Рішення
від 24.04.2023 по справі 420/18572/22
ОДЕСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Справа № 420/18572/22

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

14 квітня 2023 року м. Одеса

Одеський окружний адміністративний суд у складі

головуючої судді Лебедєвої Г.В.,

за участю:

секретаря судового засідання: Константинової І.В. ,

представника позивача: Батранюк О.В.,

представника відповідача: Ясніцької Т.С.,

розглянувши у судовому засіданні справу за адміністративним позовом Колективного підприємства Будова до Державної податкової служби України про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити певні дії,

ВСТАНОВИВ:

До Одеського окружного адміністративного суду надійшла позовна заява Колективного підприємства Будова (надалі - позивач) до Державної податкової служби України (надалі - відповідач) про:

-визнання протиправною бездіяльності Державної податкової служби України, що полягає у незабезпеченні автоматичного відновлення/збільшення суми, на яку Колективне підприємство «Будова» код ЄДРПОУ: 22484783 (65012, Одеська обл., м. Одеса, вул. Осипова, буд.25) має право реєструвати податкові накладні та/або розрахунки коригувань в Єдиному реєстрі податкових накладних на суму 82 447 166,67 грн. (вісімдесят два мільйона чотириста сорок сім тисяч сто шістдесят шість гривні 67 копійок) в системі електронного адміністрування податку на додану вартість;

- зобов`язання Державної податкової служби України відновити/збільшити в системі електронного адміністрування податку на додану вартість суму на яку Колективне підприємство «Будова» код ЄДРПОУ: 22484783 (65012, Одеська обл., м. Одеса, вул. Осипова, буд.25) має право реєструвати податкові накладні та/або розрахунки коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних в розмірі 82 447 166,67 грн. (вісімдесят два мільйона чотириста сорок сім тисяч сто шістдесят шість гривні 67 копійок).

В обґрунтування позовних вимог позивач зазначив, що 15 лютого 2021 року КП «Будова» помилково (передчасно) зареєструвало податкові накладні № 43 від 01.02.2021 року на суму ПДВ 34 627 810,00 грн. та № 44 від 01.02.2021 року суму ПДВ 47 819 356,67 грн. Дані накладні було зареєстровано в ЄРПН та отримано покупцем - СТ «Будова-Омега», як уповноваженою особою по Договору про спільну діяльність 09.11.2016 року №1/Т-135, що підтверджується інформаціями відповідних квитанцій від 16.02.2021 року до кожної накладної. Зважаючи на помилково (передчасно) складені і зареєстровані податкові накладні №43 та № 44 від 01.02.2021 року, КП «Будова» склало та подало на реєстрацію розрахунок коригування № 3 від 16.02.2021 року до податкової накладної №43 від 01.02.2021 року (на суму - 34 627 810,00 грн.); розрахунок коригування №4 від 16.02.2021 року до податкової накладної №44 від 01.02.2021 року (на суму -47 819 356,67 грн.). Дані розрахунки коригування даними електронного кабінету були не прийняті і відхилені ДПС, що підтверджується відповідними квитанціями від 05.03.2021 року та 15.03.2021 року, оскільки РК до накладних складені були як не на платника ПДВ і містили ІПН 100000000000 (такий формат подання РК до ПН був запропонований на гарячій ліній ДПС). В ході здійснення КП «Будова» реєстрацій податкових накладних № 43 та № 44 від

року та не прийняття розрахунків коригувань, реєстраційний ліміт позивача в Єдиному реєстрі податкових накладних зменшився на загальну суму ПДВ у розмірі 82 447 166,67 гри., з яких 82 447 166,67 грн. за помилково (передчасно) зареєстрованими накладними. Під час подання податкової звітності з ПДВ дані щодо вказаних накладних не були відображені у зв`язку з їх помилковістю. СТ «Будова-Омега» було отримано витяг з Єдиного реєстру податкових накладних №35 від 16.02.2021 року, з якого вбачається факт реєстрації податкових накладних з сумами ПДВ 34 627 810,00 грн. і 47 819 356,67 грн. При цьому, в електронному кабінеті станом на 15.02.2021 року сума ліміту по обом накладним складає 0,00 грн. Після помилково (передчасно) зареєстрованих податкових накладних КП «Будова» стало відомо від СТ «Будова-Омега» про те, що ГУ ДПС в Одеській області своїм рішенням № 128/15-32-18-03-19 від 09 лютого 2021 року анулювало реєстрацію СТ «Будова-Омега», як платника податку на додану вартість - уповноваженої особи за Договором про спільну діяльність від 09.11.2016 року № 1/Т-135, податковий номер 100005677. Підставою для його прийняття слугувало те, що особа, зареєстрована як платник податку, протягом 12 послідовних податкових місяців подає контролюючому органу декларації з податку на додану вартість, які свідчать про відсутність постачання/придбання товарів, здійснених з метою формування податкового зобов`язання чи податкового кредиту; рішення № 498 прийнято відповідно до п. п. "г" п. 184.1 ст. 184 Податкового Кодексу України. СТ «Будова-Омега», як уповноважена особа по Договору про спільну діяльність від 09.11.2016 року №1/Т-135, також повідомило про подання 01.03.2021 року скарги на рішення про анулювання реєстрації платника податку на додану вартість № 128/15-32-18-03-19 від 09.02.2021 року. За результатами розгляду скарги Державною податковою службою України 19.05.2021 року за № 11504/7/99-00-18-03-01-07 було прийнято Рішення про результати розгляду скарги, відповідно до якого було визнано, що прийняте ГУ ДПС в Одеській області рішення від 09.02.2021 року за № 128/15-32-18-03-19 про анулювання реєстрації платника податку на додану вартість про анулювання реєстрації платника податку на додану вартість Договору про спільну діяльність від 09.11.2016 року № 1/Т-135 - уповноважена особа СТ «Будова- Омега» 40542380 (код ЄДРПОУ 100005677) є необґрунтованим та таким, що йде всупереч вимогам чинного законодавства враховуючи особливості для анулювання реєстрації платниками ПДВ договорів про спільну діяльність, у зв`язку з чим Рішення № 128 підлягає скасуванню. Після відновлення стану платника податку на додану вартість СТ «Будова-Омега», як уповноважена особа по Договору про спільну діяльність від 09.11.2016 року №1/Т-135, враховуючи наяву інформацію про зареєстровані КП «Будова» податкові накладні № 43 та № 44 від 01.02.2021 року, 10.06. 2021 року звернулось до ДПС України та ГУ ДПС в Одеській області з проханням відновити суму податку на яку платник податку має право зареєструвати податкові накладні та/або розрахунки в Єдиному реєстрі податкових накладних. Додатково СТ «Будова-Омега» вживало заходів для вирішення виниклої ситуації шляхом неодноразових звернень на Урядову «Гарячу лінію», у відповідь отримано лист ДПС України від 03.08.2021 року за № 17801/6/99-00-18-03-01-06 про те, що СЕА ПДВ працює виключно в автоматичному режимі, відновлення суми реєстраційного ліміту в частині зареєстрованих податкових накладних від 01.02.2021 №43 і №44 на загальну суму ПДВ у розмірі 82 447 166,67 грн. по договору № 1/Е-135 здійснити на сьогодні не є можливим; направлення листа № 06-08 від 06.08.2021 року на адресу в.о. голови ДПС України з повторним проханням відновити втрачений ліміт, лист спрямовано на розгляд до ЕУ ДПС у Одеській області листом від 27 серпня 2021 року за № 19426/7/99-00-18-03-04-07 і отримано відповідь від 28.08.2021 року за № 23554/6/15-32-18-03-09 з цитуванням норм діючого законодавства без обґрунтованої відповіді з посиланням на подальші дії з відновлення реєстраційного ліміту. В лютому 2022 року КП «Будова» повторно склало та надіслало покупцю, в порядку ст. 192 ПК України, розрахунки коригування. В свою чергу СТ Будова-Омега, як уповноважена особа по договору про спільну діяльність від 09.11.2016 року №1/Т-135 - (покупець) підписало та відправило вищевказані розрахунки коригування до ДПС, проте за даними електронного кабінету та згідно двох квитанцій від 02.02.2022 року документ не може бути прийнятий - сума ПДВ в документі (34 621 810,00 грн.) та (47 819 356,31 грн.) не може перевищувати суму ПДВ, на яку покупець має право зареєструвати податкові накладні/розрахунки коригування (0.08). Враховуючи те, що КП «Будова» є самостійним суб`єктом господарювання та має право на захист і відновлення своїх порушених прав, підприємство листом від 18.02.2022 року звернулось до ДПС України щодо відновлення/збільшення в даних СЕА ПДВ реєстраційного ліміту на суму 82 447 166,67 грн. (вісімдесят два мільйона чотириста сорок сім тисяч сто шістдесят шість) гривень 67 копійок, оскільки вжиті в рамках діючого податкового законодавства заходи збоку СТ «Будова-Омега», як уповноваженої особи по Договору про спільну діяльність від 09.11.2016 року №1/Т-135, не призвели до відновлення порушеного права КП «Будова» і не збільшили в СЕА ПДВ суму, на яку останнє має право реєструвати податкові накладні та/або розрахунки коригування в ЄРПН. Фактично КП «Будова» не може залежати від дій/бездіяльності СТ «Будова-Омега» або ДПС України, що і обумовило направлення листа ДПС України. На теперішній час КП «Будова» відомо про те, що СТ «Будова-Омега» ліквідовано і саме КП «Будова» самостійно має захистити свої права на відновлення реєстраційного ліміту, у зв`язку із чим позивач звернувся до суду з вказаним позовом.

Ухвалою від 23.12.2022 року суд відкрив провадження в адміністративній справі, ухвалив розгляд справи здійснювати за правилами загального позовного провадження та призначив підготовче судове засідання на 25 січня 2023 року.

Представники учасників справи в судове засідання призначене на 25.01.2023 року не з`явилися про день час та місце розгляду справи повідомлені належним чином та завчасно, у зв`язку із чим судове засідання відкладено на 08.02.2023 року.

Ухвалою суду від 08.02.2023 року продовжено шістдесятиденний строк підготовчого провадження у справі №420/18572/22 на тридцять днів, та відкладено підготовче засідання на 01 березня 2023 року.

09.02.2023 року через канцелярію Одеського окружного адміністративного суду від Державної податкової служби України надійшов відзив на позовну заяву, в якому відповідач просив відмовити у задоволенні позову в повному обсязі. Заперечуючи проти позову, відповідач послався на те, що КП «Будова» у лютому 2021 році було виписано на договір про спільну діяльність від 09.11.2016 №1/Т-135 уповноважена особа СТ «Будова-Омега» податкові накладні від 01.02.2022 №44 та №43 на загальну суму ПДВ 82 447 166,67 грн. та 15.02.2021 року зареєстровано в ЄРПН. У зв`язку за твердженням позивача помилковою реєстрацією зазначених податкових накладних, 16.02.2021 було виписано до таких податкових накладних розрахунки коригування, які з огляду на намагання здійснити їх реєстрацію в ЄРПН так і не зареєстровано, чим не забезпечило збільшення КП «Будова» суму ПДВ, на яку товариство має право реєструвати податкові накладні та розрахунки коригування. Однак, Єдиний реєстр податкових накладних не визначає «помилкові» податкові накладні від «непомилкових». При цьому, реєстрація податкових накладних є наслідком свідомих та цілеспрямованих дій платника податку, оскільки будь-які дії в системі електронного адміністрування податку на додану вартість призводять до формування податкових зобов`язань, чи то до виникнення права на формування податкового кредиту та подальше бюджетне відшкодування, що у свою чергу, веде до автоматичного руху коштів на електронному рахунку платника податків та зміні його майнового стану. Станом на теперішній час розрахунки коригування від 16.02.2021 № 3 (до ПН № 43) та № 4 (до ПН № 4) в ЄРПН не зареєстровано, а податкові накладні від 01.02.2021 № 43 та № 44, виписані на користь Договору про спільну діяльність від 09.11.2016 № 1/Т-135 уповноважена особа СТ «Будова-Омега» (код ЄДРПОУ 40542380), мають статус зареєстрованих в ЄРПН. Таким чином, за вищенаведених обставин у спірних правовідносинах відсутній законодавчо визначений обов`язок відповідача здійснити визначену позивачем дію в СЕА ПДВ, так як зазначена система працює виключно в автоматичному режимі, у зв`язку з чим ДПС не наділена повноваженнями самостійно коригувати чи змінювати будь-які показники у СЕА ПДВ, які відображені на підставі поданих та зареєстрованих документів платників податків. Позивачем у поданій до суду заяві не наводяться норми законодавства, які визначають можливість втручання відповідача до СЕА ПДВ шляхом збільшення або зменшення реєстраційної суми, на яку платник податку має право реєструвати податкові накладні. У зв`язку з цим, обраний позивачем спосіб захисту порушеного права, не відповідає змісту самого порушення, оскільки спірність правовідносин зумовлені саме діями позивача та його контрагента при виконанні господарської операції, що й не спростовано матеріалами позову. При цьому, за інформацією Єдиного державного реєстру судових рішень, постановою Господарського суду Одеської області від 06.07.2022 по справі № 916-615/22 Споживче товариство «Будова-Омега» (код ЄДРПОУ 40542380) визнано банкрутом. Ухвалою Господарського суду Одеської області від 15.08.2022 затверджено ліквідаційний баланс Споживчого товариства «Будова-Омега» (код ЄДРПОУ 40542380) та припинено дане товариство як юридичну особу. Споживче товариство «Будова-Омега» (код ЄДРПОУ 40542380) 15.08.2022 анульоване платником ПДВ. А відтак, усвідомлюючи наслідки припинення СП «Будова-Омега» як юридичної особи, намагання компенсувати недбалість у вчиненні дій з реєстрації «помилкових» накладних, не відповідає принципам адміністративного судочинства.

Ухвалою суду від 01.03.2023 року позовну заяву Колективного підприємства «Будова» до Державної податкової служби України про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити певні дії - залишено без руху.

Ухвалою суду від 13.03.2023 року клопотання представника позивача про визнання поважними причини пропуску строку звернення до суду з позовом Колективного підприємства «Будова» до Державної податкової служби України про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити певні дії задоволено, визнано поважними причини пропуску строку звернення до суду та у задоволенні клопотання представника Державної податкової служби України про залишення позовної заяви Колективного підприємства «Будова» без розгляду відмовлено. Продовжено розгляд справи та призначено підготовче засідання на 21 березня 2023 року.

В судове засідання призначене на 21.03.2023 року з`явилися представники учасників справи.

Ухвалою суду від 21.03.2023 року витребувано у відповідача додаткові докази по справі та відкладено підготовче провадження на 04.04.2023 року.

В судове засідання призначене на 04.04.2023 року з`явилися представники учасників справи.

Ухвалою суду від 04.04.2023 року закрито підготовче провадження в адміністративній справі за позовом Колективного підприємства «Будова» до Державної податкової служби України про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити певні дії та призначити справу № 420/18572/22 до судового розгляду по суті на 14 квітня 2023 року.

В судове засідання, призначене на 14.04.2023 року, з`явилися представники учасників справи.

Представник позивача у судовому засіданні позовні вимоги підтримала та просила задовольнити у повному обсязі.

Представник відповідача у судовому засіданні заперечувала проти задоволення позовник вимог з підстав викладених у відзиві.

Розглянувши матеріали справи, заслухавши вступні слова представників сторін, ознайомившись з заявами учасників справи по суті справи, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд встановив таке.

Колективне підприємство «Будова», код ЄДРПОУ 22484783, юридична особа приватного права, дата реєстрації 03.08.1990 року, номер запису 155612000000013738, взято на податковий облік 22.11.1994 року за №638 і на теперішній час перебуває на обліку в ГУ ДПС в Одеській області, ДПІ у Приморському районі м.Одеси. Є платником податку на додану вартість з 04.04.2011 року №100330137, ІПН платника ПДВ 224847815531, основний діяльності код КВЕД 41.20 (будівництво житлових і нежитлових будівель).

Під час здійснення господарської діяльності КП «Будова», як Генпідрядником, було укладено договір № Т-135 генерального підряду від 09.11.2016 року з Замовником - Договір про спільну діяльність від 09.11.2016 року № 1/Т-135, уповноважена особа Споживче товариство «Будова-Омега» (код 40542380, податковий номер 100005677) (далі СТ «Будова- Омега», як уповноважена особа по Договору про спільну діяльність від 09.11.2016 року №1/Т- або СТ «Будова-Омега»). Предметом укладеного Договору було будівництво об`єкту: «Група житлових будинків з паркінгом по вул. Толбухіна, 135 в м. Одеса, в житловому районі Дмитровка».

15.02.2021 року КП «Будова» помилково (передчасно) зареєструвало податкові накладні № 43 від 01.02.2021 року на суму ПДВ 34 627 810,00 грн. та № 44 від 01.02.2021 року суму ПДВ 47 819 356,67 грн. Дані накладні було зареєстровано в ЄРПН та отримано покупцем - СТ «Будова-Омега», як уповноваженою особою по Договору про спільну діяльність 09.11.2016 року №1/Т-135, що підтверджується інформаціями відповідних квитанцій від 16.02.2021 року до кожної накладної.

Зважаючи на помилково (передчасно) складені і зареєстровані податкові накладні №43 та № 44 від 01.02.2021 року, КП «Будова» склало та подало на реєстрацію розрахунок коригування № 3 від 16.02.2021 року до податкової накладної №43 від 01.02.2021 року (на суму - 34 627 810,00 грн.); розрахунок коригування №4 від 16.02.2021 року до податкової накладної №44 від 01.02.2021 року (на суму - 47 819 356,67 грн.). Дані розрахунки коригування даними електронного кабінету були не прийняті і відхилені ДПС, що підтверджується відповідними квитанціями від 05.03.2021 року та 15.03.2021 року, оскільки РК до накладних складені були як не на платника ПДВ і містили ІПН 100000000000 (такий формат подання РК до ПН був запропонований на гарячій ліній ДПС).

В ході здійснення КП «Будова» реєстрацій податкових накладних № 43 та № 44 від 01.02.2021 року та не прийняття розрахунків коригувань, реєстраційний ліміт позивача в Єдиному реєстрі податкових накладних зменшився на загальну суму ПДВ у розмірі 82 447 166,67 гри., з яких 82 447 166,67 грн. за помилково (передчасно) зареєстрованими накладними. Під час подання податкової звітності з ПДВ дані щодо вказаних накладних не були відображені у зв`язку з їх помилковістю.

СТ «Будова-Омега» було отримано витяг з Єдиного реєстру податкових накладних №35 від 16.02.2021 року, з якого вбачається факт реєстрації податкових накладних з сумами ПДВ 34 627 810,00 грн. і 47 819 356,67 грн. При цьому, в електронному кабінеті станом на 15.02.2021 року сума ліміту по обом накладним складає 0,00 грн.

ГУ ДПС в Одеській області своїм рішенням № 128/15-32-18-03-19 від 09.02.2021 року анулювало реєстрацію СТ «Будова-Омега», як платника податку на додану вартість - уповноваженої особи за Договором про спільну діяльність від 09.11.2016 року № 1/Т-135, податковий номер 100005677. Підставою для його прийняття слугувало те, що особа, зареєстрована як платник податку, протягом 12 послідовних податкових місяців подає контролюючому органу декларації з податку на додану вартість, які свідчать про відсутність постачання/придбання товарів, здійснених з метою формування податкового зобов`язання чи податкового кредиту; рішення № 498 прийнято відповідно до п. п. "г" п. 184.1 ст. 184 Податкового Кодексу України.

Вказане рішення від 09.02.2021 року в електронному кабінеті не надходило СТ «Будова-Омега», 11.02.2021 року було відправлено поштою і згодом отримано, що виключало можливість вчасно повідомити контрагентів СТ «Будова-Омега», в тому числі і КП «Будова», про анулювання реєстрації СТ «Будова-Омега», як платника податку на додану вартість.

СТ «Будова-Омега», як уповноважена особа по Договору про спільну діяльність від 09.11.2016 року №1/Т-135, також повідомило про подання 01.03.2021 року скарги на рішення про анулювання реєстрації платника податку на додану вартість № 128/15-32-18-03-19 від 09.02.2021 року.

За результатами розгляду скарги Державною податковою службою України 19.05.2021 року за № 11504/7/99-00-18-03-01-07 було прийнято Рішення про результати розгляду скарги, відповідно до якого було визнано, що прийняте ГУ ДПС в Одеській області рішення від 09.02.2021 року за № 128/15-32-18-03-19 про анулювання реєстрації платника податку на додану вартість про анулювання реєстрації платника податку на додану вартість Договору про спільну діяльність від 09.11.2016 року № 1/Т-135 - уповноважена особа СТ «Будова-Омега» 40542380 (код ЄДРПОУ 100005677) є необґрунтованим та таким, що йде всупереч вимогам чинного законодавства враховуючи особливості для анулювання реєстрації платниками ПДВ договорів про спільну діяльність, у зв`язку з чим Рішення № 128 підлягає скасуванню.

Після відновлення стану платника податку на додану вартість СТ «Будова-Омега», як уповноважена особа по Договору про спільну діяльність від 09.11.2016 року №1/Т-135, враховуючи наяву інформацію про зареєстровані КП «Будова» податкові накладні № 43 та № 44 від 01.02.2021 року, звернулось 10.06.2021 року до ДПС України та ГУ ДПС в Одеській області з проханням відновити суму податку на яку платник податку має право зареєструвати податкові накладні та/або розрахунки в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Лист ДПС України від 15.07.2021 року за № 16231/6/99-00-18-03-04-06 по суті не містив відповіді, а лише наведені норми діючого законодавства та перебіг подій. Від ГУ ДПС в Одеській області жодної відповіді не надходило.

В свою чергу СТ «Будова-Омега» вживало заходів для вирішення виниклої ситуації шляхом неодноразових звернень на Урядову «Гарячу лінію», у відповідь отримано лист ДПС України від 03.08.2021 року за № 17801/6/99-00-18-03-01-06 про те, що СЕА ПДВ працює виключно в автоматичному режимі, відновлення суми реєстраційного ліміту в частині зареєстрованих податкових накладних від 01.02.2021 року №43 і №44 на загальну суму ПДВ у розмірі 82 447 166,67 грн. по Договору № 1/Е-135 здійснити на сьогодні не є можливим; направлення листа № 06-08 від 06.08.2021 року на адресу в.о. голови ДПС України з повторним проханням відновити втрачений ліміт, лист спрямовано на розгляд до ЕУ ДПС у Одеській області листом від 27 серпня 2021 року за № 19426/7/99-00-18-03-04-07 і отримано відповідь від 28.08.2021 року за № 23554/6/15-32-18-03-09 з цитуванням норм діючого законодавства без обґрунтованої відповіді з посиланням на подальші дії з відновлення реєстраційного ліміту.

В лютому 2022 року КП «Будова» повторно склало та надіслало покупцю, в порядку ст.192 ПК України, розрахунки коригування. В свою чергу СТ «Будова-Омега», як уповноважена особа по Договору про спільну діяльність від 09.11.2016 року №1/Т-135 - (покупець) підписало та відправило вищевказані розрахунки коригування до ДПС, проте за даними електронного кабінету та згідно двох квитанцій від 02.02.2022 року Документ не може бути прийнятий - сума ПДВ в документі (34 621 810,00 грн.) та (47 819 356,31 грн.) не може перевищувати суму ПДВ, на яку покупець має право зареєструвати податкові накладні/розрахунки коригування (0.08).

Позивач в липні 2021 року, на виконання умов вказаного договору, склав всі необхідні коректні документи та зареєстровано податкові накладні № 1 від 01.07.2021 року на суму ПДВ 5 015 076,40 грн., № 2 від 01.07.2021 року на суму ПДВ 4 999 704,40 грн., № 3 від 01.07.2021 року на суму ПДВ 5 000 910,00 грн., № 4 від 01.07.2021 року на суму ПДВ 4 999 477,40 грн., № 24 від 01.07.2021 року на суму ПДВ 5 005 548,60 грн., № 25 від 01.07.2021 року на суму ПДВ 4 999 942,80 грн., № 26 від 01.07.2021 року на суму ПДВ 5 000 123,80 грн., № 27 від 01.07.2021 року на суму ПДВ 5 000 124,00 грн., № 28 від 01.07.2021 року на суму ПДВ 5 000 001,00 грн., № 29 від 01.07.2021 року на суму ПДВ 10 000 004,20 грн., № 30 від 01.07.2021 року на суму ПДВ 9 999 971,40 грн., № 31 від 01.07.2021 року на суму ПДВ 9 999 968,20 грн., № 32 від 01.07.2021 року на суму ПДВ 7 426 314,47 грн.. Загальна сума ПДВ щодо вірно зареєстрованих накладних в липні 2021 року дорівнює 82 447 166,67 грн., тобто рахунок СЕА ПДВ реєстраційного ліміту КП «Будова» було повторно зменшено на суму 82 447 166,67 грн., та відповідно дану суму отримано і відображено було на рахунку СЕА ПДВ реєстраційного ліміту СТ «Будова-Омега».

Також ГУ ДПС в Одеській області було проведено перевірку КП «Будова», результати якої оформлені Актом перевірки від 24.09.2021 року №20833/15-32-07-05/22484783 «Про результати документальної позапланової виїзної перевірки КП «Будова». Під час перевірки були надані письмові пояснення щодо помилково зареєстрованих податкових накладних №43, №44 від 01.02.2021 року. Після надання пояснень жодних питань стосовно даних накладних не виникало. Тобто, факт помилковості (передчасності) реєстрації накладних і не відображення цих накладних у податковій звітності підтверджений і досліджений під час податкової перевірки, а у висновках порушень щодо зареєстрованих податкових накладних №43, №44 від 01.02.2021 року не встановлено.

Враховуючи те, що КП «Будова» є самостійним суб`єктом господарювання та має право на захист і відновлення своїх порушених прав, підприємство листом від 18.02.2022 року звернулось до ДПС України щодо відновлення/збільшення в даних СЕА ПДВ реєстраційного ліміту на суму 82 447 166,67 грн., оскільки вжиті в рамках діючого податкового законодавства заходи збоку СТ «Будова-Омега», як уповноваженої особи по Договору про спільну діяльність від 09.11.2016 року №1/Т-135, не призвели до відновлення порушеного права КП «Будова» і не збільшили в СЕА ПДВ суму, на яку останнє має право реєструвати податкові накладні та/або розрахунки коригування в ЄРПН.

Постановою Господарського суду Одеської області від 06.07.2022 по справі № 916-615/22 Споживче товариство «Будова-Омега» (код ЄДРПОУ 40542380) визнано банкрутом. Ухвалою Господарського суду Одеської області від 15.08.2022 затверджено ліквідаційний баланс Споживчого товариства «Будова-Омега» (код ЄДРПОУ 40542380) та припинено дане товариство як юридичну особу.

КП «Будова» звернулось до суду з цим позовом за захистом свого права на відновлення реєстраційного ліміту.

Вирішуючи даний публічно-правовий спір, що виник між сторонами, суд виходить з такого.

Частиною 2 статті 19 Конституції України встановлено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Функціонування СЕА ПДВ регламентовано статтею 200-1 ПК України.

Так, згідно п. 2001.1, п. 2001.2 ст. 2001 ПК України система електронного адміністрування податку на додану вартість забезпечує автоматичний облік в розрізі платників податку, в тому числі:

суми податку, що містяться у складених та отриманих податкових накладних та розрахунках коригування, зареєстрованих в Єдиному реєстрі податкових накладних;

суми податку, сплачені платниками при ввезенні товару на митну територію України; суми поповнення та залишку коштів на рахунках в системі електронного адміністрування податку на додану вартість;

суми податку, на яку платники мають право зареєструвати податкові накладні та розрахунки коригування до податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних;

інші показники, які згідно з вимогами пункту 34 підрозділу 2 розділу XX "Перехідні положення" цього Кодексу враховуються під час обрахунку суми податку, обчисленої за формулою, визначеною пунктом 2001.3 статті 2001 цього Кодексу.

Порядок електронного адміністрування податку на додану вартість встановлюється Кабінетом Міністрів України.

При цьому, відповідно до Постанови Кабінету Міністрів України від 16.10.2014 № 569 Деякі питання електронного адміністрування податку на додану вартість, якою затверджено Порядок електронного адміністрування податку на додану вартість (далі-Порядок № 569) періодичність, структура та формат обміну інформацією і реєстрами платників податку, необхідними для функціонування системи електронного адміністрування податку, визначаються ДФС та Казначейством.

Відповідно до п. 4 Порядку №569 Рахунок у системі електронного адміністрування податку (далі - електронний рахунок) - рахунок, відкритий платнику податку в Казначействі, на який перераховуються кошти відповідно до пункту 2001.4 статті 2001 Податкового кодексу України. Електронний рахунок відкривається платнику податку Казначейством автоматично на безоплатній основі.

Згідно з пунктом 3 Порядку №569 періодичність, структура та формат обміну інформацією і реєстрами платників податку, необхідними для функціонування системи електронного адміністрування податку, визначаються ДПС та Казначейством.

Відповідно до пункту 5 Порядку №569 електронні рахунки відкриваються виключно на підставі реєстру платників податку, який ДПС надсилає Казначейству не раніше ніж за один робочий день до дати реєстрації особи платником податку. У такому реєстрі зазначаються найменування або прізвище, ім`я та по батькові платника податку, податковий номер або серія (за наявності) та номер паспорта (для фізичних осіб - підприємців, які мають відмітку в паспорті про право здійснювати будь-які платежі за серією (за наявності) та номером паспорта), індивідуальний податковий номер платника податку та дата реєстрації його платником податку. Датою початку здійснення платником податку операцій з використанням електронного рахунка є дата реєстрації його платником податку (для платників податку, зареєстрованих до 1 лютого 2015 р. - 1 лютого 2015 р.).

Реєстрація в ЄРПН податкових накладних та розрахунків коригування до податкових накладних здійснюється виключно у межах реєстраційної суми, яка обчислюється за формулою, встановленою пунктом 2001.3 статті 2001 розділу V ПК України та пунктом 9 Порядку №569.

Пунктом 2001.3 статті 2001 ПК України визначено, що платник податку має право зареєструвати податкові накладні та/або розрахунки коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних на суму податку (УНакл), обчислену за такою формулою:

?Накл = ?НаклОтр + ?Митн + ?ПопРах + ?Овердрафт - ?НаклВид - ?Відшкод - ?Перевищ;

де: ?Накл - загальна сума податку за отриманими платником податковими накладними, зареєстрованими в Єдиному реєстрі податкових накладних, податковими накладними, складеними платником податку відповідно до пункту 208.2 статті 208 цього Кодексу та зареєстрованими в Єдиному реєстрі податкових накладних, та розрахунками коригування до таких податкових накладних, зареєстрованими в Єдиному реєстрі податкових накладних; ?Митн - загальна сума податку, сплаченого платником при ввезенні товарів на митну територію України, крім сум податку, сплаченого (нарахованого) відповідно до підпункту 191.1.2 пункту 191.1 статті 191 цього Кодексу оператором поштового зв`язку, експрес-перевізником; ?ПопРах - загальна сума поповнення з поточного рахунку платника податку рахунка в системі електронного адміністрування податку, в тому числі рахунків у системі електронного адміністрування податку платника - сільськогосподарського підприємства, що обрало спеціальний режим оподаткування відповідно до статті 209 цього Кодексу, зазначених у підпунктах "а" - "в" пункту 200-1.2 цієї статті. ?Овердрафт - сума середньомісячного розміру сум податку, які за останніх 12 звітних (податкових) місяців були задекларовані платником до сплати до бюджету та погашені чи розстрочені або відстрочені, а також задекларовані платником - сільськогосподарським підприємством, що обрав спеціальний режим оподаткування відповідно до статті 209 цього Кодексу; ?НаклВид - загальна сума податку за складеними платником податковими накладними, зареєстрованими в Єдиному реєстрі податкових накладних та розрахунками коригування до таких податкових накладних, зареєстрованими в Єдиному реєстрі податкових накладних; ?Відшкод - загальна сума податку, заявлена платником до бюджетного відшкодування з урахуванням сум коригувань та результатів перевірок, що проводяться відповідно до цього Кодексу; ?Перевищ - загальна сума перевищення податкових зобов`язань, зазначених платником у поданих податкових деклараціях з урахуванням поданих уточнюючих розрахунків до них, над сумою податку, що міститься в складених таким платником податкових накладних та розрахунках коригування до таких податкових накладних, зареєстрованих в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Показники формули, визначеної цим пунктом, обраховуються з 1 липня 2015 року. Під час обрахунку показників ?НаклОтр та ?НаклВид також використовуються розрахунки коригування, складені починаючи з 1 липня 2015 року та зареєстровані в Єдиному реєстрі податкових накладних, до податкових накладних, складених до 1 липня 2015 року, що підлягали наданню покупцям - платникам податку. Для обрахунку показників ?НаклОтр, ?НаклВид та ?Митн використовуються документи (податкові накладні, розрахунки коригування, митні декларації, аркуші коригування та додаткові декларації), складені починаючи з 1 липня 2015 року.

Під час обрахунку суми ?Накл також використовуються показники, визначені пунктами 34, 34і підрозділу 2 розділу XX "Перехідні положення" цього Кодексу.

Підпунктом 4 пункту 34 підрозділу 2 розділу XX Податкового кодексу України встановлено, що обов`язковою умовою для автоматичного збільшення реєстраційної суми у системі електронного адміністрування податку на суму від`ємного значення, що зараховується до складу податкового кредиту наступного звітного періоду, є зазначення такої суми саме в податковій звітності з ПДВ платника податку.

За приписами п. 13 Порядку № 569 ДПС автоматично обчислює суму податку, на яку платник податку має право зареєструвати податкові накладні та/або розрахунки коригування в Реєстрі.

Умовами п.2001.6 ст.2001 ПК України передбачено, що за підсумками звітного податкового періоду, відповідно до задекларованих в податковій декларації результатів, а також у разі подання уточнюючих розрахунків до податкової декларації, платником проводиться розрахунок з бюджетом у порядку, визначеному статтями 200 та 209 цього Кодексу.

Якщо на дату подання податкової звітності з податку сума коштів на рахунку в системі електронного адміністрування податку на додану вартість платника податку перевищує суму, що підлягає перерахуванню до бюджету відповідно до поданої звітності, платник податку має право подати до контролюючого органу у складі такої податкової звітності заяву, відповідно до якої такі кошти підлягають перерахуванню на поточний рахунок такого платника податку, реквізити якого платник зазначає в заяві, у сумі залишку коштів, що перевищує суму податкового боргу з податку та суму узгоджених податкових зобов`язань з податку.

На суму податку, що відповідно до поданої заяви підлягає перерахуванню на поточний рахунок платника, на момент подання заяви зменшується значення суми податку, визначеної пунктом 2001.3 статті 2001 цього Кодексу, шляхом зменшення на таку суму показника загальної суми поповнення рахунку в системі електронного адміністрування податку з поточного рахунку платника (?ПопРах).

Перерахування коштів на поточний рахунок платника може здійснюватися у разі, якщо таке зменшення загальної суми поповнення електронного рахунка (?ПопРах) не призведе до формування від`ємного значення суми податку, визначеної відповідно до пункту 2001.3 статті 2001 цього Кодексу (?Накл).

Для відповідного перерахування таких коштів центральний орган виконавчої влади, що забезпечує реалізацію податкової та митної політики, надсилає центральному органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері казначейського обслуговування бюджетних коштів, в якому відкриті рахунки платників у системі електронного адміністрування податку на додану вартість, реєстр, в якому зазначаються назва платника, податковий номер та індивідуальний податковий номер платника, сума податку, що підлягає перерахуванню до бюджету/на поточний рахунок та реквізити поточного рахунку платника (у випадку подання заяви платника на повернення коштів на такий рахунок).

На підставі такого реєстру центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері казначейського обслуговування бюджетних коштів, протягом п`яти робочих днів після граничного терміну, встановленого цим Кодексом для самостійної сплати платником сум податкових зобов`язань, здійснює таке перерахування до бюджету/на поточний рахунок платника податку.

Центральний орган виконавчої влади, що реалізує податкову та митну політику, має право надсилати центральному органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері казначейського обслуговування бюджетних коштів, у якому відкриті рахунки платників у системі електронного адміністрування податку на додану вартість:

реєстри - для перерахування податку до бюджету в разі подання платником податку уточнюючих розрахунків до податкових декларацій;

коригуючі реєстри - для уточнення інформації, зазначеної у раніше надісланих

реєстрах.

Отже, кошти які зараховані на рахунок в системі електронного адміністрування податку на додану вартість платника податку, повертаються на поточний рахунок саме такого платника податків.

Згідно п. 43.41 ст. 43 ПК України у разі повернення надміру сплачених податкових зобов`язань з податку на додану вартість, зарахованих до бюджету з рахунка платника податку в системі електронного адміністрування податку на додану вартість у порядку, визначеному пунктом 2001.5 статті 2001 цього Кодексу, такі кошти підлягають поверненню виключно на рахунок платника в системі електронного адміністрування податку на додану вартість, а у разі його відсутності на момент звернення платника податків із заявою на повернення надміру сплачених податкових зобов`язань з податку на додану вартість чи на момент фактичного повернення коштів - шляхом перерахування на поточний рахунок платника податків в установі банку.

Повернення у випадках, визначених законодавством, сум податку на додану вартість, контроль за справлянням яких покладено на контролюючий орган, визначений підпунктом пункту 41.1 статті 41 цього Кодексу, податкові органи (центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, його територіальні органи) - щодо дотримання законодавства з питань оподаткування (крім випадків, визначених підпунктом цього пункту), законодавства з питань сплати єдиного внеску, а також щодо дотримання іншого законодавства, контроль за виконанням якого покладено на центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, чи його територіальні органи.

При цьому, під помилково сплаченими грошовими зобов`язаннями слід розуміти суми коштів, які на певну дату надійшли до відповідного бюджету та/або на єдиний рахунок від юридичних осіб (їх філій, відділень, інших відокремлених підрозділів, що не мають статусу юридичної особи) або фізичних осіб (які мають статус суб`єктів підприємницької діяльності або не мають такого статусу), що не є платниками таких грошових зобов`язань, та у випадках, передбачених статтею 351 цього Кодексу (п. п. 14.1.182 п. 14.1 ст. 14 ПК України).

Натомість, грошове зобов`язання платника податків - це сума коштів, яку платник податків повинен сплатити до відповідного бюджету або на єдиний рахунок як податкове зобов`язання та/або інше зобов`язання, контроль за сплатою якого покладено на контролюючі органи, та/або штрафну (фінансову) санкцію, що справляється з платника податків у зв`язку з порушенням ним вимог податкового законодавства та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, а також санкції за порушення законодавства у сфері зовнішньоекономічної діяльності та пеня (п. п. 14.1.39 п. 14.1 ст. 14 ПК України).

Суд зазначає, що ПДВ у розмірі 82 447 166,67 грн. не належить до грошових зобов`язань, які сплачені до відповідного бюджету, у розумінні положень ПК України, а є помилково вказаною (задвоєною) сумою податкових зобов`язань КП «Будова», що привело до помилкового зменшення суми, на яку КП «Будова» має право реєструвати додаткові накладні та/або розрахунки коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних в розмірі 82 447 166,67 грн., механізму виправлення якого на теперішній час не мають жоден із платників податків по вказаних операціях.

Згідно з п. 20 Порядку №569 для перерахування до бюджету сум узгоджених податкових зобов`язань відповідно до поданої податкової декларації з податку ДПС не пізніше ніж за три робочі дні до закінчення граничного строку, встановленого Кодексом для самостійної сплати податкових зобов`язань, надсилає Казначейству реєстр платників податку, якому зазначаються найменування або прізвище, ім`я та по батькові платника податку, податковий номер або серія (за наявності) та номер паспорта (для фізичних осіб - підприємців, які мають відмітку в паспорті про право здійснювати будь-які платежі за серією (за наявності) а номером паспорта), індивідуальний податковий номер платника податку, звітний податковий) період та сума податку, що підлягає перерахуванню до бюджету.

На підставі такого реєстру Казначейство не пізніше останнього дня строку, становленого Кодексом для самостійної сплати податкових зобов`язань, перераховує суми податку до бюджету з електронних рахунків платника податку.

У разі подання платником податку уточнюючих розрахунків до податкових декларацій з податку за попередні звітні (податкові) періоди, які передбачають збільшення податкових зобов`язань з податку, що підлягають перерахуванню до бюджету, для перерахування таких зобов`язань до бюджету ДПС не пізніше наступного робочого дня подання таких уточнюючих розрахунків надсилає Казначейству реєстр платників податку, в якому зазначаються найменування або прізвище, ім`я та по батькові платника податку, податковий номер або серія (за наявності) та номер паспорта (для фізичних осіб - підприємців, які мають відмітку в паспорті про право здійснювати будь-які платежі за серією (за наявності) а номером паспорта), індивідуальний податковий номер платника податку, звітний податковий) період та сума податку, що підлягає перерахуванню до бюджету.

На підставі такого реєстру Казначейство перераховує суми податку до бюджету.

У разі подання платниками податку уточнюючих розрахунків до податкових декларацій з податку за попередні звітні (податкові) періоди, за результатами яких зменшуються позитивні нарахування в межах залишку узгоджених податкових зобов`язань, не сплачених до бюджету, що обліковуються Казначейством до виконання в повному обсязі, ДПС не пізніше наступного робочого дня подання таких уточнюючих розрахунків надсилає Казначейству коригуючий реєстр.

На підставі такого реєстру Казначейство уточнює інформацію, зазначену в раніше надісланих реєстрах.

У разі зміни даних платника податку, зазначених в абзаці першому цього пункту, та/або реквізитів його поточного рахунка, на який зараховуються кошти з електронного рахунка, ДПС надсилає Казначейству коригуючі реєстри.

Пунктами 26-27 Порядку №569 передбачено, що повернення надміру сплачених податкових зобов`язань з податку, зарахованих до бюджету з електронного рахунка платника податку в порядку, визначеному пунктом 2001.5 статті 2001 Кодексу, здійснюється шляхом перерахування таких коштів виключно на електронний рахунок платника податку, а у разі його відсутності на дату звернення платника податку із заявою про повернення надміру сплачених податкових зобов`язань з податку чи на дату фактичного повернення коштів - шляхом перерахування на поточний рахунок платника податку в установі банку.

Отже, електронний рахунок платника податку на додану вартість відкривається Казначейством останньому на безоплатній основі та виключно з цього рахунку здійснюються розрахунки з бюджетом у частині сплати цього податку. Відтак, зарахування коштів на такий рахунок неможливо ототожнювати із зарахуванням коштів до бюджету. Повернення за правилами ст. 43 ПК України коштів з такого рахунку допускається виключно у випадку, коли після анулювання реєстрації платника податку кошти з цього рахунку переховано до бюджету вони перевищують суму узгоджених податкових зобов`язань з ПДВ за результатами останнього звітного (податкового) періоду.

Як було вже зазначено, після відновлення стану платника податку на додану вартість СТ «Будова-Омега», як уповноважена особа по Договору про спільну діяльність від 09.11.2016 року №1/Т-135, зверталось до ДПС України та ГУ ДПС в Одеській області з проханням відновити суму податку на яку платник податку має право зареєструвати податкові накладні та/або розрахунки в Єдиному реєстрі податкових накладних, але отримувало формальні відповіді, що не давало змоги КП «Будова» відновити дані СЕА ПДВ реєстраційного ліміту на суму 82 447 166,67 грн.

Згідно з пунктом 192.1 статті 192 ПК України якщо після постачання товарів/послуг здійснюється будь-яка зміна суми компенсації їх вартості, включаючи наступний за постачанням перегляд цін, перерахунок у випадках повернення товарів/послуг особі, яка їх надала, або при поверненні постачальником суми попередньої оплати товарів/послуг, суми податкових зобов`язань та податкового кредиту постачальника та отримувача підлягають відповідному коригуванню на підставі розрахунку коригування до податкової накладної, складеному в порядку, встановленому для податкових накладних, та зареєстрованому" в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Розрахунок коригування, складений постачальником товарів/послуг до податкової накладної, яка складена на отримувача - платника податку, підлягає реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних: постачальником (продавцем) товарів/послуг, якщо передбачається збільшення суми компенсації їх вартості на користь такого постачальника або якщо коригування кількісних та вартісних показників у підсумку не змінює суму компенсації; отримувачем (покупцем) товарів/послуг, якщо передбачається зменшення суми компенсації вартості товарів/послуг їх постачальнику, для чого постачальник надсилає складений розрахунок коригування отримувачу.

Розрахунок коригування до податкової накладної складається також у випадку виправлення помилок, допущених при складанні податкової накладної, у тому числі не пов`язаних із зміною суми компенсації вартості товарів/послуг.

Підпунктом 192.1.1 пункту 192.1 статті 192 ПК України передбачено, що якщо внаслідок такого перерахунку відбувається зменшення суми компенсації на користь платника податку - постачальника, то: а) постачальник відповідно зменшує суму податкових зобов`язань за результатами податкового періоду, протягом якого був проведений такий перерахунок; б) отримувач відповідно зменшує суму податкового кредиту за результатами такого податкового періоду в разі, якщо він зареєстрований як платник податку на дату проведення коригування, а також збільшив податковий кредит у зв`язку з отриманням таких товарів/послуг.

Постачальник має право зменшити суму податкових зобов`язань лише після реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних розрахунку коригування до податкової накладної.

Згідно з абзацами 1-3 пункту 201.10 статті 201 ПК України при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.

Податкова накладна, складена та зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту.

Податкова накладна та/або розрахунок коригування до неї, складені та зареєстровані після 1 липня 2017 року в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг достатньою підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту, та не потребує будь-якого іншого додаткового підтвердження.

Абзацом 5 пункту 201.10 статті 201 ПК України визначено, що підтвердженням продавцю про прийняття його податкової накладної та/або розрахунку коригування до Єдиного реєстру податкових накладних є квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі, яка надсилається протягом операційного дня.

Відповідно до абзаців 9-10 пункту 201.10 статті 201 ПК України датою та часом надання податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронному вигляді до центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову і митну політику, є дата та час, зафіксовані у квитанції.

Якщо надіслані податкові накладні/розрахунки коригування сформовано з порушенням вимог, передбачених пунктом 201.1 цієї статті та/або пунктом 192.1 статті 192 цього Кодексу, а також у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування відповідно до пункту 201.16 цієї статті, протягом операційного дня продавцю/покупцю надсилається квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі про неприйняття їх в електронному вигляді або зупинення їх реєстрації із зазначенням причин.

Порядок ведення Єдиного реєстру податкових накладних встановлюється Кабінетом Міністрів України (абзац 15 пункту 201.10 статті 201 ПК України).

Постановою Кабінету Міністрів України від 29.12.2010 № 1246 затверджено Порядок ведення Єдиного реєстру податкових накладних (далі - Порядок № 1246).

Згідно з пунктом 12 Порядку № 1246 після надходження податкової накладної та/або розрахунку коригування до ДФС в автоматизованому режимі здійснюється їх розшифрування та проводяться перевірки, зокрема, наявності підстав для зупинення реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування.

Відповідно до пункту 13 Порядку № 1246 за результатами перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку, формується квитанція про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування (далі - квитанція).

Згідно з пунктом 15 Порядку № 1246 у квитанції зазначаються дата та час її формування, реквізити податкової накладної та/або розрахунку коригування та результат перевірки. Якщо у податковій накладній та/або розрахунку коригування за результатами проведення перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку (крім абзацу десятого), виявлено порушення, платнику податку надсилається квитанція про неприйняття податкової накладної та/або розрахунку коригування із зазначенням причини такого неприйняття.

Суд зазначає, що КП «Будова» склало щодо помилково зареєстрованих накладних №43 і №44 від 01.02.2021 року розрахунки коригування в березні 2021 року та в лютому 2022 року, але такі коригування не було зареєстровано і жодних змін на рахунках КП «Будова» і СТ «Будова-Омега» не відбулось.

В подальшому, КП «Будова» були виписані та зареєстровані в ЄРПН нові (правильні) податкові накладні в липні 2021 року.

Відповідно до пункту 46.1 статті 46 ПК України податкова декларація, розрахунок, звіт (далі - податкова декларація) - документ, що подається платником податків (у тому числі відокремленим підрозділом у випадках, визначених цим Кодексом) контролюючому органу у строки, встановлені законом, на підставі якого здійснюється нарахування та/або сплата податкового зобов`язання або відображаються обсяги операції (операцій), доходів (прибутків), щодо яких податковим та митним законодавством передбачено звільнення платника податку від обов`язку нарахування і сплати податку і збору, чи документ, що свідчить про суми доходу, нарахованого (виплаченого) на користь платників податків - фізичних осіб, суми утриманого та/або сплаченого податку.

Пунктами 48.1 - 48.2 статті 48 ПК України встановлено, що податкова декларація складається за формою, затвердженою в порядку, визначеному положеннями пункту 46.5 статті 46 цього Кодексу та чинному на час її подання. Форма податкової декларації повинна містити необхідні обов`язкові реквізити і відповідати нормам та змісту відповідних податку та збору. Обов`язкові реквізити - це інформація, яку повинна містити форма податкової декларації та за відсутності якої документ втрачає визначений цим Кодексом статус із настанням передбачених законом юридичних наслідків.

За правилами пункту 49.1 статті 49 ПК України податкова декларація подається за звітний період в установлені цим Кодексом строки контролюючому органу, в якому перебуває на обліку платник податків.

При цьому, в декларації з податку на додану вартість за лютий 2021 року передчасно (помилково) зареєстровані накладні не відображено, в той час як в декларації з податку на додану вартість за липень 2021 року нові (правильні) податкові накладні відображено.

Отже, у межах спірних правовідносин має місце випадок, за якого безпосередньо відновити/збільшити суму, на яку КП «Будова» має право реєструвати податкові накладні та/або розрахунки коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, не має можливості. Сума в розмірі 82 447 166,67 грн. (вісімдесят два мільйона чотириста сорок сім тисяч сто шістдесят шість) гривні 67 коційок, на яку має право реєструвати податкові накладні та/або розрахунки коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних СТ «Будова - Омега», як уповноважена особа по Договору про спільну діяльність від 09.11.2016 року №1/Т-135, не була відображена і не збільшила ліміт ПДВ у СЕА, тобто, не надійшла в його розпорядження, що, у свою чергу, виключає можливість звернення КП «Будова» до свого контрагента з вимогами про реєстрацію розрахунків коригування кількісних та вартісних показників до податкових накладних. При цьому, відповідні дії щодо розрахунку суми, на яку платник податку має право реєструвати податкові накладні та/або розрахунки коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, прописані в Пункті 2001.3 статті 2001 ПК України.

Саме дії відповідача, як контролюючого органу, призвели до ситуації, коли КП «Будова», не вчинивши жодного порушення, змушено звернутись із даним позовом до суду для захисту своїх прав.

Відповідно до правової позиції Верховного Суду, висловленої у постановах від 20.03.2018 у справі №819/777/17 та від 20.02.2020 у справі №820/3375/16, касаційний суд вказав, що перевіряючи правомірність поведінки платника податку, суд фактично надав оцінку обставинам щодо відсутності вини платника податків у випадку, коли державні органи не дотримуються власних процедур, в тому числі пов`язаних із зарахуванням коштів на рахунок у системі електронного адміністрування податку на додану вартість.

Так, відповідно до п. 13 Постанови № 569, ДПС України автоматично обчислює суму податку, на яку платник податку має право зареєструвати податкові накладні та/або розрахунки коригування в ЄРПН.

У розрізі наведеного, відповідно до положень Порядку №569, система електронного адміністрування ПДВ організована на центральному рівні ДПС України, на цьому ж рівні відбувається і автоматичне обчислення реєстраційної суми щоразу при зміні значення будь- якого з показників формули і за загальним правилом право розпорядження коштами на рахунку в СЕА ПДВ належить двом особам - платнику податку і податковому органу, оскільки кошти на рахунку в СЕА ПДВ вибули через помилку з розпорядження КП «Будова» і не надійшли в розпорядження СТ «Будова-Омега» - можливість розпоряджатися такими коштами у платників податку відсутня, що, у свою чергу, свідчить, що таке право залишається лише за податковим органом - ДПС України.

Прогалина у нормативному механізмі відновлення/збільшення суми на рахунку СЕА ПДВ з урахуванням існуючої ситуації саме при захисті прав КП «Будова», не може бути перешкодою у можливості реалізації особою права на повернення помилково перерахованих коштів на власний рахунок в СЕА ПДВ.

Крім того, збільшення суми податку в Системі електронного адміністрування податку на додану вартість є повноваження саме ДФС України. Такий висновок відповідає правовій позиції Верховного Суду, що викладена у постановах від 05.03.2019 року у справі №802/77/16-а, від 09.04.2019 року у справі №815/3688/16 та у постанові від 14 грудня 2021 року у справі № 820/6963/16.

Таким чином, відповідач підтвердив факт реєстрації в ЄРПН податкових накладних № 43 від 01.02.2021 року на суму ПДВ 34 627 810,00 грн. та № 44 від 01.02.2021 року на суму ПДВ 47 819 356,67 грн., що свідчить про списання коштів з рахунку позивача.

При цьому відповідачем не спростовано, що в електронному кабінеті контрагента СТ «Будова-Омега» станом на 15.02.2021 року сума ліміту по обом накладним складала 0,00 грн., тобто кошти залишились в розпорядженні ДПС України.

Позивач зауважує, що внаслідок бездіяльності відповідача порушено право Позивача у безперешкодному здійсненні господарської діяльності та адміністрування ПДВ, а саме Позивач позбавлений можливості в подальшому зареєструвати своїм контрагентам податкові накладні в межах вказаної суми.

Відповідно до положень Порядку №569 система електронного адміністрування ПДВ організована на центральному рівні ДПС України, на цьому ж рівні відбувається і автоматичне обчислення реєстраційної суми щоразу при зміні значення будь-якого з показників формули і за загальним правилом право розпорядження коштами на рахунку в СЕА ПДВ належить двом особам - платнику податку і податковому органу, оскільки кошти на рахунку в СЕА ПДВ вибули через помилку з розпорядження КП «Будова» і не надійшли в розпорядження СТ «Будова-Омега» - можливість розпоряджатися такими коштами у платників податку відсутня, що у свою чергу свідчить, що таке право залишається лише за податковим органом ДПС України.

Письмова відповідь від ГУ ДПС в Одеській області щодо відновлення реєстраційного ліміту від 29.09.2022 року №21243/6/15-32-04-03-06 також підтверджує інформацію про те, що внесення змін до СЕА ПДВ платника можливо виключно центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику.

Прогалина у нормативному механізмі відновлення/збільшення суми на рахунку СЕА ПДВ з урахуванням існуючої ситуації саме при захисті прав КП «Будова», не може бути перешкодою у можливості реалізації особою права на повернення помилково перерахованих коштів на власний рахунок в СЕА ПДВ.

Неузгодженість дій органів державної влади або невиконання державними органами та їх посадовими особами своїх безпосередніх обов`язків не повинно тягти за собою покладення на суб`єкта господарювання надмірних обов`язків або інших несприятливих наслідків.

Так, положеннями податкового законодавства закріплено правило вирішення сумнівів на користь платника податків (тобто принцип in dubio pro tributario), яке покликано забезпечувати реалізацію однієї з ознак верховенства права - правової визначеності, а саме: можливість платника податків чітко розуміти та передбачати правові наслідки вчинюваних дій яке має фундаментальне значення для правильності його застосування.

Цей принцип має різні прояви. Зокрема, він є одним з визначальних принципів «доброго врядування» і «належної адміністрації» (встановлення процедури і її дотримання), частково співпадає з принципом законності (чіткість і передбачуваність закону, вимоги до «якості» закону).

Наприклад, у пунктах 70-71 рішення по справі «Рисовський проти України» (заява №29979/04) Європейський Суд з прав людини, аналізуючи відповідність мотивування Конвенції, підкреслює особливу важливість принципу «належного урядування», зазначивши, що цей принцип передбачає, що у разі, коли йдеться про питання загального інтересу, зокрема, якщо справа впливає на такі основоположні права людини, як майнові права, державні органи повинні діяти вчасно та в належний і якомога послідовніший спосіб (рішення у справах «Беєлер проти Італії» (Beyeler v. Italy), заява № 33202/96, пункт 120, «Онер`їлдіз проти Туреччини» (Oneryildiz v. Turkey), заява № 48939/99, пункт 128, «Megadat.com S.r.l. проти Молдови» (Megadat.com S.r.l. v. Moldova), № 21151/04, пункт 72, «Москаль проти Польщі» (Moskal v. Poland), заява № 10373/05, пункту 51). Зокрема, на державні органи покладено обов`язок запровадити внутрішні процедури, які посилять прозорість і ясність їхніх дій, мінімізують ризик помилок (див., наприклад, рішення у справах «Лелас проти Хорватії» (Lelas v. Croatia), заява № 55555/08, пункт 74, «Тошкуца та інші проти Румунії» (Toscuta and Others v. Romania), заява № 36900/03, пункт 37) і сприятимуть юридичній визначеності у цивільних правовідносинах, які зачіпають майнові інтереси (див. зазначені вище рішення у справах «Онер`їлдіз проти Туреччини» (Oneryildiz v. Turkey), заява № 48939/99, пункт 128, та «Беєлер проти Італії» (Beyeler v. Italy), заява № 33202/96, пункт 119).

Позивач, з урахуванням принципу правової визначеності, має легітимні очікування на коригування (зменшення) податкових зобов`язань шляхом автоматичного відображення в СЕА ПДВ вже зареєстрованих в ЄРПН розрахунків коригування.

Таким чином, суд робить висновок про наявність підстав для визнання протиправною бездіяльності Державної податкової служби України, що полягає у незабезпеченні автоматичного відновлення/збільшення суми, на яку Колективне підприємство «Будова» код ЄДРПОУ: 22484783 (65012, Одеська обл., м. Одеса, вул. Осипова, буд.25) має право реєструвати податкові накладні та/або розрахунки коригувань в Єдиному реєстрі податкових накладних на суму 82 447 166,67 грн. (вісімдесят два мільйона чотириста сорок сім тисяч сто шістдесят шість гривні 67 копійок) в системі електронного адміністрування податку на додану вартість.

Враховуючи, що суд дійшов висновку про протиправну бездіяльність відповідача, суд доходить висновку, що позовні вимоги про зобов`язання Державну податкову службу України відновити/збільшити в системі електронного адміністрування податку на додану вартість суму на яку Колективне підприємство «Будова» код ЄДРПОУ: 22484783 (65012, Одеська обл., м. Одеса, вул. Осипова, буд.25) має право реєструвати податкові накладні та/або розрахунки коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних в розмірі 82 447 166,67 грн. (вісімдесят два мільйона чотириста сорок сім тисяч сто шістдесят шість гривні 67 копійок), також є правомірними та належать задоволенню.

Оцінюючи правомірність дій та рішень органів владних повноважень, суд керується критеріями, закріпленими у ст. 2 КАС України які певною мірою відображають принципи адміністративної процедури.

Відповідно до ч. 1 ст. 72 КАС України доказами в адміністративному судочинстві є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи.

Частиною 1 ст. 77 КАС України передбачено, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення.

Частиною 2 ст. 77 КАС України передбачено, що в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Згідно з ст. 90 КАС України суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні.

Враховуючи вищевикладене, відповідно до основних засад адміністративного судочинства, вимог законодавства України, що регулює спірні правовідносини, суд вважає, що наявні правові підстави для задоволення позову.

Відповідно до ч.1 ст. 139 КАС України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

Керуючись статтями 2, 9, 72, 76, 77, 78, 80, 120, 241-246, 255, 295 Кодексу адміністративного судочинства України суд,

ВИРІШИВ:

Позов Колективного підприємства Будова до Державної податкової служби України про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити певні дії задовольнити.

Визнати протиправною бездіяльність Державної податкової служби України, що полягає у незабезпеченні автоматичного відновлення/збільшення суми, на яку Колективне підприємство «Будова» код ЄДРПОУ: 22484783 (65012, Одеська обл., м. Одеса, вул. Осипова, буд.25) має право реєструвати податкові накладні та/або розрахунки коригувань в Єдиному реєстрі податкових накладних на суму 82 447 166,67 грн. (вісімдесят два мільйона чотириста сорок сім тисяч сто шістдесят шість гривні 67 копійок) в системі електронного адміністрування податку на додану вартість.

Зобов`язати Державну податкову службу України відновити/збільшити в системі електронного адміністрування податку на додану вартість суму на яку Колективне підприємство «Будова» код ЄДРПОУ: 22484783 (65012, Одеська обл., м. Одеса, вул. Осипова, буд.25) має право реєструвати податкові накладні та/або розрахунки коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних в розмірі 82 447 166,67 грн. (вісімдесят два мільйона чотириста сорок сім тисяч сто шістдесят шість гривні 67 копійок).

Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Державної податкової служби України (Львівська площа,8, м. Київ, 04053 код ЄДРПОУ: 22484783) на користь Колективного підприємства Будова (65012, Одеська обл., м. Одеса, вул. Осипова, буд.25, код ЄДРПОУ: 22484783) судові витрати в розмірі 24 810,00 грн. (двадцять чотири тисячі вісімсот десять грн. 00 коп.).

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення може бути оскаржене до П`ятого апеляційного адміністративного суду шляхом подання апеляційної скарги протягом тридцяти днів з дня його проголошення.

Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частину рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Учасник справи, якому повне рішення суду не було вручене у день його проголошення або складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження, якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду.

Повний текст рішення складено та підписано суддею 24.04.2023 року.

Суддя Г. В. Лебедєва

СудОдеський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення24.04.2023
Оприлюднено27.04.2023
Номер документу110434699
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо реалізації податкового контролю

Судовий реєстр по справі —420/18572/22

Постанова від 11.01.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Гімон М.М.

Постанова від 11.01.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Гімон М.М.

Ухвала від 09.01.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Гімон М.М.

Ухвала від 22.12.2023

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Гімон М.М.

Ухвала від 21.09.2023

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Гімон М.М.

Постанова від 17.08.2023

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Скрипченко В.О.

Ухвала від 18.07.2023

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Скрипченко В.О.

Ухвала від 26.06.2023

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Скрипченко В.О.

Ухвала від 26.06.2023

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Скрипченко В.О.

Ухвала від 12.06.2023

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Скрипченко В.О.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні