Рішення
від 08.06.2023 по справі 480/934/23
СУМСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

СУМСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

08 червня 2023 року Справа № 480/934/23

Сумський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого судді - Прилипчука О.А.,

розглянувши в порядку спрощеного позовного провадження без виклику сторін в приміщенні суду в м. Суми адміністративну справу №480/934/23

за позовом ОСОБА_1

до Сумської міської ради,

третя особа - Департамент забезпечення ресурсних платежів Сумської міської ради

про визнання протиправним та скасування рішення,-

В С Т А Н О В И В:

До Сумського окружного адміністративного суду звернулась ОСОБА_1 з позовною заявою до Сумської міської ради, в якій просить:

1. Визнати протиправним та скасувати рішення Сумської міської ради восьмого скликання четвертої сесії Сумської міської ради від 24 лютого 2021 року № 452-МР Про інвентаризацію земель Сумської міської територіальної громади за адресою: АДРЕСА_1 та надання Департаменту забезпечення ресурсних платежів Сумської міської ради (40456009) дозволу на розроблення технічної документації із землеустрою щодо інвентаризації земель зазначених у пункті 1 рішення.

В обґрунтування позовних вимог зазначила, що рішенням Сумської міської ради № 2269-МР від 24.12.2008 р. ОСОБА_1 надано дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність для будівництва та обслуговування житлового будинку, господарських будівель та споруд за адресою: АДРЕСА_1 , орієнтовною площею 0,0850 га.

На підставі вищезазначеного рішення, позивачкою замовлено, а ПП МЕГАПОЛІС виготовлено проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки від 09.07.2013 р., яка в подальшому 04.09.2013 р. зареєстрована в Державному земельному кадастрі земельна ділянка за кадастровим номером 5910136600:18:005:0032, площею 0,0905 га, за адресою: АДРЕСА_1 .

Рішенням Сумської міської ради № 4446-МР від 03.06.2015 р., № 4946-МР від 16.10.2015 р., № 708-МР від 27.04.2016 р. позивачці неодноразово відмовлялося в затвердженні вищезазначеного погодженого проекту землеустрою.

За результатами судового оскарження, постановами Зарічного районного суду м. Суми: від 17.08.2015 р. по справі № 5223/279/15-а; від 21.01.2016 р. по справі № 591/8086/15-а; від 16.12.2016 р. по справі № 591/5302/16-а, вищезазначені рішення Сумської міської ради скасовані, а також зобов`язано Сумську міську раду на найближчому пленарному засіданні чергової сесії розглянути проект землеустрою щодо відведення позивачці спірної земельної ділянки.

Проте, незважаючи на вищезазначені обставини, рішенням Сумської міської ради № 1833-МР від 22.02.2017 р. надано дозвіл на розроблення технічної документації департаменту забезпечення ресурсних платежів Сумської міської ради щодо поділу вищезазначеної земельної ділянки, площею 0,0905 га, кадастровий номер 5910135600:18:005:0032, яка розташована за адресою: АДРЕСА_1 .

У зв`язку з чим, земельна ділянка за кадастровим номером 5910135600:18:005:0032 була видалена з публічної кадастрової карти, внаслідок державної реєстрації земельних ділянок площею 0,0394 га, з кадастровим номером 5910136600:18:005:0036 та земельної ділянки, площею 0,0511 га, з кадастровим номером 5910136600:18:005:0040, яка була здійснена на підставі рішення Сумської міської ради № 1833-МР від 22.02.2017 р.

Рішенням Ковпаківського районного суду м. Суми від 17.01.2019, що залишене без змін постановою Сумського апеляційного суду від 09.04.2019 та постановою Верховного Суду від 11.11.2020 року в справі №592/10064/18, задоволено позовні вимоги ОСОБА_1 до Сумської міськради, КП Сумижилкомсервіс про визнання рішень недійсними та визнано недійсними рішення Сумської міськради від 21.06.2017 №2278-МР Про погодження технічної документації із землеустрою щодо поділу земельної ділянки та від 28.02.2018 №3137-МР Про надання Комунальному підприємству Сумижилкомсервіс Сумської міської ради в постійне користування земельної ділянки за адресою: АДРЕСА_1 .

З метою відновлення раніше зареєстрованої земельної ділянки, у грудні 2020 року позивачка звернулася до Міськрайонного управління у м. Суми та Сумської області з заявою про внесення відомостей до Державного земельного кадастру, а саме про державну реєстрацію земельної ділянки площею 0,0905 га, яка знаходиться за адресою: АДРЕСА_1 .

Повідомленням від 16.12.2020 р. за № ПВ-5900029702020 позивачці відмовлено в прийнятті заяви про внесення відомостей (змін до них) до Державного земельного кадастру, з таких підстав: документи подані не в повному обсязі, відсутня документація із землеустрою, яка є підставою для формування земельної ділянки у формі електронного документа (частина 4 статті 24 Закону України Про Державний земельний кадастр), підписана із застосуванням засобів кваліфікованого електронного підпису сертифікованим інженером-землевпорядником технічними засобами телекомунікації (пункт 110-1 Постанови КМУ № 1051 від 17.10.2012 р. Про затвердження Порядку ведення Державного земельного кадастру).

Не погодившись з відмовою, позивачка звернулась до суду.

Рішенням Сумського окружного адміністративного суду від 25.03.2021 року по справі № 480/9552/20 (яке залишено без змін постановою Другого апеляційного адміністративного суду від 28.09.2021 року), позовні вимоги задоволено. Визнано протиправним та скасовано рішення Державного кадастрового реєстратора ГУ Держгеокадастру у Сумській області Самохвал Т.В., оформлене у формі повідомлення про відмову у прийнятті заяви про внесення відомостей (змін до них) до Державного земельного кадастру від 16.12.2020 за № ПВ - 5900029702020, яким відмовлено у прийнятті заяви про внесення відомостей (змін до них) до Державного земельного кадастру. Зобов`язано Державного кадастрового реєстратора ГУ Держгеокадастру у Сумській області Самохвал Т.В. прийняти заяву від 02.12.2020 та зареєструвати в Державному земельному кадастрі земельну ділянку щодо якої розроблений проект землеустрою, який поданий разом із заявою ОСОБА_1 02.12.2020 державному кадастровому реєстратору ГУ Держгеокадастру уСумській області ОСОБА_2 шляхом присвоєння нового кадастрового номеру. Стягнуто за рахунок бюджетних асигнувань ГУ Держгеокадастру у Сумській області на користь ОСОБА_1 судові витрати в сумі 1681,60 гривень.

Згідно відповіді Державного кадастрового реєстратора відділу № 4 Управління надання адміністративних послуг Головного управління Держгеокадастру у Сумській області Самохвал Т.В. від 07.10.2022 року зазначено, про перетин з ділянкою 5910136600:18:005:0057, площа співпадає на 41,2308% та, що згідно даних Національної кадастрової системи земельна ділянка з кадастровим номером 5910136600:18:005:0057 сформована на підставі технічної документації із землеустрою щодо інвентаризації земель Сумської міської територіальної громади за адресою: АДРЕСА_1 земельні ділянки запасу (земельні ділянки, які не надані у власність або користування громадянам чи юридичним особам) (03.19), розроблена ДП Центр Державного земельного кадастру на підставі рішення VІІІ скликання IV сесії Сумської міської ради від 24 лютого 2021 року № 452-МР.

Враховуючи вищезазначене, позивачка вважає, що рішення VIII скликання IV сесії Сумської міської ради від 24 лютого 2021 року № 452-МР є протиправним та таким, що підлягає скасуванню, а тому звернулась до суду з даним позовом.

Ухвалою суду від 09.02.2023 поновлено позивачу строку звернення до суду з даним позовом, відкрито провадження в даній справі за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні) та встановлено відповідачу 15-денний строк з дня вручення даної ухвали для подання відзиву на позовну заяву. Також залучено до участі в розгляді даної справи у якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору - Департамент забезпечення ресурсних платежів Сумської міської ради.

Відповідач, отримавши копію ухвали про відкриття провадження у справі 14.02.2023 (а.с. 59), у встановлений судом строк відзиву на позов не надав.

Треті особі (Департаменту забезпечення ресурсних платежів Сумської міської ради) копію ухвали про відкриття провадження у справі надіслано до електронного кабінету через систему "Електронний суд", документ доставлено до електронного кабінету 09.02.2023 (а.с. 58).

У встановлений судом строк пояснень не надано.

Дослідивши матеріали адміністративної справи та зібрані по справі докази в їх сукупності, проаналізувавши зміст норм матеріального і процесуального права, які врегульовують спірні відносини, суд виходить з наступних підстав та мотивів.

Судом встановлено, що рішенням Сумської міської ради № 2269-МР від 24.12.2008 р. ОСОБА_1 надано дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність для будівництва та обслуговування житлового будинку, господарських будівель та споруд за адресою: АДРЕСА_1 , орієнтовною площею 0,0850 га (а.с. 8).

ПП МЕГАПОЛІС виготовлено проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки від 09.07.2013 р., яка в подальшому 04.09.2013 р. зареєстрована в Державному земельному кадастрі земельна ділянка за кадастровим номером 5910136600:18:005:0032, площею 0,0905 га, за адресою: АДРЕСА_1 (а.с. 9-11).

В подальшому Сумською міською радою позивачці неодноразово відмовлялося в затвердженні вищезазначеного погодженого проекту землеустрою.

За результатами судового оскарження, постановами Зарічного районного суду м. Суми: від 17.08.2015 р. по справі № 5223/279/15-а (а.с. 12); від 21.01.2016 р. по справі № 591/8086/15-а (а.с. 13-14); від 16.12.2016 р. по справі № 591/5302/16-а (а.с. 15-17), рішення Сумської міської ради про відмову у затвердженні проекту землеустрою скасовані, а також зобов`язано Сумську міську раду на найближчому пленарному засіданні чергової сесії розглянути проект землеустрою щодо відведення позивачці спірної земельної ділянки.

Рішенням Сумської міської ради № 1833-МР від 22.02.2017 р. надано дозвіл на розроблення технічної документації департаменту забезпечення ресурсних платежів Сумської міської ради щодо поділу вищезазначеної земельної ділянки, площею 0,0905 га, кадастровий номер 5910135600:18:005:0032, яка розташована за адресою: АДРЕСА_1 .

Рішенням Ковпаківського районного суду м. Суми від 17.01.2019 у справі № 592/10064/18 визнано недійсним рішення Сумської міської ради від 21.06.2017 № 2278- МР Про погоджень технічної документації із землеустрою щодо поділу земельної ділянки, яким погоджено технічну документацію із землеустрою щодо поділу земельної ділянки Департаменту забезпечення ресурси: платежів Сумської міської ради (40456009) за адресою: м. Суми, вул. Гончарна. 31/1, площею 0,0905 га кадастровий номер 5910136600:18:005:0032, категорія та функціональне призначення земельної ділянки землі житлової та громадської забудови Сумської міської ради для будівництва та обслуговування жило будинку, господарських будівель і споруд (присадибна ділянка), що знаходиться в комунальній власно- територіальної громади м. Суми, на дві земельні площами: 0,0394 га і 0,0511 га. Визнано недійсним рішення Сумської міської ради від 28.02.2018 № 3137-МР Про надані Комунальному підприємству Сумижилкомсервіс Сумської міської ради в постійне користувань земельної ділянки за адресою: АДРЕСА_1 , яким надано в постійне користування Комунальному підприємству Сумижилкомсервіс Сумської міської ради (34328815) земельну ділянку адресою: АДРЕСА_1 , площею 0,0394 га кадастровий номер 5910136600:18:005:0036 категорія та функціональне призначення: за рахунок земель житлової та громадської забудови Сумської міської ради під розміщеним дитячим майданчиком (а.с. 18-22).

Зазначена постанова залишена без змін постановою Сумського апеляційного суду від 09.04.2019(а.с. 23-25) та постановою Верховного Суду від 11.11.2020 року (а.с. 26-31).

В подальшому рішенням Сумського окружного адміністративного суду від 25.03.2021 року по справі № 480/9552/20 (яке залишено без змін постановою Другого апеляційного адміністративного суду від 28.09.2021 року), позовні вимоги задоволено. Визнано протиправним та скасовано рішення Державного кадастрового реєстратора ГУ Держгеокадастру у Сумській області Самохвал Т.В., оформлене у формі повідомлення про відмову у прийнятті заяви про внесення відомостей (змін до них) до Державного земельного кадастру від 16.12.2020 за № ПВ - 5900029702020, яким відмовлено у прийнятті заяви про внесення відомостей (змін до них) до Державного земельного кадастру. Зобов`язано Державного кадастрового реєстратора ГУ Держгеокадастру у Сумській області Самохвал Т.В. прийняти заяву від 02.12.2020 та зареєструвати в Державному земельному кадастрі земельну ділянку щодо якої розроблений проект землеустрою, який поданий разом із заявою ОСОБА_1 02.12.2020 державному кадастровому реєстратору ГУ Держгеокадастру у Сумській області ОСОБА_2 шляхом присвоєння нового кадастрового номеру (а.с. 32-35, 36-40).

На виконання вищезазначеного рішення державний кадастровий реєстратор відділу № 4 Управління надання адміністративних послуг Головного управління Держгеокадастру у Сумській області Самохвал Т.В. надала відповідь від 07.10.2022 року, в якій зазначено про перетин з ділянкою 5910136600:18:005:0057, площа співпадає на 41,2308% та, що згідно даних Національної кадастрової системи земельна ділянка з кадастровим номером 5910136600:18:005:0057 сформована на підставі технічної документації із землеустрою щодо інвентаризації земель Сумської міської територіальної громади за адресою: АДРЕСА_1 земельні ділянки запасу (земельні ділянки, які не надані у власність або користування громадянам чи юридичним особам) (03.19), розроблена ДП Центр Державного земельного кадастру на підставі рішення VІІІ скликання IV сесії Сумської міської ради від 24 лютого 2021 року № 452-МР (а.с. 41).

Рішенням VІІІ скликання IV сесії Сумської міської ради від 24.02.2021 року за №451-МР скасовано рішення Сумської міської ради від 24.12.2008 року за № 2269-МР Про надання згоди (дозволу) на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки ОСОБА_1 .

Рішенням VІІІ скликання IV сесії Сумської міської ради від 24.02.2021 № 452-МР вирішено провести інвентаризацію земель Сумської міської територіальної громади за адресою: АДРЕСА_1 , площа земельної ділянки буде уточнена при розробленні технічної документації із землеустрою щодо інвентаризації земель та надати Департаменту забезпечення ресурсних платежів Сумської міської ради (40456009) дозволу на розроблення технічної документації із землеустрою щодо інвентаризації земель зазначених у пункті 1 рішення (а.с. 42).

Не погодившись з рішенням від 24.02.2021 року за №451-МР, позивачка оскаржила його до суду.

Рішенням Сумського окружного адміністративного суду від 29.11.2021 у справі № 480/7831/21 визнано протиправним та скасовано рішення Сумської міської ради від 24.02.2021р. за № 451-МР Про скасування рішення Сумської міської ради від 24.12.2008року за № 2269-МР Про надання згоди (дозволу) на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки ОСОБА_1 (а.с. 43-46).

Звертаючись з даним позовом до суду, позивачка просить визнати протиправним та скасувати рішення Сумської міської ради восьмого скликання четвертої сесії Сумської міської ради від 24 лютого 2021 року № 452-МР Про інвентаризацію земель Сумської міської територіальної громади за адресою: АДРЕСА_1 та надання Департаменту забезпечення ресурсних платежів Сумської міської ради (40456009) дозволу на розроблення технічної документації із землеустрою щодо інвентаризації земель зазначених у пункті 1 рішення, оскільки на підставі зазначеного рішення згідно даних Національної кадастрової системи була сформована земельна ділянка з кадастровим номером 5910136600:18:005:0057, площа якої співпадає на 41,2308% із земельною ділянкою, яку бажає отримати у власність позивачка.

Надаючи оцінку спірним правовідносинам, суд враховує наступне.

Відповідно до ч. 2 ст. 19 Конституції України встановлено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Частиною 5 статті 60 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" встановлено, що органи місцевого самоврядування від імені та в інтересах територіальних громад відповідно до закону здійснюють правомочності щодо володіння, користування та розпорядження об`єктами права комунальної власності, в тому числі виконують усі майнові операції, можуть передавати об`єкти права комунальної власності у постійне або тимчасове користування юридичним та фізичним особам, укладати договори в рамках державно-приватного партнерства, у тому числі концесійні договори, здавати їх в оренду, продавати і купувати, використовувати як заставу, вирішувати питання їхнього відчуження, визначати в угодах та договорах умови використання та фінансування об`єктів, що приватизуються та передаються у користування і оренду.

Сільська, селищна, міська, районна у місті (у разі її створення), районна, обласна рада проводить свою роботу сесійно (ч. 1 ст. 46 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні").

Частиною 1 та 10 статті 59 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" визначено, що рада в межах своїх повноважень приймає нормативні та інші акти у формі рішень.

Акти органів та посадових осіб місцевого самоврядування з мотивів їхньої невідповідності Конституції або законам України визнаються незаконними в судовому порядку.

Так, спірні правовідносини виникли у зв`язку із прийняттям Сумською міською радою рішення про надання дозволу Департаменту забезпечення ресурсних платежів на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність (користування) за адресою АДРЕСА_1 , за наявності у позивача розробленого проекту землеустрою на наведену земельну ділянку.

Таким чином, основні питання які виникають під час розв`язання наведеного спору є:

- Чи можливе надання дозволу на розробку проєкту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність (користування) кільком особам щодо однієї і тієї ж самої земельної ділянки.

- Наявності (відсутності) порушення прав (інтересів) особи, якій першій надано дозвіл на розроблення документації із землеустрою на земельну ділянку.

- Правових наслідків надання дозволу на розробку проєкту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність (користування) кільком особам щодо однієї і тієї ж самої земельної ділянки.

Порядок надання земельних ділянок державної або комунальної власності у власність регулюється статтями 116,118 ЗК України. Цей порядок полягає в такому:

Згідно ст.116 Земельного кодексу України громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом або за результатами аукціону.

Набуття права власності громадянами та юридичними особами на земельні ділянки, на яких розташовані об`єкти, які підлягають приватизації, відбувається в порядку, визначеному частиною першою статті 128 цього Кодексу.

2. Набуття права на землю громадянами та юридичними особами здійснюється шляхом передачі земельних ділянок у власність або надання їх у користування.

3. Безоплатна передача земельних ділянок у власність громадян провадиться у разі:

а) приватизації земельних ділянок, які перебувають у користуванні громадян;

б) одержання земельних ділянок внаслідок приватизації державних і комунальних сільськогосподарських підприємств, установ та організацій;

в) одержання земельних ділянок із земель державної і комунальної власності в межах норм безоплатної приватизації, визначених цим Кодексом.

4. Передача земельних ділянок безоплатно у власність громадян у межах норм, визначених цим Кодексом, провадиться один раз по кожному виду цільового призначення.

Частиною 6 статті 118 Земельного кодексу України передбачено, що громадяни, зацікавлені в одержанні безоплатно у власність земельної ділянки із земель державної або комунальної власності для ведення фермерського господарства, ведення особистого селянського господарства, ведення садівництва, будівництва та обслуговування жилого будинку, господарських будівель і споруд (присадибної ділянки), індивідуального дачного будівництва, будівництва індивідуальних гаражів у межах норм безоплатної приватизації, подають клопотання до відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу. У клопотанні зазначаються цільове призначення земельної ділянки та її орієнтовні розміри. До клопотання додаються графічні матеріали, на яких зазначено бажане місце розташування земельної ділянки, погодження землекористувача (у разі вилучення земельної ділянки, що перебуває у користуванні інших осіб) та документи, що підтверджують досвід роботи у сільському господарстві або наявність освіти, здобутої в аграрному навчальному закладі (у разі надання земельної ділянки для ведення фермерського господарства). У разі якщо земельна ділянка державної власності розташована за межами населених пунктів і не входить до складу певного району, клопотання подається до Ради міністрів Автономної Республіки Крим. Верховній Раді Автономної Республіки Крим, Раді міністрів Автономної Республіки Крим, органам виконавчої влади або органам місцевого самоврядування, які передають земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, забороняється вимагати додаткові матеріали та документи, не передбачені цією статтею.

Частиною 7 статті 118 Земельного кодексу України передбачено, що відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, розглядає клопотання у місячний строк і дає дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або надає мотивовану відмову у його наданні. Підставою відмови у наданні такого дозволу може бути лише невідповідність місця розташування об`єкта вимогам законів, прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, генеральних планів населених пунктів та іншої містобудівної документації, схем землеустрою і техніко-економічних обґрунтувань використання та охорони земель адміністративно-територіальних одиниць, проектів землеустрою щодо впорядкування територій населених пунктів, затверджених у встановленому законом порядку.

Проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки розробляється за замовленням громадян суб`єктами господарювання, які є виконавцями робіт із землеустрою згідно із законом, у строки, що обумовлюються угодою сторін.

Частиною 9 статті 118 Земельного кодексу України передбачено, що відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування, що передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, у двотижневий строк з дня отримання проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки приймає рішення про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки та надання її у власність.

Таким чином аналізуючи зміст наведених норм, звертаючись до органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування з клопотанням про надання дозволу на розробку проєкту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, зацікавлена особа звертається до власника земельної ділянки - держави або територіальної громади (в особі відповідного органу) з пропозицією про надання у власність земельної ділянки.

У дозволі на виготовлення проєкту землеустрою визначається лише приблизна площа земельної ділянки та орієнтовне місцезнаходження (наприклад, земельний масив, у межах якого вона буде знаходитись).

Конкретизується ж земельна ділянка у проєкті землеустрою. Проєкт землеустрою щодо відведення земельної ділянки включає інформацію щодо меж земельної ділянки та інформацію, важливу для визначення можливості використання земельної ділянки у той чи інший спосіб, зокрема перелік обмежень у використанні земельних ділянок (меж охоронних зон (наприклад, біля ліній електропередач), зон санітарної охорони, санітарно-захисних зон і зон особливого режиму використання земель); матеріали погодження проєкту землеустрою тощо (стаття 50 Закону України «Про землеустрій»).

Отже, дозвіл на розробку проєкту землеустрою щодо відведення земельної ділянки означає дозвіл власника земельної ділянки здійснити певні дії на землі власника, аби мати змогу в подальшому точно визначити об`єкт власності.

Таким чином, цей дозвіл наділяє заінтересовану особу повноваженням ідентифікувати на землі власника земельну ділянку, яку ця особа бажає отримати у власність в майбутньому.

Так, у постанові від 17 жовтня 2018 року у справі № 380/624/16-ц (провадження № 14-301цс18) Велика Палата Верховного Суду дійшла висновку, що рішення про надання дозволу на розробку проєкту землеустрою не є правовстановлюючим актом і не гарантує особі чи невизначеному колу осіб набуття права власності чи користування на земельну ділянку.

Звернення заінтересованої особи до органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування за затвердженням проєкту землеустрою є пропозицією цієї особи щодо визначення конкретного предмета власності - земельної ділянки, конкретизованої у проєкті землеустрою.

Затвердження проєкту землеустрою щодо відведення ділянки засвідчує згоду власника земельної ділянки (в особі органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування) із вибором предмета власності - земельної ділянки, конкретизованої у проєкті землеустрою.

Водночас суд звертає увагу, що відсутність відносин між сторонами до моменту затвердження проекту землеустрою та передачу у власність земельної ділянки не означає, що сторони не несуть жодних обов`язків по відношенню одна до одної. Добросовісність та розумність належать до фундаментальних засад цивільного права (пункт 6 частини першої статті 3 ЦК України). Отже, сторони повинні діяти правомірно, зокрема, поводитися добросовісно, розумно враховувати інтереси одна одної, утримуватися від недобросовісних дій чи бездіяльності. Прояви таких обов`язків та недобросовісної чи нерозумної поведінки є численними і не можуть бути визначені у вичерпний спосіб.

При цьому обов`язок діяти добросовісно поширюється на обидві сторони.

Так, може кваліфікуватися як недобросовісна така поведінка власника земельної ділянки (в особі органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування), коли він необґрунтовано зволікає з наданням дозволу на розробку проєкту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, не повідомляє чи несвоєчасно повідомляє про відмову у наданні дозволу або не наводить вичерпні мотиви такої відмови, надає дозвіл на розробку проєкту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, завідомо знаючи про перешкоди у наданні земельної ділянки в оренду, необґрунтовано зволікає з розглядом проєкту землеустрою щодо відведення, безпідставно відмовляє у його затвердженні і у той же час надає дозвіл на розробку проєкту землеустрою та затверджує цей проєкт щодо іншої особи.

З іншого боку, якщо особа, отримавши дозвіл на розробку проєкту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, сама зволікає з його розробкою та поданням на затвердження, вона цілком може очікувати, що земельна ділянка буде надана у власність іншій особі. Не вважатиметься добросовісною і поведінка особи, яка отримала дозвіл на розробку проєкту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, розробила проєкт та подала його на затвердження, завідомо знаючи про перешкоди у наданні земельної ділянки у власність.

Виходячи з викладеного, суд дійшов висновку, що неможливо надати єдину універсальну відповідь на питання про те, чи є поведінка органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування, який надав дозвіл на розробку проєкту землеустрою щодо відведення земельної ділянки кільком особам, правомірною чи неправомірною. Відповідь на це питання залежить від оцінки такої поведінки як добросовісної чи недобросовісної, і така оцінка має здійснюватися у кожній справі окремо виходячи з конкретних обставин справи.

Суд звертає увагу на те, що звернення особи до органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування з метою отримання земельної ділянки у власність зумовлене інтересом особи на отримання цієї земельної ділянки, за відсутності для цього законних перешкод.

Так, аналізуючи зміст спірних правовідносин суд зазначає, що рішенням Сумської міської ради № 2269-МР від 24.12.2008 р. ОСОБА_1 надано дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність для будівництва та обслуговування житлового будинку, господарських будівель та споруд за адресою: АДРЕСА_1 , орієнтовною площею 0,0850 га (а.с. 8).

ПП МЕГАПОЛІС виготовлено проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки від 09.07.2013 р., яка в подальшому 04.09.2013 р. зареєстрована в Державному земельному кадастрі земельна ділянка за кадастровим номером 5910136600:18:005:0032, площею 0,0905 га, за адресою: АДРЕСА_1 (а.с. 9-11).

В подальшому Сумською міською радою позивачці неодноразово відмовлялося в затвердженні вищезазначеного погодженого проекту землеустрою.

За результатами судового оскарження, постановами Зарічного районного суду м. Суми: від 17.08.2015 р. по справі № 5223/279/15-а (а.с. 12); від 21.01.2016 р. по справі № 591/8086/15-а (а.с. 13-14); по справі № 591/5302/16-а (а.с. 15-17), рішення Сумської міської ради про відмову у затвердженні проекту землеустрою скасовані, а також зобов`язано Сумську міську раду на найближчому пленарному засіданні чергової сесії розглянути проект землеустрою щодо відведення позивачці спірної земельної ділянки.

Рішенням Сумської міської ради № 1833-МР від 22.02.2017 р. надано дозвіл на розроблення технічної документації департаменту забезпечення ресурсних платежів Сумської міської ради щодо поділу вищезазначеної земельної ділянки, площею 0,0905 га, кадастровий номер 5910135600:18:005:0032, яка розташована за адресою: АДРЕСА_1 .

Рішенням Ковпаківського районного суду м. Суми від 17.01.2019 у справі № 592/10064/18 визнано недійсним рішення Сумської міської ради від 21.06.2017 № 2278- МР Про погоджень технічної документації із землеустрою щодо поділу земельної ділянки, яким погоджено технічну документацію із землеустрою щодо поділу земельної ділянки Департаменту забезпечення ресурси: платежів Сумської міської ради (40456009) за адресою: м. Суми, вул. Гончарна. 31/1, площею 0,0905 га кадастровий номер 5910136600:18:005:0032, категорія та функціональне призначення земельної ділянки землі житлової та громадської забудови Сумської міської ради для будівництва та обслуговування жило будинку, господарських будівель і споруд (присадибна ділянка), що знаходиться в комунальній власно- територіальної громади м. Суми, на дві земельні площами: 0,0394 га і 0,0511 га. Визнано недійсним рішення Сумської міської ради від 28.02.2018 № 3137-МР Про надані Комунальному підприємству Сумижилкомсервіс Сумської міської ради в постійне користувань земельної ділянки за адресою: АДРЕСА_1 , яким надано в постійне користування Комунальному підприємству Сумижилкомсервіс Сумської міської ради (34328815) земельну ділянку адресою: АДРЕСА_1 , площею 0,0394 га кадастровий номер 5910136600:18:005:0036 категорія та функціональне призначення: за рахунок земель житлової та громадської забудови Сумської міської ради під розміщеним дитячим майданчиком (а.с. 18-22).

Зазначена постанова залишена без змін постановою Сумського апеляційного суду від 09.04.2019(а.с. 23-25) та постановою Верховного Суду від 11.11.2020 року (а.с. 26-31).

В подальшому рішенням Сумського окружного адміністративного суду від 25.03.2021 року по справі № 480/9552/20 (яке залишено без змін постановою Другого апеляційного адміністративного суду від 28.09.2021 року), позовні вимоги задоволено. Визнано протиправним та скасовано рішення Державного кадастрового реєстратора ГУ Держгеокадастру у Сумській області Самохвал Т.В., оформлене у формі повідомлення про відмову у прийнятті заяви про внесення відомостей (змін до них) до Державного земельного кадастру від 16.12.2020 за № ПВ - 5900029702020, яким відмовлено у прийнятті заяви про внесення відомостей (змін до них) до Державного земельного кадастру. Зобов`язано Державного кадастрового реєстратора ГУ Держгеокадастру у Сумській області Самохвал Т.В. прийняти заяву від 02.12.2020 та зареєструвати в Державному земельному кадастрі земельну ділянку щодо якої розроблений проект землеустрою, який поданий разом із заявою ОСОБА_1 02.12.2020 державному кадастровому реєстратору ГУ Держгеокадастру у Сумській області ОСОБА_2 шляхом присвоєння нового кадастрового номеру (а.с. 32-35, 36-40).

На виконання вищезазначеного рішення державний кадастровий реєстратор відділу № 4 Управління надання адміністративних послуг Головного управління Держгеокадастру у Сумській області Самохвал Т.В. надала відповідь від 07.10.2022 року, в якій зазначено про перетин з ділянкою 5910136600:18:005:0057, площа співпадає на 41,2308% та, що згідно даних Національної кадастрової системи земельна ділянка з кадастровим номером 5910136600:18:005:0057 сформована на підставі технічної документації із землеустрою щодо інвентаризації земель Сумської міської територіальної громади за адресою: АДРЕСА_1 земельні ділянки запасу (земельні ділянки, які не надані у власність або користування громадянам чи юридичним особам) (03.19), розроблена ДП Центр Державного земельного кадастру на підставі рішення VІІІ скликання IV сесії Сумської міської ради від 24 лютого 2021 року № 452-МР (а.с. 41).

Рішенням VІІІ скликання IV сесії Сумської міської ради від 24.02.2021 року за №451-МР скасовано рішення Сумської міської ради від 24.12.2008 року за № 2269-МР Про надання згоди (дозволу) на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки ОСОБА_1 .

Рішенням VІІІ скликання IV сесії Сумської міської ради від 24.02.2021 № 452-МР вирішено провести інвентаризацію земель Сумської міської територіальної громади за адресою: АДРЕСА_1 , площа земельної ділянки буде уточнена при розробленні технічної документації із землеустрою щодо інвентаризації земель та надати Департаменту забезпечення ресурсних платежів Сумської міської ради (40456009) дозволу на розроблення технічної документації із землеустрою щодо інвентаризації земель зазначених у пункті 1 рішення (а.с. 42).

Так, аналіз обставин справи дає можливість зробити висновок про некоректну поведінку саме суб`єкта владних повноважень-Сумської міської ради щодо прийняття рішень які перешкоджали позивачу у затвердженні проєкту землеустрою на земельну ділянку по АДРЕСА_1 .

Зазначені обставини підтверджуються рішеннями судів по справах: № 5223/279/15-а, № 591/8086/15-а, № 591/5302/16-а, 592/10064/18, 480/9552/20, № 480/7831/21.

Таким чином, суд приходить висновку, що оскаржуване рішення за наявності зазначених обставин та обізнаності Сумської міської ради про існування рішень судів про необхідність розгляду питання затвердження проєкту землеустрою на зазначену земельну ділянку є некоректною поведінкою Сумської міської ради щодо надання Департаменту забезпечення ресурсних платежів Сумської міської ради дозволу на розроблення технічної документації із землеустрою щодо інвентаризації земель зазначених у пункті 1 рішення.

Суд також бере до уваги відсутність відзиву на адміністративний позов з боку Сумської міської ради та пояснень щодо спірного рішення від третьої особи- Департаменту забезпечення ресурсних платежів Сумської міської ради.

Враховуючи викладене, оскаржуване рішення є таким, що не відповідає приписам ч. 2 ст. 2 КАС України, що є підставою для задоволення позовних вимог.

Частинами 1 та 2 статті 77 КАС України встановлено, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Відповідач не довів та не намагався довести правомірності своєї позиції у даній справі.

На підставі викладеного, суд дійшов висновку, що рішення Сумської міської ради восьмого скликання четвертої сесії Сумської міської ради від 24 лютого 2021 року № 452-МР Про інвентаризацію земель Сумської міської територіальної громади за адресою: АДРЕСА_1 та надання Департаменту забезпечення ресурсних платежів Сумської міської ради (40456009) дозволу на розроблення технічної документації із землеустрою щодо інвентаризації земель зазначених у пункті 1 рішення є протиправним та підлягає скасуванню.

Відповідно до ч.1 ст. 139 Кодексу адміністративного судочинства України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

Тому, суд вважає за необхідне стягнути на користь позивача за рахунок бюджетних асигнувань відповідача судовий збір, сплачений при подачі позову до суду (а.с. 51).

Керуючись ст.ст. 90, 139, 143, 241-246, 250, 255, 295 КАС України, суд, -

В И Р І Ш И В:

Адміністративний позов ОСОБА_1 до Сумської міської ради, третя особа - Департамент забезпечення ресурсних платежів Сумської міської ради про визнання протиправним та скасування рішення задовольнити.

Визнати протиправним та скасувати рішення Сумської міської ради восьмого скликання четвертої сесії Сумської міської ради від 24 лютого 2021 року № 452-МР Про інвентаризацію земель Сумської міської територіальної громади за адресою: АДРЕСА_1 та надання Департаменту забезпечення ресурсних платежів Сумської міської ради (40456009) дозволу на розроблення технічної документації із землеустрою щодо інвентаризації земель зазначених у пункті 1 рішення.

Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Сумської міської ради (40030, м.Суми, майдан Незалежності, 2, код ЄДРПОУ 23823253) на користь ОСОБА_1 ( АДРЕСА_2 , РНОКПП НОМЕР_1 ) сплачений судовий збір в розмірі 1073 гривень 60 копійок.

Рішення може бути оскаржено до Другого апеляційного адміністративного суду шляхом подачі апеляційної скарги на рішення суду протягом тридцяти днів з дня складення судового рішення.

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Суддя О.А. Прилипчук

СудСумський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення08.06.2023
Оприлюднено12.06.2023
Номер документу111412406
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу регулюванню містобудівної діяльності та землекористування, зокрема у сфері землеустрою; державної експертизи землевпорядної документації; регулювання земельних відносин, з них з питань здійснення публічно-владних управлінських функцій з розпорядження земельними ділянками

Судовий реєстр по справі —480/934/23

Ухвала від 08.05.2024

Адміністративне

Сумський окружний адміністративний суд

О.А. Прилипчук

Ухвала від 23.04.2024

Адміністративне

Сумський окружний адміністративний суд

О.А. Прилипчук

Ухвала від 19.02.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Стародуб О.П.

Постанова від 20.12.2023

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Спаскін О.А.

Ухвала від 15.08.2023

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Спаскін О.А.

Ухвала від 15.08.2023

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Спаскін О.А.

Ухвала від 28.07.2023

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Спаскін О.А.

Рішення від 08.06.2023

Адміністративне

Сумський окружний адміністративний суд

О.А. Прилипчук

Ухвала від 09.02.2023

Адміністративне

Сумський окружний адміністративний суд

О.А. Прилипчук

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні