ВОСЬМИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
31 травня 2023 рокуЛьвівСправа № 260/3499/22 пров. № А/857/765/23Восьмий апеляційний адміністративний суд в складі:
головуючого-судді - Мікули О. І.,
суддів - Курильця А. Р., Кушнерика М. П.,
з участю секретаря судового засідання - Єршової Ю. С.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні у м. Львові в залі суду в режимі відеоконференції апеляційні скарги Королівської селищної ради Берегівського району та ОСОБА_1 на рішення Закарпатського окружного адміністративного суду від 29 листопада 2022 року у справі №260/3499/22 за адміністративним позовом ОСОБА_2 до Королівської селищної ради Берегівського району, Відділу освіти, молоді, спорту, культури і туризму Королівської селищної ради Закарпатської області, Селищного голови Королівської селищної ради Берегівського району Закарпатської області Чейпеш Антона Павловича, треті особи: Управління державної служби якості освіти у Закарпатській області, ОСОБА_1 , голова конкурсної комісії Ковалевський Олександр Володимирович про визнання протиправним та скасування розпорядження та рішення,-
суддя в 1-й інстанції - Плеханова З. Б.,
час ухвалення рішення - 29.11.2022 року,
місце ухвалення рішення - м. Ужгород,
дата складання повного тексту рішення - 09.12.2022 року,
в с т а н о в и в:
Позивач - ОСОБА_2 звернулася в суд з позовом до відповідачів - Королівської селищної ради Берегівського району, Відділу освіти, молоді, спорту, культури і туризму Королівської селищної ради Закарпатської області, Селищного голови Королівської селищної ради Берегівського району Закарпатської області Чейпеш Антона Павловича, треті особи: Управління державної служби якості освіти у Закарпатській області, ОСОБА_1 , голова конкурсної комісії Ковалевський Олександр Володимирович, в якому просила визнати протиправним та скасувати п.1, додаток №1 та п.10 Розпорядження селищного голови Королівської селищної ради №86 від 07 червня 2022 року "Про затвердження складу конкурсної комісії з проведення конкурсу на заміщення вакантних посад керівників закладів освіти"; визнати протиправним та скасувати рішення засідання конкурсної комісії для проведення конкурсу заняття вакантної посади керівника (директора) Королівського закладу загальної середньої освіти І-ІІІ ступенів №1 Королівської селищної ради Закарпатської області, оформлене протоколом №2 від 30 червня 2022 року.
Рішенням Закарпатського окружного адміністративного суду від 29 листопада 2022 року позов задоволено. Визнано протиправним та скасовано Розпорядження Королівського селищного голови №68 від 05 травня 2022 року в частині оголошення та проведення конкурсу на заняття вакантної посади керівника (директора) Королівського закладу загальної середньої освіти I- III ступенів №1 Королівської селищної ради Закарпатської області. Визнано протиправним та скасовано рішення Королівської селищної ради №375 під 12 липня 2021 року в частині делегування голові Королівської селищної ради повноважень щодо формування та затвердження складу конкурсної комісії па посаду керівника закладу загальної середньої освіти Королівської селищної ради. Визнано протиправним та скасовано п.1, п.10 Розпорядження Королівського селищного голови №86 від 07 червня 2022 року "Про затвердження складу конкурсної комісії з проведення конкурсу на заміщення вакантних посад керівників закладів освіти". Визнано протиправним та скасовано рішення засідання конкурсної комісії для проведення конкурсу заняття вакантної посади керівника (директора) Королівського закладу загальної середньої освіти І-ІІІ ступенів №1 Королівської селищної ради Закарпатської області прийняте згідно з Протоколом №2 від 30 червня 2022 року.
Не погоджуючись з вказаним судовим рішенням, відповідач-Королівська селищна рада оскаржила його в апеляційному порядку. Вважає, що оскаржуване рішення прийняте з неповним з`ясуванням обставин, що мають значення для справи, з порушенням норм матеріального і процесуального права та підлягає скасуванню, покликаючись на те, що після винесення розпорядження №68 від 05 травня 2022 року про оголошення конкурсу та його офіційної публікації, протягом місяця жодні особи від інститутів громадянського суспільства не звернулися із заявами про залучення їх до конкурсу. До складу комісії було залучено заступника голови Королівської селищної громади, начальник відділу організаційно-правової та кадрової роботи Королівської селищної ради, начальник відділу з питань освіти Берегівської районної державної адміністрації, начальник відділу забезпечення взаємодії з органами місцевого самоврядування Берегівської районної державної адміністрації та двох депутатів селищної ради. Зазначає, що всі особи обрані до складу комісії відповідають вимогам визначеним ст.39 ЗУ «Про повну загальну середню освіту». Відповідно до ч. 4 ст. 39 Закону України "Про повну загальну середню освіту" до складу конкурсної комісії не може бути включена особа, яка відповідно до Закону України "Про запобігання корупції" є близькою особою учасника конкурсу або особою, яка може мати конфлікт інтересів. Звертає увагу, що позивачем не надано жодних допустимих та належних доказів, що до складу конкурсної комісії входили особи, які є членами сім`ї, або мали конфлікт інтересів з учасниками конкурсу, що могло б вплинути на об`єктивність або неупередженість прийняття рішень, або вчинення чи не вчинення дій під час виконання повноважень з оцінювання, що свідчить про відсутність реального чи потенційного конфлікту інтересів. Вказує, що оскаржувані рішення конкурсної комісії та розпорядження селищного голови вичерпали свою дії у часі внаслідок укладання трудового контракту з переможцем конкурсу. Крім того, права, свободи або законні інтереси позивача у сфері публічних правовідносин не були порушені, оскільки позивач була допущена та брала участь у конкурсі, однак фактично не погоджується з результатами конкурсу. При цьому, звертає увагу, що результат конкурсу реалізований шляхом укладення трудового контракту з третьою особою, а тому публічні правовідносини вичерпали свою дію. Просить скасувати рішення суду першої інстанції та ухвалити нове судове рішення, яким у задоволенні позову відмовити.
Крім того, не погоджуючись з вказаним судовим рішенням, третя особа - ОСОБА_1 також оскаржив його в апеляційному порядку. Вважає, що оскаржуване рішення прийняте з неповним з`ясуванням обставин, що мають значення для справи, з порушенням норм матеріального і процесуального права та підлягає скасуванню, покликаючись на те, що формулювання і зміст питань, що були винесені на конкурс на зайняття вакантної посади керівника (директора) Королівського закладу загальної середньої освіти І-ІІІ ступенів № 1 Королівської селищної ради Закарпатської області для перевірки кандидатів на знання законодавства у сфері загальної середньої освіти, не повинні були точно збігатися змістовно та у формулюваннях із Примірним переліком питань для перевірки знання законодавства у сфері загальної середньої освіти, затвердженим наказом Міністерства освіти і науки України від 19 травня 2020 року №654; такі питання відповідають положенням Закону України «Про повну загальну середню освіту» та складені відповідно до вищевказаного наказу №654 від 19 травня 2020 року. Покликається на те, що дія вищевказаних оскаржуваних актів вичерпалася фактом виконання та такі втратили чинність із закінченням конкурсу на зайняття посади директора Королівського закладу загальної середньої освіти І-ІІІ ступенів №1 Королівської селищної ради Закарпатської області, у зв`язку з чим визнання цих рішень протиправними та їхнє скасування не породжує жодних наслідків. Крім того, зазначає, що підстави для виходу судом першої інстанції за межі позовних вимог відсутні. Також звертає увагу, що правовідносини, які виникли між сторонами є цивільно-правовими та не можуть бути предметом спору у адміністративному процесі. Просить скасувати рішення суду першої інстанції та ухвалити нове судове рішення, яким закрити провадження у справі, а у разі не закриття провадження у справі - у задоволенні позову відмовити.
Позивач подала відзив на апеляційні скарги, в яких зазначає, що, проводячи конкурс, голова Королівської селищної ради перевищив повноваження, порушив закон та Положення про проведення конкурсу, які не є дискреційними. Вказує, що відповідачі, зокрема, селищний голова не був наділений повноваженнями за конкретних фактичних обставин діяти на власний розсуд. Таким чином, вважає, що доводи апеляційних скарг не спростовують висновків суду першої інстанції, який ухвалив законне та обґрунтоване рішення, а тому просить залишити апеляційні скарги без задоволення, а рішення суду - без змін.
Представник відповідача (апелянта) - Шерегі В. М. у судовому засіданні в режимі відеоконференції підтримав доводи, викладені в апеляційній скарзі, вважає висновки суду першої інстанції неправильними та необґрунтованими. Просить скасувати оскаржуване рішення та ухвалити нове судове рішення, яким у задоволенні позову відмовити.
Представник третьої особи (апелянта) - ОСОБА_1 у судовому засіданні в режимі відеоконференції підтримав доводи, викладені в апеляційній скарзі, вважає висновки суду першої інстанції неправильними та необґрунтованими. Просить скасувати оскаржуване рішення та ухвалити нове судове рішення, яким у задоволенні позову відмовити.
Представник позивача - Безвенюк В. В. у судовому засіданні не погодився з доводами апеляційної скарги і вважає, що вони не спростовують висновків суду першої інстанції, який ухвалив законне та обґрунтоване рішення, просить залишити апеляційну скаргу без задоволення, а рішення суду - без змін.
Решта учасників справи у судове засідання не з`явилися, про дату, час і місце розгляду справи повідомлені належним чином, тому суд вважає можливим проведення розгляду справи у відсутності решти учасників справи за наявними у справі матеріалами, та на основі наявних у ній доказів.
Заслухавши суддю-доповідача та пояснення учасників процесу, перевіривши матеріали справи, доводи апеляційних скарг та відзив на апеляційну скаргу у їх сукупності, колегія суддів дійшла висновку, що апеляційні скарги необхідно задовольнити з таких підстав.
Судом першої інстанції встановлено, що 12 липня 2021 року Королівською селищною радою Закарпатської області прийнято рішення №375 "Про затвердження Положення про конкурс на посаду керівника закладу загальної середньої освіти".
Зі змісту цього рішення вбачається, що з метою реалізації державної політики в галузях освіти, культури, молоді і спорту, забезпечення загальних засад проведення конкурсу на посаду керівника закладу загальної середньої освіти, враховуючи статтю 25 ЗУ "Про освіту", ст. 37,39 Закону України "Про повну загальну середню освіту", керуючись ст.43 та п.10 Прикінцевих та перехідних положень Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" затверджено Положення про конкурс на керівника закладу загальної середньої освіти комунальної власності (додається), делеговано голові Королівської селищної ради повноваження щодо формування та затвердження складу конкурсної комісії на посаду керівника закладу загальної середньої освіти Королівської селищної ради згідно з Положенням.
У Положенні зазначено, що засновником є Королівська селищна рада, яка є засновником закладів загальної середньої освіти, що перебувають у комунальній власності Королівської селищної ради. Уповноважений орган засновника -відділ освіти, молоді, спорту, культури і туризму Королівської селищної ради. Рішення про проведення конкурсу приймається уповноваженим органом засновника комунального закладу загальної середньої освіти. Для проведення конкурсу голова селищної ради формує та затверджує конкурсну комісію чисельністю 6 осіб, до складу якої на паритетних засадах, що означає однакову (рівну) кількість представників від кожної сторони, входять представники: засновника (посадові особи органу державної влади чи депутати відповідного представницького органу місцевого самоврядування(не більше однієї особи від однієї фракції чи групи); відповідної місцевої державної адміністрації чи територіального органу центрального органу виконавчої влади із забезпечення якості освіти (державні службовці); інститутів громадянського суспільства (громадських об`єднань керівників закладів освіти, професійних об`єднань педагогічних працівників, районної міської профспілкової організації та інших громадських формувань, а також експертів, фахівців у сфері загальної середньої освіти). Перевірка знання законодавства у сфері загальної середньої освіти проводиться за переліком питань, затверджених наказом Міносвіти і науки від 19 травня 2020 року №654 "Щодо примірного переліку питань" та здійснюється у формі письмового тестування. Обсяг тестових завдань для перевірки знання законодавства у сфері загальної середньої освіти складає 30 завдань. Голова та заступник голови конкурсної комісії обирається із числа її членів на першому засіданні комісії.
Положення та Рішення від 12 липня 2021 №375 підписано селищним головою Антоном Чейпешом.
05 травня 2022 року Королівським селищним головою Чейпеш А. прийнято Розпорядження №68 "Про оголошення конкурсу на заміщення вакантної посади керівника закладу загальної середньої освіти Королівської селищної ради". У цьому розпорядженні зазначено, що відповідно до п.20 ч.4 ст.42 ЗУ "Про місцеве самоврядування в Україні", Закону України "Про освіту", ст.37, 39 Закону України «Про повну загальну середню освіту», рішення Королівської селищної ради від 12 липня 2021 року №375 "Про затвердження Положення про конкурс на посаду керівника закладу загальної середньої освіти", у зв`язку із закінченням строкових договорів (контрактів), укладених з керівниками закладів загальної середньої освіти та з метою проведення конкурсного відбору оголошено конкурс на зайняття вакантної посади, зокрема, керівника (директора) Королівського закладу середньої освіти І-ІІІ ступенів №1 Королівської селищної ради Закарпатської області. Начальника відділу освіти, молоді та спорту, культури і туризму Королівської селищної ради Терезії Тодавчич зобов`язано забезпечити організацію та проведення конкурсного добору на зайняття посади керівника комунального закладу загальної середньої освіти відповідно до вимог чинного законодавства України.
05 липня 2022 року сплив строк договору, згідно з яким ОСОБА_2 працювала на посаді директора Королівського закладу загальної середньої освіти І-ІІІ ступенів №1 Королівської селищної ради Закарпатської області ,
07 червня 2022 року №86 Королівським селищним головою Королівської селищної Чейпеш А. прийнято Розпорядження №86 "Про затвердження складу конкурсної комісії з проведення конкурсу на заміщення вакантної посади керівника закладу загальної середньої освіти Королівської селищної ради". У цьому розпорядженні зазначено, зокрема, що відповідно до ст.25,26 Закону України "Про освіту", ст.37,39 Закону України "Про повну загальну середню освіту", п.4 Рішення сесії Королівської селищної ради №375 від 12 липня 2021 року, Розпорядження №68 від 05 травня 2022 року, беручи до уваги лист Берегівської районної військової адміністрації №361/02-17 від 17 травня 2022 року затверджено склад конкурсної комісії з проведення конкурсу на заміщення вакантної посади директора Королівського закладу загальної середньої освіти І-ІІІ ступенів № 1 Королівської селищної ради (додаток1). Встановлено, що конкретний перелік із 30 питань для перевірки знання законодавства у сфері загальної середньої освіти та ситуаційні завдання визначається головою конкурсної комісії перед першим етапом конкурсу.
Згідно з Додатком № 1 до Розпорядження №86 від 07 червня 2022 року Склад конкурсної комісії з проведення конкурсу на заміщення вакантної посади директора Королівського закладу загальної середньої освіти І-ІІІ ступенів № 1 Королівської селищної ради: голова комісії- заступник голови Королівської селищної ради; секретар комісії- начальник відділу організаційно-правової та кадрової роботи Королівської селищної ради. Члени комісії: начальник відділу з питань освіти Берегівської РДА, начальник відділу забезпечення взаємодії з органами місцевого самоврядування Берегівської РДА, депутат Королівської селищної ради, депутат Королівської селищної ради.
10 червня 2022 року складено Протокол №1 засідання конкурсної комісії для проведення конкурсу на зайняття посади директора Королівського закладу загальної середньої освіти І-ІІІ ступенів № 1 Королівської селищної ради, на якому були присутні 5 членів конкурсної комісії, де у Порядок денний внесені серед іншого питання: про розгляд заяв претендентів і документів, поданих претендентами на зайняття посади директора Королівського закладу загальної середньої освіти І-ІІІ ст. №1 Королівської селищної ради Закарпатської області, про допуск претендентів до участі у конкурсі. Вирішено: допустити до участі в конкурсі на зайняття вакантної посади директора Королівського закладу загальної середньої освіти І-ІІІ ступенів № 1 Королівської селищної ради ОСОБА_2 та ОСОБА_1 .
30 червня 2022 року складено Протокол №2 засідання конкурсної комісії для проведення конкурсу на зайняття посади директора Королівського закладу загальної середньої освіти І-ІІІ ступенів № 1 Королівської селищної ради, на якому були присутні 5 членів конкурсної комісії, в якому констатовано, що за результатами голосування загальна кількість набраних балів склали: ОСОБА_1 - 127 балів; ОСОБА_2 - 111,5 балів. Вирішили: вважати переможцем конкурсу на заміщення посади директора Королівського закладу загальної середньої освіти І-ІІІ ступенів № 1 Королівської селищної ради Закарпатської області ОСОБА_1 . Рекомендували голові Королівської селищної ради призначити на посаду директора Королівського закладу загальної середньої освіти І-ІІІ ступенів №1 Королівської селищної ради Закарпатської області ОСОБА_1 .
29 липня 2022 року начальник Управління державної служби якості освіти у Закарпатській області у відповідь на звернення ОСОБА_2 зазначив, що абзац четвертий пункту 8 Положення про конкурс встановлює, що етап конкурсного відбору на перевірку знання законодавства у сфері загальної середньої освіти проводиться за переліком питань, затверджених наказом Міносвіти і науки від 19 травня 2020 року №654 "Щодо примірного переліку питань" та здійснюється у формі письмового тестування. Обсяг тестових завдань для перевірки знання законодавства у сфері загальної середньої освіти складає 30 завдань. Проаналізувавши надані копії тестових питань, Управлінням служби встановлено, що зміст питань, варіанту тестового завдання ОСОБА_2 не відповідають ні змісту примірного переліку питань, затвердженого МОМ, ні змісту примірного переліку питань, затверджених розпорядженням №86 від 07 червня 2022 року, що суперечить вимогам абз.4 п.8 Положення про конкурс, п.9 Розпорядження голови Королівської селищної ради № 86 та порушує вимоги абз.5 ч.8 ст.39 ЗУ "Про повну загальну середню освіту".
У відповідь на адвокатський запит адвоката Безвенюка В. В. від 09 серпня 2022 року №09/08/2-2022 начальник Відділу освіти, молоді, спорту, культури і туризму Королівської селищної ради Закарпатської області Терезія Тодавчич листом вих. №01-11/608 від 12 серпня 2022 року повідомила, що відділ освіти, молоді, спорту, культури і туризму Королівської селищної ради Закарпатської області не організовував і не проводив конкурс на заміщення вакантної посади директора Королівського закладу загальної середньої освіти І-ІІІ ст.№1 Королівської селищної ради Закарпатської області. Відповідно запитувані документи надати не може.
Задовольняючи позов, суд першої інстанції виходив з того, що конкурсна комісія була утворена без урахуванням вимог ст.39 Закону України "Про повну загальну середню освіту", неуповноваженою особою та за участю у ній представників в кількості, що не відповідає засадам рівності представництва та паритетності, тому зазначені обставини вказують на те, що комісію з конкурсного відбору було сформовано з порушенням вимог чинного законодавства, у зв`язку з чим будь-які рішення, прийняті такою комісію, сформованою без дотримання вимог чинного законодавства, є протиправними і не можуть породжувати відповідні правові наслідки, навіть, за умови, наявності підстав для їх прийняття та дотримання визначеної у законі або іншому нормативно-правовому акті, процедури. Крім того, суд дійшов висновку про необхідність вийти за межі позовних вимог, оскільки оскаржувані розпорядження Королівського селищного голови були прийняті на підставі делегованих йому повноважень Королівською селищною радою при прийнятті рішення №375 від 12 липня 2021 року, яким вона незаконно надала право голові селищної ради формувати та затверджувати склад конкурсної комісії, тому необхідно визнати незаконним рішення Королівської селищної ради №375 під 12 липня 2021 року в частині делегування голові Королівської селищної ради повноваження щодо формування та затвердження складу конкурсної комісії па посаду керівника закладу загальної середньої освіти Королівської селищної ради .
Даючи правову оцінку таким висновкам суду першої інстанції, колегія суддів виходить з наступного.
Відповідно до ч.2 ст.19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Наведена норма означає, що суб`єкт владних повноважень зобов`язаний діяти лише на виконання закону, за умов і обставин, визначених ним, вчиняти дії, не виходячи за межі прав та обов`язків, дотримуватися встановленої законом процедури, обирати лише встановлені законодавством України способи правомірної поведінки під час реалізації своїх владних повноважень.
Закон України "Про освіту" від 05 вересня 2017 року №2145-VIII (далі - Закон №2145-VIII) регулює суспільні відносини, що виникають у процесі реалізації конституційного права людини на освіту, прав та обов`язків фізичних і юридичних осіб, які беруть участь у реалізації цього права, а також визначає компетенцію державних органів та органів місцевого самоврядування у сфері освіти.
Згідно з ч.2 ст. 26 Закону №2145-VIII керівник закладу освіти призначається засновником у порядку, визначеному законами та установчими документами, з числа претендентів, які вільно володіють державною мовою і мають вищу освіту.
Додаткові кваліфікаційні вимоги до керівника та порядок його обрання (призначення) визначаються спеціальними законами та установчими документами закладу освіти.
За змістом ч.1 ст.39 Закону України «Про повну загальну середню освіту» керівник державного, комунального закладу загальної середньої освіти обирається на посаду за результатами конкурсу, що проводиться відповідно до вимог цього Закону та положення про конкурс, затвердженого засновником або уповноваженим ним органом (посадовою особою).
Відповідно до ч.2 ст.39 Закону України «Про повну загальну середню освіту» рішення про проведення конкурсу приймається засновником державного чи комунального закладу загальної середньої освіти або уповноваженим ним органом (посадовою особою): одночасно з прийняттям рішення про утворення нового закладу загальної середньої освіти; не менше ніж за два місяці до завершення строкового трудового договору, укладеного з керівником закладу загальної середньої освіти; не пізніше десяти робочих днів з дня дострокового припинення договору, укладеного з керівником відповідного закладу загальної середньої освіти, чи визнання попереднього конкурсу таким, що не відбувся.
Згідно з ч.4 ст.39 Закону України «Про повну загальну середню освіту» для проведення конкурсу засновник формує та затверджує конкурсну комісію чисельністю від 6 до 15 осіб, до складу якої на паритетних засадах входять представники: засновника (посадові особи органу державної влади чи депутати відповідного представницького органу місцевого самоврядування (не більше однієї особи від однієї фракції чи групи); відповідної місцевої державної адміністрації чи територіального органу центрального органу виконавчої влади із забезпечення якості освіти (державні службовці); інститутів громадянського суспільства (громадських об`єднань керівників закладів освіти, професійних об`єднань педагогічних працівників, районної (міської) профспілкової організації та інших громадських формувань, а також експертів, фахівців у сфері загальної середньої освіти тощо).
Вимоги до членів конкурсної комісії та порядок її формування визначаються положенням про конкурс на посаду керівника закладу загальної середньої освіти.
Члени конкурсної комісії зобов`язані:
брати участь у роботі конкурсної комісії та голосувати з питань порядку денного;
заявляти самовідвід у разі наявності чи настання підстав, передбачених цією статтею, що унеможливлюють їх участь у складі конкурсної комісії.
Конкурсна комісія є повноважною за умови присутності на засіданні не менше двох третин її затвердженого складу.
Конкурсна комісія приймає рішення більшістю голосів від її затвердженого складу. У разі рівного розподілу голосів вирішальним є голос голови конкурсної комісії.
Рішення конкурсної комісії оформляється протоколом, який підписується всіма присутніми членами конкурсної комісії та оприлюднюється на офіційному вебсайті засновника протягом наступного робочого дня з дня проведення засідання конкурсної комісії.
Конкурсна комісія та її члени діють на засадах неупередженості, об`єктивності, незалежності, недискримінації, відкритості, прозорості, доброчесності. Не допускаються будь-які втручання в діяльність конкурсної комісії, тиск на членів комісії та учасників конкурсу.
За змістом ч.8 ст.39 Закону України «Про повну загальну середню освіту» конкурсний відбір переможця конкурсу здійснюється за результатами: перевірки знання законодавства у сфері загальної середньої освіти, зокрема цього Закону, Закону України "Про освіту" та інших нормативно-правових актів у сфері загальної середньої освіти; перевірки професійних компетентностей шляхом письмового виконання ситуаційного завдання; публічної та відкритої презентації державною мовою перспективного плану розвитку закладу загальної середньої освіти, а також надання відповідей на запитання членів конкурсної комісії в межах змісту конкурсного випробування.
Перелік питань для перевірки знання законодавства у сфері загальної середньої освіти затверджується центральним органом виконавчої влади у сфері освіти і науки.
Форма перевірки знання законодавства (письмове чи комп`ютерне тестування), зразок ситуаційного завдання та критерії їх оцінювання визначаються у положенні про конкурс на посаду керівника закладу загальної середньої освіти.
Проведення конкурсу завершується в день ухвалення конкурсною комісією рішення про затвердження його результатів, тобто рішення про визначення переможця конкурсу із внесенням відповідного подання керівникові органу управління, що здійснює призначення переможця конкурсу на посаду керівника закладу, або про відхилення кандидатур усіх учасників конкурсу із пропозицією про призначення повторного конкурсу.
Отже, саме рішення конкурсної комісії, ухвалені нею у процесі проведення конкурсу (за результатами конкурсу), можуть бути оскаржені шляхом подання адміністративного позову на підставі пункту 9 частини першої статті 19 КАС України, яким передбачено, що юрисдикція адміністративних судів поширюється на справи у публічно-правових спорах, зокрема щодо оскарження рішень конкурсних комісій, рішення яких є обов`язковими для органів державної влади, органів місцевого самоврядування, інших осіб.
У постанові від 15 квітня 2020 року у справі №456/1165/18 Велика Палата Верховного Суду зазначила, що питання призначення на посаду керівника державного навчального закладу є виключною компетенцією органу місцевого самоврядування, а відповідне рішення конкурсної комісії про таке призначення є рішенням конкурсної комісії в розумінні пункту 9 частини першої статті 19 КАС України.
Так, згідно з п.9 ч.1 ст.19 КАС України юрисдикція адміністративних судів поширюється на справи у публічно-правових спорах, зокрема спорах щодо оскарження рішень атестаційних, конкурсних, медико-соціальних експертних комісій та інших подібних органів, рішення яких є обов`язковими для органів державної влади, органів місцевого самоврядування, інших осіб.
До таких висновків Велика Палата Верховного Суду дійшла з огляду на попередньо зазначену нею позицію у постанові від 05 червня 2019 року у справі №817/1678/18, в якій оскаржувались рішення постійно діючої конкурсної комісії щодо: оголошення конкурсу на зайняття вакантної посади головного лікаря комунального закладу; стосовно невідповідності документів кандидата для участі у конкурсі; про оголошення результатів конкурсу.
Велика Палата Верховного Суду у вищевказаній постанові зазначила, що визначення законодавцем порядку проведення конкурсу органами місцевого самоврядування на заняття посад керівників закладів охорони здоров`я відповідного рівня має за мету, в першу чергу, дотримання публічного інтересу, а саме: інтересу громади на належне управління такими закладами охорони здоров`я.
Предметом спору у вказаній справі є рішення конкурсної комісії, яке є обов`язковим для органу місцевого самоврядування, у спірних відносинах наявний публічний інтерес відповідної територіальної громади, у спільній власності якої перебуває такий заклад охорони здоров`я. Такий публічний інтерес має визначальне значення при розгляді даного спору, а подальші трудові відносини призначеного керівника комунального закладу охорони здоров`я - мають похідний, другорядний характер. Тому такий спір повинен вирішуватися за правилами адміністративного судочинства.
Також у постанові від 27 жовтня 2020 року у справі №635/551/17 Велика Палата Верховного Суду зазначила, що спори з приводу зайняття посади керівника державного підприємства до видання адміністративно-правового акту щодо призначення на посаду в разі, якщо призначення на таку посаду за законодавством здійснюється міністерством, іншим органом виконавчої влади, підлягають розгляду в порядку адміністративного судочинства.
Критеріями розмежування судової юрисдикції, тобто передбаченими законом умовами, за яких певна справа підлягає розгляду за правилами того чи іншого виду судочинства, є суб`єктний склад правовідносин, предмет спору та характер спірних матеріальних правовідносин. Крім того, таким критерієм може бути пряма вказівка в законі на вид судочинства, у якому розглядається визначена категорія справ.
Критеріями відмежування справ цивільної юрисдикції від інших є, по-перше, наявність спору щодо захисту порушених, невизнаних або оспорюваних прав, свобод чи інтересів у будь-яких правовідносинах, крім випадків, коли такий спір вирішується за правилами іншого судочинства, а, по-друге, спеціальний суб`єктний склад цього спору, в якому однією зі сторін є, як правило, фізична особа.
При визначенні предметної юрисдикції справ суди повинні виходити із суті права та/або інтересу, за захистом якого звернулася особа, заявлених вимог, характеру спірних правовідносин, змісту та юридичної природи обставин у справі.
Таким чином, з огляду на вказану правову позицію Великої Палати Верховного Суду ця справа підлягає розгляду в порядку адміністративного судочинства, оскільки рішення конкурсної комісії про визнання ОСОБА_1 переможцем конкурсу на заміщення посади керівника (директора) Королівського закладу загальної середньої освіти І-ІІІ ступенів №1 Королівської селищної ради Закарпатської області, оформлене протоколом №2 від 30 червня 2022 року є рішенням конкурсної комісії в розумінні пункту 9 частини першої статті 19 КАС України.
Доводи апелянта - третьої особи в частині закриття провадження у справі колегія суддів відхиляє, оскільки такі спростовуються наведеними вище мотивами.
Як вбачається з матеріалів справи, 12 липня 2021 року рішенням №375 Королівської селищної ради затверджено Положення про конкурс на керівника закладу загальної середньої освіти комунальної власності та делеговано голові Королівської селищної ради повноваження щодо формування та затвердження складу конкурсної комісії на посаду керівника закладу загальної середньої освіти Королівської селищної ради згідно з Положенням.
У Положенні зазначено, що для проведення конкурсу голова селищної ради формує та затверджує конкурсну комісію чисельністю 6 осіб, до складу якої на паритетних засадах, що означає однакову (рівну) кількість представників від кожної сторони, входять представники: засновника (посадові особи органу державної влади чи депутати відповідного представницького органу місцевого самоврядування(не більше однієї особи від однієї фракції чи групи); відповідної місцевої державної адміністрації чи територіального органу центрального органу виконавчої влади із забезпечення якості освіти (державні службовці); інститутів громадянського суспільства (громадських об`єднань керівників закладів освіти, професійних об`єднань педагогічних працівників, районної міської профспілкової організації та інших громадських формувань, а також експертів, фахівців у сфері загальної середньої освіти). Перевірка знання законодавства у сфері загальної середньої освіти проводиться за переліком питань, затверджених наказом Міносвіти і науки від 19 травня 2020 року №654 "Щодо примірного переліку питань" та здійснюється у формі письмового тестування. Обсяг тестових завдань для перевірки знання законодавства у сфері загальної середньої освіти складає 30 завдань. Голова та заступник голови конкурсної комісії обирається із числа її членів на першому засіданні комісії.
Аналогічного змісту норми містяться у наведених вище законодавчих нормах про освіту.
Матеріалами справи стверджується, що 07 червня 2022 року селищним головою Королівської селищної Чейпеш А. прийнято Розпорядження №86 "Про затвердження складу конкурсної комісії з проведення конкурсу на заміщення вакантної посади керівника закладу загальної середньої освіти Королівської селищної ради".
Так, згідно з Додатком №1 до Розпорядження №86 від 07 червня 2022 року склад конкурсної комісії з проведення конкурсу на заміщення вакантної посади директора Королівського закладу загальної середньої освіти І-ІІІ ступенів № 1 Королівської селищної ради: голова комісії Ковалевський О. В. - заступник голови Королівської селищної ради;
секретар комісії Бідзіля Ю. Ю. - начальник відділу організаційно-правової та кадрової роботи Королівської селищної ради.
Члени комісії: Турані В. В. - начальник відділу з питань освіти Берегівської РДА; Товт В. В. - начальник відділу забезпечення взаємодії з органами місцевого самоврядування Берегівської РДА; Крічфолуші Л. Й. - депутат Королівської селищної ради, Пелешкей Ю. І. - депутат Королівської селищної ради (а.с.16, том 1).
Відповідно до положень ст.39 Закону України «Про повну загальну середню освіту» засновник приймає рішення про проведенян конкурсу, формує та затверджує конкурсну комісію, тому стверджувати про те, що вказане розпорядження прийнято поза межами його компетенції відсутні підстави, тому доводи апеляційної скарги в цій частині колегія суддів відхиляє з наведених вище підстав.
Колегія суддів зазначає, що всі вищевказані члени комісії відповідають вимогам визначених ст.39 ЗУ «Про повну загальну середню освіту». Позивачем не надано, а судом не здобуто жодних допустимих та належних доказів на підтвердження того факту, що до складу конкурсної комісії входили особи, які є членами сім`ї, або мали конфлікт інтересів з учасниками конкурсу, які б впливали на об`єктивність або неупередженість прийняття рішень.
Матеріалами справи стверджується, що ОСОБА_2 була допущена до конкурсу, однак вважає, що при створенні конкурсної комісії наявний факт порушення паритетності, оскільки селищний голова втрутився у діяльність конкурсної комісії, що прямо заборонено нормами Положення і одноосібно вирішив питання поза межами своїх повноважень, разом з тим, колегія суддів не погоджується з такими твердженнями позивача, оскільки вважає, що такі спростовуються матеріалами справи.
Крім того, матеріалами справи стверджується, що ОСОБА_2 з будь-якими зауваженнями чи запереченнями щодо затверджених умов конкурсу або затвердженого складу членів конкурсної комісії до відділу освіти чи до інних відповідних органів не зверталась, під час проведення конкурсу також не висловлювалася, а тому, на думку колегії суддів, позивач станом на час проведення конкурсу фактично погодилась з його умовами та затвердженим складом конкурсної комісії.
При цьому, колегія суддів звертає увагу, що позивач була допущена до конкурсу, жодних перешкод участі в конкурсі на заміщення вакантної посади директора не було.
Матеріалами справи стверджується, що учасники конкурсу проходили письмову перевірку на знання законодавства України у сфері загальної середньої освіти та перевірку професійних компетентностей, що відбувалася шляхом письмового вирішення ситуаційного завдання; кандидати проводили публічну та відкриту презентацію перспективного плану розвитку закладу освіти, а також надавали відповіді на запитання членів конкурсної комісії щодо проведеної презентації. За результатами конкурсу члени конкурсної комісії після перевірки виконаних завдань виставили оцінки.
З матеріалів справи вбачається, що 30 червня 2022 року проведено засідання конкурсної комісії щодо конкурсу на посаду директора Королівського закладу загальної середньої освіти І-ІІІ ступенів №1 Королівської селищної ради, результати якого оформлено протоколом №2, згідно з яким під час проведення конкурсу присутніми були 5 (п`ять) з 6 (шести) членів комісії, а отже конкурсна комісія є повноважною, яка прийняла рішення більшістю голосів від її затвердженого складу.
Зі змісту цього протоколу вбачається, що на порядок денний засідання конкурсної комісії було винесено питання визначення переможця конкурсу, яким за результатами голосування було обрано ОСОБА_1 (голосували «за» - 5 осіб, «проти» - 0, утримались - 0 (а.с.37, том 1).
Також судом встановлено, що 05 липня 2022 року Королівською селищною радою Берегівського району Закарпатської області прийнято розпорядження №33-ос від 05 липня 2022 року «Про призначення на посаду директора ОСОБА_1». У розпорядженні зазначено, зокрема, про призначення ОСОБА_1 на посаду директора Королівського закладу загальної середньої освіти І-ІІІ ступенів №1 Королівської селищної ради Закарпатської області з 06 липня 2022 року шляхом укладення строкового трудового договору (контракту) терміном на 2 роки.
Зі змісту позовних вимог вбачається, що ОСОБА_2 не погоджується з результатами проведеного конкурсу, зокрема, покликається на те, що перелік питань не відповідав змісту Примірного переліку питань затвердженого наказом від 19 травня 2020 року №654 Міністерства освіти і науки України.
При цьому, колегія суддів зазначає, що у листі № 1/9-264 від 20 травня 2020 року "Щодо окремих питань проведення конкурсу на посаду керівника закладу загальної середньої освіти" Міністерство освіти і науки України зазначає, що оскільки формою перевірки знання законодавства є тестування (письмове чи комп`ютерне), воно має відбуватися з використанням тестових завдань, що можуть бути складені на основі питань з Переліку, затвердженого Міністерством. Тобто, перелік питань для перевірки знання законодавства у сфері загальної середньої освіти, з метою забезпечення проведення конкурсного відбору на посаду керівників державних i комунальних закладів загальної середньої освіти, який затверджений наказом від 19 травня 2020 року № 654, є лише примірним, що не означає використання саме питань, які у ньому зазначені.
Покликання позивачки на лист начальника Управління державної служби якості освіти у Закарпатській області щодо невідповідності питань ОСОБА_2 колегія суддів оцінює критично, оскільки такий не містить вказівки на конкретні невідповідності, а містить лише загальні покликання.
Крім того, колегія суддів зауважує, що у матеріалах справи відсутні будь-які зауваження щодо членів конкурсної комісії, порядку та процедури проведення конкурсу, а також щодо правильності оцінювання та підрахунку голосів від позивача, як учасника конкурсу під час його проведення.
Колегія суддів звертає увагу, що результат конкурсу реалізований шляхом призначення ОСОБА_1 на посаду директора керівника (директора) Королівського закладу загальної середньої освіти І-ІІІ ступенів №1 Королівської селищної ради Закарпатської області та укладення з ним строкового трудового договору.
Таким чином, колегія суддів вважає, що рішення конкурсної комісії, оформлене протоколом №2 від 30 червня 2021 року, вичерпало свою дію внаслідок оформлення трудових відносин з ОСОБА_1 , а тому на час звернення з цим позовом у суд публічні правовідносини вичерпали свою дію. Крім того, оскільки на підставі оскаржуваного рішення конкурсної комісії був укладений трудовий договір з ОСОБА_1 то таке рішення є актом індивідуальної дії, а тому може бути оскаржено виключно особою, чиїх прав та інтересів воно стосується.
Таким чином, аналізуючи вищенаведені законодавчі приписи та встановлені фактичні обставини справи у їх сукупності, колегія суддів дійшла висновку про те, що станом на час проведення конкурсу ОСОБА_2 погодилась з його умовами та затвердженим складом конкурсної комісії, будь-яких зауважень чи заперечень щодо затверджуваних умов конкурсу або затвердженого складу членів конкурсної комісії позивач не висловлювала; розпорядження №86 від 07 червня 2022 року прийнято на підставі, в межах повноважень та у спосіб визначений законом, а тому підстави для скасування п.1, п.10 Розпорядження селищного голови Королівської селищної ради №86 від 07 червня 2022 року "Про затвердження складу конкурсної комісії з проведення конкурсу на заміщення вакантних посад керівників закладів освіти" відсутні, а також відсутні підстави для визнання протиправним та скасування рішення засідання конкурсної комісії для проведення конкурсу заняття вакантною посади керівника (директора) Королівського закладу загальної середньої освіти І-ІІІ ступенів №1 Королівської селищної ради Закарпатської області, оформлене протоколом №2 від 30 червня 2022 року, оскільки таке рішення вичерпало свою дію шляхом його реалізації, у зв`язку з чим підстав для задоволення позовних вимог у вказаних позивачем спосіб колегія суддів не вбачає.
Колегія суддів вважає доводи апеляційних скарг підставними та обґрунтованими, такі знайшли своє підтвердження під час розгляду справи та спростовують висновки суду першої інстанції з наведених вище мотивів.
Щодо висновку суду першої інстанції про визнання протиправними та скасування Розпорядження Королівського селищного голови №68 від 05 травня 2022 року в частині оголошення та проведення конкурсу на заняття вакантної посади керівника (директора) Королівського закладу загальної середньої освіти I- III ступенів №1 Королівської селищної ради Закарпатської області та рішення Королівської селищної ради №375 під 12 липня 2021 року в частині делегування голові Королівської селищної рад повноважень щодо формування та затвердження складу конкурсної комісії па посаду керівника закладу загальної середньої освіти Королівської селищної ради, то колегія суддів вважає такі помилковими, оскільки такі не були предметом заявленого спору.
Колегія суддів також враховує позицію ЄСПЛ (в аспекті оцінки аргументів апелянта), сформовану у справі Серявін та інші проти України (№ 4909/04): згідно з його усталеною практикою, яка відображає принцип, пов`язаний з належним здійсненням правосуддя, у рішеннях судів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються; хоча пункт 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожен аргумент; міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною в залежності від характеру рішення (рішення у справі Руїс Торіха проти Іспанії (Ruiz Torijav. Spain) № 303-A, пункт 29).
Також згідно з п. 41 висновку № 11 (2008) Консультативної ради європейських суддів до уваги Комітету Ради Європи щодо якості судових рішень, обов`язок суддів наводити підстави для своїх рішень не означає необхідності відповідати на кожен аргумент захисту на підтримку кожної підстави захисту. Обсяг цього обов`язку може змінюватися залежно від характеру рішення.
Наведене дає підстави для висновку, що доводи скаржника у кожній справі мають оцінюватись судами на предмет їх відповідності критеріям конкретності, доречності та важливості в межах відповідних правовідносин з метою належного обґрунтування позиції суду.
Відповідно до ч.2 ст.6 КАС України суд застосовує принцип верховенства права з урахуванням судової практики Європейського Суду з прав людини, а ст.17 Закону України "Про виконання рішень та застосування практики Європейського суду з прав людини" передбачає, що суди застосовують при розгляді справ Конвенцію та практику Суду як джерело права.
З врахуванням усіх вищенаведених обставин колегія суддів дійшла висновку, що суд першої інстанції неповно встановив обставини справи та прийняв рішення з порушенням норм матеріального і процесуального права, що призвело до неправильного вирішення справи, у зв`язку з чим відповідно до вимог ст.317 КАС України рішення суду підлягає скасуванню з прийняттям нового судового рішення.
Керуючись ст.195, 242, 243, 250, 308, 310, 315, 317, 321, 322, 325, 328, 329 КАС України, суд,
п о с т а н о в и в :
Апеляційні скарги Королівської селищної ради Берегівського району та ОСОБА_1 задовольнити.
Рішення Закарпатського окружного адміністративного суду від 29 листопада 2022 року у справі №260/3499/22 скасувати та прийняти нову постанову, якою у задоволенні позову ОСОБА_2 відмовити.
Постанова набирає законної сили з дати її прийняття та може бути оскаржена в касаційному порядку протягом тридцяти днів з дня складання повного судового рішення шляхом подання касаційної скарги безпосередньо до суду касаційної інстанції.
Головуючий суддя О. І. Мікула судді А. Р. Курилець М. П. Кушнерик Повне судове рішення складено 06 червня 2023 року.
Суд | Восьмий апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 31.05.2023 |
Оприлюднено | 08.06.2023 |
Номер документу | 111356805 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи, що виникають з відносин публічної служби, зокрема справи щодо прийняття громадян на публічну службу, з них |
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Мікула Оксана Іванівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні