ДНІПРОВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ СУД
Провадження № 22-ц/803/2498/23 Справа № 208/10133/21 Суддя у 1-й інстанції - Івченко Т.П. Суддя у 2-й інстанції - Барильська А. П.
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
06 квітня 2023 року м. Дніпро
Дніпровський апеляційний суд у складі колегії суддів судової палати з розгляду цивільних справ:
головуючого судді - Барильської А.П.
суддів - Деркач Н.М., Куценко Т.Р.,
секретар судового засідання - Заворотній К.Я.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні в м. Дніпро цивільну справу за апеляційною скаргою ОСОБА_1 на рішення Заводського районного суду міста Дніпродзержинська Дніпропетровської області від 29 листопада 2022 року по справі за позовом ОСОБА_1 до Комунального закладу «Центр позашкільної роботи та дитячої творчості» Кам`янської міської ради про визнання незаконним та скасування наказу про відстрочення від роботи, стягнення суми середнього заробітку за час відсторонення, сплати остаточного розрахунку та внесення періоду вимушеного відсторонення від роботи до страхового стажу для призначення пенсії, -
В С Т А Н О В И В :
У грудні 2021 року ОСОБА_1 звернулася до суду із позовом до Комунального закладу «Центр позашкільної роботи та дитячої творчості» Кам`янської міської ради про визнання незаконним та скасування наказу про відстрочення від роботи, стягнення суми середнього заробітку за час відсторонення, сплати остаточного розрахунку та внесення періоду вимушеного відсторонення від роботи до страхового стажу для призначення пенсії.
Позовні вимоги ОСОБА_1 мотивовані тим, що вона, починаючи з 04 жовтня 2004 року працює на посаді керівника гуртка сучасної хореографії у Комунальному закладі «Центр позашкільної роботи та дитячої творчості» Кам`янської міської ради, згідно до наказу №40к/тр від 30 вересня 2004 року.
З вересня 2021 року відповідачем почалося грубе порушення її конституційного права на працю, яке полягало в тому, що у позивача постійно незаконно вимагали на роботі персональну медичну інформацію щодо вакцинації від респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-Co-V-2, про що позивачка отримувала повідомлення від директора ОСОБА_2 ..
Крім того, 21 вересня 2021 року на педагогічній нараді директор ОСОБА_2 особисто повідомила про необхідність отримання сертифікату щодо проходження колективом Центру зазначеного щеплення, що є обов`язковим для можливості працювати закладу.
23 вересня 2021 року позивачка повторно отримала від ОСОБА_2 вимогу щодо термінового, а саме 23 вересня 2021 року до 16.00 години надання довідки про щеплення, або довідку про протипоказання вакцинації, або тест ПЛР. Ця інформація потрібна для визначення подальшого режиму роботи закладу. Також, директором повідомлено про перехід навчального процесу на дистанційний режим.
З таким рішенням позивачка не була згодна, а тому у складі ініціативної групи, в яку увійшли як вона так і інші педагоги, запропонували директору ОСОБА_2 здійснювати очне навчання, що було також підтримано деякими батьками, з чим адміністрація закладу не погодилася.
Після того, як положення в колективі не змінилося та продовжився мобінг з боку директора ОСОБА_2 , в усній формі 01 жовтня 2021 року група педагогів надала директору Мажуліс «Волевиявлення» працівників Центру з вимогою терміново припинити незаконне втручання в їх освітній процес, психологічний тиск на педагогів та їх учнів, не примушування до участі у незаконних медичних експериментах та відновити законне конституційне право навчання очно. Також позивачка зазначила, що вимагала від директора технічні засоби, але її не забезпечили.
11 жовтня 2021 року представником адміністрації - заступником директора ОСОБА_4 було запитано у неї, чи пройшла вона вакцинацію від COVID-19 та чи має відповідний сертифікат про проходження вакцинації, який повідомив про Постанову за № 2153 від 04 жовтня 2021 року, яка передбачає обмеження у допуску до подальшої роботи осіб, що її не проходять або не надають відповідних документів, які звільняють осіб від її проходження.
Директор неодноразово проводила бесіди, як вибіркового так і з групою працівників, щодо проходження вакцинації від COVID-19, надання відомостей з питань вакцинації, та попереджала щодо обмежень, які наступлять у разі не вакцинації від COVID-19, в передбаченому порядку, та не надання відповідних документів медичного характеру, в тому числі що позивач буде відсторонена від роботи без сплати заробітної плати.
В період з вересня по жовтень 2021 року ініціативна група зверталася із запитами, заявами, в тому числі, і до Міністерства освіти України, до Міністерства охорони здоров`я, до Міністерства юстиції України, Головного територіального управління юстиції у Дніпропетровській області, до Департаменту з гуманітарних питань міста Кам`янське. Після отриманих відповідей та інформації, частина педагогів змінила своє ставлення до питання щеплення та принесли сертифікати про щеплення.
У листопаді позивачка зазначає про нове зіткнення з порушенням, на її думку, прав, які виразилися у вимаганні на роботі медичної інформації щодо наявності «щеплення від респіраторної хвороби COVID-19.
02 листопада 2021 року відбулася чергова оперативна нарада колективу, на якій директор центру наголосила, що згідно до Наказу МОЗ України «Про затвердження Переліку професій, виробництв та організацій, працівники яких підлягають обов`язковим профілактичним щепленням від 04 жовтня 2021 року № 2153 та п. 41-6 Постанови Кабінету Міністрів України від 09.12.2020 року № 1236, 08 листопада 2021 року всі працівники закладу, які відмовляються чи ухиляються від проведення обов`язкових профілактичних щеплень від COVID-19 будуть відсторонені від роботи без збереження заробітної плати, цей період відсторонення не увійде до страхового стажу для призначення пенсій та оплати тимчасової непрацездатності, а також цей період не увійде до стажу, що дає право на щорічну відпустку.
08 листопада 2021 року позивачка повідомила директора КЗ «Центр позашкільної роботи та дитячої творчості» КМР, що не буде здійснювати щеплення, а саме вакцинування від респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-Co-V-2, також не буде робити ПРЛ тести і отримувати довідку щодо наявності в неї протипоказань до такого щеплення, бо вважає це грубим порушенням її прав, проведення над нею незаконного медичного експерименту.
В той же день, тобто 08 листопада 2021 року, адміністрацією КЗ «Центр позашкільної роботи та дитячої творчості» КМР, позивачку було ознайомлено із Наказом від 08 листопада 2021 року за № 143 к/тр «Про відсторонення від роботи працівників закладу, які відмовилися від профілактичних щеплень проти COVID-19».
Після 08 листопада 2021 року позивачка приходила на роботу, але її не допускали до роботи. Зазначене вважає грубим порушенням її прав.
Враховуючи викладене, позивачка просила визнати незаконним та скасувати наказ від 08 листопада 2021 року за № 143 к/тр про відсторонення її, ОСОБА_1 , керівника гуртка від роботи; поновити її на роботі в КЗ «Центр позашкільної роботи та дитячої творчості»; стягнути з КЗ «Центр ПР та ДТ» КМР на її користь середньомісячний заробіток (з розрахунку суми виплат за 6 місяців поділити на шість) за весь час відсторонення, починаючи з 08 листопада 2021 року до дня поновлення на роботі, який на день пред`явлення позову становить 9 724,00 грн.; період вимушеного відстрочення від роботи віднести до страхового стажу для призначення пенсій та оплати тимчасової непрацездатності, що дає право на щорічну відпустку в повному обсязі.
Рішенням Заводського районного суду міста Дніпродзержинська Дніпропетровської області від 29 листопада 2022 року відмовлено у задоволенні позовних вимог ОСОБА_1 ..
Рішення суду мотивоване тим, що станом на 08 листопада 2021 року, ОСОБА_1 достовірно було відомо та доведено з боку адміністрації КЗ «Центр позашкільної роботи та дитячої творчості» КМР, що у разі ухилення та/або невиконання передбачених вище вимог, вона буде відсторонена від роботи без збереження заробітної плати, починаючи з 08 листопада 2021 року. Суд зазначив, що інтереси однієї особи не можуть домінувати над інтересами держави в питанні забезпечення безпеки життя і здоров`я її громадян. Позивачка не дотрималася загальних правових обов`язків, спрямованих на охорону здоров`я людей, і держава визначила законодавством захисний захід - відсторонення від роботи. У спірних правовідносинах суд не вбачав порушення права позивачки на працю, визначене ст. 43 Конституції України, оскільки за нею зберігається робоче місце, трудовий договір не припинений, обмеження позивачки було правомірним та відповідало пріоритету забезпечення безпеки життя, здоров`я і безпеки людей, зокрема, учасників освітнього процесу.
В апеляційній скарзі ОСОБА_1 , посилаючись на неповне встановлення судом обставин, що мають значення для справи, порушення судом норм матеріального та процесуального права просила рішення скасувати та ухвалити нове судове рішення, яким її позовні вимоги задовольнити в повному обсязі.
Апеляційна скарга обґрунтована тим, що суд першої інстанції поверхнево розглянув спірні правовідносини в частині наявності у відповідача права на відсторонення від роботи у разі відсутності щеплення на день видання наказу від 08 листопада 2021 року, зокрема, відсутності в чинному законодавстві порядку відсторонення не вакцинованих працівників освіти від виконання ними своїх службових обов`язків. Крім того, апелянт вказує, що відповідач не забезпечив їй проходження обов`язкового медогляду для проведення профілактичного щеплення проти COVID-19, не вжив для цього жодних заходів.
У відзиві на апеляційну скаргу відповідач просить апеляційну скаргу залишити без задоволення, а рішення суду, як законне та обґрунтоване, на їх думку, залишити без мін.
Розглянувши матеріали справи, перевіривши законність та обґрунтованість рішення суду в межах доводів апеляційної скарги та заявлених вимог, відзиву на апеляційну скаргу, колегія суддів дійшла висновку, що апеляційна скарга підлягає залишенню без задоволення, виходячи з наступного.
Як встановлено судом першої інстанції та вбачається з матеріалів справи, 04 жовтня 2004 року ОСОБА_1 прийнята на посаду керівника гуртка сучасного танцю до КЗ «Центр позашкільної роботи та дитячої творчості» КМР, згідно до наказу № 40 к/тр від 30 вересня 2004 року, що підтверджено копією трудової книжки.
Згідно до затвердженої, станом на 09 березня 2021 року, посадової інструкції керівника гуртка, керівник гуртка у своїй діяльності керується наказами, розпорядженнями і нормативними документами органів управління освітою всіх рівнів, які стосуються освітнього процесу;
10 вересня 2021 року адміністрацією КЗ «Центр позашкільної роботи та дитячої творчості» КМР повідомлено ОСОБА_1 про умови роботи в «жовтій» зоні закладів освіти з посиланням на інформацію, розміщеною Міністерством охорони здоров`я.
21 вересня 2021 року Державною комісією з питань техногенно-екологічної безпеки та надзвичайних ситуацій з 00.00 годин 23 вересня 2021 року встановлено «жовтий» рівень епідемічної небезпеки поширення гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2, та застосування обмежувальних протиепідемічних заходів, передбачених для «жовтого» рівня епідемічної небезпеки, окрім закладів освіти, в яких не менше як 80 відсотків працівників мають документ, що підтверджує отримання повного курсу вакцинації, чи міжнародний, внутрішній сертифікат або іноземний сертифікат, що підтверджує вакцинацію від COVID-19 однією дозою дводозної вакцини, або однією дозою однодозної вакцини чи двома дозами дводозної вакцини, які включені ВООЗ до переліку дозволених для використання в надзвичайних ситуаціях, негативний результат тестування методом полімеразної ланцюгової реакції про одужання особи від зазначеної хвороби, чинність якого підтверджена за допомогою ЖДВЕП, зокрема з використанням мобільного додатку Порталу Дія, про що позивач ОСОБА_1 повідомлена з боку адміністрації КЗ «Центр позашкільної роботи та дитячої творчості» КМР.
22 вересня 2021 року за вих. № 1/9-487 МОіНУ на адресу обласних і Київської адміністрацій скеровано лист щодо організації освітнього процесу в закладах освіти під час «жовтого» рівня епідемічної небезпеки, з яким позивач обізнана.
23 вересня 2021 року телефонограмою № 594 директору Департаменту з гуманітарних питань міської ради ОСОБА_5, повідомлено керівників закладів загальної середньої, позашкільної освіти, мистецьких шкіл міста про те, що 21 вересня 2021 року на позачерговому засіданні Дніпропетровської комісії з питань техногенно-екологічної безпеки та надзвичайних ситуацій було прийнято рішення щодо встановлення з 23 вересня 2021 року «жовтого» рівня епідемічної небезпеки поширення гострої респіраторної хвороби COVID-19 на території Дніпропетровської області та запровадження обмежувальних заходів, що є підставою для неухильного виконання вимог постанови Кабінету Міністрів України від 09 грудня 2020 року № 1236 «Про встановлення карантину та запровадження обмежувальних протиепідемічних заходів з метою запобігання поширенню на території України гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненної коронавірусом SARS-Co-2» (із змінами) та листа МОН України від 22 вересня 2021 року № 1/9-487 «Про організацію освітнього процесу в закладах освіти під час «жовтого» рівня епідемічної небезпеки», та з повідомленням, що відповідальність за забезпечення діяльності та дотримання протиепідемічних обмежувальних заходів покладається безпосередньо на керівника закладу освіти.
23 вересня 2021 року директором КЗ «Центр позашкільної роботи та дитячої творчості» КМР Мажуліс І. винесено наказ «про організацію освітнього процесу в закладі під час «жовтого» рівня епідемічної небезпеки.
23 вересня 2021 року ОСОБА_1 , з боку адміністрації КЗ «Центр позашкільної роботи та дитячої творчості» КМР повідомлена про необхідність надати адміністрації інформацію про проходження нею щеплення проти COVID-19, або довідки про наявність в неї протипоказання до вакцинації, або ПЛР-тесту, що необхідне для визначення подальшого режиму роботи закладу, і повідомлено про те, що 24 вересня 2021 року відвідування закладу вихованцями призупиняється, та навчання продовжується у дистанційному режимі, що також підтверджено сторонами.
24 вересня 2021 року ОСОБА_1 , в числі інших працівників КЗ «Центр позашкільної роботи та дитячої творчості» КМР, висловила незгоду із встановленими обмежувальними протиепідемічними заходами, передбачених для «жовтого» рівня епідемічної небезпеки поширенням гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2, яку висловила шляхом складання колективного повідомлення- вимоги, скерувавши його на адресу Міністерства охорони здоров`я України, Головного територіального управління юстиції у Дніпропетровській області.
30 вересня 2021 року позивачка звернулася із запитом до директора КЗ «Центр позашкільної роботи та дитячої творчості» КМР про підстави встановлення «помаранчевого» рівня епідемічної небезпеки та надання інформації про підстави введення у закладі заходів із запобігання поширення гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2.
01 жовтня 2021 року на колективне повідомлення - вимоги колективу закладу, від Південно-Східного міжрегіонального управління МЮ (м. Дніпро) МЮУ отримано лист, згідно до якого таке звернення перенаправлено до МОЗ України.
05 жовтня 2021 року ОСОБА_1 , разом із іншими працівниками КЗ «Центр позашкільної роботи та дитячої творчості» КМР, звернулася із заявою щодо вакцинуванням від гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2, та відмовою від підтвердження підстав для звільнення її від даного вакцинування, і з запитом щодо інформації.
05 жовтня 2021 року за вих. № 133 на запит ОСОБА_3 , як особі що представила колективне звернення і запит, директором КЗ «Центр позашкільної роботи та дитячої творчості» КМР надано відповідь, з посиланням на постанову Кабінету Міністрів України від 09 грудня 2020 року № 1236, лист Міністерства освіти і науки України від 22 вересня 2021 року № 1/9-487, телефонограми Департаменту з гуманітарних питань міської ради, наказу по закладу від 23 вересня 2021 року № 50 аг «Про організацію освітнього процесу в закладі під час «жовтого» рівня епідемічної небезпеки».
25 жовтня 2021 року за вих. № 98036/113122-33-21/10 щодо розгляду звернення Міністерство юстиції України на колективне звернення працівників КЗ «Центр позашкільної роботи та дитячої творчості» КМР надало відповідь, згідно до якої наказ Міністерства охорони здоров`я України від 04 жовтня 2021 року № 2153 «Про затвердження Переліку професій, виробництв та організацій, працівники яких підлягають обов`язковим профілактичним щепленням», зареєстровано МЮУ 07 жовтня 2021 року за № 1306/36928, за результатами проведених експертиз, з урахуванням положень ч. 2 ст. 12 Закону України «Про захист населення від інфекційних хвороб», внесено до Єдиного державного реєстру нормативно-правових актів 07 жовтня 2021 року.
02 листопада 2021 року ОСОБА_1 подала до КЗ «Центр позашкільної роботи та дитячої творчості» КМР заяву про відмову «від ризикованого медичного втручання», заявивши про відмову вакцинування від гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2.
02 листопада 2021 року телефонограмою за № 692 директором Департаменту з гуманітарних питань міської ради повідомлено керівників закладів освіти, в тому числі і КЗ «Центр позашкільної роботи та дитячої творчості» КМР, про Постанову Кабінету Міністрів України від 20 жовтня 2021 року № 1096, якою внесені зміни до постанови Кабінету Міністрів України від 09 грудня 2020 року № 1236, та необхідності вжиття заходів в тому числі і щодо відсторонення від роботи (виконання робіт) працівників, обов`язковість профілактичних щеплень проти COVID-19 яких визначена переліком та які відмовляються або ухиляються від проведення таких обов`язкових профілактичних щеплень проти COVID-19, відповідно до ст. 46 КЗпПУ, ч. 2 ст. 12 Закону України «Про захист населення від інфекційних хвороб» , крім тих, які мають абсолютні протипоказання до проведення таких профілактичних щеплень проти COVID-19, та надали медичний висновок про наявність протипоказань до вакцинації проти COVID-19, виданий закладом охорони здоров`я. Згідно до чого контроль за виконанням вимог постанови покладено на керівників закладів освіти, із зазначенням, що на час такого відсторонення оплата праці працівників не здійснюється, відсторонення працівників здійснюється шляхом видання наказу керівника закладу з обов`язковим доведенням його до відома особам, які відсторонюються, строк відсторонення встановлюється до усунення причин, що його зумовили. Згідно до телефонограми, відображено що ці вимоги набувають чинності з 08 листопада 2021 року.
08 листопада 2021 року КЗ «Центр позашкільної роботи та дитячої творчості» КМР видано наказ за № 143 к/тр, згідно до якого на виконання постанови Кабінету Міністрів України від 09 грудня 2020 року № 1236 «Про встановлення карантину та запровадження обмежувальних протиепідемічних заходів з метою запобігання поширенню на території України гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2», зі змінами від 20 жовтня 2021 року № 1096, наказу МОЗ від 04 жовтня 2021 року № 2153 «Про затвердження переліку професій, виробництв та організацій, працівники яких підлягають обов`язковим профілактичним щепленням», на підставі ст. 12 Закону України «Про захист населення від інфекційних хвороб» від 06 квітня 2000 року № 1645-ІІІ, ст.ст. 46, 94 КЗпП України, проведеної роз`яснювальної роботи адміністрацією закладу серед персоналу щодо змісту зазначених нормативно-правових документів, попередження про обов`язковість профілактичних щеплень та про правові наслідки відмови або ухилення від їх проведення, яким, в тому числі: відсторонено з 08 листопада 2021 року від роботи без збереження заробітної плати працівників закладу, які відмовилися від обов`язкового проведення профілактичного щеплення проти гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2, підтвердивши свою відмову письмовими заявами, серед яких зазначено ОСОБА_1 - керівника гуртка.
08 листопада 2021 року ОСОБА_1 подані заперечення на наказ, виданий КЗ «Центр позашкільної роботи та дитячої творчості» КМР 08 листопада 2021 року.
В період з 09 листопада 2021 року позивачка, висловлюючи незгоду до заходів, вжитих КЗ «Центр позашкільної роботи та дитячої творчості» КМР, відображених у наказі від 08 листопада 2021 року, і в подальшому, здійснювала дії, які знайшли своє підтвердження у долучених матеріалах. Крім того, на вимогу ОСОБА_1 , з боку відповідача сформовано та видано витяг з наказу від 08 листопада 2021 року за № 143 к/тр, який отриманий нею 17 листопада 2021 року.
Відмовляючи у задоволенні позовних вимог, суд першої інстанції виходив з відсутності порушень права позивача на працю, оскільки за нею зберігається робоче місце, трудовий договір не припинений, обмеження позивачки було правомірним та відповідало пріоритету забезпечення безпеки життя, здоров`я і безпеки людей, зокрема, учасників освітнього процесу.
Колегія суддів погоджується з таким висновком суду першої інстанції, з огляду на наступне.
Згідно ст. 10 ЦПК України, суд при розгляді справи керується принципом верховенства права.
Відповідно до ч.ч. 1, 2 ст. 5 ЦК України акти цивільного законодавства регулюють відносини, які виникли з дня набрання ними чинності. Акт цивільного законодавства не має зворотної дії у часі, крім випадків, коли він пом`якшує або скасовує цивільну відповідальність особи.
Згідно зі ст. 46 КЗпП України допускається відсторонення працівників від роботи власником або уповноваженим ним органом у разі: появи на роботі в нетверезому стані, у стані наркотичного або токсичного сп`яніння; відмови або ухилення від обов`язкових медичних оглядів, навчання, інструктажу і перевірки знань з охорони праці та протипожежної охорони; в інших випадках, передбачених законодавством.
У статті 30 Основ законодавства України про охорону здоров`я від 19.11.1992 № 2801-XII закріплена можливість запровадження щодо окремих особливо небезпечних інфекційних захворювань проведення обов`язкових медичних оглядів, профілактичних щеплень, карантинних заходи в порядку, встановленому законами України.
Відповідно до ч.ч. 1, 2 ст. 12 Закону України «Про захист населення від інфекційних хвороб» профілактичні щеплення проти дифтерії, кашлюка, кору, поліомієліту, правця, туберкульозу є обов`язковими і включаються до календаря щеплень. Працівники окремих професій, виробництв та організацій, діяльність яких може призвести до зараження цих працівників та (або) поширення ними інфекційних хвороб, підлягають обов`язковим профілактичним щепленням також проти інших відповідних інфекційних хвороб. У разі відмови або ухилення від обов`язкових профілактичних щеплень у порядку, встановленому законом, ці працівники відсторонюються від виконання зазначених видів робіт. Перелік професій, виробництв та організацій, працівники яких підлягають обов`язковим профілактичним щепленням проти інших відповідних інфекційних хвороб, встановлюється центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері охорони здоров`я.
Згідно із затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 25 березня 2015 №267 (в редакції постанови Кабінету Міністрів України від 24 січня 2020 року № 90) Положенням про Міністерство охорони здоров`я України головним органом у системі центральних органів виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері охорони здоров`я, є Міністерство охорони здоров`я України (далі - МОЗ).
Накази МОЗ, видані в межах повноважень, передбачених законом, є обов`язковими до виконання центральними органами виконавчої влади, їх територіальними органами, місцевими держадміністраціями, органами влади Автономної Республіки Крим, органами місцевого самоврядування, підприємствами, установами та організаціями незалежно від форми власності та громадянами.
Наказом МОЗ від 04 жовтня 2021 року № 2153 затверджено Перелік професій, виробництв та організацій, працівники яких підлягають обов`язковим профілактичним щепленням (далі - Перелік). Цей перелік доповнено наказом МОЗ № 2393 від 01 листопада 2021 року.
Відповідно до Переліку з доповненнями, обов`язковим профілактичним щепленням проти гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2, на період дії карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України з метою запобігання поширенню на території України гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2, підлягають працівники: 1.центральних органів виконавчої влади та їх територіальних органів; 2.місцевих державних адміністрацій та їх структурних підрозділів; 3.закладів вищої, післядипломної, фахової передвищої, професійної (професійно-технічної), загальної середньої, у тому числі спеціальних, дошкільної, позашкільної освіти, закладів спеціалізованої освіти та наукових установ незалежно від типу та форми власності; 4.підприємств, установ та організацій, що належать до сфери управління центральних органів виконавчої влади; 5.установ і закладів, що надають соціальні послуги, закладів соціального захисту для дітей, реабілітаційних закладів; 6.підприємств, установ та організацій, включених до Переліку об`єктів державної власності, що мають стратегічне значення для економіки і безпеки держави, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 04 березня 2015 року № 83.
Відповідно до примітки до Переліку, обов`язкове профілактичне щеплення проводиться в разі відсутності у працівника абсолютних протипоказань до проведення профілактичних щеплень, відповідно до Переліку медичних протипоказань та застережень до проведення профілактичних щеплень, затвердженого наказом Міністерства охорони здоров`я України від 16 вересня 2011 року № 595, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 10 жовтня 2011 року за № 1161/19899 (у редакції наказу Міністерства охорони здоров`я України від 11 жовтня 2019 року № 2070).
Постановою Кабінету Міністрів України від 09 грудня 2020 року № 1236 установлено з метою запобігання поширенню на території України гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2, з 19 грудня 2020 року до 31 грудня 2021 року на території України карантин, продовживши дію карантину, встановленого постановами Кабінету Міністрів України від 11 березня 2020 року № 211, від 20 травня 2020 року № 392 та від 22 липня 2020 року № 641.
Пунктом 416 указаної постанови, який введений в дію з 08 листопада 2021 року, визначено керівникам державних органів (державної служби), керівникам підприємств, установ та організацій забезпечити: 1) контроль за проведенням обов`язкових профілактичних щеплень проти COVID-19 працівниками та державними службовцями, обов`язковість профілактичних щеплень яких передбачена переліком професій, виробництв та організацій, працівники яких підлягають обов`язковим профілактичним щепленням, затвердженим наказом Міністерства охорони здоров`я від 4 жовтня 2021 р. № 2153 (далі - перелік); 2) відсторонення від роботи (виконання робіт) працівників та державних службовців, обов`язковість профілактичних щеплень проти COVID-19 яких визначена переліком та які відмовляються або ухиляються від проведення таких обов`язкових профілактичних щеплень проти COVID-19 відповідно до статті 46 Кодексу законів про працю України, частини другої статті 12 Закону України «Про захист населення від інфекційних хвороб» та частини третьої статті 5 Закону України «Про державну службу», крім тих, які мають абсолютні протипоказання до проведення таких профілактичних щеплень проти COVID-19 та надали медичний висновок про наявність протипоказань до вакцинації проти COVID-19, виданий закладом охорони здоров`я; 3) взяття до відома, що: - на час такого відсторонення оплата праці працівників та державних службовців здійснюється з урахуванням частини першої статті 94 Кодексу законів про працю України, частини першої статті 1 Закону України «Про оплату праці» та частини третьої статті 5 Закону України «Про державну службу»; - відсторонення працівників та державних службовців здійснюється шляхом видання наказу або розпорядження керівника державного органу (державної служби) або підприємства, установи, організації з обов`язковим доведенням його до відома особам, які відсторонюються; - строк відсторонення встановлюється до усунення причин, що його зумовили.
Згідно із Наказом МОЗ від 04 жовтня 2021 року №2153 «Про затвердження Переліку професій, виробництв та організацій, працівники яких підлягають обов`язковим профілактичним щепленням» обов`язковій вакцинації проти COVID-19 підлягають працівники закладів вищої, післядипломної, фахової передвищої, професійної (професійно-технічної), загальної середньої, у тому числі спеціальних, дошкільної, позашкільної освіти, закладів спеціалізованої освіти та наукових установ незалежно від типу та форми власності. Даний наказ набув чинності 08 листопада 2021 року.
Судом першої інстанції встановлено та підтверджено ОСОБА_1 за змістом позову, та долученими нею доказами, що позивач в період з вересня 2021 року по 08 листопада 2021 року неодноразово була ознайомлена з боку адміністрації КЗ «Центр позашкільної роботи та дитячої творчості» КМР зі змістом постанови Кабінету Міністрів України від 09 грудня 2020 року № 1236 «Про встановлення карантину та запровадження обмежувальних протиепідемічних заходів з метою запобігання поширенню на території України гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2», Постановою Кабінету Міністрів України від 20 жовтня 2021 року № 1096, листом Міністерства освіти і науки України від 22 вересня 2021 року № 1/9-487, зі змістом телефонограми Департаменту з гуманітарних питань міської ради, наказу по закладу від 23 вересня 2021 року № 50 аг «Про організацію освітнього процесу в закладі під час «жовтого» рівня епідемічної небезпеки», змістом телефонограми за № 692 Департаменту з гуманітарних питань міської ради та про її обов`язок проходження щеплення до 08 листопада 2021 року від COVID-19 або надання довідки про абсолютні протипоказання відповідно до Переліку медичних протипоказань та застережень до проведення профілактичних щеплень, затвердженого наказом Міністерства охорони здоров`я України від 16 жовтня 2011 року, №595, і наслідками не проходження щеплення або ж ненадання відповідних медичних документів, чи ПЛР-тесту.
У пунктах «а», «б» ст. 10 Закону України «Основи законодавства України про охорону здоров`я» встановлено обов`язки громадян у сфері охорони здоров`я, зокрема, піклуватися про своє здоров`я та здоров`я дітей, не шкодити здоров`ю інших громадян; у передбачених законодавством випадках проходити профілактичні медичні огляди і робити щеплення.
Відповідно до ч. 1 ст. 46 КЗпП України відсторонення працівників від роботи власником або уповноваженим ним органом допускається в разі: появи на роботі в нетверезому стані, у стані наркотичного або токсичного сп`яніння; відмови або ухилення від обов`язкових медичних оглядів, навчання, інструктажу і перевірки знань з охорони праці та протипожежної охорони; в інших випадках, передбачених законодавством.
До інших передбачених законодавством випадків належить, зокрема, відмова або ухилення від профілактичних щеплень працівників професій, виробництв та організацій, для яких таке щеплення є обов`язковим.
Відсторонення працівника від роботи слід розуміти як один із передбачених законодавством випадків призупинення трудових правовідносин, яке полягає в тимчасовому увільненні працівника від обов`язку виконувати роботу за укладеним трудовим договором і тимчасовому увільненні роботодавця від обов`язку забезпечувати працівника роботою або створювати умови для її виконання.
Тимчасове увільнення працівника від виконання його трудових обов`язків в порядку відсторонення від роботи на умовах та з підстав, встановлених законодавством, по суті не є дисциплінарним стягненням, а є особливим запобіжним заходом, який застосовується у виняткових випадках і має на меті запобігання негативним наслідкам.
Встановивши, що ОСОБА_1 відмовилася від проходження щеплення проти гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2, відповідних документів щодо протипоказань організму від такого щеплення роботодавцю не надала, ПЛР-тесту також не надала, суд першої інстанції дійшов обґрунтованого висновку про те, що відсторонення позивачки від роботи ґрунтувалось на вимогах законодавства.
При цьому, колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції про те, що інтереси однієї особи не можуть домінувати над інтересами держави в питанні забезпечення безпеки життя і здоров`я її громадян. Позивачка не дотрималася загальних правових обов`язків, спрямованих на охорону здоров`я людей, і держава визначила законодавством захисний захід - відсторонення від роботи.
Крім того, суд вірно зазначив, що право на медичну таємницю закріплене в Основах законодавства України про охорону здоров`я. Забороняється вимагати та надавати за місцем роботи інформацію про діагноз та методи лікування пацієнта. Право на таємницю про стан здоров`я, закріплене у статті 286 ЦК України. Разом з тим, інформації про COVID-сертифікат та щеплення в переліку документів, що підпадають під медичну таємницю, в чинному законодавстві немає, а тому COVID-сертифікат не є медичною таємницею.
Встановивши відсутність правових підстав для скасування наказу про відсторонення, суд дійшов обґрунтованого висновку про відмову у стягненні з відповідача на користь позивачки середнього заробітку за час вимушеного прогулу відповідно до ст. 235 КЗпП України, та задоволення заявлених позовних вимог в цілому.
Доводи апелянта в скарзі про те, що суд першої інстанції поверхнево розглянув спірні правовідносини в частині наявності у відповідача права на відсторонення від роботи у разі відсутності щеплення на день видання наказу від 08 листопада 2021 року, зокрема, відсутності в чинному законодавстві порядку відсторонення не вакцинованих працівників освіти від виконання ними своїх службових обов`язків, а також те, що відповідач не забезпечив їй проходження обов`язкового медогляду для проведення профілактичного щеплення проти COVID-19, не вжив для цього жодних заходів, колегія суддів вважає безпідставними, оскільки вони зводяться до переоцінки доказів і незгоди з висновками суду по їх переоцінці та особистого тлумачення апелянтом норм процесуального закону.
Відповідно до вимог ст. 89 ЦПК України оцінка доказів є виключною компетенцією суду, переоцінка доказів діючим законодавством не передбачена.
Крім того, викладені в апеляційній скарзі доводи були предметом дослідження судом першої інстанції із наданням відповідної правової оцінки всім фактичним обставинам справи, яка ґрунтується на вимогах чинного законодавства і з якою погоджується суд апеляційної інстанції.
Велика Палата Верховного Суду зауважує, що в кожному конкретному випадку для вирішення питання про наявність підстав для обов`язкового щеплення працівника проти COVID-19 і, відповідно, для відсторонення працівника від роботи, слід виходити не тільки з Переліку № 2153, але й оцінки загрози, яку потенційно на роботі може нести невакцинований працівник. Зокрема, слід враховувати і такі обставини, як: - кількість соціальних контактів працівника на робочому місці (прямих/непрямих); - форму організації праці (дистанційна/надомна), у тому числі можливість встановлення такої форми роботи для працівника, який не був щепленим; - умови праці, у яких перебуває працівник і які збільшують вірогідність зараження COVID-19, зокрема потребу відбувати у внутрішні та закордонні відрядження; - контакт працівника з продукцією, яка буде використовуватися (споживатися) населенням.
Визначаючи об`єктивну необхідність щеплення працівника і перевіряючи законність його відсторонення від роботи для протидії зараженню COVID-19, необхідно з`ясовувати наявність наведених вище та інших факторів.
Так, обов`язковою умовою для відсторонення працівників від виконання зазначених видів робіт є можливість зараження та (або) поширення ними інфекційних хвороб.
Враховуючи те, що позивачка працює на посаді керівника сучасної хореографії, а також те, що доказів на підтвердження того, що у неї є протипоказання до проведення вказаного профілактичного щеплення ні суду першої інстанції, ні суду апеляційної інстанції не надала, колегія суддів приходить до висновку, що суд першої інстанції дійшов обґрунтованого висновку про те, що позивачку правомірно було відсторонено від роботи, оскільки остання свідомо від нього ухилялася.
Інші твердження апелянта колегією суддів перевірені та визнані такими, що не впливають на законність оскаржуваного рішення.
Згідно з практикою Європейського суду з прав людини, відповідно до якої пункт перший статті 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод зобов`язує суди давати обґрунтування своїх рішень, але це не може сприйматися як вимога надавати детальну відповідь на кожен аргумент. Межі цього обов`язку можуть бути різними, залежно від характеру рішення. Крім того, необхідно брати до уваги, між іншим, різноманітність аргументів, які сторона може представити в суд, та відмінності, які існують у державах-учасницях, з огляду на положення законодавства, традиції, юридичні висновки, викладення та формулювання рішень. Таким чином, питання, чи виконав суд свій обов`язок щодо подання обґрунтування, що випливає зі статті 6 Конвенції, може бути визначено тільки у світлі конкретних обставин справи (рішення Європейського суду з прав людини у справі «Проніна проти України» від 18 липня 2006 року).
Враховуючи викладене, колегія суддів приходить до висновку, що ухвалюючи рішення, суд першої інстанції, врахувавши заявлені позовні вимоги та підстави, на які сторони посилалися в обґрунтування своїх вимог, правильно встановивши фактичні обставини справи, які мають суттєве значення для її вирішення, надавши належну оцінку обставинам справи, дійшов обґрунтованого висновку про відмову у задоволенні позовних вимог.
Оскаржуване рішення як таке, що відповідає нормам матеріального та процесуального права повинне бути залишене без змін, а апеляційна скарга - без задоволення.
Керуючись ст.ст. 367, 374, 375, 381-383 ЦПК України, суд, -
П О С Т А Н О В И В :
Апеляційну скаргу ОСОБА_1 - залишити без задоволення.
Рішення Заводського районного суду міста Дніпродзержинська Дніпропетровської області від 29 листопада 2022 року - залишити без змін.
Постанова набирає законної сили з дня її прийняття, але може бути оскаржена в касаційному порядку безпосередньо до Верховного Суду протягом тридцяти днів з дня складання повного судового рішення.
Повний текст постанови складений 07 квітня 2023 року.
Головуючий суддя А.П. Барильська
Судді Н.М. Деркач
Т.Р. Куценко
Суд | Дніпровський апеляційний суд |
Дата ухвалення рішення | 06.04.2023 |
Оприлюднено | 10.04.2023 |
Номер документу | 110081984 |
Судочинство | Цивільне |
Категорія | Справи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із трудових правовідносин, з них |
Цивільне
Дніпровський апеляційний суд
Барильська А. П.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні