П О С Т А Н О В А
іменем України
16 березня 2023 року справа 2а/0470/9177/11
Третій апеляційний адміністративний суду складі колегії:
головуючий суддя Суховаров А.В.
судді Головко О.В., Ясенова Т.І.,
при секретарі Діденко Ю.О.
розглянувши у відкритому судовому засіданні в м.Дніпрі апеляційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю «Чаплинське»
на рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 31.05.2022 (суддя Боженко Н.В.)
в адміністративній справі за позовом Головного управління ДПС у Дніпропетровській області до Товариства з обмеженою відповідальністю «Чаплинське» про стягнення податкового боргу;
треті особи Українська аграрна біржа, Управління державної казначейської служби України у Васильківському районі Дніпропетровської області, Міністерство фінансів України
ВСТАНОВИВ:
Покровська міжрайонна державна податкова інспекція Дніпропетровської області 20.07.2011 звернулась до Дніпропетровського окружного адміністративного суду з позовом до Товариства з обмеженою відповідальністю «Чаплинське», в якому просила стягнути прострочену заборгованість за кредитом, залученим під державну гарантію, в сумі 588 803гр50коп. Вказували, що ТОВ «Чаплинське» за рахунок кредиту, залученого Українською аграрною біржою в рамках кредитної лінії США, отримало сільськогосподарську техніку та має прострочену заборгованість (т1ас2,25). Позов заявлений на підставі подань Управління Державного казначейства України у Васильківському районі Дніпропетровської області №8 від 31.08.2010, №10 від 29.10.2020, №6 від 23.06.2011 (т1ас18-20).
Східно-Дніпровською об`єднаною державною податковою інспекцією, правонаступником Покровської міжрайонної державної податкової інспекції, 09.07.2015 поданий уточнений позов, в якому заявлено про стягнення на користь державного бюджету за рахунок майна Товариства з обмеженою відповідальністю «Чаплинське» заборгованість в сумі 1 475 800гр, що складається 45900,78$ основний борг та 571,37$ відсотки (т2ас44). Позов заявлений на підставі подання Управління державної казначейської служби України у Васильківському районі Дніпропетровської області №6 від 25.06.2015 (т2ас55).
У запереченні на позовну заяву ТОВ «Чаплинське» зазначило, що протягом 2005 2010 років повністю розрахувалось перед Українською аграрною біржою за отриману сільськогосподарську техніку та просили застосувати строк позовної давності (т2ас142).
Ухвалою Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 22.09.2015 позовні вимоги про стягнення простроченої заборгованості перед державою за платіжами з 22.10.2003 по 30.04.2008 залишені без розгляду в зв`язку із пропуском строку позовної давності (т2ас216).
Постановою Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 22.09.2015 в задоволенні позову відмовлено. Прийняте рішення суд мотивував тим, що податковою інспекцією не дотриманий порядок стягнення коштів за рахунок майна боржника. Міністерство фінансів України не надсилало відповідачу вимогу про сплату боргу за платіжами, які виникли після 2006 року. Податковою інспекцію не надані розрахунки заборгованості та пені (т2ас219).
Постановою Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду від 10.08.2016 частково задоволена апеляційна скарга Західно-Донбаської об`єднаної державної податкової інспекції, правонаступника Східно-Дніпровської об`єднаної державної податкової інспекції. Скасована постанова Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 22.09.2015. Позов задоволений частково. Стягнуто з рахунків Товариства з обмеженою відповідальністю «Чаплинське» до державного бюджету України 991 997гр33коп основного боргу, 12348гр32коп відсотків, 557 755гр88коп пені. Апеляційний суд вказав на помилковість висновків окружного суду про недотримання порядку стягнення та сума стягнення підтверджена поданням Управління державної казначейської служби у Васильківському районі №8 від 28.08.2015 (т2ас206,т3ас177).
Постановою Верховного Суду від 11.02.2021 скасовані постанови Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 22.09.2015, Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду від 10.08.2016 та справа направлена на новий розгляд. Касаційний суд звернув увагу, що судами не досліджені доводи відповідача про повний розрахунок перед Українською аграрною біржою за отриману сільськогосподарську техніку (т3ас227).
Головне управління ДПС у Дніпропетровській області, правонаступник Західно-Донбаської об`єднаної державної податкової інспекції, 20.07.2011 подало позов, в якому просить стягнути з рахунків у банках Товариства з обмеженою відповідальністю «Чаплинське» податковий борг в сумі 1 172 350гр63коп (т5ас9). Позов заявлений на підставі подання Управління державної казначейської служби України у Васильківському районі Дніпропетровської області №6 від 25.06.2021 про заборгованість за кредитом, залученим під державну гарантію (т5ас15).
Рішенням Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 31.05.2022 позов задоволений. Прийняте рішення суд мотивував тим, що згідно пункту 9 угоди №130-04/177 від 31.12.2003 про реструктурування, ТОВ «Чаплинське» зобов`язано погашати прострочену заборгованість за погодженим графіком. Внаслідок неналежного виконання зобов`язань за укладеною угодою за товариством станом на 01.06.2021 згідно інформації державного казначейства та Міністерства фінансів України обліковується основний борг 9267$ та пеня 917 491гр78коп (т6ас186).
В апеляційній скарзі ТОВ «Чаплинське» просить рішення суду скасувати та позовну заяву залишити без розгляду. Посилаються на те, що на вимогу Міністерства фінансів України в 2004 році погасили заборгованість Української аграрної біржі перед державним бюджетом суму 9603гр61коп; протягом 2001 2010 років повністю розрахувались за отриману сільськогосподарську техніку, перерахувавши Українській аграрній біржі 609 936гр92коп. Крім того, пропущений строк звернення з позовом до поручителя за угодою №130-04/177 від 31.12.2003 про реструктурування. Також податковою службою пропущений строк звернення з позовом про стягнення податкового боргу (т7ас1).
Переглядаючи справу, колегія суддів виходить з наступного:
В рамках гарантійної угоди від 10.05.1995 між Кабінетом Міністрів України та Урядом США, згідно кредитної угоди №40-1919/9 від 23.07.1997, укладеної між банком «Societe General New York Branch» та Укрексімбанком, Українській аграрній біржі наданий кредит 66 300 000$. Кошти отримані від Укрексімбанку, який від імені Кабінету Міністрів України уклав кредитну угоду №18/03-149 від 24.07.1997 з Українською аграрною біржою на фінансування контракту №6/3076UKR від 08.05.1996 між Українською аграрною біржою та американською компанією «Case Corporation» на поставку сільськогосподарської техніки та запасних частин. Згідно статті 4 угоди, Українська аграрна біржа повертає кредит, сплачує відсотки, комісії.
Відповідно до пункту 1 Постанови КМУ №753 від 15.07.1997, надані гарантії на суму кредиту 66 300 000$ на користь Експортно-імпортного банку США в рамках гарантійної структурної угоди від 10.05.1995, укладеної між Міністерством фінансів України, що діяло від імені Кабінету Міністрів України, та Експортно-імпортним банком США, що діяв від імені Уряду США, за зобов`язаннями Державного експортно-імпортного банку України як агента Кабінету Міністрів України згідно з міжбанківською кредитною угодою з американським банком (з урахуванням відсотків та всіх витрат, пов`язаних з обслуговуванням кредиту), в рамках якої буде здійснюватись фінансування 85 відсотків вартості зовнішньоторгівельного контракту купівлі-продажу №6/3076UKR від 08.05.1996, укладеного між Українською аграрною біржою та американською компанією «Case Corporation», і всіх чинних додатків до цього контракту на поставку сільськогосподарської техніки на суму 72 300 000$, 85 відсотків комісії за надання кредиту та комісій за зобов`язання, 100 відсотків страхових платежів Експортно-імпортного банку США.
Відповідно до пункту 7 Постанови КМУ №753 від 15.07.1997, доручено Українській аграрній біржі за погодженням з Міністерством фінансів України укласти з Державним експортно-імпортним банком України внутрішню кредитну угоду про умови та порядок обслуговування кредитів, що залучаються для фінансування зовнішньоторгівельного контракту купівлі-продажу №6/3076 UKR від 08.05.1996, укладеного між Українською аграрною біржою та компанією «Case Corporation», і всіх чинних додатків до цього контракту на поставку сільськогосподарської техніки на суму 72 300 000$, передбачивши забезпечення зобов`язань щодо повернення кредиту шляхом укладення угоди про заставу сільськогосподарської техніки, що повинна надійти згідно з контрактом, та сільськогосподарської продукції майбутніх врожаїв. Зобов`язано Українську аграрну біржу в двотижневий термін після підписання внутрішньої кредитної угоди укласти відповідні договори з користувачами техніки.
Відповідно до пункту 8 Постанови КМУ №753 від 15.07.1997, покладено на Українську аграрну біржу, за її згодою, функції державного агента із залучення кредитів для закупівлі сільськогосподарської техніки компанії «Case Corporation», поставки її сільськогосподарським товаровиробникам та іншим суб`єктам господарювання і укладення з ними договорів купівлі-продажу на умовах розстрочення платежу або договорів фінансового лізингу терміном на п`ять років.
Відповідно до пункту 9 Постанови КМУ №753 від 15.07.1997, сільськогосподарські товаровиробники та інші суб`єкти господарювання, які отримують сільськогосподарську техніку компанії «Case Corporation», розраховуються з Українською аграрною біржою шляхом поставки до державних ресурсів продовольчого зерна за середньозваженими цінами, що фактично складаються на біржових торгах України за спотовими контрактами на момент поставки зерна, до повного погашення вартості техніки (з урахуванням сплати відсотків та всіх витрат, пов`язаних з обслуговуванням кредитів). В разі відсутності продовольчого зерна дозволено сільськогосподарським товаровиробникам та іншим суб`єктам господарювання провадити розрахунки з Українською аграрною біржою за отриману техніку непродовольчим зерном, насінням соняшнику, цукром, іншою сільськогосподарською продукцією та продуктами її переробки або грошима. Українській аграрній біржі доручено кошти, отримані від реалізації зазначеної продукції, а також отримані для розрахунку кошти спрямовувати до державного бюджету для погашення кредитів, наданих для придбання сільськогосподарської техніки компанії «Case Corporation». При цьому погашення кредитів для фінансування 85 відсотків вартості зовнішньоторгівельного контракту та для фінансування авансового платежу, сплата відсотків за них та всіх витрат, пов`язаних з обслуговуванням кредитів, здійснюється за рахунок коштів державного бюджету, передбачених на закупівлю зерна до державних ресурсів. Міністерству сільського господарства і продовольства, Державній акціонерній компанії «Хліб України» доручено забезпечити протягом п`яти років закладення до державних ресурсів відповідної кількості продовольчого зерна згідно з укладеними угодами з товаровиробниками та іншими суб`єктами господарювання.
Відповідно до пункту 10 Постанови КМУ №753 від 15.07.1997, Міністерству сільського господарства і продовольства, Державній акціонерній компанії «Хліб України», Раді міністрів Автономної Республіки Крим, обласним державним адміністраціям разом з Українською аграрною біржою доручено забезпечити високоефективне використання закупленої сільськогосподарської техніки і здійснення сільськогосподарськими товаровиробниками та іншими суб`єктами господарювання розрахунків за сільськогосподарську техніку компанії «Case Corporation» в термін і обсягах, визначених договорами (т2ас111).
Міністерством агропромислового комплексу України, Міністерством фінансів України, Державною акціонерною компанією «Хліб України» Наказом №28/23/9 від 30.01.1998 затверджений Порядок передачі сільськогосподарським товаровиробникам та іншим суб`єктам господарювання сільськогосподарської техніки компанії «Case Corporation», проведення розрахунків за отриману ними техніку та поставки до державних ресурсів сільськогосподарської продукції (далі Порядок).
Відповідно до пункту 1.1 Порядку, Українська аграрна біржа, на яку покладено, за її згодою, функції державного агента, відповідно до зовнішньоторговельного контракту купівлі-продажу №6/3076 UKR від 08.05.96, укладеного між Українською аграрною біржою та компанією «Case Corporation», закуповує сільськогосподарську техніку комбайни та трактори і поставляє її сільськогосподарським товаровиробникам та іншим суб`єктам господарювання шляхом укладання з ними договорів купівлі-продажу на умовах розстрочення платежу або договорів фінансового лізингу терміном на 5 років під заставу власного майна користувачів техніки, сільськогосподарської продукції чи договорів поруки. Українська аграрна біржа для забезпечення зобов`язань щодо повернення кредиту повинна укласти з Державним експортно-імпортним банком України угоду про заставу техніки, що надійшла.
Відповідно до пункту 1.3 Порядку, приймання техніки від Української аграрної біржі здійснюється користувачами техніки і оформляється актами здачі-приймання. В разі оформлення договорів купівлі-продажу на умовах розстрочення платежу, техніка переходить у власність користувачів після повної сплати грошової суми за неї. Користувачі техніки, переданої їм згідно з договорами фінансового лізингу, набувають прав власності на цю техніку після сплати повної вартості об`єкта лізингу відповідно до умов договорів фінансового лізингу та законодавства України.
Відповідно до пункту 2.1 Порядку, користувачі техніки розраховуються з Українською аграрною біржою за отриману техніку шляхом поставки до державних ресурсів продовольчого зерна за середньозваженими цінами, що фактично складаються на біржових торгах України за спотовими контрактами на момент поставки продовольчого зерна, до повного погашення вартості техніки (з урахуванням сплати відсотків та всіх витрат, пов`язаних з обслуговуванням кредитів).
Відповідно до абзацу 1 пункту 2.2 Порядку, в разі відсутності продовольчого зерна користувачі техніки можуть провадити розрахунки з Українською аграрною біржою за отриману техніку непродовольчим зерном, насінням соняшнику, цукром, іншою сільськогосподарською продукцією та продуктами її переробки або ж грошима. В цих випадках вартість товару, яким розраховуються користувачі техніки, визначається договорами між користувачами техніки та Українською аграрною біржою.
Відповідно до абзацу 3 пункту 2.2 Порядку, кошти, отримані Українською аграрною біржою від реалізації такої сільськогосподарської продукції і продуктів її переробки, а також кошти, отримані для розрахунку, спрямовуються на спеціальний рахунок, відкритий в Укрексімбанку, який направляє ці кошти банкові кредитору на погашення кредитів та відсотків, в строк, передбачений чотирьохсторонньою зовнішньою кредитною угодою.
Відповідно до абзаців 4, 5 пункту 2.2 Порядку, у випадку несвоєчасного перерахування коштів набуває чинності гарантія Уряду України, внаслідок чого з державного бюджету проводиться оплата чергових платежів іноземного кредиту, а Українська аграрна біржа відшкодовує в місячний термін витрати державного бюджету.
Відповідно до пункту 6 Порядку, відповідальність за його виконання покладається: за поставку техніки її користувачам та своєчасні повні розрахунки за надані іноземні кредити на Українську аграрну біржу; за своєчасну здачу продовольчого зерна на заготівельні підприємства на користувачів техніки та Українську аграрну біржу, а за своєчасну передачу його до державних ресурсів на заготівельні підприємства ДАК «Хліб України» та інші заготівельні підприємства, Міністерство сільського господарства і продовольства Автономної Республіки Крим, управління сільського господарства і продовольства обласних державних адміністрацій, Міністерство агропромислового комплексу України; за своєчасне і повне відшкодування коштів державного бюджету, спрямованих на погашення іноземних кредитів, залучених для фінансування закупівлі техніки компанії «Case Corporation» на Українську аграрну біржу, ДАК «Хліб України», Міністерство агропромислового комплексу України; за своєчасне повернення іноземних кредитів в сумі, еквівалентній вартості загального обсягу продовольчого зерна, закладеного до державних ресурсів за отриману техніку, за рахунок коштів, передбачених в державному бюджеті на Головне управління Державного казначейства Міністерства фінансів України; за своєчасне повернення іноземних кредитів в частині проведення розрахунків користувачів техніки непродовольчим зерном, насінням соняшнику, цукром, іншою сільськогосподарською продукцією, продуктами її переробки та грошовими коштами на Українську аграрну біржу; за своєчасні розрахунки за отриману техніку на користувачів техніки (т2ас105).
Між Українською аграрною біржою та ТОВ «Чаплинське» укладений договір №111 від 14.07.2000, згідно якого ТОВ «Чаплинське» на умовах фінансового лізингу з правом викупу строком на 30 місяців передана сільськогосподарська техніка, придбана Українською аграрною біржою у американської компанії «Case Corporation» згідно контракту №6/3076UKR від 08.05.1996. Загальна вартість техніки 88882$, лізингові проценти 22537$, всього вартість договору 111 419$. Лізингоодержувач зобов`язується здійснювати наступні щорічні платежі: в 2000 році 54812$, в 2001 році 39045$, в 2002 році 17562$ (т1ас77).
Згідно видаткової накладної НКЛ-110/1 від 14.07.2000, ТОВ «Чаплинське» отримано комбайн Case ІН 2166, зернова жатка Case ІН 1010, кукурудзяна жатка Case ІН, пристрій для збирання соняшника до зернової жатки Case ІН 1010 (т1ас82).
Згідно акту звіряння розрахунків від 28.07.2003 до договору №111 від 14.07.2000 фінансового лізингу, ТОВ «Чаплинське» здійснені розрахунки на суму 64579 85$, заборгованість складає 46839,15$ (т1ас82).
Згідно угоди №130-04/177 від 31.12.2003 про реструктурування, Міністерство фінансів України реструктурує прострочену заборгованість перед державою Української аграрної біржі станом на 01.01.2003 в сумі 46839,15$ за кредитом, наданим згідно кредитних угод від 23.07.1997, №18/03-149 від 24.07.1997 за графіком проведення платежів з 22.10.2003 по 31.10.2010.
Суттєвими умовами угоди є:
підпункт 2 пункту 2: Українська аграрна біржа підтверджує право Міністерства фінансів України в разі невиконання зобов`язань задовольняти вимоги шляхом списання коштів з рахунків;
пункту 3: поручитель ТОВ «Чаплинське» зобов`язується солідарно з Українською аграрною біржою в повному обсязі відповідати перед Міністерством фінансів України за виконання зобов`язань за цією угодою;
підпункт 1 пункту 5: Міністерство фінансів має право в разі невиконання боржником умов цієї угоди понад 90 днів оголосити суму заборгованості та відсотків такими, що підлягають достроковому поверненню в повному обсязі разом із сумою нарахованої пені;
підпункт 2 пункту 6: Українська аграрна біржа зобов`язується погасити заборгованість шляхом перерахування коштів на рахунки державного казначейства згідно з графіком платежів;
підпункт 3 пункту 6: Українська аграрна біржа зобов`язується сплатити відсотки шляхом перерахування коштів на рахунки державного казначейства;
підпункт 4 пункту 6: Українська аграрна біржа зобов`язується надати Міністерству фінансів України до дати здійснення першого платежу підтвердження банків, в яких; відкриті рахунки боржника, про наявність доручення на списання коштів на користь в розмірі простроченої заборгованості;
підпункт 5 пункту 6: в разі оголошення Міністерством фінансів України згідно підпункту 1 пункту 5 суми заборгованості та відсотків такими, що підлягають достроковому поверненню, Українська аграрна біржа зобов`язується в тижневий строк після одержання такого повідомлення погасити заборгованість та сплатити відсотки в повному обсязі разом із сумою нарахованої пені;
пункт 8: ТОВ «Чаплинське» зобов`язується за письмовою вимогою Міністерства фінансів України сплати за зобов`язаннями Української аграрної біржі, включаючи пеню, протягом трьох банківських днів з дати отримання вимоги;
пункт 13: Міністерство фінансів України інформує Українську аграрну біржу про суму відсотків, що підлягають сплаті, не пізніше ніж за тиждень до дати здійснення такого платежу;
пункт 14: в разі невиконання Українською аграрною біржою зобов`язань щодо здійснення платежів та сплати відсотків на суму своєчасно нездійснених платежів нараховується пеня за обліковою ставкою НБУ із застосуванням коефіцієнту 1,2 за кожен день прострочення до повного погашення зобов`язань;
пункт 15: в разі невиконання або виконання не в повному обсязі Українською аграрною біржою зобов`язань понад 90 днів несплачена сума заборгованості або відсотків визнається простроченою заборгованістю перед державою та підлягає стягненню разом з сумою пені, нарахованої на весь період такого невиконання, в тому числі шляхом звернення до поручителя ТОВ «Чаплинське»;
пункт 16: в разі невиконання Українською аграрною біржою обов`язків, Міністерство фінансів України має право задовольнити вимоги шляхом списання коштів з рахунків боржника (т1ас14).
Між Українською аграрною біржою та ТОВ «Чаплинське» укладений договір №2003-В/26 від 09.03.2004, згідно якого ТОВ «Чаплинське» викупає комбайн Case ІН 2166, зернову жатку Case ІН 1010, кукурудзяну жатку Case ІН, пристрій для збирання соняшника до зернової жатки Case ІН 1010 за 46839,15$ (т1ас181-184).
Міністерство фінансів України на адресу ТОВ «Чаплинське» направило лист №31-05120-11-16/15587 від 27.08.2004 з проханням погасити заборгованість за угодою №130-04/177 від 31.12.2003 про реструктурування за графіком проведення платежів в сумі 2409,75$ (т2ас94-96).
Покровська МДПІ 17.03.2005 зверталась до Господарського суду Дніпропетровської області з позовом до ТОВ «Чаплинське», в якому просила стягнути прострочену заборгованість за кредитом, залученим державою в сумі 48000$. Позовні вимоги були обгрунтовані тим, що ТОВ «Чаплинське» є поручителем перед Міністерством фінансів України за угодою №130-04/177 від 31.12.2003 про реструктурування простроченої заборгованості (т1ас60).
Рішенням Господарського суду Дніпропетровської області від 11.07.2005 у справі №36/65 в задоволенні позову відмовлено. Суд зазначив, що Українська аграрна біржа здійснює платежі згідно з графіком погашення реструктурованої заборгованості та станом на 13.06.2005 перерахувала на рахунок державного казначейства на погашення заборгованості за кредит, залучений під державну гарантію, 3 991 276гр49коп, або 755 380,51$ (т1ас64-69).
Міністерство фінансів України на адресу ТОВ «Чаплинське» направило лист №31-23020-13-10/21267 від 11.10.2006 з проханням погасити всю заборгованість згідно підпункту 1 пункту 5, підпункту 5 пункту 6 угоди №130-04/177 від 31.12.2003 про реструктурування 45900,78$ основний борг та 571,37$ відсотки (т2ас97-99).
Задовольняючи позов, суд першої інстанції фактично побудував своє рішення на аналізі невиконання угоди №130-04/177 від 31.12.2003 про реструктурування. Проте ця угода є лише частиною об`ємного процесу нормативного та юридичного оформлення отримання кредиту від американського банку «Societe General New York Branch» в сумі 66 300 000$ на фінансування контракту №6/3076UKR від 08.05.1996 між Українською аграрною біржою та американською компанією «Case Corporation» на поставку сільськогосподарської техніки.
З аналізу перелічених вище гарантійної угоди від 10.05.1995 між Кабінетом Міністрів України та Урядом США, Постанови КМУ №753 від 15.07.1997, кредитної угоди №40-1919/9 від 23.07.1997 між банком «Societe General New York Branch» та Укрексімбанком, кредитної угоди №18/03-149 від 24.07.1997 між Укрексімбанком та Українською аграрною біржою, наказу Міністерства агропромислового комплексу України, Міністерства фінансів України, Державної акціонерної компанії «Хліб України» №28/23/9 від 30.01.1998, - кредитні кошти в повному обсязі отримані Українською аграрною біржою і саме Українська аграрна біржа зобов`язана повернути ці кошти кредитору.
Механізм кредитних взаємовідносин був вибудований таким чином, що Українська аграрна біржа, як державний агент із залучення кредитів, отримує від компанії «Case Corporation» сільськогосподарську техніку на 72 300 000$, в тому числі 66300 000$ залученого кредиту, та поставляє отриману сільськогосподарську техніку сільськогосподарським товаровиробникам за договорами купівлі-продажу на умовах розстрочення платежу або договорами фінансового лізингу.
Сільськогосподарські товаровиробники не вступали в кредитні відносини ні з державою, ні з банками, ні з Українською аграрною біржою. Їх обов`язком було розрахуватись з Українською аграрною біржою за укладеними цивільно-правовими угодами шляхом поставки до державних ресурсів зерна, насіння соняшника, цукру, іншої сільськогосподарської продукції або грошима.
Саме на Українську аграрну біржу був покладений обов`язок кошти, отримані від реалізації поставленої сільськогосподарської продукції, та отримані грошові кошти спрямовувати до державного бюджету для погашення кредиту в сумі 66 300000$, отриманого від американського банку «Societe General New York Branch», гарантом повернення якого виступив Уряд України.
Для реалізації Постанови КМУ №753 від 15.07.1997 та наказу Міністерства агропромислового комплексу України, Міністерства фінансів України, Державної акціонерної компанії «Хліб України» №28/23/9 від 30.01.1998 між Українською аграрною біржою та ТОВ «Чаплинське» укладений договір про передачу сільськогосподарської техніки американської компанії «Case Corporation» загальною вартістю 111 419$ на умовах фінансового лізингу, а в подальшому договір викупу отриманої сільськогосподарської техніки.
Після отримання сільськогосподарської техніки, ТОВ «Чаплинське» протягом 2000 2011 років здало Українській аграрній біржі пшеницю, ячмінь, насіння соняшника, перерахувало грошові кошти на загальну суму 619 540гр53коп, або 112 282,96$, що підтверджується актами здачі-прийняття сільськогосподарської продукції, податковими накладними, видатковими накладними, листами Української аграрної біржі, платіжними дорученнями про перерахунок коштів, реєстром розрахунків (т1ас187-213,т2ас125-140); актом від 04.02.2009 звіряння розрахунків з державним бюджетом (т1ас191,204); актом від 01.02.2011 звіряння розрахунків з Українською аграрною біржою (т1ас214), - тобто ТОВ «Чаплинське» повністю розрахувалось з Українською аграрною біржою за отриману у лізинг, а потім викуплену сільськогосподарську техніку.
Колегія суддів ще раз наголошує, що зобов`язаною особою за кредитом, залученим під державну гарантію, є Українська аграрна біржа. Саме про це йдеться в угоді №130-04/177 від 31.12.2003 про реструктурування, зокрема в пунктах 5, 6, 13 16. При чому суд першої інстанції безпідставно вказав що згідно пункту 9 угоди, ТОВ «Чаплинське» зобов`язано було погашати прострочену заборгованість за погодженим графіком. В цьому пункті ТОВ «Чаплинське» взагалі не згадується, а передбачено, що Українська аграрна біржа погашає заборгованість шляхом перерахування коштів на рахунки державного казначейства в строки, встановлені графіком.
Пунктами 3, 8 угоди №130-04/177 від 31.12.2003 про реструктурування дійсно передбачено що поручитель ТОВ «Чаплинське» зобов`язується солідарно з Українською аграрною біржою в повному обсязі відповідати перед Міністерством фінансів України за виконання зобов`язань за цією угодою та за письмовою вимогою Міністерства фінансів України сплатити за зобов`язаннями Української аграрної біржі, включаючи пеню, протягом трьох банківських днів з дати отримання вимоги.
Протягом дії цієї угоди ТОВ «Чаплинське» перераховувало кошти Українській аграрній біржі, як це було передбачено пунктом 9 Постанови КМУ №753 від 15.07.1997, пунктами 2.1, 2.2 Порядку передачі сільськогосподарським товаровиробникам та іншим суб`єктам господарювання сільськогосподарської техніки компанії «Case Corporation», затвердженого Наказом №28/23/9 від 30.01.1998 Міністерства агропромислового комплексу України, Міністерства фінансів України, Державної акціонерної компанії «Хліб України». У ТОВ «Чаплинське» не було іншого шляху виконання зобов`язань, в тому числі і як поручителя за угодою №130-04/177 від 31.12.2003 про реструктурування, аніж розраховуватись з Українською аграрною біржою, як це було імперативно встановлено вищевказаними нормативними актами.
Міністерство фінансів України на адресу ТОВ «Чаплинське» направило лист №31-12110-09/08-16/28179 від 26.11.2012, в якому зазначено, що кошти, перераховані Українській аграрній біржі, до державного бюджету не надійшли, а тому станом на 01.11.2012 прострочена заборгованість за угодою №130-04/177 від 31.12.2003 про реструктурування становить 79849,15$ та пеня 266 82гр36коп. ТОВ «Чаплинське» запропоновано звернутись з позовом про зобов`язання Українську аграрну біржу перерахувати кошти, отримані за договором №2003-В/26 від 09.03.2004 викупу сільськогосподарської техніки. Зі свого боку Міністерство фінансів України висловило готовність підтримати вимоги до Української аграрної біржі (т3ас69).
Отже, Міністерством фінансів України визнавалось, що ТОВ «Чаплинське» виконало свої зобов`язання з постачання сільськогосподарської продукції та перерахунку грошових коштів за отриману сільськогосподарську техніку компанії «Case Corporation». Заборгованість за кредитом, залученим під державну гарантію, виникла внаслідок порушення Українською аграрною біржою Постанови КМУ №753 від 15.07.1997, Наказу №28/23/9 від 30.01.1998 Міністерства агропромислового комплексу України, Міністерства фінансів України, Державної акціонерної компанії «Хліб України», яка не перераховувала кошти, отримані від ТОВ «Чаплинське» для сплати кредитних зобов`язань. В судовому засіданні ані представник Міністерства фінансів України, ані представник податкової служби не змогли навіть приблизно пояснити чому не пред`явлений позов до Української аграрної біржі, тобто до особи, якій і був наданий кредит під державну гарантію, та чому позов заявлений до сільськогосподарського товаровиробника, який повністю розрахувався за отриману сільськогосподарську техніку.
Міністерством фінансів України та податковою службою безпідставно не застосований Порядок обліку заборгованості, в тому числі простроченої, перед державою за кредитами, залученими державою або під державні гарантії, бюджетними позичками, фінансовою допомогою, наданими Міністерством фінансів в 1993 1998 роках, нарахування пені та списання безнадійної заборгованості, затверджений Постановою КМУ №174 від 02.03.2011, відповідно до якого боржником є суб`єкт господарювання, який отримав кредит, залучений державою або під державні гарантії та не забезпечив своєчасне і повне виконання своїх зобов`язань. Таким боржником у спірних правовідносинах є Українська аграрна біржа, а не ТОВ «Чаплинське», до якого пред`явлений необгрунтований позов.
Підсумовуючи викладене, колегія суддів доходить висновку що суд першої інстанції не дослідив всебічно, повно та об`єктивно всі обставини справи, дав неправильну оцінку доказам, наданим учасниками справи, та прийняв невірне рішення про задоволення позову.
Стосовно доводів апеляційної скарги про залишення позовної заяви без розгляду в зв`язку із пропуском строку звернення, колегія суддів звертає увагу, що це питання вирішено ухвалою Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 22.09.2015, яка учасниками справи не оскаржена та набрала законної сили, на що також звернув увагу Верховний Суд в постанові від 11.02.2021 (т2ас216,т3ас227).
В зв`язку із ти, що в задоволенні позову суб`єкта владних повноважень слід відмовити, виходячи з положень статті 139 КАС України, на користь ТОВ «Чаплинське» підлягають стягненню понесені судові витрати зі сплати судового збору при подачі касаційної та апеляційної скарг, всього 54495гр73коп (т3ас187,т7ас6) за рахунок бюджетних асигнувань.
Керуючись статтями 143, 241 245, 315, 317, 321, 322, 327, 329 КАС України, суд
ПОСТАНОВИВ:
Апеляційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю «Чаплинське» задовольнити частково.
Скасувати рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 31.05.2022 та прийняти нову постанову.
В задоволенні позову Головного управління ДПС у Дніпропетровській області відмовити.
Стягнути з Головного управління ДПС у Дніпропетровській області на користь Товариства з обмеженою відповідальністю «Чаплинське» сплачений судовий збір в сумі 54495 (п`ятдесят чотири тисячі чотириста дев`яносто п`ять) гривень 73 коп за рахунок бюджетних асигнувань.
Постанова набирає законної сили з 16.03.2023 та може бути оскаржена в касаційному порядку до Верховного Суду протягом 30 днів з дня складання повної постанови.
Вступну та резолютивну частини постанови проголошено 16.03.2023.
Повну постанову складено 27.03.2023.
Головуючий суддяА.В. Суховаров
суддіО.В. Головко
суддіТ.І. Ясенова
Суд | Третій апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 16.03.2023 |
Оприлюднено | 17.04.2023 |
Номер документу | 110241309 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо погашення податкового боргу, з них передачі майна у податкову заставу |
Адміністративне
Третій апеляційний адміністративний суд
Суховаров А.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні