Шостий апеляційний адміністративний суд
Новинка
Отримуйте стислий та зрозумілий зміст судового рішення. Це заощадить ваш час та зусилля.
РеєстраціяШОСТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУДСправа № 620/526/22 Суддя (судді) першої інстанції: Клопот С.Л.
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
18 травня 2023 року м. Київ
Шостий апеляційний адміністративний суд у складі:
головуючого - судді Федотова І.В.,
суддів: Єгорової Н.М. та Сорочка Є.О.,
розглянувши в порядку письмового провадження апеляційну скаргу ОСОБА_1 на рішення Чернігівського окружного адміністративного суду від 05 липня 2022 року у справі за адміністративним позовом ОСОБА_1 до Управління Служби безпеки України в Чернігівській області про визнання протиправною бездіяльності, зобов`язання вчинити дії,
ВСТАНОВИВ:
ОСОБА_1 (далі - позивач, ОСОБА_1 ) звернувся до суду з позовом до Управління Служби безпеки України в Чернігівській області (далі - відповідач) в якому просив:
1. Визнати протиправними бездіяльність відповідача, яка полягає у не наданні відповіді по суті звернення від 23.10.2021, з відображенням інформації відносно назв та термінів дії нормативних документів СБУ, які встановлювали військовослужбовцям розмір надбавок «за особливості проходження служби», «за службу в умовах режимних обмежень», доплати військовослужбовцям оперативних підрозділів, які постійно співробітничають з особами, залученими до участі в оперативно-розшуковій діяльності на конфіденційній основі та премії у 2019-2021 роках, граничний максимально можливий розмір цих надбавок, доплат, підвищень, премії та щодо встановлення будь-яких нових додаткових видів грошового забезпечення, їх розмірів протягом 2019-2021 років, за посадою «старшого оперуповноваженого в особливо важливих справах 2 сектору відділу контррозвідувального захисту економіки Управління Служби безпеки України в Чернігівській області» чи аналогічною посадою.
2. Зобов`язати відповідача повторно розглянути та надати відповідь по суті звернення від 23.10.2021, з відображенням інформації відносно назв та термінів дії нормативних документів СБУ, які встановлювали військовослужбовцям розмір надбавок «за особливості проходження служби», «за службу в умовах режимних обмежень», доплати військовослужбовцям оперативних підрозділів, які постійно співробітничають з особами, залученими до участі в оперативно-розшуковій діяльності на конфіденційній основі та премії у 2019-2021 роках, граничний максимально можливий розмір цих надбавок, доплат, підвищень, премії та щодо встановлення будь-яких нових додаткових видів грошового забезпечення, їх розмірів протягом 2019-2021 років, за посадою «старшого оперуповноваженого в особливо важливих справах 2 сектору відділу контррозвідувального захисту економіки Управління Служби безпеки України в Чернігівській області» чи аналогічною посадою.
3. Визнати протиправною бездіяльність відповідача щодо непроведення перерахунку розміру грошового забезпечення з урахуванням розмірів посадового окладу та окладу за військовим званням, визначених шляхом множення розміру прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого законом на 01.01.2020, на відповідний тарифний коефіцієнт згідно з додатками 1, 12, 13, 14 до постанови Кабінету Міністрів України №704 від 30.08.2017 «Про грошове забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу та деяких інших осіб» та не оформлення і не надання до Головного управління Пенсійного фонду України в Чернігівській області оновленої довідки про розмір мого грошового забезпечення станом на 29.01.2020 відповідно до вимог статей 43 і 63 Закону України від 09.04.1992 № 2262-ХІІ «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб», положень постанови Кабінету Міністрів України від 30.08.2017 №704 «Про грошове забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу та деяких інших осіб» із зазначенням відомостей про розміри посадового окладу, окладу за військове звання, визначених шляхом множення розміру прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого законом на 01.01.2020, на відповідний тарифний коефіцієнт згідно з додатками 1, 12, 13,14 до постанови Кабінету Міністрів України №704 від 30.08.2017, а також процентної надбавки за вислугу років, щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавки, доплати, підвищення) та премії, для проведення перерахунку основного розміру його пенсії з 01.02.2020.
4. Зобов`язати відповідача перерахувати розмір грошового забезпечення з урахуванням розмірів посадового окладу та окладу за військовим званням, визначених шляхом множення розміру прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого законом на 01.01.2020, на відповідний тарифний коефіцієнт згідно з додатками 1, 12, 13, 14 до постанови Кабінету Міністрів України №704 від 30.08.2017 «Про грошове забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу та деяких інших осіб» та оформити і надати до Головного управління Пенсійного фонду України в Чернігівській області оновлену довідку про розмір мого грошового забезпечення станом на 29.01.2020 відповідно до вимог статей 43 і 63 Закону України від 09.04.1992 № 2262-ХІІ «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб», положень постанови Кабінету Міністрів України від 30.08.2017 №704 «Про грошове забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу та деяких інших осіб» із зазначенням відомостей про розміри посадового окладу, окладу за військове звання, визначених шляхом множення розміру прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого законом на 01.01.2020, на відповідний тарифний коефіцієнт згідно з додатками 1,12, 13, 14 до постанови Кабінету Міністрів України №704 від 30.08.2017, а також процентної надбавки за вислугу років, щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавки, доплати, підвищення) та премії, для проведення перерахунку основного розміру його пенсії з 01.02.2020.
5. Визнати протиправною бездіяльність відповідача щодо невиготовлення та ненадання до Головного управління Пенсійного фонду України в Чернігівській області нової довідки про розмір грошового забезпечення станом на 05 березня 2019 року відповідно до вимог ст., ст. 43, 63 Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб», положень постанови Кабінету Міністрів України від 30 серпня 2017 року №704 «Про грошове забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу та деяких інших осіб» із зазначенням відомостей про розміри посадового окладу, окладу за військовим званням, а також процентної надбавки за вислугу років, щомісячних додаткових видів грошового забезпечення вказаних у максимально можливих розмірах (надбавки за особливості проходження служби, надбавки за службу в умовах режимних обмежень, доплати військовослужбовцям оперативних підрозділів, які постійно співробітничають з особами, залученими до участі в оперативно-розшуковій діяльності на конфіденційній основі, премії), для здійснення обчислення та перерахунку його пенсії.
6. Зобов`язати відповідача виготовити та надати до Головного управління Пенсійного фонду України в Чернігівській області нової довідки про розмір грошового забезпечення станом на 05 березня 2019 року відповідно до вимог ст., ст. 43, 63 Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб», положень постанови Кабінету Міністрів України від 30 серпня 2017 року №704 «Про грошове забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу та деяких інших осіб» із зазначенням відомостей про розміри посадового окладу, окладу за військовим званням, а також процентної надбавки за вислугу років, щомісячних додаткових видів грошового забезпечення вказаних у максимально можливих розмірах (надбавки за особливості проходження служби, надбавки за службу в умовах режимних обмежень, доплати військовослужбовцям оперативних підрозділів, які постійно співробітничають з особами, залученими до участі в оперативно-розшуковій діяльності на конфіденційній основі, премії), для здійснення обчислення та перерахунку його пенсії.
Рішенням Чернігівського окружного адміністративного суду від 05 липня 2022 року позов було задоволено частково.
Визнано протиправними бездіяльність Управління Служби безпеки України в Чернігівській області, яка полягає у ненаданню ОСОБА_1 відповіді по суті звернення від 23.10.2021, з відображенням інформації відносно назв та термінів дії нормативних документів СБУ, які встановлювали військовослужбовцям розмір надбавок «за особливості проходження служби», «за службу в умовах режимних обмежень», доплати військовослужбовцям оперативних підрозділів, які постійно співробітничають з особами, залученими до участі в оперативно-розшуковій діяльності на конфіденційній основі та премії у 2019-2021 роках, граничний максимально можливий розмір цих надбавок, доплат, підвищень, премії та щодо встановлення будь-яких нових додаткових видів грошового забезпечення, їх розмірів протягом 2019-2021 років, за посадою «старшого оперуповноваженого в особливо важливих справах 2 сектору відділу контррозвідувального захисту економіки Управління Служби безпеки України в Чернігівській області» чи аналогічною посадою.
Зобов`язано Управління Служби безпеки України в Чернігівській області повторно розглянути та надати відповідь по суті ОСОБА_1 на звернення від 23.10.2021, з відображенням інформації відносно назв та термінів дії нормативних документів СБУ, які встановлювали військовослужбовцям розмір надбавок «за особливості проходження служби», «за службу в умовах режимних обмежень», доплати військовослужбовцям оперативних підрозділів, які постійно співробітничають з особами, залученими до участі в оперативно-розшуковій діяльності на конфіденційній основі та премії у 2019-2021 роках, граничний максимально можливий розмір цих надбавок, доплат, підвищень, премії та щодо встановлення будь-яких нових додаткових видів грошового забезпечення, їх розмірів протягом 2019-2021 років, за посадою «старшого оперуповноваженого в особливо важливих справах 2 сектору відділу контррозвідувального захисту економіки Управління Служби безпеки України в Чернігівській області» чи аналогічною посадою.
В решті позовних вимог відмовлено.
Не погоджуючись із вказаним рішенням в частині відмовлених позовних вимог, позивачем подано апеляційну скаргу, в якій просить його скасувати та прийняти нове яким позов задовольнити повністю.
Апеляційний розгляд справи здійснюється в порядку письмового провадження, згідно з п. 3 ч. 1 ст. 311 КАС України, яким передбачено, що суд апеляційної інстанції може розглянути справу в порядку письмового провадження за наявними у справі матеріалами, якщо справу може бути вирішено на основі наявних у ній доказів, у разі подання апеляційної скарги на рішення суду першої інстанції, які ухвалені в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін (у письмовому провадженні).
Відповідно до ч. 1 ст. 308 КАС України суд апеляційної інстанції переглядає справу за наявними у ній і додатково поданими доказами та перевіряє законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги.
Заслухавши суддю-доповідача, дослідивши доводи апеляційної скарги та перевіривши матеріали справи, колегія суддів вважає, що апеляційна скарга підлягає частковому задоволенню з наступних підстав.
Як вбачається з матеріалів справи та встановлено судом першої інстанції, відповідно до наказу начальника Управління Служби безпеки України в Чернігівській області від 29.12.2007 №289-ОС ОСОБА_1 звільнено з посади старшого оперуповноваженого по особливо важливих справах 2 сектору відділу контррозвідувального захисту економіки Управління Служби безпеки України в Чернігівській області та виключено зі списків особового складу з 31.12.2007 за підпунктом «а» пункту 65 та за підпунктом «б» пункту 67 (за станом здоров`я - непридатний до військової служби в мирний час, обмежено придатний у воєнний час), в запас Служби безпеки України з правом носіння військової форми одягу. Загальна вислуга років становить 30 років 11 місяців.
17.06.2021 позивач письмово звернувся до відповідача з проханням підготувати і надати до Головного управління Пенсійного фонду України в Чернігівській області:
1. Нову довідку про розмір грошового забезпечення станом на 05 березня 2019 року відповідно до вимог ст. ст. 43, 63 Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб», положень постанови Кабінету Міністрів України від 30 серпня 2017 року №704 «Про грошове забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу та деяких інших осіб» із зазначенням відомостей про розміри посадового окладу, окладу за військовим званням, а також процентної надбавки за вислугу років, щомісячних додаткових видів грошового забезпечення вказаних у максимально можливих розмірах (надбавки за особливості проходження служби, надбавки за службу в умовах режимних обмежень, доплати військовослужбовцям оперативних підрозділів, які постійно співробітничають з особами, залученими до участі в оперативно-розшуковій діяльності на конфіденційній основі, премії), для здійснення обчислення та перерахунку його пенсії.
2. Нову довідку про розмір грошового забезпечення станом на 29 січня 2020 року відповідно до вимог ст. ст. 43, 63 Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб», положень постанови Кабінету Міністрів України від 30 серпня 2017 року №704 «Про грошове забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу та деяких інших осіб» із зазначенням відомостей про розміри посадового окладу, окладу за військовим званням, визначені шляхом множення розміру прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого законом на 01 січня 2020 року, на відповідний тарифний коефіцієнт згідно з додатками 1, 12, 13, 14 до постанови Кабінету Міністрів України від ЗО серпня 2017 року № 704 «Про грошове забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу та деяких інших осіб», а також процентної надбавки за вислугу років, щомісячних додаткових видів грошового забезпечення вказаних у максимально можливих розмірах (надбавки за особливості проходження служби, надбавки за службу в умовах режимних обмежень, доплати військовослужбовцям оперативних підрозділів, які постійно співробітничають з особами, залученими до участі в оперативно- розшуковій діяльності на конфіденційній основі, премії), для здійснення обчислення та перерахунку його пенсії.
Листом від 22.07.2021 №74/9/Д-157/14/433 відповідач відмовив позивачу в підготовці та наданні до Головного управління Пенсійного фонду України в Чернігівській області зазначених довідок.
23.10.2021 позивач письмово звернувся до відповідача з проханням негайно повідомити:
-номер, назву та дати введення в дію і припинення чинності відомчого нормативного документу СБУ, яким військовослужбовцям Служби безпеки у 2019 році, зокрема на 05.03.2019, було встановлено виплату надбавки «за особливості проходження служби», максимально можливий розмір цієї надбавки ( у відсотках ), а також граничний максимально можливий розмір цієї надбавки (у відсотках) за посадою старшого оперуповноваженого по особливо важливих справах 2 сектору відділу контррозвідувального захисту економіки Управління Служби безпеки України в Чернігівській області (аналогічною посадою), якщо такий встановлений, від посадового окладу з урахуванням окладу за військовим званням та надбавки за вислугу років;
-номер, назву та дати введення в дію і припинення чинності відомчого нормативного документу СБУ, яким військовослужбовцям Служби безпеки було в подальшому підвищено виплату надбавки «за особливості проходження служби» від посадового окладу, з урахуванням окладу за військовим званням та надбавки за вислугу років, вказавши новий максимально можливий розмір цієї надбавки ( у відсотках ), а також граничний максимально можливий розмір цієї надбавки (у відсотках) за посадою старшого оперуповноваженого по особливо важливих справах 2 сектору відділу контррозвідувального захисту економіки Управління Служби безпеки України в Чернігівській області (аналогічною посадою), якщо такий встановлений;
-номер, назву та дати введення в дію і припинення чинності відомчого нормативного документу СБУ, яким військовослужбовцям Служби безпеки було підвищено виплату надбавки «за особливості проходження служби» від посадового окладу, з урахуванням окладу за військовим званням та надбавки за вислугу років, до 100%, вказавши також граничний максимально можливий розмір цієї надбавки (у відсотках) за посадою старшого оперуповноваженого по особливо важливих справах 2 сектору відділу контррозвідувального захисту економіки Управління Служби безпеки України в Чернігівській області (аналогічною посадою), якщо такий встановлений;
- номер, назву та дати введення в дію і припинення чинності відомчого нормативного документу СБУ, яким військовослужбовцям Служби безпеки у 2019 році, зокрема на 05.03.2019 було встановлено виплату надбавки «за службу в умовах режимних обмежень» (від ПО) вказавши граничний максимально можливий розмір цієї надбавки (у відсотках), а також граничний максимально можливий розмір цієї надбавки (у відсотках) за посадою старшого оперуповноваженого по особливо важливих справах 2 сектору відділу контррозвідувального захисту економіки Управління Служби безпеки України в Чернігівській області (аналогічною посадою), якщо такий встановлений. Якщо відомчими нормативними документами СБУ в подальшому змінювався граничний максимально можливий розмір цієї надбавки (у відсотках) для військовослужбовців Служби безпеки або був встановлений новий граничний максимально можливий розмір цієї надбавки (у відсотках) за посадою старшого оперуповноваженого по особливо важливих справах 2 сектору відділу контррозвідувального захисту економіки Управління Служби безпеки України в Чернігівській області (аналогічною посадою), - повідомити номер, назву та дати введення в дію і припинення чинності відомчого нормативного документу (документів) СБУ;
- номер, назву та дати введення в дію і припинення чинності відомчого нормативного документу СБУ, яким військовослужбовцям Служби безпеки у 2019 році, зокрема на 05.03.2019 було встановлено виплату «доплати військовослужбовцям оперативних підрозділів , які постійно співробітничають з особами, залученими до участі в оперативно-розшуковій діяльності на конфіденційній основі» вказавши граничний максимально можливий розмір цієї доплати (у відсотках), та від яких саме видів грошового забезпечення вона нараховується, а також граничний максимально можливий розмір цієї доплати (у відсотках) за посадою старшого оперуповноваженого по особливо важливих справах 2 сектору відділу контррозвідувального захисту економіки Управління Служби безпеки України в Чернігівській області (аналогічною посадою), якщо такий встановлений. Якщо відомчими нормативними документами СБУ в подальшому змінювався граничний максимально можливий розмір цієї доплати (у відсотках) для військовослужбовців Служби безпеки або був встановлений новий граничний максимально можливий розмір цієї доплати (у відсотках) за посадою старшого оперуповноваженого по особливо важливих справах 2 сектору відділу контррозвідувального захисту економіки Управління Служби безпеки України в Чернігівській області (аналогічною посадою), - повідомити мені номер, назву та дати введення в дію і припинення чинності відомчого нормативного документу (документів) СБУ;
-номер, назву та дати введення в дію і припинення чинності відомчого нормативного документу СБУ, яким військовослужбовцям Служби безпеки у 2019 році, зокрема на 05.03.2019 було встановлено виплату премії (від ПО) вказавши граничний максимально можливий розмір цієї премії (у відсотках), а також граничний максимально можливий розмір цієї премії (у відсотках) за посадою старшого оперуповноваженого по особливо важливих справах 2 сектору відділу контррозвідувального захисту економіки Управління Служби безпеки України в Чернігівській області (аналогічною посадою), якщо такий встановлений. Якщо відомчими нормативними документами СБУ в подальшому змінювався граничний максимально можливий розмір цієї премії (у відсотках) для військовослужбовців Служби безпеки або був встановлений новий граничний максимально можливий розмір цієї премії (у відсотках) за посадою старшого оперуповноваженого по особливо важливих справах 2 сектору відділу контррозвідувального захисту економіки Управління Служби безпеки України в Чернігівській області (аналогічною посадою), - повідомити мені номер, назву та дати введення в дію і припинення чинності відомчого нормативного документу (документів) СБУ;
-номер, назву та дати введення в дію і припинення чинності відомчих нормативних документів СБУ, яким військовослужбовцям Служби безпеки, (окремо - за посадою старшого оперуповноваженого по особливо важливих справах 2 сектору відділу контррозвідувального захисту економіки Управління Служби безпеки України в Чернігівській області чи аналогічною посадою) встановлювались, починаючи з 05.03.2019 до теперішнього часу будь-які нові надбавки, доплати, підвищення або премії, не перелічені у виданій Вами довідці №9/138 від 07.10.2020, якщо такі були встановлені, - із вказівкою дати початку їх виплати, розміру (у відсотках) та від яких саме видів грошового забезпечення вони обраховуються.
Надісланий позивачу відповідачем лист від 22.11.2021 №74/9/Д-259/14/433 не містить відповіді на заявлені позивачем вимоги.
Не погоджуючись із наведеним позивач звернувся до суду з даним адміністративним позовом.
Колегія суддів при винесенні даної постанови керується наступним.
Спеціальним законом, який регулює правовідносини у сфері пенсійного забезпечення громадян України із числа осіб, які перебували на військовій службі, є Закон України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб» №2262-ХІІ (далі - Закон №2262-ХІІ).
Статтею 9 Закону України «Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей» №2011-XII(далі - Закон №2011-XII) визначено, що держава гарантує військовослужбовцям достатнє матеріальне, грошове та інші види забезпечення в обсязі, що відповідає умовам військової служби, стимулює закріплення кваліфікованих військових кадрів.
Згідно із ч. 2 ст. 9 Закону №2011-ХІІ до складу грошового забезпечення входять: посадовий оклад, оклад за військовим званням; щомісячні додаткові види грошового забезпечення (підвищення посадового окладу, надбавки, доплати, винагороди, які мають постійний характер, премія); одноразові додаткові види грошового забезпечення.
Грошове забезпечення визначається залежно від посади, військового звання, тривалості, інтенсивності та умов військової служби, кваліфікації, наукового ступеня і вченого звання військовослужбовця. Грошове забезпечення підлягає індексації відповідно до закону (ч. 3 ст. 9 Закону №2011-ХІІ).
Так, статтею 43 Закону №2262-ХІІ передбачено, що пенсії особам офіцерського складу, прапорщикам і мічманам, військовослужбовцям надстрокової служби та військової служби за контрактом, особам, які мають право на пенсію за цим Законом, та членам їх сімей обчислюються з розміру грошового забезпечення, враховуючи відповідні оклади за посадою, військовим (спеціальним) званням, процентну надбавку за вислугу років, щомісячні додаткові види грошового забезпечення (надбавки, доплати, підвищення) та премії в розмірах, установлених законодавством, з якого було сплачено єдиний внесок на загальнообов`язкове державне соціальне страхування, а до 1 січня 2011 року - страхові внески на загальнообов`язкове державне пенсійне страхування, у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.
30 серпня 2017 року Кабінет Міністрів України прийняв постанову №704 «Про грошове забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу та деяких інших осіб» (далі - Постанова №704), якою затвердив тарифні сітки розрядів і коефіцієнтів посадових окладів, схеми тарифних розрядів, тарифних коефіцієнтів, додаткові види грошового забезпечення, розміри надбавки за вислугу років.
Відповідно до пункту 2 Постанови №704 грошове забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу складається з посадового окладу, окладу за військовим (спеціальним) званням, щомісячних (підвищення посадового окладу, надбавки, доплати, винагороди, які мають постійний характер, премії) та одноразових додаткових видів грошового забезпечення.
Пунктом 4 Постанови №704 в редакції, чинній до 24 лютого 2018 року встановлено, що розміри посадових окладів, окладів за військовими (спеціальними) званнями військовослужбовців, осіб рядового та начальницького складу визначаються шляхом множення розміру прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого законом на 1 січня календарного року (але не менше 50 відсотків розміру мінімальної заробітної плати, встановленого законом на 1 січня календарного року), на відповідний тарифний коефіцієнт згідно з додатками 1, 12, 13, 14.
Разом із тим, у примітці 1 до Додатку 1 Постанови №704 зазначено, що посадові оклади за розрядами тарифної сітки визначаються шляхом множення розміру прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого законом на 1 січня календарного року (але не менше 50 відсотків розміру мінімальної заробітної плати, встановленого законом на 1 січня календарного року), на відповідний тарифний коефіцієнт. У разі коли посадовий оклад визначений у гривнях з копійками, цифри до 4,99 відкидаються, від 5 і вище - заокруглюються до десяти гривень.
Подібні за змістом пояснення містять й примітки до Додатку 12-14 цієї Постанови.
Проте, Постановою №103, яка набрала чинності 24 лютого 2018 року до Постанови №704 внесені зміни, внаслідок яких пункт 4 викладено у новій редакції: «установити, що розміри посадових окладів, окладів за військовими (спеціальними) званнями військовослужбовців, осіб рядового та начальницького складу визначаються шляхом множення розміру прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого законом на 01 січня 2018 року, на відповідний тарифний коефіцієнт згідно з додатками 1, 12, 13 і 14».
При цьому, зміни до додатків 1, 12, 13 і 14 не вносилися.
Таким чином, пункт 4 Постанови №704 після внесення до нього відповідних змін визначав, що при обчисленні розмірів посадових окладів, окладів за військовими (спеціальними) званнями військовослужбовців, осіб рядового та начальницького складу використовується такий показник, як «розмір прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого законом на 01 січня 2018 року», тоді як згідно з примітками до вказаних додатків розрахунковою величиною визначено процентний показник від розміру мінімальної заробітної плати, встановленого законом на 1 січня календарного року.
У подальшому, постановою Шостого апеляційного адміністративного суду від 29 січня 2020 року у справі №826/6453/18 визнано протиправним та скасовано пункт 6 Постанови №103, яким, зокрема, у пункт 4 Постанови №704 були внесені відповідні зміни. Отже, зміни до пункту 4 Постанови №704, внесені пунктом 6 Постанови №103, з 29 січня 2020 року не підлягають застосуванню.
Колегія суддів наголошує, що в редакція п.4 Постанови № 704 (до внесення змін постановою № 103) передбачала що розміри посадових окладів, окладів за військовими (спеціальними) званнями військовослужбовців, осіб рядового та начальницького складу визначаються шляхом множення розміру прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого законом на 1 січня календарного року (але не менше 50 відсотків розміру мінімальної заробітної плати, встановленого законом на 1 січня календарного року), на відповідний тарифний коефіцієнт згідно з додатками 1, 12, 13, 14.
Отже у період з 01 січня 2018 року по 29 січня 2020 року згідно із Постановою №704 (в редакції Постанови №103) розрахунковою величиною для визначення розмірів посадових окладів та окладів за військовим званням, як складових грошового забезпечення військовослужбовців, що проходять військову службу, є - розмір прожиткового мінімуму для працездатних осіб, визначений законом на 01 січня 2018 року, а мінімальна заробітна плата (чи її частина) для розрахунків розмірів цих окладів у зазначений період не застосовується.
Проте, визнання Шостим апеляційним адміністративним судом протиправним та скасування пункту 6 Постанови №103 не впливає на застосування мінімальної заробітної плати як розрахункової величини для визначення посадових окладів та заробітної плати працівників та інших виплат з огляду на таке.
Великою Палатою Верховного Суду у постанові від 11 грудня 2019 року у справі №240/4946/18 викладений висновок щодо застосування норм права, а саме зазначено, що за змістом пункту 3 розділу ІІ «Прикінцеві та перехідні положення» Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України» від 06 грудня 2016 року №1774-VIII мінімальна заробітна плата після набрання чинності цим Законом не застосовується як розрахункова величина для визначення посадових окладів та заробітної плати працівників та інших виплат. До внесення змін до законів України щодо незастосування мінімальної заробітної плати як розрахункової величини вона застосовується в розмірі прожиткового мінімуму для працездатних осіб, установленого на 01 січня календарного року, починаючи з 01 січня 2017 року.
Оскільки норма пункту 3 розділу ІІ «Прикінцеві та перехідні положення» Закону України від 06 грудня 2016 року №1774-VІІІ «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України» не втратила чинності і за юридичною силою є вищою за положення пункту 4 Постанови №704, у редакції до внесення змін Постановою №103, а також додатків 1, 12, 13, 14 Постанови №704, відсутні підстави для обчислення розміру окладу за посадою позивача та окладу за військовим званням із використанням величини мінімальної заробітної плати.
Колегія суддів наголошує, що з 29.01.2020 року була відновлена дія такої величини обчислення розміру окладу за посадою та окладу за військовим званням як прожитковий мінімум для працездатних осіб, встановлений законом на 01 січня календарного року на відміну від попереднього правила обчислення розміру окладу за посадою та окладу за військовим званням як прожитковий мінімумом для працездатних осіб, встановлений законом на 01.01.2018.
Суд враховує те, що на час виникнення спірних правовідносин п. 4 постанови Кабінету Міністрів України викладений в редакції підпункту 1 пункту 3 Змін, що вносяться до постанов Кабінету Міністрів України, затверджених постановою Кабінету міністрів України № 103, а саме: « 4. Установити, що розміри посадових окладів, окладів за військовими (спеціальними) званнями військовослужбовців, осіб рядового та начальницького складу визначаються шляхом множення розміру прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого законом на 1 січня 2018 р., на відповідний тарифний коефіцієнт згідно з додатками 1, 12, 13 і 14».
Проте, Верховним Судом у постанові від 19.01.2022 по справі 826/9052/18 було викладено висновки про необхідність зобов`язання Кабінету Міністрів України скасувати підпункт 1 пункту 3 Змін, що вносяться до постанов Кабінету Міністрів України, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 21 лютого 2018 року № 103 стосовно внесення змін до постанови Кабінету Міністрів України від 30 серпня 2017 року №704 «Про грошове забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу та деяких інших осіб», що додатково свідчить про неможливість застосування пункту 4 в редакції постанови № 103.
Отже з 29.01.2020 виникли підстави для визначення розмірів посадових окладів, окладів за військовими (спеціальними) званнями військовослужбовців, осіб рядового та начальницького складу шляхом множення розміру прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого законом на 1 січня календарного року на відповідний тарифний коефіцієнт згідно з додатками 1,12,13,14, тобто станом на 01.01.2020, а не прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого законом на 01.01.2018.
Аналогічна правова позиція викладена у постанові Верховного Суду від 02.08.2022 у справі №440/6017/21, які в силу приписів частини 5 статті 242 КАС України та частини 6 статті 13 Закону України «Про судоустрій і статус суддів» враховуються апеляційним судом під час вирішення наведеного спору.
Враховуючи викладене колегія суддів вважає, що з 29.01.2020 року у позивача знову виникло право на отримання довідки про розмір грошового забезпечення для перерахунку пенсії за формою, що передбачена додатком 2 до Порядку № 45, з урахуванням оновлених даних про розмір посадового окладу та окладу за військовим званням, який визначається шляхом застосування п. 4 Постанови № 704 в первинній редакції.
Враховуючи викладені обставини у сукупності колегія суддів приходить до висновку про те, що вимоги позивача про виготовлення нової довідки про розмір грошового забезпечення для цілей перерахунку пенсії у зв`язку зі збільшенням розрахункової величини для обчислення посадового окладу й окладу за військовим званням та відповідно грошового забезпечення є законними і обґрунтованими, а тому підлягають задоволенню шляхом:
- визнання протиправною бездіяльності відповідача щодо не оформлення і не надання до Головного управління Пенсійного фонду України в Чернігівській області оновленої довідки про розмір його грошового забезпечення станом на 29.01.2020 відповідно до вимог статей 43, 63 Закону України від 09.04.1992 №2262-ХІІ «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб», положень постанови Кабінету Міністрів України №704 від 30.08.2017 «Про грошове забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу та деяких інших осіб» із зазначенням відомостей про розміри посадового окладу, окладу за військове звання, визначених шляхом множення розміру прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого законом на 01.01.2020, на відповідний тарифний коефіцієнт згідно з додатками 1, 12, 13, 14 до постанови Кабінету Міністрів України №704 від 30.08.2017, а також процентної надбавки за вислугу років, щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавки, доплати, підвищення) та премії, для проведення перерахунку основного розміру його пенсії з 01.02.2020;
- зобов`язання відповідача підготувати і надати до Головного управління Пенсійного фонду України в в Чернігівській області нову довідку про розмір грошового забезпечення позивача станом на 29.01.2020 відповідно до вимог статей 43, 63 Закону України від 09.04.1992 №2262-ХІІ «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб», положень постанови Кабінету Міністрів України №704 від 30.08.2017 «Про грошове забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу та деяких інших осіб» із зазначенням відомостей про розміри посадового окладу, окладу за військове звання, визначених шляхом множення розміру прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого законом на 01.01.2020, на відповідний тарифний коефіцієнт згідно з додатками 1, 12, 13, 14 до постанови Кабінету Міністрів України №704 від 30.08.2017, а також процентної надбавки за вислугу років, щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавки, доплати, підвищення) та премії, для проведення перерахунку основного розміру його пенсії з 01.02.2020.
При цьому вимоги щодо визнання протиправними дії відповідача щодо непроведення перерахунку розміру грошового забезпечення з урахуванням розмірів посадового окладу та окладу за спеціальним званням, визначених шляхом множення розміру прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого законом на 01 січня 2020 року на відповідний тарифний коефіцієнт згідно з додатками 1, 12, 13, 14 до постанови Кабінету Міністрів України від 30 серпня 2017 року № 704 «Про грошове забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу та деяких інших осіб» та зобов`язання вчинити відповідні дії не підлягають задоволенню, оскільки перерахунок грошового забезпечення здійснюється особам, які проходять дійсну військову службу або за період проходження військової служби, в той час як позивач є пенсіонером.
В частині позовних вимог про відмову ОСОБА_1 в підготовці та надані до Головного управління Пенсійного фонду України в Чернігівській області оновленої довідки про розмір його грошового забезпечення станом на 05.03.2019 та зобов`язання відповідача вчинити відповідні дії, колегія суддів зазначає наступне.
Як вбачається з матеріалів справи та не заперечується сторонами, довідка про розмір грошового забезпечення станом на 05 березня 2019 року була надана відповідачем до Головного управління Пенсійного фонду України в Чернігівській області на виконання рішення Чернігівського окружного адміністративного суду у справі № 620/479/20 від 3 вересня 2020 року.
Зокрема, вказаним рішенням було зобов`язано Управління служби безпеки України в Чернігівській області підготувати та надати до Головного управління Пенсійного фонду України в Чернігівській області нову довідку про розмір грошового забезпечення ОСОБА_1 станом на 05.03.2019, у відповідності до вимог статей 43 і 63 Закону України від 09.04.1992 №2262-ХІІ «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб»,статті 9 Закону України від 20.12.1991 №2011-XII «Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей`та з врахуванням положень постанови Кабінету Міністрів України від 30.08.2017 №704 «Про грошове забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу та деяких інших осіб», із обов`язковим зазначенням відомостей про розміри щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавки, доплати, підвищення) та премії, для проведення з 01.04.2019 перерахунку основного розміру його пенсії.
Так, суд першої інстанції дійшов висновку про відмову у задоволенні вказаної позовної вимоги виходячи з того, що така довідка вже надавалась відповідачем.
При цьому, спосіб та порядок виконання відповідачем цього рішення суду не оскаржувався.
Разом з тим, як зазначає апелянт у своїй апеляційній скарзі, формально рішення суду у справі № 620/479/20 було виконано. Водночас, будь-які відомості про конкретні розміри щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавки, доплати, підвищення) та премії у вказаному судовому рішенні не зазначені і навіть таких позовних вимог позивач не висував, з огляду на їх передчасність.
Досліджуючи вказані обставини, колегія суддів погоджується з наведеними доводами апелянта.
Дійсно, в межах справи № 620/479/20 судом не надавалась оцінка вищевказаним обставинам. Відтак, незгода позивача із зазначеними відповідачем конткретними розмірами щомісячних додаткових видів грошового забезпечення і стало підставою для звернення з даним позовом, в тому числі.
Суд першої інстанції помилкового не звернув увагу на вказані вище обставини, що призвело до передчасного висновку про відмову у задоволенні вказаних позовних вимог з мотивів наведених вище.
Так, розглядаючи питання щодо розміру складових довідки для перерахунку пенсії позивачу, колегія суддів дійшла наступних висновків.
Відповідно до підпункту 1 пункту 5 Постанови №704 надано право керівникам державних органів у межах асигнувань, що виділяються на їх утримання, установлювати, зокрема, надбавку за особливості проходження служби військовослужбовцям (крім військовослужбовців строкової військової служби) та особам рядового і начальницького складу в розмірі до 100 відсотків посадового окладу з урахуванням окладу за військовим (спеціальним) званням та надбавки за вислугу років.
Порядок та умови виплати такої надбавки визначати керівникам державних органів залежно від якості, складності, обсягу та важливості виконуваних обов`язків за посадою.
Суд звертає увагу, що Постанова №704 не передбачає конкретний відсоток надбавки за особливості проходження служби, надбавки за службу в умовах режимних обмежень військовослужбовця чи премії. В той же час, граничні розміри надбавок визначаються керівником державного орану в межах видатків, затверджених на грошове забезпечення, залежно від розміру посадового окладу, виконуваних обов`язків та напрямку діяльності відповідного підрозділу. Зазначене свідчить, що надбавка за особливості проходження служби військовослужбовцями та премія мають тимчасовий характер, а їх виплата дозволена за наявності підстав та тільки у межах асигнувань, затверджених на грошове забезпечення для утримання військовослужбовців.
Наказом Центрального управління СБУ № 245/ДСК від 14.02.2019 «Про грошове забезпечення військовослужбовців Служби безпеки України у 2019 році» встановлено граничні розміри додаткових видів грошового забезпечення військовослужбовців СБУ у 2019 році.
Відповідно до пункту 5 Порядку № 45 для перерахунку пенсій грошове забезпечення враховується у розмірі, встановленому за відповідною посадою (посадами), в межах визначеної законодавством максимальної величини бази нарахування єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування з урахуванням таких його видів:
- посадовий оклад, оклад за військовим (спеціальним) званням та відсоткова надбавка за вислугу років - у розмірах, установлених Кабінетом Міністрів України або керівником державного органу у межах його повноважень на момент виникнення права на перерахунок за відповідною посадою та військовим (спеціальним) званням;
- надбавки за знання та використання в роботі іноземної мови, почесне звання «заслужений» чи «народний», службу в умовах режимних обмежень, спортивні звання, доплата за науковий ступінь кандидата або доктора наук та вчене звання - у розмірах, установлених Кабінетом Міністрів України на момент виникнення права на перерахунок, якщо вони були фактично встановлені особі;
- щомісячні надбавки, доплати та підвищення, конкретні розміри яких за відповідними посадами (категоріями) установлені Кабінетом Міністрів України - у зазначених розмірах на момент виникнення права на перерахунок;
- інші щомісячні надбавки, доплати (крім доплати, розмір якої визначається як різниця між розміром грошового забезпечення до і після запровадження нових умов його виплати), підвищення та щомісячна премія - у середніх розмірах, що фактично виплачені за місяць, у якому виникло право на перерахунок пенсії за відповідною посадою (посадами) у тому державному органі, звідки особа звільнилася на пенсію.
Додаткові види грошового забезпечення (надбавки, доплати, підвищення) та премії, скасовані чи такі, що не виплачуються на момент виникнення права на перерахунок пенсії за відповідною посадою (посадами), крім зазначених у абзаці шостому цього пункту, для перерахунку пенсії не враховуються.
Перевіряючи доводи апеляційної скарги, колегія суддів звертає увагу , що довідка №9/138 від 07.10.2020 видана позивачу про розмір грошового забезпечення станом на 05.03.2019, тому надбавка повинна враховуватись у розмірі, який фактично виплачувався військовослужбовцям СБ України що займали аналогічну з позивачем посаду, станом на 05.03.2019.
Аналогічний правовий підхід викладено в постанові Великої Палати Верховного Суду від 12.12.2018 у справі № 802/2196/17-а.
Відтак, доводи позивача про те, що відповідач протиправно зменшив йому розмір складових довідки про його грошове забезпечення, колегія суддів відхиляє з підстав, наведених вище.
За вказаних обставин, колегія суддів дійшла висновку щодо відсутності правових підстав для задоволення заявлених позивачем позовних вимог у частині визнання протиправної бездіяльності відповідача щодо невиготовлення та ненадання до Головного управління Пенсійного фонду України в Чернігівській області нової довідки про розмір грошового забезпечення станом на 05 березня 2019 року відповідно до вимог ст., ст. 43, 63 Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб», положень постанови Кабінету Міністрів України від 30 серпня 2017 року №704 «Про грошове забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу та деяких інших осіб» із зазначенням відомостей про розміри посадового окладу, окладу за військовим званням, а також процентної надбавки за вислугу років, щомісячних додаткових видів грошового забезпечення вказаних у максимально можливих розмірах (надбавки за особливості проходження служби, надбавки за службу в умовах режимних обмежень, доплати військовослужбовцям оперативних підрозділів, які постійно співробітничають з особами, залученими до участі в оперативно-розшуковій діяльності на конфіденційній основі, премії), для здійснення обчислення та перерахунку його пенсії та зобов`язання відповідача вчинити вищевказані дії.
Враховуючи викладені обставини у сукупності, колегія суддів приходить до висновку про обґрунтованість вимог позивача та наявність підстав для часткового задоволення даного адміністративного позову у частині відмовлених позовних вимог.
Таким чином, враховуючи викладене, колегія суддів дійшла висновку, що судом першої інстанції при прийнятті оскаржуваного рішення не було здійснено повної та всебічної перевірки обставин справи, не досліджено всі обставини, що стосуються обсягу та змісту спірних правовідносин і охоплюються предметом доказування, не надано оцінку аргументам позивача.
Доводи апелянта в апеляційній скарзі частково спростовують правові висновки суду першої інстанції, викладені в оскаржуваному рішенні.
Суд враховує положення Висновку № 11 (2008) Консультативної ради європейських суддів щодо якості судових рішень (пункти 32-41), в якому, серед іншого, звертається увага на те, що усі судові рішення повинні бути обґрунтованими, зрозумілими, викладеними чіткою і простою мовою і це є необхідною передумовою розуміння рішення сторонами та громадськістю; у викладі підстав для прийняття рішення необхідно дати відповідь на доречні аргументи та доводи сторін, здатні вплинути на вирішення спору; виклад підстав для прийняття рішення не повинен неодмінно бути довгим, оскільки необхідно знайти належний баланс між стислістю та правильним розумінням ухваленого рішення; обов`язок суддів наводити підстави для своїх рішень не означає необхідності відповідати на кожен аргумент заявника на підтримку кожної підстави захисту; обсяг цього обов`язку суду може змінюватися залежно від характеру рішення.
Враховуючи вищевикладене та проаналізувавши матеріали справи, колегія суддів вважає, що судом першої інстанції було неповно встановлено обставини справи та ухвалено рішення з порушенням норм матеріального права, що призвело до частково неправильного вирішення справи та є підставою для скасування рішення суду в частині позовних вимог і ухвалення у відповідній частині нової постанови про часткове задоволення позовних вимог.
Керуючись ст.ст. 311, 315, 317, 321, 322, 325, 329 КАС України, суд, -
ПОСТАНОВИВ:
Апеляційну скаргу ОСОБА_1 - задовольнити частково.
Рішення Чернігівського окружного адміністративного суду від 05 липня 2022 року в частині відмовлених позовних вимог скасувати, прийняти у вказаній частині постанову, якою позов ОСОБА_1 задовольнити частково.
Визнати протиправною бездіяльність Управління Служби безпеки України в Чернігівській області щодо не оформлення і не надання до Головного управління Пенсійного фонду України в Чернігівській області оновленої довідки про розмір грошового забезпечення ОСОБА_1 станом на 29.01.2020 відповідно до вимог статей 43, 63 Закону України від 09.04.1992 №2262-ХІІ «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб», положень постанови Кабінету Міністрів України №704 від 30.08.2017 «Про грошове забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу та деяких інших осіб» із зазначенням відомостей про розміри посадового окладу, окладу за військове звання, визначених шляхом множення розміру прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого законом на 01.01.2020, на відповідний тарифний коефіцієнт згідно з додатками 1, 12, 13, 14 до постанови Кабінету Міністрів України №704 від 30.08.2017, а також процентної надбавки за вислугу років, щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавки, доплати, підвищення) та премії, для проведення перерахунку основного розміру пенсії ОСОБА_1 з 01.02.2020;
Зобов`язати Управління Служби безпеки України в Чернігівській області підготувати і надати до Головного управління Пенсійного фонду України в в Чернігівській області нову довідку про розмір грошового забезпечення ОСОБА_1 станом на 29.01.2020 відповідно до вимог статей 43, 63 Закону України від 09.04.1992 №2262-ХІІ «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб», положень постанови Кабінету Міністрів України №704 від 30.08.2017 «Про грошове забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу та деяких інших осіб» із зазначенням відомостей про розміри посадового окладу, окладу за військове звання, визначених шляхом множення розміру прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого законом на 01.01.2020, на відповідний тарифний коефіцієнт згідно з додатками 1, 12, 13, 14 до постанови Кабінету Міністрів України №704 від 30.08.2017, а також процентної надбавки за вислугу років, щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавки, доплати, підвищення) та премії, для проведення перерахунку основного розміру пенсії ОСОБА_1 з 01.02.2020.
В іншій частині рішення Чернігівського окружного адміністративного суду від 05 липня 2022 року залишити без змін.
Постанова суду апеляційної інстанції набирає законної сили з дати її прийняття та касаційному оскарженню не підлягає, крім випадків, передбачених пунктом другим частини п`ятої статті 328 КАС України.
Головуючий суддя І.В. Федотов
Судді Н.М. Єгорова
Є.О. Сорочко
Суд | Шостий апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 18.05.2023 |
Оприлюднено | 22.05.2023 |
Номер документу | 110971711 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи, що виникають з відносин публічної служби, зокрема справи щодо звільнення з публічної служби, з них |
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Федотов Ігор В'ячеславович
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Федотов Ігор В'ячеславович
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Федотов Ігор В'ячеславович
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Федотов Ігор В'ячеславович
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Федотов Ігор В'ячеславович
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Федотов Ігор В'ячеславович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні