Постанова
від 04.05.2023 по справі 581/95/21
СУМСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ СУД

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

04 травня 2023 року м.Суми

Справа №581/95/21

Номер провадження 22-ц/816/542/23

Сумський апеляційний суд у складі колегії суддів судової палати з розгляду цивільних справ:

головуючого - Ткачук С. С. (суддя-доповідач),

суддів - Кононенко О. Ю. , Криворотенка В. І.

за участю секретаря судового засідання - Назарової О.М.,

учасники справи:

позивач - Фермерське господарство «Віконт»,

відповідачі:Головне управління Держгеокадастру у Сумській області, ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , ОСОБА_4 , ОСОБА_5 , ОСОБА_6 , ОСОБА_7 , ОСОБА_8 , ОСОБА_9 , ОСОБА_10 , ОСОБА_11 , ОСОБА_12 , ОСОБА_13 ,

треті особи: Липоводолинська селищна рада Роменського району Сумської області, товариство з обмеженою відповідальністю «Агрофірма Прайм»,

розглянув у відкритому судовому засіданні в порядку спрощеного позовного провадження апеляційну скаргу фермерського господарства «Віконт» на рішення Липоводолинського районного суду м. Сумської області від 02лютого 2023 року, в складі судді Кузьмінського О.В., постановлене у сел. Липова Долина,

в с т а н о в и в:

Звернувшись до суду в лютому 2021 року, позивач просив суд визнати недійсними 13 наказів Головного управління Держгеокадастру у Сумській області, виданих у 2019 році, про затвердження проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок відповідачам - фізичним особам у власність для ведення особистого селянського господарства за рахунок земель сільськогосподарського призначення державної власності (рілля) на території Липоводолинської селищної ради Липоводолинського району Сумської області та надання відповідачам у власність земельних ділянок площею 2 га із земель сільськогосподарського призначення державної власності для ведення особистого селянського господарства, розташованих за межами населених пунктів на території Липоводолинської селищної ради Липоводолинського району Сумської області.

Свої позовні вимоги мотивував тим, що рішенням 20 сесії 21 скликання Липоводолинської селищної Ради народних депутатів Сумської області від 4 вересня 1992 року № 12 ОСОБА_14 виділено землю для ведення селянського (фермерського) господарства із земель запасу в районі села Шатравино площею 34 га. На підставі цього рішення було виготовлено технічний звіт по встановленню на місцевості зовнішніх меж та виготовленню державного акту на право приватної власності на землю селянського (фермерського) господарства громадянина ОСОБА_14 . Згідно акту про встановлення в натурі меж земельної ділянки від 11 жовтня 1992 року, проведено відведення в натурі земельної ділянки ОСОБА_14 для ведення селянського (фермерського) господарства із земель запасу на території Липоводолинської селищної Ради народних депутатів загальною площею 34 га, у тому числі: в приватну власність 2 га, із них ріллі 1 га, та в тимчасове довгострокове користування 32 га, із них ріллі - 25 га, сіножатей - 7 га. 22 жовтня 1992 року між Липоводолинською селищною радою народних депутатів та ОСОБА_14 укладено договір на право тимчасового користування землею, згідно з яким ОСОБА_14 отримав у тимчасове користування земельну ділянку загальною площею 32 га, в тому числі: ріллі - 25 га; сіножатей 7 - га. Земельна ділянка надана на умовах тимчасового дострокового користування (на умовах оренди) строком на 49 років для вирощування сільськогосподарських культур. Плата за землю вноситься землекористувачем щорічно у вигляді земельного податку. Землекористувач звільняється частково або повністю від плати за землю на три роки з моменту підписання. Договір набирає чинності з моменту його реєстрації. Договір зареєстровано в книзі записів договорів на право тимчасового користування землею 22 жовтня 1992 року за № 1. Крім цього, на підставі рішення 20 сесії 21 скликання Липоводолинської селищної Ради народних депутатів Сумської області від 4 вересня 1992 року, ОСОБА_14 було видано державний акт на право приватної власності на землю, згідно якого йому надається у приватну власність 2 га землі для ведення селянського (фермерського) господарства в межах згідно з планом землеволодіння. Акт зареєстровано в Книзі записів державних актів на право довічного успадкованого володіння землею. Рішенням 5 сесії 22 скликання Липоводолинської районної Ради народних депутатів від 9 червня 1996 року дозволено перевести із тимчасового довгострокового користування (на умовах оренди) в постійне користування земельну ділянку площею 32 га, якою користується фермер ОСОБА_14 з 1992 року. 6 березня 1998 року зареєстровано фермерське господарство «Віконт», головою якого був ОСОБА_14 , а з 26 січня 2004 року членами ФГ «Віконт» є ОСОБА_15 та ОСОБА_16 . Розпорядженням голови Липоводолинської районної державної адміністрації від 14 квітня 2004 року № 131 надано голові та членам ФГ «Віконт» ОСОБА_14 , ОСОБА_15 , ОСОБА_16 дозвіл на складання технічної документації по виділенню земельних ділянок в розмірі земельних часток (паїв) у приватну власність за рахунок земель постійного користування зазначеного фермерського господарства по Липоводолинській селищній раді для ведення селянських (фермерських) господарств. ІНФОРМАЦІЯ_1 ОСОБА_14 помер, головою ФГ «Віконт» стала ОСОБА_15 . Рішенням загальних зборів членів ФГ «Віконт» №1 від 29 грудня 2017 року затверджено нову редакцію статуту ФГ «Віконт», згідно з якою членами ФГ «Віконт» є ОСОБА_15 та ОСОБА_17 , а головою є ОСОБА_15 . Земельна ділянка, виділена ОСОБА_14 для ведення селянського (фермерського) господарства, використовувалась останнім у господарській діяльності спочатку як фермером, а з часу реєстрації ФГ «Віконт» використовувалась вказаним фермерським господарством, де головою та засновником був ОСОБА_14 , а на даний час головою якого є ОСОБА_15 . У серпні 2020 року ФГ «Віконт», звернувшись до Головного управління Держгеокадастру у Сумській області із заявою про надання згоди на відновлення меж земельної ділянки площею 32 га із цільовим призначенням для ведення селянського (фермерського) господарства, розташованої за межами населених пунктів на території Липоводолинської селищної ради Липоводолинського району Сумської області, яка перебувала у користуванні господарства на підставі договору на право тимчасового користування землею (у тому числі на умовах оренди), укладеного 22 жовтня 1992 року між Липоводолинською селищною радою народних депутатів і ОСОБА_14 , але отримало відмову, оскільки бажана земельна ділянка знаходиться в приватній власності. Із наданих головним управлінням Держгеокадастру у Сумській області наказів стало відомо, що на земельну ділянку, що була передана в оренду ОСОБА_14 для ведення селянського (фермерського) господарства та яка перебуває у користуванні створеного ним ФГ «Віконт», цим управлінням Держгеокадастру видані накази про затвердження документації із землеустрою та надання земельної ділянки у власність, згідно яких затверджені проекти землеустрою щодо відведення земельної ділянки для ведення особистого селянського господарства у власність за рахунок земель сільськогосподарського призначення державної власності (рілля) на території Липоводолинської селищної ради Липоводолинського району Сумської області, та надано у власність 13 відповідачам земельні ділянки площею 2 га кожна за межами населених пунктів на території Липоводолинської селищної ради Сумської області. Згідно записів в державному реєстрі прав всі передані у власність відповідачів земельні ділянки перебувають в оренді ТОВ «Агрофірма Прайм». Вказує, що передача у власність громадян земельних ділянок, якими тривалий час користується ФГ «Віконт», відбулася з порушенням вимог земельного законодавства України, порушенням права фермерського господарства стосовно користування земельною ділянкою. Після укладення громадянином договору оренди земельної ділянки державної або комунальної форми власності для ведення фермерського господарства та створення цим громадянином фермерського господарства, права та обов`язки орендаря такої земельної ділянки за договором оренди землі переходять від громадянина до фермерського господарства з дня проведення його державної реєстрації. Відповідач, видаючи оспорювані накази, діяв всупереч вимогам статті 141 ЗК України, розпорядженню Кабінету Міністрів України від 31 січня 2018 року №60-р щодо необхідності погоджувати з територіальними громадами передачу земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності.

Рішенням Липоводолинського районного суду м. Сумської області від 02 лютого 2023 року в задоволенні позову відмовлено.

Ухвалюючи оскаржуване рішення суд першої інстанції виходив з того, що після укладення 22 жовтня 1992 року між Липоводолинською селищною радою народних депутатів Липоводолинського району Сумської області та ОСОБА_14 договору на право тимчасового користування землею (в тому числі на умовах оренди) не було проведено його обов`язкової реєстрації, у зв`язку з чим договір не набрав чинності, а ОСОБА_14 не набув прав та обов`язків орендаря земельної ділянки площею 32 га. Крім того, вказаний договір укладено строком на 49 років, хоча положеннями діючого на той час законодавства передбачена можливість укладення такого договору на максимальний строк 25 років. Також суду не надано доказів виготовлення проекту відведення земельної ділянки, його погодження із власником землі та іншими контролюючими органами, що було також передбачено положеннями чинного на той час законодавства як обов`язковий етап процедури отримання земельної ділянки в користування. Крім того, ОСОБА_14 не набув права постійного користування земельною ділянкою площею 32 га, оскільки не скористався наданим правом, адже не здійснив процедури його набуття (подання відповідного клопотання, виготовлення та погодження проекту відведення земельної ділянки, встановлення меж земельної ділянки на місцевості), та не отримав правовстановлюючого документа - державного акту на право постійного користування земельною ділянкою, а відтак до ФГ «Віконт» у зв`язку з цим не могли перейти права та обов`язки орендаря за договором оренди.

Не погоджуючись із вказаним рішенням, Фермерське господарство «Віконт» подало апеляційну скаргу, в якій посилаючись на неправильне застосування судом норм матеріального права та порушення норм процесуального права, невідповідності висновків суду обставинам справи, що призвело до неправильного вирішення справи,просить скасувати рішення суду першої інстанції та ухвалити нове, яким задовольнити позовні вимоги.

Доводи апеляційної скарги мотивує тим, що сам договір оренди землі містить відмітку про те, що у день його укладання він був зареєстрований в Книзі записів договорів на право тимчасового користування землею, а саме 22.10.1992 року за № 1. Відповідно до інформації відділу у Липоводолинському районі Головного управління Держгеокадастру у Сумській області, у 1992 році Сумська філія науково - дослідного та проектно - вишукувального інституту по землеустрою дійсно виготовила проект відведення земельної ділянки ОСОБА_14 для ведення селянського (фермерського) господарства із земель запасу на території Липоводолинської селищної ради народних депутатів Липоводолинського району Сумської області. Крім того, рішенням Липоводолинської селищної ради народних депутатів Сумської області від 04.09.1992 року№ 12 ОСОБА_14 виділено землю для ведення селянського (фермерського) господарства із земель запасу в районі села Шатравино площею 34 га. Вказує, що шляхом підписання представником селищної ради акту про встановлення меж земельної ділянки внатурі, відведеної громадянину ОСОБА_14 для ведення селянського (фермерського) господарства від 11.10.1992 року фактично було погоджено проект відведення земельної ділянки для ведення селянського (фермерського) господарства, оскільки інші процедури на той час законодавством не передбачалися. Крім того, договір оренди землі не визнавався недійсним, а рішенням Липоводолинської районної ради народних депутатів від 09.06.1996 року ОСОБА_14 дозволено перевести з тимчасового в постійне користування земельну ділянку площею 32 га, якою користувався фермер ОСОБА_14 з 1992 року. Вказує, що ст. 8 ЗК України, в редакції на час виникнення спірних правовідносин передбачала довгострокову передачу в оренду землі строком на 50 років, з огляду на що, положення договору оренди про передачу землі в оренду строком на 49 років не суперечить законодавству України. Вказує, що не набувши право постійного користування земельною ділянкою ОСОБА_14 , а в подальшому і створене ним фермерське господарство не втратили право користування землею, оскільки сторони договору після його укладання виконували свої зобов`язання за договором. Вказує, що оспорювані накази видано з порушенням ст. 116 ЗК України в редакції на день виникнення спірних правовідносин, оскільки спірні земельні ділянки передано у власність без припинення права користування в порядку, визначеному законом. Зазначає, що ОСОБА_14 та створене ним фермерське господарство мали легітимні очікування на те, що під час дії договору оренди землі фермерське господарство не буде позбавлене існуючого права користування земельною ділянкою, а тому позбавлення позивача права користування земельною ділянкою є втручанням в його право на «мирне володіння майном», що є недопустимим у демократичному суспільстві.

Від відповідача Головного управління Держгеокадастру у Сумській області надійшов відзив на апеляційну скаргу в якому останній з нею не погоджується та зазначає, що право власності на землю або право користування наданою земельною ділянкою виникає після встановлення землевпорядними організаціями меж земельної ділянки внатурі (на місцевості) і одержання документа, що посвідчує це право. Без такого документа приступати до використання земельної ділянки заборонено. Вказує, що договір оренди не був належним чином зареєстрований у Книзі записів договорів на право тимчасового користування землею, а тому договір не набрав чинності, а ОСОБА_14 не набув прав та обов`язків орендаря. Право постійного користування земельними ділянками, яке виникло за законодавством, що діяло раніше підтверджується відповідними документами. Оскільки ОСОБА_14 не зареєстрував своє право користування земельною ділянкою площею 32 га, то ця ділянка обліковувалася як вільна, а тому підстав для скасування оскаржуваних наказів немає. Просить в задоволенні апеляційної скарги відмовити, а рішення суду першої інстанції залишити без змін.

Від відповідачів ОСОБА_13 , ОСОБА_12 , ОСОБА_11 , ОСОБА_10 , ОСОБА_9 , ОСОБА_8 , ОСОБА_7 , ОСОБА_6 , ОСОБА_5 , ОСОБА_4 , ОСОБА_3 , ОСОБА_2 , ОСОБА_1 , та третьої особи товариства з обмеженою відповідальністю «Агрофірма Прайм» надійшов відзив на апеляційну скаргу в якому останні не погоджуються з доводами викладеними в апеляційній скарзі та зазначають, що договір оренди земельної ділянки, що укладений між Липоводолинською селищною радою народних депутатів Липоводолинського району Сумської області та ОСОБА_14 не було зареєстровано в місцевій раді народних депутатів, а тому договір не набрав чинності та є неукладеним, з огляду на що не підлягає застосуванню правова позиція викладена Верховним Судом в постанові від 04.05.2022 року по справі № 371/1356/17. Вказує, що власником не замовлявся та не виготовлявся проект відведення земельної ділянки у тимчасове користування чи оренду. Вказує, що заява ОСОБА_14 про надання йому в користування земельної ділянки не відповідає вимогам чинного законодавства та не повинна бути задоволена, оскільки не містить всіх відомостей, що передбачені земельним кодексом України. Оскільки ОСОБА_14 не використав надане йому право та не здійснив процедури набуття права постійного користування й не отримав правовстановлюючого документу - державного акту на право постійного користування земельною ділянкою, то засноване ним фермерське господарство «Віконт» також не отримало права постійного користування спірною земельною ділянкою. Просять в задоволенні апеляційної скарги відмовити, а рішення суду першої інстанції залишити без змін.

Від третьої особи - Липоводолинської селищної ради Роменського району Сумської області пояснення з приводу апеляційної скарги до суду не надходили

Представники фермерського господарства в судовому засіданні апеляційну скаргу підтримали та просив її задовольнити. Голова фермерського господарства повідомила, що до 2019 року вони обробляли спірну земельну ділянку, оскільки з цього року товариство почало засівати цю землю і саме з того часу їм стало відомо, що земельну ділянку передали у власність фізичним особам, при тому, що Головне управління Держгеокадастра було обізнано про перебування земельної ділянки у користуванні фермерського господарства. Адвокат пояснив, що ними обрано такий спосіб захисту, бо саме на підставі оспорюваних наказів відбулась реєстрації права власності на земельну ділянку за фізичними особами, а на даний час використання землі відбувається товариством і у разі відмови повернути землю добровільно, вони можуть порушити питання її витребування в порядку господарського судочинства.

Представник відповідачів - фізичних осіб в судовому засіданні апеляційну скаргу не визнала та просила в її задоволенні відмовити.

Представники Головного управління Держгеокадастру, товариства з обмеженою відповідальністю «Агрофірма Прайм» та Липоводолинської селищної рада Роменського району Сумської області в судове засідання не з`явилися, про час, дату та місце його проведення були належним чином повідомлені.

Заслухавши доповідь судді-доповідача, вивчивши матеріали справи, перевіривши законність і обґрунтованість ухвали суду першої інстанції в межах доводів апеляційної скарги та вимог, заявлених у суді першої інстанції, колегія суддів вважає, що апеляційна скарга підлягає частковому задоволенню.

Як вбачається з матеріалів цивільної справи, рішенням 20 сесії 21 скликання Липоводолинської селищної Ради народних депутатів Сумської області від 4 вересня 1992 року ОСОБА_14 виділено землю для ведення селянського (фермерського) господарства із земель запасу в районі села Шатравино площею 35 га. Надалі було виготовлено технічний звіт по встановленню на місцевості зовнішніх меж та виготовленню державного акту на право приватної власності на землю селянського (фермерського) господарства громадянина ОСОБА_14 (т. 1, а.с. 13-20).

На підставі рішенням Липоводолинської селищної Ради народних депутатів Сумської області від 4 вересня 1992 року, ОСОБА_14 було видано державний акт на право приватної власності на землю розміром 2 га в межах згідно з планом землеволодіння (т. 1, а.с. 25-27).

22 жовтня 1992 року між Липоводолинською селищною радою народних депутатів Липоводолинського району Сумської області та ОСОБА_14 укладено договір на право тимчасового користування землею (в тому числі на умовах оренди). Згідно вказаного договору ОСОБА_14 передано в тимчасове користування земельну ділянку загальною площею 32 га, в тому числі: ріллі 25 га; сіножатей 7 га. Земельна ділянка надана на умовах тимчасового довгострокового користування (на умовах оренди) строком на 49 років для вирощування сільськогосподарських культур. У договорі мається напис про його реєстрацію в книзі записів договорів на право тимчасового користування землею 22 жовтня 1992 року за № 1, який засвідчений гербовою печаткою даної селищної ради.(т. 1, а.с. 21-23).

Під час судового розгляду Липодолинська селищна рада визнала факт реєстрації цього договору про тимчасове користування землею померлим ОСОБА_14 .

Отже право тимчасового користування земельною ділянкою площею 32 га ( ріллі - 25, сіножатей-7) строком на 49 років для вирощування сільськогосподарських культур ОСОБА_14 доведено.

Рішенням 5 сесії 22 скликання Липоводолинської районної Ради народних депутатів від 9 червня 1995 року дозволено перевести із тимчасового довгострокового користування (на умовах оренди) в постійне користування земельну ділянку площею 32 га, якою користується фермер ОСОБА_14 з 1992 року (т. 1, а.с. 24).

6 березня 1998 року зареєстровано ФГ «Віконт», головою якого був ОСОБА_14 26 січня 2004 року зареєстровані зміни до установчих документів ФГ «Віконт», згідно яких членами ФГ «Віконт» є ОСОБА_15 та ОСОБА_16 (т. 1, а.с. 28-34).

Розпорядження голови Липоводолинської районної державної адміністрації від 14 квітня 2004 року № 131 надано голові та членам ФГ «Віконт» ОСОБА_14 , ОСОБА_15 , ОСОБА_16 дозвіл на складання технічної документації по виділенню земельних ділянок в розмірі земельних часток (паїв) у приватну власність за рахунок земель постійного користування зазначеного фермерського господарства по Липоводолинській селищній раді для ведення селянських (фермерських) господарств (т. 1, а.с. 35).

ІНФОРМАЦІЯ_1 помер ОСОБА_14 (а.с. 36, т.1).

Рішенням власника №1 ФГ «Віконт» від 13 травня 2010 року виведено ОСОБА_16 зі складу засновників ФГ (т. 1, а.с. 37).

Рішенням загальних зборів членів ФГ «Віконт» № 1 від 29 грудня 2017 року затверджено нову редакцію Статуту ФГ «Віконт», згідно якої членами ФГ «Віконт» є ОСОБА_15 та ОСОБА_17 , головою ФГ «Віконт» є ОСОБА_15 (т. 1, а.с. 38-47).

Наказом Головного управління Держгеокадастру в Сумській області №18-14751/16-19-СГ від 30 жовтня 2019 року затверджено проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність ОСОБА_9 для ведення особистого селянського господарства за рахунок земель сільськогосподарського призначення державної власності (рілля), розташованої за межами населених пунктів на території Липоводолинської селищної ради Липоводолинського району Сумської області та надано ОСОБА_9 у власність земельну ділянку площею 2 га, в тому числі рілля площею 2 га, (кадастровий номер 5923255100:02:003:0424) із земель сільськогосподарського призначення державної власності для ведення особистого селянського господарства, розташовану за межами населених пунктів на території Липоводолинської селищної ради Липоводолинського району Сумської області. 22 січня 2020 року державним реєстратором Хотінської сільської ради Сумського району Сумської області Прилєпою Л.Ю. зареєстровано право приватної власності ОСОБА_9 на земельну ділянку (т. 1, а.с. 49, 253).

Наказом Головного управління Держгеокадастру в Сумській області №18-14738/16-19-СГ від 30 жовтня 2019 року затверджено проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність ОСОБА_13 для ведення особистого селянського господарства за рахунок земель сільськогосподарського призначення державної власності (рілля), розташованої за межами населених пунктів на території Липоводолинської селищної ради Липоводолинського району Сумської області та надано ОСОБА_13 у власність земельну ділянку площею 2 га, в тому числі рілля площею 2 га, (кадастровий номер 5923255100:02:003:0425) із земель сільськогосподарського призначення державної власності для ведення особистого селянського господарства, розташовану за межами населених пунктів на території Липоводолинської селищної ради Липоводолинського району Сумської області. 22 січня 2020 року державним реєстратором Хотінської сільської ради Сумського району Сумської області Прилєпою Л.Ю. зареєстровано право приватної власності ОСОБА_13 на земельну ділянку (т. 1, а.с. 50, 257).

Наказом Головного управління Держгеокадастру в Сумській області №18-14760/16-19-СГ від 30 жовтня 2019 року затверджено проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність ОСОБА_12 для ведення особистого селянського господарства за рахунок земель сільськогосподарського призначення державної власності (рілля), розташованої за межами населених пунктів на території Липоводолинської селищної ради Липоводолинського району Сумської області та надано ОСОБА_12 у власність земельну ділянку площею 2 га, в тому числі рілля площею 2 га, (кадастровий номер 5923255100:02:003:0426) із земель сільськогосподарського призначення державної власності для ведення особистого селянського господарства, розташовану за межами населених пунктів на території Липоводолинської селищної ради Липоводолинського району Сумської області. 22 січня 2020 року державним реєстратором Хотінської сільської ради Сумського району Сумської області Прилєпою Л.Ю. зареєстровано право приватної власності ОСОБА_12 на земельну ділянку (т. 1, а.с. 51, 256).

Наказом Головного управління Держгеокадастру в Сумській області №18-14747/16-19-СГ від 30 жовтня 2019 року затверджено проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність ОСОБА_11 для ведення особистого селянського господарства за рахунок земель сільськогосподарського призначення державної власності (рілля), розташованої за межами населених пунктів на території Липоводолинської селищної ради Липоводолинського району Сумської області та надано ОСОБА_11 у власність земельну ділянку площею 2 га, в тому числі рілля площею 2 га, (кадастровий номер 5923255100:02:003:0427) із земель сільськогосподарського призначення державної власності для ведення особистого селянського господарства, розташовану за межами населених пунктів на території Липоводолинської селищної ради Липоводолинського району Сумської області. 22 січня 2020 року державним реєстратором Хотінської сільської ради Сумського району Сумської області Прилєпою Л.Ю. зареєстровано право приватної власності ОСОБА_11 на земельну ділянку (т. 1, а.с. 52, 255).

Наказом Головного управління Держгеокадастру в Сумській області №18-14761/16-19-СГ від 30 жовтня 2019 року затверджено проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність гр. ОСОБА_10 для ведення особистого селянського господарства за рахунок земель сільськогосподарського призначення державної власності (рілля), розташованої за межами населених пунктів на території Липоводолинської селищної ради Липоводолинського району Сумської області та надано ОСОБА_10 у власність земельну ділянку площею 2 га, в тому числі рілля площею 2 га, (кадастровий номер 5923255100:02:003:0428) із земель сільськогосподарського призначення державної власності для ведення особистого селянського господарства, розташовану за межами населених пунктів на території Липоводолинської селищної ради Липоводолинського району Сумської області. 22 січня 2020 року державним реєстратором Хотінської сільської ради Сумського району Сумської області Прилєпою Л.Ю. зареєстровано право приватної власності ОСОБА_10 на земельну ділянку (т. 1, а.с. 53, 254).

Наказом Головного управління Держгеокадастру в Сумській області №18-17412/16-19-СГ від 21 листопада 2019 року затверджено проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність ОСОБА_4 для ведення особистого селянського господарства за рахунок земель сільськогосподарського призначення державної власності (рілля), розташованої за межами населених пунктів на території Липоводолинської селищної ради Липоводолинського району Сумської області та надано ОСОБА_4 у власність земельну ділянку площею 2 га, в тому числі рілля площею 2 га, (кадастровий номер 5923255100:02:003:0429) із земель сільськогосподарського призначення державної власності для ведення особистого селянського господарства, розташовану за межами населених пунктів на території Липоводолинської селищної ради Липоводолинського району Сумської області. 23 січня 2020 року державним реєстратором Хотінської сільської ради Сумського району Сумської області Прилєпою Л.Ю. зареєстровано право приватної власності ОСОБА_4 на земельну ділянку (т. 1, а.с. 54, 247-248).

Наказом Головного управління Держгеокадастру в Сумській області №18-17410/16-19-СГ від 21 листопада 2019 року затверджено проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність ОСОБА_6 для ведення особистого селянського господарства за рахунок земель сільськогосподарського призначення державної власності (рілля), розташованої за межами населених пунктів на території Липоводолинської селищної ради Липоводолинського району Сумської області та надано ОСОБА_6 у власність земельну ділянку площею 2 га, в тому числі рілля площею 2 га, (кадастровий номер 5923255100:02:003:0430) із земель сільськогосподарського призначення державної власності для ведення особистого селянського господарства, розташовану за межами населених пунктів на території Липоводолинської селищної ради Липоводолинського району Сумської області. 22 січня 2020 року державним реєстратором Хотінської сільської ради Сумського району Сумської області Прилєпою Л.Ю. зареєстровано право приватної власності ОСОБА_6 на земельну ділянку (т. 1, а.с. 55, 250).

Наказом Головного управління Держгеокадастру в Сумській області №18-17418/16-19-СГ від 21 листопада 2019 року затверджено проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність ОСОБА_2 для ведення особистого селянського господарства за рахунок земель сільськогосподарського призначення державної власності (рілля), розташованої за межами населених пунктів на території Липоводолинської селищної ради Липоводолинського району Сумської області та надано ОСОБА_2 у власність земельну ділянку площею 2 га, в тому числі рілля площею 2 га, (кадастровий номер 5923255100:02:003:0431) із земель сільськогосподарського призначення державної власності для ведення особистого селянського господарства, розташовану за межами населених пунктів на території Липоводолинської селищної ради Липоводолинського району Сумської області. 23 січня 2020 року державним реєстратором Хотінської сільської ради Сумського району Сумської області Прилєпою Л.Ю. зареєстровано право приватної власності ОСОБА_2 на земельну ділянку (т. 1, а.с. 56, 245).

Наказом Головного управління Держгеокадастру в Сумській області №18-17429/16-19-СГ від 21 листопада 2019 року затверджено проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність ОСОБА_7 для ведення особистого селянського господарства за рахунок земель сільськогосподарського призначення державної власності (рілля), розташованої за межами населених пунктів на території Липоводолинської селищної ради Липоводолинського району Сумської області та надано ОСОБА_7 у власність земельну ділянку площею 2 га, в тому числі рілля площею 2 га, (кадастровий номер 5923255100:02:003:0432) із земель сільськогосподарського призначення державної власності для ведення особистого селянського господарства, розташовану за межами населених пунктів на території Липоводолинської селищної ради Липоводолинського району Сумської області. 22 січня 2020 року державним реєстратором Хотінської сільської ради Сумського району Сумської області Прилєпою Л.Ю. зареєстровано право приватної власності ОСОБА_7 на земельну ділянку (т. 1, а.с. 57, 251).

Наказом Головного управління Держгеокадастру в Сумській області №18-17461/16-19-СГ від 21 листопада 2019 року затверджено проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність ОСОБА_3 для ведення особистого селянського господарства за рахунок земель сільськогосподарського призначення державної власності (рілля), розташованої за межами населених пунктів на території Липоводолинської селищної ради Липоводолинського району Сумської області та надано ОСОБА_3 у власність земельну ділянку площею 2 га, в тому числі рілля площею 2 га, (кадастровий номер 5923255100:02:003:0433) із земель сільськогосподарського призначення державної власності для ведення особистого селянського господарства, розташовану за межами населених пунктів на території Липоводолинської селищної ради Липоводолинського району Сумської області. 22 січня 2020 року державним реєстратором Хотінської сільської ради Сумського району Сумської області Прилєпою Л.Ю. зареєстровано право приватної власності ОСОБА_3 на земельну ділянку (т. 1, а.с. 59, 246).

Наказом Головного управління Держгеокадастру в Сумській області №18-17408/16-19-СГ від 21 листопада 2019 року затверджено проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність ОСОБА_1 для ведення особистого селянського господарства за рахунок земель сільськогосподарського призначення Державної власності (рілля), розташованої за межами населених пунктів на території Липоводолинської селищної ради Липоводолинського району Сумської області та надано ОСОБА_1 у власність земельну ділянку площею 2 га, в тому числі рілля площею 2 га, (кадастровий номер 5923255100:02:003:0434) із земель сільськогосподарського призначення державної власності для ведення особистого селянського господарства, розташовану за межами населених пунктів на території Липоводолинської селищної ради Липоводолинського району Сумської області. 22 січня 2020 року державним реєстратором Хотінської сільської ради Сумського району Сумської області Прилєпою Л.Ю. зареєстровано право приватної власності ОСОБА_1 на земельну ділянку (т. 1, а.с. 60, 244).

Наказом Головного управління Держгеокадастру в Сумській області №18-17700/16-19-СГ від 22 листопада 2019 року затверджено проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність ОСОБА_8 для ведення особистого селянського господарства за рахунок земель сільськогосподарського призначення державної власності (рілля), розташованої за межами населених пунктів на території Липоводолинської селищної ради Липоводолинського району Сумської області та надано ОСОБА_8 у власність земельну ділянку площею 2 га, в тому числі рілля площею 2 га, (кадастровий номер 5923255100:02:003:0435) із земель сільськогосподарського призначення державної власності для ведення особистого селянського господарства, розташовану за межами населених пунктів на території Липоводолинської селищної ради Липоводолинського району Сумської області. 22 січня 2020 року державним реєстратором Хотінської сільської ради Сумського району Сумської області Прилєпою Л.Ю. зареєстровано право приватної власності ОСОБА_8 на земельну ділянку (т. 1, а.с. 61, 252).

Наказом Головного управління Держгеокадастру в Сумській області №18-806/16-20-СГ від 9 січня 2020 року затверджено проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність ОСОБА_5 для ведення особистого селянського господарства за рахунок земель сільськогосподарського призначення державної власності (рілля), розташованої за межами населених пунктів на території Липоводолинської селищної ради Липоводолинського району Сумської області та надано ОСОБА_5 у власність земельну ділянку площею 2 га, в тому числі рілля площею 2 га, (кадастровий номер 5923255100:02:003:0440) із земель сільськогосподарського призначення державної власності для ведення особистого селянського господарства, розташовану за межами населених пунктів на території Липоводолинської селищної ради Липоводолинського району Сумської області. 23 січня 2020 року державним реєстратором Хотінської сільської ради Сумського району Сумської області Прилєпою Л.Ю. зареєстровано право приватної власності ОСОБА_5 на земельну ділянку (т. 1, а.с. 62, 249).

Наказом Головного управління Держгеокадастру у Сумській області від 18 вересня 2020 року № 18-28715/16-20-СГ відмовлено ФГ «Віконт» у наданні згоди на відновлення меж земельної ділянки площею 32 га, із цільовим призначенням для ведення селянського (фермерського) господарства, розташованої за межами населених пунктів на території Липоводолинської селищної ради Липоводолинського району Сумської області, з тих підстав, що земельна ділянка на яку бажають отримати дозвіл на розроблення технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) знаходиться в приватній власності (т. 1, а.с. 63).

Згідно з відповіддю, наданої ФОП ОСОБА_18 щодо розроблення технічної документації щодо встановлення меж земельної ділянки згідно поданих ФГ «Віконт» документів, неможливо розробити технічну документацію із землеустрою щодо встановлення меж земельної ділянки, так як земельна ділянка, яка перебуває фактичному користуванні фермерського господарства, була передана у приватну власність іншим громадянам, а саме ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , ОСОБА_4 , ОСОБА_5 , ОСОБА_6 , ОСОБА_7 , ОСОБА_8 , ОСОБА_9 , ОСОБА_10 , ОСОБА_11 , ОСОБА_12 , ОСОБА_13 , ОСОБА_19 , ОСОБА_20 , ОСОБА_21 , ОСОБА_22 , ОСОБА_23 , ОСОБА_24 , ОСОБА_25 , ОСОБА_26 , ОСОБА_27 , ОСОБА_28 , ОСОБА_29 (т. 1, а.с. 103).

Відповідно до відповіді Липоводолинської селищної ради від 4 січня 2021 року №02-25/14 на запит ФГ «Віконт» звернень стосовно погоджень у наданні дозволів на виготовлення проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок для ведення особистого селянського господарства, які розташовані за межами селища Липової Долини ні від вказаних у списку громадян, ні від Головного управління Держгеокадастру у Сумській області не надходило (т. 1, а.с. 104).

Відповідно до довідок відділу Держкомзему у Липоводолинському районі Сумської області станом на 1 січня 2012 року та станом на 1 січня 2018 року у користуванні ФГ «Віконт» перебували сільськогосподарські угіддя площею 34 га (т. 1, а.с. 105-106).

Відповідно до актів ГУ ДПС у Сумській області (Липоводолинський район) у ФГ «Віконт» відсутня заборгованість зі сплати єдиного податку з сільськогосподарських товаровиробників за період з 1 січня 2016 по 1 січня 2019 року (т. 1, а.с. 108-110).

Згідно з інформацією, наданою архівним відділом Роменської районної державної адміністрації №34/04-02 (т) від 25 березня 2021 року, у документах Липоводолинської селищної ради та її виконавчого комітету за період з 1994 по 2010 рік даних про погодження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, про припинення права тимчасового користування землею (в тому числі на умовах оренди), про погодження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки площею 32 га в районі села ШатравиноЛиповодолинського району Сумської області ОСОБА_14 немає. Документів: а саме заяви ОСОБА_14 про надання земельної ділянки, проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки в тимчасове користування, книги записів договорів на право користування землею; державного акту на право постійного користування земельною ділянкою, книги записів (реєстрації) державних актів на право постійного користування землею в архівному відділі на зберіганні немає (т. 2, а.с. 70).

Відповідно до інформації відділу у Липоводолинському районі Головного управління Держгеокадастру у Сумській області № 55/167-21 від 30 березня 2021 року,у 1992 році Сумська філія науково-дослідного та проектно-вишукувального інституту по землеустрою виготовила проект відведення земельної ділянки ОСОБА_14 для ведення селянського (фермерського) господарства із земель запасу на території Липоводолинської селищної ради народних депутатів Липоводолинського району Сумської області;вищевказаний проект власником не погоджувався;договір оренди на право тимчасового користування землею (в тому числі на умовах оренди), укладений між Липоводолинською селищною радою народних депутатів Сумської області та ОСОБА_14 , у Книзі записів договорів на тимчасового користування землею 22 жовтня 1992 року не реєструвався;за період часу з 9 червня 1996 року по 25 лютого 2010 року проект відведення земельної ділянки ОСОБА_14 для ведення селянського (фермерського) господарства із земель запасу на території Липоводолинської селищної ради народних депутатів Липоводолинського району Сумської області не виготовлявся та не затверджувався;вищевказаний проект власником також не погоджувався;за період часу з 9 червня 1996 року по 25 лютого 2010 року державний акт на право постійного користування земельною ділянкою площею 32 га на ОСОБА_14 для ведення селянського (фермерського) господарства із земель запасу на території Липоводолинської селищної ради не виготовлявся та не видавався;державний акт на право постійного користування земельною ділянкою площею 32 га на ОСОБА_14 для ведення селянського (фермерського) господарства із земель запасу на території Липоводолинської селищної ради не виготовлявся та не видавався;державний акт на право постійного користування у Книзі записів (реєстрації) державний актів не реєструвався (т. 2, а.с. 71).

Відповідно до відповіді Головного управління ДПС у Сумській області № 5338/5-18-28-24-02-09 від 20 квітня 2020 року, інформація щодо сплати земельного податку ОСОБА_14 за період з 22 жовтня 1992 до 25 лютого 2010 року не може бути надана, так як закінчився термін зберігання інформації по особових рахунках. Фермерське господарство «Віконт» (код ЄДРОУ 23820349) перебуває на податковому обліку в Головному управлінні ДПС у Сумській області, Липоводолинська ДПІ з 6 березня 1998 року. Згідно баз даних наявна інформація щодо нарахування та сплати податків по ФГ «Віконт» починаючи з 2012 року, підприємством було задекларовано земельні ділянки площею 34 га, податкова заборгованість по сплаті за користування земельною ділянкою відсутня (т. 2, а.с. 114-115).

Відповідно до висновку експерта Таранець В.М. Сумського відділення Національного наукового центру «Інститут судових експертиз імені заслуженого професора М.С. Бокаріуса» № 2012/4314-4326 від 20 грудня 2022 року, графічним методом дослідження в межах наданих матеріалів встановлено, що у межах земельної ділянки, межі якої в натурі (на місцевості) визначені актом про встановлення в натурі меж земельної ділянки, відведеної ОСОБА_14 для ведення селянського (фермерського) господарства від 11 жовтня 1992 року, який є складовою частиною технічного звіту по встановленню на місцевості зовнішніх меж та виготовлення державного акту на право приватної власності на землю селянського (фермерського) господарства ОСОБА_14 Липоводолинської селищної ради народних депутатів Липоводолинського району Сумської області, розробленого Сумською філією МП «Агроімпульс» Українського науково-дослідного та проектно-вишукувального інституту по землеустрою «УКРНДІЗЕМПРОЕКТ», знаходяться земельні ділянки для ведення особистого селянського господарства, площею 2 га кожна, що розташовані за межами населених пунктів на території Липоводолинської селищної ради, а саме:

кадастровий номер 5923255100:02:003:0424, власник ОСОБА_9 - частково;

кадастровий номер 5923255100:02:003:0425, власник ОСОБА_13 - частково;

кадастровий номер 5923255100:02:003:0426, власник ОСОБА_12 - частково;

кадастровий номер 5923255100:02:003:0427, власник ОСОБА_11 - частково;

кадастровий номер 5923255100:02:003:0428, власник ОСОБА_10 - частково;

кадастровий номер 5923255100:02:003:0429, власник ОСОБА_4 - частково;

кадастровий номер 5923255100:02:003:0430, власник ОСОБА_6 - повністю;

кадастровий номер 5923255100:02:003:0431, власник ОСОБА_2 - частково;

кадастровий номер 5923255100:02:003:0432, власник ОСОБА_7 - повністю;

кадастровий номер 5923255100:02:003:0433, власник ОСОБА_3 - частково;

кадастровий номер 5923255100:02:003:0434, власник ОСОБА_1 - частково;

кадастровий номер 5923255100:02:003:0435, власник ОСОБА_8 - повністю;

кадастровий номер 5923255100:02:003:0440, власник ОСОБА_5 - повністю (т. 3, а.с. 6-21).

Частиною першою статті 15 Цивільного кодексу України 2003 року (далі - ЦК України) визначено право кожної особи на захист свого цивільного права у разі його порушення, невизнання або оспорювання.

Відповідно до частини першої статті 16 ЦК України кожна особа має право звернутися до суду за захистом свого особистого немайнового або майнового права та інтересу.

Згідно з частиною першою статті 21 ЦК України суд визнає незаконним та скасовує правовий акт індивідуальної дії, виданий органом державної влади, органом влади Автономної Республіки Крим або органом місцевого самоврядування, якщо він суперечить актам цивільного законодавства і порушує цивільні права або інтереси.

Статтею 14 Конституції України передбачено, що право власності на землю гарантується. Це право набувається і реалізується громадянами, юридичними особами та державою виключно відповідно до закону.

Як вбачається з матеріалів цивільної справи та встановлено судом першої інстанції рішенням 20 сесії 21 скликання Липоводолинської селищної Ради народних депутатів Сумської області від 4 вересня 1992 року ОСОБА_14 виділено землю для ведення селянського (фермерського) господарства із земель запасу в районі села Шатравино площею 35 га, а 22 жовтня 1992 року між Липоводолинською селищною радою народних депутатів Липоводолинського району Сумської області та ОСОБА_14 укладено договір на право тимчасового користування землею (в тому числі на умовах оренди). Згідно вказаного договору ОСОБА_14 передано в тимчасове користування земельну ділянку загальною площею 32 га, в тому числі: ріллі 25 га; сіножатей 7 га. Земельна ділянка надана на умовах тимчасового довгострокового користування (на умовах оренди) строком на 49 років для вирощування сільськогосподарських культур. Саме ця земельна ділянка використовувалася створеним фермерським господарством, головою якого до смерті був ОСОБА_14 і доказів, того, що спірна земельна ділянка на передодні передачі її у власність фізичних осіб, була вилучена із володіння цього фермерського господарства суду не надано.

Рішенням 5 сесії 22 скликання Липоводолинської районної Ради народних депутатів від 9 червня 1995 року дозволено перевести із тимчасового довгострокового користування (на умовах оренди) в постійне користування земельну ділянку площею 32 га, якою користується фермер ОСОБА_14 з 1992 року. ІНФОРМАЦІЯ_1 помер ОСОБА_14 .

Звертаючись до суду із цим позовом, позивач зазначав, що оскаржувані накази головного управління видані на ім`я фізичних осіб - відповідачів, порушують його право як землекористувача - орендатора на використання переданих його засновнику - ОСОБА_14 в оренду земельних ділянок.

Здійснюючи оцінку вказаних доводів заявника, колегія суддів враховує, що земельна ділянка площею 0,55 га надавалася ОСОБА_14 у вересні 1992 році для ведення селянського (фермерського) господарства, тому з огляду на положеннястатті 58 та пункту 1 Перехідних положень Конституції України у вирішенні питання про набуття прав на неї потрібно керуватися чинним на той час законодавством, бо закони та інші нормативні акти, прийняті до набуття

чинності цією Конституцією, є чинними у частині, що не суперечить

Конституції України.

Відповідно до редакції ч. 1-4 ст. 7 Земельного кодексу України, 1992 року (станом на день виділення ОСОБА_14 земельної ділянки) користування землею може бути постійним або тимчасовим. Постійним визнається землекористування без заздалегідь установленого строку.Тимчасове користування землею може бути короткостроковим - до трьох років і довгостроковим - від трьох до двадцяти п`яти років. У разі виробничої необхідності ці строки може бути продовжено на період, що не перевищує одного строку відповідно короткострокового або довгострокового тимчасового користування. Користування землею на умовах оренди для сільськогосподарських цілей повинно бути, як правило, довгостроковим.

Згідно з частинами 5, 6, 15, 16 ст. 7 цього Кодексу, як у постійне так і тимчасове користування земля надається Радами народних депутатів із земель, що перебувають у державній власності, зокрема, громадянам України для ведення селянського (фермерського) господарства, особистого підсобного господарства.

Відповідно до ч. 9 ст. 8 цього Кодексу відносини щодо оренди землі регулюються цим Кодексом та іншими актами законодавства України.

Відповідно до ч. 1, 2 ст. 8 цього Кодексу у тимчасове користування на умовах оренди земля надається, зокрема, громадянам України. Орендодавцями землі є сільські, селищні, міські, районні Ради народних депутатів і власники землі.

Спеціальними нормами Земельного кодексу України 1992 року, що регулюють питання орендної земельної ділянки встановлено частиною 3 - 5 ст. 8 цього Кодексу, відповідно до якої земля може надаватися в оренду в короткострокове користування - до трьох років (для випасання худоби, сінокосіння, городництва, державних та громадських потреб) і довгострокове - до п`ятдесяти років. Умови, строки, а також плата за оренду землі визначаються за угодою сторін і обумовлюються в договорі. Орендар має переважне право на поновлення договору оренди землі після закінчення строку його дії.

Згідно частини 19 цього Кодексу сільські, селищні Ради народних депутатів надають земельні ділянки у користування для всіх потреб із земель сіл, селищ, а також за їх межами для сільськогосподарського використання, ведення селянського(фермерського) господарства, особистого підсобного господарства,тощо.

Землі, придатні для потреб сільського господарства, повинні надаватися насамперед для сільськогосподарських цілей. Визначення земель, придатних для потреб сільського господарства, провадиться на підставі даних державного земельного кадастру. Право власності на землю або право користування наданою земельною ділянкою виникає після встановлення землевпорядними організаціями меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) і одержання документа, що посвідчує це право. Приступати до використання земельної ділянки, в тому числі на умовах оренди, до встановлення меж цієї ділянки в натурі (на місцевості) і одержання документа, що посвідчує право власності або право користування землею, забороняється. (ст.ст.20,22 цього Кодексу).

Таким чином, колегія суддів вважає помилковими висновки суду першої інстанції в частині того, що вказаний договір було укладено строком на 49 років в порушення вимог діючого на той час законодавства, яким передбачена можливість укладення такого договору на максимальний строк 25 років, з огляду на те, що спеціальними нормами Земельного кодексу України (ч. 3 ст. 8), що регулюють оренду землі допускалося укладання договору оренди землі на строк більший ніж 25 років і обмежено максимальний строк довгострокового договору оренди земельної ділянки 50 роками.

Колегія суддів звертає увагу на те, що відповідно до п. 1, 2 ч. 1 ст. 9 цього Кодексу до відання сільських, селищних і міських районного підпорядкування Рад народних депутатів у галузі регулювання земельних відносин на їх території належить, зокрема, передача земельних ділянок у власність, надання їх у користування, в тому числі на умовах оренди, у порядку, встановленому статтями 17 і 19 цього Кодексу та реєстрація права власності, права користування землею і договорів на оренду землі.

Статтею 24 цього Кодексу визначено, що право тимчасового користування землею, в тому числі на умовах оренди, оформляється договором. Форма договору і порядок його реєстрації встановлюються Кабінетом Міністрів України.

На виконання вказаної норми Закону Радою Міністрів Української РСР було прийнято постанову від 10.04.1991 року № 90 «Про форму договору на право тимчасового користування землею (в тому числі на умовах оренди)», якою затверджено форму договору на право тимчасового користування землею (в тому числі на умовах оренди).

Пунктом 2 вказаної постанови встановлено, що реєстрація договору на право тимчасового користування землею (в тому числі на умовах оренди) провадиться сільською, селищною, міською, районною Радою народних депутатів, на території якої розташована земельна ділянка.

Представлений фермерським господарством укладений договір про тимчасове користування землею, відповідає цій затвердженій формі.

Частиною 1 ст. 50 ЗК 1992 року, встановлено, що громадянам України, які виявили бажання вести селянське (фермерське) господарство, передаються за їх бажанням у власність або надаються в користування, в тому числі на умовах оренди, земельні ділянки, включаючи присадибний наділ.

За правилами встановленими ч. 1-5 даної статті цього Кодексу громадяни, які виявили бажання вести селянське (фермерське) господарство (включаючи й тих, хто переїздить з іншої місцевості), для одержання земельної ділянки у власність або користування подають до сільської, селищної, міської, районної Ради народних депутатів за місцем розташування земельної ділянки заяву, яку підписує голова створюваного селянського (фермерського) господарства. У заяві зазначаються: бажані розмір і місце розташування ділянки, кількість членів селянського (фермерського) господарства, повідомляється про їх досвід роботи в сільському господарстві і наявність кваліфікації або спеціальної підготовки. Можливі також інші обґрунтування щодо виділення земельної ділянки. Заяву громадянина про передачу земельної ділянки у власність або надання в користування відповідна Рада народних депутатів розглядає у місячний строк і у разі згоди замовляє за рахунок Українського державного фонду підтримки селянських (фермерських) господарств державній землевпорядній організації розробку проекту її відведення. Проект відведення земельної ділянки погоджується з власниками землі або землекористувачами, районними (міськими) землевпорядним, природоохоронним і санітарним органами і органом архітектури. Рішення про передачу у власність або надання у користування земель громадянам для ведення селянського (фермерського) господарства чи про відмову у передачі або наданні землі відповідні Ради народних депутатів приймають на найближчій сесії.

Частиною 1 ст. 52 цього Кодексу визначено, що для ведення селянського (фермерського) господарства можуть передаватися у приватну власність або надаватися у користування земельні ділянки, розмір яких не повинен перевищувати 50 гектарів сільськогосподарських угідь і 100 гектарів усіх земель.

З оглянутого в судовому засіданні апеляційного суду оригіналу договору на право тимчасового користування землею (в тому числі на умовах договору оренди) від 22.10.1992 року укладеного між Липоводолинською селищною радою народних депутатів Липоводолинського району Сумської області та ОСОБА_14 вбачається, що цей договір було зареєстровано Липоводолинською селищною радою народних депутатів Липоводолинського району Сумської області в книзі записів договорів на право тимчасового користування землею 22.10.1992 року за № 1.

При цьому, колегія суддів звертає увагу на те, що вказаний договір в подальшому виконувався як селищною радою так і ОСОБА_14 , зокрема, ОСОБА_14 використовував надану йому земельну ділянку у своєму господарстві та сплачував за її використання орендну плату у встановленому розмірі, натомість селищною радою було надано в користування ОСОБА_14 спірну земельну ділянку та здійснювалося отримання від нього орендної плати. При цьому, жодних заперечень відносно дійсності укладеного договору між сторонами договору Липоводолинською селищною радою, як стороною договору висловлено не було.Більш того, колегія суддів звертає увагу на те, що на визнання правомірності використання ОСОБА_14 спірної земельної ділянки, рішенням 5 сесії 22 скликання Липоводолинської районної Ради народних депутатів від 9 червня 1995 року, останньому було дозволено перевести із тимчасового довгострокового користування (на умовах оренди) в постійне користування зазначену спірну земельну ділянку площею 32 га, якою фермер ОСОБА_14 користувався з 1992 року, проте останній не використав даного права та не отримав відповідного правовстановлюючого документа - державного акту на право постійного користування земельною ділянкою.

Висновки суду першої інстанції відносно того, що доказом проведення державної реєстрації договору є лише первинні документи - відповідна Книга реєстрації записів договорів (її копія), яка не була надана до суду колегія суддів вважає помилковими, оскільки втрата вказаної книги не є свідченням того, що вищевказаний договір, укладений між Липоводолинською селищною радою народних депутатів Липоводолинського району Сумської області та ОСОБА_14 не був зареєстрований у встановленому законом порядку, з огляду на те, що обов`язок по реєстрації вищевказаного договору, відповідно до вимог чинного на той час законодавства лежав саме на селищній раді. Разом з тим, зі змісту самого договору, що скріплено печаткою Липоводолинської селищної ради доводиться факт реєстрації цього договору селищною радою та набрання чинності договору, який в силу ст. 204 ЦК України 2004 року є дійсним.

При цьому відповідачами всупереч положень ч. 3 ст. 12 та ч. 1 ст. 81 ЦПК України не було спростовано обставин проведення селищною радою в жовтні 1992року реєстрації договору на право тимчасового користування землею (в тому числі на умовах договору оренди), оскільки доводи про відсутністьреєстраційних документів цього договору гуртуються на припущеннях, які не можуть бути покладені в основу доказуваннящодо не виникнення у померлого ОСОБА_14 права тимчасового користування, виділеною йому землею для створення фермерського господарства.

Відповідно до норм прописаних у статях 4-6 діючого на час виділення землі ОСОБА_14 Закону України «Про селянське (фермерське) господарство» від 20 грудня 1991 року N 2009 право на створення селянського (фермерського) господарства має кожний дієздатний громадянин України, який досяг 18-річного віку і виявив до цього бажання. Переважним правом на створення селянського (фермерського) господарства користуються громадяни, які проживають в сільській місцевості і мають необхідну кваліфікацію або досвід роботи в сільському господарстві. При створенні одним із членів сім`ї селянського (фермерського) господарства інші члени сім`ї та родичі самостійно приймають рішення про участь в його діяльності.

Земельні ділянки для ведення селянського (фермерського) господарства надаються громадянам за їх бажанням у довічне успадковуване володіння, приватну власність або в оренду. Право приватної власності на земельну ділянку селянським (фермерським) господарством може набуватись після шести років володіння нею.

Надання земельної ділянки у довічне успадковуване володіння, приватну власність або в оренду здійснюється із земель запасу, а також земель, вилучених у порядку, визначеному у пункті 1 статті 7цьогоЗакону.У тимчасове користування земельні ділянки надаються із земель запасу, а також можуть надаватися із земель лісового і водного фондів. Проект відведення земельної ділянки погоджується з землеволодільцями, землевласниками або землекористувачами, районними (міськими) землевпорядними, природоохоронними, санітарними органами, органом архітектури і подається до районної, міської Ради народних депутатів.

Рішення про надання земель громадянам для ведення селянського

(фермерського) господарства або про відмову у наданні землі районні, міські, в адміністративному підпорядкуванні яких є район, Ради народних депутатів приймають нанайближчій сесії. Рішення суду, в разі позитивного вирішення позову, є підставою для відведення ділянки в натурі, видачі документа, що посвідчує право володіння землею, а також укладання договору на оренду.

Для ведення селянського (фермерського) господарства надаються у довічне успадковуване володіння і приватну власність земельні ділянки, розмір яких не повинен перевищувати 50 гектарів сільськогосподарських угідь і 100 гектарів усіх земель. Конкретні розміри земельних ділянок громадян, які ведуть селянське (фермерське) господарство, в межах норм, встановлених частиною першою цієї статті, визначають районні, міські Ради народних депутатів диференційовано, з урахуванням регіональних особливостей, спеціалізації і можливостей обробітку наданих земель переважно членами селянського (фермерського) господарства. Земельні ділянки громадян, які ведуть селянське (фермерське) господарство, поділу не підлягають.

Тому колегія суддів вважає помилковими висновки суду першої інстанції відносно того, що у ОСОБА_14 не виникло право користування земельною ділянкою оскільки сторонами не надано доказів виготовлення проекту відведення земельної ділянки, його погодження із власником землі та іншими контролюючими органами, що було також передбачено положеннями чинного на той час законодавства як обов`язковий етап процедури отримання земельної ділянки в користування, з огляду на те, що відповідно до ч. 13, 14 ст. 19 Земельного кодексу України, 1992 року питання розробки проектів відведення земельних ділянок, перенесення їх меж у натуру (на місцевість) і виготовлення документів, що посвідчують право користування землею, належить до компетенції державних та інших землевпорядних організацій, а замовниками виконання вказаних робіт є відповідні місцеві Ради народних депутатів, підприємства, установи і організації.

Таким чином, колегія суддів приходить до висновку про те, що з прийняттям Липодолинською селищною радою 04.09.1992 рішення по заяві ОСОБА_14 про виділення землі для ведення селянського (фермерського) господарства та укладення договору на право тимчасового користування землею (в тому числі на умовах договору оренди) від 22.10.1992 року у нього виникло право користування земельною ділянкою, яке за його життя перейшло до створеного фермерського господарства, а створивши таке господарство і використовуючи надану земельну ділянку протягом багатьох років у своїй фермерській діяльності, сплачуючи за це відповідні кошти до місцевого бюджету, мав правомірні очікування відносно того, що протягом дії вказаного договору матиме законне право на використання цієї земельної ділянки у своїй фермерській діяльності незалежно від добросовісності дій державних органів та органів місцевого самоврядування по належному оформленню та веденню відповідної земельної документації та її збереженню, що відповідає принципу правової визначеності, як складовій частині принципу Верховенства права.

З огляду на викладене, колегія суддів приходить до висновку, що хоча ОСОБА_14 за життя і не було використано права на постійне користування земельною ділянкою та не отримано відповідного правовстановлюючого документа - державного акту на право постійного користування земельною ділянкою, проте, у останнього зберіглося право тимчасового користування земельною ділянкою протягом 49 років, на підставі договору на право тимчасового користування землею (в тому числі на умовах договору оренди) від 22.10.1992 року, який є чинним виконується сторонами та не оспорений ними.

01.01.2002 року набрав чинності Земельний кодекс України від 25 жовтня 2001 року.

Згідно з п. 7 Перехідних положень ЗК України 2001 року громадяни, які одержали у власність , у тимчасове користування, в тому числі на умовах оренди земельні ділянки у розмірах, що були передбачені раніше діючим законодавством, зберігають права на ці ділянки.

Відповідно до правових висновків зроблених Великою Палатою Верховного Суду в постанові від 23.06.2020 року по справі № 922/989/18, з моменту державної реєстрації селянського (фермерського) господарства (фермерського господарства) та набуття ним прав юридичної особи таке господарство на основі норм права набуває як правомочності володіння і користування, так і юридичні обов`язки щодо використання земельної ділянки. Велика Палата Верховного Суду також звернула увагу, що у відносинах, а також спорах з іншими суб`єктами, голова фермерського господарства, якому була передана у власність, постійне користування чи оренду земельна ділянка, виступає не як самостійна фізична особа, власник, користувач чи орендар земельної ділянки, а як представник (голова, керівник) фермерського господарства. У таких правовідносинах їх суб`єктом є не фізична особа - голова чи керівник фермерського господарства, а фермерське господарство як юридична особа (постанова Великої Палати Верховного Суду від 20 березня 2019 року у справі № 615/2197/15-ц (провадження № 14-533цс18). Право користування земельною ділянкою може бути припинено лише з певних підстав, закріплених у законодавстві. (див. пункти 61,62 постанови).

З моменту створення селянського (фермерського) господарства (фермерського господарства) до фермерського господарства переходять правомочності володіння і користування та юридичні обов`язки щодо використання земельної ділянки його засновника. (див п 71). Тобто у правовідносинах користування спірною земельною ділянкою з дня державної реєстрації СФГ воно набуло права та обов`язки землекористувача.

З огляду на викладене, колегія суддів приходить до висновку, що зі смертю ОСОБА_14 , якому спірна земельна ділянка була надана на праві тимчасового довготривалого користування, згідно договору на право тимчасового користування землею (в тому числі на умовах договору оренди) від 22.10.1992 року, укладеного між Липоводолинською селищною радою народних депутатів Липоводолинського району Сумської області та ОСОБА_14 , таке право не є таким, що припинилось. При цьому, неналежне ведення селищною радою документації щодо реєстрації договорів оренди чи її втрата не можуть бути законною підставою для позбавлення орендаря, який отримав в користування земельну ділянку в встановлений законодавством спосіб, права користування цією ділянкою.

Відповідно до ч.1 ст. 31 Земельного кодексу України(від 25.10.2001 року) землі фермерського господарства можуть складатися із земельних ділянок, що належать громадянам України - членам фермерського господарства на праві власності, користування ; земельних ділянок, що належать фермерському господарству на праві власності, користування , земельної ділянки, що використовується фермерським господарством на умовах оренди.

Згідно з частинами 1, 2, 5 Земельного кодексу України, 2001 року громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом або за результатами аукціону. Набуття права на землю громадянами та юридичними особами здійснюється шляхом передачі земельних ділянок у власність або надання їх у користування. Земельні ділянки, які перебувають у власності чи користуванні громадян або юридичних осіб, передаються у власність чи користування за рішенням органів виконавчої влади чи органів місцевого самоврядування лише після припинення права власності чи користування ними в порядку, визначеному законом.

З висновку експерта Таранець В.М. Сумського відділення Національного наукового центру «Інститут судових експертиз імені заслуженого професора М.С. Бокаріуса» № 2012/4314-4326 від 20 грудня 2022 року вбачається, що надані у власність відповідачам - фізичним особам земельні ділянки повністю або частково збігаються із земельною ділянкою, яка була надана ОСОБА_14 для здійснення фермерського господарства.

Таким чином, колегія суддів приходить до висновку, що оскаржувані накази відповідача - Головного управління Держгеокадастру в Сумській області порушують права позивача на користування наданою земельною ділянкою.

Крім того, колегія суддів зауважує, що діючі редакції Земельного кодексу передбачали вирішення питання передачі земельної ділянки у власність або користування відносно вільних земель.

Разом з тим, частиною 2 ст. 16 ЦК України визначено способи захисту цивільних прав та інтересів, зокрема п. 10 ч. 2 ст. 16 ЦК встановлено такий спосіб захисту порушених прав як визнання незаконними рішення, дій чи бездіяльності органу державної влади, органу влади Автономної Республіки Крим або органу місцевого самоврядування, їхніх посадових і службових осіб.Суд може захистити цивільне право або інтерес іншим способом, що встановлений договором або законом чи судом у визначених законом випадках.

Частиною 1 ст. 21 ЦК України встановлено, що суд визнає незаконним та скасовує правовий акт індивідуальної дії, виданий органом державної влади, органом влади Автономної Республіки Крим або органом місцевого самоврядування, якщо він суперечить актам цивільного законодавства і порушує цивільні права або інтереси.

При цьому, визнання недійсним правового акту індивідуальної дії, який вичерпав свою дію, чинним законодавством не передбачено, а тому колегія суддів приходить до висновку про наявність підстав для часткового задоволення позовних вимог позивача шляхом скасування оскаржуваних наказів.

За змістом ст.5 ЦПК України здійснюючи правосуддя, суд захищає права, свободи та інтереси фізичних осіб, права та інтереси юридичних осіб, державні та суспільні інтереси у спосіб, визначений законом або договором. У випадку, якщо закон або договір не визначають ефективного способу захисту порушеного, невизнаного або оспореного права, свободи чи інтересу особи, яка звернулася до суду, суд відповідно до викладеної в позові вимоги такої особи може визначити у своєму рішенні такий спосіб захисту, який не суперечить закону.

З урахуванням пояснень представників фермерського господарства і правового порядку використання земельної ділянки для господарської діяльності, на підставі викладеного, відповідно до ст.376 ЦПК України через невідповідність висновків, викладених у рішенні суду першої інстанції, обставинам справи; порушення норм процесуального права або неправильне застосування норм матеріального права,суд апеляційної інстанціїз метою відновлення порушеного права законного володільця землі - ФГ «Віконт» скасовує рішення суду першої інстанції та приймає нове про часткове задоволення позову у спосіб визнав оспорювані накази незаконними та такими, що підлягають скасуванню.

В зв`язку з тим, що спір виник внаслідок неправильних дій відповідача - головного управління Держгеокадастру в Сумській області, колегія суддів на підставі ч.9 ст. 141 ЦПК України покладає у повному обсязі понесені позивачем судові витрати по сплаті судового збору на вказаного відповідача.

Керуючись ст.ст. 367, 374, 376, 381-382, 384, 389 ЦПК України, суд

п о с т а н о в и в:

Апеляційну фермерського господарства «Віконт» задовольнити частково.

Рішення Липоводолинського районного суду м. Сумської області від 02 лютого 2023 рокускасувати і ухвалити нове рішення.

Визнати незаконним та скасувати наказ Головного управління Держгеокадастру в Сумській області від 30 жовтня 2019 року №18-14751/16-19-СГ про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність ОСОБА_9 для ведення особистого селянського господарства за рахунок земель сільськогосподарського призначення державної власності (рілля), розташованої на території Липоводолинської селищної ради Липоводолинського району Сумської області та надання ОСОБА_9 у власність земельної ділянки площею 2 га кадастровий номер 5923255100:02:003:0424, із земель сільськогосподарського призначення державної власності для ведення особистого селянського господарства, розташовану за межами населених пунктів на території Липоводолинської селищної ради Липоводолинського району Сумської області.

Визнати незаконнимта скасувати наказ Головного управління Держгеокадастру в Сумській області від 30 жовтня 2019 року №18-14738/16-19-СГ про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність ОСОБА_13 для ведення особистого селянського господарства за рахунок земель сільськогосподарського призначення державної власності (рілля), розташованої на території Липоводолинської селищної ради Липоводолинського району Сумської області та надання ОСОБА_13 у власність земельної ділянки площею 2 га, кадастровий номер 5923255100:02:003:0425, із земель сільськогосподарського призначення державної власності для ведення особистого селянського господарства, розташованої за межами населених пунктів на території Липоводолинської селищної ради Липоводолинського району Сумської області.

Визнати незаконнимта скасувати наказ Головного управління Держгеокадастру в Сумській області від 30 жовтня 2019 року №18-14760/16-19-СГ про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність ОСОБА_12 для ведення особистого селянського господарства за рахунок земель сільськогосподарського призначення державної власності (рілля), розташованої на території Липоводолинської селищної ради Липоводолинського району Сумської області та надання ОСОБА_12 у власність земельної ділянки площею 2 га, кадастровий номер 5923255100:02:003:0426 із земель сільськогосподарського призначення державної власності для ведення особистого селянського господарства, розташовану за межами населених пунктів на території Липоводолинської селищної ради Липоводолинського району Сумської області.

Визнати незаконнимта скасувати наказ Головного управління Держгеокадастру в Сумській області від 30 жовтня 2019 року №18-14747/16-19-СГ про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність ОСОБА_11 для ведення особистого селянського господарства за рахунок земель сільськогосподарського призначення державної власності (рілля), розташованої на території Липоводолинської селищної ради Липоводолинського району Сумської області та надання ОСОБА_11 у власність земельної ділянки площею 2 га, кадастровий номер 5923255100:02:003:0427 із земель сільськогосподарського призначення державної власності для ведення особистого селянського господарства, розташовану за межами населених пунктів на території Липоводолинської селищної ради Липоводолинського району Сумської області.

Визнати незаконнимта скасувати наказ Головного управління Держгеокадастру в Сумській області від 30 жовтня 2019 року №18-14761/16-19-СГ про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність ОСОБА_10 для ведення особистого селянського господарства за рахунок земель сільськогосподарського призначення державної власності (рілля), розташованої на території Липоводолинської селищної ради Липоводолинського району Сумської області та надання ОСОБА_10 у власність земельної ділянки площею 2 га, кадастровий номер 5923255100:02:003:0428 із земель сільськогосподарського призначення державної власності для ведення особистого селянського господарства, розташовану за межами населених пунктів на території Липоводолинської селищної ради Липоводолинського району Сумської області.

Визнати незаконнимта скасувати наказ Головного управління Держгеокадастру в Сумській області від 21 листопада 2019 року №18-17412/16-19-СГ про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність ОСОБА_4 для ведення особистого селянського господарства за рахунок земель сільськогосподарського призначення державної власності (рілля), розташованої на території Липоводолинської селищної ради Липоводолинського району Сумської області та надання ОСОБА_4 у власність земельної ділянки площею 2 га, кадастровий номер 5923255100:02:003:0429 із земель сільськогосподарського призначення державної власності для ведення особистого селянського господарства, розташовану за межами населених пунктів на території Липоводолинської селищної ради Липоводолинського району Сумської області.

Визнати незаконним та скасувати наказ Головного управління Держгеокадастру в Сумській області від 21 листопада 2019 року №18-17410/16-19-СГ про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність ОСОБА_6 для ведення особистого селянського господарства за рахунок земель сільськогосподарського призначення державної власності (рілля), розташованої на території Липоводолинської селищної ради Липоводолинського району Сумської області та ОСОБА_30 у власність земельної ділянки площею 2 га, кадастровий номер 5923255100:02:003:0430 із земель сільськогосподарського призначення державної власності для ведення особистого селянського господарства, розташовану за межами населених пунктів на території Липоводолинської селищної ради Липоводолинського району Сумської області.

Визнати незаконнимта скасувати наказ Головного управління Держгеокадастру в Сумській області від 21 листопада 2019 року №18-17418/16-19-СГ про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність ОСОБА_2 для ведення особистого селянського господарства за рахунок земель сільськогосподарського призначення державної власності (рілля), розташованої на території Липоводолинської селищної ради Липоводолинського району Сумської області та ОСОБА_31 у власність земельної ділянки площею 2 га, кадастровий номер 5923255100:02:003:0431 із земель сільськогосподарського призначення державної власності для ведення особистого селянського господарства, розташовану за межами населених пунктів на території Липоводолинської селищної ради Липоводолинського району Сумської області.

Визнати незаконним та скасувати наказ Головного управління Держгеокадастру в Сумській області від 21 листопада 2019 року №18-17429/16-19-СГ про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність ОСОБА_7 для ведення особистого селянського господарства за рахунок земель сільськогосподарського призначення державної власності (рілля), розташованої на території Липоводолинської селищної ради Липоводолинського району Сумської області та надання ОСОБА_7 у власність земельної ділянки площею 2 га, кадастровий номер 5923255100:02:003:0432 із земель сільськогосподарського призначення державної власності для ведення особистого селянського господарства, розташовану за межами населених пунктів на території Липоводолинської селищної ради Липоводолинського району Сумської області.

Визнати незаконним та скасувати наказ Головного управління Держгеокадастру в Сумській області від 21 листопада 2019 року №18-17461/16-19-СГ про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність ОСОБА_3 для ведення особистого селянського господарства за рахунок земель сільськогосподарського призначення державної власності (рілля), розташованої на території Липоводолинської селищної ради Липоводолинського району Сумської області та надання ОСОБА_3 у власність земельної ділянки площею 2 га, кадастровий номер 5923255100:02:003:0433 із земель сільськогосподарського призначення державної власності для ведення особистого селянського господарства, розташовану за межами населених пунктів на території Липоводолинської селищної ради Липоводолинського району Сумської області.

Визнати незаконним та скасувати наказ Головного управління Держгеокадастру в Сумській області від 21 листопада 2019 року №18-17408/16-19-СГ про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність ОСОБА_1 для ведення особистого селянського господарства за рахунок земель сільськогосподарського призначення державної власності (рілля), розташованої на території Липоводолинської селищної ради Липоводолинського району Сумської області та надання ОСОБА_1 у власність земельної ділянки площею 2 га, кадастровий номер 5923255100:02:003:0434 із земель сільськогосподарського призначення державної власності для ведення особистого селянського господарства, розташовану за межами населених пунктів на території Липоводолинської селищної ради Липоводолинського району Сумської області.

Визнати незаконним та скасувати наказ Головного управління Держгеокадастру в Сумській області від 22 листопада 2019 року №18-17700/16-19-СГ про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність ОСОБА_8 для ведення особистого селянського господарства за рахунок земель сільськогосподарського призначення державної власності (рілля), розташованої на території Липоводолинської селищної ради Липоводолинського району Сумської області та ОСОБА_32 у власність земельної ділянки площею 2 га, кадастровий номер 5923255100:02:003:0435 із земель сільськогосподарського призначення державної власності для ведення особистого селянського господарства, розташовану за межами населених пунктів на території Липоводолинської селищної ради Липоводолинського району Сумської області.

Визнати незаконним та скасувати наказ Головного управління Держгеокадастру в Сумській області від 9 січня 2020 року №18-806/16-20-СГ про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність ОСОБА_5 для ведення особистого селянського господарства за рахунок земель сільськогосподарського призначення державної власності (рілля), розташованої на території Липоводолинської селищної ради Липоводолинського району Сумської області та надання ОСОБА_5 у власність земельної ділянки площею 2 га, кадастровий номер 5923255100:02:003:0440 із земель сільськогосподарського призначення державної власності для ведення особистого селянського господарства, розташовану за межами населених пунктів на території Липоводолинської селищної ради Липоводолинського району Сумської області.

Стягнути з Головного управління Держгеокадастру у Сумській області на користь фермерського господарства «Віконт`судовий збір за розгляд справи в суді першої інстанції в сумі 29510 грн. 06 коп. та за подання апеляційної скарги у розмірі 35412 грн.

Постанова набирає законної сили з дня її прийняття і на неї може бути подана касаційна скарга безпосередньо до Верховного Суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Повне судове рішення складено 05 травня 2023 року.

Головуючий - С. С. Ткачук

Судді: О. Ю. Кононенко

В. І. Криворотенко

СудСумський апеляційний суд
Дата ухвалення рішення04.05.2023
Оприлюднено09.05.2023
Номер документу110681946
СудочинствоЦивільне
КатегоріяСправи позовного провадження Інші справи позовного провадження

Судовий реєстр по справі —581/95/21

Постанова від 31.01.2024

Цивільне

Касаційний цивільний суд Верховного Суду

Осіян Олексій Миколайович

Ухвала від 23.01.2024

Цивільне

Касаційний цивільний суд Верховного Суду

Осіян Олексій Миколайович

Ухвала від 25.09.2023

Цивільне

Касаційний цивільний суд Верховного Суду

Осіян Олексій Миколайович

Ухвала від 07.08.2023

Цивільне

Касаційний цивільний суд Верховного Суду

Осіян Олексій Миколайович

Ухвала від 29.06.2023

Цивільне

Касаційний цивільний суд Верховного Суду

Осіян Олексій Миколайович

Ухвала від 09.06.2023

Цивільне

Касаційний цивільний суд Верховного Суду

Осіян Олексій Миколайович

Постанова від 04.05.2023

Цивільне

Сумський апеляційний суд

Ткачук С. С.

Постанова від 04.05.2023

Цивільне

Сумський апеляційний суд

Ткачук С. С.

Ухвала від 23.03.2023

Цивільне

Сумський апеляційний суд

Ткачук С. С.

Ухвала від 23.03.2023

Цивільне

Сумський апеляційний суд

Ткачук С. С.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні