ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД РІШЕННЯ ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
30 травня 2023 року Справа № 160/5708/23
Дніпропетровський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Луніної О.С., розглянувши в порядку письмового провадження у м. Дніпро адміністративну справу за позовом Приватного акціонерного товариства «Металургтрансремонт» до Головного управління ДПС у Дніпропетровській області про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії,-
ВСТАНОВИВ:
23.03.2023 до Дніпропетровського окружного адміністративного суду надійшла позовна заява Приватного акціонерного товариства «Металургтрансремонт» (вул. Олександра Оцупа, буд. 4, м. Дніпро, 49051, код ЄДРПОУ 05509858) до Головного управління ДПС у Дніпропетровській області (вул. Сімферопольська, 17-а, м. Дніпро, 49005, код ЄДРПОУ ВП 44118658), в якій позивач просить:
- визнати протиправним та скасувати рішення щодо визнання можливим своєчасного виконання платником податків свого податкового обов`язку від 22.09.2022 №50097/6/04-36-04-04-10 Головного управління ДПС у Дніпропетровській області;
- зобов`язати Головне управління ДПС у Дніпропетровській області прийняти рішення щодо визнання неможливості своєчасного виконання платником податків свого податкового обов`язку за заявою від 29.08.2022 № 45/355 (вх. номер 60429/6 від 30.08.2022) Приватного акціонерного товариства «Металургтрансремонт» за формою та змістом за Порядком, затвердженим Наказом Міністерства фінансів України №225 від 29.07.2022.
Позовні вимоги обґрунтовані тим, що 29.08.2022 позивач звернувся до Головного управління ДПС у Дніпропетровській області із заявою про неможливість своєчасного виконання ПрАТ «Металургтрансремонт» свого податкового обов`язку. Оскаржуваним рішенням визначено можливість своєчасного виконання платником податків податкового обов`язку. Позивач не погоджується з оскаржуваним рішенням, зазначаючи на порушенні строків прийняття рішення, що, на його думку, може трактуватись на користь підприємства та вважатись, що відповідач станом на 20.09.2022 прийняв доводи та документи позивача та «за мовчазною згодою» прийняв рішення щодо неможливості своєчасного виконання ПрАТ «Металургтрансремонт» свого податкового обов`язку. Позивач зазначав у поданій заяві, що відповідно до наказу № 35 «Про графік роботи» від
28.02.2022 ПрАТ «Металургтрансремонт», у зв`язку з відсутністю організаційних та технічних умов для виконання робіт, викликаних обставинами невідворотної сили, вводився простій для робітників ПрАт «МЕТАЛУРГТРАНСРЕМОНТ», крім сторожової охорони з 01.03.2022 по 31.03.2022. Відповідно до наказу №45/2 «Про графік роботи» від 28.02.2022 ПрАТ «Металургтрансремонт», у зв`язку з відсутністю організаційних та технічних умов для виконання робіт, викликаних форс-мажорними обставинами, переведено на режим неповного робочого тижня з розрахунку 16 годин на тиждень робітників ПрАТ «МЕТАЛУРГТРАНСРЕМОНТ», крім сторожової охорони з 01.03.2022 по 31.03.2022. Також, позивач зазначав, що існують інші документально підтверджені обставини щодо відсутності грошових коштів на рахунках підприємства та неможливості виконання зобов`язань підприємством, а саме: копії виписок банку, копії звіту про заборгованість з оплати праці на 01.08.2022, та копії платіжних доручень №47-№63 шодо підтвердження відсутності грошових коштів на рахунку підприємства. Крім того, 02.08.2022 о 01 год 30 хв. збройними силами Російської Федерації, порушено закони та звичаї війни, здійснено артилерійський обстріл з РЗСО 300 мм «Смерч» 9М549 по території ПрАТ «Металургтрансремонт», розташованої на земельній ділянці комунальної власності Карпівської сільської ради Криворізького району Дніпропетровської області кадастровий номер 1225855300:09:009:0603 за адресою с. Карпівка, вул. Центральна, 203.
Дані обставини підтверджуються витягом з ЄРДР за номером кримінального провадження 12022041610000209, внесеного до ЄРДР 02.08.2022 за ч. 1 ст. 438 КК України. Зазначено, що ПрАТ «Металургтрансремонт» завжди дисципліновано виконувало всі свої зобов`язання, зокрема податкові. Неможливість виконати податкові зобов`язання в т.ч. викликана недоотриманням грошових коштів позивачем за своїми контрактами від інших контрагентів, які наразі окуповані та/або знищенні внаслідок збройної агресії російської федерації. На адресу таких контрагентів були направлені запити (листи) з приводу причин невиконання контрагентами грошових зобов`язань. Але з урахуванням існування очевидих проблем з комунікацію зі знищеними та/або окупованими підприємствами - відповіді наразі не надійшли, окрім ПАТ «Запоріжсталь» та ПАТ «Енергомашспецсталь». Останні направили на адресу позивача листи, відповідно до яких зазначають, що на сьогоднішній день існують форс-мажорні обставини (надзвичайні події), а тому виконання умов контракту не є можливими. Стосовно підтвердження форс-мажору надавався лист від 28.02.2022 (№ 2024/02.0-7.1), яким Торгово-промислова палата України (далі - ТПП України) на підставі ст.ст. 14, 14-1 Закону України «Про торгово-промислові палати в Україні» від 02.12.1997 № 671/97-ВР, Статуту ТПП України, засвідчила форс-мажорні обставини (обставини непереборної сили), а саме військову агресію російської федерації проти України, що стало підставою введення воєнного стану з 05 години 30 хвилин 24 лютого 2022 року строком на 30 діб, відповідно до Указу Президента України від 24 лютого 2022 року №64/2022 «Про введення воєнного стану в Україні». Позивач вказує, що законодавцем встановлена певна послідовність прийняття рішення про можливість чи неможливість виконання своїх податкових зобов`язань платником. Так, вирішенню питанню щодо неможливості виконання зобов`язань повинна слугувати хоча б одна з підстав, яка документально підтверджена. Однак, відповідач формально без належного аналізу своїм рішенням відмовив у задоволенні заяви позивача. Наведені обставини свідчать про протиправність прийнятого рішення.
Ухвалою Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 30.03.2023 відкрито провадження у справі № 160/5708/23 та вирішено здійснювати розгляд справи за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами, а також встановлено відповідачу строк для подання відзиву на позовну заяву протягом п`ятнадцяти днів з дня отримання ухвали.
04.05.2023 судом отримано відзив Головного управління ДПС у Дніпропетровській області на адміністративний позов Приватного акціонерного товариства «Металургтрансремонт», в якому відповідач заперечує проти задоволення позовних вимог, вважає їх безпідставними з огляду на наступне. Заяву від 29.08.2022 №45/355 ПАТ «Металургтрансремонт» до ГУ ДПС надано 30.08.2022 (вx. №60429/6). Порядок №225 набрав чинності з дня його офіційного опублікування 06 вересня 2022 року. Відповідно п. 1 Розділу III Порядку 225 контролюючий орган розглядає заяву платника податків та відповідні документи (копії документів) протягом 20 календарних днів з дня, наступного за днем їх отримання, та приймає відповідне рішення (у разі недостатності документів (копій документів), що підтверджують неможливість виконання у платника податків податкових обов`язків, контролюючий орган направляє платнику попереднє рішення з пропозицією надати такі протягом 10 календарних днів).При цьому, Порядком N°225 не встановлена обов`язковість прийняття попереднього рішення при розгляді заяв про неможливість виконання податкового обов`язку, зокрема у разі відсутності підстав для прийняття такого рішення. Відповідно до листа ДПС України від 16.09.2022 №10918/7/99-00-04-02-04-07, надісланого на адресу ГУ ДПС в областях та м. Киеві, а також МУ ДПС по роботі з ВПП, термін розгляду заяв платників податків тa відповідних документів щодо можливості/неможливості виконання податкового обов`язку, які не були розглянуті на дату набрання чинності Порядком №225, розпочинається з 06 вересня 2022 року. Обгрунтуванням своїх вимог підприємство наводить часткове пошкодження майна підприємства в Карпівській ОТГ, а також недоотримання грошових коштів від контрагентів-замовників ПАТ «Запоріжсталь» (м. Запоріжжя), ПАТ «Енергомашспецсталь» (м.Краматорськ), ПАТ «Металургтрансремонт» Азовсталь», ПАТ «Маріупольський металургійний комбінат ім.Ілліча» (м.Маріуполь) та ін. При цьому, всупереч п.2 Переліку документів, яким передбачено надання інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, у разі його знищення відповідно до Порядку надання інформації з Державного ресстру речових прав на нерухоме майно, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 25.12.2015 №1127 (в редакції постанови Кабінету Міністрів України від 26.06.2019 №599), інформація щодо знищення нерухомого майна ПАТ «Металургтрансремонт» в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно не зареєстрована. Крім того, в порушення п.3 розд.ІІ Порядку №225, ПАТ «Металургтрансремонт» до заяви не надані документи, що можуть підтверджувати зазначені у заяві підстави та, відповідно, неможливість платника податків - юридичної особи виконання податкових обов`язків, зокрема, передбачені п.2, п.3, п.16 Переліку документів. ПАТ «Металургтрансремонт» в позовній заяві вказали загальний офіційний лист Торгово-промислової палати України від 28.02.2022 №2024/02.0-7.1, яким засвідчено форс-мажорні обставини: військову агресії російської федерації проти України, що стало підставою введення воєнного стану та підтверджено, що зазначені обставини з 24 лютого 2022 року до їх офіційного закінчення, є надзвичайними, невідворотними та об`єктивними обставинами для суб`єктів господарської діяльності та/або фізичних осіб по договору, окремим податковим та/чи іншим зобов`язанням/обов`язком, виконання яких/якого стало неможливим у встановлений термін внаслідок настання таких форс-мажорних обставин (обставин непереборної сили). Копія акту комісії щодо попереднього візуального огляду пошкодженого об`єкту від 04.08.2022 містить висновок щодо пошкодження виключно скління вікон на виробничих будівлях з ремонту дизелів на території с. Карпівка і пропонує провести поточний ремонт зі скління вікон, та не містить інформації про інші руйнування. При цьому зазначене руйнування відбулося 02.08.2022, а податковий борг виник у підприємства у І кварталі 2022 року. Копії виписок банку та платіжних доручень щодо підтвердження відсутності грошових коштів на рахунках в банківських установах надано лише станом на 01.08.2022, а не за весь період з моменту введення воєнного стану в Україні (з 24.02.2022) по дату надання заяви про неможливість виконання податкового обв`язку. З наданих документів не вбачається причино-наслідковий зв`язок з неможливістю виконання ПАТ «Металургтранеремонт» податкового обов`язку, оскільки пошкодження вікон не є пошкодженням об`єкту вцілому та невказує на абсолютну відсутність можливості здійснення виробничої діяльності. В тому числі, згідно аналізу фінансової звітності ПАТ «Металургтрансремонт», встановлено наявність руху грошових коштів в достатній для сплати податкового боргу кількості, що також свідчить про здійснення активної фінансово-господарської діяльності підприємством. Відповідач зазначає, що заява ПАТ «Металургтранеремонт» не містить у повному обсязі належних підстав та доказів, що можуть бути використані для підтвердження неможливості виконання ним своїх податкових обов`язків, а тому оскаржуване рішення є обґрунтованим та не підлягає скасуванню.
04.05.2023 до Дніпропетровського окружного адміністративного суду від Головного управління ДПС у Дніпропетровській області надійшла заява про вихід зі спрощеного провадження, у якій відповідач просить суд розглядати справу в порядку загального провадження, а у разі відмови у задоволенні заяви про вихід зі спрощеного провадження, розглядати справу в порядку спрощеного провадження з повідомленням сторін.
Ухвалою Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 10.05.2023 у задоволенні заяви Головного управління ДПС у Дніпропетровській області про вихід зі спрощеного провадження у справі №160/5708/23 відмовлено.
Справа розглядається судом в порядку спрощеного провадження за приписами статті 262 Кодексу адміністративного судочинства України без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами. При розгляді справи за правилами спрощеного позовного провадження суд досліджує докази і письмові пояснення, викладені у заявах по суті справи.
Розглянувши подані документи і матеріали, з`ясувавши фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд дійшов висновку про таке.
Приватне акціонерне товариство «Металургтрансремонт» (код ЄДРПОУ 05509858) зареєстровано суб`єктом господарської діяльності 30.06.1995, перебуває на податковому обліку в Головному управлінні ДПС у Дніпропетровській області, Лівобережна ДПІ (Індустріальний район м. Дніпра).
Видами діяльності за КВЕД є: 33.17 Ремонт і технічне обслуговування інших транспортних засобів (основний); 25.61 Оброблення металів та нанесення покриття на метали; 25.62 Механічне оброблення металевих виробів; 46.90 Неспеціалізована оптова торгівля; 49.41 Вантажний автомобільний транспорт; 68.10 Купівля та продаж власного нерухомого майна; 68.20 Надання в оренду й експлуатацію власного чи орендованого нерухомого майна; 33.12 Ремонт і технічне обслуговування машин і устатковання промислового призначення.
29.08.2022 за вих. №45/355 (від 30.08.2022 вх. №60429/6) Приватним акціонерним товариством «Металургтрансремонт» подано до Головного управління ДПС у Дніпропетровській області заяву про відсутність можливості своєчасно виконувати податкові зобов`язання під час воєнного стану (у відповідності до пункту 69.1 підрозділу 10 розділу ХХ Податкового кодексу України).
В заяві позивачем повідомлено про неможливість виконувати податкові зобов`язання.
Суду не надано копії заяви від 29.08.2022 за вих. №45/355 (від 30.08.2022 вх. №60429/6), проте в позовній заяві зазначено та відповідачем підтверджено у відзиві, що підставами неможливості виконання податкових зобов`язань серед іншого зазначено:
- відповідно до наказу № 35 «Про графік роботи» від 28.02.2022 ПрАТ «Металургтрансремонт», у зв`язку з відсутністю організаційних та технічних умов для виконання робіт, викликаних обставинами невідворотної сили, вводився простій для робітників ПрАт «МЕТАЛУРГТРАНСРЕМОНТ», крім сторожової охорони з 01.03.2022 по 31.03.2022. Відповідно до наказу №45/2 «Про графік роботи» від 28.02.2022 ПрАТ «Металургтрансремонт», у зв`язку з відсутністю організаційних та технічних умов для виконання робіт, викликаних форс-мажорними обставинами, переведено на режим неповного робочого тижня з розрахунку 16 годин на тиждень робітників ПрАТ «МЕТАЛУРГТРАНСРЕМОНТ», крім сторожової охорони з 01.03.2022 по 31.03.2022. Визначені додаткові вихідні дня для працівників середу, четвер та п`ятницю. Вирішено у разі необхідності перевести працівників на дистанційну форму організації праці;
- існують документально підтверджені обставини щодо відсутності грошових коштів на рахунках підприємства та неможливості виконання зобов`язань підприємством, а саме: копії виписок банку, копії звіту про заборгованість з оплати праці на 01.08.2022, та копії платіжних доручень №47-№63 шодо підтвердження відсутності грошових коштів на рахунку підприємства;
- 02.08.2022 о 01 год 30 хв. збройними силами російської федерації порушено закони та звичаї війни, здійснено артилерійський обстріл з РЗСО 300 мм «Смерч» 9М549 по території ПрАТ «Металургтрансремонт», розташованої на земельній ділянці комунальної власності Карпівської сільської ради Криворізького району Дніпропетровської області кадастровий номер 1225855300:09:009:0603 за адресою с. Карпівка, вул. Центральна, 203. Дані обставини підтверджуються витягом з ЄРДР за номером кримінального провадження 12022041610000209, внесеного до ЄРДР 02.08.2022 за ч. 1 ст. 438 КК України;
- ПрАТ «Металургтрансремонт» завжди дисципліновано виконувало всі свої зобов`язання, зокрема податкові. Неможливість виконати податкові зобов`язання в т.ч. викликана недоотриманням грошових коштів позивачем за своїми контрактами від інших контрагентів, які наразі окуповані та/або знищенні внаслідок збройної агресії російської федерації. Зокрема ПРАТ «МК «АЗОВСТАЛЬ» та ПрАТ «Маріупольський металургійний комбінат імені Ілліча» у м. Маріуполь, ПАТ «Запоріжсталь» у м.Запоріжжя, ПАТ «Енергомашспецсталь» у м. Краматорськ. На адресу таких контрагентів були направлені запити (листи) з приводу причин невиконання контрагентами грошових зобов`язань. Але з урахуванням існування очевидих проблем з комунікацію зі знищеними та/або окупованими підприємствами - відповіді наразі не надійшли, окрім ПАТ «Запоріжсталь» та ПАТ «Енергомашспецсталь». Останні направили на адресу позивача листи, відповідно до яких зазначають, що на сьогоднішній день існують форс-мажорні обставини (надзвичайні події), а тому виконання умов контракту не є можливими;
- на підтвердження форс-мажору надавався лист від 28.02.2022 (№ 2024/02.0-7.1), яким Торгово-промислова палата України (далі - ТПП України) на підставі ст.ст. 14, 14-1 Закону України «Про торгово-промислові палати в Україні» від 02.12.1997 № 671/97-ВР, Статуту ТПП України, засвідчила форс-мажорні обставини (обставини непереборної сили), а саме військову агресію російської федерації проти України, що стало підставою введення воєнного стану з 05 години 30 хвилин 24 лютого 2022 року строком на 30 діб, відповідно до Указу Президента України від 24 лютого 2022 року №64/2022 «Про введення воєнного стану в Україні».
22.09.2022 відповідачем прийнято рішення №50097 щодо можливості своєчасного виконання платником податків свого податкового обов`язку з підстав:
- відсутня інформація з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, у разі його знищення відповідно до Порядку надання інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 25.12.2015 №1127 (згідно п.2 Переліку);
- відсутній Витяг з Єдиного реєстру досудових розслідувань, що засвідчує факт реєстрації відомостей про кримінальне правопорушення, отриманий у порядку, встановленому Кримінальним процесуальним кодексом України, у разі викрадення основних засобів або руйнування/втрати майна відповідно (згідно п.3 Переліку);
- відсутній документ, який підтверджує подання інформаційного повідомлення про пошкоджене та знищене нерухоме майно внаслідок бойових дій, терористичних актів, диверсій, спричинених військовою агресією російської федерації, програмними засобами Єдиного державного веб-порталу електронних послуг (Портал Дія) (п.16 Переліку);
- відсутні документи, що підтверджують відсутність коштів на всіх відкритих банківських рахунках платника податків (п.5 Переліку);
- не зазначені обставини непереборної сили (форс-мажорні обставини), які підтверджені документально (п.7 розд.ІІ Порядку №225).
Не погоджуючись з прийнятим рішенням, позивач звернувся до суду з цим позовом.
Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд виходить з наступного.
Статтею 67 Конституції України передбачено, що кожен зобов`язаний сплачувати податки і збори в порядку і розмірах, встановлених законом.
Правовідносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, зокрема: визначають вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час здійснення податкового контролю, а також відповідальність за порушення податкового законодавства, регулює Податковий кодекс України від 2 грудня 2010 року №2755-VІ (далі - Податковий кодекс України в редакції на час спірних відносин).
Приписами статті 16 Податкового кодексу України встановлено, що платник податків зобов`язаний, зокрема, вести в установленому порядку облік доходів і витрат, складати звітність, що стосується обчислення і сплати податків та зборів; подавати до контролюючих органів у порядку, встановленому податковим та митним законодавством, декларації, звітність та інші документи, пов`язані з обчисленням і сплатою податків та зборів; сплачувати податки та збори в строки та у розмірах, встановлених цим Кодексом та законами з питань митної справи; забезпечувати збереження документів, пов`язаних з виконанням податкового обов`язку, протягом строків, установлених цим Кодексом.
Законом України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо особливостей податкового адміністрування податків, зборів та єдиного внеску під час дії воєнного, надзвичайного стану» від 12.05.2022 №2260-IX (далі - Закон №2260-IX), який набрав чинності 27.05.2022, внесено зміни, зокрема, до пункту 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Податкового кодексу України, згідно з яким тимчасово, на період до припинення або скасування воєнного стану на території України, введеного Указом Президента України «Про введення воєнного стану в Україні» від 24 лютого 2022 року № 64/2022, затвердженим Законом України «Про затвердження Указу Президента України «Про введення воєнного стану в Україні» від 24 лютого 2022 року № 2102-IX, установлено особливості справляння податків і зборів.
Відповідно абзаців 1, 3 та 8 підпункту 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Податкового кодексу України, у разі відсутності у платника податків можливості своєчасно виконати свій податковий обов`язок щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності та/або документів (повідомлень), у тому числі передбачених статтями 39 і 392, пунктом 46.2 статті 46 цього Кодексу, реєстрації у відповідних реєстрах податкових або акцизних накладних, розрахунків коригування, подання електронних документів, що містять дані про факти і залишки пального та обсяг обігу пального або спирту етилового тощо, платники податків звільняються від передбаченої цим Кодексом відповідальності з обов`язковим виконанням таких обов`язків протягом шести місяців після припинення або скасування воєнного стану в Україні.
Платники податків, які мають можливість своєчасно виконувати податкові обов`язки щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності та/або документів (повідомлень), у тому числі передбачених статтями 39 і 392, пунктом 46.2 статті 46 цього Кодексу, реєстрації у відповідних реєстрах податкових накладних, розрахунків коригування, звільняються від відповідальності за несвоєчасне виконання таких обов`язків, граничний термін виконання яких припадає на період починаючи з 24 лютого 2022 року до дня набрання чинності Законом України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо особливостей податкового адміністрування податків, зборів та єдиного внеску під час дії воєнного, надзвичайного стану за умови реєстрації такими платниками податкових накладних та розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних» до 15 липня 2022 року, подання податкової звітності до 20 липня 2022 року та сплати податків та зборів у строк не пізніше 31 липня 2022 року.
Порядок підтвердження можливості чи неможливості виконання платником податків обов`язків, визначених у цьому підпункті, та перелік документів на підтвердження затверджується центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику.
В свою чергу, Міністерством фінансів України відповідно до підпункту 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX Перехідні положення ПК України прийнято наказ № 225 від 29.07.2022 (зареєстровано в Міністерстві юстиції України 25.08.2022 за № 967/38303), яким затверджено Порядок підтвердження можливості чи неможливості виконання платником податків обов`язків, визначених у підпункті 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX Перехідні положення Податкового кодексу України, та переліків документів на підтвердження (далі - Порядок підтвердження можливості/неможливості).
Пунктом 1 розділу II Порядку підтвердження можливості/неможливості, передбачено, що підставами неможливості виконання платниками податків - юридичними особами та їх відокремленими підрозділами податкових обов`язків (у тому числі обов`язків податкових агентів) є:
1) втрата (знищення чи зіпсуття) первинних документів, комп`ютерного та іншого обладнання внаслідок бойових дій, терористичних актів, диверсій, спричинених військовою агресією російської федерації;
2) неможливість використати чи вивезти документи, комп`ютерне та інше обладнання внаслідок ведення бойових дій, терористичних актів, диверсій, спричинених військовою агресією російської федерації;
3) використання чи вивезення документів, комп`ютерного або іншого обладнання, пов`язане з ризиком для життя чи здоров`я посадової особи платника податків або неможливе у зв`язку з встановленням уповноваженими органами державної влади відповідно до закону в умовах воєнного стану заборон та/або обмежень;
4) можливість витоку інформації щодо обсягів та місць зберігання пального або спирту етилового та їх знищення надалі внаслідок складання та реєстрації акцизних накладних, та/або подання електронних документів, що містять дані про фактичні залишки пального та обсяг обігу пального або спирту етилового, та/або подання заявки на переміщення пального або спирту етилового транспортними засобами, що не є акцизними складами пересувними тощо (виключно в частині виконання визначених цим абзацом обов`язків);
5) відсутність у платника податків інших посадових осіб, уповноважених відповідно до законодавства нараховувати, стягувати та вносити до бюджету податки, збори, а також вести бухгалтерський облік, складати та подавати податкову та фінансову звітність, відсутність можливості у власника призначити таких посадових осіб за умови відсутності у такого платника податків об`єктів оподаткування, або показників, які підлягають декларуванню, відповідно до вимог цього Кодексу, може бути пов`язана з такими обставинами:
посадова особа є одночасно одним із власників юридичної особи за умови, що відсутність такого співвласника (акціонера, учасника, засновника) унеможливлює прийняття рішення про призначення на постійній або тимчасовій основі іншої посадової особи;
юридична особа заснована на власності окремої фізичної особи, яка одночасно є єдиною посадовою особою такої юридичної особи.
6) перебування (податкова адреса платника податків та/або фактичне знаходження / знаходження виробничих потужностей тощо) на території населеного пункту, у якому ведуться воєнні (бойові) дії, який (які) знаходиться в оточенні (блокуванні) або тимчасово окупований збройними формуваннями російської федерації;
7) інші обставини непереборної сили (форс-мажорні обставини), підтверджені документально.
Відповідно до пункту 3 розділу II Порядку у разі неможливості виконання платником податків податкового обов`язку, у тому числі щодо своєї філії, представництва, відокремленого чи іншого структурного підрозділу, платник податків подає не пізніше 30 вересня 2022 року заяву про відсутність такої можливості (крім виконання обов`язку щодо реєстрації акцизних накладних та/або подання електронних документів, що містять дані про фактичні залишки пального та обсяг обігу пального або спирту етилового, та/або подання заявки на переміщення пального або спирту етилового транспортними засобами, що не є акцизними складами пересувними тощо) разом з вичерпним переліком документів (копій документів), інформації, які передбачені Переліком документів, що підтверджують неможливість платника податків - юридичної особи, у тому числі щодо своєї філії, представництва, відокремленого чи іншого структурного підрозділу своєчасно виконати свій податковий обов`язок, у тому числі обов`язок податкового агента затвердженим наказом Міністерства фінансів України від 29 липня 2022 року № 225 або Переліком документів, що підтверджують неможливість платника податків - фізичної особи, зокрема самозайнятої особи, своєчасно виконати свій податковий обов`язок, у тому числі обов`язок податкового агента затвердженим наказом Міністерства фінансів України від 29 липня 2022 року № 225 (далі - Переліки документів) до контролюючого органу в порядку передбаченому пунктом 8 цього розділу.
Заява має містити: повне найменування платника податків згідно з реєстраційними документами або прізвище, ім`я, по батькові (за наявності) платника податків; код платника податків згідно з Єдиним державним реєстром підприємств та організацій України або податковий номер; реєстраційний номер облікової картки платника податків або серію (за наявності) та номер паспорта (для фізичних осіб, які через свої релігійні переконання відмовляються від прийняття реєстраційного номера облікової картки платника податків та повідомили про це відповідний контролюючий орган і мають відмітку у паспорті); податкову адресу платника податків; найменування контролюючого органу, до якого подається заява; дату подання заяви; чітке та стисле обґрунтування підстав для підтвердження неможливості виконання платником податків податкових обов`язків з посиланням на документальне підтвердження викладених фактів; вичерпний перелік додатків із зазначенням кількості сторінок кожного документа, їх повної назви та реквізитів (дата, номер, найменування органу, що видав документ); які саме податкові обов`язки не мав / не має можливості виконати платник податків; інформацію про податкові періоди, за які неможливо виконувати податкові обов`язки, або інформацію щодо обставин, пов`язаних з проведенням воєнних (бойових) дій, терористичними актами, диверсіями або іншими обставинами непереборної сили (форс-мажорними обставинами), спричиненими військовою агресією російської федерації, тимчасовою окупацією збройними формуваннями російської федерації; підписи платника податку - фізичної особи або посадових осіб платника податку, засвідчені печаткою платника податку (за наявності).
За наявності інших документів, інформації, що підтверджують неможливість своєчасно виконати свій податковий обов`язок, платники податків - юридичні особи, у тому числі щодо своєї філії, представництва, відокремленого чи іншого структурного підрозділу, надають такі документи (копії документів).
До переліку документів, що підтверджують неможливість платника податків - юридичної особи, зокрема щодо своєї філії, представництва, відокремленого чи іншого структурного підрозділу, своєчасно виконати свій податковий обов`язок, у тому числі обов`язок податкового агента, згідно наказу Міністерства фінансів України від 29 липня 2022 року № 225 зокрема відносяться:
1. Акт, що засвідчує факт пожежі, складений відповідно до вимог пункту 7 Порядку обліку пожеж та їх наслідків, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 26 грудня 2003 року № 2030.
2. Інформація з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, у разі його знищення відповідно до Порядку надання інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 25 грудня 2015 року № 1127 (в редакції постанови Кабінету Міністрів України від 26 червня 2019 р. № 599).
3. Витяг з Єдиного реєстру досудових розслідувань, що засвідчує факт реєстрації відомостей про кримінальне правопорушення, отриманий у порядку, встановленому Кримінальним процесуальним кодексом України, у разі викрадення основних засобів або руйнування/втрати майна.
4. Інші документи, складені відповідно до вимог підпунктів 14, 15 пункту 2 Порядку визначення шкоди та збитків, завданих Україні внаслідок збройної агресії російської федерації, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 20 березня 2022 року № 326.
5. Документ, що підтверджує відсутність коштів на банківських рахунках платника податків (виписка з рахунків клієнта банку на дату подання до банку розрахункового документа на сплату податків).
6. Копія наказу підприємства про призупинення роботи підприємства та його працівників або встановлення простою в роботі підприємства, викликане обставинами непереборної сили (із зазначенням дати початку і закінчення такого призупинення (за можливості)).
7. Документ або повідомлення оператора поштового зв`язку (вказується посилання на офіційну сторінку оператора, де розміщене таке повідомлення), що підтверджує призупинення функціонування оператора поштового зв`язку та/або об`єктів поштового зв`язку на територіях, на яких ведуться (велися) бойові дії, та територіях, тимчасово окупованих збройними формуваннями російської федерації.
8. Документ або повідомлення банку (вказується посилання на офіційну сторінку банку, де розміщене таке повідомлення), що підтверджує призупинення роботи банку або його відокремлених підрозділів та/або платіжних систем у зв`язку із введенням воєнного стану.
9. Копії платіжних доручень (розрахункових та інших документів щодо ініціювання переказу коштів) або їх скріншот (знімок екрану) платника податків на сплату узгоджених сум грошових зобов`язань, податкового боргу, поданих до банку, що залишилися невиконаними, оскільки кошти не були зараховані до бюджету у зв`язку з відключенням банку від системи електронних платежів або порушенням у роботі системи авторизації банку. Надається разом із документом або повідомленням, зазначеним у пункті 8 цього Переліку.
10. Документ або повідомлення (вказується посилання на офіційну сторінку банку, де розміщено таке повідомлення), що підтверджує вимушене призупинення роботи головних управлінь Казначейства у зв`язку з введенням воєнного стану.
11. Повідомлення, що підтверджує аварійне (незаплановане) відключення постачання електроенергії в умовах воєнного стану, суб`єкта господарювання до сфери обслуговування якого належить таке підприємство, зокрема скріншот повідомлення в месенджер (Viber, Telegram тощо) і мобільних додатках.
12. Документ, що підтверджує вимушене відключення надання послуг глобальної мережі Інтернет, пов`язане з введенням воєнного стану, що унеможливило надання податкової звітності в електронній формі (інформаційне повідомлення інтернет-провайдера).
13. Документи, що свідчать про пошкодження, знищення, втрату майна, що знаходиться на балансі підприємства і є об`єктом оподаткування, єдиним джерелом для сплати податків або яке перебуває у податковій заставі (акт про надзвичайну подію, інвентаризаційний опис, протокол інвентаризаційної комісії, підписаний представником територіального органу ДСНС, згідно з якими відбувається відображення таких подій у бухгалтерському обліку та викладаються фактичні події, зазначаються понесені матеріальні втрати (перелік майна, його вартість); заява до правоохоронних органів; акт незалежного оцінювача; наявність страхового полісу, заява про страховий випадок тощо).
14. Документи, що свідчать про акти мародерства, грабежу, рейдерства, захоплення майна та примусове захоплення приміщення (копія заяви до територіального органу внутрішніх справ та документ, виданий відповідним правоохоронним органом щодо реєстрації кримінального провадження тощо).
15. Документи, що свідчать про подання заяви до правоохоронних органів про вчинення кримінального правопорушення та реєстрації кримінального провадження за результатами розгляду такої заяви.
16. Документи, що свідчать про пошкодження, втрату, знищення, зіпсуття документів бухгалтерського обліку або неможливості їх вивезення з територій, на яких ведуться (велися) бойові дії, та на територіях, тимчасово окупованих збройними формуваннями російської федерації (інформація про подання до контролюючого органу повідомлення згідно пункту 44.5 статті 44 глави 1 розділу II Податкового кодексу України, повідомлення про неможливість вивезення первинних документів згідно пункту 69.28 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Податкового кодексу України).
17. Подання інформаційного повідомлення про пошкоджене та знищене нерухоме майно внаслідок бойових дій, терористичних актів, диверсій, спричинених військовою агресією російської федерації, програмними засобами Єдиного державного вебпорталу електронних послуг (Портал Дія).
Платники податків подають до контролюючого органу заяву та документи в електронній формі шляхом надсилання через Електронний кабінет або у паперовій формі шляхом подання до контролюючого органу за місцем податкової адреси або будь-якого сервісного центру контролюючого органу, або надсилання поштою з повідомленням про вручення (пункт 8 розділу II Порядку).
Проаналізувавши вищевказані норми, суд зазначає, що у випадку неможливості виконання податкового обов`язку платник податків має можливість звернутись до контролюючого органу з відповідною заявою, в якій навести підстави неможливості виконання свого податкового обов`язку, передбачені Порядком підтвердження можливості/неможливості, та надати вичерпний перелік документів, визначений Переліком документів, та іншої інформації про відсутність можливості виконання податкових обов`язків.
Судом встановлено, та матеріалами справи підтверджено, що 29.08.2022 за вих.№45/355 (від 30.08.2022 вх. №60429/6) Приватним акціонерним товариством «Металургтрансремонт» подано до Головного управління ДПС у Дніпропетровській області заяву про відсутність можливості своєчасно виконувати податкові зобов`язання під час воєнного стану (у відповідності до пункту 69.1 підрозділу 10 розділу ХХ Податкового кодексу України).
В заяві позивачем повідомлено про неможливість виконувати податкові зобов`язання.
Стосовно визначених позивачем підстав неможливості виконувати податкові зобов`язання, суд зазначає наступне.
Відповідно до наказу № 35 «Про графік роботи» від 28.02.2022 ПрАТ «Металургтрансремонт», у зв`язку з відсутністю організаційних та технічних умов для виконання робіт, викликаних обставинами невідворотної сили, вводився простій для робітників ПрАт «МЕТАЛУРГТРАНСРЕМОНТ», крім сторожової охорони з 01.03.2022 по 31.03.2022.
Відповідно до наказу №45/2 «Про графік роботи» від 28.02.2022 ПрАТ «Металургтрансремонт», у зв`язку з відсутністю організаційних та технічних умов для виконання робіт, викликаних форс-мажорними обставинами, переведено на режим неповного робочого тижня з розрахунку 16 годин на тиждень робітників ПрАТ «МЕТАЛУРГТРАНСРЕМОНТ», крім сторожової охорони з 01.03.2022 по 31.03.2022.
Визначені додаткові вихідні дня для працівників середу, четвер та п`ятницю. Вирішено у разі необхідності перевести працівників на дистанційну форму організації праці.
Як зазначено судом вище, до переліку документів, що підтверджують неможливість платника податків - юридичної особи, зокрема щодо своєї філії, представництва, відокремленого чи іншого структурного підрозділу, своєчасно виконати свій податковий обов`язок, у тому числі обов`язок податкового агента, згідно наказу Міністерства фінансів України від 29 липня 2022 року № 225 зокрема відноситься пункт 6: копія наказу підприємства про призупинення роботи підприємства та його працівників або встановлення простою в роботі підприємства, викликане обставинами непереборної сили (із зазначенням дати початку і закінчення такого призупинення (за можливості)).
Судом встановлено, що ПрАТ «МЕТАЛУРГТРАНСРЕМОНТ» продовжувало роботу в режимі неповного робочого тижня з розрахунку 16 годин на тиждень; визначені додаткові вихідні дня для працівників середу, четвер та п`ятницю.
Проте, ПрАТ «МЕТАЛУРГТРАНСРЕМОНТ» продовжувало функціонувати та здійснювати діяльність за визначеними кодами КВЕД. Робота підприємства в режимі неповного робочого тижня не свідчить про зупинення діяльності такого.
Суду не надано доказів зупинення роботи підприємства та його працівників, як це передбачено пунктом 6 переліку документів до Порядку №225.
Відтак, суд не приймає надані докази у вигляді наказів № 35 «Про графік роботи» від 28.02.2022 та №45/2 «Про графік роботи» від 28.02.2022, як належні докази неможливості виконання ПрАТ «МЕТАЛУРГТРАНСРЕМОНТ» податкового обов`язку.
Позивачем вказано, що існують документально підтверджені обставини щодо відсутності грошових коштів на рахунках підприємства та неможливості виконання зобов`язань підприємством, а саме: копії виписок банку, копії звіту про заборгованість з оплати праці на 01.08.2022, та копії платіжних доручень №47-№63 шодо підтвердження відсутності грошових коштів на рахунку підприємства.
Як зазначено судом вище, до переліку документів, що підтверджують неможливість платника податків - юридичної особи, зокрема щодо своєї філії, представництва, відокремленого чи іншого структурного підрозділу, своєчасно виконати свій податковий обов`язок, у тому числі обов`язок податкового агента, згідно наказу Міністерства фінансів України від 29 липня 2022 року № 225 зокрема відноситься пункт 5: документ, що підтверджує відсутність коштів на банківських рахунках платника податків (виписка з рахунків клієнта банку на дату подання до банку розрахункового документа на сплату податків).
Судом встановлено, що копії виписок банку та платіжних доручень щодо підтвердження відсутності грошових коштів на рахунках в банківських установах надано лише станом на 01.08.2022, а не за весь період з моменту введення воєнного стану в Україні (з 24.02.2022) по дату надання заяви про неможливість виконання податкового обв`язку. При цьому, податковий борг виник у підприємства у І кварталі 2022 року, як зазначено у відзиві на позовну заяву та не спростовано позивачем.
Як зазначає відповідач у відзиві на позовну заяву, та не заперечується позивачем, згідно Балансу (Звіт про фінансовий стан) станом на 30.06.2022 гроші та їх еквіваленти на початок звітного року становили 3166 тис.грн, на кінець звітного періоду складали 1252 тис.грн. Також, дебіторська заборгованість за товари, роботи, послуги зменшилася з 28080 тис. грн до 9626 тис.грн, тобто відбулося погашення заборгованості з боку покупців на 18454 тис.грн. Одночасно, поточні зобов`язання у виглялі короткострокових кредитів банків погашені протягом І півріччя 2022р. майже у повному обсязі у розмірі 14346 тис.грн, заборгованість перед банком зменшилася з 15116 тис.грн до 770 тис.грн, що може свідчити про фінансові можливості підприємства своєчасно погашати заборгованість перед бюджетом по сплаті податків та зборів, тим паче п.36.3 ст.36 Податкового кодексу України передбачено, що податковий борг є безумовним і першочерговим стосовно інших неподаткових обов`язків.
При цьому, позивачем не пояснено витрати та спрямування наявних коштів станом на 30.06.2022 та необхідність формування у серпні 2022 року (через один місяць) документів на підтвердження відсутності коштів на рахунках.
Відтак, суд не приймає надані докази у вигляді копій виписок банку, копій звіту про заборгованість з оплати праці на 01.08.2022, та копій платіжних доручень №47-№63, як належні докази неможливості виконання податкових зобов`язань.
Позивачем вказано, що 02.08.2022 о 01 год 30 хв. збройними силами російської федерації порушено закони та звичаї війни, здійснено артилерійський обстріл з РЗСО 300 мм «Смерч» 9М549 по території ПрАТ «Металургтрансремонт», розташованої на земельній ділянці комунальної власності Карпівської сільської ради Криворізького району Дніпропетровської області кадастровий номер 1225855300:09:009:0603 за адресою с.Карпівка, вул. Центральна, 203. Дані обставини підтверджуються витягом з ЄРДР за номером кримінального провадження 12022041610000209, внесеного до ЄРДР 02.08.2022 за ч. 1 ст. 438 КК України.
Крім того, також на підтвердження вищенаведених обставин, складений акт №3 попереднього візуального огляду об`єкту, пошкодженого внаслідок збройної агресії російської федерації від 04.08.2022, яким задокументовані пошкодження.
Як зазначено судом вище, до переліку документів, що підтверджують неможливість платника податків - юридичної особи, зокрема щодо своєї філії, представництва, відокремленого чи іншого структурного підрозділу, своєчасно виконати свій податковий обов`язок, у тому числі обов`язок податкового агента, згідно наказу Міністерства фінансів України від 29 липня 2022 року № 225 зокрема відноситься пункти 2,3,4:
- інформація з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, у разі його знищення відповідно до Порядку надання інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 25 грудня 2015 року № 1127 (в редакції постанови Кабінету Міністрів України від 26 червня 2019 р. № 599);
- витяг з Єдиного реєстру досудових розслідувань, що засвідчує факт реєстрації відомостей про кримінальне правопорушення, отриманий у порядку, встановленому Кримінальним процесуальним кодексом України, у разі викрадення основних засобів або руйнування/втрати майна;
- інші документи, складені відповідно до вимог підпунктів 14, 15 пункту 2 Порядку визначення шкоди та збитків, завданих Україні внаслідок збройної агресії Російської Федерації, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 20 березня 2022 року № 326.
Позивачем на підтвердження викладених обставин неможливості виконання податкових зобов`язань надано витяг з ЄРДР за номером кримінального провадження 12022041610000209, внесеного до ЄРДР 02.08.2022 за ч. 1 ст. 438 КК України, та акт №3 попереднього візуального огляду об`єкту, пошкодженого внаслідок збройної агресії російської федерації від 04.08.2022, яким задокументовані пошкодження.
У витязі з ЄРДР за номером кримінального провадження 12022041610000209, внесеного до ЄРДР 02.08.2022 за ч. 1 ст. 438 КК України зазначено: 02.08.2022 о 01 год 30 хв. збройними силами російської федерації порушено закони та звичаї війни, здійснено артилерійський обстріл з РЗСО 300 мм «Смерч» 9М549 по обє`ктам цивільної інфраструктури жилого масиву Інгулець та Карпівської ОТГ Криворізького району Дніпропетровської області зі сторони селищ Херсонської області. Внаслідок обстрілу одній цивільній особі спричинено поранення, характер пошкоджень спричинений об`єктам інфраструктури встановлюється.
З аналізу вказаного витягу з ЄРДР за номером кримінального провадження 12022041610000209, внесеного до ЄРДР 02.08.2022 за ч. 1 ст. 438 КК України, судом не встановлено руйнування/втрати майна саме ПрАТ «Металургтрансремонт».
Також вказаний витяг не засвідчує руйнування майна ПрАТ «Металургтрансремонт» саме за визначеною позивачем адресою: територія ПрАТ «Металургтрансремонт», розташована на земельній ділянці комунальної власності Карпівської сільської ради Криворізького району Дніпропетровської області кадастровий номер 1225855300:09:009:0603 за адресою с.Карпівка, вул. Центральна, 203.
Відтак, витяг з ЄРДР за номером кримінального провадження 12022041610000209, внесеного до ЄРДР 02.08.2022 за ч. 1 ст. 438 КК України, не засвідчує руйнування або пошкодження майна ПрАТ «Металургтрансремонт», що дало б можливість прийти до висновку про неможливість виконання позивачем податкового обов`язку.
Позивачем на підтвердження викладених обставин неможливості виконання податкових зобов`язань також надано №3 попереднього візуального огляду об`єкта, пошкодженого внаслідок збройної агресії російської федерації від 04.08.2022.
Судом проаналізовано наданий акт №3 та з його змісту встановлено наступне: 02.08.2022 о 01 год.30 хв. збройними силами російської федерації здійснено обстріл з РСЗО по території ПрАТ «Металургтранеремонт», код ЄДРПОУ 05509858, розташованої на земельнії ділянці комунальної власності Карпівської сільської ради Криворізького району Дніпропетровської області, кадастровий номер 1225855300:09:009:0603 за адресою: с.Карпівка, вул.Центральна, 203. На орендований земельній ділянці розташоване перухоме майно з ремонту і технічного обслуговування інших транспортних засобів ПрАТ» «Металургрансремонт».
На звернення виконавчого директора підтриємства ОСОБА_1 щодо створення комісії для встановлення факту та спричинених збитків внаслідок ворожого обстрілу по виробничих будівлях підприємства, розташованих за адресою: АДРЕСА_1 , Комісісю з обстеження зруйнованих та пошколжених будівель та споруд на території Карпівської сільської ради внаслідок збройної агресії російської федерації, яка діє на підставі рішення виконавчого комігету Карпівської сільської ради від 20 червня 2022 №98, проведений попередній візуальнийї огляд виробничих приміщеть підприємства, яке є його власністю. Під час обстеження виявлено пошкодження скління вікон: в будівлі цеху 84 шт., прибудові механічній 46 шт., будівлі фарбувального корпусу 58 шт., будівлі складу 4 шт., булівлі модулю 15 шт., будівлі КПП 5 шт., з фото фіксацією виявлених пошкоджень.
В акті зазначено, що за результатами поперенього візуального огляду і фотофіксації пошкоджень скління на виробничих будівлях з ремонту дизелів ПрАТ «Металургтрансремонт», комісія пропонує провести погочний ремонт зі скління вікон в кількості 212 штук.
Отже, судом встановлено, що копія акту комісії щодо попереднього візуального огляду пошкодженого об`єкту від 04.08.2022 містить висновок щодо пошкодження виключно скління вікон на виробничих будівлях з ремонту дизелів на території с.Карпівка і пропонує провести поточний ремонт зі скління вікон, та не містить інформації про інші руйнування. При цьому зазначене руйнування відбулося 02.08.2022, а податковий борг виник у підприємства у І кварталі 2022 року, як зазначено у відзиві на позовну заяву та не спростовано позивачем.
Суд зазначає, що пошкодження виключно скління вікон на виробничих будівлях з ремонту дизелів не носить характер руйнування будівлі настільки, щоб мати наслідком неможливість виконання податкових обов`язків.
Доказів зупинення роботи підприємства через пошкодження скління вікон суду не надано.
Відтак, суд не приймає надані докази у вигляді витягу з ЄРДР за номером кримінального провадження 12022041610000209, внесеного до ЄРДР 02.08.2022 за ч. 1 ст. 438 КК України та акту №3 попереднього візуального огляду об`єкта, пошкодженого внаслідок збройної агресії російської федерації від 04.08.2022, як належні докази неможливості виконання податкових зобов`язань.
Позивачем зазначено, що ПрАТ «Металургтрансремонт» завжди дисципліновано виконувало всі свої зобов`язання, зокрема податкові. Неможливість виконати податкові зобов`язання в т.ч. викликана недоотриманням грошових коштів позивачем за своїми контрактами від інших контрагентів, які наразі окуповані та/або знищенні внаслідок збройної агресії російської федерації. Зокрема ПРАТ «МК «АЗОВСТАЛЬ» та ПрАТ «Маріупольський металургійний комбінат імені Ілліча» у м. Маріуполь, ПАТ «Запоріжсталь» у м.Запоріжжя, ПАТ «Енергомашспецсталь» у м. Краматорськ. На адресу таких контрагентів були направлені запити (листи) з приводу причин невиконання контрагентами грошових зобов`язань. Але з урахуванням існування очевидих проблем з комунікацію зі знищеними та/або окупованими підприємствами - відповіді наразі не надійшли, окрім ПАТ «Запоріжсталь» та ПАТ «Енергомашспецсталь». Останні направили на адресу позивача листи, відповідно до яких зазначають, що на сьогоднішній день існують форс-мажорні обставини (надзвичайні події), а тому виконання умов контракту не є можливими.
З наданих документів не вбачається причино-наслідковий зв`язок з неможливістю виконання ПАТ «Металургтранеремонт» податкового обов`язку, оскільки суд не може встановити з наданих листів ані сум заборгованості, ані строків виплати, щоб надати правову оцінку впливу невиконання контрагентами умов договорів в частині оплати послуг та робіт на фінансовий стан позивача.
Позивачем на підтвердження форс-мажору надавався лист від 28.02.2022 (№2024/02.0-7.1), яким Торгово-промислова палата України (далі - ТПП України) на підставі ст.ст. 14, 14-1 Закону України «Про торгово-промислові палати в Україні» від 02.12.1997 № 671/97-ВР, Статуту ТПП України, засвідчила форс-мажорні обставини (обставини непереборної сили), а саме військову агресію російської федерації проти України, що стало підставою введення воєнного стану з 05 години 30 хвилин 24 лютого 2022 року строком на 30 діб, відповідно до Указу Президента України від 24 лютого 2022 року №64/2022 «Про введення воєнного стану в Україні».
ПрАТ «Металургтрансремонт» вказано загальний офіційний лист Торгово-промислової палати України від 28.02.2022 №2024/02.0-7.1, яким засвідчено форс-мажорні обставини: військову агресії російської федерації проти України, що стало підставою введення воєнного стану та підтверджено, що зазначені обставини з 24 лютого 2022 року до їх офіційного закінчення, є надзвичайними, невідворотними та об`єктивними обставинами для суб`єктів господарської діяльності та/або фізичних осіб по договору, окремим податковим та/чи іншим зобов`язанням/обов`язком, виконання яких/якого стало неможливим у встановлений термін внаслідок настання таких форс-мажорних обставин (обставин непереборної сили).
Лист Торгово-промислової палати України засвідчує виключно наявність воєнного стану, як непереборної обставини в пілому, однак він не відповідає правилам засвідчення форс-мажорних обставин (обставин непереборної сили), які містяться в регламенті, зокрема: форс-мажорні обставини (обставини непереборної сили) засвідчуються сертифікатом.
Суд зазначає, що ПрАТ «Металургтрансремонт» знаходиться на підконтрольній Україні території, продовжує здійснювати господарську діяльність, відтак, загальний лист Торгово-промислової палати України від 28.02.2022 №2024/02.0-7.1, адресований до загального кола осіб, не може бути самостійним підтвердженням неможливості виконання податкових зобов`язань.
Під час розгляду справи судом встановлено правомірність прийняття відповідачем рішення №50097 від 22.09.2022 щодо можливості своєчасного виконання платником податків свого податкового обов`язку з підстав:
- відсутня інформація з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, у разі його знищення відповідно до Порядку надання інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 25.12.2015 №1127 (згідно п.2 Переліку);
- відсутній Витяг з Єдиного реєстру досудових розслідувань, що засвідчує факт реєстрації відомостей про кримінальне правопорушення, отриманий у порядку, встановленому Кримінальним процесуальним кодексом України, у разі викрадення основних засобів або руйнування/втрати майна відповідно (згідно п.3 Переліку);
- відсутній документ, який підтверджує подання інформаційного повідомлення про пошкоджене та знищене нерухоме майно внаслідок бойових дій, терористичних актів, диверсій, спричинених військовою агресією російської федерації, програмними засобами Єдиного державного веб-порталу електронних послуг (Портал Дія) (п.16 Переліку);
- відсутні документи, що підтверджують відсутність коштів на всіх відкритих банківських рахунках платника податків (п.5 Переліку);
- не зазначені обставини непереборної сили (форс-мажорні обставини), які підтверджені документально (п.7 розд.ІІ Порядку №225).
Передбачені законодавством перелічені документи позивачем не надані.
Водночас документи, які надавались разом із заявою від 29.08.2022 за вих. №45/355 (від 30.08.2022 вх. №60429/6), не підтверджують неможливості виконання податкових зобов`язань ПрАТ «Металургтрансремонт».
Стосовно доводів позивача про порушення строків розгляду заяви, суд зазначає наступне.
Відповідно до п.1 розділу ІІІ Порядку №225 заява платника податків у довільній формі та відповідні документи (копії документів) розглядаються контролюючим органом протягом 20 календарних днів з дня, наступного за днем їх отримання, з можливістю продовження терміну розгляду з урахуванням строку, передбаченого для направлення попереднього рішення. Платники податків надають документ чи кілька документів (копію документа чи документів), інформацію, що можуть бути використані для підтвердження неможливості виконання ними своїх податкових обов`язків.
Попереднє рішення має бути направлене платнику податків не пізніше 20 календарних днів з дня, наступного за днем отримання контролюючим органом заяви та відповідних документів (копії документів), інформації у порядку передбаченому пунктом 3 цього розділу.
Платник податку може подати до контролюючого органу додаткові документи (копії документів) обґрунтування / пояснення на підтвердження зазначеної у заяві підстави (підстав) неможливості виконання платниками податків податкових обов`язків протягом 10 календарних днів з дня, наступного за днем отримання попереднього рішення.
Додаткові документи (копії документів) обґрунтування / пояснення розглядаються контролюючим органом протягом 20 календарних днів з дня, наступного за днем їх отримання.
Пунктом 3 розділу ІІІ Порядку №225 передбачено, що контролюючий орган направляє попереднє рішення та рішення платнику податків у порядку, встановленому статтею 42 глави 1 розділу II Кодексу.
Порядок №225 набрав чинності з дня його офіційного опублікування 06 вересня 2022 року.
Отже, термін розгляду заяв платників податків тa відповідних документів щодо можливості/неможливості виконання податкового обов`язку, які не були розглянуті на дату набрання чинності Порядком №225, розпочинається з 06 вересня 2022 року.
Відповідне розяснення було надано, також, в листі ДПС України від 16.09.2022 №10918/7/99-00-04-02-04-07, надісланого на адресу ГУ ДПС в областях та м. Киеві, а також МУ ДПС по роботі з ВПП.
Судом не встановлено порушення строків розгляду заяви, що надійшла до відповідача 30.08.2022 за вх. №60429/6.
За наслідками розгляду справи судом не встановлено порушень при прийнятті оскаржуваного рішення, а тому воно є таким, що не підлягає скасуванню судом.
Відповідно до статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України, кожна сторона повинна, довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Враховуючи сукупність викладених обставин, системно проаналізувавши норми законодавства, оцінивши наявні докази у їх сукупності при безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні, за результатами з`ясування обставини у справі та їх правової оцінки, суд дійшов висновку про відсутність законних підстав для задоволення позовних вимог.
Підстави для вирішення питання розподілу судових витрат згідно з ст. 139 Кодексу адміністративного судочинства України відсутні, з огляду на те, що позивачу відмовлено в задоволенні позову.
Керуючись ст.ст. 2, 7, 139, 241, 243-246, 255, 262 Кодексу адміністративного судочинства України суд,-
УХВАЛИВ:
У задоволенні позовної заяви Приватного акціонерного товариства «Металургтрансремонт» до Головного управління ДПС у Дніпропетровській області про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії відмовити.
Рішення суду набирає законної сили відповідно до вимог статті 255 Кодексу адміністративного судочинства України та може бути оскаржене в строки, передбачені статтею 295 Кодексу адміністративного судочинства України.
Суддя О.С. Луніна
Суд | Дніпропетровський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 30.05.2023 |
Оприлюднено | 16.06.2023 |
Номер документу | 111538939 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них |
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Луніна Олена Станіславівна
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Луніна Олена Станіславівна
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Луніна Олена Станіславівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні