номер провадження справи 14/44/21
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЗАПОРІЗЬКОЇ ОБЛАСТІ
УХВАЛА
02.05.2023 Справа № 908/2143/21
м.Запоріжжя Запорізької області
Господарський суд Запорізької області у складі судді Сушко Л.М. розглянувши заяву Головного управління ДПС у Запорізькій області, 69107, м. Запоріжжя, пр. Соборний, 166
до банкрута - Товариства з обмеженою відповідальністю БІО ХЛІБ, 69002, м. Запоріжжя, вул. Фортечна, 6-А, код ЄДРПОУ 41565482
ліквідатор Сиротенко Олександр Олександрович, 04070, м. Київ, Андріївський узвіз, 38, офіс 1
про визнання кредиторських вимог в розмірі 220 474 002,13 грн.
Учасники процесу: від ГУ ДПС у Запорізькій області Скитиба Н.І.
УСТАНОВИВ:
Ухвалою господарського суду Запорізької області від 11.08.2021. відкрито провадження у справі №908/2143/20 про банкрутство Товариства з обмеженою відповідальністю БІО ХЛІБ, 69002, м. Запоріжжя, вул. Фортечна, 6-А, код ЄДРПОУ 41565482, введено мораторій на задоволення вимог кредиторів. Введено процедуру розпорядження майном, розпорядником майна призначено арбітражного керуючого Левкович Олену Кононівну.
16.08.2021. за №67054 у встановленому законодавством порядку оприлюднено повідомлення про відкриття справи про банкрутство Товариства з обмеженою відповідальністю БІО ХЛІБ.
Постановою господарського суду Запорізької області від 16.12.2021. Товариство з обмеженою відповідальністю БІО ХЛІБ визнано банкрутом, відкрито ліквідаційну процедуру, ліквідатором призначено арбітражного керуючого Сиротенка Олександра Олександровича
28.02.2023. до господарського суду в порядку ст. 60 Кодексу України з процедур банкрутства надійшла заява Головного управління ДПС у Запорізькій області, 69107, м. Запоріжжя, пр. Соборний, 166 з грошовими вимогами до боржника на суму 220 474 002,13 грн.
Ухвалою суду від 01.05.2023. заяву Головного управління ДПС у Запорізькій області прийнято та призначено до розгляду в засіданні господарського суду 02.05.2023. о/об 11-15. Зобов`язано ліквідатора - надати повідомлення про розгляд заяви з грошовими вимогами до боржника з нормативним та документальним обґрунтуванням, повідомлення також направити заявнику, докази направлення надати суду.
Ліквідатор у судове засідання 02.05.2023. не з`явився, про дату, час та місце розгляду справи повідомлений своєчасно та належним чином.
Вивчивши подані документи, заслухавши пояснення представника заявника, судом встановлено наступне:
Згідно ч. 4 статті 60 Кодексу України з процедур банкрутства у ліквідаційній процедурі господарський суд розглядає заяви з вимогами поточних кредиторів, які надійшли до господарського суду після офіційного оприлюднення повідомлення про визнання боржника банкрутом. Заяви з вимогами поточних кредиторів розглядаються господарським судом у порядку черговості їх надходження. За результатами розгляду зазначених заяв господарський суд своєю ухвалою визнає чи відхиляє (повністю або частково) вимоги таких кредиторів.
В обґрунтування своїх грошових вимог Головне управління ДПС у Запорізькій області зазначає, що станом на день подання заяви Боржник має податковий борг перед бюджетом з податку на прибуток приватних підприємств у розмірі 105 441 250, 13 грн.; з податку на додану вартість із вироблених в Україні товарів у сумі 115 020 402, 34 грн.; з податку на доходи фізичних осіб у сумі 11 423, 18 грн. та з військового збору у розмірі 926,48 грн. Загальна сума заборгованості складає 220 474 002, 13 грн. (з яких 175 248 815, 01 грн. - зобов`язання; 31 447 472, 00 грн. - штрафні санкції та 13 777 715,12 грн.- пеня).
Податковий борг з податку на прибуток приватних підприємств виник на підставі:
донарахування податкового зобов`язання та штрафних санкцій по податковому повідомленню - рішенню (форми «Р») №2929/13-01-07-04 від 15.02.2023 року на суму 99 877 304, 50 грн. з яких грошове зобов`язання становить 89 922 805, 00 грн. та 9 954 499, 50 грн. складають штрафні санкції. ППР винесено на підставі акту перевірки від 20.01.2023 року № 41/08-01-07-06/41565482.
донарахування штрафних санкцій по податковому повідомленню - рішенню (форми «ПС») №2941/13-01-07-04 від 15.02.2023 року у розмірі 340,00 грн. ППР винесено на підставі акту перевірки від 20.01.2023 року № 41/08-01-07-06/41565482.
Відповідно до п. 129.1.1 пункту 129.1 статті 129 ПК України нарахування пені розпочинається, при нарахуванні суми грошового зобов`язання, визначеного контролюючим органом за результатами податкової перевірки, - починаючи з першого робочого дня, наступного за останнім днем граничного строку сплати платником податків податкового зобов`язання, визначеного цим Кодексом нарахована пеня у розмірі 5 563 605, 63 грн.
Податковий борг з податку на додану вартість із вироблених в Україні товарів виник на підставі:
донарахування податкового зобов`язання та штрафних санкцій по податковому повідомленню - рішенню (форми «Р») №2939/13-01-07-04 від 15.02.2023 року на суму 106 647 247,50 грн. з яких грошове зобов`язання становить 85 317 798, 00 грн. та 21329 449,50 грн. складають штрафні санкції. ППР винесено на підставі акту перевірки від 20.01.2023 року № 41/08-01-07-06/41565482.
донарахування штрафних санкцій по податковому повідомленню - рішенню (форми «ПС») №2942/13-01-07-04 від 15.02.2023 року у розмірі 340,00 грн. ППР винесено на підставі акту перевірки від 20.01.2023 року № 41/08-01-07-06/41565482 донарахування штрафних санкцій по податковому повідомленню - рішенню (форми «ПН») №2940/13-01-07-04 від 15.02.2023 року на суму 159 800, 00 грн. ППР винесено на підставі акту перевірки від 20.01.2023 року № 41/08-01-07-06/41565482.
Відповідно до п. 129.1.1 пункту 129.1 статті 129 ПК України нарахування пені розпочинається, при нарахуванні суми грошового зобов`язання, визначеного контролюючим органом за результатами податкової перевірки, - починаючи з першого робочого дня, наступного за останнім днем граничного строку сплати платником податків податкового зобов`язання, визначеного цим Кодексом нарахована пеня у розмірі 8 213 014, 84 грн.
Податковий борг з військового збору виник на підставі:
донарахування податкового зобов`язання та штрафних санкцій по податковому повідомленню - рішенню (форми «Д») №2912/13-01-07-04 від 15.02.2023 року на суму 926,48 грн. з яких грошове зобов`язання становить 669, 76 грн. та 167, 44 грн. складають штрафні санкції. ППР винесено на підставі акту перевірки від 20.01.2023 року № 41/08-01-07-06/41565482.
Відповідно до п. 129.1.1 пункту 129.1 статті 129 ПК України нарахування пені розпочинається, при нарахуванні суми грошового зобов`язання, визначеного контролюючим органом за результатами податкової перевірки, - починаючи з першого робочого дня, наступного за останнім днем граничного строку сплати платником податків податкового зобов`язання, визначеного цим Кодексом нарахована пеня у розмірі 89,28 грн.
Податковий борг з податку на доходи фізичних осіб виник на підставі:
донарахування податкового зобов`язання та штрафних санкцій по податковому повідомленню - рішенню (форми «Д») №2911/13-01-07-04 від 15.02.2023 року на суму 10 403, 18 грн. з яких грошове зобов`язання становить 7 542, 25 грн. та 1 855, 56 грн. складають штрафні санкції. ППР винесено на підставі акту перевірки від 20.01.2023 року № 41/08-01-07-06/41565482.
Відповідно до п. 129.1.1 пункту 129.1 статті 129 ПК України нарахування пені розпочинається, при нарахуванні суми грошового зобов`язання, визначеного контролюючим органом за результатами податкової перевірки, - починаючи з першого робочого дня, наступного за останнім днем граничного строку сплати платником податків податкового зобов`язання, визначеного цим Кодексом нарахована пеня у розмірі 1 005,37 грн.
- донарахування штрафних санкцій по податковому повідомленню - рішенню (форми «ПС») №2913/13-01-07-04 від 15.02.2023 року у розмірі 1 020,00 грн. ППР винесено на підставі акту перевірки від 20.01.2023 року№ 41/08-01-07-06/41565482.
Наслідки визнання боржника банкрутом визначені положеннями статті 59 Кодексу України з процедур банкрутства, відповідно до частини першої якої з дня ухвали господарським судом постанови про визнання боржника банкрутом і відкриття ліквідаційної процедури: господарська діяльність банкрута завершується закінченням технологічного циклу з виготовлення продукції у разі можливості її продажу, крім укладення та виконання договорів, що мають на меті захист майна банкрута або забезпечення його збереження (підтримання) у належному стані, договорів оренди майна, яке тимчасово не використовується, на період до його продажу у процедурі ліквідації тощо; строк виконання всіх грошових зобов`язань банкрута вважається таким, що настав; у банкрута не виникає жодних додаткових зобов`язань, у тому числі зі сплати податків і зборів (обов`язкових платежів), крім витрат, безпосередньо пов`язаних із здійсненням ліквідаційної процедури; припиняється нарахування неустойки (штрафу, пені), процентів та інших економічних санкцій за всіма видами заборгованості банкрута; відомості про фінансове становище банкрута перестають бути конфіденційними чи становити комерційну таємницю; продаж майна банкрута допускається в порядку, передбаченому цим Кодексом; скасовуються арешт, накладений на майно боржника, визнаного банкрутом, та інші обмеження щодо розпорядження майном такого боржника. Накладення нових арештів або інших обмежень щодо розпорядження майном банкрута не допускається; припиняються повноваження органів управління банкрута щодо управління банкрутом та розпорядження його майном, якщо цього не було зроблено раніше, члени виконавчого органу (керівник) банкрута звільняються з роботи у зв`язку з банкрутством підприємства, а також припиняються повноваження власника (органу, уповноваженого управляти майном) майна банкрута.
Господарський суд враховує висновок, викладений в постанові Верховного Суду у складі палати для розгляду справ про банкрутство Касаційного господарського суду від 19.01.2021 у справі №916/4181/14, відповідно до якого боржник у справі про банкрутство, щодо якого ухвалене рішення про визнання його банкрутом, має право на легітимне очікування бути звільненим від податкового обов`язку щодо сплати податків і зборів (обов`язкових платежів), термін сплати яких настав у період після прийняття постанови про визнання боржника банкрутом.
Легітимні очікування боржника безпосередньо випливають із частини другої статті 19 Конституції України, відповідно до якої органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Характеристика очікувань боржника як легітимних поєднує в собі їх законність, яка зумовлена реалізацією особою належного їй суб`єктивного права, та обґрунтованість, тобто зумовлену законом раціональність сподівань учасників суспільних відносин.
Звільнення від обов`язку щодо сплати податків і зборів (обов`язкових платежів), термін сплати яких настав у період після прийняття постанови про визнання боржника банкрутом, передбачено законом (частина перша статті 38 Закону України "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом, частина перша статті 59 Кодексу України з процедур банкрутства), що в свою чергу зумовлює раціональне сподівання такого боржника на те, що після встановлення його неплатоспроможності у нього не виникають додаткові зобов`язання. Причому на такі сподівання боржника не впливають вчинені ліквідатором непослідовні дії з подання звітності до податкового органу.
З дня визнання боржника банкрутом та відкриття ліквідаційної процедури у нього не виникає обов`язку зі сплати податків і зборів (обов`язкових платежів), які були нараховані за період після визнання боржника банкрутом, оскільки положеннями частини першої статті 38 Закону про банкрутство, які аналогічні за змістом положенням частини першої статті 59 Кодексу України з процедур банкрутства, передбачено підставу для припинення обов`язку боржника, якого визнано банкрутом, щодо обчислення та сплати податків і зборів (обов`язкових платежів). Самостійне подання ліквідатором звітності до податкового органу не є винятком з цього правила (п. 10.1 постанови Верховного Суду у складі палати для розгляду справ про банкрутство Касаційного господарського суду від 19.01.2021 у справі №916/4181/14).
Пунктом 1.3. статті 1 Податкового Кодексу України визначено, що цей Кодекс не регулює питання погашення податкових зобов`язань або стягнення податкового боргу з осіб, на яких поширюються судові процедури, визначені Кодексом України з процедур банкрутства, з банків, на які поширюються норми Закону України "Про систему гарантування вкладів фізичних осіб", проведення комплексних перевірок з метою виявлення фінансових рахунків та погашення зобов`язань зі сплати єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування (крім особливостей функціонування єдиного рахунку, подання звітності щодо суми нарахованого єдиного внеску), зборів на обов`язкове державне пенсійне страхування з окремих видів господарських операцій.
Таким чином, у справі про банкрутство, з моменту визнання боржника банкрутом і відкриття ліквідаційної процедури, порядок погашення податкових зобов`язань або стягнення податкового боргу з такого боржника регулюється законодавством про банкрутство та враховуючи вимоги статті 59 Кодексу України з процедур банкрутства, у визнаного судом боржника банкрутом не виникає обов`язку зі сплати податків і зборів (обов`язкових платежів) (котрі нараховані після моменту визнання боржника банкрутом), крім витрат, безпосередньо пов`язаних із здійсненням ліквідаційної процедури. Подібного за змістом висновку дійшов Верховний Суд в постанові від 14.08.2019 у справі № 913/412/16.
Частиною 14.1.157. статті 14 Податкового кодексу України визначено, що податкове повідомлення-рішення - письмове повідомлення контролюючого органу (рішення) про обов`язок платника податків сплатити суму грошового зобов`язання, визначену контролюючим органом у випадках, передбачених цим Кодексом та іншими законодавчими актами, контроль за виконанням яких покладено на контролюючі органи, або внести відповідні зміни до податкової звітності.
Відповідно до частин 54.1., 54.3. статті 54 Податкового кодексу України, крім випадків, передбачених податковим законодавством, платник податків самостійно обчислює суму податкового та/або грошового зобов`язання та/або пені, яку зазначає у податковій (митній) декларації або уточнюючому розрахунку, що подається контролюючому органу у строки, встановлені цим Кодексом. Така сума грошового зобов`язання та/або пені вважається узгодженою. Контролюючий орган зобов`язаний самостійно визначити суму грошових зобов`язань, зменшення (збільшення) суми бюджетного відшкодування та/або зменшення (збільшення) від`ємного значення об`єкта оподаткування податком на прибуток або від`ємного значення суми податку на додану вартість платника податків, передбачених цим Кодексом або іншим законодавством, або зменшення суми податку на доходи фізичних осіб, задекларовану до повернення з бюджету у зв`язку із використанням платником податку права на податкову знижку, якщо, зокрема, дані перевірок результатів діяльності платника податків, крім електронної перевірки, свідчать про заниження або завищення суми його податкових зобов`язань та/або іншого зобов`язання, контроль за сплатою якого покладено на контролюючі органи, суми бюджетного відшкодування та/або від`ємного значення об`єкта оподаткування податком на прибуток або від`ємного значення суми податку на додану вартість платника податків, або завищення суми податку на доходи фізичних осіб, що підлягає поверненню з бюджету у зв`язку із використанням платником податку права на податкову знижку, заявлених у податкових (митних) деклараціях, уточнюючих розрахунках.
Частиною 58.1. статті 58 Податкового кодексу України передбачено, що контролюючий орган надсилає (вручає) платнику податків податкове повідомлення-рішення, якщо сума грошового зобов`язання платника податків, передбаченого податковим або іншим законодавством, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, розраховується контролюючим органом відповідно до статті 54 цього Кодексу.
Згідно з частиною 57.3 статті 57 Податкового кодексу України, у разі визначення грошового зобов`язання контролюючим органом за підставами, зазначеними у пп. 54.3.1 - 54.3.6 пункту 54.3 статті 54 цього Кодексу, платник податків зобов`язаний сплатити нараховану суму грошового зобов`язання протягом 10 календарних днів, що настають за днем отримання податкового повідомлення-рішення, крім випадків, коли протягом такого строку такий платник податків розпочинає процедуру оскарження рішення контролюючого органу.
Відтак, виходячи із змісту положень статей 57 - 58 Податкового кодексу України, грошові зобов`язання суб`єкта господарювання щодо сплати податкових платежів, визначених контролюючим органом в ході податкової перевірки, виникають з моменту отримання підприємством-платником податків податкового повідомлення-рішення із зазначенням суми грошового зобов`язання, що підлягає сплаті, та граничних строків його сплати або по завершенню оскарження в адміністративних судах такого рішення з набранням сили відповідним судовим рішенням. Аналогічний висновок виклав Верховний Суд в постанові від 14.08.2019 у справі № 913/412/16.
Зважаючи на викладене, оскільки податкові повідомлення-рішення прийняті Головним управлінням ДПС у Запорізькій області 15.02.2023, то грошове зобов`язання суб`єкта господарювання щодо сплати податкових платежів за цими повідомленнями настає з наступного дня, що настає за днем їх отримання, тобто не раніше 15.02.2023, водночас, постанова про визнання боржника банкрутом у даній справі прийнята господарським судом 16.12.2021.
Також, суд звертає увагу на те, що заявлена боржником пеня, нарахована контролюючим органом за результатами податкової перевірки (акт перевірки від 20.01.2023 року № 41/08-01-07-06/41565482) на підставі статті 129 ПК України, тобто після визнання боржника банкрутом та відкриття ліквідаційної процедури.
Отже, заявлені ГУ ДПС у Запорізькій області кредиторські вимоги до банкрута на загальну суму 220 474 002,13 грн., виникли після визнання боржника банкрутом, що суперечать ч. 1 ст. 59 Кодексу України з процедур банкрутства, тому дані вимоги підлягають відхиленню повністю.
Керуючись ст. ст. 2, 45, 60 Кодексу України з процедур банкрутства, ст. ст. 234, 235 Господарського процесуального кодексу України, суд
УХВАЛИВ:
Грошові вимоги Головного управління ДПС у Запорізькій області, 69107, м. Запоріжжя, пр. Соборний, 166 до Товариства з обмеженою відповідальністю БІО ХЛІБ, 69002, м. Запоріжжя, вул. Фортечна, 6-А, код ЄДРПОУ 41565482 на суму 220 474 002, 13 грн. відхилити.
Копію ухвали надіслати кредитору, ліквідатору, ГУ ДПС у Запорізькій області.
Ухвала господарського суду набирає законної сили негайно після її оголошення, відповідно до ч. 1 ст. 235 ГПК України. Повний текст ухвали буде складено протягом 5-ти днів з дня оголошення вступної та резолютивної частин ухвали.
Ухвала суду може бути оскаржена в апеляційному порядку протягом 10 днів з дня її проголошення за правилами, визначеними ст. ст. 256-259 ГПК України.
Повний текст ухвали, відповідно до ст. 233 ГПК України, складено 03.05.2023.
Суддя Л.М. Сушко
Суд | Господарський суд Запорізької області |
Дата ухвалення рішення | 02.05.2023 |
Оприлюднено | 05.05.2023 |
Номер документу | 110596449 |
Судочинство | Господарське |
Категорія | Справи позовного провадження Справи про банкрутство, з них: банкрутство юридичної особи |
Господарське
Центральний апеляційний господарський суд
Мороз Валентин Федорович
Господарське
Центральний апеляційний господарський суд
Вечірко Ігор Олександрович
Господарське
Центральний апеляційний господарський суд
Вечірко Ігор Олександрович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні