Рішення
від 21.04.2023 по справі 200/888/23
ДОНЕЦЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Україна

Донецький окружний адміністративний суд

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

21 квітня 2023 року Справа№200/888/23

Суддя Донецького окружного адміністративного суду Буряк І.В., розглянувши в порядку спрощеного позовного провадження у письмовому провадженні адміністративний позов Керівника Волноваської окружної прокуратури, який діє в інтересах Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Донецькій області до Комарської сільської ради, Комарської сільської військової адміністрації Волноваського району Донецької області, третя особа заклад загальної середньої освіти I-III ступенів с. Веселе Волноваського району про визнання протиправною бездіяльності, зобов`язання вчинити певні дії, -

УСТАНОВИЛА:

Керівник Волноваської окружної прокуратури Донецької області в інтересах Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Донецькій області (далі позивач, ГУ ДСНС у Донецькій області) звернувся до Донецького окружного адміністративного суду із позовом до Комарської сільської ради (далі відповідач-1, Комарська СР), Комарської сільської військової адміністрації Волноваського району Донецької області (далі відповідач-2, Комарська СВЦА), третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору: заклад загальної середньої освіти І-ІІІ ступенів с. Веселе Волноваського району (далі - третя особа), в якому просить суд:

- визнати протиправною бездіяльність відповідача-1 та відповідача-2 щодо не приведення захисної споруди цивільного захисту типу протирадіаційне укриття № 16376, розташованої за адресою: вул. Гагаріна, буд. 5а, с. Веселе, Волноваський район, Донецька область, у стан готовності до використання за призначенням згідно з Вимогами щодо утримання та експлуатації захисних споруд цивільного захисту, затвердженими наказом Міністерства внутрішніх справ України від. 09.07.2018 № 579 (зі змінами);

- зобов`язати відповідача-2 вжити організаційні заходи щодо приведення захисної споруди цивільного захисту типу протирадіаційне укриття № 16376, розташованої за адресою: вул. Гагаріна, буд. 5а, с. Веселе Волноваський район, Донецька область, у стан готовності до використання за призначенням згідно з Вимогами щодо утримання та експлуатації захисних споруд цивільного захисту, затвердженими наказом Міністерства внутрішніх справ України від. 09.07.2018 № 579 (зі змінами)

Позовні вимоги мотивовані таким.

На території Волноваського району в межах Комарської сільської територіальної громади за адресою: вул. Гагаріна, буд. 5а, с. Веселе, Волноваський район, Донецька область розташована захисна споруда цивільного захисту типу протирадіаційне укриття № 16376.

Вказане укриття вбудоване у будівлю закладу освіти - заклад загальної середньої освіти І-ІІІ ступенів с. Веселе Волноваського району, що належить територіальній громаді в особі Комарської сільської ради Волноваського району Донецької області і балансоутримувачем якого є відповідач-1.

З акта оцінки стану готовності захисної споруди цивільного захисту від 23.11.2022, складеного представником балансоутримувача та інспектором ГУ ДСНС у Донецькій області вбачається, що протирадіаційне укриття, № 16376, є не готовим до використання за призначенням. Водночас після початку 24.02.2022 повномасштабної військової агресії російської федерації проти України та введення на всій території України воєнного стану виникли обґрунтовані та реальні підстави для використання захисної споруди цивільного захисту протирадіаційного укриття № 16376, безпосередньо за призначенням. Однак, через недотримання та порушення відповідачем-1, як власником, вимог чинного законодавства у сфері використання та забезпечення функціонування об`єктів цивільного захисту, вказане укриття не придатне для використання за призначенням. Така протиправна поведінка відповідачів створює загрозу для життя та здоров`я людей. Просить суд задовольнити позовні вимоги.

Ухвалою суду від 23.03.2022 вказану позовну заяву прийнято до розгляду та відкрито провадження в адміністративній справі. Справу призначено до розгляду за правилами спрощеного позовного провадження без виклику сторін.

Комарською СВЦА надано відзив на позовну заяву, за змістом якого висловлено прохання у позові відмовити, з огляду на те, що захисна споруда цивільного захисту № 16376, яка розташована у с. Веселе Великоновосілківського (нині Волноваського) району Донецької області за адресою: вул. Гагаріна буд. 5 а, власником якої є Комарська сільська рада дійсно в умовах особливого періоду не приведена в стан готовності і на теперішній час є неготовою у повному обсязі до використання за призначенням, має ряд недоліків, які унеможливлюють її безпечне використання. Однак Комарська СР частково виконала вимоги, викладені у приписі ГУ ДСНС в Донецькій області та на теперішній час не має технічної та фізичної можливості повністю усунути порушення, які викладені у приписі ГУ ДСНС України в Донецькій області. Програмою економічного і соціального розвитку Комарської СР на 2023 рік (зі змінами), затвердженої розпорядженням від 23.12.2022 № 73/6-р за п.п.14 п.3.1, розділу 3 «Захист населення і територій від надзвичайних ситуацій» заплановано заходів на загальну суму 8604,0 тис. грн. Таким чином, захисна споруда № 16376 буде приведена у стан готовності до використання за призначенням в найкоротший термін після виникнення такої можливості.

Комарська СР надала до суду відзив у якому просила у позові відмовити, з аналогічних, вищевикладеним, мотивів.

Третя особа на стороні відповідачів, яка не заявляє самостійних вимог заклад загальної середньої освіти І-ІІІ ступенів с. Веселе Волноваського району пояснень щодо вимог адміністративного позову до суду не надала.

Інших заяв по суті справи, передбачених ч. 2 ст. 159 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України) у строк встановлений судом до суду не надходило.

Фактичні обставини встановлені судом у справі такі.

На території Волноваського району в межах Комарської сільської територіальної громади за адресою: вул. Гагаріна, буд. 5а, с. Веселе, Волноваський район, Донецька область розташована захисна споруда цивільного захисту типу протирадіаційне укриття № 16376.

Згідно з обліковою карткою на протирадіаційне укриття № 16376 останнє розраховано орієнтовно на 200 осіб, тип укриття вбудоване, приведення укриття у стан готовності складає 12 годин.

Згідно з даними технічного паспорту на захисну споруду цивільного захисту № 16376, рік введення в експлуатацію 1989, загальна площа захисної споруди складає 236 м2, місткість 247 осіб.

Власником протирадіаційного укриття № 16376 станом на 26.10.2012 згідно з даними свідоцтва про право власності була територіальна громада сіл, селищ, які знаходились в управлінні Великоновосілківської районної ради, а балансоутримувачем - відділ освіти Великоновосілківської РДА. Форма власності - комунальна, розмір частки у праві власності складає 48/100, реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна 38002913, право власності зареєстроване Комарською сільською радою на підставі рішення виконкому від 19.09.2012 № 51.

Рішеннями Великоновосілківської районної ради від 19.11.2020 № 7/51- 1240 та Комарської сільської ради від 25.01.2021 № 8/5-102 приміщення захисної споруди № 16376 у складі цілісного майнового комплексу - будівлі Веселівської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів Великоновосілківської районної ради Донецької області безоплатно передано до комунальної власності Комарської сільської ради. Додатком 1 до вказаного рішення сторони склали та підписали акт приймання-передачі Веселівської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів Великоновосілківської районної ради Донецької області.

Крім того, у 2021 році Комарська сільська рада прийняла від Волноваської райдержадміністрації облікову документацію на захисну споруду № 16376.

У липні 2021 року представниками Волноваського районного управління ГУ ДСНС України у Донецькій області проведено позаплановий захід державного нагляду (контролю) закладу загальної середньої освіти І-ІІІ ступенів села Веселе Волноваського району Донецької області, у приміщенні якого розташована захисна споруда № 16376.

В ході проведення перевірки вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки складено акт від 14.07.2021 № 34В, яким встановлено наступні порушення законодавства у сфері цивільного захисту:

не ведеться в повному обсязі документація протирадіаційного укриття, у якій відображаються відомості про терміни і результати проведених оглядів, обстежень та випробувань, проведених технічних обслуговувань, поточних та капітальних ремонтів тощо, чим порушено пункт 15 глави З розділу VI наказу МВС від 09.07.2018 № 579 (пункт 8 Опису порушень);

протирадіаційне укриття не забезпечено необхідним майном та засобами на розрахункову чисельність населення, що підлягає укриттю, чим порушено вимоги пункту 6 глави 1 розділу VII наказу МВС від 09.07.2018 № 579 (пункт 9 Опису порушень).

Ризик настання негативних наслідків від виявлених порушень у сфері цивільного захисту оцінений як такий, що може призвести до виникнення аварії (надзвичайної ситуації).

За результатами проведеної перевірки складено припис про усунення порушень від 15.07.2021 № 29В, яким вимагається у строк до 14.09.2021 вжити заходи щодо усунення виявлених порушень у сфері цивільного захисту (пункти 8, 9 припису).

За інформацією ГУ ДСНС України у Донецькій області, наданою листом від 21.11.2022 № 50 01-4904/50 09, до нього не надходила інформація про усунення зазначених порушень, акт та припис до суду не оскаржувалися.

02 серпня 2021 року представниками Комарської сільської ради та Волноваського РУ ГУ ДСНС України у Донецькій області проведено оцінку стану готовності захисної споруди ПРУ № 16376 до використання за призначенням, за результатами чого складено відповідний акт.

З акту оцінки стану готовності захисної споруди цивільного захисту протирадіаційного укриття № 16376 від 02.08.2021 вбачається, що загальний технічний стан захисної споруди обмежено працездатний (п.2 акту), система водопостачання та запірна арматура відсутні, немає покажчиків руху води (п.9 акту), споруда не обладнана ємностями для нечистот (п.10 акту); заземлення електрообладнання відсутнє (п.14 акту), споруда не забезпечена вимірювальними приладами споруда (термометром, гігрометром, психрометром) (п.17 акту); відсутня документація захисної споруди (крім паспорта) (п.19 акту); висновок про можливість приведення захисної споруди у готовність до використання за призначенням упродовж 12 годин відсутній (п. 24 акту).

Загальний висновок стану протирадіаційного укриття № 16376 станом на 02.08.2021 оцінюється як обмежено готове до використання за призначенням.

10 серпня 2022 року представниками Комарської СР проведено оцінку стану готовності захисної споруди цивільного захисту цивільного захисту протирадіаційне укриття № 16376 та складено відповідний акт. За змістом вказаного акта висновок про можливість приведення захисної споруди у готовність до використання за призначенням упродовж 12 годин відсутній. Захисна споруда оцінюється як обмежено готова до використання.

Загальний стан протирадіаційного укриття № 16376 обмежено працездатний (п. 2 акта), система водопостачання та запірна арматура відсутні, немає покажчиків руху води (п.9 акту), споруда не обладнана ємностями для нечистот (п.10 акту); заземлення електрообладнання відсутнє (п. 14 акту), споруда не забезпечена вимірювальними приладами (термометром, гігрометром, психрометром) (п.17 акту); серед документації захисної споруди відсутні схеми зовнішніх та внутрішніх інженерних мереж та правила користування вимірювальними приладами (п.19 акту).

23 листопада 2022 року складено акт оцінки стану готовності захисної споруди цивільного захисту протирадіаційного укриття № 16376. За результатами оцінки встановлено, що загальний стан захисної споруди: технічний обмежено працездатний; санітарний задовільний.

Висновок про можливість приведення захисної споруди у готовність до використання за призначенням упродовж 12 годин (згідно з планом) немає.

Загальний висновок про стан готовності захисної споруди протирадіаційне укриття № 16376 оцінюється як обмежено готове до використання за призначенням.

Рекомендації розглянути можливість щодо придбання генератора для протирадіаційного укриття № 16376.

Так, за змістом вказаного акта вбачається, що вказана захисна споруда, як неканалізована не забезпечена виносними баками для нечистот; системи зв`язку та оповіщення відсутні; відсутнє заземлення електрообладнання; відсутня автоматична система пожежогасіння та сигналізації; захисна споруда не забезпечена вимірювальними приладами; серед документації захисної споруди не передбачені правила користування вимірювальними приладами та відсутня схема зовнішніх і внутрішніх інженерних мереж; захисна споруда повністю не укомплектована необхідним майном згідно з додатком 20 до Вимог щодо утримання та експлуатації захисних споруд цивільного захисту, затверджених наказом МВС України від 09.07.2018 № 579 (зі змінами).

У матеріалах справи також наявні такі письмові докази.

Лист Волноваської окружної прокуратури звернулась до ГУ ДСНС у Донецькій області від 31.08.2022 № 51-1206ВИХ-22, за змістом якого з метою встановлення наявності обґрунтованих підстав для вжиття заходів представницького характеру викладено прохання надати документи згідно вказаного переліку, зокрема й щодо захисної споруди цивільного захисту № 16376. Також запитано чи планує ГУ ДСНС в Донецькій області звертатись із позовами про застосування відповідних заходів реагування з метою усунення порушень у сфері цивільного захисту.

Листом у відповідь від 09.09.2022 № 1997-22 ГУ ДСНС в Донецькій області повідомило із посиланням на Закону України «Про тимчасові заходи на період проведення антитерористичної операції» від 02.09.2014 № 1669-VII про неможливість проведення перевірок у зоні антитерористичної операції, окрім, позапланових перевірок суб`єктів господарювання, відповідно до затверджених Кабінетом Міністрів України критеріїв оцінки ступеня ризику від провадження господарської діяльності віднесені до суб`єктів господарювання з високим ступенем ризику. Одночасно повідомлено про проведення позапланової перевірки захисної споруди № 16376 та за результатами такої перевірки ГУ ДСНС у Донецькій області до адміністративного суду із позовом про застосування заходів реагування не зверталось. Зазначено, що наразі у зв`язку з проведенням активних бойових дій на території Волноваського району надати копії матеріалів перевірок не видається можливим.

Листом від 21.10.2022 № 2317-22 позивач повідомив орган прокуратури про надання інформації щодо захисних споруд цивільного захисту, дотримання вимог законодавства у сфері цивільного захисту на території Волноваського району.

16 листопада 2022 року Волноваська окружна прокуратура звернулась до позивача із запитом № 51-1593ВИХ-22, де просила повідомити про вжиті заходи державного нагляду (контролю) щодо перевірки виконання вимог припису від 15.07.2021 № 29В, а також зазначити, чи наявні у розпорядженні ГУ ДСНС у Донецькій області відомості про оскарження до суду акту від 14.07.2021 № 34 В та припису від 15.07.2021 № 29 В або заходів щодо повного усунення встановлених порушень.

У відповідь на вказаний лист позивач листом від 22.11.2022 № 2625-22 повідомив Волноваську окружну прокуратуру, що на підставі Указу Президента України «Про введення воєнного стану в Україні» від 24.02.2022 № 64/2022, затвердженого постановою Верховної Ради України від 24.02.2022 № 2102-ІХ ГУ ДСНС у Донецькій області перевірка виконання припису від 15.07.2021 № 29В не проводилась. Акт перевірки від 14.07.2021 № 34 В та припису від 15.07.2021 № 29В у судовому порядку не оскаржувались.

19 січня 2023 року Волноваська окружна прокуратура звернулась до позивача із запитом № 51-72ВИХ-23, де у зв`язку із виявлення факту, що захисна споруда типу протирадіаційне укриття № 16376 тривалий час перебуває в стані обмеженої готовності, висновок про можливість приведення захисної споруди у готовність до використання за призначенням упродовж 12 годин відсутній. З метою встановлення наявності обґрунтованих підстав для вжиття заходів представницького характеру в інтересах держави, керуючись ч. 4 ст. 23 Закону № 1697, просила повідомити орган прокуратури чи планує ГУ ДСНС у Донецькій області звертатись до суду із відповідним позовом до власників захисної споруди з метою їх спонукання до приведення даного об`єкта в стан готовності до використання за призначенням згідно із Вимогами, передбаченими наказом МВС України від 09.07.2018 № 579 (зі змінами).

23 січня 2023 року ГУ ДСНС у Донецькій області листом № 50 01-379/5009 повідомило Волноваську окружну прокуратуру, що у зв`язку з прийняттям постанови КМУ від 13.03.2022 № 303 Головним управлінням не вживались заходи державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності щодо захисної споруди № 16376. Також позивач посилається на відсутність коштів на оплату судового збору та звертає увагу, що відповідно до ст. 68 Кодексу цивільного захисту України немає повноважень на звернення до адміністративного суду із позовом про спонукання власників захисної споруди № 16376 до приведення даного об`єкту в стан готовності до використання за призначення.

30 січня 2023 року Волноваська окружна прокуратура листом № 51-113ВИХ-23 повідомила ГУ ДСНС в Донецькій області про підготовку та спрямування до Донецького окружного адміністративного суду відповідної позовної заяви в інтересах держави в особі ГУ ДСНС в Донецькій області.

Крім того, Комарська СВЦА листом від 14.01.2021 № 02/1-29/31 повідомила Волноваську окружну прокуратуру, що у зв`язку із введенням воєнного стану відсутня технічна можливість усунення недоліків встановлених актом оцінки стану готовності захисної споруди № 16376 від 23.11.2022. Також повідомлено, що Програмою економічного і соціального розвитку Комарської сільської ради на 2022 рік, затвердженої рішенням від 21.12.2021 № 8/18-1209 зі змінами, затверджені розпорядженням від 22.08.2022 № 24/3, в 2022 році профінансовано заходи за розділом «14 Захист населення і територій від надзвичайних ситуацій» на загальну суму 594,0 тис. грн. На 2023 рік за розділом «14 Захист населення і територій від надзвичайних ситуацій» Програми економічного і соціального розвитку Комарської сільської ради на 2023 рік, затвердженої розпорядженням від 23.12.2022 № 73/6-р, заплановано заходів на загальну суму 1704,0 тис. грн.

За встановлених фактичних обставин, правова позиція суду обґрунтована таким.

Щодо підстав представництва інтересів позивача прокурором.

Статтею 27 Конституції України визначено, що кожна людина має невід`ємне право на життя, обов`язок держави - захищати життя людини.

Відповідно до ст. 50 Конституції України кожен має право на безпечне для життя і здоров`я довкілля та на відшкодування завданої порушенням цього права шкоди.

Статтею 131-1 Конституції України встановлено, що в Україні діє прокуратура, яка здійснює:

1) підтримання публічного обвинувачення в суді;

2) організацію і процесуальне керівництво досудовим розслідуванням, вирішення відповідно до закону інших питань під час кримінального провадження, нагляд за негласними та іншими слідчими і розшуковими діями органів правопорядку;

3) представництво інтересів держави в суді у виключних випадках і в порядку, що визначені законом.

Організація та порядок діяльності прокуратури визначаються законом.

Статтею 23 Закону України «Про прокуратуру» від 14 жовтня 2014 року № 1697-VII (далі - Закон № 1697-VII) врегульоване питання представництва інтересів громадянина або держави в суді, відповідно до частини першої якої представництво прокурором інтересів громадянина або держави в суді полягає у здійсненні процесуальних та інших дій, спрямованих на захист інтересів громадянина або держави, у випадках та порядку, встановлених законом.

Згідно з абзацами першим та другим частини третьої статті 23 Закону № 1697-VII прокурор здійснює представництво в суді законних інтересів держави у разі порушення або загрози порушення інтересів держави, якщо захист цих інтересів не здійснює або неналежним чином здійснює орган державної влади, орган місцевого самоврядування чи інший суб`єкт владних повноважень, до компетенції якого віднесені відповідні повноваження, а також у разі відсутності такого органу.

Наявність таких обставин обґрунтовується прокурором у порядку, передбаченому частиною четвертою цієї статті, крім випадку, визначеного абзацом четвертим цієї частини.

Частиною четвертою статті 23 Закону № 1697-VII встановлено, що наявність підстав для представництва має бути обґрунтована прокурором у суді.

Прокурор здійснює представництво інтересів громадянина або держави в суді виключно після підтвердження судом підстав для представництва.

Прокурор зобов`язаний попередньо, до звернення до суду, повідомити про це громадянина та його законного представника або відповідного суб`єкта владних повноважень. У разі підтвердження судом наявності підстав для представництва прокурор користується процесуальними повноваженнями відповідної сторони процесу. Наявність підстав для представництва може бути оскаржена громадянином чи її законним представником або суб`єктом владних повноважень.

Статтею 5 КАС України встановлено, що кожна особа має право в порядку, встановленому цим Кодексом, звернутися до адміністративного суду, якщо вважає, що рішенням, дією чи бездіяльністю суб`єкта владних повноважень порушені її права, свободи або законні інтереси, і просити про їх захист

Згідно з частинами третьою та четвертою статті 5 КАС України до суду можуть звертатися в інтересах інших осіб органи та особи, яким законом надано таке право.

Суб`єкти владних повноважень мають право звернутися до адміністративного суду виключно у випадках, визначених Конституцією та законами України.

За приписами частин третьої п`ятої статті 53 КАС України у визначених законом випадках прокурор звертається до суду з позовною заявою, бере участь у розгляді справ за його позовами, вступає за своєю ініціативою у справу, провадження у якій відкрито за позовом іншої особи, до початку розгляду справи по суті, подає апеляційну, касаційну скаргу, заяву про перегляд судового рішення за нововиявленими або виключними обставинами.

Прокурор, який звертається до суду в інтересах держави, в позовній чи іншій заяві, скарзі обґрунтовує, в чому полягає порушення інтересів держави, необхідність їх захисту, визначені законом підстави для звернення до суду прокурора, а також зазначає орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах. Невиконання цих вимог має наслідком застосування положень, визначених статтею 169 цього Кодексу.

Відносини, пов`язані із захистом населення, територій, навколишнього природного середовища та майна від надзвичайних ситуацій, реагуванням на них, функціонуванням єдиної державної системи цивільного захисту, та визначає повноваження органів державної влади, Ради міністрів Автономної Республіки Крим, органів місцевого самоврядування, права та обов`язки громадян України, іноземців та осіб без громадянства, підприємств, установ та організацій незалежно від форми власності регулюються Кодексом цивільного захисту України (далі- КЦЗ України).

Відповідно до частини першої статті 65 КЦЗ України центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері цивільного захисту, здійснює державний нагляд (контроль) щодо суб`єктів господарювання (пункт 2).

За змістом частини другої статті 65 КЦЗ України у суб`єктів господарювання приватної форми власності органи державного нагляду у сфері цивільного захисту контролюють виконання заходів щодо захисту населення та працівників на випадок надзвичайної ситуації, а також вирішення питань техногенної та пожежної безпеки, що стосуються прав та інтересів інших юридичних осіб і громадян.

Згідно зі статтею 66 КЦЗ України центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері цивільного захисту, здійснює державний нагляд (контроль) шляхом проведення планових та позапланових перевірок відповідно до закону.

Статтею 68 КЦЗ України встановлені санкції за порушення вимог законодавства з питань техногенної та пожежної безпеки, за приписами якої посадові особи центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері цивільного захисту, у разі порушення вимог законодавства з питань техногенної та пожежної безпеки, у тому числі невиконання їх законних вимог, зобов`язані застосовувати санкції, визначені законом (частина перша).

У разі встановлення порушення вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, що створює загрозу життю та здоров`ю людей, посадові особи центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері цивільного захисту, звертаються до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, агрегатів, експлуатації будівель, споруд, окремих приміщень, випуску та реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту у порядку, встановленому законом (частина друга).

Наведені приписи законодавства вказують на те, що прокуратура з метою реалізації встановлених для цього органу конституційних функцій, має право звертатися до адміністративного суду із позовною заявою про захист прав, свобод та інтересів громадянина чи держави (стаття 55 Конституції України), але не на загальних підставах, а тільки тоді, коли для цього були виняткові умови, і на підставі визначеного законом порядку такого звернення.

Здійснювати захист інтересів держави в адміністративному суді прокурор може винятково за умови, коли захист цих інтересів не здійснює або неналежним чином здійснює орган державної влади, орган місцевого самоврядування чи інший суб`єкт владних повноважень, до компетенції якого віднесені відповідні повноваження, а також у разі відсутності такого органу.

Верховним Судом у постановах від 03.10.2018 у справі № 826/12192/16 та від 25.07.2019 у справі № 820/5164/15 підтверджено правомірність звернення прокурора в інтересах територіального органу ДСНС із позовом зобов`язального характеру до балансоутримувача, а саме привести в належний технічний стан і готовність до укриття населення захисної споруди цивільного захисту (сховища).

Більш того, Великою Палатою Верховного Суду у постанові від 15.05.2019 (справа № 820/4717/16) за позовом керівника Харківської місцевої прокуратури № 5 в інтересах держави в особі Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Харківській області до Приватного акціонерного товариства «Науково-виробниче підприємство «Теплоавтомат» про зобов`язання відповідача привести захисну споруду цивільного захисту (сховище) у належний стан, придатний для використання за цільовим призначенням (готовність до укриття населення) зазначено: «… спірні правовідносини обумовлені реалізацією прокурором передбачених КАС України та Законом № 1697-VII повноважень щодо захисту інтересів держави і спрямовані на усунення порушень законодавства у сфері обороноздатності держави, у тому числі на забезпечення захисту мирного населення, особливо у питаннях підтримання колективних засобів захисту, якими є захисні споруди та інші місця можливого перебування людей, для збереження їх життя та здоров`я в разі військової агресії.».

Крім того, суд бере до уваги, що у зв`язку із прийняттям Кабінетом Міністрів України постанови від 13.03.2022 № 303 «Про припинення заходів державного нагляду (контролю) і державного ринкового нагляду в умовах воєнного стану» припинено проведення планових та позапланових заходів державного нагляду (контролю) і державного ринкового нагляду на період воєнного стану, введеного Указом Президента України від 24 лютого 2022 р. № 64 Про введення воєнного стану в Україні, отже ГУ ДСНС у Донецькій області станом на момент спірних правовідносин було позбавлено повноважень на проведення відповідних перевірок та складення за їх наслідками актів й розпорядчих документів про усунення встановлених недоліків, а отже й юридичних підстав для звернення до суду із позовом про застосування заходів реагування.

На підставі викладеного, суд вважає, що прокурором належним чином обґрунтовано підстави для здійснення представництва у даній справі.

Щодо суті спірних правовідносин.

Указом Президента України від 24.02.2022 № 64/2022 у зв`язку з військовою агресією Російської Федерації проти України, в Україні введено воєнний стан із 05 години 30 хвилин 24.02.2022 строком на 30 діб, який триває і наразі.

Пунктом 5 вказаного Указу постановлено Державній службі України з надзвичайних ситуацій невідкладно разом з обласними, Київською міською державними адміністраціями, іншими державними органами, установами, підприємствами, організаціями всіх форм власності привести єдину державну систему цивільного захисту, її функціональні та територіальні підсистеми у готовність до виконання завдань за призначенням в особливий період.

Відповідно до статті 2 Закону України «Про оборону України» від 06.12.1991 № 1932-XII оборона України базується на готовності та здатності органів державної влади, усіх складових сектору безпеки і оборони України, органів місцевого самоврядування, єдиної державної системи цивільного захисту, національної економіки до переведення, при необхідності, з мирного на воєнний стан та відсічі збройній агресії, ліквідації збройного конфлікту, а також готовності населення і території держави до оборони.

Згідно статті 3 Закону України «Про оборону України» підготовка держави до оборони в мирний час, серед іншого, включає: забезпечення готовності органів державної влади, органів місцевого самоврядування, єдиної державної системи цивільного захисту об`єктів критичної інфраструктури до виконання завдань цивільного захисту в особливий період, зокрема у воєнний час, з урахуванням норм міжнародного гуманітарного права.

Пунктом 11 частини першої статті 18 КЦЗ України встановлено, що до повноважень інших центральних органів виконавчої влади у сфері цивільного захисту належить організація обліку фонду захисних споруд цивільного захисту суб`єктів господарювання, що належать до сфери їх управління, та захисних споруд цивільного захисту державної власності, що перебувають на балансі суб`єктів господарювання приватної форми власності.

Частиною першою статті 20 вищевказаного Кодексу визначено, що до завдань та обов`язків суб`єктів господарювання у сфері цивільного захисту, серед інших, належить організація виконання вимог законодавства щодо створення, використання, утримання та реконструкції фонду захисних споруд цивільного захисту; планування та організація роботи з дообладнання або спорудження в особливий період підвальних та інших заглиблених приміщень для укриття населення; організація обліку фонду захисних споруд; здійснення контролю за утриманням та станом їх готовності; проведення їх технічної інвентаризації, тощо.

Пунктом 2 ч. 1 ст. 32 КЦЗ України встановлено, що до захисних споруд цивільного захисту належать протирадіаційне укриття - негерметична споруда для захисту людей, в якій створюються умови, що виключають вплив на них іонізуючого опромінення у разі радіоактивного забруднення місцевості та дії звичайних засобів ураження.

Утримання захисних споруд цивільного захисту у готовності до використання за призначенням здійснюється їх власниками, користувачами, юридичними особами, на балансі яких вони перебувають (у тому числі споруд, що не увійшли до їх статутних капіталів у процесі приватизації (корпоратизації), за рахунок власних коштів (частина восьма статті 32 КЦЗ України).

Згідно з абз. 1 п. 9 Порядку створення, утримання фонду захисних споруд цивільного захисту та ведення його обліку, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 10.03.2017 № 138 (далі - Порядок № 138), утримання фонду захисних споруд у готовність до використання за призначенням здійснюється їх балансоутримувачами.

Балансоутримувач захисної споруди - власник захисної споруди або юридична особа, яка утримує її на балансі (абзац другий пункту 3 Порядку № 138).

Відповідно до абз. 1 п. 10 Порядку № 138 балансоутримувач забезпечує утримання захисних споруд та інших споруд, що повинні використовуватися для укриття населення, а також підтримання їх у стані, необхідному для приведення у готовність до використання за призначенням відповідно до вимог щодо утримання та експлуатації захисних споруд.

Згідно з пунктом 11 Порядку № 138 Вимоги щодо утримання та експлуатації захисних споруд визначаються МВС.

Пунктом 1 Розділу І Вимог щодо утримання та експлуатації захисних споруд цивільного захисту, затверджених наказом Міністерства внутрішніх справ України від 09.07.2018 № 579 (далі - Вимоги № 579), встановлено, що споруди фонду захисних споруд мають утримуватися та експлуатуватися у стані, що дозволяє привести їх у готовність до використання за призначенням у визначені законодавством терміни.

Згідно пункту 3 розділу І Вимог № 579, фонд захисних споруд складається із захисних споруд (сховищ та протирадіаційних укриттів), зокрема швидкоспоруджуваних, споруд подвійного призначення та найпростіших укриттів (далі - споруди фонду захисних споруд) і є основним засобом колективного захисту населення.

Пунктами 1 і 2 розділу ІІ Вимог № 579 встановлено, що споруди фонду захисних споруд мають утримуватися та експлуатуватися у стані, що дозволяє привести їх у готовність до використання за призначенням у визначені законодавством терміни. Під час експлуатації захисних споруд не допускається виконання заходів, що знижують їх захисні властивості, надійність та безпеку.

Відповідно до абз. 1, 2 п. 7 розділу ІІ Вимог № 579 споруди фонду захисних споруд, їх комунікації, інженерні мережі, інженерне та спеціальне обладнання, системи життєзабезпечення (далі - обладнання споруд фонду захисних споруд) мають утримуватися в належному технічному стані. Утримання та експлуатація обладнання споруд фонду захисних споруд здійснюються згідно з вимогами і рекомендаціями, визначеними технічною документацією на них, а також відповідними нормами і правилами.

Балансоутримувач відповідно до норм цих Вимог забезпечує утримання, контроль за станом, проведення перевірок, технічного обслуговування, поточних та капітальних ремонтів конструктивних елементів, спеціального обладнання, інженерних мереж та систем життєзабезпечення захисних споруд під час усього періоду використання сховищ у режимі ПРУ (пункт 6 Розділу VIII Вимог № 579).

Для забезпечення готовності захисних споруд до використання за призначенням їх балансоутримувачі здійснюють оцінку стану їх готовності, організовують періодичні огляди стану захисних споруд, перевірку працездатності їх основного обладнання, планують і проводять технічне обслуговування обладнання та систем життєзабезпечення захисних споруд (підпункт 1 пункту 2 розділу VI Вимог № 579).

Отже, власник протирадіаційного укриття або юридична особа, яка утримує його на балансі, зобов`язаний забезпечити утримання захисної споруди у стані, необхідному для приведення у готовність до використання за призначенням відповідно до Вимоги №579.

Суд встановив, що протирадіаційне укриття №16376, яке знаходиться за адресою: вул. Гагаріна, буд. 5а, с. Веселе, Волноваський район, Донецька область перебуває у власності відповідача-1, що підтверджується матеріалами справи.

Відтак, саме відповідач-1 зобов`язаний забезпечувати протирадіаційне укриття №29951 у стані, необхідному для приведення у готовності до використання за призначенням згідно з Вимогами № 579.

Стан обмеженої придатності протирадіаційного укриття № 16376 до використання за призначенням підтверджено Актами оцінки стану готовності захисної споруди цивільного захисту протирадіаційного укриття № 16376 від 02.08.2021 та від 23.11.2022. Систематичне невжиття відповідачем визначених законодавством заходів з метою утримання у належному стані протирадіаційного укриття № 16376 суперечить інтересам держави у сфері підготовки країни до оборони в умовах воєнного стану та захисту життя людини.

Вищенаведене, на думку суду, свідчить, що позивачем обрано належний та ефективний спосіб захисту у вигляді зобов`язання відповідачів привести в готовність до використання за призначенням захисну споруду цивільного захисту - протирадіаційне укриття, обліковий № 16376 у відповідності до Вимог щодо утримання та експлуатації захисних споруд цивільного захисту, затверджених Наказом Міністерства внутрішніх справ України від 09.07.2018 № 579 «Про затвердження вимог з питань використання та обліку фонду захисних споруд цивільного захисту».

Доводи відповідачів щодо вжиття з вересня 2022 року заходів по облаштуванню протирадіаційного укриття, обліковий № 16376 й виділення відповідних коштів на переконання суду, не свідчать про готовність такого укриття до використання за призначенням.

Крім того, суд бере до уваги таке.

Відповідно до ч.ч. 1, 3 ст. 4 Закону України «Про правовий режим воєнного стану» від 12.05.2015-VIII передбачено, що на територіях, на яких введено воєнний стан, для забезпечення дії Конституції та законів України, забезпечення разом із військовим командуванням запровадження та здійснення заходів правового режиму воєнного стану, оборони, цивільного захисту, громадської безпеки і порядку, захисту критичної інфраструктури, охорони прав, свобод і законних інтересів громадян можуть утворюватися тимчасові державні органи - військові адміністрації.

Військові адміністрації населених пунктів утворюються в межах територій територіальних громад, у яких сільські, селищні, міські ради та/або їхні виконавчі органи, та/або сільські, селищні, міські голови не здійснюють покладені на них Конституцією та законами України повноваження, а також в інших випадках, передбачених цим Законом.

Постановою Верховної Ради України від 30.08.2022 № 2542-ІХ «Про здійснення начальниками військових адміністрацій населених пунктів у Донецькій області повноважень, передбачених частиною другою статті 10 Закону України «Про правовий режим воєнного стану»» постановлено, що у період дії воєнного стану в Україні та 30 днів після його припинення чи скасування: 1) начальники … Комарської сільської військових адміністрацій Волноваського району, Донецької області: крім повноважень, віднесених до їх компетенції Законом України "Про правовий режим воєнного стану", здійснюють повноваження відповідних сільських, селищних, міських рад, їх виконавчих комітетів, відповідних сільських, селищних, міських голів;.

Підпунктом 5 п. 22-1 розділу VI «Прикінцеві та Перехідні положення» Бюджетного кодексу України встановлено, що функції органів місцевого самоврядування, їх виконавчих органів, місцевих державних адміністрацій, військово-цивільних адміністрацій у частині бюджетних повноважень здійснюють військові адміністрації у разі їх утворення відповідно до Закону України "Про правовий режим воєнного стану".

На підставі викладеного, суд погоджується із доводами викладеними прокурором у позові про те, що в умовах воєнного стану у зв`язку зі створенням військових адміністрацій населених пунктів, наділення їх повноваженнями з управління органами місцевого самоврядування, а також щодо розпорядження коштами місцевих бюджетів саме Комарська СВЦА на теперішній час є єдиним суб`єктом, який може усунути наявні порушенням у функціонуванні захисної споруди.

Згідно з частиною 1 статті 9 КАС України розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.

Відповідно до частин 1, 2 статті 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні (стаття 90 КАС України).

Таким чином, перевіривши юридичну та фактичну обґрунтованість доводів сторін, оцінивши наявні у матеріалах справи докази, суд дійшов висновку про наявність підстав для задоволення позову у повному обсязі.

Оскільки спір вирішено на користь суб`єкта владних повноважень, а також за відсутності витрат позивача суб`єкта владних повноважень, пов`язаних із залученням свідків та проведенням судових експертиз, судові витрати (судовий збір), відповідно до статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України, стягненню з відповідачів не підлягають.

На підставі викладеного, керуючись ст.ст. 243, 243-246 КАС України, суд,

ВИРІШИВ:

Позовну заяву керівника Волноваської окружної прокуратури (вул. Курчатова, буд.8, літ.А-13, м. Дніпро, поштовий індекс 49038), який діє в інтересах Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Донецькій області (вул. Митрополитська, буд.175, м. Маріуполь, Донецька область, поштовий індекс 87547 ЄДРПОУ 38652962) до Комарської сільської ради (вул. Єгорова, буд. 19, с. Комар, Волноваський район, Донецька область, поштовий індекс 85520,ЄДРПОУ 04342424), Комарської сільської військової адміністрації Волноваського району Донецької області (вул. Єгорова, буд. 19, село Комар, Волноваський район, Донецька область, поштовий, індекс 85520 ЄДРПОУ 44693624), третя особа Заклад загальної середньої освіти I-III ступенів с. Веселе Волноваського району (с.Веселе, Волноваський район, Донецька область, поштовий індекс 85521, ЄДРПОУ 21978112) про визнання протиправною бездіяльності, зобов`язання вчинити певні дії задовольнити повністю.

Визнати протиправною бездіяльність Комарської сільської ради, Комарської сільської військової адміністрації Волноваського району Донецької області щодо неприведення захисної споруди цивільного захисту типу протирадіаційне укриття № 16376, розташованої за адресою: вул. Гагаріна, буд. 5а, с. Веселе, Волноваський район, Донецька область, у стан готовності до використання за призначенням згідно з Вимогами щодо утримання та експлуатації захисних споруд цивільного захисту, затвердженими наказом Міністерства внутрішніх справ України від. 09.07.2018 № 579 (зі змінами).

Зобов`язати Комарську сільську військову адміністрацію Волноваського району Донецької вжити організаційні заходи щодо приведення захисної споруди цивільного захисту типу протирадіаційне укриття № 16376, розташованої за адресою: вул. Гагаріна, буд. 5а, с. Веселе Волноваський район, Донецька область, у стан готовності до використання за призначенням згідно з Вимогами щодо утримання та експлуатації захисних споруд цивільного захисту, затвердженими наказом Міністерства внутрішніх справ України від. 09.07.2018 № 579 (зі змінами).

Рішення суду набирає законної сили в порядку, визначеному статтею 255 Кодексу адміністративного судочинства України та може бути оскаржене до Першого апеляційного адміністративного суду за правилами, встановленими статтями 295-297 Кодексу адміністративного судочинства України.

Рішення суду складено у повному обсязі 21.04.2023.

Суддя І.В. Буряк

СудДонецький окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення21.04.2023
Оприлюднено24.04.2023
Номер документу110374805
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу регулюванню містобудівної діяльності та землекористування, зокрема у сфері

Судовий реєстр по справі —200/888/23

Рішення від 21.04.2023

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Буряк І.В.

Ухвала від 23.03.2023

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Буряк І.В.

Ухвала від 07.03.2023

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Буряк І.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні