Ухвала
від 25.04.2023 по справі 916/3356/21
КАСАЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ВЕРХОВНОГО СУДУ

УХВАЛА

25 квітня 2023 року

м. Київ

cправа № 916/3356/21

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного господарського суду:

Чумака Ю. Я. - головуючого, Дроботової Т. Б., Багай Н. О.,

секретар судового засідання - Лелюх Є. П.,

за участю представників:

прокуратури - Томчук М. О. (прокурор за посвідченням),

позивача-1 - Польщіної Т. Л. (у порядку самопредставництва),

позивача-2 - не з`явилися,

відповідача-1 - Березовського Д. М. (у порядку самопредставництва),

відповідача-2 - не з`явилися,

третьої особи - не з`явилися,

розглянув касаційну скаргу Визирської сільської ради Одеського району Одеської області

на рішення Господарського суду Одеської області від 06.10.2022 (суддя Смелянець Г. Є.) та постанову Південно-західного апеляційного господарського суду від 20.12.2022 (судді: Діброва Г. І. - головуючий, Принцевська Н. М., Колоколов С. І.) у справі

за позовом керівника Доброславської окружної прокуратури в інтересах держави в особі:

1) Державної екологічної інспекції Південно-Західного округу,

2) Головного управління Держгеокадастру в Одеській області

до: 1) Визирської сільської ради Одеського району Одеської області,

2) Приватного підприємства "Град-Сервіс",

третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні позивача - Громадська організація "Громадський контроль екології",

про визнання незаконним та скасування рішення, визнання недійсним договору та додаткових угод до нього, зобов`язання повернути земельну ділянку.

ВСТАНОВИВ:

У листопаді 2021 року керівник Доброславської окружної прокуратури в інтересах держави в особі Державної екологічної інспекції Південно-Західного округу (Миколаївська та Одеська області), Головного управління Держгеокадастру в Одеській області звернувся до Господарського суду Одеської області з позовною заявою до Визирської сільської ради Одеського району Одеської області (далі - Сільрада) та Приватного підприємства "Град-Сервіс" (далі - ПП "Град-Сервіс"), в якій просив суд: визнати незаконним та скасувати рішення Першотравневої сільської ради Лиманського району Одеської області від 30.01.2018 № 408-VІІ "Про укладання договору на подальше тимчасове користування місцем видалення відходів з ПП "Град-Сервіс"; визнати недійсним договір тимчасового користування місцем видалення відходів (сільське сміттєзвалище), укладений 01.02.2018 № 2208 між Першотравневою сільською радою Лиманського району Одеської області та ПП "Град-Сервіс", а також додаткові угоди до нього від 31.07.2018, від 27.11.2018, від 05.12.2019, від 01.01.2020, від 01.12.2020; зобов`язати ПП "Град-Сервіс" повернути державі в особі Сільради земельну ділянку несільськогосподарського призначення загальною площею 8,5 га, розташовану в районі с. Степанівка Одеського району Одеської області, що знаходиться під місцем видалення відходів (сільським сміттєзвалищем) згідно з паспортом від 12.02.2003 № 51227143 на місце видалення відходів; вирішити питання щодо відшкодування витрат прокуратури зі сплати судового збору.

Позовні вимоги мотивовано тим, що спірна земельна ділянка, на якій розташоване сміттєзвалище, розташована на території Сільради, не сформована, не зареєстрована відповідно до вимог чинного законодавства та використовується без належним чином оформлених правовстановлюючих документів, що є порушенням статей 125, 126 Земельного кодексу України, тобто, спірна земельна ділянка площею 8,5 га взагалі не може використовуватися ПП "Град-Сервіс", оскільки вона не є об`єктом цивільних правовідносин, з огляду на що її слід повернути на користь Сільради.

Прокурор, зазначаючи у позові про наявність у нього права на представництво інтересів держави в особі Державної екологічної інспекції Південно-Західного округу (Миколаївська та Одеська області), Головного управління Держгеокадастру в Одеській області, наголосив на тому, що 30.01.2018 Першотравневою сільською радою прийнято рішення "Про укладання договору на подальше тимчасове користування місцем видалення відходів з ПП "Град-Сервіс", яким зобов`язано сільського голову укласти договір з ПП "Град-Сервіс" на подальше тимчасове користування місцем видалення відходів з 01.02.2018 по 01.08.2018, на підставі якого, в подальшому, між Першотравневою сільською радою Лиманського району Одеської області та ПП "Град-Сервіс" укладено договір від 01.02.2018 № 2208 на тимчасове користування місцем видалення відходів (сільське сміттєзвалище), яке знаходиться за адресою: Одеська область, Лиманський район, в районі с. Степанівка та додаткові угоди до нього, який (договір) прокурор вважає прихованим договором оренди землі, оскільки його зміст суперечить вимогам Цивільного кодексу України, Земельного кодексу України, Закону України "Про оренду землі" та не спрямований на реальне настання правових наслідків, що обумовлені ним, з огляду на що такий договір підлягає визнанню недійсним та, відповідно, і укладені між відповідачами додаткові угоди до нього.

Рішенням Господарського суду Одеської області від 06.10.2022, залишеним без змін постановою Південно-західного апеляційного господарського суду від 20.12.2022, позовні вимоги Керівника Доброславської окружної прокуратури задоволено частково: визнано недійсним договір тимчасового користування місцем видалення відходів (сільське сміттєзвалище) № 2208, укладений 01.02.2018 між Першотравневою сільською радою Лиманського району Одеської області та ПП "Град-сервіс" із додатковими угодами до договору від 31.07.2018, від 27.11.2018, від 05.12.2019, від 01.01.2020, від 01.12.2020; зобов`язано ПП "Град-Сервіс" повернути державі в особі Сільради земельну ділянку несільськогосподарського призначення загальною площею 8,5 га, розташовану в районі с. Степанівка Одеського району Одеської області, що знаходиться під місцем видалення відходів (сільським сміттєзвалищем) згідно паспорту № 51227143 від 12.02.2003; відмовлено прокурору у задоволенні позову в частині визнання незаконним та скасування рішення Першотравневої сільської ради Лиманського району Одеської області від 30.01.2018 № 408-VІІ Про укладання договору на подальше тимчасове користування місцем видалення відходів з ПП "Град-Сервіс".

Судові рішення мотивовано тим, що незважаючи на відсутність в акті приймання-передавання місця видалення відходів (сільського сміттєзвалища) у тимчасове платне користування від 01.02.2018 (додаток № 1 до договору тимчасового користування місця видалення відходів (сільського сміттєзвалища) на прийом відходів та їх захоронення від 01.02.2018 № 2208) посилань на передачу земельної ділянки, сільрада фактично передала в користування ПП "Град-Сервіс" несформовану як об`єкт цивільних прав земельну ділянку комунальної власності, 8,5 га, розташовану в районі с. Степанівка Одеського району Одеської області, що знаходиться під місцем видалення відходів (сільським сміттєзвалищем). Сторони спірного правочину під час його укладання мали намір приховати правовідносини оренди землі, оскільки, фактично, його умовами передбачено передачу права користування земельною ділянкою для здійснення ПП "Град-сервіс" відповідної діяльності, з огляду на що такий договір має бути визнаний судом недійсним, та, відповідно, і укладені між відповідачами додаткові угоди до нього.

При цьому, суди попередніх інстанцій виходили з того, що оспорюване рішення від 30.01.2018 № 408-VІІ, яким зобов`язано сільського голову Першотравневої сільської ради Стоілакі В. В. укласти договір на подальше тимчасове користування місцем видалення відходів (сільського сміттєзвалища) з ПП "Град-Сервіс", вичерпало свою дію моментом його виконання, судове рішення про визнання його протиправним та скасування не є підставою для повернення земельної ділянки на якій розташоване сміттєзвалище, із врахуванням також того, що судом задоволено позовні вимоги в частині визнання недійсним договору тимчасового користування місцем видалення відходів (сільське сміттєзвалище) від 01.02.2018 за № 2208, а тому позовна вимога про визнання незаконним та скасування зазначеного рішення не відповідає ефективному способу захисту прав та інтересів у цих правовідносинах.

У касаційній скарзі Сільрада просить рішення суду першої інстанції та постанову суду апеляційної інстанції скасувати та прийняти нове рішення, яким у позові відмовити повністю.

На обґрунтовування наявності підстави для касаційного оскарження згідно з положеннями пункту 1 частини 2 статті 287 Господарського процесуального кодексу України (далі - ГПК України) скаржник посилається на неправильне тлумачення судами попередніх інстанцій положень статті 120 Земельного кодексу України, статей 203, 215, 235 Цивільного кодексу України та незастосування до правовідносин, що склалися, положень статті 796 Цивільного кодексу України, без врахування висновків, викладених у постановах Великої Палати Верховного Суду від 23.01.2019 у справі № 522/14890/16-ц (щодо тлумачення удаваності правочину), від 03.04.2019 у справі № 921/158/18 (наявності прав на нерухоме майно на земельній ділянці свідчить про появу законного інтересу щодо набуття (оформлення) права на земельну ділянку під спорудою).

Прокурор і Державна екологічної інспекції Південно-Західного округу у відзивах на касаційну скаргу просять залишити її без задоволення з мотивів, викладених в оскаржуваних судових рішеннях.

Відзиву на касаційну скаргу від інших учасників справи до Суду не надійшло.

Ухвалою Касаційного господарського суду у складі Верховного Суду від 13.03.2023 було відкрито касаційне провадження за касаційною скаргою Сільради на рішення Господарського суду Одеської області від 06.10.2022 та постанову Південно-західного апеляційного господарського суду від 20.12.2022 у справі № 916/3356/21; касаційну скаргу призначено до розгляду у відкритому судовому засіданні на 25.04.2023.

Суди встановили такі фактичні обставини

Рішенням Першотравневої сільської ради Комінтернівського району Одеської області від 19.03.2001 за №XXIII "Про надання згоди на вибір земельної ділянки під розміщення сміттєзвалища на території Першотравневої сільської ради" вирішено, зокрема, дати згоду на вибір земельної ділянки під розміщення сміттєзвалища загальною площею 8,5 га із земель запасу /пасовища/; виготовити паспорт місця видалення відходів /МВВ/; виготовити технічну документацію про надання земельної ділянки під розміщення сміттєзвалища.

07.05.2001 складено паспорт місця видалення відходів (далі - МВВ) за № 51227143, який зареєстровано 12.02.2003, та згідно з яким власником МВВ - сміттєзвалище № 1 є Першотравнева сільська рада. Площа, яка зайнята МВВ (проектна площа) становить 8,5 га, код і вид операцій з видалення відходів скидання на землю, рік початку експлуатації 1993; кар`єр; без наявності проекту. До зазначеного паспорту додане відповідне копіювання з карти земель.

08.01.2014 відбувся перегляд і оновлення даних паспорта, ревізія даних паспорта відбулася у 2016 році.

Розпорядженням Комінтернівської районної державної адміністрації від 05.07.2011 № 961/А-2011 "Про погодження переліків земельних ділянок, що залишаються у державній власності та тих, які передаються до земель комунальної власності в межах населених пунктів Комінтернівського району", погоджено переліки земельних ділянок, що залишаються в державній власності, згідно з додатком № 1, та земельних ділянок, що передаються до земель комунальної власності, згідно з додатком № 2.

Пунктом 5 додатку № 2 визначено земельну ділянку площею 8,5504 га, місце розташування: Першотравнева сільська рада (за межами с. Степанівка), категорія земель: землі промисловості, транспорту, зв`язку, енергетики, оборони та іншого призначення, назва землекористувача: Першотравнева сільська рада (сміттєзвалище), а також зазначено, що правоустановчі документи відсутні, площі визначені на підставі чергового кадастрового плану Комінтернівського району, у наявності паспорт МВВ від 01.04.2011 № 51227143.

Рішенням Першотравневої сільської ради Комінтернівського району Одеської області від 20.10.2011 № 198-VI "Про погодження переліку земельних ділянок, які залишаються в державній власності та переліку земельних ділянок, які передаються до земель комунальної власності за межами населених пунктів Першотравневої сільської ради Комінтернівського району Одеської області" вирішено, зокрема: погодити перелік земельних ділянок, які залишаються в державній власності за межами населених пунктів Першотравневої сільської ради Комінтернівського району Одеської області згідно з додатком № 1; погодити перелік земельних ділянок, які передаються до земель комунальної власності за межами населених пунктів Першотравневої сільської ради Комінтернівського району Одеської області згідно з додатком № 2, у перелік якого ввійшла земельна ділянка Першотравневої сільської ради (сміттєзвалище) площею 8, 5504 га (пункт 5 додатку № 2).

11.12.2017 Лиманською районною державною адміністрацією Одеської області прийнято розпорядження № 524/А-201, яким вирішено розробити детальний план території для розміщення відходів і будівництва об`єктів поводження з відходами на земельній ділянці площею 8,60 га на території Перштравневої сільської ради Лиманського району Одеської області (за межами населеного пункту).

Рішенням Першотравневої сільської ради Лиманського району Одеської області від 30.01.2018 № 408 VII "Про укладення договору на подальше тимчасове користування місцем видалення відходів з ПП "Град-сервіс", вирішено зобов`язати сільського голову Першотравневої сільської ради Стоілакі В. В. укласти договір на подальше тимчасове користування місцем видалення відходів (сільського сміттєзвалища) з ПП "Град-сервіс" з 01.02.2018 по 01.08.2018.

01.02.2018 між Першотравневою сільською радою Лиманського району Одеської області (сторона-1) та ПП "Град-сервіс"(сторона-2) укладено договір № 2208 про тимчасове користування МВВ (сільського сміттєзвалища), за умовами якого:

- сторона-1 передає, а сторона-2 приймає у тимчасове платне користування місце видалення відходів (сільське сміттєзвалище), розташоване за адресою: Одеська область, Лиманський район, в районі с. Степанівка. Місце видалення відходів (сільське сміттєзвалище) функціонує на підставі паспорту на місце видалення відходів від 12.02.2003 № 51227143 (пункт 1.1);

- за тимчасове користування місцем видалення відходів (сільським сміттєзвалищем) сторона-2 сплачує стороні-1 плату у розмірі, погодженому сторонами у протоколі погодження договірної ціни - додаток № 2 до договору (пункт 3.1);

- договір набуває чинності з дня його підписання та скріплення печатками обома сторонами та діє до кінця строку користування. Строк користування місяцям видалення відходів (сільським сміттєзвалищем) встановлюється з 01.02.2018 по 31.07.2018 (пункт 6.1);

- невід`ємними частинами до дійсного договору на момент його підписання є такі додатки:

1) акт приймання-передавання місця видалення відходів (сільського сміттєзвалища) у тимчасове платне користування;

2) протокол погодження договірної ціни;

3) належним чином засвідчена стороною-1 копія паспорту місця видалення відходів від 12.02.2003 № 51227143 та оновлення даних паспорту (пункт 7.1)

Зі змісту акта приймання-передавання місця видалення відходів (сільського сміттєзвалища) у тимчасове платне користування від 01.02.2018 (додаток № 1 до договору тимчасового користування місця видалення відходів (сільського сміттєзвалища) на прийом відходів та їх захоронення від 01.02.2018 № 2208), вбачається, що Першотравнева сільська рада Лиманського району Одеської області передала, а ПП "Град-сервіс" прийняло у тимчасове платне користування місце видалення відходів (сільське сміттєзвалище), яке розташоване за адресою: Одеська область, Лиманський район, в районі с. Степанівка та функціонує на підставі паспорту на місце видалення відходів від 12.02.2003 № 51227143.

Згідно з протоколом № 1 погодження договірної ціни (додаток № 2 до договору тимчасового користування місця видалення відходів (сільського сміттєзвалища) на прийом відходів та їх захоронення від 01.02.2018 № 2208), ПП "Град-сервіс" зобов`язується щомісячно здійснювати на користь Першотравневої сільської ради Лиманського району Одеської області оплату у сумі 7 000 грн.

31.07.2018 між сторонами укладено додаткову угоду до договору тимчасового користування місця видалення відходів (сільського сміттєзвалища) від 01.02.2018 № 2208, в якій сторони дійшли згоди продовжити строк дії договору тимчасового користування місця видалення відходів (сільського сміттєзвалища) від 01.02.2018 № 2208 у зв`язку із чим викласти пункт 6.1. договору у такій редакції: "п. 6.1. Дійсний договір набуває чинності з дня підписання та скріплення печатками обома сторонами та діє до кінця строку користування". Строк користування місцями видалення відходів (сільським сміттєзвалищем) встановлюється з 01.02.2018 по 31.12.2018.

27.11.2018 між сторонами укладено додаткову угоду до договору тимчасового користування місця видалення відходів (сільського сміттєзвалища) від 01.02.2018 № 2208, в якій сторони дійшли взаємної згоди продовжити строк користування місця видалення відходів та викласти у зв`язку з цим пункт 6.1. договору від 01.02.2018 № 2208 тимчасового користування місця видалення відходів у такій редакції: "п. 6.1. Дійсний договір набуває чинності з дня підписання та скріплення печатками обома сторонами та діє до кінця строку користування". Строк користування місцями видалення відходів (сільським сміттєзвалищем) встановлюється з 01.02.2018 по 31.12.2019.

05.12.2019 між сторонами укладено додаткову угоду до договору тимчасового користування місця видалення відходів (сільського сміттєзвалища) від 01.02.2018 № 2208, в якій сторони дійшли взаємної згоди продовжити строк користування місця видалення відходів та викласти у зв`язку з цим пункт 6.1. договору від 01.02.2018 № 2208 тимчасового користування місця видалення відходів у такій редакції: "п. 6.1. Дійсний договір набуває чинності з дня підписання та скріплення печатками обома сторонами та діє до кінця строку користування". Строк користування місцями видалення відходів (сільським сміттєзвалищем) встановлюється з 01.02.2018 по 31.12.2020.

01.01.2020 між сторонами укладено додаткову угоду до договору тимчасового користування місця видалення відходів (сільського сміттєзвалища) від 01.02.2018 № 2208, в якій сторони дійшли взаємної згоди замінити в договорі сторону 1 з Першотравневої сільської ради Лиманського району Одеської області на Визирську сільську раду Лиманського району Одеської області, яка є правонаступником усіх прав та зобов`язань, що виникли за договором.

01.12.2020 між сторонами укладено додаткову угоду до договору тимчасового користування місця видалення відходів (сільського сміттєзвалища) від 01.02.2018 № 2208, в якій сторони дійшли взаємної згоди щодо продовження терміну дії договору тимчасового користування місця видалення відходів (сільського сміттєзвалища) від 01.02.2018 № 2208, у зв`язку із чим внесли зміни до пункту 6.1. зазначеного договору, виклавши його у такій редакції, а саме: "п. 6.1. Дійсний договір набуває чинності з дня підписання та скріплення печатками обома сторонами та діє до кінця строку користування". Строк користування місцями видалення відходів (сільським сміттєзвалищем) встановлюється з 01.02.2018 по 31.12.2021.

Листом від 30.07.2021 за № 10-15-0.6-5451/2-21 Головне управління Держгеокадастру в Одеській області повідомило Доброславську окружну прокуратуру про те, що за результатами перевірки, проведеної на виконання наказу Головного управління від 23.04.2021 № 255-ДК "Про здійснення державного нагляду (контролю) за дотримання земельного законодавства, використанням та охороною земель усіх категорій і форм власності" встановлено, що на земельній ділянці орієнтовною площею 2,5723 га, яка розташована на території Визирської сільської ради Одеського району Одеської області та межує з земельною ділянкою, кадастровий номер 5122784200:01:002:1795, розташоване сільське сміттєзвалище, користувачем якого є ПП "Град-сервіс". Земельна ділянка під сільським сміттєзвалищем орієнтовною площею 2,5723 га на території Визирської сільської ради Одеського району Одеської області не сформована та не зареєстрована відповідно до вимог чинного законодавства, використовується без належним чином оформлених правовстановлюючих документів, що є порушенням статей 125, 126 Земельного кодексу України. Заходи щодо визнання недійним договору тимчасового користування місця видалення відходів (сільського сміттєзвалища) від 01.02.2018 в судовому порядку Головним управлінням не вживались.

У матеріалах справи також наявний лист Визирської сільської ради, складений у відповідь на повідомлення прокуратури від 20.08.2021 № 1129/02-13/1884, про те, що відносини щодо користування місцями видалення відходів не є земельними та не є прихованим договором оренди земельної ділянки.

Разом з тим, у матеріалах справи наявний акт щодо перевірки фактів, викладених у заяві громадянина Тесленко від 24.10.2016 з приводу порушення вимог природоохоронного законодавства в частині засмічення земельних ділянок твердими побутовими відходами на території Першотравневої сільської ради Лиманського району Одеської області, який складений Державною екологічною інспекцією в Одеській області 23.01.2017, та згідно з яким на території Першотравневої сільської ради Лиманського району Одеської області, на відстані 1,5 км від села Степанівка, розташоване паспортизоване місце видалення відходів, яке знаходиться у тимчасовому користуванні ПП "Град-сервіс", відповідно до договору від 01.01.2014 № 21/11 із можливістю пролонгації.

Відповідно до паспорту МВВ сміттєзвалище розташоване у відпрацьованому кар`єрі видобування глини. Склад та будова зони аерації - суглинок. Сама зона аерації досить потужна (до 5 м), тому за категорією захищеності підземні води у районі звалища відносяться до захищених. Глибина залягання підземних вод в районі звалища (відповідно паспорту МВВ) 80-100 м. Відстань до найближчих ставків 6 км, віддаленість від водозабірних споруд 8 км. Проектна площа МВВ становить 8,5 га. Розрахунковий термін експлуатації МВВ 25 років. Санітарно-захисна зона (500 м) витримується. Під`їзна дорога до МВВ з твердим покриттям, на в`їзді на сміттєзвалище встановлено шлагбаум, дизенфікуючий бар`єр, контрольно-пропускний пункт.

У матеріалах справи наявний також акт перевірки дотримання вимог земельного законодавства за об`єктом земельної ділянки, який складений Головним управлінням Держгеокадастру в Одеській області 05.05.2021, згідно з яким з виїздом на місце встановлено, що земельна ділянка, загальною площею 2,5723 га, яка розташована на території Визирської сільської ради Одеського району Одеської області, що межує з земельною ділянкою, кадастровий номер 5122784200:01:002:1795, на якій розташоване сміттєзвалище. За наявною інформацією ПП "Град-сервіс" є користувачем зазначеного сміттєзвалища. На теперішній час земельна ділянка під сільським сміттєзвалищем не сформована та не зареєстрована відповідно до діючого законодавства. Використовується власником сільського сміттєзвалища (Визирською сільською радою) без належним чином оформлених правовстановлюючих документів, що є порушенням статей 125, 126 Земельного кодексу України.

У справі наявні повідомлення прокуратури у поряду статті 23 Закону України "Про прокуратуру", адресовані Державній екологічній інспекції Південно-Західного округу (Миколаївська та Одеська області), м. Одеса; Головному управлінню Держгеокадастру в Одеській області, м. Одеса; Визирській сільській раді Одеського району Одеської області, Одеська обл., Одеський район, с. Визирка.

Щодо підстав касаційного оскарження, передбачених пунктом 1 частини 2 статті 287 ГПК України

Згідно із частиною 1 статті 300 ГПК України, переглядаючи у касаційному порядку судові рішення, суд касаційної інстанції в межах доводів та вимог касаційної скарги, які стали підставою для відкриття касаційного провадження, та на підставі встановлених фактичних обставин справи перевіряє правильність застосування судом першої чи апеляційної інстанції норм матеріального і процесуального права.

Дослідивши доводи, наведені у касаційній скарзі, Верховний Суд зазначає, що обставини, які стали підставою для відкриття касаційного провадження відповідно до пункту 1 частини 2 статті 287 ГПК України, у цьому випадку не підтвердилися, тому касаційне провадження за касаційною скаргою Товариства на рішення Господарського суду міста Києва від 06.10.2021 та постанову Північного апеляційного господарського суду від 19.07.2022 у справі № 918/138/21 необхідно закрити з огляду на таке.

В Україні визнається і діє принцип верховенства права, одним з елементів якого є принцип правової визначеності.

Основним елементом принципу правової визначеності є однозначність та передбачуваність правозастосування, а отже, системність і послідовність у діяльності відповідних органів, насамперед судів. Суб`єкти (учасники спору) завжди повинні мати можливість орієнтувати свою поведінку таким чином, щоб вона відповідала вимогам норми на момент вчинення дії.

Отже, правові норми та судова практика підлягають застосуванню таким чином, яким вони є найбільш очевидними та передбачуваними для учасників цивільного обороту в Україні.

При цьому право на доступ до суду не є абсолютним та може підлягати обмеженням, зокрема щодо умов прийнятності скарг, оскільки право на доступ до суду за своєю природою потребує регулювання державою. Отже, кожна держава встановлює правила судової процедури, зокрема й процесуальні заборони та обмеження, зміст яких - не допустити безладного перебігу судового процесу (рішення Європейського суду з прав людини (далі - ЄСПЛ) від 20.05.2010 у справі "Пелевін проти України").

У рішенні ЄСПЛ від 02.03.1987 у справі "Monnell and Morris v. the United Kingdom" (§ 56) зазначалося, що спосіб, у який стаття 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод застосовується до апеляційних та касаційних судів, має залежати від особливостей процесуального характеру, а також до уваги мають бути взяті норми внутрішнього законодавства та роль касаційних судів у них.

Згідно з пунктом 5 частини 1 статті 296 ГПК України суд касаційної інстанції закриває касаційне провадження, якщо після відкриття касаційного провадження на підставі пункту 1 частини 2 статті 287 цього Кодексу судом встановлено, що висновок щодо застосування норми права, який викладений у постанові Верховного Суду та на який посилався скаржник у касаційній скарзі, стосується правовідносин, які не є подібними.

Зазначена норма процесуального права спрямована на формування усталеної судової практики вирішення господарських спорів, що виникають з подібних правовідносин, а її застосування судом касаційної інстанції свідчитиме про дотримання принципу правової визначеності.

Зміст правовідносин з метою з`ясування їх подібності в різних рішеннях суду (судів) касаційної інстанції визначається обставинами кожної конкретної справи. Під судовими рішеннями в подібних правовідносинах слід розуміти такі рішення, де схожі предмет спору, підстави позову, зміст позовних вимог та встановлені фактичні обставини, а також має місце однакове матеріально-правове регулювання спірних правовідносин (такий правовий висновок викладено у пункті 60 постанови Великої Палати Верховного Суду від 23.06.2020 у справі № 696/1693/15-ц).

При цьому на предмет подібності слід оцінювати саме ті правовідносини, які є спірними у порівнюваних ситуаціях. Встановивши учасників спірних правовідносин, об`єкт спору (які можуть не відповідати складу сторін справи та предмету позову) і зміст цих відносин (права й обов`язки сторін спору), суд має визначити, чи є певні спільні риси між спірними правовідносинами насамперед за їхнім змістом. А якщо правове регулювання цих відносин залежить від складу їх учасників або об`єкта, з приводу якого вони вступають у правовідносини, то у такому разі подібність слід також визначати за суб`єктним і об`єктним критеріями відповідно. Для встановлення подібності спірних правовідносин у порівнюваних ситуаціях суб`єктний склад цих відносин, предмети, підстави позовів і відповідне правове регулювання не обов`язково мають бути тотожними, тобто однаковими (такий правовий висновок наведено у пункті 39 постанови Великої Палати Верховного Суду від 12.10.2021 у справі № 233/2021/19).

Колегія суддів відхиляє твердження скаржника про неврахування судами попередніх інстанцій висновків, викладених у постановах Великої Палати Верховного Суду від 23.01.2019 у справі № 522/14890/16-ц, від 03.04.2019 у справі № 921/158/18, з огляду на таке.

У постанові Великої Палати Верховного Суду від 23.01.2019 у справі № 522/14890/16-ц, на яку посилається скаржник у касаційній скарзі, викладено таку правову позицію, яку скаржник вважає не було застосовано судами попередніх інстанцій: "42. Щодо вимог про визнання договору купівлі-продажу удаваним правочином слід зазначити, що за удаваним правочином (стаття 235 ЦК України) сторони умисно оформляють один правочин, але між ними насправді встановлюються інші правовідносини. На відміну від фіктивного правочину, за удаваним правочином права та обов`язки сторін виникають, але не ті, що випливають зі змісту правочину".

При цьому предметом спору у справі, яка розглядається (№ 916/3356/21), є вимоги щодо визнання недійсним договору тимчасового користування місцем видалення відходів (сільське сміттєзвалище), а не договору купівлі продажу, що свідчить про неподібність спірних правовідносин.

У постанові Великої Палати Верховного Суду України від 03.04.2019 у справі № 921/158/18, на яку посилається скаржник у касаційній скарзі, зазначено:

"57. Згідно з принципом єдності юридичної долі земельної ділянки та розташованих на ній будинку, споруди (зміст якого розкривається, зокрема, як у статті 120 ЗК України та статті 377 Цивільного кодексу України) особа, яка законно набула у власність будинок, споруду, має цивільний інтерес в оформленні права на земельну ділянку під такими будинком і спорудою після їх набуття.

52. Отже, відповідно до зазначених правових норм власники споруди мають право на користування земельною ділянкою, на якій вона розташована".

Оскільки у справі, яка розглядається (№ 916/3356/21), судами попередніх інстанцій встановлено, що будь-якого нерухомого майна на сміттєзвалищі немає, більш того, зазначений об`єкт не є полігоном, оскільки крім паспорта, який був розроблений 07.05.2001, цей об`єкт не має відповідних документів, а саме проекту відведення земельної ділянки під полігон відходів, технічної документації, дозвільних документів, тощо, що свідчить про неподібність спірних правовідносин у цій справі (№ 916/3356/21) та справі, наведеній скаржником (№ 921/158/18).

З огляду на те, що наведена скаржником підстава касаційного оскарження, передбачена пунктом 1 частини 2 статті 287 ГПК України, не отримала свого підтвердження після відкриття касаційного провадження, а будь-які інші підстави касаційного оскарження Сільрада не зазначалися у поданій касаційній скарзі, колегія суддів на підставі пункту 5 частини 1 статті 296 цього Кодексу дійшла висновку про необхідність закриття касаційного провадження за касаційною скаргою Сільради на рішення Господарського суду Одеської області від 06.10.2022 та постанову Південно-західного апеляційного господарського суду від 20.12.2022 у справі № 916/3356/21.

Керуючись статтями 234, 235, 296 Господарського процесуального кодексу України, Верховний Суд

УХВАЛИВ:

Касаційне провадження за касаційною скаргою Визирської сільської ради Одеського району Одеської області на рішення Господарського суду Одеської області від 06.10.2022 та постанову Південно-західного апеляційного господарського суду від 20.12.2022 у справі № 916/3356/21 закрити.

Ухвала набирає законної сили з моменту її оголошення та оскарженню не підлягає.

Головуючий Ю. Я. Чумак

Судді Т. Б. Дроботова

Н. О. Багай

СудКасаційний господарський суд Верховного Суду
Дата ухвалення рішення25.04.2023
Оприлюднено01.05.2023
Номер документу110514958
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —916/3356/21

Ухвала від 25.04.2023

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Чумак Ю.Я.

Ухвала від 19.04.2023

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Чумак Ю.Я.

Ухвала від 11.04.2023

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Чумак Ю.Я.

Ухвала від 10.04.2023

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Чумак Ю.Я.

Ухвала від 13.03.2023

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Чумак Ю.Я.

Ухвала від 06.02.2023

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Чумак Ю.Я.

Постанова від 20.12.2022

Господарське

Південно-західний апеляційний господарський суд

Діброва Г.І.

Ухвала від 22.11.2022

Господарське

Південно-західний апеляційний господарський суд

Діброва Г.І.

Ухвала від 03.11.2022

Господарське

Південно-західний апеляційний господарський суд

Діброва Г.І.

Рішення від 06.10.2022

Господарське

Господарський суд Одеської області

Смелянець Г.Є.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні