Рішення
від 30.03.2023 по справі 580/6014/22
ЧЕРКАСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

30 березня 2023 року справа № 580/6014/22

м. Черкаси

Черкаський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого судді: Гаращенка В.В.,

за участю:

секретаря судового засідання: Галасун А.О.,

представника позивача: Аполонова О.В. за ордером,

представника відповідача: Франчука Я.Р. за посадою,

розглянувши за правилами загального позовного провадження адміністративну справу за позовом приватного акціонерного товариства «Лебединський насіннєвий завод» до Центрального міжрегіонального управління ДПС по роботі з великими платниками податків про визнання протиправним та скасування рішення, -

ВСТАНОВИВ:

Приватне акціонерне товариство «Лебединський насіннєвий завод» звернулось до суду з адміністративним позовом до Центрального міжрегіонального управління ДПС по роботі з великими платниками податків, в якому просить:

- визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення Центрального міжрегіонального управління ДПС по роботі з великими платниками податків від 23.08.2022 №454/ж-10/31-00-04-02-01.

Ухвалою Черкаського окружного адміністративного суду від 12.12.2022 відкрито провадження у даній справі та вирішено розгляд справи проводити в порядку загального позовного провадження та призначено підготовче засідання.

Ухвалою Черкаського окружного адміністративного суду від 09.02.2023 продовжено строк проведення підготовчого засідання на 30 днів.

Усною ухвалою від 03.03.2023 із занесенням до протоколу судового засідання закрито підготовче провадження та призначено справу до судового розгляду по суті.

В обґрунтування позовних вимог позивач зазначив, що висновки акту перевірки базуються на наявності на думку перевіряючих недоліків первинних бухгалтерських документів, однак перевіряючими не заперечується фактичне здійснення господарської діяльності контрагентами від ТОВ «Галфарб», ТОВ «Агро культивація Україна», ТОВ «ВПГ Агро Плюс», ПП «Фермерське господарство «Джерельце», ТОВ «Березанський переробний завод».

Позивач також зазначив, що відповідач помилково дійшов висновку про порушення позивачем вимог щодо завищення суми від`ємного значення ПДВ, що зараховується до складу податкового кредиту наступного звітного періоду, оскільки з наведеними контрагентами здійснені реальні господарські операції, на підтвердження яких наявні необхідні, належним чином оформлені первинні бухгалтерські документи, а висновки акту перевірки не відповідають нормам чинного законодавства, базуються на припущеннях і не підтверджуються доказами.

За вказаних обставин позивач вважає, що спірне податкове повідомлення-рішення є протиправним та підлягає скасуванню.

В судовому засіданні представник позивача позовні вимоги підтримав та просив їх задовольнити.

В письмовому відзиві на адміністративний позов та в судовому засіданні представник відповідача просив у його задоволенні відмовити повністю, зазначивши при цьому, що перевіркою не підтверджується реальність здійснення господарських операцій, документально оформлених між позивачем та контрагентами-постачальниками ТОВ «Галфарб», ТОВ «Агро культивація Україна», ТОВ «ВПГ Агро Плюс», ПП «Фермерське господарство «Джерельце», ТОВ «Березанський переробний завод».

Перевіркою встановлено декларування придбання товарів, фактичне придбання яких відсутнє та не підтверджується по ланцюгу від контрагентів-постачальників. Зазначене свідчить про відсутність фактичного руху товарів, за відсутності можливості виконання оформлених господарських операцій з контрагентами ТОВ «Галфарб», ТОВ «Агро культивація Україна», ТОВ «ВПГ Агро Плюс», ПП «Фермерське господарство «Джерельце», ТОВ «Березанський переробний завод».

На підставі наведеного представник відповідача вважає, що позов задоволенню не підлягає.

Заслухавши пояснення учасників справи, повно, всебічно, об`єктивно дослідивши надані у справі докази, надавши їм юридичну оцінку, суд дійшов наступного.

Судом встановлено, що в період з 22.02.2022 по 24.02.2022 та 29.06.2022 по 18.07.2022 Центральне міжрегіональне управління по роботі з великими платниками податків (далі Центральне МГУ ДПС по роботі з ВПП, контролюючий орган) проводило документальну позапланову виїзну перевірку Приватного акціонерного товариства «Лебединський насіннєвий завод», податковий номер (код ЄДРПОУ) 00388932 (далі ПрАТ «ЛНЗ», Товариство, Підприємство) з питань дотримання податкового законодавства при декларуванні за грудень 2021 року від`ємного значення податку на додану вартість, у тому числі заявленого до бюджетного відшкодування з бюджету.

За результатами проведеної перевірки складено акт №388/31-00-04-02- 01/00388932 від 22.07.2022 «Про результати документальної позапланової виїзної перевірки ПрАТ «Лебединський насіннєвий завод».

Вказаним актом перевірки зафіксовано порушення позивачем вимог податкового законодавства, а саме:

- п. 44.1 ст. 44, пп. 198.1, п. 198.2, 198.3, 198.6 ст. 198, п. 200.1, п. 200.4 ст. 200 Податкового кодексу України (далі - ПК України), п. 5 Розділу V наказу Міністерства фінансів України «Про затвердження форм та Порядку заповнення і подання податкової звітності з податку на додану вартість» від 28.01.2016 №21, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 29 січня 2016 р. за №15/28289.

Перевіркою достовірності і правильності визначення суми від`ємного значення, що зараховується до складу податкового кредиту наступного звітного періоду (показник рядка 21 Декларації), встановлено її завищення на 12 703 813 грн. внаслідок завищення показника рядка 19 Декларації:

1) заниження показника по рядку 9 ( колонка Б) на суму 7 299 552 грн.;

2) завищення показника по рядку 10.1 (колонка Б) на суму 5 404 261 грн.

На підставі висновків акта перевірки від 22.07.2022 №388/31-00-04-02- 01/00388932 (далі - Акт перевірки) відповідачем прийнято податкове повідомлення-рішення від 23.08.2022 №454/ж-10/31-00-04-02-01, яким зменшено розмір від`ємного значення суми податку на додану вартість по декларації за грудень 2021 року (реєстраційний номер у контролюючому органі 9422885457, дата реєстрації 20.01.2022) на суму 12 703 813 грн.

Вирішуючи спір по суті, суд зазначає, що відносини, які виникають у сфері справляння податків і зборів, зокрема, вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час здійснення податкового контролю, а також відповідальність за порушення податкового законодавства регулюється Податковим кодексом України від 02.12.2010 №2755-VI.

Відповідно до пункту 198.1 статті 198 ПК України право на віднесення сум податку до податкового кредиту виникає у разі здійснення операцій з: а) придбання або виготовлення товарів (у тому числі в разі їх ввезення на митну територію України) та послуг; б) придбання (будівництво, спорудження, створення) необоротних активів, у тому числі при їх ввезенні на митну територію України (у тому числі у зв`язку з придбанням та/або ввезенням таких активів як внесок до статутного фонду та/або при передачі таких активів на баланс платника податку, уповноваженого вести облік результатів спільної діяльності); в) отримання послуг, наданих нерезидентом на митній території України, та в разі отримання послуг, місцем постачання яких є митна територія України; г) ввезення необоротних активів на митну територію України за договорами оперативного або фінансового лізингу.

Пунктом 198.2 цієї статті передбачено, що датою віднесення сум податку до податкового кредиту вважається дата тієї події, що відбулася раніше: дата списання коштів з банківського рахунка платника податку на оплату товарів/послуг; дата отримання платником податку товарів/послуг.

Відповідно до пункту 198.3 статті 198 ПК України податковий кредит звітного періоду визначається виходячи з договірної (контрактної) вартості товарів/послуг та складається з сум податків, нарахованих (сплачених) платником податку за ставкою, встановленою пунктом 193.1 статті 193 цього Кодексу, протягом такого звітного періоду у зв`язку з придбанням або виготовленням товарів (у тому числі при їх імпорті) та послуг.

Нарахування податкового кредиту здійснюється незалежно від того, чи такі товари/послуги та основні фонди почали використовуватися в оподатковуваних операціях у межах господарської діяльності платника податку протягом звітного податкового періоду, а також від того, чи здійснював платник податку оподатковувані операції протягом такого звітного податкового періоду.

Абзацом першим пункту 198.6. статті 198 ПК України передбачено, що не відносяться до податкового кредиту суми податку, сплаченого (нарахованого) у зв`язку з придбанням товарів/послуг, не підтверджені зареєстрованими в Єдиному реєстрі податкових накладних податковими накладними / розрахунками коригування до таких податкових накладних чи не підтверджені митними деклараціями, іншими документами, передбаченими пунктом 201.11 статті 201 цього Кодексу.

Відповідно до пункту 201.1 статті 201 ПК України на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.

Пункт 201.8 вказаної статті передбачає, що право на нарахування податку та складання податкових накладних надається виключно особам, зареєстрованим як платники податку в порядку, передбаченому статтею 183 цього Кодексу.

Відповідно до першого та другого абзаців пункту 201.10 статті 201 Податкового кодексу України при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.

Податкова накладна, складена та зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту.

Отже, належним чином оформлені та зареєстровані в Єдиному реєстрі податкових накладних податкові накладні є підставою для покупця товарів на віднесення сум ПДВ в накладних до податкового кредиту.

Як встановлено судом, позивач здійснював придбання зернових і технічних культур у ТОВ «Агрокультивація Україна», код ЄДРПОУ 40282983 (у листопаді та грудні 2021 року кукурудза на загальну суму 9 016 089,9 грн., у т.ч. ПДВ 1 107 239 грн.), ТОВ «ВПГ Агро Плюс», код ЄДРПОУ 41630582 (у жовтні та грудні 2021 року пшениця 2-го та 3- го класів, соя та кукурудза 3-го класу на загальну суму 20489735, у т.ч. ПДВ 2516283 грн.), ПП «Фермерське господарство «Джерельце», код ЄДРПОУ 30214964 (у жовтні 2021 року кукурудза 3-го класу на загальну суму 4409138,23 грн., у т.ч. ПДВ 541473 грн.) та ТОВ «Березанський переробний завод», код ЄДРПОУ 34068920 (у грудні 2021 року кукурудза 3-го класу на загальну суму 8855580 грн., у т.ч. ПДВ 1087527 грн.), операції з якими наведені у акті перевірки.

Доказів на підтвердження того, що позивач або його контрагенти не мали адміністративно-господарських можливостей на виконання господарських зобов`язань та відсутність фактичних дій, спрямованих на виконання взятих зобов`язань, в акті перевірки ревізорами не наведено.

Суд звертає увагу, що в ході проведення перевірки не виявлено серед постачальників позивача суб`єктів господарювання, які надали податковий кредит і не задекларували податкові зобов`язання, здійснюють операції, не обумовлені економічними причинами.

В акті перевірки перевіряючі проаналізували постачальників позивача, суми поставок та ПДВ і не вказали в акті перевірки про відсутність реєстрації податкових накладних.

Перевіряючи фактичне здійснення господарських операцій, судом встановлено, що між приватним акціонерним товариством «Лебединський насіннєвий завод» (далі ПрАТ «ЛНЗ», покупець) та ТОВ «Агрокультивація України» (постачальник, продавець) договору купі в лі-продажу від 25.06.2018 №25/06АУ.

Згідно із умовами цього договору, продавець зобов`язується в порядку та на умовах, визначених у цьому договорі, передати у власність покупцю, а покупець зобов`язується в порядку та на умовах, визначених у цьому договорі, прийняти та оплатити сільськогосподарську продукцію (надати по тексту іменовану - товар), в тому числі, але не виключно, кукурудзу, соняшник, рапс, пшеницю.

Вид, кількість товару, що передається по даному договору, та його характеристики погоджуються сторонами окремо та указуються у видаткових накладних на товар, які за відсутності окремо складених сторонами специфікації, мають силу специфікації до цього Договору і його невід`ємними частинами. Загальна кількість товару, що передається по даному договору визначається на підставі всіх видаткових накладних складених протягом терміну дії цього договору на його виконання.

На виконання умов даного договору від 25.06.2018 №25/06АУ у листопаді та грудні 2021 року ТОВ «Агрокультивація Україна» здійснило постачання до ПрАТ «ЛНЗ» кукурудзи наступними партіями (з полів за місцем провадження діяльності с, Липянка, Шполянський (Звенигородський) район та с. Іскрене, Шполянський (Звенигородський) район): за видатковою накладною від 25.11.2021 №1559 здійснено поставку кукурудзи в кількості 99,22 т на загальну суму 496099,44 грн., у т.ч. ПДВ 60924,49 грн.; за видатковою накладною від 12.12.2021 №1473 здійснено поставку кукурудзи в кількості 1704,0 т на загальну суму 8519990,46 грн., у т.ч. ПДВ 1046314,62 грн.

За фактом відвантаження (передачі товару) і правилом першої події, складено та зареєстровано у ЄРПН податкові накладні: від 25.11.2021 №456 щодо постачання до ПрАТ «ЛНЗ» кукурудзи в кількості 99,22 т на загальну суму 496099,44 грн., у т.ч. ПДВ 60924,49 грн.; від 12.12.2021 №456 щодо постачання до ПрАТ «ЛНЗ» кукурудзи в кількості 1704,0 т на загальну суму 8519990,46 грн., у т.ч. ПДВ 1046314,62 грн.

Транспортування товару забезпечено за рахунок ТОВ «Агрокультивація Україна», що підтверджується відповідними товарно-транспортними накладними.

Розрахунки за поставлений товар проведено ПрАТ «ЛНЗ» у повному обсязі, що підтверджується відповідними платіжними дорученнями та не заперечується відповідачем.

За висновками перевірки, не підтверджено здійснення господарських операцій із ТОВ «ВПГ Агро», яке пов`язане із тим, що відповідач вбачає недостатність у ТОВ «ВПГ Агро Плюс» земель для вирощування обсягу реалізованої с/г продукції до ПрАТ «ЛНЗ» та інших покупців, а також окремими недоліками актів передачі товару, який не містить інформації про реквізити особи, яка підписала такий документ від імені ТОВ «ВПГ Агро Плюс».

Згідно відомостей, які містяться в матеріалах справи, на підтвердження статусу ТОВ «ВПГ Агро Плюс», як сільськогосподарського виробника, цим суб`єктом господарювання надано позивачу звіти щодо площ посіву зернових культур, які в подальшому надані і відповідачу під час проведення перевірки. Також, ТОВ «ВПГ Агро Плюс» надано ПрАТ «ЛНЗ» і копії договорів оренди та суборенди земельних ділянок с/г призначення.

Перевіркою підтверджено укладання між ПрАТ «ЛНЗ» (покупець) та ТОВ «ВПГ Агро Плюс» (постачальник, продавець) наступних договорів поставки.

07.04.2021 між ПрАТ «ЛНЗ» (покупець) та ТОВ «ВПГ Агро Плюс» (продавець/постачальник) укладено договір поставки від 07.04.2021 №83-ТР-ПШ-21.

Згідно із предметом даного договору, ТОВ «ВПГ Агро Плюс» зобов`язувалось поставити до ПрАТ «ЛНЗ» пшеницю 3 класу, українського походження, врожаю 2021 року, на умовах поставки: доставлено за адресою - м. Миколаїв (згідно транспортної інструкції Покупця) (надалі Портовий Елеватор). Кількість пшениці обумовленої даним договором, в заліковій вазі складає 3000,000 тонн (+/-3 % в опціоні Покупця).

Попередня ціна товару становить 5 929,58 грн. без ПДВ, строки постави: з 01.08.2021 по 30.09.2021. Додатковою угодою від 29.11.2021 №3 до договору поставки від 07.04.2021 №83-ТР-ПШ-21 строк поставки продовжено до 15.12.2021.

Постачання товару, сума ПДВ за операціями по яким включена до податкового кредиту за грудень 2021 року, відбувалось наступними партіями за видатковими накладними: від 16.10.2021 №567 передано до ПрАТ «ЛНЗ» пшеницю 3 класу в кількості 50,32 т на загальну суму 321950,76 грн., у т.ч. ПДВ 39537,81 грн.; від 20.10.2021 №568 передано до ПрАТ «ЛНЗ» пшеницю 3 класу в кількості 22,92 т на загальну суму 146215,15 грн., у т.ч. ПДВ 17956,25грн.; від 20.10.2021 №569 передано до ПрАТ «ЛНЗ» пшеницю 3 класу в кількості 137,92 т на загальну суму 879842,93 грн., у т.ч. ПДВ 108050,85грн.; від 21.10.2021 №570 передано до ПрАТ «ЛНЗ» пшеницю 3 класу в кількості 69,73 т на загальну суму 443746,13 грн., у т.ч, ПДВ 54495,14 грн.; від 23.10.2021 №596 передано до ПрАТ «ЛНЗ» пшеницю 3 класу в кількості 68,38 т на загальну суму 436549,62 грн., у т.ч. ПДВ 53611,36 грн.; від 25.10.2021 №597 передано до ПрАТ «ЛНЗ» пшеницю 3 класу в кількості 23,5 т на загальну суму 150028,02 грн., у т.ч. ПДВ 18424,49 грн.; від 07.12.2021 №701 передано до ПрАТ «ЛНЗ» пшеницю 3 класу в кількості 70,17 т на загальну суму 466503,85 грн., у т.ч. ПДВ 57289,95 грн.

ТОВ «ВПГ Агро Плюс» виписало та зареєструвало у ЄРПН податкову накладну від 16.10.2021 №183 щодо постачання до ПрАТ «ЛНЗ» пшениці 3 класу в кількості 50,32 т на загальну суму 321950,76 грн., у т.ч. ПДВ 39537,81 грн.; від 20.10.2021 №184 щодо постачання до ПрАТ «ЛНЗ» пшениці 3 класу в кількості 22,92 т на загальну суму 146215,15 грн., у т.ч. ПДВ 17956,25грн.; від 07.12.2021 №3 щодо постачання до ПрАТ «ЛНЗ» пшениці 3 класу в кількості 70,17 т на загальну суму 466503,85 грн,, у т.ч. ПДВ 57289,95 грн.; від 21.10.2021 №186 щодо постачання до ПрАТ «ЛНЗ» пшениці 3 класу в кількості 69,73 т на загальну суму 443746,13 грн., у т.ч. ПДВ 54495,14 грн.; від 23.10.2021 №187 щодо постачання до ПрАТ «ЛНЗ» пшениці 3 класу в кількості 68,38 т на загальну суму 436549,62 грн., у т.ч. ПДВ 53611,36 грн.; від 25.10.2021 №188 щодо постачання до ПрАТ «ЛНЗ» пшениці 3 класу в кількості 23,5 т на загальну суму 150028,02 грн., у т.ч. ПДВ 18424,49 грн.; від 20.10.2021 №185 щодо постачання до ПрАТ «ЛНЗ» пшениці 3 класу в кількості 137,92 т на загальну суму 879842,93 грн., у т.ч. ПДВ 108050,85грн.

12.10.2021 між позивачем (покупець) та ТОВ «ВПГ Агро Плюс» (продавець/постачальник) укладено договір поставки від 12.10.2021 №221-ТР-21.

Згідно із предметом даного договору, ТОВ «ВПГ Агро Плюс» зобов`язувалось поставити до ПрАТ «ЛНЗ» сою, українського походження, врожаю 2021 року, на умовах поставки; доставлено за адресою - Чернігівська область, Новоселицький район, с. Новоселиця, вул. Складська, 10 (далі елеватор). Кількість сої обумовленої даним договором, в заліковій вазі складає 1000,000 тонн (+/- 2% в опціоні Покупця). Попередня ціна товару становить 12631,58 грн. без ПДВ. Строки постави: до 02.11.2021.

Додатковою угодою від 01.11.2021 №1 до договору поставки від 12.10.2021 №221-ТР-21 строк поставки продовжено до 15.01.2022.

ТОВ «ВПГ Агро Плюс» виставило ПрАТ «ЛНЗ» рахунок від 12.10.2021 №338 щодо оплати сої в кількості 1000 т на загальну суму 14400001,20 грн., у т.ч. ПДВ 1768421,20 грн. Платіжним дорученням від 20.10.2021 №31474 постачальнику перераховано 4118400,34 грн.

За правилом першої події - одержання коштів, ТОВ «ВПГ Агро Плюс» виписало та зареєструвало у ЄРПН податкову накладну від 20.10.2021 №230 щодо постачання до ПрАТ «ЛНЗ» сої в кількості 286 т на загальну суму 4118400,34 грн., у т.ч. ПДВ 505768,46 грн. Платіжним дорученням від 21.10.2021 №31592 постачальнику перераховано 4118400,34 грн.

За правилом першої події - одержання коштів, ТОВ «ВПГ Агро Плюс» виписало та зареєструвало у ЄРПН податкову накладну від 21.10.2021 №231 щодо постачання до ПрАТ «ЛНЗ» сої в кількості 286 т на загальну суму 4118400,34 грн., у т.ч. ПДВ 505768,46 грн. Платіжним дорученням від 22.10.2021 №31855 постачальнику перераховано 2147040,18 грн.

За правилом першої події - одержання коштів, ТОВ «ВПГ Агро Плюс» виписало та зареєструвало у ЄРПН податкову накладну від 22.10.2021 №232 щодо постачання до ПрАТ «ЛНЗ» сої в кількості 149,1 т на загальну суму 2147040,18 грн., у т.ч. ПДВ 263671,60 грн. Платіжним дорученням від 22.10.2021 №31833 постачальнику перераховано 200160,16 грн.

За правилом першої події - одержання коштів, ТОВ «ВПГ Агро Плюс» виписало та зареєструвало у ЄРПН податкову накладну від 22.10.2021 №233 щодо постачання до ПрАТ «ЛНЗ» сої в кількості 138,9 т на загальну суму 2000160,16 грн., у т.ч. ПДВ 345633,70 грн. Станом на момент подання декларації за грудень постачання сої не здійснено та обліковувалась дебіторська заборгованість.

09.04.2021 між позивачем (покупець) та ТОВ «ВПГ Агро Плюс» (продавець/постачальник) укладено договір поставки від 09.04.2021 №90-ТР. Згідно із предметом даного договору, ТОВ «ВПГ Агро Плюс» зобов`язувалось поставити до ПрАТ «ЛНЗ» кукурудзу 3-го класу, врожаю 2021 року на умовах поставки до портів Одеської області (надалі Елеватор). Кількість товару обумовлена цим договором - 3000 т (+1-2%). Вартість товару - 5763,22 грн. за одну тону без ПДВ.

09 квітня 2021 року ТОВ «ВПГ Агро Плюс» виписало рахунок від 09.04.2021 №98 щодо оплати кукурудзи 3 класу в кількості 3000 т на загальну суму 19710212,40 грн., у т.ч. ПДВ 2420552,40 грн. Платіжним дорученням від 24.12.2021 №41150 постачальнику перераховано 1327979,49 грн.

За правилом першої події - одержання коштів, ТОВ «ВПГ Агро Плюс» виписало та зареєструвало у ЄРПН податкову накладну від 24.12.2021 №17 щодо постачання до ПрАТ «ЛНЗ» кукурудзи в кількості 202,125598 т на загальну суму 1327979,49 грн., у т.ч. ПДВ 163085,20 грн.

Станом на момент подання декларації за грудень постачання кукурудзи не здійснено та обліковувалась дебіторська заборгованість.

07.04.2021 між позивачем (покупець) та ТОВ «ВПГ Агро Плюс» (продавець/постачальник) укладено договір поставки від 07.04.2021 №10-ТР-НП-21. Згідно із предметом даного договору, ТОВ «ВПГ Агро Плюс» зобов`язувалось поставити до ПрАТ «ЛНЗ» кукурудзу 3 класу, українського походження, врожаю 2021 року, на умовах поставки: доставлено за адрессою - Порт Одеської області (згідно транспортної інструкції Покупця) (надалі Портовий Елеватор). Кількість Товару в заліковій вазі складає 5000,000 тонн (+/-2% в опціоні Покупця). Попередня ціна Товару становить 5 734,71 грн. без ПДВ.

Поставка товару в повному обсязі здійснюється в термін з 01.10.2021 по 31.10.2021 року, включно. Поряд з цим, згідно із п. 10.3 даного Договору, строк дії цього Договору встановлюється з дня його підписання уповноваженими представниками Сторін і до 31.12.2021, а у випадку несвоєчасного виконання будь-якою стороною своїх договірних обов`язків - до повного виконання ними прийнятих на себе зобов`язань.

20 листопада 2021 року ТОВ «ВПГ Агро Плюс» виписало рахунок на оплату від 20.11.2022 №403, а саме кукурудзи в кількості 623,02 т на загальну суму 3868834,58 грн., у т.ч. ПДВ 475120,04 грн. Оплата товару за цим рахунком проведена наступними платежами: платіжним дорученням від 23.11.2021 №36646 перераховано 3327196,50 грн., у т.ч. ПДВ в сумі 408603,08 грн.; платіжним дорученням від 14.12.2021 №39725 перераховано 652765,69 грн., у т.ч. ПДВ в сумі 80164,21 грн.

Передача товару здійснена за видатковими накладними: від 07.12.2021 №702 щодо постачання кукурудзи 3 класу в кількості 558,05 т на загальну суму 3588095,53 грн., у т.ч. ПДВ 440643,31 грн.; від 10.12.2021 №736 щодо постачання кукурудзи 3 класу в кількості 62 т на загальну суму 394597,25 грн., у т.ч. ПДВ 48459,31 грн.

За правилом першої події, одержання 23.11.2021 попередньої оплати товару в сумі 3327196,50 грн., у т.ч. ПДВ в сумі 408603,08 грн., ТОВ «ВПГ Агро Плюс» виписано та зареєстровано у ЄРПН податкову накладну від 23.11.2021 №24 щодо постачання до ПрАТ «ЛНЗ» кукурудзи в кількості 535,797 т на загальну суму 3327196,5 грн., у т.ч. ПДВ 408603,08 грн., яка включена до складу податкового кредиту за листопад 2021 року.

На різницю між сумою постачання за видатковою накладною від 07.12.2021 №702 щодо постачання кукурудзи 3 класу в кількості 558,05 т на загальну суму 3588095,53 грн., у т.ч. ПДВ 440643,31 грн,, та сумою перерахованої попередньої оплати від 23.11.2021 №36646 перераховано 3327196,50 грн., у т.ч. ПДВ в сумі 408603,08 грн.;

За правилом першої події, складена податкова накладна від 07.12.2022 №4 на загальну суму 260899,03 грн., у т.ч. ПДВ 32040,23 грн.

09.04.2021 між позивачем (покупець) та ТОВ «ВПГ Агро Плюс» (продавець/постачальник) укладено договір поставки від 09.04.2021 №83-ТР. Згідно із предметом даного договору, ТОВ «ВПГ Агро Плюс» зобов`язувалось поставити до ПрАТ «ЛНЗ» кукурудзу 3-го класу, врожаю 2021 року на умовах поставки до портів Одеської області (надалі Елеватор). Кількість товару обумовлена цим договором - 2000 т (+/-2%). Вартість товару - 5763,22 грн. за одну тону без ПДВ.

Платіжним дорученням від 24.12.2021 №41151 постачальнику перераховано 3672018,85 грн. За правилом першої події - одержання коштів, ТОВ «ВПГ Агро Плюс» виписало та зареєструвало у ЄРПН податкову накладу від 24.12.2021 №16 щодо постачання до ПрАТ «ЛНЗ» кукурудзи в кількості 358,9 т на загальну суму 3672018,85 грн., у т.ч. ПДВ 450949,68 грн.

Транспортування товару підтверджується відповідними товарно-транспортними та залізничними накладними, наявними в матеріалах справи.

20.10.2021 між позивачем (покупець) та ПП «Фермерське господарство «Джерельце» (продавець/постачальник) укладено договір поставки від 20.10.2021 №237-ТР-21.

Згідно із предметом даного договору, ПП «Фермерське господарство «Джерельце» зобов`язувалось поставити до ПрАТ «ЛНЗ» кукурудзу 3 класу, українського походження, врожаю 2021 року, на умовах поставки: доставлено за адресою - товариство з обмеженою відповідальністю «П`ятихатський комплекс» (надалі Елеватор). Кількість кукурудзи обумовленої даним договором, в заліковій вазі складає 700,000 тонн (+/-2% в опціоні Покупця). Попередня ціна товару становить 5536,15 грн. без ПДВ. Строки постави: до 28.10.2021 року.

Постачання товару, сума ПДВ за операціями по яким включена до податкового кредиту за грудень 2021 року, відбувалось наступними партіями: 22.10.2021 ПП «Фермерське господарство «Джерельце» виписало рахунок від 22.10.2021 №2210 щодо оплати кукурудзи в кількості 173,0 т на загальну суму 1091839,50 грн., у т.ч. ПДВ 134085,55 грн. За видатковою накладною від 22.10.2021 №2210 передано до ПрАТ «ЛНЗ» кукурудзу в кількості 173,0 т на загальну суму 1091839,50 грн., у т.ч. ПДВ 134085,55 грн.; від 23.10.2021 №2211 передано до ПрАТ «ЛНЗ» кукурудзу в кількості 192,720 т на загальну суму 1216296,59 грн., у т.ч. ПДВ 149369,76 грн.; від 24.10.2021 №2212 передано до ПрАТ «ЛНЗ» кукурудзу в кількості 141,480 т на загальну суму 892910,13 грн., у т.ч. ПДВ 109655,63 грн.; за видатковою накладною від 27.10.2021 №2213 передано до ПрАТ «ЛНЗ» в кількості 191,420 т на загальну суму 1208092,01 грн., у т.ч. ПДВ 148362,18 грн.

23.10.2021 ПП «Фермерське господарство «Джерельце» виписало рахунок від 23.10.2021 №2211 щодо оплати кукурудзи в кількості 192,720 т на загальну суму 1216296,59 грн., у т.ч. ПДВ 149369,76 грн.

Оплата партій товару проведена платіжними дорученнями: від 05.11.2021 №33713 на суму 1061028,18 грн.; від 03.11.2021 №33714 на суму 938981,98 грн.; від 04.11.2021 №33824 на суму 641856,47 грн.; від 06.12.2021 №38649 на суму 1149992,25 грн.

За правилом першої події, відвантаження товару за вказаними вище видатковими накладними. ПП «Фермерське господарство «Джерельце» виписало та зареєструвало у ЄРПН наступні податкові накладні: податкова накладна від 22.10.2021 №1 щодо постачання кукурудзи в кількості 173,0 т на загальну суму 1091839,50 грн., у т.ч. ПДВ 134085,55 грн.; податкова накладна від 23.10.2021 №2 щодо постачання кукурудзи в кількості 192,720 т на загальну суму 1216296,59 грн., у т.ч. ПДВ 149369,76 грн., податкова накладна від 24.10.2021 №3 щодо постачання кукурудзи в кількості 141,480 т на загальну суму 892910,13 грн., у т.ч. ПДВ 109655,63 грн.; податкова накладна від 27.10.2021 №4 щодо постачання кукурудзи в кількості 191,420 т на загальну суму 1208092,01 грн., у т.ч. ПДВ 148362,18 грн.

08.12.2021 між позивачем (покупець) та ТОВ «Березанський переробний завод» (продавець/постачальник) укладено договір поставки від 08.12.2021 №283-ТР-21. Згідно із предметом даного договору, ТОВ «Березанський переробний завод» зобов`язувалось поставити до ПрАТ «ЛНЗ» кукурудзу 3 класу, українського походження, врожаю 2021 року, на умовах поставки: доставлено за адресою - порти Миколаєва (згідно транспортної інструкції Покупця). Кількість кукурудзи обумовленої даним договором, в заліковій вазі складає 1300,000 тонн (+/-2% в опціоні Покупця). Попередня ціна товару становить 7105,26 грн. без ПДВ. Строки постави: до 31.12.2021.

Постачання товару, сума ПДВ за операціями по яким включена до податкового кредиту за грудень 2021 року, відбувалось наступними партіями за видатковими накладними: від 19.12.2021 №ПЗ-0000112 передано до ПрАТ «ЛНЗ» кукурудзу в кількості 24,520 т на загальну суму 198611,92 грн., у т.ч. ПДВ 24390,94 грн.; від 20.12.2021 №ПЗ-0000114 передано до ПрАТ «ЛНЗ» кукурудзу в кількості 24,340 т на загальну суму 197153,91 грн., у т.ч. ПДВ 24211,88 грн.; від 17.12.2021 №ПЗ-0000111 передано до ПрАТ «ЛНЗ» кукурудзу в кількості 98,520 т на загальну суму 798011,65 грн., у т.ч. ПДВ 98001,43 грн.; від 25.12.2021 №ПЗ-0000117 передано до ПрАТ «ЛНЗ» кукурудзу в кількості 49,680 т на загальну суму 402245,82 грн., у т.ч. ПДВ 49398,61 грн.; від 22.12.2021 №ПЗ-0000115 передано до ПрАТ «ЛНЗ» кукурудзу в кількості 74,440 т на загальну суму 602963,73 грн., у т.ч. ПДВ 74048,18 грн.

Оплата партій товару проведена платіжними дорученнями: від 22.12.2021 №40762 на суму 1026650,24 грн.; від 24.12.2021 №41149 на суму 518545,56 грн.; від 29.12.2021 №41732 на суму 345926,55 грн.; від 30.12.2021 №42001 на суму 6964457,90 грн.

За правилом першої події, ТОВ «Березанський переробний завод» виписало та зареєструвало у ЄРПН наступні податкові накладні: від 17.12.2021 №24 щодо постачання кукурудзи в кількості загальну суму 798011,65 грн., у т.ч. ПДВ 98001,43 грн.; від 19.12.2021 №25 щодо постачання кукурудзи в кількості загальну суму 198611,92 грн., у т.ч. ПДВ 24390,94 грн.; від 20.12.2021 №27 щодо постачання кукурудзи в кількості загальну суму 197153,91 грн., у т.ч. ПДВ 24211,88 грн.; від 22.12.2021 №31 щодо постачання кукурудзи в кількості загальну суму 602963,73 грн., у т.ч. ПДВ 74048,18 грн., від 25.12.2021 №33 щодо постачання кукурудзи в кількості загальну суму 402245,82 грн., у т.ч. ПДВ 49398,61 грн.; від 30.12.2021 №37 щодо постачання кукурудзи в 821,801998 т на загальну суму 6656593,22 грн., у т.ч. ПДВ 817476,36 грн.

Правові засади регулювання, організації, ведення бухгалтерського обліку та складання фінансової звітності в Україні визначає Закон України «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні» від 16.07.1999 №996-ХІ (надалі Закон України № 996-ХІ).

Зі змісту статті 1 Закону України №996-ХІ (в редакції станом на час здійснення спірної господарської операції) випливає, що первинний документ це будь-який документ, який містить відомості про господарську операцію та підтверджує її здійснення.

Законодавством не визначений вичерпний перелік документів, які можуть вважатися первинними, відтак таким, що підтверджують проведення господарської операції і на підставі яких формується звітність. Відсутність деяких реквізитів в одному з первинних документів не робить автоматично господарську операцію такою, що не відбулася.

Викладені в акті перевірки твердження про можливі порушення ТОВ «Галфарб», ПП «Фермерське господарство «Джерельце», ТОВ «Агрокультивація Україна», ТОВ «Березанський переробний завод» та ТОВ «ВПГ Агро Плюс» при складанні статистичної звітності, не можуть впливати на право ПрАТ «ЛНЗ» на податковий кредит, так як господарські операції із постачання пшениці, кукурудзи, сої та запасних частин мали реальний характер і відображені як продавцями, так і покупцями у податковому і бухгалтерському обліку.

Суд переконаний, що платник податків не може позбавлятись права на податковий кредит внаслідок оціночних суджень перевіряючих.

Суд також враховує той факт, що з огляду на принцип персональної відповідальності платника податку, право на формування податкового кредиту не може ставитись у пряму залежність від додержання податкової дисципліни третіми особами. Платника податку не може бути позбавлено права на формування податкового кредиту з податку на додану вартість за відсутності доказів його залучення до протиправної діяльності, яка свідчить про незаконність такого формування, при цьому платник податку не повинен нести відповідальність за зловживання, вчинені його контрагентами, якщо платник податку на додану вартість не знав про такі зловживання та не міг про них знати.

Суд зауважує, що податковий орган не надав доказів на підтвердження того, що позивач діяв без належної обачності та обережності і йому мало бути відомо про порушення, які допустив контрагент, а також не зазначено інших доводів, які могли б свідчити про наявність обставин, що виключають обґрунтованість включення позивачем до складу податкового кредиту сум податку на додану вартість за господарськими операціями з наведеним контрагентом.

Порушення певними постачальниками товару (робіт, послуг) у ланцюгу постачання вимог податкового законодавства чи правил ведення господарської діяльності не може бути підставою для висновку про порушення покупцем товару (робіт, послуг) вимог закону що; формування податкового кредиту, тому платник податків (покупець товарів (робіт, послуг)) не повинен зазнавати негативних наслідків, зокрема у вигляді позбавлення права на податкова кредит, за можливу неправомірну діяльність його контрагента за умови, якщо судом не встановлено фактів, які свідчать про обізнаність платника податків щодо такої поведінки контрагента та злагодженість дій між ними.

Будь-яка податкова інформація, що наявна в інформаційно-аналітичних база відносно контрагентів суб`єкта господарювання по ланцюгах постачання, а також податкова інформація надана іншими контролюючими органами, в тому числі і складена з причин неможливості проведення документальних перевірок, носить виключно інформативний характер та не є належним доказом в розумінні процесуального Закону.

Аналогічна правова позиція викладена в постанові Верховного Суду від 19.09.2021 у справі №460/143/19.

З огляду на викладене, співставлення змісту первинних документів та доказів підтвердження фактичного придбання товарів вказує, що спірні господарські операції є реальними, відповідають дійсному економічному змісту та підтверджуються необхідними документами, що є свідченням добросовісності позивача при здійсненні вказаних операцій. Доказів на підтвердження зворотного відповідачем не надано.

Враховуючи зазначене, позивач правомірно відобразив у складі податкового кредиту суми податку на додану вартість за господарськими операціями з контрагентом на підставі належним чином оформлених останнім первинних бухгалтерських документів.

Щодо посилання відповідача на недотримання податкової дисципліни за наслідками господарських операцій з ТОВ «Укрпроектбасейн», суд виходить з такого.

Податковий орган вважає, що під час перевірки встановлено заниження позивачем показників р. 4.1 «нараховано податкових зобов`язань відповідно до пункту 198.5 ст. 198 ПК України на суму дебіторської заборгованості у розмірі 3 408 970,94 грн., у т.ч. ПДВ 568161,82 грн., яка виникла внаслідок попередньої оплати постачальнику ТОВ «Укрпроектбасейн» за товар (пилосос, електронагрівач тощо), який в подальшому не використовувався у господарській діяльності.

У цьому контексті суд вважає за необхідне зазначити, що згідно із п.п. 4, 5 розділу II Порядку оформлення результатів документальних перевірок дотримання законодавства України з питань державної митної справи, податкового, валютного та іншого законодавства платниками податків - юридичними особами та їх відокремленими підрозділами, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 20.08.2015 №727 (далі Порядок), в акті документальної перевірки викладаються всі суттєві обставини фінансово- господарської діяльності платника податків, які стосуються фактів виявлених порушень законодавства з питань державної митної справи, податкового, валютного та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи.

Факти виявлених порушень законодавства з питань державної митної справи, податкового, валютного та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, викладаються в акті документальної перевірки чітко, об`єктивно та повною мірою з посиланням на первинні документи, регістри податкового та бухгалтерського обліку, фінансової та іншої звітності, інші документи, пов`язані з обчисленням і сплатою податків, зборів, платежів, ведення/складання яких передбачено законодавством, або отримані від інших суб`єктів господарювання, органів державної влади, у тому числі іноземних держав, правоохоронних органів, а також податкову інформацію, що підтверджують наявність зазначених фактів.

Згідно з пп.2 п.4 розділу III Порядку, у разі встановлення перевіркою порушень податкового законодавства за кожним відображеним в акті документальної перевірки фактом порушення необхідно:

викласти зміст порушення з посиланням на конкретні пункти і статті законодавчих актів (міжнародних договорів, згода на обов`язковість яких надана Верховною Радою України і якими регулюються питання оподаткування), що порушені платником податків, зазначити період (календарний день, місяць, квартал, півріччя, три квартали, рік) фінансово-господарської діяльності платника податків та господарську операцію, при здійсненні якої вчинено це порушення;

викласти зміст порушень (у разі їх встановлення), в тому числі щодо правильності та повноти визначення фінансового результату до оподаткування згідно з бухгалтерським обліком відповідно до національних положень (стандартів) бухгалтерського обліку або міжнародних стандартів фінансової звітності, своєчасності, достовірності, повноти нарахування та сплати податків та зборів, виконання законодавства з інших питань, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи,

зазначити первинні документи, на підставі яких вчинено записи у податковому та бухгалтерському обліку, навести регістри бухгалтерського обліку, кореспонденцію рахунків операцій та інші документи, пов`язані з обчисленням і сплатою податків, зборів, та докази, що підтверджують наявність факту порушення.

Тобто, при встановленні фактів порушень податкового та валютного законодавства ревізори зобов`язані зазначити первинні документи, відповідно до яких встановлено таке порушення та показники обліку, розбіжності по яким допущено.

Суд звертає увагу, що контролюючим органом не зазначено посилання на первинні документи, на підставі яких виникають податкові зобов`язання щодо господарських операцій з наведеним контрагентом.

В силу положень п. 198.3 ст.198 ПК України, податковий кредит звітного періоду визначається виходячи з договірної (контрактної) вартості товарів/послуг та складається із сум податків, нарахованих (сплачених) платником податку за ставкою, встановленою пунктом 193.1 статті 193 цього Кодексу, протягом такого звітного періоду у зв`язку з:

придбанням або виготовленням товарів та наданням послуг;

придбанням (будівництвом, спорудженням) основних фондів (основних засобів, у тому числі Інших: необоротних матеріальних активів та незавершених капітальних інвестицій у необоротні капітальні активи),

ввезенням товарів та/або необоротних активів на митну територію України.

Нарахування податкового кредиту здійснюється незалежно від того, чи такі товари/послуги та основні фонди почали використовуватися в оподатковуваних операціях у межах провадження господарської діяльності платника податку протягом звітного податкового періоду, а також від того, чи здійснював платник податку оподатковувані операції протягом такого звітного податкового періоду.

Відповідач не зазначив в акті перевірки та відзиві на адміністративний позов, якими доказами підтверджено намагання позивача використати товар не в господарській діяльності, тому такі доводи податкового органу не можуть слугувати підставою для застосування до позивача відповідальності за порушення п. 5 Розділу V Порядку заповнення і подання податкової звітності з податку на додану вартість» затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 28.01.2016 №21, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 29 січня 2016 р. за №15/28289.

Суд при вирішенні спору враховує приписи статті 2 КАС України, відповідно до якої у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють чи прийняті (вчинені) вони на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України, обґрунтовано, добросовісно, розсудливо та безсторонньо, пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення.

За вказаних обставин, виходячи з меж заявлених позовних вимог, системного аналізу положень чинного законодавства України та матеріалів справи, суд дійшов висновку, що викладені в позовній заяві доводи позивача є обґрунтованими, а вимоги такими, що належить задовольнити.

Відповідно до ч. 1 ст. 139 Кодексу адміністративного судочинства України сплачені позивачем судові витрати слід стягнути за рахунок бюджетних асигнувань відповідача.

Керуючись ст.ст. 6, 9, 12, 14, 72, 76, 90, 139, 241-246, 255, 295 КАС України, суд -

ВИРІШИВ:

Адміністративний позов задовольнити повністю.

Визнати протиправним і скасувати податкове повідомлення-рішення Центрального міжрегіонального управління ДПС по роботі з великими платниками податків від 23.08.2022 №454/ж-10/31-00-04-02-01.

Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Центрального міжрегіонального управління ДПС по роботі з великими платниками податків (02068, м. Київ, вул. Кошиця, 3, код ЄДРПОУ 44082145) на користь приватного акціонерного товариства «Лебединський насіннєвий завод» (20635, Черкаська обл., Шполянський р-н, с. Лебедин, вул. Заводська, 17, код ЄДРПОУ 00388932) судові витрати зі сплати судового збору в розмірі 24810 (двадцять чотири тисячі вісімсот десять) грн.

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, яка може бути подана до Шостого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня проголошення рішення суду. Якщо в судовому засіданні проголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Повне судове рішення складене 10 квітня 2023 року.

Суддя Валентин ГАРАЩЕНКО

Дата ухвалення рішення30.03.2023
Оприлюднено17.04.2023
Номер документу110212206
СудочинствоАдміністративне
Сутьвизнання протиправним та скасування рішення

Судовий реєстр по справі —580/6014/22

Ухвала від 01.02.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Яковенко М.М.

Ухвала від 08.01.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Яковенко М.М.

Ухвала від 05.12.2023

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Хохуляк В.В.

Ухвала від 02.11.2023

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Юрченко В.П.

Ухвала від 13.10.2023

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Пасічник С.С.

Постанова від 06.09.2023

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Кузьмишина Олена Миколаївна

Постанова від 06.09.2023

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Кузьмишина Олена Миколаївна

Ухвала від 26.07.2023

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Кузьмишина Олена Миколаївна

Ухвала від 08.06.2023

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Шелест Світлана Богданівна

Ухвала від 08.06.2023

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Шелест Світлана Богданівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні