Постанова
від 14.06.2023 по справі 160/23544/21
ТРЕТІЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ТРЕТІЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

П О С Т А Н О В А

і м е н е м У к р а ї н и

14 червня 2023 року м. Дніпросправа № 160/23544/21

Третій апеляційний адміністративний суд

у складі колегії суддів: головуючого - судді Кругового О.О. (доповідач),

суддів: Шлай А.В., Прокопчук Т.С.,

розглянувши в порядку письмового провадження в місті Дніпрі апеляційну скаргу Державної екологічної інспекції Придніпровського округу (Дніпропетровська та Кіровоградська області)

на рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 22.03.2023, (суддя суду першої інстанції Ільков В.В.), прийняте в м. Дніпрі у відкритому судовому засіданні, в адміністративній справі № 160/23544/21 за позовом Державної екологічної інспекції Придніпровського округу (Дніпропетровська та Кіровоградська області) до Комунального підприємства «Затишне місто» Павлоградської міської ради, третя особа: Павлоградська міська рада про зупинення діяльності підприємства,

УСТАНОВИВ:

26.11.2021 Державна екологічна інспекція Придніпровського округу (Дніпропетровська та Кіровоградська області) звернулась до суду з адміністративним позовом, в якому просила:

- повністю зупинити виробництво (виготовлення), реалізацію продукції, виконання робіт, надання послуг під час якої Комунальне підприємство "Затишне місто" Павлоградської міської ради здійснює господарську діяльність з захоронення побутових відходів на сміттєзвалищі, що розташоване на землях Богуславської сільської ради Павлоградського району (кадастровий номер земельної ділянки 1223581800:01:001:0553) до повного усунення порушень.

Адміністративний позов обґрунтований тим, що виявлені під час перевірки відповідача факти є грубими порушеннями природоохоронного законодавства України, то господарська діяльність КП "Затишне місто" Павлоградської міської ради з захоронення побутових відходів на сміттєзвалищі, що розташоване на землях Богуславської сільської ради Павлоградського району (кадастровий номер земельної ділянки 1223581800:01:001:0553), без висновку з оцінки впливу на довкілля забороняється законом і підлягає безумовній тимчасовій забороні (зупиненню).

Дніпропетровський окружний адміністративний суд рішенням від 22.03.2023 відмовив в задоволенні позовних вимог Державної екологічної інспекції Придніпровського округу (Дніпропетровська та Кіровоградська області).

Позивач не погодившись з рішення суду звернувся з апеляційною скаргою.

Апеляційна скарга обґрунтована фактично доводами адміністративного позову.

Відповідач подав відзив на апеляційну скаргу в якому посилаючись на необґрунтованість доводів скарги просить рішення суду залишити без змін, а апеляційну скаргу - без задоволення.

Третя особа також подала відзив на апеляційну скаргу, в якому наголошує на відсутності підстав для задоволення позовних вимог про повне зупинення виробництва (виготовлення), реалізацію продукції, виконання робіт, надання послуг під час якої Комунальне підприємство "Затишне місто" Павлоградської міської ради здійснює господарську діяльність з захоронення побутових відходів на сміттєзвалищі. Просить рішення суду залишити без змін, а апеляційну скаргу - без задоволення.

Дослідивши матеріали справи та доводи апеляційної скарги, відзиву на апеляційну скаргу, перевіривши в межах доводів апеляційної скарги правильність застосування судом першої інстанції при прийнятті оскаржуваного судового рішення норм матеріального та процесуального права, колегія суддів вважає, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню з наступних підстав.

Судом встановлено та матеріалами справи підтверджено, що у період з 12.08.2021 року по 13.08.2021 року було проведено планову перевірку дотримання вимог природоохоронного законодавства Комунальним підприємством "Затишне місто" Павлоградської міської ради.

Підстави для здійснення перевірки: відсутність інформації про стан виконання припису від 29.01.2020 року № 4847-3-3, виданого за результатами попередньої перевірки, проведеної з 15.01.2020 року по 28.01.2020 року.

КП "Затишне місто" Павлоградської міської ради діє на підставі Статуту (нова редакція), затвердженого рішенням 53 сесії Павлоградської міської ради VII скликання № 1746-53/ VII від 06.08.2019 року.

Згідно Витягу з єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань від 28.07.2016 року за №22126424 станок на 28.07.2016 року види діяльності:

42.99 Будівництво інших споруд, н.в.і.у.

81.29 Інші види діяльності із прибирання;

81.30 Надання ландшафтних послуг (основний);

52.21 Допоміжне обслуговування наземного транспорту;

37.00 Каналізація, відведення й очищення стічних вод;

38.11 Збирання безпечних відходів.

Встановлено, що підприємство здійснює захоронення твердих побутових відходів (ТПВ), які надходять від мешканців та підприємств м.Павлоград, м.Тернівка та с.Богданівка Павлоградського району відповідно укладених договорів про надання послуг на захоронення побутових відходів.

Позивач зазначив, що тверді побутові відходи розміщуються підприємством на земельній ділянці площею 8,0 га (кадастровий номер земельної ділянки 1223581800:01:001:0553) на території Богуславської сільської ради Павлоградського району для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд підприємств переробної промисловості твердих побутових відходів (проектування, будівництво та обслуговування полігону твердих побутових відходів) згідно державного акту на право постійного користування землею| серії ЯЯ № 045789 від 30.12.2011 року, зареєстрований в Книзі записів реєстрації державних актів на право власності на землю та право постійного користування землею за № 1223500030000115.

Так, у ході проведення перевірки було встановлено, що відсутня проектна документація з матеріалами оцінки впливу на навколишнє природне середовище по облаштуванню сміттєзвалища та оцінка впливу на довкілля, ліцензія на захоронення відходів на сміттєзвалищі, дозвіл на здійснення операцій у сфері поводження з відходами, що є порушеннями ст. ст. 17, 32, 33, 35-1 Закону України "Про відходи", ст. ст.51,55 Закону України "Про охорону навколишнього природного середовища", ст. ст. 3, 17 Закону України "Про оцінку впливу на довкілля", п. 32 ст. 7 Закону України "Про ліцензування видів господарської діяльності", що за позицією позивача, свідчить про невиконання п.п. 9, 10 припису від 29.01.2020 року № 4-847-3-3, виданого за результатами попередньої планової перевірки від 15.01 -28.01.2020 року.

При обстеженні сміттєзвалища було встановлено, що межові знаки земельної ділянки відсутні, що є порушенням ст. 96 Земельного кодексу України, що свідчить про невиконання п. п. 13, 14 припису від 29.01.2020 року № 4-847-3-3, виданого за результатами попередньої планової перевірки від 15.01.2020 -28.01.2020 року.

На момент перевірки при обстеженні на сміттєзвалище встановлено, що звалище не має облаштування, системи захисту ґрунтових вод (п.5.11), водовідвідні канави відсутні, дезинфекційна яма для дезінфекції коліс сміттєвозів відсутня (п.5.5), вилучення та знешкодження біогазу та фільтрату відсутні (п. 5.11), технологічні плани організації] робіт із захоронення відходів не розроблені (п.3.2), зони розвантаження і складування відходів не визначені (п.3.3), технологія пошарового розміщення ТПВ з подальшим ущільненням, а також ізоляцією Інертними матеріалами (п.3.15) у відповідності до Правил експлуатації полігонів побутових відходів (далі - Правила), затверджених наказом Міністерства з питань житлово-комунального господарства України 01.12.2010 року №435, не здійснюється, вишка для візуального контролю за видами відходів, що завозяться на сміттєзвалище не встановлена (п.2.2), контроль наявності у відходах компонентів, заборонених для захоронення, під час приймання відходів не здійснюється (п.2.8), що є порушенням вимог Правил.

Отже, позивач вказує на те, що не виконано п. п. 8, 12 припису від 29.01.2020 року № 4-847-3-3, виданого за результатами попередньої планової перевірки від 15.01-28.01.2020 року.

Також, під час перевірки було встановлено, що відповідачем не прийнято заходи по попередженню забруднення грунтів та водоносних шарів різними небезпечними хімічними сполуками (інфільтрату), що вимиваються з побутових відходів у результаті атмосферних опадів, Інженерні споруди для збору і відведенню поверхні зливових стоків відсутні, що на думку позивача, свідчить про порушення ст.ст. 70, 98, 105 Водного Земельного кодексу України, ст. ст. 51, 55 Закону України "Про охорону навколишнього природного середовища", що свідчить про невиконання п. 17 припису від 29.01.2020 року №4-847-3-3, виданого за результатами попередньої планової перевірки від 15.01-28.01.2020 року.

За результатом проведення позапланового заходу зі здійснення державного нагляду (контролю) складено відповідний акт від 20.08.2021 року №313/2.5-7/21.

У зв`язку з тим, що позивачем були виявлені факти являються грубими порушеннями природоохоронного законодавства України, то господарська діяльність КП "Затишне місто" Павлоградської міської ради з захоронення побутових відходів на сміттєзвалищі, що розташоване на землях Богуславської сільської ради Павлоградського району (кадастровий номер земельної ділянки 1223581800:01:001:0553), без висновку з оцінки впливу на довкілля забороняється законом і підлягає безумовній тимчасовій забороні (зупиненню), тому позивач звернувся із цим позовом до суду та просить застосувати відповідні заходи реагування.

Вирішуючи спір між сторонами та відмовляючи у задоволенні позову суд першої інстанції виходив з того, що підстав для повної зупинки підприємства - відсутні.

Суд апеляційної інстанції погоджується з такими висновками суду першої інстанції з огляду на наступне.

Правові та організаційні засади, основні принципи і порядок здійснення державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності, повноваження органів державного нагляду (контролю), їх посадових осіб і права, обов`язки та відповідальність суб`єктів господарювання під час здійснення державного нагляду (контролю) визначаються Законом України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" (далі - Закон № 877).

Статтею 3 Закону № 877 визначено принцип пріоритетності безпеки у питаннях життя і здоров`я людини, функціонування і розвитку суспільства, середовища проживання і життєдіяльності перед будь-якими іншими інтересами і цілями у сфері господарської діяльності.

Згідно статті першої, частини 5, частини 11 статті 4 Закону № 877, діяльність уповноважених законом центральних органів виконавчої влади, їх територіальних органів, державних колегіальних органів, органів виконавчої влади Автономної Республіки Крим, місцевих державних адміністрацій, органів місцевого самоврядування (далі - органи державного нагляду (контролю)) в межах повноважень, передбачених законом, щодо виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства суб`єктами господарювання та забезпечення інтересів суспільства, зокрема належної якості продукції, робіт та послуг, допустимого рівня небезпеки для населення, навколишнього природного середовища.

Заходи державного нагляду (контролю) - планові та позапланові заходи, які здійснюються шляхом проведення перевірок, ревізій, оглядів, обстежень та інших дій.

Виробництво (виготовлення) або реалізація продукції, виконання робіт, надання послуг суб`єктами господарювання можуть бути зупинені повністю або частково виключно за рішенням суду.

Відновлення виробництва (виготовлення) або реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг суб`єктами господарювання після призупинення можливе з моменту отримання органом державного нагляду (контролю), який ініціював призупинення, повідомлення суб`єкта господарювання про усунення ним усіх встановлених судом порушень.

Плановий чи позаплановий захід щодо суб`єкта господарювання - юридичної особи має здійснюватися у присутності керівника або особи, уповноваженої керівником. Плановий чи позаплановий захід щодо фізичної особи - підприємця має здійснюватися за його присутності або за присутності уповноваженої ним особи.

Згідно з частиною першою статті 7 Закону № 877 для здійснення планового або позапланового заходу орган державного нагляду (контролю) видає наказ (рішення, розпорядження), який має містити найменування суб`єкта господарювання, щодо якого буде здійснюватися захід, та предмет перевірки.

На підставі наказу (рішення, розпорядження) оформляється посвідчення (направлення) на проведення заходу державного нагляду (контролю), яке підписується керівником органу державного нагляду (контролю) (головою державного колегіального органу) або його заступником (членом державного колегіального органу) із зазначенням прізвища, ім`я та по батькові і засвідчується печаткою.

Частиною 6 статті 7 Закону № 877 визначено, що за результатами здійснення планового або позапланового заходу посадова особа органу державного нагляду (контролю) складає акт, який повинен містити такі відомості:

- дату складення акта;

- тип заходу (плановий або позаплановий);

- форма заходу (перевірка, ревізія, обстеження, огляд тощо);

- предмет державного нагляду (контролю);

- найменування органу державного нагляду (контролю), а також посаду, прізвище, ім`я та по батькові посадової особи, яка здійснила захід;

- найменування юридичної особи або прізвище, ім`я та по батькові фізичної особи - підприємця, щодо діяльності яких здійснювався захід.

Посадова особа органу державного нагляду (контролю) зазначає в акті стан виконання вимог законодавства суб`єктом господарювання, а в разі невиконання - детальний опис виявленого порушення з посиланням на відповідну вимогу законодавства.

У останній день перевірки два примірники акта підписуються посадовими особами органу державного нагляду (контролю), які здійснювали захід, та суб`єктом господарювання або уповноваженою ним особою, якщо інше не передбачено законом.

Якщо суб`єкт господарювання не погоджується з актом, він підписує акт із зауваженнями.

Зауваження суб`єкта господарювання щодо здійснення державного нагляду (контролю) є невід`ємною частиною акта органу державного нагляду (контролю).

У разі відмови суб`єкта господарювання підписати акт посадова особа органу державного нагляду (контролю) вносить до такого акта відповідний запис.

Один примірник акта вручається керівнику чи уповноваженій особі суб`єкта господарювання - юридичної особи, її відокремленого підрозділу, фізичній особі - підприємцю або уповноваженій ним особі в останній день заходу державного нагляду (контролю), а другий зберігається в органі державного нагляду (контролю).

У силу частини 7 статті 7 Закону № 877 на підставі акта, складеного за результатами здійснення заходу, в ході якого виявлено порушення вимог законодавства, орган державного нагляду (контролю) за наявності підстав для повного або часткового зупинення виробництва (виготовлення), реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг звертається у порядку та строки, встановлені законом, з відповідним позовом до адміністративного суду. У разі необхідності вжиття інших заходів реагування орган державного нагляду (контролю) протягом п`яти робочих днів з дня завершення здійснення заходу державного нагляду (контролю) складає припис, розпорядження, інший розпорядчий документ щодо усунення порушень, виявлених під час здійснення заходу.

Відносини, пов`язані із захистом населення, територій, навколишнього природного середовища та майна від надзвичайних ситуацій, реагуванням на них, функціонуванням єдиної державної системи цивільного захисту, та визначає повноваження органів державної влади, Ради міністрів Автономної Республіки Крим, органів місцевого самоврядування, права та обов`язки громадян України, іноземців та осіб без громадянства, підприємств, установ та організацій незалежно від форми власності, регулюються Кодексом цивільного захисту України.

Згідно статті 35 Закону України "Про охорону атмосферного повітря", державний контроль у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів здійснюється центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику із здійснення державного нагляду (контролю) у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів. Виконавчі органи сільських, селищних, міських рад здійснюють державний контроль у сфері охорони навколишнього природного середовища.

Державному контролю підлягають використання і охорона земель, надр, поверхневих і підземних вод, атмосферного повітря, лісів та іншої рослинності, тваринного світу, морського середовища та природних ресурсів територіальних вод, континентального шельфу та виключної (морської) економічної зони України, природних територій та об`єктів, що підлягають особливій охороні, стан навколишнього природного середовища, а також дотримання заходів біологічної і генетичної безпеки щодо біологічних об`єктів навколишнього природного середовища при створенні, дослідженні та практичному використанні генетично модифікованих організмів у відкритій системі.

Порядок здійснення державного контролю за охороною навколишнього природного середовища та використанням природних ресурсів визначається цим Законом та іншими законами України.

Відповідно до пунктів "а" та "в" частини першої статті 20-2 Закону України "Про охорону навколишнього природного середовища", до компетенції центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику із здійснення державного нагляду (контролю) у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів, у сфері охорони навколишнього природного середовища належить:

а) організація і здійснення у межах компетенції державного нагляду (контролю) за додержанням центральними органами виконавчої влади та їх територіальними органами, місцевими органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування в частині здійснення делегованих їм повноважень органів виконавчої влади, підприємствами, установами та організаціями незалежно від форми власності та господарювання, громадянами України, іноземцями та особами без громадянства, а також юридичними особами - нерезидентами вимог законодавства, зокрема:

про охорону атмосферного повітря;

в) обмеження чи зупинення (тимчасове) діяльності підприємств і об`єктів незалежно від їх підпорядкування та форми власності, якщо їх експлуатація здійснюється з порушенням законодавства про охорону навколишнього природного середовища, законодавства про оцінку впливу на довкілля, вимог дозволів на використання природних ресурсів, з перевищенням нормативів гранично допустимих викидів впливу фізичних та біологічних факторів і лімітів скидів забруднюючих речовин.

Відповідно до пунктів 1, 7 Положення про Державну екологічну інспекцію України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 19 квітня 2017 року №275, Державна екологічна інспекція України (далі - Держекоінспекція) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра екології та природних ресурсів і який реалізує державну політику із здійснення державного нагляду (контролю) у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів. Держекоінспекція здійснює свої повноваження безпосередньо і через утворені в установленому порядку територіальні органи.

Відповідно до пунктів 1, 3 розділу І Положення про Державну екологічну інспекцію Придніпровського округу (Дніпропетровська та Кіровоградська області), затвердженого наказом Державної екологічної інспекції України від 01.06.2021 № 254, Державна екологічна інспекція Придніпровського округу (Дніпропетровська та Кіровоградська області) (далі - Інспекція) є міжрегіональним органом Держекоінспекції та їй підпорядковується. Основним завданням Інспекції є реалізація повноважень Держекоінспекції у межах Дніпропетровської та Кіровоградської областей.

Пунктом 10 розділу II вищевказаного Положення визначено, що Інспекція вживає в установленому порядку заходів досудового врегулювання спорів, виступає позивачем та відповідачем у судах.

Таким чином, Інспекція є уповноваженим державою органом на пред`явлення позову про застосування заходів реагування у сфері державного нагляду (контролю).

Так, абзацами 2, 3 статті 10 Закону України "Про охорону атмосферного повітря" визначено, що підприємства, установи, організації та громадяни - суб`єкти підприємницької діяльності, що здійснюють викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря та діяльність яких пов`язана з впливом фізичних та біологічних факторів на його стан, зобов`язані:

здійснювати організаційно-господарські, технічні та інші заходи щодо забезпечення виконання вимог, передбачених нормативами екологічної безпеки у галузі охорони атмосферного повітря, дозволами на викиди забруднюючих речовин тощо;

вживати заходів щодо зменшення обсягів викидів забруднюючих речовин і зменшення впливу фізичних факторів.

Згідно частини 5 статті 11 Закону України "Про охорону атмосферного повітря" викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами можуть здійснюватися після отримання дозволу, виданого суб`єкту господарювання, об`єкт якого належить до другої або третьої групи, обласними, Київською, Севастопольською міськими державними адміністраціями, органом виконавчої влади Автономної Республіки Крим з питань охорони навколишнього природного середовища за погодженням з центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері санітарного та епідемічного благополуччя населення.

Статтею 12 Закону України "Про охорону атмосферного повітря" вказано, що господарська чи інші види діяльності, пов`язані з порушенням умов і вимог до викидів забруднюючих речовин в атмосферне повітря і рівнів впливу фізичних та біологічних факторів на його стан, передбачених дозволами, може бути обмежена, тимчасово заборонена (зупинена) або припинена відповідно до законодавства.

З аналізу викладеного вбачається, що адміністративний суд, у разі наявності обґрунтованих підстав вважати, що виявлені органом державного нагляду (контролю) порушення вимог законодавства у сферах охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів створюють загрозу життю та/або здоров`ю людей і не були усунуті суб`єктом господарювання, має ухвалити рішення про вжиття відповідних заходів реагування, в тому числі шляхом повного зупинення експлуатації (роботи) об`єкта.

Під час розгляду справи судом встановлено, що під час проведення позапланової перевірки дотримання вимог природоохоронного законодавства товариства було виявлено порушення вимог законодавства у сфері охорони навколишнього природного середовища, про що складено відповідний акт у якому викладено опис виявлених порушень вимог законодавства.

Державною екологічною інспекцією Придніпровського округу (Дніпропетровська та Кіровоградська області) також складено припис про усунення виявлених порушень, однак, як вказує позивач такі порушення відповідачем усунуто не було.

Щодо виявлених під час перевірки порушень, суд зазначає про таке.

Так, судом встановлено, що вимоги позивача щодо усунення порушень, виявлених при перевірці, відповідачем фактично виконані.

Судом встановлено, що відповідачем було розроблено "Технічна документація із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості)" та встановлено межові знаки.

Зазначене вище підтверджується копією Технічної документації .... акту прийомки-передачі межових знаків на зберігання та фото межових знаків, які долучено до матеріалів справи.

Також, встановлені обставини свідчать, що задля зменшення кількості твердих побутових відходів шляхом його сортування 07.02.2012 року між КП "Затишне місто" ПМР та ТОВ "Центр універсальних екологічних інновацій "Чисте місто" було укладено договір № 11 "Про надання послуг по сортуванню твердих побутових відходів" та договір № 12 "Про співробітництво".

Копію договору долучено до матеріалів справи.

На теперішній час ТОВ "Центр універсальних екологічних інновацій "Чисте місто" здійснює сортування відходів на полігоні із застосуванням спеціальної техніки і під час здійснення цієї діяльності відходи перевалюються з місця на місто, що призводить до запобігання накопичення біогазу.

Доказом цього є те, що за десятки років користування Полігоном ТПВ не було зафіксовано фактів витоку біогазу або його вибухів.

Тобто господарська діяльність Відповідача фактично призводить до попередження накопичення біогазів.

Стосовно відсутності дезінфекційної ями для дезінфекції коліс сміттєвозів суд зазначає наступне.

Відповідачем було усунуто та влаштовано яму для дезінфекції коліс сміттєвозів.

Вказане зокрема підтверджується підсумковою відомістю ресурсів, актом приймання виконаних будівельних робіт, та долучених до матеріалів справи фото.

Щодо відсутності технологічних планів організації робіт із захоронення відходів, зони розвантаження і складування відходів не визначені, технологія пошарового розміщення ТПВ з подальшим ущільненням, а також ізоляцією інертними матеріалами не здійснюється.

Встановлено, що відповідачем було розроблено "Технологічний план організації робіт на 2022 рік", "Технологічну схему складування твердих побутових КП "Затишне місто" Павлоградської міської ради" з подальшим ущільненням, а також ізоляцією інертними матеріалами, встановлено таблички з зазначеннями: "Зона розвантаження твердих побутових відходів", "Зона складування твердих побутових відходів".

Копії технологічного плану..., технологічної схеми..., наряд-завдання на виконання робіт та фото долучені до матеріалів справи.

Стосовно невстановлення вишки для візуального контролю за видами відходів, що завозяться на сміттєзвалище, суд заанчажє, що підприємством було встановлено вишку для візуального контролю, що підтверджується підсумковою відомістю ресурсів, актом приймання виконаних будівельних робіт.

Щодо контролю наявності у відходах компонентів, заборонених для захоронення судом під час розгляду справи було встановлено, що при в`їзді машини на Полігон працівниками проводиться перевірка дозиметром на наявність радіоактивних компонентів.

Крім того сулом встановлено, що невиконаними залишились пункти 8, 9, 10, 12 Припису, а саме:

1) щодо відсутності проектної документації з матеріалами оцінки впливу на навколишнє природне середовище по облаштуванню сміттєзвалища та оцінка впливу на довкілля. Ліцензії на захоронення відходів на сміттєзвалищі. Дозвіл на здійснення операцій у сфері поводження з відходами

2) щодо, обвалування, системи захисту ґрунтових вод, водовідвідних канав, вилучення та знешкодження біогазу та фільтрату. Технологія пошарового розміщення твердих побутових відходів з подальшим ущільненням, а також ізоляцією інертними матеріалами не здійснюється.

Решта порушень, відображених в акті, не свідчать про загрозу життю та здоров`ю людей.

Стосовно невиконання п.17 Припису розроблення, погодження та затвердження проекту що включає санітарно-технічний паспорт суд зазначає таке.

Як зазначає позивач пунктом 11 Розділу 1 Державних будівельних норм України В.2.4-2-2005, які затверджені наказом Держбуду України від 17 червня 2005 р. №101, встановлено, що при проектуванні полігонів ТПВ повинні бути передбачені: рішення, що забезпечують експлуатаційну надійність, економічність, мінімальне відчуження земельних і інших природних ресурсів і обов`язкове повернення тимчасово відчужуваних земель для подальшого; розробка матеріалів оцінки впливу на навколишнє середовище згідно з ДБН А.2.2-1, інженерні заходи, що забезпечують стійкість полігона як споруди, його довговічність і безпеку навколишнього природного середовища та інше.

Згідно з матеріалами справи, відповідачем було розроблено Технічне завдання на виконання робіт з Розробки проектно-кошторисної документації по об`єкту "Реконструкція полігону твердих побутових відходів КП "Затишне місто" в м.Павлоград Дніпропетровської області, котрим було передбачено зауваження, щодо усунення невиконаних позовних вимог.

Копія технічного завдання виконання робіт відповідачем долучено до матеріалів справи.

Павлоградська міська рада рішенням Виконавчого комітету Павлоградської міської ради №1045 від 19.10.2022 року виділила кошти для проведення реконструкції полігону ТПВ КП "Затишне місто".

Відповідачем було направлено листа до міського голови м.Павлограда для виділення додаткових коштів.

Листом від 04.01.2023 року №02/01-5 фінансове управління Павлоградської міської ради повідомило директора КП "Затишне місто" про те, що у 2022 році відповідно до рішення виконавчого комітету Павлоградської міської ради № 1045 від 19.10.2022 року "Про внесення змін до рішення міської ради від 14 грудня 2021 року № 522-16/VIII "Про бюджет Павлоградської міської територіальної громади на 2022 рік" (зі змінами) на розробку проектно - кошторисної документації по об`єкту "Реконструкція полігону твердих побутових відходів" були передбачені Управлінню комунального господарства та будівництва Павлоградської міської ради кошти в сумі 500000 гривень.

Проте, у зв`язку з обмеженням у фінансуванні та оплаті платежів з реконструкції об`єктів відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 9 червня 2021 року № 590 "Про затвердження Порядку виконання повноважень Державною казначейською службою в особливому режимі в умовах воєнного стану" (з урахуванням внесених змін) виділені кошти у 2022 році не були освоєнні.

Тому, враховуючи не освоєння виділених коштів у 2022 році на зазначений об`єкт на звернення КП "Затишне місто" ПМР щодо виділення коштів з бюджету Павлоградської міської територіальної громади у 2023 році на виготовлення проєктно-кошторисної документації по об`єкту "Реконструкція полігону твердих побутових відходів" в сумі 1450000 грн., в лютому 2023 року на розгляд депутатів Павлоградської міської ради буде винесено питання щодо виділення коштів на зазначений об`єкт в сумі 1450000 грн. за рахунок вільного залишку коштів міського бюджету станом на 01 січня 2023 року. Крім того, при уточнені міського бюджету на 2023 рік буде винесено питання щодо виділення КП "Затишне місто" ПМР додаткових коштів в сумі 4000000 грн., а саме: на проведення послуг обвалування - 2000000грн., проведення робіт, пов`язаних з переміщенням твердих побутових відходів із - за меж полігону в кадастрові кордони -2000000 гривень.

Третя особа, під час розгляду справи вказала про те, що фінансування вищезазначених об`єктів у 2023 році, до завершення дії воєнного тану, буде здійснюватись відповідно до черговості оплати платежів визначених постановою Кабінету Міністрів України від 9 червня 2021 року № 590 "Про затвердження Порядку виконання повноважень Державною казначейською службою в особливому режимі в умовах воєнного стану" (з урахуванням внесених змін.)

Згідно з цією постановою, видатки, на які пропонується виділення коштів, відносяться до третьої черги видатків (інші видатки та надання кредитів), фінансування яких буде здійснюватись відповідно до встановленої черговості та в межах наявності коштів на єдиному казначейському рахунку України.

Павлоградською міською радою було надано рішення Павлоградської міської ради від 14.03.2023 року №912-35/VІІІ "Про внесення змін до рішення Павлоградської міської ради від 18.08.2020 №2240-71/VII "Про затвердження "Програми щодо надання фінансової підтримки комунальним підприємствам, що належать до комунальної власності територіальної громади м. Павлограда, на 2021-2023 роки" (з урахуванням внесених змін).

Згідно з вказаним рішенням Павлоградської міської ради від 14.03.2023 року №912-35/VІІІ, були виділені кошти КП "Затишне місто" ПМР на: проведення послуг обвалування полігону - 2000000 грн.; проведення робіт, пов`язаних з переміщенням твердих побутових відходів за межі полігону в кадастрові кордони - 2000000 грн. та розробку проєктно-кошторисної документації по об`єкту "Реконструкція полігону твердих побутових відходів" - 1450000 гривень.

Суд зазначає, що захід реагування у вигляді повного зупинення виробництва (виготовлення), реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг - є виключним заходом, обрання якого є можливим у разі, якщо виявлені порушення реально створюють загрозу забруднення атмосферного повітря - змінення складу і властивостей атмосферного повітря в результаті надходження або утворення в ньому фізичних, біологічних факторів і (або) хімічних сполук, що можуть несприятливо впливати на здоров`я людини та стан навколишнього природного середовища.

При обранні такого заходу реагування позивачем, як суб`єктом владних повноважень, і судом, відповідно, мають враховуватися принцип співмірності обраного заходу реагування тим порушенням, які виникли та тим, які залишилися не усунутими на час розгляду справи, а також дотримання справедливого балансу між інтересами відповідача і публічними інтересами.

Отже, застосування заходів реагування у сфері державного нагляду (контролю) є необхідним оперативним та превентивним способом впливу на порушника з метою усунення існування такої загрози. Застосування таких заходів обумовлюється виключно наявністю підстав, які свідчать про наявність такої загрози внаслідок забруднення довкілля.

Застосування заходів реагування є відповідним заходом, який направлений на попередження настання негативних наслідків, викликаних наявністю на об`єкті порушень вимог у сфері природоохоронного законодавства, які створюють загрозу життю та здоров`ю людей.

Слід вказати, що полігон твердих побутових відходів знаходиться поза межами населеного пункту. Згідно посилання відповідача та третьої особи, це єдиний полігон в Павлоградській міській громаді.

За весь час існування сміттєзвалища жодного випадку реальної загрози життю а/або здоров`ю людей, реальної загрози екологічної безпеки та інше не було виявлено.

Позивачем не було надано суду достатніх доказів саме реальності загрози життю а/або здоров`ю людей, реальної загрози екологічної безпеки, тощо.

У адміністративному позові позивач обмежився переліком виявлених порушень, між тим під час розгляду справи судом встановлено, що відповідачем вживаються заходи по усуненню виявлених порушень. Значна частина порушень усунута.

Окрім цього, слід вказати, що обраний позивачем захід реагування буде мати наслідком реальне та істотне на невизначений час, а за певних умов незворотне, обмеження конституційних прав третіх осіб - підприємців та їх найманих працівників.

Повне зупинення господарської діяльності єдиного паспортизованого місця видалення відходів для міського полігону твердих побутових відходів, призведе до надзвичайної екологічної катастрофи усього Павлоградського району, а саме накопичення побутових відходів у містах, лісах, посадках, полях та виникнення стихійних сміттєзвалищ призведе до поширення популяції гризунів, вірусів та інших негативних наслідків, що є реальною загрозою здоров`ю людей, та екологічної безпеки зазначених населених пунктів.

І навпаки, зупинення роботи підприємства призведе до надзвичайних екологічних наслідків.

Отже, враховуючи наведене, суд дійшов до висновку, що позивачем, як суб`єктом владних повноважень, не доведено, що вимоги про повне зупинення виробництва відповідають принципу пропорційності, тобто дотриманню необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямована дія.

За таких обставин, суд першої інстанціїх дійшов правильного висновку, що позовні вимоги щодо повного зупинення виробництва (виготовлення), реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг під час якої Комунальне підприємство "Затишне місто" Павлоградської міської ради здійснює господарську діяльність з захоронення побутових відходів на сміттєзвалищі, що розташоване на землях Богуславської сільської ради Павлоградського району (кадастровий номер земельної ділянки 1223581800:01:001:0553) до повного усунення порушень, є не обґрунтованими, та такими, що не підлягають задоволенню.

З урахуванням вищевикладеного, колегія суддів дійшла висновку, що рішення суду першої інстанції є законним та обгрунтованим, доводи апеляційної скарги не спростовують висновків суду, а тому підстави для зміни чи скасування рішення - відсутні.

Керуючись ст. 243, 308, 311, 315, 316, 321, 325 КАС України, суд,

ПОСТАНОВИВ:

Апеляційну скаргу Державної екологічної інспекції Придніпровського округу (Дніпропетровська та Кіровоградська області) - залишити без задоволення.

Рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 22.03.2023 в адміністративній справі № 160/23544/21 - залишити без змін.

Постанова набирає законної сили з моменту прийняття та оскарженню в касаційному порядку не підлягає.

Головуючий - суддя О.О. Круговий

суддя А.В. Шлай

суддя Т.С. Прокопчук

СудТретій апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення14.06.2023
Оприлюднено21.06.2023
Номер документу111627652
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу охорони навколишнього природного середовища, зокрема щодо забезпечення екологічної безпеки, у тому числі при використанні природних ресурсів; екологічної безпеки поводження з відходами

Судовий реєстр по справі —160/23544/21

Ухвала від 14.09.2023

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Стародуб О.П.

Постанова від 14.06.2023

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Круговий О.О.

Ухвала від 03.05.2023

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Круговий О.О.

Ухвала від 24.04.2023

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Круговий О.О.

Рішення від 22.03.2023

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Ільков Василь Васильович

Ухвала від 22.03.2023

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Ільков Василь Васильович

Ухвала від 22.03.2023

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Ільков Василь Васильович

Ухвала від 22.03.2023

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Ільков Василь Васильович

Ухвала від 24.10.2022

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Ільков Василь Васильович

Ухвала від 24.10.2022

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Ільков Василь Васильович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні