Рішення
від 07.06.2023 по справі 300/3187/23
ІВАНО-ФРАНКІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ІВАНО-ФРАНКІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

"07" червня 2023 р. справа № 300/3187/23

м. Івано-Франківськ

13:30

Івано-Франківський окружний адміністративний суд у складі:

судді Кафарського В.В.

при секретарі Вакун В.М.,

за участю:

представників заявника Гавадзина М.В., Петруняка С.З.

представника відповідача Рибчака В.П.

за заявою: Головного ДПС в Івано-Франківській області

до відповідача: виробничо-комерційного підприємства «Експрес»

про підтвердження обґрунтованості адміністративного арешту майна платника податків,

В С Т А Н О В И В:

01.06.2023 о 16 год. 40 хв. Головне управління ДПС в Івано-Франківській області звернулося до суду із заявою, у порядку ст. 283 Кодексу адміністративного судочинства України (надалі КАС України), до Виробничо-комерційного підприємства «Експрес» про підтвердження обґрунтованості адміністративного арешту майна платника податків з підстав відмови від проведення інвентаризації товарно-матеріальних цінностей.

Ухвалою Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 02.06.2023 даний позов залишено без руху у зв`язку з невідповідністю вимогам статті 283 КАС України, а позивачу надано строк для усунення недоліків.

05.06.2023 позивачем недоліки заяви усунуто шляхом надання заяви із зазначенням вірного коду ЄДРПОУ та місцезнаходження Виробничо-комерційного підприємства «Експрес» та доказів надсилання Виробничо-комерційному підприємству «Експрес» копії заяви про підтвердження обґрунтованості адміністративного арешту майна платника податків із доданими документами на адресу, що вказана у Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних-осіб підприємців та громадських формувань.

Ухвалою Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 05.06.2023 о 15:00 год. відкрито провадження у даній справі та призначено судовий розгляд на 07.06.2023 о 10:00 год.

Представник заявника у судовому засіданні заяву підтримав та просив задовольнити. Обґрунтованість застосованого 01.06.2023 умовного адміністративного арешту майна відповідача, заявник аргументує наявністю обставин, визначених пп. 94.2.8 п. 94.2 ст. 94 Податкового кодексу України (надалі ПК України) відмова платника податків у проведенні інвентаризації.

Відповідач 07.06.2023 на адресу суду скерував заперечення на заяву, в якій не погодився з обґрунтованістю адміністративного арешту майна платника податків. Додатково у судовому засіданні пояснив, що оператор ОСОБА_1 не відмовлялася від проведення інвентаризації, а лише повідомила про неможливість її проведення, у зв`язку із тим, що дані про фактичні залишки пального та про обсяг пального формуються після проведення останньої операції з обігу пального у звітній добі, але не пізніше 23 год. 59 хв. цієї доби. Окрім того, до посадових обов`язків оператора АЗС не входить передача щоденних даних про фактичні залишки пального та про обсяг обігу пального, оскільки відповідно до наказу від 20.03.2020 №32, виконання зазначених функцій покладено на бухгалтера ОСОБА_2 . Таким чином, інвентаризація товарно-матеріальних цінностей була проведена 01.06.2023, про що складено акт від 01.06.2023 №2.

Розглянувши матеріали адміністративної справи, заслухавши пояснення представника заявника та відповідача, дослідивши докази, судом встановлено наступне.

Відповідно до наказу начальника Головного управління ДПС в Івано-Франківській області від 31.05.2023 №946-п, на підставі пп. 80.2.2, 80.2.5, 80.2.7, п. 80.2 ст. 80 ПК України, наказано провести 31.05.2023 фактичну перевірку АЗС та магазину за адресою: АДРЕСА_1 , суб`єкт господарювання виробничо-комерційне підприємство «Експрес» у терміни, згідно зі ст. 82 та ст. 102 ПК України, тривалістю 10 діб (а.с. 6-8).

На підставі вищезазначеного наказу видано направлення на перевірку від 31.05.2023 №1518, №1519, які пред`явлено посадовій особі відповідача, про що свідчить її підпис у відповідних графах направлень (а.с. 7-8).

31.05.2023 за місцем проведення перевірки посадовій особі відповідача вручено вимогу про проведення інвентаризації основних засобів, товарно-матеріальних цінностей, коштів, зняття залишків товарно-матеріальних цінностей, готівки у присутності працівників ГУ ДПС в Івано-Франківській області 31.05.2023 (а.с. 9).

У вказаній вимозі посадовою особою відповідача зроблено запис про неможливість проведення інвентаризації, у зв`язку із чим перевіряючими складено акт про відмову проведення інвентаризації основних засобів, товарно-матеріальних цінностей від 31.05.2023 №1005/09-19-09-01/22190917 (а.с. 10).

01.06.2023 начальником управління контролю за підакцизними товарами подано звернення №216/09-19-09-01 про застосування адміністративного арешту майна платника податків (а.с. 19).

01.06.2023 за наслідками розгляду звернення та доданих до нього документів, начальник ГУ ДПС в Івано-Франківській області прийняв рішення про застосування умовного адміністративного арешту майна відповідача, підтвердження обґрунтованості якого є предметом розгляду у даній справі (а.с. 11).

Надаючи оцінку спірним правовідносинам, суд зазначає таке.

Згідно із п. 75.1 ст. 75 ПК України, контролюючі органи мають право проводити камеральні, документальні (планові або позапланові; виїзні або невиїзні) та фактичні перевірки.

Відповідно до пп. 20.1.10 п. 20.1 ст. 20 ПК України, контролюючі органи мають право здійснювати контроль за додержанням законодавства з питань регулювання обігу готівки (крім банків), порядку проведення готівкових розрахунків за товари (послуги), за наявністю ліцензій на провадження видів господарської діяльності, що підлягають ліцензуванню відповідно до закону, торгових патентів, за додержанням порядку приймання готівки для подальшого переказу (крім приймання готівки банками), за дотриманням суб`єктами господарювання установлених законодавством обов`язкових вимог щодо забезпечення можливості розрахунків за товари (послуги) з використанням електронних платіжних засобів.

Згідно із пп. 20.1.11 п. 20.1 ст. 20 ПК України, контролюючі органи наділені правом проводити контрольні розрахункові операції до початку перевірки платника податків щодо дотримання ним порядку проведення готівкових розрахунків та застосування реєстраторів розрахункових операцій.

Порядок та підстави проведення фактичних перевірок встановлені ст. 80 ПК України.

Так, відповідно до п. 80.1 та 80.2 ст. 80 ПК України, фактична перевірка здійснюється без попередження платника податків (особи). Фактична перевірка може проводитися на підставі рішення керівника (його заступника або уповноваженої особи) контролюючого органу, оформленого наказом, копія якого вручається платнику податків або його уповноваженому представнику, або особам, які фактично проводять розрахункові операції, під розписку до початку проведення такої перевірки.

Відповідно до п. 81.1 ст. 81 ПК України, посадові особи контролюючого органу мають право приступити до проведення документальної виїзної перевірки, фактичної перевірки за наявності підстав для їх проведення, визначених цим Кодексом, та за умови пред`явлення або надіслання у випадках, визначених цим Кодексом, таких документів:

-направлення на проведення такої перевірки;

-копії наказу про проведення перевірки;

-службового посвідчення осіб, які зазначені в направленні на проведення перевірки.

Непред`явлення або ненадіслання у випадках, визначених цим Кодексом, платнику податків (його посадовим (службовим) особам або його уповноваженому представнику, або особам, які фактично проводять розрахункові операції) цих документів або пред`явлення зазначених документів, що оформлені з порушенням вимог, встановлених цим пунктом, є підставою для недопущення посадових (службових) осіб контролюючого органу до проведення документальної виїзної або фактичної перевірки.

Відмова платника податків та/або посадових (службових) осіб платника податків (його представників або осіб, які фактично проводять розрахункові операції) від допуску до перевірки на інших підставах, ніж визначені в абзаці п`ятому цього пункту, не дозволяється.

При пред`явленні направлення платнику податків та/або посадовим (службовим) особам платника податків (його представникам або особам, які фактично проводять розрахункові операції) такі особи розписуються у направленні із зазначенням свого прізвища, імені, по батькові, посади, дати і часу ознайомлення.

Як встановлено судом, головним державним інспектором відділу контролю за виробництвом та обігом спирту, спиртовмісної продукції, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, контролю за виробництвом та обігом пального, контролю за обігом марки акцизного податку управління контролю за підакцизними товарами ГУ ДПС в Івано-Франківській області С. Петруняком та головним державним інспектором відділу фактичних перевірок управління податкового аудиту ГУ ДПС в Івано-Франківській області І. Клим`юком 31.05.2023 було здійснено вихід для проведення фактичної перевірки АЗС та магазину за адресою: АДРЕСА_1 , суб`єкт господарювання виробничо-комерційне підприємство «Експрес».

Як свідчать матеріали справи, направлення на перевірку від 31.05.2023 №1518, №1519 пред`явлено посадовій особі відповідача, про що свідчить її підпис у відповідних графах направлень (а.с. 7-8).

Водночас, згідно із пп. 20.1.9 п. 20.1 ст. 20 ПК України, контролюючі органи, визначені підпунктом 41.1.1 пункту 41.1 статті 41 цього Кодексу, мають право вимагати під час проведення перевірок від платників податків, що перевіряються, проведення інвентаризації основних засобів, товарно-матеріальних цінностей, коштів, зняття залишків товарно-матеріальних цінностей, готівки з використанням інформації та документів щодо результатів такої інвентаризації за наслідками таких перевірок або під час наступних заходів податкового контролю.

Вимога про проведення інвентаризації надсилається (вручається) платнику податків у порядку ст. 42 ПК України.

Так, у зв`язку із фактичною перевіркою, представнику відповідача о 17:15 було вручено вимогу про проведення інвентаризації, однак ОСОБА_1 о 17:34 повідомила про неможливість проведення інвентаризації про що складено акт від 31.05.2023 №1005/09-19-09-01/ НОМЕР_1 (а.с. 9, 10).

Водночас, перевіряючими ОСОБА_1 була вручена вимога про надання документів до 02.06.2023 до 11:00 із відповідним переліком (а.с. 48).

Як встановлено судом, представником відповідача під час здійснення контрольного заходу було надано витребовувані документи частково, при цьому у судовому засіданні представником відповідача повідомлено, що інші документи, у тому числі інвентаризаційні описи, будуть надані перевіряючим до закінчення фактичної перевірки, терміни проведення якої визначені наказом від 31.05.2023 №946-п.

У свою чергу представником заявника звернуто увагу суду, що на момент проведення перевірки 31.05.2023 оператором АЗС відмовлено у проведенні інвентаризації за участі контролюючого органу, а тому 01.06.2023 о 08 год. 30 хв. Головним управлінням ДПС в Івано-Франківській області було прийнято рішення про застосування умовного адміністративного арешту майна виробничо-комерційного підприємства «Експрес» (а.с. 11).

При цьому, відповідно до пп. 94.2.8 п. 94.2 ст. 94 ПК України, арешт майна може бути застосовано, якщо з`ясовується одна з таких обставин: платник податків (його посадові особи або особи, які здійснюють готівкові розрахунки та/або провадять діяльність, що підлягає ліцензуванню) відмовляється від проведення відповідно до вимог цього Кодексу інвентаризації основних засобів, товарно-матеріальних цінностей, коштів (зняття залишків товарно-матеріальних цінностей, готівки).

Отже, однією з підстав для застосування арешту майна платника податків є відмова від проведення інвентаризації.

Між тим порядок проведення інвентаризації активів і зобов`язань та оформлення її результатів врегульовано Положенням про інвентаризацію активів та зобов`язань, затвердженим наказом Міністерства фінансів України від 02.09.2014 № 879 (надалі Положення №879).

Відповідно до абз. 1 п. 1 розділу ІІ Положення № 879, для проведення інвентаризації на підприємстві розпорядчим документом керівника підприємства створюється інвентаризаційна комісія з представників апарату управління підприємства, бухгалтерської служби (представників аудиторської фірми, централізованої бухгалтерії, суб`єкта підприємницької діяльності - фізичної особи, яка здійснює ведення бухгалтерського обліку на підприємстві на договірних засадах) та досвідчених працівників підприємства, які знають об`єкт інвентаризації, ціни та первинний облік (інженери, технологи, механіки, виконавці робіт, товарознавці, економісти, бухгалтери). Інвентаризаційну комісію очолює керівник підприємства (його заступник) або керівник структурного підрозділу підприємства, уповноважений керівником підприємства.

Як встановлено судом, згідно із наказом від 20.03.2020 №32, на головного бухгалтера ОСОБА_2 покладено обов`язки по передачі засобами електронного зв`язку інформації про фактичні залишки пального на початок та кінець звітної доби (а.с. 45).

Відповідно до наказу від 01.06.2023, для проведення інвентаризації на АЗС ВКП «Експрес» було створено комісію у складі трьох чоловік колова комісії Чеховська Л.П., члени комісії Рибчак С.В., Рибчак В.М. (а.с. 46)

Водночас, 01.06.2023 виробничо-комерційним підприємством «Експрес» проведено інвентаризацію товарно-матеріальних цінностей, за результатами якої складено акт від 01.06.2023 №2 (а.с. 47).

Судом зазначається, що згідно із абз. 4 п. 1 розділу ІІ Положення № 879, у разі проведення інвентаризації за судовим рішенням або на підставі належним чином оформленого документа органу, який відповідно до закону має право вимагати проведення такої інвентаризації, посадові особи відповідного органу (за їх згодою) можуть бути присутні при проведенні інвентаризації.

Зі змісту вказаної норми вбачається, що присутність посадових осіб органу, який оформив вимогу про проведення інвентаризації, не є обов`язковою. Тобто належною підставою для застосування арешту майна відповідно до пп. 94.2.8 п. 94.2 ст. 94 ПК України, є відмова платника податків взагалі від проведення інвентаризації, а не відмова від її проведення у присутності посадових осіб контролюючого органу.

Аналогічний правовий висновок викладено у постанові Верховного Суду від 13.02.2019 року по справі № 820/817/17.

Окрім того, суд зауважує, що процедура реалізації контролюючим органом функції за п.п. 20.1.9 п. 20.1 ст. 20 ПК України не містить такої кваліфікуючої ознаки як спільне проведення інвентаризації.

Оскільки у даному випадку відповідачем було виконано вимоги контролюючого органу щодо проведення інвентаризації, а у судовому засіданні представником відповідача повідомлено про сприяння у проведенні даної фактичної перевірки, яка на момент судового розгляду не була завершена, у Головного управління ДПС в Івано-Франківській області були відсутні підстави для прийняття рішення про застосування умовного адміністративного арешту майна виробничо-комерційного підприємства «Експрес».

Таким чином, з наведеного суд прийшов до висновку про необґрунтованість застосованого заявником адміністративного умовного арешту, у зв`язку із відсутністю підстав, встановлених пп. 94.2.8 п. 94.2 ст. 94 ПК України.

Статтею 283 КАС України передбачено право звернення податкових органів до суду із заявою щодо, зокрема, підтвердження обґрунтованості адміністративного арешту майна платника податків.

Відповідно до ч. 2 ст. 283 КАС України, заява подається до суду першої інстанції протягом 24 годин з моменту встановлення обставин, що зумовлюють звернення до суду, за загальними правилами підсудності, встановленими цим Кодексом, у письмовій формі.

Суд зазначає, що ГУ ДПС в Івано-Франківській області звернувся із заявою про підтвердження обґрунтованості застосованого адміністративного арешту майна відповідача протягом двадцяти чотирьох годин з моменту виникнення обставин, що зумовлюють звернення до адміністративного суду, а його обґрунтованість судом перевірено протягом 96 годин.

З урахуванням викладеного, вимоги заявника не підлягають задоволенню.

На підставі ст. 129-1 Конституції України, керуючись п. 94.10 ст. 94 ПК України, ст. 241-246, 283 КАС України, суд, -

ВИРІШИВ:

У задоволенні заяви Головного управління ДПС в Івано-Франківській області (код ЄДРПОУ 43968084, вул. Незалежності, 20, м. Івано-Франківськ, 76018) про підтвердження обґрунтованості умовного адміністративного арешту майна виробничо-комерційного підприємства «Експрес» (код ЄДРПОУ 22190917, вул. Миру, смт. Рожнятів, Івано-Франківська область, 77600), застосованого рішенням начальника ГУ ДПС в Івано-Франківській області від 01.06.2023 №9246/6/09-19-09-01-06 відмовити.

Рішення надіслати заявнику через підсистему «Електронний суд».

Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку протягом десяти днів з дня його проголошення. Подання апеляційної скарги на рішення суду не перешкоджає його виконанню.

Суддя /підпис/ Кафарський В.В.

Рішення складене в повному обсязі 07 червня 2023 р.

СудІвано-Франківський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення07.06.2023
Оприлюднено09.06.2023
Номер документу111378535
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо погашення податкового боргу, з них застосування адміністративного арешту коштів та/або майна

Судовий реєстр по справі —300/3187/23

Постанова від 13.09.2023

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Іщук Лариса Петрівна

Ухвала від 12.09.2023

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Іщук Лариса Петрівна

Ухвала від 31.08.2023

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Іщук Лариса Петрівна

Ухвала від 31.08.2023

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Іщук Лариса Петрівна

Ухвала від 14.08.2023

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Іщук Лариса Петрівна

Ухвала від 27.06.2023

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Іщук Лариса Петрівна

Рішення від 07.06.2023

Адміністративне

Івано-Франківський окружний адміністративний суд

Кафарський В.В.

Ухвала від 05.06.2023

Адміністративне

Івано-Франківський окружний адміністративний суд

Кафарський В.В.

Ухвала від 02.06.2023

Адміністративне

Івано-Франківський окружний адміністративний суд

Кафарський В.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні