Ухвала
від 17.05.2023 по справі 908/3410/21
КАСАЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ВЕРХОВНОГО СУДУ

УХВАЛА

17 травня 2023 року

м. Київ

cправа № 908/3410/21

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного господарського суду:

Картере В.І. - головуючий, Банасько О.О., Пєсков В.Г.,

розглянувши клопотання Державної податкової служби України в особі відокремленого підрозділу Головного управління ДПС у Запорізької області про відстрочення сплати судового збору

та матеріали касаційної скарги Державної податкової служби України в особі відокремленого підрозділу Головного управління ДПС у Запорізької області

на постанову Центрального апеляційного господарського суду від 15.03.2023 (колегія суддів у складі: Вечірко І.О. - головуючий, Парусніков Ю.Б., Верхогляд Т.А.)

у справі № 908/3410/21

за заявою Товариства з обмеженою відповідальністю "Траверсін"

до Товариства з обмеженою відповідальністю "ЕМ БІ Груп"

про банкрутство,

ВСТАНОВИВ:

Державна податкова служба України в особі відокремленого підрозділу Головного управління ДПС у Запорізької області (далі - ГУ ДПС у Запорізької області ) 06.04.2023 подала до Верховного Суду касаційну скаргу на постанову Центрального апеляційного господарського суду від 15.03.2023, якою ухвалу Господарського суду Запорізької області від 03.11.2022 про затвердження звіту ліквідатора та ліквідаційного балансу Товариства з обмеженою відповідальністю "ЕМ БІ Груп" та закриття провадження у справі № 908/3410/21 залишено без змін.

Відповідно до п. 2 ч. 4 ст. 290 ГПК України до касаційної скарги додаються документи, що підтверджують сплату судового збору у встановлених порядку і розмірі, або документи, що підтверджують підстави звільнення від сплати судового збору відповідно до закону.

В порушення зазначених вимог до касаційної скарги ГУ ДПС у Запорізької області не додано документ про сплату (зарахування) судового збору в установленому законом порядку та розмірі, а саме 2864,00 грн.

26.04.2023 ухвалою Верховного Суду касаційну скаргу ГУ ДПС у Запорізької області залишено без руху; надано строк для усунення недоліків касаційної скарги протягом десяти днів з дня вручення цієї ухвали; роз`яснено скаржнику, що у разу невиконання у встановлений строк вимог цієї ухвали касаційна скарга вважатиметься неподаною та буде йому повернута.

02.05.2023 ГУ ДПС у Запорізької області отримано ухвалу Верховного Суду від 26.04.2023 про залишення касаційної скарги без руху, що підтверджується рекомендованим повідомленням про вручення поштового відправлення за трек - номером 0101618272517.

08.05.2023 ГУ ДПС у Запорізької області надіслало на Верховного Суду клопотання про відстрочення сплати судового збору, в якому скаржник посилається на те, що нього відсутні грошові кошти, а тому він не має можливості на сплату судового збору на дату усунення недоліків касаційної скарги.

Розглянувши клопотання ГУ ДПС у Запорізької області про відстрочення сплати судового збору, колегією суддів вирішено відмовити у задоволенні вказаного клопотання з огляду на таке.

Відповідно до статті 8 Закону України "Про судовий збір" враховуючи майновий стан сторони, суд може своєю ухвалою відстрочити або розстрочити сплату судового збору на певний строк, але не довше ніж до ухвалення судового рішення у справі за таких умов:

1) розмір судового збору перевищує 5 відсотків розміру річного доходу позивача - фізичної особи за попередній календарний рік; або

2) позивачами є:

а) військовослужбовці;

б) батьки, які мають дитину віком до чотирнадцяти років або дитину-інваліда, якщо інший з батьків ухиляється від сплати аліментів;

в) одинокі матері (батьки), які мають дитину віком до чотирнадцяти років або дитину-інваліда;

г) члени малозабезпеченої чи багатодітної сім`ї;

ґ) особа, яка діє в інтересах малолітніх чи неповнолітніх осіб та осіб, які визнані судом недієздатними чи дієздатність яких обмежена; або

3) предметом позову є захист соціальних, трудових, сімейних, житлових прав, відшкодування шкоди здоров`ю.

Суд може зменшити розмір судового збору або звільнити від його сплати на підставі, зазначеній у частині першій цієї статті.

Так, з аналізу статті 8 Закону України "Про судовий збір" вбачається, що законодавець, застосувавши конструкцію "суд, враховуючи майновий стан сторони, може…", тим самим визначив, що питання звільнення, зменшення розміру, відстрочення чи розстрочення сплати судового збору осіб, є правом, а не обов`язком суду навіть за наявності однієї з умов для такого звільнення, зменшення розміру, відстрочення чи розстрочення.

Що ж до самих умов, визначених статтею 8 вказаного Закону, то вони диференційовані за суб`єктним та предметним застосуванням.

Так, умови, визначені у пунктах 1 та 2 частини першої статті 8 вказаного Закону, можуть застосовуватися лише до позивачів - фізичних осіб, котрі перебувають у такому фінансовому стані, що розмір судового збору перевищує 5 відсотків розміру їх річного доходу, та до позивачів, що мають певний соціальний статус - є військовослужбовцями, батьками, які мають дитину віком до чотирнадцяти років або дитину з інвалідністю, якщо інший з батьків ухиляється від сплати аліментів; одинокими матерями (батьками), які мають дитину віком до чотирнадцяти років або дитину з інвалідністю; особами, які діють в інтересах малолітніх чи неповнолітніх осіб та осіб, які визнані судом недієздатними чи дієздатність яких обмежена.

Щодо третьої умови, визначеної у пункті 3 частини першої статті 8, то законодавець, застосувавши слово "або", не визначив можливість її застосування за суб`єктом застосування, в той же час визначив коло предметів спору, коли така умова може застосовуватись, - лише у разі, коли предметом позову є захист соціальних, трудових, сімейних, житлових прав, відшкодування шкоди здоров`ю.

Слід зазначити, що встановлений у статті 8 Закону України "Про судовий збір" перелік умов, для звільнення, зменшення розміру, відстрочення чи розстрочення є вичерпним.

Із системного аналізу змісту норм зазначеної статті вбачається, що положення пунктів 1 та 2 частини першої статті 8 Закону України "Про судовий збір" не поширюються на юридичних осіб, незалежно від наявності майнового критерію (майнового стану учасника справи - юридичної особи), а положення пункту 3 частини першої статті 8 вказаного Закону можуть бути застосовані до юридичної особи за наявності майнового критерію, але тільки у справах, визначених цим пунктом, тобто предметом позову у яких є захист соціальних, трудових, сімейних, житлових прав, відшкодування шкоди здоров`ю (постанова Великої Палати Верховного Суду від 14.01.2021 у справі № 0940/2276/18).

Предметом справи, що розглядається, не є захист соціальних, трудових, сімейних, житлових прав, відшкодування шкоди здоров`ю.

Відтак, ГУ ДПС у Запорізької області не відноситься до переліку осіб, зазначених у статті 8 Закону України "Про судовий збір" та зазначені ним у заяві підстави не передбачені вказаною нормою.

Верховний Суд зауважує, що "право на суд" не є абсолютним, воно може бути піддане обмеженням, дозволеним за змістом, включно з фінансовими. Так, інтереси справедливого здійснення правосуддя можуть виправдовуватися накладенням фінансових обмежень на доступ особи до суду. Вимога сплати зборів цивільними судами у зв`язку з поданням позовів, які вони мають розглянути, не може вважатися обмеженням права на доступ до суду, яке є саме по собі таким, що суперечить пункту 1 статті 6 Конвенції (рішення Європейського суду з прав людини від 19.06.2001 у справі "Креуз проти Польщі").

Необхідність сплати судового збору є певним обмеженням при зверненні до суду, однак таке обмеження є загальним для всіх суб`єктів, узгоджується зі статтею 129 Конституції України, якою визначено рівність усіх учасників судового процесу перед законом і судом. Отже, самі лише обставини, пов`язані списанням коштів з рахунку боржника, у зв`язку із наявністю відкритого виконавчого провадження та неналежним виконанням обов`язків розпорядником майна боржника не можуть вважатися підставою для відстрочення сплати судового збору.

Оскільки скаржником не усунуто недоліків поданої касаційної скарги, колегія суддів дійшла висновку про повернення касаційної скарги ГУ ДПС у Запорізької області.

Керуючись статтями 174, 234, 235, 287, 292 Господарського процесуального кодексу України, Верховний Суд

УХВАЛИВ:

1. Відмовити Державній податковій службі України в особі відокремленого підрозділу Головного управління ДПС у Запорізької області у задоволенні клопотання про відстрочення сплати судового збору.

2. Касаційну скаргу Державної податкової служби України в особі відокремленого підрозділу Головного управління ДПС у Запорізької області на постанову Центрального апеляційного господарського суду від 15.03.2023 у справі № 908/3410/21 повернути скаржнику.

3. Копію касаційної скарги та оригінали доданих до неї документів повернути заявнику. Оригінал касаційної скарги залишити в суді касаційної інстанції.

Ухвала набирає законної сили з моменту її підписання та оскарженню не підлягає.

Головуючий В. Картере

Судді О. Банасько

В. Пєсков

СудКасаційний господарський суд Верховного Суду
Дата ухвалення рішення17.05.2023
Оприлюднено22.05.2023
Номер документу110961988
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —908/3410/21

Ухвала від 17.10.2023

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Картере В.І.

Ухвала від 21.09.2023

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Картере В.І.

Ухвала від 17.05.2023

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Картере В.І.

Ухвала від 26.04.2023

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Картере В.І.

Ухвала від 26.04.2023

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Картере В.І.

Постанова від 15.03.2023

Господарське

Центральний апеляційний господарський суд

Вечірко Ігор Олександрович

Постанова від 15.03.2023

Господарське

Центральний апеляційний господарський суд

Вечірко Ігор Олександрович

Ухвала від 30.01.2023

Господарське

Центральний апеляційний господарський суд

Вечірко Ігор Олександрович

Ухвала від 30.01.2023

Господарське

Центральний апеляційний господарський суд

Вечірко Ігор Олександрович

Ухвала від 09.01.2023

Господарське

Центральний апеляційний господарський суд

Вечірко Ігор Олександрович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні