ВОСЬМИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
23 березня 2023 рокуЛьвівСправа № 300/3994/21 пров. № А/857/18090/22
Восьмий апеляційний адміністративний суд в складі :
головуючого судді Большакової О.О.,
суддів Затолочного В.С., Качмара В.Я.
з участю секретаря судового засідання Хомича О.Р.
розглянувши у відкритому судовому засіданні в м. Львові адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Управління соціального захисту та надання соціальних послуг населенню виконавчого комітету Яремчанської міської ради, третьої особи без самостійних вимог щодо предмета спору Виконавчого комітету Яремчанської міської ради про визнання протиправним та скасування наказу, поновлення на роботі та стягнення середнього заробітку за час вимушеного прогулу за апеляційною скаргою ОСОБА_1 на рішення Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 09 листопада 2021 року (суддя першої інстанції Біньковська Н.В., м. Івано-Франківськ, повний текст складено 15.11.2022)
ВСТАНОВИВ:
ОСОБА_1 звернулася до суду з адміністративним позовом до Управління соціального захисту та надання соціальних послуг населенню виконавчого комітету Яремчанської міської ради, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмету спору Виконавчий комітет Яремчанської міської ради Івано-Франківської області, у якому, з врахуванням заяви про зміну позовних вимог, просить визнати протиправним та скасувати наказ №56-к від 30.06.2021, поновити її з 02.07.2021 на посаді начальника відділу соціальних виплат відділу праці та соціального захисту населення виконавчого комітету Яремчанської міської ради, з якої її звільнено, а у випадку відсутності вказаної посади на день ухвалення судового рішення поновити на посаді, аналогічній тій з якої її звільнили, та стягнення заробітної плати за час вимушеного прогулу за період з 02.07.2021 по день ухвалення рішення суду про поновлення на роботі.
Рішенням Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 09 листопада 2022 року у задоволенні позову було відмовлено.
Із таким судовим рішенням не погодився позивач та подала апеляційну скаргу, в якій, посилаючись на невідповідність висновків суду фактичним обставинам справи, неправильне застосування норм матеріального права, порушення норм процесуального права, просить його скасувати та прийняти нове про задоволення позовних вимог. В обґрунтування доводів апеляційної скарги зазначила, що відповідачем протиправно прийнято наказ №56-к від 30.06.2021 про звільнення її з посади начальника відділу соціальних виплат відділу праці та соціального захисту населення виконавчого комітету Яремчанської міської ради. Зазначає, що при звільненні їй не було запропоновано будь-якої іншої роботи, відповідач не здійснив перегрупування працівників та залишив на роботі менш досвідчених працівників, ніж вона. Суд не врахував, що позивачці був присвоєний 13 ранг V категорії. Що два роки ранг підвищувався аж до присвоєння 9 рангу, що є найвищим для осіб, які займають посади, віднесені до п`ятої категорії. Отже, оскільки скорочення і звільнення здійснювалось з порушенням законодавства, оскаржуваний наказ підлягає скасуванню.
Відповідачем було подано до апеляційного суду відзив на апеляційну скаргу, в якому зазначено про законність і обґрунтованість оскаржуваного рішення Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 9 листопада 2022 року.
У судовому засіданні апелянт ОСОБА_1 дала пояснення, аналогічні викладеним в апеляційній скарзі.
Представник відповідача Торованин О. у судовому засіданні пояснила, що звільнення відбулось з дотриманням чинного законодавства. ОСОБА_1 була звільнена як працівник із меншою кваліфікацією та меншою продуктивністю праці. Позивачці не було запропоновано іншу роботу, оскільки вільних посад не було.
Заслухавши суддю-доповідача, дослідивши письмові докази, доводи апеляційної скарги, пояснення, колегія суддів дійшла висновку, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню, виходячи з наступного.
Судом встановлено та підтверджено матеріалами справи, що ОСОБА_1 з 01.11.1994 працювала у відповідача на різних посадах.
01.12.2007 ОСОБА_1 була призначена начальником відділу соціальних виплат.
10.10.2020 Яремчанська міська рада Івано-Франківської області прийняла рішення №6-1/2020 «Про затвердження структури виконавчих органів ради, загальної чисельності апарату ради та її виконавчих органів», пунктами 1, 2 якого затверджено структуру та штатну чисельність виконавчих органів Яремчанської міської ради, загальну чисельність апарату ради та її виконавчого комітету у новій редакції та введено в дію 24.02.2021. Затверджено загальну чисельність працівників виконавчих органів Яремчанської міської ради, загальну чисельність апарату ради та її виконавчого комітету ( том 1а.с.107)
Яремчанська міська рада Івано-Франківської області 15.04.2021 прийняла рішення №128-8/2021, яким внесено зміни до рішення Яремчанської міської ради Івано-Франківської області від 10.12.2020 №6-1/2020 «Про затвердження структури виконавчих органів ради, загальної чисельності апарату ради та її виконавчих органів» (в редакції від 18.02.2021 №85-6/2021 з наступними змінами) (том 1 а.с.183).
Згідно із додатком до рішення Яремчанської міської ради Івано-Франківської області від 15.04.2021 №128-8/2021 Управління праці та соціального захисту населення налічує 27 штатних одиниць, а саме начальник управління 1 штатна одиниця, заступник начальника 1 штатна одиниця, відділ персоніфікованого обліку - 3 штатні одиниці, відділ соціальних виплат - 5 штатних одиниць, відділ обліку і звітності - 5 штатних одиниць, відділ соціальної допомоги вдома - 7 штатних одиниць, головний спеціаліст з оплати праці 1 штатна одиниця, головний спеціаліст з охорони праці 1 штатна одиниця, головний спеціаліст по інформаційному забезпеченню 1 штатна одиниця, головний спеціаліст з питань сім`ї 1 штатна одиниця, секретар-діловод 1 штатна одиниця, прибиральниця 1 штатна одиниця (том 1 а.с.184 ).
15.04.2021 Яремчанська міська рада Івано-Франківської області прийняла рішення №131-8/2021 «Про перейменування та оптимізацію структури Управління праці та соціального захисту населення виконавчого комітету Яремчанської міської ради» ( том 1 а.с.90).
Відповідно до вказаного рішення Яремчанська міська рада вирішила перейменувати Управління праці та соціального захисту населення виконавчого комітету Яремчанської міської ради на Управління соціального захисту та надання соціальних послуг населенню виконавчого комітету Яремчанської міської ради. Уповноважити начальника Управління соціального захисту та надання соціальних послуг населенню виконавчого комітету Яремчанської міської ради зареєструвати зміну найменування Управління. Структуру та штатну чисельність працівників Управління соціального захисту та надання соціальних послуг населенню виконавчого комітету Яремчанської міської ради затверджено в кількості 16 штатних одиниць. Зазначено, що рішення набирає законної сили з 01.07.2021.
Згідно із додатком до рішення Яремчанської міської ради від 15.04.2021 №131-8/2021 Управління соціального захисту та надання соціальних послуг населенню виконавчого комітету Яремчанської міської ради налічує 16 штатних одиниць (начальник управління 1 штатна одиниця, головний спеціаліст управління 5 штатних одиниць, відділ обліку та звітності 2 штатні одиниці, відділення соціальної допомоги вдома 7 штатних одиниць, прибиральниця 1 штатна одиниця .
27.04.2021 Виконавчим комітетом Яремчанської міської ради Івано-Франківської області прийнято розпорядження №126-к/тр про попередження працівників Управління праці та соціального захисту населення виконавчого комітету Яремчанської міської ради про наступне вивільнення в порядку статті 492 Кодексу законів про працю України» (том 1 а.с.105).
Пунктами 2, 3 цього розпорядження начальнику Управління праці та соціального захисту населення виконавчого комітету Яремчанської міської ради серед іншого доручено попередити працівників управління праці та соціального захисту населення про наступне вивільнення у зв`язку із скороченням штату працівників Управління праці та соціального захисту населення виконавчого комітету Яремчанської міської ради, фактичне вивільнення працівників Управління праці та соціального захисту населення виконавчого комітету Яремчанської міської ради здійснити не раніше, ніж через два місяці з дня попередження.
29.04.2021 Управлінням праці та соціального захисту населення виконавчого комітету Яремчанської міської ради винесено наказ №38-к «Про попередження працівників Управління праці та соціального захисту населення виконавчого комітету Яремчанської міської ради про наступне вивільнення у порядку статті 492 Кодексу законів про працю України», пунктом 1 якого передбачено попередити працівників Управління праці та соціального захисту населення виконавчого комітету Яремчанської міської ради про наступне вивільнення у зв`язку із скороченням штату працівників Управління праці та соціального захисту населення виконавчого комітету Яремчанської міської ради. У пункті 2 зазначено про те, що фактичне вивільнення працівників Управління праці та соціального захисту населення виконавчого комітету Яремчанської міської ради здійснити не раніше ніж через два місяці з дня попередження ( том 1 а.с.85).
Із вказаним наказом ОСОБА_1 ознайомилася 29.04.2021, що підтверджено листом особистого ознайомлення ( том 1 а.с.86).
11.06.2021 Управлінням праці та соціального захисту населення виконавчого комітету Яремчанської міської ради винесено наказ №46-к «Про оголошення догани та позбавлення премії», пунктом 1 якого, зокрема, оголошено догану начальнику відділу соціальних виплат управління праці та соціального захисту населення виконавчого комітету Яремчанської міської ради ОСОБА_1 (том 1 а.с.128).
29.06.2021 Управлінням праці та соціального захисту населення виконавчого комітету Яремчанської міської ради винесено наказ №49-к від 29.06.2021 «Про затвердження переліку пропозицій щодо працевлаштування в структурі Управління соціального захисту та надання соціальних послуг населенню виконавчого комітету Яремчанської міської ради» (том 1 а.с.112).
Пунктом 1 вказаного наказу затверджено перелік пропозицій щодо працевлаштування в структурі Управління соціального захисту та надання соціальних послуг населенню виконавчого комітету Яремчанської міської ради попереджених про наступне вивільнення працівників Управління праці та соціального захисту населення виконавчого комітету Яремчанської міської ради. ОСОБА_1 в цьому переліку відсутня (том 1 а.с.114 ).
30.06.2021 Управління праці та соціального захисту населення виконавчого комітету Яремчанської міської ради прийняло наказ №56-к, яким звільнено ОСОБА_1 з посади начальника відділу соціальних виплат Управління праці та соціального захисту населення виконавчого комітету Яремчанської міської ради згідно п.1 ч.1 ст.40 Кодексу законів про працю України 01.07.2021 у зв`язку із скороченням працівників із виплатою вихідної допомоги у розмірі середньомісячного заробітку (том 1 а.с.91 ).
Відповідно до акту Управління Держпраці в Івано-Франківській області від 09.08.2021 №ІФ2098/0282/АВ складеного за результатами проведення позапланового заходу державного нагляду (контролю) щодо додержання вимог законодавства у сферах праці в Управлінні соціального захисту та надання соціальних послуг населенню виконавчого комітету Яремчанської міської ради, з питань дотримання законодавства при звільненні працівників проведеного за зверненням ОСОБА_1 відсутні порушення вимог законодавства про працю.
Апеляційний суд погоджується з висновком суду першої інстанції про відсутність підстав для скасування оскаржуваного наказу про звільнення позивачки з посади, виходячи з наступного.
Згідно із статтею 1 Закону України «Про службу в органах місцевого самоврядування» (надалі також - Закон №2493-III) служба в органах місцевого самоврядування - це професійна, на постійній основі діяльність громадян України, які займають посади в органах місцевого самоврядування, що спрямована на реалізацію територіальною громадою свого права на місцеве самоврядування та окремих повноважень органів виконавчої влади, наданих законом.
Посадовою особою місцевого самоврядування є особа, яка працює в органах місцевого самоврядування, має відповідні посадові повноваження щодо здійснення організаційно-розпорядчих та консультативно-дорадчих функцій і отримує заробітну плату за рахунок місцевого бюджету (ст.2 Закону №2493-III).
Відповідно до частини 3статті 7 Закону №2493-III на посадових осіб місцевого самоврядування поширюється дія Закону України "Про запобігання корупції" та законодавства України про працю з урахуванням особливостей, передбачених цим Законом.
Згідно з частиною 1 статті 20 Закону України «Про службу в органах місцевого самоврядування» крім загальних підстав, передбачених Кодексом законів про працю України, служба в органах місцевого самоврядування припиняється на підставі і в порядку, визначених Законом України «Про місцеве самоврядування в Україні», цим та іншими законами України, а також у разі: порушення посадовою особою місцевого самоврядування Присяги, передбаченої ст.11 цього Закону; порушення умов реалізації права на службу в органах місцевого самоврядування (ст.5 цього Закону); виявлення або виникнення обставин, що перешкоджають перебуванню на службі, чи недотримання вимог, пов`язаних із проходженням служби в органах місцевого самоврядування (ст.12 цього Закону); досягнення посадовою особою місцевого самоврядування граничного віку перебування на службі в органах місцевого самоврядування (ст.18 цього Закону).
За змістом пункту 2Прикінцевих та Перехідних положень Закону №2493-IIIдіяЗакону України «Про державну службу`поширюється на органи і посадових осіб місцевого самоврядування в частині, що не суперечитьЗакону України «Про місцеве самоврядування в Україні», цьому Закону та іншим законам України, що регулюють діяльність місцевого самоврядування.
Отже, на посадових осіб місцевого самоврядування розповсюджуються підстави звільнення встановлені, зокрема, Кодексом законів про працю України.
Пунктом 1 частини 1статті 40 Кодексу законів про працю України (надалі КЗпП, в редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин) визначено, що трудовий договір, укладений на невизначений строк, а також строковий трудовий договір до закінчення строку його чинності можуть бути розірвані власником або уповноваженим ним органом у випадку змін в організації виробництва і праці, в тому числі ліквідації, реорганізації, банкрутства або перепрофілювання підприємства, установи, організації, скорочення чисельності або штату працівників.
При цьому, у разі прийняття рішення роботодавцем щодо змін в організації виробництва і праці законодавством про працю України визначено певні процедурні зобов`язання, яких роботодавець повинен дотримуватися при звільненні працівників.
Так, відповідно до частини 2статті 40 КЗпП України звільнення з підстав, зазначених у пунктах 1, 2 і 6 цієї статті, допускається, якщо неможливо перевести працівника, за його згодою, на іншу роботу.
Згідно із частиною 1 статті 42 КЗпП України при скороченні чисельності чи штату працівників у зв`язку із змінами в організації виробництва і праці переважне право на залишення на роботі надається працівникам з більш високою кваліфікацією і продуктивністю праці.
Відповідно до вимог частин 1-3 статті 49-2 КЗпП України ( у редакції чинній на момент виникнення спірних правовідносин) про наступне вивільнення працівників персонально попереджають не пізніше ніж за два місяці. При вивільненні працівників у випадках змін в організації виробництва і праці враховується переважне право на залишення на роботі, передбачене законодавством. Одночасно з попередженням про звільнення у зв`язку із змінами в організації виробництва і праці власник або уповноважений ним орган пропонує працівникові іншу роботу на тому самому підприємстві, в установі, організації, крім випадків, передбачених цим Кодексом. При відсутності роботи за відповідною професією чи спеціальністю, а також у разі відмови працівника від переведення на іншу роботу на тому самому підприємстві, в установі, організації працівник, на власний розсуд, звертається за допомогою до державної служби зайнятості або працевлаштовується самостійно. У разі якщо вивільнення є масовим відповідно достатті 48 Закону України "Про зайнятість населення", власник або уповноважений ним орган доводить до відома державної служби зайнятості про заплановане вивільнення працівників.
Отже, роботодавець одночасно з попередженням про звільнення у зв`язку зі змінами в організації виробництва і праці зобов`язаний запропонувати працівникові всі наявні вакантні посади, які він може обіймати відповідно до своєї кваліфікації.
Роботодавець є таким, що належно виконав вимоги частини другої статті 40, статті 49-2 КЗпП України щодо працевлаштування працівника, якщо запропонував йому наявну на підприємстві роботу, тобто вакантну посаду чи роботу за відповідною професією чи спеціальністю, чи іншу вакантну роботу, яку працівник може виконувати з урахуванням його освіти, кваліфікації, досвіду тощо.
Роботодавець зобов`язаний запропонувати всі вакансії, що відповідають зазначеним вимогам, які у нього існують, незалежно від того, в якому структурному підрозділі працівник, який вивільнюється, працював.
Оскільки, обов`язок по працевлаштуванню працівника покладається на роботодавця з дня попередження про вивільнення до дня розірвання трудового договору, за змістом частини третьоїстатті 49-2 КЗпП України роботодавець є таким, що виконав цей обов`язок, якщо працівникові були запропоновані всі інші вакантні посади (інша робота), які з`явилися протягом цього періоду і які існували на день звільнення.
Згідно рішення Яремчанської міської ради Івано-Франківської області від 15.04.2021 Управління праці та соціального захисту населення перейменоване в Управління соціального захисту та надання соціальних послуг населенню та затверджено нову структуру і штатну чисельність вказаного управління. Граничну чисельність працівників Управління зменшено з 27 до 16 штатних одиниць.
Водночас, відбулись зміни в структурі відповідача. Зокрема, Управління праці та соціального захисту населення в своїй структурі містило 3 відділи відділ персоніфікованого обліку, відділ соціальних виплат (начальником якого працювала позивач), відділ обліку і звітності, а також відділення соціальної допомоги вдома, натомість Управління соціального захисту та надання соціальних послуг населенню в своїй структурі містить 1 відділ відділ обліку і звітності, та відділення соціальної допомоги вдома, а також створено посади головних спеціалістів Управління.
При цьому, кількість працівників відділення соціальної допомоги вдома, які не є посадовими особами, а є соціальними працівниками, залишилась незмінною 7 осіб. У відділі обліку і звітності з 5 осіб залишилось 2.
Отже, граничну чисельність працівників відповідача зменшено на 11 посадових осіб, тобто відбулось реальне скорочення працівників, зокрема й в структурній одиниці, в якій працювала позивач. Так, в Управлінні соціального захисту та надання соціальних послуг населенню відсутній відділ соціальних виплат.
Матеріалами справи підтверджено, що відповідачем виконані вимоги ч.1 ст.49-2КЗпП України та позивача 29.04.2021 попереджено про можливе наступне звільнення.
Визначення відповідності працівника певній кваліфікації, необхідної для тієї чи іншої посади, є дискреційним правом (повноваженнями) начальника Управління. Разом з цим, вказані повноваження не можуть застосовуватись без належного обґрунтування та підстав.
Я стверджував відповідач, працівники, яким запропоновані посади в Управлінні соціального захисту та надання соціальних послуг населенню є більш кваліфікованими і продуктивними, ніж позивач, та забезпечили безперебійне виконання відповідних функцій і завдань Управління, що не поставило під загрозу безперервність процесу оформлення та призначення соціальних виплат. Зазначає, що працівники, які залишились працювати в Управлінні соціального захисту та надання соціальних послуг населенню продовжили виконувати ту роботу, яку вони виконували, але з додатковими посадовими обов`язками, які були розподілені між ними у зв`язку з скороченням інших працівників.
Судом встановлено, що ОСОБА_1 в 1996 році закінчила Коломийський коледж права і бізнесу, в 1990 році закінчила Тернопільську академію народного господарства та здобула кваліфікацію магістра з фінансів за спеціальністю «Фінанси», в 2003, 2012, 2013 роках пройшла підвищення кваліфікації. Неодноразово отримувала грамоти з нагоди відзначення професійного свята Дня працівника соціальної сфери.
Щорічну оцінку виконання посадовою особою посадових обов`язків і завдань за 2019 рік позивач не проходила, оскільки з 03.02.2017 по 30.09.2019 перебувала у відпустці в зв`язку з вагітністю і пологами та відпустці для догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку. Щорічна оцінка виконання посадовими особами посадових обов`язків і завдань за 2020 рік працівників Управління праці та соціального захисту населення не проводилась.
За змістом атестаційного листа від 25.12.2014 ОСОБА_1 відповідає займаній посаді. Також, наявні позитивні характеристики.
Проте, наказом Управлінням праці та соціального захисту населення виконавчого комітету Яремчанської міської ради винесено наказ №46-к від 11.06.2021 яким ОСОБА_1 притягнута до дисциплінарної відповідальності у виді догани. Цей наказ не скасований, позивачем не оскаржений.
Як встановлено судом першої інстанції і не спростовано апелянтом, у ОСОБА_1 відсутні обставини, які у відповідності до ч.3 ст.184 КЗпП України дають безумовне право на залишення на роботі.
Як видно з матеріалів справи, із 5 працівників відділу соціальних виплат, який очолювала позивач, після скорочення працівників та введення у дію нової структури та штатного розпису залишилась працювати ОСОБА_2 , яка займала посаду головного спеціаліста відділу соціальних виплат (по призначенню) управління праці та соціального захисту населення. Вказаній особі було запропоновано і вона погодилась з подальшим продовженням служби на посаді головного спеціаліста управління.
Згідно посадової інструкції начальника відділу соціальних виплат ОСОБА_1 її основними посадовими завданнями і обов`язками були: проведення усного прийому громадян, надання письмових відповідей на звернення громадян в установлені терміни; контроль і перевірка роботи головних спеціалістів відділу; ведення обліку одержувачів допомог, контроль роботи працівників відділу за архівацією особових справ, матеріалів і документів; ведення кодифікації нормативних актів з питань призначення і виплати соціальних виплат; ведення контролю за правильним і своєчасним призначенням всіх видів допомог та житлових субсидій; відповідальність за збереженням справ всіх одержувачів соціальних виплат; складення плану роботи відділу на півріччя; надання щорічної оцінки роботи кожного працівника відділу.
ОСОБА_2 , як і позивач, має вищу освіту.
До її обов`язків як головного спеціаліста відділу соціальних виплат (по призначенню) входило: прийом особових справ для подальшого проведення нарахувань; послідовне здійснення розрахунків нарахування соціальної допомоги та житлових субсидій; підготовка довідок про розмір допомог та довідок про отримання (неотримання) соціальної допомоги; підготовка проектів рішень щодо призначення (відмови) в призначенні соціальних виплат та укомплектування до особових справ; реєстр особових справ та прийнятих рішень у відповідних журналах; ведення журналу присвоєнь номерів особовим рахункам; підготовка запитів в ДПС та Пенсійний фонд про доходи осіб.
На посаді головного спеціаліста Управління соціального захисту та надання соціальних послуг населенню основними посадовими завданнями і обов`язками ОСОБА_2 є: здійснення розрахунків нарахування всіх видів соціальної допомоги та житлових субсидій; несення відповідальності за правильне та своєчасне призначення всіх видів соціальних допомог та житлових субсидій; підготовка довідок про розмір допомог та довідок про отримання (неотримання) соціальної допомоги; підготовка проектів рішень щодо призначення (відмови) в призначенні соціальних виплат та укомплектування до особових справ; реєстр отриманих особових справ в журналі реєстрації обробки заяв особових справ; підготовка запитів в ДПС та Пенсійний фонд про доходи осіб; призначення одноразової грошової допомоги «пакунок малюка»; ведення обліку та здійснення видачі «пакунок малюка».
Необхідність залишення на роботі ОСОБА_3 відповідач пояснює тим, що вказана працівниця виконувала велику кількість вузькоспеціалізованих функцій з призначення всіх соціальних державних допомог і субсидій, які й продовжує виконувати після переведення на рівнозначну посаду в новій структурі Управління. Рівень володіння знаннями в конкретній сфері роботи в неї вищий, ніж в позивача, і її переведення на таку саму посаду дало змогу забезпечити безперебійність виконання цих функцій і не ставило під загрозу безперервність процесу оформлення та призначення соціальних виплат особам. Також враховано враховано досконале володіння ОСОБА_3 програмним забезпеченням, що використовується при призначенні всіх видів соціальних виплат і допомог, і використання якого є обов`язковим, бездоганну виконавчу дисципліну, значний обсяг виконуваної роботи, відсутність дисциплінарних стягнень. Натомість позивач навиками роботи з спеціальним програмним забезпеченням не володіла, виконавча дисципліна була середнього рівня, здійснювала в основному контролюючі функції, на час звільнення зі служби наявне дисциплінарне стягнення.
ОСОБА_1 факту відсутності досвіду роботи з програмним забезпеченням, що використовується при призначенні всіх видів соціальних виплат і допомог не заперечувала.
Також в Управлінні соціального захисту та надання соціальних послуг населенню залишились працювати 6 посадових осіб - ОСОБА_4 , ОСОБА_5 , ОСОБА_6 , ОСОБА_7 , ОСОБА_8 , ОСОБА_9 .
Згідно тверджень відповідача ОСОБА_7 , ОСОБА_9 працювали у відділі обліку і звітності. ОСОБА_7 на високому рівні володіє вузькоспеціалізованими навиками з ведення балансів установи, бухгалтерської звітності, забезпечення своєчасності виконання бухгалтерських функцій установи, мала право другого підпису банківських та фінансових документів. ОСОБА_9 на високому рівні володіє вузькоспеціалізованими навиками з ведення зведених меморіальних ордерів, роботою з складення актів звірок з комунальними установами, підготовки відомостей для здійснення соціальних виплат з державного та місцевого бюджету, держаних допомог і субсидій, а також виконувала функції головного бухгалтера в період її відсутності. Вказані особи досконало володіють програмами бухобліку та програмами з здійснення казначейського обслуговування органу місцевого самоврядування. ОСОБА_4 до перейменування Управління та скорочення працівників займала посаду заступника начальника відділу, на високому рівні володіє вузькоспеціалізованими навиками з ведення кадрової роботи Управління, здійснення підготовки, обліку і контролю за виконанням місцевих соціальних програм та підготовки проектів відповідних рішень, виконувала обов`язки начальника Управління на період її відсутності з правом підпису банківських та інших фінансових документів. ОСОБА_6 займала посаду головного спеціаліста відділу персоніфікованого обліку, досконало володіє вузькоспеціалізованим програмним забезпеченням, вносила в базу даних ЄДАРП особові справи пільговиків, оновлювала бази даних ЄДАРП, вела певні електронні обліки. ОСОБА_8 займала посаду головного спеціаліста по інформаційному забезпеченню, досконало володіє навиками роботи з програмним комплексом АСОПД, формувала електронні відомості на виплату (банк-пошта) всіх видів державних допомог та субсидій, здійснення оновлення баз даних (АСОПД). ОСОБА_5 займала посаду головного спеціаліста відділу обліку і звітності по виплаті соціальних виплат, на високому рівні володіє вузькоспеціалізованими навиками з формування паперових відомостей всіх видів державних допомог та субсидій, ведення особових рахунків та справ одержувачів соціальних виплат, подання звітності за відповідними напрямками, досконало володіє програмним забезпеченням, що використовується при виплаті всіх видів соціальних виплат і допомог.
Вказаним особам було запропоновано і вони погодились зайняти посади головних спеціалістів управління, окрім ОСОБА_7 та ОСОБА_9 , які залишились на своїх посадах - начальника відділу обліку і звітності-головного бухгалтера та головного спеціаліста відділу обліку і звітності, відповідно.
Зазначені вище працівники мають вищу спеціальну освіту, відсутні дисциплінарні стягнення, мають позитивні характеристики.
Звільнення позивача та необхідність залишення на роботі вказаних осіб відповідач пояснив тим, що вказані особи на високому рівні володіють вузькоспеціалізованими навиками, якими не володіє позивач, їх бездоганну виконавчу дисципліну, значний обсяг виконуваної роботи.
Позивач підтвердила суду, що для виконання посадових обв`язав вказаних осіб, окрім ОСОБА_5 їй необхідно здобувати нові знання і навики.
При цьому судом встановлено, що ОСОБА_10 в 1999 році закінчила Тернопільську академію народного господарства та здобула кваліфікацію економіста за спеціальністю «Облік і аудит», проходила підвищення кваліфікації та отримувала грамоти з нагоди відзначення професійного свята Дня працівника соціальної сфери. Наявні позитивні характеристики.
На час перебування позивача у відпустці в зв`язку з вагітністю і пологами та відпустці для догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку з 03.02.2017 по 30.09.2019 та в подальшому під час перебування позивача на листку непрацездатності, ОСОБА_11 виконувала її обов`язки начальника відділу соціальних виплат, що підтверджується наказами №1-в від 03.02.2017 та №27-в від 07.08.2017 .
На посаді головного спеціаліста відділу обліку і звітності по виплаті соціальних виплат основними посадовими завданнями і обов`язками ОСОБА_10 були: оформлення, відкриття та закриття особових рахунків; робота з картотекою (вибранням та розкладанням особових рахунків); підготовка виплатних відомостей на відділення зв`язку та банківські установи по виплаті всіх видів допомог; внесення та перевірка даних в коректурі; внесення даних в особові рахунки у зв`язку з перерахунками; щомісячна звірка виплатних відомостей з особовими рахунками; ведення журналу видачі особових справ; ведення журналу архівних справ; підготовка відповідних звітів та довідок щодо надання усіх видів соціальних виплат; відбір та підготовка особових справ для фахівців з прийому; проведення інвентаризації особових справ та особових рахунків; подання потреби в коштах по державній соціальній допомозі особам, які не мають права на пенсію.
На посаді головного спеціаліста Управління соціального захисту та надання соціальних послуг населенню основними посадовими завданнями і обов`язками ОСОБА_10 є: підготовка виплатних відомостей на відділення зв`язку та банківські установи по виплаті всіх видів допомог; внесення та перевірка даних в коректурі; внесення даних в особові рахунки у зв`язку з перерахунками; щомісячна звірка виплатних відомостей з особовими рахунками; підготовка відповідних звітів та довідок щодо надання усіх видів соціальних виплат; надання письмових відповідей на урядові «гарячі лінії»; проведення інвентаризації особових справ; подання звіту в коштах по державній соціальній допомозі особам, які не мають права на пенсію; подання звіту по соціальній громаді; підготовка довідок про розмір допомог та довідок про отримання (неотримання) соціальної допомоги; формування виплатних відомостей та контроль достовірності виплатних документів відповідно до коректур; несення відповідальності за правильним та своєчасним призначенням всіх видів соціальних виплат та житлових субсидій, за збереженням справ всіх одержувачів соціальних виплат та субсидій; оформлення та видача посвідчень особам з інвалідністю з дитинства; ведення журналу видачі посвідчень особам з інвалідністю з дитинства; ведення журналу присвоєнь номерів особовим рахункам; ведення обліку одержувачів компенсаційної виплати осіб, які здійснюють догляд за особами з інвалідність І групи, або особами, які досягли 80 років.
Враховуючи, що ОСОБА_10 виконувала обов`язки позивача на час її відсутності, а отже, крім навиків і знань, пов`язаних безпосередньо із виконанням своїх посадових обов`язків, має також знання і навики роботи позивача, володіє програмним забезпеченням, використання якого є необхідним при виконанні відповідних функцій і завдань Управління, навиків роботи з яким не має позивач, відсутність дисциплінарних стягнень і зауважень до роботи, суд першої інстанції правильно погодився з висновком відповідача про наявність у ОСОБА_10 вищої кваліфікації ніж у позивача.
Доказів більш високої кваліфікації та продуктивності праці позивача у порівнянні з особами, які були залишені на роботі не надано.
Натомість, у вказаних працівників відсутні дисциплінарні стягнення, вони володіють спеціальними навиками з володіння відповідними програмними забезпеченнями .
Отже, твердження ОСОБА_1 про наявність у неї переважного права на залишення на роботі в порівнянні із зазначеними працівниками є безпідставними.
При цьому доводи апелянта про наявність у позивачки вищого рангу держслужбовця апеляційний суд відхиляє, оскільки даний факт не свідчить про її більш високу кваліфікацію та продуктивність праці порівняно з іншими вказаними вище працівниками.
Враховуючи встановлені у справі обставини та дискреційне право начальника відповідача на призначення працівника на певну посаду, суд першої інстанції дійшов правильного висновку, що Управлінням соціального захисту та надання соціальних послуг населенню доведено правомірність оскаржуваного наказу, оскільки відповідачем при звільнені позивача дотримані нормиКодексу законів про працю України.
На підставі викладеного, колегія суддів, вважає, що суд правильно встановив фактичні обставини справи і правильно застосував до спірних правовідносин норми матеріального та процесуального права. Доводи апеляційної скарги з наведених вище підстав, висновків суду не спростовують, а тому апеляційну скаргу слід відхилити.
Суд також враховує позицію Європейського суду з прав людини (в аспекті оцінки аргументів учасників), сформовану, зокрема у справах «Салов проти України» (заява № 65518/01; від 6 вересня 2005 року; пункт 89), «Проніна проти України» (заява № 63566/00; 18 липня 2006 року; пункт 23) та «Серявін та інші проти України» (заява № 4909/04; від 10 лютого 2010 року; пункт 58): принцип, пов`язаний з належним здійсненням правосуддя, передбачає, що у рішеннях судів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються; хоча пункт 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожен аргумент; міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною в залежності від характеру рішення (див. рішення у справі «Руїс Торіха проти Іспанії» (Ruiz Torija v.) серія A. 303-A; 09 грудня 1994 року, пункт 29).
Враховуючи, що апеляційний суд залишає в силі рішення суду першої інстанції, то в силу вимог частини шостої статті 139 КАС України судові витрати новому розподілу не підлягають.
Керуючись ч. 3 ст. 243, ст.ст. 250, 308, 310, 316, 321, 322, 325, 329 КАС України, суд
ПОСТАНОВИВ:
апеляційну скаргу ОСОБА_1 залишити без задоволення, а рішення Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 09 листопада 2021 року без змін.
Постанова апеляційного суду набирає законної сили з дати її прийняття та може бути, у разі відповідності вимогам ст.328 КАС України, оскаржена в касаційному порядку до Верховного Суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Головуючий суддя О. О. Большакова судді В. С. Затолочний В. Я. Качмар Повне судове рішення складено 03.04.2023.
Суд | Восьмий апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 23.03.2023 |
Оприлюднено | 06.04.2023 |
Номер документу | 110008226 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи, що виникають з відносин публічної служби, зокрема справи щодо звільнення з публічної служби, з них |
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Большакова Олена Олегівна
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Большакова Олена Олегівна
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Большакова Олена Олегівна
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Большакова Олена Олегівна
Адміністративне
Івано-Франківський окружний адміністративний суд
Біньковська Н.В.
Адміністративне
Івано-Франківський окружний адміністративний суд
Біньковська Н.В.
Адміністративне
Івано-Франківський окружний адміністративний суд
Біньковська Н.В.
Адміністративне
Івано-Франківський окружний адміністративний суд
Біньковська Н.В.
Адміністративне
Івано-Франківський окружний адміністративний суд
Біньковська Н.В.
Адміністративне
Івано-Франківський окружний адміністративний суд
Біньковська Н.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні