Харківський окружний адміністративний суд 61022, м. Харків, майдан Свободи, 6, inbox@adm.hr.court.gov.ua, ЄДРПОУ: 34390710
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
25 квітня 2023 р. № 520/3703/23
Харківський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Панова М.М., розглянувши в порядку спрощеного провадження адміністративну справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Зоря" до Головного управління ДПС у Харківській області про визнання дій протиправними та зобов`язання вчинити певні дії, -
В С Т А Н О В И В:
Товариство з обмеженою відповідальністю "Зоря" звернулось до Харківського окружного адміністративного суду з позовом, в якому просить суд визнати протиправним та скасувати рішення щодо можливості чи неможливості своєчасного виконання платником податків свого податкового обов`язку від 23 листопада 2022р. №3406 Головного управління ДПС у Харківській області, щодо можливості своєчасного виконання платником податків - ТОВ «ЗОРЯ» свого податкового обов`язку; визнати неможливість своєчасного виконання платником податків - ТОВ «ЗОРЯ» податкових обов`язків згідно підпункту 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX "Перехідні положення" Податкового кодексу України; зобов`язати Головне управління ДПС у Харківській області прийняти рішення щодо неможливості своєчасного виконання платником податків - ТОВ «ЗОРЯ» податкових обов`язків згідно підпункту 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX "Перехідні положення" Податкового кодексу України.
В обґрунтування позовних вимог позивач зазначив, що оскаржуване рішення відповідача є протиправним та таким, що прийнято всупереч нормам законодавства, яке регулює спірні правовідносини.
Ухвалою суду відкрито спрощене провадження по справі в порядку, передбаченому статтею 257 Кодексу адміністративного судочинства України та запропоновано відповідачу надати відзив на позов, позивачу подати до суду відповідь на відзив, а відповідачу - заперечення протягом п`яти календарних днів з моменту отримання відповідних документів.
Представником відповідача 01.03.2023 до суду надано відзив на позов, в якому зазначено, що оскаржуване рішення відповідача є правомірними, та прийнятими з дотриманням вимог чинного законодавства. В задоволенні адміністративного позову просить відмовити.
Оцінивши повідомлені сторонами обставини, дослідивши матеріали справи, суд приходить до висновку, виходячи з наступного.
Судом встановлено, що Головним управлінням ДПС у Харківській області винесено рішення щодо можливості чи неможливості своєчасного виконання платником податків свого податкового обов`язку від 23 листопада 2022 року №3406, яким відповідач повідомляє Товариство з обмеженою відповідальністю «ЗОРЯ», що ним розглянуто заяву платника податків та відповідні документи №32039/6/ЕКП/73 від 26.09.2022 та прийнято рішення щодо можливості свієчасного виконання платником податків свого податкового обов`язку з тієї підстави, що позивачем до заяви не надано вичерпного переліку документів, що підтверджують неможливість платника податків - юридичної особи своєчасно виконати свій податковий обов`язок, у тому числі, податковою агента, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 29.07.2022 №225 «Про затвердження Порядку підтвердження можливості чи неможливості виконання платником податків обов`язків, визначених у підпункті 69.1. пункту 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Податкового кодексу України та переліків документів на підтвердження».
Позивач не погоджуючись з даним рішенням відповідача звернувся до суду з даним позовом.
З приводу спірних правовідносин суд зазначає наступне.
Позивач - ТОВ «ЗОРЯ» звернувся до ГУ ДПС у Харківській області із заявою про неможливість сплати податків, датованою 26.09.2022 (індексний номер 32039/6/ЕКП 73 від 26.09.2022р.). на підставі пункту 1 розділу 11 Наказу Міністерства фінансів України №225 від 29.07.2022.
У вказаній заяві позивач повідомив податковий орган, що у зв`язку із розташуванням підприємства на території населеного пункту Великобурлунької селищної територіальної громади, яка є тимчасово окупованою збройними формуваннями Російської Федерації (п. 1 р. II Наказу Мінфіну №225 від 29.07.2022) відсутня можливість здійснення господарської діяльності та отримання прибутку, неможливо використати чи вивезти документи, комп`ютерне та інше обладнання внаслідок терористичних дій. спричинених військовою агресією Російської Федерації, а отже немає об`єктивної можливості в повній мірі виконувати свої податкові зобов`язання з 24.02.2022 року до моменту звільнення тимчасово окупованої території, відновлення енергопостачання та інтернет-ресурсу. Станом на 26.09.2022 здійснення діяльності неможливе, оскільки на території, де розмішені виробничі потужності та офісні приміщення, ведуться воєнні (бойові) дії. відсутнє енергопостачання та не надаються телекомунікаційні послуги.
У вказаній заяві позивач також зазначив, що підприємство не має можливості сплачувати: єдиний податок 4 групи з 24.02.2022 року: орендну плату з юридичних осіб з 24.02.2022; податок на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки з 24.02.2022; земельний податок з юридичних осіб з 24.02.2022; транспортний податок з юридичних осіб з 24.02.2022; екологічний податок, який справляється за викид в атмосферне повітря забруднюючих речовин стаціонарними джерелами забруднення з 24.02.2022; екологічний податок, який справляється за викид в атмосферне повітря двоокису вуглецю стаціонарними джерелами забруднення з 24.02.2022; рентну плату за користування надрами з 24.02.2022; ПДВ із вироблених в Україні товарів (робіт, послуг).
До своєї заяви від 26.09.2022 в якості документа, що підтверджує перебування на території населеного пункту в якому ведуться воєнні (бойові) дії, який тимчасово окупований збройними формуваннями Російської Федерації. Позивач додав Наказ Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України від 25.04.2022 №75, зареєстрований в Міністерстві юстиції України 25.04.2022 за №453/37789 «Про затвердження Переліку територіальних громад, які розташовані в районі проведення воєнних (бойових) дій або які перебувають в тимчасовій окупації, оточенні (блокуванні) станом на 23 липня 2022 року».
У підпункті 1 та підпункті 2 пункту 4 розділу VII даного Переліку вказана Великобурлуцька селищна територіальна громада та Вільхуватська сільська територіальна громада Куп`янського району Харківської області.
З матеріалів справи встановлено, що 30.11.2022 о 8 год. 06 хв. до Електронного кабінету позивача надійшло прийняте відповідачем - ГУ ДПС у Харківській області рішення щодо можливості своєчасного виконання платником податків свого податкового обов`язку від 23 листопада 2022 року №3406, з посиланням на ненадання вичерпного переліку документів, що підтверджують неможливість своєчасного виконання платником податків податкового обов`язку.
У назві вищевказаного документу словосполучення «попереднє рішення» закреслено. Таким чином, надіслане позивачу рішення від 23.11.2022р. №3406 є остаточним.
30.11.2022 о 14 год. 59 хв. до Електронного кабінету позивача надійшов лист відповідача від 28.11.2022 №18277/6/20-40-18-10-10. У даному листі відповідач повідомляє позивача, що відповідно до пункту 4 розділу II Порядку підтвердження можливості чи неможливості виконання платником податків обов`язків, визначених у підпункті 69.1. пункту 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Податкового кодексу України, затвердженого Наказом Міністерства фінансів України 29 липня 2022р. №225, Позивачу необхідно подати заяву та відповідні документи з набуттям можливості виконання одного з податкових обов`язків, але не пізніше 60 календарних днів з першого дня місяця, наступного за місцем відновлення таких можливостей платника податків згідно переліку та за необхідності для підтвердження неможливості виконання податкових обов`язків. Далі за текстом листа Відповідач наводить повний перелік підтверджуючих документів, який складається із 17-ти пунктів, передбачений затвердженим Наказом Міністерства фінансів України від 29 липня 2022р. №225 «Переліком документів, що підтверджують неможливість платника податків - юридичної особи, зокрема щодо своєї філії, представництва, відокремленого чи іншого структурного підрозділу, своєчасно виконати свій податковий обов`язок, у тому числі обов`язок податкового агента.
За заявою позивача про неможливість сплати податків від 26.09.2022, поданою відповідно до пункту 3 розділу II вищевказаного Порядку у строк до 30 вересня 2022р., відповідач прийняв остаточне рішення від 23.11.2022 №3406 щодо можливості своєчасного виконання платником податків свого податкового обов`язку. При цьому листом від 28.11.2022 №18277/6/20-40-18-10-10, надісланим позивачу в той же день, що й рішення №3406, але за часом пізніше на декілька годин, відповідач повідомив позивача, що він має право подати відповідну заяву згідно з пунктом 4 розділу II вищевказаного Порядку у передбачений цим пунктом строк із додаванням підтверджуючих документів «згідно переліку та за необхідності» та вказав повний перелік документів, передбачений Наказом №225.
Після отримання на свої запити листів-відповідей від компетентних державних органів та установ щодо підтвердження наслідків бойових дій та окупації, ТОВ «ЗОРЯ» направив відповідачу лист від 27.12.2022 №198. У даному листі позивач пояснив, що заява від 26.09.2022 була подана без відповідних додатків тому, що на момент її подання адміністрація та бухгалтерія підприємства працювали на умовах дистанційної роботи на безпечній території, що унеможливило швидко та своєчасно зібрати підтверджуючи документи. Крім того, установи та державні органи, уповноважені підтвердити неможливість повноцінного провадження господарської діяльності на території району, ще не функціонували у звичайному режимі. Виходячи з наведеного, позивач просив повторно прийняти до розгляду заяву про неможливість своєчасної сплати податків та подання звітності.
До вищевказаного листа від 27.12.2022 на адресу відповідача позивач додав: заяву від 27.12.2022 про неможливість сплати податків на підставі Наказу Мінфіну №225 від 29.07.2022, у якій послався на окупацію Великобурлуцької селищної територіальної громади; наказ від 30.07.2022 №30/07-1 про зупинення діяльності підприємства; копію витягу з Єдиного реєстру досудових розслідувань (номер кримінального провадження 12022221100000271 від 14.06.2022р.); лист-відповідь №04-22/31-В від 09.12.2022 Великобурлуцької селищної військової адміністрації щодо окупації підприємства; лист-відповідь першого відділу Куп`янського РТЦК та СП №227 від 08.12.2022р.; довідку Куп`янського РВП ГУ НП в Харківській області щодо підтвердження перебування на окупованій території №26/119-85-74/01/12-20252 від 09.12.2022; довідку Товариства з обмеженою відповідальністю «ІСТЕК» (Internen провайдер на території району) №91/22 від 22.11.2022 про відсутність надання доступу до мережі Інтернет; лист-відповідь Великобурлуцького району електричних мереж АТ «Харківобленерго» №55 РЕШ/11-68 від 12.12.2022 щодо перебоїв з постачанням електричної енергії; довідку АТ «Райффайзен Банк» про припинення діяльності Великобурлуцького відділення №В6/19-7925 від 06.12.2022; Наказ Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України від 25.04.2022 №75 «Про затвердження Переліку територіальних громад, які розташовані в районі проведення воєнних (бойових) дій або які перебувають в тимчасовій окупації, оточенні (блокуванні) станом на 23 листопада 2022 року».
Так, згідно з листом від 09.12.2022 №04-22/31-В Великобурлуцької селищної військової адміністрації надано інформацію, що територія Великобурлуцької територіальної громади Куп`янського району, Харківської області, в тому числі Шипуватський старостинський округ (село Шипувате, селище Шипувате, село Середній Бурлук, село Нестерівка, село Веселе) знаходились під окупацією формуваннями держави агресора - Російської Федерації з 24 лютого 2022р. по 11 вересня 2022р.
Згідно з листом першого відділу Куп`янського РТЦК та СП Міністерства оборони України від 08.12.2022 №227 повідомляється, що з 24.02.2022 по 10.09.2022 господарство перебувало на окупованій території за адресою: Харківська область, Куп`янський район, село Шипувате, вул. Набережна, б. 40 (адреса місцезнаходження, податкова адреса позивача).
Згідно з листом відділення поліції №1 Куп`янського відділу поліції Головного управління Національної поліції в Харківській області від 09.12.2022 №26/119-85-74/01/13-2022 повідомляється, що з початком повномасштабного вторгнення держави - агресора - Російської Федерації на територію України по 11 вересня 2022 року територія обслуговування Великобурлуцької та Вільхуватської ОТГ Куп`янського району Харківської області знаходились під окупацією збройними формування держави агресора - Російської Федерації.
Відповідь на заяву позивача від 27.12.2022 відповідач надав листом від 04.01.2023 №310/6/20-40-04-11-14. У даному листі Відповідач посилається на пункт-3 розділу II Порядку №225, яким передбачено, що заява про неможливість виконання податкових обов`язків та підтверджуючи її документи подаються у строк до 30 вересня 2022 року. Також відповідач посилається на пункт 4 розділу II Порядку №225, який передбачає, що у разі відсутності у платника податків можливості подати заяву в строк, передбачений пунктом 3 розділу II Порядку №225, платник податків подає таку заяву та підтверджуючи її документи одночасно з набуттям можливості виконання одного із податкових обов`язків (реєстрації податкової накладної, подання звітності, сплати невиконаного податкового зобов`язання тощо), але не пізніше 60 календарних днів з першого дня місяця, наступного за місяцем відновлення таких можливостей платника податків. Платники податків, які не подати відповідну заяву та відповідні документи в строки, передбачені пунктами 3 та 4 розділу II Порядку №225, вважаються такими, що мають можливість своєчасного виконання податкових обов`язків.
Також відповідач вказує, що ним було встановлено реєстрацію позивачем податкових накладних в ЄРПН з 06.07.2022 та надання звітності з ПДВ за лютий 2022 року 23.03.2022.
У листі від 04.01.2023 №310/6/20-40-04-11-14 відповідач зазначає, що ним вже було прийнято остаточне рішення щодо можливості виконання платником податкового обов`язку за заявою від 26.09.2022, та враховуючи вищевикладене, лист ТОВ «ЗОРЯ» від 27.12.2022 №198 (вх. №46437/6/ЕКП від 27.12.2022) не відповідає вимогам, визначеним Порядком №225.
З цього приводу судом встановлено, згідно з відомостями з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, місцезнаходження та податкова адреса Позивача: вул. Набережна, буд. 40, село Шипувате, Великобурлуцького району, Харківської області.
Відповідно до пункту 45.2. ст. 45 Податкового кодексу України податковою адресою юридичної особи (відокремленого підрозділу юридичної особи) є місцезнаходження такої юридичної особи, відомості про що містяться у Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань.
Згідно ст. 93 Цивільного кодексу України місцезнаходженням юридичної особи є фактичне місце ведення діяльності чи розташування офісу, з якого проводиться щоденне керування діяльністю юридичної особи (переважно знаходиться керівництво) та здійснення управління і обліку.
Виробничі потужності Позивача знаходяться на території Великобурлуцької селищної територіальної громади (КОАТУУ UА63080010000040281) та Вільхуватської сільської територіальної громади (КОАТУУ UА63080030000019649). На підтвердження цього позивач надає копії витягів з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію за ним права власності на об`єкти нерухомого майна: адміністративні приміщення, зерносховища, склади, лабораторію.
Згідно з відомостями з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань видами діяльності Позивача за КВЕД є наступні: 01.11 Вирощування зернових культур (крім рису), бобових культур і насіння олійних культур (основний); 01.13 Вирощування овочів і баштанних культур, коренеплодів і бульбоплодів; 01.45 Розведення овець і кіз; 01.46 Розведення свиней; 01.61 Допоміжна діяльність у рослинництві; 01.63 Післяурожайна діяльність; 03.12 Прісноводне рибальство; 10.11 Виробництво м`яса; 10.61 Виробництво продуктів борошномельно-круп`яної промисловості; 10.81 Виробництво цукру; 46.21 Оптова торгівля зерном, необробленим тютюном, насінням і кормами для тварин; 46.90 Неспеціалізована оптова торгівля; 49.41 Вантажний автомобільний транспорт; 52.10 Складське господарство; 52.29 Інша допоміжна діяльність у сфері транспорту; 45.20 Технічне обслуговування та ремонт автотранспортних засобів.
Перелік територіальних громад, які розташовані в районі проведення воєнних (бойових) дій або які перебувають в тимчасовій окупації, оточенні (блокуванні/ затверджувався Міністерством з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України.
Позивач, із вищевказаною заявою про неможливість сплати податків від 26.09.2022, надав Відповідачу Наказ Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України від 25.04.2022 №75, зареєстрований в Міністерстві юстиції України 25.04.2022 за №453/37789, яким затверджено «Перелік територіальних громад, які розташовані в районі проведення воєнних (бойових) дій або які перебувають в тимчасовій окупації, оточенні (блокуванні) станом на 23 липня 2022 року».
Міністерством з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України періодично вносилися зміни у вищевказаний Наказ від 25.04.2022 №75, якими Перелік територіальних громад, які розташовані в районі проведення воєнних (бойових) дій або які перебувають в тимчасовій окупації, оточенні (блокуванні), викладався у новій редакції станом на поточну дату.
При цьому, від 25.04.2022р. (дата затвердження Переліку в першій редакції) до 27.12.2022 (дата втрати чинності Наказом від 25.04.2022 №75 на підставі Наказу Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій №309 від 22.12.2022) Великобурлуцька селищна територіальна громада та Вільхуватська сельська територіальна громада Куп`янського району Харківської області були зазначені у цьому Переліку,
Наказом Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України від 22.12.2022 №309, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 23.12.2022 за №1668/39004, затверджено Перелік територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих Російською Федерацією, а також визнано таким, що втратив чинність, Наказ Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України від 25 квітня 2022 року №75 «Про затвердження Переліку територіальних громад, які розташовані в районі проведення воєнних (бойових) дій або які перебувають в тимчасовій окупації, оточенні (блокуванні) станом на 10 грудня 2022 року», зареєстрований в Міністерстві юстиції України 25 квітня 2022 року за №453/37789 (із змінами). Наказ від 22.12.2022 №309 набрав чинності з 27.12.2022.
Так, згідно з пунктом 1 «Території можливих бойових дій» розділу І «Території, на яких ведуться (велися) бойові дії» чинного Переліку:
- Великобурлуцька селищна територіальна громада (код території за Кодифікатором адміністративно-територіальних одиниць та територій територіальних громад (КОАТУУ) иА63080010000040281) віднесена до території можливих бойових дій; дата виникнення можливості бойових дій - 10.09.2022р.; дата припинення можливості бойових дій ще не визначена;
- Вільхуватська сільська територіальна громада (код території за Кодифікатором адміністративно-територіальних одиниць та територій територіальних громад (КОАТУУ) ПА63080030000019649) віднесена до території можливих бойових дій; дата виникнення можливості бойових дій - 12.09.2022р.; дата припинення можливості бойових дій ще не визначена.
Згідно з розділом II «Тимчасово окуповані Російською Федерацією території України» чинного Переліку дата початку тимчасової окупації Великобурлуцької селищної територіальної громади - 24.02.2022; дата завершення тимчасової окупації - 10.09.2022; дата початку тимчасової окупації Вільхуватської сільської територіальної громади - 24.02.2022; дата завершення тимчасової окупації - 12.09.2022.
Пунктом 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Податкового кодексу України установлено, іцо тимчасово, на період до припинення або скасування воєнного стану на території України, введеного Указом Президента України "Про введення воєнного стану в Україні" від 24 лютого 2022 року №64/2022, затвердженим Законом України "Про затвердження Указу Президента України "Про введення воєнного стану в Україні" від 24 лютого 2022 року №2102-ІХ, справляння податків і зборів здійснюється з урахуванням особливостей, визначених у цьому пункті.
Зокрема, згідно з підпунктом 69.1. (Норми підпункту 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX застосовуються починаючи з 27 травня 2022 року) у разі відсутності у платника податків можливості своєчасно виконати свій податковий обов`язок щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності та/або документів (повідомлень), у тому числі передбачених статтями 39 і 39-2, пунктом 46.2 статті 46 цього Кодексу, реєстрації у відповідних реєстрах податкових або акцизних накладних, розрахунків коригування, подання електронних документів, що містять дані про фактичні залишки пального та обсяг обігу пального або спирту етилового тощо, платники податків звільняються від передбаченої цим Кодексом відповідальності з обов`язковим виконанням таких обов`язків протягом шести місяців після припинення або скасування воєнного стану в Україні.
Підпунктом 69.1. передбачено, що порядок підтвердження можливості чи неможливості виконання платником податків обов`язків, визначених у цьому підпункті, та перелік документів на підтвердження затверджується центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику.
При цьому, до підпункту 69.1. пункту 69 підрозділу 10 розділу XX Податкового кодексу України були внесені зміни Законом України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо особливостей податкового адміністрування податків, зборів та єдиного внеску під час дії воєнного, надзвичайного стану» від 12.05.2022 №2260-ІХ, який набрав чинності 27.05.2022 Саме згідно з даними змінами порядок підтвердження можливості чи неможливості виконання платником податків податкових обов`язків мало затвердити Міністерство фінансів України, тобто дати відповідь на питання: за якими підставами (критеріями) вважати платника податків таким, що не має можливості виконувати свої податкові обов`язки під час війни. А також, як такий стан підтвердити. Однак, не зважаючи на те, що Закон діє з 27.05.2022, такого Порядку не було впродовж до 06.09.2022.
Наказом Міністерства фінансів України від 29.07.2022 №225, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 25.08.2022 за №967/38303, «Про затвердження Порядку підтвердження можливості чи неможливості виконання платником податків обов`язків, визначених у підпункті 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX "Перехідні положення" Податкового кодексу України, та переліків документів на підтвердження» відповідно до підпункту 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX "Перехідні положення" Податкового кодексу України на період до припинення або скасування воєнного стану на території України затверджено:
- Порядок підтвердження можливості чи неможливості виконання платником податків обов`язків, визначених у підпункті 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX "Перехідні положення" Податкового кодексу України;
- Перелік документів, що підтверджують неможливість платника податків - юридичної особи, зокрема щодо своєї філії, представництва, відокремленого чи іншого структурного підрозділу, своєчасно виконати свій податковий обов`язок, у тому числі обов`язок податкового агента;
- Перелік документів, що підтверджують неможливість платника податків - фізичної особи, зокрема самозайнятої особи, своєчасно виконати свій податковий обов`язок, у тому числі обов`язок податкового агента.
Наказ Міністерства фінансів України від 29.07.2022 №225, зареєстрований в Міністерстві юстиції України 25.08.2022 за №967/38303, набрав чинності 06.09.2022 (опубліковано: Офіційний вісник України 2022 р., № 69, стор. 66, стаття 4198, код акта 113382/2022).
Згідно з пунктом 1 розділу II Порядку підтвердження можливості чи неможливості виконання платником податків обов`язків, визначених у підпункті 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX "Перехідні положення" Податкового кодексу Україно підставами неможливості виконання платниками податків - юридичними особами та їх відокремленими підрозділами податкових обов`язків (у тому числі обов`язків податкових агентів) є:
1) втрата (знищення чи зіпсуття) первинних документів, комп`ютерного та іншого обладнання внаслідок бойових дій, терористичних актів, диверсій, спричинених військовою агресією Російської Федерації;
2) неможливість використати чи вивезти документи, комп`ютерне та інше обладнання внаслідок ведення бойових дій, терористичних актів, диверсій, спричинених військовою агресією Російської Федерації;
3) використання чи вивезення документів, комп`ютерного або іншого обладнання, пов`язане з ризиком для життя чи здоров`я посадової особи платника податків або неможливе у зв`язку з встановленням уповноваженими органами державної влади відповідно до закону в умовах воєнного стану заборон та/або обмежень;
4) можливість витоку інформації щодо обсягів та місць зберігання пального або спирту етилового та їх знищення надалі внаслідок складання та реєстрації акцизних накладних, та/або подання електронних документів, що містять дані про фактичні залишки пального та обсяг обігу пального або спирту етилового, та/або подання заявки на переміщення пального або спирту етилового транспортними засобами, що не є акцизними складами пересувними тощо (виключно в частині виконання визначених цим абзацом обов`язків);
5) відсутність у платника податків інших посадових осіб, уповноважених відповідно до законодавства нараховувати, стягувати та вносити до бюджету податки, збори, а також вести бухгалтерський облік, складати та подавати податкову та фінансову звітність, відсутність можливості у власника призначити таких посадових осіб за умови відсутності у такого платника податків об`єктів оподаткування, або показників, які підлягають декларуванню, відповідно до вимог цього Кодексу, може бути пов`язана з такими обставинами:
посадова особа є одночасно одним із власників юридичної особи за умови, що відсутність такого співвласника (акціонера, учасника, засновника) унеможливлює прийняття рішення про призначення на постійній або тимчасовій основі іншої посадової особи;
юридична особа заснована на власності окремої фізичної особи, яка одночасно є єдиною посадовою особою такої юридичної особи.
6) перебування (податкова адреса платника податків та/або фактичне знаходження/знаходження виробничих потужностей тощо) на території населеного пункту, у якому ведуться воєнні (бойові) дії, який (які) знаходиться в оточенні (блокуванні) або тимчасово окупований збройними формуваннями Російської Федерації;
7) інші обставини непереборної сили (форс-мажорні обставини), підтверджені документально.
Згідно з пунктом 3 розділу II Порядку підтвердження можливості чи неможливості виконання платником податків обов`язків, визначених у підпункті 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX "Перехідні положення" Податкового кодексу України, до платників податків, які на дату набрання чинності цим Порядком (а саме: на 06.09.2022) мають можливість подати до контролюючого органу заяву та документи (копії документів), інформацію про відсутність можливості виконання податкових обов`язків, застосовуються такі правила.
У разі неможливості виконання платником податків - юридичною особою податкового обов`язку, платник податків подає не пізніше 30 вересня 2022 року заяву про відсутність такої можливості разом з вичерпним переліком документів (копій документів), інформації, які передбачені Переліком документів, що підтверджують неможливість платника податків - юридичної особи, у тому числі щодо своєї філії, представництва, відокремленого чи іншого структурного підрозділу своєчасно виконати свій податковий обов`язок, у тому числі обов`язок податкового агента, затвердженим наказом Міністерства фінансів України від 29 липня 2022 року №225, до контролюючого органу в порядку передбаченому пунктом 8 цього розділу (пункт 8 передбачає, що платники податків подають до контролюючого органу заяву та документи в електронній формі шляхом надсилання через Електронний кабінет або у паперовій формі шляхом подання до контролюючого органу за місцем податкової адреси або будь-якого сервісного центру контролюючого органу, або надсилання поштою з повідомленням про вручення).
Пунктом 3 розділу II вищевказаного Порядку також встановлено, що заява має містити: повне найменування платника податків згідно з реєстраційними документами або прізвище, ім`я, по батькові (за наявності) платника податків; код платника податків згідно з Єдиним державним реєстром підприємств та організацій України або податковий номер; реєстраційний номер облікової картки платника податків або серію (за наявності) та номер паспорта (для фізичних осіб, які через свої релігійні переконання відмовляються від прийняття реєстраційного номера облікової картки платника податків та повідомили про це відповідний контролюючий орган і мають відмітку у паспорті); податкову адресу платника податків; найменування контролюючого органу, до якого подається заява; дату подання заяви; чітке та стисле обґрунтування підстав для підтвердження неможливості виконання платником податків податкових обов`язків з посиланням на документальне підтвердження викладених фактів; вичерпний перелік додатків із зазначенням кількості сторінок кожного документа, їх повної назви та реквізитів (дата, номер, найменування органу, що видав документ); які саме податкові обов`язки не мав/не має можливості виконати платник податків; інформацію про податкові періоди, за які неможливо виконувати податкові обов`язки, або інформацію щодо обставин, пов`язаних з проведенням воєнних (бойових) дій, терористичними актами, диверсіями або іншими, обставинами непереборної сили (форс-мажорними обставинами), спричиненими військовою агресією Російської Федерації, тимчасовою окупацією збройними формуваннями Російської Федерації; підписи платника податку - фізичної особи або посадових осіб платника податку, засвідчені печаткою платника податку (за наявності).
Згідно з пунктом 4 розділу II Порядку підтвердження можливості чи неможливості виконання платником податків обов`язків, визначених у підпункті 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX "Перехідні положення" Податкового кодексу України, до платників податків, у яких після дати набрання чинності цим Порядком з`явилася можливість подати до контролюючого органу заяву та документи (копії документів!, інформацію про відсутність можливості виконання податкових обов`язків, застосовуються такі правила.
У разі відсутності у платника податків, можливості подати таку заяву та відповідні документи (копії документів), інформацію у строки, визначені пунктом 3 цього розділу. платник податків подає заяву та відповідні документи (копії документів), інформацію одночасно з набуттям можливості виконання одного із податкових обов`язків (реєстрації податкової накладної, подання звітності, сплати невиконаного податкового зобов`язання тощо) таким платником податку, передбачених Кодексом або іншим законодавством, контроль за виконанням якого покладено на контролюючий орган, але не пізніше 60 календарних днів з першого дня місяця, наступного за місяцем відновлення таких можливостей платника податків.
При цьому, пунктом 7 розділу II вищевказаного Порядку встановлено, що платники податків, які не подали, у строки, встановлені пунктами 3 та 4 цього розділу, заяви у довільній формі та відповідних документів (копії документів), що підтверджують неможливість виконання податкового обов`язку, передбаченого Кодексом або іншим законодавством, контроль за виконанням якого покладено на контролюючі органи або щодо яких контролюючий орган прийняв вмотивоване рішення щодо можливості своєчасного виконання таким платником податків свого податкового обов`язку, вважаються такими, що мають можливість своєчасно виконати податкові обов`язки у терміни, визначені Кодексом або іншим законодавством, контроль за виконанням якого покладено на контролюючі органи.
Згідно з пунктом 1 розділу III вищевказаного Порядку заява платника податків у довільній формі та відповідні документи (копії документів) розглядаються контролюючим органом протягом 20 календарних днів з дня, наступного за днем їх отримання, з можливістю продовження терміну розгляду з урахуванням строку, передбаченого для направлення попереднього рішення. Платники податків надають документ чи кілька документів (копію документа чи документів), інформацію, що можуть бути використані для підтвердження неможливості виконання ними своїх податкових обов`язків.
У разі недостатності документів (копій документів), що підтверджують неможливість виконання у платника податків податкових обов`язків, контролюючий орган направляє попереднє рішення щодо можливості чи неможливості своєчасного виконання платником податків свого податкового обов`язку (далі - Попереднє рішення) за формою, що додається, з пропозицією щодо надання платником податку конкретних додаткових документів (копій документів) на підтвердження зазначеної у заяві підстави (підстав) неможливості виконання платниками податків податкових обов`язків.
Попереднє рішення має бути направлене платнику податків не пізніше 20 календарних днів з дня, наступного за днем отримання контролюючим органом заяви та відповідних документів (копії документів), інформації у порядку передбаченому пунктом 3 цього розділу.
Платник податку може подати до контролюючого органу додаткові документи (копії документів) обґрунтування/пояснення на підтвердження зазначеної у заяві підстави (підстав) неможливості виконання платниками податків податкових обов`язків протягом 10 календарних днів з дня, наступного за днем отримання попереднього рішення.
Додаткові документи (копії документів) обґрунтування/пояснення розглядаються контролюючим органом протягом 20 календарних днів з дня, наступного за днем їх отримання.
Якщо платник податку не надав додаткових документів (копій документів), обґрунтувань/пояснень на підтвердження зазначеної у заяві підстави (підстав) неможливості виконання податкових обов`язків, керівник (його заступник або уповноважена особа) контролюючого органу приймає рішення на підставі попередньо поданої платником податків заяви, документів (копій документів) та інформації, що можуть бути використані для підтвердження можливості чи неможливості своєчасного виконання платником податку своїх податкових обов`язків.
Контролюючий орган у разі потреби може звертатися до компетентних органів щодо додаткового підтвердження обставин, викладених у заяві платника податків та відповідних документах.
Обов`язок доведення щодо можливості чи неможливості платником податків своєчасно виконати свій податковий обов`язок покладається на контролюючий орган. Контролюючий орган встановлює причинно-наслідковий зв`язок між обставинами непереборної сили (форс-мажорними обставинами), що сталися в результаті збройної агресії Російської Федерації, безпосереднім впливом таких обставин саме на такого платника та можливістю виконання ним податкового обов`язку станом на дату, на яку припадає граничний термін виконання такого обов`язку, та керівник (його заступник або уповноважена особа) контролюючого органу приймає вмотивоване рішення щодо можливості чи неможливості своєчасного виконання платником податків свого податкового обов`язку (далі - Рішення) за формою, що додається.
Попереднє рішення та рішення, надіслане контролюючим органом до Електронного кабінету, вважається врученим платнику податків, якщо воно сформовано з дотриманням вимог, встановлених розділом II Кодексу.
Рішення контролюючого органу може бути оскаржено відповідно до Кодексу в адміністративному чи судовому порядку.
У разі прийняття контролюючим органом рішення про неможливість своєчасного виконання платником податків податкового обов`язку, визначеного цим Порядком, до такого платника податків не застосовується відповідальність, передбачена Кодексом або іншим законодавством, контроль за яким покладено на контролюючі органи, за його невиконання / несвоєчасне виконання.
Наказом Міністерства фінансів України від 29.07.2022 №225 затверджено наступний Перелік документів, що підтверджують неможливість платника податків - юридичної особи, зокрема щодо своєї філії, представництва, відокремленого чи іншого структурного підрозділу, своєчасно виконати свій податковий обов`язок, у тому числі обов`язок податкового агента:
1. Акт, що засвідчує факт пожежі, складений відповідно до вимог пункту 7 Порядку обліку пожеж та їх наслідків, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 26 грудня 2003 року №2030.
2. Інформація з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, у разі його знищення відповідно до Порядку надання інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 25 грудня 2015 року №1127 (в редакції постанови Кабінету Міністрів України від 26 червня 2019р. №599).
3. Витяг з Єдиного реєстру досудових розслідувань, що засвідчує факт реєстрації відомостей про кримінальне правопорушення, отриманий у порядку, встановленому Кримінальним процесуальним кодексом України, у разі викрадення основних засобів або руйнування/втрати майна.
4. Інші документи, складені відповідно до вимог підпунктів 14, 15 пункту 2 Порядку визначення шкоди та збитків, завданих Україні внаслідок збройної агресії Російської Федерації, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 2^ березня 2022 року № 326.
5. Документ, що підтверджує відсутність коштів на банківських рахунках платника податків (виписка з рахунків клієнта банку на дату подання до банку розрахункового документа на сплату податків).
6. Копія наказу підприємства про призупинення роботи підприємства та його працівників або встановлення простою в роботі підприємства, викликане обставинами непереборної сили (із зазначенням дати початку і закінчення такого призупинення (за можливості)).
7. Документ або повідомлення оператора поштового зв`язку (вказується посилання на офіційну сторінку оператора, де розміщене таке повідомлення), що підтверджує призупинення функціонування оператора поштового зв`язку та/або об`єктів поштового зв`язку на територіях, на яких ведуться (велися) бойові дії, та територіях, тимчасово окупованих збройними формуваннями Російської Федерації.
8. Документ або повідомлення банку (вказується посилання на офіційну сторінку банку, де розміщене таке повідомлення), що підтверджує призупинення роботи банку або його відокремлених підрозділів та/або платіжних систем у зв`язку із введенням воєнного стану.
9. Копії платіжних доручень (розрахункових та інших документів щодо ініціювання переказу коштів) або їх скріншот (знімок екрану) платника податків на сплату узгоджених сум грошових зобов`язань, податкового боргу, поданих до банку, що залишилися невиконаними, оскільки кошти не були зараховані до бюджету у зв`язку з відключенням банку від системи електронних платежів або порушенням у роботі системи авторизації банку. Надається разом із документом або повідомленням, зазначеним у пункті 8 цього Переліку.
10. Документ або повідомлення (вказується посилання на офіційну сторінку банку, де розміщено таке повідомлення), що підтверджує вимушене призупинення роботи головних управлінь Казначейства у зв`язку з введенням воєнного стану.
11. Повідомлення, що підтверджує аварійне (незаплановане) відключення постачання електроенергії в умовах воєнного стану, суб`єкта господарювання до сфери обслуговування якого належить таке підприємство, зокрема скріншот повідомлення в месенджер (Viber, Telegram тощо) і мобільних додатках.
12. Документ, що підтверджує вимушене відключення надання послуг глобальної мережі Інтернет, пов`язане з введенням воєнного стану, що унеможливило надання податкової звітності в електронній формі (інформаційне повідомлення інтернет- провайдера).
13. Документи, що свідчать про пошкодження, знищення, втрату майна, що знаходиться на балансі підприємства і є об`єктом оподаткування, єдиним джерелом для сплати податків або яке перебуває у податковій заставі (акт про надзвичайну подію, інвентаризаційний опис, протокол інвентаризаційної комісії, підписаний представником територіального органу ДСНС, згідно з якими відбувається відображення таких подій у бухгалтерському обліку та викладаються фактичні події, зазначаються понесені матеріальні втрати (перелік майна, його вартість); заява до правоохоронних органів; акт незалежного оцінювача; наявність страхового полісу, заява про страховий випадок тощо).
14. Документи, що свідчать про акти мародерства, грабежу, рейдерства, захоплення майна та примусове захоплення приміщення (копія заяви до територіального органу внутрішніх справ та документ, виданий відповідним правоохоронним органом щодо реєстрації кримінального провадження тощо).
15. Документи, що свідчать про подання заяви до правоохоронних органів про вчинення кримінального правопорушення та реєстрації кримінального провадження за результатами розгляду такої заяви.
16. Документи, що свідчать про пошкодження, втрату, знищення, зіпсуття документів бухгалтерського обліку або неможливості їх вивезення з територій, на яких ведуться (велися) бойові дії, та на територіях, тимчасово окупованих збройними формуваннями Російської Федерації (інформація про подання до контролюючого органу повідомлення згідно пункту 44.5 статті 44 глави 1 розділу II Податкового кодексу України, повідомлення про неможливість вивезення первинних документів згідно пункту 69.28 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX "Перехідні положення" Податкового кодексу України).
17. Подання інформаційного повідомлення про пошкоджене та знищене нерухоме майно внаслідок бойових дій, терористичних актів, диверсій, спричинених військовою агресією Російської Федерації, програмними засобами Єдиного державного вебпорталу електронних послуг (Портал Дія).
Враховуючи вищезазначене, за змістом Порядку підтвердження можливості чи неможливості виконання платником податків обов`язків, визначених у підпункті 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX "Перехідні положення" Податкового кодексу України, затвердженого Наказом Міністерства фінансів України від 29.07.2022 №225, головною умовою застосування підстав (критеріїв), за якими платник податків став таким, що не може виконувати свій податковий обов`язок, є те, що вони виникли внаслідок бойових дій, терористичних актів, диверсій, які спричинені військовою агресією Російської Федерації.
При цьому, таку підставу як: «б) перебування (податкова адреса платника податків та/або фактичне знаходження/знаходження виробничих потужностей тощо) на території населеного пункту, у якому ведуться воєнні (бойові) дії, який (які) знаходиться в оточенні (блокуванні) або тимчасово окупований збройними формуваннями Російської Федерації» зазначено в окремому підпункті « 6» пункту 1 розділу II Порядку. який передбачає перелік підстав неможливості виконання податкових обов`язків.
Отже це означає, що дана підстава (критерій) є самостійною й достатньою підставою для визнання платника податків таким, що не мав можливості виконувати податковий обов`язок.
Таким чином, документом, що підтверджує наявність у платника податків такої підстави (критерію) є документ, що підтверджує факт бойових дій або оточення, або окупації території, де перебуває такий платник податків (податкова адреса та/або фактичне знаходження/знаходження виробничих потужностей тощо). Таким документом на момент звернення Позивача до Відповідача із заявою про неможливість сплати податків від 26.09.2022 є Перелік територіальних громад, які розташовані в районі проведення воєнних (бойових) дій або які перебувають в тимчасовій окупації, оточенні (блокуванні), затверджений Наказом Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України від 25.04.2022 №75, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 25.04.2022 за №453/37789, у якому вказана Великобурлуцька селищна територіальна громада (податкова адреса та фактичне місцезнаходження/знаходження виробничих потужностей Позивача) та Вільхуватська сільська територіальна громада (знаходження виробничих потужностей Позивача) як території, окуповані з 24.02.2022.
Зміст Порядків, затверджених Наказом Міністерства фінансів України від 29.07.2022 №225 (Цитата абз. 2 пункту 1 Розділу III Порядку: «Платники податків надають документ чи кілька документів (копію документа чи документів), інформацію, що можуть бути використані для підтвердження неможливості виконання ними своїх податкових обов`язків.») свідчить про те, що на підтвердження певної підстави для визнання платника податків таким, що не мав можливості виконувати податковий обов`язок, необхідно надати до податкового органу інформацію, один документ або кілька документів, який/які стосуються та підтверджують саме цю підставу, а не всі разом документи, які передбачені у Переліку Міністерства фінансів України.
Отже ТОВ «ЗОРЯ» надало ГУ ДПС у Харківській області разом із заявою від 26.09.2022 належний та достатній доказ для підтвердження неможливості виконання ним податкового обов`язку з підстави, передбаченої підпунктом « 6» пункту 1 розділу II Порядку підтвердження можливості чи неможливості виконання платником податків обов`язків, визначених у підпункті 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX "Перехідні положення" Податкового кодексу України, затвердженого Наказом Міністерства фінансів України від 29.07.2022 №225.
Порядок №225 набув чинності 06.09.2022, а виконати його вимоги щодо подання відповідної заяви платникам податків необхідно досить скоро до 30.09.2022. Отже, якщо платник податків не встиг подати заяву, та підтверджуючи документи до 30.09.2022 (згідно з пунктом 3 розділу II Порядку) або пізніше, але одночасно з набуттям можливості виконання одного із податкових обов`язків (реєстрації податкової накладної, подання звітності, сплати невиконаного податкового зобов`язання тощо), але не пізніше 60 календарних днів з першого дня місяця, наступного за місяцем відновлення таких можливостей платника податків (згідно з пунктом 4 розділу II Порядку), то вважається, що у нього є можливість виконувати свої податкові обов`язки.
При цьому, за своїм змістом пункт 4 розділу II Порядку №225, як положення нормативно - правового акту, має пряму перспективну дію. Тобто в пункті 4 розділу II Порядку мова йде про випадки набуття можливості платником податків виконувати такі податкові обов`язки, як реєстрація податкової накладної, подання звітності тощо, у період після 30 вересня 2022р.
Факт реєстрації позивачем податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних з 06.07.2022 та подання звітності з ПДВ за лютий 2022р. 23.03.2022, на що посилається Відповідач у листі від 04.01.2023, не є свідченням того, що Позивач у цей період мав можливість своєчасно та у повному обсязі виконувати свої податкові обов`язки, оскільки податкова адреса та виробничі потужності Позивача знаходяться на території, яка перебувала під окупацією з 24.02.2022 до 10-12.09.2022. І внаслідок цього у позивача були відсутні такі можливості.
Податкові накладні були зареєстровані та подана звітність з ПДВ, оскільки бухгалтеру підприємства вдалося виїхати з окупованої території та зробити це дистанційно.
Визнання позивача таким, що мав можливості виконувати свої податкові обов`язки та має нести відповідальність за їх невиконання (неналежне виконання), за таких обставин є порушенням діючого законодавства України з боку відповідача.
До цього, відповідач, за результатами розгляду заяви від 26.09.2022, не направляв позивачу попереднє рішення з пропозицією щодо надання конкретних додаткових документів (або їх копій) для підтвердження підстави неможливості виконання податкових обов`язків, як того вимагає пункт 1 розділу III Порядку №225 «Розгляд документів платників податків щодо можливості чи неможливості своєчасно виконати свій податковий обов`язок». Відповідач одразу прийняв остаточне рішення щодо можливості виконання податкових обов`язків Позивачем від 23 листопада 2022р. №3406.
У додатку до Порядку №225 передбачена форма рішення, яке приймається податковим органом за результатами розгляду заяви платника податків. Назва документу: «рішення/попереднє рішення щодо можливості чи неможливості своєчасного виконання платником податків свого податкового обов`язку». Отже приймаючи конкретне рішення, а саме: «попереднє рішення» або «остаточне рішення», податковому органу необхідно підкреслити або навпаки закреслити необхідне.
Оскільки у рішенні від 23 листопада 2022р. №3406, яке отримав позивач, словосполучення «попереднє рішення» Відповідачем закреслено, це означає, що дай з рішення Відповідача є остаточним.
У листі від 28.11.2022 №18277/6/20-40-18-10-10 відповідач також не зазначає конкретних документів, які необхідно надати Позивачу разом із повторною заявою згідно з пунктом 4 розділу II Порядку. А лише посилається на необхідність надання документів «згідно переліку та за необхідності», та зазначає повний перелік документів із 17-ти пунктів, передбачений Наказом №225. Тобто у даному листі Відповідач також не вказав, які конкретно документи необхідно надати Позивачу на підтвердження наявності у нього підстави неможливості виконання податкових обов`язків, передбаченої підпунктом « 6» пункту 1 розділу II Порядку.
Крім того, згідно з пунктом 1 розділу III Порядку №225 контролюючий орган у разі потреби може звертатися до компетентних органів щодо додаткового підтвердження обставин, викладених у заяві платника податків та відповідних документах. Обов`язок доведення можливості чи неможливості платником податків своєчасно виконати свій податковий обов`язок покладається на контролюючий орган.
Отже відповідач не виконав вимогу пункту 1 розділу III Порядку №225 про те, що керівник (його заступник або уповноважена особа) контролюючого органу приймає вмотивоване рішення щодо можливості чи неможливості своєчасного виконання платником податків свого податкового обов`язку.
Статтею 17 Закону України "Про виконання рішень та застосування практики Європейського суду з прав людини" встановлено, що суди застосовують при розгляді справ Конвенцію про захист прав людини і основоположних свобод та практику Європейського Суду з прав людини як джерело права.
Європейським Судом з прав людини у рішенні по справі Суомінен проти Фінляндії (Suominen V. Finland), № 37801/97, від 01 липня 2003 року, вказано, що орган влади зобов`язаний виправдати свої дії, навівши обґрунтування своїх рішень.
Отже, рішення суб`єкта владних повноважень повинно ґрунтуватися на оцінці усіх фактів та обставин, що мають значення. Мають значення, як правило, ті обставини, які передбачені нормою права, що застосовується. Суб`єкт владних повноважень повинен врахувати усі ці обставини, тобто надати їм правову оцінку: прийняти до уваги або відхилити. У разі відхилення певних обставин висновки повинні бути мотивованими, особливо, коли має місце несприятливе для особи рішення.
Принцип обґрунтованості рішення вимагає від суб`єкта владних повноважень враховувати як обставини, на обов`язковість урахування яких прямо вказує закон, так і інші обставини, що мають значення у конкретній ситуації. Для цього він має ретельно зібрати і дослідити матеріали, що мають доказове значення у справі, наприклад, документи, пояснення осіб, тощо.
При цьому, суб`єкт владних повноважень повинен уникати прийняття невмотивованих висновків, обґрунтованих припущеннями та неперевіреними фактами, а не конкретними обставинами. Несприятливе для особи рішення повинно бути вмотивованим.
При цьому, прийняття рішення, вчинення (не вчинення) дії вимагає від суб`єкта владних повноважень діяти добросовісно, тобто з щирим наміром щодо реалізації владних повноважень та досягнення поставлених цілей і справедливих результатів, з відданістю визначеним законом меті та завданням діяльності, передбачувано, без корисливих прагнень досягти персональної вигоди, привілеїв або переваг через прийняття рішення та вчинення дії.
Рішення щодо можливості чи неможливості своєчасного виконання платником податків свого податкового обов`язку від 23 листопада 2022р. №3406, яким щодо Позивача - ТОВ «ЗОРЯ» встановлено можливість своєчасного виконання платником податків свого податкового обов`язку, прийняте Відповідачем - ГУ ДПС України у Харківській області всупереч положенням Наказу Міністерства фінансів України від 29.07.2022 №225, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 25.08.2022 за №967/38303, «Про затвердження Порядку підтвердження можливості чи неможливості виконання платником податків обов`язків, визначених у підпункті 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX "Перехідні положення" Податкового кодексу України, та переліків документів на підтвердження», порушує права Позивача, як платника податків, передбачені підпунктом 69.1. пункту 69 підрозділу 10 розділу XX "Перехідні положення" Податкового кодексу України, є незаконним і необґрунтованим, а тому підлягає скасуванню.
Щодо позовної вимоги про визнання неможливість своєчасного виконання платником податків - ТОВ «ЗОРЯ» податкових обов`язків згідно підпункту 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX "Перехідні положення" Податкового кодексу України, суд зазначає наступне.
Згідно ч. 2 ст. 245 Кодексу адміністративного судочинства України, у разі задоволення позову суд може прийняти рішення про:
1) визнання протиправним та нечинним нормативно-правового акта чи окремих його положень;
2) визнання протиправним та скасування індивідуального акта чи окремих його положень;
3) визнання дій суб`єкта владних повноважень протиправними та зобов`язання утриматися від вчинення певних дій;
4) визнання бездіяльності суб`єкта владних повноважень протиправною та зобов`язання вчинити певні дії;
5) встановлення наявності чи відсутності компетенції (повноважень) суб`єкта владних повноважень;
6) прийняття судом одного з рішень, зазначених у пунктах 1-4 цієї частини, та стягнення з відповідача - суб`єкта владних повноважень коштів на відшкодування шкоди, заподіяної його протиправними рішеннями, дією або бездіяльністю;
7) тимчасову заборону (зупинення) окремих видів або всієї діяльності об`єднання громадян;
8) примусовий розпуск (ліквідацію) об`єднання громадян;
8-1) заборону політичної партії та передачу майна, коштів та інших активів політичної партії, її обласних, міських, районних організацій, первинних осередків та інших структурних утворень у власність держави;
10) інший спосіб захисту прав, свобод, інтересів людини і громадянина, інших суб`єктів у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку суб`єктів владних повноважень, який не суперечить закону і забезпечує ефективний захист таких прав, свобод та інтересів;
11) затримання іноземця або особи без громадянства з метою ідентифікації та (або) забезпечення примусового видворення за межі території України або про продовження строку такого затримання;
12) затримання іноземця або особи без громадянства до вирішення питання про визнання її біженцем або особою, яка потребує додаткового захисту в Україні;
13) затримання іноземця або особи без громадянства з метою забезпечення її передачі відповідно до міжнародних договорів України про реадмісію;
14) звільнення іноземця або особи без громадянства на поруки підприємства, установи чи організації;
15) зобов`язання іноземця або особи без громадянства внести заставу.
Враховуючи вищезазначене, з огляду на вимоги вказаної норми, при вирішенні справи у адміністративного суду відсутні повноваження щодо визнання певного факту, в даному випадку - неможливості своєчасного виконання платником податків своїх зобов`язань.
Таким чином, вказана позовна вимога не підлягає задоволенню.
Щодо позовної вимоги про зобов`язання відповідача прийняти рішення щодо неможливості своєчасного виконання платником податків - ТОВ «ЗОРЯ» податкових обов`язків згідно підпункту 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX "Перехідні положення" Податкового кодексу України, суд зазначає наступне.
Як випливає зі змісту Рекомендації №R (80) 2 Щодо здійснення дискреційних повноважень адміністративними органами, прийнятої Комітетом Міністрів 11.03.1980, під дискреційним повноваженням слід розуміти повноваження, яке надає певний адміністративному органу ступінь свободи під час прийняття рішення, таким чином даючи йому змогу вибрати з кількох юридично допустимих рішень те, яке буде найбільш прийнятним.
Адміністративний суд, перевіряючи рішення, дію чи бездіяльність суб`єкта владних повноважень, не втручається у дискрецію (вільний розсуд) суб`єкта владних повноважень поза межами перевірки за названими критеріями. Завдання адміністративного судочинства полягає не у забезпеченні ефективності державного управління, а в гарантуванні дотримання вимог права, інакше було б порушено принцип розподілу влади.
Принцип розподілу влади заперечує надання адміністративному суду адміністративно-дискреційних повноважень - єдиним критерієм здійснення правосуддя є право. Тому завданням адміністративного судочинства завжди є контроль легальності. Перевірка доцільності переступає компетенцію адміністративного суду і виходить за межі завдання адміністративного судочинства.
З системного аналізу положень ч. 1 ст. 2 та ч. 3 ст. 2 КАС України в кореспонденції з приписами ст.6 Конституції України, якою закріплений принцип розподілу державної влади, вбачається, що суд не може перебирати на себе функцій суб`єкта владних повноважень в реалізації відповідних управлінських функцій і вирішенні питань, віднесених до виключної компетенції такого суб`єкта.
Враховуючи наведене, суд приходить до висновку про неможливість втручання в дискреційні повноваження відповідача, а отже, не вбачає правових підстав для задоволення позовної вимоги щодо зобов`язання відповідача прийняти рішення щодо неможливості своєчасного виконання платником податків - ТОВ «ЗОРЯ» податкових обов`язків.
Зважаючи на попередні висновки, для повного захисту порушеного права позивача у спірних правовідносинах, не заперечуючи наявності у владного суб`єкта дискреційних повноважень у спірних правовідносинах та не обмежуючи обсягу адміністративного розсуду владного суб`єкта, суд вважає за необхідне обтяжити відповідача обов`язком повторно розглянути заяву ТОВ «ЗОРЯ» про неможливість сплати податків, датовану 26.09.2022 (індексний номер 32039/6/ЕКП 73 від 26.09.2022) на підставі пункту 1 розділу 11 Наказу Міністерства фінансів України №225 від 29.07.2022, з урахуванням висновків суду, викладених у даному рішенні.
Частиною 1 статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
Відповідно до частини 2 статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Отже, враховуючи вище обставини, суд доходить до висновку, що позивачем доведена протиправність дій відповідача.
Таким чином, суд дійшов висновку, що позовні вимоги Товариства з обмеженою відповідальністю "Зоря" підлягають частковому задоволенню.
Керуючись ст.ст. 262, 255, 295, 297 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
В И Р І Ш И В:
Адміністративний позов Товариства з обмеженою відповідальністю "Зоря" (вул. Набережна, буд. 40, с. Шипувате, Великобурлуцький район, Харківська область, 62651, ЄДРПОУ 30742928) до Головного управління ДПС у Харківській області (вул. Пушкінська, буд. 46, м. Харків, 61057, ЄДРПОУ 43983495) про визнання дій протиправними та зобов`язання вчинити певні дії - задовольнити частково.
Визнати протиправним та скасувати рішення щодо можливості чи неможливості своєчасного виконання платником податків свого податкового обов`язку від 23 листопада 2022 року №3406 Головного управління ДПС у Харківській області, щодо можливості своєчасного виконання платником податків - ТОВ «ЗОРЯ» свого податкового обов`язку.
Зобов`язати Головне управління ДПС у Харківській області повторно розглянути заяву ТОВ «ЗОРЯ» про неможливість сплати податків, датовану 26.09.2022 (індексний номер 32039/6/ЕКП 73 від 26.09.2022) на підставі пункту 1 розділу 11 Наказу Міністерства фінансів України №225 від 29.07.2022, з урахуванням висновків суду у даній справі.
В задоволенні іншої частини позовних вимог - відмовити.
Стягнути на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "Зоря" (ЄДРПОУ 30742928) судові витрати в загальному розмірі 1342 (одна тисяча триста сорок дві) грн 00 коп за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Харківській області (ЄДРПОУ 43983495).
Рішення може бути оскаржене до Другого апеляційного адміністративного суду шляхом подачі апеляційної скарги протягом тридцяти днів з дня проголошення рішення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Суддя М.М.Панов
Суд | Харківський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 25.04.2023 |
Оприлюднено | 28.04.2023 |
Номер документу | 110473454 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них |
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні