Рішення
від 01.05.2023 по справі 344/7730/22
ІВАНО-ФРАНКІВСЬКИЙ МІСЬКИЙ СУД ІВАНО-ФРАНКІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

Справа № 344/7730/22

Провадження № 2/344/562/23

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

27 квітня 2023 року м. Івано-Франківськ

Івано-Франківський міський суд Івано-Франківської області

в складі: головуючого судді Антоняка Т.М.,

секретаря Мрічко Н.І.,

за участю сторін:

представника позивача ОСОБА_1

представника відповідача ОСОБА_2 ,

розглянувши у відкритому судовому засіданні в залі суду в м. Івано-Франківську цивільну справу за позовом ОСОБА_3 до Державної установи «Інститут охорони грунтів України» про визнання незаконним наказу, стягнення середнього заробітку за час вимушеного прогулу,-

В С Т А Н О В И В:

ОСОБА_3 звернулася до Івано-Франківського міського суду Івано-Франківської області з позовом до Івано-Франківської філії державної установи «Інститут охорони ґрунтів», в якому, з урахуванням уточнених позовних вимог, просила визнати незаконним Наказ директора Івано-Франківської філії державної установи «Держґрунтохорона» від 31.05.2022 року № 03-К «Про призупинення дії трудового договору з працівниками» в частині призупинення з 01.06.2022 року дії трудового договору з працівником ОСОБА_3 ; стягнути з Державної установи «Інститут охорони ґрунтів України», код ЄДРПОУ 25835792 на її користь середній заробіток за час вимушеного прогулу з 01.06.2022 року по 14.08.2022 року (включно) в сумі 7194,00 грн.

Позовні вимоги мотивовані тим, що при винесенні наказу про призупинення дії трудового договору з позивачем, відповідачем, на її думку, було порушено вимоги чинного законодавства, її трудові права, зокрема, право на працю та оплату праці. Підстав для призупинення дії трудового договору з нею у відповідача не було, оскільки місце праці позивача знаходиться в місті Івано-Франківську. Жодного документу чи правового акту, у яких встановлено чи зазначено, що роботодавець абсолютно не має можливості надати роботу, а ОСОБА_3 , як працівник, не має змоги виконувати її не існує. Оскільки з 15.08.2022 року дію трудового договору було поновлено, а її допущено до роботи, позивачем, яка покликається на незаконність наказу про призупинення дії трудового договору, пред`явлено вимогу про стягнення середнього заробітку за період з 01.06.2022 року по 14.08.2022 року.

У відзиві на позовну заяву зазначається, що позов пред`явлено до Івано-Франківської філії державної установи «Інститут охорони ґрунтів», тоді як філія не має статусу юридичної особи, а отже не має здатності здійснювати цивільні права та обов`язки в суді.

Ухвалою Івано-Франківського міського суду Івано-Франківської області від 27 квітня 2023 року проведено заміну відповідача - Івано-Франківську філію державної установи «Інститут охорони ґрунтів» на належного відповідача - Державну установу «Інститут охорони грунтів України».

Представник позивача в судовому засіданні позовні вимоги підтримав та просив їх задовольнити з підстав, викладених в позовній заяві.

Представник відповідача в судовому засіданні заперечила позовні вимоги, просилав відмовити в їх задоволенні.

Заслухавши в судовому засіданні пояснення учасників справи, дослідивши матеріали справи, оцінивши докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів, судом встановлено наступне.

ОСОБА_3 з 13.02.1995 року працювала у Івано-Франківській філії державної установи «Інститут охорони ґрунтів». З 12.10.2020 року працює на посаді провідного фахівця лабораторії аналітичного забезпечення агрохімічних та екологічних досліджень.

Наказом директора Івано-Франківської філії державної установи «Держгрунтохорона» від 31.05.2022 року № 03-К «Про призупинення дії трудового договору з працівниками» призупинено дію трудових договорів з 01 червня 2022 року до відновлення можливості виконувати роботу, але не пізніше дня припинення або скасування ворєнного стану з працівниками Івано-Франківської філії державної установи «Держгрунтохорона» згідно додатку, в тому числі, з працівником ОСОБА_3 .

Вказаний наказ про призупинення трудового договору позивач вважає незаконним, у зв`язку з чим звернулася до суду з даним цивільним позовом.

Статтею 43 Конституції України визначено, що кожен має право на працю, що включає можливість заробляти собі на життя працею, яку він вільно обирає або на яку вільно погоджується.

Держава створює умови для повного здійснення громадянами права на працю, гарантує рівні можливості у виборі професії та роду трудової діяльності, реалізовує програми професійно-технічного навчання, підготовки і перепідготовки кадрів відповідно до суспільних потреб.

Використання примусової праці забороняється. Не вважається примусовою працею військова або альтернативна (невійськова) служба, а також робота чи служба, яка виконується особою за вироком чи іншим рішенням суду або відповідно до законів про воєнний і про надзвичайний стан.

Кожен має право на належні, безпечні і здорові умови праці, на заробітну плату, не нижчу від визначеної законом.

Використання праці жінок і неповнолітніх на небезпечних для їхнього здоров`я роботах забороняється.

Громадянам гарантується захист від незаконного звільнення.

Право на своєчасне одержання винагороди за працю захищається законом.

Статтею 5-1 Кодексу законів про працю України визначено гарантії забезпечення права громадян на працю.

Так, держава гарантує працездатним громадянам, які постійно проживають на території України, зокрема, правовий захист від необґрунтованої відмови у прийнятті на роботу і незаконного звільнення, а також сприяння у збереженні роботи (пункт 6 частини 1 статті 5-1 Кодексу законів про працю України).

Як зазначено в оскаржуваному Наказі директора Івано-Франківської філії державної установи «Держгрунтохорона» від 31.05.2022 року № 03-К «Про призупинення дії трудового договору з працівниками», його винесено на підставі статті 13 Закону України «Про організацію трудових відносин в умовах воєнного стану» від 15 березня 2022 року, Наказу ДУ «Держгрунтохорона» № 61-к від 27 квітня 2022 року «Про організацію роботи філій».

Так, 15 березня 2022 року прийнято Закон України «Про організацію трудових відносин в умовах воєнного стану», який визначає особливості проходження державної служби, служби в органах місцевого самоврядування, особливості трудових відносин працівників усіх підприємств, установ, організацій в Україні незалежно від форми власності, виду діяльності і галузевої належності, представництв іноземних суб`єктів господарської діяльності в Україні, а також осіб, які працюють за трудовим договором, укладеним з фізичними особами (далі працівники), у період дії воєнного стану, введеного відповідно до Закону України «Про правовий режим воєнного стану».

В даній цивільній справі суд застосовує редакцію Закону України «Про організацію трудових відносин в умовах воєнного стану», яка була чинною станом на час прийняття оскаржуваного наказу, тобто станом на 31 травня 2022 року.

Статтею 13 Закону України «Про організацію трудових відносин в умовах воєнного стану» визначено порядок призупинення дії трудового договору.

Призупинення дії трудового договору це тимчасове припинення роботодавцем забезпечення працівника роботою і тимчасове припинення працівником виконання роботи за укладеним трудовим договором.

Дія трудового договору може бути призупинена у зв`язку з військовою агресією проти України, що виключає можливість надання та виконання роботи.

Призупинення дії трудового договору не тягне за собою припинення трудових відносин.

Призупинення дії трудового договору роботодавець та працівник за можливості мають повідомити один одного у будь-який доступний спосіб.

Відшкодування заробітної плати, гарантійних та компенсаційних виплат працівникам на час призупинення дії трудового у повному обсязі покладається на державу, що здійснює військову агресію проти України.

Отже, спеціальна норма права передбачає право сторін призупинити дію трудового договору за умови наявності військової агресії проти України, що виключає можливість надання та виконання роботи. При цьому, роботодавець має перебувати в таких обставинах, коли він не може надати роботу працівнику або працівник не може виконати роботу.

Лише наявність правової норми, яка передбачає право сторін призупинити дію трудового договору, та саме введення в державі воєнного стану не є достатньою, мають для сторін наступити відповідні наслідки за обставинами, що передбачає така норма права.

Заперечуючи проти позовних вимог у даній справі, представник відповідача як на підстави винесення оскаржуваного наказу покликалася на факт військової агресії росії проти України, неможливість філії виконання своїх обов`язків при реалізації трудового договору з Позивачем, недостатністю бюджетного фінансування Івано-Франківської філії державної установи «Інститут охорони ґрунтів» та відповідних замовлень на виконання робіт.

В той же час, до матеріалів справи не додано належних та допустимих доказів на підтвердження факту неможливості роботодавця забезпечити працівника ОСОБА_3 роботою відповідно до кола її обов`язків, які визначені розділом 2 Посадової інструкції провідного фахівця лабораторії аналітичного забезпечення агрохімічних та екологічних досліджень ОСОБА_3 .

Крім того, в матеріалах справи не міститься належних доказів, і представником відповідача такого не доведено, що працівник ОСОБА_3 не мала можливості виконувати свої посадові обов`язки у Івано-Франківській філії державної установи «Інститут охорони ґрунтів» в межах своєї посадової інструкції.

В той же час, абзац другий частини 1 статті 13 Закону України «Про організацію трудових відносин в умовах воєнного стану» передбачає можливість призупинення дії трудового договору у зв`язку з військовою агресією проти України, що виключає можливість надання та виконання роботи.

Тобто підставами для призупинення дії трудового договору є, зокрема, відсутність можливості надання та виконання роботи.

Як роботодавець, так і працівник, мають бути об`єктивно позбавлені можливості виконання обов`язків за трудовим договором.

Отже, в даній цивільній справі відповідачем не надано відповідних належних та допустимих доказів, які б свідчили про неможливість виконання відповідачем виробничих завдань та функцій установи, призупинення його діяльності, неможливість Позивача виконувати свої посадові обов`язки.

Сам по собі Наказ ДУ «Держгрунтохорона» № 61-к від 27 квітня 2022 року «Про організацію роботи філій», на який в якості підстави призупинення трудового договору з Позивачем покликається представник відповідача, не є належним доказом на підтвердження передбачених статтею 13 Закону України «Про організацію трудових відносин в умовах воєнного стану» умов, за яких вказана норма права може бути застосована.

Щодо посилань представника відповідача на недостатність бюджетного фінансування ДУ «Держгрунтохорона», як на підставу винесення оскаржуваного наказу, Суд зауважує, що такі посилання є необґрунтованими, оскільки не передбачені в якості підстав чи умов положеннями статті 13 Закону України «Про організацію трудових відносин в умовах воєнного стану», на підставі якої винесено оскаржуваний наказ.

Крім того, Європейський Суд з прав людини у своїх рішеннях неодноразово констатував, що органи державної влади не можуть посилатись на відсутність коштів як на причину невиконання своїх зобов`язань.

Відповідно до рішень ЄСПЛ «Кечко проти України» (заява № 63134/00, пункти 23, 26) та «Ромашов проти України» (заява № 67534/01, пункт 43), реалізація особою права, яке пов`язано з отриманням бюджетних коштів, що базується на спеціальних та чинних на час виникнення спірних правовідносин нормативно-правових актах національного законодавства, не може бути поставлена у залежність від бюджетних асигнувань, тобто посилання органами державної влади на відсутність коштів, як на причину невиконання своїх зобов`язань, є безпідставними.

Зокрема, у справі «Кечко проти України» (заява № 63134/00) ЄСПЛ зауважив, що держава може вводити, призупиняти чи закінчити виплати з державного бюджету, однак свідома відмова від цих виплатах не допускається, доки відповідні положення є чинними (пункт 23). У пункті 26 вказаного рішення зазначено, що органи державної влади не можуть посилатися на відсутність коштів як на причину невиконання своїх зобов`язань.

У рішеннях ЄСПЛ у справі «Терем ЛТД, Чечеткін та Оліус проти України» (заява № 70297/01) та у справі «Бакалов проти України» (заява № 14201/02) також зазначено, що відсутність бюджетних коштів, передбачених у видатках Державного бюджету України, не є підставою для звільнення від відповідальності за порушення зобов`язання (пункти 48 та 40 цих рішень відповідно).

Суд також критично відноситься до змісту затвердженого оскаржуваним наказом списку працівників Івано-Франківській філії державної установи «Інститут охорони ґрунтів», з якими призупиняється дія трудових договорів, з якого вбачається що у Івано-Франківській філії державної установи «Інститут охорони ґрунтів» дію трудових договорів на підставі статті 13 Закону України «Про організацію трудових відносин в умовах воєнного стану» було призупинено виключно з провідними фахівцями лабораторії, натомість, докази призупинення таких трудових договорів з працівниками адміністративного апарату відсутні.

За таких обставин, суд дійшов висновку про те, що Наказ директора Івано-Франківської філії державної установи «Держгрунтохорона» від 31.05.2022 року № 03-К «Про призупинення дії трудового договору з працівниками» в частині призупинення з 01.06.2022 року дії трудового договору з працівником ОСОБА_3 є незаконним.

Зі змісту пояснень сторін в судовому засіданні вбачається, що з 15.08.2022 року дію трудового договору з працівником ОСОБА_3 в Івано-Франківській філії державної установи «Інститут охорони ґрунтів» відновлено.

В той же час, протягом періоду часу з 01.06.2022 року по 14.08.2022 року дія даного трудового договору з працівником ОСОБА_3 була призупинена і їй не виплачувалася заробітна плата.

У спірних правовідносинах, вирішуючи питання відшкодування позивачу заробітної плати за вказаний період, суд вважає за можливе застосувати аналогію закону частини 2 статті 235 Кодексу законів про працю України.

Відповідно до частини 2 статті 235 Кодексу законів про працю України при винесенні рішення про поновлення на роботі орган, який розглядає трудовий спір, одночасно приймає рішення про виплату працівникові середнього заробітку за час вимушеного прогулу або різниці в заробітку за час виконання нижчеоплачуваної роботи, але не більш як за один рік. Якщо заява про поновлення на роботі розглядається більше одного року, не з вини працівника, орган, який розглядає трудовий спір, виносить рішення про виплату середнього заробітку за весь час вимушеного прогулу.

Порядок обчислення середньої заробітної плати затверджено Постановою Кабінету Міністрів України № 100 від 8 лютого 1995 року.

У відповідності до вимог вищевказаного Порядку відповідачу слід виплатити ОСОБА_4 середній заробіток за період з 01 червня 2022 року по 14 серпня 2022 року, виходячи з наступних розрахунків:

1986,85 грн. + 2120,58 грн. = 4107,43 грн. сукупна заробітна плата за останні два місяці, що передували призупиненню дії трудового договору (згідно Довідки про доходи).

21 + 22 = 43 робочі дні кількість робочих днів за вказаний період квітень-травень 2022 року.

4107,43 грн. : 43 робочі дні = 95,52 грн. середньоденна заробітна плата.

Час вимушеного прогулу з 01.06.2022 по 14.08.2022 року = 75 днів.

75 днів х 95,52 грн. = 7194,00 грн. сума середнього заробітку за час вимушеного прогулу.

Відтак, стягненню з Державної установи «Інститут охорони грунтів України», код ЄДРПОУ 25835792 на користь ОСОБА_3 , підлягає середній заробіток за час вимушеного прогулу з 01.06.2022 року по 14.08.2022 року (включно) в сумі 7194,00 грн.

Проаналізувавши доводи сторін, вимоги чинного законодавства України, дослідивши матеріали справи та подані сторонами докази, суд дійшов висновку про те, позовні вимоги є обґрунтованими та такими, що підлягають задоволенню частково.

Згідно із ч. 1 ст. 141 ЦПК України судовий збір покладається на сторони пропорційно розміру задоволених позовних вимог.

На підставі ст. 43 Конституції України, ст. ст. 5-1, 235 Кодексу законів про працю України, статтею 13 Закону України «Про організацію трудових відносин в умовах воєнного стану», керуючись ст.ст. 89, 263-265, 273, 354-355 Цивільного процесуального кодексу України, суд, ОСОБА_3 звернулася до Івано-Франківського міського суду Івано-Франківської області з позовом до Івано-Франківської філії державної установи «Інститут охорони ґрунтів», в якому, з урахуванням уточнених позовних вимог, просила визнати незаконним Наказ директора Івано-Франківської філії державної установи «Держґрунтохорона» від 31.05.2022 року № 03-К «Про призупинення дії трудового договору з працівниками» в частині призупинення з 01.06.2022 року дії трудового договору з працівником ОСОБА_3 ; стягнути з Державної установи «Інститут охорони ґрунтів України», код ЄДРПОУ 25835792 на її користь середній заробіток за час вимушеного прогулу з 01.06.2022 року по 14.08.2022 року (включно) в сумі 7194,00 грн.

Позовні вимоги мотивовані тим, що при винесенні наказу про призупинення дії трудового договору з позивачем, відповідачем, на її думку, було порушено вимоги чинного законодавства, її трудові права, зокрема, право на працю та оплату праці. Підстав для призупинення дії трудового договору з нею у відповідача не було, оскільки місце праці позивача знаходиться в місті Івано-Франківську. Жодного документу чи правового акту, у яких встановлено чи зазначено, що роботодавець абсолютно не має можливості надати роботу, а ОСОБА_3 , як працівник, не має змоги виконувати її не існує. Оскільки з 15.08.2022 року дію трудового договору було поновлено, а її допущено до роботи, позивачем, яка покликається на незаконність наказу про призупинення дії трудового договору, пред`явлено вимогу про стягнення середнього заробітку за період з 01.06.2022 року по 14.08.2022 року.

У відзиві на позовну заяву зазначається, що позов пред`явлено до Івано-Франківської філії державної установи «Інститут охорони ґрунтів», тоді як філія не має статусу юридичної особи, а отже не має здатності здійснювати цивільні права та обов`язки в суді.

Ухвалою Івано-Франківського міського суду Івано-Франківської області від 27 квітня 2023 року проведено заміну відповідача - Івано-Франківську філію державної установи «Інститут охорони ґрунтів» на належного відповідача - Державну установу «Інститут охорони грунтів України».

Представник позивача в судовому засіданні позовні вимоги підтримав та просив їх задовольнити з підстав, викладених в позовній заяві.

Представник відповідача в судовому засіданні заперечила позовні вимоги, просилав відмовити в їх задоволенні.

Заслухавши в судовому засіданні пояснення учасників справи, дослідивши матеріали справи, оцінивши докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів, судом встановлено наступне.

ОСОБА_3 з 13.02.1995 року працювала у Івано-Франківській філії державної установи «Інститут охорони ґрунтів». З 12.10.2020 року працює на посаді провідного фахівця лабораторії аналітичного забезпечення агрохімічних та екологічних досліджень.

Наказом директора Івано-Франківської філії державної установи «Держгрунтохорона» від 31.05.2022 року № 03-К «Про призупинення дії трудового договору з працівниками» призупинено дію трудових договорів з 01 червня 2022 року до відновлення можливості виконувати роботу, але не пізніше дня припинення або скасування ворєнного стану з працівниками Івано-Франківської філії державної установи «Держгрунтохорона» згідно додатку, в тому числі, з працівником ОСОБА_3 .

Вказаний наказ про призупинення трудового договору позивач вважає незаконним, у зв`язку з чим звернулася до суду з даним цивільним позовом.

Статтею 43 Конституції України визначено, що кожен має право на працю, що включає можливість заробляти собі на життя працею, яку він вільно обирає або на яку вільно погоджується.

Держава створює умови для повного здійснення громадянами права на працю, гарантує рівні можливості у виборі професії та роду трудової діяльності, реалізовує програми професійно-технічного навчання, підготовки і перепідготовки кадрів відповідно до суспільних потреб.

Використання примусової праці забороняється. Не вважається примусовою працею військова або альтернативна (невійськова) служба, а також робота чи служба, яка виконується особою за вироком чи іншим рішенням суду або відповідно до законів про воєнний і про надзвичайний стан.

Кожен має право на належні, безпечні і здорові умови праці, на заробітну плату, не нижчу від визначеної законом.

Використання праці жінок і неповнолітніх на небезпечних для їхнього здоров`я роботах забороняється.

Громадянам гарантується захист від незаконного звільнення.

Право на своєчасне одержання винагороди за працю захищається законом.

Статтею 5-1 Кодексу законів про працю України визначено гарантії забезпечення права громадян на працю.

Так, держава гарантує працездатним громадянам, які постійно проживають на території України, зокрема, правовий захист від необґрунтованої відмови у прийнятті на роботу і незаконного звільнення, а також сприяння у збереженні роботи (пункт 6 частини 1 статті 5-1 Кодексу законів про працю України).

Як зазначено в оскаржуваному Наказі директора Івано-Франківської філії державної установи «Держгрунтохорона» від 31.05.2022 року № 03-К «Про призупинення дії трудового договору з працівниками», його винесено на підставі статті 13 Закону України «Про організацію трудових відносин в умовах воєнного стану» від 15 березня 2022 року, Наказу ДУ «Держгрунтохорона» № 61-к від 27 квітня 2022 року «Про організацію роботи філій».

Так, 15 березня 2022 року прийнято Закон України «Про організацію трудових відносин в умовах воєнного стану», який визначає особливості проходження державної служби, служби в органах місцевого самоврядування, особливості трудових відносин працівників усіх підприємств, установ, організацій в Україні незалежно від форми власності, виду діяльності і галузевої належності, представництв іноземних суб`єктів господарської діяльності в Україні, а також осіб, які працюють за трудовим договором, укладеним з фізичними особами (далі працівники), у період дії воєнного стану, введеного відповідно до Закону України «Про правовий режим воєнного стану».

В даній цивільній справі суд застосовує редакцію Закону України «Про організацію трудових відносин в умовах воєнного стану», яка була чинною станом на час прийняття оскаржуваного наказу, тобто станом на 31 травня 2022 року.

Статтею 13 Закону України «Про організацію трудових відносин в умовах воєнного стану» визначено порядок призупинення дії трудового договору.

Призупинення дії трудового договору це тимчасове припинення роботодавцем забезпечення працівника роботою і тимчасове припинення працівником виконання роботи за укладеним трудовим договором.

Дія трудового договору може бути призупинена у зв`язку з військовою агресією проти України, що виключає можливість надання та виконання роботи.

Призупинення дії трудового договору не тягне за собою припинення трудових відносин.

Призупинення дії трудового договору роботодавець та працівник за можливості мають повідомити один одного у будь-який доступний спосіб.

Відшкодування заробітної плати, гарантійних та компенсаційних виплат працівникам на час призупинення дії трудового у повному обсязі покладається на державу, що здійснює військову агресію проти України.

Отже, спеціальна норма права передбачає право сторін призупинити дію трудового договору за умови наявності військової агресії проти України, що виключає можливість надання та виконання роботи. При цьому, роботодавець має перебувати в таких обставинах, коли він не може надати роботу працівнику або працівник не може виконати роботу.

Лише наявність правової норми, яка передбачає право сторін призупинити дію трудового договору, та саме введення в державі воєнного стану не є достатньою, мають для сторін наступити відповідні наслідки за обставинами, що передбачає така норма права.

Заперечуючи проти позовних вимог у даній справі, представник відповідача як на підстави винесення оскаржуваного наказу покликалася на факт військової агресії росії проти України, неможливість філії виконання своїх обов`язків при реалізації трудового договору з Позивачем, недостатністю бюджетного фінансування Івано-Франківської філії державної установи «Інститут охорони ґрунтів» та відповідних замовлень на виконання робіт.

В той же час, до матеріалів справи не додано належних та допустимих доказів на підтвердження факту неможливості роботодавця забезпечити працівника ОСОБА_3 роботою відповідно до кола її обов`язків, які визначені розділом 2 Посадової інструкції провідного фахівця лабораторії аналітичного забезпечення агрохімічних та екологічних досліджень ОСОБА_3 .

Крім того, в матеріалах справи не міститься належних доказів, і представником відповідача такого не доведено, що працівник ОСОБА_3 не мала можливості виконувати свої посадові обов`язки у Івано-Франківській філії державної установи «Інститут охорони ґрунтів» в межах своєї посадової інструкції.

В той же час, абзац другий частини 1 статті 13 Закону України «Про організацію трудових відносин в умовах воєнного стану» передбачає можливість призупинення дії трудового договору у зв`язку з військовою агресією проти України, що виключає можливість надання та виконання роботи.

Тобто підставами для призупинення дії трудового договору є, зокрема, відсутність можливості надання та виконання роботи.

Як роботодавець, так і працівник, мають бути об`єктивно позбавлені можливості виконання обов`язків за трудовим договором.

Отже, в даній цивільній справі відповідачем не надано відповідних належних та допустимих доказів, які б свідчили про неможливість виконання відповідачем виробничих завдань та функцій установи, призупинення його діяльності, неможливість Позивача виконувати свої посадові обов`язки.

Сам по собі Наказ ДУ «Держгрунтохорона» № 61-к від 27 квітня 2022 року «Про організацію роботи філій», на який в якості підстави призупинення трудового договору з Позивачем покликається представник відповідача, не є належним доказом на підтвердження передбачених статтею 13 Закону України «Про організацію трудових відносин в умовах воєнного стану» умов, за яких вказана норма права може бути застосована.

Щодо посилань представника відповідача на недостатність бюджетного фінансування ДУ «Держгрунтохорона», як на підставу винесення оскаржуваного наказу, Суд зауважує, що такі посилання є необґрунтованими, оскільки не передбачені в якості підстав чи умов положеннями статті 13 Закону України «Про організацію трудових відносин в умовах воєнного стану», на підставі якої винесено оскаржуваний наказ.

Крім того, Європейський Суд з прав людини у своїх рішеннях неодноразово констатував, що органи державної влади не можуть посилатись на відсутність коштів як на причину невиконання своїх зобов`язань.

Відповідно до рішень ЄСПЛ «Кечко проти України» (заява № 63134/00, пункти 23, 26) та «Ромашов проти України» (заява № 67534/01, пункт 43), реалізація особою права, яке пов`язано з отриманням бюджетних коштів, що базується на спеціальних та чинних на час виникнення спірних правовідносин нормативно-правових актах національного законодавства, не може бути поставлена у залежність від бюджетних асигнувань, тобто посилання органами державної влади на відсутність коштів, як на причину невиконання своїх зобов`язань, є безпідставними.

Зокрема, у справі «Кечко проти України» (заява № 63134/00) ЄСПЛ зауважив, що держава може вводити, призупиняти чи закінчити виплати з державного бюджету, однак свідома відмова від цих виплатах не допускається, доки відповідні положення є чинними (пункт 23). У пункті 26 вказаного рішення зазначено, що органи державної влади не можуть посилатися на відсутність коштів як на причину невиконання своїх зобов`язань.

У рішеннях ЄСПЛ у справі «Терем ЛТД, Чечеткін та Оліус проти України» (заява № 70297/01) та у справі «Бакалов проти України» (заява № 14201/02) також зазначено, що відсутність бюджетних коштів, передбачених у видатках Державного бюджету України, не є підставою для звільнення від відповідальності за порушення зобов`язання (пункти 48 та 40 цих рішень відповідно).

Суд також критично відноситься до змісту затвердженого оскаржуваним наказом списку працівників Івано-Франківській філії державної установи «Інститут охорони ґрунтів», з якими призупиняється дія трудових договорів, з якого вбачається що у Івано-Франківській філії державної установи «Інститут охорони ґрунтів» дію трудових договорів на підставі статті 13 Закону України «Про організацію трудових відносин в умовах воєнного стану» було призупинено виключно з провідними фахівцями лабораторії, натомість, докази призупинення таких трудових договорів з працівниками адміністративного апарату відсутні.

За таких обставин, суд дійшов висновку про те, що Наказ директора Івано-Франківської філії державної установи «Держгрунтохорона» від 31.05.2022 року № 03-К «Про призупинення дії трудового договору з працівниками» в частині призупинення з 01.06.2022 року дії трудового договору з працівником ОСОБА_3 є незаконним.

Зі змісту пояснень сторін в судовому засіданні вбачається, що з 15.08.2022 року дію трудового договору з працівником ОСОБА_3 в Івано-Франківській філії державної установи «Інститут охорони ґрунтів» відновлено.

В той же час, протягом періоду часу з 01.06.2022 року по 14.08.2022 року дія даного трудового договору з працівником ОСОБА_3 була призупинена і їй не виплачувалася заробітна плата.

У спірних правовідносинах, вирішуючи питання відшкодування позивачу заробітної плати за вказаний період, суд вважає за можливе застосувати аналогію закону частини 2 статті 235 Кодексу законів про працю України.

Відповідно до частини 2 статті 235 Кодексу законів про працю України при винесенні рішення про поновлення на роботі орган, який розглядає трудовий спір, одночасно приймає рішення про виплату працівникові середнього заробітку за час вимушеного прогулу або різниці в заробітку за час виконання нижчеоплачуваної роботи, але не більш як за один рік. Якщо заява про поновлення на роботі розглядається більше одного року, не з вини працівника, орган, який розглядає трудовий спір, виносить рішення про виплату середнього заробітку за весь час вимушеного прогулу.

Порядок обчислення середньої заробітної плати затверджено Постановою Кабінету Міністрів України № 100 від 8 лютого 1995 року.

У відповідності до вимог вищевказаного Порядку відповідачу слід виплатити ОСОБА_4 середній заробіток за період з 01 червня 2022 року по 14 серпня 2022 року, виходячи з наступних розрахунків:

1986,85 грн. + 2120,58 грн. = 4107,43 грн. сукупна заробітна плата за останні два місяці, що передували призупиненню дії трудового договору (згідно Довідки про доходи).

21 + 22 = 43 робочі дні кількість робочих днів за вказаний період квітень-травень 2022 року.

4107,43 грн. : 43 робочі дні = 95,52 грн. середньоденна заробітна плата.

Час вимушеного прогулу з 01.06.2022 по 14.08.2022 року = 75 днів.

75 днів х 95,52 грн. = 7194,00 грн. сума середнього заробітку за час вимушеного прогулу.

Відтак, стягненню з Державної установи «Інститут охорони грунтів України», код ЄДРПОУ 25835792 на користь ОСОБА_3 , підлягає середній заробіток за час вимушеного прогулу з 01.06.2022 року по 14.08.2022 року (включно) в сумі 7194,00 грн.

Проаналізувавши доводи сторін, вимоги чинного законодавства України, дослідивши матеріали справи та подані сторонами докази, суд дійшов висновку про те, позовні вимоги є обґрунтованими та такими, що підлягають задоволенню частково.

Згідно із ч. 1 ст. 141 ЦПК України судовий збір покладається на сторони пропорційно розміру задоволених позовних вимог.

На підставі ст. 43 Конституції України, ст. ст. 5-1, 235 Кодексу законів про працю України, статтею 13 Закону України «Про організацію трудових відносин в умовах воєнного стану», керуючись ст.ст. 89, 263-265, 273, 354-355 Цивільного процесуального кодексу України, суд,

В И Р І Ш И В :

Позов задовольнити.

Визнати незаконним Наказ директора Івано-Франківської філії державної установи «Держґрунтохорона» від 31.05.2022 року № 03-К «Про призупинення дії трудового договору з працівниками» в частині призупинення з 01.06.2022 року дії трудового договору з працівником ОСОБА_3 .

Стягнути з Державної установи «Інститут охорони ґрунтів України», код ЄДРПОУ 25835792 на користь ОСОБА_3 , РНОКПП НОМЕР_1 , середній заробіток за час вимушеного прогулу з 01.06.2022 року по 14.08.2022 року (включно) в сумі 7194,00 грн.

Стягнути з Державної установи «Інститут охорони ґрунтів України», код ЄДРПОУ 25835792 на користь ОСОБА_3 , РНОКПП НОМЕР_1 , понесені витрати по оплаті судового збору у розмірі 908 грн. 00 коп.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подачі апеляційної скарги.

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини судового рішення або у разі розгляду справи (вирішення питання) без повідомлення (виклику) учасників справи, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Суддя Антоняк Т.М.

Повний текст рішення складено та підписано 01.05.2023 року.

СудІвано-Франківський міський суд Івано-Франківської області
Дата ухвалення рішення01.05.2023
Оприлюднено04.05.2023
Номер документу110557881
СудочинствоЦивільне
КатегоріяСправи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із трудових правовідносин, з них

Судовий реєстр по справі —344/7730/22

Рішення від 08.06.2023

Цивільне

Івано-Франківський міський суд Івано-Франківської області

Антоняк Т. М.

Ухвала від 27.04.2023

Цивільне

Івано-Франківський міський суд Івано-Франківської області

Антоняк Т. М.

Рішення від 01.05.2023

Цивільне

Івано-Франківський міський суд Івано-Франківської області

Антоняк Т. М.

Рішення від 27.04.2023

Цивільне

Івано-Франківський міський суд Івано-Франківської області

Антоняк Т. М.

Ухвала від 11.07.2022

Цивільне

Івано-Франківський міський суд Івано-Франківської області

Антоняк Т. М.

Ухвала від 30.06.2022

Цивільне

Івано-Франківський міський суд Івано-Франківської області

Антоняк Т. М.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні