Ухвала
від 20.04.2023 по справі 331/2484/23
ЖОВТНЕВИЙ РАЙОННИЙ СУД М. ЗАПОРІЖЖЯ

20.04.2023

Справа № 331/2484/23

Провадження № 1-кс/331/770/2023

У Х В А Л А

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

20 квітня 2023 року м. Запоріжжя

Слідчийсуддя Жовтневогорайонного судум.Запоріжжя ОСОБА_1 ,при секретарі ОСОБА_2 ,за участю слідчого 2-го відділення слідчого відділу Управління Служби безпеки України в Запорізькій області лейтенанта юстиції ОСОБА_3 ,захисника підозрюваного адвоката ОСОБА_4 , розглянувши у відкритому судовому засіданні в залі суду в м. Запоріжжі клопотання розглянувши клопотання слідчого 2-го відділення слідчого відділу Управління Служби безпеки України в Запорізькій області лейтенанта юстиції ОСОБА_3 , погоджене з прокурором, який здійснює процесуальне керівництво у кримінального провадженні прокурором Якимівського відділу Мелітопольської окружної прокуратури Запорізької області ОСОБА_5 , про здійснення спеціального досудового розслідування у кримінальному провадженні №22023080000000618, внесеному до Єдиного реєстру досудових розслідувань 14.04.2023 року за підозрою ОСОБА_6 у вчиненні кримінального правопорушення, передбаченого ч. 2 ст. 28 ч. 5 ст. 111-1 КК України, -

В С Т А Н О В И В:

19 квітня 2023 року до Жовтневого районного суду міста Запоріжжя надійшло клопотання слідчого 2-го відділення слідчого відділу Управління Служби безпеки України в Запорізькій області лейтенанта юстиції ОСОБА_3 , яке погоджене з прокурором, який здійснює процесуальне керівництво у кримінального провадженні прокурором Якимівського відділу Мелітопольської окружної прокуратури Запорізької області ОСОБА_5 , про здійснення спеціальногодосудового розслідування у кримінальному провадженні про здійснення спеціального досудового розслідування у кримінальному провадженні №22023080000000618, внесеному до Єдиного реєстру досудових розслідувань 14.04.2023 року за підозрою ОСОБА_6 у вчиненні кримінального правопорушення, передбаченого ч. 2 ст. 28 ч. 5 ст. 111-1 КК України.

В обґрунтування поданого клопотання слідчий вказує, що слідчим відділом Управління Служби безпеки України в Запорізькій області здійснюється досудове розслідування у кримінальному провадженні про здійснення спеціального досудового розслідування у кримінальному провадженні №22023080000000618, внесеному до Єдиного реєстру досудових розслідувань 14.04.2023 року за підозрою ОСОБА_6 у вчиненні кримінального правопорушення, передбаченого ч. 2 ст. 28 ч. 5 ст. 111-1 КК України.

Згідно з Конституцією України, Україна є суверенною і незалежною державою. Суверенітет України поширюється на всю її територію, яка в межах існуючого кордону є цілісною і недоторканною. Перебування на території України підрозділів збройних сил інших держав з порушенням процедури, визначеної Конституцією та законами України, Гаазькими конвенціями 1899 та 1907 року, IV Женевською конвенцією 1949 року, а також всупереч Меморандуму про гарантії безпеки у зв`язку з приєднанням України до Договору про нерозповсюдження ядерної зброї 1994 року та іншими міжнародно-правовими актами є окупацією частини території суверенної держави Україна та міжнародним протиправним діянням з усіма наслідками, передбаченими міжнародним правом.

Всупереч вказаним нормам міжнародного гуманітарного права президент рф володимир путін та інші невстановлені на цей час досудовим розслідуванням представники влади РФ, діючи всупереч вимогам п.п. 1,2 Меморандуму про гарантії безпеки у зв`язку з приєднанням України до Договору про нерозповсюдження ядерної зброї від 05.12.1994, принципам Заключного акту Наради з безпеки та співробітництва в Європі від 01.08.1975 та вимогам ч. 4 ст. 2 Статуту ООН і Резолюція Генеральної Асамблеї Організації Об`єднаних Націй від 09.12.1981 № 36/103, від 16.12.1970 № 2734 (ХХV) від 21.12.1965 № 2131 (ХХ), від 14.12.1974 № 3314 (ХХІХ), спланували, підготували і розв`язали агресивну війну та воєнний конфлікт проти України, та віддали відповідні накази на вторгнення підрозділів ЗС РФ на територію України з метою її незаконного збройного захоплення та подальшої військової окупації.

Президент російської федерації 22 лютого 2022 року направив до ради федерації звернення про використання збройних сил російської федерації за межами російської федерації, яке було задоволено.

Приблизно о 5 годині 00 хвилин 24 лютого 2022 року президент російської федерації оголосив про рішення розпочати повномасштабну військову агресію проти України та віддав відповідний наказ підрозділам збройних сил та іншим збройним формуванням рф про військове вторгнення на територію суверенної України через державні кордони в Харківській, Херсонській, Миколаївській, Сумській, Чернігівській, Запорізькій, Київській, інших областях та здійснити збройний напад на державні органи, органи місцевого самоврядування, підприємства, установи, організації, військові частини, інші об`єкти, які мають важливе народногосподарське чи оборонне значення, після чого здійснити військову окупацію частин території суверенної України, у тому числі Мелітопольського району, в який входить смт. Кирилівка, яке було захоплено 24.02.2022 представниками держави-агресора, та створили незаконні органи влади на вказаній території.

24.02.2022 Указом Президента України №64/2022 «Про введення воєнного стану в Україні», у зв`язку з військовою агресією рф проти України, на підставі пропозиції Ради національної безпеки і оборони України, відповідно до пункту 20 частини першої статті 106 Конституції України, Закону України «Про правовий режим воєнного стану» постановлено введення в Україні воєнного стану із 05 години 30 хвилин 24 лютого 2022 року строком на 30 діб, дія якого неодноразово продовжена відповідними указами Президента України, затвердженими Законами України, зокрема Законом України від 07.02.2023 «Про затвердження Указу Президента України «Про продовження строку дії воєнного стану в Україні» затверджено Указ Президента України від 06.02.2023 №58/2023 Про продовження строку дії воєнного стану в Україні», яким продовжено строк дії воєнного стану в Україні строком на 90 діб, який діє наразі.

Відповідно до положень ч. 1 ст. 1 Закону України «Про забезпечення прав і свобод громадян та правовий режим на тимчасово окупованій території України» від 15.04.2014 (в редакції від 07.05.2022, далі за текстом Закон №1207-VII), тимчасово окупована російською федерацією територія України (далі тимчасово окупована територія) є невід`ємною частиною території України, на яку поширюється дія Конституції та законів України, а також міжнародних договорів, згода на обов`язковість яких надана Верховною Радою України.

Тимчасова окупація російською федерацією територій України, визначених частиною першою статті 3 цього Закону, незалежно від її тривалості, є незаконною і не створює для російської федерації жодних територіальних прав.

За державою Україна, територіальними громадами сіл, селищ, міст, розташованих на тимчасово окупованій території, органами державної влади, органами місцевого самоврядування та іншими суб`єктами публічного права зберігається право власності, інші речові права на майно, у тому числі на нерухоме майно, включаючи земельні ділянки, що знаходиться на тимчасово окупованій території.

Тимчасово окупованою територією, відповідно до п. 7 ч. 1 ст. 1-1 Закону №1207-VII, є частини території України, в межах яких збройні формування російської федерації та окупаційна адміністрація російської федерації встановили та здійснюють фактичний контроль або в межах яких збройні формування російської федерації встановили та здійснюють загальний контроль з метою встановлення окупаційної адміністрації російської федерації.

Відповідно до наказу Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України № 309 від 22.12.2022 «Про затвердження Переліку територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих російською федерацією» станом на 22 грудня 2022 року», вся територія Мелітопольського району Запорізької області відноситься до тимчасово окупованої російською федерацією території України.

Після окупації зазначених територій Запорізької області, представниками збройних формувань російської федерації фактично було узурповано всі владні повноваження на тимчасово окупованій ними території області шляхом збройного захоплення адміністративних будівель органів державної влади та місцевого самоврядування, встановлення інституту військових комендатур, запровадження тотального контролю та жорсткого управління у всіх сферах життєдіяльності місцевих громад, фактичної ліквідації приватної власності, свободи слова, пересування та волевиявлення, а також шляхом повсякденного залякування населення, застосування фізичного і психологічного впливу до окремих категорій суспільства та верств населення, в тому числі шляхом незаконного позбавлення волі діючих представників органів державної влади України та місцевого самоврядування, правоохоронців, активістів, волонтерів та їх членів сім`ї і близьких родичів.

Нормативно правовим актом, який регламентує питання проведення всеукраїнського референдуму є Закон України «Про всеукраїнський референдум», прийнятий 26.01.2021. Так, частиною 2 статті 15 вказаного Закону передбачено, що Всеукраїнський референдум щодо зміни території України призначається Верховною Радою України відповідно до Конституції України. Крім того, в частині 1 статті 20 вказаного Закону зазначено, що у разі введення воєнного чи надзвичайного стану в Україні або окремих її місцевостях призначення (проголошення) та проведення всеукраїнського референдуму забороняється.

Так, у невстановлений досудовим розслідуванням час, але не пізніше ніж 05.05.2022, представниками збройних формувань російської федерації всупереч законного порядку установленого Конституцією України, Законами України «Про місцеві державні адміністрації», «Про місцеве самоврядування в Україні» та іншими діючими нормативно-правовими актами, цілеспрямовано було створено окупаційну адміністрацію російської федерації «Военно-гражданская администрация Запорожской области», з метою подальшого утримання адміністративно-політичного контролю на захопленій військовим шляхом та тимчасово окупованій території Запорізької області, а також реалізації узурпованих владних повноважень.

При цьому, положеннями п. 6 ч. 1 ст. 1-1 Закону №1207-VII визначено, що окупаційна адміністрація рф це сукупність державних органів і структур російської федерації, функціонально відповідальних за управління тимчасово окупованими територіями та підконтрольних російській федерації самопроголошених органів, які узурпували виконання владних повноважень на тимчасово окупованих територіях та які виконували чи виконують властиві органам державної влади чи органам місцевого самоврядування функції на тимчасово окупованій території України, в тому числі органи, організації, підприємства та установи, включаючи правоохоронні та судові органи, нотаріусів та суб`єктів адміністративних послуг.

В той же час, 26.07.2022 указом незаконно призначеного голови військово-цивільної адміністрації Запорізької області №165-р створено незаконний орган влади «виборчу комісію Запорізької області».

Далі, 08.08.2022 незаконно призначений т.зв. голова «Военно-гражданской администрации Запорожской области», знаходячись у приміщенні палацу культури

«ім. Т.Г. Шевченко», розташованому за адресою: Запорізька область, м. Мелітополь,

пл. Перемоги, буд. 4, діючи умисно, використовуючи свої організаційно-розпорядчі владні повноваження голови окупаційної адміністрації держави-агресора, організував та провів збори мешканців громади із залученням численних представників російських та місцевих окупаційних ЗМІ, на якому у штучно створеній урочистій обстановці, з використанням державної символіки російської федерації, створюючи враження у присутніх осіб щодо їх певної причетності до цієї нібито значущої події, маніпулюючи таким чином їх дійсним сприйняттям подій та їх наслідків, підписав розпорядження «Про підготовку організації проведення референдуму виборчою комісією Запорізької області» №195-р від 08.08.2022, відповідно до якого доручив створеній виборчій комісії пропрацювати та надати до військово-цивільної адміністрації Запорізької області пропозиції з організаційного, матеріально-технічного ті іншого забезпечення заходів до підготовки до проведення референдуму про входження Запорізької області до складу рф.

Крім того, 20.09.2022 незаконно призначеним головою «Военно-гражданской администрации Запорожской области» видано указ №356-у, відповідно до якого було:

1) призначено проведення референдуму Запорізької області про вихід Запорізької області із складу України та про входження Запорізької області до складу рф на правах суб`єкта рф;

2) винесено питання на референдум щодо голосування за вихід Запорізької області із складу України, утворення Запорізької області самостійної держави та входження її до складу рф на правах суб`єкта рф, а саме: «Ви за вихід Запорізької області зі складу України, утворення Запорізькою областю самостійної держави і входження її до складу російської федерації на правах суб`єкта російської федерації, відповідь: «так» або «ні»»;

3) затверджено положення про референдум Запорізької області про вихід Запорізької області із складу України та про входження Запорізької області до складу рф на правах суб`єкта рф;

4) в цілях забезпечення умов для реалізації прав на участь у референдумі, а також безпеки для учасників референдуму, членів комісій референдуму, наглядачів, представників засобів масової інформації визначено дні голосування на референдумі 23 вересня 27 вересня 2022 року.

У подальшому, приблизно у першій декаді вересня 2022 року громадянка України ОСОБА_6 , діючи умисно, усвідомлюючи протиправність своїх намірів та бажаючи настання суспільно-небезпечних наслідків, з метою реалізації свого злочинного плану, направленого на підтримку діяльності представників держави-агресора та окупаційної адміністрації рф щодо зміни меж території та державного кордону України всупереч установленого Конституцією України порядку шляхом організації та проведення незаконного референдуму, вступила у злочинну змову із т. зв. головою «Военно-гражданской администрации Запорожской области», незаконно призначеною головою «виборчої комісії Запорізької області» держави агресора, незаконно призначеним головою Мелітопольської військово-цивільної адміністрації Мелітопольського району, іншими очільниками незаконних органів влади окупаційних адміністрації держави-агресора, утворених на тимчасово-окупованій територій Запорізької області, а також іншими невстановленими на даний час особами, щодо організації та проведення незаконного референдуму про входження Запорізької області до складу російської федерації.

Після чого, ОСОБА_6 , приблизно у першій декаді вересня 2022 року, будучи проросійськи налаштованою особою, діючи за попередньою змовою із незаконно призначеною головою «виборчої комісії Запорізької області», іншими очільниками незаконних органів влади окупаційних адміністрації держави-агресора, утворених на тимчасово-окупованій територій Запорізької області, на виконання загального злочинного плану, із відома незаконно призначеного голови «Военно-гражданской администрации Запорожской области» та на виконання його указу №165-р від 26.07.2022, добровільно зайняла посаду голови т.зв. «участковой избирательной комиссии №322 территориальной избирательной комиссии Мелитопольского района» (далі т.зв. «УИК №322 ТИК Мелитопольського района»), що знаходиться за адресою: Запорізька область, Мелітопольський район, смт. Кирилівка, вул. Центральна, буд. 40 А.

Надалі, ОСОБА_6 , починаючи з першої декади вересня 2022 року, діючи умисно, на виконання зазначених розпоряджень, під керівництвом т.з. голови «виборчої комісії Запорізької області», а також за попередньою змовою з очільниками незаконних органів влади окупаційних адміністрації держави-агресора, утворених на тимчасово-окупованій територій Запорізької області та іншими невстановленими особами, розпочала здійснювати організаційні заходи, направлені на проведення на тимчасово окупованій території смт. Кирилівка Мелітопольського району Запорізької області незаконного референдуму про входження Запорізької області до складу рф, з метою незаконної зміни меж території та державного кордону України в порушення порядку, встановленого Конституцією України.

Так, ОСОБА_6 , діючи умисно, за попередньою змовою із невстановленими особами з числа окупаційної адміністрації держави-агресора та з числа т. зв. «УИК №322 ТИК Мелитопольського района», протягом першої декади вересня 2022 року, на виконання вказаного розпорядження незаконно призначеного т.зв. голови «Военно-гражданской администрации Запорожской области», та з метою реалізації спільного з ним злочинного наміру, направленого на організацію та проведення абсолютно незаконного референдуму, за підтримки збройних формувань рф та представників держави-агресора провела комплекс необхідних заходів для підготовки та організації проведення вказаного референдуму, а саме:

- забезпечила підбір та комплектування членів і водіїв т.зв. «УИК №322 ТИК Мелитопольського района»;

- забезпечила проходження членів комісії «УИК №322 ТИК Мелитопольського района» навчальної програми щодо організації та проведення референдуму;

- організувала отримання матеріально-технічного забезпечення діяльності «УИК №322 ТИК Мелитопольського района»;

- забезпечила інформування мешканців громади, як можливих учасників референдуму, про підготовку та проведення референдуму;

- склала попередні списки учасників референдуму;

- організувала проведення членами комісії попереднього опитування мешканців громади з метою встановлення громадської думки щодо проведення референдуму тощо.

Продовжуючи свою протиправну діяльність, ОСОБА_6 23.09.2022, перебуваючи на тимчасово окупованій території Запорізької області, а саме в смт. Кирилівка Мелітопольського району Запорізької області, на виконання зазначених вище розпоряджень незаконно призначеного т.зв. голови «Военно-гражданской администрации Запорожской области», діючи умисно, а також за попередньою змовою з очільниками незаконних органів влади окупаційних адміністрації держави-агресора, утворених на тимчасово-окупованій територій Запорізької області та іншими невстановленими особами, будучи головою т.зв. «УИК №322 ТИК Мелитопольського района» за безпосередньої участі інших осіб з числа вказаної т. зв. «участковой избирательной комиссии», фактично розпочала проведення референдуму про вихід Запорізької області зі складу України та її входження до складу рф, з метою подальшої зміни меж території та державного кордону України в порушення порядку, встановленого Конституцією України, а саме о 08 год. 00 хв. відкрила роботу вказаної територіальної комісії шляхом прийому осіб із числа місцевих жителів смт. Кирилівка, організації діяльності інших членів комісії через обхід жителів за місцем їх проживання, з метою забезпечення голосування якомога більшої кількості населення, видачі бюлетенів для голосування, подальшого підрахунку голосів та оформлення відповідної документації.

А в подальшому у період часу з 24.09.2022 по 27.09.2022 ОСОБА_6 , діючи умисно, на виконання обов`язків голови т.зв. «УИК №322 ТИК Мелитопольського района» продовжила організацію та здійснення голосування на незаконному референдумі, після чого провела підрахунок голосів та передала результати голосування, отримані на території т.зв. «УИК №322 ТИК Мелитопольського района», невстановленим представникам т.зв. «территориальной избирательной комиссии Мелитопольського района».

Таким чином, в період з 23.09.2022 по 27.09.2022 ОСОБА_6 , будучи призначеною головою т.зв. «УИК №322 ТИК Мелитопольського района», перебуваючи у змові з іншими представниками окупаційних адміністрацій держави-агресора на тимчасово окупованій території на тимчасово окупованій території Запорізької області, організувала та фактично провела незаконний референдуму про входження смт. Кирилівка Мелітопольського району Запорізької області до складу російської федерації.

Слідчий вказує, що за викладених вище обставин громадянка України ОСОБА_6 обґрунтовано підозрюється у вчиненні кримінального правопорушення, передбаченого

ч. 2 ст. 28 ч. 5 ст. 111-1 КК України, тобто участь в організації та проведення незаконних референдумів на тимчасово окупованій території, вчинене за попередньою змовою групою осіб.

31.03.2023 слідчим слідчого відділу УСБУ в Запорізькій області за погодженням із прокурором групи прокурорів, який здійснює процесуальне керівництво у кримінальному провадженні № 22022080000002311 від 28.11.2022 складено та відповідно до вимог

ст.ст. 111, 135, 276-278 КПК України 05.04.2023 повідомлено ОСОБА_6 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , про те, що вона обґрунтовано підозрюється у вчиненні кримінального правопорушення (злочину), передбаченого ч. 2 ст. 28

ч. 5 ст. 111-1 КК України участь в організації та проведення незаконних референдумів на тимчасово окупованій території, вчинене за попередньою змовою групою осіб.

Слідчий, на обґрунтування поданого клопотання вказує, 03.04.2023 на офіційному веб-сайті Офісу Генерального прокурора опубліковано повідомлення про підозру

ОСОБА_6 у вчиненні кримінального правопорушення, передбаченого ч. 2 ст. 28

ч. 5 ст. 111-1 КК України, та повістки про виклик ОСОБА_6 до слідчого відділу УСБУ в Запорізькій області на 10.04.2023, 11.04.2023, 12.04.2023, для отримання оригіналу повідомлення про підозру, а також участі в процесуальних діях, як підозрюваної.

Окрім зазначеного, повідомлення про підозру ОСОБА_6 у вчиненні кримінального правопорушення, передбаченого ч. 2 ст. 28 ч. 5 ст. 111-1 КК України, та повістки про виклик ОСОБА_6 до слідчого відділу УСБУ в Запорізькій області на 10.04.2023, 11.04.2023, 12.04.2023 для отримання оригіналу повідомлення про підозру, а також участі в процесуальних діях, як підозрюваної, опубліковані у газеті «Урядовий кур`єр» у розділі «Оголошення» у номері НОМЕР_1 ( НОМЕР_2 ) від ІНФОРМАЦІЯ_2 . Водночас, слідчий зазначає, що на вказані дату та час підозрювана ОСОБА_6 не з`явилася та про причини своєї неявки не повідомила.

Водночас, 05.04.2023 враховуючи перебування ОСОБА_6 на окупованій території Запорізької області, а саме смт.Кирилівка Мелітопольського району Запорізької області, відсутності поштового зв`язку на вказаній території, слідчим слідчого відділу Управління Служби безпеки України в Запорізькій області, встановивши наявність у ОСОБА_6 номер мобільного телефону НОМЕР_3 , в подальшому використовуючи мобільний додаток «WhatsApp» було здійснено два дзвінки на номер мобільного телефону НОМЕР_3 , окрім цього, на вказаний номер мобільного телефону здійснено відправлення інформаційного повідомлення про те, що 31.03.2023 у кримінальному провадженні № 22022080000002311 від 28.11.2022 складено повідомлення про підозру ОСОБА_6 за ч. 2 ст. 28 ч. 5 ст. 111-1 КК України, а з 05.04.2023 ОСОБА_6 є підозрюваною у даному кримінальному провадженні, а також з метою виклику

ОСОБА_6 до слідчого відділу УСБУ в Запорізькій області, надіслано скан-копію повісток про виклик для вручення письмового повідомлення про підозру та проведення слідчих дій за її участю як підозрюваної у даному кримінальному провадженні, а також надіслано скан-копію повідомлення про підозру.

Слідчий зазначає, що постановою прокурора від 14.04.2023 із матеріалів досудового розслідування у кримінальному провадженні №22022080000002311 від 28.11.2022 виділено в окреме кримінальне провадження матеріали щодо вчинення громадянкою України ОСОБА_6 кримінального правопорушення, передбаченого ч. 2 ст. 28 ч. 5 ст. 111-1 КК України, та зареєстровано у Єдиному реєстрі досудових розслідувань №22023080000000618 від 14.04.2023.

08.04.2023 слідчим слідчого відділу Управління Служби безпеки України в Запорізькій області було направлено постанову до Регіонального центру з надання безоплатної правової допомоги у Донецькій та Запорізькій областях, та відповідно до доручення від 08.04.2023 №028-280000634 для надання безоплатної вторинної правової допомоги особі призначено захисника адвоката ОСОБА_4 , якому 08.04.2023 вручено копію повідомлення про підозру ОСОБА_6 за ч. 2 ст. 28

ч. 5 ст. 111-1 КК України.

В той же час, слідчий зазначає у клопотанні, що дотепер ОСОБА_6 не з`явилася на виклики та жодним чином не повідомила про причини неявки, у зв`язку з чим є всі підстави вважати, що підозрювана переховується від органу досудового розслідування з метою уникнення кримінальної відповідальності.

На теперішній час з метою уникнення від кримінальної відповідальності ОСОБА_6 переховується від органів досудового розслідування та суду на тимчасово окупованій території смт. Кирилівка Мелітопольського району Запорізької області та має наявність сухопутного сполучення з анексованою територією АР Крим та безперешкодного сполучення з раніше окупованою територією Донецької та Луганської областей. має безперешкодну можливість виїхати на територію держави-агресора Російської Федерації, окрім цього, з метою уникнення від кримінальної відповідальності може виїхати через державний кордон України та переховуватись на території сусідніх держав.

14.04.2023 постановою слідчого слідчого відділу Управління Служби безпеки України в Запорізькій області підозрювану ОСОБА_6 оголошено у державний та міжнародний розшук, проведення якого доручено оперативним співробітникам Мелітопольського РВ Управління Служби безпеки України в Запорізькій області.

Слідчий також зазначає, що обґрунтованість підозри у вчиненні ОСОБА_6 кримінального правопорушення (злочину), передбаченого ч. 5 ст. 111-1 КК України, підтверджується зібраними з дотриманням вимог КПК України доказами, а саме:

Повідомленням оперативного підрозділу щодо протиправної діяльності ОСОБА_6 ;

Допитами в якості свідків:

- ОСОБА_7 , яка в ході допиту заявила, що ОСОБА_6 до окупації працювала бухгалтером в Кирилівський раді, а після окупації перейшла на бік окупантів і залишилась на своїй посаді. Надалі вона стала головою виборчої дільниці «Кирилівка-1»;

- ОСОБА_8 , який в ході допиту заявив, що ОСОБА_6 займалась організацією і проведенням так званого «референдуму». Її бачили біля будинку культури, де знаходиться виборча дільниця у смт. Кирилівці, під час проведення референдуму. Також свідок заявив, що до окупації ОСОБА_6 працювала бухгалтером;

- ОСОБА_9 , який в ході допиту заявив, що ОСОБА_6 працює у бухгалтерському відділі адміністрації Кирилівського селищної ради. ОСОБА_6 разом із ОСОБА_10 підпорядковується ОСОБА_11 і готують бухгалтерські звіти, нараховують заробітні плати працівникам окупаційної адміністрації;

Протоколом огляду від 31.03.2023 Телеграм-каналів «Балицкий Евгений» та «Новое Весёлоеru» стосовно підтвердження факу проведення на окупованій території незаконного референдуму;

Протоколом за результатами проведення негласної слідчої (розшукової) дії зняття інформації з електронних інформаційних систем (розсекречено в установленому законом порядку) від 29.01.2023, відповідно до якого, ОСОБА_6 займається організацією, та в подальшому проведенням, незаконного референдуму на тимчасово окупованій території Кирилівської селищної територіальної громади Мелітопольського району Запорізької області, а також в даному протоколі наявні документи, що підтверджують зайняття посади голови т.зв. виборчої комісії ОСОБА_6 .

Іншими зібраними в ході досудового розслідування кримінального провадження доказами.

Таким чином, встановлено наявність достатніх доказів для обґрунтованої підозри

ОСОБА_6 в організації та проведенні незаконного референдуму на тимчасово окупованій території, вчинене за попередньою змовою групою осіб.

У клопотання слідчий зазначає, підозрювана ОСОБА_6 ухиляється від явки на виклик слідчого (не прибула на виклик без поважної причини більше ніж два рази), оголошена у міжнародний та державний розшук та перебуває у смт. Кирилівка Кирилівської селищної ради Михайлівського району, Запорізької області, тобто на території, яка відповідно до наказу Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України № 309 від 22.12.2022 «Про затвердження Переліку територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих Російською Федерацією» станом на 22 грудня 2022 року», вся територія Мелітопольського району Запорізької області, з усіма територіальними громадами, відноситься до тимчасово окупованої Російською Федерацією території України, окрім цього, періодично здійснює виїзди на тимчасово окуповану територію АР Крим, а також на територію держави-агресора Російської Федерації.

Таким чином, слідчий вважає, що притягнути ОСОБА_6 до кримінальної відповідальності у загальному порядку, передбаченому кримінально-процесуальним законодавством, не надається можливим, але при цьому наявні достатні підстави для проведення у даному кримінальному провадженні стосовно підозрюваного спеціального досудового розслідування злочину, передбаченого ч. 2 ст. 28 ч. 5 ст. 111-1 КК України.

Окремо, слідчий зазначає, що розшук підозрюваної ОСОБА_6 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , триває, державний кордон України остання не перетинала.

Досудове розслідування у кримінальному провадженні проводиться слідчим відділом Управління Служби безпеки України в Запорізькій області, що розташовано у межах територіальної юрисдикції Жовтневого районного суду міста Запоріжжя.

На підставі викладеного, слідчий просить слідчого суддю надати дозвіл на здійснення спеціального досудового розслідування у кримінальному провадженні №22023080000000618 від 14.04.2023 відносно громадянки України ОСОБА_6 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , яка обґрунтовано підозрюється у вчинені кримінального правопорушення, передбаченого ч. 2 ст. 28 ч. 5 ст. 111-1 КК України.

У судовому засіданні слідчий ОСОБА_3 клопотання підтримала за вищевикладеними мотивами та обґрунтуванням, просить його задовольнити у повному обсязі.

Захисник підозрюваної ОСОБА_6 адвокат ОСОБА_4 у судовому засіданні проти задоволення клопотання не заперечував.

Дослідивши матеріали клопотання та додані до нього матеріали, вислухавши пояснення учасників кримінального провадження, слідчий суддя дійшов наступних висновків.

Слідчим суддею встановлено, що слідчим відділом Управління Служби безпеки України в Запорізькій області здійснюється досудове розслідування у кримінальному провадженні №22023080000000618, внесеному до Єдиного реєстру досудових розслідувань 14.04.2023 року за підозрою ОСОБА_6 у вчиненні кримінального правопорушення, передбаченого ч. 2 ст. 28 ч. 5 ст. 111-1 КК України.

Досудовим розслідуванням встановлена причетність ОСОБА_6 до вчинення кримінального правопорушення, передбаченого ч. 2 ст. 28 ч. 5 ст. 111-1 КК України, що підтверджується матеріалами кримінального провадження, дослідженими у судовому засіданні.

31.03.2023 слідчим слідчого відділу УСБУ в Запорізькій області за погодженням із прокурором групи прокурорів, який здійснює процесуальне керівництво у кримінальному провадженні № 22022080000002311 від 28.11.2022 складено та відповідно до вимог

ст.ст. 111, 135, 276-278 КПК України 05.04.2023 повідомлено ОСОБА_6 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , про те, що вона обґрунтовано підозрюється у вчиненні кримінального правопорушення (злочину), передбаченого ч. 2 ст. 28

ч. 5 ст. 111-1 КК України участь в організації та проведення незаконних референдумів на тимчасово окупованій території, вчинене за попередньою змовою групою осіб.

З метою виклику ОСОБА_6 до слідчого відділу Управління Служби безпеки України в Запорізькій області для вручення повідомлення про підозру та участі у слідчих діях, за її участю в якості підозрюваної у кримінальному провадженні, 03.04.2023 на офіційному веб-сайті Офісу Генерального прокурора опубліковано повідомлення про підозру ОСОБА_6 у вчиненні кримінального правопорушення, передбаченого

ч. 2 ст. 28 ч. 5 ст. 111-1 КК України, та повістки про виклик ОСОБА_6 до слідчого відділу УСБУ в Запорізькій області на 10.04.2023, 11.04.2023, 12.04.2023.

Окрім зазначеного, повідомлення про підозру ОСОБА_6 у вчиненні кримінального правопорушення, передбаченого ч. 2 ст. 28 ч. 5 ст. 111-1 КК України, та повістки про виклик ОСОБА_6 до слідчого відділу УСБУ в Запорізькій області на 10.04.2023, 11.04.2023, 12.04.2023 для отримання оригіналу повідомлення про підозру, а також участі в процесуальних діях, як підозрюваної, опубліковані у газеті «Урядовий кур`єр» у розділі «Оголошення» у номері НОМЕР_1 ( НОМЕР_2 ) від ІНФОРМАЦІЯ_2 . Водночас, слідчий зазначає, що на вказані дату та час підозрювана ОСОБА_6 не з`явилася та про причини своєї неявки не повідомила.

Водночас, 05.04.2023 слідчим слідчого відділу Управління Служби безпеки України в Запорізькій області, враховуючи перебування ОСОБА_6 на окупованій території Запорізької області, а саме смт.Кирилівка Мелітопольського району Запорізької області, відсутності поштового зв`язку на вказаній території, слідчим слідчого відділу Управління Служби безпеки України в Запорізькій області, встановивши наявність у ОСОБА_6 номер мобільного телефону НОМЕР_3 , в подальшому використовуючи мобільний додаток «WhatsApp» було здійснено два дзвінки на номер мобільного телефону НОМЕР_3 , окрім цього, на вказаний номер мобільного телефону здійснено відправлення інформаційного повідомлення про те, що 31.03.2023 у кримінальному провадженні № 22022080000002311 від 28.11.2022 складено повідомлення про підозру ОСОБА_6 за ч. 2 ст. 28 ч. 5 ст. 111-1 КК України, а з 05.04.2023 ОСОБА_6 є підозрюваною у даному кримінальному провадженні, а також з метою виклику ОСОБА_6 до слідчого відділу УСБУ в Запорізькій області, надіслано скан-копію повісток про виклик для вручення письмового повідомлення про підозру та проведення слідчих дій за її участю як підозрюваної у даному кримінальному провадженні, а також надіслано скан-копію повідомлення про підозру.

Постановою прокурора, групи прокурорів, який здійснює процесуальне керівництво у кримінальному провадженні із матеріалів досудового розслідування у кримінальному провадженні №22022080000002311 від 28.11.2022 виділено в окреме кримінальне провадження матеріали щодо вчинення громадянкою України ОСОБА_6 кримінального правопорушення, передбаченого ч. 2 ст. 28 ч. 5 ст. 111-1 КК України, та зареєстровано у Єдиному реєстрі досудових розслідувань №22023080000000618 від 14.04.2023.

08.04.2023 слідчим 2-го відділення слідчого відділу Управління Служби безпеки України в Запорізькій області лейтенантом юстиції ОСОБА_3 було винесено постанову про доручення на призначення захисника для здійснення захисту за призначенням у кримінальному провадженні, яку направлено до Регіонального центру з надання безоплатної правової допомоги у Донецькій та Запорізькій областях.

Враховуючи вищезазначене, відповідно до вимог ч. 1 ст. 52 КПК України, з метою недопущення порушень прав на захист підозрюваної ОСОБА_6 , було залучено захисника-адвоката ОСОБА_4 , для надання безоплатної вторинної правової допомоги (здійснення захисту, складення документів процесуального характеру) у кримінальному провадженні, що підтверджується дорученням для надання безоплатної вторинної правової допомоги від 08.04.2023 №028-280000634.

Того ж дня, на виконання вимог ч. 3 ст. 111, ст. 135, ст. 278 КПК України, повідомлення про підозру відносно ОСОБА_6 було вручено його захиснику адвокату ОСОБА_4 .

В той же час, враховуючи, що ОСОБА_6 не з`явилася на виклики та жодним чином не повідомила про причини неявки, у зв`язку з чим були наявні підстави вважати, що підозрювана переховується від органу досудового розслідування з метою уникнення кримінальної відповідальності, постановою слідчого 2-го відділення слідчого відділу Управління Служби безпеки України в Запорізькій області ОСОБА_3 від 14.04.2023 підозрювану ОСОБА_6 було оголошено у державний та міжнародний розшук, проведення якого доручено оперативним Мелітопольського РВ Управління Служби безпеки України в Запорізькій області.

Відповідно до листа начальника Мелітопольського РВ УСБУ в Запорізькій області від 19.04.2023, громадянка України ОСОБА_6 на даний час перебуває на тимчасово окупованій території України, а саме у смт. Кирилівка Мелітопольського району Запорізької області.

Враховуючи викладене, ОСОБА_6 , яка на даний час перебуває на тимчасово окупованій території України, вважається належним чином повідомленим про виклик з моменту опублікування повісток про виклик у засобах масової інформації загальнодержавної сфери розповсюдження та на офіційному веб-сайті офісу Генерального прокурора.

Отже, притягнути ОСОБА_6 до кримінальної відповідальності у загальному порядку, передбаченому кримінально-процесуальним законодавством, не вбачається за можливе, але при цьому наявні достатні підстави для проведення у даному кримінальному провадженні стосовно підозрюваної спеціального досудового розслідування щодо кримінального правопорушення, передбаченого ч. 2 ст. 28 ч. 5 ст. 111-1 КК України.

Згідно ч. 8 ст. 135 КПК України повістка про виклик особи, стосовно якої існують достатні підстави вважати, що така особа виїхала та/або перебуває на тимчасово окупованій території України, території держави, визнаної Верховною Радою України державою-агресором, у випадку обґрунтованої неможливості вручення їй такої повістки згідно з частинами першою, другою, четвертою сьомою цієї статті, публікується в засобах масової інформації загальнодержавної сфери розповсюдження та на офіційному веб-сайті Офісу Генерального прокурора.

Згідно ч. 5 ст. 139 КПК України, ухилення від явки на виклик слідчого, прокурора чи судовий виклик слідчого судді, суду (неприбуття на виклик без поважної причини більш як два рази) підозрюваним, обвинуваченим, який оголошений у міжнародний розшук, та/або який виїхав, та/або перебуває на тимчасово окупованій території України, території держави, визнаної Верховною Радою України державою-агресором, є підставою для здійснення спеціального досудового розслідування чи спеціального судового провадження.

Відповідно до ч. 1 ст. 297-1 КПК України спеціальне досудове розслідування

(in absentia) здійснюється стосовно одного чи декількох підозрюваних згідно із загальними правилами досудового розслідування, передбаченими цим Кодексом, з урахуванням положень цієї глави.

Згідно з положеннями ч. 2 ст. 297-1 КПК України спеціальне досудове розслідування здійснюється на підставі ухвали слідчого судді у кримінальному провадженні щодо злочинів, передбачених, зокрема, статтею 111-1 Кримінального кодексу України, стосовно підозрюваного, крім неповнолітнього, який переховується від органів слідства та суду на тимчасово окупованій території України, на території держави, визнаної Верховною Радою України державою-агресором, з метою ухилення від кримінальної відповідальності та/або оголошений у міжнародний розшук.

В той же час, відповідно до ч. 3 ст. 12 Закону України «Про забезпечення прав і свобод громадян та правовий режим на тимчасово окупованій території України» ухилення від явки на виклик слідчого (неприбуття на виклик без поважної причини більш як два рази) підозрюваним, який перебуває на тимчасово окупованій території України, та оголошення його у розшук є підставою для здійснення спеціального досудового розслідування чи спеціального судового провадження в порядку, передбаченому Кримінальним процесуальним кодексом України, з особливостями, встановленими цим Законом. Вимога про оголошення у міждержавний або міжнародний розшук не поширюється на випадки, якщо вирішується питання про застосування стосовно цих осіб спеціального кримінального провадження.

Під час досудового розслідування встановлено, що підозрювана ОСОБА_6 ухиляється від явки на виклик слідчого, оголошена у державний та міжнародний розшук, та перебуває на тимчасово-окупованій збройними силами Російської Федерації території смт. Кирилівка Мелітопольського району Запорізької області.

Відповідно до ч. 1 ст. 42 КПК України підозрюваним є особа, якій у порядку, передбаченому статтями 276-279 цього Кодексу, повідомлено про підозру, особа, яка затримана за підозрою у вчиненні кримінального правопорушення, або особа, щодо якої складено повідомлення про підозру, однак його не вручено їй внаслідок не встановлення місцезнаходження особи, проте вжито заходів для вручення у спосіб, передбачений цим Кодексом для вручення повідомлень.

Водночас, положеннями статті 297-5 КПК України передбачено, що повістки про виклик підозрюваного у разі здійснення спеціального досудового розслідування надсилаються за останнім відомим місцем його проживання чи перебування та обов`язково публікуються в засобах масової інформації загальнодержавної сфери розповсюдження та на офіційному веб-сайті Офісу Генерального прокурора. З моменту опублікування повістки про виклик у засобах масової інформації загальнодержавної сфери розповсюдження та на офіційному веб-сайті Офісу Генерального прокурора підозрюваний вважається належним чином ознайомленим з її змістом.

Окрім того, слідчий суддя, поряд з положеннями ч. 2 ст. 297-4 КПК України, враховує практику Європейського суду з прав людини у відповідності до якої «обґрунтована підозра» про яку йдеться у ст. 5 Конвенції про захист прав і основоположних свобод людини, означає наявність фактів чи інформації, котрі могли би переконати об`єктивного спостерігача, що конкретна особа можливо вчинила злочин.

Як неодноразово зазначав у своїх рішеннях Європейський суд з прав людини, факти, які є причиною виникнення підозри, не повинні бути такими самими переконливими як ті, що є необхідними для обґрунтування обвинувального вироку чи суто висунення обвинувачення, що здійснюється на наступній стадії процесу («Murrey v. the United Kingdom»). Наявність обґрунтованої підозри передбачає наявність фактів або інформації, які б могли переконати об`єктивного спостерігача в тому, що відповідна особа могла вчинити злочин, однак те, що можна вважати «обґрунтованим», залежить від усіх обставин справи («Fox, Campbell and Hartley v. the United Kingdom»).

Не вирішуючи питання щодо доведеності вини та кваліфікації дій підозрюваної, та виходячи лише з фактичних даних, які містяться в матеріалах, доданих до клопотання, слідчий суддя вважає, що ОСОБА_6 обґрунтовано підозрюються у вчиненні інкримінованого їй кримінального правопорушення.

Враховуючи викладене, слідчий суддя приходить до висновку про наявність достатніх підстав для задоволення клопотання слідчого про здійснення спеціального досудового розслідування у кримінальному провадженні №22023080000000618, внесеному до Єдиного реєстру досудових розслідувань 14.04.2023 року за підозрою ОСОБА_6 у вчиненні кримінального правопорушення, передбаченого ч. 2 ст. 28 ч. 5 ст. 111-1 КК України.

На підставі викладеного та керуючись ст. 297-1 КПК України, ч. 3 ст. 12 Закону України «Про забезпечення прав і свобод громадян та правовий режим на тимчасово окупованій території України», слідчий суддя, -

У Х В А Л И В:

Клопотання розглянувши клопотання слідчого 2-го відділення слідчого відділу Управління Служби безпеки України в Запорізькій області лейтенанта юстиції ОСОБА_3 , погоджене з прокурором, який здійснює процесуальне керівництво у кримінального провадженні прокурором Якимівського відділу Мелітопольської окружної прокуратури Запорізької області ОСОБА_5 , про здійснення спеціального досудового розслідування у кримінальному провадженні №22023080000000618, внесеному до Єдиного реєстру досудових розслідувань 14.04.2023 року за підозрою ОСОБА_6 у вчиненні кримінального правопорушення, передбаченого ч. 2 ст. 28 ч. 5 ст. 111-1 КК України, задовольнити .

Надати дозвіл на здійснення спеціального досудового розслідування у кримінальному провадженні №22023080000000618, внесеному до Єдиного реєстру досудових розслідувань 14.04.2023 року відносно ОСОБА_6 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , яка обґрунтовано підозрюється у вчиненні кримінального правопорушення, передбаченого ч. 2 ст. 28 ч. 5 ст. 111-1 КК України

Зобов`язати прокурора у кримінальному провадженні внести до Єдиного реєстру досудових розслідувань відомості про здійснення спеціального досудового розслідування.

Ухвала підлягає негайному виконанню з моменту її проголошення та не може бути оскаржена, заперечення на неї можуть бути подані під час підготовчого провадження в суді.

Слідчий суддя: ОСОБА_1

СудЖовтневий районний суд м. Запоріжжя
Дата ухвалення рішення20.04.2023
Оприлюднено24.04.2023
Номер документу110340856
СудочинствоКримінальне
КатегоріяПровадження за поданням правоохоронних органів, за клопотанням слідчого, прокурора та інших осіб про здійснення спеціального досудового розслідування

Судовий реєстр по справі —331/2484/23

Ухвала від 21.04.2023

Кримінальне

Жовтневий районний суд м. Запоріжжя

Антоненко М. В.

Ухвала від 21.04.2023

Кримінальне

Жовтневий районний суд м. Запоріжжя

Антоненко М. В.

Ухвала від 21.04.2023

Кримінальне

Жовтневий районний суд м. Запоріжжя

Антоненко М. В.

Ухвала від 20.04.2023

Кримінальне

Жовтневий районний суд м. Запоріжжя

Антоненко М. В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні