Рішення
від 05.06.2023 по справі 440/3593/23
ПОЛТАВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОЛТАВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

05 червня 2023 року м. ПолтаваСправа № 440/3593/23

Полтавський окружний адміністративний суд у складі: головуючого судді Довгопол М.В., розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження у письмовому провадженні справу за позовом заступника керівника Кременчуцької окружної прокуратури , в інтересах держави в особі Кременчуцької районної військової адміністрації (Кременчуцької районної державної адміністрації) , Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Полтавській області до Комунального некомерційного медичного підприємства "Кременчуцька міська дитяча лікарня", третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні відповідача - Кременчуцька міська рада Кременчуцького району Полтавської області, про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити певні дії, -

В С Т А Н О В И В:

І. ІСТОРІЯ СПРАВИ

1. Стислий зміст позовних вимог

Заступник керівника Кременчуцької окружної прокуратури в інтересах держави в особі , Кременчуцької районної військової адміністрації (Кременчуцької районної державної адміністрації) , Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Полтавській області звернувся до Полтавського окружного адміністративного суду з адміністративним позовом до Комунального некомерційного медичного підприємства "Кременчуцька міська дитяча лікарня", в якому просив:

- визнати протиправною бездіяльність Комунального неприбуткового медичного закладу «Кременчуцька міська дитяча лікарня» як балансоутримувача в частині невжиття заходів щодо приведення в належний технічний стан та готовність до укриття населення захисної споруди цивільного захисту - сховища № 60365, яке розташоване за адресою: Полтавська область, місто Кременчук, вулиця Павлова, 16;

- зобов`язати Комунальний неприбутковий медичний заклад «Кременчуцька міська дитяча лікарня» вжити заходи щодо приведення в належний технічний стан та готовність до укриття населення захисної споруди цивільного захисту - сховища № 60365, яке розташоване за адресою: Полтавська область, місто Кременчук, вулиця Павлова, 16, у відповідності до Вимог щодо утримання та експлуатації захисних споруд цивільного захисту, затверджених Наказом Міністерства внутрішніх справ України № 579 від 09.07.2018 «Про затвердження вимог з питань використання та обліку фонду захисних споруд цивільного захисту».

Позов обґрунтований тим, що на території Кременчуцької міської територіальної громади функціонує КНМП "КМДЛ", яка є балансоутримувачем захисної споруди цивільного захисту - сховища №60365 за адресою: Полтавська область, м. Кременчук, вул. Павлова, 16. Відповідно до Акту оцінки стану готовності споруди цивільного захисту від 09.03.2023, сховище № 60365 обмежено готове до використання за призначенням. Таким чином, у відповідності до вимог частини восьмої статті 32 Кодексу цивільного захисту України та пункту 9 Порядку створення, утримання фонду захисних споруд цивільного захисту та ведення його обліку, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України №138 від 10 березня 2017 року, наявні підстави для зобов`язання Комунального неприбуткового медичного закладу «Кременчуцька міська дитяча лікарня» вжити заходи щодо приведення в належний технічний стан та готовність до укриття населення захисної споруди цивільного захисту - сховища № 60365, яке розташоване за адресою: Полтавська область, місто Кременчук, вулиця Павлова, 16, у відповідності до Вимог щодо утримання та експлуатації захисних споруд цивільного захисту, затверджених Наказом Міністерства внутрішніх справ України № 579 від 09.07.2018 «Про затвердження вимог з питань використання та обліку фонду захисних споруд цивільного захисту».

2. Стислий зміст заперечень відповідача

Відповідач позов не визнав та у відзиві на позовну заяву /а.с. 235-247 том 1/ зазначив, що відповідачем проводилися і проводяться, в межах фінансових та матеріальних можливостей заходи щодо приведення в належний технічний стан та готовність до укриття населення захисної споруди цивільного захисту - сховища № 60365 у відповідності до Вимог щодо утримання та експлуатації захисних споруд цивільного захисту, затверджених наказом Міністерства внутрішніх справ України № 579 від 09.07.2018 "Про затвердження вимог з питань використання та обліку фонду захисних споруд цивільного захисту. Зауважував, що відповідач має об`єктивні обставини, через які Сховище перебуває у стані "обмежено готове", а саме, це обмежене фінансування видатків відповідача, як юридичної особи публічного права і за організаційно правовою формою - комунальне підприємство. Крім того, вказував, що Кодекс цивільного захисту України не передбачає звернення ГУ ДСНС у Полтавській області як позивача із заявленими прокурором позовними вимогами, відтак прокурором визначено орган, в особі якого він звернувся до суду з даним позовом, який не має права на звернення до суду.

3. Процесуальні дії по справі

Ухвалою Полтавського окружного адміністративного суду від 05.04.2023 позовну заяву прийнято до розгляду та відкрито провадження у справі, розгляд справи вирішено проводити за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи. Залучено до участі у справі в якості третьої особи без самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача - Кременчуцьку міську раду Кременчуцького району Полтавської області.

У письмових поясненнях /а.с. 61-66 том 2/ представник Кременчуцької міської ради Полтавської області просив відмовити у задоволенні позову та зазначив, що в порушення вимог статті 23 Закону України "Про прокуратуру" та статті 53 КАС України прокурором не наведено обґрунтування підстав звернення до суду із цим позовом у зв`язку із нездійсненням чи неналежним здійсненням ГУ ДСНС України у Полтавській області та Кременчуцькою районною військовою адміністрацією контролю за готовністю захисних споруд до використання за призначенням або відсутністю у таких суб`єктів повноважень на самостійне звернення до суду з позовом.

15.05.2023 до суду заступником керівника Кременчуцької окружної прокуратури подано відповідь на письмові пояснення /а.с. 78-81 том 2/, в яких останній зазначив, що Кременчуцькою окружною прокуратурою Полтавської області на адресу ГУ ДСНС у Полтавській області та Кременчуцької РВА скеровано запити з вимогою надати інформацію, а також відомості про вжиті заходи, спрямовані на усунення виявлених порушень утримання та використання захисної споруди цивільного захисту - сховища № 60365, яке розташоване в приміщенні КНМП "КМДЛ" за адресою: Полтавська область, місто Кременчук, вулиця Павлова, 16, однак, з листа ГУДСНС у Полтавській області встановлено, що заходи представницького характеру щодо приведення у готовий для використання за призначенням стан сховища № 60365 не вживалися, а заходи з приведення захисних споруд цивільного захисту балансоутримувачем вживаються на незадовільному та недостатньому рівні, а з листа Кременчуцької РВА також встановлено, що заходи щодо усунення порушень, у тому числі заходи представницького характеру щодо приведення у відповідність до затверджених наказом Міністерства внутрішніх справ України від 09.07.2018 № 579 сховища № 60365 не вживалися, у зв`язку з чим прокурор обґрунтовано звернувся з позовом на захист інтересів держави у сфері охорони дитинства у зв`язку з невиконанням та порушення вимог законодавства у сфері цивільного захисту.

24.05.2023 заступником керівника Кременчуцької окружної прокуратури подано до суду відповідь на відзив /а.с. 87-91 том 2/, в якій викладено заперечення проти доводів, викладених у відзиві на позовну заяву.

Фіксування судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснювалося на підставі частини четвертої статті 229 Кодексу адміністративного судочинства України.

ІІ. ФАКТИЧНІ ОБСТАВИНИ СПРАВИ

Дослідивши докази та письмові пояснення, викладені у заявах по суті справи, суд встановив такі обставини справи та відповідні правовідносини.

Комунальне некомерційне медичне підприємство "Кременчуцька міська дитяча лікарня" (далі КНМП "Кременчуцька міська дитяча лікарня") зареєстроване як юридична особа, ідентифікаційний код 05385571, місцезнаходження - 39623, Полтавська область, м. Кременчук, вул. Павлова, 16, про що свідчить виписка з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань /а.с. 15, том 2/.

Згідно з довідкою Департаменту "Центр надання адміністративних послуг" Кременчуцької міської ради Кременчуцького району Полтавської області № 392 від 01.11.2022 назву геоніму "вулиця Павлова" в м. Кременчук змінено на "вулиця Лікаря Парнети" на підставі рішення Кременчуцької міської ради Кременчуцького району Полтавської області від 14.10.2022 /а.с. 19, том 2/.

Відповідно до пункту 1.5. Статуту КНМП «Кременчуцька міська дитяча лікарня» підприємство створене на базі відокремленої частини комунального майна територіальної громади міста Кременчука та Потоківського Старостинського округу (складається із сіл Потоки, Соснівка, Придніпрянське, Мала Кохнівка). Власником та органом управління майна Підприємства є територіальна громада в особі Кременчуцької міської ради Кременчуцького району Полтавської області /а.с. 1 - 14, том 2/.

Свідоцтвом про право власності на нерухоме майно від 04.12.2003 серії САА № 884099 підтверджено, що власником комплексу будівель та споруд Кременчуцької міської дитячої лікарні, крім трансформаторних підстанцій, є Кременчуцька міська рада Полтавської області /а.с. 142, том 1/.

Комунальне майно, в тому числі і приміщення сховища № 60365, розташоване за адресою: Полтавська область, м. Кременчук, вул. Лікаря Парнети (Павлова), 16 в складі "Будівля головного корпусу лікарні" закріплено за КНМП "Кременчуцька міська дитяча лікарня" на праві оперативного управління відповідно до рішення Кременчуцької міської ради Полтавської області від 30.03.2018 "Про затвердження передавального акту від 16 січня 2018 року про передачу від Кременчуцької дитячої міської лікарні до комунального некомерційного медичного підприємства "Кременчуцька міська дитяча лікарня" майна, майнових прав та інших обов`язків" /а.с.143 - 173, том 1/, що підтверджено також листом Департаменту охорони здоров`я Кременчуцької міської ради Кременчуцького району Полтавської області від 08.03.2023 № 01.1-19/04/330 /а.с. 140, том 1/.

Згідно із паспортом сховища (протирадіаційного укриття) №60365, вказане сховище знаходиться за адресою: м. Кременчук, вул. Павлова, 16, дата прийняття в експлуатацію 29.12.1979, місткість 100 чоловік тяжко хворих дітей, загальна площа 412 кв.м., загальний об`єм 1030 куб.м., в підвальному приміщенні під 3-х поверховим корпусом, кількість входів 1, кількість аварійних виходів 1, клас сховища (група укриття) ІІІ. Дата заповнення паспорта 15.10.2010 /а.с. 33-36 том 2/.

Відповідно до Акту оцінки стану готовності захисної споруди цивільного захисту сховища № 60365 від 28.05.2019 /а.с. 28-29 том 1/ станом на 28.05.2019 сховище № 60365 оцінене як не готове до використання за призначенням.

За змістом Акту оцінки стану готовності захисної споруди цивільного захисту сховища № 60365 від 02.03.2020 /а.с. 30-32 том 1/ станом на 02.03.2020 сховище № 60365 оцінене як не готове до використання за призначенням.

Згідно з Актом оцінки стану готовності захисної споруди цивільного захисту сховища № 60365 від 23.02.2021 /а.с. 33-34 том 1/ сховище № 60365 оцінене як не готове до використання за призначенням.

Відповідно до Акту оцінки стану готовності захисної споруди цивільного захисту сховища № 60365 від 18.08.2022 /а.с. 35-37 том 1/ станом на 18.08.2022 сховище № 60365 оцінене як не готове до використання за призначенням.

Кременчуцька окружна прокуратура листом за вих№52-9511вих22 від 08.09.2022 повідомила Головне управління ДСНС України в Полтавській області, що не виконання балансоутримувачем - КНМП "Кременчуцька міська дитяча лікарня" вимог частини 8 статті 32 Кодексу цивільного захисту України та п. 10 Порядку та не приведення захисної споруди у стан готовності після початку бойових дій свідчить про порушення інтересів держави у сфері охорони дитинства /а.с. 175-176 том 1/ та просило надати обгрунтовану інформацію стосовно приведення протирадіаційного укриття № 60365 у готовий до використання стан, чи вбачає ГУ ДСНС України в Полтавській області порушення вимог чинного законодавства, чи вживав або має намір вживати заходів на усунення порушень, якщо ні - навести причини.

Листом від 04.10.2022 № 6101-02-5539/6111 /а.с. 177-181 том 1/ Головне управління ДСНС України в Полтавській області повідомило, що у довоєнний час не зверталося до Полтавського окружного адміністративного суду із позовними заявами про застосування заходів реагування щодо захисних споруд цивільного захисту з обліковими номерами, зокрема, № 60365.

Листом від 15.12.2022 № 52-13346вих22 /а.а. 192-195 том 1/ Кременчуцька окружна прокуратура звернулася до Кременчуцької районної військової адміністрації Полтавської області з проханням надати обгрунтовану інформацію стосовно приведення протирадіаційного укриття № 60365 у готовий до використання стан, чи вбачає Кременчуцька РВА порушення вимог чинного законодавства, чи вживав або має намір вживати заходів на усунення порушень, якщо ні - навести причини.

Кременчуцька районна військова адміністрація Полтавської області листом від 09.01.2023 № 3718/1-35 /а.с. 196-200 том 1/ повідомила, що за інформацією балансоутримувача, сховище № 60365 з 24.02.2022 використовується за цільовим призначенням під час оголошення повітряної тривоги, протягом 2021 - 22022 років підприємством проведена робота по усуненню вказаних в актах огляду захисної споруди цивільного захисту. Вказано, що протягом 2022 року на ремонт та обладнання сховища підприємством витрачено 49,660 грн, та зазначено, що для проведення капітального ремонту сховища - орієнтовна потреба складає 6 млн. грн. Протягом 2022 року ситуацій надзвичайного характеру, через неналежну або недостатню укомплектованість сховища не було.

Листом Кременчуцької окружної прокуратури за вих№52-11909вих22 від 03.11.2022 повідомлено Кременчуцьку міську раду Кременчуцького району Полтавської області, що не виконання балансоутримувачем - КНМП "Кременчуцька міська дитяча лікарня" вимог частини 8 статті 32 Кодексу цивільного захисту України та п. 10 Порядку та не приведення захисної споруди у стан готовності після початку бойових дій свідчить про порушення інтересів держави у сфері охорони дитинства /а.с. 201-204 том 1/ та просило надати обгрунтовану інформацію стосовно приведення протирадіаційного укриття № 60365 у готовий до використання стан, чи вбачає Кременчуцька міська рада Кременчуцького району Полтавської області порушення вимог чинного законодавства, чи вживав або має намір вживати заходів на усунення порушень, якщо ні - навести причини.

Листом від 30.11.2022 № 01-36/9964 Виконавчий комітет Кременчуцької міської ради Кременчуцького району Полтавської області /а.с. 205 том 1/ повідомив, що запит Кременчуцької окружної прокуратури не містить відповідної інформації щодо представництва інтересів громадян чи держави.

Заступник керівника Кременчуцької окружної прокуратури листом від 27.02.2023 № 52-2531вих-23 /а.с. 206 том 1/ просив ГУ ДСНС України у Полтавській області ініціювати питання про проведення позапланового заходу державного нагляду (контролю) за дотриманням КНМП "Кременчуцька міська дитяча лікарня" вимог законодавства про цивільний захист населення та у строк до 03.03.2023 надати відповідь з долученням належним чином завірених копій підтверджуючих документів про вжиті заходи.

Листом від 23.03.2023 № 3528-23 ГУ ДСНС України у Полтавській області /а.с. 207-209 том 1/ повідомлено про відсутність законних повноважень щодо прийняття рішень про можливість здійснення позапланових заходів державного нагляду (контролю).

Відповідно до Акту оцінки стану готовності захисної споруди цивільного захисту сховища № 60365 від 09.03.2023 /а.с. 134-138 том 1/ станом на 09.03.2023 сховище № 60365 оцінене як обмежено готове до використання за призначенням, а також надано рекомендації щодо приведення захисної споруди у готовність до використання за призначенням:

1) провести заміну фільтрів поглиначів;

2) доукомлектувати захисну споруду майном відповідно до Переліку майна, необхідного для укомплектування захисної споруди;

3) доукомлектувати формування з обслуговування захисної споруди засобами індивідуального захисту, засобами радіаційної і хімічної розвідки , інструментом згідно Норм оснащення формування з обслуговування захисної споруди.

Вважаючи протиправною бездіяльність Комунального неприбуткового медичного підприємства «Кременчуцька міська дитяча лікарня» щодо неприведення захисної споруди цивільного захисту - сховища № 60365, що перебуває на його балансі в належний для експлуатації стан, прокурор звернувся до суду з цим позовом.

ІІІ. ДЖЕРЕЛА ПРАВА

Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд виходить з такого.

У статті 27 Конституції України визначено, що кожна людина має невід`ємне право на життя, обов`язок держави - захищати життя людини.

Відповідно до статті 50 Конституції України кожен має право на безпечне для життя і здоров`я довкілля та на відшкодування завданої порушенням цього права шкоди.

Указом Президента України від 24 лютого 2022 року №64/2022 "Про введення воєнного стану в Україні", затвердженим Законом України від 24 лютого 2022 року №2102-IX, введено в Україні воєнний стан із 05 години 30 хвилин 24 лютого 2022 року строком на 30 діб.

Указом Президента України від 14 березня 2022 року №133/2022 "Про продовження строку дії воєнного стану в Україні", затвердженим Законом України від 15 березня 2022 року № 2119-IX, продовжено строк дії воєнного стану в Україні з 05 години 30 хвилин 26 березня 2022 року строком на 30 діб.

Указом Президента України від 18 квітня 2022 року № 259/2022 "Про продовження строку дії воєнного стану в Україні", затвердженим Законом України від 21 квітня 2022 року № 2212-IX, продовжено строк дії воєнного стану в Україні з 05 години 30 хвилин 25 квітня 2022 року строком на 30 діб.

Указом Президента України від 17 травня 2022 року № 341/2022 "Про продовження строку дії воєнного стану в Україні", затвердженим Законом України № 2263-IX від 22 травня 2022 року, продовжено строк дії воєнного стану в Україні з 05 години 30 хвилин 25 травня 2022 року строком на 90 діб.

Указом Президента України від 12 серпня 2022 року № 573/2022 "Про продовження строку дії воєнного стану в Україні", затвердженим Законом України від 15 серпня 2022 року №2500-IX, продовжено строк дії воєнного стану в Україні з 05 години 30 хвилин 23 серпня 2022 року строком на 90 діб.

Указом Президента України від 07 листопада 2022 року № 757/2022 "Про продовження строку дії воєнного стану в Україні", затвердженим Законом № 2738-IX від 16 листопада 2022 року, продовжено строк дії воєнного стану в Україні з 05 години 30 хвилин 21 листопада 2022 року строком на 90 діб.

Указом Президента України від 06 лютого 2023 року № 58/2023 "Про продовження строку дії воєнного стану в Україні", затвердженим Законом № 2915-IX від 07 лютого 2023 року, продовжено строк дії воєнного стану в Україні з 05 години 30 хвилин 19 лютого 2023 року строком на 90 діб.

Указом Президента України від 01 травня 2023 року №254/2023 "Про продовження строку дії воєнного стану в Україні", затвердженим Законом № 2915-IX від 07 лютого 2023 року, продовжено строк дії воєнного стану в Україні з 05 години 30 хвилин 20 травня 2023 року строком на 90 діб.

Згідно з частиною першою статті 2 Закону України "Про оборону України" від 06 грудня 1991 року 1932-XII /надалі Закон 1932-XII / оборона України базується на готовності та здатності органів державної влади, усіх складових сектору безпеки і оборони України, органів місцевого самоврядування, єдиної державної системи цивільного захисту, національної економіки до переведення, при необхідності, з мирного на воєнний стан та відсічі збройній агресії, ліквідації збройного конфлікту, а також готовності населення і території держави до оборони.

За змістом статті 3 Закону 1932-XII підготовка держави до оборони в мирний час, серед іншого, включає забезпечення готовності органів державної влади, органів місцевого самоврядування, єдиної державної системи цивільного захисту об`єктів критичної інфраструктури до виконання завдань цивільного захисту в особливий період, зокрема у воєнний час, з урахуванням норм міжнародного гуманітарного права.

У силу пункту 14 частини першої статті 2 Кодексу цивільного захисту України від 02 жовтня 2012 року № 5403-VI /надалі КЦЗ України/ захисні споруди цивільного захисту - інженерні споруди, призначені для захисту населення від впливу небезпечних факторів, що виникають внаслідок надзвичайних ситуацій, воєнних дій або терористичних актів.

Відповідно до пункту 2 частини першої статті 32 КЦЗ України до захисних споруд цивільного захисту належить протирадіаційне укриття - негерметична споруда для захисту людей, в якій створюються умови, що виключають вплив на них іонізуючого опромінення у разі радіоактивного забруднення місцевості та дії звичайних засобів ураження.

Цивільним захистом, згідно зі статтею 4 КЦЗ України, є комплекс заходів, які реалізуються на території України в мирний час та в особливий період і спрямовані на захист населення, територій, навколишнього природного середовища, майна, матеріальних і культурних цінностей від надзвичайних ситуацій та інших небезпечних подій, запобігання виникненню таких ситуацій та подій, ліквідацію їх наслідків, надання допомоги постраждалим, здійснення державного нагляду (контролю) у сфері пожежної та техногенної безпеки.

Згідно з пунктом 2 частини першої статті 21 КЦЗ України громадяни України мають право на забезпечення засобами колективного та індивідуального захисту та їх використання.

Як визначено частинами четвертою, п`ятою статті 32 КЦЗ України, для вирішення питань щодо укриття категорій населення, визначених частиною третьою цієї статті, центральні органи виконавчої влади, інші органи державної влади, Рада міністрів Автономної Республіки Крим, місцеві державні адміністрації, органи місцевого самоврядування та суб`єкти господарювання завчасно створюють фонд таких споруд. Порядок створення, утримання фонду захисних споруд цивільного захисту, виключення таких споруд з фонду та ведення його обліку визначається Кабінетом Міністрів України.

Постановою від 10 березня 2017 року №138 "Деякі питання використання захисних споруд цивільного захисту" Кабінет Міністрів України затвердив Порядок створення, утримання фонду захисних споруд цивільного захисту та ведення його обліку /надалі Порядок № 138/.

Пунктом 3 Порядку № 138 визначено, що утримання захисних споруд - комплекс заходів організаційного, матеріально-технічного, інженерного, фінансового та іншого характеру, що спрямовані на забезпечення готовності захисних споруд до використання за призначенням.

Пунктом 9 Порядку № 138 передбачено, що утримання фонду захисних споруд у готовності до використання за призначенням здійснюється їх балансоутримувачами.

Згідно із пунктом 10 Порядку № 138 балансоутримувач забезпечує утримання захисних споруд та інших споруд, що повинні використовуватися для укриття населення, а також підтримання їх у стані, необхідному для приведення у готовність до використання за призначенням відповідно до вимог щодо утримання та експлуатації захисних споруд.

Конкретний строк приведення захисної споруди в готовність до використання за призначенням (крім споруд, що відповідно до законодавства повинні перебувати в постійній готовності) зазначається в паспорті захисної споруди, а саме: не більше 12 годин - для захисних споруд, призначених для укриття працівників (персоналу, найбільшої працюючої зміни) суб`єктів господарювання, віднесених до відповідних категорій цивільного захисту; не більше 24 годин - для інших захисних споруд, споруд подвійного призначення та найпростіших укриттів.

Частиною першою статті 20 КЦЗ України визначено, що до завдань та обов`язків суб`єктів господарювання у сфері цивільного захисту, з-поміж інших, належить організація виконання вимог законодавства щодо створення, використання, утримання та реконструкції фонду захисних споруд цивільного захисту; планування та організація роботи з дообладнання або спорудження в особливий період підвальних та інших заглиблених приміщень для укриття населення; організація обліку фонду захисних споруд; здійснення контролю за утриманням та станом їх готовності; проведення їх технічної інвентаризації.

Згідно з пунктом 11 Порядку № 138 вимоги щодо утримання та експлуатації захисних споруд визначаються МВС.

Відповідно до пункту 1 Розділу ІІ "Вимог щодо утримання та експлуатації захисних споруд цивільного захисту", затверджених наказом Міністерства внутрішніх справ України від 09 липня 2018 року №579, споруди фонду захисних споруд мають утримуватися та експлуатуватися у стані, що дозволяє привести їх у готовність до використання за призначенням у визначені законодавством терміни.

За змістом пункту 4 глави 4 Розділу ІІІ цих Вимог терміни придатності фільтрів-поглиначів (ФП) визначаються відповідно до технічної документації на них. За дотримання умов експлуатації, установлених виробником, тривалість служби ФП визначається середнім і максимальним термінами придатності.

У разі досягнення ФП максимальних термінів придатності, установлених виробником, за результатами контрольної перевірки вирішується питання щодо заміни або продовження терміну придатності ФП. За наявності необхідних захисних властивостей термін придатності ФП може бути продовжено до чергової перевірки.

Відповідно до пунктів 5, 6 глави 1 розділу VII Вимог формування з обслуговування захисних споруд забезпечуються засобами індивідуального захисту, радіаційної і хімічної розвідки, спеціальної обробки, зв`язку відповідно до норм оснащення формування з обслуговування захисної споруди згідно з додатком 19 до цих Вимог.

Захисна споруда комплектується необхідним майном на розрахункову чисельність населення, що підлягає укриттю, відповідно до переліку майна, необхідного для укомплектування захисної споруди, згідно з додатком 20 до цих Вимог.

Перелік лікарських засобів та медичних виробів для укомплектування запасів медичного майна у захисних спорудах наведено в додатку 21 до цих Вимог. У разі відсутності лікарських засобів та медичних виробів, наведених у вищезазначеному переліку, дозволяється замінювати їх аналогами, що пройшли державну реєстрацію або сертифікацію відповідно до законодавства.

За наявності у формуванні з обслуговування захисної споруди фельдшера або лікаря аптечки колективні комплектуються відповідними укладками (для фельдшера або лікаря).

За змістом пункту 2 розділу VI Вимог для забезпечення готовності захисних споруд до використання за призначенням їх балансоутримувачі здійснюють оцінку стану їх готовності, організовують періодичні огляди стану захисних споруд, перевірку працездатності їх основного обладнання, планують і проводять технічне обслуговування обладнання та систем життєзабезпечення захисних споруд.

Оцінка стану готовності захисних споруд (далі - оцінка стану готовності) здійснюється щороку з метою виявлення недоліків у стані утримання та експлуатації захисних споруд, передбачення заходів щодо приведення захисної споруди в готовність до використання за призначенням.

За результатами оцінки стану готовності складається акт оцінки стану готовності захисної споруди цивільного захисту за формою згідно з додатком 11 до цих Вимог. Результати оцінки стану готовності, отримані під час нагляду, ураховуються під час складення документів (актів, приписів) за його результатами.

За результатами оцінки стану готовності захисну споруду може бути визнано як готову, обмежено готову або неготову до використання за призначенням.

Захисна споруда вважається обмежено готовою або неготовою, якщо вона має хоча б один із недоліків, зазначених в основних недоліках в утриманні захисних споруд, що погіршують стан їх готовності, наведених у додатку 13 до цих Вимог. У разі відсутності таких недоліків захисна споруда вважається готовою до використання за призначенням.

ІV. ВИСНОВКИ СУДУ

Аналіз викладених правових норм дає підстави для висновку, що Комунальне неприбуткове медичне підприємство «Кременчуцька міська дитяча лікарня», як балансоутримувач захисної споруди цивільного захисту - сховища (протирадіаційного укриття) №60365, адреса: м. Кременчук, вул. Павлова, 16, має обов`язки з утримання цієї споруди у стані, що дозволяє привести її у готовність до використання за призначенням у визначені законодавством терміни.

Станом на 09.03.2023 сховище № 60365 за результатами проведеної оцінки оцінене як таке, що обмежено готове до використання за призначенням.

Цей факт підтверджений актом оцінки стану готовності захисної споруди цивільного захисту від 09.03.2023 та не спростований відповідачем у ході розгляду справи.

Стосовно доводів щодо відсутності у прокурора підстав звертатися до суду із цим позовом, суд зазначає наступне.

За змістом частин третьої-п`ятої статті 53 Кодексу адміністративного судочинства України /надалі - КАС України/ у визначених законом випадках прокурор звертається до суду з позовною заявою, бере участь у розгляді справ за його позовами, вступає за своєю ініціативою у справу, провадження у якій відкрито за позовом іншої особи, до початку розгляду справи по суті, подає апеляційну, касаційну скаргу, заяву про перегляд судового рішення за нововиявленими або виключними обставинами.

Прокурор, який звертається до суду в інтересах держави, в позовній чи іншій заяві, скарзі обґрунтовує, в чому полягає порушення інтересів держави, необхідність їх захисту, визначені законом підстави для звернення до суду прокурора, а також зазначає орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах. Невиконання цих вимог має наслідком застосування положень, визначених статтею 169 цього Кодексу.

У разі відкриття провадження за позовною заявою, поданою прокурором в інтересах держави в особі органу, уповноваженого здійснювати функції держави у спірних правовідносинах, зазначений орган набуває статусу позивача. У разі відсутності такого органу або відсутності у нього повноважень щодо звернення до суду прокурор зазначає про це в позовній заяві і в такому випадку прокурор набуває статусу позивача.

Частиною першою статті 23 Закону України "Про прокуратуру" №1697-VII від 14 жовтня 2014 року /надалі - Закон №1697-VII/ установлено, що представництво прокурором інтересів громадянина або держави в суді полягає у здійсненні процесуальних та інших дій, спрямованих на захист інтересів громадянина або держави, у випадках та порядку, встановлених законом.

Відповідно до частини третьої статті 23 Закону №1697-VII прокурор здійснює представництво в суді законних інтересів держави у разі порушення або загрози порушення інтересів держави, якщо захист цих інтересів не здійснює або неналежним чином здійснює орган державної влади, орган місцевого самоврядування чи інший суб`єкт владних повноважень, до компетенції якого віднесені відповідні повноваження, а також у разі відсутності такого органу.

Наявність таких обставин обґрунтовується прокурором у порядку, передбаченому частиною четвертою цієї статті, крім випадку, визначеного абзацом четвертим цієї частини.

Не допускається здійснення прокурором представництва в суді інтересів держави в особі державних компаній, а також у правовідносинах, пов`язаних із виборчим процесом, проведенням референдумів, діяльністю Верховної Ради України, Президента України, створенням та діяльністю засобів масової інформації, а також політичних партій, релігійних організацій, організацій, що здійснюють професійне самоврядування, та інших громадських об`єднань. Представництво в суді інтересів держави в особі Кабінету Міністрів України та Національного банку України може здійснюватися прокурором Офісу Генерального прокурора або обласної прокуратури виключно за письмовою вказівкою чи наказом Генерального прокурора або його першого заступника чи заступника відповідно до компетенції.

Представництво інтересів держави у суді у справах про визнання необґрунтованими активів та їх стягнення в дохід держави здійснюється прокурорами Спеціалізованої антикорупційної прокуратури, а у визначених законом випадках - прокурорами Офісу Генерального прокурора в порядку та на підставах, визначених Цивільним процесуальним кодексом України.

Частиною четвертою статті 23 Закону №1697-VII установлено, що наявність підстав для представництва має бути обґрунтована прокурором у суді.

Прокурор здійснює представництво інтересів громадянина або держави в суді виключно після підтвердження судом підстав для представництва.

Прокурор зобов`язаний попередньо, до звернення до суду, повідомити про це громадянина та його законного представника або відповідного суб`єкта владних повноважень. У разі підтвердження судом наявності підстав для представництва прокурор користується процесуальними повноваженнями відповідної сторони процесу. Наявність підстав для представництва може бути оскаржена громадянином чи її законним представником або суб`єктом владних повноважень.

Виключно з метою встановлення наявності підстав для представництва інтересів держави в суді у випадку, якщо захист законних інтересів держави не здійснює або неналежним чином здійснює суб`єкт владних повноважень, до компетенції якого віднесені відповідні повноваження, прокурор має право отримувати інформацію, яка на законних підставах належить цьому суб`єкту, витребовувати та отримувати від нього матеріали та їх копії.

У разі відсутності суб`єкта владних повноважень, до компетенції якого віднесений захист законних інтересів держави, а також у разі представництва інтересів громадянина або представництва інтересів держави у справах про визнання необґрунтованими активів та їх стягнення в дохід держави з метою встановлення наявності підстав для представництва прокурор має право:

1) витребовувати за письмовим запитом, ознайомлюватися та безоплатно отримувати копії документів і матеріалів органів державної влади, органів місцевого самоврядування, військових частин, державних та комунальних підприємств, установ і організацій, органів Пенсійного фонду України та фондів загальнообов`язкового державного соціального страхування, що знаходяться у цих суб`єктів, у порядку, визначеному законом;

2) отримувати від посадових та службових осіб органів державної влади, органів місцевого самоврядування, військових частин, державних та комунальних підприємств, установ та організацій, органів Пенсійного фонду України та фондів загальнообов`язкового державного соціального страхування усні або письмові пояснення. Отримання пояснень від інших осіб можливе виключно за їхньою згодою.

Аналіз наведених положень дає підстави стверджувати, що прокурор може представляти інтереси держави в суді у випадках: 1) якщо захист цих інтересів не здійснює або неналежним чином здійснює орган державної влади, орган місцевого самоврядування чи інший суб`єкт владних повноважень, до компетенції якого віднесені відповідні повноваження; 2) у разі відсутності такого органу.

Перший виключний випадок передбачає наявність органу, який може здійснювати захист інтересів держави самостійно, а другий - відсутність такого органу. Однак, підстави представництва інтересів держави прокурором у цих двох випадках істотно відрізняються. У першому випадку прокурор набуває право на представництво, якщо відповідний суб`єкт владних повноважень не здійснює захисту або здійснює його неналежно. Нездійснення захисту виявляється в усвідомленій пасивній поведінці уповноваженого суб`єкта владних повноважень - він усвідомлює порушення інтересів держави, має відповідні повноваження для їх захисту, але всупереч цим інтересам за захистом до суду не звертається. Здійснення захисту неналежним чином виявляється в активній поведінці (сукупності дій та рішень), спрямованій на захист інтересів держави, але яка є неналежною. Неналежність захисту може бути оцінена з огляду на встановлений порядок захисту інтересів держави, який серед іншого включає досудове з`ясування обставин порушення інтересів держави, обрання способу їх захисту та ефективне здійснення процесуальних прав позивача.

Захищати інтереси держави повинні насамперед відповідні суб`єкти владних повноважень, а не прокурор. Щоб інтереси держави не залишилися незахищеними, прокурор виконує субсидіарну роль, замінює в судовому провадженні відповідного суб`єкта владних повноважень, який всупереч вимогам закону не здійснює захисту або робить це неналежно. У кожному такому випадку прокурор повинен навести (а суд перевірити) причини, які перешкоджають захисту інтересів держави належним суб`єктом, і які є підставами для звернення прокурора до суду. Прокурор не може вважатися альтернативним суб`єктом звернення до суду і замінювати належного суб`єкта владних повноважень, який може і бажає захищати інтереси держави.

У постанові від 25 квітня 2018 року у справі № 806/1000/17 Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду вже зробив правовий висновок щодо застосування частини третьої статті 23 Закону № 1697-VII, та у постанові від 12 серпня 2020 року у справі № 820/1381/17 не знайшов підстав для відступу від такого висновку.

Суд зауважує, що згідно з пунктом 12 Порядку № 138 здійснення контролю за готовністю захисних споруд цивільного захисту до використання за призначенням забезпечує ДСНС разом з відповідними органами та підрозділами цивільного захисту, місцевими держадміністраціями.

Як визначено у пункті 1 Положення про Державну службу України з надзвичайних ситуацій, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 16 грудня 2015 року №1052, ДСНС є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра внутрішніх справ і який реалізує державну політику у сфері цивільного захисту, захисту населення і територій від надзвичайних ситуацій та запобігання їх виникненню, ліквідації наслідків надзвичайних ситуацій, рятувальної справи, гасіння пожеж, пожежної та техногенної безпеки, діяльності аварійно-рятувальних служб, а також гідрометеорологічної діяльності.

Одними із основних завдань ДСНС є реалізація державної політики у сфері цивільного захисту, захисту населення і територій від надзвичайних ситуацій, запобігання їх виникненню, ліквідації наслідків надзвичайних ситуацій, рятувальної справи, гасіння пожеж, пожежної та техногенної безпеки, діяльності аварійно-рятувальних служб, а також гідрометеорологічної діяльності; здійснення державного нагляду (контролю) за додержанням і виконанням вимог законодавства у сфері цивільного захисту, пожежної та техногенної безпеки, діяльності аварійно-рятувальних служб.

Відповідно до покладених завдань ДСНС здійснює заходи щодо створення, утримання та реконструкції фонду захисних споруд цивільного захисту, ведення їх обліку, забезпечує разом з відповідними органами та підрозділами цивільного захисту, місцевими держадміністраціями здійснення контролю за готовністю зазначених споруд до використання за призначенням; складає акти перевірок, видає приписи, постанови, розпорядження про усунення порушень вимог законодавства у сфері цивільного захисту, пожежної та техногенної безпеки, а в разі встановлення порушень, що створюють загрозу життю та здоров`ю людей, звертається безпосередньо та через територіальні органи до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері цивільного захисту, пожежної та техногенної безпеки роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, агрегатів, експлуатації будівель, об`єктів, споруд, цехів, дільниць, окремих приміщень, а також машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, зупинення проведення робіт, у тому числі будівельно-монтажних, випуску та реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту.

ДСНС здійснює свої повноваження безпосередньо і через утворені в установленому порядку територіальні органи.

Разом з цим, постановою Кабінету Міністрів України від 13 березня 2022 року №303 "Про припинення заходів державного нагляду (контролю) і державного ринкового нагляду в умовах воєнного стану" припинено проведення планових та позапланових заходів державного нагляду (контролю) і державного ринкового нагляду на період воєнного стану, введеного Указом Президента України від 24 лютого 2022 року №64 "Про введення воєнного стану в Україні".

Таким чином, у зв`язку із прийняттям Кабінетом Міністрів України постанови від 13 березня 2022 року №303 на період дії воєнного стану у Головного управління ДСНС України у Полтавській області відсутні повноваження з перевірки сховища №60365 на стан придатності для використання за призначенням, а також застосування заходів реагування у сфері державного нагляду (контролю).

На Кременчуцьку районну військову адміністрацію (Кременчуцьку районну державну адміністрацію) також покладений законодавством обов`язок щодо здійснення контролю за станом утримання захисних споруд цивільного захисту та готовності їх до використання за призначенням.

Проте, сховище № 60365 залишається обмежено придатним до використання за призначенням, тобто місцевим органом виконавчої влади неналежним чином здійснюється контроль за станом утримання захисної споруди цивільного захисту.

Беручи до уваги викладене, а також те, що неприведення сховища № 60365 до стану готовності суперечить інтересам держави у сфері захисту життя населення в умовах збройної агресії Російської Федерації проти України, а також інтересам держави у сфері охорони дитинства, оскільки сховище № 60365 призначене саме для тяжко хворих дітей, а відповідно до статті 6 Закону України "Про охорону дитинства" держава гарантує дитині право на охорону здоров`я, сприяє створенню безпечних умов для життя і здорового розвитку дитини, відтак суд доходить висновку про наявність у прокурора підстав для звернення до суду з цим позовом.

Частиною першою та другою статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України встановлено, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

В ході розгляду справи відповідач доводи прокурора не спростував, не надав суду належних і допустимих доказів, що свідчили б про приведення сховища № 60365 у відповідність до Вимог щодо утримання та експлуатації захисних споруд цивільного захисту, затверджених наказом МВС України від 09 липня 2018 року №579.

Зважаючи на це та беручи до уваги норми чинного законодавства, якими урегульовані спірні відносини, суд доходить висновку про задоволення позовних вимог прокурора повністю.

V. РОЗПОДІЛ СУДОВИХ ВИТРАТ

Відповідно до частини другої статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України при задоволенні позову суб`єкта владних повноважень з відповідача стягуються виключно судові витрати суб`єкта владних повноважень, пов`язані із залученням свідків та проведенням експертиз.

Отже, підстави для розподілу судових витрат відсутні.

Керуючись статтями 6-9, 72-77, 211, 241-246, 255, 295 Кодексу адміністративного судочинства України,

В И Р І Ш И В:

Позов заступника керівника Кременчуцької окружної прокуратури Полтавської обласної прокуратури (пр. Свободи, буд. 4а, м. Кременчук, Полтавська область, 39600) в інтересах держави в особі Кременчуцької районної військової адміністрації (Кременчуцької районної державної адміністрації) (вул. Соборна, 14/23, м. Кременчук, Полтавська область, 39600, код ЄДРПОУ 04057586), Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Полтавській області (вул. Маршала Бірюзова, 26/1, м. Полтава, 36007, код ЄДРПОУ 38610079) до Комунального неприбуткового медичного підприємства «Кременчуцька міська дитяча лікарня» (вул. Лікаря Парнети (Павлова), 16, м. Кременчук, Полтавська область, 39623, код ЄДРПОУ 05385571), третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмету спору на стороні відповідача - Кременчуцька міська рада Кременчуцького району Полтавської області (пл. Перемоги, буд. 2, м. Кременчук, Полтавська область, 39600, код ЄДРПОУ 24388300) про визнання протиправною бездіяльності та зобов`язання вчинити певні дії - задовольнити.

Визнати протиправною бездіяльність Комунального неприбуткового медичного підприємства «Кременчуцька міська дитяча лікарня» як балансоутримувача в частині невжиття заходів щодо приведення в належний технічний стан та готовність до укриття населення захисної споруди цивільного захисту - сховища № 60365, яке розташоване за адресою: Полтавська область, місто Кременчук, вулиця Лікаря Парнети (Павлова), 16.

Зобов`язати Комунальний неприбутковий медичний заклад «Кременчуцька міська дитяча лікарня» вжити заходи щодо приведення в належний технічний стан та готовність до укриття населення захисної споруди цивільного захисту - сховища № 60365, яке розташоване за адресою: Полтавська область, місто Кременчук, вулиця Лікаря Парнети (Павлова), 16, у відповідності до Вимог щодо утримання та експлуатації захисних споруд цивільного захисту, затверджених Наказом Міністерства внутрішніх справ України № 579 від 09.07.2018 «Про затвердження вимог з питань використання та обліку фонду захисних споруд цивільного захисту».

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо таку скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення може бути оскаржене до Другого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Суддя М.В. Довгопол

Дата ухвалення рішення05.06.2023
Оприлюднено07.06.2023
Номер документу111318432
СудочинствоАдміністративне
Сутьвизнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити певні дії

Судовий реєстр по справі —440/3593/23

Постанова від 29.12.2023

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

П’янова Я.В.

Ухвала від 25.09.2023

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

П’янова Я.В.

Ухвала від 25.09.2023

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

П’янова Я.В.

Ухвала від 31.07.2023

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

П’янова Я.В.

Рішення від 05.06.2023

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

М.В. Довгопол

Ухвала від 05.04.2023

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

М.В. Довгопол

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні