Рішення
від 03.05.2023 по справі 541/1022/22
ПОЛТАВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОЛТАВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

03 травня 2023 року м. ПолтаваСправа № 541/1022/22Полтавський окружний адміністративний суд у складі судді Канигіної Т.С., розглянувши у письмовому провадженні справу за позовом ОСОБА_1 до Військової частини НОМЕР_1 , третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні відповідача Військова частина НОМЕР_2 про визнання протиправними наказів та зобов`язання вчинити дії,

В С Т А Н О В И В:

ОСОБА_1 звернувся до Миргородського міськрайонного суду Полтавської області з позовною заявою до Військової частини НОМЕР_1 про визнання протиправними наказів та зобов`язання вчинити дії, а саме просив:

- визнати протиправним наказ командира Військової частини НОМЕР_1 від 13.05.2022 №130, прийнятого за результатами службової перевірки щодо призиву на військову службу за мобілізацією ОСОБА_1 у відповідності з наказом командира Військової частини НОМЕР_1 від 01.03.2022 №48;

- визнати протиправним пункт 6 наказу командира Військової частини НОМЕР_1 від 03.05.2022 №121 щодо призупинення з 01.04.2022 виплати грошового забезпечення військовослужбовця, призваного за мобілізацією ОСОБА_1 , та виключення позивача з котлового утримання за каталогом продуктів харчування з 03.05.2022;

- зобов`язати командира Військової частини НОМЕР_1 скасувати наказ командира військової частини НОМЕР_1 від 13.05.2022 №130 та пункт 6 наказу командира Військової частини НОМЕР_1 від 03.05.2022 №121 та здійснити виплату грошового забезпечення з 01.04.2022 та постановку на котлове утримання за каталогом продуктів харчування військовослужбовця, призваного за мобілізацією ОСОБА_1 , з нарахуванням на грошове забезпечення компенсації втрати частини доходів у зв`язку з порушенням строків їх виплати.

Ухвалою Миргородського міськрайонного суду Полтавської області від 17.06.2022 у справі №541/1022/22 зазначену позовну заяву вирішено передати за підсудністю до Полтавського окружного адміністративного суду.

Справа надійшла до Полтавського окружного адміністративного суду 14.07.2021 та за результатом проведення автоматизованого розподілу судової справи між суддями передана до провадження судді Канигіній Т.С.

Ухвалою Полтавського окружного адміністративного суду від 19.07.2022 справу за позовом ОСОБА_1 до Військової частини НОМЕР_1 про визнання протиправними наказів та зобов`язання вчинити дії прийнято до провадження. Клопотання позивача про залучення до участі у справі в якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні відповідача - Військову частину НОМЕР_2 задоволено. Залучено до участі у справі в якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні відповідача Військову частину НОМЕР_2 .

У поданому до суду відзиві на позовну заяву від 23.03.2023 представник відповідача позов не визнав та просив відмовити у його задоволенні, посилаючись на те, що службова перевірка за фактом призову на військову службу під час мобілізації на посаду старшого льотчика авіаційної ланки авіаційної ескадрильї Військової частини НОМЕР_1 , полковника ОСОБА_1 , який продовжує перебувати на посаді працівника Збройних Сил України, а саме: старшого інструктора-пілота відділу контролю підготовки пошуково-рятувальних сил та засобів Військової частини НОМЕР_3 , проведена та оформлена відповідно до вимог чинного законодавства України.

03.04.2023 Військова частина НОМЕР_2 скористалась правом подання пояснень у справі №541/1022/22.

Відповідно до частини п`ятої статті 262 Кодексу адміністративного судочинства України суд розглядає справу в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами.

Дослідивши матеріали справи, з`ясувавши фактичні обставини, оцінивши докази, що мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд встановив наступне.

З матеріалів справи вбачається, що з 24.02.2022 Указом Президента України від 24.02.2022 №64/2022 "Про введення воєнного стану в Україні", у зв`язку з військовою агресією Російської Федерації проти України, на підставі пропозиції Ради національної безпеки і оборони України, відповідно до пункту 20 частини першої статті 106 Конституції України, Закону України "Про правовий режим воєнного стану" введено в Україні воєнний стан.

Під час загальної мобілізації в Україні, 01.03.2022 тимчасово виконуючий обов`язки командира Військової частини НОМЕР_4 (по стройовій частині) видав наказ №48, пунктом 1.16 якого полковника ОСОБА_1 старшого льотчика авіаційної ланки авіаційної ескадрильї зарахував до списків особового складу Військової частини НОМЕР_4 , на всі види забезпечення та призначив на посаду за штатами воєнного часу /а.с.16, том 1/.

У листі Військової частини НОМЕР_2 від 01.05.2022 №175/2/84/173окп зазначено, що при виконанні розпорядження начальника штабу - заступника командувача Повітряних Сил Збройних Сил України від 25.04.2022 №1621/пс у частинах повітряного командування виявлені факти призову офіцерів на військову службу по мобілізації, які продовжують перебувати на посадах працівників Національної поліції України та Збройних Сил України. З метою виконання вимог статті 23 Закону України "Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію" вимагалося провести службову перевірку щодо факту призову на військову службу по мобілізацій військовозобов`язаних, які не підлягали призову на військову службу під час мобілізації, зокрема полковника ОСОБА_1 , в/ч НОМЕР_1 /а.с. 26, том 2/.

Згідно з пунктом 6 витягу з наказу командира Військової частини НОМЕР_1 (по стройовій частині) №121 від 03.05.2022, на підставі рапорту помічника командира з фінансово-економічної роботи - начальника фінансово-економічної служби Військової частини НОМЕР_1 /а.с. 21, том 1/, відповідно до пункту 7 розділу І наказу Міністерства оборони України від 07.06.2018 №260 до вирішення питань у встановленому чинним законодавством порядку, призупинено виплату грошового забезпечення полковнику ОСОБА_1 , старшому льотчику авіаційної ланки авіаційної ескадрильї з 01.04.2022 до закінчення проведення службової перевірки та встановлення законності призову на військову службу по мобілізації. Виключено з котлового утримання за каталогом продуктів харчування з 03.05.2022 /а.с. 22, том 1/.

Наказом командира Військової частини НОМЕР_1 (з адміністративно-господарської діяльності) №130 від 13.05.2022 "Про призначення службового розслідування" відповідно до вимог статті 85 Дисциплінарного статуту Збройних Сил України, Порядку проведення службового розслідування у Збройних Силах України, затвердженого наказом Міністерства оборони України №608 (зі змінами), зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 13.12.2017 за №1503/31371, телеграмного розпорядження ТВО командира Військової частини НОМЕР_2 від 01.05.2022 №175/2/84/173окп та у зв`язку із наявністю ознак, що можуть свідчити про порушення вимог чинного законодавства України під час призову по мобілізації до Військової частини НОМЕР_1 ОСОБА_1 , який на момент призову перебував на посаді працівника Збройних Сил України - старшого інструктора-пілота відділу контролю підготовки пошуково-рятувальних сит та засобів Військової частини НОМЕР_3 , що були встановлені за результатами службової перевірки (вх. від 11.05.2022 №1849р), з метою уточнення причин та умов, що сприяли даному факту, а також встановлення ступеня вини посадових осіб, чиї дії або бездіяльність сприяли вчиненню правопорушення, наказано в період з 13.05.2022 до 11.06.2022 провести службове розслідування з метою уточнення причин та умов, що сприяли призову на військову службу 01.03.2022 до Військової частини НОМЕР_1 ОСОБА_1 , який на момент призову перебував на посаді працівника Збройних Сил України - старшого інструктора-пілота відділу контролю підготовки пошуково-рятувальних сит та засобів Військової частини НОМЕР_3 , а також встановлення ступеня вини посадових осіб, чиї дії або бездіяльність сприяли вчиненню правопорушення /а.с. 41, том 2/.

Вважаючи накази командира Військової частини НОМЕР_1 (по стройовій частині) від 03.05.2022 №121 (пункт 6 цього наказу) та командира Військової частини НОМЕР_1 (з адміністративно-господарської діяльності) №130 від 13.05.2022 протиправними, позивач звернувся до суду з цим позовом.

Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам та відповідним доводам сторін, суд дійшов таких висновків.

Статтею 65 Конституції України встановлено, що захист Вітчизни, незалежності та територіальної цілісності України, шанування її державних символів є обов`язком громадян України. Громадяни відбувають військову службу відповідно до закону.

Згідно з частинами першою-третьою статті 1 Закону України "Про військовий обов`язок і військову службу" від 25.03.1992 № 2232-XII (надалі - Закон № 2232-XII) захист Вітчизни, незалежності та територіальної цілісності України є конституційним обов`язком громадян України. Військовий обов`язок установлюється з метою підготовки громадян України до захисту Вітчизни, забезпечення особовим складом Збройних Сил України, інших утворених відповідно до законів України військових формувань, а також правоохоронних органів спеціального призначення та Державної спеціальної служби транспорту, посади в яких комплектуються військовослужбовцями. Військовий обов`язок включає, зокрема, проходження військової служби, прийняття в добровільному порядку (за контрактом) та призов на військову службу.

Відповідно до частини першої статті 2 Закону № 2232-XII військова служба є державною службою особливого характеру, яка полягає у професійній діяльності придатних до неї за станом здоров`я і віком громадян України (за винятком випадків, визначених законом), іноземців та осіб без громадянства, пов`язаній із обороною України, її незалежності та територіальної цілісності. Час проходження військової служби зараховується громадянам України до їх страхового стажу, стажу роботи, стажу роботи за спеціальністю, а також до стажу державної служби.

Згідно з статтею 1-2 Закону України "Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей" від 20.12.1991 № 2011-XII військовослужбовці користуються усіма правами і свободами людини та громадянина, гарантіями цих прав і свобод, закріпленими в Конституції України та законах України, з урахуванням особливостей, встановлених цим та іншими законами. У зв`язку з особливим характером військової служби, яка пов`язана із захистом Вітчизни, військовослужбовцям надаються визначені законом пільги, гарантії та компенсації.

Дисциплінарний статут Збройних Сил України, затверджений Законом України від 24.03.1999 № 551-XIV, визначає сутність військової дисципліни, обов`язки військовослужбовців, а також військовозобов`язаних та резервістів під час проходження навчальних (перевірочних) і спеціальних зборів щодо її додержання, види заохочень та дисциплінарних стягнень, права командирів щодо їх застосування, а також порядок подання і розгляду заяв, пропозицій та скарг.

Згідно з статтею 4 Дисциплінарного статуту Збройних Сил України військова дисципліна зобов`язує кожного військовослужбовця: додержуватися Конституції та законів України, Військової присяги, неухильно виконувати вимоги статутів Збройних Сил України, накази командирів; бути пильним, зберігати державну таємницю; додержуватися визначених статутами Збройних Сил України правил взаємовідносин між військовослужбовцями, зміцнювати військове товариство; виявляти повагу до командирів і один до одного, бути ввічливими і додержуватися військового етикету; поводитися з гідністю й честю, не допускати самому і стримувати інших від негідних вчинків; не вживати під час проходження військової служби (крім медичного призначення) наркотичні засоби, психотропні речовини чи їх аналоги, а також не вживати спиртні напої під час виконання обов`язків військової служби.

Відповідно до статті 45 Дисциплінарного статуту Збройних Сил України у разі невиконання (неналежного виконання) військовослужбовцем своїх службових обов`язків порушення військовослужбовцем військової дисципліни або громадського порядку командир повинен нагадати йому про обов`язки служби, а за необхідності - накласти дисциплінарне стягнення. За вчинення адміністративних правопорушень військовослужбовці несуть дисциплінарну відповідальність за цим Статутом, за винятком випадків, передбачених Кодексом України про адміністративні правопорушення. За вчинення корупційних діянь чи інших правопорушень, пов`язаних із корупцією, військовослужбовці несуть відповідальність згідно з Кодексом України про адміністративні правопорушення. У разі вчинення кримінального правопорушення військовослужбовець притягається до кримінальної відповідальності. Командири, які у разі виявлення ознак кримінального правопорушення не повідомили про це орган досудового розслідування, несуть відповідальність згідно із законом. Усі дисциплінарні стягнення, крім пониження у військовому званні, пониження в посаді, звільнення з військової служби за службовою невідповідністю, накладені на військовослужбовців і не зняті до дня звільнення їх у запас чи відставку, вважаються знятими з дня виключення військовослужбовця із списків особового складу військової частини (військового навчального закладу, установи тощо).

Згідно з статті 83 Дисциплінарного статуту Збройних Сил України на військовослужбовця, який порушує військову дисципліну або громадський порядок, можуть бути накладені лише ті дисциплінарні стягнення, які визначені цим Статутом і відповідають військовому званню військовослужбовця та дисциплінарній владі командира, що вирішив накласти на винну особу дисциплінарне стягнення.

Відповідно до статті 84 Дисциплінарного статуту Збройних Сил України прийняттю рішення командиром про накладення на підлеглого дисциплінарного стягнення може передувати службове розслідування. Воно проводиться з метою уточнення причин і умов, що сприяли вчиненню правопорушення, та ступеня вини. У кожному випадку вчинення корупційного або пов`язаного з корупцією правопорушення, інших порушень вимог Закону України "Про запобігання корупції" з метою виявлення причин та умов, що сприяли його вчиненню, службове розслідування призначається командиром самостійно або проводиться за його рішенням за поданням спеціально уповноваженого суб`єкта у сфері протидії корупції.

Згідно з статтею 85 Дисциплінарного статуту Збройних Сил України службове розслідування призначається письмовим наказом командира (начальника), який прийняв рішення притягти військовослужбовця до дисциплінарної відповідальності. Воно може бути проведено особисто командиром (начальником), доручено військовослужбовцю офіцерського складу, а в разі вчинення правопорушення військовослужбовцем рядового, сержантського (старшинського) складу - також військовослужбовцю сержантського (старшинського) складу.

Заборонено проводити службове розслідування особам, які є підлеглими військовослужбовця, чиє правопорушення підлягає розслідуванню, а також особам - співучасникам правопорушення або зацікавленим у наслідках розслідування. Розслідування проводиться за участю безпосереднього начальника військовослужбовця, який вчинив дисциплінарне правопорушення.

Службове розслідування має бути завершене протягом одного місяця з дня його призначення командиром (начальником). У необхідних випадках цей термін може бути продовжено командиром (начальником), який призначив службове розслідування, або старшим командиром (начальником), але не більш як на один місяць.

Якщо під час службового розслідування буде з`ясовано, що правопорушення військовослужбовця містить ознаки кримінального правопорушення, командир військової частини письмово повідомляє про це орган досудового розслідування.

Якщо під час службового розслідування буде з`ясовано, що правопорушення військовослужбовця містить ознаки адміністративного правопорушення, пов`язаного з корупцією, чи одержано інформацію про вчинення такого правопорушення військовослужбовцем, командир військової частини зобов`язаний у межах своїх повноважень вжити заходів щодо припинення такого правопорушення та негайно письмово повідомити про його вчинення відповідному прокуророві та спеціально уповноваженому суб`єктові у сфері протидії корупції.

У разі якщо ознаки адміністративного правопорушення, пов`язаного з корупцією, встановлено під час проведення службового розслідування стосовно військовослужбовця Збройних Сил України чи одержано інформацію про вчинення ним такого правопорушення, командир військової частини зобов`язаний у межах своїх повноважень вжити заходів щодо припинення такого правопорушення та негайно письмово повідомити про його вчинення відповідному прокуророві та начальникові відповідного органу управління Військової служби правопорядку у Збройних Силах України.

Порядок проведення службового розслідування у Збройних Силах України визначається наказом Міністерства оборони України, в інших військових формуваннях, правоохоронних органах спеціального призначення - наказами державних органів, які мають у своєму підпорядкуванні військові формування, утворені відповідно до законів України, правоохоронних органів спеціального призначення, Державної спеціальної служби транспорту, Адміністрації Державної служби спеціального зв`язку та захисту інформації України.

Відповідно до пункту 1 Розділу 2 Порядку проведення службового розслідування у Збройних Силах України, затвердженого наказом Міністерства оборони України від 21.11.2017 № 608, зареєстровано в Міністерстві юстиції України 13.12.2017 за № 1503/31371, (далі - Порядок), службове розслідування призначається у разі: невиконання або неналежного виконання військовослужбовцем службових обов`язків, перевищення своїх повноважень, що призвело до людських жертв або загрожувало життю і здоров`ю особового складу, цивільного населення чи заподіяло матеріальну або моральну шкоду; невиконання або неналежного виконання вимог наказів та інших керівних документів, що могло негативно вплинути чи вплинуло на стан боєздатності, бойової готовності підрозділу чи військової частини або на стан виконання покладених на Збройні Сили завдань; неправомірного застосування військовослужбовцем фізичного впливу, зброї, спеціальних засобів або інших засобів ураження до інших військовослужбовців чи цивільних осіб, особливо, якщо це призвело до їх поранення, травмування або смерті; дій військовослужбовця, які призвели до спроби самогубства іншого військовослужбовця; втрати або викрадення зброї чи боєприпасів; порушення порядку та правил несення чергування (бойового чергування), вартової (вахтової) або внутрішньої служби, що могло спричинити або спричинило негативні наслідки; недозволеного розголошення змісту або втрати службових документів; внесення до Єдиного реєстру досудових розслідувань відомостей про скоєне військовослужбовцем кримінальне правопорушення; повідомлення військовослужбовцю про підозру у вчиненні ним кримінального правопорушення; вчинення корупційного злочину або правопорушення, пов`язаного з корупцією; скоєння військовослужбовцем під час виконання обов`язків військової служби дорожньо-транспортної пригоди, внаслідок якої загинули або отримали тілесні ушкодження інші особи; надходження повідомлення (у тому числі анонімного) щодо порушення вимог Закону України Про запобігання корупції, а наведена в ньому інформація стосується конкретної особи, містить фактичні дані, які можуть бути перевірені; якщо за характером вчиненого правопорушення на військовослужбовця буде накладено дисциплінарне стягнення, застосування якого призведе до позбавлення військовослужбовця премії повністю або частково, щомісячних додаткових видів грошового забезпечення, накладення дисциплінарного стягнення, внаслідок чого військовослужбовець буде понижений у посаді, понижений у військовому званні, позбавлений військового звання, звільнений з військової служби. Службове розслідування може проводитися і в інших випадках з метою уточнення причин та умов, що сприяли правопорушенню, та встановлення ступеня вини посадових (службових) осіб. За рішенням відповідного командира (начальника) службове розслідування може призначатися за письмовим рапортом (доповідною або пояснювальною запискою) військовослужбовця з метою зняття безпідставних, на його думку, звинувачень або підозри.

Згідно з пунктом 3 Розділу 2 Порядку службове розслідування проводиться для встановлення: неправомірних дій військовослужбовця, яким вчинено правопорушення; причинного зв`язку між правопорушенням, з приводу якого було призначено службове розслідування, та виконанням військовослужбовцем обов`язків військової служби; вини військовослужбовця; порушень нормативно-правових актів, інших актів законодавства; причин та умов, що сприяли вчиненню правопорушення.

Відповідно до пункту 1 Розділу 3 Порядку рішення про призначення службового розслідування приймається командиром (начальником), який має право видавати письмові накази та накладати на підлеглого дисциплінарне стягнення).

Як вищезазначено та матеріалами справи встановлено, що 01.03.2022 тимчасово виконуючий обов`язки командира Військової частини НОМЕР_4 (по стройовій частині) видав наказ №48, пунктом 1.16 якого полковника ОСОБА_1 старшого льотчика авіаційної ланки авіаційної ескадрильї зараховано до списків особового складу Військової частини НОМЕР_4 , на всі види забезпечення та призначено на посаду за штатами воєнного часу.

У листі Військової частини НОМЕР_2 від 01.05.2022 №175/2/84/173окп зазначено, що при виконанні розпорядження начальника штабу - заступника командувача Повітряних Сил Збройних Сил України від 25.04.2022 №1621/пс у частинах повітряного командування виявлені факти призову офіцерів на військову службу по мобілізації, які продовжують перебувати на посадах працівників Національної поліції України та Збройних Сил України. З метою виконання вимог статті 23 Закону України "Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію" вимагалося провести службову перевірку щодо факту призову на військову службу по мобілізацій військовозобов`язаних, які не підлягали призову на військову службу під час мобілізації, зокрема полковника ОСОБА_1 , в/ч НОМЕР_1 .

На підставі рапорту помічника командира з фінансово-економічної роботи - начальника фінансово-економічної служби Військової частини НОМЕР_1 , відповідно до витягу з наказу командира Військової частини НОМЕР_1 (по стройовій частині) №121 від 03.05.2022, відповідно до пункту 7 розділу І наказу Міністерства оборони України від 07.06.2018 №260 до вирішення питань у встановленому чинним законодавством порядку, призупинено виплату грошового забезпечення полковнику ОСОБА_1 , старшому льотчику авіаційної ланки авіаційної ескадрильї з 01.04.2022 до закінчення проведення службової перевірки та встановлення законності призову на військову службу по мобілізації. Виключено з котлового утримання за каталогом продуктів харчування з 03.05.2022.

Наказом командира Військової частини НОМЕР_1 (з адміністративно-господарської діяльності) №130 від 13.05.2022 "Про призначення службового розслідування" відповідно до вимог статті 85 Дисциплінарного статуту Збройних Сил України, Порядку проведення службового розслідування у Збройних Силах України, затвердженого наказом Міністерства оборони України №608 (зі змінами), зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 13.12.2017 за №1503/31371, телеграмного розпорядження ТВО командира Військової частини НОМЕР_2 від 01.05.2022 №175/2/84/173окп та у зв`язку із наявністю ознак, що можуть свідчити про порушення вимог чинного законодавства України під час призову по мобілізації до Військової частини НОМЕР_1 ОСОБА_1 , який на момент призову перебував на посаді працівника Збройних Сил України - старшого інструктора-пілота відділу контролю підготовки пошуково-рятувальних сит та засобів Військової частини НОМЕР_3 , що були встановлені за результатами службової перевірки (вх. від 11.05.2022 №1849р), з метою уточнення причин та умов, що сприяли даному факту, а також встановлення ступеня вини посадових осіб, чиї дії або бездіяльність сприяли вчиненню правопорушення, наказано в період з 13.05.2022 до 11.06.2022 провести службове розслідування з метою уточнення причин та умов, що сприяли призову на військову службу 01.03.2022 до Військової частини НОМЕР_1 ОСОБА_1 , який на момент призову перебував на посаді працівника Збройних Сил України - старшого інструктора-пілота відділу контролю підготовки пошуково-рятувальних сит та засобів Військової частини НОМЕР_3 , а також встановлення ступеня вини посадових осіб, чиї дії або бездіяльність сприяли вчиненню правопорушення.

При цьому суд відхиляє доводи позивача, що для проведення службової перевірки не було встановлено головної умови її проведення - виявленого правопорушення зі сторони позивача, оскільки метою призначення службового розслідування є виявлення наявності або відсутності правопорушення з боку позивача.

Водночас, рішенням Вінницького окружного адміністративного суду від 27.10.2022 у справі №120/4713/22 визнано протиправним та скасовано наказ командира Військової частини НОМЕР_1 від 17.06.2022 за №48 "Про результати службового розслідування", визнано протиправним та скасовано пункт 6 наказу командира Військової частини НОМЕР_1 (по стройовій частині) від 17.06.2022 за №169, зобов`язано командира Військової частини НОМЕР_1 поновити на військовій службі ОСОБА_1 з поновленням йому всіх видів забезпечення.

Постановою Сьомого апеляційного адміністративного суду від 15.03.2023 апеляційну скаргу Військової частини НОМЕР_1 задоволено. Рішення Вінницького окружного адміністративного суду від 27.10.2022 скасовано. Ухвалено нове рішення, яким у задоволенні позову відмовлено.

Зі змісту постанови Сьомого апеляційного адміністративного суду від 15.03.2023 у справі №120/4713/22 встановлено наступне.

У ході проведеного службового розслідування комісією було встановлено, що старший льотчик авіаційної ланки авіаційної ескадрильї Військової частини НОМЕР_1 полковник ОСОБА_1 для призову на військову службу по мобілізації не звернувся до комплектуючого ТЦК та СП, керівному складу та посадовим особам відділення персоналу Військової частини НОМЕР_1 , інформацію про своє дійсне перебування на посаді працівника Збройних Сил України не надав.

За наведених обставин, комісія дійшла висновку, що відповідні неправомірні дії ОСОБА_1 призвели до його призову на військову службу по мобілізації та одночасного (з 01.03.2022) перебування останнього на посаді працівника ЗСУ старшого інструктора пілота відділу контролю підготовки пошуково-рятувальних сил та засобів Військової частини НОМЕР_3 , що є порушенням статті 23 Закону України "Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію".

Виходячи з наведеного, комісія запропонувала, з метою приведення до вимог нормативно-правових актів та недопущення нанесення збитків державі, скасувати пункт 1.16 наказу командира Військової частини НОМЕР_1 (по стройовій частині) від 01.03.2022 №48 щодо призову на військову службу по мобілізації полковника ОСОБА_1 та інші накази, які набули чинності у зв`язку призовом його на військову службу по мобілізації. Результати службового розслідування оформлено актом від 10.06.2022.

На підставі проведеного службового розслідування командир Військової частини НОМЕР_1 (з основної діяльності) прийняв наказ №48 від 17.06.2022, яким начальнику стройової частини відділення персоналу штабу, окрім іншого, наказав:

- відпрацювати проект наказу командира в/ч НОМЕР_1 (по стройовій частині) про скасування пункту 1.16 наказу командира Військової частини НОМЕР_1 (по стройовій частині) від 01.03.2022 №48 у частині щодо призову позивача на військову службу по мобілізації;

- підготувати проект наказу командира в/ч НОМЕР_1 (з адміністративно-господарської діяльності) про внесення змін до наказів, які набули чинності у зв`язку з проходженням військової служби по мобілізації полковником ОСОБА_1 .

Відповідно до наказу командира Військової частини НОМЕР_1 (з основної діяльності) від 17.06.2022 №48, командир Військової частини НОМЕР_1 (по стройовій частині) видав наказ №169 від 17.06.2022 про скасування пункту 1.16 наказу командира Військової частини НОМЕР_1 (по стройовій частині) від 01.03.2022 №48 щодо зарахування до списків особового складу частини, на всі види забезпечення та призначення на посаду за штатами воєнного часу полковника ОСОБА_2 .

Отже, суд, не применшуючи значення необхідності дотримання встановленої законодавством процедури ухвалення того чи іншого рішення, вважає, що навіть за умови порушення відповідачем процедури проведення службового розслідування, а також інших процедурних питань, які не були дотримані відповідачем під час прийняття оскаржуваного наказу, не може потягнути за собою безумовне скасування оскаржуваних наказів, за умови наявності факту вчиненого дисциплінарного проступку.

Наведена позиція викладена у постанові Верховного Суду від 31.10.2019 у справі №826/9858/18.

Відповідно до частин першої-другої статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Під час розгляду справи відповідачем доведено факт порушення позивачем чинного законодавства, указаний факт порушення є підтвердженим вищенаведеним судовим рішення у справі №120/4713/22.

Таким чином, враховуючи вищезазначені обставини, суд дійшов висновку, що позивачем не доведена протиправність дій та рішень відповідача, проте, відповідачем доведено обґрунтованість та правомірність прийнятих ним наказів.

Системно проаналізувавши приписи законодавства України, що були чинними на момент виникнення спірних правовідносин між сторонами, зважаючи на взаємний та достатній зв`язок доказів у їх сукупності, суд дійшов висновку, що адміністративний позов є необґрунтованим і задоволенню не підлягає.

Відповідно до пункту 30 Рішення Європейського Суду з прав людини у справі "Hirvisaari v. Finland" від 27.09.2001, рішення судів повинні достатнім чином містити мотиви, на яких вони базуються для того, щоб засвідчити, що сторони були заслухані, та для того, щоб забезпечити нагляд громадськості за здійсненням правосуддя.

Однак, згідно із пунктом 29 Рішення Європейського Суду з прав людини у справі "Ruiz Torija v. Spain" від 09.12.1994, статтю 6 пункту 1 не можна розуміти як таку, що вимагає пояснень детальної відповіді на кожний аргумент сторін. Відповідно, питання, чи дотримався суд свого обов`язку обґрунтовувати рішення може розглядатися лише в світлі обставин кожної справи.

Пунктом 41 висновку № 11 (2008) Консультативної ради європейських суддів до уваги Комітету Міністрів Ради Європи щодо якості судових рішень визначено, що обов`язок суддів наводити підстави для своїх рішень не означає необхідності відповідати на кожен аргумент захисту на підтримку кожної підстави захисту. Обсяг цього обов`язку може змінюватися залежно від характеру рішення. Згідно з практикою Європейського суду з прав людини очікуваний обсяг обґрунтування залежить від різних доводів, що їх може наводити кожна зі сторін, а також від різних правових положень, звичаїв та доктринальних принципів, а крім того, ще й від різних практик підготовки та представлення рішень у різних країнах. З тим, щоб дотриматися принципу справедливого суду, обґрунтування рішення повинно засвідчити, що суддя справді дослідив усі основні питання, винесені на його розгляд.

Інші доводи позивача є безпідставними та не впливають на висновки суду.

Позивач від сплати судового збору звільнений, доказів щодо понесення інших судових витрат позивачем не надано.

Отже, підстави для розподілу судових витрат відповідно до вимог статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України відсутні.

Керуючись статтями 2, 9, 77, 243-246, 250, 255, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

В И Р І Ш И В:

У задоволенні позовних вимог ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , рнокпп НОМЕР_5 ) до Військової частини НОМЕР_1

Інформація заборонена для оприлюднення згідно з пунктом чотири частини першої статті 7 Закону України "Про доступ до судових рішень"

, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні відповідача - Військову частину НОМЕР_2

Інформація заборонена для оприлюднення згідно з пунктом чотири частини першої статті 7 Закону України "Про доступ до судових рішень"

про визнання протиправними наказів та зобов`язання вчинити дії відмовити.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення. Рішення може бути оскаржене до Другого апеляційного адміністративного суду в порядку, визначеному частиною 8 статті 18, частинами 7-8 статті 44 та статтею 297 Кодексу адміністративного судочинства України, а також з урахуванням особливостей подання апеляційних скарг, встановлених підпунктом 15.5 підпункту 15 пункту 1 розділу VII "Перехідні положення" Кодексу адміністративного судочинства України.

Суддя Т.С. Канигіна

СудПолтавський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення03.05.2023
Оприлюднено05.05.2023
Номер документу110612256
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи щодо забезпечення громадського порядку та безпеки, національної безпеки та оборони України, зокрема щодо

Судовий реєстр по справі —541/1022/22

Ухвала від 14.11.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Губська О.А.

Постанова від 04.10.2024

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Катунов В.В.

Ухвала від 10.07.2024

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Катунов В.В.

Рішення від 03.05.2023

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

Т.С. Канигіна

Ухвала від 19.07.2022

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

Т.С. Канигіна

Ухвала від 16.06.2022

Адміністративне

Миргородський міськрайонний суд Полтавської області

Ситник О. В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні