Рішення
від 22.03.2023 по справі 567/1008/21
ОСТРОЗЬКИЙ РАЙОННИЙ СУД РІВНЕНСЬКОЇ ОБЛАСТІ

Справа № 567/1008/21

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

22 березня 2023 року м. Острог

Острозький районний суд Рівненської області у складі:

головуючий суддя - Назарук В.А.

при секретарі - Гічиновська Я.В.

з участю

позивача ОСОБА_1

представника позивача адвоката Волкова С.В.

представника відповідача ОСОБА_2 адвоката Шминдрук О.Ф.

представника відповідача Головного управління Держгеокадастру у Рівненській області Накопалова Є.О.

розглянувши у відкритому судовому засіданні цивільну справу за позовом ОСОБА_1 до ОСОБА_2 , Острозької міської ради Рівненської області, Головного управління Держгеокадастру у Рівненській області про визнання протиправним та скасування рішення Острозької міської ради Рівненської області, скасування рішення державного реєстратора і припинення права власності на земельну ділянку та скасування державної реєстрації земельної ділянки

в с т а н о в и в :

в Острозький районний суд Рівненської області з позовом до ОСОБА_2 , Острозької міської ради Рівненської області, Головного управління Держгеокадастру у Рівненській області про визнання протиправним та скасування рішення Острозької міської ради Рівненської області, скасування рішення державного реєстратора і припинення права власності на земельну ділянку та скасування державної реєстрації земельної ділянки звернувся ОСОБА_1 .

На обґрунтування позову зазначив, що рішенням Милятинської сільської ради народних депутатів №50 від 30.01.1998 на підставі статей 17, 56, 57, 67 ЗК України, Декрету Кабінету Міністрів України від 25.12.1992 №15/92 «Про приватизацію земельних ділянок» передано у приватну власність громадян земельні ділянки в межах населеного пункту с.Милятин, і зокрема, його батькові ОСОБА_3 передано у власність земельну ділянку площею 1,75 га для ведення особистого підсобного господарства та земельну ділянку площею 0,25 га для обслуговування житлового будинку.

Зазначає, що після смерті батька (помер ІНФОРМАЦІЯ_1 ) у встановлений законом строк звернувся до нотаріуса та прийняв спадщину, проте у видачі свідоцтва про право на спадщину на зазначені земельні ділянки йому було відмовлено у зв`язку із відсутністю правовстановлюючого документу на вказане майно, що пояснює тим, що батько не завершив за життя процедуру приватизації належних йому земельних ділянок та не отримав Державного акту на право приватної власності на землю.

У зв`язку з цим він, як спадкоємець ОСОБА_3 звернувся до Милятинської сільської ради Острозького району і за її рішенням №95 від 28.04.2017 йому, як спадкоємцю ОСОБА_3 , було надано дозвіл на виготовлення технічної документації із землеустрою щодо виготовлення (відновлення) меж земельних ділянок в натурі (на місцевості) для ведення особистого селянського господарства загальною площею 1,75 га в с.Милятин Острозького району Рівненської області, за рахунок земель, які знаходились у власності спадкодавця ОСОБА_3 згідно з рішенням Милятинської сільської ради Острозького району від 30.01.1998 №50.

Зазначає, що вказана технічна документація була виготовлена ТОВ «Фірма Гора» і, відповідно до неї, власниками/користувачами суміжних земельних ділянок щодо спірної земельної ділянки (ділянка № НОМЕР_1 ) є ОСОБА_2 та ОСОБА_4 , а також Милятинська сільська рада Острозького району і акт приймання-передачі межових знаків на зберігання щодо якої ними не погоджено.

04.12.2017 він звернувся із заявою до Милятинської сільської ради Острозького району про затвердження технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельних ділянок в натурі (на місцевості), призначених для ведення особистого селянського господарства, але листом від 08.12.2017 №88/02-21 йому було повідомлено про наявність недоліків у поданій документації, зокрема, щодо зазначення меж земельної ділянки, яка знаходиться в масиві біля АДРЕСА_1 , а також зазначено про те, що, відповідно до письмових пояснень ОСОБА_2 , користувачем земельної ділянки № НОМЕР_1 є вона внаслідок проведеного обміну земельними ділянками між нею та позивачем чи його спадкодавцем.

09.01.2019 він повторно звернувся до Милятинської сільської ради Острозького району із заявою про затвердження технічної документації із землеустрою щодо встановлення меж земельних ділянок в натурі (на місцевості) для ведення особистого селянського господарства, площею: 0,28 га, 0,1169 га, 0,3731 га, 0,98 га, які розташовані в с.Милятин і передачу вказаних земельних ділянок йому у власність та рішенням Милятинської сільської ради Острозького району Рівненської області від 01.03.2019 №279 йому було відмовлено у погодженні технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельних ділянок в натурі (на місцевості).

Зазначає, що вважаючи рішення Милятинської сільської ради від 01.03.2019 №279 протиправним, оскаржив його до суду та рішенням Острозького районного суду Рівненської області від 05.02.2021 у справі №567/675/20 позов до Острозької міської ради, третя особа без самостійних вимог на предмет спору ОСОБА_2 було задоволено та визнано за ним право на земельну ділянку площею 0,39 га за №74 інвентарного плану села Милятин на території с.Милятин Острозької об`єднаної територіальної громади Рівненського району Рівненської області.

В той же час, під час розгляду судом справи №567/675/20 ОСОБА_2 виготовила технічну документацію та зареєструвала на своє ім`я право власності на спірну земельну ділянку і таким чином, на даний час земельна ділянка, право на яку він має, як спадкоємець батька, входить до складу земельної ділянки площею 0,40 га (кадастровий номер 5624284600:01:001:0018), право власності на яку зареєстровано за ОСОБА_2 .

У зв`язку з цим просить визнати протиправним та скасувати підпункт 40 пункту 3.1 рішення Острозької міської ради Рівненського району Рівненської області від 25.06.2021 №282 в частині затвердження технічної документації та передачу у власність ОСОБА_2 земельної ділянки в с.Милятин з кадастровим номером 5624284600:01:001:0018 площею 0,40 га для ведення особистого селянського господарства, скасувати рішення державного реєстратора Управління забезпечення надання адміністративних послуг виконавчого комітету Острозької міської ради Рівненської області Калько С.А. про державну реєстрацію прав та їх обтяжень (з відкриттям розділу) індексний номер 59084821 від 05.07.2021 про державну реєстрацію права власності на земельну ділянку з кадастровим номером 5624284600:01:001:0018 площею 0,40 га для ведення особистого селянського господарства, за ОСОБА_2 з припиненням її права власності на зазначену земельну ділянку та скасувати в Державному земельному кадастрі державну реєстрацію земельної ділянки з кадастровим номером 5624284600:01:001:0018 площею 0,40 га для ведення особистого селянського господарства, яка розташована в с.Милятин Рівненського району Рівненської області.

Відповідач ОСОБА_2 позовні вимоги ОСОБА_1 вважає незаконними, необґрунтованими, такими, що не підтверджуються належними та допустимими доказами, зазначаючи про те, що, відповідно до рішення сесії Милятинської сільської ради народних депутатів Острозького району Рівненської області від 06.08.1996 «Про передачу земельних ділянок у приватну власність та постійне користування для ведення особистого підсобного господарства, будівництва та обслуговування житлових будинків та господарських будівель» та додатку до нього, її матері ОСОБА_5 передано у приватну власність земельні ділянки площею 0,78 га для ведення особистого підсобного господарства і 0,25 га для обслуговування житлового будинку та господарських будівель, а 26.10.2010 ОСОБА_5 було виготовлено Державний акт на право власності серії ЯК №5318118 на земельну ділянку площею 0,3001 га, призначену для ведення особистого селянського господарства, що розташована в с.Милятин Острозького району Рівненської області і 15.12.2010 ОСОБА_5 було виготовлено Державний акт на право власності серії ЯК №436675 на земельну ділянку площею 0,0600 га, призначену для ведення особистого селянського господарства, що розташована в с.Милятин Острозького району Рівненської області, в той час, як Державний акт на земельну ділянку орієнтованою площею 0,4000 га, призначену для ведення особистого селянського господарства, яка розташована в с.Милятин Острозького району Рівненської області, ОСОБА_5 виготовлено не було.

Вказує, що вона є спадкоємцем першої черги за законом після смерті ОСОБА_6 і відповідно до свідоцтв про право на спадщину за законом, успадкувала після смерті матері земельну ділянку площею 0,3001 га, призначену для ведення особистого селянського господарства, що розташована в с.Милятин Острозького району Рівненської області та земельну ділянку площею 0,0600 га, призначену для ведення особистого селянського господарства, що розташована в с.Милятин Острозького району Рівненської області.

Зазначаючи про те, що оскільки рішення про передачу її матері безоплатно у приватну власність земельних ділянок, прийняте органом місцевого самоврядування відповідно до Декрету Кабінету Міністрів України від 26.12.1992 «Про приватизацію земельних ділянок», є підставою для реєстрації права власності на земельну ділянку за матір`ю або її спадкоємцями відповідно до Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» та оскільки за життя ОСОБА_5 не завершила процедуру приватизації земельної ділянки, площею 0,4000 га, то вона, як спадкоємиця ОСОБА_5 , звернулась до Острозької міської ради із клопотанням про надання дозволу на виготовлення технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельних ділянок в натурі на місцевості) орієнтовною площею 0,4000 га., для ведення особистого селянського господарства (спадщина) за адресою: с.Милятин, Рівненського району Рівненської області і рішенням сесії Острозької міської ради №169 від 26.03.2021 їй було надано дозвіл на виготовлення технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельних ділянок в натурі (на місцевості) орієнтовною площею 0,4000 га, для ведення особистого селянського господарства (спадщина) за адресою: с.Милятин Рівненського району Рівненської області.

В подальшому нею було виготовлено технічну документацію із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості), погоджено з власниками сусідніх земельних ділянок межі вказаної земельної ділянки і рішенням Острозької міської ради №282 від 25.06.2021 їй було затверджено технічну документацію із землеустрою та передано у приватну власність земельну ділянку площею 0,4000 га в с.Милятин (кадастровий номер: 5624284600:01:001:0018) для ведення особистого селянського господарства і в подальшому рішенням Державного реєстратора Управління забезпечення надання адміністративних послуг виконавчого комітету Острозької міської ради Рівненської області Калько С.А. про державну реєстрацію прав та їх обтяжень (з відкриттям розділу) індексний номер 59084821 від 05.07.2021 було зареєстровано право власності на зазначену земельну ділянку.

Зазначає, що вона у встановленому порядку і на встановлених законом підставах реалізувала своє право на спірну земельну ділянку і жодних речових прав на вказану земельну ділянку третіх осіб під час процедури оформлення встановлено не було, жодних недоліків в технічній документації щодо розташування вказаної земельної ділянки встановлено не було, межі вказаної земельної ділянки були погоджені.

Звертає увагу на те, що рішенням Острозького районного суду Рівненської області від 05.02.2021 було визнано за ОСОБА_1 право на земельну ділянку площею 0,39 га за №74 інвентарного плану с.Милятин та при цьому, в рішенні не зазначено місце розташування цієї земельної ділянки, її координати, а тому вважає, що твердження позивача про те, що земельна ділянка площею 0,39 га за №74 інвентарного плану с.Милятин, на яку він має право, є тією самою, на яку було зареєстровано її право власності є припущенням та зазначає, що позивачем не надано доказів на підтвердження того, що земельна ділянка площею 0,4000 га в с.Милятин, кадастровий номер 5624284600:01:001:0018 повністю накладається на земельну ділянку, на яку за його твердженням, він має право.

Зазначаючи про те, що рішення Острозької міської ради Рівненської області №282, відповідно до якого їй була передана у власність земельна ділянка 0,4000 га в с.Милятин, кадастровий номер: 5624284600:01:001:0018, було прийнято 25.06.2021, право власності на вказану земельну ділянку було зареєстровано в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно 30.06.2021, а постанова Рівненського апеляційного суду, за якою за ОСОБА_1 визнано право на земельну ділянку площею 0,39 га за №74 інвентарного плану с.Милятин була винесена 13.07.2021, вважає, що жодних порушень прав та інтересів позивача нею допущено не було.

Відповідач Острозька міська рада Рівненської області, зазначаючи про те, що 05.03.2021 ОСОБА_2 звернулась до Острозької міської ради із клопотанням про надання дозволу на виготовлення технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельних ділянок в натурі (на місцевості) орієнтовною площею 0,4000 га, для ведення особистого селянського господарства (спадщина) за адресою: с.Милятин Рівненського району Рівненської області і рішенням сесії Острозької міської ради №169 від 26.03.2021 їй було надано дозвіл на виготовлення технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельних ділянок в натурі (на місцевості) орієнтовною площею 0,4000 га, для ведення особистого селянського господарства (спадщина) за адресою: с.Милятин Рівненського району Рівненської області, а рішенням сесії Острозької міської ради №282 від 25.06.2021 їй було затверджено технічну документацію та передано у власність земельну ділянку площею 0,4000 га в с.Милятин (кадастровий номер: 5624284600:01:001:0018) для ведення особистого селянського господарства і рішенням Державного реєстратора Управління забезпечення надання адміністративних послуг виконавчого комітету Острозької міської ради Рівненської області Калько С.А. про державну реєстрацію прав та їх обтяжень (з відкриттям розділу) індексний номер 59084821 від 05.07.2021 було зареєстровано право власності на зазначену земельну ділянку, посилаючись на те, що під час винесення рішення Острозькою міською радою Рівненської області про передачу у власність ОСОБА_2 земельної ділянки не було встановлено порушення жодних прав та інтересів третіх осіб щодо оспорюваної земельної ділянки, вважає, що позовні вимоги є необґрунтованими та безпідставними.

Відповідач Головне управлінняДержгеокадастру уРівненській області позовні вимоги до себе вважає безпідставними та необґрунтованими, зазначаючи про те, що права позивача у даній справі Головним управлінням не порушено і воно не є належним відповідачем у даній оправі, а тому підстави для задоволення позовних вимог ОСОБА_1 до Головного управління Держгеокадастру у Рівненській області відсутні.

Ухвалою суду від 10.08.2021 було відкрито спрощене позовне провадження у справі за позовом ОСОБА_1 до ОСОБА_2 , Острозької міської ради Рівненської області, Головного управління Держгеокадастру у Рівненській області про визнання протиправними та скасування правовстановлюючих документів, припинення права власності та скасування державної реєстрації земельної ділянки.

Ухвалою суду від 10.08.2021, в порядку забезпечення позову, на спірну земельну ділянку (кадастровий номер 5624284600:01:001:0018) було накладено арешт з забороною її відчуження.

09.09.2021судом постановленоперейти відрозгляду справиза правиламиспрощеного позовногопровадження зповідомленням (викликом)сторін дорозгляду справиза позовом ОСОБА_1 до ОСОБА_2 ,Острозької міськоїради Рівненськоїобласті,Головного управлінняДержгеокадастру уРівненській областіпро визнанняпротиправними таскасування правовстановлюючихдокументів,припинення прававласності таскасування державноїреєстрації земельноїділянки за правилами загального позовного провадження.

28.09.2021 судом відмовлено в задоволенні клопотання представника відповідачки ОСОБА_2 про зупинення провадження у даній справі.

Ухвалою суду від 29.09.2021 призначено у справі за позовною заявою ОСОБА_1 до ОСОБА_2 , Острозької міської ради Рівненської області, Головного управління Держгеокадастру в Рівненській області про визнання протиправними та скасування правовстановлюючих документів, припинення права власності та скасування державної реєстрації земельної ділянки судову земельно-технічну експертизу, витребувано в Головному управлінні Держгеокадастру у Рівненській області Технічну документацію із землеустрою щодо інвентаризації земель села Милятин Милятинської сільської ради Острозького району Рівненської області (2013 рік), витребувано з Острозької міської ради Рівненської області витяг з графічним матеріалом (абрисом) із поземельної книги с.Милятин земельної ділянки площею 0,39 га за №74 інвентарного плану села Милятин та на час проведення експертизи провадження у справі зупинено.

Ухвалою суду від 14.04.2022 провадження у справі було поновлено.

Ухвалою суду від 11.05.2022 приєднано до матеріалів справи копію постанови Верховного Суду від 10.11.2021 у справі №567/675/20, копію договору №211123/2 від 23.11.2021 та копію квитанції №0.0.2368422354.1 від 07.12.2021.

Ухвалою суду від 16.06.2022 вирішено провадження у даній цивільній справі зупинити до набрання законної сили рішенням у справі №567/483/22 за позовною заявою ОСОБА_2 до Острозької міської ради Рівненської області, ОСОБА_1 про визнання протиправним та скасування в частині рішення Милятинської сільської ради №219 від 02.12.2013 «Про затвердження технічної документації із землеустрою щодо інвентаризації земель с.Милятин Милятинської сільської ради площею 483,2000 га» (зазначена ухвала скасована ухвалою Рівненського апеляційного суду від 16.08.2022).

15.11.2022 ухвалою суду призначено у справі за позовною заявою ОСОБА_1 до ОСОБА_2 , Острозької міської ради Рівненської області, Головного управління Держгеокадастру у Рівненській області про визнання протиправними та скасування правовстановлюючих документів, припинення права власності та скасування державної реєстрації земельної ділянки повторну судову земельно-технічну експертизу та на час проведення експертизи провадження у справі зупинено.

22.03.2023 суд поновив провадження у даній справі.

Позивач та його представник в судовому засіданні позов підтримали з підстав та доводів, наведених в позовній заяві.

Додатково зазначили, що постанова Верховного Суду у справі №567/675/20 за позовом ОСОБА_1 до ОСОБА_2 , Острозької міської ради Рівненського району Рівненської області про визнання протиправним та скасування рішення Острозької міської ради Рівненського району Рівненської області, скасування рішення державного реєстратора і припинення права власності на земельну ділянку та скасування державної реєстрації земельної ділянки містить твердження про те, що батько ОСОБА_1 набув право на спірну земельну ділянку на підставі рішення Милятинської сільської ради №50 від 30.01.1998, яке ніким не оспорюється.

Також зазначили, що твердження відповідачки про те, що оскільки у рішенні Острозького районного суду Рівненської області від 05.02.2021, за яким було визнано за ОСОБА_1 право на земельну ділянку площею 0,39 га за №74 інвентарного плану с.Милятин, не зазначено місце розташування цієї земельної ділянки, її координати, і тому вона вважає, що земельна ділянка площею 0,39 га за АДРЕСА_2 не є тією самою земельною ділянкою, на яку було зареєстровано її право власності, не відповідає дійсності, оскільки суперечить доказам у справі, в тому числі висновку судової земельно-технічної експертизи.

Пояснили, що сама ОСОБА_2 під час розгляду справи №567/675/20 зазначала, що земельна ділянка площею 0,39 га за АДРЕСА_2 перейшла у її власність шляхом приватизації земельної ділянки площею 0,40 га з кадастровим номером 5624284600:01:001:0018.

Зазначають, що під час розгляду справи №567/675/20 було встановлено, що земельна ділянка орієнтовною площею 0,40 га, яка перебувала в користуванні ОСОБА_5 на підставі рішення Милятинської сільської ради Острозького району від 06.08.1996 це земельна ділянка № НОМЕР_2 в масиві № НОМЕР_3 , яка знаходиться в іншому місці, ніж належна ОСОБА_3 земельна ділянка площею 0,39 га за №74 інвентарного плану с.Милятин.

Представник відповідачки ОСОБА_2 в судовому засіданні позов не визнала з підстав та доводів, наведених у відзиві на позовну заяву.

Представник відповідача Головного управління Держгеокадастру у Рівненській області в судовому засіданні позов не визнав, зазначаючи про те, що Головне управління Держгеокадастру у Рівненській області не є належним відповідачем у справі.

Представник відповідача Острозької міської ради Рівненської області в судове засідання не з`явився, про час та місце розгляду справи був повідомлений у встановленому законом порядку.

Суд, визначивши юридичну природу спірних правовідносин і закон, який їх регулює, дослідивши подані письмові докази, оцінивши їх за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному і об`єктивному розгляді у судовому процесі всіх обставин справи в їх сукупності, прийшов до висновку про задоволення позову до ОСОБА_2 та Острозької міської ради Рівненської області, виходячи з наступного.

В судовому засіданні встановлено, що позивач є сином ОСОБА_3 (свідоцтво про народження серії НОМЕР_4 ), який помер ІНФОРМАЦІЯ_1 (свідоцтво про смерть серії НОМЕР_5 ) і його спадкоємцем за законом та заповітом (заповіт від 03.11.2010).

Рішенням Милятинської сільської ради народних депутатів №50 від 30.01.1998 на підставі статей 17, 56, 57, 67 ЗК України, Декрету Кабінету Міністрів України №15/92 «Про приватизацію земельних ділянок» від 25.12.1992 було передано у приватну власність громадян земельні ділянки в межах населеного пункту с.Милятин, в тому числі ОСОБА_3 було передано у власність земельну ділянку площею 1,75 га для ведення особистого підсобного господарства та земельну ділянку 0,25 га для обслуговування житлового будинку.

Постановою приватного нотаріуса Острозького районного нотаріального округу Бернацької І.М. від 12.02.2020 відмовлено ОСОБА_1 , як спадкоємцю ОСОБА_3 у видачі свідоцтва про право на спадщину за законом на земельну ділянку площею 0,39 га, призначену для особистого селянського (підсобного господарства), що розташована в с.Милятин Острозького району у зв`язку з тим, що спадкоємцем не надано документів, які б посвідчували право власності на земельну ділянку або його державну реєстрацію за ОСОБА_3 .

Відповідно до статті 1216 ЦК України, спадкуванням є перехід прав та обов`язків (спадщини) від фізичної особи, яка померла (спадкодавця), до інших осіб (спадкоємців).

До складу спадщини, відповідно до статті 1218 ЦК України, входять усі права та обов`язки, що належали спадкодавцеві на момент відкриття спадщини і не припинилися внаслідок його смерті.

Згідно з пунктом «г» частини першої статті 81 ЗК України, громадяни України набувають права власності на земельні ділянки на підставі прийняття спадщини.

Захист прав громадян на земельні ділянки здійснюється, в тому числі, шляхом визнання права, як передбачено пунктом 1 частини третьої статті 152 ЗК України.

Земельним Кодексом України встановлювалось, що набуття права власності на земельну ділянку та перехід права власності на земельну ділянкув порядкуспадкування має місце за наявності наступних юридичних фактів у їх сукупності: ухвалення рішення компетентного органу про передачу у власність земельної ділянки спадкодавцю; виготовлення технічної документації на земельну ділянку; визначення меж земельної ділянки в натурі; погодження меж земельної ділянки із власниками чи користувачами суміжних земельних ділянок; одержання у встановленому порядку правовстановлюючого документу на землю; державна реєстрація права власності на земельну ділянку. Якщо зазначені вимоги спадкодавцем не дотримано право власності на конкретні земельні ділянки не виникає та, відповідно до статті 1216 ЦК України, не переходить до спадкоємців у порядку спадкування, за винятком встановлених випадків, на які поширюється дія пункту 1 розділу Х «Перехідні положення» ЗК України, яким визначено, що рішення про надання в користування земельних ділянок, а також про вилучення (викуп) земель, прийняті відповідними органами, але не виконані на момент введення у дію цього Кодексу, підлягають виконанню відповідно до вимог цього Кодексу та встановлено, що рішення про передачу громадянам України безоплатно у приватну власність земельних ділянок, прийняті органами місцевого самоврядування відповідно до Декрету Кабінету Міністрів України від 26.12.1992 "Про приватизацію земельних ділянок", є підставою для реєстрації права власності на земельні ділянки цих громадян або їх спадкоємців відповідно до Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень". При цьому, державна реєстрація таких земельних ділянок здійснюється на підставі технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості).

Отже, якщо спадкодавець не набув права власності на земельну ділянку згідно зі ст.125 ЗК України, проте розпочав процедуру приватизації земельної ділянки відповідно до чинного законодавства України, що мало місце в даному випадку, оскільки спірна земельна ділянка передавалась ОСОБА_3 в порядку Декрету Кабінету Міністрів України від 25.12.1992 №15/92 «Про приватизацію земельних ділянок», а органом місцевого самоврядування відмовлено спадкоємцеві у завершенні процедури приватизації, то спадкоємець має право звертатися до суду із позовом про визнання відповідного права в порядку спадкування права на завершення приватизації, а не права власності на земельну ділянку.

Відповідно до ч.1 ст.116 ЗК України, громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом або за результатами аукціону.

Згідно з положеннями ч.6 ст.118 ЗК України, громадяни, зацікавлені в одержанні безоплатно у власність земельної ділянки із земель державної або комунальної власності для ведення фермерського господарства, ведення особистого селянського господарства, ведення садівництва, будівництва та обслуговування жилого будинку, господарських будівель і споруд (присадибної ділянки), індивідуального дачного будівництва, будівництва індивідуальних гаражів у межах норм безоплатної приватизації, подають клопотання до відповідної районної, Київської чи Севастопольської міської державної адміністрації або сільської, селищної, міської ради за місцезнаходженням земельної ділянки.

Частиною сьомою вказаної статті ЗК України встановлено, що відповідний орган місцевого самоврядування розглядає клопотання у місячний строк і дає дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або надає мотивовану відмову у його наданні. Підставою відмови у наданні такого дозволу може бути лише невідповідність місця розташування об`єкта вимогам законів, прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, генеральних планів населених пунктів та іншої містобудівної документації, схем землеустрою і техніко-економічних обґрунтувань використання та охорони земель адміністративно-територіальних утворень, проектів землеустрою щодо впорядкування територій населених пунктів, затверджених у встановленому законом порядку.

Проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки розробляється за замовленням громадян особами, які мають відповідні дозволи (ліцензії) на виконання цих видів робіт, у строки, що обумовлюються угодою сторін.

Підставою відмови у погодженні проекту може бути лише невідповідність його положень вимогам законів та прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів.

Згідно до частини дев`ятої статті 118 ЗК України, відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, у двотижневий строк з дня отримання погодженого проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки (а в разі необхідності здійснення обов`язкової державної експертизи землевпорядної документації згідно із законом - після отримання позитивного висновку такої експертизи) приймає рішення про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки та надання її у власність.

Відмова органу виконавчої влади чи органу місцевого самоврядування у передачі земельної ділянки у власність або залишення клопотання без розгляду можуть бути оскаржені до суду. У разі відмови органу виконавчої влади чи органу місцевого самоврядування у передачі земельної ділянки у власність або залишення заяви без розгляду питання вирішується в судовому порядку (частини десята, одинадцята статті 118 ЗК України).

Системний аналіз наведених норм права дає підстави вважати, що ними встановлені підстави, порядок, строки передачі земельної ділянки у власність громадян та органи, уповноважені розглядати ці питання. Вони передбачають, зокрема, що для передачі земельної ділянки у власність зацікавлена особа звертається до відповідних органів із заявами про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки та надання її у власність, за результатами розгляду яких визначені в статті 118 ЗК України органи приймають одне з відповідних рішень.

В судовому засіданні встановлено, що рішенням Милятинської сільської ради від 28.04.2017 №95 позивачу, як спадкоємцю ОСОБА_3 , було надано дозвіл на виготовлення технічної документації із землеустрою щодо виготовлення (відновлення) меж земельних ділянок в натурі (на місцевості) для ведення особистого селянського господарства загальною площею 1,75 га в с.Милятин Острозького району Рівненської області, за рахунок земель, які знаходились у власності спадкодавця ОСОБА_3 згідно з рішенням Милятинської сільської ради від 30.01.1998 №50.

Зазначена технічна документація була виготовлена ТОВ «Фірма Гора». Відповідно до вказаної технічної документації власниками/користувачами суміжних земельних ділянок щодо спірної земельної ділянки (ділянка № НОМЕР_1 ) є ОСОБА_2 та ОСОБА_4 , а також Милятинська сільська рада Острозького району і акт приймання-передачі межових знаків на зберігання щодо якої ними не погоджено.

Судом встановлено, що 04.12.2017 ОСОБА_1 звернувся із заявою до Милятинської сільської ради про затвердження технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельних ділянок в натурі (на місцевості), призначених для ведення особистого селянського господарства.

Листом від 08.12.2017 №88/02-21 позивача повідомлено про наявність недоліків у поданій документації, зокрема, щодо зазначення меж земельної ділянки, яка знаходиться в масиві біля АДРЕСА_1 , а також зазначено про те, що, відповідно до письмових пояснень ОСОБА_2 , користувачем земельної ділянки № НОМЕР_1 є вона внаслідок проведеного обміну земельними ділянками між нею та позивачем чи його спадкодавцем.

09.01.2019 ОСОБА_1 повторно звернувся до Милятинської сільської ради Острозького району із заявою про затвердження технічної документації із землеустрою щодо встановлення меж земельних ділянок в натурі (на місцевості) для ведення особистого селянського господарства, площею: 0,28 га, 0,1169 га, 0,3731 га, 0,98 га, які розташовані в с.Милятин та передачу вказаних земельних ділянок йому у власність і рішенням Милятинської сільської ради Острозького району Рівненської області від 01.03.2019 №279 йому було відмовлено у погодженні технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельних ділянок в натурі (на місцевості), призначених для ведення особистого селянського господарства в с.Милятин на території Милятинської сільської ради Острозького району Рівненської області.

Рішенням Острозького районного суду Рівненської області від 05.02.2021 у справі №567/675/20 було задоволено позов ОСОБА_1 до Острозькоїміської радиРівненської області,третя особабез самостійнихвимог напредмет спору ОСОБА_2 про визнання правана земельнуділянку та визнано за ОСОБА_1 право наземельну ділянкуплощею 0,39га за№74інвентарного планусела Милятинна територіїс.МилятинОстрозької об`єднаноїтериторіальної громадиРівненського районуРівненської області(територіяколишньої Милятинськоїсільської радиОстрозького районуРівненської області). Постановою Рівненського апеляційного суду від 13.07.2021 зазначене рішення залишено без змін.

Таким чином, Острозькій міській раді Рівненської області, як учаснику справи, було відомо про спір між ОСОБА_1 та ОСОБА_2 щодо зазначеної земельної ділянки.

Водночас, рішенням сесії Острозької міської ради Рівненської області №169 від 26.03.2021 ОСОБА_2 було надано дозвіл на виготовлення технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельних ділянок в натурі (на місцевості) орієнтовною площею 0,4000 га, для ведення особистого селянського господарства (спадщина) за адресою: с.Милятин, Рівненського району Рівненської області.

ОСОБА_2 претендує на зазначену земельну ділянку, як спадкоємець своєї матері ОСОБА_5 , посилаючись на те, що відповідно до рішення сесії Милятинської сільської ради народних депутатів Острозького району Рівненської області від 06.08.1996 «Про передачу земельних ділянок у приватну власність та постійне користування для ведення особистого підсобного господарства, будівництва та обслуговування житлових будинків та господарських будівель» та додатку до нього ОСОБА_5 було передано у приватну власність земельні ділянки площею 0,78 га для ведення особистого підсобного господарства і 26.10.2010 ОСОБА_5 було виготовлено на своє ім`я Державний акт на право власності серії ЯК №5318118 на земельну ділянку площею 0,3001 га, призначену для ведення особистого селянського господарства, що розташована в с.Милятин Острозького району Рівненської області, а 15.12.2010 нею ж було виготовлено на своє ім`я Державний акт на право власності серії ЯК №436675 на земельну ділянку площею 0,0600 га, призначену для ведення особистого селянського господарства, що розташована в с.Милятин Острозького району Рівненської області, в той час як Державний акт на земельну ділянку орієнтованою площею 0,4000 га, призначену для ведення особистого селянського господарства, яка розташована в с.Милятин Острозького району Рівненської області, ОСОБА_5 виготовлено не було.

В судовому засіданні встановлено, що ОСОБА_2 є спадкоємцем першої черги за законом після смерті ОСОБА_5 і успадкувала після смерті матері земельну ділянку площею 0, 3001 га та земельну ділянку площею 0,0600 га, призначені для ведення особистого селянського господарства, що розташовані в с.Милятин Острозького району Рівненської області.

Водночас, в судовому засіданні встановлено, що під час розгляду судом справи №567/675/20 ОСОБА_2 було виготовлено технічну документацію із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) площею 0,4000 га, призначеної для ведення особистого селянського господарства, розташованої в с.Милятин на території Острозької міської територіальної громади Рівненського району Рівненської області і рішенням Острозької міської ради №282 від 25.06.2021 їй було затверджено технічну документацію із землеустрою та передано у приватну власність земельну ділянку площею 0,4000 га в с.Милятин, кадастровий номер: 5624284600:01:001:0018, для ведення особистого селянського господарства, а в подальшому, рішенням державного реєстратора Управління забезпечення надання адміністративних послуг виконавчого комітету Острозької міської ради Рівненської області Калько С.А. про державну реєстрацію прав та їх обтяжень (з відкриттям розділу) індексний номер 59084821 від 05.07.2021 було зареєстровано право власності на зазначену земельну ділянку.

Згідно з ч.1 ст.116 ЗК України, громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом.

Відповідно до ч.6 ст.118 ЗК України, громадяни, зацікавлені в одержанні безоплатно у власність земельної ділянки із земель державної або комунальної власності для ведення фермерського господарства, ведення особистого селянського господарства, ведення садівництва, будівництва та обслуговування жилого будинку, господарських будівель і споруд (присадибної ділянки), індивідуального дачного будівництва, будівництва індивідуальних гаражів у межах норм безоплатної приватизації, подають клопотання до відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу. У клопотанні зазначаються цільове призначення земельної ділянки та її орієнтовні розміри. До клопотання додаються графічні матеріали, на яких зазначено бажане місце розташування земельної ділянки, погодження землекористувача (у разі вилучення земельної ділянки, що перебуває у користуванні інших осіб) та документи, що підтверджують досвід роботи у сільському господарстві або наявність освіти, здобутої в аграрному навчальному закладі (у разі надання земельної ділянки для ведення фермерського господарства).

Відповідно до частини сьомої цієї статті, відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, розглядає клопотання у місячний строк і дає дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або надає мотивовану відмову у його наданні.

Підставою відмови у наданні такого дозволу може бути лише невідповідність місця розташування об`єкта вимогам законів, прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, генеральних планів населених пунктів та іншої містобудівної документації, схем землеустрою і техніко-економічних обґрунтувань використання та охорони земель адміністративно-територіальних одиниць, проектів землеустрою щодо впорядкування територій населених пунктів, затверджених у встановленому законом порядку.

Проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки розробляється за замовленням громадян суб`єктами господарювання, які є виконавцями робіт із землеустрою згідно із законом, у строки, що обумовлюються угодою сторін.

У разі надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки Рада міністрів Автономної Республіки Крим, орган виконавчої влади чи орган місцевого самоврядування, що передають земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, зобов`язані протягом десяти робочих днів з дня прийняття рішення про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або з дня повідомлення особою, зацікавленою в одержанні безоплатно у власність земельної ділянки із земель державної або комунальної власності, про замовлення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки без надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у порядку, передбаченому цією частиною, відобразити на картографічній основі Державного земельного кадастру орієнтовне місце розташування земельної ділянки, зазначити дату та номер відповідного рішення, а також майбутнє цільове призначення земельної ділянки. Зазначена інформація оприлюднюється на безоплатній основі на офіційному веб- сайті центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин.

Відповідно до ч. 9 цієї статті, відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування, що передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, у двотижневий строк з дня отримання проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки приймає рішення про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки та надання її у власність.

Заперечуючи проти позову, ОСОБА_2 зазначає, що у встановленому порядку і на встановлених законом підставах, реалізувала своє право на земельну ділянку площею 0,4000 га з кадастровим номером 5624284600:01:001:0018 для ведення особистого селянського господарства, як спадкоємиця своєї матері ОСОБА_5 та при цьому, жодних речових прав на вказану земельну ділянку третіх осіб під час процедури оформлення встановлено не було, жодних недоліків в технічній документації щодо розташування вказаної земельної ділянки також не було встановлено, межі вказаної земельної ділянки були погоджені.

Суд не погоджується з даним твердженням відповідачки ОСОБА_2 , виходячи з наступного.

Проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки розробляється за замовленням громадян особами, які мають відповідні дозволи (ліцензії) на виконання цих видів робіт, у строки, що обумовлюються угодою сторін.

Відповідно до ст.50 Закону України "Про землеустрій", матеріали погодження проекту землеустрою становлять частину проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок.

Відповідно до ч.6 ст.186 ЗК України, проекти землеустрою щодо відведення земельних ділянок погоджуються в порядку, встановленому статтею 186-1 цього Кодексу, і затверджуються органами місцевого самоврядування відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу.

Відповідно до ст.1 Закону України «Про землеустрій», видами робіт із землеустрою є обстежувальні, вишукувальні, топографо-геодезичні, картографічні, проектні та проектно-вишукувальні роботи, що виконуються з метою складання документації із землеустрою; документація із землеустрою - затверджені в установленому порядку текстові та графічні матеріали, якими регулюється використання та охорона земель державної, комунальної та приватної власності, а також матеріали обстеження і розвідування земель, авторського нагляду за виконанням проектів тощо.

Статтею 25 зазначеного Закону, визначені види документації із землеустрою, зокрема, технічна документація із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості).

Відповідно до ст.56 Закону України «Про землеустрій», технічна документація із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) включає серед іншого акт приймання-передачі межових знаків на зберігання, що включається до документації із землеустрою після виконання робіт із встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) та закріплення їх межовими знаками.

Технічна документація із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) була виготовлена ТОВ «Фірма Гора» та містить акт приймання-передачі межових знаків на зберігання, який не погоджений суміжними землекористувачами.

Стадія погодження меж земельної ділянки при виготовлення землевпорядної документації є допоміжною. При цьому стаття 198 ЗК України лише вказує, що складовою кадастрових зйомок є «погодження меж земельної ділянки з суміжними власниками та землекористувачами». Із цього не слідує, що у випадку відмови суміжного землевласника або землекористувача від підписання відповідного документа акта погодження меж слід вважати, що погодження меж не відбулося. Погодження меж полягає у тому, щоб суміжному землекористувачу чи землевласнику було запропоновано підписати відповідний акт. Якщо він відмовляється це робити, орган, уповноважений вирішувати питання про приватизацію ділянки по суті, повинен виходити не із самого факту відмови від підписання акта, а із мотивів відмови. У разі виникнення спору сама по собі відсутність погодження меж не є підставою для того, щоб вважати прийняте рішення про приватизацію незаконним. Підписання акта погодження меж самостійного значення не має, воно не призводить до виникнення, зміни або припинення прав на земельну ділянку, як і будь-яких інших прав у процедурі приватизації. Непогодження меж земельної ділянки із суміжними власниками та землекористувачами не може слугувати підставою для відмови відповідної місцевої ради в затвердженні технічної документації, за умови правомірних дій кожного із землекористувачів.

Тобто, при добросовісному виконанні набувачем земельної ділянки обов`язків щодо узгодження меж з користувачами чи власниками суміжних земельних ділянок, у разі, якщо користувач чи власник суміжної земельної ділянки безпідставно ухилився від погодження меж та не підписав акт, сама відсутність такого акта погодженнямеж несвідчить про незаконність рішення про затвердження проекту землеустрою та про передачу земельної ділянки у власність.

Водночас, з матеріалів справи встановлено, що під час процедури узгодження меж з користувачами чи власниками суміжних земельних ділянок, було порушено права позивача, оскільки при наявності спору між ним та ОСОБА_2 щодо земельної ділянки, відповідачка не повідомила ОСОБА_1 про проведення нею процедури набуття у власність спірної земельної ділянки, що призвело до затвердження органом місцевого самоврядування проекту землеустрою щодо спірної земельної ділянки.

Відповідно до висновку повторної судової земельно-технічної експертизи від 17.02.2023 встановлено, що є накладання земельної ділянки площею 0,40 га з кадастровим номером 5624284600:01:001:0018, яка належить ОСОБА_2 із земельною ділянкою площею 0,39 га за №74 інвентарного плану села Милятин на території с.Милятин Острозької об`єднаної територіальної громади Рівненського району Рівненської області.

Таким чином, в судовому засіданні встановлено, що ОСОБА_1 та ОСОБА_2 фактично претендують на одну і ту ж земельну ділянку, обґрунтовуючи право на неї, в тому числі, нормами спадкового права.

У зв`язку з цим, твердження відповідачів ОСОБА_2 та Острозької міської ради Рівненської області про те, що реєстрація і оформлення права власності ОСОБА_2 на вказану вище земельну ділянку не порушує права та інтереси позивача не відповідають дійсності, оскільки позбавляють його можливості реалізувати своє право на земельну ділянку, що не було враховано Острозькою міською радою Рівненської області при прийнятті оскаржуваного рішення.

Відповідно до пункту 34 ч.1 ст.26 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради вирішуються питання регулювання земельних відносин зокрема.

Норми ст.71 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" передбачають самостійність реалізації територіальними громадами, органами та посадовими особами місцевого самоврядування наданих їм повноважень.

Суб`єктивне право на земельну ділянку виникає і здійснюється на підставах і в порядку, визначених Конституцією України, ЗК України та іншими законами України, що регулюють земельні відносини.

Правові підстави набуття громадянами і юридичними особами права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності визначено ч.1 ст.116 ЗК України. Такими підставами є рішення органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, передбачених цим Кодексом або за результатами аукціону.

Отже, лише рішення уповноваженого державного виконавчого органу чи органу місцевого самоврядування, в даному випадку Милятинської сільської ради Острозького району Рівненської області, на час виникнення спірних правовідносин, було підставою набуття фізичними особами права власності на земельну ділянку, що знаходиться у комунальній власності.

Частиною 10 ст.59 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" визначено, що акти органів та посадових осіб місцевого самоврядування з мотивів їх невідповідності Конституції або законам України визнаються незаконними в судовому порядку.

Оскільки в судовому засіданні встановлено, що рішення органу місцевого самоврядування щодо затвердження технічної документації та передачу у власність ОСОБА_2 земельної ділянки в с.Милятин з кадастровим номером 5624284600:01:001:0018 площею 0,40 га для ведення особистого селянського господарства було помилковим, так як прийняте без врахування інтересів ОСОБА_1 , який реалізовує завершення процедури приватизації, як спадкоємець після смерті ОСОБА_3 , то позов слід задоволити.

Відповідно до ст.155 ЗК України, у разі видання органом виконавчої влади або органом місцевого самоврядування акта, яким порушуються права особи щодо володіння, користування чи розпорядження належною їй земельною ділянкою, такий акт визнається недійсним.

У зв`язку з цим, слід визнати протиправним та скасувати підпункт 40 пункту 3.1 рішення Острозької міської ради Рівненського району Рівненської області від 25.06.2021 №282 в частині затвердження технічної документації та передачу у власність ОСОБА_2 земельної ділянки в с.Милятин з кадастровим номером 5624284600:01:001:0018 площею 0,40 га для ведення особистого селянського господарства та скасувати рішення державного реєстратора Управління забезпечення надання адміністративних послуг виконавчого комітету Острозької міської ради Рівненської області Калько С.А. про державну реєстрацію прав та їх обтяжень (з відкриттям розділу) індексний номер 59084821 від 05.07.2021 про державну реєстрацію права власності на земельну ділянку з кадастровим номером 5624284600:01:001:0018 площею 0,40 га для ведення особистого селянського господарства, за ОСОБА_2 з припиненням її права власності на зазначену земельну ділянку.

Відповідно до ч.1 ст.79-1 ЗК України, формування земельної ділянки полягає у визначенні земельної ділянки як об`єкта цивільних прав. Формування земельної ділянки передбачає визначення її площі, меж та внесення інформації про неї до Державного земельного кадастру.

Сформовані земельні ділянки підлягають державній реєстрації у Державному земельному кадастрі (ч.3 ст.79-1 ЗК України).

Частиною 4 статті 79-1 ЗК України визначено, що земельна ділянка вважається сформованою з моменту присвоєння їй кадастрового номера.

Винесення в натуру (на місцевість) меж сформованої земельної ділянки до її державної реєстрації здійснюється за документацією із землеустрою, яка стала підставою для її формування (ч.7 ст.79-1 ЗК України).

Відповідно до ст.202 ЗК України, державна реєстрація земельних ділянок здійснюється у Державному земельному кадастрі в порядку, встановленому Законом.

Таким нормативно-правовим актом є Закон України «Про Державний земельний кадастр», який встановлює правові, економічні та організаційні основи діяльності у сфері Державного земельного кадастру.

Згідно зі ст.1 Закону України «Про Державний земельний кадастр», державна реєстрація земельної ділянки - внесення до Державного земельного кадастру передбачених цим Законом відомостей про формування земельної ділянки та присвоєння їй кадастрового номера.

Частиною 1 ст.21 Закону України «Про Державний земельний кадастр» визначено, що відомості про межі земельної ділянки вносяться до Державного земельного кадастру, зокрема, на підставі відповідної документації із землеустрою щодо формування земельних ділянок - у випадках, визначених статтею 79-1 Земельного кодексу України, при їх формуванні; на підставі технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) - у разі встановлення (відновлення) меж земельної ділянки за її фактичним використанням відповідно до статті 107 Земельного кодексу України та у разі зміни меж суміжних земельних ділянок їх власниками.

За приписами статті 22 Закону України «Про Державний земельний кадастр» документи, які є підставою для внесення відомостей до Державного земельного кадастру, мають відповідати законодавству.

Виходячи з системного аналізу зазначених норм, суд приходить до висновку, що наявність сформованої (зареєстрованої) в Державному земельному кадастрі земельної ділянки з кадастровим номером 5624284600:01:001:0018 є перешкодою для внесення до Державного земельного кадастру відомостей про земельну ділянку, на яку позивач має право, а тому реєстрацію земельної ділянки з кадастровим номером 5624284600:01:001:0018 в Державному земельному кадастрі слід скасувати.

Державна реєстрація речових прав та їх обтяжень здійснюється відповідно до Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень».

Відповідно до cт.2 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень», державна реєстрація речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень - офіційне визнання і підтвердження державою фактів набуття, зміни або припинення речових прав на нерухоме майно, обтяжень таких прав шляхом внесення відповідних відомостей до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно.

Під захистом цивільних прав розуміється передбачений законодавством засіб, за допомогою якого може бути досягнуте припинення, запобігання, усунення порушення права, його відновлення і (або) компенсація витрат, викликаних порушенням права. Обраний спосіб захисту має безпосередньо втілювати мету, якої прагне досягти суб`єкт захисту, тобто мати наслідком повне припинення порушення його прав та охоронюваних законом інтересів.

Належний спосіб захисту, виходячи із застосування спеціальної норми права, повинен забезпечити ефективне використання цієї норми у її практичному застосуванні - гарантувати особі спосіб відновлення порушеного права або можливість отримання нею відповідного відшкодування.

Відповідно до пунктів 1, 2, 3 частини 3 статті 26 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень», відомості про речові права, обтяження речових прав, внесені до Державного реєстру прав, не підлягають скасуванню та/або вилученню.

У разі скасування рішення державного реєстратора про державну реєстрацію прав на підставі судового рішення чи у випадку, передбаченому підпунктом «а» пункту 2 частини 6 статті 37 цього Закону, а також у разі визнання на підставі судового рішення недійсними чи скасування документів, на підставі яких проведено державну реєстрацію прав, скасування на підставі судового рішення державної реєстрації прав, державний реєстратор чи посадова особа Міністерства юстиції України (у випадку, передбаченому підпунктом «а» пункту 2 частини 6 статті 37 цього Закону) проводить державну реєстрацію набуття, зміни чи припинення речових прав відповідно до цього Закону.

Ухвалення судом рішення про скасування рішення державного реєстратора про державну реєстрацію прав, визнання недійсними чи скасування документів, на підставі яких проведено державну реєстрацію прав, а також скасування державної реєстрації прав допускається виключно з одночасним визнанням, зміною чи припиненням цим рішенням речових прав, обтяжень речових прав, зареєстрованих відповідно до законодавства (за наявності таких прав).

Таким чином, оскільки в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно наявний запис про право власності на спірну земельну ділянку за ОСОБА_2 , який не ґрунтується на чинному рішенні органу місцевого самоврядування, порушує права та законні інтереси позивача, то ефективним способом захисту порушених прав позивача є скасування рішення державного реєстратора про реєстрацію права власності на земельну ділянку за відповідачкою ОСОБА_2 , що забезпечить реальне відновлення порушених прав.

Відповідно до п.4, п.5 ч.3 ст.175 ЦПК України, в позовній заяві має міститися зміст позовних вимог: спосіб (способи) захисту прав або інтересів, передбачений законом чи договором, або інший спосіб (способи) захисту прав та інтересів, який не суперечить закону і який позивач просить суд визначити у рішенні; якщо позов подано до кількох відповідачів - зміст позовних вимог щодо кожного з них, виклад обставин, якими позивач обґрунтовує свої вимоги; зазначення доказів, що підтверджують вказані обставини.

Відповідно до ч.1 ст.81 ЦПК України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, крім випадків, встановлених цим Кодексом.

Вирішуючи позов до Головного управління Держгеокадастру у Рівненській області, суд виходить з того, що заявляючи вимогу про скасування державної реєстрації земельної ділянки, кадастровий номер 5624284600:01:001:0018, розташованої в с.Милятин Рівненського району Рівненської області, позивач не зазначає у позовній заяві, які його права чи інтереси були порушені зазначеним відповідачем та бере до уваги те, що Головне управління Держгеокадастру у Рівненській області не здійснювало державної реєстрації земельної ділянки, кадастровий номер 5624284600:01:001:0018.

Правові, економічні та організаційні основи діяльності у сфері Державного земельного кадастру врегульовано Законом України «Про державний земельний кадастр».

Відповідно до статті 1 цього Закону, державний земельний кадастр - єдина державна геоінформаційна система відомостей про землі, розташовані в межах державного кордону України, їх цільове призначення, обмеження у їх використанні, а також дані про кількісну і якісну характеристику земель, їх оцінку, про розподіл земель між власниками і користувачами.

Державна реєстрація земельної ділянки - внесення до Державного земельного кадастру передбачених цим Законом відомостей про формування земельної ділянки та присвоєння їй кадастрового номера.

Державний земельний кадастр - єдина державна геоінформаційна система відомостей про землі, розташовані в межах державного кордону України, їх цільове призначення, обмеження у їх використанні, а також дані про кількісну і якісну характеристику земель, їх оцінку, про розподіл земель між власниками і користувачами.

Державна реєстрація земельної ділянки - внесення до Державного земельного кадастру передбачених цим Законом відомостей про формування земельної ділянки та присвоєння їй кадастрового номера (аб.1, 2 ч.1 ст.1 Закону).

Відповідно до ч 5 ст.5 Закону України «Про Державний земельний кадастр», внесення відомостей до Державного земельного кадастру та користування такими відомостями здійснюється виключно на підставі та відповідно до цього Закону. Забороняється вимагати для внесення відомостей до Державного земельного кадастру та користування такими відомостями надання документів та здійснення дій, прямо не передбачених цим Законом.

Частиною першою ст.9 Закону встановлено, що внесення відомостей до Державного земельного кадастру і надання таких відомостей здійснюються державними кадастровими реєстраторами центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин.

Державний кадастровий реєстратор: здійснює реєстрацію заяв про внесення відомостей до Державного земельного кадастру, надання таких відомостей; перевіряє відповідність поданих документів вимогам законодавства; формує поземельні книги на земельні ділянки, вносить записи до них, забезпечує зберігання таких книг: здійснює внесення відомостей до Державного земельного кадастру або надає відмову у їх внесенні; присвоює кадастрові номери земельним ділянкам; надає відомості з Державного земельного кадастру та відмову у їх наданні; здійснює виправлення помилок у Державному земельному кадастрі; передає органам державної реєстрації речових прав на нерухоме майно відомості про земельні ділянки, (ч.4 ст.9 Закону).

Державний кадастровий реєстратор має доступ до всіх відомостей Державного земельного кадастру, самостійно приймає рішення про внесення відомостей до нього, надання таких відомостей, про відмову у здійсненні таких дій.

Таким чином, саме до повноважень державного кадастрового реєстратора, а не Головного управління Держгеокадастру у Рівненській області належить, зокрема, здійснення реєстрації земельної ділянки, а тому у позові до зазначеного відповідача слід відмовити.

Відповідно до ст.141 ЦПК України, з ОСОБА_2 та Острозькоїміської радиРівненського районуРівненської області слід стягнути на користь ОСОБА_1 в рівних частинах 908 грн. витрат на сплату судового збору, 6840 грн. витрат на проведення експертизи та 5300 грн. витрат на професійну правничу допомогу.

Керуючись статтями 5, 12, 13, 141, 211, 258, 263-265, 273 Цивільного процесуального кодексу України, суд

в и р і ш и в:

позов ОСОБА_1 до ОСОБА_2 , Острозької міської ради Рівненського району Рівненської області про визнання протиправним та скасування рішення Острозької міської ради Рівненського району Рівненської області, скасування рішення державного реєстратора і припинення права власності на земельну ділянку та скасування державної реєстрації земельної ділянки задоволити.

Визнати протиправним та скасувати підпункт 40 пункту 3.1 рішення Острозької міської ради Рівненського району Рівненської області від 25.06.2021 №282 в частині затвердження технічної документації та передачу у власність ОСОБА_2 земельної ділянки в с.Милятин з кадастровим номером 5624284600:01:001:0018 площею 0,40 га для ведення особистого селянського господарства.

Скасувати рішення державного реєстратора Управління забезпечення надання адміністративних послуг виконавчого комітету Острозької міської ради Рівненської області Калько Сергія Анатолійовича про державну реєстрацію прав та їх обтяжень (з відкриттям розділу) індексний номер 59084821 від 05.07.2021 про державну реєстрацію права власності на земельну ділянку з кадастровим номером 5624284600:01:001:0018 площею 0,40 га для ведення особистого селянського господарства, за ОСОБА_2 з припиненням її права власності на зазначену земельну ділянку.

Скасувати в Державному земельному кадастрі державну реєстрацію земельної ділянки з кадастровим номером 5624284600:01:001:0018 площею 0,40 га для ведення особистого селянського господарства, яка розташована в с.Милятин Рівненського району Рівненської області.

В позові ОСОБА_1 до Головного управління Держгеокадастру у Рівненській області про визнання протиправним та скасування рішення Острозької міської ради Рівненського району Рівненської області, скасування рішення державного реєстратора і припинення права власності на земельну ділянку та скасування державної реєстрації земельної ділянки відмовити.

Стягнути з ОСОБА_2 та Острозької міської ради Рівненського району Рівненської області на користь ОСОБА_1 в рівних частинах 908 грн. витрат на сплату судового збору, 6840 грн. витрат на проведення експертизи та 5300 грн. витрат на професійну правничу допомогу.

Апеляційна скарга на рішення суду подається до Рівненського апеляційного суду протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини судового рішення або у разі розгляду справи (вирішення питання) без повідомлення (виклику) учасників справи, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Учасник справи, якому повне рішення суду не було вручене у день його складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду. Строк на апеляційне оскарження може бути також поновлений в разі пропуску з інших поважних причин, крім випадків, зазначених у частині другій статті 358 ЦПК України.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Учасники справи:

позивач ОСОБА_1 (місце проживання: АДРЕСА_3 , РНОКПП НОМЕР_6 ),

відповідачка ОСОБА_2 (місце проживання: АДРЕСА_4 , РНОКПП НОМЕР_7 ),

відповідач Острозької міської ради Рівненської області (місцезнаходження: м.Острог, вул.Героїв Майдану, 4, код ЄДРПОУ 05391005),

відповідач Головне управління Держгеокадастру у Рівненській області (місцезнаходження: м.Рівне, вул.Симона Петлюри, 37, код ЄДРПОУ 39768252).

Повний текст рішення складено 06.04.2023.

Суддя Острозького районного судуНазарук В.А.

СудОстрозький районний суд Рівненської області
Дата ухвалення рішення22.03.2023
Оприлюднено10.04.2023
Номер документу110055824
СудочинствоЦивільне
КатегоріяСправи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із земельних відносин, з них: спори про припинення права власності на земельну ділянку

Судовий реєстр по справі —567/1008/21

Рішення від 22.03.2023

Цивільне

Острозький районний суд Рівненської області

Назарук В.А.

Рішення від 22.03.2023

Цивільне

Острозький районний суд Рівненської області

Назарук В.А.

Ухвала від 22.03.2023

Цивільне

Острозький районний суд Рівненської області

Назарук В.А.

Ухвала від 15.11.2022

Цивільне

Острозький районний суд Рівненської області

Назарук В.А.

Ухвала від 15.11.2022

Цивільне

Острозький районний суд Рівненської області

Назарук В.А.

Ухвала від 27.09.2022

Цивільне

Острозький районний суд Рівненської області

Назарук В.А.

Постанова від 15.08.2022

Цивільне

Рівненський апеляційний суд

Хилевич С. В.

Ухвала від 06.07.2022

Цивільне

Рівненський апеляційний суд

Хилевич С. В.

Ухвала від 06.07.2022

Цивільне

Рівненський апеляційний суд

Хилевич С. В.

Ухвала від 15.06.2022

Цивільне

Острозький районний суд Рівненської області

Назарук В.А.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні