154/1978/22
2/154/114/23
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
16 травня 2023 Володимир-Волинський міський суд Волинської області під головуванням судді Пустовойт Т.В., при секретарі судового засідання Мазій І.В., за участю позивачки ОСОБА_1 , представника ОСОБА_2 , представника Головного управління Держгеокадастру у Волинській області Ковальчук О.В., третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог ОСОБА_3 , ОСОБА_4 , їх представника ОСОБА_5 , представника третьої особи Об,єднання співвласників багатоквартирного будинку «Княжий Двір» Остапчук Т.О., розглянувши у відкритому судовому засіданні в м.Володимирі цивільну справу за позовом ОСОБА_1 до Володимирської міської ради, Головного управління Держгеокадастру у Волинській області, третя особа без самостійних вимог на стороні позивача Об,єднання співвласників багатоквартирного будинку «Княжий двір», треті особи без самостійних вимог на стороні відповідачів ОСОБА_3 , ОСОБА_4 , ОСОБА_6 , про усунення перешкод у користуванні земельною ділянкою, визнання незаконним та скасування рішення міської ради, скасування запису в Державному земельному кадастрі та Поземельній книзі про державну реєстрацію земельної ділянки, -
В С Т А Н О В И В:
У липні 2022 року позивачка звернулася до суду із вказаним позовом.
В обґрунтування своїх вимог зазначила, що є співвласником квартири за АДРЕСА_1 . Даний житловий будинок є одноповерховим п`ятиквартирним житловим будинком. Протягом тривалого часу існує спір між співвласниками вказаного будинку з приводу користування земельною ділянкою, на якій він розташований, зокрема між нами, співвласниками квартири АДРЕСА_2 та АДРЕСА_3 , у яких є спільний заїзд до вказаних квартир, що було неодноразовим предметом розгляду місцевої влади.
З метою вирішення спору щодо землекористування прибудинковою територією за рекомендацією органу місцевого самоврядування у квітні 2020 року створено об`єднання співвласників багатоквартирного будинку АДРЕСА_2 .
Згідно плану земельної ділянки, виготовленої у 2020 році на замовлення ОСББ «Княжий двір» Володимир-Волинським міськрайонним виробничим відділом Волинської регіональної філії ДП Центр ДЗК, площа земельної ділянки для будівництва і обслуговування багатоквартирного житлового будинку по АДРЕСА_2 складає 1410 кв.м. План земельної ділянки погоджено відповідними відділами містобудування та архітектури міської ради та управління Держгеокадастру у Волинській області.
Рішенням сесії Володимир-Волинської міської ради від 26.01.2021 року №4/15 «Про надання дозволу на розроблення містобудівної документації» надано дозвіл на розроблення детального плану території земельної ділянки по АДРЕСА_2 для виготовлення проекту землеустрою, визначення граничних параметрів забудови та режимів використання (для реконструкції квартир). Фінансування здійснювати за рахунок ОСББ «Княжий двір».
В ході вирішення вказаних питань стало відомо, що Володимир-Волинською міською радою прийняте рішення від 28.02.2020р. №37/27 «Про надання дозволу на розроблення проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок», відповідно до якого ОСОБА_3 , ОСОБА_4 , ОСОБА_6 надано дозвіл на розроблення проектів землеустрою щодо відведення земельної ділянки орієнтовно площею 141 кв.м. із земель комунальної власності у АДРЕСА_4 , яка знаходиться на прибудинковій території для обслуговування будинку, з метою передачі у власність для індивідуального садівництва.
Вважає, що вказане рішення міської ради є незаконним, прийнятим з порушенням норм земельного та містобудівного законодавства, що в свою чергу безпосередньо порушує її права, як співвласника квартири АДРЕСА_2 багатоквартирного житлового будинку, в частині користування земельною ділянкою, яка необхідна для безперешкодного користування житловим приміщенням з господарськими будівлями та спорудами.
У співвласників квартир АДРЕСА_2 та АДРЕСА_3 постійно існував спільний заїзд до наших квартир, ширина якого орієнтовно складала 5,20 м. Після проведення співвласниками квартири АДРЕСА_3 добудови до своєї квартири ширина спільного заїзду значно зменшилась і на даний час становить 3,50 м. У мене, як співвласника квартири АДРЕСА_2 іншого заїзду не має і не може бути, він є єдиним, оскільки вхід в квартиру розташований з двору житлового будинку. Крім того, у дворі будинку розташовані належні нам на праві приватної власності господарські будівлі та споруди, зокрема три господарські будівлі, вигрібна яма. Однак, з плану земельної ділянки площею 141 кв.м. слідує, що співвласники квартири АДРЕСА_3 мають намір приватизувати значну частину заїзду і залишається лише 1,5 м., що може становити лише прохід до квартири.
Тому вважає, що наведені обставини грубо порушують її право, як співвласника багатоквартирного будинку, користування прибудинковою територією, а також унеможливлюють заїзд до квартири АДРЕСА_2 та належних господарських будівель та споруд, якими, як вказувалось вище, є гараж і господарські будівлі, як власним транспортом, так і унеможливлюють такий заїзд спеціальної техніки (пожежної, медичної, сантехнічної), що є грубим порушенням норм як земельного, так і містобудівного законодавства.
Згідно інформації з Державного земельного кадастру земельна ділянка площею 0,0141 га., яку мають намір отримати в приватну власність співвласники квартири АДРЕСА_2 за цільовим призначенням для індивідуального садівництва, була зареєстрована за кадастровим номером 0710200000:01:001:0161 в Державному земельному кадастрі 08 червня 2021 року Відділом у Савранському районі Головного управління Держгеокадастру в Одеській області на підставі проекту землеустрою, виготовленого інженером-землевпорядником ОСОБА_7 .
При проведенні інженером-землевпорядником інвентаризації та формуванні конфігурації земельної ділянки площею 0,0141га. не враховані інтереси сусідніх землекористувачів, зокрема, не враховано, що таким чином сформована земельна ділянка припиняє функціонування єдиного можливого заїзду до квартири АДРЕСА_2 багатоквартирного житлового будинку, і залишається лише прохід. Виконання робіт із землеустрою проведене без повідомлення суміжних землекористувачів.
Усі наведені вище обставини свідчать про порушення норм земельного та містобудівного законодавства при прийнятті рішення органом місцевого самоврядування про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення спірної земельної ділянки, наслідком якого має бути його скасування та, відповідно, скасування державної реєстрації земельної ділянки та її кадастрового номера.
Виходячи з наведених обставин, позивачка просила визнати незаконним та скасувати рішення сесії Володимир-Волинської міської ради від 28.02.2020р. №37/27 «Про надання дозволу на розроблення проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок», в частині надання громадянам ОСОБА_3 , ОСОБА_4 , ОСОБА_6 дозволу на розроблення проектів землеустрою щодо відведення земельної ділянки орієнтовно площею 141 кв.м. із земель комунальної власності у АДРЕСА_4 з метою передачі у власність для індивідуального садівництва. А також скасувати державну реєстрацію в Державному земельному кадастрі та Поземельній книзі земельної ділянки площею 0,0141га. за кадастровим номером 0710200000:01:001:0161, яка проведена 08 червня 2021 року відділом у Савранському районі Головного управління Держгеокадастру в Одеській області.
Ухвалою суду від 06.09.2022 з врахуванням обставин, викладених у клопотанні Головним управлінням Держгеокадастру в Одеській області та клопотання представника позивача Смоляр Є.І., замінено неналежного відповідача Головне управління Держгеокадастру в Одеській області, та залучено належного відповідача Головне управління Держгеокадастру у Волинській області.
В судовому засіданні позивачка та її представник адвокат Смоляр Є.І. з підстав викладених у позові, заявлені вимоги підтримали та просили задовольнити у повному обсязі.
Представник відповідача Володимирської міської ради Волинської області в судове засідання не з,явився, про час та місце розгляду справи був повідомлений належним чином. Надав заяву про слухання справи без його участі за наявними матеріалами справи, щодо прийняття рішення по заявленим вимогам поклався на розсуд суду.
Представник Головного управління Держгеокадастру у Волинській області О.Ковальчук, яка діє на підставі довіреності від 04.01., заперечувала проти пред,явлених до установи вимог, мотивуючи тим, що Головне управління здійснює свої повноваження у сфері регулювання земельних відносин у межах та у спосіб, що встановлені відповідними нормами чинного законодавства. Відповідальними за якість робіт із землеустрою є розробники документації із землеустрою, визначені ч.2 ст.26 ЗУ «Про землеустрій». Відповідальність за достовірність відомостей, зазначених у документах, що є підставою для їх внесення до Поземельної книги, несуть особи які видали (склали) такі документи. Частиною 10 ст.24 Закону встановлено, що державна реєстрація земельної ділянки скасовується Державним кадастровим реєстратором, який здійснює таку реєстрацію. Ухвалення судом рішення про скасування державної реєстрації земельної ділянки допускається виключно з одночасним припиненням таким рішенням усіх речових прав, їх обтяжень зареєстрованих щодо земельної ділянки. Щодо скасування державної реєстрації земельної ділянки в Поземельній книзі, то згідно з ч.4 ст.25 Закону Поземельна книга закривається у разі скасування державної реєстрації земельної ділянки у випадках, визначених п.ю114 Порядку ведення Державного земельного кадастру. таким чином, скасувати державну реєстрацію земельної ділянки в Поземельній книзі не можливо. Крім того, звернув увагу на те, що у позовній заяві жодним чином не наведено, які права позивача було порушено саме Головним управлінням Держгеокадастру у Волинській області, яке участі у реєстрації спірної земельної ділянки не брало, і не може відповідати за дії посадових осіб іншого органу. Виходячи з наведених обставин та вимог законодавства, просила у задоволенні позову до установи яку вона представляє відмовити.
Представник третьої особи Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку АДРЕСА_2 Всеволода «Княжий двір» Голова правління Остапчук Т.О. не заперечувала проти задоволення позовних вимог, вказуючи на те, що частина земельної ділянки, яка знаходиться на прибудинковій території і використовується за цільовим призначенням для обслуговування багатоквартирного житлового будинку по АДРЕСА_5 не може бути передана у приватну власність одному із співвласників квартири даного будинку для індивідуального садівництва, оскільки порушує норми ЗК України. Крім того, передача спірної частини земельної ділянки у приватну власність ОСОБА_3 , як співвласнику квартири АДРЕСА_3 , порушує право іншого співвласника ОСОБА_1 на користування заїздом до своєї квартири АДРЕСА_2 , який існує з моменту побудови даного будинку.
Третя особа ОСОБА_8 та її представник адвокат Омелянюк М.В., який діє на підставі договору про надання правової допомоги №522/22 від 11.11. 2022, заперечували проти задоволення позову, вважаючи рішення сесії міської ради законним, перешкоди та підстави для скасування рішення зазначені позивачкою надумані, її права та будь які інтереси порушені не були. Крім того, вважали, що Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку АДРЕСА_2 жодним чином не має відношення до цього спору.
Третя особа ОСОБА_4 підтримала позицію ОСОБА_8 та її представника.
Третя особа ОСОБА_6 в судове засідання не з`явився, про час та місце розгляду справи неодноразово був повідомлений належним чином.
Фактичні обставини справи, які стосуються предмету спору та встановлені судом:
На підставі свідоцтва про право власності на житло від 17 травня 1993, виданого Володимир-Волинським фондом комунального майна, ОСОБА_9 є співвласником квартири АДРЕСА_1 .
Даний житловий будинок є одноповерховим п,ятиквартирним житловим будинком.
В ході судового слідства встановлено, що протягом тривалого часу існує спір між співвласниками вказаного житлового будинку з приводу користування земельною ділянкою, а саме щодо спільного заїзду до квартир АДРЕСА_2 та АДРЕСА_3 ,
Як зазначила позивачка, ширина даного заїзду орієнтовно складала 5,2м. Після проведення співвласниками квартири АДРЕСА_3 добудови, ширина спільного заїзду значно зменшилась і на даний час становить 3,5м. При цьому, даний заїзд є єдиним, оскільки вхід в квартиру розташований з двору житлового будинку. Крім того, у дворі будинку розташовані належні співвласникам на праві приватної власності господарські будівлі та споруди.
Земельна ділянка площею 1410кв.м, на якій розташований багатоквартирний житловий будинок по АДРЕСА_2 з належними до нього будівлями, спорудами та прибудинковою територією, перебуває у комунальній власності Володимирської міської ради.
Згідно Генерального плану розвитку міста Володимира, затвердженого рішенням Володимир-Волинської міської ради від 21.12.2012 за №23/26 територія, на якій розташований вказаний багатоквартирний житловий будинок, відноситься до зони житлової садибної забудови.
В Проекті детального планування території земельної ділянки по АДРЕСА_5 від 01.06.2022 зазначено, що «в межах території здійснення детального планування планується облаштування земельної ділянки для обслуговування існуючого багатоквартирного житлового будинку, влаштування благоустрою та інженерного забезпечення для належного функціонування об`єктів розміщених на проектованій території. Пропоноване функціональне використання території відповідає функціональному зонуванню згідно Генерального плану м.Володимира та Плану зонування території м.Володимира та «переважним і єдиним видом використання проектної території планується використання в режимі забудови малої поверховості для обслуговування існуючого одноповерхового багатоквартирного житлового будинку».
Виходячи з наведеного, з врахуванням наявної містобудівної документації та проекту планування території 2022, зазначена земельна ділянка може бути передана в постійне користування ОСББ «Княжий двір2, як організації, яка здійснює управління цим будинком
З метою вирішення спору щодо землекористування прибудинковою територією за рекомендацією органу місцевого самоврядування, Рішенням установчих зборів ОСББ «Княжий двір», яке оформлено протоколом від 14.04.2020 за №1, створено Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку АДРЕСА_2 , проведена його державна реєстрація, що підтверджується випискою з ЄДР юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань від 28.04.2020. Крім того, щодо правомочності даного об`єднання свідчить постанова Північного західного апеляційного господарського суду від 25.01.2023, яким залишено без змін рішення Господарського суду Волинської області від 27.10.2022 щодо недоведеності ОСОБА_3 визнання недійсним рішення установчих зборів ОСББ «Княжий двір», оформленого протоколом №1 від 14.04.2020.
Як вбачається з плану земельної ділянки, виготовленої у 2020 на замовлення ОСББ «Княжий двір» Володимир-Волинським міськрайонним виробничим відділом Волинської регіональної філії ДП Центр ДЗК, площа земельної ділянки для будівництва і обслуговування багатоквартирного житлового будинку по АДРЕСА_2 складає 1410кв.м. План земельної ділянки погоджено начальником відділу містобудування та архітектури виконкому Володими-Волинської міської ради, начальником відділу м.Володимир-Волинського управління у Володимир-Волинському районі та Володимир-Волинським Головним управління Держгеокадастру у Волинській області.
Рішенням сесії Володимир-Волинської міської ради від 31.07.2020 за №39/27 надано дозвіл ОСББ «Княжий двір» на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки орієнтовно площею 1410кв.м у АДРЕСА_2 , з метою передачі в постійне користування для будівництва і обслуговування багатоквартирного житлового будинку після виготовлення містобудівної документації.
Рішенням сесії Володимир-Волинської міської ради від 26.01.2021 за №4/15 «Про надання дозволу на розроблення містобудівної документації» надано дозвіл на розроблення детального плану території земельної ділянки по АДРЕСА_2 для виготовлення проекту землеустрою, визначення граничних параметрів забудови та режимів використання (для реконструкції квартир). Фінансування здійснювати за рахунок ОСББ «Княжий двір».
Водночас встановлено, що Рішенням Володимир-Волинської міської ради від 28.02.2020 за №37/27 «Про надання дозволу на розроблення проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок», ОСОБА_3 , ОСОБА_4 , ОСОБА_6 надано дозвіл на розроблення проектів землеустрою щодо відведення земельної ділянки орієнтовно площею 141кв.м із земель комунальної власності у АДРЕСА_4 , яка знаходиться на прибудинковій території для обслуговування будинку, з метою передачі у власність для індивідуального садівництва.
З плану земельної ділянки площею 141 кв.м для передачі її співвласникам квартири АДРЕСА_3 житлового будинку вбачається, що дана земельна ділянка знаходиться на прибудинковій території багатоквартирного житлового будинку і накладається на площу земельної ділянки 1410 кв. м., щодо обслуговування багатоквартирного житлового будинку. Питання зміни цільового призначення даної земельної ділянки на цільове призначення для індивідуального садівництва не розглядалось.
Вимогами ДБН Б2.2-5..2011 «Благоустрій територій» Планування та забудова міст, селищ і функціональних територій мінімальна ширина проїзду з однобічним рухом становить 4 метри.
Згідно ДБН Б2.2-12:2019 «Планування та забудова територій» під час проектування пішохідних маршрутів та під`їздів обов`язково потрібно забезпечувати проїзд для пожежних автомобілів. Відповідно державним будівельним нормам проїзди для рятувальників у зонах садибної забудови повинні бути облаштовані внутрішньою дорожньою мережею, де одна смуга руху має становити не менше 3,5 метра.
Отже співвласники квартири АДРЕСА_3 мають намір приватизувати частину заїзду, внаслідок чого залишиться площа, яка може становити лише прохід до квартири, та таким чином порушить права позивачки як співвласника багатоквартирного будинку.
Згідно інформації з Державного земельного кадастру земельна ділянка площею 0,0141 га, яку мали намір отримати в приватну власність співвласники квартири АДРЕСА_3 за цільовим призначенням для індивідуального садівництва, була зареєстрована за кадастровим номером 0710200000:01:001:0161 в Державному земельному кадастрі 08.06.2021 відділом у Савранському районі Головного управління Держгеокадастру в Одеській області в особі державного кадастрового реєстратора Струза С.В. на підставі проекту землеустрою, виготовленого інженером-землевпорядником ОСОБА_7 .
Норми права, які застосовує суд при вирішенні спору та мотиви суду:
Як передбачено, кожна особа має право в порядку, встановленому цим Кодексом, звернутись до суду за захистом своїх порушених, невизнаних або оспорюваних прав, свобод чи законних інтересів. Здійснюючи правосуддя, суд захищає права, свободи та інтереси фізичних осіб, права та інтереси юридичних осіб, державні та суспільні інтереси у спосіб, визначений законом або договором (ч. 1 ст. 5 ЦПК).
Стаття 12 ЦПК України передбачає, що цивільне судочинство здійснюється на засадах змагальності сторін. Учасники справи мають рівні права щодо здійснення всіх процесуальних прав та обовязків, передбачених законом.
Відповідно до положень ст. ст. 12, 81 ЦПК України, кожна сторона зобов`язана довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень, крім випадків, встановлених ст. 82 цього Кодексу. Обставини, встановлені рішенням суду у цивільній, господарській або адміністративній справі, що набрало законної сили, не доказуються при розгляді іншої справи, у яких беруть участь ті самі особи або особа, щодо якої встановлено ці обставини. Суд розглядає цивільні справи не інакше як за зверненням фізичних чи юридичних осіб, поданим відповідно до цього Кодексу в межах заявлених ними вимог і на підставі доказів сторін та інших осіб, які беруть участь у справі. Докази надаються сторонами та іншими особами, що беруть участь у справі. Доказування не може ґрунтуватись на припущеннях.
Сторони мають право обґрунтовувати належність конкретного доказу для підтвердження їхніх вимог або заперечень. Суд не бере до розгляду докази, які не стосуються предмета доказування (ст. 77 ЦПК України). Крім того, обставини справи, які за законом мають бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватись іншими засобами доказування (ч. 2 ст. 78 ЦПК України).
Відповідно до ст. 89 ЦПК України суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів.
Частиною 2 ст.14 Конституції України закріплено, що право власності на землю гарантується. Це право набувається і реалізується громадянами, юридичними особами та державою виключно відповідно закону.
За ч.1 ст.42 ЗК України земельні ділянки, на яких розташовані багатоквартирні будинки, а також належні до них будівлі, споруди та прибудинкові території державної або комунальної власності, надаються в постійне користування підприємствам, установам, організаціям, які здійснюють управління цими будинками.
Таким чином,відповідно донаведених вимогзаконодавства таз метою вирішення спору щодо землекористування прибудинковою територією, створено Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку АДРЕСА_2 , якому рішенням міськради надано дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки орієнтовно площею 1410кв.м у АДРЕСА_2 , з метою передачі в постійне користування для будівництва і обслуговування багатоквартирного житлового будинку після виготовлення містобудівної документації.
За ч.2 ст.95 ЗК України порушені права землекористувачів підлягають відновленню в порядку, встановленому законом.
Частиною 2 ст.152 ЗК України встановлено, що власник земельної ділянки або землекористувач може вимагати усунення будь-яких порушень його права на землю, навіть якщо ці порушення не пов`язані з позбавленням права володіння земельною ділянкою, і відшкодування завданих збитків.
Аналогічні пояснення містяться у п.7 Постанови Пленуму ВС України №7 від 16.04.2004 «Про практику застосування судами земельного законодавства при розгляді цивільних справ».
Згідно ч.1 ст.155 ЗК України у разі видання органом виконавчої влади або державним органом місцевого самоврядування акта, яким порушуються права особи щодо володіння, користування чи розпорядження належною їй земельною ділянкою, такий акт визнається недійсним.
Захист прав громадян на земельні ділянки здійснюється згідно ч.3 ст.152 ЗК України шляхом, зокрема визнання угоди недійсною, визнання недійсними рішень органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування;застосування інших, передбачених законом способів захисту.
Таким чином, одним із способів захисту цивільних прав та інтересів є запобігання вчиненню дій, що порушують права або створюють небезпеку порушення прав та визнання недійсними рішень органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування.
Відповідно до ст.59 ЗУ «Про місцеве самоврядування в Україні» акти органів та посадових осіб місцевого самоврядування з мотивів їх невідповідності Конституції або законам України визнаються незаконними в судовому порядку.
Отже, в порушення зазначених вимог Рішенням Володимир-Волинської міської ради від 28.02.2020 за №37/27 ОСОБА_3 , ОСОБА_4 , ОСОБА_6 надано дозвіл на розроблення проектів землеустрою щодо відведення земельної ділянки орієнтовно площею 141кв.м із земель комунальної власності у АДРЕСА_4 , яка знаходиться на прибудинковій території для обслуговування будинку, з метою передачі у власність для індивідуального садівництва, як прийнято з порушенням норм земельного та містобудівного законодавства, та яке порушує права ОСОБА_1 як співвласника квартири АДРЕСА_2 багатоквартирного житлового будинку, в частині користування земельною ділянкою, яка необхідна для безперешкодного користування житловим приміщенням з господарськими будівлями та спорудами.
Крім того, Рішенням Волинського окружного адміністративного суду від 28.02.2022 визнано протиправними дії Володимир-Волинської міської ради Волинської області щодо затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у спільну сумісну власність ОСОБА_3 , ОСОБА_4 , ОСОБА_6 для ведення індивідуального садівництва площею 0,0141га в межах населеного пункту м.Володимир-Волинський. Зобов,язано Володимир-Волинську міську раду Волинської області повторно розглянути проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки у спільну сумісну власність ОСОБА_3 , ОСОБА_4 , ОСОБА_6 для ведення індивідуального садівництва площею 0,0141га в межах населеного пункту м.Володимир-Волинський та за результатами розгляду прийняти рішення відповідно до норм ЗК України, з урахуванням правової оцінки та висновків суду.
Ведення Державного земельного кадастру здійснюється відповідно до ЗУ «Про Державний земельний кадастр», Порядку ведення Державного земельного кадастру, затвердженого Постановою КабМіна України від 17.10.2012 за №1051, інших законів України та прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів.
Постановою КабМіну України від 03.06.2020 №455 «Деякі питання реалізації пілотного проекту із запровадження принципу екстериторіальності в державній реєстрації земельних ділянок» (яка була чинна на момент виникнення спірних правовідносин та втратила чинність на підставі постанови КабМіну України від 23.12.2021 №1417) затверджено Тимчасовий порядок взаємодії між державними кадастровими реєстраторами територіальних органів Державної служби з питань геодезії, картографії та кадастру на період реалізації пілотного проекту із запровадження принципу екстериторіальності в державній реєстрації земельних ділянок.
Згідно з П.8 Тимчасового порядку після прийняття та реєстрації заяви з доданими документами в Державному земельному кадастрі відповідно до пунктів 6 і 7 цього Порядку програмним забезпеченням Державного земельного кадастру за принципом випадковості обирається інший територіальний орган Держгеокадастру, Державний кадастровий реєстратор якого здійснюватиме державну реєстрацію земельної ділянки.
Відповідно до П.12 Тимчасового порядку після здійснення дій, зазначених у П.9 цього порядку, програмним забезпеченням Державного земельного кадастру в автоматичному порядку повертається заява із сформованими документами територіальному органу Держгеокадасмтру за місцем їх подання або територіальному органу Держгеокадастру за місцезнаходженням центру надання адміністративних послуг, зазначеного у заяві.
Отже, Державний кадастровий реєстратор відділу у Савранському районі Головного управління діяв на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачений чинним законодавством, здійснивши державну реєстрацію земельної ділянки.
Частина 10 статті 24 Закону передбачає перелік підстав для скасування Державним кадастровим реєстратором, який здійснив таку реєстрацію, державної реєстрації земельної ділянки, в тому числі й ухвалення судом рішення про скасування державної реєстрації земельної ділянки.
Ухвалення судом рішення про скасування державної реєстрації земельної ділянки допускається виключно з одночасним припиненням таким рішенням усіх речових прав, їх обтяжень, зареєстрованих щодо земельної ділянки. Ухвалення судом рішення про визнання нечинним органу виконавчої влади, органу місцевого самоврядування про надання дозволу на розроблення документації із землеустрою, за якою була сформована земельна ділянка, щодо якої виникли речові права, а також скасування державної реєстрації такої земельної ділянки, що допускається за умови визнання нечинним рішення про затвердження такої документації та припинення таких прав.
На підставі ст.391 ЦК України власник майна має право вимагати усунення перешкод у здійсненні ним права користування та розпорядження майном.
Встановивши обставини, які порушують права ОСОБА_1 , як співвласника квартири АДРЕСА_2 багатоквартирного житлового будинку, в частині користування земельною ділянкою, яка необхідна для безперешкодного користування житловим приміщенням з господарськими будівлями та спорудами, прийшов до висновку що Рішення Володимир-Волинської міської ради від 28.02.2020 за №37/27 яким ОСОБА_3 , ОСОБА_4 , ОСОБА_6 надано дозвіл на розроблення проектів землеустрою щодо відведення земельної ділянки орієнтовно площею 141кв.м із земель комунальної власності у АДРЕСА_4 , яка знаходиться на прибудинковій території для обслуговування будинку, з метою передачі у власність для індивідуального садівництва, прийнято з порушенням норм земельного та містобудівного законодавства, суд приходить до висновку про визнання в цій частині як токового незаконним та таким, що підлягає скасуванню.
Частина 6 ст.16 ЗУ «Про Державний земельний кадастр» наголошує, що кадастровий номер скасовується лише у разі скасування державної реєстрації земельної ділянки. Цим же законом визначено, що державна реєстрація земельної ділянки скасовується Державним кадастровим реєстратором, який здійснює таку реєстрацію, у разі ухвалення судом рішення про скасування державної реєстрації.
Разом з тим, суд бере до уваги, що відповідно до П.3 Положення завдання Головного управління Держгеокадастру в Одеській області є реалізація повноважень на території саме Одеської області. В той час, як позовна вимога щодо скасування державної реєстрації земельної ділянки стосується земельної ділянки з кадастровим номером 0710200000:01:001:0161, яка розташована на території Волинської області.
З цих же підстав ухвалою суду від 06.09.2022 замінено неналежного відповідача Головне управління Держгеокадастру в Одеській області, та залучено належного відповідача Головне управління Держгеокадастру у Волинській області.
Отже, враховуючи норми чинного законодавства та територіальну підвідомчість, яка технічно унеможливлює дії державного кадастрового реєстратора по скасуванню державної реєстрації земельної ділянки іншої області, вимога позивачки про скасування державної реєстрації в Державному земельному кадастрі земельної ділянки площею 0,0141га. за кадастровим номером 0710200000:01:001:0161, яка проведена 08 червня 2021 року відділом у Савранському районі Головного управління Держгеокадастру в Одеській області, підлягає виконанню Головним управлінням Держгеокадастру у Волинській області.
Щодо вимог позивачки скасувати державну реєстрацію земельної ділянки площею 0,0141 га за кадастровим номером 0710200000:01:001:0161, яка проведена 08.06.2021 в Поземельній книзі суд зазначає наступне.
Поземельна книга є документом Державного земельного кадастру, який містить відомості про земельну ділянку, визначені ч.1 ст.25 ЗУ «Про Державний земельний кадастр».
Згідно ч.4 ст.25 Закону Поземельна книга закривається у разі скасування державної реєстрації земельної ділянки.
Таким чином, вимога скасувати державну реєстрацію земельної ділянки в Поземельній книзі не ґрунтується на нормах чинного законодавства, у зв`язку з чим задоволенню не підлягає.
Керуючись ст.ст. 4,12,13,81,263-265 ЦПК України, ст.14 Конституції України, ст.ст.42,95,152,155 ЗК України, ст.59 ЗУ «Про місцеве самоврядування в Україні», ст.391 ЦК України, ЗУ «Про Державний земельний кадастр», Порядок ведення Державного земельного кадастру, затверджений Постановою КабМіна України від 17.10.2012 за №1051, суд,
У Х В А Л И В:
Позов ОСОБА_1 до Володимирської міської ради, Головного управління Держгеокадастру у Волинській області, третя особа без самостійних вимог на стороні позивача Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку «Княжий двір», треті особи без самостійних вимог на стороні відповідачів ОСОБА_3 , ОСОБА_4 , ОСОБА_6 , про усунення перешкод у користуванні земельною ділянкою, визнання незаконним та скасування рішення міської ради, скасування запису в Державному земельному кадастрі та Поземельній книзі про державну реєстрацію земельної ділянки задовольнити частково.
Визнати незаконним та скасувати рішення сесії Володимир-Волинської міської ради від 28.02.2020 року за №37/27 «Про надання дозволу на розроблення проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок», в частині надання ОСОБА_3 , ОСОБА_4 , ОСОБА_6 дозволу на розроблення проектів землеустрою щодо відведення земельної ділянки орієнтовно площею 141 кв.м. із земель комунальної власності у АДРЕСА_4 з метою передачі у власність для індивідуального садівництва.
Зобов`язати Головне управління Держгеокадастру у Волинській області скасувати державну реєстрацію в Державному кадастрі земельної ділянки площею 0,0141 га за кадастровим номером 0710200000:01:001:0161, розташованої у м.Володимирі Волинської області, яка проведена 08 червня 2021 року відділом у Савранському районі Головного управління Держгеокадастру в Одеській області.
У задоволеннірешти позовнихвимог відмовити.
На рішення може бути подана апеляція до Волинського апеляційного суду протягом тридцяти днів з дня проголошення рішення. Учасник справи, якому рішення суду не було вручено у день його проголошення або складання, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Повний текст рішення виготовлено 25.05.2023.
Суддя: Тетяна Пустовойт
Суд | Володимир-Волинський міський суд Волинської області |
Дата ухвалення рішення | 25.05.2023 |
Оприлюднено | 29.05.2023 |
Номер документу | 111114514 |
Судочинство | Цивільне |
Категорія | Справи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із земельних відносин, з них: щодо усунення перешкод у користуванні земельною ділянкою |
Цивільне
Володимир-Волинський міський суд Волинської області
Пустовойт Т. В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні