УХВАЛА
ІМЕНЕМУКРАЇНИ
Справа № 521/8220/23
Провадження 2-о/521/232/23
20 квітня 2023 року м. Одеса
Суддя Малиновського районного суду міста Одеси Роїк Д.Я., розглянувши заяву ОСОБА_1 заінтересована особа Кам`янська сільська рада Арцизського району Одеської області про встановлення факту постійного спільного проживання на час відкриття спадщини, -
встановив:
ОСОБА_1 звернулась до суду в порядку окремого провадження з заявою про встановлення факту постійного спільного проживання на час відкриття спадщини заінтересована особа Кам`янська сільська рада Арцизьського району.
Вивченням матеріалів справи встановлено, що заява не відповідає вимогам викладеним у ст. ст. 175, 294 ЦПК України.
Стаття 187 ЦПК України регламентує дії судді перед вирішенням питання про відкриття провадження у справі, в тому числі суддя має перевірити належність справи до юрисдикції та підсудності суду.
Визначити підсудність суду - означає з`ясувати коло цивільних справ, які даний суд компетентний вирішувати по суті.
Територіальна підсудність - це підсудність цивільної справи загальному суду в залежності від території, на яку поширюється юрисдикція даного суду. За її допомогою вирішується питання, яким з однорідних судів підсудна для розгляду відповідна справа.
На запит суду, 14.04.2023 року до суду надійшли відомості щодо відсутності зареєстрованого місця проживання заявника в м.Одесі та Одеській області.
Згідно ч.1 ст. 316 Цивільного процесуального кодексу України заява фізичної особи про встановлення факту, що має юридичне значення, подається до суду за місцем її проживання.
Таким чином, заявником не надані відомості, що вона проживає на території, яка відноситься до територіальної юрисдикції (підсудності) Малиновського районного суду м. Одеси.
Відповідно до ст.3 Закону України "Про свободу пересування та вільний вибір місця проживання в Україні" під місцем перебування розуміється адміністративно-територіальна одиниця, на території якої особа проживає строком менше шести місяців на рік; місце проживання - житло, розташоване на території адміністративно-територіальної одиниці, в якому особа проживає.
Відповідно до абзацу 11 ст.3 Закону України "Про свободу пересування та вільний вибір місця проживання в Україні", реєстрація внесення інформації до реєстру територіальної громади, документів, до яких вносяться відомості про місце проживання/перебування особи, із зазначенням адреси житла/місця перебування із подальшим внесенням відповідної інформації до Єдиного державного демографічного реєстру в установленому Кабінетом Міністрів України порядку.
Отже, пред`явлення заяви за місцем проживання фізичної особи можливе лише в суд зазареєстрованим у встановленому законом порядкумісцем її проживання або за зареєстрованим у встановленому законом порядку місцем її перебування. Саме по собі проживання особи за певною адресою без реєстрації не є підставою для визначення підсудності за цією адресою.
Згідно з Конвенцією про захист прав людини і основоположення свобод від 4 жовтня 1950 року Закону України «Про виконання рішень, застосування практики Європейського суду з прав людини», інститут підсудності безпосередньо пов`язаний із забезпеченням права на справедливий судовий розгляд, який закріплений у пункті першому статті шостої Конвенції, оскільки за його допомогою визначається «належний суд», тобто суд, уповноважений розглядати конкретну справу.
Недотримання правил територіальної юрисдикції (підсудності) є порушенням процесуального закону, який є підставою для скасування рішення з направленням справи на розгляд за встановленою законом підсудністю ( частина перша статті 378 ЦПК України).
Заява не містить викладу обставин щодо визначення підсудності даної справи за Малиновським районним судом м. Одеси.
Відповідно до ч. 2 ст. 294 ЦПК України з метою з`ясування обставин справи суд може за власною ініціативою витребувати необхідні докази.
Статтею 76 ЦПК України визначено, що доказами є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інших обставин, які мають значення для вирішення справи. Ці дані встановлюються такими засобами: 1) письмовими, речовими і електронними доказами; 2) висновками експертів; 3) показаннями свідків.
Відповідно до ч. 1 ст. 90 ЦПК України показання свідка - це повідомлення про відомі йому обставини, які мають значення для справи.
Враховуючи те, що заявником не зазначається у заяві про свідків, які б могли підтвердити факт спільного проживання заявника та померлої ОСОБА_2 , ні про відсутність свідків даного факту, суд позбавлений можливості самостійно, в порядку ч. 2 ст. 294 ЦПК України, викликати їх в судове засідання та допитати з приводу заявлених вимог.
Відповідно до ч. 2 ст.83та ч. 5 ст.177 ЦПК України, заявник зобов`язаний надати суду всі докази на які вона посилається чи подати клопотання, в порядкуст. 84 ЦПК України, у разі неможливості самостійно їх надати, з наданням доказів про неможливість самостійно їх витребувати. Не роз`яснено де був зареєстрований спадкодавець на час смерті з наданням відповідної довідки про склад осіб, які були зареєстровані разом з заявником (форма №1).
Звертаючись до суду із вищевказаною заявою, заявником не викладено обставин із посиланням на докази щодо:факту належності у ОСОБА_1 та ОСОБА_2 спільного бюджету, купівлі майна для спільного користування, участі у витратах на утримання житла, його ремонту; наявності між ними взаємних прав і обов`язків та всупереч до ч.2,4 ст. 83 ЦПК України не повідомлено суд про об`єктивні причини неподання таких доказів разом із заявою про встановлення юридичного факту.
Крім того,заявником вказана зацікавлена особа по цій справі Кам`янська сільська рада Арцизського району Одеської області. Не вказано чому заявник вважає, що інших спадкоємців немає. При тому, що не ставить питання про витребування спадкової справи. При тому, що зацікавленими особами по цій справі повинні бути інші спадкоємці (якщо такі є), які прийняли спадщину, а якщо таких немає то тільки тоді територіальна громада.
Крім того, на виконання вимог п. 2 ч. 3 ст. 175 ЦПК України у заяві має бути зазначено офіційну електронну адресу та адресу електронної пошти заінтересованої особи.
Відповідно до п. 7 ч. 3ст. 175 ЦПК Українине надано відомостей про вжиття заходів забезпечення доказів або заяви до подання заяви, якщо такі здійснювалися.
На виконання п.п. 9, 10 ч. 3ст. 175 ЦПК України, до позовної заяви не додано попередній (орієнтовний) розрахунок суми судових витрат, які позивач поніс і які очікує понести у зв`язку із розглядом справи.
На виконання п. 10 ч. 3ст. 175 ЦПК Українидо позовної заяви не подано його підтвердження що ним не подано іншого позову до відповідача з тим самим предметом та з тих самих підстав.
Судом при винесенні ухвали враховується прецедентна практика Європейського суду з прав людини, яка виходить з того, що реалізуючи п.1ст.6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свободщодо доступності правосуддя та справедливого судового розгляду кожна держава-учасниця цієї Конвенції вправі встановлювати правила судової процедури, в тому числі й процесуальні заборони і обмеження, зміст яких - не допустити судовий процес у безладний рух.
З цього приводу прецедентними є рішення Європейського суду з прав людини у справах «Осман проти Сполученого королівства» від 28.10.1998 року та «Круз проти Польщі» від 19 червня 2001 року.
У вказаних Рішеннях зазначено, що право на суд не є абсолютним. Воно може бути піддане обмеженням, дозволеним за змістом, тому що право на доступ до суду за самою своєю природою потребує регулювання з боку держави.
У зв`язку з наведеним, вказані вимоги суду не є порушенням права на справедливий судовий захист та не можуть вважатися обмеженням права доступу до суду.
З огляду на вищенаведене, суддя приходить до висновку, що подана позовна заява не відповідає вимогам, встановленим законодавством.
Відповідно дост. 185 ЦПК Українивизначено, що суддя, встановивши, що позовну заяву подано без додержання вимог, викладених у статтях175і177цьогоКодексу, протягом п`яти днів з дня надходження до суду позовної заяв и постановляє ухвалу про залишення позовної заяви без руху. В ухвалі про залишення позовної заяви без руху зазначаються недоліки позовної заяви, спосіб і строк їх усунення, який не може перевищувати десяти днів з дня вручення ухвали про залишення позовної заяви без руху. Якщо позивач відповідно до ухвали суду у встановлений строк виконає вимоги, визначені статтями175і177цьогоКодексу, сплатить суму судового збору, позовна заява вважається поданою в день первісного її подання до суду. Якщо позивач не усунув недоліки позовної заяви у строк, встановлений судом, заява вважається неподаною і повертається позивачеві.
Суд пропонує позивачу усунути вищезазначені недоліки позовної заяви з метою забезпечення повного захисту його прав та інтересів.
Керуючись ст. ст.175-178,185 ЦПК України, суддя
ухвалив:
Заяву ОСОБА_1 заінтересована особа Кам`янська сільська рада Арцизського району Одеської області про встановлення факту постійного спільного проживання на час відкриття спадщини -залишити без руху, запропонувавши заявнику усунути недоліки вказані в мотивувальній частині ухвали не пізніше десяти днів з дня отримання ухвали.
Ухвала оскарженню не підлягає, заперечення на неї включаються до апеляційної скарги на рішення суду.
Ухвала набирає законної сили з моменту її підписання суддею.
Суддя: Д.Я. Роїк
Суд | Малиновський районний суд м.Одеси |
Дата ухвалення рішення | 20.04.2023 |
Оприлюднено | 25.04.2023 |
Номер документу | 110385980 |
Судочинство | Цивільне |
Категорія | Справи окремого провадження Справи про встановлення фактів, що мають юридичне значення, з них: інших фактів, з них:. |
Цивільне
Малиновський районний суд м.Одеси
Роїк Д. Я.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні