КИЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
У Х В А Л А
29 травня 2023 року м. Київ№ 320/12358/20
Київський окружний адміністративний суд у складі головуючої судді Панової Г.В., розглянув у порядку письмового провадження заяву Зазимської сільської ради Броварського району Київської області про відстрочення виконання рішення суду в адміністративній справі
за позовом ОСОБА_1
до Зазимської сільської ради Броварського району Київської області
про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії,
В С Т А Н О В И В:
До Київського окружного адміністративного суду звернувся ОСОБА_1 (далі також позивач, ОСОБА_1 ) із позовом до Зазимської сільської ради Броварського району Київської області (далі також відповідач), в якому просив суд:
- визнати незаконним та скасувати рішення 7 позачергової сесії Зазимської сільської ради Броварського району Київської області VII скликання від 15.05.2020 № 336;
- зобов`язати Зазимську сільську раду Броварського району Київської області надати дозвіл на виготовлення проекту із землеустрою щодо відведення земельної ділянки безоплатно у власність для будівництва та та обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд орієнтовною площею 0,25 га, за рахунок земель житлової і громадської забудови комунальної власності на території с. Зазим`я Броварського району згідно поданого графічного матеріалу до клопотання від 29.04.2020.
Рішенням Київського окружного адміністративного суду від 13.01.2022 адміністративний позов задоволено повністю.
Визнано протиправним та скасовано рішення Зазимської сільської ради Броварського району Київської області від 15.05.2020 № 345 «Про відмову гр. ОСОБА_1 в наданні дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність в межах с. Погреби».
Зобов`язано Зазимську сільську раду Броварського району Київської області надати громадянину ОСОБА_1 (РНОКПП НОМЕР_1 ) дозвіл на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки для будівництва та обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд орієнтовною площею 0,25 га, за рахунок земель житлової і громадської забудови комунальної власності на території с. Зазим`я Броварського району.
На адресу суду надійшла заява Зазимської сільської ради Броварського району Київської області про відстрочення виконання рішення Київського окружного адміністративного суду в адміністративній справі № 320/12358/20.
В обґрунтування вказаної заяви відповідач зазначив, що оскільки відповідно до пп.5 п. 27 Розділу Х «Перехідні положення» Земельного кодексу України під час дії воєнного стану безоплатна передача земель державної, комунальної власності у приватну власність, надання дозволів на розроблення документації із землеустрою з метою безоплатної передачі, розроблення такої документації забороняється, тому на підставі ст.378 Кодексу адміністративного судочинства України просить відстрочити виконання рішення суду у зобов`язальній частині щодо надання громадянину ОСОБА_1 дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки для будівництва та обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд орієнтовною площею 0,25 га, за рахунок земель житлової і громадської забудови комунальної власності на території с. Зазим`я Броварського району Київської області.
Ухвалою Київського окружного адміністративного суду від 16.02.2023 суд призначив заяву Зазимської сільської ради про відстрочення виконання судового рішення до розгляду в судовому засіданні.
На адресу суду надійшла заява представника позивача, в якій останній заперечував щодо задоволення заяви Зазимської сільської ради про відстрочення виконання судового рішення, оскільки на його думку на даний час немає жодних об`єктивних перешкод для виконання рішення суду по справі № 320/12358/20. Зауважив, що рішення суду набрало законної сили 12.02.2022. Щодо положень пп.5 п. 27 Розділу Х «Перехідні положення» Земельного кодексу України, представник зазначив, що вони введені в дію згідно із Законом №2247-ІХ від 12.05.2022, тобто вже після набуття законної сили судовим рішенням у справі № 320/12358/20.
На думку представника позивача застосування відповідачем Земельного кодексу України з урахуванням змін від 12.05.2022 є неправильним, оскільки вказана дія значно погіршує становище позивача, а нереалізація відповідного права позивачем до 12.02.2022 сталася виключно з вини відповідача, який вже понад 2 роки протиправно ухиляється від прийняття відповідного рішення про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки для будівництва та обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд орієнтовною площею 0,25 га, за рахунок земель житлової і громадської забудови комунальної власності на території с. Зазим`я Броварського району.
У судове засідання, призначене для розгляду заяви про відстрочення виконання судового рішення сторони не з`явилися, хоча були належним чином повідомлені про дату, час та місце судового розгляду справи у передбачений законодавством строк.
Враховуючи викладене, суд на підставі ч.9 ст. 205 Кодексу адміністративного судочинства України ухвалив подальший розгляд справи здійснювати у порядку письмового провадження.
Зважаючи на те, що в силу приписів частини другої статті 378 Кодексу адміністративного судочинства України неприбуття у судове засідання осіб, які були належним чином повідомлені, не перешкоджає вирішенню поставлених на розгляд питань, судом прийнято рішення про їх розгляд за відсутності учасників справи за наявними у справі матеріалами та доказами в порядку письмового провадження.
Дослідивши подані до суду документи, з`ясувавши фактичні обставини та правові підстави на яких ґрунтується заява Зазимської сільської ради Броварського району Київської області про відстрочення виконання рішення суду, суд зазначає наступне.
Відповідно до частини п`ятої статті 124 Конституції України судові рішення ухвалюються судами іменем України і є обов`язковими до виконання на всій території України.
Згідно із частиною другою статті 14 Кодексу адміністративного судочинства України судові рішення, що набрали законної сили, є обов`язковими до виконання всіма органами державної влади, органами місцевого самоврядування, їх посадовими та службовими особами, фізичними і юридичними особами та їх об`єднаннями на всій території України.
Відповідно до частин першої, третьої статті 378 Кодексу адміністративного судочинства України за заявою сторони суд, який розглядав справу як суд першої інстанції, може відстрочити або розстрочити виконання рішення, а за заявою стягувача чи виконавця (у випадках, встановлених законом), - встановити чи змінити спосіб або порядок його виконання. Питання про відстрочення або розстрочення виконання, зміну чи встановлення способу і порядку виконання судового рішення може бути розглянуто також за ініціативою суду.
Підставою для встановлення або зміни способу або порядку виконання, відстрочення чи розстрочення виконання судового рішення є обставини, що істотно ускладнюють виконання рішення або роблять його неможливим.
Вирішуючи питання про відстрочення чи розстрочення виконання судового рішення, суд також враховує: 1) ступінь вини відповідача у виникненні спору; 2) щодо фізичної особи - тяжке захворювання самої особи або членів її сім`ї, її матеріальне становище; 3) стихійне лихо, інші надзвичайні події тощо (ч. 4 ст. 378 КАСУ).
Пленум Верховного Суду України в пункті 10 постанови «Про практику розгляду судами скарг на рішення, дії або бездіяльність органів і посадових осіб державної виконавчої служби та звернень учасників виконавчого провадження» № 14 від 26.12.2003 року зазначив, що при вирішенні заяв державного виконавця чи сторони про відстрочку або розстрочку виконання рішення, встановлення або зміну способу й порядку його виконання, суду потрібно мати на увазі, що їх задоволення можливе лише у виняткових випадках, які суд визначає, виходячи з особливого характеру обставин, що ускладнюють або виключають виконання рішення (хвороба боржника або членів його сім`ї, відсутність у нього майна, яке за рішенням суду має бути передане стягувачу, стихійне лихо, інші надзвичайні події тощо).
Таким чином, відстрочення виконання судового рішення передбачає наявність дійсних та реальних обставин, що об`єктивно унеможливлюють, або створюють значні перешкоди у виконанні рішення суду.
При цьому, підставою для відстрочки, розстрочки, зміни способу та порядку виконання рішення можуть бути конкретні обставини, що ускладнюють виконання рішення або роблять його неможливим у визначений строк або встановленим судом способом.
Суд зазначає, що у зв`язку з розпочатою військовою агресією Російської Федерації проти України, на підставі пропозиції Ради національної безпеки і оборони України, відповідно до пункту 20 частини 1 статті 106 Конституції України, Закону України «Про правовий режим воєнного стану», Указом Президента України від 24.02.2022 №64/2022 в Україні введено воєнний стан із 05 години 30 хвилин 24.02.2022 строком на 30 діб, затвердженого Законом України від 24.02.2022 № 2102-ІХ.
У подальшому, у зв`язку з триваючою широкомасштабною збройною агресією Російської Федерації проти України, на підставі пропозиції Ради національної безпеки і оборони України, відповідно до пункту 20 частини першої статті 106 Конституції України, Закону України «Про правовий режим воєнного стану» Указом Президента України від 14.03.2022 №133/2022 продовжено строк дії воєнного стану в Україні з 05 години 30 хвилин 26 березня 2022 року строком на 30 діб.
Указом Президента України від 17.05.2022 № 341/2022, який затверджений Законом України «Про затвердження Указу Президента України «Про продовження строку дії воєнного стану в Україні» від 22.05.2022 №2263-ІХ, продовжено строк дії воєнного стану в Україні з 05 години 30 хвилин 25 травня 2022 року строком на 90 діб.
Указом Президента України від 12.08.2022 № 573/2022, який затверджений Законом України «Про затвердження Указу Президента України «Про продовження строку дії воєнного стану в Україні» від 15.08.2022 №2500-ІХ, продовжено строк дії воєнного стану в Україні з 05 години 30 хвилин 23 серпня 2022 року строком на 90 діб.
Указом Президента України від 07.11.2022 № 757/2022, який затверджений Законом України «Про затвердження Указу Президента України «Про продовження строку дії воєнного стану в Україні» від 16.11.2022 № 2738-ІХ, продовжено строк дії воєнного стану в Україні з 05 години 30 хвилин 21 листопада 2022 року строком на 90 діб.
Указом Президента України від 06.02.2023 № 58/2023, який затверджений Законом України «Про затвердження Указу Президента України «Про продовження строку дії воєнного стану в Україні», продовжено строк дії воєнного стану в Україні з 05 години 30 хвилин 19 лютого 2023 року строком на 90 діб.
Відповідно до статті 1 Закону України «Про правовий режим воєнного стану» воєнний стан це особливий правовий режим, що вводиться в Україні або в окремих її місцевостях у разі збройної агресії чи загрози нападу, небезпеки державній незалежності України, її територіальній цілісності та передбачає надання відповідним органам державної влади, військовому командуванню, військовим адміністраціям та органам місцевого самоврядування повноважень, необхідних для відвернення загрози, відсічі збройної агресії та забезпечення національної безпеки, усунення загрози небезпеки державній незалежності України, її територіальній цілісності, а також тимчасове, зумовлене загрозою, обмеження конституційних прав і свобод людини і громадянина та прав і законних інтересів юридичних осіб із зазначенням строку дії цих обмежень.
Постановою Кабінету Міністрів України від 28.02.2022 №165 «Деякі питання реалізації прав, свобод і законних інтересів фізичних та юридичних осіб» (в редакції чинній станом на 28.02.2022) визначено зупинити строки надання адміністративних послуг суб`єктами їх надання та видачу дозвільними органами документів дозвільного характеру на час воєнного стану в Україні. Поновити зупинені строки у місячний строк після припинення чи скасування воєнного стану на відповідній території України.
У свою чергу, Законом України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо створення умов для забезпечення продовольчої безпеки в умовах воєнного стану» від 24.03.2022 № 2145-IX, внесено зміни до законодавчих актів України, зокрема, у розділ X «Перехідні положення» Земельного кодексу України.
Так, Земельний кодекс України містить, зокрема, наступні доповнення на час дії воєнного стану:
- земельні ділянки сільськогосподарського призначення державної, комунальної власності можуть надаватися у користування лише для ведення товарного сільськогосподарського виробництва (підпункт 4 пункту 27 Розділ X "Перехідні положення");
- безоплатна передача земель державної, комунальної власності у приватну власність, надання дозволів на розроблення документації із землеустрою з метою такої безоплатної передачі, розроблення такої документації забороняється (підпункт 5 пункту 27 Розділ X "Перехідні положення");
- формування земельних ділянок, зазначених у підпункті «а» підпункту 1 цього пункту, крім тих, що передаються в оренду відповідно до підпункту 2 цього пункту, забороняється (підпункт 6 пункту 27 Розділ X "Перехідні положення").
Тобто, Верховною Радою України Законом України № 2145-IX від 24.03.2022 встановлено беззаперечну заборону під час дії воєнного стану на вчинення дій стосовно безоплатної передачі земель державної, комунальної власності у приватну власність, надання дозволів на розроблення документації із землеустрою з метою безоплатної передачі та формування земельної ділянки з огляду на що, суд вважає, що факт введення воєнного стану в Україні є обставиною, що істотно ускладнює виконання рішення суду в цій справі, оскільки у відповідача відсутня можливість прийняти рішення про надання ОСОБА_1 дозволу на розроблення документації із землеустрою щодо відведення земельної ділянки, яка прямо передбачена законом.
Крім того, при визначенні строку на який слід відстрочити виконання рішення суду у даній справі, суд враховує сферу і межі регулятивної дії диспозиції правової норми підпункту 5 пункту 27 розділу X Земельного кодексу України із змінами, внесеними згідно із Законом № 2247-IX від 12.05.2022.
Суд зауважує, що правовою підставою для відстрочення виконання судового рішення можуть бути виняткові обставини, які ускладнюють його виконання.
Враховуючи викладене та законодавчі підстави, на які посилається заявник щодо відстрочення виконання вказаного судового рішення, суд дійшов висновку, що заява відповідача про відстрочення виконання рішення суду у даній справі є обґрунтованою та підлягає задоволенню шляхом відстрочення його виконання на час дії заборони щодо безоплатної передачі земель державної, комунальної власності у приватну власність, надання дозволів на розроблення документації з землеустрою з метою такої безоплатної передачі, розроблення такої документації, встановленої пп. 5 п. 27 Розділу Х «Перехідні положення» Земельного кодексу України.
При цьому суд звертає увагу, що вирішення питання про відстрочення виконання судового рішення досліджується судом станом на даний час, виходячи з обставин, які на цей час унеможливлюють виконання судового рішення.
Керуючись статтями 19, 238, 243, 378 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
У Х В А Л И В:
Заяву Зазимської сільської ради Броварського району Київської області про відстрочення виконання судового рішення у справі за позовом ОСОБА_1 до Зазимської сільської ради Броварського району Київської області про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії задовольнити.
Відстрочити виконання рішення Київського окружного адміністративного суду від 13.01.2022 у справі № 320/12358/20 у зобов`язальній частині до припинення (скасування) воєнного стану в Україні.
Ухвала набирає законної сили негайно після її проголошення. Ухвала, постановлена судом поза межами судового засідання або у судовому засіданні у разі неявки учасників справи, під час розгляду справи в письмовому провадженні, набирає законної сили з моменту її підписання.
Апеляційна скарга на ухвалу суду подається до Шостого апеляційного адміністративного суду протягом п`ятнадцяти днів з дня її проголошення. Якщо у судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини ухвали суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, апеляційна скарга подається протягом п`ятнадцяти днів з дня складення повного тексту ухвали.
Суддя Панова Г. В.
Суд | Київський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 29.05.2023 |
Оприлюднено | 31.05.2023 |
Номер документу | 111162215 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Заява про відстрочку або розстрочку виконання судового рішення |
Адміністративне
Київський окружний адміністративний суд
Панова Г. В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні