Рішення
від 03.04.2023 по справі 914/198/23
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЛЬВІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЛЬВІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

79014, м. Львів, вул. Личаківська, 128

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

03.04.2023 Справа № 914/198/23

Господарський суд Львівської області у складі судді М. М. Синчука, розглянувши матеріали позовної заяви: Товариства з обмеженою відповідальністю «НАРНІЯ-ТРЕЙД», м. Львів,

до відповідача: Львівської міської ради, м. Львів,

третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні відповідача-1: Товариство з обмеженою відповідальністю «Агропромислове підприємство «Львівське», Львівська область, Пустомитівський р-н, с. Зубра,

третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні відповідача-2: Товариство з обмеженою відповідальністю «Агенція «Європростір», м. Львів,

третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні відповідача-3: Товариство з обмеженою відповідальністю «Віллоу Ярд Р1» , м. Львів,

про: визнання незаконними рішень Львівської міської ради та визнання недійсними Договорів оренди земельних ділянок.

Суддя Синчук М.М.

За участю секретаря судового засідання

Дицька С.З.

Представники учасників справи:

від позивача: Яциніна М.-М. С. - представник;

від відповідача: Поліщук О.С.-представник;

від третьої особи-1: не з`явився;

від третьої особи-2: Жбадинський В.О. -представник;

від третьої особи-3: Жбадинський В.О. -представник.

На розгляд Господарського суду Львівської області подано позов Товариства з обмеженою відповідальністю «НАРНІЯ-ТРЕЙД» до Львівської міської ради про визнання незаконними рішень Львівської міської ради та визнання недійсними Договорів оренди земельних ділянок.

Ухвалою від 16.01.2023 суд прийняв позовну заяву до розгляду та відкрив провадження у справі №914/198/23 розгляд справи постановлено здійснювати за правилами загального позовного провадження, підготовче засідання призначив на 13.02.2023.

Канцелярією Господарського суду 13.02.2023 зареєстровано відзив на позовну заяву (Вх. №3542/23).

Відзив долучено до матеріалів справи.

Ухвалою від 13.02.2023 суд відклав розгляд справи на 20.02.2023.

Ухвалою від 20.02.2023 суд закрив підготовче провадження у справі №914/198/23.Розгляд справи №914/198/23 по суті призначив на 03.04.2023.

У судове засідання 03.04.2023 представник позивача з`явився, надав пояснення, позовні вимоги підтримав.

У судове засідання 03.04.2023 представник відповідача з`явився, проти задоволення позовних вимог заперечив.

У судове засідання 03.04.2023 представники третьої особи-1 не з`явився причини неявки суду не повідомили, хоча належним чином були повідомлені про дату та час судового засідання.

У судове засідання 03.04.2023 представники третьої особи-2, 3 з`явився, надав пояснення, просив в задоволені позовних вимог відмовити.

У судовому засіданні 03.04.2023 судом проголошено вступну та резолютивну частини рішення.

Правова позиція позивача.

Позовні вимоги обґрунтовані тим, що Львівська міська рада прийняла на своїх пленарних засіданнях ряд рішень про передачу в оренду ТзОВ «Агенщя «Європростір» земельної ділянки площею 0,5574 з кадастровим номером № 4610136900:09:009:0071 та про передачу в оренду ТзОВ «Агропромислове підприємство «Львівське» земельної ділянки площею 0,379 га з кадастровим номером 4610136900:09:009:0088, і уклала та зареєструвала з вказаними юридичними особами Договори оренди цих земельних ділянок.

Позивач вказує, що частини цих, переданих Львівською міською радою в оренду земельних ділянок, накладаються на земельну ділянку площею 0,2000 га по вул. Стрийська у м. Львові, яка є приватною власністю позивача згідно Договору купівлі-продажу земельної ділянки від 24.12.2009 р., посвідченого приватним нотаріусом Львівського міського нотаріального округу Холявкою В.Я. за № 4937, а з 2001 року по 2010 рік перебувала в приватній власності ТОВ «Нафта-Львів» згідно Державного акта на право власності на землю серія ЛВ № 028643 від 13 квітня 2001 року, зареєстрованого в книзі записів державної реєстрації державних актів на право власності на землю за № 11 кн. 5-2.

Такі дії Львівської міської ради позивач вважає незаконними і такими, що порушують гарантоване Конституцією та законами Украйни право приватної власності позивача на землю.

Враховуючи наведене, позивач просить суд визнати незаконною та скасувати ухвалу Львівської міської ради № 5383 від 11.07.2019, ухвалу Львівської міської ради від 25.04.2019 № 5005, Визнати недійсним Договір оренди землі від 15.07.2019р., що зареєстрований у Львівській міській раді 15.07.2019 за № Ф-3133 та Визнати недійсним Договір оренди землі від 12.09.2019р., що зареєстрований у Львівський міській раді 12.09.2019 за № Ф-3143.

Правова позиція відповідача.

Відповідач проти задоволення позову заперечує, та вказує, що Львівська міська рада, як уповноважений орган місцевого самоврядування, при прийняті оскаржуваних ухвал була наділена повним обсягом прав, щодо розпорядження належною їй земельною ділянкою з подальшим укладення договорів оренди земельних ділянок.

Окрім того, відповідач вказує, що до позову не долучено підтверджуючих документів щодо реєстрацій відповідним органом земельних ресурсів права власності ТОВ «Нарнія-Трейд» на зазначену у листі земельну ділянку площею 0,2 га по вулиці Стрийській в місті Львові. Відмітка приватного нотаріуса на державному акті інформує лише про укладення договору купівлі-продажу та не свідчить про проведення державної реєстрації права власності на земельну ділянку.

До позовної заяви ТОВ «Нарнія-Трейд» не долучено документів на підтвердження реєстрації права приватної власності на земельну ділянку площею 0,2000 га по вул. Стрийській у м. Львові та присвоєння цій земельній ділянці кадастрового номера із її нанесенням на Публічну кадастрову карту, що позбавляє можливості департамент містобудування провести ідентифікацію цієї земельної ділянки та встановити її точне місцезнаходження.

Відповідач зазначає, про те, що Львівська міська рада не надавала згоди Львівській обласній державний адміністрації на продаж земельної ділянки площею 0,2000 га по вул. Стрийській у м. Львові. Всі договори купівлі- продажу земельних ділянок у м. Львов, в тому числі ті, що укладалися Львівською обласною державною адміністрацією, підлягали реєстрації Управлінням земельних ресурсів м. Львова із видачею останнім державних актів на право власності на землю і внесенням відповідних змін в земельно-кадастрову документацію. Проте, ТОВ «Нарнія - Трейд» не представило жодних документа на підтвердження реєстрації Управлінням земельних ресурсів м. Львова вищевказаної земельної ділянки, присвоєння їй кадастрового номера.

Також, ТзОВ «Нарнія-Трейд» придбало у власність земельну ділянку площею 0,2000 га по вул. Стрийській у м. Львові на підстав договору купівлі-продажу земельної ділянки від 24.12.2009 року, тобто після того, як земельна ділянка згідно рішення органу місцевого самоврядування Львівської міської ради була надана в оренду ТЗОВ «Агенція «Європростір» та ТЗОВ «Агропромислове підприємство «Львівське».

Обставини справи.

Ухвалою Львівської міської ради від 25.01.2001 №925 «Про продаж - земельних ділянок несільськогосподарського призначення для розміщення АЗС у м. Львові» погоджено перелік земельних ділянок для продажу під розміщення АЗС у м. Львові (згідно з додатком №2). У додатку №2 до ухвали включено до переліку вільних земельних ділянок несільськогосподарського призначення, які підлягають продажу для будівництва та обслуговування АЗС, зокрема, земельну ділянку площею 0,2 га на вул. Стрийській -ТЗОВ «Нафта - Львів».

Відповідно до Державного акта на право власності на землю Серія ЛВ №028643 від 13 квітня 2001 року, зареєстрованого в книзі записів державної реєстрації державних актів за № 11 кн. 5-2, Львівською обласною державною адміністрацією на підставі розпорядження Голови Львівської обласної державної адміністрації було передано Товариству з обмеженою відповідальністю «Нафта-Львів» у власність земельну ділянку площею 0,200 гектарів у межах визначених на плані, яка знаходиться на території м. Львова, вул. Стрийська. Цільове призначення земельної ділянки для будівництва АЗС.

Інспекція Державного архітектурно-будівельного контролю Львівської міської ради 26.12.2001 надала Товариству з обмеженою відповідальністю «Нафта-Львів» дозвіл №562/01 на виконання будівельних робіт з підготовчих робіт та нульовий цикл тимчасової АЗС на вул. Стрийській.

Згідно з висновком Львівського міського управління земельних ресурсів у висновку від 12.04.2001 №15, встановлено, що проектно-технічна документація виготовлена на земельну ділянку несільськогосподарського призначення площею 0,20 га для продажу ТзОВ «Нафта-Львів» для будівництва АЗС відповідає вимогам нормативних документів і оцінюється позитивно.

Головне управління архітектури та містобудування видало Архітектурно-планувальне завдання № 28 в1д 25.02.2002 на проектування будівництва тимчасової АЗС, зокрема 1 на підставі Державного акта на право власності на землю серія ЛВ № 028643, від 13 квітня 2001 року, зареєстрованого в книзі записів державної реєстрації державних актів на право власності на землю за № 11 кн. 5-2.

ТОВ «Нафта Львів» отримало в міських та обласних службах наступні Технічні умови: ТУ ЛМКП «Львівводоканал» в1д 31.10.2001р. № 10-9442; Технічні вимоги територіального управління Держінспекцій з енергозбереження № 18-13/099 в1д 22.10.2001р.; Погодження № 202 в1д 23.10.2002р. ВАТ «Укртелеком»; Погодження Львівських міських електромереж № 297:115-2701 в1д 18.10.01р.

Львівська міська рада ухвалою №613 від 01.03.2007 Погодила товариству з обмеженою відповідальністю ««АГЕНЦИЯ «ЄВРОПРОСТІР» місце розташування земельної ділянки та надала дозвіл на виготовлення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки площею 3,2213 га на розі вул. Наукової - вул. Стрийської за рахунок земель промисловості, транспорту, зв`язку, енергетики, оборони та іншого призначення (орієнтовною площею 0,90 га) та земель, що не надані у власність або користування (орієнтовною площею 2,3213 га), у тому числі: 1.1 площею 0,5574 га у межах червоних ліній в оренду терміном на 5 років для розміщення відпочинкової зони загального користування; 1.2 площею 2,6639 га в оренду терміном на 10 років для розміщення готелю, ресторанно-відпочинкового комплексу, спортивно-рекреаційного комплексу.

Ухвалою №1060 від 05.07.2007 про внесення змін та доповнень до ухвали Львівської ради від 01.03.2007р. № 613, затвердження товариству з обмеженою відповідальністю «АГЕНЦИЯ «ЄВРОПРОСТІР» проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок і надання земельних ділянок на розі вул. Наукової - вул. Стрийської у м. Львові Львівська міська рада розглянувши звернення товариства з обмеженою відповідальністю «АГЕНЦИЯ «ЄВРОПРОСТІР» від 19.06.2007р. № 5-805 ухвалила зокрема затвердити товариству з обмеженою відповідальністю «АГЕНЦІЯ «ЄВРОПРОСТІР» проект землеустрою щодо відведення земельних ділянок та надати земельні ділянки на розі вул. Наукової - вул. Стрийської за рахунок земель промисловості, транспорту, зв`язку, енергетики, оборони та іншого призначення: площею 0,5574 га у межах червоних ліній в оренду терміном на 5 років для розміщення гостьової автостоянки за функцією використання - землі транспорту, зв`язку.

Тридцятого серпня 2007 Львівська міська рада (орендодавець, відповідач) та товариство з обмеженою відповідальністю «АГЕНЦИЯ «ЄВРОПРОСТІР» (орендар, третя особа) уклали договір оренди землі відповідно до умов якого орендодавець, на підставі ухвали Львівської міської ради № 899 від 07.06.2007р. Про затвердження Положення про організацію, проведення та оформлення купівлі-продажу у власність або надання в оренду земельних ділянок несільськогосподарського призначення у м. Львові та ухвали Львівської міської ради № 1060 від 05.07.2007р. Про внесення змін та доповнень до ухвали міської ради від 01.03.2007р. № 613, затвердження товариству з обмеженою відповідальністю «АГЕНЦИЯ «ЄВРОПРОСТІР» проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок і надання земельних ділянок на розі вул. Наукової - вул. Стрийської у м. Львові, надає, а орендар приймає в строкове платне користування земельну ділянку, яка знаходиться у м. Львові на розі вул. Наукової - вул. Стрийської для розміщення гостьової автостоянки. В оренду передається земельна ділянка‚ кадастровий №4610136900:09:009:0071, загальною площею 0.5574 га (в межах червоних ліній), у тому числі під забудовою - 0,00 га, під твердим покриттям- 0,00 га, озеленення - 0.4438 га., інші землі - 0,1136 га; прибережна захисна смуга водойми - 0,2370 га.

Договір укладено на 5 (п`ять) років до 05 липня 2012 року (пункт 8 Договору).

Двадцять третього грудня 2008 Львівська міська рада (орендодавець, відповідач) та Товариство з обмеженою відповідальністю «Агропромислове підприємство «Львівське» (орендар, третя особа) уклали договір оренди землі відповідно до умов якого орендодавець, на підставі ухвали Львівської міської ради № 899 від 07.06.2007р. Про затвердження Положення про організацію, проведення та оформлення купівлі-продажу у власність або надання в оренду земельних ділянок несільськогосподарського призначення у м. Львові та ухвали Львівської міської ради №2277 від 04.12.2008р. Про затвердження ТзОВ «Агропромислове підприємство «Львівське» проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок та надання земельних ділянок на вул. Стрийській, 202 передає, а орендар приймає в строкове платне користування земельну ділянку, яка знаходиться у м. Львові на вул. Стрийській, 202 для влаштування гостьової автостоянки. В оренду передається земельна ділянка‚ кадастровий № 4610136900:09:009:0088, загальною площею 0,3790 га, у тому числі під під твердим покриттям - 0,3790 га.

Договір укладено на 10 (десять) років до 04 грудня 2018 року (пункт 8 Договору).

Двадцять четвертого грудня 2009 року Товариство з обмеженою відповідальністю «Нафта-Львів» (продавець) та Товариство з обмеженою відповідальністю «НАРНІЯ-ТРЕЙД» (покупець, позивач) уклали договір купівлі - продажу земельної ділянки, відповідно до якого Продавець зобов`язується передати у власність Покупцю, а Покупець зобов`язується прийняти та сплатити ціну відповідно до умов, що визначені у цьому договорі, належну Продавцю на праві приватної власності земельну ділянку площею 0,2000 га, яка розташована на території м. Львова, вулиця Стрийська. Цільове призначення земельної ділянки - для будівництва АЗС.

Відповідно до п.2 Договору Земельна ділянка належить Продавцю на підставі Державного акту на право власності на землю серії ЛВ № 028643, виданого 13.04.2001 року Львівським обласним управлінням земельних ресурсів, на підставі Розпорядження Голови Львівської обласної державної адміністрації № 95 від 05.02.2001 року. Державний акт зареєстровано в Книзі записів державної реєстрації державних актів на право власності на землю за № 11 кн.5-2.

Кадастровий номер земельної ділянки 20510021. У Державному акті зазначено наступний опис меж земельної ділянки: від А до Б - землі загального користування (вул. Стрийська); від Б до В - землі міста (пункт 3 Договору).

Відповідно до п.7 Договору Право власності на земельну ділянку у Покупця виникає після нотаріального посвідчення та державної реєстрації цього договору та у порядку передбаченому ст. 125 Земельного кодексу України, зміст якої нотаріусом роз`яснено.

Договір купівлі - продажу земельної ділянки підписаний та скріплений печатками сторін, посвідчений приватним нотаріусом Львівського міського нотаріального округу Холявкою В.Я. за № 4937. Цього ж дня було здійснено його Державну реєстрацію в реєстрі правочинів, відповідно до витягу №8118281.

Ухвалою Львівської міської ради № 3762 в1д 31.07.2014 «Про продовження «АГЕНЦІЯ «ЄВРОПРОСТІР» терміну оренди земельної ділянки на вул. Стрийській - вул. Науковій» продовжено на 5 років термін оренди земельній ділянки на розі вул. Наукової - вул. Стрийської площею 0,5574 га у межах червоних ліній для розміщення гостьової автостоянки за функцією використання - земля транспорту, зв`язку.

Ухвалою Львівської міської ради № 5383 від 11.07.2019р. «Про продовження ТЗОВ «АГЕНЦІЯ «ЄВРОПРОСТІР» терміну оренди земельної ділянки на вул. Стрийській - вул. Науковій» продовжено ТЗОВ «АГЕНЦІЯ «ЄВРОПРОСТІР» на 5 років термін оренди земельної ділянки площею 0,5574 га (у тому числі площею 0,3134 га у межах червоних ліній та площею 0,1177 га у межах прибережної захисної смуги) на вул. Стрийській - вул. Науковій (кадастровий номер 4610136900:09:009:0071) для розміщення гостьової автостоянки (код КВЦИЗ 12. 04 - для розміщення та експлуатації будівель і споруд автомобільного транспорту та дорожнього господарства) без права капітального будівництва та посадки багаторічних насаджень за рахунок земель промисловості, транспорту, зв`язку, енергетики, оборони та іншого призначення.

Ухвалою Львівської міської ради від 25.04.2019 № 5005 «Про продовження ТЗОВ «Агропромислове підприємство «Львівське» терміну оренди земельних ділянок на вул. Стрийській, 202», якою продовжено термін дії договору оренди земельної ділянки площею 0,3790 га з кадастровим № 4610136900:09:009:0088.

На підставі ухвали № 5383 в1д 11.07.2019 «Про продовження ТЗОВ «АГЕНЦІЯ «ЄВРОПРОСТІР» терміну оренди земельної ділянки на вул. Стрийській - вул. Науковій» Львівська міська рада (орендодавець, відповідач) та Товариство з обмеженою відповідальністю «Агропромислове підприємство «Львівське» (орендар, третя особа) уклали договір оренди землі відповідно до якого Орендодавець на підставі Податкового кодексу України, Закону України «Про оренду землі», ухвал Львівської міської ради від 30.06.2016 № 631 «Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель м. Львова, від 25.05.2017 №1995 «Про затвердження Порядку продажу земельних ділянок комунальної власності та нарахування орендної плати за землю у м. Львові та Ухвали Львівської міської ради від 25.04.2019 № 5005 «Про продовження ТЗОВ «Агропромислове підприємство «Львівське» терміну оренди земельних ділянок на вул. Стрийській, 202» надає, а орендар приймає в строкове платне користування земельну ділянку для облаштування гостьової автостоянки (код КВЦИЗ 12.04 - для розміщення та експлуатації будівель та споруд автомобільного транспорту та дорожнього господарства з кадастровим номером 4610136900:09:009:0088, яка розташована у м. Львові на вул. Стрийській, 202.

В оренду передається земельна ділянка загальною площею 0,3 790га, у тому числі: під твердим покриттям - 0,1425га, під озелененням - 0,2365га.

Договір укладено на 5 (п`ять) років до 25 квітня 2024 року (пункт 8 Договору).

На підставі ухвали Львівської міської ради від 25.04.2019 № 5005 «Про продовження ТЗОВ Агропромислове підприємство» оренди земельних ділянок на вул. Стрийський, 202», між відповідачем та Товариством з обмеженою відповідальністю «Агропромислове підприємство «Львівське» було укладено Договір оренди землі від 15.07.2019 відповідно до якого орендар приймає в строкове платне користування земельну ділянку для розміщення та експлуатації будівель та споруд автомобільного транспорту та дорожнього господарства, з кадастровим номером 4610136900:09:009:0071, яка розташована у м. Львов на вул. Стрийській - вул. Науковій.

Договір укладено на 5 (п`ять) років до 11 липня 2024 року (пункт 8 Договору).

Між відповідачем та ТОВ «Віллоу Ярд Р1» 03.11.2020 року було укладено Додаткову угоду до Договору оренди землі від 15.07.2019 за № Ф-3133, якою змінено сторону орендаря з «Агропромислове підприємство Львівське» на ТОВ «Віллоу Ярд Р1».

Двадцять дев`яого січня 2021 позивач письмово звернувся з запитами на інформацію до Інспекції державного архітектурно-будівельного контролю у м. Львові (лист від 29.01.2021р. № 29-01/1), Департаменту Державної архітектурно-будівельно інспекції у Львівській області (лист в1д 29.01.2021р. № 29-01/2), Департаменту містобудування Львівської міської ради (лист в1д 29.01.2021р. № 29-01/3), Франківської районної адміністрації Львівської міської ради (лист від 29.01.2021р. № 29-01/4) та Управління з контролю за використанням та охороною земель Головного управління Держгеокадастру у Львівській області (лист від 29.01.2021р. № 29-01/5).

У вказаних запитах позивач просив надати інформацію стосовно того, хто і на підставі якого дозволу на ведення будівельних робіт (чи декларацій про початок будівельних робіт) загородив глухим парканом територію, на який розміщена приватна земельна ділянка, та проводить на території будівельні роботи, і на підставі яких правовстановлюючих документів на землю та на підставі якої проектної документації огороджена вказана вище територія. Також позивач просив зазначені виконавчі органи державної влади та місцевого самоврядування терміново вжити невідкладних заходів по усуненню перешкод Товариству у користуванні приватною земельною ділянкою, по недопущенню самовільного захоплення і забудови невідомими особами земельної ділянки площею 0,2000 га по вул. Стрийська у м. Львові, яка перебуває у власності ТОВ «Нарнія-Трейд».

Листом від 24.02.2021 № 35-вих-13769 Франківська районна адміністрація Львівської міської ради повідомила позивача що будівництво закладів торгівлі та громадського харчування на вул. Стрийська - вул. Наукова проводить ТЗОВ «АГЕНЦІЯ «ЄВРОПРОСТІР» згідно декларації про початок виконання будівельних робіт, зареєстрованої інспекцією держархбудконтролю у м. Львові 14.11.2019 за № 1121193180267, територія будівельного майданчика за вищевказаною адресою огороджена на підставі договорів оренди землі, зареєстрованих у Львівській міській раді 23.03.2018 за № Ф-300412 та 09.2019 за № Ф-3143.

До матеріалів справи долучено кадастровий план земельної ділянки по вулиці Стрийській 0,2 га.

Оцінка суду.

Згідно статті 15 Цивільного кодексу України кожна особа має право на захист свого цивільного права у разі його порушення, невизнання або оспорювання. Кожна особа має право на захист свого інтересу, який не суперечить загальним засадам цивільного законодавства.

Відповідно до частини 1 статті 16 Цивільного кодексу України кожна особа має право звернутися до суду за захистом свого особистого немайнового або майнового права та інтересу.

При розгляді справ національні суди України застосовують положення Конвенції та практику Європейського суду з прав людини як джерело права, що передбачено статтею 17 Закону України «Про виконання рішень та застосування практики Європейського суду з прав людини».

За змістом статті 1 Першого протоколу до Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод 1950 року (Конвенція) кожному гарантується право мирно володіти своїм майном. Ніхто не може бути позбавлений своєї власності інакше як в інтересах суспільства і на умовах, передбачених законом і загальними принципами міжнародного права.

Цією статтею також визначено певні гарантії прав приватних осіб у випадку втручання держави у їхні права.

Водночас, відповідно до статті 8 Конституції України, в державі визнається і діє принцип верховенства права.

Одним із проявів верховенства права є непорушність права приватної власності та недопустимість протиправного позбавлення такого права.

Частиною 1 статті 328 Цивільного кодексу України передбачено, що право власностi набувається на пiдставах, що не забороненi законом, зокрема iз правочинiв.

Вiдповiдно до положень статті 328 Цивільного кодексу України набуття права власностi - це певний юридичний склад, з яким закон пов`язує виникнення в особи суб`єктивного права власностi на певнi об`єкти.

Згідно із частиною другою статті 19 Конституції України, яка кореспондується із положеннями частини третьої статті 25 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відповідно до ч. 1 ст. 116 Земельного кодексу України громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом або за результатами аукціону.

Згідно ч. 5 ст. 116 Земельного кодексу України земельні ділянки, які перебувають у власності чи користуванні громадян або юридичних осіб, передаються у власність чи користування за рішенням органів виконавчої влади чи органів місцевого самоврядування лише після припинення права власності чи користування ними в порядку, визначеному законом.

Ухвалою Львівської міської ради від 25.01.2001 №925 «Про продаж - земельних ділянок несільськогосподарського призначення для розміщення АЗС у м. Львові» погоджено перелік земельних ділянок для продажу під розміщення АЗС у м. Львові (згідно з додатком №2). У додатку №2 до ухвали включено до переліку вільних земельних ділянок несільськогосподарського призначення, які підлягають продажу для будівництва та обслуговування АЗС, зокрема, земельну ділянку площею 0,2 га на вул. Стрийській -ТЗОВ «Нафта - Львів».

Як встановлено судом з матеріалів справи, відповідно до Державного акта на право власності на землю Серія ЛВ №028643 від 13 квітня 2001 року, зареєстрованого в книзі записів державної реєстрації державних актів за № 11 кн. 5-2, Львівською обласною державною адміністрацією на підставі розпорядження Голови Львівської обласної державної адміністрації було передано Товариству з обмеженою відповідальністю «Нафта-Львів» у власність земельну ділянку площею 0,200 гектарів у межах визначених на плані, яка знаходиться на території м. Львова, вул. Стрийська. Цільове призначення земельної ділянки для будівництва АЗС.

Двадцять четвертого грудня 2009 року Товариство з обмеженою відповідальністю «Нафта-Львів» (продавець) та Товариство з обмеженою відповідальністю «НАРНІЯ-ТРЕЙД» (покупець, позивач) уклали договір купівлі - продажу земельної ділянки, відповідно до якого Продавець зобов`язується передати у власність Покупцю, а Покупець зобов`язується прийняти та сплатити ціну відповідно до умов, що визначені у цьому договорі, належну Продавцю на праві приватної власності земельну ділянку площею 0,2000 га, яка розташована на території м. Львова, вулиця Стрийська. Цільове призначення земельної ділянки - для будівництва АЗС.

Відповідно до п.2 Договору Земельна ділянка належить Продавцю на підставі Державного акту на право власності на землю серії ЛВ № 028643, виданого 13.04.2001 року Львівським обласним управлінням земельних ресурсів, на підставі Розпорядження Голови Львівської обласної державної адміністрації № 95 від 05.02.2001 року. Державний акт зареєстровано в Книзі записів державної реєстрації державних актів на право власності на землю за № 11 кн.5-2.

Кадастровий номер земельної ділянки 20510021. У Державному акті зазначено наступний опис меж земельної ділянки: від А до Б - землі загального користування (вул. Стрийська); від Б до В - землі міста (пункт 3 Договору).

Відповідно до п.7 Договору Право власності на земельну ділянку у Покупця виникає після нотаріального посвідчення та державної реєстрації цього договору та у порядку передбаченому ст. 125 Земельного кодексу України, зміст якої нотаріусом роз`яснено.

Договір купівлі - продажу земельної ділянки підписаний та скріплений печатками сторін, посвідчений приватним нотаріусом Львівського міського нотаріального округу Холявкою В.Я. за № 4937. Цього ж дня було здійснено його Державну реєстрацію в реєстрі правочинів, відповідно до витягу №8118281.

З врахуванням наведеного судом встановлено, що позивач Товариство з обмеженою відповідальністю «НАРНІЯ-ТРЕЙД» є власником земельної ділянки на вулиці Стрийській площею 0,2000 га. Кадастровий номер земельної ділянки 20510021.

Право власності набуте позивачем у законний спосіб, що підтверджується також тим, що в матеріалах справи наявні документи які надавались ТЗОВ «Нафта - Львів», зокрема: Інспекція Державного архітектурно-будівельного контролю Львівської міської ради 26.12.2001 надала Товариству з обмеженою відповідальністю «Нафта-Львів» дозвіл №562/01 на виконання будівельних робіт з підготовчих робіт та нульовий цикл тимчасової АЗС на вул. Стрийській та згідно з висновком Львівського міського управління земельних ресурсів у висновку від 12.04.2001 №15, встановлено, що проектно-технічна документація виготовлена на земельну ділянку несільськогосподарського призначення площею 0,20 га для продажу ТзОВ «Нафта-Львів» для будівництва АЗС відповідає вимогам нормативних документів і оцінюється позитивно.

Тому, суд погоджується з твердженням позивача про те, що Львівській міській раді протягом усього цього часу було відомо про правовий статус спірної земельної ділянки.

Однак, ухвалами міської ради №613 від 01.03.2007, №1060 від 05.07.2007, №1235 від 25.10.2007, № 2277 від 04.12.2008 передав земельну ділянку яка належала на праві власності Товариству з обмеженою відповідальністю «Нафта-Львів» (ділянки площею 0,1867 га з загальної площі ділянки 0,2000 га) в оренду іншим юридичним особам.

Згідно зі статтями 13, 41 Конституції України держава забезпечує захист прав усіх суб`єктів права власності і господарювання, соціальну спрямованість економіки. Усі суб`єкти права власності рівні перед законом. Кожен має право володіти, користуватися і розпоряджатися своєю власністю, результатами своєї інтелектуальної, творчої діяльності. Право приватної власності набувається в порядку, визначеному законом. Ніхто не може бути протиправно позбавлений права власності. Право приватної власності є непорушним. Примусове відчуження об`єктів права приватної власності може бути здійснене лише як виняток з мотивів суспільної необхідності, на підставі і в порядку, встановлених законом, та за умови попереднього і повного відшкодування їх вартості.

Крім того, в Україні відносини, пов`язані із набуттям, зміною, припиненням права власності та його захистом, регулюються Цивільним кодексом України, Господарським кодексом України.

Згідно з частиною першою статті 316 Цивільного кодексу України правом власності є право особи на річ (майно), яке вона здійснює відповідно до закону за своєю волею, незалежно від волі інших осіб.

Статтею 317 Цивільного кодексу України визначено зміст права власності, який полягає у тому, що власникові належать права володіння, користування та розпорядження своїм майном.

Частиною першою статті 321 Цивільного кодексу України передбачено, що право власності є непорушним. Ніхто не може бути протиправно позбавлений цього права чи обмежений у його здійсненні. Особа може бути позбавлена права власності або обмежена у його здійсненні лише у випадках і в порядку, встановлених законом.

Відповідно до вимог ст.140 Земельного кодексу України, підставами припинення права власності на земельну ділянку є: а) добровільна відмова власника від права на земельну ділянку; б) смерть власника земельної ділянки за відсутності спадкоємця; в) відчуження земельної ділянки за рішенням власника; г) звернення стягнення на земельну ділянку на вимогу кредитора; ґ)відчуження земельної ділянки з мотивів суспільної необхідності та для суспільних потреб; д) конфіскація за рішенням суду; е) невідчуження земельної ділянки іноземними особами та особами без громадянства у встановлений строк у випадках, визначених цим Кодексом.

Відповідач не надав суду доказів припинення права власності на земельну ділянку Товариством з обмеженою відповідальністю «Нафта-Львів» та позивачем.

Згідно із ч.ч. 2, 3 ст. 152 Земельного кодексу України власник земельної ділянки або землекористувач може вимагати усунення будь-яких порушень його прав на землю, навіть якщо ці порушення не пов`язані з позбавленням права володіння земельною ділянкою, і відшкодування завданих збитків. Захист прав громадян та юридичних осіб на земельні ділянки здійснюється в тому числі шляхом визнання недійсними рішень органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування.

Відповідно ч.ч. 1, 2 ст. 154 Земельного кодексу України органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування без рішення суду не мають права втручатись у здійснення власником повноважень щодо володіння, користування і розпорядження належною йому земельною ділянкою або встановлювати непередбачені законодавчими актами додаткові обов`язки чи обмеження; органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування несуть відповідальність за шкоду, заподіяну їх неправомірним втручанням у здійснення власником повноважень щодо володіння, користування і розпорядження земельною ділянкою.

Частиною 1 ст. 155 Земельного кодексу України передбачено, що у разі видання органом виконавчої влади або органом місцевого самоврядування акта, яким порушуються права особи щодо володіння, користування чи розпорядження належною їй земельною ділянкою, такий акт визнається недійсним.

Щодо посилання відповідача на те, що ділянці не було присвоєно кадастрового номера, суд зазначає наступне.

Відповідно до чинної статті 202 Земельного кодексу України державна реєстрація земельних ділянок здійснюється у Державному земельному кадастрі в порядку, встановленому Законом.

Порядок державної реєстрації земельної ділянки визначено Законом України № 3613-VI від 07.07.2011 «Про Державний земельний кадастр», який набрав чинності з 01 січня 2013 року.

Відповідно до статті 1 Закону України «Про Державний земельний кадастр» державна реєстрація земельної ділянки - це внесення до Державного земельного кадастру відомостей про формування земельної ділянки та присвоєння їй кадастрового номера.

Згідно з абз. 1 пункту 2 Прикінцевих та перехідних положень Закону України «Про Державний земельний кадастр» (у редакції, що діяла на час виникнення спірних відносин) земельні ділянки, право власності (користування) на які виникло до 2004 року, вважаються сформованими незалежно від присвоєння їм кадастрового номера.

Відповідно до абз. 2 цього пункту у разі, якщо відомості про зазначені земельні ділянки не внесені до Державного реєстру земель, їх державна реєстрація здійснюється на підставі технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) за заявою їх власників (користувачів земельної ділянки державної чи комунальної власності) або особи, яка подала заяву про визнання спадщини відумерлою, якщо така справа прийнята до провадження судом.

Згідно з абз. 1 пункту 4 Розділу VII Прикінцевих та перехідних положень Закону України «Про державний земельний кадастр» у разі, якщо земельні ділянки, обмеження (обтяження) у їх використанні зареєстровані до набрання чинності цим Законом у Державному реєстрі земель, відомості про такі земельні ділянки, обмеження (обтяження) підлягають перенесенню до Державного земельного кадастру в автоматизованому порядку, без подання заяв про це їх власниками, користувачами та без стягнення плати за таке перенесення.

Аналіз наведених норм Прикінцевих та перехідних положень Закону України "Про Державний земельний кадастр" свідчить про те, що порядок перенесення (внесення) відомостей про земельну ділянку до Державного земельного кадастру - автоматично або ж на підставі технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі за заявою їх власників, залежить від того, коли зареєстровано право власності на земельну ділянку та від наявності або ж відсутності відповідних відомостей про земельну ділянку у Державному реєстрі земель.

Тобто, підставою перенесення відомостей про земельні ділянки до Державного земельного кадастру в автоматизованому порядку є факт реєстрації такої земельної ділянки до набрання чинності Законом України «Про Державний земельний кадастр», тобто до 01 січня 2013 року, у Державному реєстрі земель.

Державна реєстрація земельних ділянок у складі державного реєстру земель була передбачена ч.1 ст.202 Земельного кодексу України від 25.10.2001 №2768-ІІІ, в редакції чинній до 01.01.2013. Зазначеною статтею передбачалось, що Державний реєстр земель складався з двох частин: а) книги записів реєстрації державних актів на право власності на землю та на право постійного користування землею, договорів оренди землі із зазначенням кадастрових номерів земельних ділянок; б) Поземельної книги, яка містить відомості про земельну ділянку.

У той же час, відповідно до чинної ст. 38 Закону України «Про Державний земельний кадастр» відсутність у Державному земельному кадастрі відомостей про запитувану земельну ділянку є підставою для відмови державним кадастровим реєстратором у наданні відомостей з Державного земельного кадастру.

Ведення державного реєстру земель запроваджено одночасно із набранням чинності наказу Державного комітету України по земельних ресурсах від 02.07.2003 №174 "Про затвердження Тимчасового порядку ведення державного реєстру земель" (втратив чинність на підставі наказу Міністерства аграрної політики та продовольства України від 07.07.2012 № 408).

Положеннями зазначеного Тимчасового порядку визначено порядок ведення книги записів реєстрації державних актів на право власності на землю та на право постійного користування землею, договорів оренди землі із зазначенням кадастрових номерів земельних ділянок та Поземельної книги, яка містить відомості про земельну ділянку, як складових частин Державного реєстру земель.

Право власності на земельну ділянку у позивача виникло в 2001 році. Державний акт про право приватної власності на землю був зареєстрований в Книзі записів державних актів на право приватної власності на землю за № 11 кн. 5-2.

До прийняття Тимчасового порядку ведення державного реєстру земель від 02.07.2003 №174 порядок реєстрації державних актів на право власності на землю регулювався положеннями Інструкції про порядок складання, видачі, реєстрації і зберігання державних актів на право приватної власності на землю, право колективної власності на землю, право власності на землю і право постійного користування землею, договорів на право тимчасового користування землею (в тому числі на умовах оренди) та договорів оренди землі, затвердженої наказом Державного комітету України по земельних ресурсах від 04.05.1999 №43.

Пункт 3.5 цієї Інструкції передбачав ведення п`яти окремих книг для реєстрації державних актів на право власності - книги записів (реєстрації) державних актів на право приватної власності на землю; книги реєстрації державних актів на право колективної власності на землю; книги реєстрації державних актів на право власності на землю; книги реєстрації державних актів на право постійного користування землею (громадянами) та книги реєстрації державних актів на право постійного користування землею (юридичними особами).

Питання перенесення відомостей про реєстрацію правовстановлюючих документів на земельні ділянки, яка здійснена у порядку, передбаченому Інструкцією від 04.05.1999 №43, до книги записів реєстрації державних актів на право власності на землю та на право постійного користування землею, договорів оренди землі із зазначенням кадастрових номерів земельних ділянок, порядок ведення якої встановлено Тимчасовим порядком ведення державного реєстру земель від 02.07.2003 №174, законодавчо не визначено.

Відповідно до абз. 5 та 7 пункту 1.2 Тимчасового порядку ведення земель від 02.07.2003 № 174 Державний реєстр земель складався з книги записів реєстрації державних актів на право власності на землю та на право постійного користування землею, договорів оренди землі із зазначенням кадастрових номерів земельних ділянок та Поземельної книги.

Статусу відомостей державного реєстру земель відомостям, які містилися у книгах, ведення яких передбачалось положеннями Інструкції від 04.05.1999 №43, законодавчо не надано.

Отже, суд посилання відповідача на те,що ділянці не було присвоєно кадастрового номера не бере до уваги.

Окрім того, вказує на безпідставне твердження відповідача про те, що треті особи набули права користування частинами спірної земельної ділянки до того як її придбало ТОВ «НАРНІЯ-ТРЕЙД», оскільки власником спірної ділянки було ТОВ «НАФТА-ЛЬВІВ» і вона перебувала в приватній власності.

Відповідно до вимог частини 1 статті 73 Господарського процесуального кодексу України доказами є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інших обставин, які мають значення для вирішення справи.

Згідно частини 1 статті 74 Господарського процесуального кодексу України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень.

У відповідності до статті 76 Господарського процесуального кодексу України належними є докази, на підставі яких можна встановити обставини, які входять в предмет доказування. Суд не бере до розгляду докази, які не стосуються предмета доказування. Предметом доказування є обставини, які підтверджують заявлені вимоги чи заперечення або мають інше значення для розгляду справи і підлягають встановленню при ухваленні судового рішення.

Зі змісту статті 77 Господарського процесуального кодексу України вбачається, що обставини, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватися іншими засобами доказування. Докази, одержані з порушенням закону, судом не приймаються.

Згідно статті 78 Господарського процесуального кодексу України достовірними є докази, створені (отримані) за відсутності впливу, спрямованого на формування хибного уявлення про обставини справи, які мають значення для справи.

У відповідності до статті 79 Господарського процесуального кодексу України наявність обставини, на яку сторона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, вважається доведеною, якщо докази, надані на підтвердження такої обставини, є більш вірогідними, ніж докази, надані на її спростування. Питання про вірогідність доказів для встановлення обставин, що мають значення для справи, суд вирішує відповідно до свого внутрішнього переконання.

Стандарт доказування «вірогідності доказів» на відміну від «достатності доказів», підкреслює необхідність співставлення судом доказів, які надає позивач та відповідач. Тобто з введенням в дію нового стандарту доказування необхідним є не надати достатньо доказів для підтвердження певної обставини, а надати їх саме ту кількість, яка зможе переважити доводи протилежної сторони судового процесу. Вказане узгоджується з правовою позицією викладеною у постанові Верховного суду у справі № 904/2357/20 від 21.08.2020.

Статтею 86 Господарського процесуального кодексу України встановлено, що суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів.

Жодні докази не мають для суду заздалегідь встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності.

Суд надає оцінку як зібраним у справі доказам в цілому, так і кожному доказу (групі однотипних доказів), який міститься у справі, мотивує відхилення або врахування кожного доказу (групи доказів).

Враховуючи все вищезазначене, суд дійшов висновку про те, що позивач довів належними, допустимими, достовірними та вірогідними, доказами наявність правових підстав для задоволення позовних вимог.

За встановлених обставин, суд дійшов до висновку про обґрунтованість позовних вимог позивача у даній справі про визнання незаконною та скасувати ухвалу Львівської міської ради № 5383 від 11.07.2019р. «Про продовження ТЗОВ «Агенція «Європростір» терміну оренди земельної ділянки на вул. Стрийській вул. Науковій», визнання незаконною та скасувати ухвалу ухвалу Львівської міської ради від 25.04.2019 № 5005 «Про продовження ТЗОВ «Агропромислове підприємство «Львівське» терміну оренди земельних ділянок на вул. Стрийській, 202», визнання недійсним Договір оренди землі від 15.07.2019р., що зареєстрований у Львівській міській раді 15.07.2019 за № Ф-3133 (земельна ділянка площею 0,3790 га з кадастровим № 4610136900:09:009:0088) з Додатковою угодою від 03.11.2020 р. за № Ф-3183 до Договору оренди землі від 15.07.2019р. № Ф-3133, визнання недійсним Договір оренди землі від 12.09.2019р., що зареєстрований у Львівській міській раді 12.09.2019 за № Ф-3143 (земельна ділянка площею 0,5547 га з кадастровим № 4610136900:09:009:0071).

Судові витрати

Пунктом 2 частини 1 статті 129 Господарського процесуального кодексу України встановлено, що судовий збір покладається у спорах, що виникають при виконанні договорів та з інших підстав, - на сторони пропорційно розміру задоволених позовних вимог.

Суд позовні вимоги задовільнив повністю, судовий збір згідно ст. 129 ГПК покладається на відповідача.

Керуючись статтями 2, 12, 20, 73, 74, 76-80, 123, 129, 232, 233, 236-238, 240, 241, 247-252 Господарського процесуального кодексу України, суд

ВИРІШИВ

1.Позов задовольнити.

2.Визнати незаконною та скасувати ухвалу Львівської міської ради № 5383 від 11.07.2019р. «Про продовження ТЗОВ «Агенція «Європростір» терміну оренди земельної ділянки на вул. Стрийській вул. Науковій».

3. Визнати незаконною та скасувати ухвалу ухвалу Львівської міської ради від 25.04.2019 № 5005 «Про продовження ТЗОВ «Агропромислове підприємство «Львівське» терміну оренди земельних ділянок на вул. Стрийській, 202».

4.Визнати недійсним Договір оренди землі від 15.07.2019р., що зареєстрований у Львівській міській раді 15.07.2019 за № Ф-3133 (земельна ділянка площею 0,3790 га з кадастровим № 4610136900:09:009:0088) з Додатковою угодою від 03.11.2020 р. за № Ф-3183 до Договору оренди землі від 15.07.2019р. № Ф-3133.

5.Визнати недійсним Договір оренди землі від 12.09.2019р., що зареєстрований у Львівській міській раді 12.09.2019 за № Ф-3143 (земельна ділянка площею 0,5547 га з кадастровим № 4610136900:09:009:0071).

6.Стягнути з Львівської міської ради (79006, м. Львів, пл. Ринок, 1; ЄДРПОУ 04055896) на користь Товариства з обмеженою відповідальністю «НАРНІЯ-ТРЕЙД» (79049, м. Львів, проспект Червоної Калини, 62 А; ЄДРПОУ 36312325) 12 405, 00 грн сплаченого судового збору.

7.Наказ видати після набрання рішенням законної сили.

Рішення набирає законної сили в порядку та строки, визначені статтею 241 ГПК України, та може бути оскаржено в порядку та строки, визначені статтями 256, 257 ГПК України.

Повний текст рішення виготовлено 03.04.2023.

Суддя Синчук М.М.

Дата ухвалення рішення03.04.2023
Оприлюднено04.04.2023
Номер документу109960675
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —914/198/23

Постанова від 12.09.2023

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Багай Н.О.

Ухвала від 07.09.2023

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Багай Н.О.

Ухвала від 21.08.2023

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Багай Н.О.

Повістка від 26.07.2023

Господарське

Західний апеляційний господарський суд

Малех Ірина Богданівна

Постанова від 21.06.2023

Господарське

Західний апеляційний господарський суд

Малех Ірина Богданівна

Ухвала від 29.06.2023

Господарське

Західний апеляційний господарський суд

Малех Ірина Богданівна

Ухвала від 17.05.2023

Господарське

Західний апеляційний господарський суд

Малех Ірина Богданівна

Ухвала від 27.04.2023

Господарське

Західний апеляційний господарський суд

Малех Ірина Богданівна

Ухвала від 27.04.2023

Господарське

Західний апеляційний господарський суд

Малех Ірина Богданівна

Ухвала від 17.04.2023

Господарське

Західний апеляційний господарський суд

Малех Ірина Богданівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні