Постанова
від 16.05.2023 по справі 904/2391/22
ЦЕНТРАЛЬНИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

ЦЕНТРАЛЬНИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

16.05.2023 року м.Дніпро Справа № 904/2391/22

Центральний апеляційний господарський суд у складі колегії суддів:

головуючий суддя Чус О.В. (доповідач),

судді Кощеєв І.М., Орєшкіна Е.В.,

секретар судового засідання Солодова І.М.

Представники сторін:

представник позивача: Доманський В.П., посвідчення №2113 від 05.07.2019, адвокат;

представник відповідача ТОВ Нью Білд Істейт": Скрипник Н.М., договір б/н від 29.08.2022, адвокат;

Інші учасники процесу в судове засідання не з`явилися, повідомлені належним чином.

розглянувши у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю "Фірма "А-Фактор Плюс" на рішення Господарського суду Дніпропетровської області від 16.01.2023 (повне судове рішення складено 24.01.2023, суддя Ярошенко В.І.,) у справі №904/2391/22

за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Фірма "А-Фактор Плюс", м. Дніпро

до відповідачів:

Виконавчого комітету Новомосковської міської ради, м. Новомосковськ

Товариства з обмеженою відповідальністю "НьюБілдІстейт", м. Новомосковськ,

Новомосковської міської Ради, м. Новомосковськ

третя особа - Товариство з обмеженою відповідальністю "Полонекс", м. Київ

про визнання недійсними результати земельних торгів

ВСТАНОВИВ:

Товариство з обмеженою відповідальністю "Фірма "А-Фактор Плюс" звернулося до Господарського суду Дніпропетровської області з позовом до Виконавчого комітету Новомосковської міської ради, в якому викладено вимоги:

-визнати протиправним та протизаконним акт про дискваліфікацію учасника аукціону земельні торги № LRE001-UА-20220627-56500 з продажу права оренди земельної ділянки площею 0,0248 га, кадастровий номер 1211900000:03:007:0314, яка розташована за адресою: Дніпропетровська область, м. Новомосковськ, вул. Гетьманська в районі буд. № 41, складеного Виконавчим комітетом Новомосковської міської ради відносно ТОВ "Фірма "А-Фактор Плюс";

-визнати недійсними результати земельних торгів № LRE001-UА-20220627-56500 (у формі аукціону), проведених 01.08.2011 організатором земельних торгів Виконавчим комітетом Новомосковської міської ради, з продажу права оренди земельної ділянки з кадастровим номером 1211900000:03:007:0314, яка розташована за адресою: Дніпропетровська область, м. Новомосковськ, вул. Гетьманська в районі буд. № 41, з цільовим призначенням для будівництва та обслуговування будівель торгівлі, категорія земель: землі житлової та громадської забудови, оформлені протоколом про результати земельних торгів № LRE001-UА-20220627-56500 від 04.08.2022.

Позовні вимоги обґрунтовані складенням відповідачем Акту про дискваліфікацію переможця аукціону всупереч чинному законодавству.

Рішенням Господарського суду Дніпропетровської області від 16.01.2023 у даній справі відмовлено в повному обсязі у задоволенні позову Товариства з обмеженою відповідальністю "Фірма "А-Фактор Плюс" до відповідачів: Виконавчого комітету Новомосковської міської ради,Товариства з обмеженою відповідальністю "НьюБілдІстейт", Новомосковської міської ради, за участю третьої особи -Товариства з обмеженою відповідальністю "Полонекс" про:

- визнання протиправним та протизаконним акту про дискваліфікацію учасника аукціону - земельні торги № LRE001-UА-20220627-56500 з продажу права оренди земельної ділянки площею 0,0248 га, кадастровий номер 1211900000:03:007:0314, яка розташована за адресою: Дніпропетровська область, м. Новомосковськ, вул. Гетьманська в районі буд. № 41, складеного Виконавчим комітетом Новомосковської міської ради відносно ТОВ "Фірма "А-Фактор Плюс";

- визнання недійсними результатів земельних торгів № LRE001-UА-20220627-56500 (у формі аукціону), проведених 01.08.2011 організатором земельних торгів Виконавчим комітетом Новомосковської міської ради, з продажу права оренди земельної ділянки з кадастровим номером 1211900000:03:007:0314, яка розташована за адресою: Дніпропетровська область, м. Новомосковськ, вул. Гетьманська в районі буд. № 41, з цільовим призначенням - для будівництва та обслуговування будівель торгівлі, категорія земель: землі житлової та громадської забудови, оформлених протоколом про результати земельних торгів № LRE001-UА-20220627-56500 від 04.08.202;

- визнання недійсним договору оренди від 12.08.2022 земельної ділянки площею 0,0248 га, кадастровий номер 1211900000:03:007:0314, яка розташована за адресою: Дніпропетровська область, м. Новомосковськ, вул. Гетьманська в районі буд. № 41, укладеного між Новомосковською міською радою та Товариством з обмеженою відповідальністю "НьюБілдІстейт", посвідченого приватним нотаріусом Дніпровського міського нотаріального округу Петренко К.В., зареєстрованого в реєстрі за № 525;

- скасування державної реєстрації іншого речового права, права оренди земельної ділянки кадастровий номер 1211900000:03:007:0314,площею 0,0248 га, яка розташована за адресою: Дніпропетровська область, м. Новомосковськ, вул. Гетьманська в районі буд. № 41, реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна 2587456912100, номер запису про інше речове право № 47585450 від 12 серпня 2022 року, за Товариством з обмеженою відповідальністю "НьюБілдІстейт", здійсненої на підставі рішення приватного нотаріуса Дніпровського міського нотаріального округу Петренко Катериною Володимирівною про державну реєстрацію прав та їх обтяжень, індексний номер 64482548 від 12 серпня 2022 року. Судові витрати покладено на позивача.

Не погодившись з вказаним рішенням, Товариство з обмеженою відповідальністю "Фірма "А-Фактор Плюс", звернулось до Центрального апеляційного господарського суду з апеляційною скаргою, якою просить скасувати оскаржуване рішення та прийняти нове, яким позовні вимоги задовольнити. Судові витрати покласти на відповідачів.

Апеляційна скарга обґрунтована тим, що відмовляючи у задоволенні позовної заяви Позивача суд першої інстанції зазначив, що предметом доказування у справі є відповідність рішень Відповідача-1, оформлених актом про дискваліфікацію позивача як учасника аукціону і протоколом від 04.08.2022 про результати земельних торгів № LRE001-UA-20220627-56500 (у формі аукціону) щодо про визначення переможцем відповідача-2, вимогам закону та обставини правомірності договору, укладеного на виконання оскаржуваного рішення про результати земельних торгів № LRE001-UA-20220627-56500.

Однак, на думку позивача, суд першої інстанції помилився у своїх висновках і відповідно почав аналізувати положення чинного законодавства щодо обставин, які є похідними у спірних правовідносинах.

Актом про дискваліфікацію учасника аукціону, виконавчий комітет Новомосковської міської ради вирішив дискваліфікувати переможця земельних торгів ТОВ «Фірма «А-Фактор Плюс», як такого, що не відповідає встановленим Земельним кодексом України вимогам до особи, яка не може набувати земельну ділянку або права на неї.

Таким чином на думку скаржника, предметом доказування повинно була бути перевірка судом першої інстанції статусу ТОВ «Фірма «А-Фактор Плюс», як суб`єкта права користування земельної ділянки, встановлення обставин можливості або не можливості отримання ТОВ «Фірма «А-Фактор Плюс» земельної ділянки в оренду, і відповідно надання оцінки законності обраного Відповідачем 1 обґрунтування дискваліфікації ТОВ «Фірма «А-Фактор Плюс» як учасника земельних торгів.

ТОВ «Фірма «A-Фактор Плюс» має статус юридичної особи, відповідно - може набувати у користування земельні ділянки на території України.

ТОВ «Фірма «A-Фактор Плюс» відповідно до положень 7 ст. 137 Земельного кодексу України та на виконання оголошення про проведення земельних торгів подало всі документи для реєстрації як учасника земельних торгів з продажу права оренди.

Відмовляючи у задоволенні позовних вимог - суд першої інстанції не зазначив та не вказав які документи, з урахуванням саме положень Земельного кодексу України (а не інших локальних актів), ТОВ «Фірма «A-Фактор Плюс», як потенційний землекористувач - не подало для участі у аукціоні, що відповідно стало наслідком визнання Позивача особою яка не відповідає вимогам Земельного кодексу України для набуття права користування земельною ділянкою.

ТОВ «Фірма «А-Фактор Плюс» зауважує, що зважаючи на положення ч. 4 ст. 137 Земельного кодексу України - жодного існування обов`язку для учасника земельних торгів в оголошені про їх проведення містится не може, дане суперечить нормам Земельного кодексу України.

Однак, суд першої інстанції чомусь ототожнює розділ «інші відомості про лот» - як законну можливість включення організатором земельних торгів пункт про обов`язковість надання документів, а саме містобудівного розрахунку.

Відносно самого містобудівного розрахунку ТОВ «Фірма «A-Фактор Плюс» зауважує, що суд першої інстанції невірно розтлумачив норму матеріального права.

Тобто для саме для отримання містобудівних умов та обмежень надається містобудівний розрахунку і такі містобудівні умови та обмеження надаються виключно при наявності в т.ч. правовстановлюючих документів на землю.

В той же час в процедурі земельних торгів отримання містобудівним умов та обмежень є обов`язком організатора земельних торгів, в даному випадку Відповідача 1, і повинні містися в оголошені про проведення земельних торгів (ч. 4 ст. 137 Земельного кодексу України).

Якщо навіть і прийняти до уваги, що позивачем в певній мірі були допущені помилки в поданих документах для участі у торгах, не підписання протоколу торгів могло відбутися на підставі п. «б» ч. 19 ст. 137 Земельного кодексу України, а не п. «а» ч. 19 ст. 137 Земельного кодексу України.

Тобто суд першої інстанції не звернув увагу та не врахував вказану вище норму матеріального права під час ухвалення оскаржуваного судового рішення, при врахуванні даної норми прав висновки суду першої інстанції могли бути іншими оскільки дискваліфікація позивача, з підстав зазначений в акті про дискваліфікацію, була проведена незаконно.

Крім того, відповідачем 1 не доведено під час слухання справи, що зазначення деяких файлів не державною мовою вплинуло на зміст цих документів та є підставою вважати, що позивач не відповідає вимогам для особи яка може набути право на земельну ділянку.

В той же час, судом першої інстанції не було застосовано ч. 19 ст. 137 Земельного кодексу України, якою передбачено, що не можуть бути підставою для прийняття рішення про відмову в підписанні протоколу про результати земельних торгів та подальшому укладенні договору за результатами проведення земельних торгів технічні, орфографічні та інші помилки у заяві про участь у земельних торгах або в документах та матеріалах, що подаються разом із такою заявою, які не впливають на зміст відповідного документа.

До того ж, пунктом 29 Вимог щодо підготовки до проведення та проведення земельних торгів для продажу земельних ділянок та набуття прав користування ними (оренди, суперфіцію, емфітевзису), затвердженого постановою Кабміну від 22.09.2021 № 103, передбачено, що під час реєстрації для участі в земельних торгах потенційний покупець через свій особистий кабінет заповнює електронну форму, подає в довільній формі заяву про участь у земельних торгах, на яку накладається електронний підпис, що базується на кваліфікованому сертифікаті електронного підпису, і завантажує електронні копії документів, передбачені частиною сьомою статті 137 Кодексу.

Частиною 4 ст. 23 Закону України «Про електронні довірчі послуги» визначено, що обов`язкові вимоги до кваліфікованих сертифікатів відкритих ключів, а також порядок перевірки їх дотримання встановлюються Кабінетом Міністрів України.

Вказана норма закону також не було врахована судом першої інстанції під час ухвалення оскаржуваного судового рішення.

Згідно до протоколу автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 20.02.2023 у даній справі визначено колегію суддів у складі: головуючий, доповідач суддя Чус О.В., судді: Кощеєв І.М., Орєшкіна Е.В.

Ухвалою Центрального апеляційного господарського суду від 21.02.2023 відкладено вирішення питань, пов`язаних з рухом апеляційної скарги, до надходження до Центрального апеляційного господарського суду матеріалів справи № 904/2391/22. Доручено Господарському суду Дніпропетровської області надіслати до Центрального апеляційного господарського суду матеріали справи №904/2391/22.

24.02.2023 до Центрального апеляційного господарського суду надійшли матеріали справи № 904/2391/22.

Ухвалою Центрального апеляційного господарського суду від 02.03.2023 поновлено строк Товариству з обмеженою відповідальністю "Фірма "А-Фактор Плюс" на рішення Господарського суду Дніпропетровської області від 16.01.2023 у справі №904/2391/22. Відкрито апеляційне провадження за апеляційною скаргою Товариства з обмеженою відповідальністю "Фірма "А-Фактор Плюс" на рішення Господарського суду Дніпропетровської області від 16.01.2023 у справі №904/2391/22. Розгляд справи №904/2391/22 призначено в судовому засіданні на 20.04.2023 року об 10:20.

06.03.2023 від Товариства з обмеженою відповідальністю "НьюБілдІстейт" до Центрального апеляційного господарського суду надійшлов відзив, в якому зазначено про те, що судом першої інстанції належним чином досліджено обставини справи та надано цим обставинам відповідну правову оцінку, рішення Господарського суду відповідає фактичним обставинам справи, не суперечить чинному законодавству України, а відтак передбачені законом підстави для зміни чи скасування оскаржуваного рішення в розумінні приписів ст. 277 ГПК України відсутні. У зв`язку із чим, апеляційна скарга є безпідставною, необгрунтованою та такою, що не підлягає задоволенню.

22.03.2023 від Виконавчого комітету Новомосковської міської ради та Новомосковської міської Ради до Центрального апеляційного господарського суду надійшли відзиви на апеляційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю "Фірма "А-Фактор Плюс", в яких зазначено про те, що рішення Господарського суду Дніпропетровської області від 16.01.2023 року у справі №904/2391/22 у повному обсязі відповідає чинному законодавству, прийняте з дотриманням та у повній відповідності нормам матеріального та процесуального права, є законним та обгрунтованим. Просять відмовити в задоволенні апеляційної скарги, а оскаржуване рішення залишити без змін.

20.04.2023 у судовому засіданні оголошено перерву до 16.05.2023 на 14-00.

16.05.2023 відповідач 1, 3 та третя особа наданим процесуальним правом не скористалися та не забезпечили явку в судове засідання повноважних представників.

Суд апеляційної інстанції враховуючи те, що участь в засіданні суду є правом, а не обов`язком сторони, дійшов висновку про можливість розгляду справи за відсутності представників відповідачів 1,3 та третьої особи.

16.05.2023 в судовому засіданні оголошено вступну та резолютивну частини постанови.

Заслухавши доповідь судді-доповідача, дослідивши матеріали справи, вислухавши присутніх представників сторін, перевіривши відповідність оскаржуваного рішення нормам діючого законодавства, Центральний апеляційний господарський суд дійшов наступних висновків.

Як вбачається з матеріалів справи, 28.01.2022 Новомосковською міською радою (далі відповідач-3) прийнято рішення № 627"Про проведення земельних торгів у формі електронного аукціону з продажу права оренди земельної ділянки по вул. Гетьманській в районі буд. № 41", в якому вирішено, зокрема:

- затвердити проект землеустрою, розроблений ТОВ "Сервіс Експерт М", щодо відведення земельної ділянки, площею 0,0248 га (кадастровий номер 1211900000:03:007:0314), по вул. Гетьманській в районі буд. № 41, код класифікації видів цільового призначення земель (КВЦПЗ) 03.07 для будівництва та обслуговування будівель торгівлі (п. 1);

- зареєструвати право комунальної власності на земельну ділянку (п. 1 цього рішення) за територіальною громадою м. Новомосковськ, в особі Новомосковської міської ради (п. 2);

- відвести земельну ділянку (п. 1 цього рішення) за основним цільовим призначенням до категорії "Землі житлової та громадської забудови" (п. 3);

- визначити виконавчий комітет Новомосковської міської ради організатором земельних торгів у формі електронного аукціону з продажу права оренди земельної ділянки (п. 1 цього рішення) (п. 4);

- провести земельні торги у формі електронного аукціону з продажу лота права оренди земельної ділянки (п. 1 цього рішення) для будівництва та обслуговування будівель торгівлі (п. 5);

- затвердити умови продажу лота (п. 6):

стартовий розмір річної орендної плати за користування земельною ділянкою згідно з рішенням Новомосковської міської ради від 07.07.2018 № 641 "Про встановлення ставок земельного податку та розміру орендної плати за землю по м. Новомосковськ" (зі змінами) становить 5 відсотків нормативної грошової оцінки земельної ділянки (п. 1 цього рішення) (п. 6.1);

крок аукціону встановити у розмірі 1 відсотка стартового розміру річної орендної плати за користування земельною ділянкою (п. 6.2);

строк оренди земельної ділянки становить 10 років (п. 6.3);

кожному з учасників земельних торгів необхідно надати матеріали містобудівного розрахунку для будівництва та обслуговування будівель торгівлі, які розглянуто на засіданні архітектурно-містобудівної ради при відділі містобудування та архітектури управління по роботі з активами Департаменту активів та правового забезпечення виконавчого комітету Новомосковської міської ради (п. 6.4);

- Департаменту активів та правового забезпечення виконавчого комітету Новомосковської міської ради в установленому порядку підготувати проект договору оренди землі (п. 1 цього рішення) (п. 7).

За відкритими даними з офіційного сайту Новомосковської міської ради novomoskovsk-rada.dp.gov.ua вказане вище рішення ради опубліковано 04.02.2022.

28.06.2022 Виконавчим комітетом Новомосковської міської ради (далі організатор торгів, відповідач-1) було оголошено про проведення земельних торгів у формі аукціону на авторизованому електронному майданчику https://auction.prozorro.sale/ (ідентифікатор аукціону № LRE001-UА-20220627-56500), розмістивши умови продажу права оренди земельної ділянки площею 0,0248 га, цільове призначення: 03.07 - для будівництва та обслуговування будівель торгівлі, категорія земель: землі житлової та громадської забудови, кадастровий номер:211900000:03:007:0314, за адресою: Дніпропетровська обл., м. Новомосковськ, вул. Гетьманська, в районі будинку 41 (номер лоту 1) та відповідні документи щодо лоту та умов його продажу (т. 1 арк.с. 57-59).

Оператором, через електронний майданчик якого було заведено інформацію про лот в електронній торговій системі (далі ЕТС), є Товариство з обмеженою відповідальністю "Полонекс" (далі оператор майданчика, третя особа).

В оголошенні про проведення земельних торгів вказано: найменування організатора земельних торгів (Виконавчий комітет Новомосковської міської ради); місце розташування, площа земельної ділянки та її кадастровий номер, цільове призначення земельної ділянки; умови договору оренди землі, що укладається на земельних торгах; стартовий розмір плати за користування земельною ділянкою(18266,44 грн (без ПДВ)); містобудівні умови та обмежений забудови земельної ділянки для земельних ділянок, призначених для цілей, пов`язаних із забудовою; час проведення земельних торгів з урахуванням вимог, встановлених Кабінетом Міністрів України (01.08.2022); розмір реєстраційного та гарантійного внесків, що сплачують учасники, порядок їх сплати(650,00 грн та 5479,93 грн відповідно); найменування, веб-сайти та номери рахунків операторів електронних майданчиків, відкритих у банку для сплати реєстраційного та гарантійного внесків, що зазначаються шляхом посилання на веб-сайт адміністратора електронної торгової системи; прізвище, власне ім`я та по батькові, посада, номер телефону особи, в якої можна ознайомитися з документами та матеріалами щодо лота; проект договору, що пропонується укласти на торгах, без визначення ціни та зазначення особи покупця (орендаря); суму витрат (видатків), здійснених на підготовку лота до продажу, що підлягає відшкодуванню переможцем земельних торгів (18000,00 грн); фотографічні зображення копії документів та матеріалів на лот; номери банківських рахунків для внесення за придбаний лот; інші відомості про лот, які організатор торгів вважав за потрібне розмістити в оголошенні про проведення земельних торгів.

Серед документації аукціону щодо умов продажу лоту та інформації про нього було розміщено рішення Новомосковської міської ради № 627 від 28.01.2022 "Про проведення земельних торгів у формі електронного аукціону з продажу права оренди земельної ділянки по вул. Гетьманській в районі буд. № 41", пунктом 6.4 якого визначено обов`язок кожногоз учасників земельних торгів надати матеріали містобудівного розрахунку для будівництва та обслуговування будівель торгівлі, які розглянуто на засіданні архітектурно-містобудівної ради при відділі містобудування та архітектури управління по роботі з активами Департаменту активів та правового забезпечення виконавчого комітету Новомосковської міської ради.

В оголошених земельних торгах взяли участь п`ять учасників: ТОВ "Фірма "А-Фактор Плюс" (далі позивач) із початковою ціновою пропозицією 21523,00грн, ТОВ "НьюБілдІстейт" із початковою ціновою пропозицією 21080,00 грн (далі відповідач-2), ОСОБА_1 із початковою ціновою пропозицією 21120,00грн, ТОВ "Маркет-СітіРітейл" із початковою ціновою пропозицією 18266,44 грн та ТОВ "ГрейтЛегасі" із початковою ціновою пропозицією 21100,00 грн.

01.08.2022 відбулися електронні торги у формі аукціону № LRE001-UА-20220627-56500, по завершенню яких електронною торговою системою автоматично було сформовано протокол та відкрито пропозиції всіх учасників.

У ході трьох раундів торгів цінова пропозиція позивача склала 48100,00 грн, відповідача-2 48000,00 грн, ОСОБА_1 25300,00 грн, ТОВ "Маркет-СітіРітейл" 25250,00грн, ТОВ "ГрейтЛегасі" 22500,00 грн.

За результатами перевірки організатором торгів заяв учасників та доданих до них документів у документах переможця земельних торгів ТОВ "Фірма "А-Фактор Плюс", який запропонував найвищу ціну 48100,00 грн, було виявлено наступні недоліки:

-електронний підпис має тип носіяособистого ключа "незахищений", таким чином не виконано вимоги діючого законодавства;

-відсутні матеріали містобудівногорозрахунку, розглянуті на засіданні архітектурно-містобудівної ради, чим не виконано умовиорганізатора та не дотримано вимоги чинного законодавства;

-назви деяких файлів зазначені не державною мовою, що суперечить діючому законодавству.

З огляду на виявлені недоліки організатор торгів дійшов висновку про невідповідність переможця земельних торгів ТОВ "Фірма "А-Фактор Плюс" вимогам: - встановленим Земельним кодексом України до особи, яка може набувати земельну ділянку або права на неї; - пунктів 23, 44 частини першої статті 1, пункту 12 частини другої статті 23 Закону України "Про електронні довірчі послуги"; - статті 28 Закону України "Про забезпечення функціонування української мови як державної"; - пункту 29 Вимог щодо підготовки до проведення та проведення земельних торгів для продажу земельних ділянок та набуття прав користування ними (оренди, суперфіцію, емфітевзису), затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 22.09.2021 № 1013, та умовам аукціону. У зв`язку з цим Виконавчим комітетом Новомосковської міської ради прийнято рішення про відмову у підписанні протоколу з переможцем, що оформлено актом про дискваліфікацію учасника аукціону (далі акт про дискваліфікацію, оскаржуваний акт; т. 1 а.с. 21), завантаженим в електронну торгову систему.

Після чого електронною торговою системою автоматично сформовано новий протокол від 04.08.2022 про результати земельних торгів № LRE001-UА-20220627-56500з визначенням переможцем учасника з наступною за величиною ціновою пропозицією ТОВ "НьюБілдІстейт" (т. 1 арк.с.132-134).

Перевіркою заяви ТОВ "НьюБілдІстейт" на участь у земельних торгах та доданих до них документів організатором торгів встановлено їх відповідність вимогам Земельного кодексу України та умовам аукціону, в тому числі щодо надання містобудівного розрахунку, розглянутого на засіданні архітектурно-містобудівної ради.

Того ж дня протокол від 04.08.2022 про результати земельних торгів № LRE001-UА-20220627-56500 підписано переможцем торгів ТОВ "НьюБілдІстейт" та організатором цих торгів і 05.08.2022 оприлюднено його в електронній торговій системі.

За результатами проведених земельних торгів № LRE001-UА-20220627-56500(у формі аукціону) між відповідачем-2 та Новомосковською міською радоюбуло укладено договір оренди від 12.08.2022 земельної ділянки площею 0,0248 га, кадастровий номер 1211900000:03:007:0314, яка розташована за адресою: Дніпропетровська область, м. Новомосковськ, вул. Гетьманська в районі буд. № 41(т. 2а.с. 14-16).

На підставі вказаного договору оренди земельної ділянки від 12.08.2022, посвідченого приватним нотаріусом Дніпровського міського нотаріального округу Петренко К.В. та зареєстрованого в реєстрі за № 525 (далі оспорюваний договір), за відповідачем-2 зареєстроване право оренди земельної ділянки площею 0,0248 га, кадастровий номер 1211900000:03:007:0314, яка розташована за адресою: Дніпропетровська область, м. Новомосковськ, вул. Гетьманська в районі буд. № 41 (номер запису про інше речове право № 47585450 від 12.08.2022, реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна 2587456912100),що підтверджується витягом з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію іншого речового права № 307289714 від 12.08.2022 (т. 2 а.с. 17).

Позивач не погоджується із результатами проведених 01.08.2022 земельних торгів № LRE001-UА-20220627-56500(у формі аукціону), які оформлені протоколом від 04.08.2022, стверджуючи, що акт про його дискваліфікацію як переможця цих торгів є протизаконним, а торги недійсними. Відтак, позивач вважає, що укладений між відповідачами-2,-3 договір оренди земельної ділянки від 12.08.2022 на підставі рішення відповідача-1, оформленого протоколом від 04.08.2022 про результати земельних торгів № LRE001-UА-20220627-56500, є недійсним. А отже, державна реєстрація за відповідачем-2 права оренди земельної ділянки площею 0,0248 га, кадастровий номер 1211900000:03:007:0314, що проведена на підставі оспорюваного договору оренди земельної ділянки від 12.08.2022, на думку позивача, підлягає скасуванню.

Розглядаючи доводи апеляційної скарги, судова колегія враховує наступні положення діючого законодавства України.

Частиною сьомою статті 137 Земельного кодексу України передбачено, що особа, яка бажає взяти участь у земельних торгах, подає через особистий кабінет в електронній торговій системі:

а) заяву про участь у земельних торгах, підписану кваліфікованим електронним підписом;

б) для юридичної особи - копію витягу з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань або копію документа про реєстрацію у державі її місцезнаходження (витяг із торговельного, банківського або судового реєстру тощо), засвідчену згідно із законодавством держави його видачі, перекладену українською мовою (для юридичної особи - нерезидента), інформацію про державу, в якій зареєстровані або мають постійне місце проживання засновники (учасники) юридичної особи, у статутному (складеному) капіталі якої є частка іноземного капіталу, інформацію про кінцевого бенефіціарного власника. Якщо особа не має кінцевого бенефіціарного власника, зазначається інформація про відсутність кінцевого бенефіціарного власника і про причину його відсутнос ті; для громадянина України, фізичної особи - підприємця - копію довідки про присвоєння реєстраційного номера облікової картки платника податків або копію паспорта (для фізичних осіб, які через свої релігійні переконання відмовилися від прийняття реєстраційного номера облікової картки платника податків та повідомили про це відповідний контролюючий орган і мають відмітку в паспорті); для іноземних громадян та осіб без громадянства - інформацію про прізвище, власне ім`я та по батькові (за наявності), громадянство (підданство) іншої держави, постійне місце проживання в державі, громадянином (підданим) якої є особа, копію документа, що посвідчує особу. Копії зазначених документів засвідчуються кваліфікованим електронним підписом особи, яка бажає взяти участь у торгах;

в) документи, що підтверджують сплату реєстраційного та гарантійного внесків (копії розрахункових документів, виписки з рахунків), а в разі проведення земельних торгів з продажу земельних ділянок сільськогосподарського призначення - документи, що підтверджують сплату таких платежів з рахунку особи, яка бажає взяти участь у торгах, відкритого в українському або іноземному банку (крім банків держав, внесених БАТІ до списку держав, що не співпрацюють у сфері протидії відмиванню доходів, одержаних злочинним шляхом). Представник фізичної чи юридичної особи також розміщує документи, що підтверджують його право діяти від імені учасника торгів.

Заява про участь у земельних торгах та додані до неї документи учасника можуть бути подані до закінчення кінцевого строку подання заяв про участь у земельних торгах, встановленого електронною торговою системою автоматично упродовж дня. що передує дню проведення земельних торгів, з урахуванням вимог, визначених Кабінетом Міністрів України.

Відповідно до положень частин 10-13 статті 137 Земельного кодексу України Земельні торги проводяться в електронній торговій системі в режимі реального часу в мережі Інтернет. Будь-який користувач мережі Інтернет має можливість спостерігати за ходом земельних торгів у режимі реального часу. Відомості про учасників торгів не підлягають розголошенню до завершення торгів. Земельні торги проводяться за наявності не менше двох зареєстрованих учасників, крім випадків, встановлених абзацом третім частини п`ятої етапі 138 цього Кодексу.

Земельні торги проводяться за процедурою визначення переможця, під час якої учасники мають можливість поетапного збільшення своїх цінових пропозицій протягом трьох раундів торгів (абз. 1 ч. 14 ст. 137 Земельного кодексу України).

Частиною п`ятнадцятою статті 137 Земельного кодексу України встановлено, що протокол про результати земельних торгів формується та оприлюднюється електронною торговою системою автоматично в день завершення торгів в електронній формі. У протоколі про результати земельних торгів обов`язково зазначаються: а) відомості про земельну ділянку; б) кількість та відомості про учасників земельних торгів; в) стартова ціна продажу земельної ділянки, права емфітевзису, суперфіцію або стартовий розмір орендної плати за користування земельною ділянкою; г) ціна за земельну ділянку, прав емфітевзису, суперфіцію або розмір орендної плати за користування земельною ділянкою, запропоновані переможцем земельних торгів та іншими учасниками, або інформація про те, що земельні торги закінчилися без визначення переможця; г) найменування (для юридичної особи), прізвище, власне ім`я, по батькові (для фізичної особи) переможця земельних торгів; д) інформація про авторизований електронний майданчик, через який переможцем земельних торгів придбано земельну ділянку або право на неї.

Протокол про результати земельних торгів та договір за результатами проведення земельних торгів (крім договору купівлі-продажу земельної ділянки) підписуються організатором та переможцем торгів шляхом накладення кваліфікованих електронних підписів у порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України.

Переможець земельних торгів підписує протокол про результати земельних торгів протягом трьох робочих днів з дня. наступного за днем його формування електронною торговою системою. Організатор земельних торгів підписує протокол про результати земельних торгів протягом шести робочих днів з дня. наступного за днем його формування електронною торговою системою.

Па вимогу переможця торгів протокол про результати земельних торгів та/або договір за результатами проведення земельних торгів, укладені шляхом накладення кваліфікованих електронних підписів організатором та переможцем торгів, можуть бути підписані також у паперовій формі.

Протокол про результати земельних торгів є підставою для укладення договору купівлі-продажу земельної ділянки, прав емфітевзису, суперфіцію, договорів оренди землі, емфітевзису, суперфіцію.

Договір купівлі-продажу земельної ділянки укладається в паперовій формі та підлягає нотаріальному посвідченню.

Договір за результатами проведення земельних торгів укладається між організатором та переможцем земельних торгів протягом 20 робочих днів з дня. наступного за днем формування протоколу про результати земельних торгів (ч. 16 ст. 137 Земельного кодексу України).

За приписами частини дев`ятнадцятої статті 137 Земельного кодексу України організатор земельних торгів не підписує протокол торгів, не укладає договір за результатами проведення земельних торгів з переможцем торгів, який:

а) не відповідає встановленим цим Кодексом вимогам до особи, яка може набувати земельну ділянку або права на неї:

б) не подав документи або відомості, обов`язковість подання яких встановлена частиною сьомою цієї етапі, та/або в зазначених документах наявні неправдиві відомості;

в) не отримав погодження Верховної Ради України або Кабінету Міністрів України, встановленого частиною двадцять третьою цієї статті.

Не можуть бути підставою для прийняття рішення про відмову в підписанні протоколу про результати земельних торгів та подальшому укладенні договору за результатами проведення земельних торгів технічні, орфографічні та інші помилки у заяві про участь у земельних торгах або в документах та матеріалах, що подаються разом із такою заявою, які не впливають на зміст відповідного документа.

Право на земельну ділянку, набуте за результатами проведення земельних торгів, виникає з дня державної реєстрації такого права в порядку, встановленому законом (ч. 20 ст. 137 Земельного кодексу України).

Статтею 138 Земельного кодексу України визначено порядок встановлення результатів земельних торгів, згідно з частиною першою якої земельні торги за лотом вважаються такими, що відбулися, після сплати переможцем торгів ціни продажу земельної ділянки або відповідної плати за користування земельною ділянкою та сплати витрат на підготовку лота до продажу.

Відповідно до частини другої етапі 138 Земельного кодексу України земельні торги можуть бути скасовані або визнані такими, що не відбулися, чи їх результати можуть бути визнані судом недійсними.

Земельні торги до їх проведення можуть бути скасовані організатором земельних торгів у разі отримання ним документів, що підтверджують необхідність внесення змін до землевпорядної та землеоціночної документації на земельну ділянку або встановлення заборони на її відчуження чи передачу в користування ( абз. 1 ч. 3 ст. 138 Земельного кодексу України).

Земельні торги визнаються такими, що не відбулися, у разі:

а) відсутності учасників або наявності тільки одного учасника (крім випадку, встановленого абзацом третім частини п`ятої цієї етапі, за умови, що такий учасник у встановлений строк підписав протокол про проведення земельних торгів, договір за результатами проведення земельних торгів, сплатив належну суму за придбаний лот та суму витрат на підготовку лота до продажу);

б) якщо жоден з учасників не зробив кроку аукціону (торгів) на підвищення стартової ціни (плати), крім випадку, визначеного абзацом третім частини п`ятої статті 138 цього Кодексу;

в) якщо електронною торговою системою автоматично сформовано та оприлюднено протокол про результати проведення земельних торгів з визначенням переможцем торгів учасника з наступною ціновою пропозицією та таким учасником або організатором земельних торгів у випадках, встановлених частиною дев`ятнадцятою статті 137 цього Кодексу, у встановлений строк не підписано протокол про результати земельних торгів, договір за результатами проведення земельних торгів, не сплачено належну суму за придбаний лот та суму ви гра т на підготовку лота до продажу (ч. 4 ст. 138 Земельного кодексу України).

Частиною першою статті 139 Земельного кодексу України встановлено, що організатор земельних торгів оприлюднення результатів земельних торгів після їх проведення шляхом опублікування в електронній торговій системі підписаного протоколу про результати земельних торгів, договору купівлі-продажу земельної ділянки або орав на неї та відомостей про сплату переможцем торгів належної суми за придбаний лот та суми витрат на підготовку лота до продажу.

Положення аналогічного змісту містяться у Вимогах щодо підготовки до проведення та проведення земельних торгів для продажу земельних ділянок та набуття прав користування ними (оренди, суперфіцію. емфітевзису) (далі Вимоги щодо проведення земельних торгів), затверджених постановою Кабінету Міністрів України № 1013 від 22.09.2021 про "Деякі питання підготовки до проведення та проведення земельних торгів для продажу земельних ділянок та набуття прав користування ними (оренди, суперфіцію, емфітевзису)". пунктом 2 якої Державне підприємство "Прозорро.Продажі", що належить до сфери управління Міністерства економіки, визначено адміністратором електронної торгової системи.

Згідно з пунктом 1 Вимог щодо проведення земельних торгів ці вимоги визначають: порядок функціонування та адміністрування електронної торгової системи; технічні вимоги до реалізації переважного права купівлі земельної ділянки у власність у разі продажу її через електронний аукціон; порядок відшкодування переможцем земельних торгів витрат (видатків), здійснених на підготовку лота для продажу на земельних торгах: розміру, порядку сплати та повернення винагороди, що сплачується переможцем земельних торгів оператору електронного майданчика: строк повернення оператором електронного майданчика всім учасникам земельних торгів, які не визнані переможцями, сплачених сум гарантійних внесків: технічні вимоги щодо підготовки до проведення та проведення земельних торгів, встановлення та оприлюднення їх результатів, визначення розміру, порядку сплати, повернення реєстраційних, гарантійних внесків учасників га винагороди, що сплачується переможцем аукціону оператору електронного майданчика: форми документації щодо лота земельних торгів для розміщення в електронній торговій системі: перелік документів, що підтверджують відповідність особи, яка бажає взяти участь у земельних торгах щодо земельної ділянки сільськогосподарського призначення, вимогам статті 130 Земельного кодексу України (далі - Кодекс); вимоги до заяви про участь у земельних торгах: порядок визначення статусу учасника земельних торгів; порядок реєстрації учасників для участі в земельних торгах: порядок підписання організатором та переможцем торгів шляхом накладення кваліфікованих електронних підписів протоколу про результати земельних торгів та договору за результатами проведення земельних торгів: строк перерахування суми гарантійного внеску оператором електронного майданчика, сплаченого на його рахунок переможцем, на відповідні бюджетні рахунки у разі продажу земельної ділянки державної чи комунальної власності, прав суперфіцію, емфітевзису на неї, проведення земельних торгів з набуття права оренди такої земельної ділянки; порядок та строк сплати переможцем земельних торгів ціни продажу земельної ділянки, плати за користування земельною ділянкою, право користування якою набуто на земельних торгах, а також суми витрат на підготовку лота до продажу відповідно до положень Кодексу.

Як вбачається з матеріалів справи, обставини підготовки лоту для продажу на земельних торгах № LRE001-UA-20220627-56500, підготовки до їх проведення та безпосередньо технічної процедури електронного аукціону земельних торгів № LRE001-UA-20220627-56500 не є спірними.

Позивачем (Апелянтом) оскаржувались саме дії Виконавчого комітету Новомосковської міської ради із дискваліфікації переможця земельних торгів ТОВ «Фірма «A-Фактор Плюс», який запропонував найвищу цінову пропозицію, з підстав того, що у документах останнього: електронний підпис має тип носія особистого ключа «незахищений»; відсутні матеріали містобудівного розрахунку, розглянуті на засіданні архітектурно-містобудівної ради; назви деяких файлів зазначені не державною мовою, чим не дотримано вимоги чинного законодавства та не виконано умови організатора торгів.

Стосовно доводів позивача, покладених в основу обгрунтування позовної вимоги про визнання протиправним та протизаконним акту про дискваліфікацію ТОВ «Фірма «A-Фактор Плюс», як учасника земельних торгів № LRE001-UA-20220627-56500, судом першої інстанції вірно зазначено наступне.

Пункт «а» частини сьомої статті 137 Земельного кодексу України передбачає, що особа, яка бажає взяти участь у земельних торгах, подає через особистий кабінет в електронній торговій системі заяву про участь у земельних торгах, підписану кваліфікованим електронним підписом.

Відповідно до пункту 29 Вимог щодо проведення земельних торгів під час реєстрації для участі в земельних торгах потенційний покупець через свій особистий кабінет заповнює електронну форму, подає в довільній формі заяву про участ ь у земельних торгах, на яку накладається електронний підпис, що базується на кваліфікованому сертифікаті електронного підпису, і завантажує електронні копії документів, передбачені частиною сьомою статті 137 Кодексу.

Правові й організаційні засади надання електронних довірчих послуг та електронної ідентифікації визначені Законом України від 05.10.2017 «Про електронні довірчі послуги», згідно зі статтею 1 якого кваліфікованим електронним підписом є удосконалений електронний підпис, який створюється з використанням засобу кваліфікованого електронного підпису і базується на кваліфікованому сертифікаті відкритого ключа (п. 23); кваліфікованим сертифікатом відкритого ключа є сертифікат відкритого ключа, який видається кваліфікованим надавачем електронних довірчих послуг, засвідчувальним центром або центральним засвідчувальним органом і відповідає вимогам цього Законе (п. 25); удосконаленим електронним підписом є електронний підпис, створений за результатом криптографічного перетворення електронних даних, з якими пов`язаний цей електронний підпис, з використанням засобу удосконаленого електронного підпису та особистого ключа, однозначно пов`язаного з підписувачем, і який дає змогу здійснити електронну ідентифікацію підписувача та виявити порушення цілісності електронних даних, з якими пов`язаний цей електронний підпис (п. 44); засобом кваліфікованого електронного підпису чи печатки є апаратно-програмний або апаратний пристрій чи програмне забезпечення, які реалізують криптографічні алгоритми генерації пар ключів т а або створення кваліфікованого електронного підпису чи печатки, та/або перевірки кваліфікованого електронного підпису чи печатки, та/або зберігання особистого ключа кваліфікованого електронного підпису чи печатки, який відповідає вимогам цього Закону (п. 17).

Пунктом 2 частини другої статті 23 Закону України "Про електронні довірчі послуги" встановлено, кваліфікаційні сертифікати відкритих ключів обов`язково повинні містити відомості про те, що особистий ключ зберігається в засобі кваліфікованого електронного підпису чи печатки (для кваліфікованого сертифіката електронного підпису чи печатки), тобто на пристрої для безпечного зберігання ключів кваліфікованого електронного підпису чи печатки.

З наявних у матеріалах справи протоколів створення та перевірки кваліфікованого та удосконаленого електронного підпису на заяві ТОВ «Фірма «A-Фактор Плюс» про участь у земельних торгах та поданих ним для участі документах вбачається, що використаний електронний підпис має тип носія особистого ключа "незахищений", тобто кваліфікований сертифікат відкритого ключа не містить обов`язкових встановлених Законом України "Про електронні довірчі послуги" відомостей. Наведене свідчить про невиконання позивачем приписів статті 137 Земельного кодексу України та пункту 29 Вимог щодо проведення земельних торгів стосовно подання заяви про участь у земельних торгах інших документів, обов`язковість подання яких визначена частиною сьомою статті 137 Земельного кодексу України, із накладенням електронного підпису, що базується на кваліфікованому сертифікаті електронного підпису.

Дослідженням опублікованого в електронній торговій системі оголошення про проведення земельних торгів № LRE01-UA-20220627-56500 судом першої інстанції встановлено, що однією з вимог до учасників цих торгів їх організатором у пунктом 6.4 рішення Новомосковської міської ради № 627 від 28.01.2022 «Про проведення земельних торгів у формі електронного аукціону з продажу права оренди земельної ділянки по вул. Гетьманській в районі буд. № 41», розміщеного серед документації торгів щодо умов продажу лоту та інформації про нього, було визначено обов`язок надані матеріали містобудівного розрахунку для будівництва та обслуговування будівель торгівлі, які розглянуто на засіданні архітектурно-містобудівної ради при відділі містобудування та архітектури управління по роботі з активами Департаменту активів та правового забезпечення виконавчого комітету Новомосковської міської ради.

В документах, наданих ТОВ "Фірма "A-Фактор Плюс" матеріали містобудівного розрахунку, розглянуті на засіданні архітектурно-містобудівної ради - відсутні, таким чином ним не виконано умови організатора земельних торгів № LRE00I-UA-20220627-56500.

Згідно з пунктом "д" частини четвертої статті 137 Земельного кодексу України в оголошенні про проведення земельних торгів щодо кожного лота зазначаються містобудівні умови та обмеження забудови земельної ділянки для земельних ділянок, призначених для цілей, пов`язаних із забудовою.

Однак, позивач помилково ототожнює містобудівні умови та обмеження забудови земельної ділянки для земельних ділянок, призначених для цілей, пов`язаних із забудовою, що визначені в частині четвертій статті 137 Земельного кодексу України як інформація про лот, із містобудівними умовами та обмеженнями, як містобудівною документацією, що містить комплекс планувальних та архітектурних вимог до проектування і будівництва щодо поверховості та щільності забудови земельної ділянки, відступів будинків і споруд від червоних ліній, меж земельної ділянки, її благоустрою та озеленення, інші вимоги до об`єктів будівництва, встановлені законодавством та містобудівною документацією.

Відповідно до частини третьої статті 29 Закону України від 17.02.2011 "Про регулювання містобудівної діяльності" містобудівні умови та обмеження надаються відповідними уповноваженими органами містобудування та архітектури на підставі містобудівної документації на місцевому рівні на безоплатній основі за заявою замовника (із зазначенням кадастрового номера земельної ділянки), до якої додаються: 1) копія документа, що посвідчує право власності чи користування земельною ділянкою, або копія договору суперфіцію - у разі, якщо речове право на земельну ділянку не зареєстровано в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно; 2) копія документа, що посвідчує право власності на об`єкт нерухомого майна, розташований на земельній ділянці - у разі, якщо право власності на об`єкт нерухомого майна не зареєстровано в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно, або згода його власника, засвідчена в установленому законодавством порядку (у разі здійснення реконструкції або реставрації); 3) викопіювання з топографо-геодезичного плану М 1:2000.

Для отримання містобудівних умов та обмежень до заяви замовник також додає містобудівний розрахунок, що визначає інвестиційні наміри замовника, який складається у довільній формі з доступною та стислою інформацією про основні параметри об`єкта будівництва.

Отже, за отриманням містобудівних умов та обмежень, звертаються особи, що вже є власниками або користувачами земельної ділянки, планують будівництво на такій земельній ділянці та відповідно будуть в подальшому виступати замовниками такого будівництва.

У свою чергу містобудівний розрахунок це розрахунок щодо граничнодопустимих параметрів забудови, умови ув`язки архітектурно-планувального та об`ємно-просторового рішення, системи обслуговування, інженерних комунікацій, транспортного обслуговування та благоустрою з існуючою забудовою із дотриманням чинних нормативних документів. Тобто, містобудівний розрахунок є однією з форм викладення інвестиційних намірів замовника (забудовника), який дає можливість органу місцевого самоврядування перед прийняттям рішення щодо надання містобудівних умов та обмежень надати їм оцінку з точки зору відповідності будівельним нормам, правилам та затвердженій містобудівній документації.

Таким чином, доводи позивача щодо ненадання ним у складі документів для участі у земельних торгах №LRE001-UA-20220627-56500 матеріалів містобудівного розрахунку, розглянутого на засіданні архітектурно-містобудівної ради, та щодо правомірності умови торгів про надання такого розрахунку є необгрунтованими.

Крім того, за приписами статті 28 Закону України від 25.04.2019 "Про забезпечення функціонування української мови як державної" інформація для загального ознайомлення (оголошення, зокрема ті, які містять публічну пропозицію укласти договір, покажчики, вказівники, вивіски, повідомлення, написи та інша публічно розміщена текстова, візуальна і звукова інформація, що використовується або може використовуватися для інформування необмеженого кола осіб про товари, роботи, послуги, певних суб`єктів господарювання, посадових, службових осіб підприємств або органів державної влади, органів місцевого самоврядування) подається державною мовою, якщо інше не встановлено цим Законом. Інформація для загального ознайомлення може дублюватися іншими мовами відповідно до закону.

Назви частини і поданих позивачем документів для участі у земельних торгах (у вигляді файлів), які становлять інформацію для загального ознайомлення, викладені недержавною мовою, що не відповідає положенням Закону України "Про забезпечення функціонування української мови як державної".

За змістом пункту 49 Вимог щодо проведення земельних торгів організатор земельних торгів наділений правом прийняти рішення про відмову у підписанні протоколу про результати земельних торгів, про відмову у підписанні договору за результатами проведення земельних торгів з переможцем торгів, який: не відповідає встановленим Кодексом вимогам до особи, яка може набувати земельну ділянку або права на неї; не подав документи або відомості, обов`язковість подання яких встановлена частиною сьомою статті 137 Кодексу, та/або в зазначених документах наявні неправдиві відомості; не отримав погодження Верховної Ради України або Кабінету Міністрів України у випадках, встановлених Кодексом.

Згідноз частиною сімнадцятою статті 137 Земельного кодексу України у разі якщо переможець торгів відмовився від підписання протоколу про результати земельних торгів, укладення договору за результатами проведення земельних торгів або організатор не підписав такий протокол, не уклав договір з підстав, визначених частиною дев`ятнадцятою цієї статті, а також у разі несплати переможцем торгів належної суми за придбаний лот та суми витрат підготовки лота до продажу, що підтверджується відповідним актом організатора земельних торгів, електронною торговою системою автоматично формується та оприлюднюється повий протокол про результати земельних торгів.

Частиною дев`ятнадцятою етапі 137 Земельного кодексу України передбачено, що організатор земельних торгів не підписує протокол торгів, не укладає договір за результатами проведення земельних торгів з переможцем торгів, який:

а) не відповідає встановленим цим Кодексом вимогам до особи, яка може набувати земельну ділянку або права на неї:

б) не подав документи або відомості, обов`язковість подання яких встановлена частиною сьомою цієї статті, та/або в зазначених документах наявні неправдиві відомості;

в) не отримав погодження Верховної Ради України або Кабінету Міністрів України, встановленого частиною двадцять третьою цієї статті.

Не можуть бути підставою для прийняття рішення про відмову в підписанні протоколу про результати земельних торгів та подальшому укладенні договору за результатами проведення земельних торгів технічні, орфографічні та інші помилки у заяві про участь у земельних торгах або в документах та матеріалах, що подаються разом із такою заявою, які не впливають на зміст відповідного документа.

Аналізуючи виявлені організатором недоліки документів, поданих позивачем для участі у земельних торгах № LRE00I-UA-20220627-56500, суд першої інстанції вірно дійшов висновку про наявність підстав для відмови організатора від підписання протоколу про результати земельних торгів з позивачем як переможцем торгів, оскільки недотримання позивачем приписів статті 137 Земельного кодексу України та пункту 29 Вимог щодо проведення земельних торгів стосовно підписання заяви про участь у земельних торгах за засвідчення інших документів, обов`язковість подання яких визначена частиною сьомою статті 137 Земельного кодексу України, не може свідчити про подання таких документів у передбаченому законом порядку.

У статті 5 Закону України від 22.05.2003 "Про електронні документи та електронний документообіг" визначено, що електронний документ - документ, інформація в якому зафіксована у вигляді електронних даних, включаючи обов`язкові реквізити документа.

За приписом статті 6 цього Закону для ідентифікації автора електронного документа може використовуватися електронний підпис. Накладанням електронного підпису завершується створення електронного документа.

Оригіналом електронного документа вважається електронний примірник документа з обов`язковими реквізитами, у тому числі з електронним підписом автора або підписом, прирівняним до власноручного підпису відповідно до Закону України "Про електронні довірчі послуги" (ст. 7 Закону України "Про електронні документи та електронний документообіг").

Відтак, надіслані позивачем для участі у земельних торгах заява та інші документи, що не містять належного електронного підпису останнього, не можуть вважатися підписаними (засвідченими) та поданими у передбаченому статтею 137 Земельного кодексу України та пунктом 29 Вимог щодо проведення земельних торгів порядку.

При цьому, недотримання порядку підписання та засвідчення електронних документів, яким завершується їх створення, як і зазначення назв документів не державною мовою, не належить до технічних, орфографічних та інших помилок, які не впливають на зміст відповідних документів.

Таким чином, судом першої інстанції вірно встановлено, що обставини неправомірності прийнятого Виконавчим комітетом Новомосковської міської ради рішення у формі акта про дискваліфікацію позивача як учасника аукціону № LRE00I-UA-20220627-56500, на які позивач посилається в обгрунтування своїх позовних вимог, є недоведеними.

Також позивачем не надано доказів у підтвердження наявності порушень у визначенні ТОВ «НЬЮ БІЛД ІСТЕЙТ» переможцем земельних торгів №LRE001-UA-20220627-56500, за результатами яких електронною торговою системою автоматично сформовано новий протокол від 04.08.2022.

Відтак, наявними у справі доказами не підтверджується факт порушення Виконавчим комітетом Новомосковської міської ради положень Земельного кодексу України та Вимог щодо проведення земельних торгів під час визначення результатів земельних торгів № LRE001-UA- 20220627-56500, оформлених протоколом від 04.08.2022, яким ТОВ «НЬЮ БІЛД ІСТЕЙТ» визнано переможцем та ухвалення підписати з ним договір у передбачені законодавством строки.

Як встановлено судом першої інстанції, подані позивачем документи для участі у земельних торгах не відповідали положенням Земельного кодексу України, Вимогам щодо проведення земельних торгів та умовам них торгів, у зв`язку з чим Виконавчий комітет Новомосковської міської ради відмовився від підписання із позивачем як переможцем торгів протоколу про їх результати.

Доказів неправомірності дискваліфікації позивача та неправомірності визначення результатів торгів, оформлених протоколом від 04.08.2022, суду надано не було та не оскаржено.

Жодних обгрунтувань і доводів на підтвердження того, що визначення переможцем земельних торгів №LRE001-UA-20220627-56500 ТОВ «НЬЮ БІЛД ІСТЕЙТ» будь-яким чином порушує права чи законні інтереси позивача (Апелянта), який з моменту його дискваліфікації припинив участь у земельних торгах, позивачем не наведено.

Згідно зі статтею 203 Цивільного кодексу України зміст правочину не може суперечити цьому Кодексу, іншим актам цивільного законодавства, а також моральним засадам суспільства; особа, яка вчиняє правочин повинна мати необхідний обсяг цивільної дієздатності; волевиявлення учасника правочину має бути вільним і відповідати його внутрішній волі; правочин має вчинятися у формі, встановленій законом; правочин має бути спрямований на реальне настання правових наслідків, що обумовлені ним.

В силу приписів статті 204 Цивільного кодексу України правомірність правочину презюмується. Отже, обов`язок доведення наявності обставин, з якими закон пов`язує визнання господарським судом оспорюваного правочину недійсним, покладається на позивача.

За приписами частин першої, третьої статті 215 Цивільного кодексу України підставою недійсності правочину є недодержання в момент вчинення правочину стороною (сторонами) вимог, які встановлені частинами 1-3, 5 та 6 статті 203 цього Кодексу. Якщо недійсність правочину прямо не встановлена законом, але одна із сторін або інша заінтересована особа заперечує його дійсність на підставах, встановлених законом, такий правочин може бути визнаний судом недійсним (оспорюваний правочин).

Тож, оскільки позивачем не доведено обставин неправомірності оскаржуваного ним акту Виконавчого комітету Новомосковської міської ради про дискваліфікацію ТОВ "Фірма "А-Фактор Плюс" як учасника аукціону № LRE001-UA-20220627-56500 вимогам чинного законодавства, що були покладені в основу вимоги про визнання недійсними результатів земельних торгів №LRE00l-UA- 20220627-56500, оформлених протоколом про результати земельних торгів від 04.08.2022. та укладеного договору оренди земельної ділянки від 12.08.2022. підстави для задоволення такої позовної вимоги поряд із похідною вимогою про скасування державної реєстрації права оренди земельної ділянки кадастровий номер 1211900000:03:007:0314 за Товариством з обмеженою відповідальністю «НЫО БІЛД ІСТЕЙТ», були відсутні під час розгляду справи судом першої інстанції.

За таких обставин, суд першої інстанції зробив вірний висновок, що правові підстави для задоволення позовних вимог відсутні.

З огляду на все вищевикладене, колегія суддів апеляційної інстанції дійшла висновку, що доводи скаржника, наведені ним в апеляційній скарзі, свого підтвердження не знайшли, не спростовують мотивів господарського суду першої інстанції, викладених в оскаржуваному рішенні, у зв`язку з чим, відхиляються судом апеляційної інстанції, наслідком чого є відсутність підстав для зміни чи скасування рішення Господарського суду Дніпропетровської області від 16.01.2023 у справі №904/2391/22.

Судові витрати зі сплати судового збору за подання апеляційної скарги на підставі положень ст. 129 ГПК України покладаються на скаржника.

Керуючись ст. ст. 129, 236, 269, 275, 276, 282 Господарського процесуального кодексу України суд

ПОСТАНОВИВ:

Апеляційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю "Фірма "А-Фактор Плюс" на рішення Господарського суду Дніпропетровської області від 16.01.2023 у справі №904/2391/22 - залишити без задоволення.

Рішення Господарського суду Дніпропетровської області від 16.01.2023 у справі №904/2391/22- залишити без змін.

Постанова набирає законної сили з дня її прийняття, порядок і строки оскарження визначені ст.ст. 286-289 Господарського процесуального кодексу України.

З огляду на кількість та тривалість повітряних тривог в м. Дніпро, повний текст постанови складено 05.06.2023.

Головуючий суддя О.В. Чус

Суддя І.М. Кощеєв

Суддя Е.В. Орєшкіна

Дата ухвалення рішення16.05.2023
Оприлюднено07.06.2023
Номер документу111308632
СудочинствоГосподарське
КатегоріяСправи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із земельних відносин

Судовий реєстр по справі —904/2391/22

Постанова від 29.08.2023

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Багай Н.О.

Ухвала від 12.07.2023

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Багай Н.О.

Постанова від 16.05.2023

Господарське

Центральний апеляційний господарський суд

Чус Оксана Володимирівна

Ухвала від 20.04.2023

Господарське

Центральний апеляційний господарський суд

Чус Оксана Володимирівна

Ухвала від 02.03.2023

Господарське

Центральний апеляційний господарський суд

Чус Оксана Володимирівна

Ухвала від 21.02.2023

Господарське

Центральний апеляційний господарський суд

Чус Оксана Володимирівна

Рішення від 16.01.2023

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Ярошенко Вікторія Ігорівна

Ухвала від 12.12.2022

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Ярошенко Вікторія Ігорівна

Ухвала від 14.11.2022

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Ярошенко Вікторія Ігорівна

Ухвала від 17.10.2022

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Ярошенко Вікторія Ігорівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні