Постанова
від 30.05.2023 по справі 140/7555/21
КАСАЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД ВЕРХОВНОГО СУДУ

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

30 травня 2023 року

м. Київ

справа № 140/7555/21

провадження № К/990/11151/22

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду: судді-доповідача - Єзерова А.А. суддів: Кравчук В.М., Стародуба О.П.,

розглянув у порядку письмового провадження адміністративну справу

за касаційною скаргою ОСОБА_1

на постанову Восьмого апеляційного адміністративного суду від 23 березня 2022 року (колегія суддів у складі: головуючого судді Іщук Л.П., судді Нос С.П., Онишкевич Т.В.)

у справі №140/7555/21

за позовом ОСОБА_1

до Берестечківської міської ради Волинської області,

третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні відповідача - Товариство з обмеженою відповідальністю "Патріот Агро"

про визнання протиправними та скасування рішень.

І. РУХ СПРАВИ

1. У липні 2021 року ОСОБА_1 (далі - ОСОБА_1 ) звернулася до Волинського окружного адміністративного суду з позовом до Берестечківської міської ради Волинської області, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні відповідача - Товариство з обмеженою відповідальністю "Патріот Агро" (залучено до участі у справі ухвалою Волинського окружного адміністративного суду від 22 вересня 2021 року), у якому просила визнати протиправними та скасувати рішення відповідача від 05 лютого 2021 року №5-23/2021 "Про надання дозволу на розробку технічної документації із землеустрою щодо об`єднання земельних ділянок комунальної власності за межами населеного пункту с. Мерва (Берестечківської міської ради)" та від 17 березня 2021 року №7-19/2021 "Про затвердження технічної документації із землеустрою щодо об`єднання земельної ділянки для продажу права оренди на земельних торгах (аукціоні)".

2. Рішенням Волинського окружного адміністративного суду від 01 жовтня 2021 року позов задоволено частково, внаслідок чого:

- визнано протиправними та скасовано рішення Берестечківської міської ради від 05 лютого 2021 року №5-23/2021 "Про надання дозволу на розробку технічної документації із землеустрою щодо об`єднання земельних ділянок комунальної власності за межами населеного пункту с. Мерва (Берестечківської міської ради)"у частині включення до об`єднаної земельної ділянки земельної ділянки з кадастровим номером 0720883800:00:001:0928 та рішення від 17 березня 2021 року №7-19/2021 "Про затвердження технічної документації із землеустрою щодо об`єднання земельної ділянки для продажу права оренди на земельних торгах (аукціоні)" у частині земельної ділянки з кадастровим номером 0720883800:00:001:0928;

- у задоволенні решти позовних вимог - відмовлено.

3. Постановою Восьмого апеляційного адміністративного суду від 23 березня 2022 року апеляційну скаргу Берестечківської міської ради Волинської області задоволено. Рішення Волинського окружного адміністративного суду від 01 жовтня 2021 року скасовано та ухвалено нове судове рішення, яким в задоволенні позову відмовлено.

4. ОСОБА_1 із постановою суду апеляційної інстанції не погодилася, тому звернулася до Верховного Суду з касаційною скаргою, в якій просить скасувати постанову суду апеляційної інстанції, натомість, залишити в силі рішення суду першої інстанції.

5. Від відповідача надійшов відзив на касаційну скаргу, в якому він просить суд залишити постанову суду апеляційної інстанції без змін, а касаційну скаргу - без задоволення.

ІІ. ОБСТАВИНИ СПРАВИ

6. Судами першої та апеляційної інстанції встановлено, що 05 лютого 2021 року Берестечківською міською радою прийнято рішення № 5-23/2021 «Про надання дозволу на розробку технічної документації із землеустрою щодо об`єднання земельних ділянок комунальної власності за межами населеного пункту с. Мерва (Берестечківської міської ради)», яким надано дозвіл на розробку технічної документації із землеустрою щодо об`єднання земельних ділянок комунальної власності згідно з додатком № 1 за межами населеного пункту с. Мерва (Берестечківської міської ради) в одну земельну ділянку площею 13,2482 га у Берестечківській міській раді. У додатку № 1 до вказаного рішення зазначено перелік земельних ділянок, які підлягають об`єднанню, серед яких є земельна ділянка площею 2 га з кадастровим номером 0720883800:00:001:0928.

7. Рішенням Берестечківської міської ради від 17 березня 2021 року № 7-19/2021 «Про затвердження технічної документації із землеустрою щодо об`єднання земельної ділянки для продажу права оренди на земельних торгах (аукціоні)» затверджено технічну документацію із землеустрою щодо об`єднання земельної ділянки для ведення товарного сільськогосподарського виробництва (код КВЦПЗ - 01.01), загальною площею 13,2482 га, що пропонується для продажу права оренди на земельних торгах, яка розташована за межами населеного пункту с. Мерва, кадастровий номер 0720883800:00:001:1166 та включено в перелік ділянок, які виставляються на торги.

8. Наказом Головного управління Держгеокадастру у Волинській області від 19 жовтня 2020 року №3-6870/15-20-СГ ОСОБА_1 надано дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення у власність земельної ділянки державної власності сільськогосподарського призначення, розташованої за межами населених пунктів Мервинської сільської ради Горохівського району, орієнтовний розмір земельної ділянки 2,00 га, за цільовим призначенням - для ведення особистого селянського господарства.

9. 09 листопада 2020 року ОСОБА_1 звернулася до Головного управління Держгеокадастру у Волинській області з клопотанням, у якому просила затвердити проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки та надати у власність земельну ділянку для ведення особистого селянського господарства, площею 2,0000 га, з кадастровим номером 0720883800:00:001:0928, за рахунок земель сільськогосподарського призначення, яка знаходиться за межами населених пунктів Мервинської сільської ради із земель державної власності.

10. Наказом Головного управління Держгеокадастру у Волинській області від 23 грудня 2020 року №3-8240/15-20-СГ, з урахування внесених змін згідно з наказом від 29 грудня 2020 року №3-8418/15-20-СГ, відмовлено ОСОБА_1 у затвердженні проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, розташованої за межами населених пунктів Мервинської сільської ради Горохівського району, розмір земельної ділянки 2,0000 га, кадастровий номер 0720883800:00:001:0928, із цільовим призначенням для ведення особистого селянського господарства.

11. Рішенням Волинського окружного адміністративного суду від 24 березня 2021 року у справі №140/17744/20 зобов`язано Головне управління Держгеокадастру у Волинській області затвердити ОСОБА_1 проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки для ведення особистого селянського господарства, площею 2,0 га, розташованої за межами населених пунктів Мервинської сільської ради Горохівського району, кадастровий номер 0720883800:00:001:0928.

12. 12 травня 2021 року Берестечківською міською радою (орендодавець) укладено з ТзОВ «Патріот Агро» (переможець земельних торгів) договір оренди земельної ділянки комунальної власності для ведення товарного сільськогосподарського виробництва з кадастровим номером 0720883800:00:001:1166, яка розташована за межами населених пунктів Берестечківської міської ради Луцького району Волинського області, загальною площею 13,2482.

13. Оскільки до складу об`єднаної земельної ділянки включена земельна ділянка з кадастровим номером 0720883800:00:001:0928, на яку претендує позивач на підставі судового рішення, ОСОБА_1 звернулась до суду.

ІІІ. ОЦІНКА СУДІВ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ

14. Частково задовольняючи позов, суд першої інстанції керувався тим, що оскаржувані рішення прийняті відповідачем протиправно, так як порушують право позивача на отримання у власність земельної ділянки для ведення особистого селянського господарства площею 2,0 га з кадастровим номером 0720883800:00:001:0928.

15. Окружний адміністративний суд врахував, що ухвалою суду про забезпечення позову від 25 січня 2021 року у справі №140/207/21, яка набрала законної сили та підлягала до негайного виконання, заборонено Головному управлінню Держгеокадастру у Волинській області вчиняти дії щодо передачі (відчуження) земельних ділянок Берестечківській територіальній громаді до набрання рішенням у цій справі законної сили, зокрема, з кадастровим номером 720883800:00:001:0928, та зупинено до набрання рішенням у даній справі законної сили дію наказу Головного управління Держгеокадастру у Волинській області від 31 грудня 2020 року № 58-ОТГ «Про передачу земельних ділянок державної власності у комунальну власність» у частині передачі в комунальну власність земельних ділянок, зокрема, з кадастровим номером: 0720883800:00:001:0928, подальше вчинення дій щодо передачі (відчуження) земельної ділянки з кадастровим номером 0720883800:00:001:0928 було протиправним і призвело до порушення прав та охоронюваних законом інтересів ОСОБА_1 .

16. Суд апеляційної інстанції з таким висновком не погодився, і відмовляючи у позові керувався тим, що на момент прийняття оскаржуваних рішень Берестечківської міської ради ОСОБА_1 не було затверджено проєкту землеустрою щодо відведення земельної ділянки (кадастровий номер 0720883800:00:001:0928). Оскарження ОСОБА_1 відмови у затвердженні документації із землеустрою щодо відведення спірної земельної ділянки у судовому порядку не є правовою перешкодою для реалізації Берестечківською міською радою (як особою, яка відповідно до закону має право розпорядження землями громади) повноважень щодо організації земельних торгів, оскільки на час прийняття відповідачем оскаржуваних рішень, суд першої інстанції не залучав до участі у справі № 140/17744/20 як відповідача Берестечківську міську раду, не застосовував щодо неї заходів забезпечення позову та не забороняв їй приймати рішення щодо розпорядження спірною земельною ділянкою.

17. Колегія суддів апеляційного адміністративного суду зробила висновок про те, що оскаржуваними рішеннями Берестечківської міської ради жодним чином не порушено права ОСОБА_1 на отримання безоплатно у власність земельної ділянки для ведення особистого селянського господарства, що свідчить про необґрунтованість заявлених нею позовних вимог.

IV. ДОВОДИ КАСАЦІЙНОЇ СКАРГИ, ВІДЗИВУ НА КАСАЦІЙНУ СКАРГУ

18. ОСОБА_1 в касаційній скарзі посилається на те, що суд апеляційної інстанції під час вирішення спору не врахував висновки Верховного Суду, викладені в постановах від 26 березня 2020 року у справі №815/3054/17, від 20 лютого 2019 року у справі №522/3665/17.

19. Позивач зазначає, що в період грудень 2021 - лютий 2022 в провадженні Восьмого апеляційного адміністративного суду перебували аналогічні за змістом адміністративні справи (№140/8041/21, №140/7551/21, №140/7535/21, №140/7554/21, №140/7552/21), за результатами розгляду яких колегії суддів Восьмого апеляційного адміністративного суду дійшли протилежного висновку, ніж зробила колегія суддів щодо розгляду цієї справи.

20. Скаржник вважає необґрунтованими висновки суду апеляційної інстанції про відсутність у ОСОБА_1 порушеного права, зважаючи на те, що відповідач обмежив позивача у праві на отримання у власність земельної ділянки для ведення особистого селянського господарства площею 2 га.

21. У відзиві на касаційну скаргу відповідач погоджується з висновками суду апеляційної інстанції, а також стверджує про відсутність у позивача порушеного права у цій справі.

V. ВИСНОВКИ ВЕРХОВНОГО СУДУ

22. Верховний Суд, перевіривши доводи касаційної скарги, в межах касаційного перегляду, визначених статтею 341 КАС України, а також, надаючи оцінку правильності застосування судами норм матеріального і процесуального права у спірних правовідносинах, виходить з такого.

23. Згідно зі статтею 55 Конституції України кожному гарантується право на оскарження в суді рішень, дій чи бездіяльності органів державної влади, органів місцевого самоврядування, посадових і службових осіб. Кожен має право будь-якими не забороненими законом засобами захищати свої права і свободи від порушень і протиправних посягань.

24. У контексті завдань адміністративного судочинства звернення до суду є способом захисту порушених прав, свобод або законних інтересів позивача. Тому особа повинна довести (а суд - встановити), що їй належать права, свободи або законні інтереси, за захистом яких вона звернулася до суду. Права, свободи та законні інтереси, які належать конкретній особі (особам) є предметом судового захисту.

25. У постанові Верховного Суду від 20 лютого 2019 року у справі №522/3665/17 розмежовано порушене право та законний інтерес і, зокрема, відзначено, що в контексті завдань адміністративного судочинства (стаття 2 КАС України) звернення до суду є способом захисту порушених прав, свобод або законних інтересів позивача. Тому особа повинна довести (а суд - встановити), що їй належать права, свободи або законні інтереси, за захистом яких вона звернулася до суду. Права, свободи та законні інтереси, які належать конкретній особі (особам) є предметом судового захисту.

26. ОСОБА_1 як особа, з якою виникли відповідні правовідносини щодо затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки для ведення особистого селянського господарства площею 2,0 га, розташованої за межами населених пунктів Мервинської сільської ради, кадастровий номер 0720883800:00:001:0928, а також право якої підтверджено судовими рішеннями у справі №140/17744/20, поза розумним сумнівом вбачає порушення своїх прав зі сторони органу місцевого самоврядування, який здійснює дії щодо об`єднання та подальшого відчуження земельних ділянок, що зумовило необхідність звернення до суду із цим позовом.

27. Колегія суддів не погоджується з висновками суду апеляційної інстанції про відсутність у ОСОБА_1 порушеного права у цій справі, натомість вважає вірним висновок суду першої інстанції про те, що

28. Як встановлено судами в ході розгляду цієї справи, земельні ділянки, які об`єдналися у комунальну власність були передані Берестечківській міській раді наказом Головного управління Держгеокадастру у Волинській області 31 грудня 2020 року №58-ОТГ «Про передачу земельних ділянок державної власності у комунальну власність».

29. Вказаний наказ був предметом розгляду у справі №140/207/21 за позовом ОСОБА_2 до Головного управління Держгеокадастру у Волинській області за участі третіх осіб з самостійними вимогами на стороні позивача (в числі яких і ОСОБА_1 ).

30. Ухвалою Волинського окружного адміністративного суду від 25 січня 2021 року у справі №140/207/21 заяву представника третіх осіб, які заявляють самостійні вимоги щодо предмета спору - адвоката Кінах Яни Валеріївни про забезпечення позову задоволено частково. Зупинено дію наказу Головного управління Держгеокадастру у Волинській області від 31 грудня 2020 року № 58-ОТГ «Про передачу земельних ділянок державної власності у комунальну власність» в частині передачі в комунальну власність земельних ділянок, в тому числі з кадастровим номером 0720883800:00:001:0928 до набрання рішенням у цій справі законної сили. Заборонено Головному управлінню Держгеокадастру у Волинській області вчиняти дії щодо передачі (відчуження) земельних ділянок, в тому числі з кадастровим номером 0720883800:00:001:0928, Берестечківській територіальній громаді до набрання рішенням у цій справі законної сили.

Вказана ухвала суду набрала законної сили 25 січня 2021 року.

31. Рішенням Волинського окружного адміністративного суду від 09 березня 2021 року у справі № 140/207/21 визнано протиправним та скасовано наказ Головного управління Держгеокадастру у Волинській обл. від 31грудня 2020 року № 58-ОТГ «Про передачу земельних ділянок державної власності у комунальну власність» у частині передачі у комунальну власність Берестечківської ОТГ в особі Берестечківської міської ради Горохівського району земельних ділянок.

32. Постановою Восьмого апеляційного адміністративного осуду від 20 липня 2021 року у справі № 140/207/21 рішення Волинського окружного адміністративного суду від 09 березня 2021 року у справі № 140/207/21 в частині позовних вимог щодо земельних ділянок з кадастровими номерами 0720883800:00:001:1074 та 0720883800:00:001:1069 скасовано та в цій частині провадження закрито, в іншій частині рішення суду першої інстанції залишено без змін.

33. Постановою Верховного Суду від 29 червня 2022 року у справі № 140/207/21 залишено без змін рішення Волинського окружного адміністративного суду від 09 березня 2021 року та постанову Восьмого апеляційного адміністративного суду від 20 липня 2021 року. У вказаній постанові Верховного Суду зроблено такі висновки:

«…з передачею земель сільськогосподарського призначення з державної власності в комунальну не відбулася зміна цільового призначення вказаних земель, а також на момент передачі спірних земельних ділянок у розпорядження органів місцевого самоврядування не змінився порядок розробки та погодження проектів землеустрою.

З огляду на те, що на земельну ділянку з кадастровим номером 0720883800:00:001:1095 надано дозвіл позивачу на розроблення документації із землеустрою, і до 15.12.2020 відповідну документацію із землеустрою подано на затвердження до відповідача, правильними є висновки судів попередніх інстанцій про те, що відповідач мав би розглянути питання про затвердження такого проекту землеустрою та передачі земельної ділянки у власність позивачу, а не включати до переліку земельних ділянок, які передаються у комунальну власність.

Натомість ГУ Держгеокадастру 31.12.2020 передало спірну земельну ділянку у комунальну власність.

Враховуючи викладене, оскільки відповідачем надано позивачу дозвіл на розроблення проекту землеустрою, розроблено проект землеустрою, а позивачем також подано на затвердження документацію із землеустрою до 15.12.2020, до цієї земельної ділянки не підлягали застосуванню положення Постанови Кабінету Міністрів України № 1113 про «Деякі заходи щодо прискорення реформ у сфері земельних відносин» від 16.11.2020 щодо передачі її у комунальну власність.

Колегія суддів вважає правильними висновки судів попередніх інстанцій про те, що наказ від 31.12.2020 №58-ОТГ «Про передачу земельних ділянок державної власності у комунальну власність» в частині передачі у комунальну власність Берестечківської ОТГ в особі Берестечківської міської ради Горохівського району земельної ділянки з кадастровим номером 0720883800:00:001:1095 є протиправним та підлягає скасуванню.

Правильними є й висновки судів про те, що з аналогічних підстав задоволенню підлягають заявлені вимоги третіх осіб, які заявляють самостійні вимоги щодо предмета спору.

Судами у цій справі встановлено, що позивач і треті особи, які заявляють самостійні вимоги щодо предмета спору звернулись до відповідача із клопотаннями у строк до 15.12.2020, та їм було відмовлено у затверджені документації із землеустрою в період з 23.12.2020 по 29.12.2020, а отже станом на дату підписання акту приймання-передачі від 31.12.2020, не завершилися строки оскарження таких рішень. А відтак тривала процедура ініційована позивачем та третіми особами, які заявляють самостійні вимоги щодо предмета спору, що у подальшому і знайшло своє відображення у цій справі, шляхом заявлення позовних вимог.

Більше того, ухвалами суду першої інстанції від 25.01.2021, 28.01.2021 задоволено частково заяву представника третіх осіб, які заявляють самостійні вимоги щодо предмет спору про забезпечення позову, а саме заборонено ГУ Держгеокадастру вчиняти дії щодо передачі (відчуження) земельних ділянок та зупинено дію наказу ГУ Держгеокадастру від 31.12.2020 № 58-ОТГ «Про передачу земельних ділянок державної власності у комунальну власність» в частині передачі в комунальну власність земельних ділянок».

34. У справі, що розглядається, суд першої інстанції вірно відзначив, що ухвалою суду про забезпечення позову від 25 січня 2021 року у справі №140/207/21, яка підлягала до негайного виконання, заборонено Головному управлінню Держгеокадастру у Волинській області вчиняти дії щодо передачі (відчуження) земельних ділянок Берестечківській територіальній громаді до набрання рішенням у цій справі законної сили, зокрема, з кадастровим номером 720883800:00:001:0928, подальше вчинення дій щодо передачі (відчуження) земельної ділянки з кадастровим номером 0720883800:00:001:0928 було протиправним.

Оскільки рішенням Волинського окружного адміністративного суду від 09 березня 2021 року у справі №140/207/21, яке набрало законної сили, встановлено неправомірність прийняття Головним управління Держгеокадастру у Волинській наказу області від 31 грудня 2020 року №58-ОТГ «Про передачу земельних ділянок державної власності у комунальну власність» у частині передачі у комунальну власність Берестечківської ОТГ в особі Берестечківської міської ради Горохівського району, зокрема, земельної ділянки з кадастровим номером 0720883800:00:001:0928, тому оскаржені ОСОБА_1 рішення міської ради є неправомірними.

35. Підсумовуючи викладене, слід зазначити, що суд апеляційної інстанції зробив помилкові висновки про те, що право ОСОБА_1 не порушено і необґрунтовано скасував законне рішення суду першої інстанції.

36. Доводи касаційної скарги в частині неправильного застосування норм матеріального права судом апеляційної інстанції знайшли своє підтвердження.

37. Відповідно до статті 352 КАС України суд касаційної інстанції скасовує постанову суду апеляційної інстанції повністю або частково і залишає в силі судове рішення суду першої інстанції у відповідній частині, якщо в передбачених статтею 341 цього Кодексу межах встановить, що судом апеляційної інстанції скасовано судове рішення, яке відповідає закону.

38. Колегія суддів вважає, що касаційна скарга підлягає задоволенню, постанова суду апеляційної інстанції - скасуванню, із залишенням в силі рішення суду першої інстанції.

На підставі викладеного, керуючись ст. 139, 242, 341, 345, 349, 352, 355, 356, 359 Кодексу адміністративного судочинства України,

П О С Т А Н О В И В:

Касаційну скаргу ОСОБА_1 задовольнити.

Постанову Восьмого апеляційного адміністративного суду від 23 березня 2022 року скасувати.

Рішення Волинського окружного адміністративного суду від 01 жовтня 2021 року залишити в силі.

Постанова набирає законної сили з дати її прийняття, є остаточною і оскарженню не підлягає.

Суддя-доповідач А.А. Єзеров

Суддя В.М. Кравчук

Суддя О.П. Стародуб

СудКасаційний адміністративний суд Верховного Суду
Дата ухвалення рішення30.05.2023
Оприлюднено01.06.2023
Номер документу111234248
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу регулюванню містобудівної діяльності та землекористування, зокрема у сфері землеустрою; державної експертизи землевпорядної документації; регулювання земельних відносин, з них з питань здійснення публічно-владних управлінських функцій з розпорядження земельними ділянками

Судовий реєстр по справі —140/7555/21

Ухвала від 02.07.2024

Адміністративне

Волинський окружний адміністративний суд

Андрусенко Оксана Орестівна

Постанова від 30.05.2023

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Єзеров А.А.

Ухвала від 29.05.2023

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Єзеров А.А.

Ухвала від 03.07.2022

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Єзеров А.А.

Ухвала від 18.05.2022

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Єзеров А.А.

Постанова від 22.03.2022

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Іщук Лариса Петрівна

Ухвала від 29.11.2021

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Іщук Лариса Петрівна

Ухвала від 29.11.2021

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Іщук Лариса Петрівна

Ухвала від 08.11.2021

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Іщук Лариса Петрівна

Ухвала від 25.10.2021

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Іщук Лариса Петрівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні