Рішення
від 01.05.2023 по справі 211/5673/17
ДОВГИНЦІВСЬКИЙ РАЙОННИЙ СУД М.КРИВОГО РОГУ

Справа № 211/5673/17

Провадження № 2/211/24/23

Р І Ш Е Н Н Я

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

01 травня 2023 року Довгинцівський районний суд міста Кривого Рогу Дніпропетровської області в складі:

головуючого суддіТкаченко С.В.,

при секретаріМариненко Е.П.,

без участі сторін

розглянувши в м. Кривому Розі за правилами загального позовного провадження цивільну справу за позовомАкціонерного товариства «Криворізька теплоцентраль» до ОСОБА_1 , ОСОБА_2 про стягнення заборгованості за комунальні послуги-,

ВСТАНОВИВ:

Публічне акціонерне товариство «Криворізька теплоцентраль» ( правонаступником якого є акціонерне товариство «Криворізька теплоцентраль» звернулися до суду з позовом, який в послідуючому уточнили до ОСОБА_1 , ОСОБА_2 про стягнення заборгованості за комунальні послуги,вказавши, що 18.08.2015 року ними було подано заяву про видачу судового наказу про стягнення з ОСОБА_2 на користь ДП «Криворізька теплоцентраль» заборгованості за надану теплову енергію за адресою: АДРЕСА_1 . Довгинцівським районним судом міста Кривого Рогу Дніпропетровської області від 21.06.2016 року постановлено ухвалу про скасування судового наказу.

Відповідачі є власниками квартири АДРЕСА_2 , де зареєстровані та отримують послуги у вигляді опалення і гарячого водопостачання. Він вчасно не сплачує за надані позивачем послуги у вигляді опалення і гарячого водопостачання, у зв`язку з чим за період з жовтня 2013 року по травень 2017 рік в розмірі 14948 ( чотирнадцять тисяч дев`ятсот сорок вісім) гривень 00 коп., інфляційні втрати в сумі 3364 ( три тисячі триста шістдесят чотири) гривні 47 коп., 3 % річних в сумі 486 ( чотириста вісімдесят шість) гривень 22 коп. та за період з листопада 2017 року по січень 2020 рік заборгованість за послуги з централізованого опалення в розмірі 18679 ( вісімнадцять тисяч шістсот сімдесят дев`ять ) гривень 39 коп., інфляційні витрати в сумі 740 ( сімсот сорок) гривень 36 коп., 3 % річних в сумі 614 ( шістсот чотирнадцять) гривень 69 коп., яку позивач просить стягнути з відповідачів, а також сплачений судовий збір.

Ухвалою суду від 25 січня 2018 року прийнято до розгляду позовну заяву тавідкрито провадження у справі, розгляд справи ухвалено проводити в порядку загального позовного провадження.

Відповідач ОСОБА_2 скористалась своїм правом на подання відзиву, та до суду надала відзив на позовну заяву. Згідно відзиву проти позовних вимог заперечує в повному обсязі. Посилаючись на те, що позов поданий з порушенням терміну позовної давності. Крім того, в її квартирі АДРЕСА_3 встановлене автономне опалення та вона не є споживачем послуг позивача. До 2013 року суб`єктом постачання послуг централізованого опалення у її будинку було підприємство Криворізьке підприємство теплових мереж «Криворіжтепломережа», яке 01.03.2012 року на підставі Акту № 2 відключило її квартиру від теплових мереж і до цього часу централізоване опалення у її квартиру не постачалося. Позивач постачає послуги централізованого опалення, без належних правових підстав відкрив на її ім`я особовий рахунок та здійснював нарахування. Просила відмовити позивачу у задоволенні позову, справу розглянути у її відсутність.

Представник позивач скористався своїм правом на подання відповіді на відзив.

Позивач не погоджується з доводами Відповідача, викладеними у відзиві на позовну заяву в повному обсязі з наступних підстав.

Відповідач заявивпро -відсутність доказівіснування заборгованості, відсутність договору та зазначає, що він не є споживачем послуг з теплопостачання у зв`язку з тим, що у нього встановлено автономне опалення. Проте таке відключення від централізованого опалення було здійснено самовільно, чим порушено умови чинного законодавства, адже система опалення даного житлового приміщення є невід`ємною частиною системи опалення усього будинку, тобто опалення є централізованим.

Взаємовідносини між теплопостачальною організацію та споживачем теплової енергії, в тому числі з питань відключення від мереж постачання гарячої води та опломбування запірних вентилів, регламентуються Правилами надання послуг з централізованого опалення, постачання холодної та гарячої води і водовідведення, затвердженими постановою Кабінету Міністрів України від 21.07.2005 року № 630 (далі Правила).

Єдиною підставою для зняття споживача з реєстраційного обліку і припинення відповідних нарахувань є Акт оформлений належним чином, затверджений комісією зрозгляду питань про відключення споживачів від мереж централізованого опалення та постачання гарячої води.

Щодо твердженняВідповідача знаданням документівпро те,що до2013р.суб`єктомпостачання послугцентралізованого опаленнябудинку АДРЕСА_4 булопідприємство -КПТМ «Криворіжтепломережа»,яке відключилоквартиру Відповідачавід ЦО зазначаємо наступне - Рішенням виконкому Криворізької міської ради №343 від 12.10.2011 року надано згоду КПТМ «Криворіжтепломережа» передати ДП «Криворізька теплоцентраль» на балансовий облік та в повне господарське відання окремі об`єкти теплопостачання без передачі права власності, які знаходяться у Довгинцівському, Саксаганському, Жовтневому та Інгулецькому районах міста.

За відсутності у Державного підприємства «Криворізька теплоцентраль» доказів чи інформації щодо встановленого на законних підставах альтернативного джерела опалення відсутні правові підстави зняття теплового навантаження та припинення нарахування за послуги теплопостачання ( а.с. 21-23).

Ухвалою суд від 04.04.2019 року задоволено клопотання представника відповідача про огляд доказів за місцем їх знаходження, а саме огляд квартири за адресою: АДРЕСА_1 .

Ухвалою суду від 04 березня 2021 року за клопотанням представника відповідача Бабіча С.О. об`єднаносправу № 211/264/20 за позовомПублічного акціонерноготовариства « КриворізькаТеплоцентраль «до ОСОБА_1 , ОСОБА_2 простягнення заборгованостіза комунальніпослуги зі справою № 211/56736/18 за позовом Публічного акціонерного товариства « Криворізька Теплоцентраль« до ОСОБА_2 про стягнення заборгованості за комунальні послуги. Розгляд справи продовжити в загальному порядку.

Ухвалою суду від 28 липня 2021 року залучено до справи співвідповідача ОСОБА_1 . Ухвалою суду від 02 листопада 2022 року закрито підготовче судове засідання справу призначено до судового розгляду.

В судове засідання сторони не з`явилися, про день та час розгляду справи були повідомлені, клопотань про відкладення розгляду справи до суду не надходило.

Представник позивача Цвинда В. до суду надав заяву про розгляд справи у його відсутність, на позовних вимогах наполягає.

Відповідач ОСОБА_1 своїми процесуальними правами участі у судовому засіданні не скористався, відзиву на позовну заяву у встановлений судом строк без поважних причин не надав.

Матеріали справи свідчать про те, що судом було створено всім учасникам судового процесу належні умови для доведення останніми своїх правових позицій, надання ними доказів, які, на їх думку, є достатніми для обґрунтування своїх вимог та заперечень та надано достатньо часу для підготовки до судового засідання тощо. Окрім того, судом було вжито всіх заходів, в межах визначених чинним законодавством повноважень, щодо всебічного, повного та об`єктивного дослідження всіх обставин справи.

Відповідно до положень ч. 2 ст. 247ЦПК України уразі неявки в судове засідання всіх учасників справи чи в разі якщо відповідно до положень цьогоКодексурозгляд справи здійснюється судом за відсутності учасників справи, фіксування судового процесу за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснюється.

Враховуючи вимоги частини 1 статті 223 ЦПК Українита надані учасниками справи заяви, суд вважає можливим розглянути справу у їх відсутність на підставі наявних у справі доказів, оскільки сторони були належним чином повідомлені про дату, час і місце розгляду справи, їх неявка не перешкоджає розгляду справи по суті.

Суд, дослідивши наявні в матеріалах справи докази, що надані сторонами, вважає, що позов підлягає задоволенню, виходячи з наступних підстав.

Правовідносини між Теплопостачальною організацією та Споживачем в сфері виробництва, транспортування та постачання теплової енергії регулюються Цивільним кодексом України. Господарським кодексом України. Законом України "Про теплопостачання" від 02.06.2005 року за № 2633-ІУ, «Правилами користування тепловою енергією», затвердженими Постановою Кабінету Міністрів України, від 03.10.2007 року за № 1198 (далі - Правила користування тепловою енергією № 1198) та іншими нормативно-правовими актами України.

Згідно рішення виконавчого комітету Криворізької міської ради № 343 від 12.10.2011 року «Про надання згоди на передачу окремих об`єктів теплопостачання від Комунального підприємства «Криворіжтепломережа» до Державного підприємства «Криворізька теплоцентраль» (копія рішення додається) до Державного підприємства «Криворізька теплоцентраль» передано об`єкти теплопостачання у Довгинцівському, Жовтневому (по новому Покровський), Інгулецькому та Саксаганському районах міста.

16.03.2017 року Державне підприємство «Криворізька теплоцентраль» перетворено у Публічне акціонерне товариство «Криворізька теплоцентраль», про що внесені дані до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань.

Відповідно до ч.2 ст.108 ЦК України Публічне акціонерне товариство «Криворізька теплоцентраль» є правонаступником ДП «Криворізька теплоцентраль».

В результаті проведення державної реєстрації змін до Статуту Публічного акціонерного товариства «Криворізька теплоцентраль», що пов`язані зі зміною типу товариства у відповідності до Закону України «Про акціонерні товариства» від 17.09.2008 р. № 514-УІ, змінено найменування товариства на Акціонерне товариство «Криворізька теплоцентраль», про що 14.05.2018 року внесені дані до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб- підприємців та громадських формувань.

26 квітня 2018 року загальними зборами Публічного акціонерного товариства «Криворізька теплоцентраль» правонаступником є акціонерне товариство «Криворіщька теплоцентраль» (а.с.55-59).

З матеріалів справи вбачається, що ОСОБА_2 зареєстрована та є власником квартири за адресою: АДРЕСА_1 , також за вказаною адресою зареєстрований її син ОСОБА_1 ( а.с. 32 довідка).

Як встановлено судом та вбачається з матеріалів справи, відповідачі є споживачем послуг з теплопостачання та гарячого водопостачання, які надаються АТ «Криворізька теплоцентраль».

Між позивачем та відповідачами виникли правовідносини по наданню, з одного боку, та споживанню, з іншого боку, комунальних послуг по центральному опаленню, які врегульовано Законом України «Про житлово-комунальні послуги»,Законом України «Про теплопостачання», Правилами надання послуг з центрального опалення, постачання холодної та гарячої води і водовідведення, які затверджені Постановою КМУ України № 630 від 21.07.2005 року (надалі Постанова №630).

Обов`язок споживача оплатити надані послуги встановлено ст. 19 Закону України «Про теплопостачання».

Частиною 1ст.32Закону України«Про житлово-комунальніпослуги» встановлено, що плата за послуги нараховуються щомісячно.

Пунктом 18 Правил надання послуг з централізованого опалення, постачання холодного та гарячої води і водовідведення, затверджених постановою КМУ від 21 липня 2005 року № 630( із змінами), передбачено, що розрахунковим періодом для оплати послуг є календарний місяць. Плата за послуги вноситься не пізніше 20 числа місяця, що настає за розрахунковим, якщо договором не встановлено іншого строку.

Відповідно дост.509 ЦК України, зобов`язанням є правовідносини, в якому одна сторона (боржник) зобов`язана вчинити на користь другої сторони (кредитора) певну дію (надати послугу, сплатити гроші тощо) або утриматися від певної дії, а кредитор має право вимагати від боржника виконання його обов`язку.

Статтею 525 ЦК України, передбачає, що одностороння відмова від зобов`язання або одностороння зміна його умов не допускається, якщо інше не встановлено договором або законом. Відповідно до ст.67ЖК України плата за комунальні послуги (водопостачання, газ, теплова енергія та інші послуги) береться крім квартирної плати за затвердженими в установленому порядку тарифами.

Відповідно до ст.162ЖК України плата за користування жилим приміщенням в будинку (квартирі), що належить громадянинові на праві приватної власності, встановлюється угодою сторін. Плата за комунальні послуги береться крім квартирної плати за затвердженими в установленому порядку тарифами. Строки внесення квартирної плати і плати за комунальні послуги визначається угодою сторін.

Відповідачі в супереч вимог закону зобов`язань по оплаті комунальних послуг не виконував, внаслідок чого виникла заборгованість за період з жовтня 2013 року по травень 2017 рік в розмірі 14948 ( чотирнадцять тисяч дев`ятсот сорок вісім) гривень 00 коп., інфляційні втрати в сумі 3364 ( три тисячі триста шістдесят чотири) гривні 47 коп., 3 % річних в сумі 486 ( чотириста вісімдесят шість) гривень 22 коп. та за період з листопада 2017 року по січень 2020 рік заборгованість за послуги з централізованого опалення в розмірі 18679 ( вісімнадцять тисяч шістсот сімдесят дев`ять ) гривень 39 коп., інфляційні витрати в сумі 740 ( сімсот сорок) гривень 36 коп., 3 % річних в сумі 614 ( шістсот чотирнадцять) гривень 69 коп. ( а.с. 5,6,54,33).

Згідно ч. 2ст. 625 ЦК Україниборжник, який прострочив виконання грошового зобов`язання, на вимогу кредитора зобов`язаний сплатити суму боргу з урахуванням встановленого індексу інфляції за весь час прострочення, а також три проценти річних від простроченої суми, якщо інший розмір процентів не встановлений договором або законом.

27 серпня 2015 року за заявою Державного підприємства «Криворізька теплоцентраль» видано судовий наказ про стягнення з ОСОБА_2 заборгованості по оплаті за теплову енергію за період з 01.10.2013 року по 30.06.2015 рік в розмірі в 3667,19 гривень, та судовий збір у розмірі 121,80 гривень. Ухвалою Довгинцівського районного суду м. Кривого Рогу Дніпропетровської області від 13.11.2015 року даний судовий наказ скасовано та роз`яснено Державному підприємству «Криворізька теплоцентраль» їх право звернення з тією самою вимогою до суду у позовному провадженню ( а.с. 3 копія ухвали).

Щодо наданого відповідачем ОСОБА_2 відзиву на позов, суд зазначає наступне.

Питання відключення мереж центрального опалення та постачання гарячої води в багатоповерхових житлових будинках регулюється Правилами надання послуг з централізованого опалення, постачання холодної та гарячої води і водовідведення, затвердженимипостановою Кабінету Міністрів України від 21.07.2005р. №630, Порядком відключення окремих приміщень житлових будинків від мереж централізованого опалення та постачання гарячої води при відмові споживачів від централізованого теплопостачання, затвердженого наказом Мінбуду від 22.11.2005р. №4, із змінами наказом Мінжитлокомунгоспу від 06.11.2007р. №169.

Порядком відключення окремих житлових будинків від мереж централізованого опалення та постачання гарячої води при відмові споживачів від централізованого теплопостачання, затвердженогонаказом Міністерства будівництва, архітектури та житлово-комунального господарства України від 22 листопада 2005 р. № 4(далі - Порядок) визначено процедуру відключення від мереж централізованого опалення та постачання гарячої води житлового будинку(квартири) при відмові споживачів від таких послуг.

Порядком установлено, що для вирішення питання відключення споживача від мережі централізованого опалення, він повинен звернутися до постійно діючої міжвідомчої комісії, створеної органом місцевого самоврядування або місцевим органом виконавчої влади (далі - комісії), для розгляду питань щодо відключення споживачів від мережі з відповідною письмовою заявою. Комісія після вивчення наданих власником документів приймає відповідне рішення, яке оформляється протоколом. При позитивному рішенні заявнику надається перелік організацій, до яких слід звернутися для отримання технічних умов для розробки проекту індивідуального (автономного) теплопостачання і відокремлення від мережі централізованого опалення. Проект індивідуального (автономного) теплопостачання і відокремлення від мережі централізованого опалення виконує проектна або проектно-монтажна організація на підставі договору із заявником. Проект узгоджується з усіма організаціями, які видали технічні умови на підключення будинку до зовнішніх мереж. Відключення приміщень від внутрішньобудинкової мережі централізованого опалення виконується монтажною організацією, яка реалізує проект. По закінченні робіт складається акт про відключення від мережі централізованого опалення і подається заявником до комісії на затвердження. Після затвердження акта на черговому засіданні комісії сторони переглядають умови договору про надання послуг з централізованого теплопостачання.

Відповідач ОСОБА_2 в підтвердження доводів щодо не користування ними послугами централізованого теплопостачання, надала Акт про демонтаж системи опалення та гарячого водопостачання і зняття теплової загрузки від 01.03.2012 року. Однак, даний Акт не затверджений Комісією ( а.с. 16).

Крім того,НаказомМіністерства з питань житловогокомунального господарства України від 06 листопада 2007 року №169 було внесено зміни до наказу Мінбуду України від 22.11.2005 N 4 "Про затвердження Порядку відключення окремих приміщень житлових будинків від мереж централізованого опалення та постачання гарячої води при відмові споживачів від централізованого теплопостачання", які унеможливлюють відключення від мереж центрального опалення та гарячого водопостачання окремих квартир у багатоквартирному будинку і дозволяють таке відключення лише будинку в цілому.

З аналізу вищенаведеного суд робить висновок про те, що єдиною підставою для зняття споживача з обліку і припинення відповідних нарахувань є акт про відключення, який має бути затверджений відповідною Комісією, а при відсутності зазначеного акта, відключення від системи централізованого опалення без дотримання відповідної процедури є самовільним, та не тягне за собою зняття теплового навантаження на будинок та припинення нарахувань за користування централізованою системою опалення.

Аналогічні твердження містяться у правових висновках, що висловлені Верховним Судом України в постанові від 11.11.2015 року у справі №6-1192цс15, які згідно зіст. 360-7 ЦПК Україниє обов`язковими для всіх загальних судів.

Не можуть бути підставою для відмови в задоволені позовних вимог те що, на підставі проектно-технічної документації, а саме: зафіксованого факту відключення від центрального опалення, що підтверджується актом від 01.03.2012 року, акту про відключення квартири від внутрішньо будинкових мережа центрального опалення складеного від 30.10.2015 року ( а.с. 16,49,50), з огляду на наступне.

Питання відключення від мереж централізованого опалення регулюється Правилами надання послуг з централізованого опалення, постачання холодної та гарячої води і водовідведення, затвердженимипостановою Кабінету Міністрів України від 21 липня 2005 року № 630(даліПравила).

Відповідно до пункту 24 Правил, споживачі можуть відмовитися від отримання послуг з централізованого опалення та постачання гарячої води. Відключення споживачів від мереж централізованого опалення та постачання гарячої води здійснюється у порядку, що затверджується центральним органом виконавчої влади з питань житлово-комунального господарства. Самовільне відключення від мереж централізованого опалення та постачання гарячої води забороняється.

Згідно з п.26 Правил, відключення споживачів від мереж централізованого опалення та постачання гарячої води здійснюється у разі, коли технічна можливість такого відключення передбачена затвердженою органом місцевого самоврядування відповідно до Закону України «Про теплозабезпечення» схемою теплопостачання, за умови забезпечення безперебійної роботи інженерного обладнання будинку та вжиття заходів щодо дотримання в суміжних приміщеннях вимог будівельних норм і правил з питань проектування житлових будинків, опалення, вентиляції, кондиціонування, будівельної теплотехніки; державних будівельних норм з питань складу, порядку розроблення, погодження та затвердження проектної документації для будівництва, а також норм проектування реконструкції та капітального ремонту в частині опалення.

Порядком відключення окремих житлових будинків від мереж централізованого опалення та постачання гарячої води при відмові споживачів від централізованого теплопостачання, затвердженимНаказом Міністерства будівництва, архітектури та житлово-комунального господарства України від 22 листопада 2005 року № 4, який був чинний на момент винекнення правовідносин між сторонами та втратив чинність з 17 вересня 2019 року, визначено процедуру відключення від мереж централізованого опалення та постачання гарячої води житлового будинку при відмові споживачів від таких послуг.

Відповідно до п. 1.2 Порядку, для реалізації права споживачів на відмову від отримання послуг централізованого опалення та постачання гарячої води орган місцевого самоврядування або місцевий орган виконавчої влади створює своїм рішенням постійно діючу міжвідомчу комісію для розгляду питань щодо відключення споживачів від вказаних мереж. Згідно з п.2.1. Порядку, для вирішення питання відключення житлового будинку (будинку) від мереж централізованого опалення його власник (власники) повинен (повинні) звернутися до Комісії з письмовою заявою про відключення від мереж централізованого опалення та гарячого водопостачання. До заяви додається копія протоколу загальних зборів мешканця будинку щодо створення ініціативної групи з вирішення питання відключення від мереж централізованого опалення та гарячого водопостачання та прийняття рішення про влаштування у будинку системи індивідуального або автономного опалення. Рішення про відключення будинку від системи централізованого опалення з улаштуванням індивідуального опалення повинно бути підтримане всіма власниками (уповноваженими особами власників) приміщень у житловому будинку.

Комісія після вивчення наданих власником (власниками) документів, у місячний строк приймає рішення щодо відключення від мереж централізованого опалення та гарячого водопостачання, улаштування індивідуальної (автономної) системи теплопостачання та збір вихідних даних і технічних умов для виготовлення проектної документації. Засідання комісії відбувається за участю заявника або його уповноваженого представника. Рішення комісії оформлюється протоколом, витяг з якого у десятиденний строк надається заявникові.

Відповідно до п. 2.2.1 Порядку, при позитивному рішенні Комісії заявнику надається перелік організацій, до яких слід звернутися для отримання технічних умов для розробки проекту індивідуального (автономного) опалення.

Згідно з п. 2.3. Порядку, отримання технічних умов може виконуватися безпосередньо заявником або відповідно до договору проектною чи проектно-монтажною організацією. Проект індивідуального (автономного) теплопостачання і відокремлення від мереж централізованого опалення та гарячого водопостачання виконує проектна або проектно-монтажна організація на підставі договору із заявником. Проект узгоджується з усіма організаціями, які видали технічні умови на підключення будинку до зовнішніх мереж. Відповідно до п. 2.5 Порядку, відключення приміщень від внутрішньо будинкових мереж централізованого опалення та гарячого водопостачання виконується монтажною організацією, яка реалізує проект, за участю представника власника житлового будинку або уповноваженої ним особи, представника виконавця послуг з централізованого опалення та гарячого водопостачання та власника, наймача (орендаря) квартири, або уповноваженої ним особи.

Згідно з п. 2.6 Порядку, по закінченню робіт складається акт про відключення будинку від мереж централізованого опалення та гарячого водопостачання і в десятиденний термін подається заявником до Комісії на затвердження.

Після затвердження акта на черговому засіданні комісії сторони переглядають умови договору про надання послуг з централізованого теплопостачання (п.2.2 Порядку).

Наказом Міністерства з питань житлово-комунального господарства України від 06 листопада 2007 року № 169було внесено зміни до наказу від 22 листопада 2005 № 4, які унеможливлюють відключення від мереж центрального опалення та гарячого водопостачання окремих квартир у багатоквартирному будинку і дозволяють таке відключення лише будинку в цілому.

Отже, з наведеного вище слідує, що відключення споживачів від мережі централізованого опалення відбувається лише на підставі рішення постійно діючої міжвідомчої комісії, створеної органом місцевого самоврядування або місцевим органом виконавчої влади з вчиненням в подальшому дій споживачем з дотриманням визначеної Порядком відключення від мереж централізованого опалення і гарячого водопостачання процедури, прийнятого на підставі заяви власника (власників) будинку.

Зазначена правова позиція викладена в Постановах Верховного Суду № 6-1192цс15 від 11 листопада 2015 року, у справі№915/89/16 від 02 березня 2018 року та у справі №522/401/15-цвід 25 вересня 2019 року.

Як вбачається із матеріалів справи, актом № 2 від 01 березня 2012 року, складеним та підписаним уповноваженим представником КПТМ «Криворіжтепломережа» інспектором та представником зі сторони споживача ОСОБА_1 проведено огляд приміщення та встановлено: наявність видимого розриву в системі централізованого опалення, стояки за ізольовані, пропонується зняти навантаження, Q=0,0044 Гкал/г. Система гарячого водопостачання демонтована (а.с.16).

При цьому, доказів звернення відповідачів після облаштування квартири індивідуальним автономним електричним опаленням до створеної рішенням виконкому Криворізької міської ради міжвідомчої комісії з питання відключення споживача від мереж централізованого опалення та гарячого водопостачання, суду не надано. Тому об`єктивно встановити, що відповідач не користувався послугами позивача з теплопостачання - неможливо. До того ж встановлення електричного автономного опалення як додаткового не визначає наявність підстав для відключення квартири від системи централізованого опалення.

Технічні умови для правомірного відключення від центральної системи теплопостачання відповідач не виготовляв та відповідний дозвіл на відключення та влаштування індивідуального автономного опалення, у передбаченому законом порядку, не отримував. Відтак, відсутність у відповідача законного акта, затвердженого рішенням комісії з розгляду питань щодо відключення споживачів від мереж ЦО та ГВ є підставою для продовження нарахування коштів за комунальні послуги.

Щодо посилань відповідача ОСОБА_2 на те, що вона не є споживачем послуг, які надаються АТ «Криворізька теплоцентраль», так як не отримує послугу з централізованого опалення, оскільки відключення квартири, в якій зареєстровані відповідачі, проведено без дотримання Порядку відключення окремих житлових будинків від мереж централізованого опалення та постачання гарячої води при відмові споживачів від централізованого теплопостачання, затвердженогонаказом Міністерства будівництва, архітектури та житлово-комунального господарства України від 22 листопада 2005 року № 4(у редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин), відповідач не виготовив технічні умови для правомірного відключення від центральної системи теплопостачання та не отримав відповідний дозвіл, у передбаченому законом порядку, тому є споживачем послуг, які надаються АТ «Криворізька теплоцентраль».

Слід зауважити, що згідно з рішенням Європейського суду з прав людини (далі - ЄСПЛ) у справі «Спорронґ і Льоннрот проти Швеції» від 23 вересня 1982 року будь-яке втручання у права особи передбачає необхідність сукупності таких умов: втручання повинне здійснюватися «згідно із законом», воно повинне мати «легітимну мету» та бути «необхідним у демократичному суспільстві». Якраз «необхідність у демократичному суспільстві» і містить у собі конкуруючий приватний інтерес; зумовлюється причинами, що виправдовують втручання, які, у свою чергу мають бути «відповідними і достатніми»; для такого втручання має бути «нагальна суспільна потреба», а втручання - пропорційним законній меті.

У своїй діяльності ЄСПЛ керується принципом пропорційності, як дотримання «справедливого балансу» між потребами загальної суспільної ваги та потребами збереження фундаментальних прав особи, враховуючи те, що заінтересована особа не повинна нести непропорційний та надмірний тягар. Конкретному приватному інтересу повинен протиставлятися інший інтерес, який може бути не лише публічним (суспільним, державним), але й іншим приватним інтересом, тобто повинен існувати спір між двома юридично рівними суб`єктами, кожен з яких має свій приватний інтерес, перебуваючи в цивільно-правовому полі.

Суд звертає увагу на те, що законодавчо обмежене право мешканців багатоквартирних будинків самовільно здійснювати демонтаж від системи центрального опалення, оскільки це може призвести до порушення прав інших співвласників багатоквартирного будинку. Тому, з дотриманням принципу справедливого балансу, держава урегульовала спірне питання шляхом дотримання певної системи правил, дотримання яких є обов`язковими для відключення від системи центрального опалення.

Таким чином, у ПАТ «Криворізька теплоцентраль» відсутні законні підстави для відключення квартири відповідачів від централізованого опалення та зняття теплового навантаження на будинок, а тому здійснювалось нарахування Відповідачів відповідно опалювальної площі квартири по п.21 Постанови № 630.

Згідно п. 5 ч. 3ст. 20 Закону України «Про житлово-комунальні послуги»споживач зобов"язаний оплачувати житлово-комунальні послуги у строки, встановлені договором або законом.

Зазначена норма закону зобов`язує споживача оплатити житлово-комунальні послуги, якщо вони фактично користувалися ними. Відсутність договору на надання житлово-комунальних послуг сама по собі не може бути підставою для звільнення споживача від оплати послуг у повному обсязі, як і не є звільненням від оплати послуг з централізованого опалення відключення житла споживача від мереж централізованого теплопостачання, яке проведено всупереч встановленому законом порядку.

Між АТ «Криворізька теплоцентраль» відповідачами існують зобов`язання, хоча договір й не було укладено, а відсутність укладеного договору не позбавляє відповідачів обов`язку здійснювати оплату за отримані послуги з централізованого опалення, і відмова відповідачів здійснювати оплату згідно діючих тарифів, є неправомірною.

Суд, також враховує позицію Верховного Суду України, яка висловлена у постанові під час розгляду справи № 6-59цс13 від 30 жовтня 2013 року, згідно з якою, споживачі зобов`язані оплатити житлово-комунальні послуги, якщо вони фактично користуються ними, і відсутність договору про надання житлово-комунальних послуг в такому випадку не може бути підставою для звільнення споживача від їх оплати у повному обсязі.

Такий висновок суду узгоджуються з правовою позицією Верховного Суд України, викладеною у постанові від 11 листопада 2015 року у справі № 6-1192цс15.

Щодо вимоги відповідача ОСОБА_2 застосувати строк позовної давності, суд зазначає наступне.

Відповідно достатті 256 ЦКпозовна давність це строк, у межах якого особа може звернутися до суду з вимогою про захист свого цивільного права або інтересу.

Сплив позовної давності, про застосування якої заявлено стороною у спорі, є підставою для відмови у позові (частина четвертастатті 267 ЦК).

Частинами першою, п`ятоюстатті 261 ЦКвстановлено, що перебіг позовної давності починається від дня, коли особа довідалася або могла довідатися про порушення свого права. За зобов`язаннями з визначеним строком виконання перебіг позовної давності починається зі спливом строку виконання.

Позовна давність відповідно до частини першоїстатті 260 ЦКобчислюється за загальними правилами визначення строків, встановленимистаттями 253-255 цього кодексу.

Частинами другою, третьоюстатті 264 ЦКвизначено, що позовна давність переривається у разі пред`явлення особою позову до одного із кількох боржників, а також якщо предметом позову є лише частина вимоги, право на яку має позивач. Після переривання перебіг позовної давності починається заново.

Судовий наказ відповідно до частини першоїстатті 95 ЦПК 2004 рокує особливою формою судового рішення про стягнення з боржника грошових коштів або витребування майна за заявою особи, якій належить право такої вимоги.

Ураховуючи те, що судовий захист на стягнення грошових коштів може бути реалізовано як у позовному провадженні, так і шляхом видачі судового наказу як особливої форми судового рішення, подання заяви про видачу судового наказу в порядку, передбаченомурозділом ІІ ЦПК 2004 року, перериває перебіг строку позовної давності.

Саме до цього зводиться правовий висновок Верховного Суду України у постанові від 21 січня 2015року у справі №6-214цс14 та Верховного Суду у справі

№16-13753св18 у постанові від 23 травня 2018 року.

Судом встановлено, що 27 серпня 2015 року за заявою Державного підприємства «Криворізька теплоцентраль» видано судовий наказ про стягнення з ОСОБА_2 заборгованості по оплаті за теплову енергію за період з 01.10.2013 року по 30.06.2015 рік в розмірі в 3667,19 гривень, та судовий збір у розмірі 121,80 гривень. Ухвалою Довгинцівського районного суду м. Кривого Рогу Дніпропетровської області від 13.11.2015 року даний судовий наказ скасовано та роз`яснено Державному підприємству «Криворізька теплоцентраль» їх право звернення з тією самою вимогою до суду у позовному провадженню ( а.с. 3 копія ухвали).

До суду з позовною заявою позивач звернувся 11.12.2017 року, тобто в межах строку позовної давності. Тому в застосуванні строку позовної давності відповідачу ОСОБА_2 слід відмовити.

Аналогічний висновок міститься в Постанові Верховного Суду України від 25 вересня 2019 року №522/401/15-ц

Відповідно дост. 141 ЦПК Українисуд вважаєнеобхідним стягнутиз відповідачівна користьпозивача судовийзбір врозмірі 1600,00грн.(а.с.1)та 1921,00грн.(а.с3)тобто по 1760 ( одній тисячі сімсот шістдесят ) гривень 50 коп. з кожного.

На підставі вищевикладеного, керуючись Законом України «Про житлово-комунальні послуги», ст.ст.67,162 ЖК України,ст.ст. ст.ст. 12, 76, 77, 81, 89, 258, 267, 268 ЦПК України,-

ВИРІШИВ:

позов Акціонерного товариства «Криворізька теплоцентраль» - задовольнити.

Стягнути солідарно з ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , РНОКПП НОМЕР_1 , ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_2 , РНОКПП НОМЕР_2 , зареєстровані за адресою: АДРЕСА_1 , на користь Акціонерного товариства «Криворізька теплоцентраль», код ЄДРПОУ 00130850, юридична адреса: Дніпропетровська область, м. Кривий Ріг, вул. Електрична,1, заборгованість за надані послуги з централізованого опалення за період з жовтня 2013 року по травень 2017 рік в розмірі 14948 ( чотирнадцять тисяч дев`ятсот сорок вісім) гривень 00 коп., інфляційні втрати в сумі 3364 ( три тисячі триста шістдесят чотири) гривні 47 коп., 3 % річних в сумі 486 ( чотириста вісімдесят шість) гривень 22 коп. та за період з листопада 2017 року по січень 2020 рік заборгованість за послуги з централізованого опалення в розмірі 18679 ( вісімнадцять тисяч шістсот сімдесят дев`ять ) гривень 39 коп., інфляційні витрати в сумі 740 ( сімсот сорок) гривень 36 коп., 3 % річних в сумі 614 ( шістсот чотирнадцять) гривень 69 коп.

Стягнути в рівних частках з ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_2 , зареєстровані за адресою: АДРЕСА_1 , на користь Акціонерного товариства «Криворізька теплоцентраль», код ЄДРПОУ 00130850, юридична адреса: Дніпропетровська область, м. Кривий Ріг, вул. Електрична,1, судовий збір в сумі 3521 ( три тисячі п`ятсот двадцять одну) гривню 00 коп., тобто по 1760 ( одній тисячі сімсот шістдесят ) гривень 50 коп. з кожного.

Рішення суду може бути оскаржене до Дніпровського апеляційного суду протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини судового рішення, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Повний текст судового рішення складено 03 травня 2023.

Суддя: С. В. Ткаченко

СудДовгинцівський районний суд м.Кривого Рогу
Дата ухвалення рішення01.05.2023
Оприлюднено08.05.2023
Номер документу110649756
СудочинствоЦивільне

Судовий реєстр по справі —211/5673/17

Ухвала від 17.06.2024

Цивільне

Дніпровський апеляційний суд

Агєєв О. В.

Рішення від 01.05.2023

Цивільне

Довгинцівський районний суд м.Кривого Рогу

Ткаченко С. В.

Рішення від 01.05.2023

Цивільне

Довгинцівський районний суд м.Кривого Рогу

Ткаченко С. В.

Ухвала від 02.11.2022

Цивільне

Довгинцівський районний суд м.Кривого Рогу

Ткаченко С. В.

Ухвала від 28.07.2021

Цивільне

Довгинцівський районний суд м.Кривого Рогу

Ткаченко С. В.

Ухвала від 04.03.2021

Цивільне

Довгинцівський районний суд м.Кривого Рогу

Ткаченко С. В.

Ухвала від 04.04.2019

Цивільне

Довгинцівський районний суд м.Кривого Рогу

Ткаченко С. В.

Ухвала від 04.10.2018

Цивільне

Довгинцівський районний суд м.Кривого Рогу

Ткаченко С. В.

Ухвала від 25.01.2018

Цивільне

Довгинцівський районний суд м.Кривого Рогу

Ткаченко С. В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні