ЛУГАНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
Іменем України
19 червня 2023 рокум. ДніпроСправа № 360/6112/21
Суддя Луганського окружного адміністративного суду Смішлива Т.В., розглянувши в порядку письмового провадження адміністративну справу за позовом Приватного підприємства «Автолайн Компані» до Департаменту розвитку, утримання мережі автомобільних доріг області, промисловості та транспорту Луганської обласної державної адміністрації - Луганської обласної військово-цивільної адміністрації про визнання протиправними дії відповідача з розірвання договорів від 13.08.2020 №№ 147/2020, 149/2020, 150/2020, 151/2020 та 152/2020,
ВСТАНОВИВ:
22.10.2021 до Луганського окружного адміністративного суду надійшла позовна заява Приватного підприємства «Автолайн Компані» (далі - позивач) до Департаменту розвитку, утримання мережі автомобільних доріг області, промисловості та транспорту Луганської обласної державної адміністрації - Луганської обласної військово-цивільної адміністрації (далі - відповідач) про визнання протиправними та скасування повідомлень про розірвання договорів.
В обґрунтування позовних вимог позивач зазначив, що за результатами конкурсу з визначення автомобільного перевізника на автобусних маршрутах загального користування у Луганській області від 15.07.2020, з ПП «Автолайн Компані» як переможцем конкурсів було укладено п`ять Договорів від 13.08.2020 №№ 147/2020, 149/2020, 150/2020, 151/2020 та 152/2020.
28.09.2021 позивач отримав рекомендованого листа № 9340602506990, у якому було п`ять повідомлень Відповідача від 24.09.2021 №№ 01-05/01096, 01-05/01097, 01-05/01098, 01-05/01099, 01-05/01101 про одностороннє дострокове розірвання зазначених договорів
Позивач вважає, що вказані повідомлення від 24.09.2021 про розірвання вищезгаданих Договорів, які за своєю правовою природою не є рішеннями (індивідуальними актами), та дії відповідача з їх надсилання позивачу і розірвання договорів є незаконними та протиправними через відсутність будь-яких правових підстав для такого дострокового розірвання договорів.
Так, 18.08.2021 позивачем отримано попередження відповідача про недопущення порушень умов договорів від 13.08.2021 №№ 01-05/00938, 01-05/00939, 01-05/00940, 01-05/00941, 01-05/00942, а саме, умов пунктів 3.2.29 договорів та повідомлено про необхідність їх усунення у строк до десяти робочих днів з дня отримання повідомлень, останнім днем якого було 02.09.2021.
У відповідь і на виконання зазначених попереджень та на виконання умов пунктів 3.2.29 договорів 02.09.2021 позивачем подано відповідачу пропозиції від 01.09.2021 №№4/412, 4/413, 4/414, 4/415 та 4/416 про включення до договорів належних автобусів, а тому позивач вважає, що ним виконано отримані попередження відповідача про недопущення порушення умов договорів.
Відповідачу направлено Пропозиції щодо включення до договорів автобусів, згідно п. 3.2.29 договорів, у строки реальної можливості здійснення їх поставки заводом виробником до 31.08.2024.
В умовах договору передбачено зобов`язання перевізника з подання Організатору при внесенні змін до структури парку автобусів Сертифікату, якого не існує, тобто існування якого не передбачено чинним законодавством України, при цьому, передбачено виключно такий Розділ додатку 4 Порядку 521, який унеможливлює подання для включення до структури парку нових автобусів.
Тобто, позивач навіть не мав реальної можливості для внесення змін до структур парків автобусів за протиправно розірваними договорами через невідповідність умов пунктів 8.2.2. договорів чинному законодавству України.
Зазначив, що відповідач обмежився направленням листів про розірвання договорів на адресу позивача та не приймав відповідних наказів з питань розірвання договорі перевезення пасажирів.
У подальшому представником позивача 18.01.2022 та 26.01.2022 подано до суду заяви про зміну предмету позову, відповідно до яких остаточні позовні вимоги визначено у заяві від 26.01.2022, а саме: визнати протиправними дії Департаменту розвитку, утримання мережі автомобільних доріг області, промисловості та транспорту Луганської обласної державної адміністрації - Луганської обласної військово-цивільної адміністрації з розірвання договорів від 13.08.2020 №№ 147/2020, 149/2020, 150/2020, 151/2020 та 152/2020.
Відповідач позов не визнав та надіслав до суду за допомогою підсистеми «Електронний суд» відзив на позовну заяву 20.12.2021, а також 21.01.2022 відзив на позовну заяву зі зміненим предметом позову, у яких зазначив, що за результатами конкурсу з визначення автомобільного перевізника на автобусних маршрутах загального користування у Луганській області від 15.07.2020 з позивачем, як переможцем конкурсів, було укладено Договори про організацію перевезення пасажирів на постійних приміських та міжміських автобусних маршрутах загального користування, що не виходять за межі території області (внутрішньообласних маршрутах) від 13.08.2020 за номерами №№ 147/2020, 149/2020, 150/2020, 151/2020 та 152/2020. Відповідно до пунктів 3.2.29 договорів, позивач як Перевізник зобов`язаний був надати Організатору, тобто відповідачу, у термін до 12.08.2021 пропозиції щодо включення до п. 2.2.1 договорів автобусів, у зазначеній кількості, пристосованих для перевезення осіб з інвалідністю та інших маломобільних груп населення всіх категорій, зокрема інвалідами з вадами зору, слуху та з ураженнями опорно-рухового апарату, обладнаних у відповідності до п.3.2.1.3 договорів. Відповідно пункту 9.2 договору, Договір укладається строком на 5 років та набирає чинності з 13.08.2020 і діє до 12.08.2025, а у разі невиконання п. 3.2.29 Договору до 12.08.2021.
Відповідно статті 44 Закону № 2344-ІІІ позивач надав відповідачу Інвестиційний проект зобов`язання щодо оновлення парку автобусів ПП «Автолайн Компані», в якому зазначено, що позивач «…зобов`язується придбати транспортні засоби, що відповідає вищезазначеним вимогам, у строк протягом одного року з дати укладання договору та надати підтверджуючу документацію…».
Вказану вимогу пункту 3.2.29 договорів та зобов`язання, зазначені в Інвестиційних проектах-зобов`язаннях позивач не виконав, у зв`язку з чим на його адресу 13.08.2021 направлено попередження про недопущення порушень умов договорів з вимогою у строк до 10 робочих днів з дня отримання цього попередження усунути порушення виконання умов Договору шляхом надання переліку транспортних засобів.
Зазначив, що відповідно до підпункту 2 пункту 55 Порядку проведення конкурсу з перевезення пасажирів на автобусному маршруті загального користування, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 03.12.2008 № 1081, організатор зобов`язаний забезпечити дострокове розірвання договору з автомобільним перевізником переможцем конкурсу у разі наявності фактів порушення ним умов договору. Розірвання договору відбувається після невиконання надісланого організатором попередження такому перевізникові про недопущення порушень умов договору.
Оскільки позивач у встановлений у Попередженні строк не усунув порушення умов Договорів, 24.09.2021 відповідачем підготовлено та направлено позивачу Повідомлення про розірвання договорів в односторонньому порядку. У Повідомленнях про розірвання договорів зазначено, що зобов`язання, взяті на себе позивачем згідно із п. 3.2.29 Договору не виконано, а тому відповідно до п. 6.1 та 6.1.2 Договору перевізнику направлено лист-повідомлення про розірвання Договору через невиконання умов договору.
Вважає, що чинним законодавством (підпункт 2 пункту 55 Порядку № 1081) передбачено обов`язок організатора конкурсу забезпечити дострокове розірвання договору або анулювання дозволу з автомобільним перевізником у разі невиконання перевізником умов договору. Разом з цим не затверджено певну форму такого рішення, а саме, видання відповідного наказу.
Вважає своє рішення правомірним та просить суд відмовити у задоволенні позову.
Ухвалою суду від 26 жовтня 2021 року позовну заяву залишено без руху, визначено недоліки позову, шляхи їх усунення та встановлено строк для усунення недоліків позовної заяви.
Ухвалою суду від 06 грудня 2021 року відкрито провадження у справі, вирішено розглядати справу в порядку загального позовного провадження, призначено підготовче провадження у справі.
Ухвалою суду від 28 січня 2022 року закрито підготовче провадження, справу призначено до розгляду у відкритому судовому засіданні на 14 лютого 2022 року.
У судовому засіданні 14 лютого 2022 року оголошено перерву до 01 березня 2022 року.
У зв`язку з військовою агресією Російської Федерації проти України, на підставі пропозиції Ради національної безпеки і оборони України, відповідно до пункту 20 частини першої статті 106 Конституції України,Закону України «Про правовий режим воєнного стану» Указом Президента України від 24 лютого 2022 року № 64/202 «Про введення воєнного стану в Україні», затвердженим Законом України від 24 лютого 2022 року № 2102-IX «Про затвердження Указу Президента України «Про введення воєнного стану в Україні», постановлено ввести в Україні воєнний стан із 05 години 30 хвилин 24 лютого 2022 року строком на 30 діб.
В подальшому,Указом Президента України від 14 березня 2022 року № 133/2022 «Про продовження строку дії воєнного стану в Україні», затвердженим Законом України від 15 березня 2022 року № 2119-IX «Про затвердження Указу Президента України «Про продовження строку дії воєнного стану в Україні», продовжено строк дії воєнного стану в Україні з 05 годин 30 хвилин 26 березня 2022 року строком на 30 діб.
ТакожУказом Президента України від 18 квітня 2022 року № 259/2022 «Про продовження строку дії воєнного стану в Україні», затвердженим Законом України від 21 квітня 2022 року № 2212-IX «Про затвердження Указу Президента України «Про продовження строку дії воєнного стану в Україні», продовжено строк дії воєнного стану в Україні з 05 годин 30 хвилин 25 квітня 2022 року строком на 30 діб.
Указом Президента України від 17 травня 2022 року № 341/2022 «Про продовження строку дії воєнного стану в Україні», затвердженим Законом України від 22 травня 2022 року № 2263-IX «Про затвердження Указу Президента України «Про продовження строку дії воєнного стану в Україні», продовжено строк дії воєнного стану з 05 годин 30 хвилин 25 травня 2022 року строком на 90 діб.
Указом Президента України від 12 серпня 2022 року № 573/2022 «Про продовження строку дії воєнного стану в Україні», затвердженим Законом України від 15 серпня 2022 року № 2500-IX «Про затвердження Указу Президента України «Про продовження строку дії воєнного стану в Україні», продовжено строк дії воєнного стану в Україні з 05 годин 30 хвилин 23 серпня 2022 року строком на 90 діб.
Указом Президента України від 07 листопада 2022 року № 757/2022 «Про продовження строку дії воєнного стану в Україні», затвердженим Законом України від 16 листопада 2022 року № 2738-IX «Про затвердження Указу Президента України «Про продовження строку дії воєнного стану в Україні», продовжено строк дії воєнного стану в Україні з 05 годин 30 хвилин 21 листопада 2022 року строком на 90 діб.
Указом Президента України від 06 лютого 2023 року № 58/2023 «Про продовження строку дії воєнного стану в Україні», затвердженим Законом України від 07 лютого 2023 року № 2915-IX «Про затвердження Указу Президента України «Про продовження строку дії воєнного стану в Україні», продовжено строк дії воєнного стану в Україні з 05 години 30 хвилин 19 лютого 2023 року строком на 90 діб.
Указом Президента України від 01 травня 2023 року № 254/2023 «Про продовження строку дії воєнного стану в Україні», затвердженим Законом України від 2 травня 2023 року № 3057-IX «Про затвердження Указу Президента України «Про продовження строку дії воєнного стану в Україні», продовжено строк дії воєнного стану в Україні з 05 години 30 хвилин 20 травня 2023 року строком на 90 діб.
Наказом голови Луганського окружного адміністративного суду від 24 лютого 2022 року № 8/С-од «Про припинення роботи Луганського окружного адміністративного суду» у зв`язку з неможливістю здійснювати правосуддя Луганським окружним адміністративним судом, який знаходиться у районі проведення Операції об`єднаних сил, та відповідно до статті 3 Конституції України, Закону України «Про здійснення правосуддя та кримінального провадження у зв`язку з проведення антитерористичної операції», з метою збереження життя і здоров`я суддів, працівників апарату суду та відвідувачів суду припинено роботу Луганського окружного адміністративного суду з 24 лютого 2022 року до вирішення питання щодо її відновлення у встановленому законодавством порядку.
Наказом голови Луганського окружного адміністративного суду від 02 травня 2022 року № 9/С-од «Про встановлення особливого режиму роботи в умовах воєнного стану» у зв`язку із збройною агресією Російської Федерації проти України та запровадженням воєнного стану згідно із Указом Президента України від 24 лютого 2022 року № 64/2022 «Про введення воєнного стану в Україні» відповідно до статті 3 Конституції України, статті 12-2 Закону України «Про правовий режим воєнного стану», статті 24 Закону України «Про судоустрій і статус суддів», статей 34, 60-2 Кодексу законів про працю України, керуючись Рекомендаціями судам першої та апеляційної інстанцій, затверджених розпорядженням Голови Верховного Суду від 13 березня 2022 року № 6/0/9-22, рішенням Ради суддів України від 24 лютого 2022 року № 9, з метою збереження життя і здоров`я та забезпечення безпеки суддів, відвідувачів і працівників апарату Луганського окружного адміністративного суду: з 02 травня 2022 року установлено особливий режим роботи Луганського окружного адміністративного суду в умовах воєнного стану; зупинено, тимчасово, розгляд справ у відкритих судових засіданнях за участю учасників судового процесу до усунення обставин, які в умовах воєнної агресії проти України зумовлюють загрозу життю, здоров`ю та безпеці відвідувачів і працівників суду; запроваджено з 02 травня 2022 року роботу Луганського окружного адміністративного суду у віддаленому режимі.
Ухвалою суду від 20 травня 2022 року повідомлено сторони про можливість розгляду судом адміністративної справи № 360/6112/21 в порядку письмового провадження та запропоновано учасникам справи надати до суду заяви про розгляд справи за їх відсутності в порядку письмового провадження.
25 травня 2022 року представником позивача подано заяву про розгляд справи в порядку письмового провадження.
Дослідивши матеріали справи, розглянувши справу в межах заявлених позовних вимог і наданих доказів, оцінивши докази відповідно до вимог статей 72-76, 90 КАС України, судом встановлено таке.
Приватне підприємство «Автолайн Компані», скорочена назва ПП «Автолайн Компані», є юридичною особою, ідентифікаційний код 33164230, зареєстровано 22.09.2004 виконавчим комітетом Сєвєродонецької міської ради Луганської області, місцезнаходження юридичної особи: 92901, Луганська область, Кремінський район, місто Кремінна, вул. Банкова, будинок 3-А.
Основним видом економічної діяльності ПП «Автолайн Компані» є 49.31 - пасажирський наземний транспорт міського та приміського сполучення.
Наказом Управління промисловості, транспорту та зв`язку Луганської обласної державної адміністрації від 31.07.2020 № 29-о на підставі протоколу засідання конкурсного комітету з організації та проведення конкурсів на перевезення пасажирів автомобільним транспортом у Луганській області від 15.07.2020 № 149 та протоколу засідання комісії з організації конкурсу з регулярного перевезення пасажирів на приміських та міжміських автобусних маршрутах загального користування, що не виходять за межі території області від 28.07.2020 № 8/2020 визначено, зокрема, ПП «Автолайн Компані» переможцем конкурсу з регулярного перевезення пасажирів на приміських та міжміських автобусних маршрутах загального користування, що не виходять за межі території області (внутрішньо обласні маршрути), який відбувся 15.07.2020 на об`єктах: 24, 25, 26, 29, 30, 46, 47, 48, 53 та вирішено укласти з ним договір на перевезення пасажирів на маршрутах відповідно до об`єкту конкурсу строком на 5 років з урахуванням поданого ним інвестиційного проекту-зобов`язання.
На підставі протоколу засідання конкурсного комітету з організації та проведення конкурсів на перевезення пасажирів автомобільним транспортом у Луганській області від 15.07.2020 № 149 та наказу № 29-о від 31.07.2020 між Управлінням промисловості, транспорту та зв`язку Луганської обласної державної адміністрації та ПП «Автолайн Компані» укладено Договори про організацію перевезення пасажирів на постійних приміських та міжміських автобусних маршрутах загального користування, що не виходять за межі території області (внутрішньообласних маршрутах) від 13.08.2020 за наступними номерами: № № 147/2020, 149/2020, 150/2020, 151/2020 та 152/2020 (далі Договори).
Зазначені договори відрізняються один від одного лише назвами маршрутів, кількістю, марками, моделями та реєстраційними номерами конкретних автобусів, задіяних на вказаних маршрутах та визначених резервних автобусів.
Договорами передбачено обов`язок перевізника (ПП «Автолайн Компані») відповідно до пункту 3.2.29 договорів у термін до 12.08.2021 надати Організатору (Управління промисловості, транспорту та зв`язку Луганської обласної державної адміністрації) Пропозиції щодо включення до п. 2.2.1 договорів автобусів, у зазначеній кількості, пристосованих для перевезення осіб з інвалідністю та інших маломобільних груп населення всіх категорій, зокрема інвалідами з вадами зору, слуху та з ураженнями опорно-рухового апарату, обладнаних у відповідності до п. 3.2.1.3 договорів.
Відповідно до п. 4.1.1 Договорів організатор має право вимагати від Перевізника безумовного виконання вимог чинного законодавства, що регламентує роботу пасажирського автомобільного транспорту загального користування, умов Договору та негайного усунення порушень з боку останнього.
Організатор має право дострокового розірвання Договору в частині відносин щодо обслуговування усього (усіх) маршруту (маршрутів) та/або виконання окремих рейсів з підстав, визначених законодавством, у порядку, визначеному розділом 6 Договору (п. 4.1.3 Договорів).
Розділом 6 Договорів передбачено умови та порядок дострокового розірвання договору. Так, Договір може бути достроково розірвано в односторонньому порядку шляхом направлення Перевізнику листа-повідомлення про розірвання Договору у разі невиконання надісланого Організатором попередження Перевізникові про недопущення порушення умов договору (пункти 6.1 та 6.1.2 Договору).
Згідно пункту 6.2 Договір вважається розірваним через 10 днів після дати отримання повідомлення про його розірвання.
Пунктом 9.2 Договорів передбачено, що Договір укладається строком на 5 років та набирає чинності з 13.08.2020 і діє до 12.08.2025, а у разі невиконання п. 3.2.29 Договору до 12.08.2021.
Серед документів, наданих ПП «Автолайн Компані» на конкурс, подано також інвестиційний проект-зобовязання щодо оновлення парку автобусів ПП «Автолайн Компані» від 18.06.2020, яким відповідно статті 44 Закону України «Про автомобільний транспорт» ПП «Автолайн Компані» взяло на себе зобов`язання придбати транспортні засоби, що відповідають умовам проведення конкурсу, а саме: транспортні засоби, пристосовані для перевезення осіб з інвалідністю та інших мало мобільних груп населення, які повинні бути пристосовані для користування інвалідами з вадами зору, слуху та ураженнями опорно-рухового апарату у кількості до встановлених вимог умовами конкурсу.
Станом на 13.08.2021 ПП «Автолайн Компані» не надано відповідачу доказів виконання умов п. 3.2.29 Договору, у зв`язку з цим на адресу позивача направлено Попередження за №№ 01-05/00938, 01-05/00939, 01-05/00940, 01-05/00941, 01-05/00942 про недопущення порушень умов договорів (далі - Попередження).
У Попередженнях зазначено інформацію про взяті ПП «Автолайн Компані» на себе зобов`язання відповідно до п. 3.2.29 Договорів до 12.08.2021 надати перелік транспортних засобів, пристосованих для перевезення осіб з інвалідністю та інших маломобільних груп населення, разом із копіями реєстраційних документів та сертифікатів відповідності та екологічності транспортних засобів, у кількості, що відповідатиме п. 3.2.29 Договору. Запропоновано у строк до 10 робочих днів з дня отримання попередження усунути порушення виконання умов Договору шляхом надання переліку транспортних засобів, визначених у п. 3.2.29 Договору.
Також позивача попереджено, що відповідно до підпункту 2 пункту 55 Порядку проведення конкурсу з перевезення пасажирів на автобусному маршруті загального користування, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 03.12.2008 № 1081, організатор зобов`язаний забезпечити дострокове розірвання договору з автомобільним перевізником переможцем конкурсу у разі наявності фактів порушення ним умов договору. Розірвання договору відбувається після невиконання надісланого організатором попередження такому перевізникові про недопущення порушень умов договору.
Факт отримання зазначених попереджень позивачем не оскаржується.
У відповідь на вищевказані попередження ПП «Автолайн Компані» направлено директору Департаменту розвитку, утримання мережі автомобільних доріг області, промисловості та транспорту ЛОДА ОВЦА листи від 01.09.2021, у яких позивач зазначив, що п. 8.2 Договору передбачено, що внесення змін до структури парку автобусів, визначеної п. 2.2 Договору здійснюється за умови обґрунтування такої зміни та подання Перевізником документів, передбачених пунктами 8.2.1. та 8.2.2. Договору.
Пунктом 8.2.2. Договору встановлено, що для проведення замін автобусів необхідно подати Організатору додатково до заяви та копії Свідоцтва про реєстрацію транспортного засобу (далі - ТЗ) копію Сертифікату відповідності та екологічності, який підтверджує відповідність ТЗ вимогам правил Європейської економічної комісії № 43, № 36 чи № 52, № 80, визначених розділом V додатка 4 до «Порядку затвердження конструкції транспортних засобів, їх частин та обладнання», затвердженого наказом Мінінфраструктури України від 17.08.2012 за № 521 (далі - Порядок 521). Однак, зазначеним Порядком 521 не передбачено такого виду Сертифікату, як відповідності та екологічності, а визначено Сертифікати типу, Сертифікати відповідності та Сертифікати відповідності щодо індивідуального затвердження.
Додатком 9 до Порядку 521 затверджено форми сертифікатів відповідності, якими також не передбачено як зазначеного у договорі виду Сертифікату, так і позначення у них підтвердження відповідності ТЗ вимогам правил Європейської економічної комісії № 43, № 36 чи № 52, № 80.
ПП «Автолайн Компані» в листах від 01.09.2021 також зазначено, що на його думку, в умовах договору передбачено зобов`язання перевізника з подання Організатору при внесенні змін до структури парку автобусів Сертифікату, якого не існує, тобто існування якого не передбачено чинним законодавством України, що виключає можливість перевізника виконати умови договору та роблять його виконання заздалегідь неможливими.
Також зазначено, що ПП «Автолайн Компані» укладено з Приватним акціонерним товариством «Завод «Часівярівські автобуси» договір поставки № Ч-00000034 від 28.01.2021 про поставку нових Автобусів РУТА 40С, категорії М3, клас 1, ЄВРО 6, пристосованих для перевезення осіб з інвалідністю та інших мало мобільних груп населення всіх категорій, зокрема інвалідів з вадами зору, слуху та ураженням опорно-рухового апарату у кількості 34 одиниць протягом трьох років починаючи з вересня 2021 року.
Одночасно вказаними листами ПП «Автолайн Компані» запропоновано відповідачу внести до п. 3.2.29 Договорів зміни щодо строків реальної можливості здійснення поставки відповідних автобусів заводом виробником до 31.08.2024, про що підписати відповідну додаткову угоду.
До листів від 01.09.2021 позивачем додано копії листа ПАТ «Завод «Часівярівські автобуси» від 28.01.2021 та договору поставки № Ч-00000034 від 28.01.2021, укладеного між ПАТ «Завод «Часівярівські автобуси» та ПП «Автолайн Компані», предметом якого є поставка позивачу нових автобусів РУТА 40С, категорії М3, клас 1, ЄВРО 6, пристосованих для перевезення осіб з інвалідністю та інших мало мобільних груп населення всіх категорій, зокрема інвалідів з вадами зору, слуху та ураженням опорно-рухового апарату в т.ч. на інвалідних візках у кількості 34 одиниць. Автобуси поставляються протягом трьох років починаючи з вересня 2021 року (п. 4.1 Договора).
Відповідачем 24.09.2021 надіслано ПП «Автолайн Компані» Повідомлення про розірвання договорів в односторонньому порядку, в яких зазначено, що повідомлення винесено з урахуванням листів позивача від 01.09.2021, наявністю факту невиконання перевізником умов п. 3.2.29 Договору, після невиконання перевізником попередження, надісланого організатором згідно з п. 6.1 та п. 6.1.2 Договору, відповідно до підпункту 2 пункту 55 Порядку проведення конкурсу з перевезення пасажирів на автобусному маршруті загального користування, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 03.12.2008 № 1081. Зазначено, що Договори вважаються розірваними після отримання повідомлення про його розірвання та з моменту укладання договору з автомобільним перевізником.
Предметом оскарження у цій справі позивачем визначено дії Департаменту розвитку, утримання мережі автомобільних доріг області, промисловості та транспорту Луганської обласної державної адміністрації - Луганської обласної військово-цивільної адміністрації з розірвання договорів від 13.08.2020 №№ 147/2020, 149/2020, 150/2020, 151/2020 та 152/2020.
Вирішуючи адміністративний позов по суті заявлених вимог, надаючи оцінку обставинам (фактам), якими обґрунтовано вимоги і заперечення учасників справи, суд виходить з такого.
Статтею 3 Закону України від 5 квітня 2001 року № 2344-ІІІ «Про автомобільний транспорт» (далі - Закон № 2344-ІІІ) установлено, що цей Закон регулює відносини між автомобільними перевізниками, замовниками транспортних послуг, органами виконавчої влади та органами місцевого самоврядування, пасажирами, власниками транспортних засобів, а також їх відносини з юридичними та фізичними особами - суб`єктами підприємницької діяльності, які забезпечують діяльність автомобільного транспорту та безпеку перевезень.
Відповідно до положень статті 7 Закону № 2344-ІІІ забезпечення організації пасажирських перевезень покладається на приміських і міжміських автобусних маршрутах загального користування, що не виходять за межі території Автономної Республіки Крим чи області (внутрішньообласні маршрути), - на Раду міністрів Автономної Республіки Крим або обласні державні адміністрації.
Вказана норма кореспондується з пунктом 2 частини першої статті 20 Закону України "Про місцеві державні адміністрації", відповідно до якого передбачено, що місцева державна адміністрація забезпечує організацію обслуговування населення підприємствами, установами та організаціями житлово-комунального господарства, зв`язку, телебачення, радіомовлення, торгівлі та громадського харчування, побутового і транспортного обслуговування незалежно від форм власності.
Згідно зі статтею 29 Закону № 2344-III автомобільним перевізником та автомобільним самозайнятим перевізником, які здійснюють перевезення пасажирів на договірних умовах, є суб`єкти господарювання, які відповідно до законодавства та одержаної ліцензії надають послуги за договором перевезення пасажирів транспортним засобом, що використовується ними на законних підставах.
Частиною першою статті 31 Закону № 2344-III визначено, що відносини автомобільного перевізника, що здійснює перевезення пасажирів на автобусних маршрутах загального користування міських, приміських та міжміських, які не виходять за межі території області (внутрішньообласні маршрути), із органами виконавчої влади та органами місцевого самоврядування визначаються договором про організацію перевезень пасажирів на автобусному маршруті загального користування, у якому встановлюються: перелік маршрутів загального користування, які буде обслуговувати автомобільний перевізник, умови організації перевезень, показники якості транспортного обслуговування населення, термін роботи автомобільного перевізника, зобов`язання органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування щодо облаштування маршруту, підтримки проїзної частини автомобільної дороги та під`їзних шляхів у належному стані (тільки для міських автобусних маршрутів), розмір компенсації витрат автомобільного перевізника внаслідок перевезення пільгових пасажирів та регулювання тарифів, механізм їх виплати.
Як вбачається із частини 1 статті 42 Закону № 2344-III договір про організацію перевезення пасажирів на автобусному маршруті загального користування міському, приміському та міжміському, які не виходять за межі території області (внутрішньообласні маршрути), укладається між органами виконавчої влади та органами місцевого самоврядування та автомобільним перевізником і вважається укладеним з моменту його підписання сторонами.
Згідно зі статтею 43 Закону № 2344-III визначення автомобільного перевізника на автобусному маршруті загального користування здійснюється виключно на конкурсних засадах. Визначення кандидатури автомобільного перевізника для роботи на міжнародному автобусному маршруті загального користування здійснюється на конкурсних засадах у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.
Відповідно до частин першої, дванадцятої статті 44 Закону № 2344-III організація проведення конкурсу та визначення умов перевезень покладаються на органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування. Порядок проведення конкурсів визначає Кабінет Міністрів України.
Так, постановою Кабінету Міністрів України від 03.12.2008 № 1081 затверджено Порядок проведення конкурсу з перевезення пасажирів на автобусному маршруті загального користування (далі - Порядок № 1081), яким визначено процедуру підготовки та проведення конкурсу з перевезення пасажирів на міжміському і приміському автобусних маршрутах загального користування, що не виходять за межі області (внутрішньообласний маршрут), автобусному маршруті, що не виходить за межі території району (внутрішньорайонний маршрут), автобусному маршруті, що проходить у межах населеного пункту (міський маршрут), та автобусному маршруті, що проходить у межах об`єднаної територіальної громади (далі - конкурс), процедуру визначення автомобільного перевізника для роботи на міжміському і приміському автобусних маршрутах загального користування, що виходять за межі території області (міжобласний маршрут), а також порядок укладання та розірвання договорів на перевезення пасажирів на автобусних маршрутах.
Згідно з пунктом 4 Порядку № 1081 організатором перевезень на автобусному маршруті загального користування є обласні держадміністрації - на міжміському і приміському автобусних маршрутах, що не виходять за межі території області (внутрішньообласний маршрут), у тому числі таких, що проходять від населених пунктів Київської області до м. Києва.
Пунктом 10 Порядку 1081 передбачено, що організатор перевезень затверджує умови конкурсу, в тому числі обов`язкові, відповідно до статті 44 Закону України Про автомобільний транспорт. Крім обов`язкових організатор може затверджувати додаткові умови конкурсу (наявність у перевізника GPS-системи, встановленої на транспортних засобах, які пропонуються для роботи на автобусному маршруті, тощо). Організатор встановлює вимогу щодо забезпечення роботи на об`єкті конкурсу, який включає міські та приміські внутрішньообласні автобусні маршрути загального користування, транспортних засобів, пристосованих для перевезення осіб з інвалідністю та інших маломобільних груп населення, в кількості до 35 відсотків загальної кількості автобусів до 31 грудня 2019 р. та до 50 відсотків - з 1 січня 2020 року.
Транспортні засоби, пристосовані для перевезення осіб з інвалідністю та інших маломобільних груп населення, повинні бути пристосовані для користування інвалідами з вадами зору, слуху та з ураженнями опорно-рухового апарату, а також передбачати можливість встановлення зовнішніх звукових інформаторів номера і кінцевих зупинок маршруту, текстових та звукових систем у салоні для оголошення зупинок. Загальний перелік відповідних вимог встановлюється згідно з порядком визначення класу комфортності автобусів, сфери їх використання за видами сполучень та режимами руху, затвердженого Мінінфраструктури.
Пунктом 53 Порядку № 1081 визначено, що організатор перевезень на внутрішньообласних, внутрішньорайонних та міських автобусних маршрутах не пізніше десяти робочих днів з дня опублікування свого рішення на офіційному веб-сайті укладає з переможцем конкурсу договір згідно з обов`язковими та додатковими (за наявності) умовами конкурсу та додатковими умовами обслуговування маршруту, наданими перевізником-претендентом.
У договорі (дозволі) визначаються умови перевезень на рейсі (рейсах) та/або маршруті (маршрутах) відповідно до визначеного об`єкта конкурсу.
Строк дії договору (дозволу) продовжується один раз на п`ять років за рішенням організатора перевезень за наявності заяви автомобільного перевізника - переможця попереднього конкурсу, яку він подає за формою згідно з додатком 7, в якій, зокрема, зазначається інформація про підтверджене інвестування коштів на придбання більш нових та/або комфортабельних автобусів стосовно тих, які використовувались автомобільним перевізником на об`єкті конкурсу, наявності вмотивованих підстав вважати зазначеного автомобільного перевізника таким, що здійснював перевезення за цим маршрутом протягом попереднього періоду без порушення умов укладеного попереднього договору (дозволу).
Договір (дозвіл) може бути достроково розірвано (анульовано) організатором перевезень в частині відносин щодо обслуговування усього (усіх) маршруту (маршрутів) та/або виконання окремих рейсів з підстав, визначених законодавством.
Підпунктом 2 пункту 55 Порядку № 1081 визначено, що організатор конкурсу повинен забезпечити дострокове розірвання договору (анулювання дозволу) з автомобільним перевізником - переможцем конкурсу у разі: наявності фактів порушення ним умов договору (дозволу). Розірвання договору (анулювання дозволу) відбувається після невиконання надісланого організатором попередження такому перевізникові про недопущення порушення умов договору (дозволу). У такому разі для роботи на внутрішньообласному, внутрішньорайонному та міському автобусному маршрутах призначається автомобільний перевізник, який за результатами конкурсу визнаний таким, що зайняв друге місце, на строк до закінчення строку дії договору (дозволу), який було розірвано (анульовано), а в разі його відмови чи відсутності - призначається до проведення конкурсу інший автомобільний перевізник, транспортні засоби якого відповідають за параметрами, класом, категорією, комфортністю і пасажиромісткістю вимогам, передбаченим для відповідного виду перевезень, один раз на строк не більш як три місяці.
Пунктом 56 Порядку № 1081 визначено, що контроль за виконанням умов договору (дозволу) здійснює організатор та інші органи виконавчої влади згідно з компетенцією, за наявності відповідного звернення або доручення організатора.
Отже, на органи виконавчої влади та місцевого самоврядування покладені повноваження із забезпечення обслуговування населення засобами транспорту, в тому числі із залученням з цією метою на договірних засадах підприємств, установ та організацій незалежно від форм власності. Також на вказані органи покладено контроль за виконанням умов договорів перевезення та право розірвання договорів в односторонньому порядку у випадку невиконання умов договорів перевезення, у випадках, визначених законодавством та відповідним договором.
Так, Договорами перевезення від 13.08.2020 №№ 147/2020, 149/2020, 150/2020, 151/2020 та 152/2020, укладеними з ПП «Автолайн Компані», передбачено, що Договір може бути достроково розірвано в односторонньому порядку шляхом направлення Перевізнику листа-повідомлення про розірвання Договору у разі невиконання надісланого Організатором попередження Перевізникові про недопущення порушення умов договору (пункти 6.1 та 6.1.2 Договору).
Попередження щодо невиконання умов п. 3.2.29 Договорів надіслано організатором ПП «Автолайн Компані» 13.08.2021 та надано строк для усунення порушень.
Пункт 3.2.29 Договорів передбачає зобов`язання Перевізника надати Організатору, тобто відповідачу, у термін до 12.08.2021 пропозиції щодо включення до п. 2.2.1 договорів автобусів, у зазначеній кількості, пристосованих для перевезення осіб з інвалідністю та інших маломобільних груп населення всіх категорій, зокрема інвалідами з вадами зору, слуху та з ураженнями опорно-рухового апарату, обладнаних у відповідності до п.3.2.1.3 договорів.
Суд звертає увагу на те, що Договори від 13.08.2020 №№ 147/2020, 149/2020, 150/2020, 151/2020 та 152/2020 підписані директором ПП «Автолайн Компані» без зауважень та протоколу розбіжностей, тобто, всі умови договорів узгоджені позивачем повністю на час його підписання.
Більш того, ще до укладання зазначених договорів ПП «Автолайн Компані» подано для участі у конкурсі з визначення автомобільного перевізника на автобусних маршрутах загального користування у Луганській області від 15.07.2020 документи, серед яких є Інвестиційний проект зобов`язання щодо оновлення парку автобусів ПП «Автолайн Компані» від 18.06.2020, яким відповідно статті 44 Закону України «Про автомобільний транспорт» ПП «Автолайн Компані» взяло на себе зобов`язання придбати транспортні засоби, що відповідають умовам проведення конкурсу, а саме: транспортні засоби, пристосовані для перевезення осіб з інвалідністю та інших мало мобільних груп населення, які повинні бути пристосовані для користування інвалідами з вадами зору, слуху та ураженнями опорно-рухового апарату у кількості до встановлених вимог умовами конкурсу, у строк протягом одного року з дати укладання договору та надати підтверджуючу документацію.
Посилання позивача у листі від 01.09.2021 на невідповідність змісту пунктів 8.2.1. та 8.2.2. Договору вимогам чинного законодавства, а саме щодо необхідності надання при внесенні змін до п. 2.2 Договору копії Сертифікату відповідності та екологічності, який підтверджує відповідність ТЗ вимогам правил Європейської економічної комісії № 43, № 36 чи № 52, № 80, визначених розділом V додатка 4 до «Порядку затвердження конструкції транспортних засобів, їх частин та обладнання», затвердженого наказом Мінінфраструктури України від 17.08.2012 за № 521, суд вважає необґрунтованими та такими, що не стосуються предмету спору.
Так, позивачем оскаржуються дії відповідача щодо розірвання договорів в односторонньому порядку через невиконання вимог п. 3.2.29 Договору. Доказів виконання зазначених положень договору позивачем не надано.
Тобто, факт порушення ПП «Автолайн Компані» положень п. 3.2.29 Договорів доведено відповідачем під час розгляду справи.
Щодо укладання позивачем договору поставки № Ч-00000034 від 28.01.2021 з Приватним акціонерним товариством «Завод «Часівярівські автобуси» про поставку нових автобусів суд зазначає таке.
Предметом договору № Ч-00000034 від 28.01.2021 дійсно є Автобуси РУТА 40С, категорії М3, клас 1, ЄВРО 6, пристосовані для перевезення осіб з інвалідністю та інших мало мобільних груп населення всіх категорій, зокрема інвалідів з вадами зору, слуху та ураженням опорно-рухового апарату у кількості 34 одиниць протягом трьох років починаючи з вересня 2021 року.
Однак, оскільки введення в експлуатацію та забезпечення виконання перевезення маломобільних груп населення на спеціально пристосованих автобусах у визначеній кількості у строк до 12.08.2021 взято ПП «Автолайн Компані» ще на час участі в конкурсі, а потім закріплено у Договорах, зазначений договір суд оцінює критично, оскільки подібний договір позивач повинен був укладати ще на час підготовки інвестиційного проекту зобов`язання.
Також суд не погоджується з твердженнями позивача про те, що лист від 01.09.2021 з пропозицією відповідачу внести до п. 3.2.29 Договорів зміни щодо строків реальної можливості здійснення поставки відповідних автобусів заводом виробником до 31.08.2024, про що підписати відповідну додаткову угоду, є виконанням попередження від 13.08.2021.
Одностороння пропозиція позивача про зміну умов договору без надання доказів неможливості виконання умов раніше укладеного договору через форс-мажорні обставини жодним чином не можна розцінювати як виконання його умов.
Щодо доводів позивача про недотримання відповідачем форми прийняття рішення про одностороннє розірвання договорів, а саме не винесення відповідного наказу, суд виходить з такого.
Відповідно до частини першої статті 6 Закону України «Про місцеві державні адміністрації», на виконання Конституції України, законів України, актів Президента України, актів Кабінету Міністрів України, міністерств та інших центральних органів виконавчої влади, які відповідно до закону забезпечують нормативно-правове регулювання власних і делегованих повноважень, голова місцевої державної адміністрації в межах своїх повноважень видає розпорядження, а керівники структурних підрозділів - накази.
Згідно пункту 49 Порядку № 1081 рішення про результати конкурсу оформляється протоколом, який підписується головуючим, секретарем та присутніми членами конкурсного комітету і подається організатору перевезень протягом п`яти робочих днів. Організатор перевезень протягом десяти робочих днів від дати надходження протоколу конкурсного комітету опрацьовує матеріали проведеного конкурсу з перевезення пасажирів та у разі відсутності зауважень до порядку проведення конкурсу приймає рішення окремо за кожним об`єктом щодо переможця чи переможців конкурсу, а також того, хто зайняв друге місце у разі проведення конкурсу з перевезення пасажирів на внутрішньообласних, внутрішньорайонних та міських автобусних маршрутах.
Отже, підставою для укладання договорів від 13.08.2020 №№ 147/2020, 149/2020, 150/2020, 151/2020 та 152/2020 з ПП «Автолайн Компані» є протокол засідання конкурсного комітету з організації та проведення конкурсів на перевезення пасажирів автомобільним транспортом у Луганській області від 15.07.2020 № 149, а не виключно наказ Управління промисловості, транспорту та зв`язку Луганської обласної державної адміністрації від 31.07.2020 № 29-о.
Суд зазначає, що розділом 6 Договору передбачено умови та порядок дострокового розірвання договору, а саме передбачено, що Договір може бути достроково розірвано в односторонньому порядку шляхом направлення Перевізнику листа-повідомлення про розірвання Договору у разі невиконання надісланого Організатором попередження Перевізникові про недопущення порушення умов договору (пункти 6.1 та 6.1.2 Договору).
Отже, договорами від 13.08.2020 №№ 147/2020, 149/2020, 150/2020, 151/2020 та 152/2020 передбачено, що їх дострокове розірвання здійснюється шляхом направлення Перевізнику листа-повідомлення про розірвання Договору, а не шляхом видання Організатором розпорядчого акту про дострокове розірвання договору.
Пункт 55 Порядку № 1081, який покладає на Організатора обов`язок забезпечити дострокове розірвання договору (анулювання дозволу) з автомобільним перевізником - переможцем конкурсу у разі наявності фактів порушення ним умов договору також не визначає форму та порядок розірвання договору перевезення.
Згідно з частинами першою та другою статті 6 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України) суд при вирішенні справи керується принципом верховенства права, відповідно до якого, зокрема, людина, її права та свободи визнаються найвищими цінностями та визначають зміст і спрямованість діяльності держави. Суд застосовує принцип верховенства права з урахуванням судової практики Європейського суду з прав людини.
Відповідно до частини першої статті 17 Закону України «Про виконання рішень та застосування практики Європейського суду з прав людини» суди застосовують при розгляді справ Конвенцію про захист прав людини та основоположних свобод і практику Європейського суду з прав людини як джерело права.
Суд при розгляді справи враховує позицію ЄСПЛ (в аспекті оцінки аргументів апелянта), сформовану у справі «Серявін та інші проти України» (№ 4909/04): згідно з його усталеною практикою, яка відображає принцип, пов`язаний з належним здійсненням правосуддя, у рішеннях судів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються; хоча пункт 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожен аргумент; міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною в залежності від характеру рішення (рішення у справі «Руїс Торіха проти Іспанії» (RuizTorijav. Spain) № 303-A, пункт 29).
Також згідно з пунктом 41 висновку № 11 (2008) Консультативної ради європейських суддів до уваги Комітету Міністрів Ради Європи щодо якості судових рішень, обов`язок суддів наводити підстави для своїх рішень не означає необхідності відповідати на кожен аргумент захисту на підтримку кожної підстави захисту. Обсяг цього обов`язку може змінюватися залежно від характеру рішення.
Таким чином, доводи сторін у кожній справі мають оцінюватись судами на предмет їх відповідності критеріям конкретності, доречності та важливості в межах відповідних правовідносин з метою належного обґрунтування позиції суду.
Суд зазначає, що відповідачем дотримано порядок дострокового розірвання договорів від 13.08.2020 №№ 147/2020, 149/2020, 150/2020, 151/2020 та 152/2020, визначений розділом 6 вказаних Договорів, який не суперечить підпункт 2 пункту 55 Порядку № 1081.
Підсумовуючи викладене, суд дійшов висновку, що дії Департаменту розвитку, утримання мережі автомобільних доріг області, промисловості та транспорту Луганської обласної державної адміністрації - Луганської обласної військово-цивільної адміністрації з розірвання договорів від 13.08.2020 №№ 147/2020, 149/2020, 150/2020, 151/2020 та 152/2020 відповідають критеріям правомірності рішень суб`єктів владних повноважень, викладеним у частині другійстатті 2 КАС України, а тому є правомірними.
Відповідно до частини другої статті 19 Конституції Українита частини третьоїстатті 2 КАС України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Згідно з вимогами статті 78 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення.
В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову.
Відповідно до статті 90 КАС Українисуд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні.
Виходячи із заявлених позовних вимог, системного аналізу положень чинного законодавства України та доказів, зібраних у справі, суд дійшов висновку, що у задоволенні адміністративного позову необхідно відмовити повністю.
За приписами статті 139 КАС України у разі відмови позивачу у задоволенні позову судові витрати по сплаті судового збору покладаються на позивача.
Керуючись статтями 72-77, 90, 132, 139, 241-246, 250, 255 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
ВИРІШИВ:
У задоволенні адміністративного позову Приватного підприємства «Автолайн Компані» до Департаменту розвитку, утримання мережі автомобільних доріг області, промисловості та транспорту Луганської обласної державної адміністрації - Луганської обласної військово-цивільної адміністрації про визнання протиправними дії відповідача з розірвання договорів від 13.08.2020 №№ 147/2020, 149/2020, 150/2020, 151/2020 та 152/2020 відмовити повністю.
Рішення може бути оскаржено в апеляційному порядку протягом тридцяти днів з дня його проголошення.
Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Апеляційна скарга подається безпосередньо до Першого апеляційного адміністративного суду.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Суддя Т.В. Смішлива
Суд | Луганський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 19.06.2023 |
Оприлюднено | 21.06.2023 |
Номер документу | 111622736 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи щодо забезпечення громадського порядку та безпеки, національної безпеки та оборони України, зокрема щодо дорожнього руху, транспорту та перевезення пасажирів, з них транспорту та перевезення пасажирів |
Адміністративне
Луганський окружний адміністративний суд
Т.В. Смішлива
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні