділянкою кадастровий номер 1810900000:01:008:0348 без правовстановлюючих документів становить 352167,67 грн. Виконавчий комітет міської ради вимагав оформити договірні відносини, предметом яких є земельна ділянка, що розташована за адресою: АДРЕСА_1 , кадастровий номер 1810900000:01:008:0348, яка перебуває у комунальній власності міста Малина, з метою уникнення понесення територіальною громадою збитків за землекористування без правовстановлюючих документів та сплатити заборгованість (а.с.38).

Рішенням Малинської міської ради від 11.09.2020 року №98 затверджено акт комісії про визначення та відшкодування збитків, які заподіяні міській раді у вигляді неодержаного доходу у зв`язку з використанням земельної ділянки без правовстановлюючих документів за адресою: АДРЕСА_1 , на загальну суму 352167,67 грн (а.с.39-41).

Відповідно до розрахункуФінансового управління Малинської міської ради за період з 21.06.2017 по 23.12.2020 розмір збитку (недоотриманого доходу), заподіяного міському бюджету внаслідок використання земельної ділянки за адресою АДРЕСА_1 ОСОБА_1 склав 444526 грн 48 коп. (нормативна грошова оцінка ділянки - 4 226010,24 грн, ставки річної орендної плати 3%)(а.с.18).

Оцінка аргументів сторін та норми права, застосовані судом.

Між сторонами виник спір щодо стягнення з відповідача безпідставно збережених коштів як вартості несплаченої орендної плати за користування земельною ділянкою комунальної форми власності.

Згідно зі статтею 206 ЗК України використання землі в Україні є платним. Об`єктом плати за землю є земельна ділянка. Плата за землю справляється відповідно до закону.

Плата за землю - це загальнодержавний податок, який справляється у формі земельного податку або орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності (підпункт 14.1.147 пункту 14.1 статті 14 ПК України).

Відповідно до статей 122, 123, 124 ЗК України міські ради передають земельні ділянки у власність або у користування із земель комунальної власності відповідних територіальних громад для всіх потреб. Надання земельних ділянок державної або комунальної власності у користування здійснюється на підставі рішень органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування. Передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування згідно з їх повноваженнями, визначеними статтею 122 цього Кодексу шляхом укладення договору оренди земельної ділянки чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки.

Особи, які отримують земельну ділянку комунальної власності в користування за договором оренди (договором купівлі-продажу права оренди), зобов`язані сплачувати за неї орендну плату. Орендна плата за землю - це платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою згідно з договором оренди, як це передбачено частиною першою статті 21 Закону України «Про оренду землі».

Відповідно до частин 1, 2статті 120ЗК України у разі набуття права власності на жилий будинок, будівлю або споруду, що перебувають у власності, користуванні іншої особи, припиняється право власності, право користування земельною ділянкою, на якій розташовані ці об`єкти. До особи, яка набула право власності на жилий будинок, будівлю або споруду, розміщені на земельній ділянці, що перебуває у власності іншої особи, переходить право власності на земельну ділянку або її частину, на якій вони розміщені, без зміни її цільового призначення. Якщо жилий будинок, будівля або споруда розміщені на земельній ділянці, що перебуває у користуванні, то в разі набуття права власності на ці об`єкти до набувача переходить право користування земельною ділянкою, на якій вони розміщені, на тих самих умовах і в тому ж обсязі, що були у попереднього землекористувача.

Відтак, за загальним правилом, закріпленим устатті 120 ЗК Україниі частині 3статті 7 Закону України "Про оренду землі", особа, яка набула право власності на будівлю чи споруду, набуває такі ж самі права на земельну ділянку, на яких вона належала попередньому власнику (землекористувачу) на час відчуження будівлі або споруди.

Право оренди земельної ділянки виникає на підставі відповідного договору з моменту державної реєстрації цього права. Проте з огляду на приписи частини другої статті 120 ЗК України не вважається правопорушенням відсутність у власника будинку, будівлі, споруди зареєстрованого права оренди на земельну ділянку, яка має іншого власника і на якій розташоване це нерухоме майно. До моменту оформлення власником об`єкта нерухомого майна права оренди земельної ділянки, на якій розташований цей об`єкт, відносини з фактичного користування земельною ділянкою без укладеного договору оренди та недоотримання її власником доходів у вигляді орендної плати є за своїм змістом кондикційними

Статтею 1212 ЦК України визначено, що особа, яка набула майно або зберегла його у себе за рахунок іншої особи (потерпілого) без достатньої правової підстави (безпідставно набуте майно), зобов`язана повернути потерпілому це майно. Особа зобов`язана повернути майно і тоді, коли підстава, на якій воно було набуте, згодом відпала. Положення глави 83 ЦК України застосовуються незалежно від того, чи безпідставне набуття або збереження майна було результатом поведінки набувача майна, потерпілого, інших осіб чи наслідків події.

Фактичний користувач земельної ділянки, який без достатньої правової підстави за рахунок власника цієї ділянки зберіг у себе кошти, які мав заплатити за користування нею, зобов`язаний повернути ці кошти власнику земельної ділянки на підставі частини 1статті 1212ЦК України (наведену правову позицію викладено упостанові Великої Палати Верховного Суду від 23.05.2018 у справі № 629/4628/16-ц).

Отже, у випадку використання землекористувачем сформованої земельної ділянки комунальної власності, якій присвоєно окремий кадастровий номер, без оформлення договору оренди власник такої земельної ділянки (орган місцевого самоврядування, який представляє інтереси територіальної громади) може захистити своє право на компенсацію йому вартості неотриманої орендної плати в порядку статті 1212 ЦК України.

З огляду на вказані норми, суд вважає безпідставним твердження представника відповідача щодо необхідності доведення належними доказами факту використання земельної ділянки відповідачем для отримання доходу, наявності у діях відповідача вини у заподіянні збитків міському бюджету.

Саме по собі розташування нерухомого майно певної особи на земельній ділянці, що має іншого власника, свідчить про те, що така земельна ділянка вже фактично використовується цією особою для розміщення та обслуговування своєї нерухомості, в той же час ці правовідносини не є деліктом, а тому встановлення вини не вимагається.

Таким чином, для стягнення з особи, майно якої розміщено на певній земельній ділянці, коштів за користування нею без достатньої правової підстави, необхідно довести, що зазначена особа фактично користувалась певною земельною ділянкою, як власник нерухомого майна, яке на ній розміщене, період такого користування, розмір коштів, які недоотримав власник як орендну плату за користування вказаною ділянкою.

При цьому, як положення ПК України, так і законодавство про оцінку земель визнають належними доказами на обґрунтування оцінки землі довідку, витяг з Державного земельного кадастру щодо земельної ділянки, яка є об`єктом плати за землю, та технічну документацію на земельну ділянку, виготовлену компетентним органом.

Прокурором на підтвердження того, що у ОСОБА_1 з 21 червня 2017 року по 24 грудня 2020 року перебувало у власності нерухоме майно - нежитлові будівлі загальною площею 732,2 м2 за адресою АДРЕСА_1 , надано витяги з ДРРП.

Витягом з Державного земельного кадастру про земельну ділянку № НВ-1814907662021 від 04.02.2021 підтверджено, що земельна ділянка з кадастровим номером 1810900000:01:008:0348, площею 2,5586 га, розташована в АДРЕСА_1 , належить до комунальної форми власності та до категорії земель промисловості, транспорту, зв`язку, енергетики, оборони та іншого призначення.

На підтвердження правильності розрахунку розміру недоотриманих власником земельної ділянки коштів надано витяги про нормативну грошову оцінку земельної ділянки з кадастровим номером 1810900000:01:008:0348 та додаток до рішення №53 Малинської міської ради від 30.03.2016, яким затверджено відсоткові ставки від нормативної грошової оцінки землі для розрахунку орендної плати за земельні ділянки.

В той же час доводи прокурора та представника міської ради щодо того, що земельна ділянказ кадастровимномером 1823410100:01:008:0146,на якійрозташовувався належнийвідповідачу об`єктнерухомостів періодз 21.06.2017по 24.12.2020,як визначеноу договорахкупівлі-продажу,та земельнаділянка зкадастровим номером1810900000:01:008:0348,є однієюй тієюземельною ділянкою,оскільки співпадаютьїх адресата площа,а змінакадастрового номерупов`язана іззміною цільоговопризначення земельноїділянки напідставі рішеннямМалинської міськоїради від22.12.2017№216,на думкусуду,без наданняінших належнихдоказів прозазначені обставини,є припущенням, з огляду на наступне.

Згідно із частиною першою статті 79 ЗК України земельна ділянка - це частина земної поверхні з установленими межами, певним місцем розташування, з визначеними щодо неї правами.

Відповідно до частин першої, третьої, четвертої, дев`ятої статті 79-1 ЗК України формування земельної ділянки полягає у визначенні земельної ділянки як об`єкта цивільних прав. Формування земельної ділянки передбачає визначення її площі, меж та внесення інформації про неї до Державного земельного кадастру. Сформовані земельні ділянки підлягають державній реєстрації у Державному земельному кадастрі; земельна ділянка вважається сформованою з моменту присвоєння їй кадастрового номера. Земельна ділянка може бути об`єктом цивільних прав виключно з моменту її формування (крім випадків суборенди, сервітуту щодо частин земельних ділянок) та державної реєстрації права власності на неї.

Відповідно до ст. 1 Закону України «Про Державний земельний кадастр» державна реєстрація земельної ділянки - внесення до Державного земельного кадастру передбачених цим Законом відомостей про формування земельної ділянки та присвоєння їй кадастрового номера;кадастровий номер земельної ділянки - індивідуальна, що не повторюється на всій території України, послідовність цифр та знаків, яка присвоюється земельній ділянці під час її державної реєстрації і зберігається за нею протягом усього часу існування.

Як встановлено судом із витягу з Державного земельного кадастру про земельну ділянку № НВ-1814907662021 від 04.02.2021, державна реєстрація земельної ділянки з кадастровим номером 1810900000:01:008:0348 проведена 12.12.2012, тобто на вказану дату ділянка була сформована та їй був присвоєний вказаний кадастровий номер.

ОСОБА_1 придбав нерухомемайно напідставі договорукупівлі-продажунежитлової будівлівід 21червня 2017року,в п.1.2якого визначено,що нежитловабудівля знаходитьсяна земельнійділянці зкадастровим номером1823410100:01:008:0146,відповідно довитягу зДержавного земельногокадастру проземельну ділянку№ НВ-0000627892017,виданого 14.06.2017, відтак земельна ділянка із вказним кадастровим номером станом на 14.06.2017 також була сформованою та проведена її державна реєстрація.

Враховуючи, що рішення Малинської міської ради, на яке посилається прокурор та представник міської ради, як на підставу зміни кадастрового номеру земельної ділянки з 1823410100:01:008:0146 на 1810900000:01:008:0348, датоване 22.12.2017, то доводи прокурора та представника міської ради, без надання належних доказів проведення зміни кадастрового номера, суд вважає необгрунтованими.

Принцип змагальності забезпечує повноту дослідження обставин справи. Цей принцип передбачає покладання тягаря доказування на сторони. Одночасно цей принцип не передбачає обов`язку суду вважати доведеною та встановленою обставину, про яку сторона стверджує. Така обставина підлягає доказуванню таким чином, аби задовольнити, як правило, стандарт переваги більш вагомих доказів, тобто коли висновок про існування стверджуваної обставини з урахуванням поданих доказів видається більш вірогідним, ніж протилежний.

Заперечення щодо кадастрового номера земельної ділянки разом з копіями договорів купівлі-продажу були надані представником відповідача у відзиві, однак ні прокурор, ні представник міської ради, яким було подано відповідь на відзив, не подали жодного доказу на спростування вказаної обставини, як і не звертались до суду у визначений законом строк та спосіб щодо витребування доказів.

На підставі викладеного, суд вважає не доведеним той факт, що ОСОБА_1 використовував без достатньої правової підстави земельну ділянку з кадастровим номером 1810900000:01:008:0348, в результаті чого за рахунок власника цієї ділянки зберіг у себе кошти, які мав заплатити за користування нею у розмірі 444526,48 грн, а відтак позовні вимоги не підлягають задоволенню.

Заяву представника відповідача про застосування позовної давності суд приймає до уваги і вважає її доводи обґрунтованими, однак, оскільки для задоволення позовних вимог суд не вбачає підстав, що є самостійною підставою для відмови у позові, то у застосуванні позовної давності немає потреби.

Розподіл судових витрат

Оскільки у задоволенні позовних вимог керівника Коростенської окружної прокуратури в інтересах Малинської міської ради Житомирської області відмовлено у повному обсязі, то у відповідності дост.141 ЦПК Українисудові витрати покладаються на позивача та розподілу не підлягають.

Керуючись ст. ст. 77- 81, 83, 89, 95, 141, 263-265, 268, 273, 354, 355 ЦПК України, суд

УХВАЛИВ:

У задоволенні позову керівника Коростенської окружної прокуратури в інтересах Малинської міської ради Житомирської області до ОСОБА_1 про стягнення безпідставно збережених коштів відмовити.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо її не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після розгляду справи апеляційним судом.

Рішення може бути оскаржено в апеляційному порядку до Житомирського апеляційного суду протягом 30 днів з дня виготовлення повного тексту рішення.

Повний текст рішення складено 03.04.2023.

Позивач: керівник Коростенської окружної прокуратури, адреса: Житомирська область, м. Коростень, вул. Героїв Чорнобиля, 10, в інтересах Малинської міської ради Житомирської області, код ЄДРПОУ 25556344, юридична адреса: Житомирська область, м. Малин, пл. Соборна, 6а.

Відповідач: ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , РНОКПП НОМЕР_1 , адреса зареєстрованого місця проживання: АДРЕСА_2 .

Суддя В. М. Хомич

СудМалинський районний суд Житомирської області
Дата ухвалення рішення23.03.2023
Оприлюднено04.04.2023
Номер документу109954254
СудочинствоЦивільне
КатегоріяСправи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із земельних відносин, з них: що виникають з договорів оренди

Судовий реєстр по справі —283/95/22

Постанова від 23.05.2023

Цивільне

Житомирський апеляційний суд

Павицька Т. М.

Постанова від 23.05.2023

Цивільне

Житомирський апеляційний суд

Павицька Т. М.

Ухвала від 05.05.2023

Цивільне

Житомирський апеляційний суд

Павицька Т. М.

Ухвала від 05.05.2023

Цивільне

Житомирський апеляційний суд

Павицька Т. М.

Ухвала від 03.05.2023

Цивільне

Житомирський апеляційний суд

Павицька Т. М.

Рішення від 23.03.2023

Цивільне

Малинський районний суд Житомирської області

Хомич В. М.

Рішення від 23.03.2023

Цивільне

Малинський районний суд Житомирської області

Хомич В. М.

Ухвала від 22.11.2022

Цивільне

Малинський районний суд Житомирської області

Хомич В. М.

Ухвала від 25.07.2022

Цивільне

Малинський районний суд Житомирської області

Хомич В. М.

Ухвала від 06.07.2022

Цивільне

Малинський районний суд Житомирської області

Хомич В. М.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні