Справа № 314/1377/23
Провадження № 1-кс/314/400/2023
УХВАЛА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
24.04.2023 м. Вільнянськ
Слідчий суддя Вільнянського районного суду Запорізької області ОСОБА_1 , секретар судового засідання ОСОБА_2 , за участю підозрюваного ОСОБА_3 , прокурора ОСОБА_4 , розглянувши у відкритому судовому засіданні клопотання слідчого відділення поліції № 2 Запорізького РУП ГУНП в Запорізькій області ОСОБА_5 , погодженого прокурором Запорізької окружної прокуратури Запорізької області ОСОБА_4 , у кримінальному провадженні № 42022082010000193 від 26.09.2022, за ознаками кримінальних правопорушень, передбачених ч. 3 ст. 365-2, ч. 3 ст. 362 КК України, стосовно
ОСОБА_3 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , місце народження: смт. Зачепилівка, Зачепилівський район, Харківська області, громадянина України, освіта вища, державний реєстратор Центру надання адміністративних послуг Комишуваської селищної ради Запорізького району Запорізької області, мешкає за адресою: АДРЕСА_1 , раніше не судимий,
встановив:
до Вільнянського районного суду Запорізької області надійшло клопотання про застосування запобіжного заходу у вигляді особистого зобов`язання стосовно ОСОБА_3 .
Клопотання обґрунтовується тим, що 07.08.2017 розпорядженням сільського голови Терсянської сільської ради Новомиколаївського району Запорізької області №39 ОСОБА_6 , відповідно до ст.ст.10, 15 Закону України «Про службу в органах місцевого самоврядування», Постанови КМУ № 268 «Про упорядкування структури та умов оплати праці працівників апарату органів виконавчої влади, органів прокуратури, судів та інших органів», за результатами проведення конкурсу на заміщення вакантної посади державного реєстратора сільської ради, протоколу конкурсної комісії Терсянської сільської ради Новомиколаївського району Запорізької області від 07.08.2017 № 2, на підставі заяви від 07.08.2017, ОСОБА_3 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , призначено на посаду державного реєстратора виконавчого комітету Терсянської сільської ради Новомиколаївського району Запорізької області.
15.02.2021 розпорядженням селищного голови Новомиколаївської селищної ради Запорізького району Запорізької області №35-к ОСОБА_7 , відповідно до особистої заяви ОСОБА_3 та листа-клопотання Комишуваської селищної ради Запорізького району Запорізької області від 15.02.2021, ОСОБА_3 звільнений з посади державного реєстратора у зв`язку з переведенням, п.5 ст.36 Кодексу законів про працю.
ОСОБА_3 отримав в Акредитованому центрі сертифікації ключів органів юстиції України особистий ключ ЕЦП (електронний цифровий підпис), логін, пароль до нього та доступ до єдиних та державних реєстрів, що функціонують в системі Міністерства юстиції України.
Робоче місце ОСОБА_3 було забезпечено доступом до єдиних та державних реєстрів, що функціонують в системі Міністерства юстиції України.
У відповідності до ст. 8 Закону України «Про державну службу» від 10 грудня 2015 року № 889-VIII (зі змінами та доповненнями), серед іншого державний службовець зобов`язаний дотримуватись Конституції та законів України, діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України, забезпечувати в межах наданих повноважень ефективне виконання завдань і функцій державних органів, сумлінно і професійно виконувати свої посадові обов`язки, додержуватися вимог законодавства у сфері запобігання і протидії корупції.
Законом України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» від 01.07.2004 № 1952-ІV (далі - Закон) визначено, що цей Закон регулює відносини, що виникають у сфері державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень, і спрямований на забезпечення визнання та захисту державою таких прав.
Частиною 1 статті 1 Закону (у редакції чинній, на момент вчинення кримінального правопорушення) визначено, що дія цього Закону поширюється на відносини, що виникають у сфері державної реєстрації речових прав на нерухоме майно, розміщене на території України, та обтяжень таких прав.
Пунктом 1 та 2 частини 1 статті 2 Закону (у редакції чинній, на момент вчинення кримінального правопорушення) визначено, що державна реєстрація речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень (далі - державна реєстрація прав) - офіційне визнання і підтвердження державою фактів набуття, зміни або припинення речових прав на нерухоме майно, обтяжень таких прав шляхом внесення відповідних відомостей до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно; Державний реєстр речових прав на нерухоме майно (далі - Державний реєстр прав) - єдина державна інформаційна система, що забезпечує обробку, збереження та надання відомостей про зареєстровані речові права на нерухоме майно та їх обтяження.
Пунктом 2 та 3 частини 1 статті 6 Закону (у редакції чинній, на момент вчинення кримінального правопорушення) передбачено, що організаційну систему державної реєстрації прав становлять суб`єкти державної реєстрації прав: виконавчі органи сільських рад; державні реєстратори прав на нерухоме майно (далі - державні реєстратори).
Пунктом 1 частини 1статті 9 Закону (у редакції чинній, на момент вчинення кримінального правопорушення) до повноважень суб`єктів державної реєстрації прав, зокрема, належить забезпечення проведення державної реєстрації прав.
Відповідно до п. 1 ч. 1 ст. 10 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень», державним реєстратором є громадянин України, який має вищу освіту за спеціальністю правознавство, відповідає кваліфікаційним вимогам, встановленим Міністерством юстиції України, та перебуває у трудових відносинах з суб`єктом державної реєстрації прав.
ОСОБА_3 , обіймаючи посаду державного реєстратора виконавчого комітету Терсянської сільської ради Новомиколаївського району Запорізької області, перебував з вказаною сільською радою у трудових відносинах, тобто відповідно до положень Закону був державним реєстратором.
Приписами ч. 3 ст. 10 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та обтяжень» від 1 липня 2004 року № 1952-IV (зі змінами та доповненнями) визначено, що державний реєстратор встановлює відповідність заявлених прав і поданих/отриманих документів вимогам законодавства, а також відсутність суперечностей між заявленими та вже зареєстрованими речовими правами на нерухоме майно та їх обтяжень, у тому числі: відповідність відомостей про речові права на нерухоме майно та їх обтяження, що містяться у Державному реєстрі прав, відомостям, що містяться у поданих/отриманих документах; а також перевіряє документи на наявність підстав для проведення реєстраційних дій, зупинення розгляду заяви про державну реєстрацію прав та їх обтяжень, зупинення державної реєстрації прав, відмови в державній реєстрації прав та приймає відповідні рішення. Під час проведення реєстраційних дій державний реєстратор обов`язково використовує відомості Державного земельного кадастру та Єдиної державної електронної системи у сфері будівництва, а також відомості інших реєстрів (кадастрів), автоматизованих інформаційних систем, держателем (розпорядником, володільцем, адміністратором) яких є державні органи, шляхом безпосереднього доступу до них чи у порядку інформаційної взаємодії з Державним реєстром прав, у тому числі відомості, що містять персональні дані особи.
Посадовою інструкцією державного реєстратора виконавчого комітету Терсянської сільської ради Новомиколаївського району Запорізької області, затвердженою сільським головою Терсянської сільської ради Новомиколаївського району Запорізької області, з якою під особистий підпис ознайомлений ОСОБА_3 , передбачено, що спеціаліст з державної реєстрації (далі - реєстратор) є посадовою особою Терсянської сільської ради та входить до складу виконавчого органу. Реєстратор у своїй діяльності підзвітний і підконтрольний Терсянській сільській раді, підпорядкований її виконавчому комітету та сільському голові згідно розподілу обов`язків. Реєстратор є посадовою особою місцевого самоврядування, має посадові повноваження та обов`язки щодо здійснення повноважень у сфері державної реєстрації.
Метою реєстратора є забезпечення виконання покладених органом місцевого самоврядування повноважень щодо державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень, державної реєстрації юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань.
Згідно Розділу 3 посадової інструкції до основних повноважень та прав реєстратора, серед іншого, належить забезпечення здійснення державної реєстрації прав на нерухоме майно та їх обтяжень та державної реєстрації юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань; здійснення ведення Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань. Формування та ведення реєстраційних прав; встановлення відповідності заявлених прав і поданих документів вимогам законодавства, а також відсутність суперечностей між заявленими та вже зареєстрованими речовими правами на нерухоме майно та їх обтяжень; перевірка документів на наявність підстав для зупинення розгляду заяви про державну реєстрацію прав та їх обтяжень, зупинення державної реєстрації прав, відмови в державній реєстрації прав та приймає відповідні рішення.
Розділом 5 посадової інструкції передбачено, що реєстратор несе відповідальність за результатом своєї діяльності, за неналежне та несвоєчасне виконання покладених на реєстратора даним положенням повноважень та обов`язків у порядку, передбаченого чинним законодавством України. Реєстратор відповідальний за порушення законодавства у сфері державної реєстрації прав та державної реєстрації юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань несе дисциплінарну, цивільно-правову та кримінальну відповідальність встановлену законом.
Завдання та обов`язки визначені посадовою інструкцією державного реєстратора виконавчого комітету Терсянської сільської ради Новомиколаївського району Запорізької області - ОСОБА_3 відповідають визначеним у частині 3 статті 10 Закону завданням та обов`язкам державного реєстратора.
Крім того, однією із засад державної реєстрації прав є внесення відомостей до Державного реєстру прав виключно на підставах та в порядку, визначених Законом (пункт 4 частини першої статті 3 Закону).
Відповідно до ч.1 ст.27 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень», державна реєстрація прав проводиться на підставі:
1) укладеного в установленому законом порядку договору, предметом якого є нерухоме майно, речові права на яке підлягають державній реєстрації, чи його дубліката;
2) свідоцтва про право власності на частку у спільному майні подружжя у разі смерті одного з подружжя, виданого нотаріусом або консульською установою України, чи його дубліката;
3) свідоцтва про право на спадщину, виданого нотаріусом або консульською установою України, чи його дубліката;
4) виданого нотаріусом свідоцтва про придбання майна з прилюдних торгів (аукціонів) та свідоцтва про придбання майна з прилюдних торгів (аукціонів), якщо прилюдні торги (аукціони) не відбулися, чи їх дублікатів;
5) свідоцтва про право власності, виданого органом приватизації наймачам житлових приміщень у державному та комунальному житловому фонді, чи його дубліката;
6) свідоцтва про право власності на нерухоме майно, виданого до 1 січня 2013 року органом місцевого самоврядування або місцевою державною адміністрацією, чи його дубліката;
7) рішення про закріплення нерухомого майна на праві оперативного управління чи господарського відання, прийнятого власником нерухомого майна чи особою, уповноваженою управляти таким майном;
8) державного акта на право приватної власності на землю, державного акта на право власності на землю, державного акта на право власності на земельну ділянку або державного акта на право постійного користування землею, виданих до 1 січня 2013 року;
9) судового рішення, що набрало законної сили, щодо набуття, зміни або припинення права власності та інших речових прав на нерухоме майно;
10) ухвали суду про затвердження (визнання) мирової угоди;
11) заповіту, яким установлено сервітут на нерухоме майно;
12) рішення уповноваженого законом органу державної влади про повернення об`єкта нерухомого майна релігійній організації;
13) рішення власника майна, уповноваженого ним органу про передачу об`єкта нерухомого майна з державної у комунальну власність чи з комунальної у державну власність або з приватної у державну чи комунальну власність;
13-1) договору, яким встановлюється довірча власність на нерухоме майно, та акта приймання-передачі нерухомого майна, яке є об`єктом довірчої власності;
13-2) актів приймання-передачі нерухомого майна неплатоспроможного банку перехідному банку, що створюється відповідно до статті 42 Закону України "Про систему гарантування вкладів фізичних осіб";
14) інших документів, що відповідно до законодавства підтверджують набуття, зміну або припинення прав на нерухоме майно.
Відповідно до пункту 40 Порядку державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 25.12.2015 № 1127 (далі - Порядок № 1127), державна реєстрація прав проводиться на підставі документів, необхідних для відповідної реєстрації, передбачених Законом, іншими законами України та цим Порядком.
Абзацом першим пункту 12 Порядку № 1127 та пунктами 1, 2 частини третьої статті 10 Закону визначено, що державний реєстратор встановлює відповідність заявлених прав і поданих/отриманих документів вимогам законодавства, а також відсутність суперечностей між заявленими та вже зареєстрованими речовими правами на нерухоме майно та їх обтяженнями; перевіряє документи на наявність підстав для проведення реєстраційних дій, зупинення розгляду заяви про державну реєстрацію прав та їх обтяжень, зупинення державної реєстрації прав, відмови в державній реєстрації прав та приймає відповідні рішення.
Згідно з пунктом 1 частини 1 статті 23 Закону подання документів для державної реєстрації прав не в повному обсязі, передбаченому законодавством, є підставою для зупинення розгляду заяви про державну реєстрацію прав.
Так, 18.05.2020 державний реєстратор виконавчого комітету Терсянської сільської ради Новомиколаївського району Запорізької області ОСОБА_3 , прийняв заяву від представника ТОВ «СТРОНГТРЕЙД 2019» (ідентифікаційний код юридичної особи 42924711) ОСОБА_8 , про державну реєстрацію прав та їх обтяжень (щодо права власності) на господарчо-побутову будівлю літ. Б(1)-2, Б(2)-2 інв. №№248, 961, що розташована по АДРЕСА_2 (реєстраційний номер прийнятої заяви 39593413).
Разом із заявою про державну реєстрацію прав та їх обтяжень представником ТОВ «СТРОНГТРЕЙД 2019» подано також договір купівлі-продажу нежитлових будівель, посвідчений приватним нотаріусом Київського міського нотаріального округу ОСОБА_9 20.09.2019р. №314; акт б/н від 28.04.2020, виданий техніком з інвентаризації нерухомого майна ОСОБА_10 (далі - акт) про обстеження будівлі мийки літ. Б(3)-2, що розташована по АДРЕСА_2 із зазначенням загальної, основної та допоміжної площі; технічний паспорт №0306/019 від 28.04.2020, виготовлений ФОП ОСОБА_10 (далі - технічний паспорт), в якому зазначено рік побудови будівлі мийки літ. Б(3)-2 - 1991.
В поданому для державної реєстрації акті зазначено, зокрема, про проведене обстеження земельної ділянки та будівлі мийки літ. Б(3)-2 (раніше не вказаної), яка знаходиться за адресою: АДРЕСА_2 . При цьому, вищевказаний акт не є документом про присвоєння адреси об`єкту нерухомого майна у розумінні вимог пункту 42 Порядку № 1127 та Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності».
Пунктами 1, 2 частини першої статті 23 Закону підставами для зупинення розгляду заяви, зокрема, є подання документів для державної реєстрації прав не в повному обсязі, передбаченому законодавством, та неподання заявником чи неотримання державним реєстратором у порядку, визначеному у пункті 3 частини третьої статті 10 цього Закону, інформації про зареєстровані до 01.01.2013 року речові права на відповідне нерухоме майно, якщо наявність такої інформації є необхідною для державної реєстрації прав.
При цьому, заявником не подано документ, який відповідно до вимог законодавства засвідчує прийняття в експлуатацію закінченого будівництвом об`єкта, а також, будівля мийки літ. Б(3)-2, загальною площею 256,4 кв.м, не є предметом договору купівлі-продажу нежитлових будівель №314 від 20.09.2019, який додано до заяви та який вказаний як підстава виникнення права власності, внаслідок чого такий договір не може вважатися документом, який підтверджує набуття права власності на вказаний об`єкт нерухомого майна у розумінні статті 27 Закону.
Отже, державний реєстратор ОСОБА_3 був зобов`язаний зупинити розгляд заяви про державну реєстрацію на підставі пункту 1 частини 1 статті 23 Закону, у зв`язку з поданням документів не в повному обсязі.
Однак, за результатами розгляду вказаної заяви про державну реєстрацію прав та їх обтяжень та документів поданих представником ТОВ «СТРОНГТРЕЙД 2019» ОСОБА_8 , державним реєстратором виконавчого комітету Терсянської сільської ради Новомиколаївського району Запорізької області ОСОБА_3 , в порушення вимог пунктів 12, 41 Порядку державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 25.12.2015 № 1127, частини З статті 10, пункту 1 частини 1 статті 23 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» та всупереч положень посадової інструкції, не зважаючи на те, що подані документи не відповідають вимогам, встановленим Законом, не відмовив в державній реєстрації прав ТОВ «СТРОНГТРЕЙД 2019» та 18.05.2020 об 12 годині 41 хвилину, у невстановленому в ході досудового розслідуванні місці, прийняв рішення № 52267765 про державну реєстрацію прав та їх обтяжень, на підставі якого вніс зміни до розділу №585176723101 на господарчо-побутову будівлю, розташовану за адресою: АДРЕСА_2 , а саме: додано будівлю мийки та внесено запис про право власності №36524219, за ТОВ «СТРОНГТРЕЙД 2019».
Таким чином, державний реєстратор виконавчого комітету Терсянської сільської ради Новомиколаївського району Запорізької області ОСОБА_3 , здійснюючи професійну діяльність, пов`язану з наданням публічних послуг, зловживаючи своїми повноваженнями, 18.05.2020 об 12 годині 41 хвилину, у невстановленому в ході досудового розслідуванні місці, діючи умисно, усвідомлюючи протиправний характер своїх дій, передбачаючи настання суспільно-небезпечних наслідків та бажаючи їх настання, переслідуючи корисливий мотив особистого збагачення та збагачення третьої особи, з метою отримання неправомірної вигоди для іншої особи - ТОВ «СТРОНГТРЕЙД 2019», в порушення вимог пунктів 12,41 Порядку державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень, затвердженого КМУ від 25.12.2015 № 1127, частини 3 статті 10, пункту 1 частини 1 статті 23 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» та всупереч положень посадової інструкції, незважаючи на відсутність документа, який відповідно до вимог законодавства засвідчує прийняття в експлуатацію закінченого будівництвом об`єкта, а також документа, що підтверджує присвоєння об`єкту нерухомого майна адреси для проведення державної реєстрації, незважаючи на те, що будівля мийки літ. Б(3)-2, загальною площею 256,4 кв.м, не є предметом договору купівлі-продажу нежитлових будівель №314 від 20.09.2019, який додано до заяви та який вказаний як підстава виникнення права власності, внаслідок чого такий договір не може вважатися документом, який підтверджує набуття права власності на вказаний об`єкт нерухомого майна у розумінні ст.27 Закону, прийняв рішення № 52267765 про державну реєстрацію прав та їх обтяжень, на підставі якого вніс зміни до розділу №585176723101 на господарчо-побутову будівлю, розташовану за адресою: АДРЕСА_2 , а саме: додано будівлю мийки літ. Б(3)-3 та внесено запис про право власності №36524219 за ТОВ «СТРОНГТРЕЙД 2019», що в подальшому, на підставі цього рішення позбавило право користування і розпорядження земельною ділянкою з кадастровим номером 2310100000:04:025:0231 загальною площею 8036,00 кв.м, розташованою за адресою: АДРЕСА_2 , Запорізьку міську раду, у комунальній власності якої вказана земельна ділянка перебуває, внаслідок чого Запорізькій міській раді завдано матеріальної шкоди на загальну суму 297830,08 гривень.
В результаті умисних злочинних дій ОСОБА_3 , Запорізьку міську раду позбавлено права користуватися та розпоряджатися земельною ділянкою чим завдано матеріальної шкоди на суму 297830,08 гривень, що на момент скоєного злочину в двісті п`ятдесят і більше разів перевищує неоподаткований мінімум доходів громадян, тобто спричинено тяжкі наслідки державним інтересам.
Таким чином встановлена наявність достатніх доказів для повідомлення ОСОБА_3 про підозру у вчиненні кримінального правопорушення, передбаченого ч. 3 ст. 365-2 КК України, а саме: зловживання своїми повноваженнями державним реєстратором з метою отримання неправомірної вигоди, що спричинило тяжкі наслідки державним інтересам.
Крім того, 07.08.2017 розпорядженням сільського голови Терсянської сільської ради Новомиколаївського району Запорізької області №39 ОСОБА_6 , відповідно до ст.ст.10, 15 Закону України «Про службу в органах місцевого самоврядування», Постанови КМУ № 268 «Про упорядкування структури та умов оплати праці працівників апарату органів виконавчої влади, органів прокуратури, судів та інших органів», за результатами проведення конкурсу на заміщення вакантної посади державного реєстратора сільської ради, протоколу конкурсної комісії Терсянської сільської ради Новомиколаївського району Запорізької області від 07.08.2017 № 2, на підставі заяви від 07.08.2017, ОСОБА_3 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , призначено на посаду державного реєстратора виконавчого комітету Терсянської сільської ради Новомиколаївського району Запорізької області.
15.02.2021 розпорядженням селищного голови Новомиколаївської селищної ради Запорізького району Запорізької області №35-к ОСОБА_7 , відповідно до особистої заяви ОСОБА_3 та листа-клопотання Комишуваської селищної ради Запорізького району Запорізької області від 15.02.2021, ОСОБА_3 звільнений з посади державного реєстратора у зв`язку з переведенням, п.5 ст.36 Кодексу законів про працю.
ОСОБА_3 отримав в Акредитованому центрі сертифікації ключів органів юстиції України особистий ключ ЕЦП (електронний цифровий підпис), логін, пароль до нього та доступ до єдиних та державних реєстрів, що функціонують в системі Міністерства юстиції України.
Робоче місце ОСОБА_3 було забезпечено доступом до єдиних та державних реєстрів, що функціонують в системі Міністерства юстиції України.
У відповідності до ст. 8 Закону України «Про державну службу» від 10 грудня 2015 року № 889-VIII (зі змінами та доповненнями), серед іншого державний службовець зобов`язаний дотримуватись Конституції та законів України, діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України, забезпечувати в межах наданих повноважень ефективне виконання завдань і функцій державних органів, сумлінно і професійно виконувати свої посадові обов`язки, додержуватися вимог законодавства у сфері запобігання і протидії корупції.
Законом України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» від 01.07.2004 № 1952-ІV (далі - Закон) визначено, що цей Закон регулює відносини, що виникають у сфері державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень, і спрямований на забезпечення визнання та захисту державою таких прав.
Частиною 1 статті 1 Закону (у редакції чинній, на момент вчинення кримінального правопорушення) визначено, що дія цього Закону поширюється на відносини, що виникають у сфері державної реєстрації речових прав на нерухоме майно, розміщене на території України, та обтяжень таких прав.
Пунктом 1 та 2 частини 1 статті 2 Закону (у редакції чинній, на момент вчинення кримінального правопорушення) визначено, що державна реєстрація речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень (далі - державна реєстрація прав) - офіційне визнання і підтвердження державою фактів набуття, зміни або припинення речових прав на нерухоме майно, обтяжень таких прав шляхом внесення відповідних відомостей до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно; Державний реєстр речових прав на нерухоме майно (далі - Державний реєстр прав) - єдина державна інформаційна система, що забезпечує обробку, збереження та надання відомостей про зареєстровані речові права на нерухоме майно та їх обтяження.
Пунктом 2 та 3 частини 1 статті 6 Закону (у редакції чинній, на момент вчинення кримінального правопорушення) передбачено, що організаційну систему державної реєстрації прав становлять суб`єкти державної реєстрації прав: виконавчі органи сільських рад; державні реєстратори прав на нерухоме майно (далі - державні реєстратори).
Пунктом 1 частини 1статті 9 Закону (у редакції чинній, на момент вчинення кримінального правопорушення) до повноважень суб`єктів державної реєстрації прав, зокрема, належить забезпечення проведення державної реєстрації прав.
Відповідно до п. 1 ч. 1 ст. 10 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень», державним реєстратором є громадянин України, який має вищу освіту за спеціальністю правознавство, відповідає кваліфікаційним вимогам, встановленим Міністерством юстиції України, та перебуває у трудових відносинах з суб`єктом державної реєстрації прав.
ОСОБА_3 , обіймаючи посаду державного реєстратора виконавчого комітету Терсянської сільської ради Новомиколаївського району Запорізької області, перебував з вказаною сільською радою у трудових відносинах, тобто відповідно до положень Закону був державним реєстратором.
Приписами ч. 3 ст. 10 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та обтяжень» від 1 липня 2004 року № 1952-IV (зі змінами та доповненнями) визначено, що державний реєстратор встановлює відповідність заявлених прав і поданих/отриманих документів вимогам законодавства, а також відсутність суперечностей між заявленими та вже зареєстрованими речовими правами на нерухоме майно та їх обтяжень, у тому числі: відповідність відомостей про речові права на нерухоме майно та їх обтяження, що містяться у Державному реєстрі прав, відомостям, що містяться у поданих/отриманих документах; а також перевіряє документи на наявність підстав для проведення реєстраційних дій, зупинення розгляду заяви про державну реєстрацію прав та їх обтяжень, зупинення державної реєстрації прав, відмови в державній реєстрації прав та приймає відповідні рішення. Під час проведення реєстраційних дій державний реєстратор обов`язково використовує відомості Державного земельного кадастру та Єдиної державної електронної системи у сфері будівництва, а також відомості інших реєстрів (кадастрів), автоматизованих інформаційних систем, держателем (розпорядником, володільцем, адміністратором) яких є державні органи, шляхом безпосереднього доступу до них чи у порядку інформаційної взаємодії з Державним реєстром прав, у тому числі відомості, що містять персональні дані особи.
Посадовою інструкцією державного реєстратора виконавчого комітету Терсянської сільської ради Новомиколаївського району Запорізької області, затвердженою сільським головою Терсянської сільської ради Новомиколаївського району Запорізької області, з якою під особистий підпис ознайомлений ОСОБА_3 , передбачено, що спеціаліст з державної реєстрації (далі - реєстратор) є посадовою особою Терсянської сільської ради та входить до складу виконавчого органу. Реєстратор у своїй діяльності підзвітний і підконтрольний Терсянській сільській раді, підпорядкований її виконавчому комітету та сільському голові згідно розподілу обов`язків. Реєстратор є посадовою особою місцевого самоврядування, має посадові повноваження та обов`язки щодо здійснення повноважень у сфері державної реєстрації.
Метою реєстратора є забезпечення виконання покладених органом місцевого самоврядування повноважень щодо державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень, державної реєстрації юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань.
Згідно Розділу 3 посадової інструкції до основних повноважень та прав реєстратора, серед іншого, належить забезпечення здійснення державної реєстрації прав на нерухоме майно та їх обтяжень та державної реєстрації юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань; здійснення ведення Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань. Формування та ведення реєстраційних прав; встановлення відповідності заявлених прав і поданих документів вимогам законодавства, а також відсутність суперечностей між заявленими та вже зареєстрованими речовими правами на нерухоме майно та їх обтяжень; перевірка документів на наявність підстав для зупинення розгляду заяви про державну реєстрацію прав та їх обтяжень, зупинення державної реєстрації прав, відмови в державній реєстрації прав та приймає відповідні рішення.
Розділом 5 посадової інструкції передбачено, що реєстратор несе відповідальність за результатом своєї діяльності, за неналежне та несвоєчасне виконання покладених на реєстратора даним положенням повноважень та обов`язків у порядку, передбаченого чинним законодавством України. Реєстратор відповідальний за порушення законодавства у сфері державної реєстрації прав та державної реєстрації юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань несе дисциплінарну, цивільно-правову та кримінальну відповідальність встановлену законом.
Завдання та обов`язки визначені посадовою інструкцією державного реєстратора виконавчого комітету Терсянської сільської ради Новомиколаївського району Запорізької області - ОСОБА_3 відповідають визначеним у частині 3 статті 10 Закону завданням та обов`язкам державного реєстратора.
Крім того, однією із засад державної реєстрації прав є внесення відомостей до Державного реєстру прав виключно на підставах та в порядку, визначених Законом (пункт 4 частини першої статті 3 Закону).
Відповідно до ч.1 ст.27 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень», державна реєстрація прав проводиться на підставі:
1) укладеного в установленому законом порядку договору, предметом якого є нерухоме майно, речові права на яке підлягають державній реєстрації, чи його дубліката;
2) свідоцтва про право власності на частку у спільному майні подружжя у разі смерті одного з подружжя, виданого нотаріусом або консульською установою України, чи його дубліката;
3) свідоцтва про право на спадщину, виданого нотаріусом або консульською установою України, чи його дубліката;
4) виданого нотаріусом свідоцтва про придбання майна з прилюдних торгів (аукціонів) та свідоцтва про придбання майна з прилюдних торгів (аукціонів), якщо прилюдні торги (аукціони) не відбулися, чи їх дублікатів;
5) свідоцтва про право власності, виданого органом приватизації наймачам житлових приміщень у державному та комунальному житловому фонді, чи його дубліката;
6) свідоцтва про право власності на нерухоме майно, виданого до 1 січня 2013 року органом місцевого самоврядування або місцевою державною адміністрацією, чи його дубліката;
7) рішення про закріплення нерухомого майна на праві оперативного управління чи господарського відання, прийнятого власником нерухомого майна чи особою, уповноваженою управляти таким майном;
8) державного акта на право приватної власності на землю, державного акта на право власності на землю, державного акта на право власності на земельну ділянку або державного акта на право постійного користування землею, виданих до 1 січня 2013 року;
9) судового рішення, що набрало законної сили, щодо набуття, зміни або припинення права власності та інших речових прав на нерухоме майно;
10) ухвали суду про затвердження (визнання) мирової угоди;
11) заповіту, яким установлено сервітут на нерухоме майно;
12) рішення уповноваженого законом органу державної влади про повернення об`єкта нерухомого майна релігійній організації;
13) рішення власника майна, уповноваженого ним органу про передачу об`єкта нерухомого майна з державної у комунальну власність чи з комунальної у державну власність або з приватної у державну чи комунальну власність;
13-1) договору, яким встановлюється довірча власність на нерухоме майно, та акта приймання-передачі нерухомого майна, яке є об`єктом довірчої власності;
13-2) актів приймання-передачі нерухомого майна неплатоспроможного банку перехідному банку, що створюється відповідно до статті 42 Закону України "Про систему гарантування вкладів фізичних осіб";
14) інших документів, що відповідно до законодавства підтверджують набуття, зміну або припинення прав на нерухоме майно.
Відповідно до пункту 40 Порядку державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 25.12.2015 № 1127 (далі - Порядок № 1127), державна реєстрація прав проводиться на підставі документів, необхідних для відповідної реєстрації, передбачених Законом, іншими законами України та цим Порядком.
Абзацом першим пункту 12 Порядку № 1127 та пунктами 1, 2 частини третьої статті 10 Закону визначено, що державний реєстратор встановлює відповідність заявлених прав і поданих/отриманих документів вимогам законодавства, а також відсутність суперечностей між заявленими та вже зареєстрованими речовими правами на нерухоме майно та їх обтяженнями; перевіряє документи на наявність підстав для проведення реєстраційних дій, зупинення розгляду заяви про державну реєстрацію прав та їх обтяжень, зупинення державної реєстрації прав, відмови в державній реєстрації прав та приймає відповідні рішення.
Згідно з пунктом 1 частини 1 статті 23 Закону подання документів для державної реєстрації прав не в повному обсязі, передбаченому законодавством, є підставою для зупинення розгляду заяви про державну реєстрацію прав.
Так, 18.05.2020 державний реєстратор виконавчого комітету Терсянської сільської ради Новомиколаївського району Запорізької області ОСОБА_3 , прийняв заяву від представника ТОВ «СТРОНГТРЕЙД 2019» (ідентифікаційний код юридичної особи 42924711) ОСОБА_8 , про державну реєстрацію прав та їх обтяжень (щодо права власності) на господарчо-побутову будівлю літ. Б(1)-2, Б(2)-2 інв. №№248, 961, що розташована по АДРЕСА_2 (реєстраційний номер прийнятої заяви 39593413).
Разом із заявою про державну реєстрацію прав та їх обтяжень представником ТОВ «СТРОНГТРЕЙД 2019» подано також договір купівлі-продажу нежитлових будівель, посвідчений приватним нотаріусом Київського міського нотаріального округу ОСОБА_9 20.09.2019р. №314; акт б/н від 28.04.2020, виданий техніком з інвентаризації нерухомого майна ОСОБА_10 (далі - акт) про обстеження будівлі мийки літ. Б(3)-2, що розташована по АДРЕСА_2 із зазначенням загальної, основної та допоміжної площі; технічний паспорт №0306/019 від 28.04.2020, виготовлений ФОП ОСОБА_10 (далі - технічний паспорт), в якому зазначено рік побудови будівлі мийки літ. Б(3)-2 - 1991.
В поданому для державної реєстрації акті зазначено, зокрема, про проведене обстеження земельної ділянки та будівлі мийки літ. Б(3)-2 (раніше не вказаної), яка знаходиться за адресою: АДРЕСА_2 . При цьому, вищевказаний акт не є документом про присвоєння адреси об`єкту нерухомого майна у розумінні вимог пункту 42 Порядку № 1127 та Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності».
Пунктами 1, 2 частини першої статті 23 Закону підставами для зупинення розгляду заяви, зокрема, є подання документів для державної реєстрації прав не в повному обсязі, передбаченому законодавством, та неподання заявником чи неотримання державним реєстратором у порядку, визначеному у пункті 3 частини третьої статті 10 цього Закону, інформації про зареєстровані до 01.01.2013 року речові права на відповідне нерухоме майно, якщо наявність такої інформації є необхідною для державної реєстрації прав.
При цьому, заявником не подано документ, який відповідно до вимог законодавства засвідчує прийняття в експлуатацію закінченого будівництвом об`єкта, а також, будівля мийки літ. Б(3)-2, загальною площею 256,4 кв.м., не є предметом договору купівлі-продажу нежитлових будівель №314 від 20.09.2019, який додано до заяви та який вказаний як підстава виникнення права власності, внаслідок чого такий договір не може вважатися документом, який підтверджує набуття права власності на вказаний об`єкт нерухомого майна у розумінні ст.27 Закону.
Отже, державний реєстратор ОСОБА_3 був зобов`язаний зупинити розгляд заяви про державну реєстрацію на підставі пункту 1 частини 1 статті 23 Закону, у зв`язку з поданням документів не в повному обсязі.
Однак, за результатами розгляду вказаної заяви про державну реєстрацію прав та їх обтяжень та документів поданих представником ТОВ «СТРОНГТРЕЙД 2019» (ідентифікаційний код юридичної особи 42924711) ОСОБА_8 , державним реєстратором виконавчого комітету Терсянської сільської ради Новомиколаївського району Запорізької області ОСОБА_3 , в порушення вимог пунктів 12, 41 Порядку державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 25.12.2015 № 1127, частиною 3 статті 10, пунктом 1 частини 1 статті 23 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» та всупереч положень посадової інструкції, не зважаючи на те, що подані документи не відповідають вимогам, встановленим Законом, не відмовив в державній реєстрації прав ТОВ «СТРОНГТРЕЙД 2019» та 18.05.2020 об 12 годині 41 хвилину, у невстановленому в ході досудового розслідуванні місці, прийняв рішення № 52267765 про державну реєстрацію прав та їх обтяжень, на підставі якого вніс зміни до розділу №585176723101 на господарчо-побутову будівлю, розташовану за адресою: АДРЕСА_2 , а саме: додано будівлю мийки та внесено запис про право власності №36524219, за ТОВ «СТРОНГТРЕЙД 2019».
Таким чином, державний реєстратор виконавчого комітету Терсянської сільської ради Новомиколаївського району Запорізької області ОСОБА_3 , здійснюючи професійну діяльність, пов`язану з наданням публічних послуг, зловживаючи своїми повноваженнями,
об 12 годині 41 хвилину, у невстановленому в ході досудового розслідуванні місці, діючи умисно, усвідомлюючи протиправний характер своїх дій, передбачаючи настання суспільно-небезпечних наслідків та бажаючи їх настання, в порушення вимог пунктів 12, 41 Порядку державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 25.12.2015 № 1127, частини З статті 10, пункту 1 частини 1 статті 23 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» та всупереч положень посадової інструкції, незважаючи на відсутність документа, який відповідно до вимог законодавства засвідчує прийняття в експлуатацію закінченого будівництвом об`єкта, а також документа, що підтверджує присвоєння об`єкту нерухомого майна адреси для проведення державної реєстрації, незважаючи на те, що будівля мийки літ. Б(3)-2, загальною площею 256,4 кв.м., не є предметом договору купівлі-продажу нежитлових будівель №314 від 20.09.2019, який додано до заяви та який вказаний як підстава виникнення права власності, внаслідок чого такий договір не може вважатися документом, який підтверджує набуття права власності на вказаний об`єкт нерухомого майна у розумінні ст.27 Закону, використовуючи особистий ключ ЕЦП, логін та пароль доступу до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, без законних" на те підстав, достовірно розуміючи здійснення ним несанкціонованої зміни інформації, яка оброблюється в електронно-обчислювальних машинах (комп`ютерах), автоматизованих системах та маючи право доступу до них, шляхом безпосереднього доступу, здійснив несанкціоновану зміну інформації, яка оброблюється в автоматизованій системі, а саме, у відкритому розділі в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно, вніс зміни до розділу №585176723101 на господарчо-побутову будівлю, розташовану за адресою: АДРЕСА_2 , а саме: додано будівлю мийки літ. Б(3)-3 та внесено запис про право власності №36524219 за ТОВ «СТРОНГТРЕЙД 2019», що в подальшому, на підставі цього рішення позбавило право користування і розпорядження земельною ділянкою з кадастровим номером 2310100000:04:025:0231 загальною площею 8036,00 кв.м., розташованою за адресою: АДРЕСА_2 , Запорізьку міську раду, у комунальній власності якої вказана земельна ділянка перебуває.
В результаті несанкціонованого проведення вказаних дій, користувачем - державним реєстратором ОСОБА_3 за даними Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію права власності о 09 годині 39 хвилин 04.11.2021 був сформований витяг з індексним номером 187320136, із використанням її особистого електронного цифрового підпису, логіну та паролю.
У подальшому, в результаті умисних злочинних дій ОСОБА_3 , Запорізьку міську раду позбавлено права користуватися та розпоряджатися земельною ділянкою чим завдано матеріальної шкоди на суму 297 830,08 гривень, що на момент скоєного злочину в двісті п`ятдесят і більше разів перевищує неоподаткований мінімум доходів громадян, тобто спричинено тяжкі наслідки державним інтересам.
Таким чином встановлена наявність достатніх доказів для повідомлення ОСОБА_3 про підозру у вчиненні кримінального правопорушення, передбаченого ч. 3 ст. 362 КК України, а саме: несанкціонована зміна інформації, яка оброблюється в автоматизованих системах, вчинена повторно, особою, яка має право доступу до неї, що заподіяло значну шкоду.
19.04.2023 матеріали досудових розслідувань у кримінальних провадженнях за №42022082010000193 від 26.09.2022 та №12023082210000252 від 19.04.2023, об`єднані в одне провадження під №42022082010000193.
19.04.2023 ОСОБА_3 повідомлено про підозру у кримінальному провадженні №42022082010000193 від 26.09.2022, за ознаками кримінальних правопорушень, передбачених ч. 3 ст. 365-2, ч. 3 ст. 262 КК України.
Слідчий за погодженням з прокурором звернувся із клопотанням, в якому просить застосувати до підозрюваного запобіжний захід у виді особистого зобов`язання.
Під час розгляду клопотання прокурор підтримав його, зазначивши про існування ризиків того, що підозрюваний може переховуватися від органів досудового розслідування або суду та незаконно впливати на свідків у кримінальному провадженню.
Підозрюваний у судовому засіданні заперечував проти задоволення клопотання.
Вислухавши учасників процесу, перевіривши надані матеріали до клопотання та дослідивши докази по даних матеріалах, слідчий суддя вважає, що клопотання підлягає задоволенню.
Розглядаючи заявлене у судовому засіданні клопотання, суд не вирішуючи питання доведеності вини підозрюваного ОСОБА_3 , бере до уваги наявність обґрунтованої підозри у вчиненні останнім кримінальних правопорушень, передбачених ч. 3 ст. 365-2, ч. 3 ст. 362 КК України, вагомість наявних доказів, міру покарання, яка йому загрожує у разі доведення вини, інформацію про вік та міцність соціальних зв`язків, місце проживання, репутацію, майновий стан. Також окремо суд враховує, наявність ризиків передбачених п.п. 1, 3, 4 ч. 1 ст. 177 КПК України, а саме можливість ОСОБА_11 переховуватись від органів досудового розслідування та/або суду; можливість незаконно впливати на представника потерпілого, свідків у кримінальному провадженні з метою схиляння їх для дачі показань на свою користь, маскування своєї злочинної діяльності та укриття слідів злочину; можливість перешкоджати кримінальному провадженню іншим чином.
Таким чином, слідчий суддя вважає, що за наявності підозри у вчиненні кримінального правопорушення, прокурором доведено існування ризиків, а тому наявні підстави для застосування стосовно підозрюваного запобіжного заходу у вигляді особистого зобов`язання, який є найбільш м?яким запобіжним заходом. При цьому, згідно до абз. 3 частини 1 статті 219 КПК України досудове розслідування повинно бути закінчено протягом двох місяців з дня повідомлення особи про підозру у вчиненні злочину, а як вбачається з матеріалів провадження, ОСОБА_3 19.04.2023 повідомлено про підозру у вчиненні злочинів, передбачених ч. 3 ст. 365-2, ч. 3 ст. 362 КК України, у зв`язку з чим, суд вважає за необхідне застосувати запобіжний захід до 19.06.2023 включно.
На підставі викладеного та керуючись ст.ст.176-179, 193, 194, 196 КПК України, суд, -
постановив:
клопотання слідчого задовольнити.
Застосувати стосовно ОСОБА_3 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , запобіжний захід у вигляді особистого зобов`язання.
Покласти на підозрюваного ОСОБА_3 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , починаючи з дати постановлення цієї ухвали з 24 квітня 2023 року до 19 червня 2023 року включно, наступні обов`язки:
- не відлучатися з населеного пункту, в якому він зареєстрований, проживає чи перебуває, без дозволу слідчого, прокурора або суду;
- повідомляти слідчого, прокурора чи суд про зміну місця свого проживання;
- утримуватись від спілкування зі свідками по кримінальному провадженню.
Роз`яснити, що в разі невиконання зазначених обов`язків до підозрюваного (обвинуваченого) може бути застосований більш жорсткий запобіжний захід і на нього може бути накладено грошове стягнення в розмірі від 0,25 розміру мінімальної заробітної плати до 2 розмірів мінімальної заробітної плати.
Контроль за виконанням особистого зобов`язання покласти на слідчого.
Ухвала оскарженню не підлягає.
Слідчий суддя ОСОБА_1
24.04.2023
Суд | Вільнянський районний суд Запорізької області |
Дата ухвалення рішення | 24.04.2023 |
Оприлюднено | 26.04.2023 |
Номер документу | 110417611 |
Судочинство | Кримінальне |
Категорія | Провадження за поданням правоохоронних органів, за клопотанням слідчого, прокурора та інших осіб про застосування запобіжних заходів особисте зобов'язання |
Кримінальне
Вільнянський районний суд Запорізької області
Кіяшко В. О.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні