Рішення
від 17.04.2023 по справі 160/2745/23
ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД РІШЕННЯ ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

17 квітня 2023 року Справа № 160/2745/23

Дніпропетровський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Озерянської С.І., розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін в письмовому провадженні у місті Дніпрі адміністративну справу за адміністративним позовом Релігійної організації «Релігійна громада «Євангельська християнська церква «Божий ковчег» до Виконавчого комітету Дніпровської міської ради, третя особа: Комунальне підприємство «Управління контролю за благоустроєм міста» Дніпровської міської ради про визнання протиправними та скасування пунктів додатку до рішення,-

ВСТАНОВИВ:

14.02.2023 року Релігійна організація «Релігійна громада «Євангельська християнська церква «Божий ковчег» звернулась до Дніпропетровського окружного адміністративного суду з позовною заявою, в якій просить визнати протиправними та скасувати пункти 53, 54, 55, 56 додатку до рішення виконавчого комітету Дніпровської міської ради від 24.01.2023 року № 16-24/1 «Про вжиття заходів щодо усунення порушень Правил благоустрою території міста Дніпра».

В обґрунтування позову зазначено, що спірні пункти рішення є незаконними та необґрунтованими і такими, що порушують права позивача з огляду на те, що ЄХЦ «Божий ковчег» є власником будівель і споруд загальною площею 251,6 кв.м (ангар літ. Б1, прибудова літ. Б2 загальною площею 251,6 кв.м, підвал літ. Б2, ганок 63, вбиральня літ. Л1, споруди № 1-6, замощення І), що розташовані за адресою: Дніпропетровська область, м. Дніпро, вулиця Давидова, будинок 58-Б, що підтверджується: договором пожертви нерухомості, посвідченим 12.11.2019 року приватним нотаріусом Дніпровського міського нотаріального округу Лозенко В.В.; витягом з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію права власності від 12.11.2019 року № 188436496. Споруди №1-6 складаються з воріт, огорожі, хвіртки, водопровідного колодязя. Право власності позивача на огорожі, ворота та хвіртку за вказаною адресою зареєстровано в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно, у зв`язку із чим позивач вважає, що включення виконавчим комітетом Дніпровської міської ради в додаток до рішення виконавчого комітету Дніпровської міської ради від 24.01.2023 року № 16-24/1 пунктів 53, 54, 55, 56 щодо демонтажу воріт, огорожі, хвіртки, які знаходяться у власності позивача, є грубим порушення частини 4 статті 13, частини 4 статті 41 Конституції України, частини 1 статті 321 Цивільного кодексу України, статті 1 Першого Протоколу Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод.

Ухвалою суду від 17.02.2023 року відкрито провадження у справі в порядку спрощеного позовного провадження без виклику учасників на підставі статті 262 Кодексу адміністративного судочинства України.

23.03.2023 року від представника Комунального підприємства «Управління контролю за благоустроєм міста» до Дніпропетровського окружного адміністративного суду надійшов відзив на позовну заяву. Відзив обґрунтований тим, що наприкінці липня 2021 року під час проведення уповноваженими на те органами перевірки використання об`єктів благоустрою міста було виявлено у районі будинку № 58 Б по вул. Давидова (нова назва - Карла Роде) проведення земляних робіт з улаштування на міській території за межами існуючої огорожі ще однієї огорожі, без жодного документа на користування земельною ділянкою, без дозвільних документів на проведення робіт по улаштуванню цієї огорожі, що підтверджується актами комісійного обстеження території (фіксації погіршення існуючого стану та/або змінення об`єкта благоустрою міста) оформленим відповідно до підпункту 12.1 Порядку, та доданими до нього фото з відміткою про дату фотографування. Для стягнення плати за тимчасові погіршення існуючого стану та/або змінення об`єктів благоустрою міста щодо проведення земляних робіт на міській території було виставлено відповідні рахунки. Виставлені рахунки: № К - 00169349 від 04.08.2021; № К - 0017267« від 31.08.2021; № К - 00174424 від 30.09.2021; № К - 00175609 від 31.10.2021 № К - 00176858 від 30.11.2021; К - 00177853 від 31.12.2021 було сплачено керівником (пастором) Релігійної організації «Релігійна громада «Євангельські християнська церква «Божий ковчег» Мнацаканяном Гамлетом Мартуновичем 11.01.2022 року (меморіальний ордер № @2РL665445) в сумі 84 573,48 грн., що підтверджує факт улаштування нової огорожі. Документи, на право користування земельною ділянкою у Релігійної організації «Релігійна громаді «Євангельська християнська церква «Божий ковчег» відсутні. В додаток до оскаржуваного рішення виконавчого комітету Дніпровської міської ради від 24.01.2023 № 16-24/1 «Про вжиття заходів щодо усунення порушень Правил благоустрою території міста Дніпра) (пункти 53, 54, 55, 56) внесено не огорожу, яка належить позивачеві на праві власності та зареєстровано в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно 12.11.2019 на підставі договору пожертви нерухомості від 12.11.2019, а огорожу, яку улаштовано позивачем в липні-серпні 2021 року без відповідних дозволів та на невідведеній під нею земельній ділянці, чим порушено Правила та Порядок. Огорожу щодо якої зареєстровано 12.11.2019 року в Реєстрі право власності демонтовано власником самостійно після улаштування нової.

27.03.2023 року виконавчим комітетом Дніпровської міської ради надано до суду відзив, в якому представник відповідача просив відмовити у задоволенні позову повністю та зазначив, що відповідно до п.2.2.16 Статуту Комунального підприємства «Управління контролю за благоустроєм міста» Дніпровської міської ради», затвердженого рішенням Дніпровської міської ради №51/45, підприємство має право видавати суб`єктам господарювання усіх форм власності, установам, закладам та фізичним особам обов`язкові до виконання приписи про усунення допущених ними порушень Правил благоустрою території міста. КП «Управління контролю за благоустроєм міста» було здійснено обстеження міської території по вул. Давидова, в районі будинку №58 . При обстеженні виявлено огорожі, хвіртку та ворота. Вказані споруди встановлено з порушенням п.3.2 Правил благоустрою території міста Дніпропетровська (рішення Дніпропетровської міської ради №44/43 від 27.11.2013 року), згідно до яких на об`єктах благоустрою міста забороняється самовільно порушувати об`єкти благоустрою (їх частини) та/або використовувати їх не за функціональним призначенням. Земельна ділянка, на якій розміщено вищевказані огорожі, використовуються власником без правовстановлюючих документів та договорів оренди землі, що є порушенням Земельного кодексу України.

31.03.2023 року до суду надійшли заперечення позивача на відзив (пояснення) третьої особи. Заперечуючи проти пояснень третьої особи, представником позивача зазначено, що у відзиві третьої особи зазначається, що до нього додаються копії актів з фото та рахунків, копії меморіального ордеру від 11.01.2022 року, але вказані документи разом з відзивом позивачу не надсилались. В минулому році пунктами 124, 125, 126, 127 додатку до рішення виконавчого комітету Дніпровської міської ради від 15.12.2021 року № 1336 «Про вжиття заходів щодо усунення порушень Правил благоустрою території міста Дніпра» також вказані огорожі, хвіртки та ворота за адресою: м. Дніпро, вул. Карла Роде. 58 Б (колишня назва - вулиця Давидова) були включені в перелік для демонтажу, але рішенням Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 07.06.2022 року по справі № 160/4868/22, залишеним без змін постановою Третього апеляційного адміністративного суду від 30.11.2022 року було задоволено позов ЄХЦ «БОЖИЙ КОВЧЕГ» та вищезазначені пункти визнані протиправними і скасовані. Третя особа помилково вважає, що зазначені в пунктах 53, 54, 55, 56 додатку до рішення виконавчого комітету Дніпровської міської ради від 24.01.2023 р. № 16-24/1 «Про вжиття заходів щодо усунення порушень Правил благоустрою території міста Дніпра» огорожі, хвіртки та ворота, що розташовані за адресою: м. Дніпро, вул. Карла Роде, в районі буд. № 58Б , не належать позивачеві, оскільки вказані доводи спростовуються документами, а саме витягом з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно від 01.03.2023 року за №324471135, технічним паспортом від 14.12.2022 року, витягом з Реєстру будівельної діяльності від 21.12.2023 року.

06.04.2023 року Комунальним підприємством «Управління контролю за благоустроєм міста» до суду надані пояснення (заперечення) на заперечення позивача на відзив третьої особи. В поясненнях представник третьої особи зазначає, що копії актів комісійного обстеження з фото, та виставлені на підставі цих актів рахунки, отримувались ОСОБА_1 , та є у наявності ЄХЦ «Божий ковчег», що підтверджується сплатою цих рахунків -меморіальний ордер № @2РL665445 (міститься в матеріалах справи). Щодо посилань позивача на справу № 160/4868/22, стосовно скасування пунктів 124, 125, 126, 127 додатку до рішення виконавчого комітету Дніпровської міської ради від 15.12.2021 № 1336 «Про вжиття заходів щодо усунення порушень Правил благоустрою території міста Дніпра», то третя особа звернула увагу на те, що зазначені вище пункти додатку до рішення виконавчого комітету Дніпровської міської ради від 15.12.2021 № 1336 та висновок суду першої та апеляційної інстанції по справі № 160/4868/22 стосуються об`єктів розміщених за адресою: вулиця Давидова (нова назва - Карла Роде), будинок № 58 (копія витягу з рішення від 15.12.2021 № 1336 додається), разом з тим, адреса самовільно розміщеної (за межами існуючої огорожі) нової огорожі, вулиця Давидова. 58 Б (нова назва - Карла Роде). Таким чином, обставини встановлені у справі № 160/4868/22 не можуть бути взяти до уваги у справі 160/2745/23. В додаток до оскаржуваного рішення виконавчого комітету Дніпровської міської ради від 24.01.2023 № 16-24/1 «Про вжиття заходів щодо усунення порушень Правил благоустрою території міста Дніпра» (пункти 53, 54, 55, 56) внесено огорожу, яку улаштовано позивачем за адресою: вулиця Давидова. 58 Б (нова назва - Карла Роде) в липні-серпні 2021 року без відповідних дозволів та на невідведеній під нею земельній ділянці, що зафіксовано актами комісійного обстеження уповноважених на їх складання органів (копії актів з фото, рахунки, та підтвердження їх сплати позивачем міститься в матеріалах справи). Огорожу щодо якої у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно зареєстровано 12.11.2019 право власності демонтовано власником самостійно після улаштування нової (фото з датою на яких зафіксовано демонтаж старої огорожі міститься в матеріалах справи).

Дослідивши матеріали справи, з`ясувавши фактичні обставини, на яких ґрунтуються вимоги позову, оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд встановив наступні обставини справи та надав їм правову оцінку.

Судом встановлено та підтверджено матеріалами справи, що Релігійна організація «Релігійна громада «Євангельська християнська церква «Божий ковчег» є власником будівель і споруд загальною площею 251,6 кв.м (опис: ангар літ. Б1, прибудова літ. Б2 загальною площею 251,6 кв.м, підвал літ. Б2, ганок 63, вбиральня літ. Л1, споруди №1-6, замощення І), які розташовані за адресою: Дніпропетровська область, м. Дніпро, вулиця Давидова, будинок 58-Б, що підтверджується: договором пожертви нерухомості, посвідченим 12.11.2019 року приватним нотаріусом Дніпровського міського нотаріального округу Лозенко В.В.; витягом з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію права власності від 12.11.2019 року № 188436496.

З технічного паспорта на громадський будинок 58-Б по вул. Давидова слідує, що споруди № 1-6 складаються з воріт, огорожі, хвіртки та водопровідного колодязя.

24.01.2023 року виконавчим комітетом Дніпровської міської ради прийнято рішення № 16-24/1 «Про вжиття заходів щодо усунення порушень Правил благоустрою території міста Дніпра», відповідно до якого вирішено:

1. Вжити заходів щодо усунення порушень Правил благоустрою території міста Дніпра, затверджених рішенням міської ради від 27.11.2013 року №44/43 (зі змінами)( далі - Правила), стосовно самовільно встановлених на території міста гаражів, споруд (у тому числі пересувних), огорож згідно з переліком (додаток), а саме зобов`язати власників зазначених об`єктів демонтувати їх власними силами протягом 5 днів з дня прийняття цього рішення та привести земельні ділянки на місцях демонтованих об`єктів до первісного стану.

2. У разі невиконання вимог (пункт 1 цього рішення) інспекції з питань благоустрою Дніпровської міської ради, Комунальному підприємству «Управління контролю за благоустроєм міста» Дніпровської міської ради власними силами або із залученням інших комунальних підприємств та сторонніх організацій вжити заходів щодо усунення наслідків порушень Правил шляхом демонтажу об`єктів (пункт 1 цього рішення), забезпечити їх транспортування, зберігання та складання акта, який підписується представниками інспекції з питань благоустрою Дніпровської міської ради, КП «Управління контролю за благоустроєм міста» та залученими особами, що були присутні під час його проведення.

3. Департаменту благоустрою та інфраструктури Дніпровської міської ради у разі примусового демонтажу привести до первісного стану земельні ділянки на місцях демонтованих об`єктів (пункт 1 цього рішення).

4. Департаменту громадського порядку і цивільного захисту Дніпровської міської ради та Комунальному підприємству «Муніципальна варта» Дніпровської міської ради забезпечити охорону громадського порядку під час усунення наслідків порушень Правил (пункт 1 цього рішення).

5. Встановити, що об`єкти (пункт 1 цього рішення):

5.1. Можуть бути повернені власнику у разі надання документів, що посвідчують особу, підтверджують право власності на демонтовані об`єкти, а також документів про оплату послуг і відшкодування витрат, пов`язаних із їх демонтажем, транспортуванням та зберіганням.

5.2. Зберігаються протягом шести місяців з дати проведення демонтажу, а після закінчення терміну зберігання передаються до Комунального підприємства «Дніпроековторресурс» Дніпровської міської ради для їх утилізації.

6. Департаменту з питань місцевого самоврядування, внутрішньої та інформаційної політики Дніпровської міської ради повідомити населення міста через засоби масової інформації про виконання робіт з усунення наслідків порушень Правил.

7. Контроль за виконанням цього рішення покласти на заступника міського голови з питань діяльності виконавчих органів, директора департаменту благоустрою та інфраструктури Дніпровської міської ради.

Додатком до рішення виконавчого комітету Дніпровської міської ради від 24.01.2023 року № 16-24/1 «Про вжиття заходів щодо усунення порушень Правил благоустрою території міста Дніпра» визначено перелік самовільно встановлених на території міста гаражів, споруд (у тому числі пересувних), огорож, що підлягають демонтажу, зокрема, пункти 53-56 стосуються таких об`єктів: вул. Карла Роде, в районі будинку №58 Б (огорожа, хвіртка, огорожа, ворота) акт комісійного обстеження №2/06/01-2 від 06.01.2023 року.

У продовженні додатку до вказаного рішення виконавчого комітету Дніпровської міської ради наведено графічний матеріал №28 за адресою: вул. Карла Роде, в районі будинку №58 Б.

Правомірність пунктів 53-56 додатку до рішення виконавчого комітету Дніпровської міської ради від 24.01.2023 року № 16-24/1 «Про вжиття заходів щодо усунення порушень Правил благоустрою території міста Дніпра» є предметом судового розгляду у даній справі.

Вирішуючи спірні правовідносини, суд виходить з наступного.

За приписами статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Згідно з частиною 2 статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень, адміністративні суди перевіряють: чи прийняті (вчинені) вони на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії): безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи несправедливій дискримінації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку

Правові, економічні, екологічні, соціальні та організаційні засади благоустрою населених пунктів, створення умов, сприятливих для життєдіяльності людини визначає Закон України «Про благоустрій населених пунктів» від 06.09.2005 №2807-IV (далі - Закон №2807-IV).

Відповідно до частини 1 статті 1 Закону України «Про благоустрій населених пунктів» у цьому Законі наведені нижче терміни вживаються в такому значенні:

благоустрій населених пунктів - комплекс робіт з інженерного захисту, розчищення, осушення та озеленення території, а також соціально-економічних, організаційно-правових та екологічних заходів з покращання мікроклімату, санітарного очищення, зниження рівня шуму та інше, що здійснюються на території населеного пункту з метою її раціонального використання, належного утримання та охорони, створення умов щодо захисту і відновлення сприятливого для життєдіяльності людини довкілля;

територія - сукупність земельних ділянок, які використовуються для розміщення об`єктів благоустрою населених пунктів: парків, скверів, бульварів, вулиць, провулків, узвозів, проїздів, шляхів, площ, майданів, набережних, прибудинкових територій, пляжів, кладовищ, рекреаційних, оздоровчих, навчальних, спортивних, історико-культурних об`єктів, об`єктів промисловості, комунально-складських та інших об`єктів у межах населеного пункту;

утримання в належному стані території - використання її за призначенням відповідно до генерального плану населеного пункту, іншої містобудівної документації, правил благоустрою території населеного пункту, а також санітарне очищення території, її озеленення, збереження та відновлення об`єктів благоустрою;

заходи з благоустрою населених пунктів - роботи щодо відновлення, належного утримання та раціонального використання територій, охорони та організації упорядкування об`єктів благоустрою з урахуванням особливостей їх використання.

Частиною 1 статті 2 Закону України «Про благоустрій населених пунктів» передбачено, що благоустрій населених пунктів передбачає: 1) розроблення і здійснення ефективних і комплексних заходів з утримання територій населених пунктів у належному стані, їх санітарного очищення, збереження об`єктів загального користування, а також природних ландшафтів, інших природних комплексів і об`єктів; 2) організацію належного утримання та раціонального використання територій, будівель, інженерних споруд та об`єктів рекреаційного, природоохоронного, оздоровчого, історико-культурного та іншого призначення; 3) створення умов для реалізації прав та виконання обов`язків суб`єктами у сфері благоустрою населених пунктів.

Згідно з частиною 1 статті 10 Закону України «Про благоустрій населених пунктів» до повноважень сільських, селищних і міських рад у сфері благоустрою населених пунктів належить: 1) затвердження місцевих програм та заходів з благоустрою населених пунктів; 2) затвердження правил благоустрою територій населених пунктів; 3) створення в разі необхідності органів і служб для забезпечення здійснення спільно з іншими суб`єктами комунальної власності благоустрою населених пунктів, визначення повноважень цих органів (служб); 4) визначення на конкурсних засадах підприємств, установ та організацій (балансоутримувачів), відповідальних за утримання об`єктів благоустрою.

Відповідно до частини 2 статті 10 Закону України «Про благоустрій населених пунктів» до повноважень виконавчих органів сільських, селищних, міських рад належить, зокрема: забезпечення виконання місцевих програм та здійснення заходів з благоустрою населених пунктів; здійснення самоврядного контролю за станом благоустрою та утриманням територій населених пунктів, інженерних споруд та об`єктів, підприємств, установ та організацій, майданчиків для паркування транспортних засобів (у тому числі щодо оплати послуг з користування майданчиками для платного паркування транспортних засобів), озелененням таких територій, охороною зелених насаджень, водних об`єктів тощо; видача дозволу на порушення об`єктів благоустрою у випадках та порядку, передбачених цим Законом.

Приписами статті 12 Закону України «Про благоустрій населених пунктів» визначено, що суб`єктами у сфері благоустрою населених пунктів є органи державної влади та органи місцевого самоврядування, підприємства, установи, організації, органи самоорганізації населення, громадяни.

Відповідно до частини 1 статті 13 Закону України «Про благоустрій населених пунктів» до об`єктів благоустрою населених пунктів належать: 1) території загального користування: а) парки (гідропарки, лугопарки, лісопарки, парки культури та відпочинку, парки - пам`ятки садово-паркового мистецтва, спортивні, дитячі, історичні, національні, меморіальні та інші), рекреаційні зони, сади, сквери та майданчики; б) пам`ятки культурної та історичної спадщини; в) майдани, площі, бульвари, проспекти; г) вулиці, дороги, провулки, узвози, проїзди, пішохідні та велосипедні доріжки; ґ) пляжі; д) кладовища; е) інші території загального користування; 2) прибудинкові території; 3) території будівель та споруд інженерного захисту територій; 4) території підприємств, установ, організацій та закріплені за ними території на умовах договору.

Умовами частини 2 статті 13 Закону України «Про благоустрій населених пунктів» передбачено, що до об`єктів благоустрою можуть належати також інші території в межах населеного пункту.

Згідно з частиною 1 статті 15 Закону України «Про благоустрій населених пунктів», органи державної влади та органи місцевого самоврядування можуть утворювати підприємства для утримання об`єктів благоустрою державної та комунальної власності. У разі відсутності таких підприємств органи державної влади та органи місцевого самоврядування в межах своїх повноважень визначають на конкурсних засадах відповідно до закону балансоутримувачів таких об`єктів.

Відповідно до частини 2 статті 17 Закону України «Про благоустрій населених пунктів» громадяни у сфері благоустрою населених пунктів зобов`язані: 1) утримувати в належному стані об`єкти благоустрою (їх частини), що перебувають у їх власності або користуванні, а також визначену правилами благоустрою території населеного пункту прилеглу до цих об`єктів територію; 2) дотримуватися правил благоустрою території населених пунктів; 3) не порушувати права і законні інтереси інших суб`єктів благоустрою населених пунктів; 4) відшкодовувати в установленому порядку збитки, завдані порушенням законодавства з питань благоустрою населених пунктів; 5) допускати на об`єкти благоустрою, що перебувають у їх власності або користуванні, аварійно-рятувальні та інші служби для здійснення заходів щодо запобігання і ліквідації наслідків надзвичайних ситуацій техногенного та природного характеру.

Приписами частини 1 статті 21 Закону України «Про благоустрій населених пунктів» визначено, що елементами (частинами) об`єктів благоустрою є: 1) покриття площ, вулиць, доріг, проїздів, алей, бульварів, тротуарів, пішохідних зон і доріжок відповідно до діючих норм; 2) зелені насадження (у тому числі снігозахисні та протиерозійні) уздовж вулиць і доріг, в парках, скверах, на алеях, бульварах, в садах, інших об`єктах благоустрою загального користування, санітарно-захисних зонах, на прибудинкових територіях; 3) будівлі та споруди системи збирання і вивезення відходів; 4) засоби та обладнання зовнішнього освітлення та зовнішньої реклами; 5) технічні засоби регулювання дорожнього руху; 6) будівлі та споруди системи інженерного захисту території; 7) комплекси та об`єкти монументального мистецтва, декоративні фонтани і басейни, штучні паркові водоспади; 8) обладнання (елементи) дитячих, спортивних та інших майданчиків; 9) малі архітектурні форми; 10) інші елементи благоустрою, визначені нормативно-правовими актами.

За умовами частини 1 статті 20 Закону України «Про благоустрій населених пунктів» організацію благоустрою населених пунктів забезпечують місцеві органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування відповідно до повноважень, установлених законом.

Відповідно до частини 1 статті 83 Земельного кодексу України землі, які належать на праві власності територіальним громадам є комунальною власністю.

За приписами частини 2 статті 83 Земельного кодексу України у комунальній власності перебувають: а) усі землі в межах населених пунктів, крім земельних ділянок приватної та державної власності; б) земельні ділянки, на яких розташовані будівлі, споруди, інші об`єкти нерухомого майна комунальної власності незалежно від місця їх розташування; в) землі та земельні ділянки за межами населених пунктів, що передані або перейшли у комунальну власність із земель державної власності відповідно до закону.

Рішенням Дніпровської міської ради VIII скликання №100/7 від 26.05.2021 затверджено Статут Комунального підприємства «Управління контролю за благоустроєм міста» Дніпровської міської ради.

Згідно з пунктом 2.1 Статуту метою створення діяльності підприємства є господарська діяльність для досягнення економічних і соціальних результатів та з метою отримання прибутку.

Відповідно до пункту 2.2 Статуту предметом господарської діяльності підприємства для реалізації зазначеної мети є:

контроль та фіксація тимчасового погіршення існуючого благоустрою території міста (пошкодження, знищення, переміщення елементів благоустрою, обмеження доступу до об`єктів благоустрою (їх частин), створення перешкод у користуванні об`єктами благоустрою (їх частинами) або елементами благоустрою, тимчасове ускладнення умов руху пішоходів та/або транспорту, змінення об`єктів благоустрою у зв`язку з проведенням таких робіт (здійснення заходів) на території міста Дніпра;

земляні, будівельно-монтажні роботи, розкриття технологічних камер колекторів і галерей для будівництва, реконструкції, капітального (планового) або аварійного ремонту, відключення. Демонтування, винесення із зони забудови інженерних мереж і споруд, здійснення заходів з їх інженерного захисту, підключення зовнішніх інженерних мереж об`єктів будівництва до існуючих інженерних мереж, реконструкції, ремонту будівель, споруд та їх елементів;

розташування будівельних майданчиків та їх огорож повністю або частково поза межами земельних ділянок, право користування якими надано замовникам (забудовникам) згідно з чинним законодавством;

розміщення будівельних механізмів, вагончиків, обладнання, конструкцій і матеріалів поза межами огороджених будівельних майданчиків;

встановлення будівельного риштування, підмостків, легких захисних і протипилових огорож для ремонту будівель і споруд;

здійснення заходів з інженерного захисту будівель і споруд;

реконструкція об`єктів благоустрою: перепланування, заміна типу покриття, улаштування та реконструкція під`їзних доріг, в`їздів, підпірних стін, місць зберігання та паркування автотранспорту тощо.

З аналізу наведеного слідує, що до компетенції КП «Управління контролю за благоустроєм міста» ДМР віднесено, зокрема, контроль та фіксація тимчасового погіршення існуючого благоустрою території міста (пошкодження, знищення, переміщення елементів благоустрою, обмеження доступу до об`єктів благоустрою (їх частин), створення перешкод у користуванні об`єктами благоустрою (їх частинами) або елементами благоустрою тощо.

Відповідно до пункту 1.5 Порядку здійснення заходів з контролю за утриманням у належному стані, збереженням, відновленням та упорядкуванням об`єктів благоустрою міста Дніпра з урахуванням особливостей їх використання, затвердженого рішенням міської ради від 27.06.2012 №26/25 (далі Порядок №26/25), Комунальне підприємство «Управління контролю за благоустроєм міста» Дніпровської міської ради (далі Уповноважений орган) є представником власника об`єктів благоустрою міста Дніпра у правовідносинах, визначених Порядком, і виконує функції інспекції з благоустрою міста відповідно до Закону України «Про благоустрій населених пунктів». Порядок є базовим у діяльності уповноваженого органу, ним керуються також виконавчі органи та комунальні підприємства міської ради, визначені у Порядку, під час планування та здійснення заходів з утримання і реконструкції об`єктів благоустрою, контролю за їх станом.

Пунктом 12.1 Порядку №26/25 встановлено, що уповноважений орган виявляє порушення правил благоустрою території міста, зокрема шляхом:

- проведення щоденних перевірок території;

- проведення перевірок додержання суб`єктами господарювання усіх форм власності, установами, закладами та фізичними особами вимог законодавчих актів у сфері благоустрою та правил благоустрою території міста, з наданням за фактами виявлених порушень приписів та/або оформленням відповідно до Правил благоустрою території міста Дніпра актів комісійного обстеження території, які є підставою для стягнення плати за тимчасове погіршення існуючого стану та/або змінення об`єктів благоустрою міста у розмірах, визначених цим Порядком.

Здійснення уповноваженим органом вищезазначених заходів щодо виявлення порушень у сфері благоустрою не потребує погоджень, дозволів або направлень на перевірку.

Згідно з пунктом 12.2 Порядку №26/25 для усунення порушень правил благоустрою території міста уповноваженим органом можуть вживатись такі заходи:

надання обов`язкових до виконання приписів на ім`я осіб, відповідальних за утримання об`єктів благоустрою, якщо перевіркою цих об`єктів виявлені фактори та умови, які можуть спричинити порушення правил благоустрою території міста;

надання замовникам і виконавцям робіт, які здійснюються з порушенням правил благоустрою території міста, письмових застережень та приписів щодо припинення або призупинення таких робіт і вжиття заходів для відновлення пошкоджених елементів благоустрою, звільнення ділянок території міста, зайнятих без достатніх правових підстав;

складання протоколів про адміністративні правопорушення за фактами порушення правил благоустрою території міста згідно з Кодексом України про адміністративні правопорушення;

інформування керівників виконавчих органів міської та районних у місті рад, органів державного нагляду у сфері благоустрою населених пунктів, правоохоронних органів, дозвільних органів та органів фінансового контролю про факти грубого або неодноразового порушення правил благоустрою території міста, ігнорування приписів і звернень посадових осіб уповноваженого органу, перешкоджання проведенню перевірок території та здійсненню заходів з усунення порушень правил благоустрою території міста.

В даному випадку, 24.01.2023 року виконавчим комітетом Дніпровської міської ради прийнято рішення № 16-24/1 «Про вжиття заходів щодо усунення порушень Правил благоустрою території міста Дніпра», відповідно до якого вирішено, зокрема, вжити заходів щодо усунення порушень Правил благоустрою території міста Дніпра, затверджених рішенням міської ради від 27.11.2013 року №44/43, стосовно самовільно встановлених на території міста гаражів, споруд (у тому числі пересувних), огорож згідно з переліком (додаток), а саме зобов`язати власників зазначених об`єктів демонтувати їх власними силами протягом 5 днів з дня прийняття цього рішення та привести земельні ділянки на місцях демонтованих об`єктів до первісного стану.

У додатку до рішення виконавчого комітету Дніпровської міської ради від 24.01.2023 року № 16-24/1 «Про вжиття заходів щодо усунення порушень Правил благоустрою території міста Дніпра» визначено перелік самовільно встановлених на території міста гаражів, споруд (у тому числі пересувних), огорож, що підлягають демонтажу, зокрема, пункти 53-56 стосуються таких об`єктів: вул. Карла Роде, в районі будинку №58 Б (огорожа, хвіртка, огорожа, ворота).

Додаток містить, відносно пунктів 53-56, посилання на акт комісійного обстеження №2/06/01-2 від 06.01.2023 року та графічні матеріали №28.

У відзиві на позовну заяву третя особа вказує про те, що КП «Управління контролю за благоустроєм міста» в липні 2021 року було здійснено обстеження міської території по вул. Давидова, в районі буд. 58Б. При обстеженні було виявлено проведення земляних робіт з улаштування на міській території за межами існуючої огорожі ще однієї огорожі (без жодного документу на користування земельною ділянкою, без дозвільних документів на проведення робіт по улаштуванню цієї огорожі, що підтверджується актами комісійного обстеження.

З матеріалів справи встановлено, що 26.07.2021 року КП «Управління контролю за благоустроєм міста» ДМР проведено перевірку використання об`єктів благоустрою міста в районі будинку №58 Б по вул. Давидова та здійснено фотозйомку, що підтверджується наданими фотоматеріалами.

30.07.2021 КП «Управління контролю за благоустроєм міста» ДМР повторно проведено перевірку використання об`єктів благоустрою міста в районі будинку №58-Б по вул. Давидова.

За результатами повторної перевірки складено акт комісійного обстеження території (фіксації погіршення існуючого стану та/або змінення об`єкта благоустрою міста) №1095/224 від 30.07.2021 року, в якому посадовими особами КП «Управління контролю за благоустроєм міста» ДМР зафіксовано погіршення існуючого стану, використання та/або змінення об`єкта благоустрою без оформлення ордера, внаслідок проведення наступних робіт (здійснення заходів): внаслідок розміщення нової огорожі на міській території, за адресою вул. Давидова, 58-Б. Чинники зазначеного погіршення (вид, площа та строки погіршення благоустрою або використання території, зональність): тротуар 19 кв.м, зелена зона 32 кв.м, з 26.07.2021 року.

31.08.2021 року КП «Управління контролю за благоустроєм міста» ДМР втретє проведено перевірку використання об`єктів благоустрою міста в районі будинку №58Б по вул. Давидова.

За результатами перевірки складено акт комісійного обстеження території (фіксації погіршення існуючого стану та/або змінення об`єкта благоустрою міста) №1127/231 від 31.08.2021 року, в якому посадовими особами КП «Управління контролю за благоустроєм міста» ДМР зафіксовано погіршення існуючого стану, використання та/або змінення об`єкта благоустрою без оформлення ордера, внаслідок проведення наступних робіт (здійснення заходів): внаслідок розміщення нової огорожі на міській території за адресою: вул. Давидова, 58Б. Чинники зазначеного погіршення (вид, площа та строки погіршення благоустрою або використання території, зональність): тротуар 19 кв.м, зелена зона 32 кв. м з 31.07.2021.

30.09.2021 року КП «Управління контролю за благоустроєм міста» ДМР знову проведено перевірку використання об`єктів благоустрою міста в районі будинку №58Б по вул. Давидова.

За результатами перевірки складено акт комісійного обстеження території (фіксації погіршення існуючого стану та/або змінення об`єкта благоустрою міста) №1157/243 від 30.09.2021 року, в якому посадовими особами КП «Управління контролю за благоустроєм міста» ДМР зафіксовано погіршення існуючого стану, використання та/або змінення об`єкта благоустрою без оформлення ордера, внаслідок проведення наступних робіт (здійснення заходів): внаслідок розміщення нової огорожі на міській території за адресою: вул. Давидова, 58Б. Чинники зазначеного погіршення (вид, площа та строки погіршення благоустрою або використання території, зональність): тротуар 19 кв.м, зелена зона 32 кв. м з 01.09.2021 року.

29.10.2021 року КП «Управління контролю за благоустроєм міста» ДМР знову проведено перевірку використання об`єктів благоустрою міста в районі будинку №58Б по вул. Давидова.

За результатами перевірки складено акт комісійного обстеження території (фіксації погіршення існуючого стану та/або змінення об`єкта благоустрою міста) №1186/250 від 29.10.2021 року, в якому посадовими особами КП «Управління контролю за благоустроєм міста» ДМР зафіксовано погіршення існуючого стану, використання та/або змінення об`єкта благоустрою без оформлення ордера, внаслідок проведення наступних робіт (здійснення заходів): внаслідок розміщення нової огорожі на міській території за адресою: вул. Давидова, 58Б. Чинники зазначеного погіршення (вид, площа та строки погіршення благоустрою або використання території, зональність): тротуар 19 кв.м, зелена зона 32 кв. м з 01.10.2021 року.

Однак, з рішення виконавчого комітету Дніпровської міської ради від 24.01.2023 року № 16-24/1 «Про вжиття заходів щодо усунення порушень Правил благоустрою території міста Дніпра», стосовно об`єктів позивача (п. 53-56), прийнято за результатами складення акту комісійного обстеження території (фіксації погіршення існуючого стану та/або змінення об`єкта благоустрою міста) №2/06/01-2 від 06.01.2023.

Водночас доказів проведення відповідної перевірки 06.01.2023 року року ані відповідачем, ані КП «Управління контролю за благоустроєм міста» ДМР до суду не надано, так як і не надано акт обстеження №2/06/01-2 від 06.01.2023, посилання на який здійснено виконавчим комітетом Дніпровської міської ради у спірному рішенні.

Як зазначалось вище, у продовженні додатку до рішення виконавчого комітету Дніпровської міської ради від 24.01.2023 року № 16-24/1 «Про вжиття заходів щодо усунення порушень Правил благоустрою території міста Дніпра» наведено графічний матеріал №28 за адресою: вул. Карла Роде, в районі будинку №58 Б, проте за результатами дослідження вказаного графічного матеріалу неможливо достеменно встановити факт перебування спірних об`єктів на земельній ділянці, право власності та/або користування якою у позивача відсутнє, з огляду на відсутність замірів відстані, у тому числі, між межею закінчення прибудинкової території та спірними об`єктами (огорожею, воротами та хвірткою).

Надані відповідачем фотознімки також не містять позначень розмежування земельних ділянок (прибудинкової території та прилеглої території), та замірів відстані між спірними об`єктами та прибудинковою територією, тобто із вказаних фотознімків не є можливим встановити на якій із вказаних територій (земельних ділянок) було встановлено оновлені огорожу, хвіртку та ворота, що свідчить про їх неналежність та недостатність як доказів на підтвердження порушення позивачем Правил благоустрою території міста Дніпра, затверджених рішенням міської ради від 27.11.2013 року №44/43.

Також, судом не приймаються посилання третьої особи щодо сплати керівником (пастором) Релігійної організації «Релігійна громада «Євангельські християнська церква «Божий ковчег» Мнацаканяном Гамлетом Мартуновичем 11.01.2022 (меморіальний ордер № @2РL665445) виставлених рахунків: № К - 00169349 від 04.08.2021; № К - 0017267« від 31.08.2021; № К - 00174424 від 30.09.2021; № К - 00175609 від 31.10.2021 № К - 00176858 від 30.11.2021; К - 00177853 від 31.12.2021, оскільки в зазначеному меморіальному ордері, призначенням платежу зазначено оплата за договором № 00169349.

Суд звертає увагу і на те, що матеріали даної справи не містять доказів вжиття КП «Управління контролю за благоустроєм міста» ДМР передбачених пп. 12.2.1 12.2.3 п. 12.2 Порядку №26/25 заходів для усунення порушень правил благоустрою території міста відносно спірних об`єктів, таких як: надання обов`язкових до виконання приписів на ім`я осіб, відповідальних за утримання об`єктів благоустрою, якщо перевіркою цих об`єктів виявлені фактори та умови, які можуть спричинити порушення правил благоустрою території міста; надання замовникам і виконавцям робіт, які здійснюються з порушенням правил благоустрою території міста, письмових застережень та приписів щодо припинення або призупинення таких робіт і вжиття заходів для відновлення пошкоджених елементів благоустрою, звільнення ділянок території міста, зайнятих без достатніх правових підстав; складання протоколів про адміністративні правопорушення за фактами порушення правил благоустрою території міста згідно з Кодексом України про адміністративні правопорушення.

При цьому, доказів грубого або неодноразового порушення правил благоустрою території міста, ігнорування приписів і звернень посадових осіб уповноваженого органу, перешкоджання проведенню перевірок території та здійсненню заходів з усунення порушень правил благоустрою території міста позивачем, які відповідно до пп. 12.2.4 п. 12.2 Порядку №26/25 є передумовою для інформування керівників виконавчих органів міської та районних у місті рад, органів державного нагляду у сфері благоустрою населених пунктів, правоохоронних органів, дозвільних органів та органів фінансового контролю, КП «Управління контролю за благоустроєм міста» ДМР також не надано.

Підсумовуючи наведене, суд вважає, що Виконавчим комітетом Дніпровської міської ради та Комунальним підприємством «Управління контролю за благоустроєм міста» Дніпровської міської ради не доведено належними та допустимими доказами порушення позивачем положень п. 3.2 Правил благоустрою території міста Дніпра, затверджених рішенням міської ради від 27.11.2013 №44/43, при встановленні оновленої огорожі, хвіртки та воріт за адресою: вулиця Карла Роде, будинок №58-Б, м. Дніпро, Дніпропетровська область , що, у свою чергу, свідчить про необґрунтованість та безпідставність пунктів 53-56 рішення від 24.01.2023 року №16-24/1 «Про вжиття заходів щодо усунення порушень Правил благоустрою території міста Дніпра» та наявність підстав для їх скасування.

При ухваленні рішення, суд також враховує, що позивач у 2022 році звертався до Дніпропетровського окружного адміністративного суду з позовом до Виконавчого комітету Дніпровської міської ради, в якому просив: визнати протиправними та скасувати пункти 124, 125, 126, 127 додатку до рішення виконавчого комітету Дніпровської міської ради від 15.12.2021 №1336 «Про вжиття заходів щодо усунення порушень Правил благоустрою території міста Дніпра» з аналогічних підстав та обставин.

Рішенням Дніпропетровського окружного адміністративного суду в справі №160/4868/22 від 07 червня 2022 року, залишеним в силі постановою Третього апеляційного адміністративного суду, позовні вимоги задоволено.

Також, судом враховується наявність технічного паспорту від 14.12.2022 року та витягу з Реєстру будівельної діяльності від 21.12.2022 року, станом на момент прийняття рішення міської ради з оскаржуваними пунктами додатку.

Згідно з частиною 1 статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

Відповідно до частини 2 статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України, в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

За вказаних обставин, виходячи системного аналізу положень чинного законодавства України та матеріалів справи, позовні вимоги підлягають задоволенню.

Відповідно до частини 1 статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

Отже на користь позивача підлягає відшкодуванню вся сума судового збору в розмірі 2684,00 грн.

Судовий збір підлягає стягненню за рахунок бюджетних асигнувань Виконавчого комітету Дніпровської міської ради.

Керуючись статтями 2, 242-246, 250, 256 Кодексу адміністративного судочинства України, суд-

УХВАЛИВ:

Позовну заяву Релігійної організації «Релігійна громада «Євангельська християнська церква «Божий ковчег» (49035, м. Дніпро, вул. Давидова, буд. 58-Б, код ЄДРПОУ 42683305) до Виконавчого комітету Дніпровської міської ради (49000, м. Дніпро, пр. Д. Яворницького, буд. 75, код ЄДРПОУ 04052092), третя особа: Комунальне підприємство «Управління контролю за благоустроєм міста» Дніпровської міської ради (49000, м. Дніпро, вул. Троїцька, буд. 22-А, код ЄДРПОУ 33612019) про визнання протиправними та скасування пунктів додатку до рішення - задовольнити.

Визнати протиправними та скасувати пункти 53, 54, 55, 56 додатку до рішення виконавчого комітету Дніпровської міської ради від 24.01.2023 року № 16-24/1 «Про вжиття заходів щодо усунення порушень Правил благоустрою території міста Дніпра».

Стягнути на користь Релігійної організації «Релігійна громада «Євангельська християнська церква «Божий ковчег» за рахунок Виконавчого комітету Дніпровської міської ради судові витрати у розмірі 2684 гривень 00 копійок.

Рішення суду набирає законної сили відповідно до вимог статті 255 Кодексу адміністративного судочинства України та може бути оскаржене в порядку та строки, передбачені статтями 295, 297 Кодексу адміністративного судочинства України.

Суддя С.І. Озерянська

СудДніпропетровський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення17.04.2023
Оприлюднено25.04.2023
Номер документу110342590
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу регулюванню містобудівної діяльності та землекористування, зокрема у сфері

Судовий реєстр по справі —160/2745/23

Ухвала від 18.09.2023

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Тацій Л.В.

Ухвала від 28.08.2023

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Тацій Л.В.

Постанова від 11.07.2023

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Круговий О.О.

Ухвала від 31.05.2023

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Круговий О.О.

Ухвала від 12.05.2023

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Круговий О.О.

Ухвала від 01.05.2023

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Круговий О.О.

Постанова від 02.05.2023

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Чередниченко В.Є.

Рішення від 17.04.2023

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Озерянська Світлана Іванівна

Ухвала від 15.03.2023

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Чередниченко В.Є.

Ухвала від 08.03.2023

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Чередниченко В.Є.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні