Рішення
від 08.09.2010 по справі 2-925-10
СВАТІВСЬКИЙ РАЙОННИЙ СУД ЛУГАНСЬКОЇ ОБЛАСТІ

Справа № 2-925-10

РІШЕННЯ

іменем України

08 вересня 2010 року Сватівсь кий районний суд Луганської області у складі головуючого судді Гашинської О.А., при сек ретарі Криві Ю.В., у відкритому судовому засіданні в залі су ду м. Сватове, розглянувши мат еріали цивільної справи за позовом ОСОБА_1 до упра вління праці та соціального захисту населення в Сватівс ькому районі про поновленн я прушених конституційних пр ав та виплату недоотриманої допомоги по догляду за дитин ою до досягнення нею трирічн ого віку,

ВСТАНОВИВ:

Позивач ОСОБА_1. зверн улась до суду з даним позовом до відповідача УПСЗН Сватів ської райдержадміністрації Луганської області, в якому з азначила , що вона має дитину - ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , за якою здійснює догляд. Від повідно до положень ч.1 ст.15 За кону України «Про державну д опомогу сім'ям з дітьми» вон а має право на отримання допо моги по догляду за дитиною до досягнення нею трирічного в іку в розмірі прожиткового м інімуму встановленого для ді тей віком до 6 років. Відповід но до Закону України «Про Дер жавний бюджет України на 2007 рі к» допомога по догляду за дит иною до досягнення нею трирі чного віку встановлюється у розмірі, що дорівнює різниці між 50 відсотками прожитковог о мінімуму, встановленого дл я працездатних осіб, та серед ньомісячним сукупним доходо м сім'ї в розрахунку на одну ос обу за попередні шість місяц ів, але не менше 90 грн. для незас трахованих осіб та не менше 23 відсотків прожиткового міні муму, встановленого для прац ездатних осіб, для застрахов аних осіб. Рішенням Конститу ційного Суду України від 09.07.2007 р оку № 6-рп/2007 було визнано таки ми , що не відповідають Конст итуції України і є неконстит уційними п.14 ст.71 Закону Украї ни «Про Державний бюджет Укр аїни на 2007 рік» в частині зупи нення на 2007 рік дії статті 12 , ч. 1 ст.15 та п.3 розділу V111 „Прикінце ві положення” Закону Украї ни „Про державну допомогу с ім”ям з дітьми „ щодо встанов лення розміру допомоги по до гляду за дитиною до досягнен ня нею трирічного віку. Закон про Держбюджет не може скас овувати чи змінювати обсяг п рав і обов”язків , пільг , комп енсацій і гарантій , передбач ених іншими законами Україн и . У зв”язку з цим Конституці йний Суд України дійшов вис новку , що „зупинення законом про Державний бюджет Укра їни дії інших законів Україн и щодо надання пільг, компенс ацій і гарантій , внесення зм ін до інших законів України, в становлення іншого правово го регулювання відносин , ніж передбачено законами Украї ни , не відповідає положення м Конституції України. Таким чином. Верховна Рада не повн оважна при прийнятті закону про Державний бюджет включа ти до нього положення про вне сення змін до чинних законів України , зупиняти дію окреми х законів України та \ або бу дь-яким чином змінювати виз начене іншими законами Укра їни правове регулювання сус пільних відносин. Рішенням К онституційного Суду Україн и від 22.05.2008 р. №10-рп\2008 було встан овлено визнати такими , що не відповідають Конституції У країни положення Закону Укр аїни „Про Державний бюджет У країни на 2008 рік та про внесенн я змін до деяких законодавчи х актів України”. Конституці йний суд дійшов висновку ,що законом про Держбюджет не м ожна вносити зміни до інших з аконів , зупиняти їх дію чи ск асовувати їх , з об”єктивних причин це створює протирічч я у законодавстві , і як наслі док - скасування та обмеженн я прав і свобод людини і гром адянина. Отже розмір допомог и по догляду за дитиною до дос ягнення нею трирічного віку з 01.01.2008 р. і до 31.12.2008 р. повинен обч ислюватися на основі Закону України „Про державну допом огу сім”ям з дітьми”. Згідно ст.46 ЗУ „Про Державний Бюдже т України на 2009 р” та ст.45 ЗУ „Пр о Державний бюджет України н а 2010 р.” , допомога по догляду з а дитиною до досягнення нею трирічного віку відповідно до Закону України „Про держ авну допомогу сім”ям з дітьм и „ призначається і здійсню ється в розмірах і порядку , ви значених Кабінетом Міністрі в України”. Але відповідно р ішенням Конституційного Су ду України від 09.07.2007 р .№ 6-рп\2007 , Рі шенням Конституційного Суду вд 22.05.2008 р. № 10-рп\2008 , відповідач з обов”язаний був при нарахув анні допомоги керуватися За коном, а не положеннями Держб юджетів , які було визнано не конституційними. Та відпові дач і надалі здійснював нара хування та виплату допомоги , керуючись положеннями норм ативних документів , положен ня яких визнані неконституц ійними , що підтверджується д овідкою управління. На зверн ення до відповідача з вимог ою здійснити відповідний пе рерахунок та виплату недоотр иманих коштів , позивач отрим ала 27.08.2010 р. лист з повідомленн ям про відмову в проведенні п ерерахунку. Не погодившись з такою позицією відповідач а, вважає її незаконною , про сить суд зобов”язати управл іння праці та соціального за хисту населення поновити її порушені конституційні пра ва та здійснити нарахування та виплату суми коштів недо отриманої допомоги по догляд у за дитиною до досягнення не ю трирічного віку відповідно до ст.15 Закону України „Про д ержавну допомогу сім”ям з ді тьми” у розмірі встановлено го законом прожиткового міні муму для дітей віком до 6 рокі в за період 2008, 2009, 2010 р. по 23.07.2011 р.., сп раву розглянути без її участ і ( а.с.3-4) .

Представник відповідача в судове засідання не з”явивс я, надавши суду заперечення п роти позову, де зазначив, що по зов не підлягає задоволенню . Відповідно до ст.15 ЗаконуУкр аїни „Про державну допомогу сім”ям з дітьми” зі змінами та доповненнями від 21.05.2009 р. , до помога по догляду за дитиною до досягнення нею трирічно го віку надається у розмірі , щ о дорівнює різниці між прожи тковим мінімумом , встановле ним для працездатних осіб , т а середньомісячним сукупним доходом сім”ї в розрахунку н а одну особу за попередні шіс ть місяців , але не менше 130 грн .. Згідно до пункту 3 Розділу V111 Прикінцевих положень Закон у України „Про державну доп омогу сім”ям з дітьми „ внесе ні зміни Законом № 107- V1 від 28.12.2 007 р., де вказується , що допомо га по догляду за дитиною до досягнення нею трирічного в іку надається у розмірі , що д орівнює різниці між: з 1 січня 2008 року-50% , з 1 січня2009 року -75 % , з 1 с ічня 2010 року-100 % прожиткового м інімуму , встановленого для п рацездатних осіб, та середн ьомісячним сукупним доходо м сім”ї в розрахунку на одну особу за попередні шість мі сяців. Відповідно до ст.15 Зако ну України „Про державну доп омогу сім”ям з дітьми” зі зм інами та доповненнями від 21.0 5.2009 року, позивачу з 21.11.2008 року, призначена державна соціал ьна допомога по догляду за ди тиною до досягнення нею три річного віку без урахування доходів сім”ї на підставі її заяви. УПЗН не є органом яки й фінансує видатки на загал ьносуспільні потреби, а є лиш е розпорядником бюджетних ко штів, виплати проведено пози вачеві згідно з вимогами зак онодавства. Посилаючись на Рішення Конституційного Су ду України від 9 липня 2007 р. поз ивачка не врахувала , що це Рі шення стосується Закону Укр аїни „Про державний бюджет на 2007 рік”. Аналогічних Рішень КСУ на 2009 та 2010 роки не приймав. Тому вимоги позивача є не зак онними, просить суд позивач у відмовити в задоволенні по зову повністю, справу розгля нути без участі представника управління (а.с.12).

Суд, перевіривши матеріали справи, розглянувши справу в межах заявлених позовних ви мог і наданих сторонами дока зів, оцінивши надані сторона ми докази вважає , що позовн і вимоги підлягають частков ому задоволенню виходячи з наступного.

Позивачка має доньку ОС ОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , що пі дтверджено свідоцтвом про н ародження ( а.с.5).

Відповідно до заперечень т а довідки наданих відповіда чем - позивачу призначено як працюючій( застрахованій особі ) з з 21.11.2008 року, призначе на державна соціальна допом ога по догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку без урахування доходів сім”ї на підставі її заяви. ( а.с.12, 13, 14).

Згідно ст.2 Закону України „Про загальнообов”язкове д ержавне соціальне страхуван ня у зв”язку з тимчасовою вт ратою працездатності та вит ратами , зумовленими народже нням та похованням” від 18 січн я 2001 року №2240-111 ( в редакції стано м на час виникнення спірних п равовідносин) ( далі за тексто м - Закон №2240-111) суб”єктами заг альнообов”язкового державн ого соціального страхуванн я у зв”язку з тимчасовою втр атою працездатності та витр атами , зумовленими народжен ням та похованням є застрахо вана особа, страхувальник та страховик. При цьому , страхов иком є Фонд соціального стр ахування з тимчасової втрат и працездатності (далі-Фонд). За частиною 3 статті 9 вказано го закону Фонд є некомерційн ою самоврядною організаціє ю.

Частиною 1 статті 19 Закону №22 40-111 передбачено, що основним д жерелом формування коштів з агальнообов”язкового держа вного соціального страхува ння у зв”язку з тимчасовою вт ратою працездатності та вит ратами , зумовленими народже нням та похованням, є страхов і внески страхувальників-ро ботодавця і застрахованих ос іб, що сплачуються на умовах і в порядку , передбачених цим Законом .

Статтею 42 Закону №2240-111 передб ачено, що право на допомогу п о догляду за дитиною до дося гнення нею трирічного віку має застрахована особа (оди н із батьків дитини, усиновит ель, баба , дід, інший родич або опікун) , яка фактично здійсн ює догляд за дитиною.

Статтею 43 Закону № 2240-111 передб ачено, що допомога по догляд у за дитиною до досягнення не ю трирічного віку надається застрахованій особі у розмі рі, що встановлюється правлі нням Фонду, але не менше розмі ру прожиткового мінімуму , в становленого законом. Правл іння Фонду в 2008 році розмір д опомоги по догляду за дитин ою до досягнення нею триріч ного віку не встановлювало.

Фонд соціального страхува ння з тимчасової втрати пра цездатності , починаючи з 1 сі чня 2007 року , не здійснює випла ту допомоги по догляду за ди тиною до досягнення нею трир ічного віку, страхувальники (суб”єкти господарювання) не мають права здійснювати при значення допомоги по догляд у за дитиною до досягнення не ю трирічного віку за рахунок коштів Фонду та відобража ти ці витрати в звітності по коштах загальнообов”язков ого державного соціального страхування з тимчасової вт рати працездатності та витр атами, зумовленими народженн ям та похованням.

Відповідно до п.п.23, 24,25 розділ у 11 Закону України „Про держав ний бюджет України на 2008 та пр о внесення змін до деяких законодавчих актів України „ № 107-V1 від 28 грудня 2007 року випла та допомоги по догляду за дит иною до досягнення нею трирі чного віку здійснюється у 2008 р. за рахунок коштів відпові дної субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам.

Статтею 5 Закону України „П ро державну допомогу сім”ям з дітьми” від 21 листопада 1992 ро ку №28 11-X11 (зі змінами і доповненн ями) передбачено, що всі види державної допомоги сім”ям з дітьми , крім допомоги у зв”я зку з вагітністю та пологами жінкам, зазначеним у частині другій статті 4 цього Закону , призначають і виплачують о ргани соціального захисту н аселення за місцем проживан ня батьків ( усиновителів, оп ікуна, піклувальника).

Статтею 1 Закону України „Пр о державну допомогу сім”ям з дітьми” встановлено, що поря док призначення і виплати де ржавної допомоги сім”ям з ді тьми та перелік документів, н еобхідних для призначення д опомоги за цим Законом , вста новлюється Кабінетом Мініст рів України. З 1 березня 2008 рок у питання щодо порядку призн ачення допомоги по догляду з а дитиною до досягнення нею т рирічного віку регулюється постановою Кабінету Міністр ів України від 27 грудня 2001 рок у № 1751 „Про затвердження Поряд ку призначення і виплати дер жавної допомоги сім”ям з діт ьми” зі змінами, внесеними по становою Кабінету Міністрі в України від 22 лютого 2008 року №57.

Пунктом 1 частини 1 статті 92 К онституції України передба чено, що виключно законами Ук раїни визначаються права і свободи людини і громадянин а , гарантії цих прав і свобод .

У 2008 р. нарахування та виплат а допомоги по догляду за дити ною до досягнення нею трирі чного віку повинна здійснюв атися територіальними управ ліннями праці та соціальног о захисту населення на підст аві статті 15 Закону України „ Про державну допомогу сім”я м з дітьми „ зі змінами та доп овненнями внесеними Законом України „Про державний бюдж ет на 2008 рік та про внесення зм ін до деяких законодавчих ак тів України „.Зокрема цим Зак оном виключено статтю 43 Зак ону № 2240-111 та у назві і тексту За кону слова „народження та „ в иключено. Тобто , після вне сених змін період по догляд у за дитиною до досягнення не ю трирічного віку не є страхо вим випадком. Вказані зміни до цього Закону визнані таки ми, що не відповідають Консти туції України згідно із ріше нням Конституційного Суду У країни від 22.05.2008р.

Таким чином , стаття 43 цього Закону діє з 22.05.2008 р. в редакції : „допомога по догляду за дити ною до досягнення нею триріч ного віку надається застрах ованій особі в розмірі , що вст ановлюється правлінням Фонд у, але не менше розміру прожи ткового мінімуму”.

Враховуючи, що вказане ріше ння Конституційного Суду Укр аїни має преюдиціальне значе ння для судів загальної юрис дикції при розгляді ними поз овів у зв'язку з правовідноси нами, які виникли внаслідок д ії положень статей зазначени х законів, що визнані неконст итуційними, суд вважає, що при розрахунку розміру допомоги по догляду за дитиною до дося гнення нею трирічного віку в 2008 р. слід керуватися ст. 43 ЗУ «П ро загальнообовязкове держа вне соціальне страхування, у зв'язку з тимчасовою втратою працездатності та витратами , зумовленими народженням та похованням» та постановою К абінету Міністрів України ві д 27 грудня 2001 року № 1751 „Про затв ердження Порядку призначенн я і виплати державної допомо ги сім”ям з дітьми” зі змінам и, внесеними постановою Кабі нету Міністрів України від 22 лютого 2008 року №57, якою , як заз начено вище , з 1 березня 2008 рок у регулюється питання щодо п орядку призначення допомоги по догляду за дитиною до дося гнення нею трирічного віку .

Отже, допомога по догляду з а дитиною до досягнення нею т рирічного віку позивачу в 2008 р . , з часу призначення їй відпо відачем допомоги тобто з 21.11.2008 р. і до закінчення бюджетног о року , тобто по 31.12.2008 року , має н адаватися у розмірі встановл еного законом прожиткового м інімуму. За таких обстави н, суд вважає, що вимоги позива ча підлягають частковому зад оволенню у зазначеній частин і.

В задоволенні решти позовн их вимог позивачу слід відмо вити виходячи знаступнго.

Відповідно до п.3 ст.46 Закону України від 26.12.2008 р. № 835-V1 „Про дер жавний бюджет на 2009 рік” та ст . 45 Закону України „Про держав ний бюджет на 2010 рік” №2154-V1 від 27.04. 2010 р. встановлено, що допомога при народженні дитини та по д огляду за дитиною до досягне ння нею трирічного віку відп овідно до Закону України „Пр о державну допомогу сім”ям з дітьми „ та Закону України „ Про загальнообов”язкове де ржавне соціальне страхуван ня у зв”язку з тимчасовою втр атою працездатності та витр атами , зумовленими народжен ням та похованням” призначає ться і здійснюється в розмір ах і порядку, визначених Кабі нетом Міністрів України .

Згідно п.18 вазаної Постано ви Кабінету Міністрів Украї ни від 22 лютого 2008 року №57 встан овлено , що допомога по догл яду задитиною до досягнення нею трирічного віку призна чається з дня звернення за ї ї призначенням, але не раніш е ніж за з дня , що настає після закінчення відпустки у зв”я зку звагітністю та пологами для непрацюючих осіб та осі б-суб”єктів підприємницько ї діяльності , а для працюючи х осіб- з дня настання відпус тки по догляду за дитиною по день її закінчення.

Частиною 22 Постанови Кабіне ту Міністрів України від 27.12.2001 р . №1751 „Про затвердження порядк у призначення і виплати держ авної допомоги сім”ям з діть ми” встановлено, що відповід но до статті 15 Закону України „Про державну допомогу сім” ям з дітьми” допомога по догл яду за дитиною до досягнення нею трирічного віку виплач ується у розмірі, що дорівнює різниці між: з 1 січня 2008 р.-50 від сотками, з 1 січня 2009 р.- 75 відсотк ами , з 1 січня 2010 р.-100 відсотками прожиткового мінімуму , вст ановленого для працездатних осіб , та середньомісячним с укупним доходом сім”ї в розр ахунку на одну особу за попе редні шість місяців , але не менш як 130 гривень. Статтею 15 Закону України „Про дер жавну допомогу сім”ям з діть ми „ в редакції , яка діє з 01.01 2009р оку, встановлено також ,що ро змір допомоги по догляду за д итиною до досягнення нею три річного віку надається у роз мірі , що дорівнює різниці між прожитковим мінімумом , вста новленим для працездатних ос іб, та середньомісячним суку пним доходом сім”ї в розраху нку на одну особу за попередн і шість місяців, але не менше 1 30 гривень . Стаття 46 З акону України від 26.12.2008 р. № 835-V1 „П ро державний бюджет на 2009 рік” ,ст. 45 Закону України „Про дер жавний бюджет на 2010 рік ” №2154-V1 від 27.04.2010 р. та Поста нова Кабінету Міністрів Укра їни від 27.12.2001 р. №1751 „Про затвердж ення порядку призначення і в иплати державної допомоги сі м”ям з дітьми” до теперішньо го часу не визнані не консти туційними, тому у 2009, 2010 рр. позив ачу слід робити виплати доп омоги відповідно до ст.15 Закон у України „Про державну доп омогу сім”ям з дітьми” , Поста нови Кабінету Міністрів Укра їни від 27.12.2001 р. №1751 „Про затвердж ення порядку призначення і в иплати державної допомоги сі м”ям з дітьми”, що і проводив відповідач.

Відповідно до ч.2 ст.19 Консти туції України , суд при виріше нні справи має керуватися п ринципом законності , відпов ідно до якого має перевірят и чи діяли органи державної в лади, органи місцевого самов рядування , їхні посадові і сл ужбові особи лише на підста ві закону в межах повноважен ь та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами У країни.

Пунктом 3 Постанови Пленум у Верховного Суду України № 9 від 1.11.1996 року „Про застосуван ня Конституції України при з дійсненні правосуддя” пере дбачено, що слід мати на уваз і , що суд не може , застосувавш и Конституцію як акт прямої д ії, визнати неконституційни ми закони чи правові акти, пе релічені в ст.150 Конституції , оскільки це віднесено до вик лючної компетенції Конститу ційного Суду України.

Відповідно до ст.3 ЦПК Украї ни - кожна особа має право з вернутися до суду за захисто м своїх порушених, невизнани х або оспорюваних прав , своб од , чи інтересів.

Тому заявлені позивачем ви моги в частині проведення відповідачем перерахнку та виплати допомоги ї в майбутн ьому , визначені нею конкретн о- по 23.07.2011 р. - також не підляга ють задоволенню.

На підставі вищевикла деного,

керуючись ст. ст. ст. ст. 10,11,58 , 60

79,179, 212-215, 294 ЦПК України, суд

В И Р І ШИ В:

Позовні вимоги ОСОБА_1 задовольнити частк ово.

Зобов'язати управління пра ці та соціального захисту на селення Сватівської районно ї державної адміністрації з дійснити донарахування та ви плату ОСОБА_1 суми допо моги по догляду за дитиною до досягнення нею трирічного в іку, виходячи з розміру прожи ткового мінімуму для дітей в іком до 6 років, за період з 21 ли стопада 2008 року по 31 грудня 2008 року з урахуванням проведен их виплат.

В іншій частині позовних ви мог відмовити.

Рішення суду набирає закон ної сили після закінчення с троку подання апеляційної ск арги , якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подан ня апеляційної скарги рішенн я, якщо його не скасовано, наби рає законної сили після розг ляду справи апеляційним суд ом.

На рішення суду може бути подана апеляційна скарга п ротягом десяти днів з дня йо го проголошення. Особи , які брали участь у справі, але не були присутні у судовому за сіданні під час прголошення судового рішення , можуть под ати апеляційну скаргу протя гом десяти днів з дня отриман ня копії цього рішення.

Суддя О.А. Гашинська

СудСватівський районний суд Луганської області
Дата ухвалення рішення08.09.2010
Оприлюднено20.09.2010
Номер документу11088253
СудочинствоЦивільне

Судовий реєстр по справі —2-925-10

Рішення від 31.03.2010

Цивільне

Уманський міськрайонний суд Черкаської області

Михайленко В. Г.

Ухвала від 22.09.2010

Цивільне

Тернівський міський суд Дніпропетровської області

Пономаренко Іван Петрович

Рішення від 30.08.2010

Цивільне

Веселівський районний суд Запорізької області

Нагорний Анатолій Олександрович

Рішення від 20.09.2010

Цивільне

Покровський районний суд Дніпропетровської області

Пустовар Оксана Савеліївна

Рішення від 08.09.2010

Цивільне

Сватівський районний суд Луганської області

Гашинська Олена Анатоліївна

Рішення від 25.08.2010

Цивільне

Чернігівський районний суд Запорізької області

Ломейко Віталій Валерійович

Ухвала від 14.06.2010

Цивільне

Дзержинський міський суд Донецької області

Нємиш Наталія Володимирівна

Рішення від 01.07.2010

Цивільне

Київський районний суд м. Полтави

Куліш Юрій Вікторович

Рішення від 24.06.2010

Цивільне

Тячівський районний суд Закарпатської області

Решетар Василь Іванович

Рішення від 27.04.2010

Цивільне

Шосткинський міськрайонний суд Сумської області

Свиненко Михайло Дмитрович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні