Постанова
від 20.04.2023 по справі 160/24785/21
ТРЕТІЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ТРЕТІЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

П О С Т А Н О В А

і м е н е м У к р а ї н и

20 квітня 2023 року м. Дніпросправа № 160/24785/21

Третій апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів:

головуючого - судді Лукманової О.М. (доповідач),

суддів: Божко Л.А., Дурасової Ю.В.,

за участю секретаря судового засідання: Юрчука М.О.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні у м. Дніпро апеляційну скаргу Приватного підприємства «Даск-Центр» на рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 15.02.2023 року (суддя Златін С.В., м. Дніпро, повний текст рішення виготовлено 15.02.2023 року) в справі №160/24785/21 за позовом Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Дніпропетровській області до Приватного підприємства «Даск-Центр» про застосування заходів реагування, -

в с т а н о в и в:

07.12.2021 року Головне управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Дніпропетровській області (далі по тексту позивач) звернулось до суду з позовом до ПП «Даск-Центр» (далі по тексту відповідач, «ДАСК-Центр») в якому просило застосувати заходи реагування у вигляді зупинення експлуатації (роботи) об`єктів, а саме будівлі за адресою: Дніпропетровська обл., місто Дніпро, проспект Богдана Хмельницького, 162; будівель та споруд за адресою: Дніпропетровська обл., місто Дніпро, вул. Березинська, 66 ПП «ДАСК-Центр», до повного усунення порушень; встановити спосіб і порядок виконання рішення шляхом зобов`язання зупинити експлуатацію об`єктів, а саме: будівлі за адресою: Дніпропетровська обл., місто Дніпро, проспект Богдана Хмельницького, 162; будівель та споруд за адресою: Дніпропетровська обл., місто Дніпро, вул. Березинська, 66 ПП «ДАСК-Центр».

Рішенням Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 15.02.2023 року позовні вимоги задоволено.

Не погодившись з рішенням суду першої інстанції, ПП «Даск-Центр» подало апеляційну скаргу, в якій просило скасувати рішення та прийняти нове, яким в задоволенні позовних вимог відмовити. Свої вимоги обґрунтувало тим, що судом не надано належної оцінки нормам чинного законодавства, висновки суду не відповідають обставинам справи, що призвело до прийняття невірного рішення. Апелянтом зазначено, що будівлі, приміщення за адресою: Дніпропетровська обл., місто Дніпро, проспект Богдана Хмельницького, 162; Дніпропетровська обл., місто Дніпро, вул. Березинська, 66 перебувають у орендному користуванні ПП «Даск-Центр», власником є ТОВ «Телерадіокомпанія ТАН» та ТОВ «Аквія», отже, фінансування усунення недоліків в організації пожежної та техногенної безпеки здійснює власник будівлі, не орендар. Апелянт вказував, що лише орендує частини будівель. Апелянт вказував, що судом першої інстанції не взято до уваги вимоги ст.ст.68, 70 Кодексу цивільного захисту України, відповідно яких повне або часткове зупинення роботи підприємства можливе у тому разі, якщо встановлене порушення вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки створює загрозу життю та здоров`ю людей. Заходи реагування органу державного нагляду (контролю), серед яких звернення до суду з позовом про зупинення виробництва (виготовлення), виконання робіт, надання послуг, застосовуються у тому випадку, коли допущені суб`єктом господарювання порушення ним не усуваються, тобто небезпека для життя та здоров`я працівників зберігається й після проведення перевірки. Апелянт вказував, що ним як орендарем вживались дії по дотриманню пожежної та техногенної безпеки до проведення перевірки. Апелянт вказував, що він своїми силами усунув частину недоліків у пожежній безпеці. Виявлені порушення у забезпеченні пожежної безпеки не становлять загрозу життю та здоров`ю людей, не є значними. Засіб реагування на виявленні порушення пожежної та техногенної безпеки, як зупинення експлуатації будівель буде мати негативні наслідки, апелянт вважає, що за виявлені порушення можливо застосувати інші заходи належного забезпечення безпеки для життя та здоров`я людей.

Перевіривши матеріали справи, законність і обґрунтованість рішення суду в межах доводів апеляційної скарги, а також правильність застосування судом норм матеріального і процесуального права та правової оцінки обставин у справі, суд апеляційної інстанції дійшов висновку, що апеляційна скарга підлягає задоволенню.

Суд першої інстанції задовольняючи позовні вимоги, виходив з того, що за результатами перевірки встановлено низку порушень вимог законодавства у сферах пожежної, техногенної безпеки та цивільного захисту, які створюють загрозу життю та/або здоров`ю людей, а також особам, які будуть здійснювати ліквідацію надзвичайної ситуації (пожежі), в разі її виникнення. Держава, через наділені повноваженнями органи, вживає заходи для забезпечення безпеки людей, до таких заходів відноситься, в тому числі, і встановлення на законодавчому рівні вимог до будівель та споруд у сферах пожежної і техногенної безпеки, цивільного захисту, такі вимоги є обов`язковими для встановленого законодавством кола суб`єктів, зокрема, підприємств, установ, організацій, фізичних осіб, котрі є власниками будівель та споруд, де постійно перебуває велика кількість людей. Не дотримання вимог робить неможливим експлуатацію будівель та приміщень, що створюють загрозу життю та здоров`ю людей.

Встановлено, що з 12.07.2021 року по 16.07.2021 року посадовими особами Дніпровського районного управління Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Дніпропетровській області проведено позапланову перевірку приміщень, які використовуються ПП «Даск-Центр» за адресами: місто Дніпро, проспект Богдана Хмельницького, 162 та місто Дніпро, вул. Березинська, 66, за результатами якої складено акт перевірки №559 від 16.07.2021 року. У висновках акту зафіксовані порушення Кодексу цивільного захисту України, Правил пожежної безпеки в Україні, затверджених наказом МВС України від 30.12.2014 року № 1417, Державних будівельних норм України «Системи протипожежного захисту», затверджених наказом Мінрегіону України від 13.11.2014 року №312, Правил улаштування електроустановок, а саме, у приміщенні за адресою: вул. Березинська 66, допущено порушення: виставкові зали не обладнані автоматичною пожежною сигналізацією, сим порушено розділ V п. 1.2 Правил пожежної безпеки в Україні, додаток А (обов`язковий) табл. А.1 п. 4.8.3.1 ДБН В.2.5-56:2014; адміністративно-офісні приміщення не обладнані автоматичною пожежною сигналізацією, чим порушено розділ V п. 1.2 Правил пожежної безпеки в Україні, додаток А (обов`язковий) табл. А.1 п. 4.8.3.1 ДБН В.2.5-56:2014; складські приміщення категорії «В» площею менше 1000 м2 не обладнані автоматичною пожежною сигналізацією чим порушено розділ V п. 1.2 Правил пожежної безпеки в Україні, п. 2.16 С Н и П 2.11.01-85, додаток А (обов`язковий) табл. А.1 п. 13.2 ДБН В.2.5-56:2014; складські приміщення категорії «В» площею більше 1000 м2 не обладнані автоматичною пожежною сигналізацією чим порушено розділ V п. 1.2 Правил пожежної безпеки в Україні, п. 2.16 С Н и П 2.11.01-85, додаток А (обов`язковий) табл. А.1 п. 13.2 ДБН В.2.5-56:2014; приміщення деревообробки більше 500 м2 не обладнане автоматичною системою пожежогасіння, чим порушено розділ V п. 1.2 Правил пожежної безпеки в Україні, додаток А (обов`язковий) табл. А.2 п. 7.7 ДБН В.2.5-56:2014; виробничі та складські приміщення не обладнані внутрішнім протипожежним водогоном, чим порушено розділ V п. 2.1 Правил пожежної безпеки в Україні, п. 8.1 табл. 4 ДБН В.2.5-56:2014; в складах фурнітури допускається зберігання товару навалом, чим порушено розділ VI п. 9.1 Правил пожежної безпеки в Україні; склад не відділений від виробництва протипожежними перегородками, чим порушено розділ ІІ п. 2.22 Правил пожежної безпеки в Україні, п. 2.19 С Н и П 2.11.01-85; не заповнено проріз в протипожежній перегородці між складом і виставковою залою протипожежними дверима, чим порушено розділ III п.2.3 Правил пожежної безпеки в Україні п.2.19 С Н и П 2.11.01-85 п.6.4 табл.3 ДБН В 1.1-7:2016; стаціонарні зовнішні пожежні сходи, не пофарбовані, чим порушено розділ III п.2.15 Правил пожежної безпеки в Україні; під сходовою клітиною влаштована серверна, чим порушено розділ III п.2.37 Правил пожежної безпеки в Україні; за адресую: Дніпропетровська обл., місто Дніпро, проспект Богдана Хмельницького, 162 встановлено порушення: приміщення деревообробки менше 500м2 не обладнане автоматичною пожежною сигналізацією, чим порушено розділ V п.1.2 Правил пожежної безпеки в Україні додаток А (обов`язковий) табл. А.2 п. 7.7 ДБН В.2.5-56:2014; виставкові зали не обладнані автоматичною пожежною сигналізацією, чим порушено розділ V п.1.2 Правил пожежної безпеки в Україні додаток А (обов`язковий) табл. А.1 п. 4.8.3.1 ДБН В.2.5-56:2014; складські приміщення категорії «В» площею менше 1000м2 не обладнані автоматичною пожежною сигналізацією, чим порушено розділ V п.1.2 Правил пожежної безпеки в Україні, п.2.16 С Н и П 2.11.01-85 додаток А (обов`язковий) табл. А.1 п.14.2 ДБН В.2.5-56:2014; складські приміщення категорії «В» площею більше 1000м2 не обладнані автоматичною системою пожежогасіння, чим порушено розділ V п.1.2 Правил пожежної безпеки в Україні п.2.16 С Н и П 2.11.01-85 додаток А (обов`язковий) табл. А.1 п.14.2 ДБН В.2.5-56:2014; не передбачене зовнішнє протипожежне водопостачання з витратою 20 л/с, чим порушено розділ V п.2.1 ППБУ п. 6.2.1 п. 6.2.4 ДБН В.2.5-74:2013; виробничі та складські приміщення не обладнані внутрішнім протипожежним водогонном, чим порушено розділ V п.2.1 Правил пожежної безпеки в Україні п.8.1 табл.4 ДБН В.2.5-64:2012; допускається використання деревообробних агрегатів і верстатів без місцевої вентиляції, чим порушено розділ VI п.7.24 Правил пожежної безпеки в Україні; в складах фурнітури допускається зберігання товару навалом, чим порушено розділ VI п.9.1 Правил пожежної безпеки в Україні; склад не відділений від виробництва протипожежними перегородками, чим порушено розділ ІІ п.2.22 Правил пожежної безпеки в Україні, п.2.19 СН и П 2.11.01-85; не заповнено проріз в протипожежній перегородці між складом і виставковою залою протипожежними дверима, чим порушено розділ ІІІ п.2.3 Правил пожежної безпеки в Україні п.2.19 СНиП 2.11.01-85 п.6.4 табл.3 ДБН В1.1-7:2016. У акті перевірки у якості висновку вказано «Загальні заходи»: ПП «Даск-Центр» допущено порушення: не виконано захист будівель від прямих попадань блискавки і вторинних її проявів, не проведено та не надано розрахунки у відповідності до ІЕС 62305-2:2006, чим порушено розділ IV п.1 пп.1.21 Правил пожежної безпеки в Україні; керівник підприємства не визначив обов`язки посадових осіб щодо забезпечення пожежної безпеки, не призначив відповідальних за пожежну безпеку окремих будівель, споруд, приміщень, дільниць, технологічного та інженерного устаткування, а також за утримання й експлуатацію засобів протипожежного захисту, чим порушено розділ II п.2 Правил пожежної безпеки в Україні; на кожному об`єкті відповідним документом (наказом, інструкцією тощо) не встановлений протипожежний режим, чим порушено розділ II п.3 Правил пожежної безпеки в Україні; для кожного приміщення об`єкта не розроблені та затверджені керівником об`єкта або уповноваженою ним посадовою особою інструкції про заходи пожежної безпеки, порушено розділ II п.4 Правил пожежної безпеки в Україні; у приміщеннях на видимих місцях не вивішені таблички із зазначенням номера телефону для виклику пожежно-рятувальних підрозділів, порушено розділ II п.7 Правил пожежної безпеки в Україні; територія об`єкта, а також будинки, споруди, приміщення не забезпечені відповідними знаками безпеки. Знаки безпеки, їх кількість, а також місця їх встановлення повинні відповідати ДСТУ ISO 6309:2007 «Протипожежний захист. Знаки безпеки. Форма та колір» (ІБО 6309:1987, IDT), порушено розділ II п.8 Правил пожежної безпеки в Україні; з працівниками при прийнятті на роботу та робочому місці не проводяться інструктажі з питань пожежної безпеки, порушено розділ II п.15 Правил пожежної безпеки в Україні; посадовими особами та працівниками не пройдені навчання та перевірку знань з питань пожежної безпеки у порядку, встановленому постановою Кабінету Міністрів України від 26 червня 2013 року № 444 «Про затвердження Порядку здійснення навчання населення діям у надзвичайних ситуаціях», допущено порушення розділу II п.16 Правил пожежної безпеки в Україні; терміни очищення від горючого сміття та відходів виробництва приміщень не встановлені технологічними регламентами або інструкціями, що затверджуються керівником об`єкта або підприємства, чим порушено розділ III п.2.1 Правил пожежної безпеки в Україні; для всіх будівель і приміщень виробничого, складського призначення не визначені категорія щодо вибухопожежної та пожежної небезпеки відповідно до вимог ДСТУ Б В.1.1-36:2016 «Визначення категорій приміщень, будинків та зовнішніх установок за вибухопожежною та пожежною небезпекою», а також клас зони згідно з «Правилами будови електроустановок. Електрообладнання спеціальних установок» (далі НПАОП 40.1-1.32-01), які необхідно позначати на вхідних дверях до приміщення, а також у межах зон усередині приміщень та ззовні, чим допущено порушення розділу III п.2.9 Правил пожежної безпеки в Україні; будинки та інші об`єкти не забезпечені адресними вказівниками (назва вулиці, номер будинку), встановленими на фасадах будівель або інших видних місцях і освітлюваними у темний час доби, чим порушено розділ III п.2.22 Правил пожежної безпеки в Україні; для загального відключення силових та освітлювальних мереж складських приміщень з вибухонебезпечними і пожежонебезпечними зонами будь- якого класу не передбачено встановлення апаратів відключення (вимикачів) поза межами (ззовні) вказаних приміщень на негорючих стінах (перегородках) або на окремих опорах. Спільні апарати відключення (вимикачі) слід розташовувати в ящиках з негорючих матеріалів або в нішах, які мають пристосування для пломбування та замикання на замок, чим порушено розділ IV п.1.15 Правил пожежної безпеки в Україні; електрощити, групові електрощитки повинні оснащуватися схемою підключення споживачів з пояснювальними написами і вказаним значенням номінального струму апарата захисту (плавкої вставки), чим порушено розділ IV п.1.16 Правил пожежної безпеки в Україні; допускається складування горючих матеріалів на відстані менше 1 м від електроустаткування та під електрощитами, чим порушено розділ IV п.1.18 Правил пожежної безпеки в Україні; не проведений замір опору ізоляції і перевірка спрацювання приладів захисту електричних мереж та електроустановок від короткого замикання, чим порушено розділ IV п.1.20 Правил пожежної безпеки в Україні; будинки, споруди, приміщення, не забезпечені нормованою кількістю первинних засобів пожежогасіння згідно з Правилами експлуатації та типовими нормами належності вогнегасників, затвердженими наказом Міністерства внутрішніх справ України від 15 січня 2018 року № 25, зареєстрованими в Міністерстві юстиції України 23 лютого 2018 року за №225/31677, що є порушенням розділу V п.3.6 Правил пожежної безпеки в Україні; не позначено місцезнаходження первинних засобів пожежогасіння на об`єкті вказівними знаками згідно з ДСТУ ІSО 6309:2007 «Протипожежний захист. Знаки безпеки. Форма та колір» (ІSО 6309:1987, IDT). Знаки розташовуються на видимих місцях на висоті 2-2,5 м від рівня підлоги як всередині, так і за межами приміщень, чим порушено розділ V п.3.10 Правил пожежної безпеки в Україні; для розміщення первинних засобів пожежогасіння у виробничих, складських, будинках, спорудах, а також на території підприємств не встановлені спеціальні пожежні щити (стенди), що є порушенням розділу V п.3.11 Правил пожежної безпеки в Україні; не проведено технічне обслуговування наявних вогнегасників, що є порушенням розділу V п.3.17 Правил пожежної безпеки в Україні; не подана декларація відповідності матеріально-технічної бази суб`єкта господарювання вимогам законодавства з питань пожежної безпеки, чим порушено ст. 57 Кодексу цивільного захисту України; не розроблений, затверджений та погоджений відповідним чином план евакуації працюючого персоналу, що є порушенням ст. 20 та ст. 33 Кодексу цивільного захисту України; не обладнаний інформаційно- довідниковий куточок з питань цивільного захисту, чим порушено п. 6 постанови КМУ № 444 від 23.06.2013 року; для встановлення наявності або відсутності джерел небезпеки, які можуть ініціювати виникнення надзвичайних ситуацій, а також визначення рівнів можливих надзвичайних ситуацій, не проведено ідентифікацію об`єкта господарської діяльності та не узгоджено її з ГУ ДСНС України у Дніпропетровській області, що є порушенням п.7«Положення про паспортизацію потенційно небезпечних об`єктів», затверджене наказом МНС від 18.12.2000 року № 338,, «Методика ідентифікації потенційно небезпечних об`єктів», затверджена наказом МНС від 23.02.2006 року №98; керівник суб`єкта господарювання не пройшов навчання на територіальних курсах цивільного захисту, що є порушенням п. 10 постанови КМУ №819 від 23.10.2013 року; не визначено обсяг забезпечення працівників які працюють у зоні можливого хімічного забруднення засобами радіаційного та хімічного захисту їх типами кількістю та місце зберігання, чим порушено ст. 20 Кодексу цивільного захисту України ст. 20, п. 6 постанови КМУ від 19.08.2002 року №1200; працівники суб`єкту господарювання не забезпечені в повному обсязі засобами індивідуального захисту органів дихання, чим порушено ст. 20 Кодексу цивільного захисту України, постанову КМУ від 19.08.2002 року №1200. Представнику ПП «Даск-Центр» акт не вручено, зроблено відмітку про відмову від підпису, акт надіслано рекомендованим листом.

ПП «Даск-Центр» вказує, що не має повноважень та можливості усувати недоліки в експлуатації приміщень за адресами: місто Дніпро, проспект Богдана Хмельницького, 162 та місто Дніпро, вул. Березинська, 66, оскільки не є власником або балансоутримувачем, орендує частину приміщень. Проте ПП «Даск-Центр» усунуло частину недоліків у дотриманні правил пожежної та техногенної безпеки власними силами.

Надано фотодокази усунення порушень, про якій йдеться у акті від 16.07.2021 року № 559. Розроблено план евакуації відвідувачів та утворено куточки цивільного захисту. Наказом № 127 від 04.08.2021 року на підприємстві ПП «Даск-Центр» організовано протипожежний режим, призначено відповідальних осіб. Узгоджено та затверджено Загальнооб`єктну інструкцію про заходи пожежної безпеки.

ПП «Даск-Центр» проведено інструктажі з питань цивільного захисту, пожежної безпеки та дій у надзвичайних ситуаціях.

Відповідно до наданих доказів, ПП «Даск-Центр» придбано вогнегасники, замовлено їх технічне діагностування.

Встановлено, що 01.10.2020 року між ПП «Даск-Центр» та ТОВ «Аквія» укладено договір оренди № 2-6/03, згідно якого ТОВ «Аквія» передає в орендне користування, а ПП «Даск-Центр» приймає нежитлове приміщення площею 1414,5 кв.м для розміщення офісу, що знаходиться за адресою: м. Дніпро, проспект Богдана Хмельницького, 162. Приміщення придатне для використання. Пунктом 2.1 договору передбачено, що договір діє з моменту передачі об`єкта оренди орендарю та діє по 31 жовтня 2022 року.

Згідно акту приймання-передачі об`єкта оренди від 01.10.2020 року, ТОВ «Аквія» передало, а ПП «Даск-Центр» прийняло в оренду нежитлове приміщення за адресою: м. Дніпро, проспект Богдана Хмельницького, 162.

Також встановлено, що 04.01.2016 року між ПП «Даск-Центр» та ТОВ «Телерадіокомпанія ТАН» укладено договір оренди нежитлового приміщення № 70А, згідно якого ТОВ «Телерадіокомпанія ТАН» передає в орендне користування, а ПП «Даск-Центр» приймає нежитлове приміщення площею 1740 кв.м для використання за цільовим призначенням, що знаходиться за адресою: м. Дніпропетровськ, вул. Березинська, 66. Пунктом 7.1 договору передбачено, що договір діє з моменту передачі приміщення оренди орендарю та діє до 31 грудня 2016 року, у разі якщо за 30 календарних днів до моменту закінчення терміни договору жодна із сторін не заявить про його розірвання, договір автоматично пролонгується на кожний наступний календарний рік.

Згідно акту приймання-передачі об`єкта оренди від 04.01.2016 року, ТОВ «Телерадіокомпанія ТАН» передало, а ПП «Даск-Центр» прийняло в оренду нежитлове приміщення за адресою: м. Дніпропетровськ, вул. Березинська, 66.

Згідно виписки з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, ПП «Даск-Центр» має місце розташування за адресою: Дніпропетровська область, Криворізький район, село Лозуватка, вулиця Котовського, будинок 35.

Згідно ч. 1 ст. 3 Закону України «Про об`єкти підвищеної небезпеки» державний нагляд та контроль у сфері діяльності, пов`язаної з об`єктами підвищеної небезпеки, здійснюють уповноважені законами органи влади, в тому числі центральні органи виконавчої влади та їх територіальні органи (у разі утворення), до відання яких відповідно до закону віднесені питання: державного нагляду (контролю) у сферах пожежної і техногенної безпеки.

Згідно ст. 1 Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» державний нагляд (контроль) - діяльність уповноважених законом центральних органів виконавчої влади, їх територіальних органів, державних колегіальних органів, органів виконавчої влади Автономної Республіки Крим, місцевих державних адміністрацій, органів місцевого самоврядування, в межах повноважень, передбачених законом, щодо виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства суб`єктами господарювання та забезпечення інтересів суспільства, зокрема належної якості продукції, робіт та послуг, допустимого рівня небезпеки для населення, навколишнього природного середовища. Заходи державного нагляду (контролю) - планові та позапланові заходи, які здійснюються у формі перевірок, ревізій, оглядів, обстежень та в інших формах, визначених законом.

Згідно ч. 1 ст. 6, ч. 1, ч. 2, ч.ч. 5 7 ст. 7 Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» підставами для здійснення позапланових заходів є, зокрема, доручення Прем`єр-міністра України про перевірку суб`єктів господарювання у відповідній сфері у зв`язку з виявленими системними порушеннями та/або настанням події, що має значний негативний вплив на права, законні інтереси, життя та здоров`я людини, захист навколишнього природного середовища та забезпечення безпеки держави. Під час проведення позапланового заходу з`ясовуються лише ті питання, необхідність перевірки яких стала підставою для здійснення цього заходу, з обов`язковим зазначенням цих питань у посвідченні (направленні) на проведення заходу державного нагляду (контролю). Для здійснення планового або позапланового заходу орган державного нагляду (контролю) видає наказ (рішення, розпорядження), який має містити найменування суб`єкта господарювання, щодо якого буде здійснюватися захід, та предмет перевірки. На підставі наказу (рішення, розпорядження) оформляється посвідчення (направлення) на проведення заходу державного нагляду (контролю), яке підписується керівником органу державного нагляду (контролю) (головою державного колегіального органу) або його заступником (членом державного колегіального органу) із зазначенням прізвища, ім`я та по батькові і засвідчується печаткою. Перед початком здійснення заходу посадові особи органу державного нагляду (контролю) зобов`язані пред`явити керівнику суб`єкта господарювання - юридичної особи, її відокремленого підрозділу або уповноваженій ним особі (фізичній особі - підприємцю або уповноваженій ним особі) посвідчення (направлення) та службове посвідчення, що засвідчує посадову особу органу державного нагляду (контролю), і надати суб`єкту господарювання копію посвідчення (направлення). Посадова особа органу державного нагляду (контролю) без посвідчення (направлення) на здійснення заходу та службового посвідчення не має права здійснювати державний нагляд (контроль) суб`єкта господарювання. Суб`єкт господарювання має право не допускати посадових осіб органу державного нагляду (контролю) до здійснення заходу, якщо вони не пред`явили документів, передбачених цією статтею. За результатами здійснення планового або позапланового заходу посадова особа органу державного нагляду (контролю) складає акт, який повинен містити такі відомості: дату складення акта; тип заходу (плановий або позаплановий); форма заходу (перевірка, ревізія, обстеження, огляд тощо); предмет державного нагляду (контролю); найменування органу державного нагляду (контролю), а також посаду, прізвище, ім`я та по батькові посадової особи, яка здійснила захід; найменування юридичної особи або прізвище, ім`я та по батькові фізичної особи - підприємця, щодо діяльності яких здійснювався захід. Посадова особа органу державного нагляду (контролю) зазначає в акті стан виконання вимог законодавства суб`єктом господарювання, а в разі невиконання - детальний опис виявленого порушення з посиланням на відповідну вимогу законодавства. В останній день перевірки два примірники акта підписуються посадовими особами органу державного нагляду (контролю), які здійснювали захід, та суб`єктом господарювання або уповноваженою ним особою, якщо інше не передбачено законом. Якщо суб`єкт господарювання не погоджується з актом, він підписує акт із зауваженнями. Зауваження суб`єкта господарювання щодо здійснення державного нагляду (контролю) є невід`ємною частиною акта органу державного нагляду (контролю).У разі відмови суб`єкта господарювання підписати акт посадова особа органу державного нагляду (контролю) вносить до такого акта відповідний запис. Один примірник акта вручається керівнику чи уповноваженій особі суб`єкта господарювання - юридичної особи, її відокремленого підрозділу, фізичній особі - підприємцю або уповноваженій ним особі в останній день заходу державного нагляду (контролю), а другий зберігається в органі державного нагляду (контролю). На підставі акта, складеного за результатами здійснення заходу, в ході якого виявлено порушення вимог законодавства, орган державного нагляду (контролю) за наявності підстав для повного або часткового зупинення виробництва (виготовлення), реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг звертається у порядку та строки, встановлені законом, з відповідним позовом до адміністративного суду.

Відповідно до ч. 1 ст. 8 Закону України «Про об`єкти підвищеної небезпеки», суб`єкт господарської діяльності зобов`язаний вживати заходів, направлених на запобігання аваріям, обмеження і ліквідацію їх наслідків та захист людей і довкілля від їх впливу.

Відповідно до ст. 2 Кодексу цивільного захисту України запобігання виникненню надзвичайних ситуацій - комплекс правових, соціально-економічних, політичних, організаційно-технічних, санітарно-гігієнічних та інших заходів, спрямованих на регулювання техногенної та природної безпеки, проведення оцінки рівнів ризику, завчасне реагування на загрозу виникнення надзвичайної ситуації на основі даних моніторингу, експертизи, досліджень та прогнозів щодо можливого перебігу подій з метою недопущення їх переростання у надзвичайну ситуацію або пом`якшення її можливих наслідків. Засоби протипожежного захисту - технічні засоби, призначені для запобігання, виявлення, локалізації та ліквідації пожеж, захисту людей, матеріальних цінностей та довкілля від впливу небезпечних факторів пожежі. Засоби цивільного захисту - протипожежна, аварійно-рятувальна та інша спеціальна техніка, обладнання, механізми, прилади, інструменти, вироби медичного призначення, лікарські засоби, засоби колективного та індивідуального захисту, які призначені та використовуються під час виконання завдань цивільного захисту.

Пожежна безпека - відсутність неприпустимого ризику виникнення і розвитку пожеж та пов`язаної з ними можливості завдання шкоди живим істотам, матеріальним цінностям і довкіллю.

Відповідно до ч. 1 ст. 20, ч. 1 ст. 51, частин 2, 3, 6 ст. 55 Кодексу цивільного захисту України до завдань і обов`язків суб`єктів господарювання у сфері цивільного захисту належить, зокрема: забезпечення виконання заходів у сфері цивільного захисту на об`єктах суб`єкта господарювання; забезпечення відповідно до законодавства своїх працівників засобами колективного та індивідуального захисту; здійснення за власні кошти заходів цивільного захисту, що зменшують рівень ризику виникнення надзвичайних ситуацій; забезпечення виконання вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, а також виконання вимог приписів, постанов та розпоряджень центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сферах техногенної та пожежної безпеки; утримання у справному стані засобів цивільного та протипожежного захисту, недопущення їх використання не за призначенням; здійснення заходів щодо впровадження автоматичних засобів виявлення та гасіння пожеж і використання для цієї мети виробничої автоматики. Забезпечення пожежної безпеки на території України, регулювання відносин у цій сфері органів державної влади, органів місцевого самоврядування та суб`єктів господарювання і громадян здійснюються відповідно до цього Кодексу, законів та інших нормативно-правових актів. Діяльність із забезпечення техногенної безпеки є складовою виробничої, експлуатаційної та іншої діяльності відповідних посадових осіб і працівників підприємств, установ, організацій. Ця вимога відображається у відповідних статутах або положеннях. Забезпечення техногенної безпеки суб`єкта господарювання покладається на його керівника. Обов`язок із забезпечення пожежної безпеки в жилих приміщеннях державного, комунального, громадського житлового фонду, фонду житлово-будівельних кооперативів покладається на квартиронаймачів і власників квартир, а в жилих приміщеннях приватного житлового фонду та інших спорудах, приватних житлових будинках садибного типу, дачних і садових будинках з господарськими спорудами та будівлями - на їх власників або наймачів, якщо це обумовлено договором найму.

Згідно ст. 66, ч. 2 ст. 68 Кодексу цивільного захисту України центральний орган виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, здійснює державний нагляд (контроль) шляхом проведення планових та позапланових перевірок відповідно до закону. У разі встановлення порушення вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, що створює загрозу життю та здоров`ю людей, посадові особи центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сферах техногенної та пожежної безпеки, звертаються до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, агрегатів, експлуатації будівель, споруд, окремих приміщень, випуску та реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту у порядку, встановленому законом.

Згідно ст. 70 вищевказаного Кодексу, підставою для звернення центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, об`єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів зокрема є: недотримання вимог пожежної безпеки, визначених цим Кодексом, іншими нормативно-правовими актами, стандартами, нормами і правилами; порушення вимог пожежної безпеки, передбачених стандартами, нормами і правилами, під час будівництва приміщень, будівель та споруд виробничого призначення. Повне або часткове зупинення роботи підприємств, об`єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, виконання робіт, надання послуг здійснюється виключно за рішенням адміністративного суду.

Отже, обов`язок із забезпечення пожежної безпеки в спорудах, будинках покладається на їх власників або наймачів, якщо це обумовлено договором найму.

ПП «Даск Центр» є наймачем за договорами оренди нежитлових приміщення, не є власником приміщень за адресою м. Дніпро, пр. Богдана Хмельницького, 162 та за адресою м. Дніпро, вул. Березинська, 66, тобто виконує свої повноваження у межах укладеного договору щодо орендного користування.

Позивач вказує на порушення у сфері пожежної безпеки з боку ПП «Даск Центр»: не передбачене зовнішнє протипожежне водопостачання з витратою 20 л/с, чим порушено розділ V п.2.1 ППБУ п. 6.2.1 п. 6.2.4 ДБН В.2.5-74:2013, стаціонарні зовнішні пожежні сходи, не пофарбовані, під сходовою клітиною влаштована серверна, приміщення деревообробки менше 500м2 не обладнане автоматичною пожежною сигналізацією, виставкові зали не обладнані автоматичною пожежною сигналізацією, тощо. Проте усунення таких порушень потребує перебудову приміщень, їх реконструкцію. Орендар не може усувати значні недоліки у сфері пожежної безпеки, які пов`язані з перебудовою та реконструкцією приміщень.

Згідно пунктів 2, 4 розділу І, пунктів 2 розділу ІІ Правил пожежної безпеки в Україні, затверджених наказом Міністерства внутрішніх справ України від 30.12.2014 року № 1417, Правила є обов`язковими для виконання суб`єктами господарювання, органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування, громадянами України, іноземцями та особами без громадянства, які перебувають в Україні на законних підставах. Пожежна безпека повинна забезпечуватися шляхом проведення організаційних заходів та технічних засобів, спрямованих на запобігання пожежам, забезпечення безпеки людей, зниження можливих майнових втрат і зменшення негативних екологічних наслідків у разі їх виникнення, створення умов для успішного гасіння пожеж. Діяльність із забезпечення пожежної безпеки є складовою виробничої та іншої діяльності посадових осіб і працівників підприємств та об`єктів. Керівник підприємства повинен визначити обов`язки посадових осіб щодо забезпечення пожежної безпеки, призначити відповідальних за пожежну безпеку окремих будівель, споруд, приміщень, дільниць, технологічного та інженерного устаткування, а також за утримання й експлуатацію засобів протипожежного захисту. Обов`язки щодо забезпечення пожежної безпеки, утримання та експлуатації засобів протипожежного захисту передбачаються у посадових інструкціях, обов`язках, положеннях про підрозділ.

Згідно п. 2.2 розділу ІІІ Правил пожежної безпеки в Україні, затверджених наказом Міністерства внутрішніх справ України від 30.12.2014 року № 1417, керівники об`єктів, підприємств повинні забезпечити утримання засобів протипожежного захисту у працездатному стані та забезпечити їх технічне обслуговування.

Головне управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Дніпропетровській області вимагає від ПП «Даск Центр» усунути порушення в експлуатації споруд та приміщень, вимагало здійснити низку заходів, пов`язаних з експлуатацією будівель, проте, порушення зобов`язаний усунути власник або балансоутримувач будівлі.

Аналізуючи докази у справі та законодавство, яке регулює спірні правовідносини, суд апеляційної інстанції зазначає, що судом першої інстанції без встановлення належного власника чи користувача споруд та приміщень за адресою: Дніпропетровська обл., місто Дніпро, проспект Богдана Хмельницького, 162; Дніпропетровська область, місто Дніпро, вул. Березинська, 66, зроблено необґрунтований висновок про задоволення позовних вимог.

Згідно ч. 1, ч. 6 ст. 139 КАС України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа. Якщо суд апеляційної чи касаційної інстанції, не повертаючи адміністративної справи на новий розгляд, змінить судове рішення або ухвалить нове, він відповідно змінює розподіл судових витрат.

Передбачено повернення судових витрат у разі задоволення вимог апеляційної скарги.

Встановлено, що ПП «Даск Центр» при поданні апеляційної скарги було сплачено судовий збір у розмірі 3405,00 грн., що підтверджується платіжною інструкцією № 5225 від 07.03.2023 року. При задоволенні вимог апеляційної скарги, відшкодуванню стороні, не суб`єкту владних повноважень за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень підлягають документально підтверджені судові витрати, а саме 3405,00 грн.

Враховуючи вищевикладене, колегія суддів вважає, що апеляційна скарга підлягає задоволенню, рішення суду першої інстанції слід скасувати та ухвалити нове рішення про відмову у задоволенні позовних вимог.

Керуючись ст. 315, ст. 317, ст.ст. 321, 322 Кодексу адміністративного судочинства України, суд,-

п о с т а н о в и в:

Апеляційну скаргу Приватного підприємства «Даск-Центр» - задовольнити.

Рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 15.02.2023 року в справі №160/24785/21 скасувати.

Ухвалити нове судове рішення.

У задоволенні позову Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Дніпропетровській області до Приватного підприємства «Даск-Центр» про застосування заходів реагування відмовити.

Стягнути з Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Дніпропетровській області (код ЄДРПОУ 38598371) за рахунок власних бюджетних асигнувань на користь Приватного підприємства «Даск-Центр» (код ЄДРПОУ 24430567) судові витрати у розмірі 3405,00 грн. (три тисячі чотириста п`ять гривень 00 копійок).

Постанова Третього апеляційного адміністративного суду набирає законної сили з дати її прийняття та може бути оскаржена в касаційному порядку до Верховного Суду протягом тридцяти днів, відповідно до ст., ст. 328, 329 КАС України.

Головуючий - суддяО.М. Лукманова

суддяЛ.А. Божко

суддяЮ. В. Дурасова

Дата ухвалення рішення20.04.2023
Оприлюднено24.04.2023
Номер документу110379273
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —160/24785/21

Ухвала від 07.08.2023

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Уханенко С.А.

Ухвала від 25.07.2023

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Уханенко С.А.

Ухвала від 13.06.2023

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Мартинюк Н.М.

Ухвала від 18.05.2023

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Мельник-Томенко Ж.М.

Постанова від 20.04.2023

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Лукманова О.М.

Постанова від 20.04.2023

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Лукманова О.М.

Ухвала від 28.03.2023

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Лукманова О.М.

Ухвала від 13.03.2023

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Лукманова О.М.

Рішення від 15.02.2023

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Златін Станіслав Вікторович

Рішення від 15.02.2023

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Златін Станіслав Вікторович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні