ПІВНІЧНИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД
вул. Шолуденка, буд. 1, літера А, м. Київ, 04116, (044) 230-06-58 inbox@anec.court.gov.ua
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
"06" квітня 2023 р. Справа№ 911/309/19
Північний апеляційний господарський суд у складі колегії суддів:
головуючого: Козир Т.П.
суддів: Кравчука Г.А.
Коробенка Г.П.
при секретарі Вага В.В.
за участю представників сторін:
прокурора: Стовбчатий А.Ю. за посвідченням;
від позивача: не з`явився;
від відповідача 1: не з`явився;
від відповідача 2: Колибаба І.О. за ордером;
розглянувши у відкритому судовому засіданні в м.Києві апеляційну скаргу заступника керівника Київської обласної прокуратури
на рішення Господарського суду Київської області від 18.08.2022 (повний текст складено 03.10.2022)
у справі №911/309/19 (суддя Саванчук С.О.)
за позовом заступника керівника Кагарлицької місцевої прокуратури в інтересах держави в особі Головного управління Держгеокадастру у Київській області
до 1. Таращанської міської ради
та 2. Товариства з обмеженою відповідальністю "Інтерагроінвест"
про визнання недійсними рішень ради, результатів земельних торгів та договору оренди землі,
УСТАНОВИВ:
У січні 2019 року заступник керівника Кагарлицької місцевої прокуратури звернувся у Господарський суд Київської області з позовом в інтересах держави в особі Головного управління Держгеокадастру у Київській області (далі - позивач) до Лучанської сільської ради (в подальшому замінено правонаступником - Таращанською міською радою) (далі - відповідач 1) та Сільськогосподарського товариства з обмеженою відповідальністю "Лучанське-2" (в подальшому замінено правонаступником - Товариством з обмеженою відповідальністю "Інтерагроінвест") (далі - відповідач 2), в якому просив суд:
- визнати недійсним рішення сесії Лучанської сільської ради Таращанського району Київської області №207-21-VII від 10.03.2017 про надання дозволу СТОВ "Лучанське-2" на виготовлення землевпорядної документації щодо відведення земельної ділянки на умовах оренди площею 70,5024 га для ведення товарного сільськогосподарського виробництва;
- визнати недійсним рішення сесії Лучанської сільської ради Таращанського району Київської області №228-22-VII від 23.05.2017 про затвердження технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі в межах Лучанської сільської ради з кадастровим номером 3224484001:01:009:0127 площею 70,5024 га для ведення товарного сільськогосподарського виробництва;
- визнати недійсним рішення сесії Лучанської сільської ради Таращанського району Київської області №244-ХХІV-VII від 08.06.2017 про включення земельної ділянки з кадастровим номером 3224484001:01:009:0127 площею 70,5024 га до переліку земельних ділянок комунальної власності, права оренди на які виставляються на земельні торги окремими лотами;
- визнати недійсними результати проведення земельних торгів щодо продажу права оренди земельної ділянки з кадастровим номером 3224484001:01:009:0127 площею 70,5024 га, проведених 22.08.2017 ПП "Земекспертцентр";
- визнати недійсним договір оренди земельної ділянки з кадастровим номером 3224484001:01:009:0127 площею 70,5024 га, що розташована за межами населених пунктів на території Лучанської сільської ради, для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, укладений 23.08.2017 між Лучанською сільською радою та СТОВ "Лучанське-2".
Позовні вимоги мотивовані тим, що земельна ділянка з кадастровим номером 3224484001:01:009:0127 площею 70,5024 га (далі - спірна земельна ділянка) розташована за межами населеного пункту, отже, повноваження щодо розпорядження нею належить Держгеокадастру України та його територіальним органам, тому спірні рішення Лучанської сільської ради прийняті з перевищенням повноважень, а проведені на їх підставі торги і укладений договір оренди підлягають визнанню недійсними.
Відповідачі у відзивах на позовну заяву, заперечуючи проти позовних вимог, посилались на те, що спірна земельна ділянка належить до комунальної власності та розташована в межах населеного пункту с.Лука, Таращанського району Київської області, тому Лучанська сільська рада має повноваження розпоряджатися нею, вона правомірно прийняла оспорювані прокурором рішення, провела земельні торги та уклала договір оренди спірної земельної ділянки із СТОВ "Лучанське-2".
Рішенням Господарського суду Київської області від 24.10.2019, залишеним без змін постановою Північного апеляційного господарського суду від 18.05.2021, в позові відмовлено, з тих підстав, що прокурором не було доведено приналежність спірної земельної ділянки до державної форми власності і знаходження її станом на момент прийняття Лучанською сільською радою оспорюваних рішень за межами даного населеного пункту.
Постановою Верховного Суду у складі колегії суддів Касаційного господарського суду від 10.11.2021 постанову Північного апеляційного господарського суду від 18.05.2021 та рішення Господарського суду Київської області від 24.10.2019 скасовано, а справу направлено на новий розгляд до Господарського суду Київської області.
Скасовуючи судові рішення, Верховний Суд, зокрема, вказав на те, що суди не дали належної оцінки доводам прокурора про те, що розроблений у 1992 році проект формування території і встановлення меж Лучанської сільської ради народних депутатів та сільських населених пунктів Таращанського району Київської області, погоджений висновком Лучанської сільської ради народних депутатів №1 від 15.02.1992, після чого, як зазначає прокурор, територія села не змінювалась, а докази, на які послались суди, не є підставою для зміни меж населеного пункту і відповідного визначення до якої форми власності належить спірна земельна ділянка. Тому, без належного дослідження зазначених обставин та поданих доказів, прийняття законного та обґрунтованого рішення у справі є неможливим.
Прокурором були подані пояснення, у яких він вказав, що межі села Лука були сформовані у 1992 році, згідно проекту формування території і встановлення меж Лучанської сільської ради, у розмірі 470,8 га і з того часу не змінювались.
Відповідачами були подані пояснення, у яких вони вказали, що площа земель в межах адміністративно територіальної одиниці с,Лука становить 583,1 га і спірна земельна ділянка площею 70,5024 завжди була в межах села, що підтверджується матеріалами справи та додатково поданими доказами, а також було встановлено судовими рішеннями у справі №911/2827/18.
Позивачем була подана заява, у якій він вказав, що відповідно до Закону України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо вдосконалення системи управління та дерегуляції у сфері земельних відносин" від 28.04.2021 землями комунальної власності територіальних громад вважаються всі землі державної власності, розташовані за межами населених пунктів у межах таких територіальних громад (крім вичерпного переліку земель), тому у разі задоволення позову ГУ Держгеокадастру у Київській області не зможе розпоряджатись спірною земельною ділянкою, оскільки не має на це права згідно Закону.
За результатами нового розгляду справи, рішенням Господарського суду Київської області від 18 серпня 2022 року у позові відмовлено.
Не погоджуючись з прийнятим рішенням суду, заступник керівника Київської обласної прокуратури подав апеляційну скаргу, у якій просить скасувати оскаржуване рішення та постановити нове, яким позов задовольнити в повному обсязі.
Апеляційна скарга мотивована тим, що судом порушено норми матеріального та процесуального права, а висновки суду не відповідають фактичним обставинам справи, оскільки у 1992 році на підставі проекту встановлення меж Лучанської сільської ради, площа земель с.Лука була встановлена у розмірі 470,8 га і з того часу не змінювалась, що підтверджується наявними у справі доказами, а спірна земельна ділянка з кадастровим номером 3224484001:01:009:0127 площею 70,5024 га розташована поза межами населеного пункту та сформована як об`єкт речового права на підставі оспорюваного рішення Лучанської сільської ради №228-22-VII від 23.05.2017, яким затверджено технічну документацію, а рішенням №244-ХХІV-VII від 08.06.2017 її включено до переліку земельних ділянок комунальної власності. При цьому, відповідачами не долучено жодного належного доказу, що вказував би на факт зміни у передбаченому чинним законодавством порядку уповноваженим органом місцевого самоврядування площі села Лука у бік збільшення (на 112,3 га), починаючи з 1992 року.
Відповідач 1 у відзиві на апеляційну скаргу заперечив проти її задоволення та просить залишити оскаржуване рішення без змін, посилаючись на те, що спірна земельна ділянка знаходиться в межах населеного пункту села Лука, що підтверджується доказами, наявними у матеріалах справи та п.4.2 мотивувальної частини постанови Верховного Суду від 17.02.2020 у справі №911/2827/18; прийняття оспорюваних прокурором рішень сільської ради, проведення земельних торгів та укладення договору оренді здійснені у відповідності до вимог чинного на той час законодавства і відповідач 2 сплачує орендну плату за землю.
Відповідач 2 у відзиві на апеляційну скаргу заперечив проти її задоволення та просить залишити оскаржуване рішення без змін, посилаючись на те, що прокурором не доведено приналежності спірної земельної ділянки до державної власності станом на час прийняття відповідачем 1 оспорюваних рішень, проведення земельних торгів і укладення спірного договору, а наявними у справі доказами підтверджується, що станом на 2017 рік до складу земель в межах с.Лука входила спірна земельна ділянка площею 70,5024 га. Також вказує, що прокурором не доведено факту порушення прав позивача, який погоджується, що земельна ділянка знаходиться в межах населеного пункту Лука, орендна плата в будь-якому випадку сплачується до місцевого бюджету, а у зв`язку зі змінами у законодавстві земельні ділянки, що розташовані в адміністративних межах колишньої Лучанської сільської ради (наразі - Таращанської міської ради), є комунальною власністю в силу закону (ст.83 Земельного кодексу України).
Учасники справи неодноразово належним чином повідомлялись про розгляд апеляційної скарги в порядку, визначеному статтями 6, 120, 242 Господарського процесуального кодексу України (далі - ГПК України), шляхом направлення ухвал суду за допомогою Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи, що підтверджується відповідними довідками про доставку електронних документів.
Таращанською міською радою (відповідач 1) було подано клопотання про розгляд справи без участі її представника, яке задоволено судом.
Ураховуючи положення статей 202, 270 ГПК України, наявність відомостей про направлення учасникам справи ухвал з повідомленням про дату, час і місце судового засідання, що підтверджено матеріалами справи, з огляду на обізнаність сторін про розгляд справи, також те, що явка учасників справи не визнавалася судом обов`язковою, і участь у засіданні суду є правом, а не обов`язком сторони, апеляційний господарський суд дійшов висновку про можливість розгляду апеляційної скарги по суті за відсутності представників позивача і відповідача 1.
За клопотанням представника відповідача 2 судове засідання проводилось в режимі відеоконференції.
Прокурор у судовому засіданні підтримав доводи, викладені у апеляційній скарзі, просив її задовольнити.
Представник відповідача 2 у судовому засіданні заперечила проти задоволення позову з підстав, викладених у відзиві.
Заслухавши пояснення прокурора і представника відповідача 2, дослідивши матеріали справи, розглянувши апеляційну скаргу, Північний апеляційний господарський суд вважає, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню з наступних підстав.
Як вбачається з матеріалів справи та вірно встановлено судом першої інстанції, 10.03.2017 Лучанська сільська рада прийняла рішення №207-21-VII, яким надала дозвіл СТОВ "Лучанське-2" на виготовлення землевпорядної документації щодо відведення земельної ділянки на умовах оренди, площею 70,5024 га, для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, що розташована в межах Лучанської сільської ради, Таращанський район, Київська область.
Відповідна документація була виготовлена ПП "Землевпорядний центр АО" на замовлення СТОВ "Лучанське-2" 28.04.2017.
На підставі рішення Лучанської сільської ради від 23.05.2017 №228-22-VII було затверджено розроблену ПП "Землевпорядний центр АО" технічну документацію із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) в межах Лучанської сільської ради Таращанського району Київської області, для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, площею 70,5024 га, кадастровий номер: 32244840001:01:009:0127. Згідно з даним рішенням також було вирішено провести державну реєстрацію права комунальної власності за Лучанською сільською радою на вищевказану земельну ділянку та організувати земельні торги щодо продажу права оренди за користування нею на конкурентних засадах.
З витягу з Державного земельного кадастру про земельну ділянку від 16.05.2017 №НВ-3208957402017 вбачається, що на підставі технічної документації від 28.04.2017 за Лучанською сільською радою була проведена державна реєстрація права комунальної власності на земельну ділянку, кадастровий номер 3224484001:01:009:0127, площею 70,5024 га, з цільовим призначенням - для ведення товарного сільськогосподарського виробництва.
У подальшому, у відповідності до рішення Лучанської сільської ради від 08.06.2017 №224-XXIV-VII земельну ділянку площею 70,5024 га, кадастровий номер 3224484001:01:009:0127, для ведення товарного сільськогосподарського виробництва за рахунок земель сільськогосподарського призначення в адмінмежах Лучанської сільської ради (в межах населеного пункту) Таращанського району Київської області, було включено до переліку земельних ділянок комунальної власності, права оренди на які виставляються на земельні торги окремими лотами; встановлено стартовий розмір річної орендної плати за користування спірною земельною ділянкою в розмірі 94883,34 грн; визначено значення кроку торгів у розмірі 474,42 грн, а також затверджено проект договору оренди землі з визначеними умовами користування строком на 10 років та обрано виконавцем торгів ПП "Земекспертцентр", передбачено обов`язок за результатами проведення земельних торгів укласти договір оренди з переможцем торгів.
23.06.2017 між ПП "Земекспертцентр" (виконавець) та Лучанською сільською радою (організатор) був укладений договір № 778 на проведення земельних торгів.
22.08.2017 на виконання рішення Лучанської сільської ради від 08.06.2017 №224-XXIV-VII були проведені земельні торги з продажу права оренди на спірну земельну ділянку, переможцем торгів визнано СТОВ "Лучанське-2", яке запропонувало найвищу плату за користування вищезазначеною земельною ділянкою - 500512,44 грн.
За результатами зазначених торгів складено акт приймання-передачі послуг по проведенню земельних торгів від 22.08.2017 та протокол земельних торгів № 38 від 22.08.2017, який був підписаний уповноваженими представниками організатора земельних торгів, його ліцитатора, а також переможця як учасника торгів.
22.08.2017 між Лучанською сільською радою та СТОВ "Лучанське-2" був укладений договір оренди землі, за умовами якого Лучанська сільська рада на підставі протоколу земельних торгів від 22.08.2017 передала СТОВ "Лучанське-2" для ведення товарного сільськогосподарського виробництва в строкове платне користування земельну ділянку сільськогосподарського призначення комунальної власності, площею 70,5024 га, кадастровий номер 32244840001:01:009:0127, що розташована за межами населених пунктів на території Лучанської сільської ради Таращанського району Київської області.
На підставі рішення державного реєстратора прав на нерухоме майно від 04.09.2017 №36897842 було проведено реєстрацію прав на земельну ділянку площею 70,5024 га, кадастровий номер 32244840001:01:009:0127, за суб`єктом: СТОВ "Лучанське-2".
Крім того, відповідно до даних, які містяться у таких документах: технічна документація із землеустрою щодо встановлення меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) СТОВ "Лучанське-2", наданої для ведення товарного сільськогосподарського виробництва на території Лучанської сільської ради Таращанського району Київської області, розроблена ПП "Землевпорядний центр АО", 2017 рік; Витяг із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки, наданий Відділом у Таращанському районі ГУ Держгеокадастру у Київській області від 16.06.2017 № 8; Витяг з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію права власності від 08.06.2017 № 89122970; проект договору оренди землі від 22.08.2017; фото земельної ділянки; рішення Лучанської сільської ради від 23.05.2017 № 228-22-VII про затвердження технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) в межах Лучанської сільської ради Таращанського району Київської області, для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, площею 70,5024 га, кадастровий номер: 32244840001:01:009:0127; Витяг з Державного земельного кадастру про земельну ділянку від 16.05.2017 № НВ-3208957402017 та відеоматеріали проведення земельних торгів, спірна земельна ділянка є об`єктом права комунальної власності та знаходиться в межах Лучанської сільської ради Таращанського району Київської області.
У проекті формування території та встановлення меж Лучанської сільської ради народних депутатів та сільських населених пунктів Таращанського району Київської області, який погоджено висновком Лучанської сільської ради народних депутатів №1 від 15.02.1992, зазначено, що загальна площа земель даної сільської ради, становить 3020,2 га.
У примітці до проекту, яка складена у 1994 році, зазначено, що додатково виділено в земельний запас в межах населеного пункту Лука з земель колгоспу ім.Ілліча земельні ділянки площею 90,0 га, загальна площа Лучанської сільської ради становить 3020,2 га, загальна площа населеного пункту Лука - 561,4 га.
На засіданні Лучанської сільської ради від 31.03.1994, згідно виписки від 12.04.1994, було вирішено вилучити земельну ділянку загальною площею 90,0 га із земель колгоспу Ілліча, згідно рішення загальних зборів від 23.02.1994, та передати дану земельну ділянку в резерв сільської ради народних депутатів.
Рішенням Таращанської районної ради від 11.08.1994, на підставі вказаного проекту (з врахуванням зазначеної примітки), погодженого зборами уповноважених колгоспників колгоспу ім.Ілліча від 23.02.1994 та сесією Лучанської сільської ради від 12.04.1994, було погоджено затверджений проект і додатково виділено в земельний запас в межах населеного пункту с.Лука з земель колгоспу ім.Ілліча земельні ділянки площею 90,0 га і затверджено загальну площу Лучанської сільської ради в кількості 3020,2 га, загальну площу населеного пункту 561 га.
06 лютого 1995 року було складено Акт перенесення в натуру земельної ділянки Лучанської сільської ради, яким, на виконання рішення Таращанської районної ради, було перенесено в натуру межі земельної ділянки в резерв сільської ради за рахунок землекористування колгоспу Ілліча загальною площею 90 га.
Також зі змісту Державного акту на право колективної власності серії КВ 0010 від 17.10.1995, виданого Лучанською сільською радою, вбачається, що колективному сільськогосподарському підприємству ім.Ілліча передано у колективну власність 1504,3 га згідно з планом для сільськогосподарського виробництва, відповідно до рішення 8 сес.22 скл. Лучанської сільської ради від 01.06.1995. На плані зовнішніх меж земель, серед інших, наявна ділянка 8а площею 82,6 га (землі запасу), в яку входила спірна земельна ділянка площею 70,5025 га.
Не погоджуючись із наявністю у Лучанської сільської ради права розпорядження спірною земельною ділянкою на користь СТОВ "Лучанське-2" (наразі - ТОВ "Інтерагроінвест"), прокурор звернувся до Господарського суду Київської області в інтересах держави із позовом про визнання недійсними рішень Лучанської сільської ради №207-21-VII від 10.03.2017, №228-22-VII від 23.05.2017, №244-ХХІV-VII від 08.06.2017, визнання недійсними результатів проведення земельних торгів від 22.08.2017 щодо продажу права оренди земельної ділянки з кадастровим номером 3224484001:01:009:0127 площею 70,5024 га СТОВ "Лучанське-2", та визнання недійсним договору оренди земельної ділянки від 23.08.2017, укладеного між Лучанською сільською радою та СТОВ "Лучанське-2".
В обґрунтування заявлених позовних вимог прокурор у позові посилається на те, що оспорювані рішення про передачу в оренду спірної земельної ділянки прийнято Лучанською сільською радою в порушення вимог ст. 122 ЗК України, земельні торги проведено всупереч ст. 135 ЗК України, а договір укладено з порушенням ч. 1 ст. 203 ЦК України.
Прокурор вказав, що у 1992 році ДП "Науково-дослідницький інститут землеустрою" на замовлення Київської обласної ради агропромислових формувань було розроблено проект формування території і встановлення меж Лучанської сільської ради народних депутатів та сільських населених пунктів Таращанського району Київської області. Вказаний проект погоджено висновком Лучанської сільської ради народних депутатів №1 від 15.02.1992. Відповідно до інформації Лучанської сільської Таращанського району №358 від 26.09.2018 межі території села Лука з 1992 року і по теперішній час не змінювалися. Згідно з інформацією та викопіюванням, наданими ДП "Науково-дослідницький інститут землеустрою", земельна ділянка з кадастровим номером 3224484001:01:009:0127 площею 70,5024 га розташована за межами населених пунктів на території Лучанської сільської ради. Вказане підтверджується і Актом перевірки дотримання вимог земельного законодавства за об`єктом - земельної ділянки №344-ДК/280/АП/09/01/-17 від 28.11.2017, складеним державними інспекторами у сфері державного контролю за використанням та охороною земель і дотримання вимог законодавства Управління з контролю за використанням та охороною земель ГУ Держгеокадастру в Київській області, відповідно до якого зазначено, що спірна земельна ділянка сформована на підставі технічної документації та рішення Лучанської сільської ради № 244-ХХІV-VII від 08.06.2017 з порушенням ст.79-1 ЗК України.
При цьому прокурор зазначав про те, що чинним законодавством України визначено органи, уповноважені державою здійснювати функції контролю за використанням та охороною земель усіх категорій та форм власності (Державна служба з питань геодезії, картографії та кадастру (центральний орган) та Головне управління Держгеокадастру в Київській області (територіальний орган)), проте у вказаних органів відсутні повноваження щодо звернення до суду з позовами про визнання недійсними рішень органів місцевого самоврядування щодо розпорядження землями, договорів оренди землі, скасування записів про державну реєстрацію права на земельну ділянку та витребування з незаконного володіння земельних ділянок, у зв`язку з чим цей позов заявляє в інтересах держави прокурор як позивач. Однак фактично позов пред`явив в особі державного органу - ГУ Держгеокадастру у Київській області.
Відповідачі, заперечуючи проти доводів прокурора, посилались на те, що спірна земельна ділянка належить до комунальної власності та розташована в межах населеного пункту с.Лука Таращанського району Київської області, тому Лучанська сільська рада має повноваження розпоряджатися нею та правомірно прийняла оспорювані прокурором рішення, провела земельні торги і уклала договір оренди спірної земельної ділянки із СТОВ "Лучанське-2".
Також Лучанська сільська рада у відзиві на позов вказувала, що спірна земельна ділянка є частиною земельного масиву загальною площею 75 га, з якого сільська рада передала у власність учаснику АТО Ковтуну М.Б. 2 га (кадастровий номер 3224484001:01:009:0130, дата реєстрації права власності 27.10.2016), а 2,5 га виділено під сільське кладовище, яке освячене, встановлений хрест та огорожа і плануються поховання, що підтверджується інформацією з Державного земельного кадастру та викопіюванням масиву 75 га в межах населеного пункту Лука з публічної кадастрової карти України.
Скасовуючи судові рішення у даній справі та направляючи справу на новий розгляд, Верховний Суд у постанові від 10 листопада 2021 року, зокрема, вказав на те, що: "суди при прийнятті оскаржуваних рішен, послались на довідки Міжрайонного управління у Ставищенському та Таращанському районах Головного управління Держгеокадастру у Київській області, відповідно до яких земельна ділянка площею 70,5024 га з кадастровим номером 3224484001:01:009:0127 знаходиться в межах населеного пункту с. Лука, адміністративних межах Лучанської сільської ради Таращанського району Київської області. Згідно з даних НКС це землі комунальної власності.
Проте, як зазначає прокурор у касаційній скарзі, було встановлено та не оспорюється сторонами, що земельна ділянка з кадастровим номером 3224484001:01:009:0127 площею 70,5024 га сформована як об`єкт речового права на підставі рішення сесії Лучанської сільської ради №228-22-VII від 23.05.2017, яким затверджено технічну документацію із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі в межах Лучанської сільської ради, а державну реєстрацію права комунальної власності на цю земельну ділянку було здійснено на підставі вищенаведеного спірного рішення відповідача-1.
Разом з тим, прокурор в обґрунтування позовних вимог посилався на розроблений у 1992 році проект формування території і встановлення меж Лучанської сільської ради народних депутатів та сільських населених пунктів Таращанського району Київської області, погоджений висновком Лучанської сільської ради народних депутатів №1 від 15.02.1992, після чого, як зазначає прокурор, територія села не змінювалась.
Отже, колегія суддів Верховного Суду вважає, що суди не врахували норми права, необхідні для застосування, неповно з`ясували всі обставини справи, необхідні для правильного вирішення спору, і дійшли передчасного висновку про необґрунтованість позовних вимог, оскільки докази, на які послались суди, відповідно до вищенаведених норм права не є підставою для зміни меж населеного пункту і відповідного визначення до якої форми власності належить спірна земельна ділянка.
Без належного дослідження зазначених обставин та поданих доказів, прийняття законного та обґрунтованого рішення у справі є неможливим."
Згідно з положеннями частини 1 статті 316 ГПК України, вказівки, що містяться у постанові суду касаційної інстанції, є обов`язковими для суду першої та апеляційної інстанцій під час нового розгляду справи.
При новому розгляді справи, на виконання вимог частини 1 статті 316 ГПК України, відповідачем-2, крім наданих при попередньому розгляді справи, надані суду такі докази:
1. Лист Головного управління Держгеокадастру у Київській області від 28.01.2022 №29-10-01.331-883/2-22, згідно з яким, за інформацією Сектору №1 Відділу №1 Управління надання адміністративних послуг Головного управління Держгеокадастру у Київській області, оригінал проекту формування території і встановлення меж с. Лука Таращанського району Київської області був вилучений з місцевого фонду документації із землеустрою та оцінки земель на підставі ухвали слідчого судді Таращанського районного суду Київської області від 07.05.2018 у справі № 379/559/18. Відомості про межу населеного пункту села Лука на підставі вилученого проекту до Державного земельного кадастру не вносились. Тому неможливо надати інформацію щодо місцезнаходження в межах або за межами населеного пункту села Лука земельної ділянки з кадастровим номером 3224484001:01:009:0127. Водночас, у регіональному фонді документації із землеустрою та оцінки земель Головного управління Держгеокадастру у Київській області зберігається копія проекту формування території і встановлення меж Лучанської сільської Ради народних депутатів та сільських населених пунктів Таращанського району Київської області (код документації із землеустрою - 1992 РФ 09 КИТР 000002). У складі документації міститься план межі сільської Ради народних депутатів і сільських населених пунктів, згідно з яким запитувана земельна ділянка знаходиться за межами населеного пункту с. Лука в межах Лучанської сільської ради.
2. Лист Таращанської міської ради від 11.02.2022 № 558/03-04 вих.-22, згідно з яким Таращанська міська рада повідомляє про те, що рішення про зміну меж адміністративно-територіальної одиниці у 1995 чи 1999 роках не приймалось та розробка проекту формування території і встановлення меж Лучанської сільської ради не здійснювалось та не затверджувалось. Відповідно, державна реєстрація експертизи проекту землеустрою щодо встановлення меж спірної адміністративно - територіальної одиниці не проводилась.
3. Лист Архівного відділу Білоцерківської районної державної адміністрації №05.01-01-16/7 від 16.02.2022, згідно з яким, відповідно до рішення Лучанської сільської ради №457-28-У від 04.02.2005, включено в населений пункт села Лука - землі ВАТ "Лучанський цукровий завод", 82 га - земель запасу Лучанської сільської ради (серед яких була і спірна в даній справі земельна ділянка), 23 га землі на яких розташована виробнича база СТОВ "Лучанське-2". Вирішено зробити формування корегування території із встановленням меж Лучанської сільської ради та населеного пункту зела Лука, а також звернутись з листом в прокуратур з проханням провести розслідування щодо законності вилучення землі.
Відмовляючи у задоволенні позовних вимог, суд першої інстанції, виконавши вказівки, що містять у постанові Верховного Суду, прийшов до висновку, що прокурором не доведено, з посиланням на належні та достатні докази у справі, як приналежність спірної земельної ділянки до державної форми власності, так і знаходження її, станом на час прийняття Лучанською сільською радою спірних рішень, за межами села Лука Лучанської сільської ради Таращанського району Київської області,
Північний апеляційний господарський суд погоджується із висновком суду першої інстанції щодо відсутності підстав для задоволення позову з огляду на наступне.
Спір у даній справі виник у зв`язку із запереченням прокурором наявності у Лучанської сільської ради права на розпорядження земельною ділянкою з кадастровим номером 3224484001:01:009:0127 площею 70,5024 га, цільове призначення - для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, яка, за твердженням прокурора, розташована за межами населеного пункту - села Лука та належить до державної форми власності, тому прокурор вважає, що повноваження щодо розпорядження цією земельною ділянкою належать Держгеокадастру України та його територіальним органам, отже спірні рішення Лучанської сільської ради прийняті з перевищенням повноважень, а проведені на їх підставі торги і укладений договір оренди підлягають визнанню недійсними.
Прокурор навів достатньо суджень і обґрунтувань для звернення до суду за захистом інтересів держави та, відповідно, розгляду його позовних вимог по суті, вірно визначив позивача - Головне управління Держгеокадастру у Київській області, яким не здійснювались дії щодо захисту інтересів держави, які прокурор вважав порушеними. Також прокурором було дотримано вимоги ст. 23 Закону України "Про прокуратуру" та положення ст.53 ГПК України.
Відповідно до статті 13 Конституції України земля є об`єктом права власності Українського народу. Від імені Українського народу права власника здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування в межах, визначених цією Конституцією.
Згідно з частиною 2 статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Відповідно до пункту 10 статті 59 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" акти органів та посадових осіб місцевого самоврядування з мотивів їхньої невідповідності Конституції або законам України визнаються незаконними в судовому порядку.
Згідно з частиною 1 статті 116 Земельного кодексу України громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом, або за результатами аукціону.
Статтею 124 Земельного кодексу України встановлено, що передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування згідно з їх повноваженнями, визначеними статтею 122 цього Кодексу. Передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється за результатами проведення земельних торгів, крім випадків, встановлених частинами другою, третьою статті 134 цього Кодексу. Передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, громадянам, юридичним особам, визначеним частинами другою, третьою статті 134 цього Кодексу, здійснюється в порядку, встановленому статтею 123 цього Кодексу.
За частиною 1 статті 134 Земельного кодексу України земельні ділянки державної чи комунальної власності продаються або передаються в користування (оренду, суперфіцій, емфітевзис) окремими лотами на конкурентних засадах (на земельних торгах), крім випадків, встановлених частиною другою цієї статті.
Відповідно до статті 84 Земельного кодексу України у державній власності перебувають усі землі України, крім земель комунальної та приватної власності. Право державної власності на землю набувається і реалізується державою через органи виконавчої влади відповідно до повноважень, визначених цим Кодексом.
Відповідно до статті 16 Закону України "Про оренду землі" укладення договору оренди земельної ділянки із земель державної або комунальної власності здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування - орендодавця, прийнятого у порядку, передбаченому Земельним кодексом України, або за результатами земельних торгів.
Відповідно до статті 83 Земельного кодексу України, в редакції, чинній на момент прийняття 10.03.2017 Лучанською сільською радою оскаржуваного рішення № 207-21-VII, землі, які належать на праві власності територіальним громадам сіл, селищ, міст, є комунальною власністю. У комунальній власності перебувають: а) усі землі в межах населених пунктів, крім земельних ділянок приватної та державної власності; б) земельні ділянки, на яких розташовані будівлі, споруди, інші об`єкти нерухомого майна комунальної власності незалежно від місця їх розташування.
Згідно із статтею 173 Земельного кодексу України, у вищевказаній редакції, межа району, села, селища, міста, району у місті - це умовна замкнена лінія на поверхні землі, що відокремлює територію району, села, селища, міста, району у місті від інших територій. Межі району, села, селища, міста, району у місті встановлюються і змінюються за проектами землеустрою щодо встановлення (зміни) меж адміністративно-територіальних одиниць. Проекти землеустрою щодо зміни меж населених пунктів розробляються з урахуванням генеральних планів населених пунктів. Включення земельних ділянок у межі району, села, селища, міста, району у місті не тягне за собою припинення права власності і права користування цими ділянками, крім земельних ділянок, визначених частиною четвертою цієї статті. Землі та земельні ділянки державної власності, включені в межі населеного пункту (крім земель, які не можуть передаватися у комунальну власність), переходять у власність територіальної громади. Рішення про встановлення меж населеного пункту та витяги з Державного земельного кадастру про межу відповідної адміністративно-територіальної одиниці та про відповідні земельні ділянки, право власності на які переходить до територіальної громади, є підставою для державної реєстрації права комунальної власності на такі земельні ділянки.
Згідно з пунктом 2 Прикінцевих і перехідних положень Закону України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо розмежування земель державної та комунальної власності" з дня набрання чинності цим Законом землями комунальної власності відповідних територіальних громад вважаються земельні ділянки: на яких розташовані будівлі, споруди, інші об`єкти нерухомого майна комунальної власності відповідної територіальної громади; які перебувають у постійному користуванні органів місцевого самоврядування, комунальних підприємств, установ, організацій; всі інші землі, розташовані в межах відповідних населених пунктів, крім земельних ділянок приватної власності та земельних ділянок, зазначених у підпунктах "а" і "б" пункту 4 цього розділу.
Пунктом 4 Прикінцевих і перехідних положень вказаного Закону встановлено, що у державній власності залишаються усі інші землі, розташовані за межами населених пунктів, крім земельних ділянок приватної власності та земельних ділянок, зазначених у підпункті "а" пункту 3 цього розділу.
Статтею 65 Земельного кодексу України 1990 року було визначено, що до земель сільського населеного пункту належать усі землі, що знаходяться в межах, установлених для цього пункту в порядку землеустрою. Землі сільського населеного пункту перебувають у віданні сільської Ради народних депутатів. Межі сільських населених пунктів встановлюються і змінюються районною, міською в адміністративному підпорядкуванні якої є район, Радою народних депутатів. Використання земель сільського населеного пункту здійснюється відповідно до проектів планування та забудови даного населеного пункту.
У матеріалах справи міститься копія висновку Лучанської сільської Ради народних депутатів № 1 від 15.02.1992 "Про розгляд проекту встановлення меж сільської Ради народних депутатів і сільських населених пунктів" (том 1 а.с.48), яка, за результатами розгляду проекту встановлення меж Лучанської сільської Ради народних депутатів і сільських населених пунктів Лука та Юрченка, що розроблений Київським відділенням УкрНДІземлепроект і погоджений районними відділами по охороні і використанню земель, охорони природи, архітектури та санепідемстанцією, вирішила погодити розроблений проект, яким передбачено такі розміри меж сільської Ради народних депутатів і сільських населених пунктів: площа земель в межах сільської ради - 3020,2 га; площа земель с. Лука - 470,8 га, с. Юрченки - 21,7 га. Загальна площа населених пунктів становить 492,5 га.
У примітці до вказаного проекту, яка складена у 1994 році, зазначено, що додатково виділено в земельний запас в межах населеного пункту Лука з земель колгоспу ім.Ілліча земельні ділянки площею 90,0 га, загальна площа Лучанської сільської ради становить 3020,2 га, загальна площа населеного пункту Лука - 561,4 га (том 3 а.с.9).
На засіданні Лучанської сільської ради від 31.03.1994, згідно виписки від 12.04.1994, було вирішено вилучити земельну ділянку загальною площею 90,0 га із земель колгоспу Ілліча, згідно рішення загальних зборів від 23.02.1994, та передати дану земельну ділянку в резерв сільської ради народних депутатів (том 3 а.с.27).
Рішенням Таращанської районної ради від 11.08.1994, на підставі вказаного проекту (з врахуванням вищезазначеної примітки), погодженого зборами уповноважених колгоспників колгоспу ім.Ілліча від 23.02.1994 та сесією Лучанської сільської ради від 12.04.1994, було погоджено затверджений проект і додатково виділено в земельний запас в межах населеного пункту с.Лука з земель колгоспу ім.Ілліча земельні ділянки площею 90,0 га і затверджено загальну площу Лучанської сільської ради в кількості 3020,2 га, загальну площу населеного пункту 561 га (том 3 а.с.26).
З плану межі Лучанської сільської ради, який є додатком до проекту (том 3 а.с.37), викопіювання з проекту формування території та встановлення меж (том а.с.78), та плану земельної ділянки, який є додатком до складеного позивачем акту перевірки дотримання вимог земельного законодавства (том 1 а.с.79-82), вбачається, що спірна земельна ділянка 3224484001:01:009:0127 площею 70,5024 га входила до земельного масиву площею 90,0 га, який був вилучений із земель колгоспу імені Ілліча та включений в межі населеного пункту - села Лука.
06 лютого 1995 року було складено Акт перенесення в натуру земельної ділянки Лучанської сільської ради, яким, на виконання рішення Таращанської районної ради, було перенесено в натуру межі земельної ділянки в резерв сільської ради за рахунок землекористування колгоспу Ілліча загальною площею 90 га (том 3 а.с.28).
Також зі змісту Державного акту на право колективної власності серії КВ 0010 від 17.10.1995, виданого Лучанською сільською радою, вбачається, що колективному сільськогосподарському підприємство ім.Ілліча передано у колективну власність 1504,3 га згідно з планом для сільськогосподарського виробництва, відповідно до рішення Лучанської сільської ради від 01.06.1995. На плані зовнішніх меж земель, серед інших, наявна ділянка 8а площею 82,6 га (землі запасу), в яку входила спірна земельна ділянка площею 70,5025 га (том 1 а.с.150).
Крім того, згідно з копією технічної документації по грошовій оцінці земель сільського населеного пункту Лука Таращанського району Київської області, розробленої у 1999 році Київським відділенням Інституту землеустрою Української академії аграрних наук, вбачається, що станом на дату складення технічної документації, площа населеного пункту збільшилась до 583,1 га. Відповідно до нормативів державного класифікатора об`єктів адміністративно-територіального устрою України (КОАТУУ) код села Лука визначено - 3224484001. Планово-картографічною основою села Лука є план в масштабі 1:10000, складений у 1995 році Київським відділенням Інституту землеустрою УААН під час розробки проекту формування території і встановлення меж Лучанської сільської ради та села Лука. Коригування планово-картографічного матеріалу території населеного пункту проведено у 1998 році. У результаті проведення коригування складено креслення села Лука в масштабі 1:10000 з відображенням меж земельних угідь та категорій земель, визначено площі земель різних категорій та угідь з відображенням економічних районів та зон, складена експлікація земель. Так, загальна площа землі в межах села Лука складає: землі КСП - 1,2 га, особисті підсобні господарства - 355,9 га, заклади культури, освіти, торгівлі та інших громадських організацій - 25,4 га, (в тому числі: землі Лучанської с/р - 5,7 га, землі ГРП - 0,6 га, землі Райспоживспілки - 0,4 га, землі ШЕД - 10,4 га, землі РайВНО - 7,4 га, землі РайШРБУ - 0,9 га), землі загального користування - 47,4 га, землі намічені для будівництва та розширення особистих підсобних господарств - 153,2 га (том 2 а.с.130-160).
Відповідно до технічної документації з нормативної грошової оцінки земель села Лука Лучанської сільської ради Таращанського району Київської області, розробленої у 2010 році Товариством з обмеженою відповідальністю "БломІнфо-Юкрейн", вбачається, що відповідно до довідки, наданої Управлінням Держкомзему у Таращанському районі Київської області, згідно з державною статистичною звітністю з кількісного обліку земель по формі 6-зем та картографічних матеріалів, площа населеного пункту Лука Лучанської сільської ради станом на 01.09.2010 становила 583,1 га (том 2 а.с.161-210).
Крім того, у матеріалах справи містяться подані Товариством з обмеженою відповідальністю "Інтерагроінвест" документи, а саме: картограма агровиробничих грунтів та схема економіко-планувального зонування села Лука Таращанського району Київської області, складені Інститутом землеустрою та земельно-правових відносин, які підтверджують, що станом на 2018 рік площа села Лука не змінилась і складає 583,1 га. Відповідно до поданих документів, земельна ділянка з кадастровим номером 3224484001:01:009:0127, площею 70,5024 га, знаходиться в межах села Лука Таращанського району Київської області.
Ще одним доказом на підтвердження факту знаходження спірної земельної ділянки у межах села Лука є код за КОАТУУ (3224484001), що є складовою кадастрового номеру землі та вказує на місцезнаходження земельної ділянки площею 70,5024 га в межах населеного пункту, тоді як поза межами села Лука земельні ділянки позначаються кодом за КОАТУУ (3224484000).
Лист і довідка Міжрайонного управління у Ставищенському та Таращанському районах Головного управління Держгеокадастру у Київській області від 15.12.2017 (том 1 а.с.146,205) також свідчать про те, що земельна ділянка площею 70,5024 га з кадастровим номером 3224484001:01:009:0127 знаходиться в межах населеного пункту села Лука, адміністративних межах Лучанської сільської ради Таращанського району Київської області та перебуває у комунальній власності.
У постанові Верховного Суду від 03.03.2020 у справі № 367/6388/16-а, зроблено правовий висновок за яким: «… у разі, якщо межі населених пунктів не встановлені у порядку, визначеному Земельним кодексом України, судам належить виходити з фактичних меж населених пунктів. Відсутність реалізації компетентними органами своїх повноважень щодо встановлення меж міста, не свідчить про фактичну відсутність таких меж».
Вказаний висновок в подальшому підтриманий у постанові Верховного Суду від 01.03.2021 у справі № 904/4579/19, де вказано, що якщо межі населених пунктів не встановлені у порядку, визначеному Земельним кодексом України, судам належить виходити з фактичних меж населених пунктів. Відсутність реалізації компетентними органами своїх повноважень щодо встановлення меж міста не свідчить про фактичну відсутність таких меж. Питання, в межах якого населеного пункту розташовані спірні земельні ділянки, судам належить з`ясовувати на підставі належних і допустимих доказів.
Таким чином, з доказів, наявних у матеріалах справи, вбачається, що на підставі рішення Таращанської районної ради від 11.08.1994, яка, у відповідності до статті 65 Земельного кодексу України 1990 року, була уповноваженим органом для встановлення і зміни меж сільських населених пунктів, площа меж села Лука була збільшена з 470,8 га до 561 га за рахунок земель колгоспу імені Ілліча площею 90 га, частиною яких є саме спірна земельна ділянка.
Щодо підстав подальшого збільшення меж до 583,1 га, про яке зазначено у технічній документації по грошовій оцінці земель, розробленої у 1999 році та у 2010 році, то з рішення Лучанської сільської ради №457-28-У від 04.02.2005 (том 6 а.с.6), вбачається, що в населений пункт села Лука були включені 23 га землі, на яких розташована виробнича база СТОВ "Лучанське-2".
Посилання прокурора на лист ДП "Науково-дослідний та проектний інститут землеустрою" від 03.10.2018 вих. № 01/01-05/867 з викопіюванням, на якому спірна земельна ділянка не включена до меж села Лука (том 1 а.с.77-78), лист сільського голови Лучанської сільської ради від 26.09.2018 вих. №358, в якому вказано, що межі села не змінювались з 1992 року (том 1 а.с.76), та акт перевірки дотримання вимог земельного законодавства за об`єктом-земельної ділянки від 28.11.2017 № 344-ДК/280/АП/09/01/-17 (том 1 а.с.79-82), відповідно до яких, на переконання прокурора, вбачається, що спірна земельна ділянка знаходиться за межами села Лука, обґрунтовано відхилені судом першої інстанції, оскільки вказані документи мають інформаційно-аналітичний характер, а також суперечать змісту вищенаведених доказів, які підтверджують, що спірна земельна ділянка знаходиться саме в межах села Лука та належить до комунальної власності.
Єдиною підставою для визнання недійсними оспорюваних рішень сільської ради, результатів проведення земельних торгів та договору оренди земельної ділянки прокурор вказав те, що земельна ділянка належить до державної власності і сільська рада перевищила свої повноваження, проте вказані доводи спростовуються наявними у справі доказами. Інших підстав для визнання недійсними рішень, торгів і договору прокурор не зазначив.
Таким чином, оскільки спірна земельна ділянка знаходиться в межах села Лука і перебуває у комунальній власності територіальної громади вказаного села, сільська рада мала право приймати оспорювані рішення, проводити земельні торги та передавати спірну земельну ділянку в оренду відповідачу 2.
Підсумовуючи викладене, апеляційний господарський суд погоджується із висновком суду першої інстанції про те, що прокурором не доведено в судовому процесі, з посиланням на належні та достатні докази у справі, як приналежність спірної земельної ділянки до державної форми власності, так і знаходження її, станом на час прийняття Лучанською сільською радою спірних рішень, за межами села Лука Лучанської сільської ради Таращанського району Київської області, тому позовні вимоги є необґрунтованими та не підлягають задоволенню.
За таких обставин доводи апелянта по суті його скарги в межах заявлених вимог свого підтвердження в судовому засіданні не знайшли, оскільки не спростовують висновків суду першої інстанції та не можуть бути підставами для скасування рішення господарського суду першої інстанції.
Суд першої інстанції виконав вказівки, що містяться у постанові Верховного Суду, встановив суттєві для справи обставини, дослідив та правильно оцінив надані сторонами докази, вірно кваліфікував спірні правовідносини та правильно застосував до них належні норми матеріального і процесуального права, а тому рішення Господарського суду Київської області законне та обґрунтоване, отже, підстави для його скасування відсутні.
Оскільки цією постановою суд апеляційної інстанції не змінює рішення та не ухвалює нового, розподіл судових витрат судом апеляційної інстанції не здійснюється, а витрати, пов`язані з розглядом апеляційної скарги, покладаються на апелянта.
Керуючись ст. ст. 267-285 Господарського процесуального кодексу України, Північний апеляційний господарський суд
ПОСТАНОВИВ:
1. Апеляційну скаргу заступника керівника Київської обласної прокуратури залишити без задоволення, а рішення Господарського суду Київської області від 18 серпня 2022 року - без змін.
2. Справу повернути до Господарського суду Київської області.
3. Постанова суду апеляційної інстанції набирає законної сили з дня її прийняття та може бути оскаржена до Верховного Суду протягом двадцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Повний текст постанови складено 26.04.2023.
Головуючий суддя Т.П. Козир
Судді Г.А. Кравчук
Г.П. Коробенко
Суд | Північний апеляційний господарський суд |
Дата ухвалення рішення | 06.04.2023 |
Оприлюднено | 01.05.2023 |
Номер документу | 110482077 |
Судочинство | Господарське |
Категорія | Справи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із земельних відносин про невиконання або неналежне виконання зобов’язань |
Господарське
Північний апеляційний господарський суд
Козир Т.П.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні