Постанова
від 21.03.2023 по справі 300/1072/19
ВОСЬМИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ВОСЬМИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

21 березня 2023 рокуЛьвівСправа № 300/1072/19 пров. № А/857/1595/23Восьмий апеляційний адміністративний суд у складі колегії:

судді-доповідача:Гінди О.М.,

суддів:Ніколіна В.В., Пліша М.А.,

за участю секретаря судових засідань Гранат В.В.,

розглянувши у судовому засіданні апеляційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю «АРКА» на рішення Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 08 грудня 2022 року (головуючий суддя: Боршовський Т.І. місце ухвалення - м. Івано-Франківськ, дата складення повного тексту судового рішення 23.12.2022) у справі за адміністративним позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «АРКА» до Головного управління ДПС у Дніпропетровській області третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, Дніпровська міська рада про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення,-

встановив:

Товариство з обмеженою відповідальністю «АРКА» 17.05.2019 звернулося до суду з позовом, в якому просило визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення № 0004871404 від 19.02.2019.

Обґрунтовує позов тим, що при про проведенні розрахунків розміру орендної плати в податкових деклараціях за період з листопада 2016 по грудень 2018 ТОВ «Арка» врахувало коефіцієнт Кф. 2.5. За період з січня 2016 по жовтень 2016 року позивачем застосовано коефіцієнт Кф. 0.5, оскільки згідно Порядку нормативно-грошової оцінки земель населених пунктів, затвердженого наказом Міністерства аграрної політики та продовольства України від 25.11.2016 № 489 (далі Порядок № 489) лише з 01.01.2017 Кф. 2.5 застосовується для земель громадської забудови для будівництва та обслуговування будівель ринкової інфраструктури. До 01.01.2017 при визначені Кф застосовуються норми чинного на той час Порядку нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення та населених пунктів, затвердженого наказом Держкозему України, Мінагрополітики України, Мінбуду України, Української академії аграрних наук від 27.01.2006 № 18/15/21/11 (далі Порядок № 18/15/21/11), яким визначався коефіцієнт Кф. 0.5 відповідно до фактичного використання землі для будівництва поліфункціонального центру. Оскільки в листопаді позивач ввів в експлуатацію поліфункціональний комплекс АЗС з пунктом сервісного обслуговування водіїв та пасажирів і АГЗП, автмийкою, адмінбудинком з закладом громадського харчування по проспекту Газети «Правда» - вулиця Білостоцького (Амур-Нижньодніпровський район) в місті Дніпро, то й з 01.11.2016 було змінено функціональне призначення земельної ділянки на якій збудовано вказаний комплекс, відповідно змінено й коефіцієнт Кф з 0.5, який використовується для земель зайнятих поточним будівництвом, на 2.5 як для земель, які мають комерційне використання. Щодо застосування відповідачем при розрахунку грошових зобов`язань з плати за землю коефіцієнту індексації нормативної грошової оцінки земельної ділянки 1,89720602, який здобуто внаслідок врахування коефіцієнтів індексації за 2014, 2015 та 2016 роки, то такі дії контролюючого органу, на думку позивача, також є протиправними, оскільки коефіцієнт індексації застосовується кумулятивно, залежно від дати проведення нормативної грошової оцінки земельної ділянки. Водночас у Дніпропетровську з 01.01.2016 діє нова нормативна грошова оцінка земель міста, а тому лише з 01.01.2017 нормативна грошова оцінка земель могла бути проіндексована. Застосування до введеної з 01.01.2016 нормативної грошової оцінки земель міста Дніпро коефіцієнтів індексації з 01.01.2013, порушує принцип стабільності податкового законодавства, закріпленого в статті 4 Податкового кодексу України (далі ПК).

Рішення Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 08 грудня 2022 року у задоволенні позову відмовлено.

Із цим рішенням суду першої інстанції не погодився позивач та оскаржив його в апеляційному порядку. Вважає таким, що прийняте з неповним з`ясуванням обставин, а тому просить скасувати рішення суду першої інстанції та прийняти нову постанову, якою позов задовольнити.

Обґрунтовуючи апеляційні вимоги, покликається на аналогічні підстави викладені в позовній заяві.

Представник третьої особи, 07.09.2023 подав пояснення по справі відзив на апеляційну скаргу, в якому просив апеляційну скаргу залишити без задоволення, а рішення суду без змін.

Представник відповідача, 13.03.2023 подав відзив на апеляційну скаргу, в якому просив апеляційну скаргу залишити без задоволення, а рішення суду без змін.

Представник позивача Степанюк Н.Л. у судовому засіданні просив апеляційну скаргу задовольнити.

Представник відповідача Малишева А.Є. у судовому засіданні просила залишити апеляційну скаргу без задоволення, а судове рішення суду першої інстанції без змін.

Представник третьої особи у судове засідання не з`явився, хоча належним чином був повідомлений про дату, час та місце розгляду справи, його участь в судовому засіданні обов`язковою не визнавалась. Відповідно до ч. 2 ст. 313 КАС України його неявка не перешкоджає апеляційному розгляду справи.

Заслухавши суддю-доповідача, пояснення представників сторін, перевіривши законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги, суд апеляційної інстанції вважає, що апеляційна скарга задоволеною бути не може з таких мотивів.

Судом першої інстанції встановлено, що 02.09.2004 між Дніпропетровською міською радою та ТОВ «АРКА» укладено договір оренди землі, зареєстрований в реєстрі за № 6314 Приватним нотаріусом І.П. Літаш 12.10.2004. Даний договір було зареєстровано за № 5682 в книзі записів державної реєстрації договорів оренди землі.

За змістом договору позивач приймає в строкове платне користування земельну ділянку, яка знаходиться за адресою: в районі просп. Газети «Правда» - вул. Білостоцького (Амур-Нижньодніпровський район) і зареєстрована в Державному реєстрі земель за кадастровим номером 1210100000:01:032:0011. Цільове використання земельної ділянки за цим договором (УКЦВЗ) 1.11.6 (інша комерційна діяльність). В оренду передавалась земельна ділянка, загальною площею 0,8728 га. Строк договору складав - 2 роки.

Між Дніпропетровською міською радою та ТОВ «АРКА» 14.12.2006 укладено договір оренди землі, відповідно до умов якого Дніпровська міська рада передає в строкове користування земельну ділянку, а ТОВ «АРКА» приймає в строкове платне користування земельну ділянку, яка знаходиться за адресою: в районі просп. Газети «Правда» - вул. Білостоцького (Амурн-Нижньодніпровськиий район) і зареєстрована в Державному реєстрі земель за кадровим номером 1210100000:01:032:0011).

Рішенням Дніпропетровської міської ради ХХІV скликання сесії від 02.06.2004 № 238/17 «Про передачу Товариству з обмеженою відповідальністю "АРКА», код ЄДРПОУ 332090928, земельної ділянки в районі просп. Газети «Правда» - вул. Білостоцького (Амур-Нижньодніпровський район) в оренду для будівництва поліфункціонального центру затверджено проект відведення земельної ділянки площею 0,8728 га (кадастровий номер 1210100000:01:032:0011), складений Міським комунальним підприємством «Земград», і передати її ТОВ «АРКА» в оренду строком на два роки для будівництва поліфункціонального центру в районі просп. Газети «Правда» - вул. Білостоцького, за рахунок земель, не переданих у власність або користування, код цільового використання землі (УКЦВЗ) 1.11.6 (інша комерційна діяльність). Визначено орендну плату за користування цією земельною ділянкою у розмірі земельного податку, який обчислюється відповідно до вимог чинного законодавства.

Рішенням Дніпропетровської міської ради V скликання сесії від 12.10.2006 № 295/5 «Про продовження строку дії договору оренди земельної ділянки від 12.10.2004, номер державної реєстрації 5682» вирішено продовжити строк дії договору оренди земельної ділянки від 12.10.2004, номер державної реєстрації 5682, який укладено на підставі рішення міської ради від 02.06.2004 № 238/17 «Про передачу Товариству з обмеженою відповідальністю «АРКА» код ЄДРПОУ 32090928, земельної ділянки в районі просп. Газети «Правда» - вул. Білостоцького (Амур-Нижньодніпровський район) в оренду для будівництва поліфункціонального центру" на три роки з моменту реєстрації договору оренди земельної ділянки.

Між Дніпропетровською міською радою та ТОВ «АРКА» 04.02.2009 укладено додатковий договір до оренди землі, яким визначено продовжити до 14.02.2015, термін дії договору оренди землі від 14.12.2006, посвідченого приватним нотаріусом Дніпропетровського міського нотаріального округу Козіною А.В. 14.12.2006 за реєстровим номером 3711 (державна реєстрація від 14.02.2007 за № 040710400100), укладеного між Дніпропетровською міською радою та ТОВ «АРКА» на підставі рішень міської ради від 02.06.2004 № 238/17 «Про передачу Товариству з обмеженою відповідальністю «АРКА» - вул. Білостоцького (Амур-Нижньодніпровський) в оренду для будівництва полі функціонального центру», від 12.10.2006 № 295/5 «Про продовження строку дії договору оренди земельної ділянки від 12.10.2004, номер державної реєстрації 5682».

Рішенням Дніпропетровської міської ради V скликання сесії від 28.12.2009 № 382/53 «Про продовження терміну дії договору оренди землі від 14.12.2006 (державна реєстрація від 14.02.2007 за № 040710400100) у районі просп. Газети «Правда» - вул. Білостоцького (Амур-Нижньодніпровський район) ТОВ «АРКА», код ЄДРПОУ 32090928, для будівництва поліфункціонального центру», вирішено продовжити до 14.02.2015 термін дії договору оренди землі від 14.12.2006, посвідченого приватним нотаріусом Дніпропетровського міського нотаріального округу Козіною А.В. 14.12.2006 р. за реєстровим номером 3711 (державна реєстрація від 14.02.2007 за № 040710400100: укладеного між Дніпропетровською міською радою та ТОВ "АРКА «АРКА» на підставі рішень міської ради від 02.06.2004 № 238/17 «Про передачу ТОВ «АРКА», код ЄДРПОУ 332090928, земельної ділянки в районі просп. Газети «Правда» вул. Білостоцького (Амур-Нижньодніпровський район) в оренду для будівництва поліфункціонального центру", від 12.10.2006 № 295 «Про продовження строку дії договору земельної ділянки від 12.10.2006 номер державної реєстрації 5682».

Додатковою угодою до договору оренди землі від 09.02.2015 Дніпропетровська міська рада та ТОВ «АРКА» поновила договір оренди землі від 14.12.2006, посвідчений приватним нотаріусом Дніпропетровського міського нотаріального округу Козіною А.В. 14.12.2006, за реєстровим номером 3711 (державна реєстрація від 14.02.2007 за № 040710400100), укладений між Дніпропетровською міською радою та ТОВ «АРКА», код ЄДРПОУ 32090928, на підставі рішення міської ради від 02.06.2004 за № 238/17, на п`ять років, починаючи з 15.02.2015.

Дніпропетровською міською радою 15.07.2015 прийнято рішення № 4/65 «Про затвердження нормативної грошової оцінки земель м. Дніпропетровська», яким затверджено технічну документацію з нормативної грошової оцінки земель м.Дніпропетровська, розроблену Державним підприємством науково-дослідного інституту проектування міст «Діпромісто» ім. Ю.М. Білоконя». Нормативну грошову оцінку земель м.Дніпропетровська базовою вартістю 1 кв.м. землі - 306,35 грн. Ввести в дію з 01.01.2016 нормативну грошову оцінку земель м. Дніпропетровська базовою вартістю 1 кв. м землі - 306,35 грн.

Згідно із витягом про нормативну грошову оцінку земельної ділянки площею 0,8728 га, за кадастровим номером 1210100000:01:032:0011, від 23.01.2015 № 03-07/260115/17, коефіцієнт КФ 0,50, нормативна грошова оцінка земельної ділянки станом на 01.01.2015 - 5024991,51 грн.

ТОВ «АРКА» подано податкові декларації з плати за землю, в яких визначено грошові зобов`язання з орендної плати за земельну ділянку з кадастровим номером 1210100000:01:032:0011, площею 0,8728 га, розташовану за адресою: 49000, місто Дніпро, Лівобережний район, в районі пр. Слобожанський, буд. - вул. Білостоцького (колишня адреса: Дніпропетровськ, Амур-Нижньодніпровський район, в районі просп. Газети «Правда» - вул. Білостоцького):

-від 05.02.2016 № 9010741226 за період з 01.01.2016 по 31.12.2016, на суму 216025,78 грн.;

-від 15.02.2017 № 9020383471 за період з 01.01.2017 по 31.12.2017 на суму 228987,33 грн.;

-від 19.02.2018 № 9025394665 за період з 01.01.2018 по 31.12.2018 на суму 228987,33 грн.

Всього за спірний період ТОВ «АРКА» задекларувало згідно вказаних податкових декларацій зобов`язання з орендної плати на загальну суму 674000,44 грн.

ТОВ «АРКА» 29.12.2018 подано уточнюючі податкові декларації з плати за землю за земельну ділянку з кадастровим номером 1210100000:01:032:0011:

- від 26.12.2018 № 9271834008 за період з 01.01.2016 по 31.12.2016 на суму 248424,88 грн.;

- від 29.12.2018 № 9300912022 за період з 01.01.2017 по 31.12.2017 на суму 789988,67 грн.;

- від 29.12.2018 № 9293437934 за період з 01.01.2018 по 31.12.2018 на суму 592491,51 грн.

Всього за період з 01.01.2016 по 30.09.2018 ТОВ «АРКА» задекларувало згідно вказаних уточнюючих податкових декларацій зобов`язання з орендної плати на загальну суму 1630905,06 грн.

На підставі наказу ГУ ДФС в Дніпропетровській області від 23.11.2018 за № 6706-п, згідно повідомлення про проведення перевірки від 23.11.2018 № 13099, ГДРІ відділу перевірок у сфері послуг управління аудиту О.Д. Семенюк, проведено документальну позапланову невиїзну перевірку ТОВ "АРКА", код 32090928, з питань повноти нарахування плати за землю (орендна плата та/або земельний податок) за земельну ділянку, що перебуває в користуванні ТОВ «АРКА» на підставі укладеного договору та додаткових угод оренди землі площею 0,8728 га (кадастровий номер 1210100000:01:032:0011) за період з 01.01.2016 року по 30.09.2018, за результатами якої складено акт від 16.01.2019 № 1307/04-36-14-04/32090928 (далі Акт перевірки).

За результатами перевірки у вказаному акті зроблено такий висновок: «…встановлено порушення: п.п.16.1.4 п. 16.1 ст. 16, п. 286.1, п. 286.2 ст. 286, п. 289.1 ст. 289 Податкового кодексу України від 02.12.2010р. № 2755-VI (зі змінами та доповненнями), внаслідок чого встановлено заниження орендної плати за земельну ділянку, розташовану на території Лівобережного району (колишня назва Амур-Нижньодніпровський район), за період з 01.01.2016 р. по 31.12.2016 р. на суму 1085479,26 грн., за період з 01.01.2017 р. по 31.12.2017 р. на суму 623953,12 грн. та за період з 01.01.2018 р. по 30.09.2018 р. на суму 467964,81 грн.»

На підставі висновків вказаного Акта перевірки, ГУ ДФС в Дніпропетровській області прийнято податкове повідомлення-рішення № 0004871404 від 19.02.2019, яким збільшено ТОВ «АРКА» суму грошового зобов`язання за платежем: «орендна плата з юридичних осіб»: за податковими зобов`язаннями на суму 2177397,19 грн., за штрафними (фінансовими) санкціями (штрафами) на суму 544349,29 грн

ТОВ «АРКА» вважає вказане податкове повідомлення протиправним, а тому звернулося до суду з цим позовом.

Відмовляючи у задоволенні позовних вимог, суд першої інстанції дійшов висновку, що оскільки позивачем занижено задекларовані суми грошових зобов`язань з орендної плати за земельну ділянку, кадастровий номер 1210100000:01:032:0011, за період з 01.01.2016 по 30.09.2018, а саме: за період з 01.01.2016 по 31.12.2016 на суму 1085479,26 грн., за період з 01.01.2017 по 31.12.2017 на суму 623953,12 грн. та за період з 01.01.2018 по 30.09.2018 на суму 467964,81 грн, а тому відповідач правомірно прийнято податкове повідомлення-рішення № 0004871404 від 19.02.2019, яким збільшено позивачу грошові зобов`язання з орендної плати з юридичних осіб на 2177397,19 грн. та застосовано штрафні санкції на суму 544349,29 грн.

З огляду на викладене, суд апеляційної інстанції вважає за необхідне зазначити наступне.

Відповідно до ч. 1 ст. 206 Земельного кодексу України, використання землі в Україні є платним. Об`єктом плати за землю є земельна ділянка.

Частинами 1-3 ст. 201 Земельного кодексу України передбачено, що грошова оцінка земельних ділянок визначається на рентній основі. Залежно від призначення та порядку проведення грошова оцінка земельних ділянок може бути нормативною і експертною. Нормативна грошова оцінка земельних ділянок використовується для визначення розміру земельного податку, втрат сільськогосподарського і лісогосподарського виробництва, економічного стимулювання раціонального використання та охорони земель тощо.

Статтею 1 Закону України «Про оцінку земель» від 11.12.2003 № 1378-IV (далі Закон № 1378-IV), визначено, що нормативна грошова оцінка земельних ділянок - капіталізований рентний дохід із земельної ділянки, визначений за встановленими і затвердженими нормативами; рентний дохід - дохід, який можна отримати із землі як фактора виробництва залежно від якості та місця розташування земельної ділянки.

Частиною 5 ст. 5 Закону № 1378-IV встановлено, що нормативна грошова оцінка земельних ділянок використовується для визначення розміру земельного податку, державного мита при міні, спадкуванні (крім випадків спадкування спадкоємцями першої та другої черги за законом (як випадків спадкування ними за законом, так і випадків спадкування ними за заповітом) і за правом представлення, а також випадків спадкування власності, вартість якої оподатковується за нульовою ставкою) та даруванні земельних ділянок згідно із законом, орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, втрат сільськогосподарського і лісогосподарського виробництва, вартості земельних ділянок площею понад 50 гектарів для розміщення відкритих спортивних і фізкультурно-оздоровчих споруд, а також при розробці показників та механізмів економічного стимулювання раціонального використання та охорони земель.

Згідно зі ч. 2 ст. 18 Закону № 1378-IV нормативна грошова оцінка земельних ділянок розташованих у межах населених пунктів незалежно від їх цільового призначення проводиться не рідше ніж один раз на 5-7 років.

Підпунктом 271.1.1 пункту 271.1 статті 271 ПК України встановлено, що базою оподаткування земельним податком є нормативна грошова оцінка земельних ділянок з урахуванням коефіцієнта індексації, визначеного відповідно до порядку, встановленого цим розділом.

Відповідно до пункту 271.2 статті 271 ПК України рішення рад щодо нормативної грошової оцінки земельних ділянок, розташованих у межах населених пунктів, офіційно оприлюднюється відповідним органом місцевого самоврядування до 15 липня року, що передує бюджетному періоду, в якому планується застосування нормативної грошової оцінки земель або змін (плановий період). В іншому разі норми відповідних рішень застосовуються не раніше початку бюджетного періоду, що настає за плановим періодом.

За приписами пункту 289.2 статті 289 ПК України центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин за індексом споживчих цін за попередній рік щороку розраховує величину коефіцієнта індексації нормативної грошової оцінки земель, на який індексується нормативна грошова оцінка сільськогосподарських угідь, земель населених пунктів та інших земель несільськогосподарського призначення за станом на 1 січня поточного року.

Коефіцієнт індексації нормативної грошової оцінки земель застосовується кумулятивно залежно від дати проведення нормативної грошової оцінки земель.

Аналіз наведених вище правових норм надає суд апеляційної інстанції підстави для висновку, що для визначення суми податкових зобов`язань з земельного податку та орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності використовується нормативна грошова оцінка земель. Така оцінка проводиться раз у 5-7 років, а для визначення поточних зобов`язань необхідно проіндексувати її на коефіцієнт індексації, який щороку розраховує центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин за індексом споживчих цін за попередній рік. Водночас, коефіцієнт індексації нормативної грошової оцінки земель застосовується кумулятивно (тобто накопичувально) залежно від дати проведення нормативної грошової оцінки земель, а не від дати набрання чинності рішенням ради про затвердження нормативної грошової оцінки.

Аналогічні правові висновки викладено у постанові Верховного Суду від 21 вересня 2022 року у справі № 160/614/19.

Відповідно до пункту 286.1 статті 286 ПК України, підставою для нарахування земельного податку є дані державного земельного кадастру. Центральні органи виконавчої влади, що реалізують державну політику у сфері земельних відносин та у сфері державної реєстрації речових прав на нерухоме майно, у сфері будівництва щомісяця, але не пізніше 10 числа наступного місяця, а також за запитом відповідного контролюючого органу за місцезнаходженням земельної ділянки подають інформацію, необхідну для обчислення і справляння плати за землю, у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.

Згідно з приписами пункту 286.2 статті 286 ПК України платники плати за землю (крім фізичних осіб) самостійно обчислюють суму податку щороку станом на 1 січня і не пізніше 20 лютого поточного року подають відповідному контролюючому органу за місцезнаходженням земельної ділянки податкову декларацію на поточний рік за формою, встановленою у порядку, передбаченому статтею 46 цього Кодексу, з розбивкою річної суми рівними частками за місяцями. Подання такої декларації звільняє від обов`язку подання щомісячних декларацій. При поданні першої декларації (фактичного початку діяльності як платника плати за землю) разом з нею подається довідка (витяг) про розмір нормативної грошової оцінки земельної ділянки, а надалі така довідка подається у разі затвердження нової нормативної грошової оцінки землі.

Відповідно до п. 281.1 ст. 288 ПК України, підставою для нарахування орендної плати за земельну ділянку є договір оренди такої земельної ділянки.

Органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування, які укладають договори оренди землі, повинні до 1 лютого подавати контролюючому органу за місцезнаходженням земельної ділянки переліки орендарів, з якими укладено договори оренди землі на поточний рік, та інформувати відповідний контролюючий орган про укладення нових, внесення змін до існуючих договорів оренди землі та їх розірвання до 1 числа місяця, що настає за місяцем, у якому відбулися зазначені зміни.

Форма надання інформації затверджується центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної фінансової політики.

Договір оренди земель державної і комунальної власності укладається за типовою формою, затвердженою Кабінетом Міністрів України.

Розмір та умови внесення орендної плати встановлюються у договорі оренди між орендодавцем (власником) і орендарем (п. 288.4. ст. 288 ПК України).

Відповідно до п. п. 288.5. ст. 288 ПК України Розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу:

не може бути меншою за розмір земельного податку:

для земельних ділянок, нормативну грошову оцінку яких проведено, - у розмірі не більше 3 відсотків їх нормативної грошової оцінки, для земель загального користування - не більше 1 відсотка їх нормативної грошової оцінки, для сільськогосподарських угідь - не менше 0,3 відсотка та не більше 1 відсотка їх нормативної грошової оцінки;

для земельних ділянок, нормативну грошову оцінку яких не проведено, - у розмірі не більше 5 відсотків нормативної грошової оцінки одиниці площі ріллі по Автономній Республіці Крим або по області, для сільськогосподарських угідь - не менше 0,3 відсотка та не більше 5 відсотків нормативної грошової оцінки одиниці площі ріллі по Автономній Республіці Крим або по області;

не може перевищувати 12 відсотків нормативної грошової оцінки.

може перевищувати граничний розмір орендної плати, встановлений у підпункті 288.5.2, у разі визначення орендаря на конкурентних засадах.

для пасовищ у населених пунктах, яким надано статус гірських, не може перевищувати розміру земельного податку.

для баз олімпійської, паралімпійської та дефлімпійської підготовки, перелік яких затверджується Кабінетом Міністрів України, не може перевищувати 0,1 відсотка нормативної грошової оцінки.

Судом апеляційної інстанції встановлено, що за період з 01.01.2016 по 30.09.2018 ТОВ «АРКА» задекларувало згідно поданих як основних, так і уточнюючих податкових декларацій з плати за землю грошові, зобов`язання з орендної плати за земельну ділянку, кадастровий номер 1210100000:01:032:0011, на загальну суму 1630905,06 грн.

Такий розрахунок розміру орендної плати здійснено на підставі відомостей витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки, кадастровий номер 1210100000:01:032:0011, від 23.01.2015, який є невід`ємним додатком до договору оренди.

Контролюючим органом за результатами перевірки встановлено порушення: п.п. 16.1.4 п. 16.1 ст. 16, п. 286.1, п. 286.2 ст. 286, п. 289.1 ст. 289 Податкового кодексу України, внаслідок чого встановлено заниження орендної плати за земельну ділянку, розташовану на території Лівобережного району (колишня назва Амур-Нижньодніпровський район), за період з 01.01.2016 р. по 31.12.2016 р. на суму 1085479,26 грн., за період з 01.01.2017 р. по 31.12.2017 р. на суму 623953,12 грн. та за період з 01.01.2018 р. по 30.09.2018 р. на суму 467964,81 грн.

В Акті перевірки підтверджено, що всі розрахунки нормативно-грошової оцінки земельної ділянки (кадастровий номер 1210100000:01:032:0011) за період з 01.01.2016 по 30.09.2018 здійснено на підставі витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки від 23.01.2015, затвердженого Управлінням Держгеокадастру у м. Дніпропетровську від 26.01.2015 № 03-07/26015/17, в якому встановлено:

- коефіцієнт Кф. 0,50;

- нормативна грошова оцінка земельної ділянки станом на 01.01.2015 524991,51 грн. за 0,8728 га.

В поданих ТОВ «АРКА» податкових деклараціях з плати за землю за податкові періоди 2016-2018 років, платником податків до розміру нормативної грошової оцінки земельної ділянки станом на 01.01.2015 524991,51 грн. застосовано коефіцієнти індексації нормативної грошової оцінки земель по місті Дніпру: за 2016 - 143%, за 2017 - 106%, за 2018 - 1%.

Разом з тим, суд апеляційної інстанції звертає увагу, що контролюючий орган при проведені перевірки використав дані Державного земельного кадастру, а саме: витяги із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельних ділянок, видані ГУ Декржгеокадастру у Дніпропетровській області, від 13.06.2018 за № 411/110618/03-07, та від 13.06.2018 за № 410/110618/03-07.

Згідно вказаних витягів:

- коефіцієнт Кф 2.50,

- нормативна грошова оцінка земельної ділянки станом на 01.01.2016 44463471,18 грн. (з урахуванням коефіцієнтів індексації нормативної грошової оцінки земель за 2013-2015 роки: 1; 1,249; 1,433), нормативна грошова оцінка земельної ділянки станом на 01.01.2017 47131392,98 грн. (з урахуванням коефіцієнтів індексації нормативної грошової оцінки земель за 2013-2016 роки: 1; 1,249; 1,433; 1,6).

Так, Дніпропетровською міською радою 15.07.2015 прийнято рішення № 4/65 «Про затвердження нормативної грошової оцінки земель м. Дніпропетровська», яким затверджено технічну документацію з нормативної грошової оцінки земель м. Дніпропетровська, розроблену Державним підприємством науково-дослідного інституту проектування міст «Діпромісто» ім. Ю.М. Білоконя», яким встановлено нормативну грошову оцінку земель м.Дніпропетровська базовою вартістю 1 кв.м. землі - 306,35 грн. Нормативну грошову оцінку земель м. Дніпропетровська базовою вартістю 1 кв.м землі - 306,35 грн. ввести в дію з 01.01.2016

Однак, розрахунок задекларованих грошових зобов`язань орендної плати за спірні звітні періоди, позивачем здійснено на підставі відомостей Витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки, кадастровий номер 1210100000:01:032:0011, від 23.01.2015, який сформовано на підставі даних попередньої нормативно-правової оцінки землі станом на 01.01.2015, до затвердження нової нормативної грошової оцінки земель м. Дніпропетровська згідно рішення Дніпропетровською міською радою 15.07.2015 № 4/65 та введення її в дію.

Отже, за встановлених обставин, в контексті наведених вимог законодавства, яким врегульовані спірні правовідносини, суд апеляційної інстанції погоджується з висновком суду першої інстанції, що оскільки витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки, кадастровий номер 1210100000:01:032:0011 від 23.01.2015, за даними станом на 01.01.2015, на підставі якого позивачем здійснено розрахунок сум орендної плати за період, починаючи з 01.01.2016, втратив чинність, а тому відомості з вказаного Витягу, зокрема й щодо коефіцієнту Кф 0,5, не могли бути розрахунковими величинами для розрахунку грошових зобов`язань з орендної плати, в тому числі й за період з січня по жовтень 2016, як зазначає позивач.

Натомість, згідно використаного відповідачем витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки, кадастровий номер 1210100000:01:032:0011, від 13.06.2018, за даними станом на 01.01.2016, коефіцієнт Кф 2,50. Вказаний витяг технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки був чинним на час проведення перевірки.

Отже, відповідачем здійснено донарахування позивачу грошових зобов`язань з орендної плати на підставі чинних станом 01.01.2016 даних Державного земельного кадастру, а саме відомостей згідно витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки, кадастровий номер 1210100000:01:032:0011, від 13.06.2018, які надані центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин.

З огляду на викладене, суд апеляційної інстанції вважає безпідставними покликання позивача щодо правомірного розрахунку розміру орендної плати за період з 01.01.2016 по 31.10.2016 з застосуванням коефіцієнту Кф 0.5. Оскільки такі розрахунки не відповідають відомостям Державного земельного кадастру станом на 01.01.2016, застосованим відповідачем при донарахуванні позивачу грошових зобов`язань з орендної плати.

Щодо покликання апелянта, що оскільки в місті Дніпро з 01.01.2016 діє нова нормативна грошова оцінка земель міста, то лише з 01.01.2017 нормативна грошова оцінка земель може бути проіндексована кумулятивно залежно від дати проведення нормативної грошової оцінки земельної ділянки, а тому вважає, що ним правомірно застосовано коефіцієнт індексації нормативної грошової оцінки земельної ділянки 1,89720602, вканий у витягах із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельних ділянок, виданих ГУ Декржгеокадастру у Дніпропетровській області, від 13.06.2018 за № 411/110618/03-07, та від 13.06.2018 за № 410/110618/03-07.

Однак, суд апеляційної інстанції вважає такі покликання апелянта безпідставними.

Оскільки, правомірність визначення ГУ Декржгеокадастру у Дніпропетровській області коефіцієнту індексації нормативної грошової оцінки земельної ділянки (кадастровий номер 1210100000:01:032:0011) 1,89720602, були предметом розгляду у справі № 160/614/19.

Так, у цій адміністративній справі ТОВ «АРКА» оскаржило дії ГУ Декржгеокадастру у Дніпропетровській області щодо застосування коефіцієнтів індексації за 2014 - 1,249, за 2015 - 1,433. Разом з тим, рішенням Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 20.03.2019 у справі № 160/614/19, залишеним без змін постановою Третього апеляційного адміністративного суду від 15.10.2019 та залишеним без змін постановою Верховного Суду від 22.09.2022, ТОВ «АРКА» відмовлено в задоволенні цього позову.

Крім цього, суд апеляційної інстанції звертає увагу, що Верховним Судом від 18 червня 2020 року у справі № 804/1737/17, від 18 серпня 2021 року у справі № 818/912/18, від 08 грудня 2021 року у справі № 804/7002/16 та від 13 квітня 2022 року у справі № 818/1057/17, від 23 червня 2022 року у справі № 160/8668/19, висловлювалася позиція, що порядок індексації нормативно-грошової оцінки земельної ділянки, згідно вимог п. 289.2 ст. 289 ПК України, прямо передбачає, що коефіцієнт індексації нормативної грошової оцінки земель застосовується кумулятивно залежно від дати проведення нормативної грошової оцінки земель, а не від дати її затвердження або введення в дію.

Враховуючи вищенаведене, оскільки позивачем занижено задекларовані суми грошових зобов`язань з орендної плати за земельну ділянку, кадастровий номер 1210100000:01:032:0011, за період з 01.01.2016 по 30.09.2018, а саме: з 01.01.2016 по 31.12.2016 на суму 1085479,26 грн., за період з 01.01.2017 по 31.12.2017 на суму 623953,12 грн. та за період з 01.01.2018 по 30.09.2018 на суму 467964,81 грн, а тому суд апеляційної інстанції дійшов висновку, що відповідачем правомірно прийнято податкове повідомлення-рішення № 0004871404 від 19.02.2019, яким збільшено грошові зобов`язання на 2177397,19 грн. та за застосовано штрафні в сумі 544349,29 грн.

Таким чином, апеляційна скарга Товариства з обмеженою відповідальністю «АРКА» не спростовує правильність доводів, яким мотивовано судове рішення, зводиться по суті до переоцінки проаналізованих судом доказів та не дає підстав вважати висновки суду першої інстанції помилковими.

З огляду на викладене, суд апеляційної інстанції вважає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального права, тому відповідно до ст. 316 КАС України, апеляційну скаргу необхідно залишити без задоволення, рішення суду без змін.

У відповідності до ст. 139 КАС України, підстави для стягнення судових витрат відсутні.

Керуючись ст. ст. 310, 316, 321, 322, 325, 328, 329 КАС України, суд

постановив:

апеляційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю «АРКА» залишити без задоволення, а рішення Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 08 грудня 2022 року у справі № 300/1072/19 без змін.

Постанова суду апеляційної інстанції набирає законної сили з дати її прийняття та може бути оскаржена у касаційному порядку, шляхом подання касаційної скарги безпосередньо до Верховного Суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Головуючий суддя О. М. Гінда судді В. В. Ніколін М. А. Пліш повний текст судового рішення складено 31.03.2023, однак у зв`язку з перебуванням судді Пліша М.А. у відпустці 31.03.2023, постанову підписано та надіслано до ЄДРСР 03.04.2023.

СудВосьмий апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення21.03.2023
Оприлюднено05.04.2023
Номер документу109977470
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них плати за землю

Судовий реєстр по справі —300/1072/19

Постанова від 21.03.2023

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Гінда Оксана Миколаївна

Ухвала від 17.03.2023

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Гінда Оксана Миколаївна

Ухвала від 08.03.2023

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Гінда Оксана Миколаївна

Ухвала від 20.02.2023

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Гінда Оксана Миколаївна

Ухвала від 20.02.2023

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Гінда Оксана Миколаївна

Ухвала від 30.01.2023

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Гінда Оксана Миколаївна

Рішення від 08.12.2022

Адміністративне

Івано-Франківський окружний адміністративний суд

Боршовський Т.І.

Рішення від 08.12.2022

Адміністративне

Івано-Франківський окружний адміністративний суд

Боршовський Т.І.

Ухвала від 17.11.2022

Адміністративне

Івано-Франківський окружний адміністративний суд

Боршовський Т.І.

Ухвала від 08.11.2022

Адміністративне

Івано-Франківський окружний адміністративний суд

Боршовський Т.І.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні