Герб України

Постанова від 14.05.2025 по справі 620/526/22

Касаційний адміністративний суд верховного суду

Новинка

ШІ-аналіз судового документа

Отримуйте стислий та зрозумілий зміст судового рішення. Це заощадить ваш час та зусилля.

Реєстрація

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

14 травня 2025 року

м. Київ

справа № 620/526/22

адміністративне провадження № К/990/21732/23

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

головуючого - Шарапи В.М.,

суддів - Берназюка Я.О., Чиркіна С.М.,

розглянув у порядку письмового провадження касаційну скаргу ОСОБА_1 на рішення Чернігівського окружного адміністративного суду від 5 липня 2022 у складі судді Клопота С.Л. та постанову Шостого апеляційного адміністративного суду від 18 травня 2023 року у складі колегії суддів: Федотова І.В. (головуючий), суддів: Єгорової Н.М., Сорочка Є.О. у справі за його позовом до Управління Служби безпеки України в Чернігівській області про визнання протиправною бездіяльності, зобов`язання вчинити дії,

ОПИСОВА ЧАСТИНА

Короткий зміст позовних вимог і рішень судів першої та апеляційної інстанцій

1. ОСОБА_1 звернувся до суду з позовом, у якому просив:

- визнати протиправною бездіяльність відповідача, яка полягає у не наданні відповіді по суті звернення від 23 жовтня 2021 року, з відображенням інформації відносно назв та термінів дії нормативних документів СБУ, які встановлювали військовослужбовцям розмір надбавок «за особливості проходження служби», «за службу в умовах режимних обмежень», доплати військовослужбовцям оперативних підрозділів, які постійно співробітничають з особами, залученими до участі в оперативно-розшуковій діяльності на конфіденційній основі та премії у 2019-2021 роках, граничний максимально можливий розмір цих надбавок, доплат, підвищень, премії та щодо встановлення будь-яких нових додаткових видів грошового забезпечення, їх розмірів протягом 2019-2021 років, за посадою «старшого оперуповноваженого в особливо важливих справах 2 сектору відділу контррозвідувального захисту економіки Управління Служби безпеки України в Чернігівській області» чи аналогічною посадою;

- зобов`язати відповідача повторно розглянути та надати відповідь по суті звернення від 23 жовтня 2021 року, з відображенням інформації відносно назв та термінів дії нормативних документів СБУ, які встановлювали військовослужбовцям розмір надбавок «за особливості проходження служби», «за службу в умовах режимних обмежень», доплати військовослужбовцям оперативних підрозділів, які постійно співробітничають з особами, залученими до участі в оперативно-розшуковій діяльності на конфіденційній основі та премії у 2019-2021 роках, граничний максимально можливий розмір цих надбавок, доплат, підвищень, премії та щодо встановлення будь-яких нових додаткових видів грошового забезпечення, їх розмірів протягом 2019-2021 років, за посадою «старшого оперуповноваженого в особливо важливих справах 2 сектору відділу контррозвідувального захисту економіки Управління Служби безпеки України в Чернігівській області» чи аналогічною посадою;

- визнати протиправною бездіяльність відповідача щодо не проведення перерахунку розміру грошового забезпечення з урахуванням розмірів посадового окладу та окладу за військовим званням, визначених шляхом множення розміру прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого законом на 1 січня 2020 року, на відповідний тарифний коефіцієнт згідно з додатками 1, 12, 13, 14 до постанови Кабінету Міністрів України від 30 серпня 2017 року №704 «Про грошове забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу та деяких інших осіб» (далі - постанова КМУ №704) та не оформлення і не надання до Головного управління Пенсійного фонду України в Чернігівській області оновленої довідки про розмір грошового забезпечення станом на 29 січня 2020 року відповідно до вимог статей 43 і 63 Закону України від 9 квітня 1992 року № 2262-ХІІ «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб» (далі - Закон № 2262-ХІІ), положень постанови КМУ №704 із зазначенням відомостей про розміри посадового окладу, окладу за військове звання, визначених шляхом множення розміру прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого законом на 1 січня 2020 року, на відповідний тарифний коефіцієнт згідно з додатками 1, 12, 13,14 до постанови КМУ №704, а також процентної надбавки за вислугу років, щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавки, доплати, підвищення) та премії, для проведення перерахунку основного розміру пенсії з 1 лютого 2020 року;

- зобов`язати відповідача перерахувати розмір грошового забезпечення з урахуванням розмірів посадового окладу та окладу за військовим званням, визначених шляхом множення розміру прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого законом на 1 січня 2020 року, на відповідний тарифний коефіцієнт згідно з додатками 1, 12, 13, 14 до постанови КМУ №704 та оформити і надати до ГУ ПФУ в Чернігівській області оновлену довідку про розмір грошового забезпечення станом на 29 січня 2020 року відповідно до вимог статей 43 і 63 Закону № 2262-ХІІ, положень постанови КМУ №704 із зазначенням відомостей про розміри посадового окладу, окладу за військове звання, визначених шляхом множення розміру прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого законом на 1 січня 2020 року, на відповідний тарифний коефіцієнт згідно з додатками 1,12, 13, 14 до постанови КМУ №704, а також процентної надбавки за вислугу років, щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавки, доплати, підвищення) та премії, для проведення перерахунку основного розміру пенсії з 1 лютого 2020 року;

- визнати протиправною бездіяльність відповідача щодо не виготовлення та не надання до ГУ ПФУ в Чернігівській області нової довідки про розмір грошового забезпечення станом на 5 березня 2019 року відповідно до вимог статей 43, 63 Закону № 2262-ХІІ, положень постанови КМУ №704 із зазначенням відомостей про розміри посадового окладу, окладу за військовим званням, а також процентної надбавки за вислугу років, щомісячних додаткових видів грошового забезпечення вказаних у максимально можливих розмірах (надбавки за особливості проходження служби, надбавки за службу в умовах режимних обмежень, доплати військовослужбовцям оперативних підрозділів, які постійно співробітничають з особами, залученими до участі в оперативно-розшуковій діяльності на конфіденційній основі, премії), для здійснення обчислення та перерахунку пенсії;

- зобов`язати відповідача виготовити та надати до ГУ ПФУ в Чернігівській області нову довідку про розмір грошового забезпечення станом на 5 березня 2019 року відповідно до вимог статей 43, 63 Закону № 2262-ХІІ, положень постанови КМУ №704 із зазначенням відомостей про розміри посадового окладу, окладу за військовим званням, а також процентної надбавки за вислугу років, щомісячних додаткових видів грошового забезпечення вказаних у максимально можливих розмірах (надбавки за особливості проходження служби, надбавки за службу в умовах режимних обмежень, доплати військовослужбовцям оперативних підрозділів, які постійно співробітничають з особами, залученими до участі в оперативно-розшуковій діяльності на конфіденційній основі, премії), для здійснення обчислення та перерахунку пенсії.

2. Чернігівський окружний адміністративний суд рішенням від 5 липня 2022 року позов задовольнив частково.

Визнав протиправною бездіяльність ІНФОРМАЦІЯ_1, яка полягає у ненаданні ОСОБА_1 відповіді по суті звернення від 23 жовтня 2021 року, з відображенням інформації відносно назв та термінів дії нормативних документів СБУ, які встановлювали військовослужбовцям розмір надбавок «за особливості проходження служби», «за службу в умовах режимних обмежень», доплати військовослужбовцям оперативних підрозділів, які постійно співробітничають з особами, залученими до участі в оперативно-розшуковій діяльності на конфіденційній основі та премії у 2019-2021 роках, граничний максимально можливий розмір цих надбавок, доплат, підвищень, премії та щодо встановлення будь-яких нових додаткових видів грошового забезпечення, їх розмірів протягом 2019-2021 років, за посадою «старшого оперуповноваженого в особливо важливих справах 2 сектору відділу контррозвідувального захисту економіки Управління Служби безпеки України в Чернігівській області» чи аналогічною посадою.

Зобов`язав ІНФОРМАЦІЯ_1 повторно розглянути та надати відповідь по суті ОСОБА_1 на звернення від 23 жовтня 2021 року, з відображенням інформації відносно назв та термінів дії нормативних документів СБУ, які встановлювали військовослужбовцям розмір надбавок «за особливості проходження служби», «за службу в умовах режимних обмежень», доплати військовослужбовцям оперативних підрозділів, які постійно співробітничають з особами, залученими до участі в оперативно-розшуковій діяльності на конфіденційній основі та премії у 2019-2021 роках, граничний максимально можливий розмір цих надбавок, доплат, підвищень, премії та щодо встановлення будь-яких нових додаткових видів грошового забезпечення, їх розмірів протягом 2019-2021 років, за посадою «старшого оперуповноваженого в особливо важливих справах 2 сектору відділу контррозвідувального захисту економіки ІНФОРМАЦІЯ_1» чи аналогічною посадою.

У решті позовних вимог відмовив.

3. Шостий апеляційний адміністративний суд постановою від 18 травня 2023 року скасував рішення Чернігівського окружного адміністративного суду від 5 липня 2022 року в частині відмовлених позовних вимог та прийняв у вказаній частині нове, яким позов ОСОБА_1 задовольнив частково.

Визнав протиправною бездіяльність ІНФОРМАЦІЯ_1 щодо не оформлення і не надання до ГУ ПФУ в Чернігівській області оновленої довідки про розмір грошового забезпечення ОСОБА_1 станом на 29 січня 2020 року відповідно до вимог статей 43, 63 Закону №2262-ХІІ, положень постанови КМУ №704 із зазначенням відомостей про розміри посадового окладу, окладу за військове звання, визначених шляхом множення розміру прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого законом на 1 січня 2020 року, на відповідний тарифний коефіцієнт згідно з додатками 1, 12, 13, 14 до постанови КМУ №704, а також процентної надбавки за вислугу років, щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавки, доплати, підвищення) та премії, для проведення перерахунку основного розміру пенсії ОСОБА_1 з 1 лютого 2020 року;

Зобов`язав ІНФОРМАЦІЯ_1 підготувати і надати до ГУ ПФУ в Чернігівській області нову довідку про розмір грошового забезпечення ОСОБА_1 станом на 29 січня 2020 року відповідно до вимог статей 43, 63 Закону №2262-ХІІ, положень постанови КМУ №704 із зазначенням відомостей про розміри посадового окладу, окладу за військове звання, визначених шляхом множення розміру прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого законом на 1 січня 2020 року, на відповідний тарифний коефіцієнт згідно з додатками 1, 12, 13, 14 до постанови КМУ №704, а також процентної надбавки за вислугу років, щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавки, доплати, підвищення) та премії, для проведення перерахунку основного розміру пенсії ОСОБА_1 з 1 лютого 2020 року.

У іншій частині рішення Чернігівського окружного адміністративного суду від 5 липня 2022 року залишив без змін.

4. Суди попередніх інстанцій встановили такі обставини, що мають значення для вирішення справи:

4.1 Наказом начальника ІНФОРМАЦІЯ_1 від 29 грудня 2007 року №289-ОС ОСОБА_1 звільнено з посади старшого оперуповноваженого по особливо важливих справах 2 сектору відділу контррозвідувального захисту економіки ІНФОРМАЦІЯ_1 та виключено зі списків особового складу з 31 грудня 2007 року за підпунктом «а» пункту 65 та за підпунктом «б» пункту 67 (за станом здоров`я - непридатний до військової служби в мирний час, обмежено придатний у воєнний час), у запас СБУ з правом носіння військової форми одягу. Загальна вислуга років становить 30 років 11 місяців.

4.2 17 червня 2021 року позивач письмово звернувся до відповідача з проханням підготувати і надати до ГУ ПФУ в Чернігівській області:

- нову довідку про розмір грошового забезпечення станом на 5 березня 2019 року відповідно до вимог статей 43, 63 Закону №2262-ХІІ, положень постанови КМУ №704 із зазначенням відомостей про розміри посадового окладу, окладу за військовим званням, а також процентної надбавки за вислугу років, щомісячних додаткових видів грошового забезпечення вказаних у максимально можливих розмірах (надбавки за особливості проходження служби, надбавки за службу в умовах режимних обмежень, доплати військовослужбовцям оперативних підрозділів, які постійно співробітничають з особами, залученими до участі в оперативно-розшуковій діяльності на конфіденційній основі, премії), для здійснення обчислення та перерахунку його пенсії;

- нову довідку про розмір грошового забезпечення станом на 29 січня 2020 року відповідно до вимог статей 43, 63 Закону №2262-ХІІ, положень постанови КМУ №704 із зазначенням відомостей про розміри посадового окладу, окладу за військовим званням, визначені шляхом множення розміру прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого законом на 1 січня 2020 року, на відповідний тарифний коефіцієнт згідно з додатками 1, 12, 13, 14 до постанови КМУ № 704, а також процентної надбавки за вислугу років, щомісячних додаткових видів грошового забезпечення вказаних у максимально можливих розмірах (надбавки за особливості проходження служби, надбавки за службу в умовах режимних обмежень, доплати військовослужбовцям оперативних підрозділів, які постійно співробітничають з особами, залученими до участі в оперативно- розшуковій діяльності на конфіденційній основі, премії), для здійснення обчислення та перерахунку його пенсії.

4.3 Листом від 22 липня 2021 року №74/9/Д-157/14/433 відповідач відмовив позивачу в підготовці та наданні до ГУ ПФУ в Чернігівській області зазначених довідок.

4.4 23 жовтня 2021 року позивач письмово звернувся до відповідача з проханням негайно повідомити:

- номер, назву та дати введення в дію і припинення чинності відомчого нормативного документу СБУ, яким військовослужбовцям Служби безпеки у 2019 році, зокрема на 5 березня 2019 року, було встановлено виплату надбавки «за особливості проходження служби», максимально можливий розмір цієї надбавки ( у відсотках ), а також граничний максимально можливий розмір цієї надбавки (у відсотках) за посадою старшого оперуповноваженого по особливо важливих справах 2 сектору відділу контррозвідувального захисту економіки ІНФОРМАЦІЯ_1 (аналогічною посадою), якщо такий встановлений, від посадового окладу з урахуванням окладу за військовим званням та надбавки за вислугу років;

- номер, назву та дати введення в дію і припинення чинності відомчого нормативного документу СБУ, яким військовослужбовцям Служби безпеки було в подальшому підвищено виплату надбавки «за особливості проходження служби» від посадового окладу, з урахуванням окладу за військовим званням та надбавки за вислугу років, вказавши новий максимально можливий розмір цієї надбавки ( у відсотках ), а також граничний максимально можливий розмір цієї надбавки (у відсотках) за посадою старшого оперуповноваженого по особливо важливих справах 2 сектору відділу контррозвідувального захисту економіки Управління Служби безпеки України в Чернігівській області (аналогічною посадою), якщо такий встановлений;

- номер, назву та дати введення в дію і припинення чинності відомчого нормативного документу СБУ, яким військовослужбовцям Служби безпеки було підвищено виплату надбавки «за особливості проходження служби» від посадового окладу, з урахуванням окладу за військовим званням та надбавки за вислугу років, до 100%, вказавши також граничний максимально можливий розмір цієї надбавки (у відсотках) за посадою старшого оперуповноваженого по особливо важливих справах 2 сектору відділу контррозвідувального захисту економіки ІНФОРМАЦІЯ_1 (аналогічною посадою), якщо такий встановлений;

- номер, назву та дати введення в дію і припинення чинності відомчого нормативного документу СБУ, яким військовослужбовцям Служби безпеки у 2019 році, зокрема на 5 березня 2019 року було встановлено виплату надбавки «за службу в умовах режимних обмежень» (від ПО) вказавши граничний максимально можливий розмір цієї надбавки (у відсотках), а також граничний максимально можливий розмір цієї надбавки (у відсотках) за посадою старшого оперуповноваженого по особливо важливих справах 2 сектору відділу контррозвідувального захисту економіки ІНФОРМАЦІЯ_1 (аналогічною посадою), якщо такий встановлений. Якщо відомчими нормативними документами СБУ у подальшому змінювався граничний максимально можливий розмір цієї надбавки (у відсотках) для військовослужбовців Служби безпеки або був встановлений новий граничний максимально можливий розмір цієї надбавки (у відсотках) за посадою старшого оперуповноваженого по особливо важливих справах 2 сектору відділу контррозвідувального захисту економіки ІНФОРМАЦІЯ_1 (аналогічною посадою), - повідомити номер, назву та дати введення в дію і припинення чинності відомчого нормативного документу (документів) СБУ;

- номер, назву та дати введення в дію і припинення чинності відомчого нормативного документу СБУ, яким військовослужбовцям Служби безпеки у 2019 році, зокрема на 5 березня 2019 року було встановлено виплату «доплати військовослужбовцям оперативних підрозділів , які постійно співробітничають з особами, залученими до участі в оперативно-розшуковій діяльності на конфіденційній основі» вказавши граничний максимально можливий розмір цієї доплати (у відсотках), та від яких саме видів грошового забезпечення вона нараховується, а також граничний максимально можливий розмір цієї доплати (у відсотках) за посадою старшого оперуповноваженого по особливо важливих справах 2 сектору відділу контррозвідувального захисту економіки ІНФОРМАЦІЯ_1 (аналогічною посадою), якщо такий встановлений. Якщо відомчими нормативними документами СБУ в подальшому змінювався граничний максимально можливий розмір цієї доплати (у відсотках) для військовослужбовців Служби безпеки або був встановлений новий граничний максимально можливий розмір цієї доплати (у відсотках) за посадою старшого оперуповноваженого по особливо важливих справах 2 сектору відділу контррозвідувального захисту економіки ІНФОРМАЦІЯ_1 (аналогічною посадою), - повідомити мені номер, назву та дати введення в дію і припинення чинності відомчого нормативного документу (документів) СБУ;

- номер, назву та дати введення в дію і припинення чинності відомчого нормативного документу СБУ, яким військовослужбовцям Служби безпеки у 2019 році, зокрема на 5 березня 2019 року було встановлено виплату премії (від ПО) вказавши граничний максимально можливий розмір цієї премії (у відсотках), а також граничний максимально можливий розмір цієї премії (у відсотках) за посадою старшого оперуповноваженого по особливо важливих справах 2 сектору відділу контррозвідувального захисту економіки ІНФОРМАЦІЯ_1 (аналогічною посадою), якщо такий встановлений. Якщо відомчими нормативними документами СБУ в подальшому змінювався граничний максимально можливий розмір цієї премії (у відсотках) для військовослужбовців Служби безпеки або був встановлений новий граничний максимально можливий розмір цієї премії (у відсотках) за посадою старшого оперуповноваженого по особливо важливих справах 2 сектору відділу контррозвідувального захисту економіки ІНФОРМАЦІЯ_1 (аналогічною посадою), - повідомити мені номер, назву та дати введення в дію і припинення чинності відомчого нормативного документу (документів) СБУ;

- номер, назву та дати введення в дію і припинення чинності відомчих нормативних документів СБУ, яким військовослужбовцям Служби безпеки, (окремо - за посадою старшого оперуповноваженого по особливо важливих справах 2 сектору відділу контррозвідувального захисту економіки ІНФОРМАЦІЯ_1 чи аналогічною посадою) встановлювались, починаючи з 5 березня 2019 року до теперішнього часу будь-які нові надбавки, доплати, підвищення або премії, не перелічені у виданій Вами довідці №9/138 від 7 жовтня 2020 року, якщо такі були встановлені, - із вказівкою дати початку їх виплати, розміру (у відсотках) та від яких саме видів грошового забезпечення вони обраховуються.

4.5 Надісланий позивачу відповідачем лист від 22 листопада 2021 року №74/9/Д-259/14/433 не містив відповіді на заявлені позивачем вимоги.

4.6 Не погоджуючись із наведеним позивач звернувся до суду з цим позовом.

Короткий зміст вимог і узагальнені доводи касаційної скарги, узагальнені позиції інших учасників справи:

5. ОСОБА_1 подав касаційну скаргу на зазначені судові рішення у якій просить їх скасувати в частині відмови у задоволенні позовних вимог та ухвалити нове рішення, яким у цій частині їх задовольнити.

5.1 На обґрунтування касаційної скарги зазначає, що судами не враховано висновки, викладені у постановах Верховного Суду від 2 серпня 2022 року та 11 квітня 2023 року (справи №№ 440/6017/21, 520/14820/21, відповідно).

6. Відповідач подав відзив на касаційну скаргу, у якому зазначив, що при підготовці довідки від 7 жовтня 2020 року № 9/138, Управляння СБУ в Чернігівській області діяло у встановлений законом спосіб та на підставі діючого законодавства.

6.1 Уважає, що рішення судів ухвалені у відповідності до вимог норм матеріального та процесуального права, тому у задоволенні касаційної скарги необхідно відмовити.

МОТИВУВАЛЬНА ЧАСТИНА

Висновки суду за результатами розгляду касаційної скарги з посиланням на норми права, якими керувався суд касаційної інстанції:

7. Верховний Суд, перевіривши доводи касаційної скарги, у межах касаційного перегляду, визначених статтею 341 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України), виходить із такого.

8. Верховний Суд переглядає судові рішення в частині відмови у задоволенні позовних вимог про визнання протиправною бездіяльності відповідача щодо не виготовлення та не надання до ГУ ПФУ в Чернігівській області нової довідки про розмір грошового забезпечення станом на 5 березня 2019 року відповідно до вимог статей 43, 63 Закону № 2262-ХІІ, положень постанови КМУ №704 із зазначенням відомостей про розміри посадового окладу, окладу за військовим званням, а також процентної надбавки за вислугу років, щомісячних додаткових видів грошового забезпечення вказаних у максимально можливих розмірах (надбавки за особливості проходження служби, надбавки за службу в умовах режимних обмежень, доплати військовослужбовцям оперативних підрозділів, які постійно співробітничають з особами, залученими до участі в оперативно-розшуковій діяльності на конфіденційній основі, премії), для здійснення обчислення та перерахунку пенсії та зобов`язання відповідача виготовити та надати до ГУ ПФУ в Чернігівській області нову довідку про розмір грошового забезпечення станом на 5 березня 2019 року відповідно до вимог статей 43, 63 Закону № 2262-ХІІ, положень постанови КМУ №704 із зазначенням відомостей про розміри посадового окладу, окладу за військовим званням, а також процентної надбавки за вислугу років, щомісячних додаткових видів грошового забезпечення вказаних у максимально можливих розмірах (надбавки за особливості проходження служби, надбавки за службу в умовах режимних обмежень, доплати військовослужбовцям оперативних підрозділів, які постійно співробітничають з особами, залученими до участі в оперативно-розшуковій діяльності на конфіденційній основі, премії), для здійснення обчислення та перерахунку пенсії.

9. Умови, норми і порядок пенсійного забезпечення громадян України із числа осіб, які перебували, зокрема, на службі в СБУ, визначає Закон № 2262-ХІІ. Цим Законом держава гарантує гідне пенсійне забезпечення осіб, які мають право на пенсію, шляхом встановлення їм пенсій не нижче прожиткового мінімуму, визначеного законом, перерахунок призначених пенсій у зв`язку із збільшенням рівня грошового забезпечення, надання передбачених законодавством державних соціальних гарантій, вжиття на державному рівні заходів, спрямованих на їх соціальний захист.

10. Правовою основою для реалізації гарантії перерахунку призначених пенсій у зв`язку зі збільшенням рівня грошового забезпечення діючих поліцейських є положення частини третьої статті 43, статті 63 Закону № 2262-XII.

11. Так, частиною третьою статті 43 Закону №2262-XII передбачено, що пенсії особам офіцерського складу, прапорщикам і мічманам, військовослужбовцям надстрокової служби та військової служби за контрактом, особам, які мають право на пенсію за цим Законом, та членам їх сімей обчислюються з розміру грошового забезпечення, враховуючи відповідні оклади за посадою, військовим (спеціальним) званням, процентну надбавку за вислугу років, щомісячні додаткові види грошового забезпечення (надбавки, доплати, підвищення) та премії в розмірах, установлених законодавством, з якого було сплачено єдиний внесок на загальнообов`язкове державне соціальне страхування, а до 1 січня 2011 року - страхові внески на загальнообов`язкове державне пенсійне страхування, у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.

12. Процитована норма статті 43 цього Закону міститься в розділі V «Обчислення пенсії», тобто в загальному розділі, та безпосередньо визначає складові грошового забезпечення для обчислення пенсій. При цьому під обчисленням слід розуміти процес отримання результату за допомогою дій над числами, кожне з яких є конкретним цифровим вираженням розміру складових грошового забезпечення.

13. У разі якщо на момент призначення або виплати пенсії відбулася зміна розміру хоча б одного з видів грошового забезпечення та/або були введені для зазначених категорій осіб нові щомісячні додаткові види грошового забезпечення (надбавки, доплати, підвищення) та премії у розмірах, встановлених законодавством, пенсія призначається з урахуванням таких змін та/або нововведень, а призначена пенсія підлягає невідкладному перерахунку (частина вісімнадцята статті 43 Закону № 2262-ХІІ).

14. Порядок перерахунку пенсій врегульований розділом VIII «Порядок перерахунку пенсій» Закону № 2262-XII, згідно із частинами першою та другою статті 63 якого перерахунок раніше призначених пенсій військовослужбовцям, особам, які мають право на пенсію за цим Законом та членам їх сімей у зв`язку із введенням в дію цього Закону провадиться за документами, що є у пенсійній справі, а також додатковими документами, поданими пенсіонерами на час перерахунку.

Якщо пенсіонер згодом надасть додаткові документи, які дають право на подальше підвищення пенсії, то пенсія перераховується за нормами цього Закону. При цьому перерахунок провадиться за минулий час, але не більш як за 12 місяців з дня подання додаткових документів і не раніше, ніж з дня введення в дію цього Закону.

15. Усі призначені за Законом №2262-ХІІ пенсії підлягають перерахунку у зв`язку з підвищенням грошового забезпечення відповідних категорій військовослужбовців, осіб, які мають право на пенсію за цим Законом, на умовах, у порядку та розмірах, передбачених Кабінетом Міністрів України. У разі якщо внаслідок перерахунку пенсій, передбаченого цією частиною, розміри пенсій звільненим із служби військовослужбовцям, особам, які мають право на пенсію за цим Законом, є нижчими, зберігаються розміри раніше призначених пенсій (частина четверта статті 63 Закону №2262-ХІІ).

Наведене свідчить, що Кабінету Міністрів України надано право встановлювати умови та порядок перерахунку пенсій, а також розміри складових грошового забезпечення для такого перерахунку.

16. Алгоритм дій, який повинні вчинити, зокрема територіальний орган Пенсійного фонду України та державний орган, з якого осіб, яким призначено пенсію відповідно до Закону №2262-ХІІ було звільнено із служби, для реалізації перерахунку раніше призначених пенсій, визначений Порядком проведення перерахунку пенсій, призначених відповідно до Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб", затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 13 лютого 2008 року №45 (далі - Порядок №45).

17. Пунктом 1 цього Порядку передбачено, що пенсії, призначені відповідно до Закону №2262-ХІІ, у зв`язку з підвищенням грошового забезпечення відповідних категорій військовослужбовців, осіб, які мають право на пенсію згідно із Законом, перераховуються на умовах та в розмірах, передбачених Кабінетом Міністрів України.

18. За правилами пункту 2 Порядку № 45 Пенсійний фонд України після прийняття Кабінетом Міністрів України рішення щодо перерахунку пенсій та отримання відповідного повідомлення від Мінсоцполітики повідомляє своїм головним управлінням в Автономній Республіці Крим, областях, мм. Києві та Севастополі (далі - головні управління Пенсійного фонду України) про підстави для проведення перерахунку пенсій та про необхідність підготовки списків осіб, пенсії яких підлягають перерахунку (далі - списки), та надсилає відповідну інформацію Міноборони, МВС, Національній поліції, Мін`юсту, Мінінфраструктури, СБУ, Службі зовнішньої розвідки, ДФС, Управлінню державної охорони, Адміністрації Держспецзв`язку, Адміністрації Держприкордонслужби, ДСНС, Службі судової охорони (далі - державні органи).

Головні управління Пенсійного фонду України у десятиденний строк з моменту надходження зазначеного повідомлення складають списки за формою згідно з додатком 1 та подають їх органам, які уповноважені рішеннями керівників державних органів (далі - уповноважені органи) видавати довідки про розмір грошового забезпечення для перерахунку пенсії.

На підставі списків уповноважені органи готують довідки про розмір грошового забезпечення, що враховується для перерахунку пенсій, для кожної особи, зазначеної в списку, за формою згідно з додатками 2 і 3 (далі - довідки) та у місячний строк подають їх головним управлінням Пенсійного фонду України.

19. Довідки видаються державним органом, з якого особи були звільнені із служби, якщо інше не передбачено Порядком № 45 (пункт 3 Порядку № 45).

20. При цьому колегія суддів зазначає, що питання подання та оформлення документів для призначення (перерахунку) пенсій відповідно до Закону №2262-ХІІ, крім пенсій військовослужбовцям строкової служби та членам їх сімей, регулює Порядок подання та оформлення документів для призначення (перерахунку) пенсій відповідно до Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб», затверджений постановою Правління Пенсійного фонду України від 30 січня 2007 року № 3-1 "Про затвердження Порядку подання та оформлення документів для призначення (перерахунку) пенсій відповідно до Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб» (далі - Порядок №3-1).

21. Відповідно до пункту 23 Порядку №3-1 перерахунок раніше призначених пенсій проводиться органами, що призначають пенсії, в порядку, установленому статтею 63 Закону №2262-ХІІ. Пенсіонери подають органам, що призначають пенсії, додаткові документи, які дають право на підвищення пенсії.

22. Згідно з пунктом 24 Порядку №3-1 про виникнення підстав для проведення перерахунку пенсій згідно зі статтею 63 Закону №2262-ХІІ уповноважені структурні підрозділи зобов`язані у п`ятиденний строк після прийняття відповідного нормативно-правового акта, на підставі якого змінюється хоча б один з видів грошового забезпечення для відповідних категорій осіб, або у зв`язку з уведенням для зазначених категорій військовослужбовців нових щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавок, доплат, підвищень) та премій у розмірах, встановлених законодавством, повідомити про це орган, що призначає пенсії. Органи, що призначають пенсії, протягом п`яти робочих днів після надходження такого повідомлення подають до відповідних уповноважених структурних підрозділів списки осіб, яким необхідно провести перерахунок пенсії (додаток 5). Після одержання списків осіб уповноважені структурні підрозділи зазначають у них зміни розмірів грошового забезпечення для перерахунку раніше призначених пенсій і в п`ятиденний строк після надходження передають їх до відповідних органів, що призначають пенсії.

23. Таким чином, підставою для вчинення дій, спрямованих на перерахунок раніше призначених пенсій, є збільшення рівня грошового забезпечення діючих військовослужбовців та осіб, які мають право на пенсію за Законом № 2262-ХІІ, що може бути реалізовано двома шляхами:

(1) через централізований механізм повідомлень та інформувань територіального органу Пенсійного фонду України органами влади, у спосіб, визначений пунктами 1-3 Порядку №45;

(2) за відповідною заявою пенсіонера та доданими до неї документами.

24. Верховний Суд наголошує на тому, що заява пенсіонера та додані до неї документи, які дають право на подальше підвищення пенсії (довідка про розмір грошового забезпечення, що враховується для перерахунку пенсій), є підставою для перерахунку раніше призначених пенсій військовослужбовцям, особам, які мають право на пенсію за Законом № 2262-ХІІ, проте за умови, якщо її видача державним органом, з якого особи були звільнені із служби, якщо інше не передбачено Порядком № 45, обумовлена зміною розміру хоча б одного з видів грошового забезпечення відповідних категорій військовослужбовців, осіб, які мають право на такий перерахунок згідно з цим Законом, або у зв`язку із введенням для зазначених категорій осіб нових щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавок, доплат, підвищень) та премій у розмірах, встановлених законодавством.

Наведене узгоджується з висновками Верховного Суду, сформульованими у постанові від 21 травня 2024 року у справі №200/3219/22.

25. Згодом, 30 серпня 2017 року Кабінет Міністрів України прийняв Постанову №704 (яка набрала чинності 1 березня 2018 року), якою затвердив тарифні сітки розрядів і коефіцієнтів посадових окладів, схеми тарифних розрядів, тарифних коефіцієнтів, додаткові види грошового забезпечення, розміри надбавки за вислугу років, пунктом 2 якої установлено, що грошове забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу складається з посадового окладу, окладу за військовим (спеціальним) званням, щомісячних (підвищення посадового окладу, надбавки, доплати, винагороди, які мають постійний характер, премії) та одноразових додаткових видів грошового забезпечення.

Зокрема, цим нормативним документом Уряд установив такі додаткові види грошового забезпечення:

надбавка за особливості проходження служби в розмірі до 100 відсотків посадового окладу з урахуванням окладу за військовим (спеціальним) званням та надбавки за вислугу років, порядок та умови виплати якої визначається керівниками державних органів залежно від якості, складності, обсягу та важливості виконуваних обов`язків за посадою (абзац 4 підпункту 1 пункту 5 Постанови №704);

а також преміювання військовослужбовців (крім військовослужбовців строкової військової служби), осіб рядового і начальницького складу відповідно до їх особистого внеску в загальний результат служби у межах фонду преміювання, утвореного в розмірі не менш як 10 відсотків (для військовослужбовців розвідувальних органів - не менш як 30 відсотків) посадових окладів та економії фонду грошового забезпечення (підпункт 2 пункту 5 Постанови №704).

26. Пунктом 5 Порядку №45 у редакції, чинній до внесення змін постановою Кабінету Міністрів України «Про перерахунок пенсій особам, які звільнені з військової служби, та деяким іншим категоріям осіб» від 1 лютого 2018 року №103, передбачено, що для перерахунку пенсій грошове забезпечення враховується у розмірі, встановленому за відповідною посадою (посадами), в межах визначеної законодавством максимальної величини бази нарахування єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування з урахуванням таких його видів:

посадовий оклад, оклад за військовим (спеціальним) званням та відсоткова надбавка за вислугу років - у розмірах, установлених Кабінетом Міністрів України або керівником державного органу у межах його повноважень на момент виникнення права на перерахунок за відповідною посадою та військовим (спеціальним) званням;

надбавки за знання та використання в роботі іноземної мови, почесне звання «заслужений» чи «народний», службу в умовах режимних обмежень, спортивні звання, доплата за науковий ступінь кандидата або доктора наук та вчене звання - у розмірах, установлених Кабінетом Міністрів України на момент виникнення права на перерахунок, якщо вони були фактично встановлені особі;

щомісячні надбавки, доплати та підвищення, конкретні розміри яких за відповідними посадами (категоріями) установлені Кабінетом Міністрів України - у зазначених розмірах на момент виникнення права на перерахунок;

інші щомісячні надбавки, доплати (крім доплати, розмір якої визначається як різниця між розміром грошового забезпечення до і після запровадження нових умов його виплати), підвищення та щомісячна премія - у середніх розмірах, що фактично виплачені за місяць, у якому виникло право на перерахунок пенсії за відповідною посадою (посадами) у тому державному органі, звідки особа звільнилася на пенсію.

Додаткові види грошового забезпечення (надбавки, доплати, підвищення) та премії, скасовані чи такі, що не виплачуються на момент виникнення права на перерахунок пенсії за відповідною посадою (посадами), крім зазначених у абзаці шостому цього пункту, для перерахунку пенсії не враховуються.

27. Підпунктом 1 пункту 5 Постанови № 704 надано право керівникам державних органів у межах асигнувань, що виділяються на їх утримання, установлювати, зокрема надбавку за особливості проходження служби в розмірі до 100 відсотків посадового окладу з урахуванням окладу за військовим (спеціальним) званням та надбавки за вислугу років.

Разом із тим, Постанова № 704 не містить імперативної вказівки на обов`язковий відсоток виплати надбавки за особливості проходження служби.

28. Таким чином, чинне нормативне регулювання не встановлює фіксованих розмірів спірних додаткових видів грошового зобов`язання, які враховуються для перерахунку пенсії, а лише передбачає мінімальні або ж граничні розміри вказаних складових грошового забезпечення. При цьому встановлення граничного розміру вказує на те, що відповідний вид певної складової грошового забезпечення має мінімальні та максимальні кількісні показники, які можуть варіюватися, тобто не є сталими величинами.

29. Пунктом 5 Постанови №704 надано право керівникам державних органів у межах асигнувань, що виділяються на їх утримання установлювати надбавку за особливості проходження служби військовослужбовцям (крім військовослужбовців строкової військової служби) та особам рядового і начальницького складу в розмірі до 100% посадового окладу з урахуванням окладу за військовим (спеціальним) званням та надбавки за вислугу років.

Конструкція слів «до 100%» вживається у диспозиції норми з метою визначення граничної межі розміру відповідної надбавки.

30. Згідно норми абзацу 4 підпункту 1 пункту 5 Постанови №704 надбавка за особливості проходження служби військовослужбовцям (крім військовослужбовців строкової військової служби) та особам рядового і начальницького складу може призначатися у розмірі від 1% (мінімальний розмір) до 100% (максимальний розмір).

Встановлення такого діапазону між мінімальним та максимальним розміром надбавки за особливості проходження служби означає, що у будь-якому випадку вказана надбавка не може перевищувати 100%.

31. Постановою КМУ № 704 передбачено можливі розміри виплати надбавки за особливості проходження служби (від 1% до 100%), також передбачено, що надбавка виплачується у порядку та умовах, визначених керівником державного органу, та залежить від якості, складності, обсягу та важливості виконуваних обов`язків за посадою.

32. Таким чином, конкретні розміри виплати надбавки за особливості проходження служби певного військовослужбовця, а також премії будуть залежати від складності та важливості виконуваних ним обов`язків, однак у будь-якому випадку не можуть бути меншими розміру, встановленого керівником державного органу на певний рік, однак і не перевищувати 100% посадового окладу, окладу за військовим званням і надбавки за вислугу років.

Наведена правова позиція узгоджується з висновками Верховного Суду, сформульованими у постанові від 20 червня 2024 року(справа №460/6887/22).

33. Як встановили суди попередніх інстанцій, довідка про розмір грошового забезпечення станом на 5 березня 2019 року була надана відповідачем до ГУ ПФУ в Чернігівській області на виконання рішення Чернігівського окружного адміністративного суду у справі № 620/479/20 від 3 вересня 2020 року.

Зокрема, вказаним рішенням було зобов`язано ІНФОРМАЦІЯ_1 підготувати та надати до ГУ ПФУ в Чернігівській області нову довідку про розмір грошового забезпечення ОСОБА_1 станом на 5 березня 2019 року, у відповідності до вимог статей 43 і 63 Закону №2262-ХІІ, статті 9 Закону України від 20 грудня 1991 року №2011-XII «Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей» та з врахуванням положень постанови №704 із обов`язковим зазначенням відомостей про розміри щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавки, доплати, підвищення) та премії, для проведення з 1 квітня 2019 року перерахунку основного розміру його пенсії.

Відмовляючи у задоволенні цієї позовної вимоги, Суд першої інстанції виходив із того, що така довідка вже надавалась відповідачем. Спосіб та порядок виконання відповідачем цього рішення суду не оскаржувався.

Апеляційний суд, змінюючи мотив відмови у цій частині позову виходив із того, що довідка №9/138 від 7 жовтня 2020 року видана позивачу про розмір грошового забезпечення станом на 5 березня 2019 року, тому надбавка повинна враховуватись у розмірі, який фактично виплачувався військовослужбовцям СБУ що займали аналогічну з позивачем посаду, станом на 5 березня 2019 року. У зв`язку із цим, доводи позивача про те, що відповідач протиправно зменшив йому розмір складових довідки про його грошове забезпечення, відхилив.

Суд апеляційної інстанції, дійшовши висновку про наявність у позивача права на отримання пенсії, виходячи з розміру складових, розрахованих згідно з постановою КМУ №704, зазначив що постанова №704 не передбачає конкретний відсоток надбавки за особливості проходження служби, надбавки за службу в умовах режимних обмежень військовослужбовця чи премії. У той же час, граничні розміри надбавок визначаються керівником державного орану в межах видатків, затверджених на грошове забезпечення, залежно від розміру посадового окладу, виконуваних обов`язків та напрямку діяльності відповідного підрозділу. Зазначене свідчить, що надбавка за особливості проходження служби військовослужбовцями та премія мають тимчасовий характер, а їх виплата дозволена за наявності підстав та тільки у межах асигнувань, затверджених на грошове забезпечення для утримання військовослужбовців.

Наказом Центрального управління СБУ № 245/ДСК від 14 лютого 2019 року «Про грошове забезпечення військовослужбовців Служби безпеки України у 2019 році» встановлено граничні розміри додаткових видів грошового забезпечення військовослужбовців СБУ у 2019 році.

34. Уважаючи, що у виданій позивачу довідці №9/138 від 7 жовтня 2020 року про розмір грошового забезпечення станом на 5 березня 2019 року правомірно зазначені відомості про надбавки та доплати, суди не з`ясували і не перевірили з яких видів грошового забезпечення обрахована його пенсія, не встановили, які саме надбавки та у якому розмірі виплачувались за прирівняною посадою, яку обіймав позивач, на час призначення йому пенсії та не перевірили і не обґрунтували які саме надбавки та доплати повинні бути включені у довідку на час виникнення права у позивача на такий перерахунок.

35. Суд апеляційної інстанції обмежився лише констатацією того, що постанова КМУ №704 не містить імперативної вказівки на обов`язковий відсоток виплати надбавки за особливості проходження служби особовим складом та премії.

36. Однак, такий висновок суду не узгоджується з наведеними вище нормами та не відповідає правовій позиції, висловленій Верховним Судом у рішенні від 5 березня 2024 року, залишеному без змін постановою Великої Палати Верховного Суду від 23 травня 2024 року, у зразковій справі №380/19324/23.

37. Відтак, висновки судів попередніх інстанцій у цій частині не можна визнати повними, всебічними та обґрунтованими у силу їх передчасності. Допущені судами при з`ясуванні обставин цієї справи недоліки є перешкодою для формулювання правового висновку. Їх усунення можливе лише у разі відновлення судового розгляду справи судом першої інстанції.

38. Статтею 242 КАС України передбачено, що рішення суду повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права при дотриманні норм процесуального права. Обґрунтованим є рішення, ухвалене судом на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин в адміністративній справі, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні, з наданням оцінки всім аргументам учасників справи.

39. За правилами частин першої, другої статті 341 КАС України суд касаційної інстанції переглядає судові рішення в межах доводів та вимог касаційної скарги, які стали підставою для відкриття касаційного провадження, та на підставі встановлених фактичних обставин справи перевіряє правильність застосування судом першої чи апеляційної інстанції норм матеріального і процесуального права; суд касаційної інстанції не має права встановлювати або вважати доведеними обставини, що не були встановлені у рішенні або постанові суду чи відхилені ним, вирішувати питання про достовірність того чи іншого доказу, про перевагу одних доказів над іншими, збирати чи приймати до розгляду нові докази або додатково перевіряти докази.

40. Пунктом другим частини першої статті 349 КАС України передбачено, що суд касаційної інстанції за наслідками розгляду касаційної скарги має право скасувати судові рішення судів першої та (або) апеляційної інстанцій повністю або частково і передати справу повністю або частково на новий розгляд.

41. Установивши помилковість висновків судів першої та апеляційної інстанцій, касаційний суд позбавлений можливості прийняти нове судове рішення, оскільки відповідно до частини другої статті 341 КАС України не має права встановлювати або вважати доведеними обставини, що не були встановлені у рішенні або постанові суду чи відхилені ним.

42. Враховуючи наведене, судові рішення підлягають частковому скасуванню, а справа - направленню на новий розгляд до суду першої інстанції, в ході проведення якого необхідно врахувати викладене, всебічно і повно з`ясувати всі фактичні обставини справи з перевіркою їх належними та допустимими доказами та прийняти обґрунтоване і законне судове рішення.

Керуючись статтями 341, 345, 349, 353, 355, 356, 359 Кодексу адміністративного судочинства України, Суд

ПОСТАНОВИВ:

Касаційну скаргу ОСОБА_1 задовольнити частково.

Рішення Чернігівського окружного адміністративного суду від 5 липня 2022 року та постанову Шостого апеляційного адміністративного суду від 18 травня 2023 року скасувати в частині відмови у задоволенні позову про визнання протиправною бездіяльності відповідача щодо не виготовлення та не надання до Головного управління Пенсійного фонду України в Чернігівській області нової довідки про розмір грошового забезпечення станом на 5 березня 2019 року відповідно до вимог статей 43, 63 Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб», положень постанови Кабінету Міністрів України від 30 серпня 2017 року № 704 «Про грошове забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу та деяких інших осіб» із зазначенням відомостей про розміри посадового окладу, окладу за військовим званням, а також процентної надбавки за вислугу років, щомісячних додаткових видів грошового забезпечення вказаних у максимально можливих розмірах (надбавки за особливості проходження служби, надбавки за службу в умовах режимних обмежень, доплати військовослужбовцям оперативних підрозділів, які постійно співробітничають з особами, залученими до участі в оперативно-розшуковій діяльності на конфіденційній основі, премії), для здійснення обчислення та перерахунку пенсії та зобов`язання відповідача виготовити та надати до Головного управління Пенсійного фонду України в Чернігівській області нову довідку про розмір грошового забезпечення станом на 5 березня 2019 року відповідно до вимог статей 43, 63 Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб», положень постанови Кабінету Міністрів України від 30 серпня 2017 року № 704 «Про грошове забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу та деяких інших осіб» із зазначенням відомостей про розміри посадового окладу, окладу за військовим званням, а також процентної надбавки за вислугу років, щомісячних додаткових видів грошового забезпечення вказаних у максимально можливих розмірах (надбавки за особливості проходження служби, надбавки за службу в умовах режимних обмежень, доплати військовослужбовцям оперативних підрозділів, які постійно співробітничають з особами, залученими до участі в оперативно-розшуковій діяльності на конфіденційній основі, премії), для здійснення обчислення та перерахунку пенсії ОСОБА_1 , а справу в цій частині направити на новий розгляд до суду першої інстанції.

У іншій частині судові рішення залишити без змін.

Постанова набирає законної сили з дати її прийняття, є остаточною і не оскаржується.

Головуючий суддя: В.М. Шарапа

Судді: Я.О. Берназюк

С.М. Чиркін

СудКасаційний адміністративний суд Верховного Суду
Дата ухвалення рішення14.05.2025
Оприлюднено16.05.2025
Номер документу127376298
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи зі спорів з приводу реалізації публічної політики у сферах праці, зайнятості населення та соціального захисту громадян та публічної житлової політики, зокрема зі спорів щодо управління, нагляду, контролю та інших владних управлінських функцій (призначення, перерахунку та здійснення страхових виплат) у сфері відповідних видів загальнообов’язкового державного соціального страхування, з них загальнообов’язкового державного пенсійного страхування, з них осіб, звільнених з публічної служби

Судовий реєстр по справі —620/526/22

Постанова від 14.05.2025

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Шарапа В.М.

Ухвала від 13.05.2025

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Шарапа В.М.

Постанова від 08.08.2023

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Федотов Ігор В'ячеславович

Ухвала від 04.07.2023

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Шарапа В.М.

Постанова від 18.05.2023

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Федотов Ігор В'ячеславович

Ухвала від 18.05.2023

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Федотов Ігор В'ячеславович

Ухвала від 08.09.2022

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Федотов Ігор В'ячеславович

Ухвала від 08.09.2022

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Федотов Ігор В'ячеславович

Ухвала від 25.07.2022

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Федотов Ігор В'ячеславович

Рішення від 04.07.2022

Адміністративне

Чернігівський окружний адміністративний суд

Клопот С.Л.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні