Постанова
від 02.05.2023 по справі 640/6666/20
КАСАЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД ВЕРХОВНОГО СУДУ

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

02 травня 2023 року

м. Київ

справа № 640/6666/20

провадження № К/9901/24798/21

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду: судді-доповідача Коваленко Н.В., суддів: Берназюка Я.О., Стрелець Т.Г.,

за участю секретаря судового засідання Глущенка Д.В.,

за участю представника Національного банку України Решетила С.В.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні справу за позовом Приватного акціонерного товариства «Страхова компанія «Ліберті» до Національного банку України про визнання протиправним та скасування розпорядження, за касаційною скаргою Національного банку України на рішення Окружного адміністративного суду м. Києва у складі судді Скочок Т.О. від 29 березня 2021 року та постанову Шостого апеляційного адміністративного суду у складі колегії суддів: Мєзєнцева Є.І., Земляної Г.В., Файдюка В.В. від 07 червня 2021 року,

УСТАНОВИВ:

Вступ

Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сфері фінансових послуг, складено акт про правопорушення, вчинені відповідачем яким встановлено, що товариство порушило вимоги законодавства про фінансові послуги. Зазначений акт та повідомлення про те, що розгляд справи про порушення законодавства буде розглядатись 28 січня 2020 року Нацкомфінпослуг направило позивачу 30 січня 2020 року. За результатами розгляду справи Нацкомфінпослуг прийняло розпорядження від 28 січня 2020 року № 181 про застосування заходу впливу до позивача. Уважаючи розпорядження Нацкомфінпослуг протиправним, позивач звернувся до суду з позовом. Розглядаючи справу, суди попередніх інстанцій дійшли висновку, що Нацкомфінпослуг не дотримано процедури притягнення до відповідальності, фактично позбавило позивача можливості реалізувати своє право на захист.

Зважаючи на встановлені обставини справи, доводи учасників справи, Суду слід дати відповідь на такі питання: 1) чи зумовлює протиправність розпорядження недотримання Нацкомфінпослуг процедури провадження у справі про правопорушення, яке виразилось у позбавленні можливості реалізувати своє право на захист? 2) чи є порушення, що виразилось у позбавленні позивача можливості реалізувати своє право на захист, процедурним порушенням, яке не може бути обставиною, яка звільняє від відповідальності?

ІСТОРІЯ СПРАВИ

Короткий зміст позовних вимог

1. ПрАТ «Страхова компанія «Ліберті» звернулось до суду з позовом до Національного банку України про визнання протиправним та скасування розпорядження, у якому просило:

- визнати протиправним та скасувати розпорядження Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сфері ринків фінансових послуг від 28 січня 2020 року № 181 «Про застосування заходу впливу до Приватного акціонерного товариства «Страхова компанія «Ліберті».

Короткий зміст рішень судів першої та апеляційної інстанцій

2. Рішенням Окружного адміністративного суду м. Києва від 29 березня 2021 року, залишеним без змін постановою Шостого апеляційного адміністративного суду від 07 червня 2021 року, позовні вимоги ПрАТ «Страхова компанія «Ліберті» було задоволено.

Визнано протиправним та скасовано розпорядження Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сфері ринків фінансових послуг від 28 січня 2020 року № 181 «Про застосування заходу впливу до Приватного акціонерного товариства «Страхова компанія «Ліберті».

3. Задовольняючи позовні вимоги, суд першої інстанції, з висновком якого погодився суд апеляційної інстанції, виходив з того, що примірник акта про правопорушення, вчинені ПрАТ «Страхова компанія «Ліберті» на ринку фінансових послуг від 11 січня 2020 року № 32/13-2/11, на підставі висновків якого прийнято оскаржуване розпорядження, а також повідомлення про дату, час, місце розгляду справи про адміністративне правопорушення направлено на адресу позивача 30 січня 2020 року, тобто вже після прийняття оскаржуваного розпорядження.

4. Недотримання Нацкомфінпослуг законодавчо визначеної процедури притягнення до адміністративної відповідальності, фактично позбавило позивача можливості реалізувати своє право на захист, що обумовлює протиправність розпорядження від 28 січня 2020 року № 181 «Про застосування заходу впливу до Приватного акціонерного товариства «Страхова компанія «Ліберті».

Короткий зміст вимог касаційної скарги

5. Не погоджуючись із рішеннями судів першої та апеляційної інстанцій, посилаючись на неправильне застосування судами норм матеріального права та порушення норм процесуального права, Національний банк України, який є правонаступником Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сфері ринків фінансових послуг, звернувся із касаційною скаргою, у якій просить скасувати рішення Окружного адміністративного суду м. Києва від 29 березня 2021 року та постанову Шостого апеляційного адміністративного суду від 07 червня 2021 року, та ухвалити нове рішення, яким відмовити ПрАТ «Страхова компанія «Ліберті» у задоволенні позовних вимог.

СТИСЛИЙ ВИКЛАД ОБСТАВИН СПРАВИ, УСТАНОВЛЕНИХ СУДАМИ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ

6. Судами попередніх інстанцій установлено, що Нацкомфінпослуг, складено акт про правопорушення, вчинені ПрАТ «Страхова компанія «Ліберті» на ринку фінансових послуг від 11 січня 2020 року № 32/13-2/11, яким встановлено, що ПрАТ «Страхова компанія «Ліберті» порушило вимоги законодавства про фінансові послуги, а саме:

- пункт 3 розділу І Положення про обов`язкові критерії і нормативи достатності капіталу та платоспроможності, ліквідності, прибутковості, якості активів та ризиковості операцій страховика, затвердженого розпорядженням Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сфері ринків фінансових послуг від 07 червня 2018 року № 850 (далі - Положення № 850), в частині обов`язковості страховика на будь-яку дату дотримуватись нормативу платоспроможності та достатності капіталу;

- пункт 1 розділу ІІІ Положення № 850, відповідно до якого норматив платоспроможності та достатності капіталу - сума прийнятих активів, яка на будь-яку дату має бути не меншою нормативного обсязі активів.

7. Листом від 14 січня 2020 року № 277/13-8 Нацкомфінпослуг, повідомила ПрАТ «Страхова компанія «Ліберті» про те, що справа про порушення законодавства буде розглядатись 28 січня 2020 року об 11 год. 00 хв. за адресою: м. Київ, вул. Б. Грінченка, 3, І поверх, конференц-зал. В якості додатку до вказаного листа зазначено акт про правопорушення, вчинені ПрАТ «Страхова компанія «Ліберті» на ринку фінансових послуг від 11 січня 2020 року № 32/13-2/11 на 3 арк.

8. Згідно копії конверту, наявної в матеріалах справи, направленого Комісією на адресу ПрАТ «СК «Ліберті», відправлення за № 0100176319458 направлено 30 січня 2020 року (відповідно до поштового штемпелю).

9. За результатами розгляду справи про порушення законів та інших нормативно-правових актів, що регулюють діяльність з надання фінансових послуг, провадження у якій розпочато актом про правопорушення, вчинені ПрАТ «Страхова компанія «Ліберті» на ринку фінансових послуг від 11 січня 2020 року № 32/13-2/11 Національною комісією, що здійснює державне регулювання у сфері ринків фінансових послуг, прийнято розпорядження від 28 січня 2020 року № 181 «Про застосування заходу впливу до Приватного акціонерного товариства «Страхова компанія «Ліберті», яким останнє зобов`язано усунути порушення законодавства про фінансові послуги та повідомити Нацкомфінпослуг про усунення порушення з наданням підтверджуючих документів у термін до 18 лютого 2020 року.

10. Уважаючи розпорядження Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сфері ринків фінансових послуг від 28 січня 2020 року № 181 про застосування заходу впливу протиправним, ПрАТ «Страхова компанія «Ліберті» звернулось до суду з позовом.

ДОВОДИ УЧАСНИКІВ СПРАВИ

11. Касаційна скарга обґрунтована необхідністю відступлення від висновків Верховного Суду, викладених у постановах від 28 лютого 2018 року у справі № 826/10418/16 та від 28 квітня 2020 року у справі № 804/6993/16, які були враховані судами першої та апеляційної інстанцій під час розгляду справи, оскільки останні сформовані без урахування принципу справедливості та правової стабільності, а фактично побудовані на ідеї превалювання формальних порушень процедури над суттю вчинених правопорушень. Зазначений підхід Верховного Суду унеможливлює врахування всіх обставин справи, суті вчиненого правопорушення, тим самим презюмує протиправність розпорядження лише за наявності формальних порушень процедури притягнення підконтрольного суб`єкта до відповідальності, при цьому відхиляючи та не беручи до уваги наявність факту порушення законодавства зі сторони такого суб`єкта при тому, що такі порушення у позовній заяві не спростовуються та не є підставою позову.

12. Скаржник зазначає, що суди попередніх інстанцій обмежилися встановленням лише факту процедурних порушень при прийнятті оскаржуваного розпорядження, а не суті виявлених порушень, встановлених у спірному розпорядженні та у такий спосіб вдалися до так званого «правового пуризму».

13. Також скаржник зазначає, що касаційна скарга стосується питання права, яке має фундаментальне значення для формування єдиної правозастосовчої практики. Зазначає, що питання порядку та особливостей притягнення суб`єктів ринку фінансових послуг за порушення законодавства про фінансові послуги є важливим та одним із елементів реалізації суб`єктом владних повноважень функцій щодо регулювання та нагляду, а відтак становить фундаментальне значення для правозастосовчої практики, зокрема, органів уповноважених на здійснення функцій нагляду за діяльністю суб`єктів ринку фінансових послуг.

14. Відзиву на касаційну каргу Національного банку України на рішення Окружного адміністративного суду м. Києва від 29 березня 2021 року та постанову Шостого апеляційного адміністративного суду від 07 червня 2021 року ПрАТ «Страхова компанія «Ліберті» не подано.

ПОЗИЦІЯ ВЕРХОВНОГО СУДУ

Релевантні джерела права

15. Відповідно до пункту 12 частини першої статті 28 Закону України «Про фінансові послуги та державне регулювання ринків фінансових послуг» Національна комісія, що здійснює державне регулювання у сфері ринків фінансових послуг, у межах своєї компетенції надсилає фінансовим установам та саморегулівним організаціям обов`язкові до виконання розпорядження про усунення порушень законодавства про фінансові послуги та вимагає надання необхідних документів.

16. Порядок провадження у справах про порушення законів та інших нормативно-правових актів, що регулюють діяльність з надання фінансових послуг, механізм прийняття рішень Національною комісією, що здійснює державне регулювання у сфері ринків фінансових послуг про застосування заходів впливу та їх оскарження врегульовано Положенням про застосування Національною комісією, що здійснює державне регулювання у сфері ринків фінансових послуг, заходів впливу за порушення законодавства про фінансові послуги, затвердженим розпорядженням Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сфері ринків фінансових послуг від 20 листопада 2012 року № 2319 (далі - Положення № 2319).

17. Згідно з пунктами 1.11, 4.9, 4.10, 4.12, 4.13 Положення № 2319, посадова особа Нацкомфінпослуг при виявленні порушення законодавства про фінансові послуги, за яке застосовується захід впливу, складає акт про правопорушення.

Примірник акта про правопорушення надсилається особі рекомендованим листом з повідомленням про вручення або вручається особисто керівнику чи уповноваженій особі під підпис не пізніше п`яти днів з дати його складання з повідомленням про дату, час та місце розгляду справи про правопорушення.

Керівник або уповноважений представник особи має право подати на розгляд справи про правопорушення письмові пояснення (заперечення) разом із документами, на яких вони ґрунтуються. Письмові пояснення в обов`язковому порядку долучаються до матеріалів справи про правопорушення.

Уповноважена особа Нацкомфінпослуг при підготовці справи про правопорушення, за яке передбачено застосування заходу впливу, визначеного підпунктом 3 пункту 2.1 розділу ІІ цього Положення, до розгляду повинна: з`ясувати, чи належить до її компетенції розгляд справи про правопорушення; з`ясувати, чи належить до її компетенції застосування відповідного заходу впливу; перевірити, чи дотримані вимоги законодавства при складанні акта про правопорушення; з`ясувати, чи є в наявності додатки, зазначені в акті про правопорушення; з`ясувати, чи застосовувалися раніше до особи заходи впливу за таким самим фактом; перевірити наявність обставин, що пом`якшують або обтяжують відповідальність особи; визначити необхідність залучення до розгляду справи про правопорушення фахівців, експертів із питань ринку фінансових послуг, фахівців саморегулівних організацій та інших осіб; перевірити своєчасність повідомлення особи про дату, час та місце розгляду справи про правопорушення.

Уповноважена особа Нацкомфінпослуг вирішує питання, передбачені у пункті 4.12 цього розділу, визначає дату, час та місце розгляду справи про правопорушення, про що повідомляється особа рекомендованим листом з повідомленням про вручення не пізніше ніж за п`ять робочих днів до дати розгляду справи про правопорушення або вручається особисто керівнику чи уповноваженій особі під підпис.

Керівник або уповноважений представник особи при розгляді справи про правопорушення має право: знайомитися з усіма матеріалами, які є у справі про правопорушення; бути присутнім при розгляді справи про правопорушення; надавати пояснення (у тому числі письмові), заявляти клопотання по суті виявленого порушення.

Оцінка доводів учасників справи і висновків суду першої та апеляційної інстанції

18. Зі змісту Положення № 2319 вбачається, що законодавством регламентовано чітку і послідовну процедуру притягнення особи до адміністративної відповідальності, обов`язковими етапами якої є надсилання відповідного акта про правопорушення керівнику або уповноваженому представнику особи, щодо якої він складений, та повідомлення про дату, час і місце розгляду справи про правопорушення.

19. Недотримання зазначених процесуальних вимог невілює право особи, яка притягається до відповідальності, на захист її прав та інтересів в адміністративному досудовому порядку та зумовлює незаконність рішення контролюючого органу, прийнятого за результатами розгляду справи про порушення законодавства про фінансові послуги.

20. Аналогічна правова позиція висловлена Верховним Судом у постановах від 28 лютого 2018 року у справі № 826/10418/16, від 19 вересня 2018 року у справі № 815/4569/17, від 28 квітня 2020 року у справі № 804/6993/16, від 30 вересня 2021 року у справі № 826/9849/16 та від 20 липня 2022 року у справі № 826/8686/16.

21. Судами встановлено, що примірник акта про правопорушення, вчинені ПрАТ «Страхова компанія «Ліберті» на ринку фінансових послуг від 11 січня 2020 року № 32/13-2/11, на підставі висновків якого прийнято оскаржуване розпорядження, а також повідомлення про дату, час, місце розгляду справи про адміністративне правопорушення направлено на адресу позивача 30 січня 2020 року, тобто після прийняття оскаржуваного розпорядження.

22. Зважаючи на встановлені обставини, колегія суддів погоджується з висновками судів попередніх інстанцій проте що відповідачем не було дотримано законодавчо визначеної процедури притягнення позивача до відповідальності, що обумовлює протиправність оспорюваного розпорядження.

23. Посилання відповідача на те, що процедурні порушення, допущенні контролюючим органом під час розгляду справи про правопорушення, не можуть бути обставиною, яка звільняє від відповідальності не заслуговують на увагу, оскільки допущені Нацкомфінпослуг у спірних правовідносинах порушення не є суто формальними, як помилково вважає відповідач, так як зумовили суттєві, грубі порушення законодавства щодо способу реалізації та меж повноважень цього органу і процедурних гарантій позивача, не забезпечили наявне у нього право на участь у процесі прийняття рішення щодо нього, яке, до того ж, має виняткове значення для позивача.

24. За наведеного, колегія суддів констатує, що зазначені у касаційній скарзі аргументи не зумовлюють наявності підстав для відступу від висновків щодо застосування норм права, викладених у постановах Верховного Суду від 28 лютого 2018 року у справі № 826/10418/16 та від 28 квітня 2020 року у справі № 804/6993/16.

25. На переконання колегії суддів, вказане скаржником обґрунтування не дає підстав дійти висновку й про те, що ця справа має фундаментальне значення для формування єдиної правозастосовчої практики, оскільки у касаційній скарзі не наведено аргументів із зазначенням новітніх, проблемних, засадничих, раніше ґрунтовно не досліджуваних питань права, відповідь касаційного суду на які мала б надати нового, уніфікованого розуміння та застосування права як для сторін спору, так і для невизначеного, але широкого кола суб`єктів правовідносин.

Висновки за результатами розгляду касаційної скарги

26. За таких обставин, колегія суддів дійшла до висновку про те, що рішення судів першої та апеляційної інстанцій є законними і не підлягають скасуванню, оскільки суди, всебічно перевіривши обставини справи, вирішили спір у відповідності до норм матеріального права, що підлягають застосуванню до цих правовідносин при дотриманні норм процесуального права; у них повно відображені обставини, що мають значення для справи, висновки судів щодо встановлених обставин є правильними, а доводи касаційної скарги їх не спростовують.

Керуючись статтями 341, 344, 349, 350, 355, 356, 359 Кодексу адміністративного судочинства України,

ПОСТАНОВИВ:

Касаційну скаргу Національного банку України залишити без задоволення, а рішення Окружного адміністративного суду м. Києва від 29 березня 2021 року та постанову Шостого апеляційного адміністративного суду від 07 червня 2021 року - без змін.

Постанова суду касаційної інстанції є остаточною та не оскаржується.

Суддя-доповідач Н.В. Коваленко

Судді Я.О. Берназюк

Т.Г. Стрелець

СудКасаційний адміністративний суд Верховного Суду
Дата ухвалення рішення02.05.2023
Оприлюднено05.05.2023
Номер документу110640426
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу реалізації державної політики у сфері економіки та публічної фінансової політики, зокрема щодо державного регулювання ринків фінансових послуг, з них

Судовий реєстр по справі —640/6666/20

Постанова від 02.05.2023

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Коваленко Н.В.

Постанова від 02.05.2023

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Коваленко Н.В.

Ухвала від 12.04.2023

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Коваленко Н.В.

Ухвала від 19.07.2021

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Коваленко Н.В.

Постанова від 07.06.2021

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Мєзєнцев Євген Ігорович

Ухвала від 05.05.2021

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Мєзєнцев Євген Ігорович

Ухвала від 05.05.2021

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Мєзєнцев Євген Ігорович

Рішення від 29.03.2021

Адміністративне

Окружний адміністративний суд міста Києва

Скочок Т.О.

Ухвала від 29.03.2021

Адміністративне

Окружний адміністративний суд міста Києва

Скочок Т.О.

Ухвала від 23.03.2020

Адміністративне

Окружний адміністративний суд міста Києва

Скочок Т.О.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні