ПОЛТАВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ СУД
Справа № 531/384/22 Номер провадження 22-ц/814/2652/23Головуючий у 1-й інстанції Черняєва Т.М. Доповідач ап. інст. Бутенко С. Б.
П О С Т А Н О В А
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
31 травня 2023 року м. Полтава
Полтавський апеляційний суд у складі колегії суддів судової палати у цивільних справах:
Головуючого судді Бутенко С. Б.
Суддів Обідіної О. І., Прядкіної О. В.
за участю секретаря Ракович Д. Г.
розглянув у відкритому судовому засіданні в м.Полтаві цивільну справу за апеляційною скаргою Товариства з обмеженою відповідальністю «Агропрогрес плюс»
на рішення Карлівського районного суду Полтавської області від 14 грудня 2022 року у складі судді Черняєвої Т. М.
по цивільній справі за позовом ОСОБА_1 до Карлівської міської ради Полтавської області, ОСОБА_2 , Державного реєстратора Виконавчого комітету Ланнівської сільської ради Полтавської області Мирошниченко Сніжани Анатоліївни, Товариства з обмеженою відповідальністю «Агропрогрес плюс», третя особа: Державний реєстратор Великобудищанської сільської ради Полтавської області Гмиря Максим Анатолійович, про визнання недійсними та скасування рішень, визнання недійсним договору,
в с т а н о в и в:
У лютому 2022 року ОСОБА_1 звернувся до суду з вказаним позовом до Карлівської міської ради Полтавської області, ОСОБА_2 , Державного реєстратора Виконавчого комітету Ланнівської сільської ради Полтавської області Мирошниченко Сніжани Анатоліївни, Товариства з обмеженою відповідальністю «Агропрогрес плюс», третя особа: Державний реєстратор Великобудищанської сільської ради Полтавської області Гмиря Максим Анатолійович, у якому, посилаючись на порушення його права на одержання безоплатно у власність земельної ділянки із земель комунальної власності для ведення особистого селянського господарства, просив суд визнати недійсним та скасувати рішення Карлівської міської ради від 03 грудня 2021 року про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки для ведення особистого селянського господарства із земель сільськогосподарського призначення на території Карлівської міської ради Полтавського району Полтавської області та передачу у власність ОСОБА_2 для ведення особистого селянського господарства земельної ділянки загальною площею 2,0 га, кадастровий номер 5321610100:50:005:0507; скасувати рішення державного реєстратора Виконавчого комітету Ланнівської сільської ради Мирошниченко С. А. про державну реєстрацію речових прав та їх обтяжень, індексний номер 62270511 від 14.12.2021, на підставі якого зареєстровано право власності ОСОБА_2 на земельну ділянку з кадастровим номером 5321610100:50:005:0507, номер запису про право власності 45646666 від 09.12.2021 з одночасним припиненням права власності ОСОБА_2 на земельну ділянку з кадастровим номером 5321610100:50:005:0507; визнати недійсним договір оренди земельної ділянки з кадастровим номером 5321610100:50:005:0507, укладений 10 січня 2022 року між ОСОБА_2 та ТОВ «Агропрогрес плюс»; скасувати рішення державного реєстратора Виконавчого комітету Великобудищанської сільської ради Полтавської області Гмирі М. А. про державну реєстрацію прав та їх обтяжень, індексний номер 62909630 від 18.01.2022 про реєстрацію права оренди земельної ділянки за ТОВ «Агропрогрес плюс» на підставі договору оренди, виданого 10 січня 2022 року, номер запису про інше речове право: 46216038 від 14 січня 2022 року з одночасним припиненням права оренди ТОВ «Агропрогрес плюс» земельної ділянки з кадастровим номером 5321610100:50:005:0507.
В обґрунтування позовних вимог посилався на те, що на підставі поданої ним заяви рішенням Карлівської міської ради від 18 жовтня 2021 року йому надано дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки (01.03) для ведення особистого селянського господарства у власність (згідно поданої схеми) орієнтовною площею 2,00 га на території Карлівської міської ради Полтавського району Полтавської області.
На підставі договору № 2596/24 від 01.11.2021 приватним підприємством «Алан-Зем» розроблено проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки площею 2,00 га для ведення особистого селянського господарства у власність ОСОБА_1 , сформовано земельну ділянку кадастровий номер 5321610100:50:005:0507 з визначенням її меж 03.11.2021 землевпорядником ПП «Алан-Зем» ОСОБА_3 у присутності секретаря Карлівської міської ради Стовбуна О. Л., начальника відділу земельних ресурсів та надр виконавчого комітету Моргун Н. А. та позивача ОСОБА_1 з передачею останньому межових знаків на зберігання.
08.11.2021 через Центр надання адміністративних послуг виконавчого комітету Карлівської міської ради за реєстраційним № 5148 позивач подав пакет документів, необхідний для видачі рішення про затвердження проекту відведення земельної ділянки у власність, у тому числі і оригінал проекту землеустрою та копію витягу з Державного земельного кадастру, проте орган місцевого самоврядування, вказану заяву не розглянув.
На підставі інформації із Державного земельного кадастру про право власності та речові права на земельну ділянку від 17.12.2021 позивачу стало відомо, що земельна ділянка із кадастровим номером 5321610100:50:005:0507, яка була розроблена ПП «Алан-Зем», інженером землевпорядником Стороженком О. І., на замовлення позивача ОСОБА_1 , передана у власність ОСОБА_2 .
На запит позивача від 28.12.2021 Карлівська міська рада надала завірену копію рішення третього засідання восьмої сесії восьмого скликання Карлівської міської від 03.12.2021, у якому вказано, що, розглянувши заяву ОСОБА_2 щодо затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність для ведення особистого селянського господарства із земель сільськогосподарського призначення на території Карлівської міської ради Полтавського району Полтавської області, розроблену ФОП ОСОБА_4 , враховуючи витяг з Державного земельного кадастру про земельну ділянку НВ-9902420242021 від 11.11.2021 вирішила: затвердити проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки для ведення особистого селянського господарства (код КВЦПЗ 01.03) із земель сільськогосподарського призначення на території Карлівської міської ради Полтавського району Полтавської області загальною площею 2,00 га, кадастровий номер 5321610100:50:005:0507 Карлівської міської ради Полтавського району Полтавської області. Передати ОСОБА_2 у власність указану земельну ділянку та дозволити здійснити державну реєстрацію права власності на земельну ділянку.
На звернення позивача від 17.01.2022 листом від 26.01.2022 №04-41/95 Карлівська міська рада відмовила йому у наданні копій документів, які подавав на затвердження до міської ради ОСОБА_2 та листом від 04.02.2022 за № 04-41/305 відмовила у наданні витягу з Державного земельного кадастру, який було подано ОСОБА_2 .
Відповідно до інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборони відчуження об`єктів нерухомого майна від 10.02.2022 року (номер довідки 298815863) земельна ділянка площею 2,00 га з кадастровим номером 5321610100:50:005:0507 передана у власність ОСОБА_2 , номер запису про право власності 45646666 від 09.12.2021, державний реєстратор Мирошниченко С. А., виконавчий комітет Ланнівської сільської ради Полтавської області.
Позивач вважає, що державний реєстратор Мирошниченко С. А., при реєстрації права власності за ОСОБА_2 , діяла не у спосіб визначений законодавством, оскільки при перевірці документів, не встановила розбіжність у поданих документах (у витягу з Державного земельного кадастру зазначено, що земельна ділянка зареєстрована на підставі проекту землеустрою, розробленого ПП «Алан-Зем», а у рішенні Карлівської міської ради зазначено, що земельна ділянка передана у власність на підставі проекту землеустрою ФОП ОСОБА_4 ). Тому визначає її відповідачем у вказаній справі, так як є її особиста вина у порушенні прав позивача.
Також, згідно запису про інше речове право: 46216038 від 14.01.2022 спірна земельна ділянка передана в оренду, згідно договору оренди, виданого 10.01.2022, орендар ТОВ «Агропрогрес Плюс», код ЄДРПОУ 35314117, державний реєстратор Гмиря М. А., виконавчий комітет Великобудищанської сільської ради Полтавської області, орендодавець ОСОБА_2 .
Вважає, що ТОВ «Агропрогрес Плюс» уклало договір оренди земельної ділянки з особою, яка неправомірно набула право власності на вказану земельну ділянку.
Враховуючи наявність підстав для визнання недійсним рішення Карлівської міської ради від 03.12.2021, це робить не можливим подальше існування зазначеного договору оренди земельної ділянки.
Таким чином, Карлівська міська рада проігнорувала інтереси позивача ОСОБА_1 , погіршила його існуюче становище, а тому вважає, що ними порушено порядок надання земельної ділянки у межах норм безоплатної приватизації, що обумовило незаконність рішення Карлівської міської ради від 03.12.2021 та призвело до настання несприятливих наслідків для прав, свобод та інтересів позивача, зокрема, позбавлення права позивача на завершення процедури відведення земельної ділянки.
Рішенням Карлівського районного суду Полтавської області від 14 грудня 2022 року позов ОСОБА_1 задоволено частково.
Визнано недійсним та скасовано рішення третього засідання восьмої сесії восьмого скликання Карлівської міської ради від 03 грудня 2021 року, яким:
- затверджено проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки для ведення особистого селянського господарства (код КВЦПЗ 01.03) із земель сільськогосподарського призначення на території Карлівської міської ради Полтавського району Полтавської області загальною площею 2,0 га, кадастровий номер 5321610100:50:005:0507 Карлівської міської ради Полтавської області;
- передано гр. ОСОБА_2 у власність земельну ділянку для ведення особистого селянського господарства, кадастровий номер 5321610100:50:005:0507 для ведення особистого селянського господарства Карлівської міської ради Полтавського району Полтавської області;
- дозволено гр. ОСОБА_2 здійснити державну реєстрацію права власності на земельну ділянку площею 2,00 га, кадастровий номер 5321610100:50:005:0507.
Скасовано рішення державного реєстратора Виконавчого комітету Ланнівської сільської ради Мирошниченко С. А. про державну реєстрацію речових прав та їх обтяжень, індексний номер 62270511 від 14.12.2021, на підставі якого зареєстровано право власності ОСОБА_2 на земельну ділянку з кадастровим номером 5321610100:50:005:0507, номер запису про право власності 45646666 від 09.12.2021 з одночасним припиненням права власності ОСОБА_2 на земельну ділянку з кадастровим номером 5321610100:50:005:0507.
Визнано недійсним договір оренди земельної ділянки з кадастровим номером 5321610100:50:005:0507, укладений 10 січня 2022 року між ОСОБА_2 та ТОВ «Агропрогрес плюс».
Скасовано рішення державного реєстратора Виконавчого комітету Великобудищанської сільської ради Полтавської області Гмирі М. А. про державну реєстрацію прав та їх обтяжень, індексний номер 62909630 від 18.01.2022 про реєстрацію права оренди земельної ділянки за Товариством з обмеженою відповідальністю «Агропрогрес плюс», код ЄДРПОУ 35314117, на підставі договору оренди, виданого 10 січня 2022 року, номер запису про інше речове право: 46216038 від 14 січня 2022 року з одночасним припиненням права оренди ТОВ «Агропрогрес плюс» земельної ділянки з кадастровим номером 5321610100:50:005:0507.
У задоволенні іншої частини позовних вимог відмовлено.
Вирішено питання розподілу судових витрат. Стягнуто з Карлівської міської ради Полтавської області, ОСОБА_2 та ТОВ «Агропрогрес плюс» в дохід держави по 1 323,20 грн судового збору.
Рішення суду мотивовано тим, що органом місцевого самоврядування та у подальшому державним реєстратором проігноровано ту обставину, що державна реєстрація земельної ділянки проведена саме позивачем за наявності у нього на те законних підстав, а затверджений проект землеустрою про передачу земельної ділянки у власність відповідача містить витяг з Державного земельного кадастру про державну реєстрацію спірної земельної ділянки за проектом землеустрою, виготовленим іншим землевпорядником на замовлення позивача.
Не погодившись з вказаним рішенням, представник ТОВ «Агропрогрес плюс» подав апеляційну скаргу та, посилаючись на неповне з`ясування судом обставин справи, порушення норм матеріального та процесуального права, просить скасувати рішення суду першої інстанції та ухвалити нове рішення, яким в задоволенні позову ОСОБА_1 відмовити в повному обсязі.
Доводи апеляційної скарги ґрунтуються на тому, що 18.10.2021 ОСОБА_1 та ОСОБА_2 було надано дозвіл на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки для ведення особистого селянського господарства на одну й ту ж саму земельну ділянку, які після розробки проектів землеустрою подали необхідний пакет документів для затвердження проектів та надання земельної ділянки у власність.
Вказує, що рішення про надання земельної ділянки у власність приймається на сесії міської ради, матеріали для якої готуються постійними комісіями та працівниками міської ради, а тому ні ОСОБА_2 , ні ОСОБА_1 не мали впливу на хід розгляду їх заяв.
Вважає безпідставним та необґрунтованим твердження суду про те, що державним реєстратором проігноровано факт державної реєстрації земельної ділянки саме ОСОБА_1 за наявності у нього на те законних підстав та всупереч цього затвердження проекту землеустрою за ОСОБА_2 за іншим проектом землеустрою, оскільки жодна норма чинного законодавства не наводить моделі поведінки при такій ситуації. Тобто відсутня норма закону, яка б забороняла ОСОБА_2 подавати документи за затвердження проекту землеустрою.
Також суд не наводить правового обґрунтування своїх доводів про те, що Карлівська міська рада проігнорувала інтереси ОСОБА_1 , за проектом якого була сформована земельна ділянка.
Зазначає, що формування земельної ділянки на підставі проекту землеустрою не надає переваги перед іншими на затвердження проекту землеустрою, оскільки міська рада позбавлена права одноосібно виносити такі рішення, а тільки на підставі рішення сесії колегіального органу, який самостійно формує, приймає порядок їх прийняття згідно пункту 8 частини четвертої статті 42 Закону України «Про місцеве самоврядування».
У відзиві на апеляційну скаргу ОСОБА_1 просить рішення суду першої інстанції залишити без змін, а апеляційну скаргу залишити без задоволення.
Відповідач ОСОБА_2 рішення суду першої інстанції в установленому законом порядку не оскаржував, до апеляційної скарги ТОВ «Агропрогрес плюс» не приєднувався. Надіслав до апеляційного суду письмові пояснення, в яких, просить рішення суду першої інстанції скасувати та відмовити у задоволенні позову ОСОБА_1 .
Колегія суддів апеляційного суду, заслухавши доповідь судді-доповідача, перевіривши доводи апеляційної скарги та матеріали справи, дійшла висновку про відсутність підстав для задоволення апеляційної скарги, виходячи з наступного.
Частиною третьою статті 3 ЦПК України встановлено, що провадження в цивільних справах здійснюється відповідно до законів, чинних на час вчинення окремих процесуальних дій, розгляду і вирішення справи.
Згідно частин першої, другої статті 367 ЦПК України суд апеляційної інстанції переглядає справу за наявними в ній і додатково поданими доказами та перевіряє законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги.
Суд апеляційної інстанції досліджує докази, що стосуються фактів, на які учасники справи посилаються в апеляційній скарзі та (або) відзиві на неї.
Повноваження суду апеляційної інстанції визначено статтею 374 ЦПК України, згідно пункту 2 частини першої якої за результатами розгляду апеляційної скарги апеляційний суд має право скасувати судове рішення повністю або частково і ухвалити у відповідній частині нове рішення або змінити рішення.
Підставами для скасування судового рішення повністю або частково та ухвалення нового рішення у відповідній частині або зміни судового рішення згідно пунктів 3, 4 частини першої статті 376ЦПК України є невідповідність висновків, викладених в рішенні суду першої інстанції, обставинам справи, порушення норм процесуального права або неправильне застосування норм матеріального права.
По справі встановлено, що у жовтні 2021 року позивач ОСОБА_1 звернувся до Карлівської міської ради Полтавської області із заявою про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки орієнтовною площею 2,00 га у власність.
Рішенням третього засідання сьомої позачергової сесії восьмого скликання Карлівської міської ради від 18.10.2021 надано ОСОБА_1 дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення у власність земельної ділянки орієнтовною площею 2,00 га для ведення особистого селянського господарства на території Карлівської міської ради Полтавського району Полтавської області та зазначено, що розроблений проект землеустрою необхідно подати для розгляду та затвердження до сесії міської ради (а. с. 9, т. 1).
На дотримання вимог Земельного кодексу України щодо оформлення документів, позивачем 01.11.2021 укладено договір № 2596/24 про розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки з ПП «Алан-Зем».
Згідно акту прийомки-здачі робіт від 15.11.2021, виконавцем виконано і передано замовнику Проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність площею 2,0000 га гр. ОСОБА_1 для ведення особистого селянського господарства на території Карлівської міської ради Полтавського району Полтавської області в межах населеного пункту м. Карлівка, кадастровий номер земельної ділянки 5321610100:50:0507 (а. с. 18, т. 2).
Відповідно до акту про визначення меж земельної ділянки на території Карлівської міської ради Полтавського району Полтавської області від 03.11.2021 землевпорядником ПП «Алан-Зем» ОСОБА_3 у присутності: секретаря Карлівської міської ради Стовбуна О. Л., начальника відділу земельних ресурсів на надр виконавчого комітету Моргун Н. А., гр. ОСОБА_1 , складено дійсний акт в тому, що проведено визначення меж земельної ділянки, переданої у власність гр. ОСОБА_1 площею 2,00 га для ведення особистого селянського господарства, що знаходиться на території Карлівської міської ради Полтавського району Полтавської області в межах населеного пункту м. Карлівка (а. с.11, т. 1).
Згідно акту прийомки-передачі межових знаків на зберігання від 03.11.2021 землевпорядник ПП «Алан-Зем» ОСОБА_3 , секретар Карлівської міської ради Стовбун О. Л., начальник відділу земельних ресурсів та надр виконавчого комітету ОСОБА_5 , власник земельної ділянки (землекористувач) ОСОБА_1 склали даний акт про те, що межі земельної ділянки за кадастровим номером 5321610100:50:005:0507, яка знаходиться на території Карлівської міської ради Полтавського району Полтавської області в межах населеного пункту м. Карлівка, площею 2,00 га, наданої власнику/користувачу земельної ділянки гр. ОСОБА_1 , для ведення особистого селянського господарства, закріплені в натурі (на місцевості) межовими знаками встановлено зразка у кількості 6 шт, список яких додається. Схеми прив`язки межових знаків до об`єктів і контурів місцевості/кроки додаються. Власник/користувач земельної ділянки претензій щодо меж та конфігурації земельної ділянки не має. Власниками/користувачами суміжних земельної ділянки претензій до існуючих меж не заявлено. Межові знаки пред`явлені на зберігання гр. ОСОБА_1 , який про адміністративну відповідальність за знищення межових знаків, згідно з пунктом «е» частини 1 статті 211 ЗК України та статті 56 КУпАП ознайомлений (а. с. 11, зворот, т. 1).
Вказані акти підписані усіма указаними у них особами та скріплені печатками Карлівської міської ради, ПП «Алан-Зем» та сертифікованим землевпорядником ОСОБА_3 .
Згідно витягу з Державного земельного кадастру про земельну ділянку № НВ-3224273482021 від 03.11.2021, земельна ділянка з кадастровим номером 5321610100:50:005:0507 має цільове призначення: для ведення особистого селянського господарства (01.03.); категорія земель: землі сільськогосподарського призначення; вид використання земельної ділянки: для ведення особистого селянського господарства; форма власності: інформація про зареєстроване право в Державному земельному кадастрі відсутня; інформація про документацію із землеустрою, на підставі якої здійснена державна реєстрація земельної ділянки: проект землеустрою щодо відведення земельних ділянок, 01.11.2021, ПП «Алан-Зем», ОСОБА_3 (а. с. 12-14, т. 1).
ПП «Алан-Зем» виготовлено проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки площею 2,00 га у власність ОСОБА_1 для ведення особистого селянського господарства на території Карлівської міської ради Полтавського району Полтавської області в межах населеного пункту м. Карлівка (а. с. 16-26, т. 1).
08.11.2021 за вхідним реєстраційним номером 5148 ОСОБА_1 подав до Центру надання адміністративних послуг виконавчого комітету Карлівської міської ради пакет документів, необхідних для видачі рішення про затвердження проекту відведення земельної ділянки у власність чи користування (зі зміною цільового призначення при необхідності), а саме: заяву, проект землеустрою (оригінал) та копію Витягу з ДЗК (а. с. 15, т. 1).
Також встановлено, що рішенням третього засідання сьомої позачергової сесії восьмого скликання Карлівської міської ради від 18.10.2021 відповідачу ОСОБА_2 було надано дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки для ведення особистого селянського господарства у власність орієнтовною площею 2,00 га на території Карлівської міської ради Полтавського району Полтавської області (а. с. 94, т. 1).
Рішенням третього засідання восьмої сесії восьмого скликання Карлівської міської ради від 03.12.2021, затверджено проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки для ведення особистого селянського господарства (код КВЦПЗ 01.03) із земель сільськогосподарського призначення на території Карлівської міської ради Полтавського району Полтавської області загальною площею 2,00 га, кадастровий номер: 5321610100:50:005:0507 Карлівської міської ради Полтавської області та передано гр. ОСОБА_2 у власність земельну ділянку для ведення особистого селянського господарства, кадастровий номер: 5321610100:50:005:0507 Карлівської міської ради Полтавського району Полтавської області. Дозволено гр. ОСОБА_2 здійснити державну реєстрацію права власності на земельну ділянку площею 2,00 га, кадастровий номер: 5321610100:50:005:0507 у відповідності до статей 125, 126 Земельного кодексу України та Закону України «Про державну реєстрацію прав на нерухоме майно та їх обтяжень» (а. с. 82-83, т. 1).
Встановлено, що ОСОБА_2 подано на затвердження Карлівській міській раді Проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність гр. ОСОБА_2 для ведення особистого селянського господарства на території Карлівської міської ради Полтавського району Полтавської області, виготовлений ФОП ОСОБА_4 на замовлення ОСОБА_2 згідно договору № 25/10/21-15 від 25.10.2021 (а. с. 84-133, т. 1).
У вказаному проекті ФОП ОСОБА_4 є відомості щодо координат розташування земельної ділянки, але він не містить посилання на кадастровий номер земельної ділянки, стосовно якої цей проект розроблявся.
Акт погодження меж земельних ділянок між суміжними землевласниками та землекористувачами не містить дати його складання та підписаний лише ОСОБА_2 , ОСОБА_4 (землевпорядником) та ОСОБА_6 із проставленням печатки ФОП ОСОБА_4 та землевпорядника ОСОБА_4 . Представники Карлівської міської ради участі у погодженні меж земельної ділянки не брали (а. с. 114, т. 1)
До Проекту землеустрою ОСОБА_2 додано Витяг з Державного земельного кадастру про земельну ділянку НВ-990242024021 від 11.11.2021 на земельну ділянку з кадастровим номером 5321610100:50:005:0507, яка розташована у м. Карлівка, Полтавського району, Полтавської області. Інформація про документацію із землеустрою, на підставі якої здійснена державна реєстрація земельної ділянки містить вказівку на проект землеустрою щодо відведення земельних ділянок, 01.11.2021; ПП «Алан-Зем», ОСОБА_3 . Орган, який зареєстрував земельну ділянку: відділ у Сквирському районі Головного управління Держгеокадастру у Київській області. Дата державної реєстрації земельної ділянки: 03.11.2021 (а. с. 134-136, т. 1).
Згідно інформації Державного земельного кадастру про право власності та речові права на земельну ділянку (на замовлення ОСОБА_1 від 17.12.2021), право власності на земельну ділянку з кадастровим номером 5321610100:50:005:0507 для ведення особистого селянського господарства з місцем розташування: Полтавська область, Полтавський район, м. Карлівка зареєстроване за ОСОБА_2 , відомості про сертифікованого інженера-землевпорядника (відповідальна особа та безпосередній виконавець) - ОСОБА_3 , місце роботи - ПП «Алан-Зем», номер сертифіката № 013472 від 12.04.2017 (а. с. 26, т. 1).
За інформацією з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, номер інформаційної довідки: 298815863 від 10.02.2022, земельна ділянка із кадастровим номером: 5321610100:50:005:0507, площею 2,00 га зареєстрована у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно за номером: 2533189053080. Державна реєстрація права власності здійснена 09.12.2021 державним реєстратором виконавчого комітету Ланнівської сільської ради Полтавської області Мірошниченко С. А., на підставі рішення органу місцевого самоврядування - Карлівської міської ради від 03.12.2021, індексний номер рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень: 62270511 від 14.12.2021. Форма власності: приватна. Власник: ОСОБА_2 . Номер запису про інше речове право:46216038. Вид іншого речового права: право оренди земельної ділянки. Державна реєстрація здійснена державним реєстратором Виконавчого комітету Великобудищанської сільської ради Полтавської області Гмирею М. А. на підставі договору оренди від 10.01.2022. Індексний номер рішення про державну реєстрацію: 62909630 від 18.01.2022. Орендар: ТОВ «Агропрогрес Плюс». Орендодавець: ОСОБА_2 (а. с. 33, т. 1).
Ухвалюючи рішення про задоволення позову ОСОБА_1 , суд першої інстанції виходив з того, що спірну земельну ділянку було сформовано з метою передачі її у власність позивача на підставі рішення органу місцевого самоврядування із земель комунальної власності міста Карлівка. На основі поданої позивачем заяви та документації із землеустрою, розробленої за замовленням позивача, здійснено державну реєстрацію спірної земельної ділянки із присвоєнням їй кадастрового номера, та витяг з Державного земельного кадастру разом з розробленим проектом землеустрою без зволікання подано на затвердження Карлівській міській раді. Проте поданий позивачем проект землеустрою про передачу земельної ділянки у власність позивача Карлівською міською радою за визначеною процедурою не розглянутий.
Приймаючи рішення про затвердження проекту землеустрою, поданого на затвердження ОСОБА_2 , Карлівська міська рада проігнорувала інтереси позивача ОСОБА_1 , за чиїм проектом землеустрою була сформована земельна ділянка та присвоєно кадастровий номер (03.11.2021), таким чином погіршила його існуюче становище та не врахувала його законні очікування. Також суд дійшов висновку, що з огляду на той факт, що під час передачі у власність земельної ділянки із кадастровим номером 5321610100:50:005:0507 не дотримано вимог, передбачених Конституцією України, Земельним кодексом України та Законів України, з урахуванням приписів статей 203, 215 ЦК України, необхідно визнати недійсним договір оренди землі, укладений 10.01.2022 ТОВ «Агропрогрес Плюс» та ОСОБА_2 щодо вказаної земельної ділянки.
Відповідно до статті 14 Конституції України земля є основним національним багатством, що перебуває під особливою охороною держави. Право власності на землю гарантується. Це право набувається і реалізується громадянами, юридичними особами та державою виключно відповідно до закону.
Згідно пункту «б» частини першої статті 121 ЗК України громадяни України надано право на безоплатну передачу їм земельних ділянок із земель державної або комунальної власності для ведення особистого селянського господарства у розмірі не більше 2,0 гектара.
Порядок безоплатної передачі земельних ділянок у власність громадян встановлений статтею 118 ЗК України
Так, відповідно до частин шостої, сьомої, дев`ятої вказаної статті громадяни, зацікавлені в одержанні безоплатно у власність земельної ділянки із земель державної або комунальної власності для ведення особистого селянського господарства у межах норм безоплатної приватизації - не більше 2,0 гектара, подають клопотання до відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу. У клопотанні зазначаються цільове призначення земельної ділянки та її орієнтовні розміри. До клопотання додаються графічні матеріали, на яких зазначено бажане місце розташування земельної ділянки, погодження землекористувача (у разі вилучення земельної ділянки, що перебуває у користуванні інших осіб).
Відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, розглядає клопотання у місячний строк і дає дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або надає мотивовану відмову у його наданні. Підставою відмови у наданні такого дозволу може бути лише невідповідність місця розташування об`єкта вимогам законів, прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, генеральних планів населених пунктів та іншої містобудівної документації, схем землеустрою і техніко-економічних обґрунтувань використання та охорони земель адміністративно-територіальних одиниць, проектів землеустрою щодо впорядкування територій населених пунктів, затверджених у встановленому законом порядку.
Проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки розробляється за замовленням громадян суб`єктами господарювання, які є виконавцями робіт із землеустрою згідно із законом, у строки, що обумовлюються угодою сторін.
У разі надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки орган виконавчої влади чи орган місцевого самоврядування, що передають земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, зобов`язані протягом десяти робочих днів з дня прийняття рішення про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки відобразити на картографічній основі Державного земельного кадастру орієнтовне місце розташування земельної ділянки, зазначити дату та номер відповідного рішення, а також майбутнє цільове призначення земельної ділянки. Зазначена інформація оприлюднюється на безоплатній основі на офіційному веб-сайті центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин.
Відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування, що передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, у двотижневий строк з дня отримання проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки приймає рішення про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки та надання її у власність.
У разі відмови органу виконавчої влади чи органу місцевого самоврядування у передачі земельної ділянки у власність або залишення клопотання без розгляду питання вирішується в судовому порядку (частина одинадцята статті 118 ЗК України).
Відповідно до пунктів «б», «ґ» статті 5 ЗК України земельне законодавство базується на принципах забезпечення рівності права власності на землю громадян, юридичних осіб, територіальних громад та держави; забезпечення гарантій прав на землю.
Одними з основних засад цивільного законодавства згідно пункту 6 частини першої статті 3 ЦК України є справедливість, добросовісність та розумність.
При цьому добросовісність означає прагнення особи сумлінно використовувати цивільні права та забезпечити виконання цивільних обов`язків. Законодавець, навівши у тексті Цивільного кодексу України зазначений принцип, установив у такий спосіб певну межу поведінки учасників цивільних правовідносин, тому кожен із них зобов`язаний сумлінно здійснювати свої цивільні права та виконувати цивільні обов`язки, у тому числі передбачати можливість завдання своїми діями (бездіяльністю) шкоди правам та інтересам інших осіб. Цей принцип не є суто формальним, оскільки його недотримання призводить до порушення прав та інтересів учасників цивільного обороту (постанова Верховного Суду від 10 вересня 2018 року у справі № 920/739/17).
Добросовісність - це певний стандарт поведінки, що характеризується чесністю, відкритістю і повагою інтересів іншої сторони договору або відповідного правовідношення (постанова Верховного Суду від 10 квітня 2019 року у справі N 390/34/17 (провадження № 61-22315сво18).
Отримання дозволу на розробку проекту землеустрою не є правовстановлюючим актом і не гарантує особі чи невизначеному колу осіб набуття права власності чи користування на земельну ділянку, що зазначено у висновках Великої Палати Верховного Суду, викладених у постановах від 28 листопада 2018 року у справі № 826/5735/16 (провадження № 11-986апп18), від 17 жовтня 2018 року у справі № 380/624/16-ц (провадження № 14-301цс18) та постанові Верховного Суду від 10 січня 2023 року у справі № 607/19806/18 (провадження №61-15223св21).
Разом з тим, дотримавшись встановленої законом процедури одержання земельної ділянки у власність, заінтересована особа має правомірні очікування (законний інтерес), що розроблений на її замовлення проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність буде розглянутий повноважним органом виконавчої влади або органом місцевого самоврядування у встановлений законом двотижневий строк.
Велика Палата Верховного Суду у постанові від 29 вересня 2020 року у справі № 688/2908/16-ц (провадження № 14-28цс20) дійшла висновків, що «може кваліфікуватися як недобросовісна така поведінка власника земельної ділянки (в особі органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування), коли він необґрунтовано зволікає з наданням дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, не повідомляє чи несвоєчасно повідомляє про відмову у наданні дозволу або не наводить вичерпні мотиви такої відмови, надає дозвіл на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, завідомо знаючи про перешкоди у наданні земельної ділянки в оренду, необґрунтовано зволікає з розглядом проекту землеустрою щодо відведення, безпідставно відмовляє у його затвердженні і у той же час надає дозвіл на розробку проекту землеустрою та затверджує цей проект щодо іншої особи.
Таким чином рішення про надання дозволу на розробку проекту землеустрою є стадією процедури отримання права власності (права користування) на земельну ділянку. Звернення особи до органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування з метою отримання земельної ділянки у власність чи користування зумовлене інтересом особи на отримання цієї земельної ділянки, за відсутності для цього законних перешкод.
Зазначений інтерес, у випадку формування земельної ділянки за заявою такої особи та поданими документами, підлягає правовому захисту.
Погодження та затвердження проекту землеустрою щодо відведення у власність земельної ділянки, яка раніше сформована на підставі проекту землеустрою іншої особи, порушує законний інтерес такої особи щодо можливості завершити розпочату ним відповідно до вимог чинного законодавства процедуру приватизації земельної ділянки та суперечить вимогам землеустрою. За наявності двох або більше бажаючих отримати земельну ділянку державної чи комунальної власності у власність при безоплатній передачі земельних ділянок у межах встановлених норм (стаття 121 ЗК України) першочергове право на таке отримання має особа, на підставі проекту землеустрою якої сформована відповідна ділянка, якщо для цього відсутні законні перешкоди».
Отже, встановивши, що спірна земельна ділянка сформована на підставі проекту землеустрою, складеному ПП «Алан-Зем» на замовлення позивача ОСОБА_1 , який своєчасно подав проект землеустрою щодо відведення у власність земельної ділянки для ведення особистого селянського господарства площею 2,00 га кадастровий номер 5321610100:50:005:0507, що розташована у м. Карлівка, Карлівського району, Полтавської області, та у строки, встановлені частиною дев`ятою статті 118 ЗК України, з дня отримання 08.11.2021 такий проект Карлівською міською радою розглянутий не був, натомість, 03.12.2021 - через три тижні після подання позивачем проекту землеустрою на затвердження, спірну земельну ділянку, яка була раніше сформована на підставі проекту землеустрою позивача, Карлівською міською радою було передано у власність відповідача ОСОБА_2 , що не відповідає принципам добросовісності, справедливості та розумності, суд першої інстанції дійшов правомірного висновку про порушення прав позивача на завершення процедури приватизації земельної ділянки та їх захисту у встановлений законом спосіб (пункт «г» частини третьої статті 152 ЗК України) шляхом визнання недійсним та скасування рішення органу місцевого самоврядування.
Рішення суду першої інстанції містить належну мотивовану оцінку аргументам учасників справи, що відповідає нормам матеріального права, які регулюють спірні правовідносини, та вимогам статті 263 ЦПК України щодо законності та обґрунтованості судового рішення, тому доводи апеляційної скарги представника ТОВ «Агропроцес плюс» є безпідставними.
Враховуючи наведене, колегія суддів апеляційного суду не вбачає підстав для скасування оскаржуваного рішення суду першої інстанції із зазначених в апеляційній скарзі доводів та мотивів, які не дають підстав для висновку про неправильне застосування судом норм матеріального права чи порушення норм процесуального права, що є підставою для скасування рішення суду першої інстанції, тому залишає апеляційну скаргу представника ТОВ «Агропрогрес плюс» без задоволення, а рішення суду першої інстанції - без змін.
Керуючись статтями 367, 374, 375, 382, 383, 384 ЦПК України, апеляційний суд
п о с т а н о в и в:
Апеляційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю «Агропрогрес плюс» залишити без задоволення.
Рішення Карлівського районного суду Полтавської області від 14 грудня 2022 року залишити без змін.
Постанова набирає законної сили з дня її прийняття та може бути оскаржена в касаційному порядку шляхом подання касаційної скарги безпосередньо до Верховного Суду протягом тридцяти днів.
Головуючий суддя С. Б. Бутенко
Судді О. І. Обідіна
О. В. Прядкіна
Суд | Полтавський апеляційний суд |
Дата ухвалення рішення | 31.05.2023 |
Оприлюднено | 05.06.2023 |
Номер документу | 111292572 |
Судочинство | Цивільне |
Категорія | Справи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із земельних відносин, з них: |
Цивільне
Полтавський апеляційний суд
Бутенко С. Б.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні