Рішення
від 15.05.2023 по справі 440/9844/22
ПОЛТАВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОЛТАВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

15 травня 2023 року м. ПолтаваСправа № 440/9844/22

Полтавський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Петрової Л.М., розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження у письмовому провадженні справу за адміністративним позовом Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Полтавській області до Полтавського обласного центру медико-соціальної експертизи Департаменту охорони здоров`я Полтавської обласної військової адміністрації про стягнення заборгованості зі сплати капіталізованих платежів, -

В С Т А Н О В И В:

Позивач - Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Полтавській області звернувся до Полтавського окружного адміністративного суду з позовною заявою до Полтавського обласного центру медико-соціальної експертизи Департаменту охорони здоров`я Полтавської обласної військової адміністрації про стягнення заборгованості зі сплати капіталізованих платежів у розмірі 5134494,14 грн.

В обгрунтування позову зазначено, що 07 листопада 2007 в Обласній медико-соціальній експертній комісії № 1, наразі Полтавський обласний центр медико-соціальної експертизи, з працівником ОСОБА_1 стався нещасний випадок. Потерпіла ОСОБА_1 має зареєстрований страховий випадок - нещасний випадок, пов`язаний з виробництвом, що стався під час роботи в Обласній медико-соціальній експертній комісії № 1 та підтверджується актом № 1 про нещасний випадок, пов`язаний з виробництвом. На підставі Закону № 1105 управлінням виконавчої дирекції Фонду соціального страхування у Полтавській області позивачу призначено та проводяться страхові виплати за рахунок коштів Фонду. Згідно виписки із акту огляду медико-соціальною експертною комісією про результати визначення ступеня втрати професійної працездатності у відсотках, потреби у додаткових видах допомоги від 22 червня 2022 року, ОСОБА_1 встановлено ступінь втрати професійної працездатності 70% та другу групу інвалідності, безстроково. Відповідно до постанови від 15.08.2022 № 53001/10031121/1/2 ОСОБА_1 взято на облік, як потерпілу на виробництві та призначено щомісячну страхову виплату. Постановою Кабінету Міністрів України від 04.12.2019 № 986 затверджено новий Порядок капіталізації платежів до Фонду соціального страхування України у випадках ліквідації страхувальників, відповідно до п. 3 якого капіталізація платежів здійснюється щодо кожної особи з урахуванням заборгованості за попередні роки та необхідності виплати майбутніх платежів. Пункт 3 Порядку визначає порядок розрахунку щодо кожного платежу, що підлягає капіталізації. У зв`язку з тим, що засновниками (учасниками) юридичної особи або уповноваженого ним органу прийнято рішення щодо припинення юридичної особи в результаті її ліквідації, у відповідності до таблиці смертності та середньої очікуваності тривалості життя чоловіків та жінок в Україні у 2021, Управлінням проведено капіталізацію платежів для продовження страхових виплат відповідно до виписки з огляду МСЕК потерпілій ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , вік якої на дату проведення капіталізації становить 63 роки. Відповідно до Індивідуальної програми реабілітації інваліда № 1104 від 22.06.2022, виданої ДЗ «Центральна МСЕК МОЗ України», потерпілій рекомендовано медичну реабілітацію у формі санаторно-курортного лікування. Згідно виписки з акту огляду МСЕК потерпіла потребує стаціонарного, амбулаторного, санаторно-курортного лікування. 22 серпня 2022 року управлінням виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Полтавській області направлено голові ліквідаційної комісії Полушину О. кредиторську вимогу № 1440-10 від 22.08.2022 про першочергове задоволення зобов`язань у сумі 5 134 494,14. Відповідно до повідомлення про вручення рекомендованого поштового відправлення, виплату поштового відправлення, відповідачем вимогу отримано 25.08.2022. Відповідь щодо розгляду вимог відповідачем та погашення капіталізованих платежів в сумі 5 134 494,14 грн позивачу не надано. Станом на момент подачі позову, відповідачем вимога позивача не розглянута. Вимога позивача відповідачем не оскаржувалися, жодних заперечень розрахунку заборгованості не заявлялося. Станом на час подачі позовної заяви до суду, відповідачем, не сплачено заборгованість капіталізованих платежів в сумі 5 134 494,14 грн.

Ухвалою Полтавського окружного адміністративного суду від 14.11.2022 позов залишено без руху.

30.11.2022 на виконання вимог ухвали суду про залишення позову без руху позивачем надано докази.

Ухвалою суду від 05.12.2022 у справі №440/9844/22 прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження в адміністративній справі 440/9844/22, призначено розгляд справи за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) учасників справи.

28.12.2022 до суду від відповідача надійшов відзив на позов в якому Полтавський обласний центр медико-соціальної експертизи Департаменту охорони здоров`я Полтавської обласної військової адміністрації зазначає, що вимога грунтується на встановленні ОСОБА_1 другої групи інвалідності та ступеню втрати професійної працездатності у розмірі 70%. Водночас відповідач стверджує, що проведення первинного огляду у ДЗ "Центральна МСЕК МОЗ України" здійснено з порушенням вимог законодавства.

Ухвалою суду від 09.01.2023 у задоволенні клопотання Полтавського обласного центру медико-соціальної експертизи Департаменту охорони здоров`я Полтавської обласної військової адміністрації про зупинення провадження у справі №440/9844/22 відмовлено.

Розгляд даної справи, відповідно до статті 258, частини п`ятої статті 262 Кодексу адміністративного судочинства України, здійснюється в порядку спрощеного позовного провадження без виклику учасників.

Суд, вивчивши матеріали справи, встановив наступні обставини та відповідні до них правовідносини.

З матеріалів справи вбачається, що постановою Полтавського міського відділення управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Полтавської області від 15.08.2022 №53001/10031121/1/2 «Про призначення потерпілому щомісячної страхової виплати» потерпілій ОСОБА_1 призначено щомісячну страхової виплату у розмірі 24810,00 грн; виплата проводиться з 24.05.2022 безстроково.

22.08.2022 на адресу Голови ліквідаційної комісії Полтавського обласного центру медико-соціальної експертизи направлено вимогу з проханням визнати вимоги управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Полтавській області в сумі 5134494,14 грн, які підлягають здійсненню до першої черги реєстру вимог кредиторів та з проханням задовольнити вимоги управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Полтавській області у першу чергу, сплативши належні ОСОБА_1 , як потерпілій від нещасного випадку на виробництві, капіталізовані платежі в сумі 5134494,14 грн, за наступними реквізитами: одержувач - Полтавське міське відділення управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Полтавській області, код ЄДРПОУ - 41425757, р/р UA068999980000355499000116002 в Держказначейській службі України, призначення платежу - погашення заборгованості зі сплати капіталізованих платежів.

Зазначену вимогу отримано Полтавським обласним центром медико-соціальної експертизи Департаменту охорони здоров`я Полтавської обласної військової адміністрації 25.08.2022.

Вказана претензія про сплату капіталізованих платежів залишена відповідачем без відповіді та задоволення, тому позивач звернувся до суду з цим позовом.

Визначаючись щодо позовних вимог суд виходить з наступного.

Відповідно до статті 46 Конституції України громадяни мають право на соціальний захист, що включає право на забезпечення їх у разі повної, часткової або тимчасової втрати працездатності, втрати годувальника, безробіття з незалежних від них обставин, а також у старості та в інших випадках, передбачених законом. Це право гарантується загальнообов`язковим державним соціальним страхуванням за рахунок страхових внесків громадян, підприємств, установ і організацій, а також бюджетних та інших джерел соціального забезпечення; створенням мережі державних, комунальних, приватних закладів для догляду за непрацездатними.

За визначенням, наведеним у пунктах 3, 10 частини 1 статті 1 Закону України "Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування" застрахована особа - фізична особа, яка відповідно до законодавства підлягає загальнообов`язковому державному соціальному страхуванню і сплачує (сплачувала) та/або за яку сплачується чи сплачувався у встановленому законом порядку єдиний внесок; страхувальники - роботодавці та інші особи, які відповідно до цього Закону зобов`язані сплачувати єдиний внесок.

Правові, фінансові та організаційні засади загальнообов`язкового державного соціального страхування, гарантії працюючих громадян щодо їх соціального захисту у зв`язку з тимчасовою втратою працездатності, вагітністю та пологами, від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання, охорони життя та здоров`я визначає Закон України "Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування".

Згідно з статтею 3 вказаного Закону соціальне страхування здійснюється за принципами: 1) законодавчого визначення умов і порядку здійснення соціального страхування; 2) обов`язковості страхування осіб відповідно до видів соціального страхування та можливості добровільності страхування у випадках, передбачених законом; 3) державних гарантій реалізації застрахованими особами своїх прав; 4) обов`язковості фінансування Фондом витрат, пов`язаних із наданням матеріального забезпечення, страхових виплат та соціальних послуг, в обсягах, передбачених цим Законом; 5) формування та використання страхових коштів на засадах солідарності та субсидування; 6) диференціації розміру виплати допомоги залежно від страхового стажу; 7) диференціювання страхового тарифу з урахуванням умов і стану безпеки праці, виробничого травматизму та професійної захворюваності на кожному підприємстві; 8) економічної заінтересованості суб`єктів страхування в поліпшенні умов і безпеки праці; 9) цільового використання коштів соціального страхування; 10) відповідальності роботодавців та Фонду за реалізацію права застрахованої особи на матеріальне забезпечення та соціальні послуги за цим Законом.

Пунктом 1 частини 2 статті 15 України "Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування" визначено, що роботодавець зобов`язаний надавати та оплачувати застрахованим особам у разі настання страхового випадку відповідний вид матеріального забезпечення, страхових виплат та соціальних послуг згідно із цим Законом.

Відповідно до частин 1 - 3 статті 4 Закону України "Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування" Фонд соціального страхування України є органом, який здійснює керівництво та управління загальнообов`язковим державним соціальним страхуванням від нещасного випадку, у зв`язку з тимчасовою втратою працездатності та медичним страхуванням, провадить акумуляцію страхових внесків, контроль за використанням коштів, забезпечує фінансування виплат за цими видами загальнообов`язкового державного соціального страхування та здійснює інші функції згідно із затвердженим статутом. Фонд є некомерційною самоврядною організацією, що діє на підставі статуту, який затверджується його правлінням. Фонд, якщо інше не передбачено законами України, не може займатися іншою діяльністю, крім тієї, для якої його створено, та використовувати свої кошти на цілі, не пов`язані з цією діяльністю.

Страхуванню від нещасного випадку, у відповідності до частини 1 статті 35 Закону України "Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування", підлягають особи, які працюють на умовах трудового договору (контракту), цивільно-правового договору, на інших підставах, передбачених законом, на підприємствах, в установах, організаціях незалежно від форми власності та господарювання, у тому числі в іноземних дипломатичних та консульських установах, інших представництвах нерезидентів, або у фізичних осіб, а також обрані на виборні посади в органах державної влади, органах місцевого самоврядування та в інших органах, фізичні особи - підприємці, особи, які провадять незалежну професійну діяльність, члени фермерського господарства, якщо вони не належать до осіб, які підлягають страхуванню від нещасного випадку на інших підставах.

Страховими виплатами є грошові суми, які Фонд виплачує застрахованому чи особам, які мають на це право, у разі настання страхового випадку. Підставою для оплати потерпілому витрат на медичну допомогу, проведення реабілітації у сфері охорони здоров`я, професійної та соціальної реабілітації, а також страхових виплат є акт розслідування нещасного випадку або акт розслідування професійного захворювання (отруєння) за встановленими формами (частини 1, 3 статті 36 Закону України "Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування").

Згідно частини 1 статті 11 Закону України "Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування" джерелами формування коштів Фонду є: страхові внески страхувальників та застрахованих осіб (пункт 1); капіталізовані платежі, що надійшли у випадках ліквідації страхувальників у порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України (пункт 5).

В свою чергу, в силу пункту 1 частини 2 вказаної статті кошти Фонду використовуються на виплату матеріального забезпечення, страхових виплат та надання соціальних послуг, фінансування заходів з профілактики страхових випадків, передбачених цим Законом.

З аналізу вказаних норм права вбачається, що підприємства у разі їх ліквідації не звільняються від фінансування Фонду соціального страхування від нещасних випадків шляхом внесення капіталізованих платежів.

Постановою Кабінету Міністрів України від 04.12.2019 за № 986 затверджено Порядок капіталізації платежів до Фонду соціального страхування України у випадках ліквідації страхувальників (надалі - Порядок № 986), відповідно до якого здійснюється капіталізація платежів до Фонду соціального страхування України у випадках ліквідації (зокрема у зв`язку з банкрутством) страхувальника (далі - платежі) для задоволення вимог, що виникли із його зобов`язань внаслідок заподіяння шкоди життю та здоров`ю застрахованим особам.

У цьому Порядку термін "капіталізація платежів" означає визначення суми грошових зобов`язань страхувальника у випадку його ліквідації (зокрема у зв`язку з банкрутством), що виникли внаслідок заподіяння шкоди життю та здоров`ю застрахованим особам, які належить сплатити до Фонду соціального страхування України для забезпечення страхових виплат і витрат за загальнообов`язковим державним соціальним страхуванням від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання, які спричинили втрату працездатності. Терміни "застрахована особа" та "страхувальники" вживаються у значенні, наведеному в Законі України "Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування" (пункт 2 Порядку № 986).

Відповідно до пункт 3 Порядку № 986 капіталізація платежів проводиться щодо кожної застрахованої особи з урахуванням заборгованості за попередні роки та необхідних подальших платежів для забезпечення страхових виплат і витрат за загальнообов`язковим державним соціальним страхуванням від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання, які спричинили втрату працездатності. Під час капіталізації платежів враховуються заробітна плата потерпілого, відсоток втрати професійної працездатності, витрати на догляд за потерпілим, на реабілітацію, протезування, придбання транспортних засобів, види соціальної допомоги відповідно до медичного висновку, одноразова допомога в разі стійкої втрати професійної працездатності або смерті потерпілого, а також інші виплати, передбачені законодавством.

Згідно пункту 4 Порядку № 986 капіталізація платежів перед застрахованими особами або перед особами, визначеними у статті 41 Закону України "Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування", розраховується на період, що визначається як різниця між середньою очікуваною тривалістю життя для чоловіків і жінок у країні та віком особи на момент її проведення, та обчислюється щодо кожного платежу таким чином: 1) щомісячні страхові виплати втраченого заробітку - з урахуванням середньомісячного заробітку та ступеня втрати професійної працездатності; 2) витрати на догляд за потерпілим відповідно до медичного висновку - згідно з нормами, встановленими нормативно-правовими актами; 3) витрати на забезпечення потерпілого автомобілем безоплатно чи на пільгових умовах, організацію та оплату навчання водінню автомобіля, а також на виплату компенсації на бензин (пальне), ремонт і технічне обслуговування автомобілів або на транспортне обслуговування - згідно з нормами, встановленими нормативно-правовими актами; 4) витрати на санаторно-курортне лікування - із розрахунку середньої вартості санаторно-курортної путівки: для осіб з інвалідністю I групи - щороку, для інших осіб з інвалідністю - не рідше одного разу на три роки.

Капіталізація платежів включає заборгованість страхувальника з виплат, пов`язаних із його зобов`язаннями відшкодувати шкоду, заподіяну життю або здоров`ю застрахованої особи, а саме суми одноразової допомоги, щомісячних виплат втраченого заробітку, витрат на догляд за потерпілим і виплат за листками непрацездатності (пункт 7 Порядку № 986).

У відповідності до пункт 8 Порядку № 986 у кредиторських вимогах Фонду соціального страхування України до страхувальника, щодо якого розпочато ліквідацію, зазначається сума грошових зобов`язань, обчислена з урахуванням кожного платежу, що підлягає капіталізації.

Суми капіталізованих платежів відповідно до зазначених кредиторських вимог у випадках ліквідації страхувальника перераховуються робочому органу виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України, у якому страхувальник перебуває на обліку.

Таким чином, наведеними нормами передбачено обов`язок страхувальника проводити капіталізацію платежів для продовження страхових виплат потерпілим від нещасного випадку на виробництві, протягом їхнього життя.

Відповідач не надав до суду належних доказів на підтвердження того, що проведення первинного огляду у ДЗ "Центральна МСЕК МОЗ України" здійснено з порушенням вимог законодавства.

Згідно з наявних у матеріалах справи розрахунку платежів, загальна сума капіталізованих платежів складає 5134494,14 грн.

Оскільки капіталізовані платежі сплачені не були, тому вони підлягають стягненню з відповідача в судовому порядку.

Враховуючи вищенаведене суд вважає, що вимоги позивача про стягнення з відповідача заявленої суми капіталізованих платежів у розмірі 5134494,14 грн є обґрунтованими та підлягають задоволенню.

Керуючись статтями 139, 241-246, 250 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

В И Р І Ш И В:

Позов Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Полтавській області (вул. Гоголя, 34, м. Полтава, Полтавська область, 36011, код ЄДРПОУ 41319427) до Полтавського обласного центру медико-соціальної експертизи Департаменту охорони здоров`я Полтавської обласної військової адміністрації (вул. Миколи Дмитрієва, 7, м. Полтава, Полтавська область, 36000, код ЄДРПОУ 26553989) про стягнення заборгованості зі сплати капіталізованих платежів задовольнити.

Стягнути з Полтавського обласного центру медико-соціальної експертизи, код ЄДРПОУ 26553989, на користь Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Полтавській області, заборгованості зі сплати капіталізованих платежів у сумі 5134494,14 грн (п`ять мільйонів сто тридцять чотири тисячі чотириста дев`яносто чотири гривні 14 копійок).

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо таку скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення може бути оскаржене до Другого апеляційного адміністративного суду в порядку, визначеному частиною 8 статті 18, частинами 7-8 статті 44 та статтею 297 Кодексу адміністративного судочинства України.

Апеляційна скарга на дане рішення може бути подана протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

СуддяЛ.М. Петрова

СудПолтавський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення15.05.2023
Оприлюднено17.05.2023
Номер документу110857892
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи зі спорів з приводу реалізації публічної політики у сферах праці, зайнятості населення та соціального захисту громадян та публічної житлової політики, зокрема зі спорів щодо управління, нагляду, контролю та інших владних управлінських функцій (призначення, перерахунку та здійснення страхових виплат) у сфері відповідних видів загальнообов’язкового державного соціального страхування, з них загальнообов’язкового державного соціального страхування, у тому числі від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання, які спричинили втрату працездатності

Судовий реєстр по справі —440/9844/22

Постанова від 11.01.2024

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Перцова Т.С.

Постанова від 11.01.2024

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Перцова Т.С.

Ухвала від 09.01.2024

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Перцова Т.С.

Ухвала від 08.12.2023

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Перцова Т.С.

Ухвала від 22.11.2023

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Перцова Т.С.

Ухвала від 21.11.2023

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Перцова Т.С.

Ухвала від 13.11.2023

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Перцова Т.С.

Ухвала від 13.11.2023

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Перцова Т.С.

Ухвала від 12.10.2023

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Перцова Т.С.

Ухвала від 07.09.2023

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Перцова Т.С.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні