Постанова
від 13.09.2023 по справі 300/3187/23
ВОСЬМИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ВОСЬМИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

13 вересня 2023 рокуЛьвівСправа № 300/3187/23 пров. № А/857/10941/23

Восьмий апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів:

головуючого судді - Іщук Л. П.,

суддів Обрізка І. М., Шинкар Т.І.,

за участі секретаря судового засідання Доморадової Р.В.,

представника заявника Варцаб`юка В.О.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні в режимі відеоконференції апеляційну скаргу Головного управління ДПС в Івано-Франківській області на рішення Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 07 червня 2023 року (головуючий суддя Кафарський В.В., м. Івано-Франківськ) у справі № 300/3187/23 за позовом Головного управління ДПС в Івано-Франківській області до Виробничо-комерційного підприємства "Експрес" про підтвердженння обгрунтованості адміністративного арешту майна платника податків,

в с т а н о в и в :

Головне управління ДПС в Івано-Франківській області звернулося до суду із заявою у порядку ст. 283 Кодексу адміністративного судочинства України про підтвердження обґрунтованості адміністративного арешту майна платника податків - Виробничо-комерційного підприємства Експрес з підстав відмови від проведення інвентаризації товарно-матеріальних цінностей, яку обгрунтовує наявністю обставин, визначених пп. 94.2.8 п. 94.2 ст. 94 Податкового кодексу України відмова платника податків у проведенні інвентаризації.

Рішенням Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 07 червня 2023 року відмовлено у задоволенні вказаної заяви.

Не погодившись із рішенням суду, Головне управління ДПС в Івано-Франківській області подало апеляційну скаргу, в якій покликається на неправильне застосування судом першої інстанції норм матеріального права, неповне з`ясування судом обставин, що мають значення для справи.

Доводи апеляційної скарги обґрунтовує тим, що працівниками ГУ ДПС в Івано-Франківській області під час проведення фактичної перевірки Виробничо-комерційного підприємства Експрес оператору АЗС під розписку вручено вимогу про проведення інвентаризації, однак така відмовилась від проведення інвентаризації товарно-матеріальних цінностей, про що зробила запис у Вимозі про проведення інвентаризації. За даним фактом складено Акт №1005/09-19-09-01/22190917 про відмову від проведення інвентаризації. З урахуванням наведеного вважає, що податковим органом правомірно прийнято рішення про застосування умовного адміністративного арешту майна платника податків.

Представник заявника під час апеляційного розгляду підтримав апеляційну скаргу.

Представник особи, щодо якої застосовано заходи, визначені ч. 1 ст. 283 КАС України, в судове засідання не прибув, Виробничо-комерційне підприємство Експрес належним чином повідомлене про його дату, час та місце.

Заслухавши доповідь головуючого судді, пояснення представника заявника, проаналізувавши письмові докази, що є в матеріалах справи, обговоривши доводи апеляційної скарги, апеляційний суд виходить з наступного.

Як встановлено судом першої інстанції і визнається сторонами, відповідно до наказу начальника Головного управління ДПС в Івано-Франківській області від 31.05.2023 №946-п, на підставі пп. 80.2.2, 80.2.5, 80.2.7, п. 80.2 ст. 80 ПК України, наказано провести 31.05.2023 фактичну перевірку АЗС та магазину за адресою: вул. Лесі Українки, 1/а, с. Сваричів, Івано-Франківська область, суб`єкт господарювання виробничо-комерційне підприємство Експрес у терміни згідно зі ст. 82 та ст. 102 ПК України, тривалістю 10 діб.

На підставі вищезазначеного наказу видано направлення на перевірку від 31.05.2023 №1518, №1519, які пред`явлені посадовій особі відповідача оператору АЗС Коник М.В., про що свідчить її підпис у відповідних графах направлень.

31.05.2023 за місцем проведення перевірки посадовій особі відповідача оператору АЗС Коник М.В. вручено вимогу про проведення інвентаризації основних засобів, товарно-матеріальних цінностей, коштів, зняття залишків товарно-матеріальних цінностей, готівки у присутності працівників ГУ ДПС в Івано-Франківській області 31.05.2023.

У вказаній вимозі про проведення інвентаризації оператором АЗС Коник М.В. зроблено запис про неможливість проведення інвентаризації, у зв`язку із чим перевіряючими складено акт про відмову від проведення інвентаризації від 31.05.2023 №1005/09-19-09-01/22190917.

01.06.2023 начальником управління контролю за підакцизними товарами подано звернення №216/09-19-09-01 про застосування адміністративного арешту майна платника податків.

01.06.2023 за наслідками розгляду звернення та доданих до нього документів, на підставі п.п.94.2.8 п.94.2 ст.94 ПК України начальник ГУ ДПС в Івано-Франківській області прийняв рішення №9246/6/09-19-09-01-06 про застосування умовного адміністративного арешту майна відповідача, підтвердження обґрунтованості якого є предметом розгляду у даній справі.

Також судом першої інстанції встановлено, що 01.06.23 виробничо-комерційне підприємство Експрес створило комісію для проведення інвентаризації і провело інвентаризацію за відсутності інспекторів ГУ ДПС в Івано-Франківській області, про що складено відповідний акт.

Відмовляючи у задоволенні заяви про підтвердження обґрунтованості адміністративного арешту майна платника податків, суд першої інстанції виходив з відсутності підстав для застосування адміністративного арешту майна платника податків, оскільки виробничо-комерційне підприємство Експрес провело інвентаризацію на наступний день після отримання вимоги 01.06.23. Суд зазначив, що належною підставою для застосування арешту майна відповідно до п.п. 94.2.8 п. 94.2 ст. 94 ПК України, є відмова платника податків від проведення інвентаризації, а не відмова від її проведення у присутності посадових осіб контролюючого органу.

Колегія суддів апеляційного суду з такими висновками суду першої інстанції не погоджується з огляду на таке.

Згідно із положеннями частини 2 статті 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України. Правовий порядок в Україні ґрунтується на засадах, відповідно до яких ніхто не може бути примушений робити те, що не передбачено законодавством.

Відповідно до пп. 20.1.9 п. 20.1 ст. 20 ПК України, контролюючі органи, визначені підпунктом 41.1.1 пункту 41.1 статті 41 цього Кодексу, мають право вимагати під час проведення перевірок від платників податків, що перевіряються, проведення інвентаризації основних засобів, товарно-матеріальних цінностей, коштів, зняття залишків товарно-матеріальних цінностей, готівки з використанням інформації та документів щодо результатів такої інвентаризації за наслідками таких перевірок або під час наступних заходів податкового контролю.

Вимога про проведення інвентаризації надсилається (вручається) платнику податків у порядку ст. 42 ПК України.

При цьому, відповідно до п.п. 94.2.8 п. 94.2 ст. 94 ПК України, арешт майна може бути застосовано, якщо з`ясовується, зокрема, що платник податків (його посадові особи або особи, які здійснюють готівкові розрахунки та/або провадять діяльність, що підлягає ліцензуванню) відмовляється від проведення відповідно до вимог цього Кодексу інвентаризації основних засобів, товарно-матеріальних цінностей, коштів (зняття залишків товарно-матеріальних цінностей, готівки).

Згідно з пунктом 94.1 статті 94 ПК України адміністративний арешт майна платника податків є винятковим способом забезпечення виконання платником податків його обов`язків, визначених законом.

Враховуючи наведене, апеляційний суд зазначає, що застосування адміністративного арешту майна платника податків можливе, зокрема, у випадку, коли посадова особа платника податків відмовляється від проведення інвентаризації основних засобів, товарно-матеріальних цінностей, коштів (зняття залишків товарно-матеріальних цінностей, готівки).

Правила проведення інвентаризації для юридичних осіб, у тому числі обов`язкові випадки її проведення та оформлення результатів інвентаризації визначено Положенням про інвентаризацію активів та зобов`язань, затвердженим наказом Міністерства фінансів України від 2 вересня 2014 року №879 (далі - Положення №879), пунктом 5 розділу І якого встановлено, що інвентаризація проводиться з метою забезпечення достовірності даних бухгалтерського обліку та фінансової звітності підприємства. Під час інвентаризації активів і зобов`язань перевіряються і документально підтверджуються їх наявність, стан, відповідність критеріям визнання і оцінка.

Пунктом 7 розділу І Положення №879 встановлено випадки обов`язкового проведення інвентаризації, зокрема, на підставі належним чином оформленого документа органу, який відповідно до закону має право вимагати проведення такої інвентаризації. У цих випадках інвентаризація має розпочатися у термін та в обсязі, зазначених у належним чином оформленому документі цих органів, але не раніше дня отримання підприємством відповідного документа.

Аналіз зазначених правових норм дає підстави для висновку про те, що податковий орган має право надати належним чином оформлений документ, який містить вимогу на проведення інвентаризації, а юридичні особи, що отримали таку вимогу, зобов`язані провести таку інвентаризацію у термін та в обсязі, зазначених у належним чином оформленому документі.

Як вбачається з матеріалів справи, 31 травня 2023 року працівниками ГУ ДПС в Івано-Франківській області оголошено оператору АЗС ВКП «Експрес» Коник М.В. про початок проведення фактичної перевірки, ознайомлено з направленнями на перевірку від 31.05.2023 №1518, №1519, про що свідчить її підпис у відповідних графах направлень та вручено належним чином завірену копію наказу про проведення фактичної перевірки від 31.05.2023р. №946-11.

Також 31.05.23 оператору АЗС ВКП «Експрес» Коник М.В. під розписку вручено вимогу про проведення інвентаризації товарно-матеріальних цінностей, які є на АЗС та в магазині, в якій зазначено, що така інвентаризація має бути проведена у цей же день 31.05.23 та у присутності працівників ГУ ДПС в Івано-Франківській області.

Оператор АЗС ОСОБА_1 відмовилась від проведення інвентаризації, про що зробила власноруч запис у вимозі про проведення інвентаризації (а.с. 9).

На виконання вимоги п. 81.2 статті 81 ПК України головними державними інспекторами ГУ ДПС в Івано-Франківській області 31.05.23 складено Акт №1005/09-19-09-01/22190917 про відмову від проведення інвентаризації основних засобів, товарно-матеріальних цінностей.

Враховуючи наведені обставини, колегія суддів зазначає, що заявником доведено належними та допустимими доказами дотримання процедури вручення вимоги про проведення інвентаризації та відмову Виробничо-комерційного підприємства "Експрес" від проведення інвентаризації 31.05.23 у присутності працівників ГУ ДПС в Івано-Франківській області.

Висновки суду першої інстанції про безпідставність застосування адміністративного арешту майна у зв`язку з виконанням ВКП «Експрес» вимоги про проведення інвентаризації 01.06.23 суперечать як ПК України, так і пункту 7 розділу І Положення №879, де зазначено про обов`язковість проведення інвентаризації на підставі належним чином оформленої вимоги податкового органу про проведення інвентаризації і вказано, що такому випадку інвентаризація має розпочатися у термін та в обсязі, зазначених у належним чином оформленому документі цих органів, але не раніше дня отримання підприємством відповідного документа.

Суд першої інстанції залишив поза увагою, що вимога ГУ ДПС в Івано-Франківській області про проведення інвентаризації містить чітку вказівку на термін проведення інвентаризації 31.05.23 та присутність при цьому працівників ГУ ДПС в Івано-Франківській області.

Таким чином, аналізуючи вищенаведені законодавчі приписи та фактичні обставини справи у їх сукупності, колегія суддів приходить до висновку, що з огляду на дотримання заявником процедури вручення вимоги про проведення інвентаризації та відмову Виробничо-комерційного підприємства "Експрес" провести інвентаризацію АЗС та магазину за адресою: вул. Лесі Українки, 1/а, с. Сваричів, Івано-Франківська область у встановлений термін та у присутності працівників ГУ ДПС в Івано-Франківській області , є порушенням пп. 94.2.8 п. 94.2 ст. 94 ПК України та підставою для застосування умовного адміністративного арешту майна Виробничо-комерційного підприємства Експрес.

З огляду на викладене, враховуючи положення статті 317 КАС України, суд апеляційної інстанції вважає, що висновки суду першої інстанції не відповідають встановленим обставинам та неправильно застосовані норми матеріального права, що має наслідком скасування рішення суду першої інстанції та задоволення заяви.

Щодо розподілу судових витрат, то такий відповідно до ст. 139 КАС України не здійснюється.

Керуючись статтями 310, 315, 317, 321, 322, 325, 328 Кодексу адміністративного судочинства України,

п о с т а н о в и в :

Апеляційну скаргу Головного управління ДПС в Івано-Франківській області задовольнити.

Рішення Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 07 червня 2023 року у справі № 300/3187/23 скасувати та прийняти постанову, якою заяву Головного управління ДПС в Івано-Франківській області про підтвердження обґрунтованості адміністративного арешту майна платника податків задовольнити.

Підтвердити обґрунтованість адміністративного арешту майна Виробничо-комерційного підприємства "Експрес" (код ЄДРПОУ 22199017, 77600, Івано-Франківська область, Рожнятівський район, с. Сваричів, вул. Лесі Українки, 1/А), застосованого рішенням Головного управління ДПС в Івано-Франківській області №9246/6/09-19-09-01-06 від 01.06.23.

Постанова набирає законної сили з моменту проголошення і касаційному оскарженню не підлягає.

Головуючий суддя Л. П. Іщук судді І. М. Обрізко Т. І. Шинкар

СудВосьмий апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення13.09.2023
Оприлюднено18.09.2023
Номер документу113483241
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо погашення податкового боргу, з них застосування адміністративного арешту коштів та/або майна

Судовий реєстр по справі —300/3187/23

Постанова від 13.09.2023

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Іщук Лариса Петрівна

Ухвала від 12.09.2023

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Іщук Лариса Петрівна

Ухвала від 31.08.2023

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Іщук Лариса Петрівна

Ухвала від 31.08.2023

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Іщук Лариса Петрівна

Ухвала від 14.08.2023

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Іщук Лариса Петрівна

Ухвала від 27.06.2023

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Іщук Лариса Петрівна

Рішення від 07.06.2023

Адміністративне

Івано-Франківський окружний адміністративний суд

Кафарський В.В.

Ухвала від 05.06.2023

Адміністративне

Івано-Франківський окружний адміністративний суд

Кафарський В.В.

Ухвала від 02.06.2023

Адміністративне

Івано-Франківський окружний адміністративний суд

Кафарський В.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні