ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЧЕРНІВЕЦЬКОЇ ОБЛАСТІ
58000, м. Чернівці, вул. О.Кобилянської, 14, тел. 55-09-34
Р І Ш Е Н Н Я
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
15 травня 2023 року Справа № 926/1109/23За позовом Чернівецької міської ради
до відповідача Дочірнього підприємства Строй-Маркет Інвест
про внесення змін до Договору оренди землі № 9289 від 05 лютого 2015 в частині розміру орендної плати за землю
Суддя Проскурняк О.Г.
Секретар судового засідання Паращук Д.В.
Представники сторін:
Від позивача Лелюк Х.М.
Від відповідача не з`явився
СУТЬ СПОРУ: Чернівецька міська рада звернулась до Господарського суду Чернівецької області із позовом до відповідача Дочірнього підприємства Строй-Маркет Інвест про внесення змін до Договору оренди землі № 9289 від 05 лютого 2015 в частині розміру орендної плати за землю.
Обґрунтовуючи позовні вимоги, позивач посилається на те, що 05 лютого 2015 року між Чернівецькою міською радою та Дочірнім підприємством Строй-Маркет Інвест укладено Договір оренди земельної ділянки № 9289, згідно якого відповідачу передано в оренду земельну ділянку, яка знаходиться в м. Чернівці по вул. Галицький шлях, 11, загальною площею 5,3341 га., кадастровий номер 7310136900:67:003:0021, в строкове платне користування для будівництва та обслуговування торгово-сервісного центру. Згідно пункту 4.1. вказаного Договору, річна орендна плата визначена відповідно до чинного законодавства, вноситься орендарем у грошовій формі і становить 185 358,24 грн.
Далі позивач стверджує, що згідно рішення Чернівецької міської ради № 118 від 26 лютого 2022 року Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Чернівців та визнання такими, що втратили чинність, окремих пунктів рішення міської ради V скликання від 12.02.2008 р. № 510, затверджено технічну документацію з нормативної грошової оцінки земель міста Чернівців. Згідно пункту 2 рішення, нормативна грошова оцінка земель міста Чернівці вводиться в дію з 01.01.2022.
Відповідно до витягу із технічної документації з нормативної грошової оцінки земельних ділянок № HB-9904618692022, сформованого 11.11.2022, нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 76 501 758,56 грн., а відтак за наслідками розрахунків річна орендна плата за вказану земельну ділянку становить 2 295 052,77 грн.
Згідно витягу із технічної документації з нормативної грошової оцінки земельних ділянок № HB-9910847142023, сформованого 15.02.2023, який вже проіндексований відповідно до 2023 року, нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 87 977 022,34 грн.. Таким чином, річна орендна плата за вказану земельну ділянку становить 2 639 310,66 грн.
Відтак, позивач просить суд внести зміни до договору оренди землі № 9289 від 05 лютого 2015 року, укладений між Чернівецькою міською радою та Дочірнім підприємством, що стосується земельної ділянки площею 5,3341 га., яка знаходиться за адресою м. Чернівці, вул. Галицький шлях, 11 (кадастровий номер 7310136900:67:003:0021), змінивши зміст пунктів 2.3., 4.1 та 4.5 договору.
Згідно протоколу автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 15 березня 2023 року, судову справу № 926/1109/23 передано на розгляд судді Проскурняку О.Г.
Ухвалою Господарського суду Чернівецької області від 15 березня 2023 року прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у справі; вирішено здійснювати розгляд справи за правилами загального позовного провадження; підготовче засідання призначено на 03 квітня 2023 року. Ухвалою суду від 03 квітня 2023 року відкладено підготовче судове засідання на 12 квітня 2023 року.
Ухвалою суду від 12 квітня 2023 року підготовче засідання у справі № 926/1109/23 призначено на 02 травня 2023 року.
Ухвалою Господарського суду Чернівецької області від 02 травня 2023 року закрито підготовче провадження у справі № 926/1109/23; призначено справу до розгляду по суті на 15 травня 2023 року.
Представник позивача у судовому засіданні 15 травня 2023 року позовні вимоги підтримала та просила позов задовольнити в повному обсязі.
Відповідач явку належного представника в судове засідання 16 березня 2023 року вкотре не забезпечив, відзив на позовну заяву не надав, хоча належним чином повідомлявся про час, дату та місце судового засідання.
Згідно частини 1 статті 202 Господарського процесуального кодексу України, неявка у судове засідання будь-якого учасника справи за умови, що його належним чином повідомлено про дату, час і місце цього засідання, не перешкоджає розгляду справи по суті, крім випадків, визначених цією статтею.
Разом з цим, відповідно до частини 2 статті 178 ГПК України, у разі ненадання відповідачем відзиву у встановлений судом строк без поважних причин суд має право вирішити спір за наявними матеріалами справи.
За таких обставин, суд вважає за можливе розглянути справу без участі відповідача за наявними в ній матеріалами.
В порядку статей 8, 222 Господарського процесуального кодексу України, здійснювалося фіксування судового засідання за допомогою технічних засобів (аудіо-запис)
На виконання вимог статті 223 Господарського процесуального кодексу України, складено протоколи судових засідань, які долучено до матеріалів справи.
Відповідно до статті 219 Господарського процесуального кодексу України, рішення у даній справі прийнято 15 травня 2023 року у нарадчій кімнаті за результатами оцінки доказів, поданих сторонами.
Дослідивши матеріали справи, заслухавши пояснення представника позивача, всебічно і повно з`ясувавши фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, об`єктивно оцінивши надані суду докази, які мають значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд
ВСТАНОВИВ:
Частиною 1 статті 124 Земельного кодексу України (далі ЗК України) унормовано, що передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування згідно з їх повноваженнями, визначеними статтею 122 цього Кодексу, чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки (у разі продажу права оренди) шляхом укладення договору оренди земельної ділянки чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки.
Так, 05 лютого 2023 року між Чернівецькою міською радою (далі - Орендодавець) та Дочірнім підприємством Строй-Маркет Інвест (далі - Орендар) укладено Договір оренди земельної ділянки № 9289.
Доказів визнання недійсним або встановлення факту нікчемності чи не укладення вищевказаного договору суду не надано.
Згідно пункту 1.1. вказаного Договору, на підставі рішення 59 сесії Чернівецької міської ради VI скликання від 25.12.2014 року № 1467 Орендодавець надає, а Орендар приймає в строкове платне користування земельну ділянку для будівнивта та обслуговування торгово-сервісного центру, яка знаходиться у м Чернівцях на вул. Галицький шлях, 11.
Відповідно до пунктів 2.1., 2.2., Договору, в оренду передається земельна ділянка загальною площею 5,3341 га. Кадастровий номер земельної ділянки 7310136900:67:003:0021. Пунктом 3.1. Договору оренди земельної ділянки № 63 передбачено, що Договір укладено строком на двадцять один рік одинадцять місяців і дає по 01 січня 2037 р. включно.
Згідно пункту 3 частини 1 статті 15 Закону України Про оренду землі унормовано, що істотною умовою договору оренди землі є орендна плата із зазначенням її розміру, індексації, способу та умов розрахунків, строків, порядку її внесення, перегляду та відповідальності за її несплату.
Статтею 206 Земельного кодексу України визначено, що використання землі в Україні є платним. Об`єктом плати за землю є земельна ділянка. Плата за землю справляється відповідно до закону.
Орендна плата за землю це платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою згідно з договором оренди землі. Розмір, умови і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди, крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до Податкового кодексу України (частини перша та друга статті 21 Закону України Про оренду землі).
Податковим кодексом України (далі - ПК України) врегульовано відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, зокрема визначено вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час адміністрування податків, а також відповідальність за порушення податкового законодавства.
За приписом статті 16 ПК України платник податків зобов`язаний: подавати до контролюючих органів у порядку, встановленому податковим та митним законодавством, декларації, звітність та інші документи, пов`язані з обчисленням і сплатою податків та зборів; сплачувати податки та збори в строки та у розмірах, встановлених цим Кодексом та законами з питань митної справи.
Підпунктом 14.1.136 пункту 14.1 статті 14 ПК України визначено, що орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності - обов`язковий платіж, що його орендар вносить орендодавцю за користування земельною ділянкою.
Відповідно до підпункту 14.1.147 пункту 14.1 статті 14 ПК України плата за землю - це загальнодержавний податок, який справляється у формі земельного податку й орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності.
У пункті 288.1 статті 288 ПК України передбачено, що підставою для нарахування орендної плати за земельну ділянку є договір оренди такої земельної ділянки.
Пунктом 288.4 статті 288 ПК України унормовано, що розмір та умови внесення орендної плати встановлюються у договорі оренди між орендодавцем (власником) і орендарем.
Так, згідно пункту 4.1. Договору оренди землі №9289, річна орендна плата визначена відповідно до чинного законодавства, розрахована згідно з додатком № 1 до цього Договору та повний рік оренди становить 185 358,24 грн. (сто вісімдесят п`ять тисяч триста п`ятдесят вісім грн. 24 коп.) вноситься Орендарем у грошовій формі.
Частиною 1 статті 632 Цивільного кодексу України визначено, що ціна в договорі встановлюється за домовленістю сторін. У випадках, встановлених законом, застосовуються ціни (тарифи, ставки, тощо), які встановлюються або регулюються уповноваженими органами державної влади або органами місцевого самоврядування.
За правилами частини 5 статті 5 Закону України Про оцінку земель нормативна грошова оцінка земельних ділянок використовується для визначення розміру земельного податку та орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності.
Аналогічна правова норма міститься також у статті 289 ПК України.
Пунктом 2.3. укладеного між сторонами Договору унормовано, що відповідно до витягу з технічної документації нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 6 178 608,16 грн., економіко-планувальна зона № 110.
Згідно з положеннями підпунктів 288.5.1, 288.5.2 пункту 288.5 статті 288 ПК України розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу: не може бути меншою за розмір земельного податку: для земельних ділянок, нормативну грошову оцінку яких проведено, - у розмірі не більше З відсотків їх нормативної грошової оцінки, для земель загального користування - не більше 1 відсотка їх нормативної грошової оцінки, для сільськогосподарських угідь - не менше 0,3 відсотка та не більше 1 відсотка їх нормативної грошової оцінки. Для земельних ділянок, нормативну грошову оцінку яких не проведено, - у розмірі не більше 5 відсотків нормативної грошової оцінки одиниці площі ріллі по Автономній Республіці Крим або по області, для сільськогосподарських угідь - не менше 0,3 відсотка та не більше 5 відсотків нормативної грошової оцінки одиниці площі ріллі по Автономній Республіці Крим або по області; не може перевищувати 12 відсотків нормативної грошової оцінки.
Таким чином нормативна грошова оцінка земель є основою для визначення розміру орендної плати для земель державної і комунальної власності, а зміна нормативної грошової оцінки земельної ділянки є підставою для перегляду розміру орендної плати.
При цьому зміна нормативної грошової оцінки земельної ділянки є підставою для перегляду розміру орендної плати незалежно від домовленості сторін у договорі оренди землі про можливість такої зміни.
Зазначена правова позиція відображена у висновках Великої Палати Верховного Суду, що викладені у постанові від 09 листопада 2021 року у справі №635/4233/19.
Крім того, відповідно до пункту 6.2. Положення про оренду та порядок розрахунку орендної плати за земельні ділянки в м. Чернівцях, затвердженого рішення Чернівецької міської ради від 23.10.2008р. №715 (зі змінами, внесеними рішенням Чернівецької міської ради від 28.07.2011р. №221), розмір орендної плати переглядається у разі затвердження нової нормативної грошової оцінки земель міста Чернівців та в інших випадках, передбачених законодавчими актами України, в тому числі рішеннями Чернівецької міської ради, що набрали чинності, у порядку визначеному законодавством, або умовами Договору оренди землі.
Згідно з статтею 73 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні, акти ради, сільського, селищного, міського голови, голови районної в місті ради, виконавчого комітету сільської, селищної, міської, районної у місті (у разі її створення) ради, прийняті в межах наданих їм повноважень, є обов`язковими для виконання всіма розташованими на відповідній території органами виконавчої влади, об`єднаннями громадян, підприємствами, установами та організаціями, посадовими особами, а також громадянами, які постійно або тимчасово проживають на відповідній території. Місцеві органи виконавчої влади, підприємства, установи та організації, а також громадяни несуть встановлену законом відповідальність перед органами місцевого самоврядування за заподіяну місцевому самоврядуванню шкоду їх діями або бездіяльністю, а також у результаті невиконання рішень органів та посадових осіб місцевого самоврядування, прийнятих у межах наданих їм повноважень.
Так, рішенням Чернівецької міської ради від 26 лютого 2022 року № 118 Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Чернівців та визнання такими, що втратили чинність, окремих пунктів рішення міської ради V скликання від 12.02.2008 р. № 510, затверджено технічну документації з нормативної грошової оцінки земель міста Чернівців, розроблену Українським державним науково-дослідним інститутом проектування міст Діпромісто ім. Ю.М.Білоконя. Згідно з пунктом 2 вказаного рішення, нормативна грошова оцінка земель міста Чернівці вводиться в дію з 01 січня 2022 року.
Відповідно до витягу із технічної документації з нормативної грошової оцінки земельних ділянок № HB-9904618692022, сформованого 11.11.2022, нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 76 501 758,56 грн., а відтак за наслідками розрахунків річна орендна плата за вказану земельну ділянку становить 2 295 052,77 грн.
Згідно витягу із технічної документації з нормативної грошової оцінки земельних ділянок № HB-9910847142023, сформованого 15.02.2023, який вже проіндексований відповідно до 2023 року, нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 87 977 022,34 грн.. Таким чином, річна орендна плата за вказану земельну ділянку становить 2 639 310,66 грн.
Частиною 2 статті 651 Цивільного кодексу України передбачено, що договір може бути змінено або розірвано за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у разі істотного порушення договору другою стороною та в інших випадках, встановлених договором або законом.
Відповідно до частини 2 статті 632 Цивільного кодексу України зміна ціни після укладення договору допускається лише у випадках і на умовах, встановлених договором або законом.
Статтею 30 Закону України Про оренду землі визначено, що зміна умов договору оренди землі здійснюється за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору оренди землі спір вирішується в судовому порядку.
Отже, враховуючи зазначені положення чинного законодавства, зміна умов договору, в тому числі в частині розміру орендної плати, здійснюється за взаємною згодою сторін. За відсутності такої згоди, договір може бути змінений за рішенням суду лише у випадках і на умовах, встановлених договором або законом.
Згідно з частинами 2, 4 статті 188 Господарського кодексу України сторона договору, яка вважає за необхідне змінити або розірвати договір, повинна надіслати пропозиції про це другій стороні за договором.
Так, з метою внесення вищезгаданих змін до Договору, Департамент урбаністики та архітектури Чернівецької міської ради направляв листи на адресу Відповідача, зокрема 14 листопада 2022 року. Вказані листи залишені відповідачем без відповіді.
Сторона договору, яка одержала пропозицію про зміну чи розірвання договору, у двадцятиденний строк після одержання пропозиції повідомляє другу сторону про результати її розгляду. У разі якщо сторони не досягли згоди щодо зміни (розірвання) договору або у разі неодержання відповіді у встановлений строк з урахуванням часу поштового обігу, заінтересована сторона має право передати спір на вирішення суду. Якщо судовим рішенням договір змінено або розірвано, договір вважається зміненим або розірваним з дня набрання чинності даним рішенням, якщо іншого строку набрання чинності не встановлено за рішенням суду.
Враховуючи те, що орендна плата за земельну ділянку розрахована позивачем з урахуванням нормативної грошової оцінки, визначеної на підставі рішень міської ради, які є чинними і обов`язковими до виконання, рішенням органу місцевого самоврядування змінено ставки орендної плати, суд дійшов висновку про обґрунтованість позовних вимог щодо внесення змін до Договору стосовно розміру орендної плати та нормативної грошової оцінки.
З огляду на вищевикладене, суд дійшов висновку позов задовольнити.
Щодо судових витрат
Відповідно до частини 1 статті 123 Господарського процесуального кодексу України, судові витрати складаються з судового збору та витрат, пов`язаних з розглядом справи.
Згідно положень пункту 1 частини 1 статті 129 ГПК України, судовий збір покладається у спорах, що виникають при укладанні, зміні та розірванні договорів, - на сторону, яка безпідставно ухиляється від прийняття пропозицій іншої сторони, або на обидві сторони, якщо судом відхилено частину пропозицій кожної із сторін.
Відтак, судовий збір у розмірі 2 684,00 грн слід покласти на відповідача.
Керуючись статтями 2, 4, 5, 194, 196, 219, 222, 232, 233, 236, 237, 238, 240 Господарського процесуального кодексу України суд, -
В И Р І Ш И В:
1. Позов задовольнити.
2. Внести зміни до Договору оренди землі № 9289 від 05 лютого 2015 року, який укладений між Чернівецькою міською радою та Дочірнім підприємством Строй-Маркет Інвест, щодо земельної ділянки, що знаходиться в м. Чернівці по вул. Галицький шлях, 11, загальною площею 5,3341 га, кадастровий номер 7310136900:67:003:0021 виклавши пункти 2.3, 4.1 та 4.5 договору в такій редакції:
2.3. Відповідно до витягу із технічної документації з нормативно грошової оцінки земельних ділянок від 15.02.2023 № HB-9910847142023 нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 87 977 022,34 грн.
4.1. Річна орендна плата складає 2 639 310,66 грн (два мільйони шістсот тридцять дев`ять тисяч триста десять гривень 66 коп.), що становить 3% від нормативної грошової оцінки земельної ділянки. Орендна плата вноситься Орендарем у грошові формі.
4.5. Орендна плата вноситься Орендарем рівними частинами у строк до 30 числа місяця, наступного за звітним, на розрахунковий рахунок: Чернівецьке ГУК/Чернівецька ТГ/, код ЄДРПОУ 37836095, р/р UA668999980334129812000024405, Казначейство України (ЕАП), код платежу 18010600 орендна плата з юридичних осіб.
3. Стягнути з Дочірнього підприємства Строй-Маркет Інвест (02090, м. Київ, вул. Володимира Сосюри, буд. 6, код ЄДРЮО, ФОП та ГФ 39414814) на користь Чернівецької міської ради (58002, м. Чернівці, пл. Центральна, буд. 1, код ЄДРЮО, ФОП та ГФ 36068147, розрахунковий рахунок: Виконавчий комітет Чернівецької міської ради, код 04062216, UA708201720344220102000042806, ДКСУ м. Києва) 2 684,00 грн. судового збору.
Повний текст рішення складено та підписано 19 травня 2023 року.
Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення суду може бути подана протягом двадцяти днів з дня його проголошення до Західного апеляційного господарського суду.
Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду або у разі розгляду справи (вирішення питання) без повідомлення (виклику) учасників справи, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Учасник справи, якому повне рішення або ухвала суду не були вручені у день його (її) проголошення або складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження рішення суду - якщо апеляційна скарга подана протягом двадцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду.
Суддя О.Г. Проскурняк
Суд | Господарський суд Чернівецької області |
Дата ухвалення рішення | 15.05.2023 |
Оприлюднено | 22.05.2023 |
Номер документу | 110961886 |
Судочинство | Господарське |
Категорія | Справи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із земельних відносин про невиконання або неналежне виконання зобов’язань що виникають з договорів оренди |
Господарське
Господарський суд Чернівецької області
Проскурняк Олег Георгійович
Господарське
Господарський суд Чернівецької області
Проскурняк Олег Георгійович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні