Постанова
від 14.08.2023 по справі 926/1109/23
ЗАХІДНИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

ЗАХІДНИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

79010, м.Львів, вул.Личаківська,81


ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

"14" серпня 2023 р. Справа №926/1109/23

Західний апеляційний господарський суд в складі колегії:

головуючого суддіКравчук Н.М.

суддівСкрипчук О.С.

Матущак О.І.

секретар судового засідання Гавриляк І.В.

розглянувшиапеляційну скаргу Дочірнього підприємства Строй-Маркет Інвест (вх. № ЗАГС 01-05/1918/23 від 15.06.2023)

на рішенняГосподарського суду Чернівецької області від 15.05.2023 (суддя Проскурняк О.Г. повний текст рішення складено 19.05.2023)

у справі № 926/1109/23

за позовомЧернівецької міської ради, м. Чернівці

до відповідача Дочірнього підприємства Строй-Маркет Інвест, (надалі ДП строй-Маркет Інвест), м. Київ

провнесення змін до договору оренди землі № 9289 від 05 .02.2015 в частині розміру орендної плати за землю

за участю учасників справи:

від позивача Лелюк Х.М.

від відповідача не з`явились

ВСТАНОВИВ:

Чернівецька міська рада звернулась до Господарського суду Чернівецької області з позовом до відповідача Дочірнього підприємства Строй-Маркет Інвест про внесення змін до договору оренди землі № 9289 від 05 лютого 2015 в частині зміни розміру орендної плати за землю.

Позовні вимоги обґрунтовані необхідністю приведення договору оренди землі у відповідність із вимогами чинного законодавства, а також у відповідності до рішення міської ради, яким затверджено нормативну грошову оцінку земель м. Чернівці, якою передбачено, що вона вводиться в дію з 01.01.2022.

Рішенням Господарського суду Чернівецької області від 15.05.2023 позов задоволено. Внесено зміни до договору оренди землі № 9289 від 05 лютого 2015 року, який укладений між Чернівецькою міською радою та Дочірнім підприємством Строй-Маркет Інвест, щодо земельної ділянки, що знаходиться в м. Чернівці по вул. Галицький шлях, 11, загальною площею 5,3341 га, кадастровий номер 7310136900:67:003:0021, виклавши пункти 2.3, 4.1 та 4.5 договору в такій редакції: 2.3. Відповідно до витягу із технічної документації з нормативно грошової оцінки земельних ділянок від 15.02.2023 № HB-9910847142023 нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 87 977 022,34 грн.

4.1. Річна орендна плата складає 2 639 310,66 грн, що становить 3% від нормативної грошової оцінки земельної ділянки. Орендна плата вноситься орендарем у грошові формі.

4.5. Орендна плата вноситься орендарем рівними частинами у строк до 30 числа місяця, наступного за звітним, на розрахунковий рахунок: Чернівецьке ГУК/Чернівецька ТГ/, код ЄДРПОУ 37836095, р/р UA668999980334129812000024405, Казначейство України (ЕАП), код платежу 18010600 орендна плата з юридичних осіб .

Стягнуто з Дочірнього підприємства Строй-Маркет Інвест на користь Чернівецької міської ради 2 684,00 грн судового збору.

Суд першої інстанції встановив, що орендна плата за земельну ділянку розрахована позивачем з урахуванням нормативної грошової оцінки, визначеної на підставі рішень міської ради, які є чинними і обов`язковими до виконання, рішенням органу місцевого самоврядування змінено ставки орендної плати. Таким чином суд дійшов висновку про обґрунтованість позовних вимог щодо внесення змін до договору стосовно розміру орендної плати та нормативної грошової оцінки.

Не погоджуючись з вказаним рішенням суду, Дочірнє підприємство Строй-Маркет Інвест звернулось до Західного апеляційного господарського суду з апеляційною скаргою, в якій зазначає, що судом першої інстанції було порушено норми матеріального та процесуального права, судове рішення винесено з неповним з`ясуванням усіх обставин справи внаслідок неправильного дослідження й оцінки доказів. Зокрема, апелянт зазначає про відсутність у рішенні Чернівецької міської ради від 26.02.2023 положень, які б передбачали внесення змін до спірного договору оренди земельної ділянки.. Також апелянт звертає увагу, що йому не надсилалися ні витяг з технічної документації з нормативно грошовою оцінкою земельних ділянок, ні пропозиції про внесення змін до договору оренди землі від 05.02.2015 № 9289 , ні розрахунку розміру орендної плати. Скаржник зазначає, що він не отримував ні позовної заяви, ні ухвал суду, оскільки позивач не правильно вказав адресу відповідача. Окрім того, вважає, що відповідно до матеріалів справи ОСОБА_1 , яка є підписантом позовної заяви, не наділена повноваженнями на підписання позовної заяви.. Відповідач просить скасувати оскаржуване рішення та відмовити позивачу у задоволенні позову.

Відповідно до протоколу автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 15.06.2023 справу № 926/1109/23 розподілено до розгляду судді-доповідачу Кравчук Н.М., склад колегії сформований з суддів: Кравчук Н.М. головуючий суддя, судді: Кордюк Г.Т. та Плотніцький Б.Д.

Рішенням Вищої Ради Правосуддя від 22.06.2023 року №652/0/15-23 звільнено ОСОБА_2 з посади судді Західного апеляційного господарського суду, у зв`язку з поданням заяви про відставку.

Відповідно до протоколу повторного автоматизованого розподілу судової справи між суддям від 11.08.2023 справу № 926/1109/23 розподілено до розгляду судді доповідачу Кравчук Н.М., склад колегії сформований з суддів: Кравчук Н.М. головуючий суддя, судді: Матущак О.І. та Скрипчук О.С.

Ухвалою Західного апеляційного господарського суду від 27.06.2023 поновлено строк для подання апеляційної скарги. Відкрито апеляційне провадження за апеляційною скаргою Дочірнього підприємства Строй-Маркет Інвест на рішення Господарського суду Чернівецької області від 15.05.2023 у справі № 926/1109/23. Розгляд справи призначено на 14.08.2023.

14.08.2023 апелянт участі повноважного представника в судовому засіданні не забезпечив, хоча про час та місце розгляду справи був повідомлений належним чином.

Представник позивача в судовому засіданні підтримав доводи, викладені у відзиві на апеляційну скаргу (вх. № 01-04/4619/23 від 10.07.2023), зазначивши, що Чернівецька міська рада, пропонуючи відповідачу внести зміни у спірний договір шляхом приведення розрахунків по орендній платі у відповідність до нормативної грошової оцінки, діяла в межах своїх повноважень з урахуванням вимог чинного законодавства та відповідно до умов договору. Окрім того, позивач стверджує, що Департамент урбаністики та архітектури Чернівецької міської ради направляв лист від 14.11.2022 № 24/01-08/3-07/1951 на офіційну адресу відповідача: вул. Володимира Сосюри,6, м. Київ, 02090 про укладення додаткового договору до договору оренди землі з примірниками проєкту додаткового договору та витягом з технічної документації з нормативної грошової оцінки земельних ділянок. Тому твердження апелянта про не направлення йому пропозиції про внесення змін до договору оренди землі від 05.02.2015 № 9289 та позовної заяви не відповідає дійсності, обставинам та матеріалам справи. Також представник позивача зазначив, що позовна заява підписана їхнім представником Лелюк Х.М. та на підтвердження повноважень щодо представництва надано витяг з Єдиного державного реєстру від 05.08.2022. Жодних обмежень, зокрема, на підписання позовної заяви чи будь-яких інших процесуальних документів не встановлено.

Враховуючи наведене, просив в задоволенні скарги ДП «Строй-Маркет Інвест» відмовити, а рішення Господарського суду Чернівецької області від 15.05.2023 залишити без змін.

у відповідності до ст. 269 ГПК України переглядає справу за наявними у ній і додатково поданими доказами та перевіряє законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги. Суд апеляційної інстанції досліджує докази, що стосуються фактів, на які учасники справи посилаються в апеляційній скарзі та (або) відзиві на неї. Докази, які не були подані до суду першої інстанції, приймаються судом лише у виняткових випадках, якщо учасник справи надав докази неможливості їх подання до суду першої інстанції з причин, що об`єктивно не залежали від нього. Суд апеляційної інстанції не обмежений доводами та вимогами апеляційної скарги, якщо під час розгляду справи буде встановлено порушення норм процесуального права, які є обов`язковою підставою для скасування рішення, або неправильне застосування норм матеріального права. У суді апеляційної інстанції не приймаються і не розглядаються позовні вимоги та підстави позову, що не були предметом розгляду в суді першої інстанції.

Вивчивши апеляційну скаргу, встановивши обставини справи, здійснивши оцінку доказів, що містяться в матеріалах справи, заслухавши учасників справи, Західний апеляційний господарський суд встановив таке.

05 лютого 2015 року між Чернівецькою міською радою (далі - орендодавець) та Дочірнім підприємством Строй-Маркет Інвест (далі - орендар) укладено договір оренди земельної ділянки № 9289.

Згідно з пунктом 1.1. вказаного договору на підставі рішення 59 сесії Чернівецької міської ради VI скликання від 25.12.2014 року № 1467 орендодавець надає, а орендар приймає в строкове платне користування земельну ділянку для будівництва та обслуговування торгово-сервісного центру, яка знаходиться у м. Чернівцях на вул. Галицький шлях, 11.

Пунктом 2.3. укладеного між сторонами договору унормовано, що відповідно до витягу з технічної документації нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 6 178 608,16 грн, економіко-планувальна зона № 110.

Відповідно до пунктів 2.1., 2.2. договору, в оренду передається земельна ділянка загальною площею 5,3341 га. Кадастровий номер земельної ділянки 7310136900:67:003:0021.

Пунктом 3.1. договору передбачено, що договір укладено строком на двадцять один рік одинадцять місяців і діє по 01 січня 2037 включно.

Згідно з пунктом 4.1. договору річна орендна плата визначена відповідно до чинного законодавства, розрахована згідно з додатком № 1 до цього договору та повний рік оренди становить 185 358,24 грн (сто вісімдесят п`ять тисяч триста п`ятдесят вісім грн. 24 коп.) вноситься орендарем у грошовій формі.

Згідно з п. 4.6.1. договору зазначено, що розмір орендної плати переглядається у разі затвердження нормативної грошової оцінки земель міста Чернівців.

Згідно з п. 9.1. договору зміни до договору здійснюються шляхом укладення додаткових договорів, підписаних уповноваженими представниками сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов цього договору спір вирішується у судовому порядку.

Рішенням Чернівецької міської ради від 26 лютого 2022 року № 118 «Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Чернівців та визнання такими, що втратили чинність окремих пунктів рішення міської ради V скликання від 12.02.2008 р. № 510», затверджено технічну документацію з нормативної грошової оцінки земель міста Чернівців, розроблену Українським державним науково-дослідним інститутом проектування міст Діпромісто ім. Ю.М.Білоконя.

Згідно з пунктом 2 вказаного рішення нормативна грошова оцінка земель міста Чернівці вводиться в дію з 01 січня 2022 року. Пунктом 3 рішення визнано такими, що втратили чинність з 01.01.2022 пункти 1-3,11 рішення міської ради V скликання від 12.02.2008 року № 510 «Про затвердження технічної документації з грошової оцінки земель міста Чернівців та визнання такими, що втратили чинність раніше прийняті рішення.

Відповідно до витягу із технічної документації з нормативної грошової оцінки земельних ділянок № HB-9904618692022, сформованого 11.11.2022, нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 76 501 758,56 грн, а відтак за наслідками розрахунків річна орендна плата за вказану земельну ділянку становить 2 295 052,77 грн.

Згідно з витягом із технічної документації з нормативної грошової оцінки земельних ділянок № HB-9910847142023, сформованого 15.02.2023, який вже проіндексований відповідно до 2023 року, нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 87 977 022,34 грн. Таким чином, річна орендна плата за вказану земельну ділянку становить 2 639 310,66 грн (а.с.19-20).

В матеріалах справи наявний додатковий договір № 1/9289 від 14.11.2022 до договору оренди землі підписаний зі сторони орендодавця Чернівецької міської ради та додаток 1 до додаткового договору - розрахунок розміру річної орендної плати за земельну ділянку за адресою вул. Галицький шлях, 11, яка надана в оренду для будівництва та обслуговування торгово-сервісного центру дочірньому підприємству «Строй-Маркет Інвест», де розмір річної орендної плати становить 2 295 052,77 грн. (а.с.24-25).

З метою внесення змін до договору оренди землі Департамент урбаністики та архітектури Чернівецької міської ради 14 листопада 2022 року на адресу відповідача направляв лист про укладення додаткового договору до договору оренди землі з додатками: проєктом додаткового договору від 14.11.2022 № 1/9289, підписаного з боку орендодавця на 2 аркушах в двох примірниках, та витяг із технічної документації з нормативної грошової оцінки земельних ділянок від 11.11.2022 № НВ-9904618692022 на 1 аркуші в одному примірнику. Доказом відправки даних документів є наявний в матеріалах справи фіскальний чек від 15.11.2022.

Матеріали справи не містять відповіді орендаря про погодження чи відхилення вказаної пропозиції позивача, водночас позивач повідомляє, що не отримував будь-якої відповіді на вказану пропозицію, у зв`язку з чим позивач звернувся з даним позовом до суду.

При прийнятті постанови суд апеляційної інстанції виходив з наступного:

Згідно з положеннями статті 3 Земельного кодексу України земельні відносини регулюються Конституцією України, цим Кодексом, а також прийнятими відповідно до них нормативно-правовими актами.

Відповідно до статті 93 ЗК України відносини, пов`язані з орендою землі, регулюються с Законом України "Про оренду землі", згідно з статтею 2 якого відносини, пов`язані з орендою землі, регулюються ЗК України, Цивільним кодексом України , цим Законом, законами України, іншими нормативно-правовими актами, прийнятими відповідно до них, а також договором оренди землі.

Частиною 1 статті 628 ЦК України передбачено, що зміст договору становлять умови (пункти), визначені на розсуд сторін і погоджені ними, та умови, які є обов`язковими відповідно до актів цивільного законодавства.

Відповідно до статті 638 ЦК України договір є укладеним, якщо сторони в належній формі досягли згоди з усіх істотних умов договору. Істотними умовами договору є умови про предмет договору, умови, що визначені законом як істотні або є необхідними для договорів даного виду, а також усі ті умови, щодо яких за заявою хоча б однієї із сторін має бути досягнуто згоди.

Відповідно до статті 648 ЦК України зміст договору, укладеного на підставі правового акта органу державної влади, органу влади Автономної Республіки Крим, органу місцевого самоврядування, обов`язкового для сторін (сторони) договору, має відповідати цьому акту. Особливості укладення договору на підставі правового акта органу державної влади, органу влади Автономної Республіки Крим, органу місцевого самоврядування встановлюються актами цивільного законодавства.

Статтею 651 ЦК України унормовано, що зміна або розірвання договору допускається лише за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або законом. Договір може бути змінено або розірвано за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у разі істотного порушення договору другою стороною та в інших випадках, встановлених договором або законом. Істотним є таке порушення стороною договору, коли внаслідок завданої цим шкоди друга сторона значною мірою позбавляється того, на що вона розраховувала при укладенні договору.

З викладеного можна зробити висновок, що за загальними правилами договори укладаються сторонами цивільних правовідносин, різновидами яких є правовідносини, які виникають з договорів оренди землі, на принципах рівності сторін, свободи договору та з урахування обов`язкових вимог щодо такого виду договорів та зазначенням його істотних умов і у відповідній формі.

Згідно з приписами статті 93 ЗК України право оренди земельної ділянки - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для провадження підприємницької та іншої діяльності. Відносини, пов`язані з орендою землі, регулюються законом.

Визначення договору оренди землі містить статті 792 ЦК України, відповідно до якої за договором найму (оренди) земельної ділянки наймодавець зобов`язується передати наймачеві земельну ділянку на встановлений договором строк у володіння та користування за плату.

У статті 13 Закону України "Про оренду землі" вказано, що договір оренди землі - це договір, за яким орендодавець зобов`язаний за плату передати орендареві земельну ділянку у володіння і користування на певний строк, а орендар зобов`язаний використовувати земельну ділянку відповідно до умов договору та вимог земельного законодавства.

За змістом статті 15 вказаного Закону істотними умовами договору оренди землі є, зокрема, орендна плата із зазначенням її розміру, індексації, форм платежу, строків, порядку її внесення і перегляду та відповідальності за її несплату.

Орендна плата за землю - це платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою згідно з договором оренди землі. Розмір, умови і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до Податкового кодексу України (далі - ПК України). Обчислення розміру орендної плати за землю здійснюється з урахуванням індексів інфляції, якщо інше не передбачено договором оренди (ч. 1-3 ст. 21 Закону України "Про оренду землі").

Подвійний статус орендної плати зумовлює ту обставину, що при визначенні її розміру, окрім норм цивільного, земельного законодавства та Закону України "Про оренду землі", необхідно враховувати і вимоги Податкового кодексу України.

Згідно з підпунктом 14.1.136 пункту 14.1 статті 14 ПК України орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності - обов`язковий платіж, що його орендар вносить орендодавцю за користування земельною ділянкою.

Відповідно до підпунктом 14.1.147 пункту 14.1 статті 14 ПК України орендна плата за користування землею комунальної власності за своїм правовим статусом є обов`язковим платежем, який орендар вносить орендодавцю, а також це і загальнодержавний податок, який справляється у формі земельного податку.

Згідно з підпунктом 14.1.125 статті 14 ПК України нормативна грошова оцінка земельних ділянок для цілей розділу XII, глави 1 розділу XIV цього Кодексу - капіталізований рентний дохід із земельної ділянки, визначений відповідно до законодавства центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин.

Пунктом 271.1 статті 271 ПК України визначено, що базою оподаткування плати за землю є нормативна грошова оцінка земельних ділянок з урахуванням коефіцієнта індексації, визначеного відповідно до порядку, встановленого розділом XII ПК України, а у разі якщо нормативну грошову оцінку не проведено - площа земельних ділянок.

У пункті 288.1 статті 288 ПК України передбачено, що підставою для нарахування орендної плати за земельну ділянку є договір оренди такої земельної ділянки.

Платником орендної плати є орендар земельної ділянки, об`єктом оподаткування - земельна ділянка, надана в оренду (п. 288.2 ст. 288 ПК України).

У пункті 288.4 статті 288 ПК України вказано, що розмір та умови внесення орендної плати встановлюються у договорі оренди між орендодавцем (власником) і орендарем.

Згідно з положеннями підпункту 288.5.1 пункту 288.5 статті 288 ПК України розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу не може бути меншою за розмір земельного податку: для земельних ділянок, нормативну грошову оцінку яких проведено, - у розмірі не більше 3 відсотків їх нормативної грошової оцінки, для земель загального користування - не більше 1 відсотка їх нормативної грошової оцінки, для сільськогосподарських угідь - не менше 0,3 відсотка та не більше 1 відсотка їх нормативної грошової оцінки.

У підпункті 288.5.2 пункту 288.5 статті 288 ПК України передбачено, що річна сума орендної плати не може перевищувати 12 відсотків нормативної грошової оцінки.

Проаналізувавши вказані норми права, можна зробити висновок, що при визначенні розміру орендної плати, у випадку передачі в оренду земель комунальної власності, має враховуватися нормативна грошова оцінка земельних ділянок з урахуванням коефіцієнта індексації, визначеного відповідно до законодавства, а річна сума платежу не може бути меншою розміру земельного податку, встановленого для відповідної категорії земельних ділянок на відповідній території, однак і не може перевищувати 12 % нормативної грошової оцінки.

Лише у випадку, передбаченому підпунктом 288.5.3. пункту 288.5 статті 288 ПК України орендна плата може перевищувати граничний розмір орендної плати, встановлений у підпункті 288.5.2, - у разі визначення орендаря на конкурентних засадах. Однак у даному випадку така обставина відсутня.

При цьому мінімальна ставка орендної плати для земельних ділянок, нормативну грошову оцінку яких проведено, визначена в розмірі не більше 3 відсотків їх нормативної грошової оцінки, а для земель загального користування - не більше 1 відсотка їх нормативної грошової оцінки.

Положеннями пункту 289.1 статті 289 ПК України передбачено, що для визначення розміру податку та орендної плати використовується нормативна грошова оцінка земельних ділянок з урахуванням коефіцієнта індексації, визначеного відповідно до законодавства.

За змістом статей 13, 15, 18 Закону України "Про оцінку земель" нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться у разі визначення розміру орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності за рішенням органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування. Підставою для проведення оцінки земель, у тому числі нормативної грошової оцінки земельних ділянок, є рішення органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування. Нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться у межах населених пунктів незалежно від їх цільового призначення - не рідше ніж один раз на 5 - 7 років.

Згідно з положеннями статті 20 Закону України "Про оцінку земель" за результатами нормативної грошової оцінки земельних ділянок складається технічна документація. Дані про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки оформляються як витяг із технічної документації з нормативної грошової оцінки земель.

Технічна документація з бонітування ґрунтів, економічної оцінки земель та нормативної грошової оцінки земельних ділянок затверджується відповідною сільською, селищною, міською радою. Витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки видається центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин (стаття 23 Закону України "Про оцінку земель").

Тобто, витяг з технічної документації є документом, який оформлюється за результатом проведення нормативної грошової оцінки та відображає дані стосовно окремої земельної ділянки. Він складається на основі розрахованих у встановленому порядку показників (коефіцієнтів), які визначені у технічній документації, що затверджується рішенням відповідної сільської, селищної або міської ради.

Отже, розмір орендної плати, визначений сторонами договору оренди, у випадку, коли об`єктом оренди є землі державної і комунальної власності, має враховувати нормативну грошову оцінку земельних ділянок з урахуванням коефіцієнта індексації, визначеного відповідно до законодавства.

З аналізу нормативно-правових норм ПК України, Закону України "Про оцінку земель", Закону України "Про оренду землі" можна дійти висновку, що нормативна грошова оцінка земель є основою для визначення розміру орендної плати для земель державної і комунальної власності, а зміна нормативної грошової оцінки земельної ділянки є підставою для перегляду розміру орендної плати.

При цьому зміна нормативної грошової оцінки земельної ділянки є підставою для перегляду розміру орендної плати незалежно від домовленості сторін у договорі оренди землі про можливість такої зміни. Аналогічна правова позиція викладена у постанові Великої Палати Верховного Суду від 09.11.2021 року у справі № 635/4233/19.

Як зазначалось вище , рішенням Чернівецької міської ради від 26.02. 2021 № 118 було затверджено нову технічну документацію з нормативної грошової оцінки земель міста Чернівців та визнано такими, що втратили чинність окремі пункти рішення міської ради V скликання від 12.02.2008 № 510.

Згідно з пунктом 2 рішення від 26.02. 2022 № 118, нормативна грошова оцінка земель міста Чернівці вводиться в дію з 01 січня 2022 року.

Згідно з новою технічною документацією, нормативна грошова оцінка спірної земельної ділянки становить 87 977 022,34 грн. Таким чином, річна орендна плата за вказану земельну ділянку становить 2 639 310,66 грн

Колегією суддів встановлено, що з метою приведення у відповідність до вимог чинного законодавства укладеного між позивачем та відповідачем договору оренди землі № 9289 від 05.02.2015, Департамент урбаністики та архітектури Чернівецької міської ради 14 листопада 2022 року направляв проєкт додаткового договору від 14.11.2022 № 1/9289, підписаний з боку орендодавця та витяг із технічної документації з нормативної грошової оцінки на адресу відповідача, що підтверджується матеріалами справи, а саме: рекомендованим відправленням з трекінговим номером 5800216082510 та інформацією з офіційного сайту Укрпошти щодо перевірки статусу відстеження, з якого вбачається отримання поштового відправлення відповідачем 23.11.2022 року. Вказаний лист залишений відповідачем без відповіді.

Сторона договору, яка одержала пропозицію про зміну чи розірвання договору, у двадцятиденний строк після одержання пропозиції повідомляє другу сторону про результати її розгляду. У разі якщо сторони не досягли згоди щодо зміни (розірвання) договору або у разі неодержання відповіді у встановлений строк з урахуванням часу поштового обігу, заінтересована сторона має право передати спір на вирішення суду. Якщо судовим рішенням договір змінено або розірвано, договір вважається зміненим або розірваним з дня набрання чинності даним рішенням, якщо іншого строку набрання чинності не встановлено за рішенням суду.

Враховуючи те, що орендна плата за земельну ділянку розрахована позивачем з урахуванням нормативної грошової оцінки, визначеної на підставі рішень міської ради, які є чинними і обов`язковими до виконання, рішенням органу місцевого самоврядування змінено ставки орендної плати, колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції про обґрунтованість позовних вимог щодо внесення змін до договору стосовно розміру орендної плати та нормативної грошової оцінки.

Щодо доводів апелянта про відсутність рішення органу місцевого самоврядування про внесення змін до спірного договору оренди землі, суд апеляційної інстанції зазначає таке.

Пунктом 2 рішення Чернівецької міської ради від 26.02.2021 року № 118 «Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Чернівці» встановлено, що нормативна грошова оцінка земель міста Чернівці вводиться в дію з 01.01.2022.

Відповідно до умов спірного договору, зокрема, пунктом 4.6 визначено, що розмір орендної плати переглядається у разі затвердження нормативної грошової оцінки земель міста Чернівці та в інших випадках, передбачених законодавчими актами України, в тому числі рішеннями Чернівецької міської ради, що набрали чинності, у порядку визначеному законодавством або умовами договору оренди землі.

Також, згідно з пунктом 4.7 спірного договору, відповідно до змін, зазначених в пунктах 4.2 та 4.6 орендар зобов?язаний протягом трьох місяців з дня введення змін укласти додатковий договір до існуючого договору оренди землі.

Відповідно до пункту 4.8 спірного договору розмір орендної плати може бути переглянуто за погодженням сторін або на вимогу однієї із сторін у випадках, передбачених чинним законодавством.

Як зазначалось вище, нормативна грошова оцінка земель є основою для визначення розміру орендної плати для земель державної і комунальної власності, а зміна нормативної грошової оцінки земельної ділянки є підставою для перегляду розміру орендної плати. При цьому зміна нормативної грошової оцінки земельної ділянки є підставою для перегляду розміру орендної плати незалежно від домовленостей сторін у договорі оренди землі про можливість такої зміни.

Зазначена правова позиція відображена у висновках Великої Палати Верховного Суду, що викладені у постанові від 09.11.2021 року у справі № 635/4233/19.

Таким чином, підсумовуючи наведене вище, Чернівецька міська рада, пропонуючи внести змін у спірний договір, шляхом приведення розрахунків по орендній платі у відповідність до нормативної грошової оцінки, діяла у межах своїх повноважень з урахуванням вимог чинного законодавства та відповідно до

умов договору.

Щодо повноважень представника Чернівецької міської ради, колегія суддів зазначає наступне.

Позовна заява Чернівецької міської ради підписана її представником Лелюк Х.М., на підтвердження повноважень щодо представництва додано витяг з Єдиного державного реєстру від 05.08.2022. Згідно з інформацією, наявною в даному витязі Лелюк Х.М. є особою, яка має право вчиняти юридичні дії від імені юридичної особи без довіреності.

Колегія суддів звертає увагу, що у випадку наявності обмежень щодо вчинення юридичних дій, вони б мали бути зазначені у даному розділі витягу. Проте, в інформації витягу стосовно Лелюк Х.М. жодних обмежень, зокрема на підписування позовної заяви чи будь-яких інших процесуальних документів не встановлено.

Враховуючи наведене, твердження відповідача про те, що у представника Чернівецької міської ради були відсутні повноваження щодо представництва міської ради є голослівними та спростовуються матеріалами справи.

Статтею 129 Конституції України встановлено, що основними засадами судочинства є змагальність сторін та свобода в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.

За приписами частин 1, 3 статті 13 ГПК України судочинство у господарських судах здійснюється на засадах змагальності сторін. Кожна сторона повинна довести обставини, які мають значення для справи і на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, крім випадків, встановлених законом.

Відповідно до статей 76, 77 ГПК України належними є докази, на підставі яких можна встановити обставини, які входять в предмет доказування. Суд не бере до розгляду докази, які не стосуються предмета доказування. Предметом доказування є обставини, які підтверджують заявлені вимоги чи заперечення або мають інше значення для розгляду справи і підлягають встановленню при ухваленні судового рішення.

Обставини, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватися іншими засобами доказування.

Обов`язок із доказування необхідно розуміти як закріплену в процесуальному та матеріальному законодавстві міру належної поведінки особи, що бере участь у судовому процесі, із збирання та надання доказів для підтвердження свого суб`єктивного права, що має за мету усунення невизначеності, яка виникає в правовідносинах у разі неможливості достовірно з`ясувати обставини, які мають значення для справи.

Разом з тим, саме позивач повинен довести обставини, на які він посилається як на підставу своїх вимог та які підтверджують факт порушення/невизнання його права відповідачем.

Відповідно до частини 1 статті 86 ГПК України суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів.

З огляду на встановлені обставини справи та наявні в матеріалах справи докази, колегія суддів погоджується з рішенням суду першої інстанції щодо задоволення позовних вимог.

Доводи апелянта щодо неправильного застосування місцевим господарським судом норм матеріального права, неповного з`ясування обставин, що мають значення для справи, недоведеності обставин, які суд визнав встановленими та невідповідності висновків суду дійсним обставинам справи не знайшли свого підтвердження під час перегляду справи судом апеляційної інстанції, а наявні в матеріалах справи докази свідчать про обґрунтованість викладених в оскаржуваному рішенні висновків суду.

При цьому, колегія суддів зазначає, що враховуючи положення ч. 1 ст. 9 Конституції України та беручи до уваги ратифікацію Законом України від 17.07.1997 №475/97-ВР Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод 1950 року і Першого протоколу та протоколів N 2,4,7,11 до Конвенції та прийняття Закону України від 23.02.2006 №3477-IV (3477-15) "Про виконання рішень та застосування практики Європейського суду з прав людини", суди також повинні застосовувати Конвенцію про захист прав людини і основоположних свобод (Рим, 4 листопада 1950 року) та рішення Європейського суду з прав людини як джерело права.

Європейський суд з прав людини у справі "Проніна проти України" у рішенні від 18.07.2006 та у справі "Трофимчук проти України" у рішенні від 28.10.2010 зазначив, що пункт 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди давати обґрунтування своїх рішень, але це не може сприйматись як вимога надавати детальну відповідь на кожен аргумент сторін. Межі цього обов`язку можуть бути різними в залежності від характеру рішення. Крім того, необхідно брати до уваги різноманітність аргументів, які сторона може представити в суд, та відмінності, які існують у державах-учасницях, з огляду на положення законодавства, традиції, юридичні висновки, викладення та формулювання рішень.

З урахуванням усіх фактичних обставин справи, встановлених судом апеляційної інстанції, інші доводи апелянта, викладені в апеляційній скарзі, не заслуговують на увагу, оскільки не впливають на вирішення спору у даній справі.

Згідно зі статтею 276 ГПК України суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а судове рішення без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.

З огляду на вищезазначене, колегія суддів вважає, що рішення Господарського суду Чернівецької області від 15.05.2023 у справі № 926/1109/23 прийнято відповідно до вимог чинного законодавства, з правильним застосуванням норм матеріального та процесуального права, доводи апеляційної скарги законних та обґрунтованих висновків суду першої інстанції не спростовують, а тому підстав для його скасування чи зміни не вбачається, відповідно, апеляційну скаргу Дочірнього Підприємства «Строй-Маркет Інвест» потрібно залишити без задоволення.

Судовий збір за розгляд апеляційної скарги у зв`язку з відмовою в її задоволенні, на підставі статті 129 ГПК України, покладається на апелянта.

Керуючись ст. ст. 253-254, 269, 275-284 Господарського процесуального кодексу України, Західний апеляційний господарський суд

ПОСТАНОВИВ:

1. Апеляційну скаргу Дочірнього підприємства Строй-Маркет Інвест на рішення Господарського суду Чернівецької області від 15.05.2023 у справі №926/1109/23 залишити без задоволення.

2. Рішення Господарського суду Чернівецької області від 15.05.2023 у справі № 926/1109/23 залишити без змін.

3. Витрати по сплаті судового збору за подання апеляційної скарги залишити за скаржником.

4. Постанова набирає законної сили з дня її прийняття та може бути оскаржена в касаційному порядку в строки, передбаченні ст.ст.287-288 ГПК України.

5. Справу повернути до Господарського суду Чернівецької області.

Веб-адреса Єдиного державного реєстру судових рішень, розміщена на офіційному веб-порталі судової влади України в мережі Інтернет: http://reyestr.court.gov.ua/.

Повний текст складено 23.08.2023

Головуючий суддяН.М. Кравчук

судді О.С. Скрипчук

О.І. Матущак

Дата ухвалення рішення14.08.2023
Оприлюднено25.08.2023
Номер документу113012519
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —926/1109/23

Постанова від 14.08.2023

Господарське

Західний апеляційний господарський суд

Кравчук Наталія Миронівна

Ухвала від 09.08.2023

Господарське

Західний апеляційний господарський суд

Кравчук Наталія Миронівна

Ухвала від 27.06.2023

Господарське

Західний апеляційний господарський суд

Кравчук Наталія Миронівна

Судовий наказ від 13.06.2023

Господарське

Господарський суд Чернівецької області

Проскурняк Олег Георгійович

Рішення від 15.05.2023

Господарське

Господарський суд Чернівецької області

Проскурняк Олег Георгійович

Ухвала від 02.05.2023

Господарське

Господарський суд Чернівецької області

Проскурняк Олег Георгійович

Ухвала від 12.04.2023

Господарське

Господарський суд Чернівецької області

Проскурняк Олег Георгійович

Ухвала від 03.04.2023

Господарське

Господарський суд Чернівецької області

Проскурняк Олег Георгійович

Ухвала від 15.03.2023

Господарське

Господарський суд Чернівецької області

Проскурняк Олег Георгійович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні