Справа № 686/17316/22
Провадження № 2/686/1341/23
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
10 березня 2023 року м. Хмельницький
Хмельницький міськрайонний суд Хмельницької області в складі:
головуючої - судді Павловської А.А.,
за участі секретаря судового засідання Вороніної К.В.,
справа № 686/17316/22,
розглянувши у відкритому судовому засіданні в залі суду в м. Хмельницькому цивільну справу за позовом Державного підприємства «Хмельницьке» до ОСОБА_1 , за участю третіх осіб без самостійних вимог на предмет спору, Хмельницької районної державної адміністрації, Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області, Товариства з обмеженою відповідальністю «Інвестиційна компанія «Поділля»», про витребування майна з чужого незаконного володіння,-
ВСТАНОВИВ:
1.Стислий виклад позиції позивача та заперечень відповідача
В серпні2022року позивач звернувся до суду з вищезазначеним позовом в якому просить витребувати земельну ділянку площею в 4,8219 га. (кадастровий номер- 6825083600:03:010:0072) з незаконного володіння в ОСОБА_1 , за яким вона зареєстрована на праві приватної власності (номер запису в державному реєстрі прав- 5325144). Свої вимоги мотивує тим, що Наказом Фонду державного майна України від 15 лютого 2021 року № 180 ОСОБА_2 призначено Головою комісії з припинення юридичної особи ДП «Хмельницьке». Вказує, що в 2012 році Хмельницькою РДА прийнято незаконне Розпорядження від 07.09.2012 № 1598/2012 про затвердження проекту приватизації земель Державного підприємства Хмельницьке на території Лісовогринівецької сільської ради, затверджено розроблений проект приватизації земель ДП Хмельницьке. Незаконність цього Розпорядження полягає в тому, що: згідно Указу Президента України "Про порядок паювання земель, переданих у колективну власність сільськогосподарським підприємствам та організаціям", для набуття права на пай необхідна наявність таких обставин: щоб особа була членом колективного сільськогосподарського підприємства; була внесена до списку осіб, що додається до державного акта на право колективної власності на землю; колективне сільськогосподарське підприємство отримало державний акт про право колективної власності на землю. Так, ДП «Хмельницьке» не перетворено в КСП та не отримувало Державний акт на право колективної власності на землю. У відповідності до чинного законодавства України особа набуває права на земельну частку (пай) у разі, якщо на момент одержання колективним сільськогосподарським підприємством (КСП) державного акту на право колективної власності на землю вона: 1) працювала в цьому колективному сільськогосподарському підприємстві, 2) була членом колективного сільськогосподарського підприємства, 3) була включена до списку осіб, що додається до державного акта на право колективної власності на землю. (постанова Верховного суду від 23 вересня 2021 року у справі № 563/1407/19).
Розпорядження Хмельницької РДА спрямоване на позбавлення ДП «Хмельницьке» права постійного землекористування та держави Україна права власності на цю земельну ділянку, поза межами підстав, визначених статтею 141 ЗК, а відтак, очевидним є наявність порушеного права та законного інтересу ДП «Хмельницьке» цим правовим актом - порушено Порядок відчуження об`єктів державної власності, затверджений Постановою КМУ № 803 від 06 червня 2007 року.
Відчуження майна здійснюється шляхом його продажу на електронному аукціоні. На це не було волі власника-держави Україна, яка мала бути висловлена у письмовій формі Фондом державного майна України, у вигляді дозволу (погодження), як органом управління державною власністю, у відповідності до планів приватизації. В переліку планів приватизації Фонду державного майна України ДП «Хмельницьке» відсутнє - воно суперечить Конституції України та Законам України, прийнято виключно з метою економічної диверсії стосовно держави Україна, підриву її авторитету та завдання шкоди, яка виражена в особливо великих розмірах.
Незаконність цього Розпорядження також полягає у відсутності у директора ДП «Хмельницьке» необхідного обсягу цивільної дієздатності під час підписання від імені ДП «Хмельницьке» розробленого проекту приватизації земель ДП «Хмельницьке» та відсутності подальшого належного схвалення цього проекту з боку Фонду державного майна України. Отже, ДП «Хмельницьке» не є КСП ( колективним сільськогосподарським підприємством) і тому, не могло бути законно розпайовано, а всі правочини щодо розпаювання ДП «Хмельницьке» є нікчемними.
Внаслідок незаконного Розпорядження Хмельницької РДА всупереч чинному законодавству, зокрема без належного дозволу уповноваженого на те органу, а саме Фонду державного майна України, безпідставно позбавлено ДП «Хмельницьке» права володіння і користування земельною ділянкою та державу Україна права власності (володіння, користування, розпорядження) як фактичного власника цієї земельної ділянки фактичним володільцем-зареєстрованим власником.
Прийняття ХРДА оскаржуваного розпорядження є незаконними і реєстраційні дії державних реєстраторів, по реєстрації таких земельних ділянок в реєстрі речових прав, державному кадастрі, записи в поземельній книзі за відповідачем є протиправними та мають бути скасовані, а сама земельна ділянка витребувана з незаконного володіння. Таким чином, майнові права, в т.ч. право постійного користування земельною ділянкою, розташованою на території Хмельницького району за межами сіл Лісові Гринівці та Скаржниці перейшло до ДП «Хмельницьке» в межах географічних координат відповідно до державного акту на право постійного користування земельною ділянкою від 30.04.2009 року площею 135,9656 га. к.н. 6825083600:03:011:0172, а держава визнає цей факт на підставі ст. 3 Закону України Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обмежень, так як рішення уповноваженим на це органом державної влади в сфері земельних відносин про скасування такого права, відібрання цієї земельної ділянки в ДП «Хмельницьке» - не приймалось.
Відповідно до результатів жеребкування по розподіленню земельних ділянок між працівниками ДП «Хмельницьке» та пенсіонерами з їх числа (додаток до протоколу від 21.09.2012 року), відповідач ОСОБА_1 отримав земельну ділянку площею в 4,8219 га. за номером 35, яка входить до державного акту на право постійного користування земельною ділянкою від 30.04.2009 року, площею 135,9656 га. Отже, ДП «Хмельницьке» володіє та користується земельною ділянкою у відповідності до Державного акту на право постійного користування земельною ділянкою від 30.04.2009 року, площею 135,9656 га., який не потребує переоформлення, в межах координат та поворотних точок, які є індивідуальними і конкретними характерними ознаками точного місця розташування землі, та на якій знаходиться земельна ділянка відповідачки, площею 4,8219. (кадастровий номер- 6825083600:03:010:0072). А тому, на підставі ст. 388 ЦК України, позов просить задовольнити.
05.10.2022 року до суду від представниці відповідачки надійшов відзив на позовну заяву, в якому просять відмовити в задоволенні позову, у зв`язку із наступним. Позивач у позові посилається на своє право постійного користування, що мало посвідчуватись державним актом, але не зазначає реквізитів цього документу, не має колії акту з відображенням серії та номеру бланку, кадастрового номеру, що ставить під сумнів наявність такого документа. Відповідач у справі є законним і добросовісним власником спірної земельної ділянки, презумпція добросовісності відповідача позивачем не спростована та не оспорюється. Позивач в позовній заяві посилається на відсутність y директора ДП «Хмельницького» Бородатого М.І. необхідного обсягу цивільної дієздатності під час підписання від імені ДП проекту приватизації земель, але це не підтверджується жодним доказом, як і не підтверджується необхідність отримання директором «належного схвалення» з боку Фонду державного майна України, зокрема до позовної заяви не додано та матеріали справи не містять а ні документу, який підписаний директором ДП «Хмельницького» Бородатим М., ані самого проекту на який посилається Позивач, що унеможливлює надання належної оцінки правовому аналізу цих документів. Позивач надає суду недостовірну інформацію, що ДП володіє та користується земельною ділянкою площею 102,2321 га (кадастровий номер 3825083600:03:010:0025) на підставі державного акту, але цей акт було припинено у2012року, та зазначена земельна ділянка з2012року припинила своє існування, як об?єкта після її поділу, тому позивач не міг та не мав законного права на користування цією земельною ділянкою. В матеріалах справи є документи, якими підтверджується факт добровільної відмови ДП «Хмельницьке» від права постійного користування ділянками та погодження їх передачі у власність громадян в зв?язку з відмовою позивача від свого права постійного користування, розпорядник землі ( на той час районна адміністрація) законно, в межах своїх повноважень, прийняла рішення про передачу земель у приватну власність. Викладені факти, що підтверджуються документами у справі, свідчать про те, що позивач втратив своє право на користування землею на підставі розпоряджень Хмельницької районної адміністрації, якими припинено його право, що не оскаржувалось позивачем в межах встановлених строків. Виходячи з суті спору (право власності, а ні право користування), позивач є неналежним позивачем у цій справі, оскільки не довів що, розпорядження від 07.09.2012року N.1598/2012, прийнято з порушенням його прав, як власника чи законного користувача, як і не надав доказів незаконного вибуття її з його власності чи користування. До позовної заяви не додано жодного доказу (документу), яким би підтверджувалось право позивача на витребування земельної ділянки у його власність, як і не доведено, того що спірна земельна ділянка вибула з його користування без його добровільної згоди. Обраний позивачем спосіб захисту його права не призведе до повернення його права постійного користування спірною земельною на підставі правовстановлюючих документів, які припинені оскаржуваним розпорядженням від 07.09.2012року N1598/2012, тому є не ефективним.
18.10.2022 року від представника позивача надійшли письмові заперечення на відзив. В яких позивач зазначає, що ними обрано належний спосіб захисту, спірна земельна ділянка вибула з їх володіння незаконно, а тому позов просить задовольнити.
Від третьою особи - Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області 13.12.2022 року надіслано суду письмові пояснення, зазначивши, що Головним управлінням накази щодо припинення права користування на земельну ділянку з кадастровим номером 6825083600:03:011:0172не приймались. Ta Головним управлінням було прийнято наказ «Про затвердження документації із землеустрою та надання земельної ділянки y власність» від 28.02.2014 року на підставі вже прийнятого раніше спірного розпорядження Хмельницької райдержалміністрації від 07.09.2012року No1598/2012«Про затвердження проекту приватизації земель Державного підприємства Хмельницьке на території Лісовогринівецької сільської ради» та відповідно до повноважень, визначених Земельним кодексом України, а саме статтями 15-1, 25, 116, 118, 122, відповідно до Положения про Головне управління Держземагентства у Хмельницькій обласгі, затвердженного наказом Держземагенства України від 21.09.2012року N 447 із змінами від 01.03.2013року (чинного на час прийняття відповідного наказу). Згідно вищезазначеного наказу Головного управління було затверджено технічну документацію із землеустрою щодо встановлення меж земельних ділянок в натурі (на місцевості) із земель ДП «Хмельнитьке», що розтатовані за мелжами населеного пункту Лісовогринівелької сільської ради Хмельницького району. А також відповіно до цього наказу гр. відповідачу було надано у власність земельну ділянку площею 4,8219 га. для ведення товарного сільськогосподарського виробництва із земель державної власності сільськогосподарського призначення. Тому, Головне управління під час прийняття цього наказу діяло у межах та у спосіб, передбачений чинним на час виникнення стрних правовідносин законодавством. Оскаржуваним в даній справі розпорядженням РДА затверджено проект приватизації 609,8318га земель державного підприємства, в тому числі, надано дозвіл на розробку технічної документації щодо передання у власність земельних ділянок працівникам ДП «Хмельницьке» згідно доданого списку; зобов?язано ДП «Хмельницьке» розроблену технічну документацію щодо передання у власність земельних ділянок подати на затвердження згідно чинного законодавства, а також визнано такими, що втратили чинність, ряд державних актів на право постійного користування земельними ділянками ДП "Хмельницьке". Тобто, на підставі розпорядженням РДА від 07.09.2012року у результаті поділу земель за фізичними особами закріплено земельні ділянки, встановлено та погоджено й зовнішні межі та визначено суміжних землекористувачів (аналогічна оцінка розпорядження надана Верховним Судом у постанові від 13.02.2019року у справі N 686/8121/16-ц).
Третьою особою Хмельницькою РДА 12.01.2023 року подано письмові пояснення, в яких проти позову заперечують, зазначивши, що відносини щодо приватизації земель державних і комунальних сільськогосподарських підприємств, установ та організацій регламентовано, зокрема, статтею 25 Земельного кодексу України. Відповідно до частини першої цієї статті при приватизації земель державних і комунальних сільськогосподарських підприємств, установ та організацій земельні ділянки передаються працівникам цих підприємств, установ та організацій, працівникам державних та комунальних закладів освіти, культури, охорони здоров`я, розташованих на території відповідної ради, а також пенсіонерам з їх числа з визначенням кожному з них земельної частки (паю). Рішення про приватизацію земель державних і комунальних сільськогосподарських підприємств, установ та організацій приймають органи виконавчої влади або органи місцевого самоврядування відповідно до їх повноважень за клопотанням працівників цих підприємств, установ та організацій. Землі у приватну власність особам, зазначеним у частині першій цієї статті, передаються безоплатно (частини друга та третя статті 25 ЗК України). Також, ст. 118 Земельного кодексу України передбачено (в редакції на час видання спірного розпорядження), що громадяни - працівники державних та комунальних сільськогосподарських підприємств, установ та організацій, а також пенсіонери з їх числа, зацікавлені в одержанні безоплатно у власність земельних ділянок, які перебувають у постійному користуванні цих підприємств, установ та організацій, звертаються з клопотанням про приватизацію цих земель відповідно до сільської, селищної, міської ради або Ради міністрів АР Крим, районної, Київської чи Севастопольської міської державної адміністрації. Відповідний орган місцевого самоврядування або орган виконавчої влади в місячний термін розглядає клопотання і надає дозвіл підприємствам, установам та органі, розробку проекту приватизації земель. Передача земельних ділянок у власність громадянам працівникам державних та комунальних сільськогосподарських підприємств, установ та організацій, а також пенсіонерам з їх числа проводиться після затвердження проекту приватизації земель у порядку встановленому цим Кодексом. Розпорядженням Хмельницької РДА від 07.09.2012 № 1598/2012 затверджено проект приватизації 609,8318 га земель ДП «Хмельницьке», в т.ч., надано дозвіл на розробку технічної документації щодо передання у власність земельних ділянок працівникам ДП «Хмельницьке» згідно списку, зобов`язано технічну документацію щодо передання у власність земельних ділянок подати на затвердження згідно чинного законодавства, а також визнано такими, що втратили чинність ряд державних актів на право постійного користування земельними ділянками ДП «Хмельницьке», зокрема, і державний акт на землю від 30.04.2009 серії ЯЯ № 334675. З викладеного вбачається висновок, що земля у кількості 609,8318 га, проект приватизації якої затверджено розпорядженням від 07.09.2012 № 1598/2012 та яку позивач вважає належною йому на праві постійного користування, зазначаючи це як підставу позову, станом на даний час перебуває у власності третіх осіб внаслідок приватизації ними земельних ділянок. При прийнятті розпорядження районна державна адміністрація керувалася ст. 13 Закону України «Про місцеві державні адміністрації», ст. 17, 25, 81, .125, 126 та п.п. 16, 17 Перехідних положень земельного кодексу України. Крім цього, будучи одночасно заступником директора ДП Радгоспу «Лісовогринівецький» Лежанського В.В та ліквідатором ДП «Хмельницьке»» Хабаль М.Й. представляв інтереси останнього по справі № 924/316/21 за позовом ДП Радгосп «Лісовогринівецький» до ДП «Хмельницьке» та Хмельницької районної державної адміністрації про визнання недійсним розпорядження Хмельницької райдержадміністрації від 07.09.2012 № 1598/2012-р «Про затвердження проекту приватизації земель Державного підприємства «Хмельницьке» на території Лісовогринівецької сільської ради». У вказаній справі ОСОБА_2 визнавав позовні вимоги ДП Радгоспу «Лісовогринівецький» та зазначав, що ДП «Хмельницьке» ніколи не набувало права власності на землю ДП Радгоспу «Лісовогринівецький» (письмова позиція ОСОБА_2 по справі № 924/316/21 від 27.04.2021 додається).
26.01.2023 року від представника третьої особи Товариства з обмеженою відповідальністю «Інвестиційна компанія «Поділля»» надійшли письмові пояснення в яких проти позову заперечують, зазначивши, що між ними та відповідачем укладено договір оренди спірної земельної ділянки. Перед укладенням такого перевірялися підстави набуття відповідачем права власності на таку ділянку і відповідачка законно набула право власності на таку ділянку, а вони в свою чергу є добросовісним набувачем. При цьому, позивач не довів незаконності розпаювання земель, розпорядження від 07.09.2012 № 1598/2012-р «Про затвердження проекту приватизації земель Державного підприємства «Хмельницьке» на території Лісовогринівецької сільської ради» є законним, а позивач протилежного не навів.
31.01.2023 р. від представника позивача надійшли письмові пояснення виступу в дебатах, в яких позов просить задовольнити, оскільки спірна земельна ділянка незаконно вибула із володіння позивача.
В судовому засіданні 09.03.23 представник позивача позовні вимоги підтримав і заявив клопотання про оголошення перерви в судовому засіданні на 1 день, яке було задоволено судом. В судове засідання 10.03.2023 року представник позивача, будучи повідомленим належним чином, не з`явився. Справа містить його письмовий виступ в дебатах. За сукупності зазначених обставин його неявка не перешкоджає розгляду справи по суті, оскільки свою позицію він висловив.
Представник відповідача, будучи повідомленою належним чином, в судове засідання не з`явилася, направила клопотання про розгляд справи у їх відсутності, просила відмовити в задоволенні позову з підстав наведених у відзиві та клопотанні, застосувати строки позовної давності.
Треті особи, будучи повідомленими належним чином, в судове засідання 10.03.2023 року не з`явилися. В матеріалах справи наявні письмові пояснення кожної з них щодо позову.
2.Заяви, клопотання, інші процесуальні дії у справі
Ухвалою Хмельницького міськрайонного суду від 19.08.2022 року в порядку забезпечення позову накладено арешт на земельну ділянку, площею 4,8219 га. (кадастровий номер- 6825083600:03:010:0072), право власності на яку зареєстровано за ОСОБА_1 .
Ухвалою Хмельницького міськрайонного суду від 19.08.2022 року відкрито провадження у справі, призначено її до розгляду за правилами загального позовного провадження, призначено підготовче засідання.
Ухвалою Хмельницького міськрайонного суду від 02.02.2023 року закрито підготовче провадження та призначено справу до судового розгляду.
10.03.2023 року розгляд справи закінчено ухваленням рішення суду по суті заявлених вимог.
3.Фактичні обставини, встановлені судом, та зміст спірних правовідносин
Відповідно до розпорядження Кабінету Міністрів України від 22.02.2008 №367-р «Про затвердження переліків господарських товариств і холдингових компаній, державні пакети акцій (частки), яких підлягають продажу, державних підприємств, холдингових компаній і відкритих акціонерних товариств, які підлягають підготовці до продажу в 2008 році ДП «Хмельницьке» включене до переліку підприємств.
Згідно Державного акту на право постійного користування земельною ділянкою від 30 квітня 2009 року ДП «Хмельницьке» на підставі Розпорядження Хмельницької РДА № 354/09 від 02.04.2009 року є постійним користувачем земельної ділянки, площею 135,9656 га. к.н. 6825083600:03:011:0172, яка розташована на території Лісовогринівецької сільської ради Хмельницького району Хмельницької області для ведення товарного сільськогосподарського виробництва.
Наказом №1113 від 21.07.2009 року Фонду державного майна України прийнято рішення про припинення юридичної особи ДП «Хмельницьке» у процесі приватизації шляхом перетворення його у КСП.
Наказом № 1271 від 10.08.2009 року Фонду державного майна України утворено комісію з припинення юридичної особи ДП «Хмельницьке».
Відповідно донаказу Фондудержмайна України№1954від 11.12.2009року «Прозатвердження плануприватизації Державногопідприємства «Хмельницьке»: затверджено планприватизиції Державногопідприємства «Хмельницьке»; діяльність комісіїз приватизаціїДержавного підприємства«Хмельницьке» припинено.Уповноважено директораДержавного підприємства«Хмельницьке»: 1. Забезпечити реєстрацію колективного сільськогосподарського підприємства. 2. У тижневийтермін здня державноїреєстрації колективногосільськогосподарського підприємстваподати доФДМ Україникопію статутута свідоцтвапро йогодержавну реєстрацію. 3. Забезпечити припинення юридичної особи державного підприємства «Хмельницьке» згідно з чинним законодавством України.
Планом приватизації ДП «Хмельницьке» передбачено, що на базі Державного підприємства «Хмельницьке» (код ЄДРПОУ 31375045) державної форми власності створювалось колективне сільськогосподарське підприємство.
Відповідно до Розділу IV Плану приватизації, Головне управління земельних ресурсів у Хмельницькій області запропонувало приватизацію земель, які знаходяться у постійному користуванні ДП «Хмельницьке» здійснити до Земельного кодексу України. Інших пропозицій та обмежень щодо приватизації цілісного майнового комплексу ДП «Хмельницьке» до комісії з приватизації з боку Хмельницької районної та міської рад депутатів, на території яких розташоване підприємство, фінансових та інших державних органів державного управління, трудового колективу у визначений законодавством термін не надійшло.
Розділом VI«Рішення комісіїз приватизації,про продажцілісного майновогокомплексу» передбаченонаступне: 1. Згідно зп.5Закону України«Про особливосіприватизації майнав агропромисловомукомплексі» від10.07.1996№290/96-ВРта враховуючирішення зборівтрудового коллективуДП «Хмельницьке»,приватизацію майнацього господарстваздійснити шляхомперетворення йогоу колективнесільськогосподарське підприємство; 2. Засновником КСП«Хмельницьке» єпрацівники тапенсіонери ДП«Хмельницьке»; 3. Підстав для реорганізації державного підприємства «Хмельницьке» з метою виділення з його складу структурних підрозділів, як окремих об`єктів приватизації, комісія не вбачає.
Відповідно до статті 6 Закону України «Про особливості приватизації майна в агропромисловому комплексі», працівникам підприємтва надається право щодо безоплатної передачі частки майна підприємства. Безоплатна частка, що передається трудовому колективу, визначається як добуток вартості майна, що припадає на одного члена КСП по Хмельницькій області і кількості працівників ДП «Хмельницьке» та прирівняних до них осіб.
Згідно з протоколом №1 зборів засновників колективного сільськогосподарського підприємстві «Ліктрави» від 15.12.2009 було вирішено з метою прийняття участі в приватизації цілісного майнового комплексу Державного підприємства «Хмельницьке» (код ЄДРПОУ 31375045) відповідно до Закону України «Про приватизацію державного майна», Закону України «Про особливості приватизації майна в агропромисловому комплексі» та розділу 6 Положення про порядок приватизації майна радгоспів та інших державних сільськогосподарських підприємств, а також заснованих на їх базі орендних підприємств, затвердженого наказом Фонду державного майна України від 17.08.2000 №1718, зареєстровано в Міністерстві юстиції України 29.09.2000 за №668/4889 та спільного виробництва сільськогосподарської продукції (в тому числі лікарської сировини) та товарів для отримання прибутку (доходу) і реалізації на його підставі економічних інтересів учасників, - створити колективне сільськогосподарське підприємство з назвою «Ліктрави»; затверджено Статут КСП «Ліктрави»; обрано голову ради КСП «Ліктрави»: надано голові ради КСП «Ліктрави» повноваження щодо підпису правоустановчих документів КСП «Ліктрави»; затверджено списки засновників КСП «Ліктрави».
Пунктом 1.1 Статуту колективного сільськогосподарського підприємства «Ліктрави», затвердженого протоколом загальних зборів засновників від 15.12.2009, передбачено, що засновниками КСП «Ліктрави» є члени трудового колективу Державного підприємства «Хмельницьке» відповідно до протоколу засновників №1 від 15.12.2009.
Пунктом 2.1. Статуту передбачено, що підприємство є добровільним об`єднанням громадян з метою прийняття участі в приватизації цілісного майнового комплексу Державного підприємства «Хмельницьке» (код ЄДРПОУ 31375045) відповідно до Закону України «Про приватизацію державного майна», Закону України «Про особливості приватизації майна в агропромисловому комплексі» та розділу 6 Положення про порядок приватизації майна радгоспів та інших державних сільськогосподарських підприємств, а також заснованих на їх базі орендних підприємств, затвердженого наказом Фонду державного майна України від 17.08.2000 № 1718, зареєстровано в Міністерстві юстиції України 29.09.2000 за №668/4889 та спільного виробництва сільськогосподарської продукції (в тому числі лікарської сировини) та товарів для отримання прибутку (доходу) і реалізації на його підставі економічних інтересів учасників.
Згідно з статтею 6 Статуту, після реєстрації Підприємства до пайового фонду Фондом державного майна України вноситься майно, яке складає цілісний майновий комплекс Державного підприємства «Хмельницьке» (код ЄДРПОУ 31375045) (в результаті приватизації) на загальну суму 92 200,00 грн.
Підприємство з моменту прийняття цілісного майнового комплексу Державного підприємства «Хмельницьке» (код ЄДРПОУ 31375045) стає правонаступником всіх майнових прав і зобов`язань (в тому числі земельних) Державного підприємства «Хмельницьке».
Статтею 7 Статуту передбачено, що землі підприємства складаються із, в тому числі, земельних ділянок, отриманих в результаті правозаступництва ДП «Хмельницьке» (код ЄДРПОУ 31375045).
Відповідно до договору №621 безоплатної передачі майна державного підприємства «Хмельницьке» від 28.12.2009, з однієї сторони Фонд державного майна України в особі заступника Голови Фонду державного майна України Потімкова О.Ю. та колективне сільськогосподарське підприємство «Ліктрави», в особі директора «Колективного сільськогосподарського підприємства «Ліктрави» - Бородатого М.І., що діяв на підставі рішення ради підприємства (протокол №1 від 16.09.2009) працівників державного підприємства «Хмельницьке» та прирівняних до них осіб, відповідно до частини 3 статті 3 Закону України «Про особливості приватизації майна в агропромисловому комплексі» з другої сторони, уклали цей договір, у якому передбачалось, що орган приватизації зобов`язується безоплатно передати у власність працівникам цілісний майновий комплекс (крім об`єктів, які передаються до комунальної власності згідно з планом приватизації) Державного підприємства «Хмельницьке» (код ЄДРПОУ 31375045), на підставі плану приватизації Державного підприємства «Хмельницьке», затвердженого наказом ФДМ України від 11.12.2009 №1954, а працівники зобов`язуються прийняти майно в порядку і на умовах, передбаченим цим договором.
Відповідно до акта №765 приймання-передачі майна державного підприємства «Хмельницьке» від 30.12.2009, з однієї сторони Фонд державного майна України в особі заступника Голови Фонду Державного майна України Потімкова Олександра Юрійовича та колективне Сільськогосподарське підприємство «Ліктрави», в особі директора «Колективного сільськогосподарського підприємства «Ліктрави» - Бородатого Миколи Івановича, що діяв на підставі рішення ради підприємства (протокол №1 від 16.09.2009) працівників державного підприємства «Хмельницьке» та прирівняних до них осіб, відповідно до частини 3 статті 3 Закону України «Про особливості приватизації майна в агропромисловому комплексі» з другої сторони, підписали цей акт про те, що орган приватизації передає, а працівники приймають згідно з договором безоплатної передачі майна державного підприємства «Хмельницьке» від 28.12.2009 №621 цілісний майновий комплекс (крім об`єктів, які передаються до комунальної власності згідно з планом приватизації) загальною вартістю 92 200 (дев`яносто дві тисячі двісті) гривень.
Вищезазначене свідчить про те, що Фондом державного майна України було прийнято рішення про припинення юридичної особи ДП «Хмельницьке» шляхом перетворення його у Колективне сільськогосподарське підприємство. На підставі вказаного рішення було створено КСП «Ліктрави» з метою прийняття участі в приватизації цілісного майнового комплексу Державного підприємства «Хмельницьке», яке є правонаступником всіх його майнових прав і зобов`язань, в тому числі і земельних ділянок на підставі акту № 765 приймання-передачі майна державного підприємства «Хмельницьке» від 30.12.2009.
Розпорядженням Хмельницької РДА від 22.03.2012 року № 395/2012 припинено ДП «Хмельницьке» право постійного користування земельними ділянками площею 74,5873 га із загальної площі 629,6229 га, що перебуває у постійному користуванні, у зв`язку із добровільною відмовою.
12.07.2012 року директором ДП «Хмельницьке» було подано клопотання голові Хмельницької РДА про затвердження Проекту приватизації земель Державного підприємства «Хмельницьке» на території Лісовогринівецької сільської ради Хмельницького району Хмельницької області та надання дозволу на розробку технічної документації щодо передачі у приватну власність земельних часток (паїв) на території Лісовогринівецької сільської ради Хмельницького району Хмельницької області для ведення товарного сільськогосподарського виробництва - 79 особам (працівники ДП «Хмельницьке» та пенсіонери з їх числа) та 65 особам (працівники культури, освіти та охорони здоров`я та пенсіонери з їх числа). До клопотання будо долучено Проект.
Розпорядженням Хмельницької РДА № 1598/2012-р від 07.09.2012 року про затвердження проекту приватизації земель Державного підприємства «Хмельницьке» на території Лісовогринівецької сільської ради затверджено розроблений проект приватизації земель ДП «Хмельницьке», яким передбачено: кількість працівників підприємства та пенсіонерів, які мають право на земельну частку (пай) - 79 чоловік; кількість працівників державних та комунальних закладів освіти, культури, охорони здоров`я, розташованих на території Лісовогринівецької сільської ради, а також пенсіонерів з їх числа, які мають право на земельну частку (пай) - 65 осіб. Загальна площа проекту приватизації 609,8318 га, в т.ч. ріллі 560,9681 га: площа сільськогосподарських угідь (рілля), що підлягає поділу на земельні частки (паї) - 409.8048 га; загальна площа резервного фонду (рілля) - 61,1872 га; загальна площу земель водного фонду - 17,4549 га; загальна площа забудованих земель (господарські двори) - 7,6461 га; землі не надані у власність або користування - 48,4222 га, в т.ч. землі сільськогосподарського призначення (окремі дерева та групи дерев, чагарників на сільськогосподарських угіддях) - 22,0403 га, забудовані землі (господарські двори) - 1,7224 га та землі, стосовно яких трудовим колективом погоджено рішення про припинення права постійного користування - 26,3819 га. Землі загальною площею 61,1872 га, в т.ч. рілля - 61,1872 га віднесено до земель державної власності (резервний фонд) Лісовогринівецької сільської ради. Уточнений розмір земельної частки (паю) ріллі - 5,1874 умовних кадастрових га. Грошова оцінка сільськогосподарських угідь становить 7 447 173,63 грн. Розрахунок вартості земельної частки (паю) 94 268,02 грн. Надано дозвіл ДП «Хмельницьке» на розробку технічної документації щодо передачі у власність земельних ділянок (паїв) із земель Державного підприємства «Хмельницьке» на території Лісовогринівецької сільської ради громадянам згідно із списками, врахувавши рішення зборів від 27.12.2011 р. щодо виділення працівникам державних та комунальних закладів освіти, культури, охорони здоров`я, розташованих на території Лісовогринівецької сільської ради, а також пенсіонерів з їх числа окремої земельної ділянки площею (з державного акту ЯЯ №334670 від 30.04.2009 р.). ДП «Хмельницьке» розроблену технічну документацію щодо передання у власність земельних ділянок (паїв) необхідно подати на затвердження згідно з чинним законодавством. Державні акти на право постійного користування земельною ділянкою серії ЯЯ №334670, серії ЯЯ № 334676, серії ЯЯ № 334680, серії ЯЯ № 334671, серії ЯЯ № 334669, серії ЯЯ № 334673, серії ЯЯ № 334674, серії ЯЯ № 334678, серії ЯЯ № 334677 визнано такими, що втратили чинність. ДП «Хмельницьке» зазначені державні акти на право постійного користування земельною ділянкою необхідно повернути до Управління Держкомзему у Хмельницькому районі Хмельницької області. Управлінню Держкомзему у Хмельницькому районі Хмельницької області необхідно внести відповідні зміни в земельно-облікові документи.
Із додаткудо протоколузборів працівниківДП «Хмельницьке»працівників державнихта комунальнихзакладів освіти,культури,охорони здоров`я,розташованих натериторії Лісовогринівецькоїсільської ради,а такожпенсіонерів зїх числа 21.09.2012 р. за результатами жеребкування по розподіленню земельних ділянок між працівниками ДП «Хмельницьке» та пенсіонерами з їх числа, ОСОБА_1 розподілена земельна ділянка розміром в 4,8219 га.
ПП «Діоріт Плюс 1» з врахуванням рішення зборів від 27.12.2011р. було розроблено документацію із землеустрою для ведення товарного сільськогосподарського виробництва на території Лісовогринівецької сільської ради Хмельницького району Хмельницької області.
Наказом Фонду державного майна України від 23.04.2013 р. № 554 затверджено комісію з припинення юридичної особи ДП «Хмельницьке».
Наказом Головного управління Держземагенства у Хмельницькій області від 28.02.2014 року затверджено технічну документацію із землеустрою щодо встановлення меж земельних ділянок в натурі (на місцевості) із земель Державного підприємства «Хмельницьке» для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, які розташовані за межами населених пунктів Лісовогринівецької сільської ради Хмельницького району. Надано у власність гр. ОСОБА_1 земельну ділянку, площею в 4,8219 га. (кадастровий номер- 6825083600:03:010:0072) для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, із земель сільськогосподарського призначення державної власності, яка розташована за межами населених пунктів Лісовогринівецької сільської ради Хмельницького району.
За інформацією Фонду державного майна України процес приватизації ДП «Хмельницьке» завершився, і орган приватизації, згідно із Договором безоплатної передачі майна від 28.12.2009 №621, передав у власність працівникам і пенсіонерам новоутвореного КСП «Ліктрави» цілісний майновий комплекс на підставі плану приватизації ДП «Хмельницьке», затвердженого наказом Фонду держмайна №1954 від 11.12.2009 р.
Наказом Фонду державного майна України від 15 лютого 2021 року № 180 ОСОБА_2 призначено Головою комісії з припинення юридичної особи ДП «Хмельницьке».
Із листів Фонду державного майна України від 08.02.2022 року та 17.02.2022 року вбачається, що здійснюючи свою, діяльність у межах повноважень, визначених законодавчими актами України, Фонд надає дозвіл (погодження) на відчуження державного майна суб`єктів господарювання лише у випадках та порядку, встановлених законодавством України. Постановою Кабінету Міністрів України від 06 червня 2007 № 803 (із змінами) затверджено Порядок відчуження об`єктів державної власності (далі - Порядок), яким визначено механізм та способи відчуження об`єктів державної власності, а також процедурні питання реалізації, відповідних повноважень, суб`єктів господарювання, суб`єктів управління такими об`єктами та Фонду, зокрема в частині погодження відчуження нерухомого майна. З урахуванням викладеного інформували, що Фонд, відповідно до Порядку, в період з 01.01.2008 по 31.12.2014 не готував рішень щодо надання погодження на відчуження нерухомого майна Підприємства та, як наслідок, відсутня інформація щодо надання голові комісії з припинення ДП «Хмельницьке» або директору зазначеного Підприємства довіреностей з повноваженнями на відчуження нерухомого майна ДП «Хмельницьке».
Із листа ПП «Діоріт плюс 1» від 23.05.2022 року вбачається, що ПП «Діоріт Плюс 1» врахувавши рішення зборів від 27.12.2011р. було розроблено документацію із землеустрою для ведення товарного сільськогосподарського виробництва на території Лісовогринівецької сільської ради Хмельницького району Хмельницької області. Після погодження документацій із землеустрою та внесення інформації до Державного земельного кадастру про земельні ділянки, дані документації із землеустрою було подано в Управління Держземагентства у Хмельницькому районі Хмельницької області з метою їх затвердження, після чого на офіс ПП Діоріт Плюс 1» повернуто їх не було.
Листами від26.05.2022року,10.08.2022року,22.08.2022року,23.08.22р.,24.08.2022року,29.08.2022року,14.09.2022року Головнеуправління Держгеокадаструу Хмельницькійобласті повідомилоДП «Хмельницьке»,що ниминакази проприпинення правакористування назазначені узапитах земельніділянки,не приймалися,технічна документаціяіз земельДП «Хмельницьке»у відділі№1відсутня,що вмісцевому фондідокументації ізземлеустрою Відділу№ 1відсутній проектприватизації земельДП Хмельницькеі щозгідно інформаціїнаявної наофіційному сайтіХмельницької районноїдержавної адміністрації,п.4розпорядження ГоловиХмельницької РДАПро затвердженняпроекту приватизаціїземель Державногопідприємства «Хмельницьке»на територіїЛісовогринівецької сільськоїради №1598/2012-рвід 07.09.2012року,визнано такими,що втратиличинність державніакти направо постійногокористування земельноюділянкою серіїЯЯ №334670,серії ЯЯ№ 334676,серії ЯЯ№ 334680,серії ЯЯ№ 334671,серії ЯЯ№ 334669,серії ЯЯ№ 334673,серії ЯЯ№ 334674,серії ЯЯ№ 334678,серії ЯЯ№ 334677,та п.1розпорядження ГоловиХмельницької РДА«Про припиненняправа постійногокористування земельнимиділянками ДП«Хмельницьке» №395/2012-рвід 22.03.2012року,припинено Державномупідприємтсву «Хмельницьке»право постійногокористування земельнимиділянками,площею 74,5873га іззагальної площі626,6229га,що перебуваєв постійномукористуванні згіднодержавних актівна землюсерії ЯЯ№ 334675від 30.04.2009р.та серіїЯЯ №334676від 30.04.2009р.у зв`язкуз добровільною відмовою.
4.Мотивована оцінка аргументів сторін, порушення прав.
Дослідивши докази, суд вважає, що в задоволенні позову слід відмовити з таких мотивів.
Відповідно до статтей 15-1, 25, 116, 118, 122 Земельного кодексу України, розпорядження Хмельницької РДА №1598/2012-р від 07.09.2012, наказу Держземагенства України від 09.04.2013 №142, положення про Головне управління Держземагенства у Хмельницькій області, затвердженого наказом Держземагенства України від 21.09.2012 №447, зареєстрованого в реєстрі від 30.10.2012 №16731020000008656, із змінами, внесеними згідно з наказом Держземагенства України від 01.03.2013 395, зареєстрованим в реєстрі від 14.03.2013 №16731050003008656 було видано наказ про затвердження документації із землеустрою та надання земельної ділянки у власність, відповідно до якого надано у власність ОСОБА_1 земельну ділянку площею 4,8219 га. (кадастровий номер- 6825083600:03:010:0072).
Відповідно до статті 6 Закону України «Про особливості приватизації майна в агропромисловому комплексі», працівникам підприємтва надається право щодо безоплатної передачі частки майна підприємства. Безоплатна частка, що передається трудовому колективу, визначається як добуток вартості майна, що припадає на одного члена КСП по Хмельницькій області і кількості працівників ДП «Хмельницьке» та прирівняних до них осіб.
Так, фондом державного майна України було прийнято рішення про припинення юридичної особи ДП «Хмельницьке» шляхом перетворення його у Колективне сільськогосподарське підприємство. На підставі вказаного рішення було створено КСП «Ліктрави» з метою прийняття участі в приватизації цілісного майнового комплексу Державного підприємства «Хмельницьке», яке є правонаступником всіх його майнових прав і зобов`язань, в тому числі і земельних ділянок на підставі акту № 765 приймання-передачі майна державного підприємства «Хмельницьке» від 30.12.2009.
Рішення про приватизацію ДП «Хмельницьке» прийнято наказом Регіонального відділення Фонду по Хмельницькій області. Прийнято рішення про початок процедури припинення ДП «Хмельницьке». Утворено комісію з припинення. Наказом Фонду від 11.12.2009 р. затверджено план приватизації ДП «Хмельницьке». Приватизація здійснювалася шляхом перетворення у КСП. Членами трудового колективу ДП «Хмельницьке» створено КСП «Ліктрави», яке стало правонаступником усіх майнових прав і зобов`язань ДП «Хмельницьке».
Враховуючи що рішення про приватизацію майна ДП «Хмельницький» не скасовано і фактично приватизація ДП «Хмельницьке» завершена, така земельна ділянка вибула за згодою розпорядника згідно встановленої процедури, суд вважає, щопозивачем не доведено порушення його права, а тому суд приходитьдо висновку, що підставидлязадоволенняпозовувідсутні.
Зважаючи на відсутністьпідставдлязадоволенняпозову, клопотання представниці відповідача про застосування строків позовної давності задоволенню не підлягає.
5.Норми права, які застосував суд, та мотиви їх застосування
Відповідно до частини першоїстатті 4 ЦПК Україникожна особа має право в порядку, встановленому цим Кодексом, звернутися до суду за захистом своїх порушених, невизнаних або оспорюваних прав, свобод чи законних інтересів.
Здійснюючи правосуддя, суд захищає права, свободи та інтереси фізичних осіб, права та інтереси юридичних осіб, державні та суспільні інтереси у спосіб, визначений законом або договором (частина першастатті 5 ЦПК України).
Статтею 15 ЦК Українипередбачено право кожної особи на захист свого цивільного права у разі його порушення, невизнання або оспорювання. Кожна особа також має право на захист свого інтересу, який не суперечить загальним засадам цивільного законодавства.
Відповідно до частин першої, другоїстатті 16 ЦК Україникожна особа має право звернутися до суду за захистом свого особистого немайнового або майнового права та інтересу. Способами захисту цивільних прав та інтересів можуть бути: 1) визнання права; 2) визнання правочину недійсним; 3) припинення дії, яка порушує право; 4) відновлення становища, яке існувало до порушення; 5) примусове виконання обов`язку в натурі; 6) зміна правовідношення; 7) припинення правовідношення; 8) відшкодування збитків та інші способи відшкодування майнової шкоди; 9) відшкодування моральної (немайнової) шкоди; 10) визнання незаконними рішення, дій чи бездіяльності органу державної влади, органу влади Автономної Республіки Крим або органу місцевого самоврядування, їхніх посадових і службових осіб. Суд може захистити цивільне право або інтерес іншим способом, що встановлений договором або законом.
З урахуванням цих норм правом на звернення до суду за захистом наділена особа в разі порушення, невизнання або оспорювання саме її прав, свобод чи інтересів, а також у разі звернення до суду органів і осіб, уповноважених захищати права, свободи та інтереси інших осіб або державні та суспільні інтереси. Суд повинен встановити, чи були порушені, не визнані або оспорені права, свободи чи інтереси особи, і залежно від встановленого вирішити питання про задоволення позовних вимог або про відмову в їх задоволенні.
Під способами захисту суб`єктивних земельних прав розуміють закріплені законом матеріально-правові заходи охоронного характеру, за допомогою яких проводиться поновлення (визнання) порушених (оспорюваних) прав і вплив на правопорушника (див. пункт 5.5 постанови Великої Палати Верховного Суду від 22 серпня 2018 року у справі № 925/1265/16).
Доказами є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інших обставин, які мають значення для вирішення справи (частина перша статті 76 ЦПК України).
Належними є докази, які містять інформацію щодо предмета доказування (частина перша статті 77 ЦПК України).
Відповідно до ч.2 ст.78 ЦПК України обставини справи, які за законом мають бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватися іншими засобами доказування.
Згідно зі статтею 80 ЦПК України достатніми є докази, які у своїй сукупності дають змогу дійти висновку про наявність або відсутність обставин справи, які входять до предмета доказування.
Питання про достатність доказів для встановлення обставин, що мають значення для справи, суд вирішує відповідно до свого внутрішнього переконання.
Суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів. Жодні докази не мають для суду заздалегідь встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності. Суд надає оцінку як зібраним у справі доказам в цілому, так і кожному доказу (групі однотипних доказів), який міститься у справі, мотивує відхилення або врахування кожного доказу (групи доказів) (стаття 89 ЦПК України).
Кожна сторона повинна довести обставини, які мають значення для справи і на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, крім випадків, встановлених цим Кодексом. Кожна сторона несе ризик настання наслідків, пов`язаних із вчиненням чи невчиненням нею процесуальних дій (частина третя та четвертастатті 12 ЦПК України).
Реалізація принципу змагальності сторін у цивільному процесі та доведення перед судом обґрунтованості своїх вимог є конституційною гарантією, передбаченою устатті 129 Конституції України.
Тягар доведення обґрунтованості вимог пред`явленого позову за загальним правилом покладається на позивача, а доведення заперечень щодо позовних вимог покладається на відповідача.
Відповідно до частин першої, п`ятої-сьомої статті 81 ЦПК України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, крім випадків, встановлених цим Кодексом. Докази подаються сторонами та іншими учасниками справи. Доказування не може ґрунтуватися на припущеннях. Суд не може збирати докази, що стосуються предмета спору, з власної ініціативи, крім витребування доказів судом у випадку, коли він має сумніви у добросовісному здійсненні учасниками справи їхніх процесуальних прав або виконанні обов`язків щодо доказів, а також інших випадків, передбачених цим Кодексом.
Відповідно до статті 5 Закону України «Про особливості приватизації майна в агропромисловому комплексі» (редакція станом на дату прийняття відповідного розпорядження 07.09.2012) приватизація майна радгоспів та інших державних сільськогосподарських підприємств здійснюється шляхом перетворення їх у колективні сільськогосподарські підприємства або в акціонерні товариства за рішенням загальних зборів (зборів уповноважених).
Відповідно до ст. 25 Земельного кодексу України (редакція від 05.09.2012 року) при приватизації земель державних і комунальних сільськогосподарських підприємств, установ та організацій земельні ділянки передаються працівникам цих підприємств, установ та організацій, працівникам державних та комунальних закладів освіти, культури, охорони здоров`я, розташованих на території відповідної ради, а також пенсіонерам з їх числа з визначенням кожному з них земельної частки (паю). Рішення про приватизацію земель державних і комунальних сільськогосподарських підприємств, установ та організацій приймають органи виконавчої влади або органи місцевого самоврядування відповідно до їх повноважень за клопотанням працівників цих підприємств, установ та організацій. Землі у приватну власність особам, зазначеним у частині першій цієї статті, передаються безоплатно. Площа земель, що передаються у приватну власність, становить різницю між загальною площею земель, що перебували у постійному користуванні сільськогосподарських підприємств, установ та організацій, і площею земель, які залишаються у державній чи комунальній власності (лісогосподарського призначення, водний фонд, резервний фонд). Особи, зазначені у частині першій цієї статті, мають гарантоване право одержати свою земельну частку (пай), виділену в натурі (на місцевості). При обчисленні розміру земельної частки (паю) враховуються сільськогосподарські угіддя, які перебували у постійному користуванні державних та комунальних сільськогосподарських підприємств, установ та організацій, за винятком земель, що залишаються у державній та комунальній власності. Загальний розмір обчисленої для приватизації площі сільськогосподарських угідь поділяється на загальну кількість осіб, зазначених у частині першій цієї статті. Вартість і розміри в умовних кадастрових гектарах земельних часток (паїв) працівників відповідних підприємств, розміри земельних ділянок, що виділяються для працівників державних та комунальних закладів, підприємств і організацій культури, освіти та охорони здоров`я та пенсіонерів з їх числа, які проживають у сільській місцевості або селищах міського типу, не можуть перевищувати норм безоплатної передачі земельних ділянок громадянам, встановлених законом для ведення особистого селянського господарства. Внутрігосподарські шляхи, господарські двори, полезахисні лісосмуги та інші захисні насадження, гідротехнічні споруди, водойми тощо можуть бути відповідно до цього Кодексу передані у власність громадян, сільськогосподарських підприємств, установ та організацій, що створені колишніми працівниками державних і комунальних сільськогосподарських підприємств, установ та організацій. Органи виконавчої влади або органи місцевого самоврядування у процесі приватизації створюють резервний фонд земель за погодженням його місця розташування з особами, зазначеними в частині першій цієї статті у розмірі до 15 відсотків площі усіх сільськогосподарських угідь, які були у постійному користуванні відповідних підприємств, установ та організацій. Резервний фонд земель перебуває у державній або комунальній власності і призначається для подальшого перерозподілу та використання за цільовим призначенням.
Згідно ч.ч. 1,2 ст. 92 Земельного кодексу України (редакція від 05.09.2012 року) право постійного користування земельною ділянкою - це право володіння і користування земельною ділянкою, яка перебуває у державній або комунальній власності, без встановлення строку. Права постійного користування земельною ділянкою ізземель державноїта комунальноївласності набувають: а) підприємства, установи та організації, що належать до державної та комунальної власності.
Відповідно з частиною 3 статті 116 Земельного кодексу України безоплатна передача земельних ділянок у власність громадян провадиться у разі, зокрема одержання земельних ділянок внаслідок приватизації державних і комунальних сільськогосподарських підприємств, установ та організацій.
Стататею 118 ЗК Українипередбачено (в редакції на час видання спірного розпорядження), що громадяни-працівники державних та комунальних сільськогосподарських підприємств, установ та організацій, а також пенсіонери з їх числа, зацікавлені в одержанні безоплатно у власність земельних ділянок, які перебувають у постійному користуванні цих підприємств, установ та організацій, звертаються з клопотанням про приватизацію цих земель відповідно до сільської, селищної, міської ради або Ради міністрів Автономної Республіки Крим, районної, Київської чи Севастопольської міської державної адміністрації. Відповідний орган місцевого самоврядування або орган виконавчої влади в місячний термін розглядає клопотання і надає дозвіл підприємствам, установам та організаціям на розробку проекту приватизації земель. Передача земельних ділянок у власність громадянам - працівникам державних та комунальних сільськогосподарських підприємств, установ та організацій, а також пенсіонерам з їх числа провадиться після затвердження проекту приватизації земель у порядку, встановленому цим Кодексом.
За змістом статей 317, 319 ЦК України власникові належать права володіння, користування та розпорядження своїм майном. Власник володіє, користується, розпоряджається своїм майном на власний розсуд.
Згідно зі статтею 328 ЦК України право власності набувається на підставах, що не заборонені законом, зокрема із правочинів. Право власності вважається набутим правомірно, якщо інше прямо не випливає із закону або незаконність набуття права власності не встановлена судом.
Зазначена норма встановлює презумпцію правомірності набуття права власності, яка означає, що право власності на конкретне майно вважається набутим правомірно, якщо інше не встановлено в судовому порядку або незаконність набуття права власності прямо не випливає із закону. Таким чином, факт неправомірності набуття права власності, якщо це не випливає із закону, підлягає доказуванню, а правомірність набуття права власності включає в себе законність і добросовісність такого набуття (пункт 91 постанови Великої Палати Верховного Суду від 18 грудня 2019 року у справі № 522/1029/18).
Відповідно до ч. 3ст. 388 ЦК Україниякщо майно було набуте безвідплатно в особи, яка не мала права його відчужувати, власник має право витребувати його від добросовісного набувача у всіх випадках.
Керуючись ст.ст.2,12,13,30,48,76,78,81,141,247,258,259,263-265 ЦПК України, суд -
УХВАЛИВ:
В задоволенні позову Державного підприємства «Хмельницьке» до ОСОБА_1 , за участю третіх осіб без самостійних вимог на предмет спору, Хмельницької районної державної адміністрації, Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області, Товариства з обмеженою відповідальністю «Інвестиційна компанія «Поділля»», про витребування майна з чужого незаконного володіння,- відмовити.
Арешт накладений ухвалою Хмельницького міськрайонного суду від 19.08.2022 року в порядку забезпечення позову на земельну ділянку, площею площею 4,8219 га. (кадастровий номер- 6825083600:03:010:0072), право власності на яку зареєстровано за ОСОБА_1 , скасувати.
Апеляційна скарга на рішення суду може бути подана Хмельницькому апеляційному суду протягом тридцяти днів з дня складення повного рішення суду.
Суддя:
Суд | Хмельницький міськрайонний суд Хмельницької області |
Дата ухвалення рішення | 10.03.2023 |
Оприлюднено | 06.04.2023 |
Номер документу | 110000634 |
Судочинство | Цивільне |
Категорія | Справи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із земельних відносин, з них: |
Цивільне
Хмельницький міськрайонний суд Хмельницької області
Павловська А. А.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні