ШОСТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУДСправа № 620/3235/21 Суддя (судді) першої інстанції: Скалозуб Ю.О.
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
30 травня 2023 року м. Київ
Шостий апеляційний адміністративний суд у складі:
головуючого - судді Федотова І.В.,
суддів: Єгорової Н.М. та Сорочка Є.О.,
розглянувши в порядку письмового провадження апеляційну скаргу Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Чернігівській області на ухвалу Чернігівського окружного адміністративного суду від 10 січня 2023 року у справі за адміністративним позовом Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Чернігівській області до комунального закладу "Чернігівський навчально-реабілітаційний центр" Чернігівської обласної ради застосування заходів реагування, -
ВСТАНОВИВ:
Рішенням Чернігівського окружного адміністративного суду від 01.12.2022 у справі № 620/3235/21, що набрало законної сили 02.01.2023, застосовано заходи реагування у вигляді зупинення до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, які створюють загрозу життю та/або здоров`ю людей, експлуатації будівлі навчального корпусу Комунального закладу «Чернігівський навчально-реабілітаційний центр» Чернігівської обласної ради за адресою: вул. 1 Травня, 56, м. Чернігів, Чернігівська область.
На адресу суду 03.01.2023 надійшла заява Комунального закладу «Чернігівський навчально-реабілітаційний центр» Чернігівської обласної ради про відстрочення виконання рішення суду на строк, визначений чинним законодавством. Заява мотивована тим, що на даний час із зазначених у позовній заяві 10 (десяти) порушень, виявлених за результатами перевірки, проведеної Головним управлінням Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Чернігівській області (припис від 12.07.2022 №223), Відповідачем усунуто 6 (шість), а 4 (чотири) перебувають в процесі виправлення.
Ухвалою Чернігівського окружного адміністративного суду від 10 січня 2023 року заяву Комунального закладу «Чернігівський навчально-реабілітаційний центр» Чернігівської обласної ради про відстрочення виконання рішення суду задоволено.
Відстрочено терміном на 1 (один) рік виконання рішення Чернігівського окружного адміністративного суду від 01.12.2022 у справі № 620/3235/21 про застосування заходів реагування у вигляді зупинення до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, які створюють загрозу життю та/або здоров`ю людей, експлуатації будівлі навчального корпусу Комунального закладу «Чернігівський навчально-реабілітаційний центр» Чернігівської обласної ради за адресою: вул. 1 Травня, 56, м. Чернігів, Чернігівська область.
Не погоджуючись із зазначеною ухвалою позивачем подано апеляційну скаргу в якій, посилаючись на незаконність та необґрунтованість спірної ухвали, просить її скасувати та прийняти нове рішення, яким у задоволенні заяви про відстрочення виконання рішення у даній справі відмовити.
Серед інших доводів апеляційної скарги, апелянт, зокрема, наголошує на тому, що неусунуті відповідачем порушення пропонуються до виконання ще з 2016, 2019 років (тобто, ще задовго до введення в Україні воєнного стану), тому в останнього було достатньо часу, щоб вжити всі відповідні заходи з метою забезпечення належного рівня техногенної та пожежної безпеки.
Апеляційний розгляд справи здійснюється в порядку письмового провадження, згідно з п. 1 ч. 1 ст. 311 КАС України.
Заслухавши суддю-доповідача, дослідивши доводи апеляційної скарги та перевіривши матеріали справи, колегія суддів вважає, що апеляційна скарга підлягає задоволенню з наступних підстав.
Відповідно до ч. 1 ст. 308 КАС України суд апеляційної інстанції переглядає справу за наявними у ній і додатково поданими доказами та перевіряє законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги.
Згідно частини першої статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС), завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.
Відповідно до частини першої статті цього Кодексу кожна особа має право в порядку, встановленому цим Кодексом, звернутися до адміністративного суду, якщо вважає, що рішенням, дією чи бездіяльністю суб`єкта владних повноважень порушені її права, свободи або законні інтереси, і просити про їх захист.
Частиною першою статті 378 КАС передбачено, що за заявою сторони суд, який розглядав справу як суд першої інстанції, може відстрочити або розстрочити виконання рішення, а за заявою стягувача чи виконавця (у випадках, встановлених законом), - встановити чи змінити спосіб або порядок його виконання.
Відповідно до частин 2, 3 статті 14 Кодексу адміністративного судочинства України судові рішення, що набрали законної сили, є обов`язковими до виконання всіма органами державної влади, органами місцевого самоврядування, їх посадовими та службовими особами, фізичними і юридичними особами та їх об`єднаннями на всій території України. Невиконання судового рішення тягне за собою відповідальність, встановлену законом.
Разом з тим, згідно з частинами третьою та четвертою статті 378 КАС підставою для відстрочення чи розстрочення виконання судового рішення є обставини, що істотно ускладнюють виконання рішення або роблять його неможливим.
При цьому, за правилами частини п`ятої цієї статті відстрочення чи розстрочення виконання судового рішення не може перевищувати одного року з дня ухвалення рішення, ухвали, постанови.
Таким чином, відстрочення, розстрочення виконання рішення суду здійснюється у виняткових випадках і є правом, а не обов`язком суду, а відповідне рішення приймається судом на основі закону та власних переконань.
Необхідною умовою для надання відстрочення виконання рішення суду є наявність виняткових обставин, що ускладнюють виконання рішення або роблять його неможливим. Вирішуючи питання про відстрочення чи розстрочення виконання рішення, зміну способу і порядку виконання рішення, суд повинен враховувати матеріальні інтереси сторін, їх фінансовий стан, ступінь вини відповідача у виникненні спору та інші обставини справи.
У свою чергу, підставою для відстрочення виконання рішення можуть бути лише конкретні обставини, що ускладнюють виконання рішення або роблять його неможливим, тому всі ці обставини повинні бути доведені заявником.
Як вбачається з матеріалів справи рішенням Чернігівського окружного адміністративного суду від 01.12.2022 у справі № 620/3235/21 застосовано заходи реагування у вигляді зупинення до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, які створюють загрозу життю та/або здоров`ю людей, експлуатації будівлі навчального корпусу Комунального закладу «Чернігівський навчально-реабілітаційний центр» Чернігівської обласної ради за адресою: вул. 1 Травня, 56, м. Чернігів, Чернігівська область.
Тобто, виконання рішення у даній справі полягає саме у зупиненні роботи об`єкта, а не усуненні певних порушень.
Мотивуючи свою заяву про відстрочення виконання рішення у даній справі, заявник посилається на те, що на даний час із зазначених у позовній заяві 10 (десяти) порушень, виявлених за результатами перевірки, проведеної Головним управлінням Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Чернігівській області (припис від 12.07.2022 №223), Відповідачем усунуто 6 (шість), а 4 (чотири) перебувають в процесі виправлення.
Крім того, зазначає, що у 2022 році з обласного бюджету було виділено 200 000 грн. на поточний ремонт закладу освіти, які планувалося використати для часткового усунення порушень, вказаних в приписі, але, у зв`язку з військовою агресією російської федерації проти України, всі кошти було спрямовано на облаштування найпростішого укриття для безпечного перебування учасників освітнього процесу в умовах воєнного стану та гарантування дітям дотримання конституційного права на освіту та безпеку життя і збереження здоров`я.
Колегією суддів встановлено, що станом на момент звернення відповідача із заявою про відстрочення виконання рішення, залишаються не виконаними наступні порушення:
- Будівлю навчального корпусу не обладнано системою протипожежного захисту (системою пожежної сигналізації);
- Будівлю навчального корпусу не обладнано системою протипожежного захисту (системою керування евакуюванням людей в частині системи оповіщення про пожежу та показчиків напрямів руху);
- В будівлі навчального корпусу в приміщенні кухні зону з кухонним обладнанням не обладнано модульною системою локального пожежогасіння;
- Будівлю навчального корпусу не захищено від прямих попадань блискавки і вторинних її проявів (розроблений проект системи блискавозахисту).
При цьому, колегією суддів враховано те, що відповідачем частково усунуто виявлені позивачем порушення викладені в акті перевірки, проте станом на час розгляду апеляційної скарги, відповідачем не надано суду доказів повного усунення виявлених порушень правил пожежної безпеки.
Таким чином, виявлені позивачем порушення в повній мірі залишаються неусунутими.
Колегія суддів звертає увагу, що при винесенні рішення у даній справі судом першої інстанції було встановлено, що виявлені позивачем порушення є істотними та становлять реальну небезпеку і загрозу життю та здоров`ю людей.
При цьому, суд апеляційної інстанції зауважує, що такі порушення обумовлені виключно відсутністю у відповідача необхідної системи заходів для уникнення виникнення пожежі та швидкого реагування у разі її виникнення, тим більш, з урахуванням того, що у закладі перебувають, в тому числі, діти.
Відтак, на переконання колегії суддів, характер суспільної небезпечності встановлених під час перевірки відповідача порушень, а також наявність безпосередньої та реальної загрози життю та/або здоров`ю людей є обґрунтованими та беззаперечними.
Верховний Суд у постанові від 26 лютого 2020 року у справі №826/7073/18 дійшов висновку про те, що правовою підставою для застосування адміністративним судом заходів реагування є одночасна наявність таких умов: 1) факт порушення правил та норм пожежної і техногенної безпеки, що створюють загрозу життю та здоров`ю людей; 2) звернення компетентного органу, який здійснює державний нагляд у сфері пожежної і техногенної безпеки, із відповідним адміністративним позовом до суду; 3) наявність обов`язку у підконтрольного суб`єкта, зупинення експлуатації приміщень (об`єктів) якого вимагає відповідний орган Державної служби України з надзвичайних ситуацій, забезпечувати дотримання вимог пожежної безпеки у відповідному приміщенні.
Колегія суддів враховує, що забезпечення державою конституційних прав громадян на захист життя, здоров`я та власності від невиправданого ризику виникнення надзвичайних ситуацій має пріоритетне значення у порівняні з інтересом відповідача.
Відповідно до статті 2 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод, право кожного на життя охороняється законом. Цей припис зобов`язує державу вживати належних заходів для захисту життя осіб, які знаходиться під її юрисдикцією. Слід зазначити, що це зобов`язання повинно тлумачитися як таке, що застосовується в контексті будь-якої діяльності, публічної чи ні, в якій право на життя може бути поставлене під сумнів.
Кожне з виявлених позивачем порушень створює очевидну загрозу життю та здоров`ю людей, а сукупність цих порушень вказує на максимальний ступінь такої загрози, що є неприпустимим і вимагає застосування відповідних заходів реагування.
Колегія суддів наголошує, що функціонування потенційно небезпечного об`єкта, не може бути виправданим необхідністю забезпечення права громадян на освіту.
Крім того, як вбачається з оскаржуваної ухвали, суд першої інстанції дійшов висновку про наявність підстав для відстрочення виконання судового рішення з огляду на те, що станом на 10.01.2023 відповідач позбавлений можливості в повному обсязі виконати рішення Чернігівського окружного адміністративного суду від 01.12.2022, оскільки із введенням воєнного стану бюджетні асигнування області в своїй переважній більшості спрямовуються для відвернення загрози, відсічі збройної агресії та забезпечення національної безпеки, усунення загрози небезпеки державній незалежності України, її територіальній цілісності.
В контексті наведеного колегія суддів зауважує, що відсутність бюджетних коштів та належного фінансування не звільняє відповідача від виконання ним імперативних норм протипожежного законодавства. Чинне законодавство не ставить в залежність необхідність в застосуванні заходів реагування від наявності чи відсутності бюджетних коштів (фінансової спроможності) відповідача. Сама по собі відсутність коштів на забезпечення протипожежної та техногенної безпеки, в тому числі й у зв`язку з відсутністю відповідного бюджетного асигнування не може бути підставою для відкладення вжиття заходів щодо усунення факторів небезпеки життю, здоров`ю громадян.
Крім того, перебування України в режимі воєнного стану, без надання доказів об`єктивної неможливості своєчасного виконання рішення суду, не може слугувати самостійною підставою для відстрочення виконання рішення суду.
Доводи заявника, які стосуються неможливості усунення порушень, не свідчать про неможливість виконання рішення суду у даній справі щодо зупинення експлуатації об`єкта до усунення таких порушень.
Таким чином, враховуючи непідтвердження заявником належними та достатніми доказами наявності виняткових обставин, які ускладнюють виконання рішення Чернігівського окружного адміністративного суду від 01.12.2022 у справі № 620/3235/21, а також ту обставину, що право на життя є пріоритетним щодо права на освіту, на переконання колегії суддів, відсутні підстави для задоволення заяви Комунального закладу «Чернігівський навчально-реабілітаційний центр» Чернігівської обласної ради про відстрочення виконання вказаного судового рішення.
Згідно до п. 2 ч. 1 ст. 315 КАС України за наслідками розгляду апеляційної скарги на судове рішення суду першої інстанції суд апеляційної інстанції має право скасувати судове рішення повністю або частково і ухвалити нове судове рішення у відповідній частині або змінити судове рішення.
Відповідно до ч. 4 ст. 317 КАС України, підставами для скасування судового рішення повністю або частково та ухвалення нового рішення у відповідній частині або зміни рішення є неправильне застосування норм матеріального права.
Керуючись ст. ст. 308, 315, 317, 321, 322, 325, 329 КАС України, суд, -
ПОСТАНОВИВ:
Апеляційну скаргу Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Чернігівській області - задовольнити.
Ухвалу Чернігівського окружного адміністративного суду від 10 січня 2023 року скасувати та прийняти нове судове рішення, яким у задоволенні заяви Комунального закладу «Чернігівський навчально-реабілітаційний центр» Чернігівської обласної ради про відстрочення виконання рішення суду в адміністративній справі №620/3235/21 - відмовити.
Постанова суду апеляційної інстанції набирає законної сили з дати її прийняття та може бути оскаржена в касаційному порядку до Верховного Суду у строк визначений ст. 329 КАС України.
Головуючий суддя: І.В. Федотов
Судді: Н.М. Єгорова
Є.О. Сорочко
Суд | Шостий апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 30.05.2023 |
Оприлюднено | 02.06.2023 |
Номер документу | 111232970 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи щодо забезпечення громадського порядку та безпеки, національної безпеки та оборони України, зокрема щодо цивільного захисту |
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Федотов Ігор В'ячеславович
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Федотов Ігор В'ячеславович
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Федотов Ігор В'ячеславович
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Федотов Ігор В'ячеславович
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Федотов Ігор В'ячеславович
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Федотов Ігор В'ячеславович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні