Постанова
від 31.03.2023 по справі 280/2074/20
ТРЕТІЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОСТАНОВА

іменем України

31 березня 2023 року справа 280/2074/20

Третій апеляційний адміністративний суд у складі колегії:

головуючий суддя Суховаров А.В.

судді Головко О.В., Ясенова Т.І.,

розглянувши в письмовому провадженні в м. Дніпрі апеляційну скаргу Державного навчального закладу Запорізьке вище професійне училище Моторобудівник на рішення Запорізького окружного адміністративного суду від 05.10.2022 (суддя Калашник Ю.В.) в адміністративній справі за позовом Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Запорізькій області до Державного навчального закладу Запорізьке вище професійне училище Моторобудівник, Міністерства освіти і науки України про застосування заходів реагування

ВСТАНОВИВ:

Головне управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Запорізькій області 24.03.2020 звернулось до Запорізького окружного адміністративного суду з позовом, в якому просить застосувати заходи реагування у вигляді повного зупинення експлуатації будівлі учбового корпусу та гуртожитку Державного навчального закладу «Запорізьке вище професійне училище «Моторобудівник», які розташовані за адресою: 69081, м.Запоріжжя, вул. Панфьорова, буд.146-А, шляхом зобов`язання повністю зупинити експлуатацію будівель за вказаною адресою, окрім робіт, пов`язаних з усуненням порушень вимог законодавства у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки, до повного усунення цих порушень, що повинно бути встановлено на підставі перевірки Головним управлінням Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Запорізькій області.

Рішенням Запорізького окружного адміністративного суду від 05.10.2022 позов задоволений частково. Застосовано заходи реагування у вигляді повного зупинення експлуатації будівлі учбового корпусу та гуртожитку Державного навчального закладу «Запорізьке вище професійне училище «Моторобудівник», які розташовані за адресою: 69081, м.Запоріжжя, вул. Панфьорова, буд.146-А, шляхом зобов`язання Державного навчального закладу «Запорізьке вище професійне училище «Моторобудівник» повністю зупинити експлуатацію будівель за вказаною адресою, окрім робіт, пов`язаних з усуненням порушень вимог законодавства у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки, до повного усунення цих порушень.

В задоволенні решти позовних вимог, відмовлено.

В апеляційній скарзі Державний навчальний заклад Запорізьке вище професійне училище Моторобудівник просить рішення суду скасувати та відмовити в задоволенні позовних вимог. Посилаються на те, що значну частину порушень усунуто, а неусунуті порушення не є такими, що безпосередньо створюють загрозу життю та здоров`ю людей, відповідно повне зупинення експлуатації будівель не є співмірним заходом із неусунутими порушеннями. До того ж повне зупинення експлуатації будівель призведе до негативних наслідків для учасників навчального процесу та порушення права на освіту.

Переглядаючи справу, колегія суддів виходить з наступного:

У період з 23.12.2019 по 24.12.2019, на підставі наказу №447 від 11.12.2019, позивачем проведено позапланову перевірку Державного навчального закладу «Запорізьке вище професійне училище «Моторобудівник», розташованого за адресою: 69081, м. Запоріжжя, вул. Панфьорова, буд.146-А.

За наслідками якої складено Акт №1178 від 24.12.2019, відповідно до якого встановлено, що будівля учбового корпусу та майстерні, гуртожиток Державного навчального закладу «Запорізьке вище професійне училище «Моторобудівник», за адресою: 69081, м. Запоріжжя, вул. Панфьорова, буд.146-А, експлуатується з порушенням норм пожежної та техногенної безпеки, що створює загрозу життю та здоров`ю людей, а саме:

1) Не забезпечено обладнання приміщень ДНЗ системами протипожежного захисту відповідно до вимог ДБН В 2.5-56:2014 «Системи протипожежного захисту».

2) Не забезпечено підтримання експлуатаційної придатності (технічне обслуговування) систем протипожежного захисту відповідно до вимог ДБН В.2.5-56:2014 «Системи протипожежного захисту».

3) Допускається встановлення на вікнах приміщень глухих ґрат (приміщення їдальні).

4) Не влаштовано заповнені отвори в протипожежних перешкодах, які відокремлюють електрощитові.

5) Сходові клітки, коридори, проходи та інші шляхи евакуації не забезпечено евакуаційним освітленням.

6) Допущено, при перебуванні людей у приміщенні, зачинення дверей на шляхах евакуаційних на ключ.

7) Не укомплектовано засобами пожежогасіння, які розміщуються на пожежному щиті, з розрахунку на 1 щит: вогнегасники - 3 шт., ящик з піском -1 шт., протипожежне покривало -1 шт., багор або лом та гак - 2 шт., лопати - 2 шт., сокири - 2 шт.

8) Допускається з`єднання, відгалуження та окінцювання жил проводів і кабелів не за допомогою опресування, зварювання, паяння або затискачів (підвал).

9) Лінії живлення до кожного побутового кондиціонера, не забезпечено автономним пристроєм електричного захисту незалежно від наявності захисту на загальній лінії, яка живить групу кондиціонерів.

Гуртожиток Державного навчального закладу «Запорізьке вище професійне училище «Моторобудівник» також експлуатується з порушенням норм пожежної та техногенної безпеки, що створює загрозу життю та здоров`ю людей, а саме:

1) Не забезпечено обладнання приміщень ДНЗ системами протипожежного захисту відповідно до вимог ДБН В 2.5-56:2014 «Системи протипожежного захисту».

2) Світлові покажчики «Вихід» знаходяться у непрацездатному стані.

3) Сходові клітки, внутрішні відкриті та зовнішні сходи, коридори, проходи та інші шляхи евакуації не забезпечено евакуаційним освітленням.

4) Допускається захаращення коридорів 2-4 поверхів гуртожитку меблями, різними матеріалами.

5) Допущено, при перебуванні людей у приміщенні, зачинення дверей на шляхах евакуаційних на ключ.

6) Не заповнено отвір в протипожежній перешкоді яка відокремлює електрощитову.

7) Пожежні кран-комплекти знаходяться у непрацездатному стані.

8) Не проведено ідентифікацію об`єкту щодо визначення потенційної небезпеки.

Як встановлено судом першої інстанції та не заперечується сторонами, наразі відповідачем не усунуто такі порушення правил пожежної та техногенної безпеки, зокрема: не забезпечено обладнання приміщень ДНЗ системами протипожежного захисту відповідно до вимог ДБН В 2.5-56:2014 «Системи протипожежного захисту»; не забезпечено підтримання експлуатаційної придатності (технічне обслуговування) систем протипожежного захисту відповідно до вимог ДБН В.2.5-56:2014 «Системи протипожежного захисту»; сходові клітки, коридори, проходи та інші шляхи евакуації не забезпечено евакуаційним освітленням.

Відповідно до статті 1 Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності державний нагляд (контроль) - діяльність уповноважених законом центральних органів виконавчої влади, їх територіальних органів, державних колегіальних органів, органів виконавчої влади Автономної Республіки Крим, місцевих державних адміністрацій, органів місцевого самоврядування (далі - органи державного нагляду (контролю)) в межах повноважень, передбачених законом, щодо виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства суб`єктами господарювання та забезпечення інтересів суспільства, зокрема належної якості продукції, робіт та послуг, допустимого рівня небезпеки для населення, навколишнього природного середовища.

Відповідно до статті 47 Кодексу цивільного захисту України державний нагляд (контроль) з питань цивільного захисту здійснюється за додержанням та виконанням вимог законодавства у сферах техногенної та пожежної безпеки, захисту населення і територій від надзвичайних ситуацій природного і техногенного характеру, за діяльністю аварійно-рятувальних служб, а також у сфері промислової безпеки та гірничого нагляду, поводження з радіоактивними відходами відповідно до Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності, цього Кодексу та інших законодавчих актів.

Відповідно до ст.64 Кодексу цивільного захисту України центральний орган виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, уповноважений організовувати та здійснювати державний нагляд (контроль) щодо виконання вимог законів та інших нормативно-правових актів з питань техногенної та пожежної безпеки, цивільного захисту і діяльності аварійно-рятувальних служб.

Центральний орган виконавчої влади, який здійснює нагляд (контроль) у сфері техногенної та пожежної безпеки, реалізує повноваження безпосередньо і через свої територіальні органи в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі, районах, районах у містах, містах обласного, республіканського (Автономної Республіки Крим) значення.

До складу центрального органу виконавчої влади, який здійснює нагляд (контроль) у сфері техногенної та пожежної безпеки, і його територіальних органів входять, зокрема, органи державного нагляду у сфері пожежного нагляду.

Згідно з Положенням про Державну службу України з надзвичайних ситуацій, Державна служба України з надзвичайних ситуацій (ДСНС) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра внутрішніх справ і який реалізує державну політику у сфері цивільного захисту, захисту населення і територій від надзвичайних ситуацій та запобігання їх виникненню, ліквідації наслідків надзвичайних ситуацій, рятувальної справи, гасіння пожеж, пожежної та техногенної безпеки, діяльності аварійно-рятувальних служб, а також гідрометеорологічної діяльності..

До основних завдань ДСНС України віднесено, зокрема: реалізація державної політики у сфері цивільного захисту, захисту населення і територій від надзвичайних ситуацій, запобігання їх виникненню, ліквідації наслідків надзвичайних ситуацій, рятувальної справи, гасіння пожеж, пожежної та техногенної безпеки, діяльності аварійно-рятувальних служб, а також гідрометеорологічної діяльності; здійснення державного нагляду (контролю) за додержанням і виконанням вимог законодавства у сфері цивільного захисту, пожежної та техногенної безпеки, діяльності аварійно-рятувальних служб

Відповідно до ст.66 Кодексу цивільного захисту України центральний орган виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, здійснює державний нагляд (контроль) шляхом проведення планових та позапланових перевірок відповідно до закону.

Відповідно до пункту 12 статті 67 Кодексу цивільного захисту України, до повноважень центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки належить звернення до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, експлуатації будівель, об`єктів, споруд, цехів, дільниць, а також машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, зупинення проведення робіт, в тому числі будівельно-монтажних, випуску і реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту, надання послуг, якщо ці порушення створюють загрозу життю та здоров`ю людей.

Відповідно до частини 2 статті 68 Кодексу цивільного захисту України, в разі встановлення порушення законодавства у сфері техногенної і пожежної безпеки, що створює загрозу життю та здоров`ю людей, посадові особи центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сферах техногенної і пожежної безпеки, звертаються до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, агрегатів, експлуатації будівель, споруд, окремих приміщень, випуску і реалізації пожежонебезпечної продукції, систем і засобів протипожежного захисту в порядку, встановленому законом.

Відповідно до частини 1 статті 70 Кодексу цивільного захисту України, підставою для звернення центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, об`єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів є: 1) недотримання вимог пожежної безпеки, визначених цим Кодексом, іншими нормативно-правовими актами, стандартами, нормами і правилами; 2) порушення вимог пожежної безпеки, передбачених стандартами, нормами і правилами, під час будівництва приміщень, будівель та споруд виробничого призначення; 3) випуск і реалізація вибухопожежонебезпечної продукції та продукції протипожежного призначення з відхиленням від стандартів чи технічних умов або без даних щодо відповідності такої продукції вимогам пожежної безпеки; 4) нездійснення заходів щодо захисту персоналу від шкідливого впливу ймовірних надзвичайних ситуацій; 5) відсутність на виробництвах, на яких застосовуються небезпечні речовини, паспортів (формулярів) на обладнання та апаратуру або систем із забезпечення їх безперебійної (безаварійної) роботи; 6) невідповідність кількості засобів індивідуального захисту органів дихання від небезпечних хімічних речовин нормам забезпечення ними працівників суб`єкта господарювання, їх непридатність або відсутність; 7) порушення правил поводження з небезпечними речовинами; 8) відсутність або непридатність до використання засобів індивідуального захисту в осіб, які здійснюють обслуговування потенційно небезпечних об`єктів або об`єктів підвищеної небезпеки, а також в осіб, участь яких в ліквідації наслідків надзвичайної ситуації передбачена планом локалізації і ліквідації наслідків аварій; 9) відсутність на об`єкті підвищеної небезпеки диспетчерської служби або її неготовність до виконання покладених на неї завдань, в тому числі через відсутність документів, приладів, обладнання або засобів індивідуального захисту; 10) неготовність до використання за призначенням аварійно-рятувальної техніки, засобів цивільного захисту, а також обладнання, призначеного для забезпечення безпеки суб`єктів господарювання; 11) проведення робіт з будівництва будинків та споруд, розміщення інших небезпечних об`єктів, інженерних і транспортних комунікацій, які порушують встановлений законодавством з питань техногенної безпеки порядок їх проведення або проведення яких створює загрозу безпеці населення, суб`єктам господарювання, обладнанню та майну, що в них перебувають.

Відповідно до частини 2 статті 70 Кодексу цивільного захисту України, повне або часткове зупинення роботи підприємств, об`єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, виконання робіт, надання послуг здійснюється виключно за рішенням адміністративного суду.

Відповідно до частини 7 статті 7 Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності, на підставі акта, складеного за результатами здійснення заходу, в ході якого виявлено порушення вимог законодавства, орган державного нагляду (контролю) за наявності підстав для повного або часткового зупинення виробництва (виготовлення), реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг звертається в порядку та строки, встановлені законом, з позовом до адміністративного суду. В разі необхідності вжиття інших заходів реагування орган державного нагляду (контролю) протягом п`яти робочих днів з дня завершення здійснення заходу державного нагляду (контролю) складає припис, розпорядження, інший розпорядчий документ щодо усунення порушень, виявлених під час здійснення заходу.

Колегія суддів погоджується з навчальним закладом, що після пред`явлення позову вжито ряд організаційних та практичних заходів з метою виправлення ситуації стосовно забезпечення техногенної і пожежної безпеки. Однак, як правильно зазначив окружний суд, продовжують існувати порушення, що створюють загрозу життю та здоров`ю людей. Такими порушеннями залишаються не забезпечення обладнання приміщень ДНЗ системами протипожежного захисту відповідно, не забезпечення підтримання експлуатаційної придатності (технічне обслуговування) систем протипожежного захисту, не забезпечення евакуаційним освітленням сходових клітин, коридорів, проходів та інших шляхів евакуації.

Те що відповідачем вживаються заходи з метою повного усунення порушень норм пожежної безпеки не змінює фактичний стан забезпечення пожежної безпеки, а саме внаслідок недотримання вимог пожежної безпеки продовжує існувати реальна загроза життю та здоров`ю людей в разі виникнення пожежі, на що правильно звернув увагу окружний суд.

Зокрема, відсутність систем пожежного захисту призведе до пізнього виявлення пожежі та несвоєчасного оповіщення, внаслідок чого люди не зможуть залишити палаючу будівлю та будуть вражені вогнем і чадним газом. Відсутність світлових покажчиків напрямку руху, підключених до джерела живлення аварійного освітлення, може призвести до ускладнення проведення евакуації з будівель та приміщень та запобігання проявів паніки і недопущення загибелі людей під час знаходження евакуаційних виходів, що несе загрозу для здоров`я і життя людей.

З огляду на викладене, окружний суд дійшов обґрунтованого висновку, що застосування заходів реагування у вигляді повного зупинення експлуатації будівлі учбового корпусу та гуртожитку Державного навчального закладу «Запорізьке вище професійне училище «Моторобудівник», які розташовані за адресою: 69081, м.Запоріжжя, вул. Панфьорова, буд.146-А, шляхом зобов`язання Державного навчального закладу «Запорізьке вище професійне училище «Моторобудівник» повністю зупинити експлуатацію будівель за вказаною адресою, окрім робіт, пов`язаних з усуненням порушень вимог законодавства у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки, до повного усунення цих порушень.

Посилання апелянта на те, що повне зупинення діяльності позбавить доступу до навчального процесу та порушення права на освіту, є безпідставним, оскільки право на освіту є неспіврозмірним із правом на життя та здоров`я, яке передбачене статтею 27 Конституції України, статтею 1 Конвенції про захист прав людини та основоположних свобод від 04.11.1950, загрозою якому створюють виявлені порушення.

Отже, зупинення експлуатації будівель є пропорційною та повною мірою реагування з огляду на виявлені порушення, за для збереження життя та здоров`я людей, відвідувачів закладу освіти, учнів та працівників.

З урахуванням доводів і заперечень сторін, наданих ними доказів, колегія суддів дійшла висновку, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.

Керуючись статтями 241-244, 315, 316, 321, 322, 327, 329 КАС України, суд

ПОСТАНОВИВ:

Апеляційну скаргу Державного навчального закладу Запорізьке вище професійне училище Моторобудівник залишити без задоволення, а рішення Запорізького окружного адміністративного суду від 05.10.2022 без змін.

Постанова набирає законної сили з 31.03.2023 та може бути оскаржена в касаційному порядку до Верховного Суду протягом 30 днів.

Головуючий А.В. Суховаров

суддяО.В. Головко

суддяТ.І. Ясенова

СудТретій апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення31.03.2023
Оприлюднено06.04.2023
Номер документу110006369
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи щодо забезпечення громадського порядку та безпеки, національної безпеки та оборони України, зокрема щодо цивільного захисту

Судовий реєстр по справі —280/2074/20

Ухвала від 05.02.2024

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Калашник Юлія Вікторівна

Ухвала від 26.01.2024

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Калашник Юлія Вікторівна

Ухвала від 09.10.2023

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Калашник Юлія Вікторівна

Ухвала від 28.09.2023

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Калашник Юлія Вікторівна

Ухвала від 08.06.2023

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Татаринов Дмитро Вікторович

Ухвала від 02.06.2023

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Татаринов Дмитро Вікторович

Ухвала від 12.05.2023

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Соколов В.М.

Постанова від 31.03.2023

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Суховаров А.В.

Ухвала від 15.03.2023

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Суховаров А.В.

Ухвала від 10.01.2023

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Суховаров А.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні