ТРЕТІЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
П О С Т А Н О В А
і м е н е м У к р а ї н и
04 квітня 2024 року м. Дніпросправа № 160/5708/23
Третій апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів: головуючого - судді Білак С.В. (доповідач), суддів: Юрко І.В., Чабаненко С.В., розглянувши в порядку письмового провадження апеляційну скаргу Приватного акціонерного товариства "МЕТАЛУРГТРАНСРЕМОНТ" на рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 30.05.2023 року в адміністративній справі №160/5708/23 за позовом Приватного акціонерного товариства "МЕТАЛУРГТРАНСРЕМОНТ" До Головного управління ДПС у Дніпропетровській області про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії,-
ВСТАНОВИВ:
Приватне акціонерне товариства "МЕТАЛУРГТРАНСРЕМОНТ" звернулося з позовом до суду, в якому просило:
- визнати протиправним та скасувати рішення щодо визнання можливим своєчасного виконання платником податків свого податкового обов`язку від 22.09.2022 року №50097/6/04-36-04-04-10 Головного управління ДПС у Дніпропетровській області;
- зобов`язати Головне управління ДПС у Дніпропетровській області прийняти рішення щодо визнання неможливості своєчасного виконання платником податків свого податкового обов`язку за заявою від 29.08.2022 року № 45/355 (вх. номер 60429/6 від 30.08.2022 року) Приватного акціонерного товариства «Металургтрансремонт» за формою та змістом за Порядком, затвердженим Наказом Міністерства фінансів України №225 від 29.07.2022 року.
Рішенням Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 30.05.2023 року у задоволені позову відмовлено.
Не погодившись з рішенням суду першої інстанції, позивач подав апеляційну скаргу, в якій посилаючись на порушення норма матеріального та процесуального права, просить скасувати рішення суду першої інстанції та задовольнити позов.
В обґрунтування апеляційної скарги зазначено, що суд першої інстанції залишив поза увагою той факт, що підставою неможливості виконання платником податків свого податкового обов`язку є перебування на території населеного пункту, у якому ведуться бойові дії, що є в даному випадку. Так, позивачем заява відповідачу направлена 29.08.2022 року, а отримана відповідачем 30.08.2022 року, тобто в строки для її подання. Оскаржуване рішення відповідач прийняв з порушенням строку розгляду заяви, передбаченого Порядком.
Порядок визначає Перелік документів, що підтверджують неможливість платника податків - юридичної особи у тому числі щодо своєї філії, представництва, відокремленого чи іншого структурного підрозділу своєчасно виконати свій податковий обов`язок, у тому числі обов`язок податкового агента.
Відповідно до п. 3 Розділу 2 Порядку, за наявності інших документів, інформації, що підтверджують неможливість своєчасно виконати свій податковий обов`язок, платники податків - юридичні особи, у тому числі щодо своєї філії, представництва, відокремленого чи іншого структурного підрозділу, надають такі документи (копії документів). Платники податків - фізичні особи, зокрема самозайняті особи надають інші документа, інформацію, що підтверджують неможливість своєчасно виконати свій податковий обов`язок разом із документом, що підтверджує таку особу.
Даний перелік обставин та підтверджуючих документів, що зазначені в Порядку Міністерством фінансів України не є вичерпним.
Позивач зазначає, що відповідно до наказу № 35 «Про графік роботи» від 28.02.2022 року ПрАТ «МЕТАЛУРГТРАНСРЕМОНТ», у зв`язку з відсутністю організаційних та технічних умов для виконання робіт, викликаних обставинами невідворотної сили, вводився простій для робітників ПрАТ «МЕТАЛУРГТРАНСРЕМОНТ», крім сторожової охорони з 01.03.2022 року по 31.03.2022 року.
Відповідно до наказу № 45/2 «Про графік роботи» від 28.02.2022 року ПрАТ «МЕТАЛУРГТРАНСРЕМОНТ» у зв`язку з відсутністю організаційних та технічних умов для виконання робіт, викликаних форс-мажорними обставинами, переведено на режим неповного робочого тижня із розрахунку 16 годин на тиждень робітників ПрАТ «МЕТАЛУРГТРАНСРЕМОНТ», крім сторожової охорони з 01.03.2022 року по 31.03.2022 року. Визначені додаткові вихідні дня для працівників середу, четвер та п`ятницю. Вирішено у разі необхідності перевести працівників на дистанційну форму організації праці.
Накази. видані на підприємстві на підставі Указу Президента України від 24.02.2022 року №64/2022 «Про введення військового стану в Україну» (зі змінами та доповненнями), листа Торгово-промислової плати України від 28.02.2022 року № 2024/02.0-7.1.
Також, апелянт зазначав, що існують інші документально підтверджені обставини щодо відсутності грошових коштів на рахунках підприємства та неможливості виконання зобов`язань нашим підприємством обставини, а саме: копією виписок банку, копією Звіту про заборгованість з оплата праці на 01.08.2022 року та копії платіжних доручень №47-№63 щодо підтвердження відсутності грошових коштів на рахунку підприємства.
Крім того, 02.08.2022 року о 01 год. 30 хв. збройними силами Російської Федерації, порушено закони та звичаї війни, здійснено артилерійський обстріл з РЗСО 300 мм «Смерч» 9М549 по території ПрАТ «Металургтрансремонт», розташованої на земельній ділянці комунальної власності Карпівської сільської ради Криворізького району Дніпропетровської області кадастровий номер 1225855300:09:009:0603 за адресою с. Карпівка, вул. Центральна, 203.
Дані обставини підтверджуються витягом з ЄРДР за номером кримінального провадження 12022041610000209, внесеного до ЄРДР 02.08.2022 року за ч. 1 ст. 438 КК України .
Крім того, також на підтвердження вищенаведених обставин, складений Акт №3 попереднього візуального огляду об`єкту, пошкодженого внаслідок збройної агресії Російської Федерації від 04.08.2022 року, яким задокументовані пошкодження.
ПрАТ «Металургтрансремонт» завжди дисципліновано виконувало всі свої зобов`язання, зокрема податкові.
Неможливість виконати податкові зобов`язання в т.ч. викликана недоотриманням грошових коштів Приватним акціонерним товариством "Металургтрансремонт" за своїми контрактами від інших контрагентів, які наразі окуповані та\або знищенні внаслідок збройної агресії російської федерації.
Зокрема ПРАТ "МК «АЗОВСТАЛЬ» та ПрАТ «Маріупольський металургійний комбінат імені Ілліча» у м. Маріуполь, ПАТ «Запоріжсталь» у м. Запоріжжя, ПАТ «Енергомашспецсталь» у м. Краматорськ. На адресу цих контрагентів були направлені запити (листи) з приводу причин невиконання контрагентами грошових зобов`язань. Але з урахуванням існування очевидних проблем з комунікацію зі знищеними та/або окупованими підприємствами - відповіді наразі не надійшли, окрім ПАТ «Запоріжсталь» та ПАТ «Енергомашспецсталь». Однак, як тільки будуть отримані такі відповіді, зобов`язуємось надати суду.
Так, ПАТ «Запоріжсталь» та ПАТ «Енергомашспецсталь» направили на нашу адресу листи, відповідно до якого зазначає, що на сьогоднішній день існують форс-мажорні обставини (надзвичайні події), а тому виконання умов контракту не є можливими.
Стосовно підтвердження форс-мажору надавали лист від 28.02.2022 року (№ 2024/02.0-7.1), яким Торгово-промислова палата України.
Стосовно подання заяви в Дії, такі заяви подаються щодо зруйнованого житла фізичних осіб, можливість подання через Дію юридичними особами на момент подій була відсутня.
Від відповідача надійшли додаткові пояснення.
В обґрунтування яких позивачем зазначено зокрема, що ПАТ «Металурпрансремонт» не надало документ, який є підтвердженням форс-мажорних обставин згідно чинного законодавства України.
Справа судом розглянута в порядку письмового провадження за наявними у справі матеріалами.
Перевіривши законність та обґрунтованість рішення суду в межах доводів апеляційної скарги, дослідивши матеріали справи та доводи апеляційної скарги, колегія суддів не вбачає підстав для задоволення апеляційної скарги, внаслідок наступного.
Як встановлено судом першої інстанції та підтверджено під час апеляційного розгляду у суді апеляційної інстанції, що Приватне акціонерне товариство «Металургтрансремонт» зареєстровано суб`єктом господарської діяльності 30.06.1995 року, перебуває на податковому обліку в Головному управлінні ДПС у Дніпропетровській області, Лівобережна ДПІ (Індустріальний район м. Дніпра).
Видами діяльності за КВЕД є: 33.17 Ремонт і технічне обслуговування інших транспортних засобів (основний); 25.61 Оброблення металів та нанесення покриття на метали; 25.62 Механічне оброблення металевих виробів; 46.90 Неспеціалізована оптова торгівля; 49.41 Вантажний автомобільний транспорт; 68.10 Купівля та продаж власного нерухомого майна; 68.20 Надання в оренду й експлуатацію власного чи орендованого нерухомого майна; 33.12 Ремонт і технічне обслуговування машин і устаткування промислового призначення.
29.08.2022 року за вих. №45/355 (від 30.08.2022 року вх. №60429/6) Приватним акціонерним товариством «Металургтрансремонт» подано до Головного управління ДПС у Дніпропетровській області заяву про відсутність можливості своєчасно виконувати податкові зобов`язання під час воєнного стану (у відповідності до пункту 69.1 підрозділу 10 розділу ХХ Податкового кодексу України).
В заяві позивачем повідомлено про неможливість виконувати податкові зобов`язання.
Суду не надано копії заяви від 29.08.2022 року за вих. №45/355 (від 30.08.2022 року вх. №60429/6), проте в позовній заяві зазначено та відповідачем підтверджено у відзиві, що підставами неможливості виконання податкових зобов`язань серед іншого зазначено:
- відповідно до наказу № 35 «Про графік роботи» від 28.02.2022 року ПрАТ «Металургтрансремонт», у зв`язку з відсутністю організаційних та технічних умов для виконання робіт, викликаних обставинами невідворотної сили, вводився простій для робітників ПрАт «МЕТАЛУРГТРАНСРЕМОНТ», крім сторожової охорони з 01.03.2022 року по 31.03.2022 року. Відповідно до наказу №45/2 «Про графік роботи» від 28.02.2022 року ПрАТ «Металургтрансремонт», у зв`язку з відсутністю організаційних та технічних умов для виконання робіт, викликаних форс-мажорними обставинами, переведено на режим неповного робочого тижня з розрахунку 16 годин на тиждень робітників ПрАТ «МЕТАЛУРГТРАНСРЕМОНТ», крім сторожової охорони з 01.03.2022 року по 31.03.2022 року. Визначені додаткові вихідні дня для працівників середу, четвер та п`ятницю. Вирішено у разі необхідності перевести працівників на дистанційну форму організації праці;
- існують документально підтверджені обставини щодо відсутності грошових коштів на рахунках підприємства та неможливості виконання зобов`язань підприємством, а саме: копії виписок банку, копії звіту про заборгованість з оплати праці на 01.08.2022 року, та копії платіжних доручень №47-№63 щодо підтвердження відсутності грошових коштів на рахунку підприємства;
- 02.08.2022 року о 01 год. 30 хв. збройними силами російської федерації порушено закони та звичаї війни, здійснено артилерійський обстріл з РЗСО 300 мм «Смерч» 9М549 по території ПрАТ «Металургтрансремонт», розташованої на земельній ділянці комунальної власності Карпівської сільської ради Криворізького району Дніпропетровської області кадастровий номер 1225855300:09:009:0603 за адресою с. Карпівка, вул. Центральна, 203. Дані обставини підтверджуються витягом з ЄРДР за номером кримінального провадження 12022041610000209, внесеного до ЄРДР 02.08.2022 року за ч. 1 ст. 438 КК України;
- ПрАТ «Металургтрансремонт» завжди дисципліновано виконувало всі свої зобов`язання, зокрема податкові. Неможливість виконати податкові зобов`язання в т.ч. викликана недоотриманням грошових коштів позивачем за своїми контрактами від інших контрагентів, які наразі окуповані та/або знищенні внаслідок збройної агресії російської федерації. Зокрема ПРАТ «МК «АЗОВСТАЛЬ» та ПрАТ «Маріупольський металургійний комбінат імені Ілліча» у м. Маріуполь, ПАТ «Запоріжсталь» у м.Запоріжжя, ПАТ «Енергомашспецсталь» у м. Краматорськ. На адресу таких контрагентів були направлені запити (листи) з приводу причин невиконання контрагентами грошових зобов`язань. Але з урахуванням існування очевидних проблем з комунікацію зі знищеними та/або окупованими підприємствами - відповіді наразі не надійшли, окрім ПАТ «Запоріжсталь» та ПАТ «Енергомашспецсталь». Останні направили на адресу позивача листи, відповідно до яких зазначають, що на сьогоднішній день існують форс-мажорні обставини (надзвичайні події), а тому виконання умов контракту не є можливими;
- на підтвердження форс-мажору надавався лист від 28.02.2022 року (№ 2024/02.0-7.1), яким Торгово-промислова палата України (далі - ТПП України) на підставі ст.ст. 14, 14-1 Закону України «Про торгово-промислові палати в Україні» від 02.12.1997 року № 671/97-ВР, Статуту ТПП України, засвідчила форс-мажорні обставини (обставини непереборної сили), а саме військову агресію російської федерації проти України, що стало підставою введення воєнного стану з 05 години 30 хвилин 24 лютого 2022 року строком на 30 діб, відповідно до Указу Президента України від 24 лютого 2022 року №64/2022 «Про введення воєнного стану в Україні».
22.09.2022 року відповідачем прийнято рішення №50097 щодо можливості своєчасного виконання платником податків свого податкового обов`язку з підстав:
- відсутня інформація з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, у разі його знищення відповідно до Порядку надання інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 25.12.2015 року №1127 (згідно п.2 Переліку);
- відсутній Витяг з Єдиного реєстру досудових розслідувань, що засвідчує факт реєстрації відомостей про кримінальне правопорушення, отриманий у порядку, встановленому Кримінальним процесуальним кодексом України, у разі викрадення основних засобів або руйнування/втрати майна відповідно (згідно п.3 Переліку);
- відсутній документ, який підтверджує подання інформаційного повідомлення про пошкоджене та знищене нерухоме майно внаслідок бойових дій, терористичних актів, диверсій, спричинених військовою агресією російської федерації, програмними засобами Єдиного державного веб-порталу електронних послуг (Портал Дія) (п.16 Переліку);
- відсутні документи, що підтверджують відсутність коштів на всіх відкритих банківських рахунках платника податків (п.5 Переліку);
- не зазначені обставини непереборної сили (форс-мажорні обставини), які підтверджені документально (п.7 розд.ІІ Порядку №225).
Надаючи оцінку спірним правовідносинам, колегія суддів зазначає наступне.
Відповідно до положень підпункту 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» Податкового кодексу України, у разі відсутності у платника податків можливості своєчасно виконати свій податковий обов`язок щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності, у тому числі звітності, передбаченої пунктом 46.2 статті 46 цього Кодексу, реєстрації у відповідних реєстрах податкових або акцизних накладних, розрахунків коригування, подання електронних документів, що містять дані про фактичні залишки пального та обсяг обігу пального або спирту етилового тощо, платники податків звільняються від передбаченої цим Кодексом відповідальності з обов`язковим виконанням таких обов`язків протягом шести місяців після припинення або скасування воєнного стану в Україні.
У разі відсутності можливості у платника податків щодо своєї філії, представництва, відокремленого чи іншого структурного підрозділу своєчасно виконати свій податковий обов`язок щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності, у тому числі звітності, передбаченої пунктом 46.2 статті 46 цього Кодексу, реєстрації у відповідних реєстрах податкових або акцизних накладних, розрахунків коригування, подання електронних документів, що містять дані про фактичні залишки пального та обсяг обігу пального або спирту етилового тощо, такий платник податків звільняється від відповідальності, визначеної цим Кодексом, у межах діяльності, що провадиться через такі філії, представництва, відокремлені чи інші структурні підрозділи, на період до припинення або скасування воєнного стану на території України.
Платники податків, які мають можливість своєчасно виконувати податкові обов`язки щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності, у тому числі звітності, передбаченої пунктом 46.2 статті 46 цього Кодексу, реєстрації у відповідних реєстрах податкових накладних, розрахунків коригування, звільняються від відповідальності за несвоєчасне виконання таких обов`язків, граничний термін виконання яких припадає на період починаючи з 24 лютого 2022 року до дня набрання чинності Законом України "Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо особливостей податкового адміністрування податків, зборів та єдиного внеску під час дії воєнного, надзвичайного стану" за умови реєстрації такими платниками податкових накладних та розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних до 15 липня 2022 року, подання податкової звітності до 20 липня 2022 року та сплати податків та зборів у строк не пізніше 31 липня 2022 року.
Порядок підтвердження можливості чи неможливості виконання платником податків обов`язків, визначених у цьому підпункті, та перелік документів на підтвердження затверджується центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику.
Наказом Міністерства фінансів України від 29 липня 2022 року №225, з метою тимчасового, на період до припинення або скасування воєнного стану на території України, підтвердження платниками податків можливості чи неможливості своєчасного виконання податкового обов`язку щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності, у тому числі звітності, передбаченої пунктом 46.2 статті 46 глави 2 розділу II Кодексу, реєстрації у відповідних реєстрах податкових або акцизних накладних, розрахунків коригування, подання електронних документів, що містять дані про фактичні залишки пального та обсяг обігу пального або спирту етилового тощо, затверджено Порядок підтвердження можливості чи неможливості виконання платником податків обов`язків, визначених у підпункті 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Податкового кодексу України (далі Порядок №225).
Відповідно до пункту 1 розділу ІІ Порядку №225, підставами неможливості виконання платниками податків - юридичними особами та їх відокремленими підрозділами податкових обов`язків (у тому числі обов`язків податкових агентів) є:
1) втрата (знищення чи зіпсуття) первинних документів, комп`ютерного та іншого обладнання внаслідок бойових дій, терористичних актів, диверсій, спричинених військовою агресією російської федерації;
2) неможливість використати чи вивезти документи, комп`ютерне та інше обладнання внаслідок ведення бойових дій, терористичних актів, диверсій, спричинених військовою агресією російської федерації;
3) використання чи вивезення документів, комп`ютерного або іншого обладнання, пов`язане з ризиком для життя чи здоров`я посадової особи платника податків або неможливе у зв`язку з встановленням уповноваженими органами державної влади відповідно до закону в умовах воєнного стану заборон та/або обмежень;
4) можливість витоку інформації щодо обсягів та місць зберігання пального або спирту етилового та їх знищення надалі внаслідок складання та реєстрації акцизних накладних, та/або подання електронних документів, що містять дані про фактичні залишки пального та обсяг обігу пального або спирту етилового, та/або подання заявки на переміщення пального або спирту етилового транспортними засобами, що не є акцизними складами пересувними тощо (виключно в частині виконання визначених цим абзацом обов`язків);
5) відсутність у платника податків інших посадових осіб, уповноважених відповідно до законодавства нараховувати, стягувати та вносити до бюджету податки, збори, а також вести бухгалтерський облік, складати та подавати податкову та фінансову звітність, відсутність можливості у власника призначити таких посадових осіб за умови відсутності у такого платника податків об`єктів оподаткування, або показників, які підлягають декларуванню, відповідно до вимог цього Кодексу, може бути пов`язана з такими обставинами:
посадова особа є одночасно одним із власників юридичної особи за умови, що відсутність такого співвласника (акціонера, учасника, засновника) унеможливлює прийняття рішення про призначення на постійній або тимчасовій основі іншої посадової особи;
юридична особа заснована на власності окремої фізичної особи, яка одночасно є єдиною посадовою особою такої юридичної особи.
6) перебування (податкова адреса платника податків та/або фактичне знаходження / знаходження виробничих потужностей тощо) на території населеного пункту, у якому ведуться воєнні (бойові) дії, який (які) знаходиться в оточенні (блокуванні) або тимчасово окупований збройними формуваннями російської федерації;
7) інші обставини непереборної сили (форс-мажорні обставини), підтверджені документально.
Відповідно до пункту 3 розділу ІІ Порядку №225, у разі неможливості виконання платником податків податкового обов`язку, у тому числі щодо своєї філії, представництва, відокремленого чи іншого структурного підрозділу, платник податків подає не пізніше 30 вересня 2022 року заяву про відсутність такої можливості (крім виконання обов`язку щодо реєстрації акцизних накладних та/або подання електронних документів, що містять дані про фактичні залишки пального та обсяг обігу пального або спирту етилового, та/або подання заявки на переміщення пального або спирту етилового транспортними засобами, що не є акцизними складами пересувними тощо) разом з вичерпним переліком документів (копій документів), інформації, які передбачені Переліком документів, що підтверджують неможливість платника податків - юридичної особи, у тому числі щодо своєї філії, представництва, відокремленого чи іншого структурного підрозділу своєчасно виконати свій податковий обов`язок, у тому числі обов`язок податкового агента, затвердженим наказом Міністерства фінансів України від 29 липня 2022 року №225 або Переліком документів, що підтверджують неможливість платника податків - фізичної особи, зокрема самозайнятої особи, своєчасно виконати свій податковий обов`язок, у тому числі обов`язок податкового агента затвердженим наказом Міністерства фінансів України від 29 липня 2022 року №225 (далі - Переліки документів) до контролюючого органу в порядку передбаченому пунктом 8 цього розділу.
Заява має містити: повне найменування платника податків згідно з реєстраційними документами або прізвище, ім`я, по батькові (за наявності) платника податків; код платника податків згідно з Єдиним державним реєстром підприємств та організацій України або податковий номер; реєстраційний номер облікової картки платника податків або серію (за наявності) та номер паспорта (для фізичних осіб, які через свої релігійні переконання відмовляються від прийняття реєстраційного номера облікової картки платника податків та повідомили про це відповідний контролюючий орган і мають відмітку у паспорті); податкову адресу платника податків; найменування контролюючого органу, до якого подається заява; дату подання заяви; чітке та стисле обґрунтування підстав для підтвердження неможливості виконання платником податків податкових обов`язків з посиланням на документальне підтвердження викладених фактів; вичерпний перелік додатків із зазначенням кількості сторінок кожного документа, їх повної назви та реквізитів (дата, номер, найменування органу, що видав документ); які саме податкові обов`язки не мав / не має можливості виконати платник податків; інформацію про податкові періоди, за які неможливо виконувати податкові обов`язки, або інформацію щодо обставин, пов`язаних з проведенням воєнних (бойових) дій, терористичними актами, диверсіями або іншими обставинами непереборної сили (форс-мажорними обставинами), спричиненими військовою агресією Російської Федерації, тимчасовою окупацією збройними формуваннями Російської Федерації; підписи платника податку - фізичної особи або посадових осіб платника податку, засвідчені печаткою платника податку (за наявності).
За наявності інших документів, інформації, що підтверджують неможливість своєчасно виконати свій податковий обов`язок, платники податків - юридичні особи, у тому числі щодо своєї філії, представництва, відокремленого чи іншого структурного підрозділу, надають такі документи (копії документів). Платники податків - фізичні особи, зокрема самозайняті особи надають інші документи, інформацію, що підтверджують неможливість своєчасно виконати свій податковий обов`язок разом із документом, що підтверджує таку особу.
Наказом Міністерства фінансів України від 29 липня 2022 року №225 затверджено також Перелік документів, що підтверджують неможливість платника податків - юридичної особи, зокрема щодо своєї філії, представництва, відокремленого чи іншого структурного підрозділу, своєчасно виконати свій податковий обов`язок, у тому числі обов`язок податкового агента, відповідно до якого такими документами є:
1. Акт, що засвідчує факт пожежі, складений відповідно до вимог пункту 7 Порядку обліку пожеж та їх наслідків, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 26 грудня 2003 року № 2030.
2. Інформація з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, у разі його знищення відповідно до Порядку надання інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 25 грудня 2015 року №1127 (в редакції постанови Кабінету Міністрів України від 26 червня 2019 р. № 599).
3. Витяг з Єдиного реєстру досудових розслідувань, що засвідчує факт реєстрації відомостей про кримінальне правопорушення, отриманий у порядку, встановленому Кримінальним процесуальним кодексом України, у разі викрадення основних засобів або руйнування/втрати майна.
4. Інші документи, складені відповідно до вимог підпунктів 14, 15 пункту 2 Порядку визначення шкоди та збитків, завданих Україні внаслідок збройної агресії Російської Федерації, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 20 березня 2022 року № 326.
5. Документ, що підтверджує відсутність коштів на банківських рахунках платника податків (виписка з рахунків клієнта банку на дату подання до банку розрахункового документа на сплату податків).
6. Копія наказу підприємства про призупинення роботи підприємства та його працівників або встановлення простою в роботі підприємства, викликане обставинами непереборної сили (із зазначенням дати початку і закінчення такого призупинення (за можливості)).
7. Документ або повідомлення оператора поштового зв`язку (вказується посилання на офіційну сторінку оператора, де розміщене таке повідомлення), що підтверджує призупинення функціонування оператора поштового зв`язку та/або об`єктів поштового зв`язку на територіях, на яких ведуться (велися) бойові дії, та територіях, тимчасово окупованих збройними формуваннями Російської Федерації.
8. Документ або повідомлення банку (вказується посилання на офіційну сторінку банку, де розміщене таке повідомлення), що підтверджує призупинення роботи банку або його відокремлених підрозділів та/або платіжних систем у зв`язку із введенням воєнного стану.
9. Копії платіжних доручень (розрахункових та інших документів щодо ініціювання переказу коштів) або їх скріншот (знімок екрану) платника податків на сплату узгоджених сум грошових зобов`язань, податкового боргу, поданих до банку, що залишилися невиконаними, оскільки кошти не були зараховані до бюджету у зв`язку з відключенням банку від системи електронних платежів або порушенням у роботі системи авторизації банку. Надається разом із документом або повідомленням, зазначеним у пункті 8 цього Переліку.
10. Документ або повідомлення (вказується посилання на офіційну сторінку банку, де розміщено таке повідомлення), що підтверджує вимушене призупинення роботи головних управлінь Казначейства у зв`язку з введенням воєнного стану.
11. Повідомлення, що підтверджує аварійне (незаплановане) відключення постачання електроенергії в умовах воєнного стану, суб`єкта господарювання до сфери обслуговування якого належить таке підприємство, зокрема скріншот повідомлення в месенджер (Viber, Telegram тощо) і мобільних додатках.
12. Документ, що підтверджує вимушене відключення надання послуг глобальної мережі Інтернет, пов`язане з введенням воєнного стану, що унеможливило надання податкової звітності в електронній формі (інформаційне повідомлення інтернет-провайдера).
13. Документи, що свідчать про пошкодження, знищення, втрату майна, що знаходиться на балансі підприємства і є об`єктом оподаткування, єдиним джерелом для сплати податків або яке перебуває у податковій заставі (акт про надзвичайну подію, інвентаризаційний опис, протокол інвентаризаційної комісії, підписаний представником територіального органу ДСНС, згідно з якими відбувається відображення таких подій у бухгалтерському обліку та викладаються фактичні події, зазначаються понесені матеріальні втрати (перелік майна, його вартість); заява до правоохоронних органів; акт незалежного оцінювача; наявність страхового полісу, заява про страховий випадок тощо).
14. Документи, що свідчать про акти мародерства, грабежу, рейдерства, захоплення майна та примусове захоплення приміщення (копія заяви до територіального органу внутрішніх справ та документ, виданий відповідним правоохоронним органом щодо реєстрації кримінального провадження тощо).
15. Документи, що свідчать про подання заяви до правоохоронних органів про вчинення кримінального правопорушення та реєстрації кримінального провадження за результатами розгляду такої заяви.
16. Документи, що свідчать про пошкодження, втрату, знищення, зіпсуття документів бухгалтерського обліку або неможливості їх вивезення з територій, на яких ведуться (велися) бойові дії, та на територіях, тимчасово окупованих збройними формуваннями Російської Федерації (інформація про подання до контролюючого органу повідомлення згідно пункту 44.5 статті 44 глави 1 розділу II Податкового кодексу України, повідомлення про неможливість вивезення первинних документів згідно пункту 69.28 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX "Перехідні положення" Податкового кодексу України).
17. Подання інформаційного повідомлення про пошкоджене та знищене нерухоме майно внаслідок бойових дій, терористичних актів, диверсій, спричинених військовою агресією Російської Федерації, програмними засобами Єдиного державного вебпорталу електронних послуг (Портал Дія).
З наведеного вище слідує, що платник податків, який у зв`язку із проведенням бойових дій втратив можливість здійснювати господарську діяльність, отримувати дохід від підприємницької діяльності та/або навіть втратив основні засоби для ведення такої господарської діяльності не може бути притягнутий до відповідальності у зв`язку із невиконанням ним податкових обов`язків, проте для звільнення платника від виконання податкових обов`язків обставини неможливості своєчасного виконання податкового обов`язку повинні бути реальними та об`єктивними, а не формальними.
Так, платник податків повинен надати вичерпний перелік документів, які підтверджуються виникнення щодо обставин, які унеможливлюють ведення господарської діяльності та виконання податкових обов`язків, про що вірно зазначив суд першої інстанції.
Матеріали справи свідчать, що ПрАТ «МЕТАЛУРГТРАНСРЕМОНТ» продовжувало функціонувати та здійснювати діяльність за визначеними кодами КВЕД. Робота підприємства в режимі неповного робочого тижня не свідчить про зупинення діяльності такого. Суду не надано доказів зупинення роботи підприємства та його працівників, як це передбачено пунктом 6 переліку документів до Порядку №225.
Колегія суддів погоджується з висновками суду першої інстанції, що копії виписок банку, копії звіту про заборгованість з оплати праці на 01.08.2022 року, та копій платіжних доручень №47-№63, є не належні докази неможливості виконання податкових зобов`язань, оскільки надані лише станом на 01.08.2022 року, а не за весь період з моменту введення воєнного стану в Україні (з 24.02.2022 року) по дату надання заяви про неможливість виконання податкового обв`язку. При цьому, податковий борг виник у підприємства у І кварталі 2022 року, як зазначено у відзиві на позовну заяву та не спростовано позивачем.
Згідно Балансу (Звіт про фінансовий стан) станом на 30.06.2022 року гроші та їх еквіваленти на початок звітного року становили 3166 тис.грн., на кінець звітного періоду складали 1252 тис.грн. Також, дебіторська заборгованість за товари, роботи, послуги зменшилася з 28080 тис. грн до 9626 тис.грн, тобто відбулося погашення заборгованості з боку покупців на 18454 тис.грн. Одночасно, поточні зобов`язання у вигляді короткострокових кредитів банків погашені протягом І півріччя 2022р. майже у повному обсязі у розмірі 14346 тис.грн., заборгованість перед банком зменшилася з 15116 тис.грн. до 770 тис.грн., що може свідчити про фінансові можливості підприємства своєчасно погашати заборгованість перед бюджетом по сплаті податків та зборів, тим паче п.36.3 ст.36 Податкового кодексу України передбачено, що податковий борг є безумовним і першочерговим стосовно інших неподаткових обов`язків.
Щодо посилання на витяг з ЄРДР за номером кримінального провадження 12022041610000209, внесеного до ЄРДР 02.08.2022 року за ч. 1 ст. 438 КК України, як вірно зазначено судом першої інстанції, що з витягу з ЄРДР судом не встановлено руйнування/втрати майна саме ПрАТ «Металургтрансремонт», за визначеною позивачем адресою: територія ПрАТ «Металургтрансремонт», розташована на земельній ділянці комунальної власності Карпівської сільської ради Криворізького району Дніпропетровської області кадастровий номер 1225855300:09:009:0603 за адресою с.Карпівка, вул. Центральна, 203.
Щодо посилання на акт №3 попереднього візуального огляду об`єкту, пошкодженого внаслідок збройної агресії російської федерації від 04.08.2022 року, вірно зазначено судом першої інстанції, він містить висновок щодо пошкодження виключно скління вікон на виробничих будівлях з ремонту дизелів на території с.Карпівка і пропонує провести поточний ремонт зі скління вікон, та не містить інформації про інші руйнування. При цьому зазначене руйнування відбулося 02.08.2022 року, а податковий борг виник у підприємства у І кварталі 2022 року, як зазначено у відзиві на позовну заяву та не спростовано позивачем.
Доказів зупинення роботи підприємства через пошкодження скління вікон не надано.
Колегія суддів щодо посилання позивача на те, що ПрАТ «Металургтрансремонт» завжди дисципліновано виконувало всі свої зобов`язання, зокрема податкові, в підтвердження чого надано листи контрагентів, зазначає, що вказані листи не свідчать неможливістю виконання ПАТ «Металургтранеремонт» податкового обов`язку, оскільки суд не може встановити з наданих листів ані сум заборгованості, ані строків виплати, щоб надати правову оцінку впливу невиконання контрагентами умов договорів в частині оплати послуг та робіт на фінансовий стан позивача.
Також, ПрАТ «Металургтрансремонт» вказано загальний офіційний лист Торгово-промислової палати України від 28.02.2022 року №2024/02.0-7.1, яким засвідчено форс-мажорні обставини: військову агресії російської федерації проти України, що стало підставою введення воєнного стану та підтверджено, що зазначені обставини з 24 лютого 2022 року до їх офіційного закінчення, є надзвичайними, невідворотними та об`єктивними обставинами для суб`єктів господарської діяльності та/або фізичних осіб по договору, окремим податковим та/чи іншим зобов`язанням/обов`язком, виконання яких/якого стало неможливим у встановлений термін внаслідок настання таких форс-мажорних обставин (обставин непереборної сили).
Тобто , лист Торгово-промислової палати України засвідчує виключно наявність воєнного стану, як непереборної обставини в цілому, однак він не відповідає правилам засвідчення форс-мажорних обставин (обставин непереборної сили), які містяться в регламенті, зокрема: форс-мажорні обставини (обставини непереборної сили) засвідчуються сертифікатом.
ПрАТ «Металургтрансремонт» знаходиться на підконтрольній Україні території, продовжує здійснювати господарську діяльність, відтак, загальний лист Торгово-промислової палати України від 28.02.2022 року №2024/02.0-7.1, адресований до загального кола осіб, не може бути самостійним підтвердженням неможливості виконання податкових зобов`язань.
Таким чином, передбачені законодавством перелічені документи позивачем не надані.
Щодо посилання скаржника на порушення відповідачем строків розгляду заяви, колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції, що Порядок №225 набрав чинності з дня його офіційного опублікування 06 вересня 2022 року. Отже, термін розгляду заяв платників податків тa відповідних документів щодо можливості/неможливості виконання податкового обов`язку, які не були розглянуті на дату набрання чинності Порядком №225, розпочинається з 06 вересня 2022 року. Судом не встановлено порушення строків розгляду заяви, що надійшла до відповідача 30.08.2022 за вх. №60429/6.
За таких обставин, колегія суддів погоджує висновок суду першої інстанції, що звільнення позивача від виконання податкових обов`язків за умови здійснення ним господарської діяльності не відповідає меті та завданням запроваджених змін до Податкового кодексу України та Порядку №225.
Враховуючи вищезазначене, колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції про відсутність підстав для задоволення позовних вимог.
Враховуючи викладене, суд дійшов до висновку, що рішення суду першої інстанції ухвалене з дотриманням норм матеріального та процесуального права, з повним з`ясуванням обставин, що мають значення для справи, у зв`язку з чим підстави для скасування або зміни рішення суду першої інстанції відсутні, тому, при таких обставинах, апеляційну скаргу необхідно залишити без задоволення, а рішення суду - без змін
Керуючись статтями 308, 311, 315, 316, 321, 322, 325, 328, 329 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
ПОСТАНОВИВ:
Апеляційну скаргу Приватного акціонерного товариства "МЕТАЛУРГТРАНСРЕМОНТ" на рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 30.05.2023 року в адміністративній справі №160/5708/23 - залишити без задоволення.
Рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 30.05.2023 року в адміністративній справі №160/5708/23 за позовом Приватного акціонерного товариства "МЕТАЛУРГТРАНСРЕМОНТ" До Головного управління ДПС у Дніпропетровській області про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії - залишити без змін.
Постанова набирає законної сили з дати її прийняття та може бути оскаржена в касаційному порядку до Верховного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Головуючий - суддяС.В. Білак
суддяІ.В. Юрко
суддяС.В. Чабаненко
Суд | Третій апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 04.04.2024 |
Оприлюднено | 08.04.2024 |
Номер документу | 118144832 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них |
Адміністративне
Третій апеляційний адміністративний суд
Білак С.В.
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Луніна Олена Станіславівна
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Луніна Олена Станіславівна
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Луніна Олена Станіславівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні