Рішення
від 13.04.2023 по справі 520/339/23
ХАРКІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Харківський окружний адміністративний суд 61022, м. Харків, майдан Свободи, 6, inbox@adm.hr.court.gov.ua, ЄДРПОУ: 34390710

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

Харків

13 квітня 2023 року № 520/339/23

Харківський окружний адміністративний суд у складі

головуючого судді Зоркіної Ю.В.,

при секретарі судового засідання Логачовій К.А.

у присутності

представника позивача Сірик В.В.

представника відповідача Костенко Н.П.

розглянувши у відкритому судовому засіданні адміністративну справу за позовом керівника Чугуївської окружної прокуратури Харківської області, Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Харківській області, Департаменту цивільного захисту Харківської обласної державної адміністрації до ДП "Санаторій Ялинка" ПРАТ "Укрпрофоздоровниця" про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити певні дії,-

ВСТАНОВИВ:

Позивач звернувся до суду з зазначеним позовом та просить суд

визнати протиправною бездіяльність ДП «Санаторій «Ялинка» ПРАТ «Укрпрофоздоровниця» щодо невжиття заходів щодо приведення в належний технічний стан та готовність до укриття населення захисної споруди цивільного захисту(протирадіаційне укриття) №77617, яке знаходиться за адресою: с.Дачне, вул.Курортна, 1, Чугуївський район, Харківська область, у придатний стан для використання за цільовим призначенням;

зобов`язати ДП «Санаторій «Ялинка» ПРАТ «Укрпрофоздоровниця» привести в належний технічний стан і готовність до укриття населення захисної споруди цивільного захисту (протирадіаційне укриття) №77617, яке знаходиться за адресою: с.Дачне, вул.Курортна,1, Чугуївський район, Харківська область, у придатний стан для використання за цільовим призначенням, а саме: захисну споруду утримувати та експлуатувати у стані, що дозволяє привести її у готовність до укриття за призначенням у визначені законом терміни; встановити таблички позначення та покажчики маршруту руху до захисної споруди цивільного захисту; захисну споруду цивільного захисту забезпечити первинними засобами пожежогасіння: захисну споруду цивільного захисту обладнати системою пожежної автоматики і сигналізацією; стан входів та виходів захисної споруди цивільного захисту їх доступність для осіб з інвалідністю та інших маломобільних груп населення виконати відповідно до вимог з утримання; технічний стан захисної споруди цивільного захисту виконати відповідно до вимог з утримання; експлуатацію та утримання електрообладнання захисної споруди виконати відповідно вимог чинного законодавства у сфері улаштування електроустановок; визначити формування цивільного захисту з обслуговування захисної споруди ; забезпечити ведення документації захисної споруди, у якій відображаються відомості про терміни і результати проведених оглядів, обстежень та випробувань, проведених технічних обслуговувань, поточних та капітальних ремонтів тощо; захисну споруду забезпечити необхідним майном та засобами на розрахункову чисельність населення, що підлягає укриттю: захист споруду забезпечити лікарськими засобами та медичними виробами; встановити баки (ємності).

В судовому засіданні представник прокуратури адміністративний позов підтримав, просив позовні вимоги задовольнити, зазначивши, що під час проведення перевірки додержання вимог законодавства у сферах пожежної і техногенної безпеки, цивільного захисту, контролю за діяльністю аварійно-рятувальних служб, яка проводилась відносно позивача виявлено, що технічний стан сховища оцінюється як « обмежено готове» до прийняття осіб, що укриваються. Відтак, позивач змушений звертатись до суду в інтересах Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Харківській області, Депаратменту цивільного захисту ХОДА щодо зобов`язання відповідача привести в належний технічний стан і готовність укриття населення захисної споруди цивільного захисту.

Представники ГУДС України з надзвичайних ситуацій у Харківській області та Департаменту цивільного захисту ХОДА в судове засідання не прибули, надали клопотання про розгляд справи за відсутності представників

Представник відповідача в судовому засіданні зазначила, що установа поступово усуває порушення встановлені під час проведення перевірки в тому числі стосовно захисної споруди.

Заслухавши пояснення представників сторін, розглянувши подані документи і матеріали, з`ясувавши фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд встановив наступне.

Судом встановлено, що на балансі позивача знаходиться протирадіаційний об`єкт цивільного захисту - сховище № 77617

У період з 09.06.2021 по 10.06.2021 Зміївським районним відділом Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Харківській області проведена позапланова перевірка додержання (виконання) вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки на території та у будівлях ДП «Санаторій «Ялинка» ПРАТ «Укрпрофоздоровниця», за адресою: Харківська область, Зміївський район, с. Дачне, вул. Курортна,1.

Також перевіркою виявлено, що технічний стан сховища № 77617 оцінюється як «обмежено готове» до прийняття осіб, що укриваються (акт від 26.03.2021 а.с.-43).

За результатами перевірки, Зміївський РВ ГУ ДСНС України у Харківській області винесено відповідачу припису про усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки від 10.06.2021 за № 51, яким в тому числі надано пропозиції (п.22-34 припису):

захисну споруду утримувати та експлуатувати у стані, що дозволяє привести її у готовність до укриття за призначенням у визначені законом терміни;

встановити таблички позначення та покажчики маршруту руху до захисної споруди цивільного захисту;

захисну споруду цивільного захисту забезпечити первинними засобами пожежогасіння: захисну споруду цивільного захисту обладнати системою пожежної автоматики і сигналізацією;

стан входів та виходів захисної споруди цивільного захисту їх доступність для осіб з інвалідністю та інших маломобільних груп населення виконати відповідно до вимог з утримання;

технічний стан захисної споруди цивільного захисту виконати відповідно до вимог з утримання; експлуатацію та утримання електрообладнання захисної споруди виконати відповідно вимог чинного законодавства у сфері улаштування електроустановок;

визначити формування цивільного захисту з обслуговування захисної споруди;

забезпечити ведення документації захисної споруди, у якій відображаються відомості про терміни і результати проведених оглядів, обстежень та випробувань, проведених технічних обслуговувань, поточних та капітальних ремонтів тощо;

захисну споруду забезпечити необхідним майном та засобами на розрахункову чисельність населення, що підлягає укриттю:

захист споруду забезпечити лікарськими засобами та медичними виробами;

встановити баки (ємності).

Листом від 18.11.2022 № 65310/1885 відповідача повідомлено про те, що у зв`язку з військовою агресією РФ на виконання вимог щодо утримання та експлуатації захисних споруд цивільного захисту, затверджених наказом МВС України від 09.07.2018 № 579, Порядку створення та, утримання фонду захисних споруд цивільного захисту затвердженого постановою КМУ від 10.03.2017 № 138, до кінця поточного року необхідно провести самостійно або за участі представника територіального органу ДСНС стану готовості ЗС ЦЗ.

За результатами повторної перевірки, проведеної ГУ ДСНС у Харківській області (Чугуївське відділення), акт від 04.04.2023 № 1, встановлено, що вказані у приписі від 10.06.2021 № 51 порушення, які стосуються захисної споруди, виконані лише в частині визначення формування цивільного захисту з обслуговування захисної споруди, забезпечення захисної споруди лікарськими та медичними виробами та встановлення баків (ємностей), тобто вимоги щодо приведення захисної споруди у придатний для використання стан керівником вказаного підприємства не виконані в повному обсязі.

По суті заявлених вимог суд зазначає, наступне.

У зв`язку з проведенням АТО на сході держави, та запровадження Кабінетом Міністрів України на території Донецької та Луганської областей режиму надзвичайної ситуації, а на всій території України - режиму підвищеної готовності згідно Кодексу цивільного захисту України, Кабінетом Міністрів України прийнято постанову від 26.01.15р. №18, якою створено Державну комісію з надзвичайних ситуацій та регіональні координаційні центри.

Згідно Положення про Державну комісію з питань техногенно-екологічної безпеки та надзвичайних ситуацій, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 26.01.2015 року №18, Державна комісія з питань техногенно-екологічної безпеки та надзвичайних ситуацій є постійно діючим органом, який забезпечує координацію діяльності центральних і місцевих органів виконавчої влади, пов`язаної із забезпеченням техногенно-екологічної безпеки, захисту населення і територій від наслідків надзвичайних ситуацій, організаційних заходів протидії терористичній діяльності та воєнній загрозі, запобігання виникненню надзвичайних ситуацій і реагування на них.

Одним з основних завдань Державної комісії з питань техногенно-екологічної безпеки та надзвичайних ситуацій є інвентаризація всіх об`єктів цивільного захисту, тобто інженерних споруд, призначених для захисту населення від впливу небезпечних факторів, що виникають внаслідок надзвичайних ситуацій, воєнних дій або терористичних актів.

Одночасно з цим, Кабінетом Міністрів України видано розпорядження №48-р від 26.01.15р., яким надано дозвіл Державній службі з надзвичайних ситуацій та її територіальним органам разом з місцевими органами виконавчої влади на проведення перевірок стану готовності пунктів управління, захисних споруд та наявності планів цивільного захисту на особливий період і планів реагування на надзвичайні ситуації.

Пунктом 11 ч. 1 ст. 18 Кодексу цивільного захисту України установлено, що до повноважень інших центральних органів виконавчої влади у сфері цивільного захисту належить організація обліку фонду захисних споруд цивільного захисту суб`єктів господарювання, що належать до сфери їх управління, та захисних споруд цивільного захисту державної власності, що перебувають на балансі суб`єктів господарювання приватної форми власності.

Пунктом 27 ч. 1 ст. 19 Кодексу цивільного захисту України до повноважень Ради міністрів Автономної Республіки Крим, місцевих державних адміністрацій у сфері цивільного захисту віднесено здійснення контролю за утриманням та станом готовності захисних споруд цивільного захисту.

Отже, вказане свідчить, що проведення відповідної перевірки територіальним органом ДСНС та внесення припису про усунення виявлених порушень керівникові підприємства (який залишається і на даний час невиконаним), не забезпечує основної мети - підтримання об`єкта цивільного захисту у стані готовності, яке має основним призначенням укриття населення від засобів масового ураження в особливий період та надзвичайних ситуацій у мирний час.

Відповідно до ч.1 ст.32 Кодексу цивільного захисту України до захисних споруд цивільного захисту належать: 1) сховище - герметична споруда для захисту людей, в якій протягом певного часу створюються умови, що виключають вплив на них небезпечних факторів, які виникають внаслідок надзвичайної ситуації, воєнних (бойових) дій та терористичних актів; 2) протирадіаційне укриття - негерметична споруда для захисту людей, в якій створюються умови, що виключають вплив на них іонізуючого опромінення у разі радіоактивного забруднення місцевості та дії звичайних засобів ураження.

До завдань і обов`язків суб`єктів господарювання у сфері цивільного захисту належить забезпечення дотримання вимог законодавства щодо створення, зберігання, утримання, використання та реконструкції захисних споруд цивільного захисту (п. 15 ч. 1 ст. 20 Кодексу цивільного захисту України), здійснення обліку захисних споруд цивільного захисту, які перебувають на балансі (утриманні) (п. 16. 1 ст. 20 цього Кодексу).

Згідно ч. 8 ст. 32 Кодексу цивільного захисту України, п.3 Порядку створення, утримання фонду захисних споруд цивільного захисту, виключення таких споруд із фонду та ведення його обліку, затвердженого постановою КМУ від 10.03.2017 № 138 утримання захисних споруд цивільного захисту у готовності до використання за призначенням здійснюється суб`єктами господарювання, на балансі яких вони перебувають (у тому числі споруд, що не увійшли до їх статутних капіталів у процесі приватизації (корпоратизації), за рахунок власних коштів; балансоутримувачами захисних споруд є власники, користувачі, юридичні особи, на балансі яких перебувають захисні споруди (у тому числі споруди, що не увійшли до їх статутних капіталів у процесі приватизації (корпоратизації)

Як встановлено судом, на балансі ДП « Санаторій Ялинка» ПРАТ « Укрпрофздоровниця» знаходиться протирадіаційний об`єкт цивільного захисту - сховище №77617, статус якого підтверджується обліковою карткою сховища, копію якої додано до позовної заяви (а.с.52-53).

Отже, виходячи з наведених норм права вбачається, що саме на відповідача, як балансоутримувача/користувача, покладено обов`язок з утримання захисної споруди в належному технічному стані.

Відповідачем під час розгляду справи не спростовані виявлені під час перевірки порушення вимог законодавства у сферах пожежної і техногенної безпеки, цивільного захисту, не оскаржено законність припису, як і не надано доказів виконання вимог припису про усунення порушень вимог законодавства у сферах пожежної і техногенної безпеки, цивільного захисту №51 від 10.06.2021 в частині вимог, що стосуються захисної споруди у повному обсязі.

Відповідно до ч.ч.1, 2 статті 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Отже, виходячи з меж заявлених позовних вимог, системного аналізу положень чинного законодавства України, оцінки поданих сторонами доказів за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному і об`єктивному розгляді всіх обставин справи в їх сукупності, суд дійшов висновку про те, що вимоги позивача є обґрунтованими та такими, що підлягають частковому задоволенню.

Згідно з частиною першою статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

На підставі викладеного, керуючись ст. 19 Конституції України, ст.ст. 6-9, 139, 242 246, 295 КАС України, суд, -

вирішив

Адміністративний позов задовольнити частково.

Визнати протиправною бездіяльність ДП «Санаторій «Ялинка» ПРАТ «Укрпрофоздоровниця» щодо невжиття заходів щодо приведення в належний технічний стан та готовність до укриття населення захисної споруди цивільного захисту (протирадіаційне укриття) №77617 у придатний стан для використання за цільовим призначенням.

Зобов`язати ДП «Санаторій «Ялинка» ПРАТ «Укрпрофоздоровниця» привести в належний технічний стан і готовність до укриття населення захисної споруди цивільного захисту (протирадіаційне укриття) №77617 у придатний стан для використання за цільовим призначенням, а саме: захисну споруду утримувати та експлуатувати у стані, що дозволяє привести її у готовність до укриття за призначенням у визначені законом терміни; встановити таблички позначення та покажчики маршруту руху до захисної споруди цивільного захисту; захисну споруду цивільного захисту забезпечити первинними засобами пожежогасіння: захисну споруду цивільного захисту обладнати системою пожежної автоматики і сигналізацією; стан входів та виходів захисної споруди цивільного захисту їх доступність для осіб з інвалідністю та інших маломобільних груп населення виконати відповідно до вимог з утримання; технічний стан захисної споруди цивільного захисту виконати відповідно до вимог з утримання; експлуатацію та утримання електрообладнання захисної споруди виконати відповідно вимог чинного законодавства у сфері улаштування електроустановок; забезпечити ведення документації захисної споруди, у якій відображаються відомості про терміни і результати проведених оглядів, обстежень та випробувань, проведених технічних обслуговувань, поточних та капітальних ремонтів тощо; захисну споруду забезпечити необхідним майном та засобами на розрахункову чисельність населення, що підлягає укриттю.

В іншій частині вимог позов залишити без задоволення.

Роз`яснити, що рішення підлягає оскарженню згідно з ч. 1 ст. 295 КАС України (протягом 30 днів з дати складення повного судового рішення); набирає законної сили відповідно до ст. 255 КАС України.

У повному обсязі рішення виготовлено 18.04.2023

Суддя Зоркіна Ю.В.

СудХарківський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення13.04.2023
Оприлюднено21.04.2023
Номер документу110315851
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи щодо забезпечення громадського порядку та безпеки, національної безпеки та оборони України, зокрема щодо цивільного захисту

Судовий реєстр по справі —520/339/23

Постанова від 15.02.2024

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Подобайло З.Г.

Постанова від 15.02.2024

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Подобайло З.Г.

Ухвала від 01.02.2024

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Подобайло З.Г.

Ухвала від 01.02.2024

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Подобайло З.Г.

Ухвала від 22.12.2023

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Подобайло З.Г.

Ухвала від 30.11.2023

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Зоркіна Ю.В.

Ухвала від 22.09.2023

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Зоркіна Ю.В.

Рішення від 13.04.2023

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Зоркіна Ю.В.

Ухвала від 10.02.2023

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Зоркіна Ю.В.

Ухвала від 16.01.2023

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Зоркіна Ю.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні